Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:48:
[...]

Mooi man, zo helpen we elkaar hier!
Die 23 op controller moet je niet meer naar kijken. Is de afgeronden temp rond de controller maar symbool eronder zie je dat op extern staat en hij doet uiteraard niets met die waarde meer op de controller. Vaak is ook wat hoger omdat je er met je handen bij sensor zat.
Dat begon door te dringen toen ie net op 19 bleek te staan, tnx voor het bevestigen. :)
Stap 1 voor nu; gaat de flow wel aan als je de thermostaat (extern) juist lager zet? Zo ja dan op je thermostaat verkeerd om aangesloten.
Dat had ik gechecked. :) Nope, geeft geen sjoege, of ik de thermostaat nu op 15 graden zet of op 25. Ik heb voor alle zekerheid de draden toch nog even omgedraaid, doet ook niks.
Op Pana is het gewoon L via thermostaat naar Heat
Dat ook nog even nagegaan, zit ook gewoon goed. Ik zie ook dat de L stroom geeft, en de H zo goed als niks (spanningsmetertje, had ff geen multimeter bij de hand). Ik heb nog wat zitten pielen, en het ziet er naar uit dat mijn thermostaat m'n relais gewoon niet schakelt. Als ik de L en de H handmatig kortsluit, gaat ie gewoon netjes aan zoals het hoort.

Dus dat wordt ergens deze week multimeter erbij zoeken, het relais nakijken en kijken of het relais wel goed is. Tot die tijd toch maar gewoon terug naar de CN4, dat werkt in ieder geval. Mocht blijken dat het relais niet werkt, dan ga ik denk ik even kijken wat ik met een Shelly1 kan die ik nog heb liggen. Wordt weer puzzelen hoe die aan te sluiten en te laten schakelen met alleen de L en de N (oftewel H, in dit geval, denk ik). Maar eerst maar eens aan de gang met het relais.

Tnx man, echt top dat je zo behulpzaam bent, net zoals vele anderen hier. _/-\o_

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 18:00
@ErikVers en @Ethirty Dank ... maar jullie zitten niet helemaal op één lijn? Ik heb nog wat zitten googelen, en het lijkt er inderdaad op dat de L-serie met waterleidingen van buiten naar binnen werkt. Alleen hebben ze altijd een binnenunit (al dan niet met ingebouwde boiler) nodig: daarmee zijn het geen echte monoblocs (maar ook geen echte biblocs)?

Rest nog mijn vraag over het minimum vermogen van de 7 en 9 kW versie van de L-serie: is dat vergelijkbaar met de vergelijkbare versies in de J-serie, dus laag (en vooral: hetzelfde)?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

bartve schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:01:
@ErikVers en @Ethirty Dank ... maar jullie zitten niet helemaal op één lijn? Ik heb nog wat zitten googelen, en het lijkt er inderdaad op dat de L-serie met waterleidingen van buiten naar binnen werkt. Alleen hebben ze altijd een binnenunit (al dan niet met ingebouwde boiler) nodig: daarmee zijn het geen echte monoblocs (maar ook geen echte biblocs)?

Rest nog mijn vraag over het minimum vermogen van de 7 en 9 kW versie van de L-serie: is dat vergelijkbaar met de vergelijkbare versies in de J-serie, dus laag (en vooral: hetzelfde)?
Graag gedaan.
Waar zie je de verschillen tussen beide reacties?

Wat betreft mono nee niet 100% maar ze noemen t wel in de volksmond zo omdat het dus geen traditionele split is 😋👍
Betere naam is de hydro split voor de L maar is voor de gemiddelde consument wat verwarrend.

Minimaal vermogen van de L weet ik zo ff niet zeker of gelijk is. Iemand anders?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:03:
[...]

Graag gedaan.
Waar zie je de verschillen tussen beide reacties?

Wat betreft mono nee niet 100% maar ze noemen t wel in de volksmond zo omdat het dus geen traditionele split is 😋👍
Betere naam is de hydro split voor de L maar is voor de gemiddelde consument wat verwarrend.

Minimaal vermogen van de L weet ik zo ff niet zeker of gelijk is. Iemand anders?
Mijn 9kW L-serie draait op minimum 19 a 20 Hz. Met een elektrisch verbruik van ca 580W (incl pomp). Extern gemeten.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bartvl schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:44:
[...]

Mijn 9kW L-serie draait op minimum 19 a 20 Hz. Met een elektrisch verbruik van ca 580W (incl pomp). Extern gemeten.
Nu of t laagste ooit afgenomen?
Vind 580 nog vrij fors, zit je ergens rond minimale afgifte van 3kw

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:15:
[...]

Mijn J zit op 533, klein verschil toch?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 23:34
FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:59:
[...]

Edit: Met die instelling, Bedrijfsinstellingen>Tapwater>Opwarmtijd tank (max.) was ik in de war. Thorsd's reactie hieronder is correct het is Systeeminstellingen>Tankverwarming>Extern en is inderdaad de wachttijd tot de heater in de tank aan gaat.
Opwarmtijd (max.) Heb ik van 1,5u naar 2u aangepast voor de zekerheid.

Tank heater extern tijd heb ik nu op 20 minuten staan. Dat zou gewoon moeten werken lijkt me.

@Aikon de automaat ook even gecheckt, die staat aan

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:52
wheli schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:22:
[...]

Hier vandaag heeft mn 5J na een opstartpiek van tegen de 600, terug naar 370W, en in 1,5 uur naar 412W gedraaid.

Gemeten op de kWh meter van Homewizard

[ Voor 7% gewijzigd door Maurice1066 op 19-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:09:
[...]

Sorry maar is niet het hele verhaal: er komt ook minder koud in de retour waarbij hij kan werken.

Het is een fysisch feit dat een grotere deltaT een beter economisch rendement geeft. Dit staat ook gewoon in het Panasonic design manuel mocht je aan mijn teksten twijfelen.
De allergrootste deltaT krijg je natuurlijk als de flow nul is. Het vermogen is dan ook nul en het elektriciteitsgebruik ook. Of dat economisch beter is, hangt van je doel af.

Bij alle warmtewisselaars geldt dat hoe hoger de flow, hoe hoger het overgedragen vermogen bij gegeven temperatuurverschillen binnen primair en/of secundair circuit en tussen de circuits. En dus bij gegeven vermogen hoe kleiner de temperatuurverschillen. En bij verwarming met warmtepompen hebben we drie warmtewisselaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Hier op dit moment (en lager komt ook niet voor denk ik) 550 Watt (kWh meter/Home Wizzard) opgenomen vermogen van m'n 7J. Maar met Ta van 35 graden vanwege radiatoren

[ Voor 8% gewijzigd door Joris 407 op 19-11-2023 19:45 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Bart's wp is 9kW. Die 3kWt klopt dus mooi met de stelling van RobertJ dat voor de pana's de verhouding tussen max en min vermogen een factor drie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:45:
[...]

Bart's wp is 9kW. Die 3kWt klopt dus mooi met de stelling van RobertJ dat voor de pana's de verhouding tussen max en min vermogen een factor drie is.
Ben wel nieuwsgierig of bij de L het minimale gelijk is voor 5-7-9 net als in de TS staat voor de J, dat zou dan weer in strijd zijn met de 1/3 regel toch?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:43:
[...]

De allergrootste deltaT krijg je natuurlijk als de flow nul is. Het vermogen is dan ook nul en het elektriciteitsgebruik ook. Of dat economisch beter is, hangt van je doel af.

Bij alle warmtewisselaars geldt dat hoe hoger de flow, hoe hoger het overgedragen vermogen bij gegeven temperatuurverschillen binnen primair en/of secundair circuit en tussen de circuits. En dus bij gegeven vermogen hoe kleiner de temperatuurverschillen. En bij verwarming met warmtepompen hebben we drie warmtewisselaars
En met een negatieve deltaT zijn we aan het koelen 🫡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
FransvWoerkom schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:43:
[...]

Je gooit er nu wat boekenkennis tegenaan zonder een punt te maken.

Is een hogere deltaT met lagere flow nu wel of niet beter dan een lage deltaT met dus logischerwijs een hoge(re) flow.

Erik blijft roepen dat hoge deltaT met lage flow beter is. Maar dit blijft raar voelen voor me, en voor de rest zie ik niemand doe hem steunt in die mening. In het laatste jaar dat ik hier meegelezen heb was volgens mij juist altijd hey stramien: zorg voor de hoogst mogelijke flow die geen lawaai geeft, dan heb je de meeste afgifte. (En dus ook lage deltaT)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

wheli schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:22:
[...]

Same here, nooit lager gezien.
Ik lieg, vannacht wel eens de 480 aangetikt, zou dat komen door de grotere DeltaT die ik heb ingesteld nu?

[ Voor 23% gewijzigd door klump4u op 19-11-2023 20:12 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:59:
[...]

Is een hogere deltaT met lagere flow nu wel of niet beter dan een lage deltaT met dus logischerwijs een hoge(re) flow.

Erik blijft roepen dat hoge deltaT met lage flow beter is. Maar dit blijft raar voelen voor me, en voor de rest zie ik niemand doe hem steunt in die mening. In het laatste jaar dat ik hier meegelezen heb was volgens mij juist altijd hey stramien: zorg voor de hoogst mogelijke flow die geen lawaai geeft, dan heb je de meeste afgifte. (En dus ook lage deltaT)
Zie de reactie van Barry eerder: lagere dT geeft bij gegeven gemiddelde T een lagere Ta en dus een betere COP. Maar bij lagere dT is bij gegeven vermogen een hogere flow nodig met dus een hoger stroomgebruik van de circulatiepomp.

