Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:15
2 7kW J series buiten? geen stek gedoe, laag minimum vermogen en gaat er 1 stuk dan werkt alles nog

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 22:32
Nee wil deze kennis absoluut niet. Mag ook wel wat kosten verder.
Moet een all in one binnenunit zijn.
Moet ook split zijn (geen waterleiding buiten)

Het is een keurig huis onder architectuur. Soort Jan de Bouvrie huis. En het binnendeel mocht ook geen losse tank zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:15
ok.
Zou dan toch voor een mooie K serie gaan (mooie zwarte buitenunit, belofte van wat minder geluid en gewoon echt A merk)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:50
Technician- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:01:
[...]

13m3 per dag laatst bij die koude dagen.
Maar heeft een hybride vanaf de bouw. (Alleen deze gaat uit vanaf 0 geloof ik)
Op de BGG een 12 groeps pomploze verdeler. Boven LTV convectoren (meestal of altijd ongebruikt, alleen de badkamer draait mee)
De oplevering was in 2015. Het ziet er zeer goed geïsoleerd uit en met tripple glas. En de warmteverlies berekening is bij -10C.
13 m3 x 9 kWh / 20h x (18 - -10) /(18 - -4) = 7,4 kW vermogen nodig. Als er op de dag ook de gebruikelijke hoeveelheid ssw zit 't ssw gebruik er ook in. En je houd nog 4 uur per dag over. Dus 7 kW kan ook. En door....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
blb4 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:39:
[...]

13 m3 x 9 kWh / 20h x (18 - -10) /(18 - -4) = 7,4 kW vermogen nodig. Als er op de dag ook de gebruikelijke hoeveelheid ssw zit 't ssw gebruik er ook in. En je houd nog 4 uur per dag over. Dus 7 kW kan ook. En door....
Nee. En bij die 13kwh zit ook elektrische energie want is hybride nu. (Vanaf nieuwbouw)

Is een WVB gemaakt bij nieuwbouw/beng ontwerp. Huis is 290m2. Kennis gaat absoluut niet minder in vermogen.
Maar naar mijn idee zou 9KW met 3KW BUH (voor 0,05% van de tijd) ook kunnen.

Bij 7kw zit je op 24W/m2. Dat is zelfs bij de meest energiezuinige bouw een iets te grote uitdaging (bij vorst)

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 02-02-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Technician- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Nee. En bij die 13kwh zit ook elektrische energie want is hybride nu. (Vanaf nieuwbouw)

Is een WVB gemaakt bij nieuwbouw/beng ontwerp. Huis is 290m2. Kennis gaat absoluut niet minder in vermogen.

Bij 7kw zit je op 24W/m2. Dat is zelfs bij de meest energiezuinige bouw een iets te grote uitdaging (bij vorst)
onder 0 doet de WP niet mee gaf je aan en dan bij ~ -4 graden 13 m3 gas, dan kom je bij -10 op ongeveer 7 kW uit. En als dat niet kan is 't wel weer een bewijs dat er de laatste jaren crimineel slecht gebouwd is. Elk nieuwbouwhuis zou nu passief moet zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dat valt wel mee hoor, die 13 m3 kwam toch van jou en de koudste dag dit jaar was 't in 't midden van 't land een gemiddelde dagtemperatuur van -4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:07
FransvWoerkom schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Er is niet alleen een boilervat (tank in Panasonic jargon) maar ook een buffervat. Dat aluminium beklede vat rechts. De pomp die je ziet, is de secundaire pomp. De primaire pomp die de circulatie van warmtepomp naar buffervat onderhoudt, zit in (de binnenunit van) de warmtepomp. De secundaire pomp onderhoudt de circulatie van buffervat naar verdelers. Het maakt niet uit of de circulatiepomp in de retour of de aanvoer zit.

Het idee van het buffervat is dat de warmtepomp en de verdelers elkaars stroming niet beïnvloeden en dat in feite de ene installateur zich met de warmtepomp kan bezighouden en de andere zich met de verdelers, vloerverwarmingen en thermostaten. Panasonic heeft als optie een systeem waar (voor twee zones) de pana zich bemoeit met beide kanten van het buffervat. Maar het is ook mogelijk dat er een autonoom regelsysteem met thermostaten en regelventielen op de verdelers aan de secundaire kant komt. Je moet in ieder geval vragen hoe het geregeld is qua hardware en bediening en naar de specificaties en handleidingen.

De warmtepomp wordt in eerste instantie bediend met de afstandsbediening, remote of remocon, die op de voorkant van de binnenunit boven het drukmetertje hoort. Hij zit met een simpel 2-aderig kabeltje aangesloten, dus vaak zit hij elders in huis. Een sticker op de voorkant heeft het over de cloud. Daarvoor zit een interface in de binnenunit die via internetkabel of wifi via je router gegevens verstuurt naar servers van Panasonic en daarvandaan ook opdrachten voor wijzigingen in instellingen kan ontvangen. Informeer hoe dat geregeld is. De heishamon gebruikt binnen de binnenunit dezelfde interface, dus pas op dat als de installateur via internet de zaak wil monitoren of beheren, dat je de heishamon dan uitsluitend voor monitoring kunt gebruiken en dat je instellingen alleen nog kunt wijzigen met de remote.

Er is ook een buitenunit, op het dak, in de tuin of aan de gevel. Kijk in de installatiehandleiding hoe die geïnstalleerd hoort te worden en kijk of dat ook gebeurd is.

De technische ruimte ziet er netjes uit. Ik zie geen bezwaar tegen verzinkte stalen buis. Als je de warmtepomp voor het koelen van de vloer gebruikt, moet je sowieso rekening houden met het dauwpunt van de binnenlucht. Je moet niet zo diep koelen dat er plassen water op je vloer komen of druppels aan je buizen hangen. Bescheiden isolatie van leidingen kan ook geen kwaad. Maar wacht eerst eens een zomer af.
Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat het rechter vat een buffervat is had ik door inderdaad, maar dat je dit als twee onafhankelijke circuits moet zien had ik nog niet direct zo begrepen. Komt denk ik doordat beide systemen uiteindelijk ook op de binnenunit van de warmtepomp zitten aangesloten en het dus ook lijkt dat het CV water vanuit de warmtepomp gewoon rechstreeks de verdelers in gaat. Maar ik begrijp dat je het dus eigenlijk zo moet zien dat dat altijd via het buffervat loopt en je dus eigenlijk het buffervat verwarmt en die warmte vervolgens weer vanuit het buffervat de verdelers in gaat.
Specificaties, handleidingen etc. krijgen we als het goed is allemaal nog bij de oplevering. "Dan krijgen jullie een heel boekwerk met alle informatie over het huis en de aanwezige installaties" aldus de kopersbegeleider.
Wellicht dat dan inderdaad wel duidelijk wordt hoe ze dat met het regelen per zone precies geregeld hebben.
Fijn dat de technische ruimte er netjes uit ziet :)
Ik lees in andere warmtepomp topics zo veel verhalen over installateurs die nog te veel op hun ouderwetse gasketel kennis vertrouwen en daardoor verkeerde keuzes voor WP installaties maken, vandaar dat ik dit wel een beetje in de gaten probeer te houden.

Er zit inderdaad een buitenunit op/in het dak, maar helaas niet echt op gelet of daar een typenummer op te zien was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfslBP0CSMAqjBZ_xF5WO_3VGmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZDpC22QUfPeG61YcuGdyUiF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf89rm8IqIPPfO0CxTmZ23MZsaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83sUlHY9sksTB4m7rj8UcGOO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:13
Hathi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:05:
[...]
Wellicht dat dan inderdaad wel duidelijk wordt hoe ze dat met het regelen per zone precies geregeld hebben.
Kan zijn dat dit later nog geïnstalleerd wordt.
Draadloze thermostaat per ruimte die verbindt met een servoknop op de verdeler.
In principe niet nodig, de verhouding tussen de verschillende groepen 1x goed inregelen geeft een robuuster systeem
(al zal juist met een buffervat zo'n zoneregeling prima werken. Maar het nut ervan is beperkt, en maakt het systeem onnodig complex.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat het rechter vat een buffervat is had ik door inderdaad, maar dat je dit als twee onafhankelijke circuits moet zien had ik nog niet direct zo begrepen. Komt denk ik doordat beide systemen uiteindelijk ook op de binnenunit van de warmtepomp zitten aangesloten en het dus ook lijkt dat het CV water vanuit de warmtepomp gewoon rechstreeks de verdelers in gaat. Maar ik begrijp dat je het dus eigenlijk zo moet zien dat dat altijd via het buffervat loopt en je dus eigenlijk het buffervat verwarmt en die warmte vervolgens weer vanuit het buffervat de verdelers in gaat.
Specificaties, handleidingen etc. krijgen we als het goed is allemaal nog bij de oplevering. "Dan krijgen jullie een heel boekwerk met alle informatie over het huis en de aanwezige installaties" aldus de kopersbegeleider.
Fijn dat de technische ruimte er netjes uit ziet :)
Ik lees in andere warmtepomp topics zo veel verhalen over installateurs die nog te veel op hun ouderwetse gasketel kennis vertrouwen en daardoor verkeerde keuzes voor WP installaties maken, vandaar dat ik dit wel een beetje in de gaten probeer te houden.

