Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:20
Ik heb zojuist de smart cloud aan de gang gekregen. nu wil ik de service cloud aanmaken en heb 2 email adressen ingevuld, 1 voor het ontvangen van dienstgerelateerde berichten en 1 voor het ontvangen van meldingen om uw bedrijfsgegevens te bewerken.

van beide heb ik de mail met de code ontvangen en daarna een bedank mail voor de registratie.
vanuit de service cloud leek het dat er nog een mail moest komen met iets van een bevestiging waarop je actie moest nemen (denk bevestingslink o.i.d.) maar het blijft stil in de mail en inloggen lukt niet.

daarnaast ook nog een gebruiker aangemaakt met weer een ander WW. die werkt ook niet
krijg tot nu toe deze melding:
Machtigen gebruiker mislukt. Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord.
(3001-0002)

Iemand een idee hoe de service cloud aanmelding zou moeten gaan?
of duurt het een dag voor je een bevestigingslink krijgt?

vind het zeer verwarrend dat je op 1 pagina al 2x een e-mailadres in moet geven en dan nog een gebruiken. (2 andere mail adressen dan ik voor de smart cloud heb gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In de servicecloud dacht ik bij Statistics de waarde van 'Water pressure" te kunnen visualiseren. Maar ook als mijn 9J draait dan lees ik een waarde van 0 af terwijl ik op de verdeler op de analoge meter een waarde van 2 aflees.
Waarom wordt bij mij in de servicecloud de waterdruk niet weergegeven? Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
nokiaan958GB schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:51:
In de servicecloud dacht ik bij Statistics de waarde van 'Water pressure" te kunnen visualiseren. Maar ook als mijn 9J draait dan lees ik een waarde van 0 af terwijl ik op de verdeler op de analoge meter een waarde van 2 aflees.
Waarom wordt bij mij in de servicecloud de waterdruk niet weergegeven? Is dat bij jullie ook zo?
Omdat er alleen een analoge drukmeter in zit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:35
wheli schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:26:
[...]

Nog tips hoe ik dat het beste kan doen? De wp springt hier nu regelmatig uit bij 10+ graden omdat de t-retour te hoog wordt. Nu meet ik hem hier 2 graden lager dan de T aanvoer dus verhogen van die sensor geeft meer pendelen lijkt me? Inlet dan maar naar beneden?
Je Inlet (retour) temperature is juist 2 graden hoger dan je outlet (aanvoer). Maar het beste is om er een betrouwbare thermometer bij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
ErikVers schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:44:
[...]

Bekend verhaal en ik weet nu hoe onze dominee zich voelt als hij tegen die hoofden aan zit te preken…. 😋🤓👍

je hebt de oplossing zelf al gevonden target26 is in veel gevallen de absolute ondergrens. Word het te warm dan laat je de thermostaat ingrijpen (in of externe). Je gaat ook niet zonder remmen een auto besturen. Behalve als je het niet erg vind om steeds zelf bij te sturen. Sorry dat ik wat lomp reageer maar het komt ongeveer om de pagina terug ✅
Ha thanks voor je reply! Ik heb je reacties meerdere malen voorbij zien komen, maar wellicht niet goed begrepen.

Ik dacht dat dat zou gaan over het niet aangaan van van de WP. Bij mij starte hij wel maar stopte hij direct weer. Is het dan dat hij bij zulke lage temperaturen zoveel Kw warmte opwekt dat hij die niet kwijt kan? Dat zou ik niet goed begrijpen want de vloer was aardig afgekoeld dus er kon wel wat warmte in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
djoenez schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:00:
Zie dat de groepen die eigenlijk altijd openstaan langzaam aan rood worden, zit geen metaal in dacht ik eigenlijk (behalve de verdeler?) kan dit kwaad? [Afbeelding]

Een groep die weinig tijd open staat ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
Heeft de vloerverwarming eerder aan een andere verdeler en een cv-ketel gezeten? Dan kan er in die leidingen magnetiet zijn afgezet. Magnetiet oxideert met zuurstof in vers water tot ijzer(III) oxide, gewone roest. Juist in de leidingen die het meest open staan wordt het losgewoeld. IJzer(III)oxide is niet magnetisch en kan dus geen kwaad in je pomp. Zo te zien is het ook niet veel. Je kunt er zelfs aan zien dat er geen ijzer in je installatie zit, want dan wordt het roest juist gereduceerd tot magnetiet en wordt het water grijs.

Uit mijn oude installatie komt nog aardig wat magnetiet uit het Caleffi magneetfilter. Ik vang het altijd op in een glaasje. Met een magneetje eronder kun je dan mooie figuren zien. Maar na een week of wat wordt het roodbruin door de lucht die in het water komt.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 15-11-2023 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:02

ErikVers

e-Duurzaam

BlupWoofer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:10:
[...]

Ha thanks voor je reply! Ik heb je reacties meerdere malen voorbij zien komen, maar wellicht niet goed begrepen.

Ik dacht dat dat zou gaan over het niet aangaan van van de WP. Bij mij starte hij wel maar stopte hij direct weer. Is het dan dat hij bij zulke lage temperaturen zoveel Kw warmte opwekt dat hij die niet kwijt kan? Dat zou ik niet goed begrijpen want de vloer was aardig afgekoeld dus er kon wel wat warmte in.
Dat was inderdaad de primaire insteek van de uitleg met welke parameters hij weer opstart uit te leggen.

Daarnaast geeft een lage TA te weinig band breedte om te kunnen starten. Heeft dus nog niet eens perse te maken met afgifte capaciteit te maken maar de hysterese is vaak te klein dus opstart van je water tov target+2 en dan kom je dus in die overshoot. Er zijn wel wat manier om met je pompsnelheid of deltaT en of quit mode(niet doen!!) te gaan klooien alleen is dat niet de route die ik toepas en adviseer.

Voel je natuurlijk vrij om zelf te gaan testen daar zijn we tweakers voor alleen de nog lagere ta heeft gewoon meer nadelen die al eerder genoemd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 15-11-2023 06:55 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 23:59
Maurice1066 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:23:
Ik heb zojuist de smart cloud aan de gang gekregen. nu wil ik de service cloud aanmaken en heb 2 email adressen ingevuld, 1 voor het ontvangen van dienstgerelateerde berichten en 1 voor het ontvangen van meldingen om uw bedrijfsgegevens te bewerken.

van beide heb ik de mail met de code ontvangen en daarna een bedank mail voor de registratie.
vanuit de service cloud leek het dat er nog een mail moest komen met iets van een bevestiging waarop je actie moest nemen (denk bevestingslink o.i.d.) maar het blijft stil in de mail en inloggen lukt niet.

daarnaast ook nog een gebruiker aangemaakt met weer een ander WW. die werkt ook niet
(3001-0002)

vind het zeer verwarrend dat je op 1 pagina al 2x een e-mailadres in moet geven en dan nog een gebruiken. (2 andere mail adressen dan ik voor de smart cloud heb gebruikt)
Bij mij werkte dit wel (gisteren).. Je moet dan vervolgens in de Smart Cloud omgeving naar het tabje links: Gebruiksvoorwaarden gaan en dan de installateur toegang geven tot je systeem. Bij mij werkte dit met hetzelfde e-mail adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superjoost
Ik heb sinds gisteren de WP ingesteld op stooklijn, zie onderstaande screenshots met het effect. Ik heb de thermostaat niet aangesloten t.b.v. het onnodig doorwarmen. De woonkamer is netjes 20 tot 20,5 graden geworden en gebleven. De compressor-frequentie wordt naar beneden bijgesteld, de pomp-flow ook en de TA en TR zijn mooi constant.
Mijn vraag is: Wanneer stopt de warmtepomp normaliter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FNhuRTr_kVOVbj6cqG5-aOQBq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCwseq8KknlvBM2cYl39YIo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQzCDMUQxam-yVx2dfJ8LGs1QVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV3rw8OE1wQLr4gAJxDXkwRj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
superjoost schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:03:
[...]

Bij mij werkte dit wel (gisteren).. Je moet dan vervolgens in de Smart Cloud omgeving naar het tabje links: Gebruiksvoorwaarden gaan en dan de installateur toegang geven tot je systeem. Bij mij werkte dit met hetzelfde e-mail adres.
Eerste probleem is dat ik de service cloud niet eens in kan. Vanavond nog maar eens proberen met opnieuw aanmaken van de accounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-05 09:33
BlupWoofer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:10:
[...]

Als zo'n korte run vaker voorkomt, kan je kijken of er voldoende doorstroming is.

Als dat niet genoeg is, heb ik gezien dat de WP dan meestal gewoon start, maar af en toe slaat hij gelijk weer af vanwege een overshoot op de Ta. Op de een of andere manier start hij dan met een lage waterpompsnelheid.

