Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Diedo70 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:34:
[...]

Thanks! Die post had ik gemist.
Ik kan er ook na het stuk uit de service manual nog geen wijs uit worden waarom dit gebeurt.
Zou toch mogen verwachten dat als de vraag ta 33 is, dat dat dan wordt gehaald.
Zou dit met directe temp zelfde gedrag vertonen? Zou dan een optie kunnen zijn voor het voor en na seizoen...
Volgens die paragraaf in de service manual gebeurt dat autoshiften zowel bij direct als compensation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Diedo70 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:34:
[...]

Thanks! Die post had ik gemist.
Ik kan er ook na het stuk uit de service manual nog geen wijs uit worden waarom dit gebeurt.
Zou toch mogen verwachten dat als de vraag ta 33 is, dat dat dan wordt gehaald.
Zou dit met directe temp zelfde gedrag vertonen? Zou dan een optie kunnen zijn voor het voor en na seizoen...
Ik denk dat ik de waarom wel snap.

Als die PI control er niet was zou de warmte vraag pas wegvallen als de temperatuur een hele graad boven de gewenste temperatuur is. In mijn geval met een vloerverwarming stijgt de temperatuur nog een uur of 2 door. Dan krijg je dus een flinke overshoot van de gewenste temperatuur.

Met die PI control wordt de Ta naar beneden getrokken om die overshoot te voorkomen. Naar mijn ervaring werkt het best goed. Het is alleen een beetje spontaan en onverklaarbaar omdat we de PI control niet kunnen inzien, waardoor het vervelend kan uitpakken met de runs.

Als je er vanaf wilt zou je de sensor kunnen veranderen naar 'water temperatuur' of 'externe thermostaat' (zie screenshot van service manual in mijn andere post).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
ErikKo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:21:
[...]

Ik denk dat ik de waarom wel snap.

Als die PI control er niet was zou de warmte vraag pas wegvallen als de temperatuur een hele graad boven de gewenste temperatuur is. In mijn geval met een vloerverwarming stijgt de temperatuur nog een uur of 2 door. Dan krijg je dus een flinke overshoot van de gewenste temperatuur.

Met die PI control wordt de Ta naar beneden getrokken om die overshoot te voorkomen. Naar mijn ervaring werkt het best goed. Het is alleen een beetje spontaan en onverklaarbaar omdat we de PI control niet kunnen inzien, waardoor het vervelend kan uitpakken met de runs.

Als je er vanaf wilt zou je de sensor kunnen veranderen naar 'water temperatuur' of 'externe thermostaat' (zie screenshot van service manual in mijn andere post).
Vanavond was het effect ook de andere kant op te zien bij mij, en dat geeft wel wat inzicht;
De watertemperatuur werd langzaam opgevoerd van 20 naar gewenste 33 graden Ta.
Resultaat was dat de compressor vanaf starten direct op 19 a 20 Hz loopt. Soort softstart dus.
De andere kant op zou dat inderdaad ook het effect kunnen hebben om minder overshoot op de ruimtetemperatuur te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfxDqs0Yk6xfLaBohX5I2fkUotc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2oQucL6tvxoYCiiroVyXSZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzIpRI7stNC2L1Y3JvSl_LTdZeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62nTeYVO0nKyOWPYOwbilbOY.jpg?f=fotoalbum_tile

Om 06:00 een 'koude' start. Om ca 20:00 uur de start na PI regeling.

Op temperaturen onder de Ta 33 krijg ik hier niet altijd het minimum vermogen afgegeven, en dat zou dus ook kunnen verklaren dat de compressor een paar keer aan en afslaat.
Nu het wat kouder wordt komt het misschien net uit qua minimimvermogen.

[ Voor 22% gewijzigd door Diedo70 op 11-11-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
FransvWoerkom schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat @dof gelijk heeft. De laatste week probeer ik ook langere runs te maken, maar ik heb ook de indruk dat hij dan een lagere COP heeft. De t-caps zijn natuurlijk niet geoptimaliseerd voor hoge Tb en laag vermogen. Overigens heb ik de afgelopen week vergeleken met de eerste week van november 2020. Toen verwarmde ik nog met gas en was de buitentemperatuur ook rond de 7°. Toen verstookte ik 6-7m3 gas per dag en volgens de pana (met goed gecalibreerde sensors) is dat nu rond de 65kWh opgewekt vermogen per dag.
Frans, met jullie eens dat de cijfers lijken uit te wijzen dat runs minder efficient zijn naarmate ze (te) lang worden. Wel mooi om ze te kunnen maken ;-) Jouw cijfers met opgewekt vermogen vind ik wel beter aansluiten dan mijn historisch gasverbruik t.o.v opgenomen vermogen. Vandaag dan weer 11kWh opgenomen vermogen, wat de helft is van gisteren. Vandaag wel zonder DHW-run.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Diedo70 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:34:
[...]

Vanavond was het effect ook de andere kant op te zien bij mij, en dat geeft wel wat inzicht;
De watertemperatuur werd langzaam opgevoerd van 20 naar gewenste 33 graden Ta.
Resultaat was dat de compressor vanaf starten direct op 19 a 20 Hz loopt. Soort softstart dus.
Wat moet ik doen om dit te reproduceren? Ik bedoel, ik heb echt nog nooit een start, soft of normaal, gezien die het nogal lompe startproces van de kabouters overslaat en de compressor vanaf een start direct op 19Hz laat draaien. Kan dat?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Tiesert schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:42:
[...]

Wat moet ik doen om dit te reproduceren? Ik bedoel, ik heb echt nog nooit een start, soft of normaal, gezien die het nogal lompe startproces van de kabouters overslaat en de compressor vanaf een start direct op 19Hz laat draaien. Kan dat?
Misschien een perk van de roomthermistor in de controller gebruiker ipv externe thermostaat?
De waterpomp blijft dus ook doordraaien als dit gaande is.

Verder weinig spannends hier:
War + room thermistor van de controller.
Flow op dT=5
Klokprogramma.
Radiatoren en convectoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Diedo70 op 11-11-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Norwayr schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:41:
Ik heb vandaag de omkasting af kunnen maken! Aangezien het hier iedere herfst feest is met de bladeren die neerkomen is het primair om te voorkomen dat blaadjes in de wisselaar of fan komen. Alleen een frame met gaas zag er wel een beetje kaal uit dus uiteindelijk heb ik hem deels afgetimmerd. Nu nog de flexibele slangen goed isoleren en dan ben ik klaar voor de winter! d:)b

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto's kan ik niet alles zien maar vraag mij af waar de werkschakelaar zit en hoeveel tijd het kost bij onderhoud/storingen alles te verwijderen en na de tijd opnieuw te monteren :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:36:
[...]

Frans, met jullie eens dat de cijfers lijken uit te wijzen dat runs minder efficient zijn naarmate ze (te) lang worden. Wel mooi om ze te kunnen maken ;-) Jouw cijfers met opgewekt vermogen vind ik wel beter aansluiten dan mijn historisch gasverbruik t.o.v opgenomen vermogen. Vandaag dan weer 11kWh opgenomen vermogen, wat de helft is van gisteren. Vandaag wel zonder DHW-run.
Nee, ik verdenk niet de lengte van de runs, maar het draaien op minimum vermogen. Ik denk dat het in de buurt van het minimum vermogen efficienter is om in tijdsduur te gaan moduleren op iets hoger vermogen. Maar eigenlijk is dat niet te testen zonder testopstelling met instelbare buitentemperatuur en afgiftesysteem met instelbaar vermogen, vertraging en warmtecapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartve schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:12:
[...]

@blb4 en @FransvWoerkom Dank voor jullie reactie.Dat helpt enorm, maar ik ben wat huiverig om de stap te nemen: dit is een fantstisch forum maar de information overload is enorm ...

Ik zou graag ook een boiler (in de garage) aansluiten op de wp. De leidingen moeten denk ik langs het plafond van de garage omdat er twee deuren omzeild moeten worden.

Vragen waar ik mee blijf zitten:
- er is een enorme fanbase voor de J-serie, maar is de nieuwste serie monoblocks van Panasonic niet verder doorontwikkeld, en dus beter?
- ik gebruik Home Assistant en zou aansturen van de wp graag via HA doen met HeishaMon, en dat kan alleen met de J-serie (mijn eigen vraag beantwoord ...)?
- ik heb een algemeen idee van de wijze van aansluiten, maar in detail wordt het toch wat verwarrend (ik word zenuwachtig van dit soort plaatjes: https://tweakers.net/i/6v...zls.jpg?f=fotoalbum_large waar dus het simpel aansluiten van de wp op de leidingen van de cv niet zo simpel lijkt?

Wat mij ideaal lijkt is dat iemand meekijkt voor het detailontwerp van het systeem met een BOM (bill of materials), en na de installatie meehelpt met het inregelen. Daar mag een goede vergoeding tegenover staan.

De installatie doe ik dan zelf (gaten boren) en een loodgieter of m'n schoonbroer (gepensioneerd pijpfitter) voor de rest.

Dus ik zoek iemand voor de ' brains' in mijn project. Tips?
De heishamon is ontwikkeld voor de H-serie en werkte ongewijzigd voor de J-serie. Inmiddels werkt hij ook met de K en L-serie. Er is een eigen topic voor de heishamon:
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Ik weet niet of er in de K- en L-serie ook monoblocs zijn. De L-serie heeft wel een watergevulde koppeling tussen binnen- en buitendeel.

Er zijn verschillende installateurs actief hier. Als je dit topic doorzoekt, kom je ze wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
[...]

@blb4 en @FransvWoerkom Dank voor jullie reactie.Dat helpt enorm, maar ik ben wat huiverig om de stap te nemen: dit is een fantstisch forum maar de information overload is enorm ...

Ik zou graag ook een boiler (in de garage) aansluiten op de wp. De leidingen moeten denk ik langs het plafond van de garage omdat er twee deuren omzeild moeten worden.

- er is een enorme fanbase voor de J-serie, maar is de nieuwste serie monoblocks van Panasonic niet verder doorontwikkeld, en dus beter?
- ik gebruik Home Assistant en zou aansturen van de wp graag via HA doen met HeishaMon, en dat kan alleen met de J-serie (mijn eigen vraag beantwoord ...)?
- ik heb een algemeen idee van de wijze van aansluiten, maar in detail wordt het toch wat verwarrend (ik word zenuwachtig van dit soort plaatjes: https://tweakers.net/i/6v...zls.jpg?f=fotoalbum_large waar dus het simpel aansluiten van de wp op de leidingen van de cv niet zo simpel lijkt?

