Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:43
@Dre Mijn delta T staat op 6. Maar ik heb vloerverwarming +paar verdieping radiators. Neem aan jij alleen radiators als je met dT15 draait. Zo je je maar weer dat het toch niet zo eenvoudig is als ik dacht. Ik wil graag direct hoge pompsnelheid zodat de Ta minder snel stijgt, jij wilt zo te lezen juist een lage pompsnelheid omdat je graag een zo hoog mogelijke Ta door de radiators stuurt (heb ik dat goed geïnterpreteerd ?)

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:42
Van de Panasonic warmtepompen die ik bij anderen gehoord heb was het windgeruis van de ventilator het meest aanwezig. Ik moet wel zeggen dat dat vooral monobloc J's waren.

Ik heb nu zelf 3 weken een 7K (split) draaien. Ik moet zeggen dat hij fantastisch draait maar toch vind ik het geluid wat tegenvallen. Vooral de compressorbrom bij 34Hz is erg aanwezig en die hoor ik ook binnen aan de andere kant van de muur. De buitenunit staat op extra hoge bigfoots, los van de muur.

Het is niet problematisch, er valt mee te leven maar toch valt het me wat tegen...

Anderen die ook deze ervaring hebben?

Kan het nog komen door een evt. incorrecte hoeveelheid R32? HIj is bijgevuld ivm 16 meter leidinglengte in totaal naar zolder.

Wellicht iemand in het noorden des lands een K draaien waar ik eens kan luisteren/vergelijken?

[ Voor 6% gewijzigd door RaymondD op 25-03-2024 19:39 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:35
ercolano schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:11:
[...]

Ik ben het wel met jou eens. Een factor die steeds niet benoemd wordt maar in dit spel een grote rol speelt is de pompsnelheid.

Ondanks dat ik vrijwel van het probleem van TA>TD+2 af ben, gisteren weer 2 "bijzondere" ontwerp keuzes van de kabouter gezien.

1. Aangezien de wp wegens werkzaamheden een flink deel van de dag had uit gestaan, besloot ik de "krachtig 90 minuten" er eens in te gooien. Het systeem begon op te warmen, echter de waterpomp bleef op 10l lopen. Als de wp dan 8Kw opwekt is je Ta = Tr+11. Oftewel de Tr signaleert gas geven want nog lang niet in de buurt van de Td en Ta knalt er overheen, ergo wp uit. Waarom gaat de waterpomp niet standaard vol draaien op het moment dat het systeem gas geeft ? Blijven Ta en Tr dichter bij elkaar en is er meer tijd om terug te toeren op zowel frequentie als pompsnelheid.

2. Aan het einde van de "krachtig", welke in mijn geval de Td met 3 graden tijdelijk verhoogde (service manual 14.10 Whi in mijn geval, die shift 2 snap ik niet), Zakt de Td dus 3 graden en zakt de warmteproductie niet snel genoeg in zodat de wp ook hier weer tijdelijk even afslaat. Als de Td door de buitentemperatuur 1 graad zakt, heeft ie vaak al moeite zat om binnen 3 minuten onder de +2 te blijven, laat staan als de Td 3 graden zakt. Waarom dan niet een paar minuten extra de tijd voor deze setting ?

Extra programmatuur om een paar start stops te voorkomen. Wellicht geneuzel in de marge, maar onnodig naar mijn mening.

p.s. zeer tevreden hoor met mijn 9J !
Een misverstand is, dat je aan alle knoppen tegelijk kunt draaien. Je kunt niet flow en dT tegelijk vast zetten. Je kunt de maximale flow instellen om geruis in de leidingen tegen te gaan óf je zet dT op een kleine waarde vast om bij gegeven Ta een maximale afgifte van je afgiftesysteem te krijgen. Maar, zoals je gemerkt hebt, je moet de pana wel de ruimte geven. Het kan geen kwaad zo af en toe te kijken wat de pana er zelf van maakt door de maximale flow hoog te zetten en de dT een graad of acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ercolano schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:19:
@Dre Mijn delta T staat op 6. Maar ik heb vloerverwarming +paar verdieping radiators. Neem aan jij alleen radiators als je met dT15 draait. Zo je je maar weer dat het toch niet zo eenvoudig is als ik dacht. Ik wil graag direct hoge pompsnelheid zodat de Ta minder snel stijgt, jij wilt zo te lezen juist een lage pompsnelheid omdat je graag een zo hoog mogelijke Ta door de radiators stuurt (heb ik dat goed geïnterpreteerd ?)
Mijn systeem heeft aan laaglast (2,5 kW?) voor 95% van het jaar voldoende vermogen. De reden om een hoge deltaT te kiezen is omdat de warmtepomp dan meer ruimte heeft om terug te moduleren als Ta te hoog wordt. Dat is mijn gedachte tenminste.

Overigens begrijp ik niet hoe die deltaT regeling werkt. Want hoe kan die deltaT nu 11°C worden terwijl je 6 hebt ingesteld???

@FransvWoerkom Hoe werkt die deltaT regeling. Want bij mij gaat ie onnodig hard bij koude start. En bij ercolano doet ie ook niet op 6°C regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier weer een run bij mij:

Tijd (mm:ss)Ta_gewenstTa displayHzOpmerking
00:00373834Ta van 37 naar 38
01:22373933Ta >=2 overschrijding
01:42373931start terugtoeren
01:52373927
02:43373825Ta zakt van 39 naar 38
04:29373822
06:46373819Laaglast 19/20Hz
08:30373920Ta >=2 overschrijding
10:0837390uit

Weer geen 3 minuten timer tussen 08:30 en 10:08. Zou het kunnen dat ik om 10:08 de 40°C aantik, maar dat niet op het display te zien krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:51
Dre schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Wat voor deltaT laat je de Panasonic op regelen? Mijn 5J staat op deltaT +15°C. Desondanks gaat de pomp op hoge snelheid lopen bij het koude opstarten terwijl de deltaT op dat moment vrijwel 0°C. Omdat de compressor nog uitstaat, of pas net aan. Gelukkig gaat ie bij mij snel naar 10l/m, maar waarom ie hoger begint terwijl die dat niet zou mogen is mij een raadsel (nog een software bug :P :X )
Wat je nog zou kunnen proberen is niet op delta T te regelen, maar op max flow. Ik doe dit ook met alleen radiatoren. Max flow is iets onder 12 liter per minuut, en delta T wordt daarbij ca. 3 a 4 graden. Mogelijk start ie dan ook rustiger op?

Edit: ik vergeet erbij te zeggen dat ik een 200 liter buffervat heb, dus behoorlijk meer volume dan jij

[ Voor 6% gewijzigd door Joris 407 op 26-03-2024 06:39 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:20

ErikVers

e-Duurzaam

Dre schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:53:
Hier weer een run bij mij:

Tijd (mm:ss)Ta_gewenstTa displayHzOpmerking
00:00373834Ta van 37 naar 38
01:22373933Ta >=2 overschrijding
01:42373931start terugtoeren
01:52373927
02:43373825Ta zakt van 39 naar 38
04:29373822
06:46373819Laaglast 19/20Hz
08:30373920Ta >=2 overschrijding
10:0837390uit

Weer geen 3 minuten timer tussen 08:30 en 10:08. Zou het kunnen dat ik om 10:08 de 40°C aantik, maar dat niet op het display te zien krijg?
Als hij om 10:08 uit gaat heeft hij vanaf 10:05 continu >2 gehad (dus 3 graden)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dre schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Mijn systeem heeft aan laaglast (2,5 kW?) voor 95% van het jaar voldoende vermogen. De reden om een hoge deltaT te kiezen is omdat de warmtepomp dan meer ruimte heeft om terug te moduleren als Ta te hoog wordt. Dat is mijn gedachte tenminste.

Overigens begrijp ik niet hoe die deltaT regeling werkt. Want hoe kan die deltaT nu 11°C worden terwijl je 6 hebt ingesteld???

@FransvWoerkom Hoe werkt die deltaT regeling. Want bij mij gaat ie onnodig hard bij koude start. En bij ercolano doet ie ook niet op 6°C regelen.
Ook in de pana zit geen dT knop. Het enige dat de pana kan doen om een bepaalde dT te halen is verlagen van de flow; dan gaat de dT omhoog. Of verhogen van de flow; dan gaat de dT omlaag. Er zijn natuurlijk wel grenzen aan de flow; het vrijgegeven maximum en de 7 of 10L/minuut minimum. En er zijn grenzen aan de dT bij combinatie van radiatoren en vloerverwarming. Uit de vloerverwarming komt retourwater met een temperatuur in de buurt van de kamertemperatuur. In de radiatoren moet water van 35°. Daar hangt het van de verhouding van de flows door radiatoren en vvw af hoe hoog de Tr en dus hoe klein de dT wordt. Maar meestal moet je er niet aan denken dat de Tr uit de vloer lange tijd boven de 25° komt. En dan is er natuurlijk ook nog de beperking door het vermogen van de pana:

P= 70 x flow x dT Met P in Watt, flow in liters/minuut en dT in °C.

