Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Wat is je max debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWUzHNzNJBmawedEvAQokp-lcsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlZSjRmshWgpJUP7nkC1C2eG.png?f=fotoalbum_large

Steeds max rond de 12.30 l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06
BarryH schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:55:
[...]

Dan is alleen boven warm idd (100 liter).
externe warmtewisselaar kan ook, maar dat is ook weer zo eur 1000,- denk ik
Een platenwarmtewisselaar zit in elke combiketel en kost dus nog geen € 80. Uit een oude ketel nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

FransvWoerkom schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:34:
[...]

Ze bedoelen de temperatuur van het gas uit de compressor. Bij de vertaling uit het Japans hebben ze gekeken hoe wij dat bij de in Nederland veel voorkomende compressors, gemalen dus, noemen. Looswater dus, het water dat door het gemaal wordt geloosd op een kanaal, meer of zee. In het Engels discharge, ontladen.
Geen wonder dat delen van de handleiding niet te volgen zijn :')

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FransvWoerkom schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:34:
[...]

Ze bedoelen de temperatuur van het gas uit de compressor. Bij de vertaling uit het Japans hebben ze gekeken hoe wij dat bij de in Nederland veel voorkomende compressors, gemalen dus, noemen. Looswater dus, het water dat door het gemaal wordt geloosd op een kanaal, meer of zee. In het Engels discharge, ontladen.
daarom gebruik ik ook nooit nederlandse handleidingen voor zover die er zijn. heb bar weinig zin om ook nog eens dat steenkolennederlands te vertalen als ik al bezig ben uit te zoeken wat er mis is aan een aparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 09-11-2023 22:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
deltaT ongeveer 2,5°
debiet ongeveer 12L/min
dus vermogen = 2,5 x 12 x 70 = 2100W

Dat is echt wel het minimum vermogen, en dan nog loopt de Ta op. Dan stopt de pana er even mee. Hij kan niet lager, dan maar van tijd tot tijd uit. Als het te koud is in huis, dan moet de Ta omhoog. Anders moet je wachten tot het buiten kouder wordt of een paar ramen open zetten. Je moet maar zo denken, als de wp niet loopt, gebruikt hij ook geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
harmen22 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:34:
[...]
Op de vloerverwarming van de badkamer zit een RTL (Heimeier) ventiel, ook wel retourtemperatuurbegrener. Deze is destijds geplaatst toen de 'gewone' CV nog in bedrijf was zodat er niet te heet water in de vvw zou lopen. Ik heb de jongens van de warmteservice eens gevraagd of dat ventiel er tussenuit moest als ik een WP zou krijgen en hun antwoord was kort en krachtig: nee. Maar ik heb nu de indruk dat dit ding nu opwarming vanuit de WP tegenhoudt. Heeft iemand hier kijk op? Na wat googlen is me nog steeds niet goed duidelijk hoe zo'n ding werkt.

'De voeler houdt de instelwaarde binnen een regeltechnisch vereiste proportionele band. Het ventiel gaat pas open als de mediumtemperatuur onder de ingestelde grenswaarde is gedaald.'

Kan het zijn dat het ventiel nu dus de hele tijd dicht blijft (en de boosdoener is van onze koude voeten op de badkamer)?

(N.B. als de badkamer wel mee gaat doen heb ik weer 8m2, 15cm dikke betonbuffer in mijn afgifte extra wat ik denk ik echt wel ga zien in mijn pendelgedrag)
Als de Ta van de wp onder de ingestelde grenswaarde zit, staat dat ventiel dus open. Zet die temperatuur zo hoog mogelijk, dan staat het ventiel ook zo open mogelijk. Het kan zijn dat dat ventiel ook open nog teveel weerstand heeft, of kapot is. Waarschijnlijker is dat de vloerverwarming parallel aan de radiator zit en dat het water liever door de radiator gaat dan door de vvw. Dit kun je testen door de radiator dicht te draaien en voelen of de vloer dan warmer wordt. Je kunt natuurlijk ook de radiator en RTL ventiel verwijderen. Dan heb je daar gewoon vloerverwarming. Als je iets wil om een handdoek over te hangen, kun je de radiator ook laten zitten, maar knijp de flow door het voetventiel dicht te draaien.

Die paar vierkante meter zal het verschil niet maken; als de vloeren op temperatuur zijn stopt de wp er toch echt mee. Zet in ieder geval het badkamerraam open. Niet tegen pendelen, maar tegen het vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiekedief
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-05 20:48
Tot en met 31 oktober kon ik in de aquarea smart cloud aflezen hoeveel kwh grofweg werd gebruikt door de wp. Sinds 1 november is het een blanko scherm en is er niets te zien. Ik dacht eerst een storing, maar dat duurt nu dan toch wel erg lang. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Laatst online: 07-03 12:22
wat zou de rede kunnen zin dat wp met onderstaande grafiek niet start?

Ta direct 25 graden
aan/ uit op de thermostaat van de controler
gewenste temperatuur 19 graden
huidige temperatuur 18 graden
rond 1:00 vannacht ging de temperatuur naar 18.5 en de transportpomp van 9.44 naar 15.53l/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWhkax2Zhf4ozdzprwlUozgO8pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhQfYKJsb1acrnG0EeQcdFUC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
Kiekedief schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:09:
Tot en met 31 oktober kon ik in de aquarea smart cloud aflezen hoeveel kwh grofweg werd gebruikt door de wp. Sinds 1 november is het een blanko scherm en is er niets te zien. Ik dacht eerst een storing, maar dat duurt nu dan toch wel erg lang. Zie ik iets over het hoofd?
Gebeurt mij ook af en toe. Meestal lost het zich zelf op. Als het te lang duurt reset ik de CZ-TAW door het middelste knopje ca. 10 -12 seconden in te drukken. Dan een paar minuten wachten.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:06:
[...]

Als de Ta van de wp onder de ingestelde grenswaarde zit, staat dat ventiel dus open. Zet die temperatuur zo hoog mogelijk, dan staat het ventiel ook zo open mogelijk. Het kan zijn dat dat ventiel ook open nog teveel weerstand heeft, of kapot is. Waarschijnlijker is dat de vloerverwarming parallel aan de radiator zit en dat het water liever door de radiator gaat dan door de vvw. Dit kun je testen door de radiator dicht te draaien en voelen of de vloer dan warmer wordt. Je kunt natuurlijk ook de radiator en RTL ventiel verwijderen. Dan heb je daar gewoon vloerverwarming. Als je iets wil om een handdoek over te hangen, kun je de radiator ook laten zitten, maar knijp de flow door het voetventiel dicht te draaien.

Die paar vierkante meter zal het verschil niet maken; als de vloeren op temperatuur zijn stopt de wp er toch echt mee. Zet in ieder geval het badkamerraam open. Niet tegen pendelen, maar tegen het vocht.
We gaan heel erg off topic maar hier wil even op in gaan:

Zet in ieder geval het badkamerraam open. Niet tegen pendelen, maar tegen het vocht.

Doe dit absoluut niet!! Koude lucht die in aanraking komt met warme (en vochtige) lucht zal condenseren. Zo zijn de wetten van de natuur.

@harmen22
Wat dan wel? Zuig af boven de douche kop, en zorg voor aanvoor via de gang en bij voorkeur zo ver als mogelijk (diagonaal) van de doucheplek af.

Maar vooral zet geen raam open in een badkamer!

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Na ruim een jaar de warmtepomp te hebben aangestuurd met een Evohome thermostaat heb ik de controller (met ingebouwde thermostaat) beneden opgehangen.
En dat gaat prima op 1 ding na: de temperatuur die de controller aangeeft ligt structureel 2-3 graden hoger dan een thermometer die ik er ter controle naast heb hangen. Ter extra controle ook nog een andere losse thermometer er naast gehangen maar die is ook structureel lager.

Is de thermostaat in de Panasonic controller inderdaad onnauwkeurig? Is er een mogelijkheid om de thermostaat in de controller te ijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

buzzlightyear schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:05:
Na ruim een jaar de warmtepomp te hebben aangestuurd met een Evohome thermostaat heb ik de controller (met ingebouwde thermostaat) beneden opgehangen.
En dat gaat prima op 1 ding na: de temperatuur die de controller aangeeft ligt structureel 2-3 graden hoger dan een thermometer die ik er ter controle naast heb hangen. Ter extra controle ook nog een andere losse thermometer er naast gehangen maar die is ook structureel lager.