Wat mij ideaal lijkt is dat iemand meekijkt voor het detailontwerp van het systeem met een BOM (bill of materials), en na de installatie meehelpt met het inregelen. Daar mag een goede vergoeding tegenover staan.

De installatie doe ik dan zelf (gaten boren) en een loodgieter of m'n schoonbroer (gepensioneerd pijpfitter) voor de rest.

waar woon je?
denk dat er best iemand te vinden is hiervoor...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Ff vraagje over toegang verlenen aan mezelf als installateur. Ik kan mezelf steeds alleen 'tijdelijk' toegang verlenen. Ik zie wel in het menu dat er ook een 'permanent toegang' optie is, maar kan die nergens aanvinken ofzo. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJuBfoTZ0Y_j-LF1CclDqh21fL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzeEcThKD8xNez8Edf2NXWty.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:06:
[...]

Als de Ta van de wp onder de ingestelde grenswaarde zit, staat dat ventiel dus open. Zet die temperatuur zo hoog mogelijk, dan staat het ventiel ook zo open mogelijk. Het kan zijn dat dat ventiel ook open nog teveel weerstand heeft, of kapot is. Waarschijnlijker is dat de vloerverwarming parallel aan de radiator zit en dat het water liever door de radiator gaat dan door de vvw. Dit kun je testen door de radiator dicht te draaien en voelen of de vloer dan warmer wordt. Je kunt natuurlijk ook de radiator en RTL ventiel verwijderen. Dan heb je daar gewoon vloerverwarming. Als je iets wil om een handdoek over te hangen, kun je de radiator ook laten zitten, maar knijp de flow door het voetventiel dicht te draaien.

Die paar vierkante meter zal het verschil niet maken; als de vloeren op temperatuur zijn stopt de wp er toch echt mee. Zet in ieder geval het badkamerraam open. Niet tegen pendelen, maar tegen het vocht.
Dank Frans! Geeft weer inzicht en mogelijk oplossingen! Inmiddels ook volop aan het testen met radiotoren uit om te kijken of de vvw van mijn badkamer mee gaat doen in mij circuit, maar helaas nog zonder resultaat. Denk dat die RTL misschien toch gewoon kapot is. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
nokiaan958GB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:57:
[...]

Op de foto's kan ik niet alles zien maar vraag mij af waar de werkschakelaar zit en hoeveel tijd het kost bij onderhoud/storingen alles te verwijderen en na de tijd opnieuw te monteren :?
De werkschakelaar heb ik binnen in huis zitten. En de kast schuif je eroverheen. Die is verder niet bevestigd. Weegt uit zichzelf al genoeg en staat stevig op zijn plek. Dus dat is letterlijk een klusje van niks om deze naar voren te schuiven of even ergens anders neer te zetten. Kom overal dus nog prima bij ;)

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
harmen22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:55:
Ff vraagje over toegang verlenen aan mezelf als installateur. Ik kan mezelf steeds alleen 'tijdelijk' toegang verlenen. Ik zie wel in het menu dat er ook een 'permanent toegang' optie is, maar kan die nergens aanvinken ofzo. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe het loopt als je voor smart en service dezelfde login gebruikt. Ik gebruik voor smart een andere login dan voor de Cloud. Wellicht dat daar iets zit?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

harmen22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:55:

[Afbeelding]
Vanuit je installateur kun je permanente toegang aanvragen dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

FransvWoerkom schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:51:
[...]

Nee, ik verdenk niet de lengte van de runs, maar het draaien op minimum vermogen. Ik denk dat het in de buurt van het minimum vermogen efficienter is om in tijdsduur te gaan moduleren op iets hoger vermogen. Maar eigenlijk is dat niet te testen zonder testopstelling met instelbare buitentemperatuur en afgiftesysteem met instelbaar vermogen, vertraging en warmtecapaciteit.
Klopt, is mijn ervaring ook. Niet de lengte van de runs (want het draait gewoon hele tijd identiek met alle andere parameters), maar het minimum is relevant.

Eigenlijk wil de WP verder terug moduleren, want er is op dat niveau (afhankelijk van de situatie) wat overcapaciteit, maar ik neem aan dat ter bescherming van bepaalde (dure) onderdelen (compressor?) er niet verder terug gemoduleerd mag worden. Dus dan heeft de WP twee keuzes OF afslaan OF iets minder efficient werken. En als er beperkte overcapaciteit is dan draait het door op iets mindere efficiëntie, bij teveel slaat ie af (vaak pendelen).

Aangezien de oudere H serie verder terug kan moduleren, zullen de ingenieurs voor de J serie daar vast een goede reden voor hebben gehad. Misschien te maken met ander koelmiddel, etc.

Enfin, my guess..

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
dof schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:12:
[...]

Klopt, is mijn ervaring ook. Niet de lengte van de runs (want het draait gewoon hele tijd identiek met alle andere parameters), maar het minimum is relevant.

Eigenlijk wil de WP verder terug moduleren, want er is op dat niveau (afhankelijk van de situatie) wat overcapaciteit, maar ik neem aan dat ter bescherming van bepaalde (dure) onderdelen (compressor?) er niet verder terug gemoduleerd mag worden. Dus dan heeft de WP twee keuzes OF afslaan OF iets minder efficient werken. En als er beperkte overcapaciteit is dan draait het door op iets mindere efficiëntie, bij teveel slaat ie af (vaak pendelen).

Aangezien de oudere H serie verder terug kan moduleren, zullen de ingenieurs voor de J serie daar vast een goede reden voor hebben gehad. Misschien te maken met ander koelmiddel, etc.

Enfin, my guess..
Ik sluit me bij jullie aan. Zal ook gerelateerd zijn aan de beschermingsmaatregels dat de TCap op 35Hz gaat draaien zodra de buitentemperatuur onder de 5C komt. Ook niet efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:39
[...]

Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
Beekforel schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:36:
[...]

Vanuit je installateur kun je permanente toegang aanvragen dacht ik?
Ik ben aan het zoeken in mijn installateurs account, maar kan daar geen opties aanklikken of wijzigen ofzo. Volgens mij wil in dit menu optie 4 hebben. NU moet ik elke keer een nieuw verzoek doen aan mezelf en dan kan ik er weer twee weken in ofzo, maar niet permanent...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9bXhVc-UmVWDd_eP8EWQAjKqwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SElEvnWeZ0w294LtNc1C5Dg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gisteren heb ik de laatste twee relevante radiatoren vervangen voor convectoren, waar binnenkort nog Heatboosters op komen (wanneer de controllers weer geleverd kunnen worden door Bazz0847). De ruimtes worden een klein beetje beter warm dan met de oude radiatoren, dus in dat opzicht missie geslaagd.
Ik zag wel steeds pendel-achtig gedrag omdat de woonkamer sneller warm werd, en de thermostaat dan de WP uitzet via CN4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61_I5boWvqxvA6XBiLQW9ookc9Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZNa0CBz8Gdun4neYD75VhwAi.png?f=fotoalbum_medium

Na veel lezen hier vandaag heb ik de delta aangepast van 3 graden naar 5, en wonder boven wonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGSJ-rYOml0rFEOVuC-rj3zfYxc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PzBCuajFGK2pCdGCWSsaHfht.png?f=fotoalbum_medium

Ik ben erg blij met de vlakke lijn en de lage compressor, maar ik twijfel over het stroomverbruik. Grove schatting op basis van deze twee grafieken geeft bij de start-stops met delta 3 zo'n 9kWh verbruik (1 blok van 3 uur en 2 blokken van 2 uur = 7 uur à ongeveer 1,25kWh. Kijk ik naar de tweede grafiek, dan is dat nu geworden zo'n 20-24u per dag à 500wH, dan kom ik op 10-12kWh. Dat lijkt me nu niet perse gunstiger dan met de start-stops... Zie ik hier iets over het hoofd?

Edit: hij is zojuist afgeslagen op de thermostaat, dus de mooie vlakke lijn is nu weer 0. Die 20-24u is dus waarschijnlijk wat gechargeerd...

Tweede vraag:
Ik heb de radiatoren en de convectoren nog niet waterzijdig ingeregeld (moet sowieso nog uitvogelen hoe, best wel wat tutorials te vinden voor gasverwarming maar nog niks gezien voor LTV). Nu vraag ik me af, gaat dat nog veel gevolg hebben op mijn huidige grafiek?

[ Voor 17% gewijzigd door Bra-Jo op 12-11-2023 15:51 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bra-Jo schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:41:
en de thermostaat dan de WP uitzet via CN4:
de thermostaat moet je aansluiten op de L en H van de CHNL aansluitng aan de linkerkant van de print. dan zal je ook zien dat de afstandbedieing normaal reageert ipv een alarmmelding geeft over je hele display heen.

fun fact: als je een externe schakelaar (een shelly of zo) op de L en C aansluit kan je ook koelen in de zomer...

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 12-11-2023 16:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

harmen22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:10:
[...]

Ik ben aan het zoeken in mijn installateurs account, maar kan daar geen opties aanklikken of wijzigen ofzo. Volgens mij wil in dit menu optie 4 hebben. NU moet ik elke keer een nieuw verzoek doen aan mezelf en dan kan ik er weer twee weken in ofzo, maar niet permanent...

[Afbeelding]
Is al lang geleden dat ik dit gedaan heb. Ik dacht dat je als installateur een klant kunt toevoegen en als klant dan op dat verzoek kunt reageren met wat voor toegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Gisteren heb ik de laatste twee relevante radiatoren vervangen voor convectoren, waar binnenkort nog Heatboosters op komen (wanneer de controllers weer geleverd kunnen worden door Bazz0847). De ruimtes worden een klein beetje beter warm dan met de oude radiatoren, dus in dat opzicht missie geslaagd.
Ik zag wel steeds pendel-achtig gedrag omdat de woonkamer sneller warm werd, en de thermostaat dan de WP uitzet via CN4:

[Afbeelding]

Na veel lezen hier vandaag heb ik de delta aangepast van 3 graden naar 5, en wonder boven wonder:

[Afbeelding]

Ik ben erg blij met de vlakke lijn en de lage compressor, maar ik twijfel over het stroomverbruik. Grove schatting op basis van deze twee grafieken geeft bij de start-stops met delta 3 zo'n 9kWh verbruik (1 blok van 3 uur en 2 blokken van 2 uur = 7 uur à ongeveer 1,25kWh. Kijk ik naar de tweede grafiek, dan is dat nu geworden zo'n 20-24u per dag à 500wH, dan kom ik op 10-12kWh. Dat lijkt me nu niet perse gunstiger dan met de start-stops... Zie ik hier iets over het hoofd?

