Beste Tweakers,
Ik ben voorlopig nog een ‘silent-lurker’ op dit forum. Dit is een langere post, dank aan zij die me willen helpen!
Ik wil graag een Panasonic Monoblock installeren. Ik ben in België, dus ik heb een gecertifieerd installateur nodig om subsidie te kunnen krijgen. Er zijn bijna geen Pana-installateurs... Gelukkig heb ik een bevriende installateur die me wil helpen. Hij heeft net de opleiding achter de rug.
Na de opleiding kwam hij echter terug met zowat alles wat ik hier geleerd heb om te vermijden indien mogelijk

: buffervat, zone-regelingen, hydraulisch ontkoppelen, vloerverwarming met 16mm² etc.
Voor ik de discussie met hem aanga, wil ik graag hier één en ander aftoetsen (kan goed zijn dat hier en daar ook mis zit natuurlijk

)
De situatie:
- Oud rijhuis (1875) dat na de renovatie, redelijk geïsoleerd zal zijn (Dak grotendeels Rd 5 tot7, recent dubbelglas, isolatie vloer Rd>3, buitenmuren zullen voor 80% geïsoleerd zijn met Rd=4) Ik krijg het natuurlijk niet perfect gezien de leeftijd van de woonst. Huidig verbruik: +-12.500 kWh, met gas, overgedimensioneerde radiatoren op At 45°.
- Afgifte systeem:
- > We gaan beneden vloerverwarming plaatsen. Zo’n 70m² (Hier en daar wat afhankelijk hoe diep we gaan kunnen uitgraven 😉)
- > Boven wil ik de over gedimensioneerde radiatoren behouden en op 35° laten meedraaien. De radiatoren hebben nu boven geen thermostatische kranen. Ik wil ze ‘upgraden’/boosten met DIY ventilatoren, menig tweakers wel gekend.
Schema van hoe ik het zou doen:
/f/image/DMtpXW5n7evgHSjUkipywmiD.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
-Werken met een aparte WP-boiler. Dit lijkt me eenvoudiger qua set-up en komt qua prijs gelijk, zo niet goedkoper uit. Ik krijg twee warmtepompen voor de prijs van één.

Dat is m.i. extra redundantie (als één het begeeft heb ik nog steeds de ander). Bovendien spaar ik mijn Panasonic in de zomer en heb ik extra capaciteit in de winter. De installateur vindt dit een slecht idee. Volgens hem wordt afgestapt van die WPB's wegens te lawaaierig en inefficiënt.
- Dat eerste is geen issue: staat in een stookruimte ver weg van de leefruimtes/slaapkamers.
- Dat het inefficiënter is, wil ik geloven. Alleen betwijfel ik of het financieel uitkomt gezien:
- die set-up ietsje goedkoper is (uren inbegrepen).
- in de winter de WP zich op een ‘zoeter’ tempo kan bezighouden met mijn huis verwarmen en niet ‘afgeleid’ wordt door warm water productie die er tussenschiet?
- Mijn Pana hopelijk iets langer meegaat.
-Mijn
Radiatoren behouden op 35°, met
DIY-ventilatoren om wat te ‘boosten’ (bvb. overdag als een ruimte gebruikt wordt). Ik geloof dat het kan: de radiatoren werken nu op 45° en warmen de ruimte goed op, te goed zelf: het is boven vaak te warm in vergelijking met beneden. Het verlies van 45 -> 35°c is ongeveer de helft, maar door ze te boosten hoop ik dat verlies te beperken tot +/- 20%. Lijkt dit plausibel?
Mijn grootste angst is het
“suizen” van de radiatoren wanneer de WP in defrost schiet en de pomp volle bak draait. Iemand ervaring mee?
Er is geen naregeling, thermostatische kranen oid, buiten de ventilatoren die ik kan programmeren. Persoonlijk vind ik dit het mooie aan WP’en: stel dat ik mijn radiatoren toeknijp, dan moet mijn vloerverwarming toch harder werken want de warmte ‘lekt’ dan meer naar boven? (lees hogere aT?) Dus de kost om de ‘luxe’ te hebben om mijn boven ‘mee te verwarmen’ is in sé wat beperkt.
-Geen buffervat/hydraulische scheiding: een eeuwige discussie… Na alles wat ik hier al gelezen heb oa. van @ X, wil ik dit liefst vermijden. Mijn ogen is dit een dure upgrade, welke vaak niet nodig is.
>Ik ken de uitleg dat je ‘distortion’ krijgt en je de twee pompen/stromen nooit perfect op elkaar afgesteld krijgt waardoor je verliezen hebt in efficiëntie. Ik vermoed dat dit weerlegd zal worden door modernere ‘fijnere’ aansturing? Mensen die hierop inzicht willen geven, graag!
Puur extra volume toevoegen aan mijn systeem, daar wil ik nu evt. wel nog in meegaan als compromis. Kan helpen om defrosts op te vangen? Bestaan er betaalbare buffervaten die louter in serie geplaatst worden om extra volume te hebben?
>Ik vrees dat de installateur ook overtuigd is dat een buffer nodig is tegen pendelen. Ik betwijfel dat ten zeerste in mijn situatie met grote plaat radiatoren en 70m² vvw: ik denk voldoende afgifte te hebben. Ik heb ook geen thermostatische kranen of kleppen of dergelijke toestanden, die de afgifte plots onmogelijk zouden maken. Dus ik zie er het nut écht niet van in. ☹
-Ook de wenselijkheid om
dikkere (18mm) vvw-buizen te leggen om de flow te garanderen werd in twijfel getrokken. Ik zie vooral de meerwaarde in het extra volume, maar de plaatser ziet 18mm 10cm h-o-h, niet zitten. In sé geloof ik ook wel dat ik qua flow een gelijkaardig resultaat kan halen door de kringen van 16mm 10cm h-o-h korter te maken? (bvb 60-70m ipv 80-90m/kring?)