Er zit inderdaad een buitenunit op/in het dak, maar helaas niet echt op gelet of daar een typenummer op te zien was:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien zijn de bouwers nog wat zoekende wat betreft de beste oplossingen. Zo'n hydrotop is een oplossing maar zoals we hier ook al gezien hebben lever je in op de efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ASW1 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Kan zijn dat dit later nog geïnstalleerd wordt.
Draadloze thermostaat per ruimte die verbindt met een servoknop op de verdeler.
In principe niet nodig, de verhouding tussen de verschillende groepen 1x goed inregelen geeft een robuuster systeem
(al zal juist met een buffervat zo'n zoneregeling prima werken. Maar het nut ervan is beperkt, en maakt het systeem onnodig complex.)
Volgens mij is dit omdat in 't bouwbesluit staat dat er per ruimte individueel geregeld moet kunnen worden. Is daar creatief omheen te werken? Want 't idee is dat je in een goed gebouwd nieuwbouwhuis (met WTW ventilatie) het toch niet voor elkaar krijgt om verschillende temperatuurzones te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:07
blb4 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Volgens mij is dit omdat in 't bouwbesluit staat dat er per ruimte individueel geregeld moet kunnen worden. Is daar creatief omheen te werken? Want 't idee is dat je in een goed gebouwd nieuwbouwhuis )met WTW ventilatie) het toch niet voor elkaar krijgt om verschillende temperatuurzones te handhaven.
Dan ga je je haast afvragen waarom zoiets in het bouwbesluit terecht komt..
Maar bij onze nieuwbouwwoning is er overigens ook nog geen sprake van een WTW. Hier wordt gewoon nog een type C ventilatie geplaatst helaas, was ook geen optie om te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Hathi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Dan ga je je haast afvragen waarom zoiets in het bouwbesluit terecht komt..
Maar bij onze nieuwbouwwoning is er overigens ook nog geen sprake van een WTW. Hier wordt gewoon nog een type C ventilatie geplaatst helaas, was ook geen optie om te veranderen.
Dat bedoel ik, ze blijven gewoon hun ding doen (voldoen aan de minimale eisen op de voor hun gebruikelijke en makkelijkste manier) en dat jij met tochtroosters zit zal hun worst zijn. In woningen met (MT/HT) radiatoren werd de koudeval voorkomen door de warme opstijgende lucht vanaf de radiatoren, dat is met LT verwarming niet meer 't geval. Echt een bouwfout wat mij betreft. Dit is gewoon misbruik maken van de machtspositie van die bouwers door o.a. de hoge woningnood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
nokiaan958GB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Alles draait om omzet, marges en winst.

De vergelijking met de installatiebranche is hierbij van toepassing. Door zo weinig mogelijk tijd in controle, monitoring en fijnafstelling te investering krijg je niet een uitmuntend product.
Ik hoop dat er hier nog wel wat winst zit door innovaties zoals homely Het moet mogelijk zijn wat wij hier allemaal aan 't tweaken zijn om de boel optimaal in te regelen grotendeels te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
[...]
De installateurs zullen nog volop de kans krijgen bij de instellingen hun gasketel ervaring in stelling te brengen. Bijvoorbeeld door in te stellen dat het buffervat continu 35° moet blijven omdat gebruikers gewend zijn met de thermostaatknop de warmte-afgifte te regelen. Bij warmtepompen en zeker in combinatie met trage vloerverwarming is weersafhankelijke regeling van de aanvoertemperatuur beter. Zorg dat je als eigenaar/gebruiker toegang hebt tot de installateursinstellingen, dan kun je zelf de instellingen verbeteren als de warmtepomp zich als een cv-ketel gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 21:39
Aziona schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Dank je wel, ik denk dat ik een verkeerd beeld had van de installatie. Ik dacht dan mijn CV installatie een soort ringleiding was en dat ik gewoon de aanvoerleiding (CV-installatie) moest onderbreken en de ene kant aan Outlet (WP) moest verbinden en de andere kant aan de Inlet (WP).

Maar zoals ik het nu begrijp moet er een T-stuk op zowel de aanvoer als de afvoerleiding van de CV-installatie en daar dus de Outlet en de Inlet van de WP aan verbinden. Vervolgens dus een terugslagklep bij de CV om te dwingen dat het water het systeem in gaat en niet gewoon via de CV-ketel weer terugstroomt.
Precies. De Pana kan eventueel de ketel ook nog aansturen, hiervoor zijn de bivalent parameters. Als je ook een SWW tank wilt opwarmen met de WP, denk er bij het leidingwerk dan om dat er geen ongewenste menging tussen is bij een SWW run als de ketel ook draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
Hathi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:34:
Deze week weer een kijkdag gehad in onze (projectmatige) nieuwbouwwoning die half maart opgeleverd gaat worden. De warmtepomp staat inmiddels op zijn plek en lijkt grotendeels aangesloten te zijn. We hadden maar een uur de tijd en wilden veel bekijken en meten, dus alleen even snel wat fotootjes gemaakt.
Het blijkt dus een panasonic warmtepomp te zijn (split). Type WH-SDC0709J3E5 volgens het typeplaatje. Tot nu toe wisten we nog niet wat voor een warmtepomp we zouden krijgen, alleen dat deze 'voldoende capaciteit' heeft om de woning (2 onder 1 kap) te verwarmen en met een 300L boiler, we krijgen ook een ligbad namelijk. Verder ook geen mogelijkheid om hierin aanpassingen te doen ofzo, dus we moeten het gewoon doen met wat we krijgen.

Ik ben me dus alvast een beetje aan het inlezen hierover, interessant topic dit!
In ieder geval al besloten dat ik binnenkort maar vast een Heishamon ga bestellen zodat we die er ook direct op kunnen aansluiten om de boel wat beter te monitoren.

Hieronder wat fotootjes die ik gemaakt heb. Op basis daarvan probeer ik alvast een beetje te begrijpen wat voor een systeem we straks hebben en hoe dat gaat werken. Links de 300L boiler, in het midden de warmtepomp, en rechts zal een buffervat zijn vermoed ik? Ik begrijp hier al dat de meesten het er eigenlijk wel over eens zijn dat een buffervat meestal niet nodig is en het onnodig complex maakt, terwijl panasonic dit in de cursussen aan installateurs etc. wel aanraadt, dus daarom wordt deze bij ons natuurlijk ook gewoon geplaatst. We zullen het er mee moeten doen.
Zie ik het verder goed dat de pomp in de retourleiding zit? Is dat logisch? Verder zie ik dus rechts de verdeler voor de groepen op de bovenverdieping en op de begane grond zit onder de trap nog een verdeler voor de groepen daar. Volgens de technische omschrijving krijgen we wel ook in de slaapkamers eigen thermostaten (naast de thermostaat in de woonkamer). Geen idee hoe dat dan verder werkt, maar zou je dan ook niet iets 'regelbaars' op de verdeler moeten zien voor die groepen? Of worden gewoon alle ruimtes verwarmt zodra minimaal één van de ruimtes warmtevraag heeft? Dan moet de flow in alle groepen dus wel heel goed afgeregeld worden. Al begrijp ik hier ook dat zo'n opstelling met meerdere thermostaten niet altijd wenselijk is, dus mogelijk dat ik dat er wel tussenuit ga slopen op termijn mocht dat beter werken.
Zien jullie op basis van de foto's verder nog gekke dingen waar ik eventueel bij de (voor)oplevering al over moet klagen? Klagen na de oplevering schijnt altijd veel lastiger te zijn, dus mochten er echt dingen niet kloppen wat vooraf al vast te stellen is, dan heb ik dat liever al in het opleverrapport staan :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Buigtangen kennen ze tegenwoordig ook niet meer .
Ze hebben de pomp bij jou in de retour zitten bij Panasonic zit hij meestal in de aanvoer .
Bij de middelste lasdoos zie je volgens mijn losse draden zitten beetje slordig .
Maar en mooie opstelling voor een nieuwe bouwhuis meestal wordt er op de installatie bezuinigd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bezemwagen is even langs geweest. Het nut van het bouwbesluit, de kwalileit van bouwers bespreken is hier gewoon offtopic. ;)

[ Voor 75% gewijzigd door twain4me op 03-02-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
Technician- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Ik begrijp je kennis wel.

Mij lijkt me het ook pushen: ik wil een 190m² rijwoning het rooien met een 7kW op basis van het huidig verbruik (+-12500 kwh incl SWW) en bijkomende isolatiewerken... 7kW lijkt me met de koevlaas formule én een berekening op basis van graaddagen krap maar te doen: opnieuw rekening houdend met extra isolatie (gevels/vloer/stuk dak)

Als ik kijk naar W/m² kom ik ook op een 40W/m², lijkt me weinig als ik dat naast de EPC-waardes leg van soortgelijke gebouwe (sommigen geloven het ook niet daarom).

Ik overweeg dus 9kW. Als ik het goed begrepen heb moduleert hij even laag terug (2500W).

Ik twijfel wel:
  • hij levert bij -7°c "maar" 700w meer warmte. 6,8kw vs 7,5kw
  • Ik boet in qua COP? Bij +7 van 4,76 -> 4,48 Alleen is de SCOP in de tabellen gelijk? Iemand die dat kan uitleggen?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
Een vraag over niet starten van ingeplande sterilisatie.
Betreft een Panasonic split, K-series met 200 liter ingebouwde boiler.