Edit: hij is zojuist afgeslagen op de thermostaat, dus de mooie vlakke lijn is nu weer 0. Die 20-24u is dus waarschijnlijk wat gechargeerd...

Tweede vraag:
Ik heb de radiatoren en de convectoren nog niet waterzijdig ingeregeld (moet sowieso nog uitvogelen hoe, best wel wat tutorials te vinden voor gasverwarming maar nog niks gezien voor LTV). Nu vraag ik me af, gaat dat nog veel gevolg hebben op mijn huidige grafiek?
Op zich draait het netjes, zeker voor een niet ingeregelde installatie. Ik denk wel dat je uitkoeling, verschil aanvoer en retour, nog verder zal verbeteren. Zeker met LT convectoren. Normale radiatoren koelen minder goed uit op lagere temperatuur is mijn ervaring doordat ze te weinig warmte kwijt raken. Vanuit de fabrikant van de inregelventielen/thermostaatkranen zijn vaak wel apps of info beschikbaar die je kunnen helpen met inregelen.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00
Baapje327 schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:34:
[...]

waar woon je?
denk dat er best iemand te vinden is hiervoor...
Ik woon in Nijmegen.

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Ik ben heel benieuwd naar je verdere bevindingen. Ik wil geen hoog aantal korte runs hebben, want dat is slecht voor de wp. Maar een paar runs als het koud is van 3 a 4 uur is ‘ietjes’ slechter als je naar start/stops kijkt.
Als een hele lange run veel meer stroom verbruikt, lijkt me dat voor niemand wenselijk. En hoe zit het met defrosts? Die gaan straks ook opspelen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 12:00
Ik heb een uitdaging met mijn WP en vind hierover wel e.e.a. terug maar niet exact wat ik er nu aan kan doen.

Mijn WP, een 12 KW J-type, draait op WAR tussen de 26 en 30 graden aanvoertemperatuur. De hele woning heeft vloerverwarming en de WP schakelt in bij vraag in de woonkamer. Op het moment dst de woonkamer vraag heeft is er minimaal 120 m2 aan vloeroppervlak dat warmte krijgt, meer dan voldoende dat de WP eigenlijk nooit pendelt. Het probleem is echter dat na een tank-run, de verwarming niet meer aan gaat totdat ik een shift van +1 doe. Na opstarten shift ik weer naar 0 rn blijft de WP vrolijk doorwerken.

In dit geval wordt een doeltemperatuur van 26 graden gevraagd en is na een tijdje rondpompen de retour en aanvoer rond de 21 graden (met ca. half graden verschil). Delta-T staat op 3 graden. Flow is ca 32 L/m. De WP start dus niet opnieuw op met als gevolg dat de woning na een tijd gaat afkoelen en dat er warmte onttrokken wordt van bijvoorbeeld de badkamer. Hoe los ik dit op zonder dat ik een shift van +1 moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Hoe wordt bepaald of er warmtevraag in de woonkamer is? Controller in de woonkamer?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 23:34
Vanmiddag ging de wp pas smiddags weer aan vanwege warmtevraag door externe thermostaat, maar hij gaat niet in 1x door naar de Tset. Weet iemand waarom niet? Was de watertemperatuur te laag geworden en duurt het opwarmen te lang? Ik heb qm3 aan staan, alleen radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xh1awFSSz0yF7WbIcuWocnMS8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaQNqxtRSiCD5Kv4srkIzAS3.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
wheli schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:57:
Hoe wordt bepaald of er warmtevraag in de woonkamer is? Controller in de woonkamer?
Eigen regeling via heishamon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

_Piwi_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:33:
Ik heb een uitdaging met mijn WP en vind hierover wel e.e.a. terug maar niet exact wat ik er nu aan kan doen.

Mijn WP, een 12 KW J-type, draait op WAR tussen de 26 en 30 graden aanvoertemperatuur. De hele woning heeft vloerverwarming en de WP schakelt in bij vraag in de woonkamer. Op het moment dst de woonkamer vraag heeft is er minimaal 120 m2 aan vloeroppervlak dat warmte krijgt, meer dan voldoende dat de WP eigenlijk nooit pendelt. Het probleem is echter dat na een tank-run, de verwarming niet meer aan gaat totdat ik een shift van +1 doe. Na opstarten shift ik weer naar 0 rn blijft de WP vrolijk doorwerken.

In dit geval wordt een doeltemperatuur van 26 graden gevraagd en is na een tijdje rondpompen de retour en aanvoer rond de 21 graden (met ca. half graden verschil). Delta-T staat op 3 graden. Flow is ca 32 L/m. De WP start dus niet opnieuw op met als gevolg dat de woning na een tijd gaat afkoelen en dat er warmte onttrokken wordt van bijvoorbeeld de badkamer. Hoe los ik dit op zonder dat ik een shift van +1 moet doen?
Ik had altijd hetzelfde icm ta25. Vandaar die minimale ta26 grens die ik steeds roep. In jouw geval vrees ik dat je dus minimaal ta 27 zal moeten toepassen.

Na een dhw run gaat de compressor helaas even uit en bepaald hij vanuit de parameters tov stop heat of hij al weer aan mag.
Als dat verschil niet groot genoeg is en je vloer dus nog te warm blijft hij eerst het water circuleren.
Op zich hoeft dat niet erg te zijn maar als meer dan twee-drie uur duurt snap ik wel dat je dat anders wilt.

Je zou ook in je klokprogramma een tijdelijk hogere ta kunnen instellen en of via domotica een shift +1 na dhw run en weer zodra hij loopt op 0 alleen nadeel is dat je van alles eromheen moet gaan bouwen wat potentieel een keer net niet werkt.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 02:47:
[...]

Eigen regeling via heishamon
Bekend probleem, ik heb hetzelfde maar draai op enkel water temp.
retour water temp is te hoog dus springt ie niet aan. (Geen warmtevraag)
Maar als je heishamon gebruikt als regeling, kun je hem Toch gewoon een shift +1 geven als ie klaar is met DWH run? En dan die shift er weer af na 5 min oid...

Ii heb heishamon net werkend, dus zit met hetzelfde euvel wat ik nu kan gaan oplossen.
Ben wel benieuwd wat jou oplossing gaat zijn.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Beetje te ver voor mij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Dat lijkt me nu niet perse gunstiger dan met de start-stops... Zie ik hier iets over het hoofd?
Ander moment, dus andere omstandigheden.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32
Mooi lange runs nu dat het wat kouder wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkDXINDQxpjs-FiZ7RNEOqUJrSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0a4jSbgMlLNBM9J4jB0QN7T.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen radiatoren en nu de laagste Ta op 33C bij 5C Tb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Vannacht om 02:26 uur de eerste defrost van dit seizoen gehad!
@Motorfret de weerstand op de buitentemperatuursensor werd netjes geactiveerd zodat de tcap lekker kon doorpruttelen op 20Hz zonder naar de 35hz te springen voor de run onder de 5C buitentemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 13-11-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Tiesert schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:32:
Vannacht om 02:26 uur de eerste defrost van dit seizoen gehad!
@Motorfret de weerstand op de buitentemperatuursensor werd netjes geactiveerd zodat de tcap lekker kon doorpruttelen op 20Hz zonder naar de 35hz te springen.
Wat heb je precies gedaan met een weerstand? Ik heb er in het verleden wel over gelezen, maar kan me geen recente discussie erover herinneren.

Ik heb zelf overigens de buitentemperatuur sensor met de calibratie 2 graad omhoog gezet, waardoor hij feitelijk pas bij 2 graden buitentemperatuur naar 35Hz gaat

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:56:
[...]

Wat heb je precies gedaan met een weerstand? Ik heb er in het verleden wel over gelezen, maar kan me geen recente discussie erover herinneren.

Ik heb zelf overigens de buitentemperatuur sensor met de calibratie 2 graad omhoog gezet, waardoor hij feitelijk pas bij 2 graden buitentemperatuur naar 35Hz gaat
Denk dat de post van @Motorfret de beste uitleg geeft.
Motorfret in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Ik heb daar een variant op. Een externe buitensensor voor de Pana met daarin een tweede (eigen) DS18b20 sensor. Op de panasensor zitten twee weerstanden, die ik met een Fibaro Smart Implant kan activeren. Tussen een buitentemperatuur van >= 0 <5 activeert het script een van de weerstanden, waardoor de Pana denkt dat het net boven de 5C blijft. Ondertussen gebruik ik zelf de tweede sensor om de stooklijn te bepalen of corrigeren. Nu zal de Pana pas weer later opschalen naar 35Hz als het wat kouder wordt en dus veel langer op 20Hz kunnen doordraaien.

De defrosts lopen gewoon door, maar kunnen iets eerder of later plaatsvinden. Een defensieve benadering bij het kiezen van de weerstanden is aan te bevelen. Zo ga ik nooit schakelen onder de 0C. Zoals het nu is werkt het uitstekend bij Hollands Kwakkelweer. in het voor- of najaar, De sensoren zijn op elkaar afgesteld en geven altijd (met een marge van 0,2C) dezelfde temperatuur weer, behalve als de weerstand ingeschakeld wordt, dan is er een verschil te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqVthqWuyn948f25-lpldeIS_Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKQguIWI09NLEZJs71rnjxUg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tiesert op 13-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:13:
[...]

Ik had altijd hetzelfde icm ta25. Vandaar die minimale ta26 grens die ik steeds roep. In jouw geval vrees ik dat je dus minimaal ta 27 zal moeten toepassen.

Na een dhw run gaat de compressor helaas even uit en bepaald hij vanuit de parameters tov stop heat of hij al weer aan mag.
Als dat verschil niet groot genoeg is en je vloer dus nog te warm blijft hij eerst het water circuleren.
Op zich hoeft dat niet erg te zijn maar als meer dan twee-drie uur duurt snap ik wel dat je dat anders wilt.

Je zou ook in je klokprogramma een tijdelijk hogere ta kunnen instellen en of via domotica een shift +1 na dhw run en weer zodra hij loopt op 0 alleen nadeel is dat je van alles eromheen moet gaan bouwen wat potentieel een keer net niet werkt.
Ik vraag mij af wat die parameter dan is en of ik die kan aanpassen met een instelling in de warmtepomp zelf (lees: via controller). Juist omdat ik zo weinig mogelijk automation wil voor de primaire werking van het systeem. Tussen doeltemperatuur (26 graden) en retour/aanvoer zit minimaal 4 graden (en meer). Maar heb het idee dat hij pas bij 5 graden opnieuw gaat opstarten (dus minimaal 21.0).
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:17:
[...]