Als dat gebeurt gaat de WP pas weer aan als de Ta opnieuw 3 graden lager zakt dan Tr bij het afslaan (totaal dus 6 graden zakken). Als je een lage stooklijn hebt, kan dat een tijdje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Mijn Ta is eigenlijk altijd 1 graad hoger dan de ingestelde waarde.
maakt niet uit op welke temperatuur ik draai (vaste water temp)

Is dit iets wat gebruikelijk is bij een 7J ?
Of moet ik de Ta sensor 1 graag naar beneden calibreren?

hij slaat dus ook misschien te snel af bij overschrijden van Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
superjoost schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:09:
Ik heb sinds gisteren de WP ingesteld op stooklijn, zie onderstaande screenshots met het effect. Ik heb de thermostaat niet aangesloten t.b.v. het onnodig doorwarmen. De woonkamer is netjes 20 tot 20,5 graden geworden en gebleven. De compressor-frequentie wordt naar beneden bijgesteld, de pomp-flow ook en de TA en TR zijn mooi constant.
Mijn vraag is: Wanneer stopt de warmtepomp normaliter?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het goed aflees, is deltaT=2°, debiet=11L/min, dus het afgegeven vermogen
Pgen= 2x11x70=1540W.
Zo laag heb ik het zelden gezien! Dit zal wel echt het minimum zijn. Het debiet kan nauwelijks lager en de frequentie kan niet lager. Dus als Tr nog iets hoger wordt doordat het huis opwarmt, kan de pana niet anders dan stoppen.

P.S. Heb je de Ta en Tr sensors gecalibreerd zodat ze gelijk zijn? Wat is je opgenomen vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:53
FransvWoerkom schreef op woensdag 15 november 2023 @ 01:05:
[...]

Heeft de vloerverwarming eerder aan een andere verdeler en een cv-ketel gezeten? Dan kan er in die leidingen magnetiet zijn afgezet. Magnetiet oxideert met zuurstof in vers water tot ijzer(III) oxide, gewone roest. Juist in de leidingen die het meest open staan wordt het losgewoeld. IJzer(III)oxide is niet magnetisch en kan dus geen kwaad in je pomp. Zo te zien is het ook niet veel. Je kunt er zelfs aan zien dat er geen ijzer in je installatie zit, want dan wordt het roest juist gereduceerd tot magnetiet en wordt het water grijs.

Uit mijn oude installatie komt nog aardig wat magnetiet uit het Caleffi magneetfilter. Ik vang het altijd op in een glaasje. Met een magneetje eronder kun je dan mooie figuren zien. Maar na een week of wat wordt het roodbruin door de lucht die in het water komt.
Hij heeft eerder aan een CV ketel gezeten (dat is nu wel 2 jaar geleden). ik heb er een magneetfilter tussen zitten, zal die weer is een keer legen en kijken wat er uitkomt. ben blij om te horen dat het geen kwaad kan iniedergeval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Laatst online: 23:43
Thorsd schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:37:
[...]

Als zo'n korte run vaker voorkomt, kan je kijken of er voldoende doorstroming is.

Als dat niet genoeg is, heb ik gezien dat de WP dan meestal gewoon start, maar af en toe slaat hij gelijk weer af vanwege een overshoot op de Ta. Op de een of andere manier start hij dan met een lage waterpompsnelheid.

Als dat gebeurt gaat de WP pas weer aan als de Ta opnieuw 3 graden lager zakt dan Tr bij het afslaan (totaal dus 6 graden zakken). Als je een lage stooklijn hebt, kan dat een tijdje duren.
Ik heb 2 verdiepingen vloerverwarming en alles staat open. Het grootste gedeelte van de leidingen is 32mm kunststof. Doorstroming zou genoeg moeten zijn denk ik. Of is dit een setting?

Het scenario wat je verder beschrijft was inderdaad het scenario waarin ik terecht was gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superjoost
FransvWoerkom schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:35:
[...]

Als ik het goed aflees, is deltaT=2°, debiet=11L/min, dus het afgegeven vermogen
Pgen= 2x11x70=1540W.
Zo laag heb ik het zelden gezien! Dit zal wel echt het minimum zijn. Het debiet kan nauwelijks lager en de frequentie kan niet lager. Dus als Tr nog iets hoger wordt doordat het huis opwarmt, kan de pana niet anders dan stoppen.

P.S. Heb je de Ta en Tr sensors gecalibreerd zodat ze gelijk zijn? Wat is je opgenomen vermogen?
Klopt, de flow is 11 l/min. Ik heb de TA sensor 2 graden naar beneden gekalibreerd. Ik heb een temperatuur-aflezingen geplaatst op de TA en TR leiding en ik zie op lange runs dat de TR leiding-temperatuur exact matched met wat de aflezing aangeeft. De TA wijkt echter altijd 2 graden naar boven af. Het opgewekte vermogen is 1,6 kW en het energievebruik is daarbij 0,4 kW. ZIe ook de grafiek (meteen ook weer geleerd hoe je zaken kunt bijvoegen bij de grafiek.. Eerst zaken verwijderen en dan toevoegen..)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/553GvAtJrdlwNf6XS94IZGgqOBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LjZw8fDkJLh5NsX9tiSN3vS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Mooie discussie over calibreren. Echter is dit alleen ergens in de keten een rekensommetje ertussen proppen en we weten niet precies wat er nou voor of na dat rekensommetje naar de waarde kijkt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16
sjimmie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:21:
Mooie discussie over calibreren. Echter is dit alleen ergens in de keten een rekensommetje ertussen proppen en we weten niet precies wat er nou voor of na dat rekensommetje naar de waarde kijkt.
Mijns inziens wil je gewoon dat de Ta en Tr overeenkomen met de werkelijke temperaturen (en dus logischerwijs zullen Ta en Tr gelijk zijn als de pomp draait, maar de compressor niet).

Je moet je niet teveel druk maken over de gevolgen, want de enige logische conclusie is dat de WP gaat werken zoals ie bedoeld is, wanneer de sensoren kloppen. Als je dus bepaald ander gedrag ziet door geijkte sensoren, dan is dat het bedoelde gedrag.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ConQuestador schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:39:
[...]

Mijns inziens wil je gewoon dat de Ta en Tr overeenkomen met de werkelijke temperaturen (en dus logischerwijs zullen Ta en Tr gelijk zijn als de pomp draait, maar de compressor niet).

Je moet je niet teveel druk maken over de gevolgen, want de enige logische conclusie is dat de WP gaat werken zoals ie bedoeld is, wanneer de sensoren kloppen. Als je dus bepaald ander gedrag ziet door geijkte sensoren, dan is dat het bedoelde gedrag.
Wat ik bedoel is vooral het omgekeerde, maar ik kan dat niet goed uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Laatst online: 16:23
ConQuestador schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:39:
[...]

Niet geheel mee eens.
als de compressor niet draait, maar de pomp wel, heb je in theorie een hogere Tr dan Ta omdat het water in de pomp iets afkoelt, netzoals onderweg in de leidingen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
pc_freak1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:18:
[...]

Niet geheel mee eens.
als de compressor niet draait, maar de pomp wel, heb je in theorie een hogere Tr dan Ta omdat het water in de pomp iets afkoelt, netzoals onderweg in de leidingen.
In theorie heb je gelijk, maar ik denk niet dat je dat gaat zien met de 0,5graad nauwkeurige instellingen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ergens in het systeem zitten fysieke temperatuursensoren. Die geven een waarde door aan de print. Op die print draait software. Die software regelt hoe de hele WP werkt en die software regelt wat we zien op allerlei plekken.

We zien een temperatuur op de controller, we zien een temperatuur in de pana cloud en we zien een temperatuur op de serial interface die heishamon doorlepelt naar mqtt, die wij dan weer in onze domotica laten zien.

Calibreren gebeurt NIET fysiek op de sensor, maar in de software die ergens dus een rekensommetje loslaat. Dat doet die software sowieso al, want de sensor geeft een heel ander "getal" dan wat wij in graden Celsius willen zien.

We weten al niet of het softwarematig calibreren aan de sensorkant of aan de weergavekant gebeurt.
Dus weten we ook niet in hoeverre de verdere logica voor het regelen van de hele werking beinvloed wordt door die toegevoegde rekensom. Op basis van ervaringen lijkt het er wel op dat de werking zich laat beinvloeden door de toegevoegde rekensom. Maar omdat volgens mij niemand de broncode van de software kent, is dat alleen op basis van ervaring, niet op basis van feiten.

Wat ik me dan bijvoorbeeld al afvraag, is of overal dezelfde gecalibreerde waarde wordt weergegeven. Dus op de controller (waar je de het calibratie-getalletje aanpast) maar ook in de pana cloud en dan zo ook in heishamon? Want wat als bv @superjoost een calibratie op de controller instelt en in de cloud nog gewoon de waarde ziet die voor calibratie binnenkomt?

En wat als de werking van de WP toch anders omgaat met wel/niet gecalibreerde cijfertjes?
De kaboutjes weten het wel, wij kijken er alleen van buitenaf naar en trekken onze conclusies op basis van wat we zien.