Als je de Japanse kabouters hun gang laat gaan, streven ze naar een flow ergens boven het minimum en een dT van een graad of 4-5. Als je een gemengd afgiftesysteem hebt met convectoren en vvw, kun je niet kiezen voor een lage dT.

P. S. Boekenkennis is handig om in te schatten wat kan. Dat mensen niet weken zoeken naar de instelling met hoog vermogen, lage flow en kleine dT.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 19-11-2023 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:59:
[...]

Sorry het is geen mening het is gewoon jaren aan data.
En gaf ter onderbouwing dat Panasonic dit ook gewoon in de handleiding ondersteunt. Jammer om te lezen “blijft maar roepen” als men het niet waardeert ook prima geef dat dan aan en zal ik me rustig houden.

Dat iemand dan droog erop in haakt dat met hogere flow je meer vermogen afgeeft en dus een lage Ta kan instellen, ja dat snap ik ook nog wel… je gaat dan wel eventueel voorbij aan;
-vaak kun je niet lager ivm afgifte te klein icm niet meer aangaan na een tapwater run
-meer stroomverbruik waterpomp
-leiding diameters geschikt om bijvoorbeeld 7kw met een deltaT van2-3 te verpompen? Dan heb je het over 40mm en groter met meerlagenbuis als je de stromingsnelheden van transportleidingen wilt blijven respecteren.

Ik houd niemand tegen om een deltaT van 2 te kiezen. Geef alleen aan dat het economischer is om van 20% uit te gaan. En ik heb nog niemand gehoord die dat onderbouwd kan weerleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2023 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:33:
[...]

Of om nog ingewikkelde te maken;
In voorjaar 2024 verwachten we de M en dat zal (naar mijn vermoeden) een monoblock worden met enkel de elektra regelunit binnen in de basis en als optie hydrosplit (zonder tapwater) en optie hydrosplit all in one. Zie de drie binnen units in onderstaande afbeeldingen van links naar rechts, na de thermostaat/controller.

Of de L en J dan vervallen geen idee 😋👍

📸 Bekijk dit bericht op Facebook https://m.facebook.com/st...117532291&mibextid=WC7FNe

[URL="https://tweakers.net/i/c22NC3bjugCxbbMkUq-bTcVFQow=/full-fit-in/4920x3264/filterErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en..."
s:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbUg2ue61Q6XtLFddKLHwKAk.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
YouTube: EN – Panasonic Aquarea M Series, the next generation air to water he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:20:
[...]

Sorry het is geen mening het is gewoon jaren aan data.
En gaf ter onderbouwing dat Panasonic dit ook gewoon in de handleiding ondersteunt. Jammer om te lezen “blijft maar roepen” als men het niet waardeert ook prima geef dat dan aan en zal ik me rustig houden.
Mijn probleem is dat jij een discussie probeert te winnen met argumenten als "dat is al jaren bekend" en "panasonic zegt het in het boekje".

Ik wil je best geloven, maar ik zoek vooral naar onomstreden bewijs, of een meerderheid die die mening delen. Gewoon iets geloven "omdat het zo geschreven staat" doe ik niet aan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:26:
[...]

Mijn probleem is dat jij een discussie probeert te winnen met argumenten als "dat is al jaren bekend" en "panasonic zegt het in het boekje".

Ik wil je best geloven, maar ik zoek vooral naar onomstreden bewijs, of een meerderheid die die mening delen. Gewoon iets geloven "omdat het zo geschreven staat" doe ik niet aan.
Ok maar ik deelde toch de specs met foto van Panasonic? Daarnaast heb ik zat grafieken, alleen is daar altijd wel een gat in te slaan, geen dag is het zelfde.

In basis is het simpel;

Ta28 tr23 deltaT5 en dus gemiddelde temp in je afgifte 25,5
Ta27 tr23 deltaT4 en gemiddelde temp 25 in je afgifte.
Ta26 tr23 deltaT3 en gemiddelde temp 24,5 in je afgifte

Die gemiddelde temp is belangrijk om rekening mee te houden icm de grootte van je afgifte systeem.

Je Cop zal vrijwel gelijk zijn bij een zelfde gemiddelde temp in je afgifte. Een lagere ta met een zelfde vermogens afgifte zal zorgen voor een hogere retour. Want je ziet in bovenstaande voorbeeld dat gemiddelde daalt en daarmee ook je opwekking bij een gelijkblijvende flow.

Dus je kan niet enkel naar je outlet kijken, tuurlijk is daar hoe lager hoe minder stroomverbruik om op te wekken alleen is een koudere aanvoer makkelijker te verwarmen.

Alleen om 9000watt opgewekt vermogen met een deltaT van 1 of 2 te verpompen ga je heel veel stroom verbruiken en met de originele waterpomp ook niet redden. En je zal die stroom moeten mee tellen om je COP te berekenen.

Doe er verder mee wat je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:45
Zou de M écht pas vanaf 9kW zijn?
Dan is de 5 of 7kW J serie eigelijk een no brainer voor de kleine verbruiker die een monoblock wil.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
Ik draai hier in het voor- en najaar met een dT van 9, in de winter met een dT van 7.
De flow is dan relatief laag (=gelijk aan m'n secundaire pomp), de Ventilatoren in m'n Jaga's koelen het water goed af en de compressor draait wat hoger, waardoor ik met mijn 12kw t-cap langere runs krijg.

Ik snap die hang naar de erg kleine dT's dus ook niet.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

[...]

Iets fijner gekeken, 550W is echt het minimum. Incl pomp dus.
Ik draai op radiatoren. Laagste aanvoertemperatuur is 33 graden.

Vanavond:
560W elektrisch volgens HomeWizard kWh meter
2870 W thermische volgens de warmtepomp
38,5 graden aanvoertemperatuur
34 graden retourtemperatuur
11 graden buitentemperatuur
12,3 l/min pompdebiet
19/20Hz compressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:34:
[...]

Watertemperatuur is het cruciale verschil. Bij zo'n 33 graden zit je rond de 550 watt als minimum opgenomen vermogen, bij echt lage temperaturen (zeg 20 graden) net onder de 400 (zeg 365 of hoger), en anders daar ergens tussen. En dan wat variatie erbij wat betreft buitentemperatuur, weerstand in je leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:05
Nnoitra schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:42:
[...]

Zou de M écht pas vanaf 9kW zijn?
Dan is de 5 of 7kW J serie eigelijk een no brainer voor de kleine verbruiker die een monoblock wil.
Zo te zien een 9kW driefase.
Zijn er huidige ervaringen met driefase non-T CAP modellen? In principe een mooie oplossing voor de fasebelasting, als ze ook goed terug modulerende etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:05
bartvl schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:44:
[...]

Hoe is het (compressor) j geluid van de L serie?
Als hij echt moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Bra-Jo schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:13:
Wat voor gedrag mag ik eigenlijk verwachten in mijn grafieken mbt gebruik van CN2? Ik heb 'm eerder vandaag omgezet van CN4 naar CN2 (met een relais, op H en L), maar ik zie geen verschil tussen de thermostaat uit in de woonkamer, of aan. Ik zou niet perse zo'n dramatische dip verwachten als op de CN4, maar ik had bijvoorbeeld wel een dal in stroomverbruik en misschien flow verwacht, en ik zie eigenlijk gewoon helemaal niks gebeuren. Begin te denken dat ik het relais misschien niet goed aangesloten heb... :X

[Afbeelding]
Toch even checke, heb je de WP wel ingesteld op WAR+Thermostaat (want je draaide eerst alleen op WAR) en ook op EXTERNAL thermostat?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bartvl schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:34:
[...]

Vanavond:
560W elektrisch volgens HomeWizard kWh meter
2870 W thermische volgens de warmtepomp
38,5 graden aanvoertemperatuur
34 graden retourtemperatuur
11 graden buitentemperatuur
12,3 l/min pompdebiet
19/20Hz compressor
Dat zijn mooie waarden, beter dan mijn 7J gisteravond.
550W elektrisch volgens Home Wizzard kwh meter
2600 W thermisch volgens de wp
35 graden Ta
31 graden Tr
12 graden buitenT
11,9 l/min
19Hz compressor

Misschien zijn de nieuwe wp's iets efficiënter. Ze lijken ook wat preciezer de waardes aan te geven.
Ik heb er wel een omkasting omheen en suboptimaal leidingwerk. Dus het blijft moeilijk te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

sjimmie schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:34:
[...]

Toch even checke, heb je de WP wel ingesteld op WAR+Thermostaat (want je draaide eerst alleen op WAR) en ook op EXTERNAL thermostat?
Hm, da's een goeie... EXTERNAL in ieder geval zeker wel, WAR+T twijfel ik even aan. Vanavond wanneer ik thuis ben even dubbelchecken.

Ik heb afgelopen nacht de gok gewaagd om alles Des Kabouters te laten draaien. Moet zeggen dat het niet tegenviel. Het was wel warm in de woonkamer (22.5 graden) maar de rest van het huis (convectoren) was aangenaam, en het systeem heeft sinds 22:00 vijf runs van zo'n anderhalf uur gemaakt. Ik ga nog wel even verder pielen met de thermostaat en relais, maar ik ga me denk ik ook meer focussen op het rekken en afvlakken van die vijf pieken

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Iemand een idee waar dit nu weer vandaan kan komen, code H90. Technisch heb ik niets aangepast, instellingen ook al twee weken stabiel.

Vanochtend zag ik de melding. Op het display kon ik resetten omstreeks 7.30, toen startte hij dus op. 1,5u klapt hij er weeruit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IGMRfINsH6zgdBCKnD4wequ4Fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k1VaGYbhzNB8ATCAcyUxTYHV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
BiLLY_daKid schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:35:
Iemand een idee waar dit nu weer vandaan kan komen, code H90. Technisch heb ik niets aangepast, instellingen ook al twee weken stabiel.