Bekend probleem, ik heb hetzelfde maar draai op enkel water temp.
retour water temp is te hoog dus springt ie niet aan. (Geen warmtevraag)
Maar als je heishamon gebruikt als regeling, kun je hem Toch gewoon een shift +1 geven als ie klaar is met DWH run? En dan die shift er weer af na 5 min oid...

Ii heb heishamon net werkend, dus zit met hetzelfde euvel wat ik nu kan gaan oplossen.
Ben wel benieuwd wat jou oplossing gaat zijn.
Uiteraard lost een shift +1 dit op. Gebruik ik ook om de WP stabiel op 19 - 20hz te laten lopen als deze een te hoge aanvoer dreigt te krijgen (tot op zeker hoogte). Ook daar om te voorkomen dat de warmtepomp alleen nog water gaat rondpompen maar niet meer terug gaat verwarmen (eigenlijk zelfde euvel dus).

Ik was nu aan het denken om een automation te maken die checkt dat de warmtepomp geen warmte meer opwekt voor minimaal X tijd (1 uur) en dan een +1 doet om de boel wakker te schudden (en daarna ook weer een -1). Als ik dit laatste met de hand doet (zoals gisteren) dan loopt de WP de hele nacht lekker op 19-20 hz te draaien. Het kan technisch gezien dus prima, maar de kabouters vertikken het in die Panasonic om eerder te starten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:22:
[...]

Ik vraag mij af wat die parameter dan is en of ik die kan aanpassen met een instelling in de warmtepomp zelf (lees: via controller). Juist omdat ik zo weinig mogelijk automation wil voor de primaire werking van het systeem. Tussen doeltemperatuur (26 graden) en retour/aanvoer zit minimaal 4 graden (en meer). Maar heb het idee dat hij pas bij 5 graden opnieuw gaat opstarten (dus minimaal 21.0).

[...]

Uiteraard lost een shift +1 dit op. Gebruik ik ook om de WP stabiel op 19 - 20hz te laten lopen als deze een te hoge aanvoer dreigt te krijgen (tot op zeker hoogte). Ook daar om te voorkomen dat de warmtepomp alleen nog water gaat rondpompen maar niet meer terug gaat verwarmen (eigenlijk zelfde euvel dus).

Ik was nu aan het denken om een automation te maken die checkt dat de warmtepomp geen warmte meer opwekt voor minimaal X tijd (1 uur) en dan een +1 doet om de boel wakker te schudden (en daarna ook weer een -1). Als ik dit laatste met de hand doet (zoals gisteren) dan loopt de WP de hele nacht lekker op 19-20 hz te draaien. Het kan technisch gezien dus prima, maar de kabouters vertikken het in die Panasonic om eerder te starten ;)
Ja je kunt gewoon bij instellingen installateur onder verwarmen je stooklijn aanpassen. Daar zet je dus de waarde 26 op 27 !!en bevestig je met enter!!

Wat betreft weer aan gaan heb ik eerder een uitgebreid post over geschreven paar pagina’s terug zie ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2023 11:38 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Bij mij heeft Engeltherm vorige week de Panasonic Spit WH-SDC0309K3E5 gemonteerd met hygiëne boiler.

Systeem werkt niet zoals het zou moeten.
Het is als volgt gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/tweakers/2023/pana/Schema-huidige-werking.jpg

Maar dat werkt helaas niet omdat de pomp die er zit uren na draait en daardoor het hele vat weer afkoeld.
Dit moet dus anders, waarom zit die pomp er extra in de binnen-unit zit toch al een pomp?

Dus ik dacht het zo te doen:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/tweakers/2023/pana/Schema-gewenst.jpg

3 weg klep voor je wtw en binnen-unit pompt gelijk je systeem in.

Maar volgens het installatie bedrijf moet er een buffervat dan tussen en weer die pomp zoals schema hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/tweakers/2023/pana/Schema-advies-bedrijf.jpg

Wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:47:
Bij mij heeft Engeltherm vorige week de Panasonic Spit WH-SDC0309K3E5 gemonteerd met hygiëne boiler.

Systeem werkt niet zoals het zou moeten.
Het is als volgt gemonteerd:
[Afbeelding]

Maar dat werkt helaas niet omdat de pomp die er zit uren na draait en daardoor het hele vat weer afkoeld.
Dit moet dus anders, waarom zit die pomp er extra in de binnen-unit zit toch al een pomp?
Die ik dacht het zo te doen:
[Afbeelding]

3 weg klep voor je wtw en binnen-unit pompt gelijk je systeem in.

Maar volgens het installatie bedrijf moet er een buffervat dan tussen en weer die pomp zoals schema hieronder:
[Afbeelding]

Wat is jullie advies?
Als je geen na regeling en genoeg liters (50 voor5/7/9kw) in je systeem hebt kun je met je eigen alternatief aan de gang. Anders zal je hun buffer opzet in verschillende varianten kunnen toepassen.

Mijn vraag is vooral; hoe had men dit oorspronkelijk bedacht? Dit gaat enkel werken met een naverwarmer voor je tapwater (gasketel of doorstromer) want anders moet je warmtepomp continu 55+ gaan maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:53:
[...]

Als je geen na regeling en genoeg liters (50 voor5/7/9kw) in je systeem hebt kun je met je eigen alternatief aan de gang. Anders zal je hun buffer opzet in verschillende varianten kunnen toepassen.

Mijn vraag is vooral; hoe had men dit oorspronkelijk bedacht? Dit gaat enkel werken met een naverwarmer voor je tapwater (gasketel of doorstromer) want anders moet je warmtepomp continu 55+ gaan maken 8)7
Nou het is een hygiëne boiler daardoor hoeft mijn tapwater niet zo hoog te zijn maar dan nog moet deze anders inderdaad veel te hoog zijn 24/7
overigens zit er na de wtw nog een doorstroom warmwater boiler die op mijn lucht ventilatie zit dus het water van dat vat hoeft niet hoger te zijn dan een 30 a 35c want dat is alleen maar extra toevoer zodat ik genoeg wtw heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:57:
[...]

Nou het is een hygiëne boiler daardoor hoeft mijn tapwater niet zo hoog te zijn maar dan nog moet deze anders inderdaad veel te hoog zijn 24/7
overigens zit er na de wtw nog een doorstroom warmwater boiler die op mijn lucht ventilatie zit dus het water van dat vat hoeft niet hoger te zijn dan een 30 a 35c want dat is alleen maar extra toevoer zodat ik genoeg wtw heb.
Ahh dan snap ik hem; tip teken hem dan in :-)

Maaruh ik zou een externe thermostaat eraan hangen in jouw geval; dan draait hij niet na en gaat bij geen warmtevraag de waterpomp zelf ook direct uit.
Wat betreft tweede pomp je kan testen of die in de binnentunit sterk genoeg is en haal je hem er tussenuit.

Zou beginnen met een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:59:
[...]

Ahh dan snap ik hem; tip teken hem dan in :-)

Maaruh ik zou een externe thermostaat eraan hangen in jouw geval; dan draait hij niet na en gaat bij geen warmtevraag de waterpomp zelf ook direct uit.
Wat betreft tweede pomp je kan testen of die in de binnentunit sterk genoeg is en haal je hem er tussenuit.

Zou beginnen met een thermostaat.
waarom zou de pomp in de binnen-unit niet sterk genoeg zijn?
Ervaringen iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:02:
[...]

waarom zou de pomp in de binnen-unit niet sterk genoeg zijn?
Ervaringen iemand?
Dat ligt aan je systeem heb je een half schoolgebouw als woning of een doorzon rijwoning met nieuwe vloerverwarming. Oftewel begin eens met gewoon voeding eraf van 2e waterpomp en kijken wat je bij max pump flow instelling aan flow haalt met instellen hexwa getal en het ontluchtings program. Let wel al je pomp er nog tussen zit geeft dat natuurlijk iets weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:12:
[...]

Dat ligt aan je systeem heb je een half schoolgebouw als woning of een doorzon rijwoning met nieuwe vloerverwarming. Oftewel begin eens met gewoon voeding eraf van 2e waterpomp en kijken wat je bij max pump flow instelling aan flow haalt met instellen hexwa getal en het ontluchtings program. Let wel al je pomp er nog tussen zit geeft dat natuurlijk iets weerstand.
hoekwoning met boven radiatoren op slaapkamers, vloerverwarming badkamer die op retour thermostatisch word geregeld en beneden vloerverwarming met ook eigen pomp en bypass die ik nu dichtgezet heb omdat de temperaturen lager zijn en alles door de thermostaatkraan van de vloerverwarming gaat.

Pomp uitzetten heeft weinig nut zoals je zit zit op de (liggende OEG) boiler op B de retour en J de aanvoer.
De nummers B, E, G en J is het vat met c.v. water op verschillende niveau's
De aansluitingen C en K is een spiraal en A en I is een spiraal
H is voor temp sensoren.
Dus pomp uit dan maakt de binnenunit alleen de boiler warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:19:
[...]

Pomp uitzetten heeft weinig nut zoals je zit zit op de (liggende OEG) boiler op B de retour en J de aanvoer.
De nummers B, E, G en J is het vat met c.v. water op verschillende niveau's
De aansluitingen C en K is een spiraal en A en I is een spiraal
H is voor temp sensoren.
Dus pomp uit dan maakt de binnenunit alleen de boiler warm :)
Dan is toch ook al je eerste vraag beantwoord waarom je een tweede pomp hebt? 😋✅

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ja je kunt gewoon bij instellingen installateur onder verwarmen je stooklijn aanpassen. Daar zet je dus de waarde 26 op 27 !!en bevestig je met enter!!

Wat betreft weer aan gaan heb ik eerder een uitgebreid post over geschreven paar pagina’s terug zie ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Stooklijn aanpassen snap ik, maar doel dus op hetgene waar je het ook in je post over hebt. Grappige is alleen dat hij bij mij met 22 graden nog altied niet aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:55:
[...]