Oke, overtrokken theoretisch, maar dat is ongeveer waarom ik even inhaak op "gecalibreerd".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Als software developer kijkende naar het probleem, is het enige logische om te doen om de calibratie meteen te doen bij het omzetten van de gemeten weerstand naar een celcuis/Kelvin waarde. Vanaf dan heb je een "temperatuur" waarde die je vanaf dan als waarheid gebruikt.

Later in het proces nog calibratie correcties toepassen zou heel raar en dom zijn in mijn ogen.

Aangezien ik er vanuit ga dat de mensen bij panasonic niet dom zijn, ga ik er dus vanuit dat ze de correctie meteen bij het binnenkomen van de waarde toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tsja, wat is voor de maker van de WP software logisch en wat zijn aannames.
Ik heb de TA sensor 2 graden naar beneden gekalibreerd.
De TA wijkt echter altijd 2 graden naar boven af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
sjimmie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:22:
Tsja, wat is voor de maker van de WP software logisch en wat zijn aannames.

[...]
Heb je ook geprobeerd de andere kant uit te corrigeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
BlupWoofer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:52:
[...]

Ik heb 2 verdiepingen vloerverwarming en alles staat open. Het grootste gedeelte van de leidingen is 32mm kunststof. Doorstroming zou genoeg moeten zijn denk ik. Of is dit een setting?

Het scenario wat je verder beschrijft was inderdaad het scenario waarin ik terecht was gekomen.
Ja, als alles open staat zou dat ruim voldoende moeten zijn. Ik zag het als de naregeling de boel wat begon te knijpen. Het kan misschien ook gebeuren als je max flow heel/te laag staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superjoost
sjimmie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:39:
Ergens in het systeem zitten fysieke temperatuursensoren. Die geven een waarde door aan de print. Op die print draait software. Die software regelt hoe de hele WP werkt en die software regelt wat we zien op allerlei plekken.

We zien een temperatuur op de controller, we zien een temperatuur in de pana cloud en we zien een temperatuur op de serial interface die heishamon doorlepelt naar mqtt, die wij dan weer in onze domotica laten zien

Calibreren gebeurt NIET fysiek op de sensor, maar in de software die ergens dus een rekensommetje loslaat. Dat doet die software sowieso al, want de sensor geeft een heel ander "getal" dan wat wij in graden Celsius willen zien.

We weten al niet of het softwarematig calibreren aan de sensorkant of aan de weergavekant gebeurt.
Dus weten we ook niet in hoeverre de verdere logica voor het regelen van de hele werking beinvloed wordt door die toegevoegde rekensom. Op basis van ervaringen lijkt het er wel op dat de werking zich laat beinvloeden door de toegevoegde rekensom. Maar omdat volgens mij niemand de broncode van de software kent, is dat alleen op basis van ervaring, niet op basis van feiten.

Wat ik me dan bijvoorbeeld al afvraag, is of overal dezelfde gecalibreerde waarde wordt weergegeven. Dus op de controller (waar je de het calibratie-getalletje aanpast) maar ook in de pana cloud en dan zo ook in heishamon? Want wat als bv @superjoost een calibratie op de controller instelt en in de cloud nog gewoon de waarde ziet die voor calibratie binnenkomt?

En wat als de werking van de WP toch anders omgaat met wel/niet gecalibreerde cijfertjes?
De kaboutjes weten het wel, wij kijken er alleen van buitenaf naar en trekken onze conclusies op basis van wat we zien.

Oke, overtrokken theoretisch, maar dat is ongeveer waarom ik even inhaak op "gecalibreerd".
Na calibratie laat de controller dezelfde temperatuur zien als de smart cloud omgeving en mijn eigen uitlezing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

schrobbelbob schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:03:

Als ik met vaste Ta werk varieert ie soms ook een graad boven ingestelde Ta, om dan wat later weer te zakken, en soms zelfs een graad lager. Zie het als de vrijheid die de kaboutertjes in de Pana nemen om toch op een gemiddelde van de ingestelde Ta te blijven.

Je moet dan wel over een langere periode deze cijfers kunnen bekijken in b.v. Heishamon of Pana cloud app.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:18:
[...]

Wat ik bedoel is vooral het omgekeerde, maar ik kan dat niet goed uitleggen.
Het calibreren is niet een truuk om de grafieken op te leuken. Die waarden worden overal gebruikt: in het display, heishamon, de cloud, berekening van het vermogen en COP, streven naar een bepaalde dT en alles waar in de service manuals Ta en Tr als voorwaarden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
schrobbelbob schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:03:

Bij mijn 9J hetzelfde. Bij mij wordt de gepresenteerde Ta gemiddeld 1,5 graad hoger dan wat je op basis van de stooklijn zou verwachten. Vind het trouwens ook raar dat de temperaturen in de service cloud worden afgerond naar kwart graden..............

Ga er vanuit dat er overal een reden achter zit. Bij mijn koreaanse auto kan ik de cruise controll niet op de kilometer nauwkeurig instellen omdat het systeem daar achter in miles registreert :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:04:
[...]

Bij mijn 9J hetzelfde. Bij mij wordt de gepresenteerde Ta gemiddeld 1,5 graad hoger dan wat je op basis van de stooklijn zou verwachten. Vind het trouwens ook raar dat de temperaturen in de service cloud worden afgerond naar kwart graden..............

Ga er vanuit dat er overal een reden achter zit. Bij mijn koreaanse auto kan ik de cruise controll niet op de kilometer nauwkeurig instellen omdat het systeem daar achter in miles registreert :z
Je moet de Ta vergelijken met de doeltemperatuur die kan afwijken van de stooklijn bij gegeven buitentemperatuur. De stooklijn kan verschoven worden als je een thermistor of de remote als kamersensor gebruikt en een verandering van buitentemperatuur wordt niet meteen verwerkt.

Het weergeven in kwart graden is niet zo vreemd. In de VS en vroeger in het VK worden inches verdeeld in 1/2, 1/4, 1/8 ... 1/64. Als je de remote gebruikt als thermostaat, zie je de kamertemperatuur in 1/2° in de service cloud.

Zolang je snelheidsmeter niet in knots is lijkt me die afronding in de buurt van 100 geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:45:
[...]

Je moet de Ta vergelijken met de doeltemperatuur die kan afwijken van de stooklijn bij gegeven buitentemperatuur. De stooklijn kan verschoven worden als je een thermistor of de remote als kamersensor gebruikt en een verandering van buitentemperatuur wordt niet meteen verwerkt.

Het weergeven in kwart graden is niet zo vreemd. In de VS en vroeger in het VK worden inches verdeeld in 1/2, 1/4, 1/8 ... 1/64. Als je de remote gebruikt als thermostaat, zie je de kamertemperatuur in 1/2° in de service cloud.

Zolang je snelheidsmeter niet in knots is lijkt me die afronding in de buurt van 100 geen probleem.
Los van dat het imperiaal systeem "suboptimaal" is, wordt er ergens een analoog-digitaal conversie gemaakt. Hier komt bv een 8 of 10 bit integer waarde uit, die met de niet-lineaire NTC karakteristiek gemapt wordt op bv een andere integer waarde die de temperatuur vertegenwoordigt. In de embedded wereld kan het best dat de eenheid van deze interne representatie bv 0.2 graad is - als er gekozen is om met een 10 bit waarde (1024 stapjes) het temperatuurbereik van -102.4...102.4C aan te duiden.
Ik heb even in de heishamon code gekeken en daar worden in ieder geval de Ta en Tr gecommuniceerd als ieder 1 byte voor de hele graden, en samen een byte (2x 3 bit) voor de fractie in stappen van 0.25.

Maar hoe het dus intern geimplementeerd is weten we niet. De kans dat dit door kabouters met een Excel sheetje gedaan wordt, is overigens klein volgens Occam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Maurice1066 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:23:

(3001-0002)

Vanavond nog maar eens een poging gedaan. nieuwe registratie gedaan, ook in de service cloud blijkbaar alleen cijfers en letter in de WW 8)7

na 2 email adressen, en een gebruiker, met verschillende WW moet je dus inloggen met de gebruiker en niet met 1 van de email adressen.

Maar het is gelukt, net logging gestart en via de cloud een stooklijn ingegeven ipv de vaste Ta tot nu toe. even kijken hoe dat bij mij uitpakt.

beetje zoeken naar de juiste instelling. lijkt nu een tikkie te hard te lopen naar mn zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:14
Zo een vraagje voor alle WP Pana guru's in dit topic. Wellicht zijn het leken vragen maar heb geen technische achtergrond dus alvast excuus. Kon ze ook niet zo snel vinden in het topic (man man wat een overvloed aan informatie, erg fijn maar soms ook overweldigend):

De WP (9kw T-cap J) draait inmiddels en dit weekend ga ik de 3W-klep aansluiten aan het 300L DHW vat. Buizen e.t.c liggen al maar zit nog even te stoeien met de sensor en instellingen van de controller. Ook gaat de vloerverwarming boven aangesloten worden dus dan is er 160m2 vloerverwarming (10cm, combi van 16 en 18mm buis). Alles netjes laten berekenen met een warmteverlies berekening bij een architect dus discussie over het nut van en T-cap is niet nodig, minimaal vermogen kunnen we straks altijd kwijt :)

Momenteel stook ik direct op Ta30 (Tr27) met redelijk korte runs (1.5-2h). Verbruik ~4KW per dag en binnen een behaaglijke 22.5C. Nu schrik ik niet van de kortere runs omdat nog niet alles aangesloten is en werkt. Fine-tunen komt na de winter wel hebben we gezegd.