(dit is de formule, niet het formulier, om P uit gemeten flow en dT te berekenen, maar ook flow uit P en dT enz)
Grenzen aan opgewekt of afgegeven vermogen geven dus grenzen aan flow en dT.

Het onnodig hard starten is te ondervangen met de QM setting. 6° dT is een normale waarde en zou gewoon te halen moeten zijn tenzij met koude vloer en hoge Ta. Ik zie zo gauw niet wat daar de beperking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
RaymondD schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:37:
Van de Panasonic warmtepompen die ik bij anderen gehoord heb was het windgeruis van de ventilator het meest aanwezig. Ik moet wel zeggen dat dat vooral monobloc J's waren.

Ik heb nu zelf 3 weken een 7K (split) draaien. Ik moet zeggen dat hij fantastisch draait maar toch vind ik het geluid wat tegenvallen. Vooral de compressorbrom bij 34Hz is erg aanwezig en die hoor ik ook binnen aan de andere kant van de muur. De buitenunit staat op extra hoge bigfoots, los van de muur.

Het is niet problematisch, er valt mee te leven maar toch valt het me wat tegen...

Kan het nog komen door een evt. incorrecte hoeveelheid R32? HIj is bijgevuld ivm 16 meter leidinglengte in totaal naar zolder.

Wellicht iemand in het noorden des lands een K draaien waar ik eens kan luisteren/vergelijken?
Absoluut ook die ervaring. Ook een J Split met extra vulling en 17m naar zolder.
Grofweg 3 jaar ook een hele discussie over gehad, installateur heeft er ook panasonic zelf bij gehaald. Er bleek een iets te "strakke" bocht in 1 van de leidingen te zijn gelegd en na het verbeteren werd het geluid wel minder maar nog steeds opvallend veel geluid vanaf pakweg 30Hz.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
@RaymondD ik heb een J monoblock maar ik heb hem vanwege de brom op veren gezet. Wel op een uitbouw van hout dus sowieso wel noodzakelijk. Hiermee is het geluid bij mij voor 98% weg. Alleen als je er dichtbij staat hoor je hem.
Ik woon in Zwolle, weet niet of je dat als noorden beschouwd en of je geïnteresseerd bent in een monoblock maar je bent welkom.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Als hij om 10:08 uit gaat heeft hij vanaf 10:05 continu >2 gehad (dus 3 graden)
Het is minuten en seconden, had ik duidelijker moeten vermelden. Hieronder even met uur notatie:
Om 00:10:08 gaat ie uit. Om 00:08:30 start de Ta >=2 overschrijding. Het duurt bij mij dus 1 minuut en 38 seconden voordat ie uitgaat. Geen 3 minuten. 3 minuten ervoor was het Ta_gewenst +1°C = Ta. Pas vanaf 00:08:30 uur geeft ie op het display 39°C aan (dus Ta_gewenst +2°C = Ta)

@FransvWoerkom
Mijn vraag is onduidelijk geweest. Wat ik bedoelde te vragen is: waarom wordt bij ercolano de deltaT 11°C, terwijl hij 6 graden heeft ingesteld. Waarom blijft de flow op 10l/m steken met zijn 9 kW Panasonic in dat geval.

Dus hoe werkt deze regeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9fpno-xt1PkYgvBhY7ytwWP0D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCDFBOZoAimXxskEGWSfTzKb.jpg?f=fotoalbum_large
(3x vrijwel dezelfde vraag lees ik nu terug in mijn post :P)

Zie de post van ercolano hieronder waar het mis gaat.
ercolano schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:11:
[...]
[...]

1. Aangezien de wp wegens werkzaamheden een flink deel van de dag had uit gestaan, besloot ik de "krachtig 90 minuten" er eens in te gooien. Het systeem begon op te warmen, echter de waterpomp bleef op 10l lopen. Als de wp dan 8Kw opwekt is je Ta = Tr+11. Oftewel de Tr signaleert gas geven want nog lang niet in de buurt van de Td en Ta knalt er overheen, ergo wp uit. Waarom gaat de waterpomp niet standaard vol draaien op het moment dat het systeem gas geeft ? Blijven Ta en Tr dichter bij elkaar en is er meer tijd om terug te toeren op zowel frequentie als pompsnelheid.

[...]

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 26-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:49:
[...]

De controller werkt op laagspanning, de thermostaat op CN2 op 230V. Die zou ik niet combineren in 1 kabel. Bij kortsluiting kost je dat de controller en/of de hoofdprint. Als het persé moet, dan kun je een relais in de wp zetten om de 230v en de kabel gescheiden te houden.
Dank Frans. Dit was me eerder inderdaad ook al afgeraden. Vandaar dat ik ook niet op CN2 wilde aansluiten, maar op CN4 (die schakelt toch ook op laagspanning?)
Mijn 'probleem' is dat ik geen andere kabel heb getrokken dan de 4-aderige signaalkabel. Vandaar dat ik nu wil kijken of ik hiermee op CN4 toch de thermostaat kan laten sturen (naast de controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:45
Dre schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:38:
[...]
Mijn vraag is onduidelijk geweest. Wat ik bedoelde te vragen is: waarom wordt bij ercolano de deltaT 11°C, terwijl hij 6 graden heeft ingesteld. Waarom blijft de flow op 10l/m steken met zijn 9 kW Panasonic in dat geval.

[Afbeelding]

[...]
Normaal gesproken: als je de dT instelt, dan geef je de waterpomp de ruimte om na het opstarten na verloop van tijd langzamer te gaan draaien als de gemeten dT lager is dan de ingestelde dT. De exacte details worden niet beschreven.

Wat @ercolano ziet, is misschien wat anders. Ik zie dat ook af en toe, dat de waterpomp bij een start niet harder gaat draaien met een overshoot tot gevolg (Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" en Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"), maar kan er moeilijk de vinger op leggen. Hier lijkt hier met de weerstand/flow te maken te hebben. Maar iemand anders kon die relatie weer niet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Ik draai met alleen radiatioren de default delta T van 5 graden (met een Ta van ongeveer 30-32 momenteel). Is het nog zinvol en efficient om de delta T te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
harmen22 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Dank Frans. Dit was me eerder inderdaad ook al afgeraden. Vandaar dat ik ook niet op CN2 wilde aansluiten, maar op CN4 (die schakelt toch ook op laagspanning?)
Mijn 'probleem' is dat ik geen andere kabel heb getrokken dan de 4-aderige signaalkabel. Vandaar dat ik nu wil kijken of ik hiermee op CN4 toch de thermostaat kan laten sturen (naast de controller).
Sorry, ik was in de war vanwege jouw voorkeur voor die 230V thermostaat. Ja natuurlijk kun je die via twee adertjes van je 4-aderige kabel op CN4 aansluiten naast de controller. Je stelt dan bij systeeminstellingen als sensor de watertemperatuur in en bij bedrijfsinstellingen de stooklijn. Met een thermostaat op CN4 zet je de warmtepomp uit dus dan werkt sww verwarmen ook niet. Ik neem aan dat je geen tank hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dre schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:38:
[...]
@FransvWoerkom

[Afbeelding]

[...]
Ik weet niet waarom bij Ercolano de flow niet boven de 10L/min gaat. Instelling max pump flow? Leidingen dicht? Pomp of sensor defect? Ik was er niet bij ;)

Wil je uitleg over die instelling en de relatie met zuinig/comfortabel? Dat geldt alleen als de Ta gegeven is. Bij grote dT is de gemiddelde temperatuur over radiator of vloer lager, dus de afgifte lager, dus zuiniger. Bij een kleinere dT is de gemiddelde temperatuur over radiator/vvw hoger dus sommigen vinden dat comfortabeler. Volgens mij is dT=5° prima tenzij je vvw of radiatoren te krap bemeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
@dre Ik beschreef een artifact, zie originele post. Namelijk de wp gaat flnk vermogen leveren (8kw) en de pomp blijft langzaam draaien (10l). Met de formule van Frans kan je dan uitrekenen dat het ingaande water (Tr) er 11 graden warmer weer uitkomt (Ta). Aangezien de wp zowel zijn Tdoel wil halen alsmede Ta-Tr < dT, ontstaat de situatie dat Ta over Tdoel schiet terwijl Tr nog ver achter ligt. De stop situatie wordt bereikt (in mijn geval aan het begin van een krachtig actie). Ik noem dit een niet zo handige software keuze aangezien een verdubbeling van de flow er al voor gezorgd had dat Ta en Tr binnen de dT range zouden vallen, waarna logischerwijs kon worden teruggetoert. In normaal bedrijf gaat de waterpomp wel meer dan 20l geven, echter bij de "krachtig" actie niet.