Stooklijn aanpassen snap ik, maar doel dus op hetgene waar je het ook in je post over hebt. Grappige is alleen dat hij bij mij met 22 graden nog altied niet aan gaat.
ja snap ik hoor, liever minder automation.
wellicht delta T verlagen naar 3 (of 4) nog een optie?
twijfel of de kabouters luisteren daarna, maar wellicht wel.
ik ben nog beetje aan het dubbel wat ik zou willen automatiseren. want dr zit best wat intelligentie in de WP, maar ik zou wel van watertemp stoken (alleen) af willen. heb nu ook geen thermostaat.
gaat prima overigens, alleen gaat t soms mis met veel zon overdag, en dan koude nacht. dna slaat ie snachts aan, terwijl die de hele dag niks heeft gedaan.
ook heb ik nog zonnecollectoren op de retourzitten, dat maakt het (zeker in het voorseizoen) nog wel eens lastig er te managen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:31:
[...]

ja snap ik hoor, liever minder automation.
wellicht delta T verlagen naar 3 (of 4) nog een optie?
Delta-T staat al op 3 graden dus daar ligt het niet aan. Gisteren meer dan 3 uur gewacht en uiteindelijk zelf maar ingegrepen om te voorkomen dat de vloer teveel zou afkoelen. Heeft wel paar uurtjes nodig gehad om weer bij te stoken voordat hij weer stabiel op 19-20hz zat.

Ik ga voor nu een automation maken die een +1 en -1 doet als er na een tankrun een uur lang niets gebeurd behalve rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
@_Piwi_ maar heb je je stooklijn nu al aangepast dan?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Motorfret schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:48:
@_Piwi_ maar heb je je stooklijn nu al aangepast dan?
De stooklijn verhogen (hij stond eerst op 27) betekend dat het huis gewoon te warm wordt. Alternatief is een paar uur afschakelen, maar dat is juist iets wat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen :) Ik ga de stooklijn daarom ook niet verhogen.

Het probleem is dat hij niet meer start met verwarmen nadat hij een tank-run heeft gedaan. Dat los ik dan wel op met een automation, maar was benieuwd of er geen parameter is die je kunt wijzigen in de panasonic zelf. Schijnbaar niet dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
Jawel dus: je stooklijn staat verkeerd (de pana kan dergelijke lage temperaturen niet aan). Zoals o.a. aangegeven een paar post terug met uitleg van @ErikVers. ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Mocht het dan te heet worden, dan heb je daar je kamerthermostaat voor..

[ Voor 17% gewijzigd door Motorfret op 13-11-2023 14:00 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Motorfret schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:57:
Jawel dus: je stooklijn staat verkeerd (de pana kan dergelijke lage temperaturen niet aan).
De pana kan dergelijke temperaturen prima aan want draait zonder tank-run de hele dag op die temperatuur door. Huidige status bijvoorbeeld (na 16 uur continue draaien):
Doel: 26 graden
Retour: 24,5 graden
Aanvoer: 27,75 graden

Bij 28 graden gaat hij nu uit, en dat is prima.
Ik quote Erik:
Target: 26
Ta 28 gaat hij uit. Als op dat moment je Tr 25 was gaat hij pas onder Ta22 weer aan.
Exact wat hier gebeurd, maar bij mij zakt hij zelfs tot 21 en gaat niet meer aan. Doeltemperatuur is dan nog steeds 26 graden. Dan zou hij volgens de kabouters dus weer moeten draaien, of lees ik zijn bericht fout?
Tuurlijk, zo werkt het ook (uiteindelijk). Maar dan duurt het ook weer uren voordat de temperatuur gezakt is waardoor hij weer gas moet geven om die uren in te halen. Dat probeer ik dus te verminderen.

Maar nogmaals, vraag is beantwoord :) Ik tweak nog even door! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:38:
[...]

Delta-T staat al op 3 graden dus daar ligt het niet aan. Gisteren meer dan 3 uur gewacht en uiteindelijk zelf maar ingegrepen om te voorkomen dat de vloer teveel zou afkoelen. Heeft wel paar uurtjes nodig gehad om weer bij te stoken voordat hij weer stabiel op 19-20hz zat.

Ik ga voor nu een automation maken die een +1 en -1 doet als er na een tankrun een uur lang niets gebeurd behalve rondpompen.
top, kun je die delen? is voor mij wel een mooie start voor de eerste automation.
slow start is de andere, dan zou ie al een stuk vlakker moeten draaien dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Jawel dus: je stooklijn staat verkeerd (de pana kan dergelijke lage temperaturen niet aan). Zoals o.a. aangegeven een paar post terug met uitleg van @ErikVers. ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

niet met je eens hoor.
stooklijn staat hier op 24-28. meestal draait ie op 25, en twijfel of ie niet nog wat lager kan.

retour is 22-23 graden. als ie de 23 aantikt dan wordt t hier erg warm. pas als t echt -5 is, wil ik dat hier zien.
ik heb overigens geen thermostaat in de kamer, ik draai alleen op watertemp.
timer met -1 nachtverlaging tussen 21u-07u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:20:
[...]

niet met je eens hoor.
stooklijn staat hier op 24-28. meestal draait ie op 25, en twijfel of ie niet nog wat lager kan.

retour is 22-23 graden. als ie de 23 aantikt dan wordt t hier erg warm. pas als t echt -5 is, wil ik dat hier zien.
ik heb overigens geen thermostaat in de kamer, ik draai alleen op watertemp.
timer met -1 nachtverlaging tussen 21u-07u.
Jij hebt een gewone 9J.
Hij heeft een 12 T-cap. die vind dat niet leuk.
Als ik @_Piwi_ was, zou ik het eerst gewoon eens even proberen, voordat ik e.e.a. ga forceren met een automation.

[ Voor 9% gewijzigd door Motorfret op 13-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Motorfret schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:25:
[...]

Jij hebt een gewone 9J.
zou kunnen, ik heb hiervoor een 12 T-cap gehad, maar daar stond de stooklijn anders.
inmiddels zoveel geïsoleerd dat ik een flinke maat kleiner kon naar 9kw dus de grote wisseltruc gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Motorfret schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:25:
[...]

Als ik @_Piwi_ was, zou ik het eerst gewoon eens even proberen, voordat ik e.e.a. ga forceren met een automation.
Eerst stond de WAR op 27-32 (+10 / -10), toen had ik inderdaad geen problemen. Maar dat de T-CAP "dat niet leuk vind" kan ik nog altijd niet staven a.d.h.v. mijn eigen resultaten. Dus waar blijkt dat precies uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:09:
[...]

Eerst stond de WAR op 27-32 (+10 / -10), toen had ik inderdaad geen problemen. Maar dat de T-CAP "dat niet leuk vind" kan ik nog altijd niet staven a.d.h.v. mijn eigen resultaten. Dus waar blijkt dat precies uit?
Mijn 12 kW T-CAP had ik op basis van erik's adviezen ook hoger dan 26 gezet, maar hij ging er beslist niet mooier van lopen.

Nu staat ie gewoon weer op 25-26 graden met deze temperaturen, en maakt ie hele mooie lange runs, zonder pendelen, en zonder tussentijds vele uren uit te gaan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:12:
[...]

Mijn 12 kW T-CAP had ik op basis van erik's adviezen ook hoger dan 26 gezet, maar hij ging er beslist niet mooier van lopen.

Nu staat ie gewoon weer op 25-26 graden met deze temperaturen, en maakt ie hele mooie lange runs, zonder pendelen, en zonder tussentijds vele uren uit te gaan.
Dat is mooi! Maar maakt het voor verbruik nog uit? Water van 25 of 30 graden kost bij mij evenveel (opgenomen vermogen) omdat de Pana niet ver genoeg terugmoduleert. Hoe pakt dat bij jou uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Tiesert schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:50:
[...]

Dat is mooi! Maar maakt het voor verbruik nog uit? Water van 25 of 30 graden kost bij mij evenveel (opgenomen vermogen) omdat de Pana niet ver genoeg terugmoduleert. Hoe pakt dat bij jou uit?
Nu op setpoint van 26 graden draait ie met opgenomen vermogen van 780 watt (nu met de huidige buitentemperaturen) tot 880 watt (vannacht). In alle gevallen zo'n 36l/min en 19~20Hz

Probleem als ik de temperatuur hoger zet is dat de WP de compressor gewoon een stuk harder laat draaien, het duurt heel lang voor hij terug gaat naar 20Hz. Zodra hij eenmaal op 20Hz draait maakt het niet veel meer uit, maar voor hij gezakt is naar 20Hz ben je wel een paar uur verder.

In die tussentijd wordt het huis wel veel sneller warm door het warmere water, wat er weer voor zorgt dat de WP uit gaat (thermostaat functie vanuit node red), waardoor hij dus niet genoeg tijd heeft om te zakken naar de minimale frequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ConQuestador schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:58:
[...]

Nu op setpoint van 26 graden draait ie met opgenomen vermogen van 780 watt (nu met de huidige buitentemperaturen) tot 880 watt (vannacht). In alle gevallen zo'n 36l/min en 19~20Hz

Probleem als ik de temperatuur hoger zet is dat de WP de compressor gewoon een stuk harder laat draaien, het duurt heel lang voor hij terug gaat naar 20Hz. Zodra hij eenmaal op 20Hz draait maakt het niet veel meer uit, maar voor hij gezakt is naar 20Hz ben je wel een paar uur verder.

In die tussentijd wordt het huis wel veel sneller warm door het warmere water, wat er weer voor zorgt dat de WP uit gaat (thermostaat functie vanuit node red), waardoor hij dus niet genoeg tijd heeft om te zakken naar de minimale frequentie
lijkt mij een klassiek voorbeeld van een te hoge stooklijn/TA :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Tiesert schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:50:
[...]

Ik herken wat @ConQuestador hierboven stelt. Dit is ook de reden is om te kijken hoe ik de WP zo rustig mogelijk kan laten lopen zonder overshoot. WP staat nu op "circulatiemodus" (pomp draait nog maar geen verwarming), maar heeft wel 17 uur aan één stuk door gelopen waarvan 14 uur tussen de 19-25 hz.
25 graden krijg ik hier trouwens niet voor elkaar. 26 graden is wel het bare-minimum of ik moet echt vanaf een koude vloer starten.

Statistiek is trouwens wel leuk in deze. Ik heb geen Kamstrup o.i.d., maar de COP calculatatie van de WP geeft je wel enig beeld hoe zuinig je WP is. Bij 30hz is geeft hij een COP van 5 aan en bij 20gz een COP van 7-8 met de huidige temperaturen. Dat geeft mij in ieder geval de bevestiging dat het zuiniger is om de boel zoveel mogelijk op temperatuur te houden d.m.v. een lage frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:11:
[...]