M.b.t DHW vat:
  • Sensor kabel: kan dit gewoon met 2.5mm x 2? Heb die nog een hoop liggen en hoef ik geen extra kabel aan te schaffen. Besparen op kosten is geen ding dus als de dunnere kabel beter is dan bestellen we die gewoon
  • Mijn belangrijkste vraag: aansluiten coil SWW --> Lijkt mij niet dat deze aangesloten moet worden op het stopcontact maar op het PCB in de WP toch? 2.5mm x 3?
Cloud unit is nog niet actief want internet doet het nog niet, iets met glasvezel kabel die kapot is. Kan dus nog niet via de PC instellen maar alles moet momenteel via de controller. Nog goede straattips voor het instellen van het produceren van DHW?

Huidige status: hij draait nu (geen idee of dit allemaal goed is maar ik ben hier om te leren). Buiten hoor je hem niet dus daar ben ik wel blij mee.
24hz
24,1L/min
Ta30
Tr27
COP op de WP = 6,3 (ik weet dat deze niet accuraat is maar deel hem toch maar :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Mauritio op 17-11-2023 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:35
Mauritio schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:17:

M.b.t DHW vat:
  • Sensor kabel: kan dit gewoon met 2.5mm x 2? Heb die nog een hoop liggen en hoef ik geen extra kabel aan te schaffen. Besparen op kosten is geen ding dus als de dunnere kabel beter is dan bestellen we die gewoon
  • Mijn belangrijkste vraag: aansluiten coil SWW --> Lijkt mij niet dat deze aangesloten moet worden op het stopcontact maar op het PCB in de WP toch? 2.5mm x 3?
Alle kabels staan gedetailleerd gespecificeerd in de service manual wat betreft dikke, isolatie en maximale lengte etc.

Zo uit mijn hoofd is het >0,5mm^2 voor de DHW sensor kabel en 3x1,5mm^2 voor DHW tank element, maar controleer dat vooral even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 21:04
Lucas68 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:38:
Panasonic L-serie zelf installeren

Zijn er hier trouwens mensen met een L-generatie? Ik zie vooral J en K voorbij komen.
Beetje late reactie, maar ik heb een L-generatie, deze zomer zelf geïnstalleerd. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Heb ook nog wat koppelingen etc. over mocht je nog wat over willen nemen dan even PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Tinkerer84 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:38:
[...]

Alle kabels staan gedetailleerd gespecificeerd in de service manual wat betreft dikke, isolatie en maximale lengte etc.

Zo uit mijn hoofd is het >0,5mm^2 voor de DHW sensor kabel en 3x1,5mm^2 voor DHW tank element, maar controleer dat vooral even :)
@Mauritio, voor die DHW sensor kabel kan je dus rustig 2 x 2,5 mm² gebruiken als je daar nog een magazijn vol mee hebt liggen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 13:09
Vanmiddag eindelijk de CZ-TAW1 geïnstalleerd en werkend gekregen. En ik heb ook eindelijk grafiekjes!

Nu viel mij net op, dat de PANA ineens als een malle begon rond te pompen (terwijl maximale pompsnelheid op 15 L/m staat ). Bleek dat hij gezellig met een defrost bezig was. Mij viel echter ook op, toen ik buiten keek, dat er helemaal geen ijs op de pana zat. Iemand enig idee hoe dit kan?

Even in het kort de instelllingen (draai op WAR momenteel 28/25, met PANA controller als 'thermostaat'. DT van 3 (hoewel in grafiek DT 4 lijkt te zijn). maximale pompsnelheid 15 L/pm (anders gaat boven alles suizen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Irr4_CyJIgG2Gk0WA9p1jLm3M6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5VmnLdrMIGnz7NxAKeHbwhP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@RemySoeters zonder legenda is je grafiek niet handig.

Defrost wordt volgens mij getriggerd op outdoor pipe temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:33:
[...]

@Mauritio, voor die DHW sensor kabel kan je dus rustig 2 x 2,5 mm² gebruiken als je daar nog een magazijn vol mee hebt liggen.
Als je al je sensors, actuators en afstandbediening aansluit met 2,5mm2 draden in dubbele isolatie, dan wordt het wel dringen in de wartels en benauwd voor de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

RemySoeters schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:13:
Vanmiddag eindelijk de CZ-TAW1 geïnstalleerd en werkend gekregen. En ik heb ook eindelijk grafiekjes!

Nu viel mij net op, dat de PANA ineens als een malle begon rond te pompen (terwijl maximale pompsnelheid op 15 L/m staat ). Bleek dat hij gezellig met een defrost bezig was. Mij viel echter ook op, toen ik buiten keek, dat er helemaal geen ijs op de pana zat. Iemand enig idee hoe dit kan?

Even in het kort de instelllingen (draai op WAR momenteel 28/25, met PANA controller als 'thermostaat'. DT van 3 (hoewel in grafiek DT 4 lijkt te zijn). maximale pompsnelheid 15 L/pm (anders gaat boven alles suizen).
[Afbeelding]
Misschien te laat gearriveerd? (defrost is snel gefixt) Wel een sloot water onder je Pana gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nou, ik dacht dat ik het spul allemaal best netjes had draaien allemaal. Kijk ik net naar Grafana, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz1JJryEzZziV3rfNFygXtYm2ec=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oR7wOOzhdapZYkxAVht2USvQ.png?f=fotoalbum_medium

-O-

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Snap er geen zak van.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:15:
Nou, ik dacht dat ik het spul allemaal best netjes had draaien allemaal. Kijk ik net naar Grafana, zie ik dit:

[Afbeelding]

-O-

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Snap er geen zak van.
Defrost neem ik aan. Je kan je outdourpipe erbij plotten dan zie je hem aankomen 😅 zie designmanuel. Tis bij elke buitentemp een andere outdoorpipe temp. Maar die combi is trigger om te defrosten. Vaak dan ergens rond -7 outdoor pipe temp

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd

[Afbeelding]
Je hebt ergens in het menu ook nog een optie voor automatisch defrosten. Dan gaat hij onder een bepaalde temperatuur altijd defrosten, of het nou nodig is of niet. Misschien staat die aan? Ook @Bra-Jo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@ErikVers @Thorsd Tnx, dat zou met de luchtvochtigheid hier gisteren best eens kunnen. Geloof niet dat ik de auto defrost your wil zetten... Valt er nog iets in te sturen? Niet zozeer vanwege de defrosts zelf, dat geloof ik wel, maar ik heb het idee dat de WP daardoor steeds zo hoog in z'n toeren (en verbruik :| ) blijft. Normaal zou ik daar na vrij korte tijd verval verwachten, dat doet ie nu niet.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Bra-Jo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:19:
@ErikVers @Thorsd Tnx, dat zou met de luchtvochtigheid hier gisteren best eens kunnen. Geloof niet dat ik de auto defrost your wil zetten... Valt er nog iets in te sturen? Niet zozeer vanwege de defrosts zelf, dat geloof ik wel, maar ik heb het idee dat de WP daardoor steeds zo hoog in z'n toeren (en verbruik :| ) blijft. Normaal zou ik daar na vrij korte tijd verval verwachten, dat doet ie nu niet.
Een wat vlakkere stooklijn kan helpen, dat voorkomt dat bij een afnemende buitentemperatuur naast de defrosts, ook nog de target Ta oploopt waardoor de compressor nog hoger in de toeren vliegt en je weer gelijk een defrost te pakken hebt. Ik het het idee dat een iets hogere dT het ook wat rustiger laat verlopen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Alles afhankelijk van je systeem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beetje in de war toch. Zit er waarschijnlijk teveel over na te denken. Maar waarom draait het spul hier nu op 35hz? Ik ga er vanuit doordat de retourtemp vrij laag is?

Heeft het dan zin om de delta t te verhogen? Of werkt dat averechts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLxxeQyjBQzh5Nh4Q5C3zAs7JMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qTH0foH4o4vCla5O6LvYllIw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 13:09
MikeyMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:41:
Beetje in de war toch. Zit er waarschijnlijk teveel over na te denken. Maar waarom draait het spul hier nu op 35hz? Ik ga er vanuit doordat de retourtemp vrij laag is?

[Afbeelding]
Mijn WP deed hetzelfde (rond de 35hz blijven hangen) dT stond op 3, op 29/26(war)
Heb nu mijn dT op 2 gezet, en op een lagere aanvoer gezet. (25/23). Pruttelt nu lekker op 19hz.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:41:

[Afbeelding]
Volgens mij heb je nu gewoon warmtevraag voor 35Hz, het bijbehorende vermogen is nodig om je target temp te halen.