Is de thermostaat in de Panasonic controller inderdaad onnauwkeurig? Is er een mogelijkheid om de thermostaat in de controller te ijken?
Yup de controller werkt prima alleen vaak wel even kalibreren. Zie TS met sensor kalibreren in verborgen menu en de bijbehorende toetscombi

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Hoe hebben jullie de SWW-boiler ingeregeld? Hier een gezin van 6, dus als we douchen gaan we vaak achter elkaar. Het is een tcap , dus hij krijgt het vat sowiezo weer warm.
Heb een 300L OSO boiler. Sanitairrun 20m op 60 graden iedere maandag 13u. Dinsdag en donderdag om 13u opwarmen tot 55 graden, want dan hebben ze ook gesport (dus vrijwel zeker veel verbruik). Differentiatie is 8.

Ik verlies ca. 6 graden over 24u. Terwijl de boiler in de zelfde ruimte staat als de vloerverwarming en omvormer (dus zeker niet koud).

Zou ik het verlies kunnen verminderen door een lagere temperatuur en dagelijks opwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNdweWqEj6qGMlMlNL_S-jMZFFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9EIXPMmrutAui1dFFm8q59Y4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

John lamers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:15:

Ta direct 25 graden
rond 1:00 vannacht ging de temperatuur naar 18.5 en de transportpomp van 9.44 naar 15.53l/min

[Afbeelding]
De "aan/ uit op de thermostaat van de controller "? Tenminste meen ik te zien dat die hard schakelt en de rest volgt.

Als je nou eens de Ta laat gaan zonder interruptie van de controller thermostaat? Volgens mij heb je niet zoveel aan de thermostaat in de controller, ding is niet zo zuiver.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:19
harmen22 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:34:
Kan het zijn dat het ventiel nu dus de hele tijd dicht blijft (en de boosdoener is van onze koude voeten op de badkamer)?
Ja. Als je voldoende lage temperaturen (zoals met een warmtepomp max 40 ong) draait kan je dat ventiel helemaal open draaien (standje 5 of hoger). Als het goed is kan er dan wat warmer water naar je vloer.

Heb je een infrarood thermometer? Dan kan je dan soort dingen makkelijker uitzoeken.
harmen22 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:51:
[...]

Thnx! Ik heb nu inderdaad ook Ta op (zelfs) 32 graden bij Tb 10. Dat gaat de goede kant op. Zojuist een run van 3 uur gedraaid! Moet ik hier inderdaad een raampje open zetten om het niet te warm laten worden binnen. Blijkbaar heb je zo'n hoge Ta nodig bij een droogbouwsysteem met houten vloer...

Ik zet de dT steeds een stapje lager de afgelopen dagen in de hoop dat mijn pompdebiet nog iets omhoog gaat (meer afgifte zoals ik heb geleerd... :) ). Maar ik zie totaal geen verschil in mijn pompdebiet. dT inmiddels op 2 graden. Is er nog een andere instelling om het pompdebiet groter te maken?
En wat is je werkelijke dt momenteel? 2 graden is netjes denk ik (hier zit ik op een ingestelde dT van 5). Of je maximale pompdebiet van de WP omhoog zettenals ie daar nu op wordt begrenst. Hoeveel water pomp je nu door je vloer? Ik zie hier op 19/20hz een pompdebiet van ca 10l/min (en draai sinds vannacht 2.00 tot nu een run met een langzaam stijgende binnentemperatuur).

[ Voor 4% gewijzigd door Appelpie3000 op 10-11-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
dof schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:27:
[...]

De "aan/ uit op de thermostaat van de controller "? Tenminste meen ik te zien dat die hard schakelt en de rest volgt.

Als je nou eens de Ta laat gaan zonder interruptie van de controller thermostaat? Volgens mij heb je niet zoveel aan de thermostaat in de controller, ding is niet zo zuiver.
Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met de Ta laten gaan zonder interruptie van de controler.
de interne thermostaat regelt toch op ruimte temperatuur, 0.5 onder setpiont moet hij aan gaan en 0.5 boven setpoint moet hij uit gaan.
10nov 1:00 gaat hij 0.5 onder setpoint maar gaat alleen de transportpomp draaien en niet de compressor.
vanmorgen 7 uur is de ruimte temperatuur gezakt tot 1 graad onder setpoint en nog steeds geen verwarming, ik denk dat er iets mis is, maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:58
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:08:
Hoe hebben jullie de SWW-boiler ingeregeld? Hier een gezin van 6, dus als we douchen gaan we vaak achter elkaar. Het is een tcap , dus hij krijgt het vat sowiezo weer warm.
Heb een 300L OSO boiler. Sanitairrun 20m op 60 graden iedere maandag 13u. Dinsdag en donderdag om 13u opwarmen tot 55 graden, want dan hebben ze ook gesport (dus vrijwel zeker veel verbruik). Differentiatie is 8.

Ik verlies ca. 6 graden over 24u. Terwijl de boiler in de zelfde ruimte staat als de vloerverwarming en omvormer (dus zeker niet koud).

Zou ik het verlies kunnen verminderen door een lagere temperatuur en dagelijks opwarmen?

[Afbeelding]
Hier gewoon iedere dag een SWW run tussen 12 en 15. Ook 300L vat, sensor zit op 1/3 van beneden en dan tot 48C opwarmen. Als je bang bent dat hij "leeg" raakt, kun je met timer ook langer SWW aan houden, dan wordt het vat weer opgewarmd. Met die 12 zou je continu kunnen douchen als je voldoende oppervlakte in de warmtewisselaar in het vat hebt.

De ruimte is misschien vooral warm door de het boilervat :) Maar in de specs staat wel wat deze aan warmte verliest. Voor de OEG die hier staat is dat: Label: A+ / Warmteverlies conform EN 12897 [W]: 36 / Stand-by warmteverliezen conform EN 12897 [kWh/24h]: 0,864. Met een B-label is dat 1.6 kWh.

En ja, een lagere temperatuur in het vat geeft minder verliezen. Maar als het vat in huis staat, is dat verlies beperkt natuurlijk omdat het huis ook weer warmer wordt. Het is alleen energie die met een wat lage COP opgewekt is.

[ Voor 18% gewijzigd door Thorsd op 10-11-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ding doet prima hoor op achtegrond doet ook wat op 0,5 graden. Wil je de pana meer begrijpen dan kun je een externe erachter hangen. 😋

@John lamers je target staat nog op “slaap stand” oftewel de controller vind het nog warm genoeg. Als jij het te koud vind zet je de thermostaat instellingen het klokprogramma de temp 1 graad hoger. Of als je op zoek bent naar 0,5 verschil dan doe je dat bij het verborgen menu door de sensor te kalibreren (zie TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

John lamers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
[...]

Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met de Ta laten gaan zonder interruptie van de controler.
de interne thermostaat regelt toch op ruimte temperatuur, 0.5 onder setpiont moet hij aan gaan en 0.5 boven setpoint moet hij uit gaan.
Je hebt ook geen timers in de controller gezet neem ik aan?

Ik bedoel dat je ook zonder de thermostaat van de controller kunt werken, om in ieder geval te testen of ie het ook rechtstreeks doet.

Dus dan op Ta only. Dus in de controller "Installer Setup" op "Water temperature for heating ON" en "Direct". En dan kun je de Ta op bepaalde Ta zetten om te zien of de WP aanslaat. Dat is de meest basic setup.
10nov 1:00 gaat hij 0.5 onder setpoint maar gaat alleen de transportpomp draaien en niet de compressor.
vanmorgen 7 uur is de ruimte temperatuur gezakt tot 1 graad onder setpoint en nog steeds geen verwarming, ik denk dat er iets mis is, maar wat?
Ja, ik zie dat "Pump Flow rate" van ~4 naar ~7,5 Ltr/m gaat. Maar dat kan ook een actie van Pana zijn om e.e.a. veilig te houden. Hier werd het vannacht best wel koud. Bij een normale start zie ik dat je "Pump Flow rate" naar 25 ltr/m gaat en dat lijkt ook meer bij een start te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:32:
[...]

Je hebt ook geen timers in de controller gezet neem ik aan?

Ik bedoel dat je ook zonder de thermostaat van de controller kunt werken, om in ieder geval te testen of ie het ook rechtstreeks doet.

Dus dan op Ta only. Dus in de controller "Installer Setup" op "Water temperature for heating ON" en "Direct". En dan kun je de Ta op bepaalde Ta zetten om te zien of de WP aanslaat. Dat is de meest basic setup.

[...]