Vanochtend zag ik de melding. Op het display kon ik resetten omstreeks 7.30, toen startte hij dus op. 1,5u klapt hij er weeruit..

[Afbeelding]
Zo te zien heb je een split (of AIO) en hapert de communicatie tussen binnenunit en buitenunit.
Dat zal niet zozeer een setting zijn maar een technisch probleempje. Dat iets gisteren werkte is geen garantie da het vandaag of morgen ook werkt. De laatste keer dat ik die melding kreeg was toen de installateur aan de buitenunit aan het sleutelen was, maar bij jou zal er iets anders aan de hand zijn met de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BiLLY_daKid schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:35:

[Afbeelding]
Communicatie tussen de units gaat over de voedingskabel. Daarover lopen de 3 fasedraden, de nuldraad, de randaarde en een datadraad, aan terminal 5 op de binnen- en buitenunit. Daar zal een schroefje los zitten. Spanning er af en schroefjes aandraaien.

Zie service manual
https://www.multi-import...._manual_Bi-Bloc_T-CAP.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
jurjen_g schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:30:
[...]
Is die 200 watt echt gemeten vermogen? Dat zou wel een heel forse verbetering zijn t.o.v. de J-setie, die ik nog niet ver onder de 400 watt heb gezien als laagst opgenomen vermogen.
Nee, op het apparaat zelf. Als ik naar de meter kijk, Eastron SDM120M, die ik eraan heb hangen kom ik uit om gemiddeld 250-280 watt. Nog steeds erg netjes. Ik heb ze nog niet in domoticz aangesloten, dus moet het voorlopig manueel uitlezen.
bartve schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:30:
[...]
Kun je iets meer vertellen waarom de installatie tegenviel? Was dat alleen vanwege die aansluiting van de 3-weg klep?

Ik ben nu aan het wikken en wegen of ik ook zelf de installatie ga doen (met hulp van een professioneel pijpfittende zwager). Je ervaringen kunnen me helpen in een goede afweging.
Ik had verwacht dat de installatie eenvoudiger was. Dat was puur het installatiewerk met leidingen, de stroomvoorziening. Dat viel me dus tegen. Meer situationeel dus, dan dat het een onding is om aan te sluiten hoor. Dat viel wel mee. Het hielp niet mee dat de de 3-weg-klep per abuis op de retour naar de buitenunit was aangesloten en daarmee de pomp oversloeg waardoor geen flow meer is.
Even de opsomming: De binnenunit hangt nu op de plek waar voorheen de ketel hing en daar zaten dus alle aansluitingen ongeveer op de goede plek. In deze setup hebben we ervoor gekozen 28mm te gebruiken om van de binnenunit naar de 10-groeps verdeler te gaan en af te splitsen naar de convectoren (boven). In die route moest ook de drie-weg-klep met aansluiting naar het SWW vat. De installateur had het schema van de J-serie in het hoofd, maar we kwam er dus achter dat alles na de binnen unit moet en er alleen een 32mm leiding zonder onderbrekingen tussen binnen-en-buiten moet lopen. Dat maakte de gekozen opstelling en voorbereiding niet ideaal en krap.
ErikVers schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:09:
[...]
En wat is het idee van een ta van 21 bij 15 graden buiten? Bij een gewenste kamer temp van 21 is er dan nul afgifte mogelijk…
Hier moet ik me dan even wat meer in verdiepen. Waarom is er bij 21 graden geen afgifte meer dan bij 15 graden?
Mijn logica: bij een temperatuur van 21 graden wordt de vloer ongeveer 21 graden. Dat is het minimum wat ik als vloertemperatuur wil als we beginnen met verwarmen.
FransvWoerkom schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:12:
[...]

Bij alle pana's zit de circulatiepomp aan de "inlet" waar het retourwater uit tank en afgiftesysteem aan komt. Het doet er eigenlijk helemaal niet toe waar de pomp zit. Het doet er ook niet toe of je de driewegklep aan warme of koude kant (inlet of outlet) zet, zolang je de AB kant maar aan de pana zet. En wat er wel toe doet is dat je ervoor zorgt dat de outlet van de pana, waar het hete water uit komt, aan de bovenkant van de tank aansluit, al dan niet via de driewegklep.
Dat begrijp ik niet, als we water door het circuit willen laten stromen is dit nu als volgt aangesloten: Vanaf de 3-weg-klep naar SWW-Tank (bovenste aansluiting), gaat verder vanaf de retour van de tank (onderste) naar de upanor 32mm retourleiding naar de buitenunit en dit geeft een debiet van 0.

Onze oplossing is dat dit niet goed is en dat de retour van de tank naar de retour vlak voor de binnenunit moet. Dan pompt deze het terug naar de binnenunit. Overzie ik iets?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beninho schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:30:
[...]
Dat begrijp ik niet, als we water door het circuit willen laten stromen is dit nu als volgt aangesloten: Vanaf de 3-weg-klep naar SWW-Tank (bovenste aansluiting), gaat verder vanaf de retour van de tank (onderste) naar de upanor 32mm retourleiding naar de buitenunit en dit geeft een debiet van 0.

Onze oplossing is dat dit niet goed is en dat de retour van de tank naar de retour vlak voor de binnenunit moet. Dan pompt deze het terug naar de binnenunit. Overzie ik iets?
Bij gebrek aan Service Manual van de L-serie moet ik afgaan op de reclamefolders. De binnen- en buitenunit zijn hydraulisch gekoppeld. Dus niet met koelgas/vloeistof, maar met water. Om te voorkomen dat er propaan in het cv-water in huis komt een dubbele scheiding. In de buitenunit de gebruikelijke warmtewisselaar/condensor tussen propaan en koppelingswater en in de binnenunit een warmtewisselaar tussen koppelingswater en cv-water. Mocht het anders zijn, hoor ik het graag.

Bij alle binnenunits of monoblocs zijn er twee aansluitingen voor het cv-circuit eventueel met sww-tank. Uit Outlet komt het opgewarmde cv-water dat naar verwarmingslichamen en/of tank gaat. De retour uit tank en/of verwarmingslichamen gaat naar inlet. In de binnenunit zit ergens een circulatiepomp achter inlet of outlet die voor de stroming zorgt. Of het water door de verwarmingslichamen of tank gaat, wordt bepaald door een driewegklep. Die kan aan de outlet kant of aan de inlet kant zitten.

Je hebt vast in de papieren die je bij de warmtepomp kreeg een tekening zitten van de het leidingwerk in huis. Maak er een foto van en post die hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

FransvWoerkom schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:08:
[...]

Bij gebrek aan Service Manual van de L-serie moet ik afgaan op de reclamefolders. De binnen- en buitenunit zijn hydraulisch gekoppeld. Dus niet met koelgas/vloeistof, maar met water. Om te voorkomen dat er propaan in het cv-water in huis komt een dubbele scheiding. In de buitenunit de gebruikelijke warmtewisselaar/condensor tussen propaan en koppelingswater en in de binnenunit een warmtewisselaar tussen koppelingswater en cv-water. Mocht het anders zijn, hoor ik het graag.
Bij de L serie zit geen hydraulische scheiding in de binnenunit. Water dat door de buitenunit gaat stroomt dus ook door de radiatoren /vloer.
Daarom staat er ook dat er binnenshuis geen automatische ontluchters geplaatst mogen worden. Voor het specifieke geval dat er gas zou lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
FransvWoerkom schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:08:
[...]

Bij alle binnenunits of monoblocs zijn er twee aansluitingen voor het cv-circuit eventueel met sww-tank. Uit Outlet komt het opgewarmde cv-water dat naar verwarmingslichamen en/of tank gaat. De retour uit tank en/of verwarmingslichamen gaat naar inlet. In de binnenunit zit ergens een circulatiepomp achter inlet of outlet die voor de stroming zorgt. Of het water door de verwarmingslichamen of tank gaat, wordt bepaald door een driewegklep. Die kan aan de outlet kant of aan de inlet kant zitten.

Je hebt vast in de papieren die je bij de warmtepomp kreeg een tekening zitten van de het leidingwerk in huis. Maak er een foto van en post die hier.
Er zit geen dubbele wissselaar in de L serie. Wat maakt dat er bij lekkage van de warmtewisselaar propaan de woning in stroomt en daarom mag je dus geen ontgasser gebruiken. Dus de Vacustream wordt geannuleerd.

Zie plaatjes uit de handleiding hieronder. Dit stond niet in de papieren versie wel in de online versie. Maar hier wordt de hypothese dus bevestigd. Er lopen alleen twee leidingen tussen binnen en buiten. En alle andere aansluitingen die je wilt toevoegen aan het systeem komen 'achter' de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUN4wMDANj1jlXoGT5Ed0rQCPS4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GdfwSyY80OUeflPzceOwWeCF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvMcMls3GYBpDt08lgbA9n9cJ94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BDKrle3Im6eJHFgeD1v4c6u.png?f=fotoalbum_large

--
en je ziet op de foto's hieronder dat de retour van de tank naar de retour op de buitenunit loopt. Foto 1 is de hydraulische verbinding tussen buiten en binnen. Op foto 2 zie je de retour van het vat gekoppeld met die verbinding tussen binnen en buiten en op foto 3 zie je de leidingen vanaf het vat. isolatie-afwerking e.d. moet nog even hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff_0_a4DXyAnVNYnbfnI46Ec-sQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8gaoQXIQclTOAEJngMnhxfY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Beninho op 20-11-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beninho schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:14:
[...]