Ga gewoon wat leuks doen vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemySoeters schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:46:
[...]

Mijn WP deed hetzelfde (rond de 35hz blijven hangen) dT stond op 3, op 29/26(war)
Heb nu mijn dT op 2 gezet, en op een lagere aanvoer gezet. (25/23). Pruttelt nu lekker op 19hz.
Mijn dt staat nu op 3 maar is zoals je ziet in de praktijk ruim 4. Vandaar mijn verwarring denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:48:
[...]

Mijn dt staat nu op 3 maar is zoals je ziet in de praktijk ruim 4. Vandaar mijn verwarring denk ik :)
Dus heeft de WP wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verschil in outlet en inlet is meer dan je delta, en outlet nog niet boven de warmtevraag, dus gaat warmtepomp natuurlijk niet nog minder hard lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 18-11-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:51:
Verschil in outlet en inlet is meer dan je delta, en outlet nog niet boven de warmtevraag, dus gaat warmtepomp natuurlijk niet nog minder hard lopen.
Daarom dacht ik de delta wat op te hogen, zodat ie minder zn best gaat doen.
Vorig jaar draaide het prima. Maar heb nu de koudere garage toegevoegd. Waarmee er wat kouder water terug komt. Op zich goed, aangezien mn 9J eigenlijk wat overgedimensioneerd was. Maar of ik nu nog iets aan de dT moet doen is vraag twee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Jouw hoge compressor frequentie die ook langere tijd duurt lijkt me wat bijzonder. M'n 9j gaat bij defrosts wel even op 60Hz zitten, maar zeer kort en dan weer terug naar lager. Zal proberen plaatje te maken want ik zag dat er vannacht voor het eerst 2 defrosts waren. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRBU5JCibR1fCXElwCJpoOn7nzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ibB82fA47OcTGrRSoPwMziS.png?f=fotoalbum_large

Je ziet de compressor even een paar keer flink omhoog gaan in eerste plaatje.
En daaronder de verdamper sensor met eerste indicatie dat de defrost komt (hij zakt door 0 C) en door het gas warme water wat er doorheen gejaagd wordt opslingeren naar 40-50 C.
Aan rechter plaatje van de Ta zie je dat het systeem er maar 10 min. last van heeft (zakt naar Ta 20C) en dan alweer snel normaal op 35 C is (ik gebruik GEEN buffervat, ook niet nodig voor defrosts IMO).
Energieverbruik is ook 5 min. op op 4kW en dan weer terug naar de ~600W van normaal.
Buiten was het hier (tijdens defrost) net even onder de 3C met redelijk wat vocht, dus die 4 C grens klopt wel weer (bij mij althans). De defrosts zoals op de grafiekjes zijn bij mij vrijwel altijd zo.

In ieder geval ziet het er wel anders uit dan bij jou. Kan jouw grafiekjes niet verklaren uit een defrost verloop.
Zou kunnen dat dat defrosts waren, maar ik zou dan wel meer parameters nazoeken.

[ Voor 44% gewijzigd door dof op 18-11-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:55

Met een dT van 3 wil je warmtepomp eigenlijk de pomp snelheid hoog hebben, maar die heb je gelimiteerd op 15l/min.
In wezen heb je de wp dus dubbel gelimiteerd.
Als je je dT hoger zet (ik noem maar iets; 7 of zo) zal de WP minder gelimiteerd zijn en beter zelf vrij kunnen zoeken cq spelen om goed en lekker te kunnen draaien.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tja hier dit jaar nog geen defrost gehad. Komt vooral door de nachtverlaging van 2graden. Het mooie is dat de woning strak op temp blijft want ik laad hem juist tot 24:00 lekker op en die geeft hij in de nacht af aan de ruimte. Om 10:00 mag hij weer overnieuw beginnen.

Een defrost zelf valt weinig aan te doen als je draait tijdens die weer omstandigheden… lager draaien en slow start met of zonder domotica heb ik allemaal geprobeerd alleen als je dan de langere tijd tussen de defrost compenseerde met het daadwerkelijk minder opgewekte vermogen ben je gewoon weer gelijk aan de panasonic settings.

Het uitzetten via verborgen menu (let op hij is niet voor niets verborgen!!) kan je iets cop winst geven omdat hij vermogen uit je afgifte systeem trekt ipv uit het net. Alleen geeft bij sommige comfort verlies en in mijn geval kom je dan veel langer in een defrost en gaat hij de hele dag volle bak op de compressor stampen. Dat ging mij tegen staan. Dan maar een paar dagen in het jaar de backupheater die erin komt.

Succes met je tweaks! 😋👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Motorfret schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:54:
[...]

Met een dT van 3 wil je warmtepomp eigenlijk de pomp snelheid hoog hebben, maar die heb je gelimiteerd op 15l/min.
In wezen heb je de wp dus dubbel gelimiteerd.
Als je je dT hoger zet (ik noem maar iets; 7 of zo) zal de WP minder gelimiteerd zijn en beter zelf vrij kunnen zoeken cq spelen om goed en lekker te kunnen draaien.
@RemySoeters

Vraag me altijd af waarom men zo een kleine deltaT instelt. Je vraagt heel veel (stroom/vermogen) van je waterpomp. En de warmtepomp krijgt zulk warm water terug waardoor er maar weinig aan toe te voegen is…

Het waterzijdig inregelen is niet voor niets met de focus op in balans brengen en het gevolg is een zo laag als mogelijke retour. DeltaT 20% (van je aanvoer temp) was altijd al de standaard helaas zie ik dit maar weinig terug terwijl dit echt een veel beter rendement geeft.

Ik weet dat de pana zich weinig op deltaT in de meeste afgifte systemen laat sturen maar ik stel hem iig altijd wel in op de 20% van grofweg het gemiddelde van war aanvoer temp. Vaak kom je dan op ongeveer 6gr icm vloer en 7 gr icm radiatoren.

Just my five cents 😋👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ErikVers schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:42:
[...]

@RemySoeters

Vraag met altijd af waarom men zo een kleine deltaT instelt. Je vraagt heel veel (stroom/vermogen) van je waterpomp. En de warmtepomp krijgt zulk warm water terug waardoor er maar weinig aan toe te voegen is…

Het waterzijdig inregelen is niet voor niets met de focus op in balans brengen en het gevolg is een zo laag als mogelijke retour. DeltaT 20% (van je aanvoer temp) was altijd al de standaard helaas zie ik dit maar weinig terug terwijl dit echt een veel beter rendement geeft.

Ik weet dat de pana zich weinig op deltaT in de meeste afgifte systemen laat sturen maar ik stel hem iig altijd wel in op de 20% van grofweg het gemiddelde van war aanvoer temp. Vaak kom je dan op ongeveer 6gr icm vloer en 7 gr icm radiatoren.

Just my five cents 😋👍
Dan ga ik hem eens verhogen van 4 naar 6 graden met alleen radiatoren, kijken of ik verschil merk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42
Wat wordt hier nou ingesteld? Is dit de tijd die bij een sterilisatie run wordt gewacht, voordat het externe element aan mag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOnzXGZ9-IiHgnvRYpbrvUqKGMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDDe0qI5PtD5m5RmCQRMtzYA.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:30:
Wat wordt hier nou ingesteld? Is dit de tijd die bij een sterilisatie run wordt gewacht, voordat het externe element aan mag?
[Afbeelding]
Nee, het is geen wachttijd. Het is de maximale tijd die de wp achter elkaar mag besteden aan het opwarmen van de tank. Het is een soort beveiliging, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het bad overstroomt met warm water. Koud water kost geen elektriciteit ;)

Edit: Met die instelling, Bedrijfsinstellingen>Tapwater>Opwarmtijd tank (max.) was ik in de war. Thorsd's reactie hieronder is correct het is Systeeminstellingen>Tankverwarming>Extern en is inderdaad de wachttijd tot de heater in de tank aan gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door FransvWoerkom op 19-11-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dof schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:42:
[...]
En daaronder de verdamper sensor met eerste indicatie dat de defrost komt (hij zakt door 0 C) en door het warme water wat er doorheen gejaagd wordt opslingeren naar 40-50 C.
[...]
Even voor de goede orde: er wordt geen warm water door de verdamper geslingerd, maar heet gas dat is opgewarmd door de compressor van de warmtepomp die nu het cv-water in de warmtewisselaar koelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Joris 407 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:30:
[Afbeelding]
Ja, dat is de tijd die gewacht wordt bij een SWW run voordat het externe element aan gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E360DHzt8zh4t14lx99DYEDmgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqCQCpk1mQGfHmTe5UIf4pbk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Laatst online: 19:53
[...]

@RemySoeters

Vraag met altijd af waarom men zo een kleine deltaT instelt. Je vraagt heel veel (stroom/vermogen) van je waterpomp. En de warmtepomp krijgt zulk warm water terug waardoor er maar weinig aan toe te voegen is…

Just my five cents 😋👍
De kleine deltaT kan je prima compenseren met een groter debiet. Er is net zoveel warmte aan toe te voegen als met een grote deltaT icm een klein debiet. Bij een kleine deltaT doen je radiatoren veel meer. Je afgifte is veel groter. Hierdoor kan je aanvoertemperatuur omlaag. Hier zit de grote winst. Het scheelt direct in de druk die je compressor moet leveren. Deze winst is veel groter dan wat de stroom voor je pomp kost.