Er staat een moment op zaterdag aangevinkt om 16:00 uur maar de afgelopen weken is dat niet uitgevoerd. Graag suggesties voor een oplossing. Hieronder wat screenshots van settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzKrco9jZCdTHnf6Uco3E3fdrJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPHc0LaBE4lIfiyybAO41Thd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNfz2r3pUTQ-qathV3936YWydmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6EyZ24JCddF2VZ2dwN8LiVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVJ_iepVlo2hllWIq2qxd8FFGdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6p65m5uMRu6O5ikfyy132obG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6QK8o12qV0Z236KpkToc82-dI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3H6HAbJuYbAUwkMkvOF5VM6.jpg?f=fotoalbum_large

De klok lijkt goed te staan.
Het water in de boiler staat nog steeds op de gebruikelijke eindtemperatuur van de ochtendrun.

Heb het apparaat vandaag eerder al ook eens volledig spanningsloos gemaakt om te herstarten.

Er hangt ook een Cloud-module aan maar daar zie ik geen mogelijkheid tot programmeren van sterilisatierun.

Ik zie eigenlijk geen belemmeringen om te starten.
Graag hints voor een oplossing.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Hieke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:26:
Een vraag over niet starten van ingeplande sterilisatie.
Betreft een Panasonic split, K-series met 200 liter ingebouwde boiler.

Er staat een moment op zaterdag aangevinkt om 16:00 uur maar de afgelopen weken is dat niet uitgevoerd. Graag suggesties voor een oplossing. Hieronder wat screenshots van settings.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De klok lijkt goed te staan.
Het water in de boiler staat nog steeds op de gebruikelijke eindtemperatuur van de ochtendrun.

Heb het apparaat vandaag eerder al ook eens volledig spanningsloos gemaakt om te herstarten.

Er hangt ook een Cloud-module aan maar daar zie ik geen mogelijkheid tot programmeren van sterilisatierun.

Ik zie eigenlijk geen belemmeringen om te starten.
Graag hints voor een oplossing.
De sterilisatie vindt alleen plaats als de mode ook DHW is. Op de laatste foto is te zien dat deze op alleen verwarmen staat.
Als DHW met de timer geschakeld wordt, zorgt er dan voor dat deze lang genoeg aan is om de sterilisatie af te ronden (minimaal 4 uur? Hangt van de tank en het vermogen van het element af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10
betaplayer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Ik begrijp je kennis wel.

Mij lijkt me het ook pushen: ik wil een 190m² rijwoning het rooien met een 7kW op basis van het huidig verbruik (+-12500 kwh incl SWW) en bijkomende isolatiewerken... 7kW lijkt me met de koevlaas formule én een berekening op basis van graaddagen krap maar te doen: opnieuw rekening houdend met extra isolatie (gevels/vloer/stuk dak)

Als ik kijk naar W/m² kom ik ook op een 40W/m², lijkt me weinig als ik dat naast de EPC-waardes leg van soortgelijke gebouwe (sommigen geloven het ook niet daarom).

Ik overweeg dus 9kW. Als ik het goed begrepen heb moduleert hij even laag terug (2500W).

Ik twijfel wel:
  • hij levert bij -7°c "maar" 700w meer warmte. 6,8kw vs 7,5kw
  • Ik boet in qua COP? Bij +7 van 4,76 -> 4,48 Alleen is de SCOP in de tabellen gelijk? Iemand die dat kan uitleggen?
Ik heb in november een 5kwh split gehangen voor onze 2 onder 1 kap woning van ‘94.
Op de koudste dagen van -8 liep de unit niet eens op half vermogen.
Momenteel draai ik vanaf 9.99 t/m 21.00 maar vaak gaat de unit al eerder uit omdat alles warm is.
6kwh verbruik nu zo een beetje per dag.
De koudste dagen 17kwh per dag.
Moet ikwel bekennen dat ik een ventilatie warmtepomp heb voor sww, krijgt die wel van de pana via de hygiëne boiler voorverwarmd water dus de warmtepomp boiler doet niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@Thorsd Ah, goede tip! Ik ga het proberen!

[ Voor 12% gewijzigd door Hieke op 03-02-2024 18:21 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
SpikeHome schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb in november een 5kwh split gehangen voor onze 2 onder 1 kap woning van ‘94.
Mag ik weten over hoeveel m² je dan ong. spreekt? Ik neem aan dat de isolatie nog aan '94 normen is dan?

Wil hier ook een aparte WPB plaatsen om wat extra "buffer" in te calculeren/WP te sparen (En een aparte WPB is quasi goedkoper..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hieke
Hieke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:21:
@Thorsd Ah, goede tip! Ik ga het proberen!
Heb programma aangepast in Aquarea Smart Cloud van Heating naar DHW+Heating en op bedienpaneel in settings het tijdstip gewijzigd naar later moment. En inderdaad, daar gaat ie aan de gang. Stookt nu flink door voorbij 58 graden.. Kijken of de backheater op fase 3 het dadelijk nog afmaakt.
Inderdaad: daar gaat ie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXZ32iUPq8L4BiOoiJdTillsXXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSabnJYtHdEp1bswgKLru0ba.jpg?f=fotoalbum_large

@Thorsd Dank voor je gouden tip. _/-\o_ Had ongemerkt als argeloze gebruiker in programmering ooit de sterilisation de nek omgedraaid,, 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
betaplayer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Mag ik weten over hoeveel m² je dan ong. spreekt? Ik neem aan dat de isolatie nog aan '94 normen is dan?

Wil hier ook een aparte WPB plaatsen om wat extra "buffer" in te calculeren/WP te sparen (En een aparte WPB is quasi goedkoper..)
Dubbel glas is vervanger voor hr+++ verder niks gedaan.
Oppervlakte begaande grond is 12*5m met vloerverwarming, 1ste verdieping badkamer altijd verwarmd en studeerkamer, slaapkamers staan op 16c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leontoeter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
SpikeHome schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Momenteel draai ik vanaf 9.99 t/m 21.00 maar vaak gaat de unit al eerder uit omdat alles warm is.
Welke serie heb je? En je bedoeld denk ik de 5 kW split?

Hij staat aan tussen 10 en 21 uur? Of bedoeld u graden? Welke temperaturen stookt de warmtepomp op 35 graden of hoger? En wat is de temperatuur in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
leontoeter schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Welke serie heb je? En je bedoeld denk ik de 5 kW split?

Hij staat aan tussen 10 en 21 uur? Of bedoeld u graden? Welke temperaturen stookt de warmtepomp op 35 graden of hoger? En wat is de temperatuur in de woonkamer?
Deze lijn https://www.aircon.panaso...generation-1-phase-r32-1/
En dan de 5kw versie.
Daarnaast hangt de ventilatie warmtepomp de inventum combi50 die ik al dik 10jaar in gebruik heb.
Ja die kan ook helpen met c.v. water sinds de pana doet die alleen sww.
Maar mochten we echt koud winters krijgen dan kan het wel en anders hangt er nog een airco.

Met de huidige temperaturen pas ik nacht verlaging toe dus aan om 9.00 in de ochtend en om 21h weer uit.
Huis staat op 21c c.v. Water op 31c kouder kan wel maar dan gaat de warmtepomp stoppen en weer starten, nu maakt ie mooie lange runs.

[ Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 04-02-2024 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
weet iemand of het mogelijk is een WH-MXC12J9E8 te forceren om zowel de warmtepomp als het 9kw backup elemente tegelijkertijd te gebruiken voor het maken van sww?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:54

ErikKo

Rippie

LinuZZ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:31:
weet iemand of het mogelijk is een WH-MXC12J9E8 te forceren om zowel de warmtepomp als het 9kw backup elemente tegelijkertijd te gebruiken voor het maken van sww?
Er is een grenswaarde onder welke buitentemperatuur de BUH bijspringt. Maar volgens mij is deze alleen voor CV, niet voor SWW.

Los daarvan, waarom zou je dit willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
ErikKo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Er is een grenswaarde onder welke buitentemperatuur de BUH bijspringt. Maar volgens mij is deze alleen voor CV, niet voor SWW.

Los daarvan, waarom zou je dit willen?
Ik zou dit willen omdat het soms voorkomt dat de boiler leeg is, en ik zou dus van het 9kw element + de 12kw een veredelde doorstroomverwarmer maken via mijn boiler (in theorie zou dat genoeg power zijn)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Hier zoude jullie eens naar moeten kijken kijken, een mooie oplossing.
Hij heeft nog veel meer online staan.
YouTube: Umwälzpumpe im Keller Montieren #05 DIY Panasonic Jeisha Wärmepumpe

Als dan een stroomstoring komt van een paar uur is er volgens mij weinig aan de hand.

De garantie is dan wel weg heb ik begrepen.

Hier begint deel 1 van de ombouw.
YouTube: Interner Aufbau der Panasonic Aquarea J (Geisha Heisha Jeisha) Wärme...

[ Voor 46% gewijzigd door Leudal op 04-02-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Leudal schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:39:
Hier zoude jullie eens naar moeten kijken kijken, een mooie oplossing.
Hij heeft nog veel meer online staan.
YouTube: Umwälzpumpe im Keller Montieren #05 DIY Panasonic Jeisha Wärmepumpe

Als dan een stroomstoring komt van een paar uur is er volgens mij weinig aan de hand.