Ja, ik zie dat "Pump Flow rate" van ~4 naar ~7,5 Ltr/m gaat. Maar dat kan ook een actie van Pana zijn om e.e.a. veilig te houden. Hier werd het vannacht best wel koud. Bij een normale start zie ik dat je "Pump Flow rate" naar 25 ltr/m gaat en dat lijkt ook meer bij een start te horen.
Vermoed dat de wens temp inderdaad omlaag is gezet. Of in iedergeval lager staat dan voorheen.
Oplossing zonder thermostaat volg ik niet helemaal want daar zit juist de uitdaging vermoed ik.

Net zoals bij een ontstoken teen dan het advies te krijgen hem te amputeren ipv antibiotica 😋😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 16:07
Is er iemand die weet waar de connector zit die de H64 hoge druk storing geeft?
Mijn warmtepomp is gisteren geinstalleerd en geeft ook de H64 hoge druk sensor storing. Ik wil de connector en kabel controleren, maar kan de CN-HPS aansluiting op de PCB niet vinden. Is er iemand die weet waar de CN-HPS connector te vinden is?
Het gaat om een J serie 9kW monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
dit is wel weer zo'n onverklaarbaar dingetje voor mij. ze hebben niets aan de doeltemperatuur gedaan, alleen 2 week geleden toen mevrouw wat grieperig was hebben ze de temperatuur op 21 graden gezet.

thermostaat er tussenuit weet ik niet zo goed, ik was nog bezig om de goede Ta te zoeken bij 9 of 10 graden buiten temperatuur, ik zat op 24graden toen hij vorige week voor het eerst niet meer startte en de temperatuur ook al 18 graden was. dat wil de eigenaar van de WP niet, daarom maar terug gezet op 25 graden.

Ik denk dat wanneer ik de thermostraat er tussen uit haal dat het huis te warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John lamers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:48:
dit is wel weer zo'n onverklaarbaar dingetje voor mij. ze hebben niets aan de doeltemperatuur gedaan, alleen 2 week geleden toen mevrouw wat grieperig was hebben ze de temperatuur op 21 graden gezet.

thermostaat er tussenuit weet ik niet zo goed, ik was nog bezig om de goede Ta te zoeken bij 9 of 10 graden buiten temperatuur, ik zat op 24graden toen hij vorige week voor het eerst niet meer startte en de temperatuur ook al 18 graden was. dat wil de eigenaar van de WP niet, daarom maar terug gezet op 25 graden.

Ik denk dat wanneer ik de thermostraat er tussen uit haal dat het huis te warm word.
Inderdaad ta niet lager dan …
Wat was je gevraagde ruimte temp vannacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:15:

Ta direct 25 graden

[Afbeelding]
Allereerst mijn complimenten voor je grafieken. Door de keuze voor variabelen op linker en rechter as kloppen de hulplijnen in ieder geval met de getallen die er links en rechts naast staan waardoor meetwaarden makkelijk zijn af te lezen.

Ik denk dat je probleem met de horizontale as heeft te maken. Daar lees ik 1:00, 9:00, 17:00. Het lijkt of er iets een uur verschoven is. Heb je de klok van de pana naar wintertijd verzet en/of heb je behalve de taal ook de klok naar Londen verzet? Het lijkt niet de thermostaat die ingrijpt, maar de timer. Is die per ongeluk aan of uitgezet en is die geprogrammeerd? En zo ja, op de controller of in de cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:34:
[...]

Vermoed dat de wens temp inderdaad omlaag is gezet. Of in iedergeval lager staat dan voorheen.
Oplossing zonder thermostaat volg ik niet helemaal want daar zit juist de uitdaging vermoed ik.

Net zoals bij een ontstoken teen dan het advies te krijgen hem te amputeren ipv antibiotica 😋😅
Ik zie m'n advies meer als de teen even uit de schoen en sok te halen, en even goed kijken of je die nog kunt bewegen en beoordelen waarom die ontstoken is voordat je gaat opereren. :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sunny9 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:47:
Mijn warmtepomp is gisteren geinstalleerd en geeft ook de H64 hoge druk sensor storing. Ik wil de connector en kabel controleren, maar kan de CN-HPS aansluiting op de PCB niet vinden. Is er iemand die weet waar de CN-HPS connector te vinden is?
Dit zou je aan @rogerisp kunnen vragen of in schema in design manuel kijken.

Wat ik 1x heb gehad is dat deze storing bij een klant was omdat het ventiel van koude middel expansievat dicht stond. Deze kan je vinden als je ook de hoofdkap los maakt. Zit aan de voorzijde.

Zie foto. Check uiteraard eerst ff printplaat en stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FszDHkugEvsxkeW8OYCX8eDjML8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVujCQLcjpL9siiKaxtIhIyd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 10-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
De gevraagde ruimte temperatuur staat altijd op 19 graden.
Maandag kreeg ik een vraag om de controler op wintertijd te zetten, een uurtje daarna hadden ze dat zelf al gedaan.

Staat er normaal 0:00 8:00 16:00?
Volgens mij is er geen timer ingesteld, dat moet ik vragen.
Of de klok op londen staat zal ik ook even uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
sunny9 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:47:
Ik hoorde net van een monteur dat de aansluiting op de sensor niet goed erop gedrukt zitten .
Hij had hel veel toestellen met dat probleem .
Dus kijk effe naar de stekker op de hoge druk sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunny9
Dank voor de tips. Ik ga straks kijken als het wat droger is. Regent pijpestelen nu, denk dat de electronica daar niet van opknapt ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02

[Afbeelding]
Ik heb ook een 300L boiler, A-label. het verlies is wel een stuk minder. Ik verlies zo'n 8 graden in twee dagen inclusief gemiddeld 3 douchebeurten van gemiddeld 4 minuten elk, via zuinige douchekop (5L/min). Ik laat hem via de Heishamon tussen 13:00 uur en 16:00 uur bijwarmen mits de Pana stil staat, of minimaal een bepaalde tijd draait (om te voorkomen dat hij een net gestarte verwarmingrun afbreekt), en de temperatuur in de boiler is gedaald tot 41C of lager. En dan opstoken tot 48 graden. Gemiddeld doet hij dit dus om de dag. Gaat prima.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:50:
[...]

We gaan heel erg off topic maar hier wil even op in gaan:

Zet in ieder geval het badkamerraam open. Niet tegen pendelen, maar tegen het vocht.

Doe dit absoluut niet!! Koude lucht die in aanraking komt met warme (en vochtige) lucht zal condenseren. Zo zijn de wetten van de natuur.

@harmen22
Wat dan wel? Zuig af boven de douche kop, en zorg voor aanvoor via de gang en bij voorkeur zo ver als mogelijk (diagonaal) van de doucheplek af.

Maar vooral zet geen raam open in een badkamer!
Koude lucht van buiten bevat veel minder water dan de 100% RH lucht van +22°. Dus afzuigen boven de douche en vervangen door lucht van buiten.

Overigens ging het over een warmtevraag kleiner dan het minimum van de pana. Een open raam gaat minder ver dan extra vloerverwarming onder de oprit en is beter voor het klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:38

[Afbeelding]
Heb je de leidingen bij de boiler geïsoleerd? Alle leidingen aan het vat die omhoog gaan zullen de temperatuur van het water aannemen, dat kan best wat verlies opleveren als ze niet geïsoleerd zijn.

Ook even opletten dat de sanitair warm water uitvoer eerst een bochtje naar beneden maakt een niet bijvoorbeeld rechtstreeks omhoog gaat naar de eerste verdieping, dan ben je namelijk de leiding continu aan het verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:19
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:13:
[...]

Koude lucht van buiten bevat veel minder water dan de 100% RH lucht van +22°. Dus afzuigen boven de douche en vervangen door lucht van buiten.
Maar de vochtige warme lucht condenseert in de koude lucht die je via het raam naar binnen haalt en dat slaat vervolgens overal neer.

Daarom beter vanuit de rest van het huis de "voorverwarmde" lucht naar je badkamer halen, dan heb je dat condensprobleem nagenoeg niet. En het is ook nog eens een stuk comfortabeler in je badkamer :)

[ Voor 5% gewijzigd door Appelpie3000 op 10-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:24:
[...]

Allereerst mijn complimenten voor je grafieken. Door de keuze voor variabelen op linker en rechter as kloppen de hulplijnen in ieder geval met de getallen die er links en rechts naast staan waardoor meetwaarden makkelijk zijn af te lezen.