Vroeger bij je CV wilde je een grote delta T zodat de ketel goed kon condenseren. Voor een CV maakt de aanvoertemperatuur ook niet uit.

Zolang je niet teveel geruis hebt, kan je de pompsnelheid omhoog zetten. Balans in je systeem is altijd goed natuurlijk.

My euro :)

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:06:
[...]

Even voor de goede orde: er wordt geen warm water door de verdamper geslingerd, maar heet gas dat is opgewarmd door de compressor van de warmtepomp die nu het cv-water in de warmtewisselaar koelt.
Je hebt gelijk, dat was even te kort door de bocht. Ga het aanpassen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Thorsd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:14:
[...]

Ja, dat is de tijd die gewacht wordt bij een SWW run voordat het externe element aan gaat:

[Afbeelding]
Dank voor deze info. Ik had vandaag weer het probleem dat de sterilisatie run niet afgemaakt werd; het element werd niet ingeschakeld. Deze timer stond op 2.00uur. Ik hen hem nu op 20 minuten gezet. Hopelijk gaat het dan volgende week wel goed

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Joris 407 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:12:
[...]

Dank voor deze info. Ik had vandaag weer het probleem dat de sterilisatie run niet afgemaakt werd; het element werd niet ingeschakeld. Deze timer stond op 2.00uur. Ik hen hem nu op 20 minuten gezet. Hopelijk gaat het dan volgende week wel goed
Dat element is sowieso nodig als je boven de 60 graden wilt komen, dus die wachttijd staat denk ik los van de sterilisatie. Ik vermoed dan ook of er (nog) een andere instelling verkeerd staat bij je. Even heel simpel: werkt dat element uberhaupt wel? Vrijgegeven? Groep niet doorgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Aikon schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:23:
[...]

Dat element is sowieso nodig als je boven de 60 graden wilt komen, dus die wachttijd staat denk ik los van de sterilisatie. Ik vermoed dan ook of er (nog) een andere instelling verkeerd staat bij je. Even heel simpel: werkt dat element uberhaupt wel? Vrijgegeven? Groep niet doorgeslagen?
Het schema wat @Thorsd postte, beschrijft een sterilisatierun. Ik heb dit eerder eens gehad en toen inderdaad de dingen gecheckt die je noemt. Maar toen had er iemand gedouched tijdens de run. Ik heb misschien wat lopen klooien met deze instelling, nu weer de wachttijd omlaag gezet en even kijken of het nu goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Noutie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:34:
[...]

De kleine deltaT kan je prima compenseren met een groter debiet. Er is net zoveel warmte aan toe te voegen als met een grote deltaT icm een klein debiet. Bij een kleine deltaT doen je radiatoren veel meer. Je afgifte is veel groter. Hierdoor kan je aanvoertemperatuur omlaag. Hier zit de grote winst. Het scheelt direct in de druk die je compressor moet leveren. Deze winst is veel groter dan wat de stroom voor je pomp kost.

Vroeger bij je CV wilde je een grote delta T zodat de ketel goed kon condenseren. Voor een CV maakt de aanvoertemperatuur ook niet uit.

Zolang je niet teveel geruis hebt, kan je de pompsnelheid omhoog zetten. Balans in je systeem is altijd goed natuurlijk.

My euro :)
Je grote debiet is juist de oorzaak van de kleine deltaT dus begrijp je eerste zin niet helemaal.

Grote vermogen klopt.

Rendement is ook bij warmtepomp beter, het maakt wel degelijk uit of je panasonic van 22 graden 27 mag maken of van 24 naar 27. Dit komt vooral omdat er dan niet met het koudere (makkelijker te doen fysisch) water mag werken.

Je zou inderdaad eens kunnen rekenen met ta27-tr22 met flow 10 l/min en welke temp je dan nodig hebt om zelfde vermogen te hebben exact met een deltaT van 15 l/min. En dan testen wat je cop dan is.

Design manuel en mijn eigen testen zijn iig eenduidig; “grote deltaT geeft een economisch resultaat”

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 18-11-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Joris 407 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:29:
[...]

Het schema wat @Thorsd postte, beschrijft een sterilisatierun.
Hij heeft het zelf over een sww-run en ik zie nergens het woord sterilization, maar goed... :? het kan dat die instelling ermee te maken heeft, zou alleen lullig zijn als simpelweg je stop is doorgeslagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Joris 407 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:12:
[...]

Je kunt ook nog kijken naar "33. Tank heat up time (max.)", en niet met de timer te vroeg SWW afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:50:
[...]

Je kunt ook nog kijken naar "33. Tank heat up time (max.)", en niet met de timer te vroeg SWW afschakelen.
Aha! Met die instelling, Bedrijfsinstellingen>Tapwater>Opwarmtijd tank (max.) was ik in de war. Ik heb het hierboven aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
[...]

@RemySoeters

Just my five cents 😋👍
Kleine deltaT geeft gemiddeld hogere temperatuur in het afgifte systeem (bij gelijke Ta), dus meer warmte afgifte. Daardoor kan Ta omlaag en heb je betere cop

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:15
Bij mij is het ook eindelijk gelukt de Service Cloud werkend te krijgen en kan grafiekjes uitlezen, jay!
Je kan dus maar één installateursaccount instellen, dus heb ik de oorspronkelijk ingestelde installateur verwijderd en mijzelf toegevoegd en toestemming gegeven. So far so good...

Na het bekijken van de grafiekjes heb ik de indruk dat hij behoorlijk aan het pendelen is. Wel moet ik zeggen dat de temperatuur in huis erg stabiel is, veel stabieler dan destijds met de CV ketel.

Misschien kan iemand mijn grafiek eens bekijken en interpreteren, hier schiet mijn kennis echt nog te kort.
Ik gebruik stooklijn met de originele Panasonic PAW-A2W-RTWIRED kamerthermostaat.
Mijn situatie is een Pana 5J die ongeveer 57m2 vloerverwarming bedient, boven drie Jaga convectoren (die ik vorige week heb geplaatst) één design radiator in de badkamer en een 200 liter OSO DGC boilervat voor DHW. De Jaga's boven worden alleen lauwwarm, maar dat kan liggen aan de redelijk laag ingestelde aanvoertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJerZFDcxiG5LdTDoKNnhzlTFWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNBpHIHnBDgCw0jNcTSII0es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K6pzhyAkH7Vout4pXIYLcz8crk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAzzsVojbIj3siQCkSGZSsab.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Tranquility schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:27:
Bij mij is het ook eindelijk gelukt de Service Cloud werkend te krijgen en kan grafiekjes uitlezen, jay!
Je kan dus maar één installateursaccount instellen, dus heb ik de oorspronkelijk ingestelde installateur verwijderd en mijzelf toegevoegd en toestemming gegeven. So far so good...

Na het bekijken van de grafiekjes heb ik de indruk dat hij behoorlijk aan het pendelen is. Wel moet ik zeggen dat de temperatuur in huis erg stabiel is, veel stabieler dan destijds met de CV ketel.

Misschien kan iemand mijn grafiek eens bekijken en interpreteren, hier schiet mijn kennis echt nog te kort.
Ik gebruik WAR met de originele Panasonic PAW-A2W-RTWIRED kamerthermostaat.
Mijn situatie is een Pana 5J die ongeveer 57m2 vloerverwarming bedient, boven drie Jaga convectoren (die ik vorige week heb geplaatst) één design radiator in de badkamer en een 200 liter OSO DGC boilervat voor DHW. De Jaga's boven worden alleen lauwwarm, maar dat kan liggen aan de redelijk laag ingestelde aanvoertemperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer de stooklijn is naar 30 25 te zetten. Beetje proberen, wat er gebeurt. Ik was vorige week nog op vast Ta, om te zien wat hij doet. Kun je ook even proberen.
Nu heb ik stooklijn, maar wel vrij laag anders draait ie harder dan met vast Ta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 21:10
The Real Gunnar schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:24:
[...]
Beetje late reactie, maar ik heb een L-generatie, deze zomer zelf geïnstalleerd. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Heb ook nog wat koppelingen etc. over mocht je nog wat over willen nemen dan even PM.
Leuk, hier hebben we afgelopen week ook een L-generatie 5KW ingeinstalleerd met 300L SWW-vat. De installatie viel (mij) niet mee. Hij draait inmiddels en maakt op dit moment van 200 watt opgenomen vermogen 2,7 KW thermisch, met een lage stooklijn Ta 35 bij -10 en 21 bij 15 graden, volgens mij een delta t van 5 ingesteld (standaard instelling) en krijg het lekker warm in huis.