De garantie is dan wel weg heb ik begrepen.
Hij bouwt zijn eigen L-serie, maar dan met R-32 in plaats van R-290 in de buitenunit. En zijn hele kelder als binnenunit. Dat is makkelijk voor onderhoud, tweaks en mods.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
FransvWoerkom schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Hij bouwt zijn eigen L-serie, maar dan met R-32 in plaats van R-290 in de buitenunit. En zijn hele kelder als binnenunit. Dat is makkelijk voor onderhoud, tweaks en mods.
Juist, ik betwijfel alleen of zoals,@Leudal suggereert, het een effectieve manier is om vorstschade te vermijden: er zit welliswaar wat minder water in de pomp, dus uw risico is kleiner, maar het kan nog altijd uw condensor 'opblazen' geloof ik?

Dat gebeurt ook soms, ik geloof dat dit een voorbeeld was uit een presentatie over het gebruik van Glycol: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nlNz7E9-I04Dm-CK_1-gJCOyYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbQ8aCa1Kg50Sz9zE1UjDK2C.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
betaplayer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Juist, ik betwijfel alleen of zoals,@Leudal suggereert, het een effectieve manier is om vorstschade te vermijden: er zit welliswaar wat minder water in de pomp, dus uw risico is kleiner, maar het kan nog altijd uw condensor 'opblazen' geloof ik?

Dat gebeurt ook soms, ik geloof dat dit een voorbeeld was uit een presentatie over het gebruik van Glycol: [Afbeelding]
Klopt. Maar met de kelder als binnenunit zal er daar vandaan warm water opstijgen naar de warmtewisselaar en die voor bevriezen behoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-09 22:29
Even een dubbel check voordat ik het verwarmingssysteem ga verbouwen :)

Situatie:
Panasonic L-serie all-in-one die aangesloten is op 3 verdiepingen:
  1. Begaande grond, voorzien van fancoils
  2. Eerste verdieping, enkel radiatoren. Vooral voor extra waterinhoud, want die doen niet veel (is ook niet nodig)
  3. Zolder, deze verdieping moet ook voorzien worden met fancoils
De fancoils op de begaande grond voldoen zo goed, dat er nu ook op de zolder fancoils moeten komen. Dit is een grote ruimte die als kantoor gebruikt wordt. De fancoils hebben voldoende afgifte om met ~28-30 graden het minimale vermogen kwijt te kunnen. De 1e verdieping wordt voornamelijk gebruikt om de extra waterinhoud te krijgen. Er is geen buffertank aanwezig.

De extra pomp aansluiting wordt nu gebruikt om de fancoils op begaande grond aan/uit te zetten.
Zoals gezegd, de fancoils bevallen erg goed en nu moet dus ook de zolderverdieping erbij. Alleen de BG en zolder worden over het algemeen niet tegelijk verwarmd. Dus heb het volgende idee:
Uitbreidingsprint erin incl. 2x een 2-weg klep om hiermee BG/Zolder af te sluiten. 1e verdieping blijft altijd open staan als bufferwerking.
Alleen, dit lijkt erg op de Simple 2 zone van de handleiding, alleen dan zonder het mengventiel. Begrijp uit de handleiding dat deze niet mengklep niet verplicht is, en de pomp 'merkt' de panasonic niets van.

De 2-weg klep doet er 16 seconden over om te openen, wat ruim binnen de wachttijd valt wanneer de flow error getriggerd wordt. Tevens zijn er een 2/3 radiatoren op de 1e verdieping open zodat er altijd een beetje flow & massa is. Volgens de handleiding moeten beide thermistors wel geinstalleerd worden, zonder treed een foutmelding op.

Dit zou toch theoretisch moeten lukken? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS4JJ16l72rEL3JoYdScM43nzSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/crR5OH9adTMPLrWlpqHghMiK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
lampy25 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:43:
Even een dubbel check voordat ik het verwarmingssysteem ga verbouwen :)

Situatie:
Panasonic L-serie all-in-one die aangesloten is op 3 verdiepingen:
  1. Begaande grond, voorzien van fancoils
  2. Eerste verdieping, enkel radiatoren. Vooral voor extra waterinhoud, want die doen niet veel (is ook niet nodig)
  3. Zolder, deze verdieping moet ook voorzien worden met fancoils
De fancoils op de begaande grond voldoen zo goed, dat er nu ook op de zolder fancoils moeten komen. Dit is een grote ruimte die als kantoor gebruikt wordt. De fancoils hebben voldoende afgifte om met ~28-30 graden het minimale vermogen kwijt te kunnen. De 1e verdieping wordt voornamelijk gebruikt om de extra waterinhoud te krijgen. Er is geen buffertank aanwezig.

De extra pomp aansluiting wordt nu gebruikt om de fancoils op begaande grond aan/uit te zetten.
Zoals gezegd, de fancoils bevallen erg goed en nu moet dus ook de zolderverdieping erbij. Alleen de BG en zolder worden over het algemeen niet tegelijk verwarmd. Dus heb het volgende idee:
Uitbreidingsprint erin incl. 2x een 2-weg klep om hiermee BG/Zolder af te sluiten. 1e verdieping blijft altijd open staan als bufferwerking.
Alleen, dit lijkt erg op de Simple 2 zone van de handleiding, alleen dan zonder het mengventiel. Begrijp uit de handleiding dat deze niet mengklep niet verplicht is, en de pomp 'merkt' de panasonic niets van.

De 2-weg klep doet er 16 seconden over om te openen, wat ruim binnen de wachttijd valt wanneer de flow error getriggerd wordt. Tevens zijn er een 2/3 radiatoren op de 1e verdieping open zodat er altijd een beetje flow & massa is. Volgens de handleiding moeten beide thermistors wel geinstalleerd worden, zonder treed een foutmelding op.

Dit zou toch theoretisch moeten lukken? Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Wat bedoel je met niet tegelijk verwarmd? Met een WP werkt het vaak beter om de ruimtetemperatuur redelijk constant te houden. De boel hard aan en uit zetten (veel opwarmen en afkoelen) resulteert netto vaak in een hogere watertemperatuur, en lagere efficiëntie.
Afhankelijk van de woning kan er wel een naregeling nodig zijn om te zorgen dat de verschillen niet te groot worden.

Los daarvan, kun je de voorgestelde regeling gewoon zonder uitbreidings pcb realiseren. Je kunt de thermostaten gewoon de kleppen laten besturen, en de terugmelding van de kleppen in parallel op de thermostaat aansluiting van de WP aansluiten. Net zoals je met een cv ketel kunt doen.

Ik weet niet of de binnenunit ook een buffervat heeft, want bij een echte zoneregeling kan dat wel nodig zijn om de flow te waarborgen. Die radiatoren op de eerste verdieping wil je toch een beetje knijpen om te zorgen dat het geen kortsluiting/bypass in je systeem oplevert.

Een ander idee is alles samen verwarmen, en voor een simpele naregeling kiezen. Hiervoor kun je op de bg en de 2de verdieping een aantal fancoils altijd open zetten, en op de andere fancoils een (domme of slimme) thermostaatknop zetten.

Eventueel kun je ook een naregeling met seriebuffer en bypass overwegen zoals hier ook vaker besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 20:01
Ik heb de volgende setup bedacht vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7B-9oI4cEgJP9WVk5F__sIS3-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cufA6ieF6mVY2idvjAfkD23.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen ben ik niet voor een LG 12 KW gegaan, maar voor de Panasonic J series 1 fase 9 KW. Bovenste 2 verdiepingen werken al enkele maanden. Morgen komen ze op de begane grond vloerverwarming leggen (100m2 extra). Ik ga dan over de 150 liter waterinhoud. Ik moet dan toch een expansievat laten installeren? Welke expansievat raden jullie aan? En waar moet dat geinstalleerd worden? Ik ben van plan het te bestellen en door de vloerverwarming meneer in de installatie te laten opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Reiziger88 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:52:

[Afbeelding]

Alleen ben ik niet voor een LG 12 KW gegaan, maar voor de Panasonic J series 1 fase 9 KW. Bovenste 2 verdiepingen werken al enkele maanden. Morgen komen ze op de begane grond vloerverwarming leggen (100m2 extra). Ik ga dan over de 150 liter warmteinhoud. Ik moet dan toch een expansievat laten installeren? Welke expansievat raden jullie aan? En waar moet dat geinstalleerd worden? Ik ben van plan het te bestellen en door de vloerverwarming meneer in de installatie te laten opnemen.
Ik denk dat je dat extra expansievat niet nodig hebt. Met vloerverwarming haal je niet de temperatuur van radiatoren en daarop is die 150L gebaseerd. In de design manual 2018, hfdst 5.3.5 Expansion Vessel staat hoe je kunt uitrekenen of en hoe groot expansievat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

[Afbeelding]

Alleen ben ik niet voor een LG 12 KW gegaan, maar voor de Panasonic J series 1 fase 9 KW. Bovenste 2 verdiepingen werken al enkele maanden. Morgen komen ze op de begane grond vloerverwarming leggen (100m2 extra). Ik ga dan over de 150 liter warmteinhoud. Ik moet dan toch een expansievat laten installeren? Welke expansievat raden jullie aan? En waar moet dat geinstalleerd worden? Ik ben van plan het te bestellen en door de vloerverwarming meneer in de installatie te laten opnemen.
De grenzen voor 't interne expansievat kan je opzoeken in de service manual. In principe kan je 't expansievat overal in je installatie opnemen, je hebt waarschijnlijk 't meeste plek op zolder.