Ik denk dat je probleem met de horizontale as heeft te maken. Daar lees ik 1:00, 9:00, 17:00. Het lijkt of er iets een uur verschoven is. Heb je de klok van de pana naar wintertijd verzet en/of heb je behalve de taal ook de klok naar Londen verzet? Het lijkt niet de thermostaat die ingrijpt, maar de timer. Is die per ongeluk aan of uitgezet en is die geprogrammeerd? En zo ja, op de controller of in de cloud?
Het lijkt er op dat op de controler de weektimer is aangezet, maar wat veroorzaakt in dit geval dan het niet starten?
de timer is niet ingevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1AUahmZc8waZKTpd7kGCHO35DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j77awXktxtRfLdSNe9JjOxoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Appelpie3000 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:17:
[...]

Maar de vochtige warme lucht condenseert in de koude lucht die je via het raam naar binnen haalt en dat slaat vervolgens overal neer.

Daarom beter vanuit de rest van het huis de "voorverwarmde" lucht naar je badkamer halen, dan heb je dat condensprobleem nagenoeg niet. En het is ook nog eens een stuk comfortabeler in je badkamer :)
Het was maar één voorbeeld om de energiebehoefte te laten toenemen om langere runs mogelijk te maken. Het voorverwarmen van de ventilatielucht voor de badkamer is er ook een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
vraagje: Als de compressor uit gaat gaat de Fan altijd ff op standje turbo. Is dat gebruikelijk en is daar wat aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUrx6h64yMwfv-fEhRn3RfA0VfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gVkOsbaQFRpQHtZ7Xy2wOr9x.png?f=fotoalbum_large
Fan staat op de rechter as, alle andere waarden op de linker

[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 10-11-2023 14:25 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tinkerer84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:17:
[...]

Heb je de leidingen bij de boiler geïsoleerd? Alle leidingen aan het vat die omhoog gaan zullen de temperatuur van het water aannemen, dat kan best wat verlies opleveren als ze niet geïsoleerd zijn.

Ook even opletten dat de sanitair warm water uitvoer eerst een bochtje naar beneden maakt een niet bijvoorbeeld rechtstreeks omhoog gaat naar de eerste verdieping, dan ben je namelijk de leiding continu aan het verwarmen.
En vergeet ook die afdekplaatjes niet, die hebben direct verbinding met binnenin. Zelf had ik nog wat pif isolatie materiaal over en de hele boiler hiermee ingewikkeld. Ik verlies 3 graden per dag, maar zoals altijd: vergelijken is lastig.

Goede tip van dat bochtje eerst, dat zal best schelen inderdaad.
blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:22:
vraagje: Als de compressor uit gaat gaat de Fan altijd ff op standje turbo. Is dat gebruikelijk en is daar wat aan te doen?

[Afbeelding]
Vziw is dat normaal en niet te voorkomen (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18

[Afbeelding]
Da's by-design. Je kan een zigbee of wifi 220V schakelaar toevoegen die keihard de stroom eraf trekt zodra de compressor stopt, maar dat is wellicht wat te kort door de bocht. }:O

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunny9
Dank voor de tips hier over de H64 overdruk sensor. Met jullie aanwijzingen heb ik het gevonden, ook bij mij zat de stekker van de sensor er niet goed op. Inmiddels draait de warmtepomp zijn eerste run en loopt de watertemperatuur op. Ik ben blij!!

Nu kijken of we het huis weer opgestookt krijgen, na 2 dagen zonder verwarming begon het echt wel fris te worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:49
sjimmie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:58:
[...]

Da's by-design. Je kan een zigbee of wifi 220V schakelaar toevoegen die keihard de stroom eraf trekt zodra de compressor stopt, maar dat is wellicht wat te kort door de bocht. }:O
Het zal wel met een reden by-design zijn toch? Draait tie dan bijvoorbeeld niet even heel kort volle bak achteruit? Zodat tie alle blaadjes en troep van de aluminium finnen afblaast? Ik weet dat sommige airco buitenunit's dat in ieder geval wel doen om zichzelf een beetje schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:26:
[...]

Het lijkt er op dat op de controler de weektimer is aangezet, maar wat veroorzaakt in dit geval dan het niet starten?
de timer is niet ingevuld.

[Afbeelding]
Zo te zien was hij hier inmiddels gestart (pijltje naast zonnetje) en is het nu 19°. Als je op enter drukt, zie je het setpoint. In de grafiek kun je het setpoint van de kamertemperatuur terugzien als Zone1(Wateroverdracht/enz...) Ingestelde Temperatuur voor voor verwarmingsmodus...

Misschien ten overvloede: in de servicecloud wordt alles geregistreerd en 7 dagen bewaard. Als je een variabele toevoegt, zie je die nog achteraf. Zo kun je uitsluiten dat niet iets of iemand vannacht het setpoint van de kamertemperatuur heeft veranderd. Bijvoorbeeld de timer in de service cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00
Ik heb een vraag over de aansluiting van een Panasonic monoblock op een gemengd afgiftesysteem (bgg vloerverwarming en ltv radiatoren op 2 verdiepingen).

In het kort: als ik het goed begrijp kan ik de leidingen die uit de wp komen direct aansluiten op de (hoofd)leidingen van het afgiftesysteem.
Maakt het uit waar die aansluiting komt? En: hoe wordt dan de verdeling over de verschillende onderdelen van het afgiftesysteem geregeld?

Het betreft waarschijnlijk alleen de verwarmig, voor sww komt er een warmtepompboiler op zolder.

Meer uitgebreid / achtergrond:
Huidige situatie: 2-onder-1-kap huis uit 1994, ca. 150 m2 / 550 m3. Rondom redelijk maar niet echt goed ge-isoleerd. CV-ketel op zolder met gewone standaard radiatoren. Gasverbruik voor verwarming p/j gemiddeld 1250 m3. De temperatuur van de CV-ketel voor verwarming staat al 3 jaar op 50 gr., en daarmee houden we zonder veel problemen de ruimtes die we willen verwarmen op temperatuur.

Op basis van de koevlaas formule kom ik dan uit op 6 kW, dus de 7 kW versie van een monoblock wp.

Nu gaan we begin 2024 uitbouwen en pakken tegelijkertijd vanalles aan:
- met de uitbouw komt er ca 15 m2 / 35 m3 woonruimte bij
- op de volledige bgg komt vloerverwarming met bijbehorende verdeler en gaan de radiatoren eruit
- op de verdiepingen worden de radiatoren vervangen door een ltv variant
- extra isolatie: dak en vloer, al het gewone dubbel glas wordt vervangen door HR++ dubbel glas

Daarmee moet de 7 kW wp ruim voldoende zijn? Of is het toch slim om een 9 kW te nemen uitgaande van ongeveer dezelfde prijs en even ver terug kunnen moduleren?

Daarnaast heb ik dus een vraag over de aansluiting van de leidingen van de monoblock op de (hoofd)leidingen van het afgiftesysteem. Nu lopen de hoofdleidingen van de zolder door een koof in het trapgat naar beneden, op elke verdieping aangesloten op een verdeler voor de radiatoren.

Het plan is om de leidingen in/uit van de warmtepomp direct aan te sluiten op die (hoofd)leidingen, ergens ter hoogte van het plafond van de bgg. De wp komt dan in de tuin achter de garage en de lengte van de leidingen tussen wp en de (hoofd)leidingen is dan ca. 8 m (langs de binnenmuur en het plafond van de garage). De (hoofd)leidingen worden zonodig ook nog vervangen door een dikkere leiding.

In schema:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLqvGzZI3nEKk4gAjEIJoDTRcwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEnxRNMG5wiUpKKD6Ps73nab.jpg?f=fotoalbum_large

De oranje ruimtes worden meestal verwarmd, de blauwe meestal niet.

Kan dat zo? En hoe regel ik dan dat de warmte terechtkomt waar die nodig is? Door het inregelen van ventielen van verdeler vvw en radiatoren etc.?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

[Afbeelding]
Dat klopt, bij mij identiek en lijkt me met opzet (by design). Wellicht om e.e.a. gecontroleerd te laten stoppen of zo.

Misschien weet @flippy dit?

Het is net zo als met opstarten. Als ik dan even naast de machine zit en luister wat ie in die paar minuten allemaal doet dan is dat niet iets waar ik met m'n vingers aan wil komen (terrein van de Pana kaboutertjes :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:51:
Het is net zo als met opstarten. Als ik dan even naast de machine zit en luister wat ie in die paar minuten allemaal doet dan is dat niet iets waar ik met m'n vingers aan wil komen (terrein van de Pana kaboutertjes :) )
Jij hoort die kabouters daadwerkelijk praten? 8)7 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Aikon schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:56:
[...]

