Dank je, maar nee, ik heb geen T-cap maar 9 J.
Gezien de 3600 m3 die het huis (door vorige eigenaren) verbruikte was dat wellicht logisch geweest maar heb me door o.a. @
flippy 's uitleg laten overtuigen en gekozen voor een NIET T-cap omdat ik per se laag verbruik wilde in de 95 % tijd van het WP stookseizoen (wanneer het tussen 5 en 15 graden is), en tegelijk het standpunt had om net zo lang het huis door te isoleren tot het voldoende z'n warmte kon vasthouden (bij sterke koude).
Dat is aardig gelukt, de 9 J kan het prima doen. Het maximum verbruik c.q. productie was begin december vorig jaar bij -7 tot -9 C toen hij op 3/4 van z'n max verbruik zat.
Wat ik mij af vroeg; je schrijft “ik doe niet aan WAR” en dan schrijf je daarna exact op wat een WeersAfhankelijkwRegeling inhoud. (Ta29Tb12/Ta35Tb-7) Bedoel je dat jij dit handmatig doet of??
Ja handmatig want dat bevalt eigenlijk prima, 't is simpel en geeft me idee dat ik zuinig stook.
Waarom? Eigenlijk heb je met de WP te maken met stoken tussen een Tbuiten van zeg + 15 C tot zeg - 10 C (lager is het in ,nl al jaren niet geweest). In mijn geval met mijn huis (nu ondervonden) gaat het dan om een WP Ta van zeg 29 C tot 36 C.
Aangezien de Pana op hele graden wordt afgesteld zijn dat dus maar 7 graden c.q. 7 standen. En meeste tijd is de range nog beperkter (tussen 30 en 34). Inmiddels wordt meeste afgifte nu door VVW geregeld (laatste aanwinst is de keuken: net in revisie, daar is ook radiator weg en nu VVW).
Kortom ik stel in op een bepaalde Ta in (met vaste Td van 5 C) die een comfortabele T-binnen van rond de 20 levert. In het WP stookseizoen kan die Ta soms weken hetzelfde blijven, en als WAF iets anders wil weet ze dat ze de Ta 1 graad hoger of lager moet zetten en hobbelt de Pana dan braaf het baasje achterna. Zoals ik in vorige berichten liet zien zijn de runs soms weken ononderbroken.
Moet er wel bij zeggen dat er altijd mensen thuis zijn dus daarom laat ik de WP 's nachts ook doorgaan. Uitzetten om 24:00 en 's morgens om 07:00 weer aanzetten kost bijna net zoveel energie dan het gewoon laten doorlopen. Pana J is niet zuinig in het starten en weer stabiliseren weten we allemaal.
Ik wil ook per se geen regeling die de Pana Ta doet op- of neerschalen door een tijdelijke buitentemperatuur, terwijl de verwarmingstraagheid in het huis zodanig is dat je die buitentemp wisseling binnen helemaal niet merkt.
Resultaat: Mijn stroomverbruiksprognose voor komende jaar is door m'n energiemaatschappij inmiddels (jaar ijkmoment) naar beneden bijgesteld.

En die twee thermostaten, kun je er toch gerust eentje voor gebruiken om hem mee af te toppen? Bijv op 21,5 en een wat grotere hysterese. Dan hoef je in het voor en najaar ook niet steeds handmatig te stoppen of te activeren. 👍
Ja dat kan, maar heeft eigenlijk weinig nut want onder de T buiten van 13 zet ik het nooit uit.
Klein foutje van mij houdt dit ook tegen: ik heb helaas een niet 220v waardige thermostaat leiding neergelegd tijdens aanleg. Is eenvoudig te verhelpen met een relais schakeling (heb ik ook al klaar liggen) maar is er nog niet van gekomen
Eigenlijk ben ik wel tevreden zo; uiteraard zie ik ook alles van de Pana via Heishamon in HA, zodat ik weet dat het goed draait.