De beschrijving van het artifact was naar aanleiding van de opmerkingen dat de software van de wp volgens sommigen slimmer zou kunnen. Onder normaal bedrijf , sinds ik op CN-2 schakel,loopt mijn wp zonder onnodig start-stops.

Had geen tijd om eerder te reageren, maar zag dat 11 graden en geen flow een eigen leven gingen leiden, dus vandaar nog even bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Ik heb mijn delta T op de default 5 graden staan. In de praktijk zie ik op het minimum vermogen een delta T van circa 3,5 graad. Bijv. 30,5 / 27. Hoe kan dit? De pompsnelheid kan dan toch gewoon nog iets lager? nu ca. 10/11l/m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:33:
Ik heb mijn delta T op de default 5 graden staan. In de praktijk zie ik op het minimum vermogen een delta T van circa 3,5 graad. Bijv. 30,5 / 27. Hoe kan dit? De pompsnelheid kan dan toch gewoon nog iets lager? nu ca. 10/11l/m.
Veel lager kan ie niet. Mijn 7j heb ik handmatig op zijn flow beperkt en dan kan ik niet lager dan ca 9 l/min, zet ik hem nog lager dan ontstaat er een error. Goede kans dat de WP zelf dynamisch niet zo laag zal gaan om ver van het error gebied weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:33:
Mijn 12H kan tot 10L/min tot hij een error H62 geeft. In normaal bedrijf komt hij niet onder de 13,3. Ik heb me daar nog nooit zorgen over gemaakt. Het is door Panasonic niet verboden om een thermostaatkraan op een radiator te zetten. Ik denk net als sjimmie dat de kabouters wat regelreserve willen. Het zou me niet verbazen als ze stiekem ook stroomverbruik, compressorsnelheid en druk in de gaten houden om te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
FransvWoerkom schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Mijn 12H kan tot 10L/min tot hij een error H62 geeft. In normaal bedrijf komt hij niet onder de 13,3. Ik heb me daar nog nooit zorgen over gemaakt. Het is door Panasonic niet verboden om een thermostaatkraan op een radiator te zetten. Ik denk net als sjimmie dat de kabouters wat regelreserve willen. Het zou me niet verbazen als ze stiekem ook stroomverbruik, compressorsnelheid en druk in de gaten houden om te optimaliseren.
Ik ga eens proberen de max op 15l/m te zetten ofzo. Ik zie nu dat hij vrij snel na inschakelen op 20l/m zit en daarna na een tijdje terug gaat naar 11l/m. Als ik hem een beetje beperk zal de Ta iets sneller stijgen en wellicht wat eerder terug moduleren bij weinig warmtevraag. Ik ben benieuwd. Dit met name omdat ik me nogal irriteer over de brom rond de 30Hz die ik in mijn huis hoor. Ik heb liever dat hij daaronder blijft als het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:04:
[...]

omdat ik me nogal irriteer over de brom rond de 30Hz die ik in mijn huis hoor.
QM3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:04:
[...]

[...] Dit met name omdat ik me nogal irriteer over de brom rond de 30Hz die ik in mijn huis hoor. Ik heb liever dat hij daaronder blijft als het niet nodig is.
Een paar veren/dempers onder de buitenunit plaatsen (en evt. wat massa toevoegen) kan ook wonderen doen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Ja, QM3, Op bigfoots los van de muur. Gekke is dat ik hogere frequenties weer minder hoor. Heeft bij jou die Metisse veel geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Ja, QM3, Op bigfoots los van de muur. Gekke is dat ik hogere frequenties weer minder hoor. Heeft bij jou die Metisse veel geholpen?
Veel is relatief. Ik vond het de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
wheli schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:32:
@RaymondD ik heb een J monoblock maar ik heb hem vanwege de brom op veren gezet. Wel op een uitbouw van hout dus sowieso wel noodzakelijk. Hiermee is het geluid bij mij voor 98% weg. Alleen als je er dichtbij staat hoor je hem.
Ik woon in Zwolle, weet niet of je dat als noorden beschouwd en of je geïnteresseerd bent in een monoblock maar je bent welkom.
Als je daar gaat kijken ben je 5km zuidelijker ook welkom bij mij om een 9J (die ik eigenlijk niet hoor) te beluisteren :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
HomegrownBGP schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:08:
[...]
Als je daar gaat kijken ben je 5km zuidelijker ook welkom bij mij om een 9J (die ik eigenlijk niet hoor) te beluisteren :-)
Thanks, maar ik zoek eigenlijk mensen met een K zodat ik die van mij kan vergelijken. Anders is het toch een beetje een appels met peren verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:28
Ik heb mijn 9j op een fundering van beton vast gebout met tussen het beton en de WP een rubberen tuintegel ik hoor niks van de WP.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 20:59

dof

RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Thanks, maar ik zoek eigenlijk mensen met een K zodat ik die van mij kan vergelijken. Anders is het toch een beetje een appels met peren verhaal.
Vervelend dat je met je K type daar last van hebt. Je bent een keer langs geweest en hebt de 9J van mij kunnen horen en dat is meer windgeruis (als ie wat harder werkt dan op 3 KW c.q. 1/2 kW verbruik).
Brom hoor ik ook niet als hij zwaar werkt (op 3/4 van z'n vermogen).

Ik zou inderdaad bij mensen met een K langsgaan, 't zou interessant zijn (ook een tegenvaller) of daar een soortgelijk euvel is.

Toevallig met een buur hier in de wijk hier gesproken en die heeft sinds een half jaar een grote WP van Auer (30 kW !!) en die is zeer ontevreden want hij wordt helemaal gek van de zware brom.
Hij overweegt het hele spul weer in te leveren.

Met je nieuwe Pana K WP zou ik het nu proberen op te lossen, want aan zo'n brom ga je je steeds sterker storen.

Je kunt misschien nu nog overstappen naar ander model?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Ik heb een K type wel een split dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
dof schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:57:
[...]

Vervelend dat je met je K type daar last van hebt. Je bent een keer langs geweest en hebt de 9J van mij kunnen horen en dat is meer windgeruis (als ie wat harder werkt dan op 3 KW c.q. 1/2 kW verbruik).
Brom hoor ik ook niet als hij zwaar werkt (op 3/4 van z'n vermogen).
Klopt, dat was op een koude dag en hij draaide toen tegen de 6kW. Dat was voornamelijk windgeruis. Ik durf te zeggen dat mijn K op 6kW qua decibels wellicht stiller is dan wat ik toen gehoord heb. Ik denk dat het ventilatorgeluid bij de nieuwe generaties wel wat verbeterd is. Het is alleen in plaats van windgeruis een meer vervelende brom die ik hoor en dan met name rond 30/34Hz.

Het is ook weer geen drama, maar wel meer hoorbaar dan gehoopt/verwacht. Wellicht dat wat extra isolatie wat gaat helpen. Gelukkig toert de K minder snel op dan de oudere generaties als hij in 'efficient' modus staat. En kan ik hem met een wat lagere max pump duty setting zorgen dat hij minder snel van 19/20Hz richting 30Hz gaat. Maar is toch een beetje pleisters plakken. Voor de rest zeer tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
SpikeHome schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Ik heb een K type wel een split dan.
K is altijd split. Kun jij hem binnen horen bij wat meer vermogen? Hoever staat hij van je huis?

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 27-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
@RaymondD hij hangt tegen de zijgevel.
En is november vorig jaar geïnstalleerd.
Ik heb de unit binnen niet gehoord.
Buiten hoor ik m wel natuurlijk, maar ook niet extreem hard.
Ik heb de 5kw trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Klopt, dat was op een koude dag en hij draaide toen tegen de 6kW. Dat was voornamelijk windgeruis. Ik durf te zeggen dat mijn K op 6kW qua decibels wellicht stiller is dan wat ik toen gehoord heb. Ik denk dat het ventilatorgeluid bij de nieuwe generaties wel wat verbeterd is. Het is alleen in plaats van windgeruis een meer vervelende brom die ik hoor en dan met name rond 30/34Hz.

Het is ook weer geen drama, maar wel meer hoorbaar dan gehoopt/verwacht. Wellicht dat wat extra isolatie wat gaat helpen. Gelukkig toert de K minder snel op dan de oudere generaties als hij in 'efficient' modus staat. En kan ik hem met een wat lagere max pump duty setting zorgen dat hij minder snel van 19/20Hz richting 30Hz gaat. Maar is toch een beetje pleisters plakken. Voor de rest zeer tevreden.
Is er geen sprake van resonantie in je huis? Een halve golflengte bij 34Hz is 5m. Een veel voorkomende maat in een woonkamer of keuken. Op internet zijn toongeneratoren te vinden waarmee je met computer en versterker de resonanties van je huis makkelijk vindt.

Ik betwijfel of je met instellingen als dT en max flow je compressor kunt dwingen frequenties te mijden; die 34Hz is de minimum frequentie bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Laatst online: 07-03 12:22
ErikVers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:31:
[...]