Jij hoort die kabouters daadwerkelijk praten? 8)7 ;)
Jij niet dan?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@bartve , volgens mij is er weinig mis met jou ideeën. Door de extra isolatie (glas) en een uitbouw die aan de huidige isolatienormen voldoet zal je niet meer capaciteit nodig hebben. In diameters staal gerekend kan je zo'n 7 kW kwijt in 28 mm staal en als je ongeveer de helft nodig hebt beneden en de helft boven kan ja na die aftakking met 22 mm verder. Maar waarschijnlijk wil je meer naar de vvw beneden en moet dat dus toch ook nog 28 mm gebruiken naar de bgg vloer. In dat geval zou 't handig zijn als je daar de WP (dus bij de bgg vvw verdeler) kan inprikken, dan zijn de leidingen naar boven alleen nodig voor de 1e en 2e verdieping en is daar waarschijnlijk 22 mm voldoende. Iets meer mag natuurlijk altijd, equivalente diameters in kunststof natuurlijk ook. Afregelen waar de warmte terecht komt doe je in eerste instantie door waterzijdig in te regelen en eventueel door naregeling op de radiatoren/convectoren (thermostaatkranen) maar dan wel zorgen dat je altijd 't minimale vermogen van de WP kwijt kan.

[ Voor 0% gewijzigd door blb4 op 10-11-2023 17:03 . Reden: de verkeerde bart gewijzigd in de goede bart :) ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:21:
@bartvl, volgens mij is er weinig mis met jou ideeën. Door de extra isolatie (glas) en een uitbouw die aan de huidige isolatienormen voldoet zal je niet meer capaciteit nodig hebben. In diameters staal gerekend kan je zo'n 7 kW kwijt in 28 mm staal en als je ongeveer de helft nodig hebt beneden en de helft boven kan ja na die aftakking met 22 mm verder. Maar waarschijnlijk wil je maar naar de vvw beneden en moet dat dus toch ook nog 28 mm gebruiken naar de bgg vloer. In dat geval zou 't handig zijn als je daar de WP (dus bij de bgg vvw verdeler) kan inprikken, dan zijn de leidingen naar boven alleen nodig voor de 1e en 2e verdieping en is daar waarschijnlijk 22 mm voldoende. Iets meer mag natuurlijk altijd, equivalente diameters in kunststof natuurlijk ook. Afregelen waar de warmte terecht komt doe je in eerste instantie door waterzijdig in te regelen en eventueel door naregeling op de radiatoren/convectoren (thermostaatkranen) maar dan wel zorgen dat je altijd 't minimale vermogen van de WP kwijt kan.
Haha, leuk toeval dit. Ik denk dat jij @bartve bedoelt. Ik (@bartvl) heb al een Panasonic L draaien :).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartve schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:20:
Ik heb een vraag over de aansluiting van een Panasonic monoblock op een gemengd afgiftesysteem (bgg vloerverwarming en ltv radiatoren op 2 verdiepingen).

In het kort: als ik het goed begrijp kan ik de leidingen die uit de wp komen direct aansluiten op de (hoofd)leidingen van het afgiftesysteem.
Maakt het uit waar die aansluiting komt? En: hoe wordt dan de verdeling over de verschillende onderdelen van het afgiftesysteem geregeld?

Het betreft waarschijnlijk alleen de verwarmig, voor sww komt er een warmtepompboiler op zolder.

Meer uitgebreid / achtergrond:
Huidige situatie: 2-onder-1-kap huis uit 1994, ca. 150 m2 / 550 m3. Rondom redelijk maar niet echt goed ge-isoleerd. CV-ketel op zolder met gewone standaard radiatoren. Gasverbruik voor verwarming p/j gemiddeld 1250 m3. De temperatuur van de CV-ketel voor verwarming staat al 3 jaar op 50 gr., en daarmee houden we zonder veel problemen de ruimtes die we willen verwarmen op temperatuur.

Op basis van de koevlaas formule kom ik dan uit op 6 kW, dus de 7 kW versie van een monoblock wp.

Nu gaan we begin 2024 uitbouwen en pakken tegelijkertijd vanalles aan:
- met de uitbouw komt er ca 15 m2 / 35 m3 woonruimte bij
- op de volledige bgg komt vloerverwarming met bijbehorende verdeler en gaan de radiatoren eruit
- op de verdiepingen worden de radiatoren vervangen door een ltv variant
- extra isolatie: dak en vloer, al het gewone dubbel glas wordt vervangen door HR++ dubbel glas

Daarmee moet de 7 kW wp ruim voldoende zijn? Of is het toch slim om een 9 kW te nemen uitgaande van ongeveer dezelfde prijs en even ver terug kunnen moduleren?

Daarnaast heb ik dus een vraag over de aansluiting van de leidingen van de monoblock op de (hoofd)leidingen van het afgiftesysteem. Nu lopen de hoofdleidingen van de zolder door een koof in het trapgat naar beneden, op elke verdieping aangesloten op een verdeler voor de radiatoren.

Het plan is om de leidingen in/uit van de warmtepomp direct aan te sluiten op die (hoofd)leidingen, ergens ter hoogte van het plafond van de bgg. De wp komt dan in de tuin achter de garage en de lengte van de leidingen tussen wp en de (hoofd)leidingen is dan ca. 8 m (langs de binnenmuur en het plafond van de garage). De (hoofd)leidingen worden zonodig ook nog vervangen door een dikkere leiding.

In schema:[Afbeelding]

De oranje ruimtes worden meestal verwarmd, de blauwe meestal niet.

Kan dat zo? En hoe regel ik dan dat de warmte terechtkomt waar die nodig is? Door het inregelen van ventielen van verdeler vvw en radiatoren etc.?
Een duidelijk verhaal en een fraaie tekening. Je kunt inderdaad de verdeling met ventielen regelen. Mijn ervaring met vloerverwarming op de BG en Jaga's in de werkkamers op de verdieping/zolder is dat je toch meestal een temperatuurverschil tussen de aanvoertemperaturen in beide zone's van een graad of zes nodig hebt. Maar ik heb geen ventilatoren op de Jaga's en meestal staan boven de deuren open naar het trappenhuis/overloop. Daarom heb ik voor een simpel twee-zone systeem gekozen waarbij de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming door een mengverdeler omlaag wordt geregeld. Waarschijnlijk heb je voor de slaapkamers geen Jaga's nodig en mogelijk kun je vrijkomende dikke radiatoren van de BG doorschuiven naar boven.

Het zou bouwkundige voordelen kunnen hebben, maar waarom niet door de garage langs de muur naar de verdeler in plaats van eerst omhoog en dan omlaag? Heb je overwogen een sww tank in de garage te zetten, of zijn dan wasbakken te ver weg? Bij een warmtepompboiler op zolder komt altijd veel ventilatiepijpenwerk kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 23:34

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde en zou er ook wel wat aan willen doen, dat is nu het moment van het meeste geluid.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]
Bij mijn 12H gebeurt het alleen als ik niet in QM3 draai. Misschien is de bedoeling om de lamellen van de verdamper droog te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:18:
[...]

Ik heb hetzelfde en zou er ook wel wat aan willen doen, dat is nu het moment van het meeste geluid.
Zou idd mooi zijn maar ik vrees dus dat behalve de tweakers-suggestie van @sjimmie er geen oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:34:
[...]

Bij mijn 12H gebeurt het alleen als ik niet in QM3 draai. Misschien is de bedoeling om de lamellen van de verdamper droog te blazen.
Aha, dat ga ik nog eens testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Het is dus gelukt om de Pana zeer straks te laten lopen, wat een lange run oplevert met vlakke lijnen voor de Ta en Tr. Mooi zou je zeggen. Maar hij loopt dan dus de hele tijd op 1kW opgenomen vermogen. Er staat nu om 20 uur al 20kWh op de teller, inclusief een DHW-run (geschat op 3kWh). De woonkamer is de hele dag rond de 20,5C. Tegen de avond liep de temperatuur op naar 20,8C, en dan shift hij terug waardoor de Ta te ver boven de target komt en de Pana afslaat.