Er zit geen dubbele wissselaar in de L serie. Wat maakt dat er bij lekkage van de warmtewisselaar propaan de woning in stroomt en daarom mag je dus geen ontgasser gebruiken. Dus de Vacustream wordt geannuleerd.

Zie plaatjes uit de handleiding hieronder. Dit stond niet in de papieren versie wel in de online versie. Maar hier wordt de hypothese dus bevestigd. Er lopen alleen twee leidingen tussen binnen en buiten. En alle andere aansluitingen die je wilt toevoegen aan het systeem komen 'achter' de binnenunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is dus simpel en verschilt niet van de gewone monoblocs zonder binnenunit en de splits uit de H- en J-serie. Ook bartvl bedankt !

Het enige probleem is dus waarschijnlijk de tekenwijze en uitvoering van de driewegkraan. Van de driewegkraan is zeker dat hij de warmtepomp verbindt met ofwel de radiatoren/vvw ofwel de sww tank. Dat kan aan de aanvoerkant óf de retourkant. De tekenwijze met die 3 driehoekjes zegt alleen maar dat het ding drie poorten heeft. De tekenwijze heeft niets te maken met de uitvoering van die kraan. Bij het bestellen en het installeren moet je weten wat de bedoeling van die kraan is en welke van de drie poorten degene is die aan de warmtepomp moet (meestal AB genooemd) de andere twee poorten, zeg maar A en B komen dan aan de tank en aan de verwarmingen. Het is handig om een kraan met de hand of met een elektra-wisselschakelaar te proberen om te kijken wat de AB poort is. Als die maar goed zit, kun je door verwisseling van aansluitingen op de kraan of de warmtepomp ook nog de functies kamerverwarmen en tankverwarmen goed krijgen.

P.S. Wat zit er in de binnenunit? Een printplaat en een aansluitblok voor de 230V? Of ook de backup-heater en de circulatiepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
FransvWoerkom schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:31:
[...]

Het is dus simpel en verschilt niet van de gewone monoblocs zonder binnenunit en de splits uit de H- en J-serie. Ook bartvl bedankt !

Het enige probleem is dus waarschijnlijk de tekenwijze en uitvoering van de driewegkraan. Van de driewegkraan is zeker dat hij de warmtepomp verbindt met ofwel de radiatoren/vvw ofwel de sww tank. Dat kan aan de aanvoerkant óf de retourkant. De tekenwijze met die 3 driehoekjes zegt alleen maar dat het ding drie poorten heeft. De tekenwijze heeft niets te maken met de uitvoering van die kraan. Bij het bestellen en het installeren moet je weten wat de bedoeling van die kraan is en welke van de drie poorten degene is die aan de warmtepomp moet (meestal AB genooemd) de andere twee poorten, zeg maar A en B komen dan aan de tank en aan de verwarmingen. Het is handig om een kraan met de hand of met een elektra-wisselschakelaar te proberen om te kijken wat de AB poort is. Als die maar goed zit, kun je door verwisseling van aansluitingen op de kraan of de warmtepomp ook nog de functies kamerverwarmen en tankverwarmen goed krijgen.

P.S. Wat zit er in de binnenunit? Een printplaat en een aansluitblok voor de 230V? Of ook de backup-heater en de circulatiepomp?
In de binnenunit zit de printplaat, het expansievat, de drukmeter, flowemter, aansluitblok voor 2x 230, de back-up heater, de circulatiepomp en zelfs een vrij degelijk ogende magneetfilter.

De 3-weg klep zit zeker goed gemonteerd en functioneert ook. Circuit B gaat bij mij naar de vloer en A naar de tank. Als ik er lucht doorheen blaas, loopt dat ook die kant op. Alleen in de huidige opzet, met dus de retour van de tank aangesloten op de retour naar de buiten-unit, slaat het systeem vast op een debiet van 0.

We hebben zelf voor de vorm de A-B van de drieweg omgedraaid om te testen of dat ding zelf niet stuk was. Maar dan loopt hij prima op de A naar de vloer en slaat de B vast en geeft een debiet van 0.

Dat komt omdat we de pomp in deze setting wordt overgeslagen. Morgen gaan we proberen om deze op de retour van het CV systeem aan te sluiten, want de drie-weg zit op de aanvoer van het CV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beninho schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:42:
[...]

In de binnenunit zit de printplaat, het expansievat, de drukmeter, flowemter, aansluitblok voor 2x 230, de back-up heater, de circulatiepomp en zelfs een vrij degelijk ogende magneetfilter.

De 3-weg klep zit zeker goed gemonteerd en functioneert ook. Circuit B gaat bij mij naar de vloer en A naar de tank. Als ik er lucht doorheen blaas, loopt dat ook die kant op. Alleen in de huidige opzet, met dus de retour van de tank aangesloten op de retour naar de buiten-unit, slaat het systeem vast op een debiet van 0.

We hebben zelf voor de vorm de A-B van de drieweg omgedraaid om te testen of dat ding zelf niet stuk was. Maar dan loopt hij prima op de A naar de vloer en slaat de B vast en geeft een debiet van 0.

Dat komt omdat we de pomp in deze setting wordt overgeslagen. Morgen gaan we proberen om deze op de retour van het CV systeem aan te sluiten, want de drie-weg zit op de aanvoer van het CV systeem.
Is het een kogelventiel? Welk merk/type? Bij een kogelventiel met T-boring zit de AB niet in het midden maar is het een van de twee zijkanten. Zit de kogel niet 180° verdraaid? Dan is in de ene stand AB dicht en in de andere A, AB en B alledrie verbonden.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 20-11-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
FransvWoerkom schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:17:
[...]

Is het een kogelventiel? Welk merk/type? Bij een kogelventiel met T-boring zit de AB niet in het midden maar is het een van de twee zijkanten. Zit de kogel niet 180° verdraaid? Dan is in de ene stand AB dicht en in de andere A, AB en B alledrie verbonden.
Het is de honeywell vc6013

Zie hier een stukje uit de handleiding over de flow.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKPywT22HXah2OUn2jo66ALkbYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLjOUSPjUXRmMeqijrMxDFnn.jpg?f=fotoalbum_large

In deze situatie gaat het om AB to A or B. Het water stroomt vanaf AB naar B. Als ik de stam omlaag druk, gaat hij naar A en slaat de flow in 1 keer vast. Laat ik de stam weer los, dan stroom het water weer door B.

Zie foto hieronder (de motor hangt er even naast om handmatig te testen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtu-N_o0yxnncZnpu6nmin04qDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldINJdkG3p6OPwJ2u4eeNm1D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Beninho op 20-11-2023 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:17:
[...]

HeyFrans, ik vermoed dat @Beninho probeerd uit te leggen dat hij de DHW hydraulisch niet juist heeft aangesloten. Zie zijn tekst: “Alleen in de huidige opzet, met dus de retour van de tank aangesloten op de retour naar de buiten-unit, slaat het systeem vast op een debiet van 0.

@Beninho Wellicht zoals op onderstaande schets? |:( Dan weet je wat je moet doen 😋👍

Nb voor de halve lezer; onderstaande is hoe het niet moet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Cu6fxXGtt_i_N5s3HKFNLOZEkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9I2RwdYuOo6HG2aJkU7NQz56.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2023 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beninho
ErikVers schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:58:
[...]

HeyFrans, ik vermoed dat @Beninho probeerd uit te leggen dat hij de DHW hydraulisch niet juist heeft aangesloten. Wellicht zoals op onderstaande schets?

[Afbeelding]
Dit is 'em. Zoals je nu schetst is het aangesloten ;w . Dat wordt morgen gecorrigeerd :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Beninho op 20-11-2023 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
@sjimmie @FransvWoerkom Dank voor het meedenken over de H90 error. Ik heb de oorzaak gevonden... 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@AUijtdehaag hoe was dit uiteindelijk afgelopen?
Kon zo niet terug vinden wat de oorzaak en oplossing nu was van de H64 icm de K storing?
Was het de sensor of je leiding lengte?

AUijtdehaag in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

AUijtdehaag in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Is bij de K net als bij de Remeha elga ace dat je nog een transport beveiliging nippel eraf moet halen of kun je zo wartels los en koudemiddel (minimaal 3 meter) leidingen eraan draaien?

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 21-11-2023 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ErikVers
Had het wel ergens nog gepost, maar het was dus de stekkerverbinding van de sensor die er niet goed ingeklikt zat.
Trok hem zo los terwijl die geborgd had moeten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5lR3rdtbSLGB5lrl6eRwtwFMfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJflDzFJqUDo0A0EnHwJI5wJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNhlw8nky-vMU8AymN4reivtF5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wem8Fng6PqhJb6MQFoBAm2Ua.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyq3vNWXlUjB8Ro1w8sdJLDq2CE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnwEiqtnOwwVZIj7aPmxVQqv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3Tj1oft9F0W5a0sV1-Sk-t0h9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALJ6l0t6ZkY7X6w6oF3HsDqY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i37ZJRF1bctdX2ZmE0KabT4Amlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNpYUO0Rlq0NN9k5R8p1yQwk.jpg?f=fotoalbum_tile

De koelleidingen zijn afgedopt met een blindmoer 5/8 en 1/4 en kan je zo aansluiten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:58:
[...]

HeyFrans, ik vermoed dat @Beninho probeerd uit te leggen dat hij de DHW hydraulisch niet juist heeft aangesloten. Zie zijn tekst: “Alleen in de huidige opzet, met dus de retour van de tank aangesloten op de retour naar de buiten-unit, slaat het systeem vast op een debiet van 0.