Ik herken wat @ConQuestador hierboven stelt. Dit is ook de reden is om te kijken hoe ik de WP zo rustig mogelijk kan laten lopen zonder overshoot. WP staat nu op "circulatiemodus" (pomp draait nog maar geen verwarming), maar heeft wel 17 uur aan één stuk door gelopen waarvan 14 uur tussen de 19-25 hz.
25 graden krijg ik hier trouwens niet voor elkaar. 26 graden is wel het bare-minimum of ik moet echt vanaf een koude vloer starten.

Statistiek is trouwens wel leuk in deze. Ik heb geen Kamstrup o.i.d., maar de COP calculatatie van de WP geeft je wel enig beeld hoe zuinig je WP is. Bij 30hz is geeft hij een COP van 5 aan en bij 20gz een COP van 7-8 met de huidige temperaturen. Dat geeft mij in ieder geval de bevestiging dat het zuiniger is om de boel zoveel mogelijk op temperatuur te houden d.m.v. een lage frequentie.
zeker waar, al moet je de COP met een korreltje zout nemen, want verbruik is niet representatief in de pana. als je COP puur uit de pana haalt, dan klopt dat dus niet, en de offset is ergeer als ie laag zit in zn verbruik.

is je COP ook beter als je met een losse kwh meter vergelijkt (zou wel moeten natuurlijk, maar niet zo een groot verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:11:
[...]

In eerste instantie had ik ongeveer 120m2 vloerverwarming en toen maakte ik op 26graden runs van een uur om daarna 30 min uit te gaan.

Nu is hier enkele weken geleden nog de laatste 70m2 bij gekomen (in totaal dus net geen 200m2 VVW) en ik merk dat dat een groot verschil maakt. Nu lukt het ineens om zelfs op de meest lage temperaturen ontzettend lange runs te maken, pendelen doet ie gewoon niet.

Enig nadeel van echt heel laag gaan (24 graden) is dat het bizar lang duurt voor hij weer aan gaat (vanwege de Ta vs Tr logica bij het uitgaan), vandaar dat ik nu op 25~26 draai, en dat lijkt lekker te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:14:
[...]

zeker waar, al moet je de COP met een korreltje zout nemen, want verbruik is niet representatief in de pana. als je COP puur uit de pana haalt, dan klopt dat dus niet, en de offset is ergeer als ie laag zit in zn verbruik.

is je COP ook beter als je met een losse kwh meter vergelijkt (zou wel moeten natuurlijk, maar niet zo een groot verschil).
Ik neem het ook met een korreltje zout maar geeft _iets_ van inzicht. Ik heb geen aparte Kwh meters, dat vond ik het geld niet waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
ConQuestador schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:20:
[...]

In eerste instantie had ik ongeveer 120m2 vloerverwarming en toen maakte ik op 26graden runs van een uur om daarna 30 min uit te gaan.

Nu is hier enkele weken geleden nog de laatste 70m2 bij gekomen (in totaal dus net geen 200m2 VVW) en ik merk dat dat een groot verschil maakt. Nu lukt het ineens om zelfs op de meest lage temperaturen ontzettend lange runs te maken, pendelen doet ie gewoon niet.

Enig nadeel van echt heel laag gaan (24 graden) is dat het bizar lang duurt voor hij weer aan gaat (vanwege de Ta vs Tr logica bij het uitgaan), vandaar dat ik nu op 25~26 draai, en dat lijkt lekker te werken.
Als hier alle zones openstaan 250 m2. Maar meestal wordt 150 m2 verwarmd. 25 graden gaat hij meteen uit en start hij nooit meer op ;) Dus daarom 26 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:21:
[...]

Ik neem het ook met een korreltje zout maar geeft _iets_ van inzicht. Ik heb geen aparte Kwh meters, dat vond ik het geld niet waard ;)
goedzo :)

losse kwh meter kost de wereld niet, je hebt heishamon toch? kan je er zo 1 aanhangen voor paar tientjes.
geeft wel echt heel veel meer inzicht in het gedrag van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:07:
[...]

De pana kan dergelijke temperaturen prima aan want draait zonder tank-run de hele dag op die temperatuur door. Huidige status bijvoorbeeld (na 16 uur continue draaien):
Doel: 26 graden
Retour: 24,5 graden
Aanvoer: 27,75 graden

Bij 28 graden gaat hij nu uit, en dat is prima.

[...]

Ik quote Erik:

[...]

Exact wat hier gebeurd, maar bij mij zakt hij zelfs tot 21 en gaat niet meer aan. Doeltemperatuur is dan nog steeds 26 graden. Dan zou hij volgens de kabouters dus weer moeten draaien, of lees ik zijn bericht fout?

[...]

Tuurlijk, zo werkt het ook (uiteindelijk). Maar dan duurt het ook weer uren voordat de temperatuur gezakt is waardoor hij weer gas moet geven om die uren in te halen. Dat probeer ik dus te verminderen.

Maar nogmaals, vraag is beantwoord :) Ik tweak nog even door! :>
Hij zal zeker aangaan als de ta actueel >-3 tov je tr is geworden ten tijde van uitschakeling. Dat is dus meer dan 3
En let op pana zelf kijkt op 0,5 graden nauwkeurig.

Wat was je tr op moment van de stop?
Als je tr24.5 was dan gaat hij aan bij een ta onder de 21.5

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:12:
[...]

goedzo :)

losse kwh meter kost de wereld niet, je hebt heishamon toch? kan je er zo 1 aanhangen voor paar tientjes.
geeft wel echt heel veel meer inzicht in het gedrag van de WP.
3fase kwh meters zijn stukje duurder dan 1 fase, ik heb uiteindelijk twee EASTRON SDM72-DR-MID voor 53 euro per stuk op amazon gekocht, maar de "normale" prijzen van die dingen zijn al snel 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ConQuestador schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:20:
[...]

3fase kwh meters zijn stukje duurder dan 1 fase, ik heb uiteindelijk twee EASTRON SDM72-DR-MID voor 53 euro per stuk op amazon gekocht, maar de "normale" prijzen van die dingen zijn al snel 80 euro.
ok 50 euro dan, (ze zijn wel duurder geworden sinds 5 jaar dan).
ik heb hier ook een 3 fase hangen, kwam van een 12 KW T-cap af.
maar als ik zie wat die registreert, en wat de pana zelf roept, meer dan waard. (sowieso in verhouding tot de hele installatie, kan die 50 piek er ook nog wel bij, inmiddels soort van hobby geworden ook, en deze hobby levert geld op, WAF vind het allang mooi dat er geen kosten zijn aan stroom/verwarming).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Baapje327 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:32:
[...]

ok 50 euro dan, (ze zijn wel duurder geworden sinds 5 jaar dan).
ik heb hier ook een 3 fase hangen, kwam van een 12 KW T-cap af.
maar als ik zie wat die registreert, en wat de pana zelf roept, meer dan waard. (sowieso in verhouding tot de hele installatie, kan die 50 piek er ook nog wel bij, inmiddels soort van hobby geworden ook, en deze hobby levert geld op, WAF vind het allang mooi dat er geen kosten zijn aan stroom/verwarming).
Mijn punt was vooral dat het meer dan "een paar tientjes" is.

Ik heb zelf ook 2 gekocht omdat ik gewoon wil weten wat dat ding nu echt doet (pana roept constant 1000W, terwijl dit alles tussen de 770 en 1150 kan zijn weet ik inmiddels). Ik vind het dus ook zeker de aanschaf waard, afgezet tegen de totale kosten van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:30:
Vanmiddag ging de wp pas smiddags weer aan vanwege warmtevraag door externe thermostaat, maar hij gaat niet in 1x door naar de Tset. Weet iemand waarom niet? Was de watertemperatuur te laag geworden en duurt het opwarmen te lang? Ik heb qm3 aan staan, alleen radiatoren.
[Afbeelding]
Zonder die QM3 had hij de 7kW wel gehaald en was hij misschien in 1 keer doorgegaan. Wat misschien ook en rol speelt, is je dT/flow instelling. Na de tweede start gaat dT naar 3-4°. Bij de eerste start haalt hij dat niet; integendeel wordt dT almaar groter. Ik kan het bij mijn installatie niet terugvinden. Waarschijnlijk omdat ik door de vloerverwarmingszone altijd water van > 20° laat lopen en alleen de convectorzone met de thermostaat laat uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
ConQuestador schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:20:
[...]

Eastron SDM72D MID springt terug
Ik weet het niet, maar goedkoop lijkt dan duurkoop. Ik heb een keer gekeken en was 100 euro per stuk kwijt voor een gerenommeerd merk. Dat vind ik te veel. Uiteindelijk boeit het stroomverbruik bijhouden me ook vrij weinig, het moet warm zijn, en het liefst zo efficient mogelijk. Gezien ik ook geen warmtemeter heb heeft enkel de kwh’s bijhouden ook weinig zin. Als ik fatsoenlijke voor 50 p/s kan krijgen dan valt het nog wel te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:17:
[...]

Hij zal zeker aangaan als de ta actueel >-3 tov je tr is geworden ten tijde van uitschakeling. Dat is dus meer dan 3
En let op pana zelf kijkt op 0,5 graden nauwkeurig.

Wat was je tr op moment van de stop?
Als je tr24.5 was dan gaat hij aan bij een ta onder de 21.5
Pfoe goede vraag, ik gok zo rond die temperatuur en dan verklaart het waarom hij niet aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
_Piwi_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:55:
[...]

Eastron SDM72D MID springt terug
Ik weet het niet, maar goedkoop lijkt dan duurkoop. Ik heb een keer gekeken en was 100 euro per stuk kwijt voor een gerenommeerd merk. Dat vind ik te veel. Uiteindelijk boeit het stroomverbruik bijhouden me ook vrij weinig, het moet warm zijn, en het liefst zo efficient mogelijk. Gezien ik ook geen warmtemeter heb heeft enkel de kwh’s bijhouden ook weinig zin. Als ik fatsoenlijke voor 50 p/s kan krijgen dan valt het nog wel te overwegen.
Ik had dat topic al gelezen voor ik ze kocht, maar toch gewoon gekocht. Mijn doel is dagelijkse monitoring, als het dan 1x in de zoveel tijd voor komt dat er een glitch in de data zit dan kan ik daar mee leven, het gaat mij niet om de cumulatieven, maar om het continue verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00
FransvWoerkom schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:19:
[...]