Wat ik er verder van weet:
Het volume van het expansievat moet worden afgestemd op het totale waterinhoud van het verwarmingssysteem. Een algemene richtlijn voor CV installaties is 10% van de totale waterinhoud maar bij WP installaties kan dat veel minder zijn, warmtepomp-weetjes komt op 4% van de waterinhoud. Je hebt al 6 liter expansievat in de WP, dus die inhoud kan je er vanaf trekken.

Als ik 't goed heb moet je bij een expansievat bovenin je installatie er eentje nemen met een voordruk van 0,5 bar, als je 'm beneden plaatst moet de voordruk 1 bar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 05-02-2024 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
FransvWoerkom schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:05:
[...]

Ik denk dat je dat extra expansievat niet nodig hebt. Met vloerverwarming haal je niet de temperatuur van radiatoren en daarop is die 150L gebaseerd. In de design manual 2018, hfdst 5.3.5 Expansion Vessel staat hoe je kunt uitrekenen of en hoe groot expansievat je nodig hebt.
Ik heb ongeveer 200 liter/250 liter waterinhoud als ik 1,1 liter per m2 aanhou. Heb de expension vessel gedeelte even bekeken, wordt niet echt wijzer van die ingewikkelde formule. Ik zal niet boven een TA van 34 uitkomen. Mijn gevoel zegt dat ik geen expansievat nodig heb, maar probeer nu uit te zoeken of dat echt zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Reiziger88 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:15:
[...]

Ik heb ongeveer 200 liter/250 liter waterinhoud als ik 1,1 liter per m2 aanhou. Heb de expension vessel gedeelte even bekeken, wordt niet echt wijzer van die ingewikkelde formule. Ik zal niet boven een TA van 34 uitkomen. Mijn gevoel zegt dat ik geen expansievat nodig heb, maar probeer nu uit te zoeken of dat echt zo is.
In deze tabel kan je vinden dat bij 0 graden de massa van water 0,99979 kg/liter is en bij 40 graden (beetje marge) 0,99217 kg/liter. stel je vult je installatie met 250 liter water van 0 graden en die warm je op tot 40 graden dan wordt 't volume 0,99979 / 0,99217 * 250 = 252 liter. Je zou dus zeggen dat 't niet nodig is om een extra expansievat te plaatsen....

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 05-02-2024 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
blb4 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:29:
[...]

In deze tabel kan je vinden dat bij 0 graden de massa van water 0,99979 kg/liter is en bij 40 graden (beetje marge) 0,99217 kg/liter. stel je vult je installatie met 250 liter water van 0 graden en die warm je op tot 40 graden dan wordt 't volume 0,99979 / 0,99217 * 250 = 252 liter.
Dus de expansie is dan, maar 2 liter? En de expansievat van Panasonic is 6 liter, dus dan redt je dat makkelijk? Of zie ik dat verkeert?

Aan de andere kant als je deze formule pakt en past het toe met 60 graden, dan kom je op een expansie van 4 a 5 liter, dus ook met hoge temp en 250 liter gaat de Panasonic het dan redden. Dus of berekening klopt niet of Panasonic neemt hele veilige marges:d (max 150 liter)

[ Voor 17% gewijzigd door Reiziger88 op 05-02-2024 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
De uitzettingscoefficient van water is 0,00021 per °C. Dus 250L water zet over 40° 0,00021 x 250 x 40 = 2,1L uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
FransvWoerkom schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:37:
De uitzettingscoefficient van water is 0,00021 per °C. Dus 250L water zet over 40° 0,00021 x 250 x 40 = 2,1L uit.
Ik ga eigenlijk tot max 34 graden TA. En volgens mij zit ik eerder aan 200 liter dan 250 liter. Laat die expansievat maar zitten dan:) Verspilde moeite

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 05-02-2024 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Reiziger88 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:30:
[...]

Dus de expansie is dan, maar 2 liter? En de expansievat van Panasonic is 6 liter, dus dan redt je dat makkelijk? Of zie ik dat verkeert?

Aan de andere kant als je deze formule pakt en past het toe met 60 graden, dan kom je op een expansie van 4 a 5 liter, dus ook met hoge temp en 250 liter gaat de Panasonic het dan redden. Dus of berekening klopt niet of Panasonic neemt hele veilige marges:d (max 150 liter)
de WP kan tot 55 graden, daar zullen ze sowieso mee gerekend hebben. En ze zullen idd de nodige marge hebben aangehouden. Bij CV installaties zie je volgens mij bijna altijd vaten van 18 liter toegepast. Dat is voldoende voor een CV installatie met 95 graden water van meer dan 400 liter inhoud. Die kom je niet veel tegen, toch hangt er bijna overal zo'n 18 liter vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:44
Ik wil vanmiddag wat spullen bestellen voor de installatie van mn 7j mono. Heb nog 2 korte vraagjes,

Alles vanaf wp naar vv word 32 meer lagen of 28 koper. Zijn knietjes echt een nogo? Als ik het het makkelijkste wil aanleggen moeten er 2 knieën waar de leidingen de muur door gaan. En komt er een knel t stuk met de vloerverwarming op de haakse kant zegmaar van t t stuk. Dus 2x een haakse bocht. Zeggen jullie doen of koste wat het kost vermijden?

Ik zie dat er van uponor ook bochten zijn ipv knieën, dat lijkt me dan beter. Zit ik alleen nog met dat t stuk.
En naar het boilervat voor sww, ook 28/32mm of kan ik daar een slag dunner heen met 25/22mm?

[ Voor 9% gewijzigd door Makrolon op 05-02-2024 07:27 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Makrolon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:20:
Ik wil vanmiddag wat spullen bestellen voor de installatie van mn 7j mono. Heb nog 2 korte vraagjes,

Alles vanaf wp naar vv word 32 meer lagen of 28 koper. Zijn knietjes echt een nogo? Als ik het het makkelijkste wil aanleggen moeten er 2 knieën waar de leidingen de muur door gaan. En komt er een knel t stuk met de vloerverwarming op de haakse kant zegmaar van t t stuk. Dus 2x een haakse bocht. Zeggen jullie doen of koste wat het kost vermijden?

Ik zie dat er van uponor ook bochten zijn ipv knieën, dat lijkt me dan beter. Zit ik alleen nog met dat t stuk.
En naar het boilervat voor sww, ook 28/32mm of kan ik daar een slag dunner heen met 25/22mm?
Er is natuurlijk geen verbod op knietjes/haakse bochten, er zitten ook haakse bochten in de WP. ‘t gaat er om dat de totale weerstand van de circuits niet te hoog wordt. Elke vernauwing geeft weerstand, een knietje meer dan een mooie bocht. Extra weerstand moet worden overwonnen door hogere pompsnelheid en dat geeft een beetje extra energieverbruik en ook kans op stromingsgeluid. Maar je moet er niet panisch mee om gaan, er zitten in mijn installatie heel wat knietjes, al is ‘t maar bij de radiatoren en ook aardig wat T-stukken. En de aanvoer van 7 meter naar mij in boiler is 22 mm (afvoer wel 28 mm) en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
blb4 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:14:
[...]

Er is natuurlijk geen verbod op knietjes/haakse bochten, er zitten ook haakse bochten in de WP. ‘t gaat er om dat de totale weerstand van de circuits niet te hoog wordt. Elke vernauwing geeft weerstand, een knietje meer dan een mooie bocht. Extra weerstand moet worden overwonnen door hogere pompsnelheid en dat geeft een beetje extra energieverbruik en ook kans op stromingsgeluid. Maar je moet er niet panisch mee om gaan, er zitten in mijn installatie heel wat knietjes, al is ‘t maar bij de radiatoren en ook aardig wat T-stukken. En de aanvoer van 7 meter naar mij in boiler is 22 mm (afvoer wel 28 mm) en dat gaat prima.
Dank voor je reactie!
Dan ga ik die 2 t stukken laten zitten en de rest proberen met bochten uit te voeren.
Volgens mij is 28mm al overbemeten voor 7kw dus heb ik lijkt me iets overcapaciteit qua weerstand.

Als t geluid op gaat leveren kan ik het altijd nog aanpassen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
. Ik moet dan toch een expansievat laten installeren? Welke expansievat raden jullie aan? En waar moet dat geinstalleerd worden? Ik ben van plan het te bestellen en door de vloerverwarming meneer in de installatie te laten opnemen.
Een belangrijke vraag die hier niet gesteld wordt, is de hoogte: ik moet de manual checken, maar vanaf 7of 9m vereist De Pana een extra expansievat. (Hier het geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
betaplayer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Een belangrijke vraag die hier niet gesteld wordt, is de hoogte: ik moet de manual checken, maar vanaf 7of 9m vereist De Pana een extra expansievat. (Hier het geval)
Hmm.. warmtepomp staat volgens mij op rond 7 meter hoog. Krijg je dan meer expansie van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Reiziger88 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Hmm.. warmtepomp staat volgens mij op rond 7 meter hoog. Krijg je dan meer expansie van?
Precies, dat hoogte criterium voor extra expansievat gaat over meters boven de WP. In dit geval - WP hoog - is er dus niet om die reden een extra expansievat nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 05-02-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
blb4 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Precies, dat hoogte criterium voor extra expansievat gaat over meters boven de WP. In dit geval - WP hoog - is er dus niet om die reden een extra expansievat nodig.
Excuus, had ik over gekeken dat de WP ook op die hoogte stond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:18
Makrolon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:20:

Ik zou me niet druk maken om een paar knietjes als dat het een stuk makkelijker maakt. Maar maak er geen circus van.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Joris 407 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:43:
[...]