@Beninho Wellicht zoals op onderstaande schets? |:( Dan weet je wat je moet doen 😋👍

Nb voor de halve lezer; onderstaande is hoe het niet moet.
[Afbeelding]
Anything that can go wrong...

https://historiek.net/wet...enis-geschiedenis/132765/

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BiLLY_daKid schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:06:
@sjimmie @FransvWoerkom Dank voor het meedenken over de H90 error. Ik heb de oorzaak gevonden... 8)7

***members only***
Het printje kan wel wat hebben waarschijnlijk. In de monoblocs gaat de communicatie tussen watersysteem en koelsysteem ook over de (interne) 230V bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Vandaag een vooraf aangekondigde stroomonderbreking gehad voor onderhoud aan het stroomnet door Liander. Was benieuwd of de WP na deze stroomonderbreking uit zichzelf weer zou starten. Maar helaas, de klok van de afstandsbediening was direct uit en de WP wilde na de stroomonderbreking eerst weer op tijd gezet worden en moest daarna ook weer op "on" gezet.

Conclusie: de Panasonic F-serie kan niet omgaan met stroomonderbrekingen en dat betekent dat je eigenlijk in de winter niet op vakantie kunt. Want ik zie de buurvrouw die voor de post zorgt niet in staat om dit tot een goed einde te brengen.
Wel iets om rekening mee te houden als je een tijdje van huis bent. Ik ben benieuwd of latere series hier beter mee omgaan.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@jaari hoe lang was de onderbreking?

Heb mijn J serie wel een paar keer van de stroom gehad maar tot nu toe geen problemen. Maar dat was uit mijn hoofd niet langer dan een uur achtereenvolgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@jaari Afgelopen jaar een paar keer onaangekondigde onderbrekingen van een paar uur gehad met mijn H. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

***members only***
Ik vraag me af of een werkschakelaar tussen binnen- en buitenunit eigenlijk wel gewenst is. Daarmee gaat hij wel uit, maar waarschijnlijk niet zonder foutmelding en mogelijk verwacht hij dan een handmatige herstart. En als de nul is onderbroken, hangt de hele electronica van de buitenunit aan die datadraad met, afhankelijk van de werkzaamheden, kans op schade door statische elektriciteit. Als ik al een werkschakelaar zou plaatsen, zou ik dat voor de binnenunit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beninho
Gelukkig draait het systeem nu goed. en hoe :P . Ik had in ongeveer 90 minuten 52 graden onderin de tank (eerste SWW run ooit voor deze 5KW l). Afgelezen thermisch vermogen was tussen de 9 en 10 KW, met een input tussen de 2 en 2.5 KW bij 6 graden buiten temperatuur.

Nu nog even uitvogelen hoe ik voorkom dat hij na elke douchebeurt gaat opwarmen. Dat is helemaal niet nodig namelijk. Verder heb ik hem nu op 44 graden ingesteld (gokje) want de inventum tank die ik heb staan, heeft de voeler onderin zitten en dan is het bovenin een stuk warmen. Ik moet het nog goed nalezen en inregelen vanaf nu. Dus misschien zit ik er naast.

[ Voor 6% gewijzigd door Beninho op 21-11-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
ik snap even niet waarom mijn pana niet aanspringt.
ik heb stooklijn vervangen voor direct temp (stooklijn was heel vlak 24-28) en nu standaard op 25 gezet en dus op direct. (week oid geleden al)
reden: ik wilde wat gaan spelen met aansturen via heishamon, en dat leek mij even wat makkelijker om te testen. variabele buitentemp is dan even buiten spel, en de stooklijn is zo vlak dat ie toch ongeveer 25 graden moet maken.
ik heb een nachtverlaging van -2 (21u-7u) en delta T van 3 graden. meestal in de ochtend is retourtemp beetje richting de 20 (hij pompt de hele nacht wel, dus dan kom je wel op 20 meestal). en ik draai alleen op watertemp. thermostaat aan HA moet nog komen, dan kan ik verder verslimmen.

nu merk ik alleen dat de WP om 7u niet meer aanspringt, en ik begrijp niet waarom.
2 grafieken:
met temps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyX_tC4aNDxoFBFBHtp9hXzmt6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1z3bCNJTfYVDT8AAdEZ1NVG.png?f=fotoalbum_large

met stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGnJUal-_3tFFfVExcIlzy_vsvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysnYkfPd2TEGFIndJD2xbIgr.png?f=fotoalbum_large

iets van toelichting nog:
15u = SWW run.
iets voor 17u piek en dan uit is raar, doet ie normaal niet, maar is SWW nog geweest (hij staat tot 17u op SWW/room modus, de rest van de dag op alleen room).

heeft iemand een idee?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35

***members only***
Veel IP44 (werk)schakelaars en stopcontacten hebben een uitbreekpoortje aan de onderzijde tegen de acherkant, als je die open maakt kan het condenswater eruit lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
Vandaag een vooraf aangekondigde stroomonderbreking gehad voor onderhoud aan het stroomnet door Liander. Was benieuwd of de WP na deze stroomonderbreking uit zichzelf weer zou starten. Maar helaas, de klok van de afstandsbediening was direct uit en de WP wilde na de stroomonderbreking eerst weer op tijd gezet worden en moest daarna ook weer op "on" gezet.

Conclusie: de Panasonic F-serie kan niet omgaan met stroomonderbrekingen en dat betekent dat je eigenlijk in de winter niet op vakantie kunt. Want ik zie de buurvrouw die voor de post zorgt niet in staat om dit tot een goed einde te brengen.
Wel iets om rekening mee te houden als je een tijdje van huis bent. Ik ben benieuwd of latere series hier beter mee omgaan.
Tip zet een schakel moment in je klokprogramma. Dan kun je wel op vakantie 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Beekforel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:03:
@jaari hoe lang was de onderbreking?

Heb mijn J serie wel een paar keer van de stroom gehad maar tot nu toe geen problemen. Maar dat was uit mijn hoofd niet langer dan een uur achtereenvolgens.
de stroomonderbreking was iets meer dan 2 uur.
Ik zal na de winter eens kijken of de klok bij een kleine onderbreking (van zeg een half uur) wél doorloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
ErikVers schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:19:
[...]

Tip zet een schakel moment in je klokprogramma. Dan kun je wel op vakantie 😉
nee, het klokprogramma was actief. Maar hij wil eerst een ingestelde klok hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beninho schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:21:
[...]

Gelukkig draait het systeem nu goed. en hoe :P . Ik had in ongeveer 90 minuten 52 graden onderin de tank (eerste SWW run ooit voor deze 5KW l). Afgelezen thermisch vermogen was tussen de 9 en 10 KW, met een input tussen de 2 en 2.5 KW bij 6 graden buiten temperatuur.

Nu nog even uitvogelen hoe ik voorkom dat hij na elke douchebeurt gaat opwarmen. Dat is helemaal niet nodig namelijk. Verder heb ik hem nu op 44 graden ingesteld (gokje) want de inventum tank die ik heb staan, heeft de voeler onderin zitten en dan is het bovenin een stuk warmen. Ik moet het nog goed nalezen en inregelen vanaf nu. Dus misschien zit ik er naast.
Mooi.

Natuurlijk geeft 9-10kW voor een 5kW warmtepomp opgetrokken wenkbrauwen. Dat kan aan de sensors liggen. Als die goed zijn gecalibreerd, geven ze samen met de flowsensor een redelijke schatting van het afgegeven vermogen. Een sensor onderin de tank, waar het koude water binnenkomt, geeft wel vaak opwarmen; eigenlijk elke keer dat ergens een warmwaterkraan open gaat. Wat is na dat opwarmen de temperatuur van het getapte water? Meestal is die interessanter. Ik heb de sensor in het midden van de tank zitten en laat de pana tot 52° opwarmen met een hysterese van 8°. In de praktijk verwarmt hij dan tot 53 en zakt tot 42° waardoor er dan nog een halve tank boven de 42 over is. Ruim voor de afwas en de douche. Hebben die Inventum boilers geen insteekthermometer halverwege? Die zit meestal ook in een dompelbuis.

Besturing van de tankopwarming is een geweldig experimenteerproject en de uitkomst is meestal heel persoonlijk en moeilijk te vergelijken met die van anderen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Baapje327 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:36:
ik snap even niet waarom mijn pana niet aanspringt.
ik heb stooklijn vervangen voor direct temp (stooklijn was heel vlak 24-28) en nu standaard op 25 gezet en dus op direct. (week oid geleden al)
reden: ik wilde wat gaan spelen met aansturen via heishamon, en dat leek mij even wat makkelijker om te testen. variabele buitentemp is dan even buiten spel, en de stooklijn is zo vlak dat ie toch ongeveer 25 graden moet maken.
ik heb een nachtverlaging van -2 (21u-7u) en delta T van 3 graden. meestal in de ochtend is retourtemp beetje richting de 20 (hij pompt de hele nacht wel, dus dan kom je wel op 20 meestal). en ik draai alleen op watertemp. thermostaat aan HA moet nog komen, dan kan ik verder verslimmen.

nu merk ik alleen dat de WP om 7u niet meer aanspringt, en ik begrijp niet waarom.
2 grafieken:
met temps:
[Afbeelding]

met stroomverbruik:
[Afbeelding]

iets van toelichting nog:
15u = SWW run.
iets voor 17u piek en dan uit is raar, doet ie normaal niet, maar is SWW nog geweest (hij staat tot 17u op SWW/room modus, de rest van de dag op alleen room).

heeft iemand een idee?
Kun je inzoomen op t laatste uur rond uitgaan en dan incl compr freq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:22:
[...]

nee, het klokprogramma was actief. Maar hij wil eerst een ingestelde klok hebben.
Ok, ik heb nog nooit ook niet na uren onderbreking gehad dat klok weg was

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 21-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:18:
[...]