Er zijn verschillende installateurs actief hier. Als je dit topic doorzoekt, kom je ze wel tegen.
Ze zijn niet heel direct als zodanig te herkennen ... maar ik sta zeer open voor suggesties, zowel van de installateurs zelf op dit forum of van tevreden afnemenrs!

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:12:
[...]

Kun je gewoon een 2e waterpomp (voor het secundaire circuit) uitzetten en de waterpomp van de warmtepomp daar doorheen laten pompen? Of beschadigt deze dan / kun je hem beter laten lopen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris 407 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:27:
[...]

Kun je gewoon een 2e waterpomp (voor het secundaire circuit) uitzetten en de waterpomp van de warmtepomp daar doorheen laten pompen? Of beschadigt deze dan / kun je hem beter laten lopen?
Normaal kan dat wel. Word met hout cv icm gasketel ook veel gedaan; houtkachel aan is de extra cv pomp ook aan ivm extra flow. Mooier is natuurlijk even ertussen uit halen en leidingwerk terug plaatsen als test.

Let op dit was een tip adv zijn vraag. Ik heb geen idee hoe de flow door zijn vat loopt en vermoed dat zonder secundaire pomp er geen afgifte meer in cv systeem is en de flow zo de warmtepomp weer in gaat via de retour.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
ErikVers schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:32:
[...]

Normaal kan dat wel. Word met hout cv icm gasketel ook veel gedaan; houtkachel aan is de extra cv pomp ook aan ivm extra flow. Mooier is natuurlijk even ertussen uit halen en leidingwerk terug plaatsen als test.

Let op dit was een tip adv zijn vraag. Ik heb geen idee hoe de flow door zijn vat loopt en vermoed dat zonder secundaire pomp er geen afgifte meer in cv systeem is en de flow zo de warmtepomp weer in gaat via de retour.
Mijn situatie is dat ik dmv afsluiters de mogelijkheid heb om het parallel geschakelde buffervat uit het circuit te halen. Het buffervat heb ik vanwege zoneregeling en alleen radiatoren. Ik heb nog niet geprobeerd het vat af te sluiten dus zonder te gaan proberen, omdat ik niet weet of de secundaire pomp hier wel tegen kan. Maar jij denkt dus van wel?
Ik bedenk me alleen nu dat die secundaire pomp altijd loopt, ook als de wp niet draait. Dus die 2e pomp drukt dan ook water Door de warmtepomp. Kan dat kwaad?
Eigenlijk dus 2 vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:58
Joris 407 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:41:
[...]

Mijn situatie is dat ik dmv afsluiters de mogelijkheid heb om het parallel geschakelde buffervat uit het circuit te halen. Het buffervat heb ik vanwege zoneregeling en alleen radiatoren. Ik heb nog niet geprobeerd het vat af te sluiten dus zonder te gaan proberen, omdat ik niet weet of de secundaire pomp hier wel tegen kan. Maar jij denkt dus van wel?
Ik bedenk me alleen nu dat die secundaire pomp altijd loopt, ook als de wp niet draait. Dus die 2e pomp drukt dan ook water Door de warmtepomp. Kan dat kwaad?
Eigenlijk dus 2 vragen..
Ja hoor, als je die tweede pomp uitzet, gaat het water er gewoon doorheen. Twee actieve pompen in serie die elkaar beïnvloeden is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris 407 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:41:
[...]

Eigenlijk dus 2 vragen..
Die tweede pomp wordt dan neem ik aan nu door je zoneregeling bediend? Anders lopen de radiatoren dicht en kan tweede pomp nog zijn flow niet kwijt. Zou die in standaard opstelling op de warmtepomp aansturen en de warmtepomp besturen met je zoneregeling. Mocht je niet de juiste aansturing hebben kan je voor kiezen om met je zoneregeling de tweede pomp aan te sturen en loopt de warmtepomp op zijn water temp. Alleen dan heb je dus altijd eerst dat hij buffer gaat doorverwarmen voordat hij eens uitgaat terwijl er dus al even geen warmtevraag meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
ErikVers schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:21:
[...]

Die tweede pomp wordt dan neem ik aan nu door je zoneregeling bediend? Anders lopen de radiatoren dicht en kan tweede pomp nog zijn flow niet kwijt. Zou die in standaard opstelling op de warmtepomp aansturen en de warmtepomp besturen met je zoneregeling. Mocht je niet de juiste aansturing hebben kan je voor kiezen om met je zoneregeling de tweede pomp aan te sturen en loopt de warmtepomp op zijn water temp. Alleen dan heb je dus altijd eerst dat hij buffer gaat doorverwarmen voordat hij eens uitgaat terwijl er dus al even geen warmtevraag meer is.
De zoneregeling bedient de warmtepomp en de secundaire pomp draait altijd (alsof ie rechtstreeks op een stopcontact zit). Er staan altijd 2 radiatoren open.
Het opwarmen van het buffervat zou niet kunnen gebeuren als ik deze middels de afsluiters uit het circuit haal.
Enige vrees die ik mog een beetje heb is of er voldoende systeeminhoud is zonder het vat, bij defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
ASW1 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:13:
Ook hier al na de eerste week draaien van de 7J het filter losgemaakt en het zat hardstikke vol met magnetiet, ondanks dat er ook een Caleffi filter in de retour zit.
Veel losgewoeld vuil uit de radiatoren vermoed ik, dat eerst op de bodem bleef liggen vanwege de lagere flow met een CV ketel en dat met de hoge flow van de Pana wordt losgewoeld.

Ik zou iedereen die een WP installeert op een bestaand CV systeem adviseren al vrij kort na ingebruikname het filter te controleren. Hopelijk wordt het wel snel minder nu; zal de Caleffi ook een keertje extra nog aftappen om te kijken.
Eerste keer filters schoonmaken was na 1 week draaien en toen kwam er echt veel uit, vandaag nog een keer herhaald 2 weken na die 1e keer.
Interne filter van de Pana kwam bijna niets uit, de Caleffi kwam wat meer uit, maar minder en fijner magnetiet dan de vorige beurt. Filter van de Pana kom ik dit stookseizoen niet meer aan, misschien dat ik de Caleffi nog een keertje doe die is ook erg makkelijk bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Zie dat de groepen die eigenlijk altijd openstaan langzaam aan rood worden, zit geen metaal in dacht ik eigenlijk (behalve de verdeler?) kan dit kwaad? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtVK-w5yg3XME-C2mUiKj2bxo-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjCHkqKDukdsQUQwn8LbhrDh.jpg?f=fotoalbum_large

Een groep die weinig tijd open staat ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmAusHwoHTy8_Qlqy2ol5qKqJ_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvfDWRXeAtX0iEJD9etwMAR5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een probleem dat mijn 7j direct afslaat nadat hij opstart en ik weet niet zo goed waardoor het komt. Het lijkt erop dat hij overshoot heeft of iets dergelijk, maar ik snap niet waarom.

Bijgevoegd mijn instellingen voor de stooklijn en een grafiek van wat er gebeurd.
Kleine toelichting op de grafiek is dat je eerst de aanvoer nog ziet dalen, dat komt omdat hij vannacht dus ook niet gedraaid had en dat het koud was in huis en de pomp sloeg niet aan. Ik heb toen het knopje geforceerd verwarmen geprobeerd, maar dat leverde niet het gewenste effect op. Hij lijkt dan enkel op de backup-heater te draaien?

Het gaat dus om een 7j met op de begaande grond 60m2 vloerverwarming en op de eerste verdieping 40 m2 vloerverwarming. We wonen in een vrijstaande woning, onbeschut uit 1994. Rondom redelijk geïsoleerd en WTW ventilatie. De 7j heeft eerder eigenlijk altijd probleemloos gedraaid, hij staat nu ongeveer een maandje. Wat ik de laatste wat koudere dagen wel heb veranderd is dat ik de bovenkant van de stooklijn terug heb geschroefd, in stapjes, van 35 naar 28, want het werd bloedheet in huis.

Heeft iemand een idee wat er wellicht niet klopt aan mijn stooklijn instellingen?

Edit: Ik heb nu de onderkant van de stooklijn op 26 gezet, dit was 24. Hij starte nu wel rustig op en lijkt al even te draaien. Het zal dalijk vast wel weer warm worden in huis, maar ik ben toch benieuwd waarom hij eerder afsloeg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xU_mGm4rnBtFihFnIejGY_BRrM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tTt5naoJv6R4acRGJWVmYadI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le8qqb6F1A6T_oPydn8dMgo2Rfo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AXKvxppdKmbt0NtUIgmJog1o.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door BlupWoofer op 14-11-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Een tijdje geleden ging het hier over de betrouwbaarheid van de Toutlet en Tinlet sensoren van de warmtepomp (ik kan het met zoeken niet terugvinden). Mijn wp staat nu ongeveer 2 uur uit en ik zie dat er ongeveer 1,5 graad verschil tussen die twee optreedt.
Betekent dit dat er een meetfout in één van beide zit? Of moet ik langer wachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAE3A0sBWJbyDyGC0YCb6ohY-8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKkLncIgDLFeJ9DBAXKubgK3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: inmiddels gestabiliseerd met 2 graden verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w76T_D5r7ZzxnS4Sdu9lIq9Xw0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbojmRHsuwU0zXhnDZQjTkWq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door wheli op 14-11-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvsn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 08:44
Voor mijn ouders hebben we een mantelzorgwoning in onze schuur gerealiseerd. Omdat al heel snel duidelijk was dat we deze woning met een warmtepomp zouden willen verwarmen ben ik informatie gaan verzamelen (vooral in dit topic). Uiteindelijk vorig jaar september een 7kW monoblock besteld en deze is in augustus van dit jaar geleverd. Halverwege september zijn we begonnen met het aansluiten en inmiddels draait het dus al een aantal weekjes.

Even wat details over de installatie:
120m2 vloerverwarming verdeeld over 16 groepen van gemiddeld 80m lengte. We hebben hiervoor 18mm vloerverwarmingsbuis voor gebruikt. Ook wordt de warmtepomp gebruikt om het SWW te verwarmen, hiervoor hebben we een 180L boilervat. De aan- afvoer naar de warmtepomp gaat via 32mm slang. Voor de monitoring wil ik de warmtepomp via heishamon koppelen aan homeassistant.

Omdat de warmtevraag van de woning nog niet zo heel groot is op dit moment, heb ik nog niet echt kunnen controleren of de stooklijn goed is ingesteld, maar daar zullen we deze winter wel achter gaan komen.