We hadden een foutje gemaakt met de drie-weg klep, we hadden de retour van het SWW-vat aangesloten op de retour van de binnen-naar-buiten unit en toen sloeg hij dicht (0.1l/m) als hij schakelede naar SWW. Kostte wel wat tijd voor dat we die in de gaten hadden. De pomp namelijk zit in de binnenunit op de retourleiding. Dat gaat we volgende week oplossen.

@The Real Gunnar hoe doe jij de ontgassing? Omdat er geen dubbelwandige warmtewisselaar gebruikt is (aanname) mag je in huis geen ontgasser gebruiken. Heb jij al ideeën hoe je de microbellen het systeem uitkrijgt?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:22

Ik gebruik stooklijn met de originele Panasonic PAW-A2W-RTWIRED kamerthermostaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Heb je alles waterzijdig ingeregeld? Ventilatoren op jagas?
Welke kamertemperatuur en hysterese?

Kan zijn dat je radiatoren nu als bypass werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 09:30
Beninho schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:05:
[...]

Leuk, hier hebben we afgelopen week ook een L-generatie 5KW ingeinstalleerd met 300L SWW-vat. De installatie viel (mij) niet mee. [...]
We hadden een foutje gemaakt met de drie-weg klep, we hadden de retour van het SWW-vat aangesloten op de retour van de binnen-naar-buiten unit en toen sloeg hij dicht ... [...]
Kun je iets meer vertellen waarom de installatie tegenviel? Was dat alleen vanwege die aansluiting van de 3-weg klep?

Ik ben nu aan het wikken en wegen of ik ook zelf de installatie ga doen (met hulp van een professioneel pijpfittende zwager). Je ervaringen kunnen me helpen in een goede afweging.

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 21:08
[...]
... Hij draait inmiddels en maakt op dit moment van 200 watt opgenomen vermogen 2,7 KW thermisch,
Is die 200 watt echt gemeten vermogen? Dat zou wel een heel forse verbetering zijn t.o.v. de J-setie, die ik nog niet ver onder de 400 watt heb gezien als laagst opgenomen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:35:
[...]

Kleine deltaT geeft gemiddeld hogere temperatuur in het afgifte systeem (bij gelijke Ta), dus meer warmte afgifte. Daardoor kan Ta omlaag en heb je betere cop
Sorry maar is niet het hele verhaal: er komt ook minder koud in de retour waarbij hij kan werken.

Het is een fysisch feit dat een grotere deltaT een beter economisch rendement geeft. Dit staat ook gewoon in het Panasonic design manuel mocht je aan mijn teksten twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Leuk, hier hebben we afgelopen week ook een L-generatie 5KW ingeinstalleerd met 300L SWW-vat. De installatie viel (mij) niet mee. Hij draait inmiddels en maakt op dit moment van 200 watt opgenomen vermogen 2,7 KW thermisch, met een lage stooklijn Ta 35 bij -10 en 21 bij 15 graden, volgens mij een delta t van 5 ingesteld (standaard instelling) en krijg het lekker warm in huis.

We hadden een foutje gemaakt met de drie-weg klep, we hadden de retour van het SWW-vat aangesloten op de retour van de binnen-naar-buiten unit en toen sloeg hij dicht (0.1l/m) als hij schakelede naar SWW. Kostte wel wat tijd voor dat we die in de gaten hadden. De pomp namelijk zit in de binnenunit op de retourleiding. Dat gaat we volgende week oplossen.

@The Real Gunnar hoe doe jij de ontgassing? Omdat er geen dubbelwandige warmtewisselaar gebruikt is (aanname) mag je in huis geen ontgasser gebruiken. Heb jij al ideeën hoe je de microbellen het systeem uitkrijgt?
En wat is het idee van een ta van 21 bij 15 graden buiten? Bij een gewenste kamer temp van 21 is er dan nul afgifte mogelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er aardig uit. Het werd ook wel erg warm ineens vannacht. Zou hem iig niet lager zetten je ta laag, zoals anderen hier je adviseerde. Want dan gaat hij gegarandeerd meer pendelen dan hij nu doet.

Probeer eens op je thermostaat 1 of 2 graden lager tussen 24:00 en 10:00 in te stellen. Dan kan je vloer wat afkoelen en er wat meer vermogen overdag in kwijt en dus minder pendelen de eerste runs.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:09:
[...]

Sorry maar is niet het hele verhaal: er komt ook minder koud in de retour waarbij hij kan werken.

Het is een fysisch feit dat een grotere deltaT een beter economisch rendement geeft. Dit staat ook gewoon in het Panasonic design manuel mocht je aan mijn teksten twijfelen.
Ik twijfel niet, maar ben wel op zoek naar meer kennis. Ik heb het designdocument doorgescand, maar zie dit onderwerp zo snel niet. Waar staat het ongeveer of wat is een goed zoekwoord? bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 09:30
Ik ben bijna zover dat ik de knoop ga doorhakken en volgend jaar zelf (met veel hulp) een Panasonic J-serie monobloc warmtepomp ga installeren. Dus geen gedoe met F-gassen, alleen waterleidingen van buitenunit naar binnen, direct aangesloten op boiler en cv leidingen.

Nu twijfel ik nog of ik niet beter kan kiezen voor een L-serie warmtepomp (of zelfs een K-serie?), vanuit het idee nieuwer is beter (...) en voor een klein deel de vormgeving van de buitenunit. De twijfel zit 'm daarin dat ik na uren googelen niet helder krijg wat er door de leidingen van de buitenunit naar binnen stroomt: koelgassen of water.

Voor de L-serie zie ik dat er sprake is van monobloc, bibloc en all-in-one varianten, maar in de diverse webshops zie ik geen monoblocs, alleen biblocs en all-in-ones. Als er een monobloc variant zou bestaan is dat automatisch een variant met water van buiten naar binnen, maar hoe zit dat met de bibloc en all-in-one varianten? Op zich vind ik een all-in-one ook wel een interessante optie, maar alleen wanneer zelf installeren mogelijk is.

Aanvullende vraag: kunnen de 7 en 9 kW versies van de L-serie even ver terug moduleren of, anders gezegd, hebben hetzelde minimumvermogen (zoals bij de J-serie).

[ Voor 7% gewijzigd door bartve op 19-11-2023 13:47 ]

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
jurjen_g schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:30:
[...]

Is die 200 watt echt gemeten vermogen? Dat zou wel een heel forse verbetering zijn t.o.v. de J-setie, die ik nog niet ver onder de 400 watt heb gezien als laagst opgenomen vermogen.
Een COP van 13,5 zou ook een wel heel forse verbetering zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Maurice1066 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:42:
Probeer de stooklijn is naar 30 25 te zetten. Beetje proberen, wat er gebeurt. Ik was vorige week nog op vast Ta, om te zien wat hij doet. Kun je ook even proberen.
Nu heb ik stooklijn, maar wel vrij laag anders draait ie harder dan met vast Ta
Als ik de stooklijn nog lager zet ben ik bang dat de radiatoren nog minder warm worden, dus weet niet of dit wel zo'n goed idee is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:20:
Ziet er aardig uit. Het werd ook wel erg warm ineens vannacht. Zou hem iig niet lager zetten je ta laag, zoals anderen hier je adviseerde. Want dan gaat hij gegarandeerd meer pendelen dan hij nu doet.

Probeer eens op je thermostaat 1 of 2 graden lager tussen 24:00 en 10:00 in te stellen. Dan kan je vloer wat afkoelen en er wat meer vermogen overdag in kwijt en dus minder pendelen de eerste runs.
Dat lijkt me wel een goed idee. Ik heb nu geen nachtverlaging ingesteld, maar het kan geen kwaad dit eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rupie99 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:21:
Gefeliciteerd!

Heb je alles waterzijdig ingeregeld? Ventilatoren op jagas?
Welke kamertemperatuur en hysterese?

Kan zijn dat je radiatoren nu als bypass werken.
Heb nog niets ingeregeld op de Jaga's, de voetventielen in de onderblokken staan dus helemaal open. Ik heb ook geen idee hoe dit aan te pakken. Ventilatoren op de Jaga's wil ik liever niet. Ik gebruik echter twee van de vier radiatoren, alleen die in de werk- slaap- en badkamer. Deze worden gevoed via een verdeler boven die met 20mm Uponor is aangesloten beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:26

Ethirty

Who...me?

bartve schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:28:
Ik ben bijna zover dat ik de knoop ga doorhakken en volgend jaar zelf (met veel hulp) een Panasonic J-serie monobloc warmtepomp ga installeren. Dus geen gedoe met F-gassen, alleen waterleidingen van buitenunit naar binnen, direct aangesloten op boiler en cv leidingen.

Nu twijfel ik nog of ik niet beter kan kiezen voor een L-serie warmtepomp (of zelfs een K-serie?), vanuit het idee nieuwer is beter (...) en voor een klein deel de vormgeving van de buitenunit. De twijfel zit 'm daarin dat ik na uren googelen niet helder krijg wat er door de leidingen van de buitenunit naar binnen stroomt: koelgassen of water.