Ik vraag me af of een werkschakelaar tussen binnen- en buitenunit eigenlijk wel gewenst is. Daarmee gaat hij wel uit, maar waarschijnlijk niet zonder foutmelding en mogelijk verwacht hij dan een handmatige herstart. En als de nul is onderbroken, hangt de hele electronica van de buitenunit aan die datadraad met, afhankelijk van de werkzaamheden, kans op schade door statische elektriciteit. Als ik al een werkschakelaar zou plaatsen, zou ik dat voor de binnenunit doen.
Wat zou het gevaar daarvan zijn?

Veel airco units hebben ook enkel 4aderige kabel naar buiten lopen en spanning op binnenunit blijft. Toch adviseren/plaatsen vele er een schakelaar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jaari schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:

De F-serie is niet van gisteren, en zal dus wel een real time clock hebben. Maar de F-serie is wel oud en de RTC loopt dus op een backup batterijtje of een supercap, een elco met hoge capaciteit die heel lang zijn lading vasthoudt. Is dat batterijtje niet op of de supercap defect? Hij zal wel in de remote zitten, maar ik kan er niks over vinden. Wel over de pana airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tijdens een defrost piekt de compressor tot 60 Hz volgens de Heishamon?

Maak de defrost niet zo vaak live mee. Maar wat mij nu opviel was dat dit nagenoeg in stilte (vanuit binnen gehoord dan) gebeurt. Terwijl ik in normaal bedrijf toch altijd een lichte brom hoor. Toch maar eens controleren of alles nog waterpas staat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Hier ook net een defrost van mijn t-cap, mijn eerste ooit..

Wat me opviel was dat de compressor naar 80hz ging, maar de flow naar 0. Opgenomen vermogen piekte op 4000 watt.

Waarom is de flow 0 ipv skyhigh??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ErikVers schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:24:
[...]

Kun je inzoomen op t laatste uur rond uitgaan en dan incl compr freq
zeker
outlet target temp voor 21u = 25
outlet target temp na 21u = 23

inlet temp is 23 om 21u.

compressor hz = 28

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vwa2c4MvGOuMDPJ6j5GIKKMy3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChQ5Ut5LPy5QquDgR3osX8Qf.png?f=fotoalbum_large

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
wederom vanmorgen hetzelfde gedrag, compressor gaat wel even aan, naar 45 hz, en gaat dan weer uit. inlet is 19 graden, target temp 25.
zelfde temp gisterenavond als in de grafiek van eergisteren.

[ Voor 18% gewijzigd door Baapje327 op 22-11-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:56
Kan je eigenlijk ergens in de Panasonic service cloud zien of de backup heater zijn werk doet?
Dat zou toch dat tabelletje onder Room heater moeten zijn? Die staat na enkele defrosts nog steeds op 0.

In de graph zie ik ook backup heater status 1 t/m 3, maar die blijven ook allemaal op off tijdens een defrost.

In DSMR zie ik echter wel een 2de fase (L1) meepieken tijdens een defrost, dus ik weet vrijwel zeker dat het backup element zijn werk doet. Vind het alleen vreemd dat ik dat nergens terug zie.

Of zou het element te kort aan staan om te registreren in de graph? En de totale tijd nog afgerond worden naar 0 uur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9hyPBdNC0f1hQr-xIoCmX_rVT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D4lpbr3KCR08qRvZsod1kEJK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6U1YrFyzg4uPF_bEJO1GOdOYvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p0HCAhgBEhCnw0ZhRke6l16I.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
@Deismyna daar ik alles in het engels heb staan: bij mij staat die als "room heater".
doeverandert van waarde 1 naar waarde 2 als hij aan gaat.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Baapje327 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:13:
[...]

zeker
outlet target temp voor 21u = 25
outlet target temp na 21u = 23

inlet temp is 23 om 21u.

compressor hz = 28

[Afbeelding]
Die lagere target gaat hij logisch op uit. Staat hij op interne thermostaat? Zou dan je war de lage target 1 graad hoger instellen en een nachtverlaging in je klokprogramma instellen tussen 24:00-10:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:18:
[...]

Die lagere target gaat hij logisch op uit. Staat hij op interne thermostaat? Zou dan je war de lage target 1 graad hoger instellen en een nachtverlaging in je klokprogramma instellen tussen 24:00-10:00
Ja dat klopt, dat is de nachtverlaging die om 21u inkickt.
Hii staat op water temp, war only, draai ik al 2 jaar op, maar nu dus op direct temp gezet, ivm aansturing met HA heishamon, zie post hierboven.

Ik begrijp niet waarom ie niet aanspring om 7u, als de target temp 25 is, en aanvoer 19a20 graden is, delta temp staat op 3, dus zou aan moeten gaan.
Ik snap de kaboutertjes niet zeg maar 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Baapje327 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:36:
[...]

Ja dat klopt, dat is de nachtverlaging die om 21u inkickt.
Hii staat op water temp, war only, draai ik al 2 jaar op, maar nu dus op direct temp gezet, ivm aansturing met HA heishamon, zie post hierboven.

Ik begrijp niet waarom ie niet aanspring om 7u, als de target temp 25 is, en aanvoer 19a20 graden is, delta temp staat op 3, dus zou aan moeten gaan.
Ik snap de kaboutertjes niet zeg maar 😅
Ik heb er pas een uitgebreid post aangewend, zal hem ff opzoeken, korte versie is dat tijdens je overshoot tr bepaalt bij welke ta (>+3 tov tr tijdens overshoot) hij weer aan mag.

Ik hanteer een heilige ondergrens van ta 26. Dus nachtverlaging ook niet daaronder laten komen. Wil je wel nachtverlaging (ben ik voorstander van in veel gevallen) test dan maar eens met de interne of een externe thermostaat en je krijgt dit met 0 defrosts nog dit stookzeisoen;

Piekjes zijn SWW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3rSAUCv0qG8eLYNrViY2LKEYkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeEM9oK8abNkiK0T1FrMbfwg.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn 9J staat sinds vanacht continue te draaien. Er is rond 3 uur een defrost geweest.
Het huis blijft continue rond de 20 graden, we hebben geen nachtverlaging .
Hij draait lang op ongeveer 30Hz en verbruikt volgens smartcloud daarbij indicatief 600W,
Daarna draait hij op ongeveer 20Hz en verbruikt daarbij indicatief 400W.
Ik verwacht dat rond het middaguur de thermostaat ingrijpt en de warmtepomp uitgaat.

Wat zou ik kunnen proberen om te zorgen dat hij eerder op een lagere frequentie draait?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e352QaxfSQy1y-bg2JtC7zLXMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7kcYOmUXn4n4KQX2je3Pg2B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:07:
Mijn 9J staat sinds vanacht continue te draaien. Er is rond 3 uur een defrost geweest.
Het huis blijft continue rond de 20 graden, we hebben geen nachtverlaging .
Hij draait lang op ongeveer 30Hz en verbruikt volgens smartcloud daarbij indicatief 600W,
Daarna draait hij op ongeveer 20Hz en verbruikt daarbij indicatief 400W.
Ik verwacht dat rond het middaguur de thermostaat ingrijpt en de warmtepomp uitgaat.

Wat zou ik kunnen proberen om te zorgen dat hij eerder op een lagere frequentie draait?
[Afbeelding]
Is top toch, zou niet teveel aan doen.

Behalve nadenken over een nachtverlaging maar dan draait wel harder uiteraard omdat vrijwel niks gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Knip verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
hmm, ging iets mis met mijn vorige post (of stuur nu twee keer hetzelfde bericht...)

Mijn vraag: kan iemand onderstaande grafiek verklaren? Ik heb in principe de mijn WP s nachts uitstaan. Om 8.00u gaat ie aan. In de grafiek zie ik een stijging van de aanvoer en retour om 4.30u. Om 6.45u ook en dan gaat de pomp ook even draaien. Hoe kan dat terwijl de compressor niet aan gaat? Is dat een defrost? Lijkt mij niet omdat de aanvoer en retour er niet van stijgen, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfG5RE7Xa5oMD1cjaEt7_GiUebI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nn77kawy1Dp652Xz3qHRS7n0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@harmen22 geen defrost maar wel een vorstbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

harmen22 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:52:
hmm, ging iets mis met mijn vorige post (of stuur nu twee keer hetzelfde bericht...)

Mijn vraag: kan iemand onderstaande grafiek verklaren? Ik heb in principe de mijn WP s nachts uitstaan. Om 8.00u gaat ie aan. In de grafiek zie ik een stijging van de aanvoer en retour om 4.30u. Om 6.45u ook en dan gaat de pomp ook even draaien. Hoe kan dat terwijl de compressor niet aan gaat? Is dat een defrost? Lijkt mij niet omdat de aanvoer en retour er niet van stijgen, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Hoe staat je WP 's nachts "uit"? Nachtverlaging?

Regel je via (interne) thermostaat? Ik heb vergelijkbaar gedrag gezien wanneer de temperatuur schommelde rondom het kantelpunt om wel/niet te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
sjimmie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:23:
@harmen22 geen defrost maar wel een vorstbeveiliging?
O, dat zou kunnen. Weet ik eigenlijk niet. Wat is het verschil en hoe kan ik zien of dit een vorstbeveiliging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
ErikKo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:47:
[...]

Hoe staat je WP 's nachts "uit"? Nachtverlaging?

Regel je via (interne) thermostaat? Ik heb vergelijkbaar gedrag gezien wanneer de temperatuur schommelde rondom het kantelpunt om wel/niet te starten.
Volgens mij is nachtverlaging dat ik een paar graden verminder op mijn stooklijn toch? Nee bij mij gaat de WP echt uit s nachts. Ook de pomp is dan uit... Dus via de weektimer ingesteld dat er geen activiteit is tussen 22.00u en 8.00u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
harmen22 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:47:
[...]