Uit mijn gasgegevens blijkt dat ik normaliter bij deze buitentemperatuur (afhankelijk van de wind) elk jaar zo'n 4 tot 5m3 aardgas verbruikt heb. En toen was de binnentemperatuur ongeveer hetzelfde. Hoe kan het bij eenzelfde binnen- én buitentemperatuur nou zijn dat via dezelfde vloerverwarming voor hetzelfde comfort eerst 4 tot 5m3 aardgas werd verbruikt, en ik er nu zomaar 17kWh elektriciteit voor nodig heb? Ik had iets van max 8 tot 10kWh verwacht. Geen 17 tot 20! Iemand enig idee?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:21:
Het is dus gelukt om de Pana zeer straks te laten lopen, wat een lange run oplevert met vlakke lijnen voor de Ta en Tr. Mooi zou je zeggen. Maar hij loopt dan dus de hele tijd op 1kW opgenomen vermogen. Er staat nu om 20 uur al 20kWh op de teller, inclusief een DHW-run (geschat op 3kWh). De woonkamer is de hele dag rond de 20,5C. Tegen de avond liep de temperatuur op naar 20,8C, en dan shift hij terug waardoor de Ta te ver boven de target komt en de Pana afslaat.

Uit mijn gasgegevens blijkt dat ik normaliter bij deze buitentemperatuur (afhankelijk van de wind) elk jaar zo'n 4 tot 5m3 aardgas verbruikt heb. En toen was de binnentemperatuur ongeveer hetzelfde. Hoe kan het bij eenzelfde binnen- én buitentemperatuur nou zijn dat via dezelfde vloerverwarming voor hetzelfde comfort eerst 4 tot 5m3 aardgas werd verbruikt, en ik er nu zomaar 17kWh elektriciteit voor nodig heb? Ik had iets van max 8 tot 10kWh verwacht. Geen 17 tot 20! Iemand enig idee?
Zelfde thermostaat?
Wel nachtverlaging zodat je opweking en cop optimaal focus op overdag hebben?
Eerst dagen dat je pas draait of al langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
ff een korte vraag. draai al 5 jaar pana wp, en alles draait prima.
ik heb een groot buffervat waar de WP de bovenkant verwarmt voor SWW. het is een hygienebuffervat, dus zit gewoon CV water in.

nu tap ik daar ook warm water uit om de hottub hier te verwarmen. de WP zet ik dan via het timer menu op SWW stand, en ondertussen onttrek ik daar ook dmv CV water warmte uit het vat. de wp houdt dat mooi bij, maar stookt niet hoger op naar de 60 graden waar ie op ingesteld staat (doe ik voor de tubverwarmen, dan verwarmt ie sneller).
echter haalt ie de 60 graden niet, en blijft ook beetje rond de 5KW lopen (ik heb een 9 KW pana).
zelfs als ik de Powerstand aanzet, blijft ie rustig pruttelen op die 5 KW.
vrij irritant, want ik wil eigenlijk dat ie op vol vermogen gaat draaien zodat de tub sneller warm is.
weet iemand waarom de WP niet sneller optoert en/of hoe ik dat kan forceren?

op vol vermogen schiet t wel op, maar op 5 kw duurt t een uur of 10 oid.
ik heb ook heishamon, maar pas net dus moet er nog voor gaan zitten hoe da tallemaal werkt en wat ik daarmee wil/kan etc.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:25:
[...]

Zelfde thermostaat?
Wel nachtverlaging zodat je opweking en cop optimaal focus op overdag hebben?
Eerst dagen dat je pas draait of al langer?
De gas CV (AWB Thermo Elegance 4) was modulerend obv een Nest thermostaat. Ik draai sinds oktober 2022 op de Pana, maar nu optimaal ingeregeld obv scripting (slow start, auto-shifting, vraagsturing etc) en 200L buffer, en een externe thermostaat die door het script gebruikt wordt, maar geen directe verbinding met de Pana heeft.

Vandaag, de piek in het midden is de overstap naar een DHW-run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1fy17hjfQhNWHscRocwTw_fkxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tSkALZkoR51HJV5ZD3i9TiN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Tiesert op 10-11-2023 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
@Tiesert 1 kw? wat is de TA die ie draait dan? ik heb een 12KW tcap H serie gehad hiervoor, die heb ik nooit onder de 800 zien draaien (compressor, dus komt nog pomp etc bij). dat is 20hz, dus t minimum als ik t goed heb.
als ie geen reden heeft om af te slaan, pruttelt ie wel door op 1 kw, dus als ie een dag draait, dan komt ie daar op uit qua verbruik. herkenbaar hoor. je wilt dat ie lekker lang draait, maar dat kost wel best wat kwh per dag. zolang ie zijn warmte kwijt kan slaat ie niet af.
overigens was ie voor mij te groot, dus naar een 9kw gegaan, draait langere runs en heeft een stuk lager minimum vermogen.
in theorie moet de warmte ergens blijven, maar ik heb nooit gesnapt hoe de 12KW er 20 kwh doorheen kon jagen, en de 9 KW een stukje minder.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Baapje327 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:41:
@Tiesert 1 kw? wat is de TA die ie draait dan? ik heb een 12KW tcap H serie gehad hiervoor, die heb ik nooit onder de 800 zien draaien (compressor, dus komt nog pomp etc bij). dat is 20hz, dus t minimum als ik t goed heb.
als ie geen reden heeft om af te slaan, pruttelt ie wel door op 1 kw, dus als ie een dag draait, dan komt ie daar op uit qua verbruik. herkenbaar hoor. je wilt dat ie lekker lang draait, maar dat kost wel best wat kwh per dag. zolang ie zijn warmte kwijt kan slaat ie niet af.
overigens was ie voor mij te groot, dus naar een 9kw gegaan, draait langere runs en heeft een stuk lager minimum vermogen.
in theorie moet de warmte ergens blijven, maar ik heb nooit gesnapt hoe de 12KW er 20 kwh doorheen kon jagen, en de 9 KW een stukje minder.
Nou, dat is dus precies mijn punt! Ik snap ook niet hoe die 12kW dat voor elkaar krijgt zonder dat het huis van de warmte uit elkaar ploft. De Ta begint rond de 27C en shift dan automatisch mee omhoog zolang de binnentemperatuur niet oploopt boven de 20,8C en zolang hij (wat jij ook schrijft) de warmte nog kwijt kan. De Ta loopt op tot 33 a 34C. Maar datzelfde comfort van binnentemperatuur had ik ook met 4 tot 5m3 gas. Ben bij dat jij het herkent, maar is er iets aan te doen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWRkBu9XhjfKxPYQetgVWaxVmm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58fC9VnMYyh5JkiIH47vw7DR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Tiesert op 10-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:39:
[...]

De gas CV (AWB Thermo Elegance 4) was modulerend obv een Nest thermostaat. Ik draai sinds oktober 2022 op de Pana, maar nu optimaal ingeregeld obv scripting (slow start, auto-shifting, vraagsturing etc) en 200L buffer, en een externe thermostaat die door het script gebruikt wordt, maar geen directe verbinding met de Pana heeft.

Vandaag, de piek in het midden is de overstap naar een DHW-run.
[Afbeelding]
Mooie run. Ik zelf privé zie dat de ene dag heel anders is dan de ander soms 3-4kwh verbruik en soms 8-9 met vergelijkbaar weer. En dat hij dan vermoedelijk de woning de wanden ed ook aan het “opladen” is.

Vermoedelijk was dit cv anders vanwege de hogere aanvoer temperaturen. Op week of maandbasis zou de wp toch de winnaar moeten zijn. Hoewel ik de tcap niet helemaal ken stel dat hij eigenlijk te groot is voor de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:45:
[...]