Hier onder wat foto's van hoe alles er nu uitziet, zoals jullie zien moeten er nog wat leidingen geïsoleerd worden. De spullen daarvoor zijn inmiddels onderweg, dus dat zal binnenkort gaan gebeuren.

De doorvoer door de buitenmuur. De retourslang lijkt wat omhoog te staan, maar het gat is schuin naar beneden geboord, dus we hebben geen last van water wat via de slang naar binnen zou kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci0wCA8zM1wA1hNWDJPyqqc0L6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxIdMIjeS7ViiIyg5DcTNmf7.jpg?f=fotoalbum_large

In het begin verwarmden we het SWW dmv het element wat je op de foto ziet zitten. Hopelijk hoeven we die vanaf nu niet meer te gebruiken ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfWL1zbJP6nARjnLya55dOEzzAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21bY05TEdk4UFfweINEdIHDC.jpg?f=fotoalbum_large

Het magnetischfilter en de doorvoer aan de binnenkant van de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkDLbfqGO6ckDSF0MRXcOTYCQJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLuYaAHUvQtdWYBpHzyEWZgS.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler, inmiddels is de bekabeling rondom wat netter weg gewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwNr1QQhbtwgOltTiPP2_njZJ94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUyot7NjKog8cZquMI8aOZ48.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al is het vrij vlot gegaan en daar heeft dit topic veel aan bijgedragen! Regelmatig wat dingen terug gezocht als we iets niet zeker wisten en zo hebben we het toch allemaal mooi zelf kunnen installeren.

Wat ik nog niet echt goed heb kunnen achterhalen is een manier om aan een factuur te komen die voldoet om de ISDE subsidie aan te kunnen vragen, is er iemand die daarmee zou kunnen helpen/meedenken?

Groeten Dirk

Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
wheli schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:53:
Een tijdje geleden ging het hier over de betrouwbaarheid van de Toutlet en Tinlet sensoren van de warmtepomp (ik kan het met zoeken niet terugvinden). Mijn wp staat nu ongeveer 2 uur uit en ik zie dat er ongeveer 1,5 graad verschil tussen die twee optreedt.
Betekent dit dat er een meetfout in één van beide zit? Of moet ik langer wachten?
[Afbeelding]

Edit: inmiddels gestabiliseerd met 2 graden verschil.
[Afbeelding]
Als ie helemaal uit staat dan voegt ie geen warmte.aan het water toe en zou in en out gelijk moeten zijn.

2 graden verschil is ook wel heel veel, dat heeft zeker effect op de werking en meting. Even goed calibreren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ConQuestador schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
[...]

Als ie helemaal uit staat dan voegt ie geen warmte.aan het water toe en zou in en out gelijk moeten zijn.

2 graden verschil is ook wel heel veel, dat heeft zeker effect op de werking en meting. Even goed calibreren dus.
Nog tips hoe ik dat het beste kan doen? De wp springt hier nu regelmatig uit bij 10+ graden omdat de t-retour te hoog wordt. Nu meet ik hem hier 2 graden lager dan de T aanvoer dus verhogen van die sensor geeft meer pendelen lijkt me? Inlet dan maar naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:19
ConQuestador schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
[...]

@wheli

Behalve als je waterpomp niet draait, dan is het logisch dat ze verschillen. Tin en Tout altijd meten bij draaiende waterpomp wanneer de warmtepomp niet verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Appelpie3000 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:32:
[...]

@wheli

Behalve als je waterpomp niet draait, dan is het logisch dat ze verschillen. Tin en Tout altijd meten bij draaiende waterpomp wanneer de warmtepomp niet verwarmd.
Hmm, mijn pomp draait inderdaad niet. Ik zal morgen eens uitzoeken hoe ik die ga laten draaien zonder de compressor. Één ding per dag ;)
Thanks 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BlupWoofer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:32:
Ik heb een probleem dat mijn 7j direct afslaat nadat hij opstart en ik weet niet zo goed waardoor het komt. Het lijkt erop dat hij overshoot heeft of iets dergelijk, maar ik snap niet waarom.

Bijgevoegd mijn instellingen voor de stooklijn en een grafiek van wat er gebeurd.
Kleine toelichting op de grafiek is dat je eerst de aanvoer nog ziet dalen, dat komt omdat hij vannacht dus ook niet gedraaid had en dat het koud was in huis en de pomp sloeg niet aan. Ik heb toen het knopje geforceerd verwarmen geprobeerd, maar dat leverde niet het gewenste effect op. Hij lijkt dan enkel op de backup-heater te draaien?

Het gaat dus om een 7j met op de begaande grond 60m2 vloerverwarming en op de eerste verdieping 40 m2 vloerverwarming. We wonen in een vrijstaande woning, onbeschut uit 1994. Rondom redelijk geïsoleerd en WTW ventilatie. De 7j heeft eerder eigenlijk altijd probleemloos gedraaid, hij staat nu ongeveer een maandje. Wat ik de laatste wat koudere dagen wel heb veranderd is dat ik de bovenkant van de stooklijn terug heb geschroefd, in stapjes, van 35 naar 28, want het werd bloedheet in huis.

Heeft iemand een idee wat er wellicht niet klopt aan mijn stooklijn instellingen?

Edit: Ik heb nu de onderkant van de stooklijn op 26 gezet, dit was 24. Hij starte nu wel rustig op en lijkt al even te draaien. Het zal dalijk vast wel weer warm worden in huis, maar ik ben toch benieuwd waarom hij eerder afsloeg..

[Afbeelding][Afbeelding]
Bekend verhaal en ik weet nu hoe onze dominee zich voelt als hij tegen die hoofden aan zit te preken…. 😋🤓👍

je hebt de oplossing zelf al gevonden target26 is in veel gevallen de absolute ondergrens. Word het te warm dan laat je de thermostaat ingrijpen (in of externe). Je gaat ook niet zonder remmen een auto besturen. Behalve als je het niet erg vind om steeds zelf bij te sturen. Sorry dat ik wat lomp reageer maar het komt ongeveer om de pagina terug ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik ben bezig met de registratie van de AQUAREA Smart Cloud. Ik loop echter tegen een foutmelding aan bij het aanmaken van een wachtwoord min het Apparaat wachtwoord instelling-gedeelte.
Op de CZ-TAW-1 branden alle lampjes en het middelste lampje knippert. Hij is klaar voor deze stap... De foutmelding blijft echter komen. Hij geeft de volgende melding:

Apparaat-ID of wachtwoord is niet juist. Zorg ervoor dat u de juiste apparaat-ID heeft geregistreerd dat op de adapter is vermeld en het juiste wachtwoord. Als u de juiste adapter-ID en wachtwoord heeft geregistreerd, controleer dan of de adapter verbinding heeft met het netwerk. Als u met de oplossingen hierboven het probleem niet oplost, reset de adapter en controleer opnieuw.
(1005-1400)

Ik heb de unit al meerdere keren gereset en omgeschakeld naar bedrade communicatie. Ook dan krijg ik een link-lampje die continu brandt, maar ik kom er niet verder mee. Wat zie ik over het hoofd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU6OMHWMumhhreCdmEy2gD_FB54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWqcsDNI8dsGyBJySHg3aYJe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a54a9zwsFyOzuo8BFbEyvPAQ_r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90Jh66Y3PfujuLh3p6ZzDPNN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

superjoost schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:47:
Ik ben bezig met de registratie van de AQUAREA Smart Cloud. Ik loop echter tegen een foutmelding aan bij het aanmaken van een wachtwoord min het Apparaat wachtwoord instelling-gedeelte.
Op de CZ-TAW-1 branden alle lampjes en het middelste lampje knippert. Hij is klaar voor deze stap... De foutmelding blijft echter komen. Hij geeft de volgende melding:

Apparaat-ID of wachtwoord is niet juist. Zorg ervoor dat u de juiste apparaat-ID heeft geregistreerd dat op de adapter is vermeld en het juiste wachtwoord. Als u de juiste adapter-ID en wachtwoord heeft geregistreerd, controleer dan of de adapter verbinding heeft met het netwerk. Als u met de oplossingen hierboven het probleem niet oplost, reset de adapter en controleer opnieuw.
(1005-1400)

Ik heb de unit al meerdere keren gereset en omgeschakeld naar bedrade communicatie. Ook dan krijg ik een link-lampje die continu brandt, maar ik kom er niet verder mee. Wat zie ik over het hoofd?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas mag er geen leesteken in t wachtwoord voorkomen, en stom genoeg geeft panasonic dat niet goed terug. Je zou wachtwoord even aan kunnen passen zonder en dan opnieuw proberen?
En meld aub ook bij panasonic, hoe meer dit doen hoe beter/sneller ze wellicht dit beter verwerken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
ErikVers schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:50:
[...]

Helaas mag er geen leesteken in t wachtwoord voorkomen, en stom genoeg geeft panasonic dat niet goed terug. Je zou wachtwoord even aan kunnen passen zonder en dan opnieuw proberen?
En meld aub ook bij panasonic, hoe meer dit doen hoe beter/sneller ze wellicht dit beter verwerken…
Wauw, dat was het! Ik ben zo gewend om leestekens te gebruiken dat ik hier overheen las :-) Ik zal het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
dvsn schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:35:
Al met al is het vrij vlot gegaan en daar heeft dit topic veel aan bijgedragen! Regelmatig wat dingen terug gezocht als we iets niet zeker wisten en zo hebben we het toch allemaal mooi zelf kunnen installeren.

Wat ik nog niet echt goed heb kunnen achterhalen is een manier om aan een factuur te komen die voldoet om de ISDE subsidie aan te kunnen vragen, is er iemand die daarmee zou kunnen helpen/meedenken?

Groeten Dirk
Goed werk Dirk! V.w.b. opleverkeuring; zie PM.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Heeft er al iemand ervaring met de minimum vermogens van de k en l serie? Ik overweeg deze te gebruiken voor de bovenverdieping in combinatie met een allinone unit voor warm water. Zoek dus iets met een zo laag mogelijk minimum vermogen. Het worden 9 radiatoren en een buffervat van 160 liter in serie. Op termijn komen er nog een aantal extra radiatoren bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
djoenez schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:00:
Zie dat de groepen die eigenlijk altijd openstaan langzaam aan rood worden, zit geen metaal in dacht ik eigenlijk (behalve de verdeler?) kan dit kwaad?
Ik zou denken dat dit roest is. Je weet zeker dat er niet elders in je circuit metalen leidingen en/of radiatoren zitten? En heb je een goed (extra) magneetfilter geplaatst?

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Pagina: 1 ... 32 ... 89 Laatste