O, dat zou kunnen. Weet ik eigenlijk niet. Wat is het verschil en hoe kan ik zien of dit een vorstbeveiliging is?
Ik neem aan dat jij een monoblock hebt, ik heb zelf een split en daarmee heb ik per definitie geen vorstbeveiliging. De vele eigenaren van monoblocks hier zullen beter weten hoe je die herkent. Zelf herken ik het puur aan wat je beschrijft. Namelijk eventjes het water laten stromen om bevriezing te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ik gebruik momenteel nog het klokprogramma in de controller. Wordt dit klokprogramma vanaf de controller afgetrapt of vanuit de warmetpomp zelf? Met andere woorden; werkt mijn klokprogramma nog steeds als ik de controller tijdelijk loskoppel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Brokencore schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:54:
Ik gebruik momenteel nog het klokprogramma in de controller. Wordt dit klokprogramma vanaf de controller afgetrapt of vanuit de warmetpomp zelf? Met andere woorden; werkt mijn klokprogramma nog steeds als ik de controller tijdelijk loskoppel?
Ik gok dat de hele WP niet meer werkt als je de controller er niet aan hebt hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Brokencore schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:54:
Uit het feit dat het klokprogramma zowel in je controller als in de Pana Cloud kan leven, en ze elkaar niet zien, maak ik op dat de logica niet in de Pana zelf zit (maar op twee plaatsen daarbuiten). Is puur een aanname op basis van gedrag, hoeft niet te kloppen natuurlijk. Ben benieuwd als je het getest hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 22-11-2023 17:14 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:42
De binnentemperatuur was de hele middag keurig netjes 20 graden. Even meet de controller 20.5 en de aanvoertemp target gaat van 37 naar 26, waardoor hij meteen uitgaat, omdat de aanvoer al ongeveer 37 was op dat moment.
In de service manual lees ik dat met stooklijn en controller als thermostaat de shift van de target temperatuur de PI logic volgt van de controller.
Is het logisch dat de target aanvoer temperatuur buiten de stooklijn valt als gevolg hiervan?
Zijn er nog andere waardes die ik kan controleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXxxkjaueb1FphGntVRsVSKKotI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctK3jfnfO5tLiFeA5J3YSKG3.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb er pas een uitgebreid post aangewend, zal hem ff opzoeken, korte versie is dat tijdens je overshoot tr bepaalt bij welke ta (>+3 tov tr tijdens overshoot) hij weer aan mag.

Ik hanteer een heilige ondergrens van ta 26. Dus nachtverlaging ook niet daaronder laten komen. Wil je wel nachtverlaging (ben ik voorstander van in veel gevallen) test dan maar eens met de interne of een externe thermostaat en je krijgt dit met 0 defrosts nog dit stookzeisoen;

Piekjes zijn SWW

[Afbeelding]
uit de TS:
De Panasonic heeft een aantal simpele regels waar hij zich aan houdt.

Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
Als de watertemperatuur 3 graden onder de retour watertemperatuur zit waarop de warmtepomp uitging en hij is 3 minuten uit geweest, dan wordt de warmteproductie hervat.

Deze regels kunnen we gebruiken om de Panasonic zo laag mogelijk te laten draaien als we een Heishamon hebben.
je bedoelt het bovenstaande principe uit de TS toch?
ben wel benieuwd naar de uitgebreide post dan.

bij het eerste uitgangspunt: watertemp is TA toch, en dan incl. delta T.
dus TA = 26, deltaT = 3, dan stopt ie met werken als de retour 23 graden is voor 2 minuten.

daarna gaat ie pas weer aan als de retour temp meer dan 3 graden onder de oude retourtemp waarop die uitging, dus in het voorbeeld hierboven, 23-3 = 20, dus dan als die 19 graden retour krijgt, gaat ie pas weer aan.
klopt zo toch?

[ Voor 1% gewijzigd door Baapje327 op 22-11-2023 20:46 . Reden: nette quote opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Baapje327 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:15:
[...]

TS:
Hoe reageert de Panasonic
De Panasonic heeft een aantal simpele regels waar hij zich aan houdt.

Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
Als de watertemperatuur 3 graden onder de retour watertemperatuur zit waarop de warmtepomp uitging en hij is 3 minuten uit geweest, dan wordt de warmteproductie hervat.

Deze regels kunnen we gebruiken om de Panasonic zo laag mogelijk te laten draaien als we een Heishamon hebben.

je bedoelt principe uit de TS toch?
ben wel benieuwd naar de uitgebreide post dan.

bij het eerste uitgangspunt: watertemp is TA toch, en dan incl. delta T.
dus TA = 26, deltaT = 3, dan stopt ie met werken als de retour 23 graden is voor 2 minuten.

daarna gaat ie pas weer aan als de retour temp meer dan 3 graden onder de oude retourtemp waarop die uitging, dus in het voorbeeld hierboven, 23-3 = 20, dus dan als die 19 graden retour krijgt, gaat ie pas weer aan.
klopt zo toch?
Het voorbeeld voor het weer aan gaan daarin klopt je voorbeeld.

Voor wat betreft uitgaan (zogenaamde overshoot) is TA<+2 tov target temp voor meer dan 3 minuten.
Oftewel Target26 dan gaat hij boven de TA28 uit (Ta is temperatuur aanvoer oftewel je outlet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:41:
[...]

Wat zou het gevaar daarvan zijn?

Veel airco units hebben ook enkel 4aderige kabel naar buiten lopen en spanning op binnenunit blijft. Toch adviseren/plaatsen vele er een schakelaar buiten.
Het is gevoelsmatig. Ik probeer de pana gewoon met de stopknop en vervolgens de alamats in de meterkast uit te zetten. Als ik dan de kast open heb geschroefd zet ik eerst de als's uit. Het idee dat er nog een draad van een spanningvoerende print in de binnenunit naar de hoofdprint in de buitenunit loopt, zou me geen prettig gevoel geven. Ik neem aan dat Panasonic goed heeft nagedacht over die verbinding en is het wel veilig en fail-safe, maar het zit wel aan de (al dan niet afgeschakelde) nul en niet aan de veiligheidsaarde. Heeft Panasonic er iets over in de installatiemanuals staan?

Tegen werkschakelaars in de buitenlucht, en zeker rond het huis, heb ik twee dingen: Regen geleidt slecht en vormt geen bedreiging, maar wel jerrycans schoonmaakazijn die elk voorjaar over tuinen worden uitgegoten tegen de vergroening. En ze zijn vaak te goed bereikbaar voor lieden die een geintje willen uithalen.

Je moet je bij beveiligingen altijd afvragen of er niet eerder risico's bij komen dan dat er verkleind worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:07:
[...]

Het is gevoelsmatig. Ik probeer de pana gewoon met de stopknop en vervolgens de alamats in de meterkast uit te zetten. Als ik dan de kast open heb geschroefd zet ik eerst de als's uit. Het idee dat er nog een draad van een spanningvoerende print in de binnenunit naar de hoofdprint in de buitenunit loopt, zou me geen prettig gevoel geven. Ik neem aan dat Panasonic goed heeft nagedacht over die verbinding en is het wel veilig en fail-safe, maar het zit wel aan de (al dan niet afgeschakelde) nul en niet aan de veiligheidsaarde. Heeft Panasonic er iets over in de installatiemanuals staan?

Tegen werkschakelaars in de buitenlucht, en zeker rond het huis, heb ik twee dingen: Regen geleidt slecht en vormt geen bedreiging, maar wel jerrycans schoonmaakazijn die elk voorjaar over tuinen worden uitgegoten tegen de vergroening. En ze zijn vaak te goed bereikbaar voor lieden die een geintje willen uithalen.

Je moet je bij beveiligingen altijd afvragen of er niet eerder risico's bij komen dan dat er verkleind worden.
Snap je punt, prive zou ik er ook nog twee keer over nadenken. Zakelijk ontkom je er in mijn ogen niet aan. Monteer ze soms ook aan de achterzijde aan de unit zelf. Dan is het is meer uit het zicht en ook minder snel dat men er iets tegen aan smeert of hem uit zet. Helaas met de r290 geen optie meer, je ziet ze vaak stuk ernaast op de muur nu….

Dan zou binnen icm slotje een goede optie kunnen zijn zakelijk. Alleen krijg je weer berg commentaar van beter wetende mede installateurs dat ze hem in het zicht willen hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ErikVers schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:47:
[...]

Het voorbeeld voor het weer aan gaan klopt je verhaal.

Voor wat betreft uitgaan (zogenaamde overshoot) is TA<+1 tov target temp
Oftewel Target26 dan gaat hij op de TA28 uit (Ta is temperatuur aanvoer oftewel je outlet)
ok dank. helder.
goed om te beseffen dat TA de temp is die eruit komt, en het verschil met Target TA is waarop ie dus uitschakelt, 2 mag nog, maar meer dan 2 boven Target TA is dus uit.

ik ga hem eens op direct Target TA=26 zetten, eens kijken hoe dat gaat. het is hier lekker in huis als retour 23 graden is, dus dan draait ie wellicht wel mooi. gaat ie alleen wel als een dolle naartoe werken natuurlijk als ie om 7u aanspringt. Target TA naar beneden naar 3 a 4 boven retourtemp klinkt dan logisch om op te sturen via HA/heishamon?
ga ik eens wat mee testen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:56:
Hier ook net een defrost van mijn t-cap, mijn eerste ooit..