Ik zou me niet druk maken om een paar knietjes als dat het een stuk makkelijker maakt. Maar maak er geen circus van.
Nee het blijft bij 2 in de aanvoer en 2 in de afvoer. En heb ze nu als bocht besteld ipv knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Thorsd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:16:
[...]

Wat bedoel je met niet tegelijk verwarmd? Met een WP werkt het vaak beter om de ruimtetemperatuur redelijk constant te houden. De boel hard aan en uit zetten (veel opwarmen en afkoelen) resulteert netto vaak in een hogere watertemperatuur, en lagere efficiëntie.
Afhankelijk van de woning kan er wel een naregeling nodig zijn om te zorgen dat de verschillen niet te groot worden.

Los daarvan, kun je de voorgestelde regeling gewoon zonder uitbreidings pcb realiseren. Je kunt de thermostaten gewoon de kleppen laten besturen, en de terugmelding van de kleppen in parallel op de thermostaat aansluiting van de WP aansluiten. Net zoals je met een cv ketel kunt doen.

Ik weet niet of de binnenunit ook een buffervat heeft, want bij een echte zoneregeling kan dat wel nodig zijn om de flow te waarborgen. Die radiatoren op de eerste verdieping wil je toch een beetje knijpen om te zorgen dat het geen kortsluiting/bypass in je systeem oplevert.

Een ander idee is alles samen verwarmen, en voor een simpele naregeling kiezen. Hiervoor kun je op de bg en de 2de verdieping een aantal fancoils altijd open zetten, en op de andere fancoils een (domme of slimme) thermostaatknop zetten.

Eventueel kun je ook een naregeling met seriebuffer en bypass overwegen zoals hier ook vaker besproken is.
Klopt, typisch is een stabiele temperatuur wel beter. Alleen dit huis wordt vrij beperkt bewoond en deze winter bleek het heel erg goed mogelijk te zijn om de WP uit te zetten. Binnen ~10 minuten draait hij op 25 Hz, en pruttelt dan rustig enkele uren door.
Vandaag weer eens een dagje verwarmd (was weer iemand thuis), zie het verbruik mooi laag.
Overigens was de reden van het thuiswerken dat er eindelijk een deur tussen gang en woonkamer kwam, waardoor de woonkamer ook niet direct alle warmte kwijt raakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIqoNPinibI6XNUoE40QUlc5RpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zjd6GNwDYCYYJ9V2QPCyXLA.jpg?f=fotoalbum_large

De fancoils zitten in convectorputten, en hebben alleen een speedregeling. Alternatief was alles aansluiten op 1 thermostaat, maar dan heb je ook allemaal extra kabels nodig wat niet te doen was in dit huis. Dus de voeding wordt aan/uit geschakeld, met vaste fanspeed.

Alternatief is 2 thermostaten met een losse app, en daarmee zowel WP als fancoils per zone aansturen. Alleen alles in de panasonic cloud is wel lekker overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Eigenlijk wil ik dus dit systeem maken, alleen dan zonder de extra pompen & buffervat. De pomp spanning wordt dan gebruikt om de fancoils aan/uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjC3XsgnKyhFJNWGMuUFf7PLzDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n5Z8UC62cthIGwJsm2vc6psj.png?f=fotoalbum_large

De L-series kan 2 controllers aangesloten hebben. Kan ik dan de thermistors in dit plaatje vervangen voor een controller zowel boven als beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:52
Ik heb een vraag over SWW runs. Ik heb de tank-temperatuur ingesteld op 55 graden.
Zo nu en dan zie ik dat hij op de compressor met gemak de 55 graden SWW haalt en soms zie ik hem bij een bepaalde temperatuur al de backup-heater activeren (zie screenshot, waarbij dit al bij 46 graden plaatsvindt). Mis ik ergens een instelling om dit in te stellen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGlrTAWKR9X9ckkAeGq1yjB4N_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9BXOVmQTd8k76cSJbQsRNxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMqFWJTacvBP9c0oGmmIgTZPBbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JalScvkwXc9KzunrvcxOU2f9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
lampy25 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Klopt, typisch is een stabiele temperatuur wel beter. Alleen dit huis wordt vrij beperkt bewoond en deze winter bleek het heel erg goed mogelijk te zijn om de WP uit te zetten. Binnen ~10 minuten draait hij op 25 Hz, en pruttelt dan rustig enkele uren door.
Vandaag weer eens een dagje verwarmd (was weer iemand thuis), zie het verbruik mooi laag.
Overigens was de reden van het thuiswerken dat er eindelijk een deur tussen gang en woonkamer kwam, waardoor de woonkamer ook niet direct alle warmte kwijt raakt.

[Afbeelding]

De fancoils zitten in convectorputten, en hebben alleen een speedregeling. Alternatief was alles aansluiten op 1 thermostaat, maar dan heb je ook allemaal extra kabels nodig wat niet te doen was in dit huis. Dus de voeding wordt aan/uit geschakeld, met vaste fanspeed.

Alternatief is 2 thermostaten met een losse app, en daarmee zowel WP als fancoils per zone aansturen. Alleen alles in de panasonic cloud is wel lekker overzichtelijk.
Dat is een goed argument, en ik denk dat het ook prima kan werken als je zorgt dat er genoeg flow is. De L heb ik zelf niet, dus ik weet niet hoe de extra controller werkt.

Het is geen goedkope optie, 350 extra pcb, 250 extra controller, 2x 150 (degelijke) tweewegklep, en met wat kabel en klein materiaal zit je zo op een kleine 1000 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Thorsd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Dat is een goed argument, en ik denk dat het ook prima kan werken als je zorgt dat er genoeg flow is. De L heb ik zelf niet, dus ik weet niet hoe de extra controller werkt.

Het is geen goedkope optie, 350 extra pcb, 250 extra controller, 2x 150 (degelijke) tweewegklep, en met wat kabel en klein materiaal zit je zo op een kleine 1000 euro...
Prijs is inderdaad best hoog, gelukkig is het niet voor mezelf :+ (Zelf een J-serie met vloerverwarming)
Het allemaal in 1 app kunnen bedienen is wel een dure hobby zo.

Zat als alternatief ook te denken aan de thermische motoren die op vloerverwarming gebruikt wordt en dan per fancoil meeschakelen op de voedingsspanning, maar die doen er ~3-5 min over om open te gaan. In die tijd is de compressor al opgestart, dus kom ik niet weg met de flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
lampy25 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:14:
[...]

Prijs is inderdaad best hoog, gelukkig is het niet voor mezelf :+ (Zelf een J-serie met vloerverwarming)
Het allemaal in 1 app kunnen bedienen is wel een dure hobby zo.

Zat als alternatief ook te denken aan de thermische motoren die op vloerverwarming gebruikt wordt en dan per fancoil meeschakelen op de voedingsspanning, maar die doen er ~3-5 min over om open te gaan. In die tijd is de compressor al opgestart, dus kom ik niet weg met de flow.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Er hoeft altijd maar 1 tegelijk dicht te zijn. Als beide zones geen vraag hebben mogen ze open staan. Zodra 1 zone vraag krijgt, stuur je de ander dicht.

Je hoeft hem dus alleen dicht te sturen als de betreffende zone geen vraag heeft, en de andere wel. Met een paar relais zet je dat zo in elkaar.

(Het enige is dat als de zones precies gelijk tegengesteld omschakelen, er de aanname is dat sluiten niet veel sneller gaat dan openen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
lampy25 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:31:
Eigenlijk wil ik dus dit systeem maken, alleen dan zonder de extra pompen & buffervat. De pomp spanning wordt dan gebruikt om de fancoils aan/uit te zetten.

[Afbeelding]

De L-series kan 2 controllers aangesloten hebben. Kan ik dan de thermistors in dit plaatje vervangen voor een controller zowel boven als beneden?
Nee. Je kunt niet een leuk schema uitzoeken en dan de meeste verplichte dingen weglaten of vervangen door heel iets anders en dan verwachten dat het werkt.

O ja, hoeveel systeemwater heb je eigenlijk, bijvoorbeeld om een defrost te draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 06-02-2024 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
superjoost schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:35:
Ik heb een vraag over SWW runs. Ik heb de tank-temperatuur ingesteld op 55 graden.
Zo nu en dan zie ik dat hij op de compressor met gemak de 55 graden SWW haalt en soms zie ik hem bij een bepaalde temperatuur al de backup-heater activeren (zie screenshot, waarbij dit al bij 46 graden plaatsvindt). Mis ik ergens een instelling om dit in te stellen? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat hij ophoudt met verwarmen van de tank omdat de Ta aan zijn maximum zit.