Ik bedoel beide en met name voor waar jij tegenaan loopt de ta en tr deze moeten met een draaiende waterpomp en uitgeschakelde compressor (>10min) gelijk zijn.
Gisteren heb ik de Ta Tr gekalibreerd, dit had helaas niet het gewenste resultaat, de Target wordt nog steeds niet gehaald.
Ook heb ik de boiler aangesloten dit lijkt allemaal wel goed te werken, 200l is in net geen 2 uurtjes van 10 naar 53gr verwarmd.
ben nu aan het kijken of ik met vaste flow iets kan doen zodat de Target wordt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RaymondD schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Foto plaatsing buitenunit?
-Waterpas
-Leiding koudemiddel zonder scherpe bochten?
-Leidingen klem vast?
-Rapport van oplevering R32 gecheckt met voorschriften?

Druk en inhoud bij de K komt kritisch vernam bij Panasonic dat de storingen en klachten bij de nieuwe generatie 9vd10 bij de split vandaan kwamen. Weet niet waardoor en hoe feitelijk zijn obeservatie was maar wilde dit wel met je delen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John lamers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Gisteren heb ik de Ta Tr gekalibreerd, dit had helaas niet het gewenste resultaat, de Target wordt nog steeds niet gehaald.
Ook heb ik de boiler aangesloten dit lijkt allemaal wel goed te werken, 200l is in net geen 2 uurtjes van 10 naar 53gr verwarmd.
ben nu aan het kijken of ik met vaste flow iets kan doen zodat de Target wordt gehaald.
Ok en wat gebruik je als thermostaat?
Je mag me ook pb doen dan voeg ik je ff tijdelijk toe in service cloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Foto plaatsing buitenunit?
-Waterpas
-Leiding koudemiddel zonder scherpe bochten?
-Leidingen klem vast?
-Rapport van oplevering R32 gecheckt met voorschriften?

Druk en inhoud bij de K komt kritisch vernam bij Panasonic dat de storingen en klachten bij de nieuwe generatie 9vd10 bij de split vandaan kwamen. Weet niet waardoor en hoe feitelijk zijn obeservatie was maar wilde dit wel met je delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZcB2fuYf8uCfaDmkpwAnBzm4AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrsYAezGcUzHcHYKQRUvwIh7.jpg?f=fotoalbum_large

Staat waterpas. Geen scherpe bochten. Wel 16m koelleiding naar zolder. Die zit grotendeels vast, behalve in een deel van koof waar we hem doorheen geleid hebben vanaf zolder. Geen last van trillingen van de koelleiding, het is echt de buitenunit. Opleverrapport heb ik niet. Er is 225 gram R32 bijgevuld. 9x25 gram (rekenen vanaf 7m leidinglengte volgens handleiding)

Ik heb hem samen met een beginnend installateur geïnstalleerd, geen Panasonic ervaring, wel LG en airco's. Ik heb zelf deze Panasonic uitgezocht, dus zonder advies installateur.

Wil eerst eens proberen vast te stellen of er een probleem is of sprake van een verkeerd verwachtingspatroon van mij zelf. Unit staat natuurlijk dichtbij woonkamer door gebrek aan betere plek. Achteraf was voortuin of L serie wellicht een betere optie geweest (met beide ook weer eigen nadelen). Ander merk/type/plek is op dit moment zeker niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Kan het zijn dat 16m koelleiding, ook al is het goed aangelegd en juist gevuld, altijd zorgt voor extra weerstand en daarmee extra compressor geluid?

Overigens draait hij verder goed en haalt z'n vermogen. Nette COP ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-06 21:20
@RaymondD Misschien dat het helpt als je de unit echt vast zet. Dus niet op deze blokken, maar gewoon op beton en dan met bouten erin. Dan kan er niets meetrillen. Ik vermoed dat het resonantie is. Ik zou een voelen of je de voetjes voelt trillen.

Hier staat een 7KW j-serie split op 20 cm dik beton. Vier opsluitbanden 100*10*20 cm, per twee aan elkaar verlijmd. Hierin draadeinden. Geen last van trillingen. Deze oplossing lijkt sterk op de handleiding, al schrijft die 30 cm beton voor.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RaymondD schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

Staat waterpas. Geen scherpe bochten. Wel 16m koelleiding naar zolder. Die zit grotendeels vast, behalve in een deel van koof waar we hem doorheen geleid hebben vanaf zolder. Geen last van trillingen van de koelleiding, het is echt de buitenunit. Opleverrapport heb ik niet. Er is 225 gram R32 bijgevuld. 9x25 gram (rekenen vanaf 7m leidinglengte volgens handleiding)

Ik heb hem samen met een beginnend installateur geïnstalleerd, geen Panasonic ervaring, wel LG en airco's. Ik heb zelf deze Panasonic uitgezocht, dus zonder advies installateur.

Wil eerst eens proberen vast te stellen of er een probleem is of sprake van een verkeerd verwachtingspatroon van mij zelf. Unit staat natuurlijk dichtbij woonkamer door gebrek aan betere plek. Achteraf was voortuin of L serie wellicht een betere optie geweest (met beide ook weer eigen nadelen). Ander merk/type/plek is op dit moment zeker niet aan de orde.
Duidelijk.
Interessant om eerst @Noutie zijn aanbeveling te testen dat is niet heel ingrijpend (hornbach heeft grote antraciete stapelblokken)

Minder leiding lengte is niet nu echt een optie om verschil mee te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Pazo

Mroaw?

RaymondD schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:37:

Hier een 7K. Paar instellingen van mijn kant:
* Stille modus staat uit
* dT op 5.
* Vaste pompflow 20l/m (0x53 volgens mij?)
* Frequentie begint vaak bij ca 40 of 32Hz maar zakt dan gelijk naar ca 24-20Hz en blijft daarop.

Nu moet ik zeggen dat de mijne op het dak staat, en binnen hoor ik 'm dus eigenlijk niet.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Jongens ik heb kortsluiting in m'n hoofd. Ik ben vandaag na een pauze van een paar maanden verder gaan testen met mijn thermostaatsetup.

Ik had mijn thermostaat (Emos) aangesloten op de CN4, dat werkt.
Nieuwe situatie: zelfde thermostaat met een solid state relais (deze) aangesloten op CN2. Dit werkt niet, de WP wordt niet ingeschakeld wanneer de thermostaat aanschakelt.

Alles getest en bekeken: de thermostaat geeft een aan-uit-signaal (via het ingebouwd relais) dus dat werkt (zie ook oude situatie). Het relais schakelt een lamp aan wanneer er 8v (oude voeding) op de ingang van het relais gezet wordt, en de lamp gaat weer uit wanneer de 8v uit gaat. Werkt dus ook zoals 't hoort dus lijkt me, maar het rijmt niet met de thermostaat: die sluit alleen een draad kort met het ingebouwde relais, daarmee komt er geen stroompje op de ingang van het relais en doet het relais het dus niet.

Waar zit mijn denkfout? Heb ik nu een verkeerde thermostaat? Verkeerd relais? Verkeerd verstand?

[ Voor 23% gewijzigd door Bra-Jo op 30-03-2024 11:27 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 15:41
Bra-Jo schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:24:
Jongens ik heb kortsluiting in m'n hoofd. Ik ben vandaag na een pauze van een paar maanden verder gaan testen met mijn thermostaatsetup.

Nieuwe situatie: zelfde thermostaat met een solid state relais (deze) aangesloten op CN2. Dit werkt niet, de WP wordt niet ingeschakeld wanneer de thermostaat aanschakelt.

Alles getest en bekeken: de thermostaat geeft een aan-uit-signaal (via het ingebouwd relais) dus dat werkt (zie ook oude situatie). Het relais schakelt een lamp aan wanneer er 8v (oude voeding) op de ingang van het relais gezet wordt, en de lamp gaat weer uit wanneer de 8v uit gaat. Werkt dus ook zoals 't hoort dus lijkt me, maar het rijmt niet met de thermostaat: die sluit alleen een draad kort met het ingebouwde relais, daarmee komt er geen stroompje op de ingang van het relais en doet het relais het dus niet.

Waar zit mijn denkfout? Heb ik nu een verkeerde thermostaat? Verkeerd relais? Verkeerd verstand?
Je zal een 3-32V DC spanning naar de SSR moeten brengen. De min kun je rechstreeks aansluiten, en de plus gaat via het contact van je thermostaat.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Bra-Jo schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:24:

Diezelfde SSR heb ik ook.
Aan zijn "input" kant moet je niet 1:1 de output van de Emos aansluiten, maar via de Emos zorgen dat er een spanning (3-32V) op komt te staan. Zelf gebruik ik de 5V die ook naar mijn heishamon gaat.

Dus de - van de SSR gaat gewoon naar een - op de WP print, de + van de SSR gaat naar 1 contact van de Emos en het andere contact van de Emos gaat naar een 5V punt van de WP print. OP die manier zorgt de Emos dat er wel/geen 5V op de input van de SSR komt te staan.