Voor de L-serie zie ik dat er sprake is van monobloc, bibloc en all-in-one varianten, maar in de diverse webshops zie ik geen monoblocs, alleen biblocs en all-in-ones. Als er een monobloc variant zou bestaan is dat automatisch een variant met water van buiten naar binnen, maar hoe zit dat met de bibloc en all-in-one varianten? Op zich vind ik een all-in-one ook wel een interessante optie, maar alleen wanneer zelf installeren mogelijk is.

Aanvullende vraag: kunnen de 7 en 9 kW versies van de L-serie even ver terug moduleren of, anders gezegd, hebben hetzelde minimumvermogen (zoals bij de J-serie).
Heel simpel (deel)antwoord: alleen monoblock is water, de rest is koelmiddel (bijv R32). Een all-in-one is gewoon een bi-bloc met ingebouwd boilervat, buffervat en expansievat in 1 "koelkast".

Persoonlijk zou ik altijd voor de nieuwste gaan, al was het maar voor het design :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:22
Tranquility schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:45:
[...]

Heb nog niets ingeregeld op de Jaga's, de voetventielen in de onderblokken staan dus helemaal open. Ik heb ook geen idee hoe dit aan te pakken. Ventilatoren op de Jaga's wil ik liever niet. Ik gebruik echter twee van de vier radiatoren, alleen die in de werk- slaap- en badkamer. Deze worden gevoed via een verdeler boven die met 20mm Uponor is aangesloten beneden.
Naast nachtverlaging kun je hier mogelijk nog wat winst halen. Er gaat zoveel water door Jagas en designradiator dat het water amper afkoelt. Dat terwijl je warmtepomp stuurt op een temperatuurverschil van 4gr C tussen aanvoer- en retourwater. Je kan eens proberen voetventielen dicht te zetten en dan kwart slag open. Beetje afhankelijk van formaat. Liefst regel je dit preciezer in door met bv IR-thermometer temperatuurverschil te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:28:
[...]

Een COP van 13,5 zou ook een wel heel forse verbetering zijn ;)
Zeker, en vereist ook de nodige aanpassingen in de binas etc. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[...]
Bij alle pana's zit de circulatiepomp aan de "inlet" waar het retourwater uit tank en afgiftesysteem aan komt. Het doet er eigenlijk helemaal niet toe waar de pomp zit. Het doet er ook niet toe of je de driewegklep aan warme of koude kant (inlet of outlet) zet, zolang je de AB kant maar aan de pana zet. En wat er wel toe doet is dat je ervoor zorgt dat de outlet van de pana, waar het hete water uit komt, aan de bovenkant van de tank aansluit, al dan niet via de driewegklep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
rupie99 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:03:
Naast nachtverlaging kun je hier mogelijk nog wat winst halen. Er gaat zoveel water door Jagas en designradiator dat het water amper afkoelt. Dat terwijl je warmtepomp stuurt op een temperatuurverschil van 4gr C tussen aanvoer- en retourwater. Je kan eens proberen voetventielen dicht te zetten en dan kwart slag open. Beetje afhankelijk van formaat. Liefst regel je dit preciezer in door met bv IR-thermometer temperatuurverschil te meten.
Hmm, nu je dit zegt, ik denk dat ik eens met m'n Flir camera de aanvoer en retour ga bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bartve schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:28:

Tis simpel en veel tegelijk. Je hebt de J of de L
Vergeet de K als DHZ’er dit is een split unit met f gassen tussen de binnen en buiten unit.
De J is een klassieke monoblock. De L is hydro split oftewel water en gespleten in een binnen en buitendeel.

Wil je ook tapwater maken en kijk je niet op de laatste €1500,- dan pak je een L all in one. Vind je prijs kwaliteit verhouding super belangrijk zou ik een J pakken met rvs tapwater vat van panasonic.

Zie hier voor de types;

https://www.aircon.panaso...aquarea/high-performance/

Of om nog ingewikkelde te maken;
In voorjaar 2024 verwachten we de M en dat zal (naar mijn vermoeden) een monoblock worden met enkel de elektra regelunit binnen in de basis en als optie hydrosplit (zonder tapwater) en optie hydrosplit all in one. Zie de drie binnen units in onderstaande afbeeldingen van links naar rechts, na de thermostaat/controller.

Of de L en J dan vervallen geen idee 😋👍

📸 Bekijk dit bericht op Facebook https://m.facebook.com/st...117532291&mibextid=WC7FNe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeDdXZWW8j_tVBSnJ5sIUFi4azo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbUg2ue61Q6XtLFddKLHwKAk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:06:
[...]

Ik twijfel niet, maar ben wel op zoek naar meer kennis. Ik heb het designdocument doorgescand, maar zie dit onderwerp zo snel niet. Waar staat het ongeveer of wat is een goed zoekwoord? bedankt
Top instelling op tweakers!
Ik moest ff zoeken maar hier komt het iig naar voren op pagina 83 van J manuel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfmFEzbD41HmYpbbXfwALGsls8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfNiNkY9vsvr8T3BZj3y4ELD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wat voor gedrag mag ik eigenlijk verwachten in mijn grafieken mbt gebruik van CN2? Ik heb 'm eerder vandaag omgezet van CN4 naar CN2 (met een relais, op H en L), maar ik zie geen verschil tussen de thermostaat uit in de woonkamer, of aan. Ik zou niet perse zo'n dramatische dip verwachten als op de CN4, maar ik had bijvoorbeeld wel een dal in stroomverbruik en misschien flow verwacht, en ik zie eigenlijk gewoon helemaal niks gebeuren. Begin te denken dat ik het relais misschien niet goed aangesloten heb... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzbVAkdpl1eqgQ7cpk9dC_QnNbw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FKN3wIbR9NIKj6kuukJslXct.png?f=fotoalbum_small

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:13:
Wat voor gedrag mag ik eigenlijk verwachten in mijn grafieken mbt gebruik van CN2? Ik heb 'm eerder vandaag omgezet van CN4 naar CN2 (met een relais, op H en L), maar ik zie geen verschil tussen de thermostaat uit in de woonkamer, of aan. Ik zou niet perse zo'n dramatische dip verwachten als op de CN4, maar ik had bijvoorbeeld wel een dal in stroomverbruik en misschien flow verwacht, en ik zie eigenlijk gewoon helemaal niks gebeuren. Begin te denken dat ik het relais misschien niet goed aangesloten heb... :X

[Afbeelding]
Je waterflow gaat via beide gevallen met thermostaat uit iig uit (als je goed hebt aangesloten tenminste 😋 EN ingesteld hebt op thermostaat extern)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40
Ethirty schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:56:
[...]

Heel simpel (deel)antwoord: alleen monoblock is water, de rest is koelmiddel (bijv R32). Een all-in-one is gewoon een bi-bloc met ingebouwd boilervat, buffervat en expansievat in 1 "koelkast".

Persoonlijk zou ik altijd voor de nieuwste gaan, al was het maar voor het design :)
Ook als je voor een monoblock wilt gaan en die je dan een paar duizend meer kost t.o.v. nu nog een J aanschaffen ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@ErikVers Tnx man. Ik was de thermostaat inderdaad vergeten :X
Die nu gecorrigeerd (Installateur, bedrijfsinstellingen, zone, ruimtethermostaat, extern), staat nu volgens de controller op 23 graden (?) en nu gaat het ding dus niet meer áán, in plaats van niet meer uit. Schiet mij maar lek...

Denk dat ik 'm maar weer ff op CN4 terugzet wanneer het zo weer droog is buiten, vrouwmens begint te klagen dat ze 't koud krijgt...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:41:
@ErikVers Tnx man. Ik was de thermostaat inderdaad vergeten :X
Die nu gecorrigeerd (Installateur, bedrijfsinstellingen, zone, ruimtethermostaat, extern), staat nu volgens de controller op 23 graden (?) en nu gaat het ding dus niet meer áán, in plaats van niet meer uit. Schiet mij maar lek...

Denk dat ik 'm maar weer ff op CN4 terugzet wanneer het zo weer droog is buiten, vrouwmens begint te klagen dat ze 't koud krijgt...
Mooi man, zo helpen we elkaar hier!
Die 23 op controller moet je niet meer naar kijken. Is de afgeronden temp rond de controller maar symbool eronder zie je dat op extern staat en hij doet uiteraard niets met die waarde meer op de controller. Vaak is ook wat hoger omdat je er met je handen bij sensor zat.

Stap 1 voor nu; gaat de flow wel aan als je de thermostaat (extern) juist lager zet? Zo ja dan op je thermostaat verkeerd om aangesloten.

Op Pana is het gewoon L via thermostaat naar Heat

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 21:04
[...]

Niet, ik ontlucht op het hoogste punt en dat is het. Na een paar weken komt er geen lucht meer uit. Eigenlijk hetzelfde als wat ik al 20 jaar met de CV doe.

Oh, ja en na bijvullen ontlucht ik ook het binnendeel, alles even openschroeven is vervelend maar te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door The Real Gunnar op 19-11-2023 16:00 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 88 Laatste