Nou, dat is dus precies mijn punt! Ik snap ook niet hoe die 12kW dat voor elkaar krijgt zonder dat het huis van de warmte uit elkaar ploft. De Ta begint rond de 27C en shift dan automatisch mee omhoog zolang de binnentemperatuur niet oploopt boven de 20,8C en zolang hij (wat jij ook schrijft) de warmte nog kwijt kan. De Ta loopt op tot 33 a 34C. Maar datzelfde comfort van binnentemperatuur had ik ook met 4 tot 5m3 gas. Ben bij dat jij het herkent, maar is er iets aan te doen...
[Afbeelding]
heb je toevallig diep liggende vvw?
ik heb hier oude vvw liggen, tyleen ingestort bij de bouw ('79) en als je daar dergelijke temperaturen in pompt, duurt t eeuwig voor er iets warm wordt (graad per dag oid tenzij je de WP goed op zn staart trapt). zeker als je een slow start inricht en steeds de TA verhoogt, blijft ie natuurlijk pruttelen, want dr blijft warmtevraag, maar ben je dat massieve blok beton aan t verwarmen. dat gaat niet zo rap, koelt ook heel langzaam af.

althans, zo ging t hier. ik kon makkelijk de nacht overbruggen (wp via timer uit), en in de ochtend ging ie iets harder lopen, 1.5 KW oid, en had ie t binnen 2 uurtjes weer op temp en ging ie zacht draaien.
ik had hem op quiet mode 3 draaien, anders ging ie alle kanten op. dat doe jij ook soort van met die slowstart, maar die smeert hem nog verder uit aan de grafiek te zien.

nadeel is dus wel dat je best wat kwh erin pompt, want de kwh's gaan tellen met zoveel draaiuren.

je kan ff proberen wat er gebeurt als je de TA naar beneden zet. 28 oid als max, wat doet ie dat?

zoals ik al zei, wp is te groot denk ik. vermoed dat je huis met veel langere TA uitkan en dan slaat de WP af elke paar uur. zou je eens kunnen testen. als t kouder is, gaat ie mooier draaien.
vraag is of je het merkt (als je vvw traag is, aanname) als ie elke paar uur aan sprint, en na paar uur weer uit. in comfort bedoel ik.

moet zeggen dat de 9KW zuiniger is, maar soms mis ik de 12 KW T-Cap wel hoor, wat een beestig apparaat is dat. ik heb er wel eens 17.8 KW uit gekregen met een SWW run (tub opstoken)
doet ie op zn sloffen, en maakt nog steeds geen herrie.
prachtig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:57:
[...]

Mooie run. Ik zelf privé zie dat de ene dag heel anders is dan de ander soms 3-4kwh verbruik en soms 8-9 met vergelijkbaar weer. En dat hij dan vermoedelijk de woning de wanden ed ook aan het “opladen” is.

Vermoedelijk was dit cv anders vanwege de hogere aanvoer temperaturen. Op week of maandbasis zou de wp toch de winnaar moeten zijn. Hoewel ik de tcap niet helemaal ken stel dat hij eigenlijk te groot is voor de situatie.
Dank je. Ja, de Tcap is grote delen van het jaar natuurlijk te groot/zwaar voor de situatie. Pas als het echt gaat vriezen en ik ook boven wil bijverwarmen, komt zijn capaciteit tot zijn recht. Bij de huidige temperaturen bleef het pendelen geblazen. Dat heb ik wel opgelost, maar was verbaasd om te zien hoeveel warmte hij blijkbaar kwijt kan zonder dat de binnentemperatuur verder oploopt dan vroeger. Dit was niet de bedoeling! Vandaar besloten om het nu maar eens aan de experts in deze groep voor te leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:01:
[...]

Dank je. Ja, de Tcap is grote delen van het jaar natuurlijk te groot/zwaar voor de situatie. Pas als het echt gaat vriezen en ik ook boven wil bijverwarmen, komt zijn capaciteit tot zijn recht. Bij de huidige temperaturen bleef het pendelen geblazen. Dat heb ik wel opgelost, maar was verbaasd om te zien hoeveel warmte hij blijkbaar kwijt kan zonder dat de binnentemperatuur verder oploopt dan vroeger. Dit was niet de bedoeling! Vandaar besloten om het nu maar eens aan de experts in deze groep voor te leggen...
Ik denk dat wat ik schreef over t accumulerend vermogen van je woning net als @Baapje327 hierboven benoemde het kan zijn. Dan hoef je weinig te doen en zal je verbruik vanzelf terug lopen als die goed geïsoleerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
@Tiesert en regen helpt ook heel flink met het afkoelen van de woning

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:
[...]

Ik denk dat wat ik schreef over t accumulerend vermogen van je woning net als @Baapje327 hierboven benoemde het kan zijn. Dan hoef je weinig te doen en zal je verbruik vanzelf terug lopen als die goed geïsoleerd is.
Nou ja, ik heb niet voor niets een 12kW Tcap. Het is een huis uit 1844, gerenoveerd. Zo goed mogelijk verbeterd, maar het wordt nooit een A-label denk ik. Maar op basis van gasverbruik bij 40C watertemp zou het prima moeten lukken met een Pana. Nou dat is ook zo, alleen is het stroomverbruik hoger dan verwacht. Althans, afgelopen jaar (okt t/m sept) kwam het uit op zo'n 3600kWh voor de pana, wat binnen de bereknde marges was. Het is vooral nu na optimalisatie dat hij heel geleidelijk wel heel veel energie weet te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:38
Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]
Het is lastig om op basis van 1 dag echt iets nuttigs over het verbruik te zeggen. Hier stond vandaag bijvoorbeeld een harde en frisse wind, mijn huis verliest dan veel warmte.
Kijk het een paar dagen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Tinkerer84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:14:
[...]

Het is lastig om op basis van 1 dag echt iets nuttigs over het verbruik te zeggen. Hier stond vandaag bijvoorbeeld een harde en frisse wind, mijn huis verliest dan veel warmte.
Kijk het een paar dagen aan.
Ja, met je eens hoor. Ik heb ook lang gewacht met het in de groep gooien. Vorig jaar kwam redelijk ok uit. Dit jaar zie ik het oplopen naarmate die runs langer worden, en het pendelen minder. Maar 20kWh bij 8C buitentemp vond ik nu een mooi opvallend voorbeeld om het punt duidelijk te kunnen overbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:23:
[...]

Ja, met je eens hoor. Ik heb ook lang gewacht met het in de groep gooien. Vorig jaar kwam redelijk ok uit. Dit jaar zie ik het oplopen naarmate die runs langer worden, en het pendelen minder. Maar 20kWh bij 8C buitentemp vond ik nu een mooi opvallend voorbeeld om het punt duidelijk te kunnen overbrengen.
Zoals al gezegd is, is 1 dag een beetje kort om iets te zeggen, en de regen en wind helpen zeker ook niet.

Voor wat het waard is, de 9 heeft de afgelopen 24u 19kWh gebruikt, wat ongeveer 20% meer is dan op basis van voorgaande gemiddelde graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Thorsd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:48:
[...]

Zoals al gezegd is, is 1 dag een beetje kort om iets te zeggen, en de regen en wind helpen zeker ook niet.

Voor wat het waard is, de 9 heeft de afgelopen 24 19kWh gebruikt, wat ongeveer 20% meer is dan op basis van voorgaande gemiddelde graaddagen.
Dat geeft deze burger weer wat moed. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 09-09 09:40
Kan het sluipverbruik en de sterkere pomp het misschien nog verklaren? Mijn CV draaide vroeger max 4 uur per dag en de andere 20 stond hij uit. De pana draait met deze temperaturen 24 uur x 40 watt ofzo? Is al bijna 1 kWh.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Baapje327 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:59:
[...]

heb je toevallig diep liggende vvw?
ik heb hier oude vvw liggen, tyleen ingestort bij de bouw ('79) en als je daar dergelijke temperaturen in pompt, duurt t eeuwig voor er iets warm wordt (graad per dag oid tenzij je de WP goed op zn staart trapt). zeker als je een slow start inricht en steeds de TA verhoogt, blijft ie natuurlijk pruttelen, want dr blijft warmtevraag, maar ben je dat massieve blok beton aan t verwarmen. dat gaat niet zo rap, koelt ook heel langzaam af.

althans, zo ging t hier. ik kon makkelijk de nacht overbruggen (wp via timer uit), en in de ochtend ging ie iets harder lopen, 1.5 KW oid, en had ie t binnen 2 uurtjes weer op temp en ging ie zacht draaien.
ik had hem op quiet mode 3 draaien, anders ging ie alle kanten op. dat doe jij ook soort van met die slowstart, maar die smeert hem nog verder uit aan de grafiek te zien.

nadeel is dus wel dat je best wat kwh erin pompt, want de kwh's gaan tellen met zoveel draaiuren.

je kan ff proberen wat er gebeurt als je de TA naar beneden zet. 28 oid als max, wat doet ie dat?

zoals ik al zei, wp is te groot denk ik. vermoed dat je huis met veel langere TA uitkan en dan slaat de WP af elke paar uur. zou je eens kunnen testen. als t kouder is, gaat ie mooier draaien.
vraag is of je het merkt (als je vvw traag is, aanname) als ie elke paar uur aan sprint, en na paar uur weer uit. in comfort bedoel ik.

moet zeggen dat de 9KW zuiniger is, maar soms mis ik de 12 KW T-Cap wel hoor, wat een beestig apparaat is dat. ik heb er wel eens 17.8 KW uit gekregen met een SWW run (tub opstoken)
doet ie op zn sloffen, en maakt nog steeds geen herrie.
prachtig ding.
Super, dank je wel! Ja, ik zit nu nog te klooien met de shift op WAR. Ik denk dat ik beter zelf de stooklijn kan uitrekenen en dan gewoon direct de gewenste target naar de Pana sturen. Dan kan ik lagere TA's proberen. Maar.... dat zal het minimumvermogen niet veranderen. Die blijft 1kW, hooguit slaat ie eerder af. Dat zou kunnen. Heb ik nu wel ingesteld, hij mag gewoon uit als de boel op temperatuur is, en dan moet hij ook een bepaalde tijd uitblijven alvorens hij weer aan mag. Maar inderdaad, een beestig apparaat. Heeft geen enkele moeite het huis warm te krijgen als het echt koud wordt. En stil inderdaad. Thanks!
oja, ik weet niet hoe diep de vloerverwarming ligt. Het het huis zo gekocht en er is geen enkele informatie over. Heb wel de verdeler vervangen, pomp en thermostaat eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 10-11-2023 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:23:
[...]