De andere kant van de SSR gaat dan dus naar de thermostaat-aansluiting van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Eureka! Dat is dus mijn denkfout geweest, dat het 1 op 1 zou moeten lopen. Tnx beiden! _O_

Nu dus ff vogelen waar ik die 5v vandaan ga peuteren, maar daar komen we wel uit. d:)b

Edit:
@sjimmie Ben er bang voor, ik heb nog niks gevonden dat ie zelf meer kan leveren dan het relais. Maar ik heb een mini-router in de WP hangen met een vrije USB-poort, denk dat ik dadelijk ff een USB-kabeltje ga verminken.

[ Voor 39% gewijzigd door Bra-Jo op 30-03-2024 13:57 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Bra-Jo wellicht kan je die laagspanning ook gewoon uit de emos halen, dus dat die uiteindelijk wel de ssr direct aanstuurt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Joh, ik heb de indruk uit je grafiek van 24 maart dat je wp tegen zijn maximum van 5kW zit, of dat de thermostaat actief ingrijpt bij 18° en dat daarom die 30° Ta niet wordt gehaald. Staat er bij de installateursinstelling > Systeem > Zone en Sensor > Sensor wel Aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55
Vraagje, straks komt de periode van een aantal maanden dat ik niet ga verwarmen maar wel DHW natuurlijk.
Nu heb ik een split opstelling dus de water pomp zal bij elke verwarming gaan draaien. Dit zal alleen (zeker na sterilisatie) niet meer elke dag zijn.
Compressor buiten draait natuurlijk net zo vaak als er vraag is.
Maar is zeg maar 3 a 4x per week voldoende om risico op slijtage ( door stilstand) te voorkomen?
En zo ook de driewegklep? ( Ipv alleen mode 3 af en toe schakelen naar andere)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
FransvWoerkom schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Joh, ik heb de indruk uit je grafiek van 24 maart dat je wp tegen zijn maximum van 5kW zit, of dat de thermostaat actief ingrijpt bij 18° en dat daarom die 30° Ta niet wordt gehaald. Staat er bij de installateursinstelling > Systeem > Zone en Sensor > Sensor wel Aanvoertemperatuur?
hij leverd idd bijna 5 kw
Hij stond idd op room sensor water temperatuur, hij heeft om iets na 2300 en iets voor 400 een defrost gedaan maar verder bleef hij draaien.
afgelopen 24 uur heeft hij continu gedraaid maar nooit zijn target gehaald, daarbij 2x de boiler verwarmd naar 52 graden wat hij wel gewoon doet.
ik heb alle instellingen gecontroleerd en die staan volgens mij goed |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
The-Source schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:39:
Vraagje, straks komt de periode van een aantal maanden dat ik niet ga verwarmen maar wel DHW natuurlijk.
Nu heb ik een split opstelling dus de water pomp zal bij elke verwarming gaan draaien. Dit zal alleen (zeker na sterilisatie) niet meer elke dag zijn.
Compressor buiten draait natuurlijk net zo vaak als er vraag is.
Maar is zeg maar 3 a 4x per week voldoende om risico op slijtage ( door stilstand) te voorkomen?
En zo ook de driewegklep? ( Ipv alleen mode 3 af en toe schakelen naar andere)
Geen probleem met circulatiepomp of driewegklep. Als er trouwens vanwege de buitentemperatuur niet verwarmd hoeft te worden, blijft de driewegklep op sww staan. Als je dat niet wilt ivm warmtelekkage, moet je "Outdoor temp. for heating OFF" hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 15:54

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Poging nr zoveel. De externe heater omgewisseld voor de interne. De run start netjes op het geplande tijdstip maar stopt weer voor de 55 zelfs maar is gehaald.

Backup heater aan, alle functies aan en nog geen 60+ graden. Als iemand een idee heeft graag! We willen vanavond graag veilig douchen.
Ik was toch iets te voorbarig dat het alleen de werkschakelaar was. Na meer dan een week geen succesvolle legionella run vanmiddag de 9J maar eens op sww-only gezet en met de hand 65 graden gekozen. Nu, bijna 2 uur verder zitten we op 58 graden, komend van 45.

Dus opwarmen wordt/werd gelimiteerd door de maximale run-time van een uur gok ik? De vraag is alleen waarom het zo ongelofelijk lang duurt. De compressor staat al weer een tijdje uit, dus dat gaat nu puur op de interne heater.

Het vat is 300L, dus ook weer niet mega groot. En de pomp limiet van 20L/min lijkt me ook geen enorme factor. Het water is nu 68 graden dus ik zal best een deel verliezen via de 2m koperen leiding die nog niet is geïsoleerd.

Mijn herhaaldelijke pogingen een Panasonic account aan te maken mislukken op een of andere manier steeds dus het blijft klooien op het display.

Iemand die mij op weg kan helpen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Ethirty schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Ik was toch iets te voorbarig dat het alleen de werkschakelaar was. Na meer dan een week geen succesvolle legionella run vanmiddag de 9J maar eens op sww-only gezet en met de hand 65 graden gekozen. Nu, bijna 2 uur verder zitten we op 58 graden, komend van 45.

Dus opwarmen wordt/werd gelimiteerd door de maximale run-time van een uur gok ik? De vraag is alleen waarom het zo ongelofelijk lang duurt. De compressor staat al weer een tijdje uit, dus dat gaat nu puur op de interne heater.

Het vat is 300L, dus ook weer niet mega groot. En de pomp limiet van 20L/min lijkt me ook geen enorme factor. Het water is nu 68 graden dus ik zal best een deel verliezen via de 2m koperen leiding die nog niet is geïsoleerd.

Mijn herhaaldelijke pogingen een Panasonic account aan te maken mislukken op een of andere manier steeds dus het blijft klooien op het display.

Het is natuurlijk allemaal wat afhankelijk van wat voor vat je hebt en waar de sensor evt zit. De tijd die je ziet lijkt mij niet gek:

Hier duurt de sterilisatie met de 9j/300L op de interne heater naar 60 graden ongeveer 1.5 uur vanaf het moment dat de compressor uitgaat, 4.22 kWh. Sensor zit op 1/3 van beneden. Hoogst gemeten Ta was 65.

Deze week heeft de compressor een half uurtje verwarmd voordat de heater het overnam. Dus 2 uur voor een run met sterilisatie naar 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Thorsd schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Het is natuurlijk allemaal wat afhankelijk van wat voor vat je hebt en waar de sensor evt zit. De tijd die je ziet lijkt mij niet gek:

Hier duurt de sterilisatie met de 9j/300L op de interne heater naar 60 graden ongeveer 1.5 uur vanaf het moment dat de compressor uitgaat, 4.22 kWh. Sensor zit op 1/3 van beneden. Hoogst gemeten Ta was 65.

Deze week heeft de compressor een half uurtje verwarmd voordat de heater het overnam. Dus 2 uur voor een run met sterilisatie naar 60 graden.
Mijn sensor zit ook op 1/3 van beneden. Na 3u uitgezet, Ta van 72 en vat was 63 graden.
Voor zover ik de grafiek van het paneel begrijp zo'n 8.5kWh

Vat is trouwens een OSO DGC300 met langere spiraal.

Stap 1 lijkt dus te zijn om de max verwarm tijd te verhogen van default 1 naar minstens 2,5u.

En dan zodra het vat weer is afgekoeld opnieuw testen hoe lang het duurt en met welk resultaat.

Misschien toch ook gelijk het externe element maar weer inschakelen? Scheelt pompen en leiding verlies. Plus de verwarming kan weer eerder aan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Ethirty schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Mijn sensor zit ook op 1/3 van beneden. Na 3u uitgezet, Ta van 72 en vat was 63 graden.
Voor zover ik de grafiek van het paneel begrijp zo'n 8.5kWh

Vat is trouwens een OSO DGC300 met langere spiraal.

Stap 1 lijkt dus te zijn om de max verwarm tijd te verhogen van default 1 naar minstens 2,5u.

En dan zodra het vat weer is afgekoeld opnieuw testen hoe lang het duurt en met welk resultaat.

Misschien toch ook gelijk het externe element maar weer inschakelen? Scheelt pompen en leiding verlies. Plus de verwarming kan weer eerder aan.
Ja, 2,5 uur lijkt me wel het minimum voor 300L naar 60 graden, ik heb hem op 3.