Wat me opviel was dat de compressor naar 80hz ging, maar de flow naar 0. Opgenomen vermogen piekte op 4000 watt.

Waarom is de flow 0 ipv skyhigh??
De T-caps hebben twee manieren om het ijs van de verdamper te krijgen: Mode 1 is de normale; koelen van het verwarmingswater om daarmee de verdamper te verwarmen. Mode 1 gebeurt als het verwarmingswater heter is dan 50° of de buitentemperatuur boven de -10° en het verwarmingswater boven de 27°. Is het verwarmingswater in temperatuur gezakt tot onder de 27° dan gaat hij verder in mode 2. Door het omzetten van bypass kleppen wordt het gas direct over de verdamper gepompt waar het condenseert. De warmte komt hierbij uitsluitend uit de compressor, vandaar die 4kW. Het water in het verwarmingscircuit wordt dus niet kouder.

Zie service manual hfdst 13.2.2 Deice Operation (voor de H-serie, blz 125 en 126)

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Ik heb gisteravond de stooklijn bijgewerkt, waarna de nachtverlaging vanuit de Pana Cloud niet meer is doorgekomen. Heeft iemand dit eerder ervaren?

20:52 de WP weer aangezet na wijziging instellingen
22:00 geen nachtverlaging

Edit: schijnbaar is de hele Weekly Timer in de Aquarea Smart Cloud gewiped. Lekker dan.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikKo op 23-11-2023 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:25
ErikKo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:11:

Edit: schijnbaar is de hele Weekly Timer in de Aquarea Smart Cloud gewiped. Lekker dan.
Staat die weekly timer nog wel aan?
Heb je de stooklijn met de controller aangepast, het is mijn indruk dat als je instellingen wijzigt met de controller het weekprogramma wordt uitgeschakeld, maar ik krijg mijn vingers er nog niet precies achter.

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Je hebt een weekprogramma in de controller, en een weekprogramma op de cloud. Die twee werken onafhankelijk van elkaar, dus je kunt het beste maar één van de twee gebruiken.

Ik had alleen het weekprogramma van de cloud in gebruik. Maar vanmorgen zag ik dat deze dus uit stond en dat alle regels in het weekprogramma verdwenen zijn.

Ik heb gisteravond de stooklijn bijgewerkt, dus heb de WP uit moeten zetten via de controller. Vòòr die handeling heb ik de WP al een week niet aangeraakt en werkte de nachtverlaging perfect.

Kortom: Als je de WP uitzet via de controller (zodat je in de installateursinstellingen kan), wordt het weekprogramma op de Pana Cloud verwijderd. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door ErikKo op 23-11-2023 08:20 ]

• ConQuestador
FransvWoerkom schreef op donderdag 23 november 2023 @ 00:50:
[...]

De T-caps hebben twee manieren om het ijs van de verdamper te krijgen: Mode 1 is de normale; koelen van het verwarmingswater om daarmee de verdamper te verwarmen. Mode 1 gebeurt als het verwarmingswater heter is dan 50° of de buitentemperatuur boven de -10° en het verwarmingswater boven de 27°. Is het verwarmingswater in temperatuur gezakt tot onder de 27° dan gaat hij verder in mode 2. Door het omzetten van bypass kleppen wordt het gas direct over de verdamper gepompt waar het condenseert. De warmte komt hierbij uitsluitend uit de compressor, vandaar die 4kW. Het water in het verwarmingscircuit wordt dus niet kouder.

Zie service manual hfdst 13.2.2 Deice Operation (voor de H-serie, blz 125 en 126)
In de tussentijd had ik inderdaad deze informatie ook gevonden.

Wat ik me alleen afvraag: als je tr 27 graden moet zijn, dan moet je dus met ta van 31 (dt 4) stoken.

Als ik dat doe wordt het onnodig warm in huis, zelfs met deze temperuren kan ik mijn huis prima warm krijgen op ta 26 graden. Dan zou ik dus fors hoger moeten zitten puur om mode 1 defrost te krijgen. Is mode 2 echt zo inefficiënt qua verbruik? (Gister 28 kwh verstookt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 19:58
ConQuestador schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:48:
[...]

In de tussentijd had ik inderdaad deze informatie ook gevonden.

Wat ik me alleen afvraag: als je tr 27 graden moet zijn, dan moet je dus met ta van 31 (dt 4) stoken.

Als ik dat doe wordt het onnodig warm in huis, zelfs met deze temperuren kan ik mijn huis prima warm krijgen op ta 26 graden. Dan zou ik dus fors hoger moeten zitten puur om mode 1 defrost te krijgen. Is mode 2 echt zo inefficiënt qua verbruik? (Gister 28 kwh verstookt)
Tijdens mode 2 is de energie voor de defrost COP=1 als ik het goed heb, bij de andere mode wordt de warmte uit het CV systeem gebruikt die daarvoor met een hogere COP is opgewekt (bv 3 of 4). Dat is ongeveer het relatieve verschil, in absolute hoeveelheden moet je weten hoeveel energie een defrost kost. Dit staat niet in de documentatie, maar ik heb ooit gelezen dat het zo rond de 1.5 kWh is (iemand exacte gegevens?).

Voor 1 defrost hoef je het niet te laten maar er komen ook perioden dat er hier ieder uur gedefrost moet worden. Met de grotere wisselaar van de t-cap en je aangegeven verbruik heb je daar hopelijk minder last van.

• Stanzi
  • Laatst online: 12-09 19:12
Sinds een paar weken draait bij mij een Panasonic 5J. Verwarmen doet die zonder problemen, het enige wat mij erg tegen valt is het geluid uit de leidingen. Als ik hoger ga dan 6 l/m begin ik de leidingen/verdelers erg te horen en onder de 7.2 l/m krijg ik waterflow foutmeldingen.

De leiding opbouw is als volgt (ik hoop dat het duidelijk is...):

Warmtepomp -> 5/4 knie -> 5/4 RVS flex leiding 60cm -> 5/4 knie -> verloop 5/4 naar 32mm pers -> 1,5m 32mm leiding -> pers knie -> 5m 32mm leiding -> T-stuk -> 1 verdeler 15cm na het T-stuk en 1 verdeler na 3 m 32mm leiding. Daarna terug met de zelfde route alleen andersom.

Kan het aan de leidingen liggen? Herkent iemand dit? Als ik het ontluchtings programma laat draaien is het geluid van de leidingen stortend hard.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 16:33
Ik denk aan lucht in je leidingen. Is het overal goed ontlucht? Je zal dit meerdere malen moeten doen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• ConQuestador
Thorsd schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
[...]

Tijdens mode 2 is de energie voor de defrost COP=1 als ik het goed heb, bij de andere mode wordt de warmte uit het CV systeem gebruikt die daarvoor met een hogere COP is opgewekt (bv 3 of 4). Dat is ongeveer het relatieve verschil, in absolute hoeveelheden moet je weten hoeveel energie een defrost kost. Dit staat niet in de documentatie, maar ik heb ooit gelezen dat het zo rond de 1.5 kWh is (iemand exacte gegevens?).

Voor 1 defrost hoef je het niet te laten maar er komen ook perioden dat er hier ieder uur gedefrost moet worden. Met de grotere wisselaar van de t-cap en je aangegeven verbruik heb je daar hopelijk minder last van.
Ik zag gisterochtend 1 defrost per uur, in totaal 5 stuks. Ze duurden maar heel kort, maar als het verbruik echt zo hoog is dan is mode2 voorkomen waarschijnlijk wel de moeite waard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:13

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:31:
[...]

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk al weet dat ik de beslissing heb genomen om nieuwe leidingen te trekken naar boven. Direct van WP naar vloerverwarmingsverdeler.
Nu verder uitzoeken hoe en wat. Denk dat ik toch de installateur ga vragen dit te doen. Ze hebben prima werk geleverd qua installatie; zij konden ook niet weten hoe vreemd het hier zit, dus dat neem ik ze niet kwalijk.
Even terugkomen op mijn 'uitdaging' mbt pendelen van mijn WP en verkeerd aangelegde leidingen.
Installateur zit helemaal volgepland / heeft weinig tijd dus afgesproken dat ik zelf de leidingen heb opgehaald en gelegd. 26mm leidingen. Wat een hel was dat om die te leggen. 'buigzaam' of 'flexibel' is een relatief begrip. Maar goed, het is uiteindelijk gelukt en nu is het afwachten totdat de installateur een keer een gaatje vrij heeft / eerder klaar is op een andere klus om bij mij de oude aansluiting los te maken / af te doppen en de nieuwe leiding aan te sluiten. Dan is er dus een rechtstreekse aansluiting tussen WP en VWV en hopelijk kan het pendelen dan ook een halt toegeroepen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt9urOXGA-Dpu4y3VWRnJZ-9DsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ikEhYqTb45On70Sn5tfYP6l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3b9LpY4yrUuIpZuDrKMCNyAdIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQzk76wGmH2kW4rqEDOB6xri.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajFXW8R-YPqrFogIJL9xXWV5jJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwEy56F9B49cPqhpMTKOTm5a.jpg?f=fotoalbum_tile

Wordt vervolgd.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Stanzi
  • Laatst online: 12-09 19:12
Noutie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:12:
Ik denk aan lucht in je leidingen. Is het overal goed ontlucht? Je zal dit meerdere malen moeten doen.
Heb het ontluchtings programma nu wel een keer of 5 herhaald, de eerste keren zat er nog veel lucht in dat maakte ook een andere/meer lawaai. De warmtepomp draait nu ook al een paar werken met de automatische ontluchter op het hoogste punt. Dan zou ik toch verwachten dat de lucht er wel een keer uit is.
Pagina: 1 ... 34 ... 89 Laatste