Is trouwens de flow beperkt? Ik zie altijd een dT van 5K; hier zie ik 10. Een 5 graden hogere Tr had misschien geholpen. Hoe draai je dit experiment? Met de heetwaterkraan open?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:47
superjoost schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:35:
Zo nu en dan zie ik dat hij op de compressor met gemak de 55 graden SWW haalt en soms zie ik hem bij een bepaalde temperatuur al de backup-heater activeren (zie screenshot, waarbij dit al bij 46 graden plaatsvindt). Mis ik ergens een instelling om dit in te stellen? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je BUH gaat niet meedoen bij een bepaalde temperatuur, maar na een bepaalde tijd. Dus als na een bepaalde tijd in je SWW run de doeltemperatuur nog niet is gehaald, gaat je backup heater mee doen. Die tijd kun je instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Je BUH gaat niet meedoen bij een bepaalde temperatuur, maar na een bepaalde tijd. Dus als na een bepaalde tijd in je SWW run de doeltemperatuur nog niet is gehaald, gaat je backup heater mee doen. Die tijd kun je instellen.
Is die instelling niet uitsluitend voor de externe booster heater? Met die instelling ben ik de afgelopen week aan 't experimenteren. Het enige wat ik inmiddels vrij zeker weet is dat die ingestelde tijd inderdaad de vertraging is, maar dat de booster heater dan ook aangaat, ook als het gezien de temperatuur niet nodig is.

Edit: Niet dus. Gisteren warmde mijn 12H in bijna 2 uur de 300L tank op van 37 naar 58° zonder gebruik te maken van de externe (tank) heater die wel na 1 uur vrijgegeven was. Halverwege de run, zo tegen de 53° verhoogde hij de flow van 18 naar 34L/min. Waarschijnlijk om de dT te verlagen. En in het laatste kwartier schakelde de compressor een paar keer terug naar 19Hz als de Ta boven de 58° kwam. Let ook op het gebruikte en opgewekte vermogen: Vanaf die 53° lijkt de COP hier lager dan 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fId9tj9nIU-cbTr4lnULCp6pgM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IN3jbZTMwyjS1wisb8BLxUpY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door FransvWoerkom op 07-02-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:47
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Is die instelling niet uitsluitend voor de externe booster heater? Met die instelling ben ik de afgelopen week aan 't experimenteren. Het enige wat ik inmiddels vrij zeker weet is dat die ingestelde tijd inderdaad de vertraging is, maar dat de booster heater dan ook aangaat, ook als het gezien de temperatuur niet nodig is.
Ah, nu twijfel ik wel, kan best dat de instelling alleen voor het het geval van een externe heater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:52
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Deze instelling is denk ik alleen in te stellen bij een externe heater? Ik gebruik de interne heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:46:
[...]

Nee. Je kunt niet een leuk schema uitzoeken en dan de meeste verplichte dingen weglaten of vervangen door heel iets anders en dan verwachten dat het werkt.

O ja, hoeveel systeemwater heb je eigenlijk, bijvoorbeeld om een defrost te draaien?
Wat voor verplichte dingen laat ik weg? Alle sensoren etc zitten erin, alleen het buffervat zit er niet in. Feitelijk wordt het gewoon een systeem met radiatoren, alleen dan collectief afgesloten.
Met de 1e verdieping een 2 tal radiatoren open kom ik aan 30 liter (met alles open daar ca 53 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Thorsd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:04:
[...]

Dat hoeft geen probleem te zijn. Er hoeft altijd maar 1 tegelijk dicht te zijn. Als beide zones geen vraag hebben mogen ze open staan. Zodra 1 zone vraag krijgt, stuur je de ander dicht.

Je hoeft hem dus alleen dicht te sturen als de betreffende zone geen vraag heeft, en de andere wel. Met een paar relais zet je dat zo in elkaar.

(Het enige is dat als de zones precies gelijk tegengesteld omschakelen, er de aanname is dat sluiten niet veel sneller gaat dan openen.)
Ook geen gek idee, zal het eens overleggen. Al was er wel een sterke wens als alles gewoon via de Panasonic zelf geregeld kon worden. Is 'simpeler' 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
lampy25 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Ook geen gek idee, zal het eens overleggen. Al was er wel een sterke wens als alles gewoon via de Panasonic zelf geregeld kon worden. Is 'simpeler' 8)
Ja dat bedoel ik, je kunt gewoon de pompsturing van de zone gebruiken om de motor te bedienen. Het enige wat je hoeft te doen een relais toe te voegen om met het signaal van de andere zone de gewenste beide-uit is beide-open conditie te creëren.

Ik denk echter nog steeds dat als de woning redelijk geisoleerd is het hele zone-concept, waar je bepaalde gedeeltes wel of niet verwarmt, slechts een beperkte besparing oplevert. De investering zal niet snel rendabel zijn, helemaal als dit voor een kortere tijd bedoeld is. Maar dat had ik al gezegd volgensmij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Thorsd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Ja dat bedoel ik, je kunt gewoon de pompsturing van de zone gebruiken om de motor te bedienen. Het enige wat je hoeft te doen een relais toe te voegen om met het signaal van de andere zone de gewenste beide-uit is beide-open conditie te creëren.

Ik denk echter nog steeds dat als de woning redelijk geisoleerd is het hele zone-concept, waar je bepaalde gedeeltes wel of niet verwarmt, slechts een beperkte besparing oplevert. De investering zal niet snel rendabel zijn, helemaal als dit voor een kortere tijd bedoeld is. Maar dat had ik al gezegd volgensmij :)
De business case is matig denk ik inderdaad, al is d'r in de winter wel een verschil van ~8 graden tussen zolder en BG. En als de BG rond 17 graden is, is het niet meer confortabel werken op de zolder.
Zolder bestaat uit plat dak met rondom glas (HR++).
Maar voordat je 1000 euro aan elektra hebt terug verdiend ben je wel even onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-05 12:51
Ik denk dat ik er overheen heb gelezen in dit forum, maar na bijna 3 uur zoeken toch maar een berichtje posten. Zou iemand mij een tip kunnen geven hoe ik kan zorgen dat de backup heater van de DHW niet meer aanslaat bij het opwarmeen van het boilervat? Op dit moment gaat bij iedere opwarmrun van de tank de heater ook aan.

We hebben een extern boilervat paw-td30c1e5.

Settings voor het boilervat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZTwhkUm6ALzpxphY2sRkp8Ad7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ot8Uhuv4uQ98t77kUxjLETLO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hprHA51ioHUX2N1bjn_XHJTm6wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUXOuctZ0u8UbCmhvSn52Qoq.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Jeroen-h schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:26:
Ik denk dat ik er overheen heb gelezen in dit forum, maar na bijna 3 uur zoeken toch maar een berichtje posten. Zou iemand mij een tip kunnen geven hoe ik kan zorgen dat de backup heater van de DHW niet meer aanslaat bij het opwarmeen van het boilervat? Op dit moment gaat bij iedere opwarmrun van de tank de heater ook aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

er is ergens een timer functie, na hoeveel tijd DHW run moet de heater er bij. Die tijd staat mogelijk (veel) te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik neem aan dat je de booster heater in de tank bedoelt. Die staat op 180min dus daar ligt het niet aan. Staat je wp niet op QM3? Want dan haalt de pana de temperatuur niet en start meteen op de tank heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is het setpoint van je boiler?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
bartvl schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 06:46:
[...]

Wat is het setpoint van je boiler?
Deze staat op 53 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
FransvWoerkom schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 01:06:
[...]

Ik neem aan dat je de booster heater in de tank bedoelt. Die staat op 180min dus daar ligt het niet aan. Staat je wp niet op QM3? Want dan haalt de pana de temperatuur niet en start meteen op de tank heater.
Nee geen QM aan staan, gewoon normale modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
De PANA J 9KW heeft toch 1.1/4 buitendraad aansluitkopp?
Is de beste aansluitset een slang met haakse wartel 1.1/4 naar 1.1/4 recht, deze op een caleffi 1.1/4 en van Caleffi Schroefbus 5/4 naar 28mm knel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

@Technician- of eerst een 5/4" sok met daar op de vorstklep (5/4 bu) en daar weer de flexibele slang. Je wil de vorstklep niet te laag hebben hangen (conform specificaties van de fabrikant).

Edit:
Voorbeeld: rykers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Fout voorbeeld: Boxbal in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

[ Voor 37% gewijzigd door timovd op 08-02-2024 12:38 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Technician- schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:23:
Is de beste aansluitset een slang met haakse wartel 1.1/4 naar 1.1/4 recht, deze op een caleffi 1.1/4 en van Caleffi Schroefbus 5/4 naar 28mm knel?
Die 1.1/4" aansluiting is niet omdat die diameter nodig is, maar omdat dat een standaard is. Binnenin de wp is het 3/4", ik heb mijn 12H aangsloten op 1" buis en appendages en ik haal ruim 35L/min over >25m afstand. Aan de wp neusstukken van 5/4 naar 1" bu en daarna 1" pantserslangen met isolatie naar de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Technician- schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:23:
Ja
Ik heb 2 m lange slangen met idd haadse wartel 5/4" naar 5/4" recht gebruikt en dan van 5/4" naar 28 mm knel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jeroen-h schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Nee geen QM aan staan, gewoon normale modus.
Probeer eens die Room heatup time flink te verlagen. Dat is de tijd dat hij maximaal moet wachten als de wp nog de kamers aan het verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zijn er al ervaringen met de K serie split opstelling van gebruikers?
Ik ben erg benieuwd naar COPs, defrostgedrag, geluid en overall indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