Puur energetisch gezien kan 3kW, 300L water in een uur ~8.5 graad opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoveelste foutje van de installateur dus :F

De max 55 graden door de vloer was slecht, maar een onwetende consument kan hier goed ziek van worden als er nooit héét water gemaakt wordt :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
In vervolg op mijn posts van een week geleden:

Bij de aangekondigde server update van Aquarea Service Cloud van 18 maart verdwenen bij mij verbruikt en opgewekt vermogen in verwarmingsmodus. Ook in het csv bestand verdwenen ze op 18 maart, 3:15 uur. Toen ik dat na twee dagen merkte heb ik het gemeld bij Panasonic Aircon. Ik kreeg een week geleden antwoord dat ik de apps opnieuw moest updaten of installeren. Nu gebruik ik geen apps, maar browsers en hun website. Wel heb ik meer browsers geprobeerd en meer computers, waaronder blinkend schone om cookies, cache en dergelijke kwijt te zijn. Dat gaf geen resultaat. Toen het mooi weer was heb ik de CZ-TAW1 gereset. Ook dat gaf geen verandering, wat niet verrassend was, want in de Smart Cloud was het elektriciteitsgebruik wel te zien. Gisteravond berichtte ik de aircon helpdesk dat het toch echt aan hun servers moest liggen en vannacht rond half vier werkte het kennelijk weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o295hHYPFi4s9h3AvP0vGaRjnCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nyzv9K3yuPjZgN8aJgtd6O6H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:22:Gisteravond berichtte ik de aircon helpdesk en vannacht rond half vier werkte het kennelijk weer.
Mijn vrouw zou dan zeggen "dus wat heb je nu geleerd?"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Let op bij het maken van Panasonic account dat je enkel cijfers en letters toepast.
Helaas geeft hij geen foutmelding hierop maar dan doet hij het niet......

Zelfs hoofdletters kunnen probleem geven terwijl hij dan aangeeft dan is voltooid, kom je er dan alsnog niet |:(

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:39:
[...]

Mijn vrouw zou dan zeggen "dus wat heb je nu geleerd?"...
Dat het altijd aan een update ligt.

De eerder genoemde Zone 2 Pump Speed en Outdoor Heat Exchanger Middle Temperature gingen vannacht om 3:30 netjes naar nul, waar ze bij een MXC12H ook horen.

[ Voor 27% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-04-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:32:
[...]

Let op bij het maken van Panasonic account dat je enkel cijfers en letters toepast.
Helaas geeft hij geen foutmelding hierop maar dan doet hij het niet......

Zelfs hoofdletters kunnen probleem geven terwijl hij dan aangeeft dan is voltooid, kom je er dan alsnog niet |:(
Bedoel je bij het password of ook bij de username? :o

Mijn username heeft sowieso een . en mijn passwords zijn standaard complex.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:36:
[...]

Bedoel je bij het password of ook bij de username? :o

Mijn username heeft sowieso een . en mijn passwords zijn standaard complex.
Wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:26:
[...]

Dat het altijd aan een update ligt.
Als dat het enige is, dan ben je pas op de helft. Want dat lost het nog niet op.
Ervan leren dat je het even kan melden is vervolgens deel van de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:05:
[...]
Als dat het enige is, dan ben je pas op de helft. Want dat lost het nog niet op.
Ervan leren dat je het even kan melden is vervolgens deel van de oplossing.
De meesten hebben als baby al geleerd dat ze het moeten melden als er iets niet deugt. Sommigen hebben dat sindsdien afgeleerd, bijvoorbeeld doordat er niet of verkeerd werd gereageerd. Zoals je had kunnen lezen, heb ik de fout twee dagen na de update bij Panasonic gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
Even voor de zekerheid, om te voorkomen dat ik een printplaat opblaas.
Ik heb een externe thermostaat gekocht die ik wil aansluiten, Netatmo aan/uit. deze zou 250v potentiaalvrij mogen schakelen.
De Pana manual is nogal beperkt, maar zo zouden de 4 draden van het relais bijhorend bij de Netatmo toch moeten? Voedingspanning uit de Pana, en ik neem aan schakelen tussen L en C H ( 8)7 duhh) voor verwarming aan of uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKSOBitU1rrv6GOUGETC5B6umxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xXuEyIxXwQdi82kOPkcSbdQo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wereldreiziger2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:53:
Even voor de zekerheid, om te voorkomen dat ik een printplaat opblaas.
Ik heb een externe thermostaat gekocht die ik wil aansluiten, Netatmo aan/uit. deze zou 250v potentiaalvrij mogen schakelen.
De Pana manual is nogal beperkt, maar zo zouden de 4 draden van het relais bijhorend bij de Netatmo toch moeten ? Voedingspanning uit de Pana, en ik neem aan schakelen tussen L en C voor verwarming aan of uit?

[Afbeelding]
je hebt hem bijna goed. hij moet op L en H voor verwarmen. de C is voor koelbedrijf. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
flippy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:01:
[...]

je hebt hem bijna goed. hij moet op L en H voor verwarmen. de C is voor koelbedrijf. ;)
oepss. aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazmask
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 17:17
Noutie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:25:
@RaymondD
Hier staat een 7KW j-serie split op 20 cm dik beton. Vier opsluitbanden 100*10*20 cm, per twee aan elkaar verlijmd. Hierin draadeinden. Geen last van trillingen. Deze oplossing lijkt sterk op de handleiding, al schrijft die 30 cm beton voor.
Heb je een linkje naar die handleiding waar die uitleg over de buitenunit-fundering staat? Hier komt deze maand een Aquarea K 7kw aan bij mijn nieuwbouw. Heb net een bekisting geplaatst maar die gaat maar 15cm dikke betonnen bodemplaat opleveren zoals het er nu bij ligt. Of is dat dit middeleeuws tekeningetje wat ik al ergens vond? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkfVNMxMtnjE9DT9UcH3EN_65rA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVcIjVXGYPkNUPmRLdfpjMTQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
gazmask schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:30:
[...]

Heb je een linkje naar die handleiding waar die uitleg over de buitenunit-fundering staat? Hier komt deze maand een Aquarea K 7kw aan bij mijn nieuwbouw. Heb net een bekisting geplaatst maar die gaat maar 15cm dikke betonnen bodemplaat opleveren zoals het er nu bij ligt. Of is dat dit middeleeuws tekeningetje wat ik al ergens vond? [Afbeelding]
Die afstanden in dit schetsje zijn minimale afstanden tot muren. In de Design Manual 2018 blz 92 staat een betonnen plaat fundering van 100mm. Dus 150 is zwaar genoeg. Denk er aan dat de buitenunit op pootjes van minimaal 100mm boven die fundering moet staan ivm condens- en smeltwater bij defrosts. Aanbevolen worden stukken M12 draadeind. Als je al een manual hebt van die buitenunit, staat daar vast de gatafstand van die WH-UDZ07KE5 in.

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-06 21:20
gazmask schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:30:
[...]

Heb je een linkje naar die handleiding waar die uitleg over de buitenunit-fundering staat? Hier komt deze maand een Aquarea K 7kw aan bij mijn nieuwbouw. Heb net een bekisting geplaatst maar die gaat maar 15cm dikke betonnen bodemplaat opleveren zoals het er nu bij ligt. Of is dat dit middeleeuws tekeningetje wat ik al ergens vond? [Afbeelding]
Ik heb even gekeken. Dat fantastische plaatje staat ook in mijn handleiding. Ik heb de 300 mm geïnterpreteerd als de benodigde dikte van de betonvoeten. Het is de afstand tot een vast object zie ik nu. De voeten zijn hier 200 mm. Sowieso meer dan genoeg gewicht voor een stabiele basis.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 20-06 10:01
Ik heb eind vorig jaar de Panasonic Aquarea WH-MDC07J3E5 gekocht, maar ivm met het weer had ik hem nog niet geïnstalleerd omdat ik niet een periode zonder CV wil zitten. (overigens verwarmen wij vooral met de Lucht Lucht WP)

Nu wil ik gaan beginnen. Hij staat al klaar, deze winter ook een omkasting gemaakt in louvre stijl, en nu dus het water aansluiten.

Ik wil 32*3mm meerlaagse buis op aansluiten. Wat voor soort koppelstuk zet ik daarop? ik meet zo'n 38 a 39 buiten diameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09nMO_KdbSDYzBRAcxSf_qWnIxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvRjmy3GylOfKtFlAeTFj1mo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAYViBmNnBvXP8m2xbXvseQ3N6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYrxJvjiO4r6mc9vK9oqyckE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:41

hnq

The_Woesh schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:31:
Ik heb eind vorig jaar de Panasonic Aquarea WH-MDC07J3E5 gekocht, maar ivm met het weer had ik hem nog niet geïnstalleerd omdat ik niet een periode zonder CV wil zitten. (overigens verwarmen wij vooral met de Lucht Lucht WP)

Nu wil ik gaan beginnen. Hij staat al klaar, deze winter ook een omkasting gemaakt in louvre stijl, en nu dus het water aansluiten.