FransvWoerkom schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Die 1.1/4" aansluiting is niet omdat die diameter nodig is, maar omdat dat een standaard is. Binnenin de wp is het 3/4", ik heb mijn 12H aangsloten op 1" buis en appendages en ik haal ruim 35L/min over >25m afstand. Aan de wp neusstukken van 5/4 naar 1" bu en daarna 1" pantserslangen met isolatie naar de kruipruimte.
Zo heb ik het ook (op 28mm), het hangt van de slang af of de binnendiameter ook echt 1" is (bij Oeg wel).
Verder een 28mm knie waar (te) weinig ruimte is om te buigen of een bocht lastig weg te werken was.
Verder 2 afsluiters met grote doorlaat gezocht, als mijn 7J het nodig vindt ramt ie er 40l/min door.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Zo heb ik het ook (op 28mm), het hangt van de slang af of de binnendiameter ook echt 1" is (bij Oeg wel).
Verder een 28mm knie waar (te) weinig ruimte is om te buigen of een bocht lastig weg te werken was.
Verder 2 afsluiters met grote doorlaat gezocht, als mijn 7J het nodig vindt ramt ie er 40l/min door.
Gebruik vaak de Raminex TUCAI slang dn25 1”
Deze heeft zichtbare grote openingen in de aanpersing en in de slang en is dus inwendig ook echt dn25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Iemand een idee waarom een split intern 2 aardleks heeft? In de meterkast wordt de voeding toch ook al beschermd door een aardlekschakelaar? Bij een fout zouden ze er dan beiden uit kunnen klappen en kan je de hele unit openmaken :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ethirty schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:35:
Iemand een idee waarom een split intern 2 aardleks heeft? In de meterkast wordt de voeding toch ook al beschermd door een aardlekschakelaar? Bij een fout zouden ze er dan beiden uit kunnen klappen en kan je de hele unit openmaken :?
Het is nog niet zo heel gek bedacht, anders zou je in de meterkast een optelsom hebben van foutstromen daar er 4 groepen op een aardlek mogen en de wp door het vocht meer kans geeft op aanspreken.
Nu moet je bijna wel kijken wat er aan de hand is ipv hem klakkeloos weer aan te zetten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Speedy-Andre schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:00:
[...]

Het is nog niet zo heel gek bedacht, anders zou je in de meterkast een optelsom hebben van foutstromen daar er 4 groepen op een aardlek mogen en de wp door het vocht meer kans geeft op aanspreken.
Nu moet je bijna wel kijken wat er aan de hand is ipv hem klakkeloos weer aan te zetten :)
Normaal pak je dan voor zo’n apparaat een aardlekautomaat.

2 aardlekschakelaars achter elkaar biedt geen extra’s behalve verwarring en onvoorspelbaarheid. Schrijf dan voor dat er in de meterkast geen aardlekschakelaar nodig is.

Of ik mis iets?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Er zijn landen waar ze geen meterkasten hebben, laat staan aardlekschakelaars. Panasonic wil daar geen slechte naam krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een automaat zou handig kunnen zijn zonder meterkast, wel een stuk duurder en eigenlijk moet er in de meterkast dan een zwaardere komen of 2want die in de wp moet(en) als eerste reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:08
Is het de interne of externe heater die aangaat?
Als mijn DHW run start duikt T-inlet regelmatig onder de 20 graden (als het vat al behoorlijk leeg is) waardoor de interne heater even kort inschakelt.
Zover ik weet is dat niet uit te schakelen zonder de hele heater te disablen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
cerebrum schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:27:
Is het de interne of externe heater die aangaat?
Als mijn DHW run start duikt T-inlet regelmatig onder de 20 graden (als het vat al behoorlijk leeg is) waardoor de interne heater even kort inschakelt.
Zover ik weet is dat niet uit te schakelen zonder de hele heater te disablen.
[...]
De interne heater gaat dan aan. Je kunt dat natuurlijk voorkomen door de reheat temperatuur hoger in te stellen. Het lijkt zonde om niet de hele tank eerst op te maken, maar dat is schijn. Bij de sww tank gaat het er niet om hoeveel water er in zit, maar hoeveel warmte er in zit. Ik gebruik de default instelling 52° en zakken tot 42°, gekoppeld aan alleen overdag opwarmen. Dat werkt voor ons prima. Met water onder de 30° kan ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Ik ben dingen aan het voorbereiden.

300l Panasonic SWW vat direct op de dekvloer (betonvloer) zetten? Staat precies boven dragende muur. Of moet ik er nog iets van een plaat onderleggen om het gewicht op de dekvloer te verdelen. Hoe zit het met die pootjes? zijn die instelbaar en helemaal in te draaien? Ik heb namelijk maar net genoeg hoogte.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:03

buzzlightyear

To infinity and beyond...

RaymondD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:11:

300l Panasonic SWW vat direct op de dekvloer (betonvloer) zetten? Staat precies boven dragende muur. Of moet ik er nog iets van een plaat onderleggen om het gewicht op de dekvloer te verdelen. Hoe zit het met die pootjes? zijn die instelbaar en helemaal in te draaien? Ik heb namelijk maar net genoeg hoogte.
Hier gewoon op het beton, pootjes zitten er volgens mij niet op. Heb hem hier in een wasmachine bak geplaatst. Enerzijds om eventuele lekkage (weet dat zo goed als nooit zal gebeuren) voor te zijn (met lekkage detector) en om laminaat er netjes om heen te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
RaymondD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:11:

De 192 liter uitvoering staat op 3 verstelbare pootjes. 3 plastic pootjes zijn voldoende om ~ 250 kg te dragen, ik zou me over die dekvloer geen zorgen maken. Ik heb 'm op een houten vloer staan, daar heb ik maar wel een multiplex plaat op gelegd die op 3 balken ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjoosten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 07:51
Ik heb nu ondertussen een paar maanden de volgende installatie draaien:

Panasonic KIT-ADC07K3E5
Binnenunit: WH-ADC0309K3E5
Buitenunit: WH-UDZ07KE5

De aansturing geschiet via WAR, die ik af en toe met de Panasonic-app bijstel. In de woonkamer is een ruimtethermostaat aangesloten op het systeem, maar die gebruik ik niet voor de aansturing. Ik heb geen buffer of boiler. Op 2 verdiepingen heb ik een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp. De enige pomp die draait, is die van de WP. Deze kan zijn vermogen voldoende kwijt, omdat er standaard genoeg groepen open staan.

Na wat finetunen van de afstelling, kom ik op de volgende grafiek uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tjAiYIxW7DHBUpUQNv72RTcbjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PV6nZwBDDRvXsGHWJJlWZ49z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIvuph7Wtgpu9yCRlZ2RC1vUrIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okUdNMAlpuvbHMgUHP1hmXrY.png?f=fotoalbum_large

Voor mijn gevoel mag ik hier best tevreden over zijn. Heeft iemand van jullie nog een tip n.a.v. de grafiek? Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
kjoosten schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:29:

Panasonic KIT-ADC07K3E5

De aansturing geschiet via WAR, die ik af en toe met de Panasonic-app bijstel. In de woonkamer is een ruimtethermostaat aangesloten op het systeem, maar die gebruik ik niet voor de aansturing. Ik heb geen buffer of boiler. Op 2 verdiepingen heb ik een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp. De enige pomp die draait, is die van de WP. Deze kan zijn vermogen voldoende kwijt, omdat er standaard genoeg groepen open staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor mijn gevoel mag ik hier best tevreden over zijn. Heeft iemand van jullie nog een tip n.a.v. de grafiek? Alvast bedankt voor je reactie!
Heb je speciale vloerverwarming, dat je zo'n hoge Ta nodig hebt? 36° bij -5 buiten; 27° bij +10 vandaag? Uit de dT en flow bereken ik dat het opgewekte vermogen vandaag toch nog zo'n 3,5kW aantikte. Ik dacht dat de pana nog wel lager kon. Dan zou hij misschien langere runs op lagere temperatuur maken en toch de vloer warm genoeg houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kjoosten schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:29:

Panasonic KIT-ADC07K3E5

[Afbeelding]

[Afbeelding]

je schiet nog steeds door dus die temperatuur mag/moet nog verder omlaag.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De 9J split draait hier nu (na eindeloos geduld) sinds een paar dagen. Met een COP van bijna 6 een stuk prettiger dan de bouwkachels van de afgelopen 2 maanden :X

Nu heb ik gelijk de stooklijn gecorrigeerd, die was opgeleverd met 35-55 (bij -5) :F

Waarschijnlijk stomme vraag, maar waar zit die delta T? Klopt dat dat alleen met int/ext thermostaat kan en niet met watertemperatuur? Als ik hem op ext thermostaat zet gaat de Pana niet draaien want die hangt er nog niet aan.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:18
Ethirty schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:59:
De 9J split draait hier nu (na eindeloos geduld) sinds een paar dagen. Met een COP van bijna 6 een stuk prettiger dan de bouwkachels van de afgelopen 2 maanden :X

Nu heb ik gelijk de stooklijn gecorrigeerd, die was opgeleverd met 35-55 (bij -5) :F

Waarschijnlijk stomme vraag, maar waar zit die delta T? Klopt dat dat alleen met int/ext thermostaat kan en niet met watertemperatuur? Als ik hem op ext thermostaat zet gaat de Pana niet draaien want die hangt er nog niet aan.
Hoofdmenu - instellingen installateur - Systeeminstellingen- debiet pomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NBEaXwi8F-pgRZrSDY1Qso_kjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8aPOZCMr8CbzIfV4eyilMov.jpg?f=fotoalbum_large

Dus daar kiezen of je op delta T of vaste flow wilt draaien

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Pagina: 1 ... 52 ... 89 Laatste