Ik wil 32*3mm meerlaagse buis op aansluiten. Wat voor soort koppelstuk zet ik daarop? ik meet zo'n 38 a 29 buiten diameter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk ff in de TS bij 'Koppelingen'. Aansluiting is 5/4 inch

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
The_Woesh schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:31:

Ik wil 32*3mm meerlaagse buis op aansluiten. Wat voor soort koppelstuk zet ik daarop? ik meet zo'n 38 a 39 buiten diameter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vaak wordt er voor trillingen e.d. een stukje (diffusiedichte) flex slang DN25 gebruikt, tot binnen. Deze heeft een 5/4 wartel die je gewoon op de WP schroeft. Elders in het topic worden wel leveranciers genoemd, en de noodzaak besproken voor wel/niet diffusiedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
hnq schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:59:
[...]

Kijk ff in de TS bij 'Koppelingen'. Aansluiting is 5/4 inch
Helder, toevallig gister avond te TS gelezen maar het was mij niet opgevallen. Inderdaad een 5/4 naar 32 zoeken, liefst knie koppeling dat ik gelijk naar beneden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Thorsd schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:52:
[...]

Vaak wordt er voor trillingen e.d. een stukje (diffusiedichte) flex slang DN25 gebruikt, tot binnen. Deze heeft een 5/4 wartel die je gewoon op de WP schroeft. Elders in het topic worden wel leveranciers genoemd, en de noodzaak besproken voor wel/niet diffusiedicht.
Dank, ik wilde zoiets kopen, met of zonder isolatie. Ik moet een meter of 5 eerst langs het huis onder de grond voordat ik naar binnen ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
The_Woesh schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:57:
[...]

Helder, toevallig gister avond te TS gelezen maar het was mij niet opgevallen. Inderdaad een 5/4 naar 32 zoeken, liefst knie koppeling dat ik gelijk naar beneden kan.
En liefst een tweedelige kniekoppeling zodat je geen buis hoeft door te zagen omdat de wp even los moet.

Zonde van die 5 meter door de tuin. Daar kun je dan in ieder geval planten zetten die niet winterhard zijn. Heb je geen kruipruimte?

P.S. Zorg voor een goede scheiding tussen aangezogen en uitgeblazen lucht en liefst (bijna) horizontale lamellen aan de uitblaaskant

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 08-04-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
FransvWoerkom schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:18:
[...]

Zonde van die 5 meter door de tuin. Daar kun je dan in ieder geval planten zetten die niet winterhard zijn. Heb je geen kruipruimte?
Ja ik heb een kruipruimte, maar die is niet verwarmt dus isolatie zal net zo goed moeten. Maar het belangrijkste is dat die uit twee gescheide delen bestaat en dus moet ik alles door een dikke betonnen funderingsmuur boren. En daar heb ik echt geen zin in.
Langs het huis is het bestraat en een geul graven is zo gepiept en makkelijker toegankeljjk dan onder het huis met 30 a 40 cm ruimte.

Maar ontopic: gezien de wartel op WP kan ik hem altijd loskoppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Woesh op 08-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 14:39
Als je zo'n buis in de grond legt (geïsoleerd) hoe diep moet die komen of maakt dat niet zo veel uit? Ben aan het kijken of ik straks op een wat makkelijkere manier de buis in huis ga krijgen. Eigenlijk met hetzelfde argument van @The_Woesh omdat het dan een stuk makkelijker is :) En veel minder geisoleerde buis nodig.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Volgens mij is officieel 1m voor een waterleiding onder lichte druk. Naar hangt een beetje af waar of dat echt nodig is. Ik ga niet tot die diepte maar leg de leiding wel langs het huis. Daar komt dus never nooit een graafmachine tenzij mijn huis rijp voor de sloop is. Langs de straat of midden door de tuin is een ander verhaal.
Tegen bevriezing is het nogal overdreven om 1m diep te gaan. Dat soort winters gaan we niet meer meemaken en mocht het toch voorkomen en de WP uit staan dan ga ik ervanuit dat alles al bevroren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Recent heb ik een 200l boiler aangesloten op een installatie met een J5 warmtepomp.
Alles draait naar behoren, alleen de sterilisatierun wil niet op de externe booster heater in de boiler draaien.
Er komt een H91 melding op het moment dat de externe booster heater zou moeten verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAA1Wv4k-rsO23w4Ra3IUGvDOZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMYONECu4ssLNZD5qJzkZJn5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7o5_xaPNW9dpdS95jfwE67gVi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2eY5JAf5yxDiSqEotROnDpl.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding geeft dit aan dat de booster heater een OLP open circuit heeft.
Ik heb de weerstand van de booster heater bij de tank gemeten en op de contacten in de WP, beide gaven een meting van 35 ohm.
Ook heb ik spanning gemeten op de contacten in de WP, tijdens de sterilisatierun komt er geen 230V op de contacten.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? volgens mij zou het aan de WP besturing moeten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

John lamers schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:19:
Recent heb ik een 200l boiler aangesloten op een installatie met een J5 warmtepomp.
Alles draait naar behoren, alleen de sterilisatierun wil niet op de externe booster heater in de boiler draaien.
Er komt een H91 melding op het moment dat de externe booster heater zou moeten verwarmen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volgens de handleiding geeft dit aan dat de booster heater een OLP open circuit heeft.
Ik heb de weerstand van de booster heater bij de tank gemeten en op de contacten in de WP, beide gaven een meting van 35 ohm.
Ook heb ik spanning gemeten op de contacten in de WP, tijdens de sterilisatierun komt er geen 230V op de contacten.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? volgens mij zou het aan de WP besturing moeten liggen.
Heb je de draadbrug geplaatst in de warmtepomp bij de OLP-sensoraansluiting?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
nee, zou het zo makkelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Ik zal het meteen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:23
Zo makkelijk is 't
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paOeliDMMlhleYbIgh5eKTwxzcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3jr0z7nHwIolzX8swCr8p0C.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John lamers
Cr3ator schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:26:
[...]

Heb je de draadbrug geplaatst in de warmtepomp bij de OLP-sensoraansluiting?
idd dat was het probleem O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfotten
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:03
Vandaag eindelijk mij 9kw J mono kunnen vullen en aan kunnen zetten. Dat ging allemaal voorspoedig, en hij draait nu.Ik wil graag op WAR draaien, maar kan dit niet zo specifiek vinden in het menu. Is het de optie: Watertemperatuur verwarmen>Direct? Iets anders kan ik zo niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:44
dolfotten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:56:
Vandaag eindelijk mij 9kw J mono kunnen vullen en aan kunnen zetten. Dat ging allemaal voorspoedig, en hij draait nu.Ik wil graag op WAR draaien, maar kan dit niet zo specifiek vinden in het menu. Is het de optie: Watertemperatuur verwarmen>Direct? Iets anders kan ik zo niet vinden.
In de Nederlandse handleiding: Stooklijn/compensatiecurve, in de Engelse: Compensation curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
Een vraag over de outdoor Temperatuur meting.

Zonnestraling zorgt er momenteel voor dat ik in de ochtend een tijdelijke outdoor temp spike heb.
Ik neem aan dat de sensor vrijwel aan het einde van het zwarte buisje zit. klopt dat ? Komt de spike doordat het zwarte buisje direct opwarmt , of doordat de achterplaat van de wp opwarmt ? Heb zojuist met een flir gekeken maar werd daar niets wijzer van.

Meen al eens gelezen te hebben dat anderen een stukje pvc pijp om de zwarte buis monteerden, maar kan die posts niet meer terug vinden. Alternatief kan ik met wat geknutsel de zwarte buis ook onder een hoek van 45 graden weg laten lopen vanaf de achterkant (maar dat heeft dus alleen zin als het om indirecte opwarming gaat)

Iemand ervaring of tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ercolano schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:34:
een tijdelijke outdoor temp spike
...
onder 45 graden
Oef die moest ik 3x lezen. }:O

(edit: ik zie dat je nu "onder een hoek van" hebt toegevoegd :) )

[ Voor 15% gewijzigd door sjimmie op 12-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd

Zonnestraling zorgt er momenteel voor dat ik in de ochtend een tijdelijke outdoor temp spike heb.
Ik neem aan dat de sensor vrijwel aan het einde van het zwarte buisje zit. klopt dat ? Komt de spike doordat het zwarte buisje direct opwarmt , of doordat de achterplaat van de wp opwarmt ? Heb zojuist met een flir gekeken maar werd daar niets wijzer van.

Meen al eens gelezen te hebben dat anderen een stukje pvc pijp om de zwarte buis monteerden, maar kan die posts niet meer terug vinden. Alternatief kan ik met wat geknutsel de zwarte buis ook onder een hoek van 45 graden weg laten lopen vanaf de achterkant (maar dat heeft dus alleen zin als het om indirecte opwarming gaat)

Ja, als de zon op de sensor schijnt, klopt de temperatuurmeting niet meer doordat deze opwarmt door de directe zonnestraling. De sensor zit inderdaad in het zwarte slangetje.
Als het een klein beetje is, kun je wat schaduw creëren, en anders kun je een externe sensor plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 21:51
M'n Panasonic monoblock draait inmiddels bijna twee maand en ben er erg tevreden mee. Een ding wat mij nog wel stoort zijn de grote temperatuur afwijkingen: De temperatuur in de woonkamer is 17 graden, de Panasonic meldt 19 graden (eigenlijk 21 graden, maar ik kan niet meer dan 2 graden corrigeren).

Voor het boilervat is het probleem groter: De temperatuur is momenteel 38 graden, maar de warmtepomp denkt dat dit 28 graden is. Daar heeft het corrigeren van die maximaal 2 graden dus helemaal geen zin. De oude kabel van de oude thermostaat richting de oude CV ketel is hiervoor gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat deze zo'n andere weerstand heeft dan de kabel van de (officiele) Panasonic DHW temp sensor.

Wat kan ik doen om de temperaturen beter te ijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:11

ErikKo

Rippie

Milenco schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:13:
M'n Panasonic monoblock draait inmiddels bijna twee maand en ben er erg tevreden mee. Een ding wat mij nog wel stoort zijn de grote temperatuur afwijkingen: De temperatuur in de woonkamer is 17 graden, de Panasonic meldt 19 graden (eigenlijk 21 graden, maar ik kan niet meer dan 2 graden corrigeren).

Voor het boilervat is het probleem groter: De temperatuur is momenteel 38 graden, maar de warmtepomp denkt dat dit 28 graden is. Daar heeft het corrigeren van die maximaal 2 graden dus helemaal geen zin. De oude kabel van de oude thermostaat richting de oude CV ketel is hiervoor gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat deze zo'n andere weerstand heeft dan de kabel van de (officiele) Panasonic DHW temp sensor.

De controller heeft een toetsencombinatie die je kan indrukken om in een 'geheim' menu te komen waarin je temperatuursensoren een vaste afwijking kan geven. Indien je de interne thermostaat van de controller gebruikt: Het LEDje zit vlakbij de temperatuursensor. Deze heb ik maximaal omlaag geschroefd om de afwijking dankzij het LEDje te compenseren.

Zoek even in de Service Manual van je WP naar "Maintenance Menu" of "Sensor Setup". Volgens mij is dit de toetsencombinatie "BackButton" + "EnterButton" + "LeftButton" voor 5 seconden inhouden.

Hoe weet je trouwens al deze verschillende temperaturen? Waarop/waarmee heb je deze gemeten?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikKo op 12-04-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
ErikKo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:21:
[...]

De controller heeft een toetsencombinatie die je kan indrukken om in een 'geheim' menu te komen waarin je temperatuursensoren een vaste afwijking kan geven. Indien je de interne thermostaat van de controller gebruikt: Het LEDje zit vlakbij de temperatuursensor. Deze heb ik maximaal omlaag geschroefd om de afwijking dankzij het LEDje te compenseren.

Zoek even in de Service Manual van je WP naar "Maintenance Menu" of "Sensor Setup". Volgens mij is dit de toetsencombinatie "BackButton" + "EnterButton" + "LeftButton" voor 5 seconden inhouden.

Hoe weet je trouwens al deze verschillende temperaturen? Waarop/waarmee heb je deze gemeten?
Heb het geheime menu inderdaad al gevonden, maar daar kan ik, zoals beschreven, maximaal 2 graden afwijking instellen en dat is te weinig.

Heb trouwens gemeten door de douche aan te zetten, die op z'n hoogste stand gezet, bekertje water gevuld en die gemeten. Toen kwam ik op 38 graden uit (die temperatuur gaat trouwens snel naar beneden in zo'n bekertje :)), terwijl de Panasonic (en ook de Heishamon) 28 graden rapporteerde uit de DHW temp sensor.

Die 1-2 graad verschil van de woonkamer vind ik niet erg maar de DHW temperatuur afwijking stoor ik me wel aan. Ik zie in de handleiding (deze bijv. pagina 68) een tabel met weerstanden in Kilo-ohm die referenen aan een temperatuur, maar ik kan nergens achterhalen hoe ik op basis daarvan de de temperatuur kan ijken.

In mijn geval is de daadwerkelijke temperatuur dus 38 graden, wat neer zou komen op zo'n 3.9KO), maar rapporteert de pomp dus 28 graden (wat neer zou komen op zo'n 6KO). Maar als ik de contacten nameet dan zegt m'n multi-meter 1.8KO....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:11

ErikKo

Rippie

Milenco schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:41:
[...]

Heb het geheime menu inderdaad al gevonden, maar daar kan ik, zoals beschreven, maximaal 2 graden afwijking instellen en dat is te weinig.

Heb trouwens gemeten door de douche aan te zetten, die op z'n hoogste stand gezet, bekertje water gevuld en die gemeten. Toen kwam ik op 38 graden uit (die temperatuur gaat trouwens snel naar beneden in zo'n bekertje :)), terwijl de Panasonic (en ook de Heishamon) 28 graden rapporteerde uit de DHW temp sensor.

Die 1-2 graad verschil van de woonkamer vind ik niet erg maar de DHW temperatuur afwijking stoor ik me wel aan. Ik zie in de handleiding (deze bijv. pagina 68) een tabel met weerstanden in Kilo-ohm die referenen aan een temperatuur, maar ik kan nergens achterhalen hoe ik op basis daarvan de de temperatuur kan ijken.

In mijn geval is de daadwerkelijke temperatuur dus 38 graden, wat neer zou komen op zo'n 3.9KO), maar rapporteert de pomp dus 28 graden (wat neer zou komen op zo'n 6KO). Maar als ik de contacten nameet dan zegt m'n multi-meter 1.8KO....
Je boilervat heeft gelaagdheid. Op welke hoogte steekt de sensor in het vat? Het vat is bovenin, waar hopelijk je warmwateraanvoer zit aangesloten, altijd warmer dan onderin waar de sensor is ingestoken. Maargoed, 10 graden verschil klinkt wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Milenco schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:13:

Wat @ErikKo zegt: door de gelaagdheid kan het onderin het vat best 12 graden zijn en bovenin 50. Het is net waar de sensor zit. In de regel is het boven de sensor warmer dan wat de sensor meet, dus wat dat betreft kan je observatie best kloppen.
Je hebt wel de goede sensor? Voor het buffervat is er een sensor met een andere karakteristiek, ziet er hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Net even een foto gemaakt van m'n sensor en plaatsing. Volgens mij is dit de officiele die er bij moet. Als ik 'm los haal zie ik dat die (voor zover ik kan beoordelen) rechtstreeks tegen het binnenste deel zit aangedrukt (dus voorbij de buitenste isolatielaag). Sensor zit inderdaad verticaal gezien halverwege.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWz11lyD-97uDr-qOq7D2yzAi6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frKZhJfHER5bLyDiZTSzZ9Lr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dus dat dit 'normaal' kan zijn. Is bij jullie de DHW temperatuur volgens de sensor dan ook een stuk lager dan de daadwerkelijke temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Milenco schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:28:
Net even een foto gemaakt van m'n sensor en plaatsing. Volgens mij is dit de officiele die er bij moet. Als ik 'm los haal zie ik dat die (voor zover ik kan beoordelen) rechtstreeks tegen het binnenste deel zit aangedrukt (dus voorbij de buitenste isolatielaag). Sensor zit inderdaad verticaal gezien halverwege.

[Afbeelding]

Ik begrijp dus dat dit 'normaal' kan zijn. Is bij jullie de DHW temperatuur volgens de sensor dan ook een stuk lager dan de daadwerkelijke temperatuur?
Wat maf, ik heb de HI versie van deze 300l boiler en daar zit de sensor op 1/3 van boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:23
RaymondD schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:52:
[...]

Wat maf, ik heb de HI versie van deze 300l boiler en daar zit de sensor op 1/3 van boven.
@Milenco idd mag dat die boilers zo verschillend zijn. Ik heb de Panasonic 192l boiler waarbij de sensor idd ook op 1/3 van boven sit en de sensor in een buisje de boiler in gaat. Zit hij op de juiste plek en zit de sensor ook goed in of op de boiler aangesloten?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Aluminium folie of gealuminiseerd kunststof om de sensor rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Milenco schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:28:

[Afbeelding]

Het is de daadwerkelijke temperatuur halverwege de tank. Doordat het koude leidingwater er van de onderkant in komt, is die temperatuur altijd lager dan de temperatuur van het water dat je tapt. Alleen net na het opwarmen zijn die temperaturen ongeveer gelijk. Je moet in je douche dus wel een thermostaatkraan hebben. Daarmee kun je nog heel lang op 38° douchen terwijl de gemeten temperatuur al ver onder de 35° is.

Als je net een boilertank gaat gebruiken, moet je een paar weken experimenteren met de instellingen. Behalve de temperaturen hoever hij opwarmt en hoever hij mag zakken voordat hij weer gaat opwarmen, kun je ook nog instellen wanneer opwarmen wordt vrijgegeven door de timer.
Pagina: 1 ... 58 ... 88 Laatste