'k Heb geen oplossing , en ik maak ook heel lange run's. Maar daar is me wel iets opgevallen t.o.v. periode april.

Het opvallende is dat ik in de periode april, toen het vlgs mij ongeveer zelfde temp. was (zo rond 8-12 C), met lange runs met Ta van 30 C op het minimum verbruik stookte (Pana 9J zegt 400W, de kWh meter zegt iets boven de 500W).

De afgelopen weken daarentegen (sinds ie weer aanging) draai ik met een hogere Ta van 34 - 35 (iets comfortabeler en ook iets andere afgifte door CV aanpassingen), maar ook met dezelfde continue 400W verbruik. Zie ook hier.

Kortom, hij kan duidelijk meer doen met dat minimum verbruik, oftewel op het minimum verbruik, met lage Ta, draai je niet het efficiëntst qua warmteontwikkeling. Wellicht kan jij met dat minimum 1 kW verbruik ook meer warmte ontwikkelen, door hogere Ta, alleen heb je daar niks aan want je kunt het niet gebruiken ('t wordt te warm). De gasketel draaide wellicht wat optimaler dan je T-Cap op het minimum.

Wellicht is het met T-Cap, vanuit kostenefficientie, toch optimaler om hem een paar keer per dag even te laten lopen. Met trade off dat het in huis iets in temperatuur schommelt.

PS. 'k Had wel vaker gehoord dat hij op het minimum niet het meest efficient is, maar toch niet zo duidelijk ondervonden. Ik had graag een 9 H i.p.v. 9 J gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:21:

Ik heb wel een idee. Meet een jaartje en vergelijk je verbruikscijfers op basis van graaddagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:50:
[...]

Ik heb wel een idee. Meet een jaartje en vergelijk je verbruikscijfers op basis van graaddagen.
Ja, ik heb alle data, en afgelopen jaar kwam het wel uit volgens verwachting. Maar was nog wel een beetje met vol gas of stilstaan aanpak. Nu geoptimaliseerd met lange runs op minimumvermogen lijkt ie eindeloos energie te gebruiken / kwijt te kunnen. Ik zal het eerst even wat verder bekijken zonder regen langs de gevel, en dan het verbruik vergelijken zoals je schrijft. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
dof schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:21:
[...]

'k Heb geen oplossing , en ik maak ook heel lange run's. Maar daar is me wel iets opgevallen t.o.v. periode april.

Het opvallende is dat ik in de periode april, toen het vlgs mij ongeveer zelfde temp. was (zo rond 8-12 C), met lange runs met Ta van 30 C op het minimum verbruik stookte (Pana 9J zegt 400W, de kWh meter zegt iets boven de 500W).

De afgelopen weken daarentegen (sinds ie weer aanging) draai ik met een hogere Ta van 34 - 35 (iets comfortabeler en ook iets andere afgifte door CV aanpassingen), maar ook met dezelfde continue 400W verbruik. Zie ook hier.

Kortom, hij kan duidelijk meer doen met dat minimum verbruik, oftewel op het minimum verbruik, met lage Ta, draai je niet het efficiënts qua warmteontwikkeling. Wellicht kan jij met dat minimum 1 kW verbruik ook meer warmte ontwikkelen, door hogere Ta, alleen heb je daar niks aan want je kunt het niet gebruiken ('t wordt te warm). De gasketel draaide wellicht wat optimaler dan je T-Cap op het minimum.

Wellicht is het met T-Cap, vanuit kostenefficientie, toch optimaler om hem een paar keer per dag even te laten lopen. Met trade off dat het in huis iets in temperatuur schommelt.

PS. 'k Had wel vaker gehoord dat hij op het minimum niet het meest efficient is, maar toch niet zo duidelijk ondervonden. Ik had graag een 9 H i.p.v. 9 J gehad :)
Ja, met je eens. Ik zie in opgenomen vermogen ook geen verschil of ik nu 29C of 33C watertemperatuur heb. Ik draai gemiddeld op de dag nu ook zo 32 a 33C, dat heeft mijn vloer nodig om de ruimtes voldoende warm te krijgen. Maar naast wat je zegt over dat de laagste temperatuur niet het meest efficient hoef te zijn, misschien geldt dat ook wel dat de langste strakke run niet het meest efficient is? Overigens laat ik 'm altijd tenminste 2 uur uit als ie is afgeslagen, daar merk ik niks van in schommeling van kamertemp. Warmte zullen het buffervat en de vloer samen wel vast weten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:11:
[...]

Nou ja, ik heb niet voor niets een 12kW Tcap. Het is een huis uit 1844, gerenoveerd. Zo goed mogelijk verbeterd, maar het wordt nooit een A-label denk ik. Maar op basis van gasverbruik bij 40C watertemp zou het prima moeten lukken met een Pana. Nou dat is ook zo, alleen is het stroomverbruik hoger dan verwacht. Althans, afgelopen jaar (okt t/m sept) kwam het uit op zo'n 3600kWh voor de pana, wat binnen de bereknde marges was. Het is vooral nu na optimalisatie dat hij heel geleidelijk wel heel veel energie weet te verbruiken.
Zoals al gezegd nog een tijdje aankijken. Misschien heb je nu wel zoveel "geoptimaliseerd" dat het juist tegen je gaat werken? Knuppel, hoenderhok.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:28:
[...]

Ja, met je eens. Ik zie in opgenomen vermogen ook geen verschil of ik nu 29C of 33C watertemperatuur heb. Ik draai gemiddeld op de dag nu ook zo 32 a 33C, dat heeft mijn vloer nodig om de ruimtes voldoende warm te krijgen. Maar naast wat je zegt over dat de laagste temperatuur niet het meest efficient hoef te zijn, misschien geldt dat ook wel dat de langste strakke run niet het meest efficient is? Overigens laat ik 'm altijd tenminste 2 uur uit als ie is afgeslagen, daar merk ik niks van in schommeling van kamertemp. Warmte zullen het buffervat en de vloer samen wel vast weten te houden.
Mooi dat je dat ook constateert. Ja, ik twijfel ook een beetje aan de kosteneffectiviteit van lange runs. Het is mooi om te zien dat het hier kan (een enkele run van een week :) ), maar ik ga es experimenteren met een Pana thermostaat. Deels om WAF tegemoet te komen met 'morgens graag 1 a 2 graad lager' en deels om nog wat kosteneffectiever te draaien. 't Wordt een beetje een sport :+

Maar het zal niet veel winst zijn want 's nachts uitzetten (nachtverlaging heeft geen zin) scheelt dan aantal uren kW's, maar het starten (voordat ie weer steady minimum draait) kost ook weer zoveel extra kW's dat je daar ook een aantal uren voor kunt wegstrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Ook mijn gevoelsmatige indruk na een paar weken (in dit geval 7J) draaien, kan het niet cijfermatig onderbouwen helaas.
En eerder gezien met L/W (airco)
Rond het minimumvermogen lijkt de COP ondergeschikt en wanneer je traint op zo lang mogelijke runs krijg je die wel; maar die zijn misschien niet noodzakelijkerwijs het efficiëntst.
Een paar kortere runs per dag die binnen een gunstiger werkbereik van de compressor vallen zijn wellicht beter dan eindeloos willen doorpruttelen op minimum output met een relatief hoge baseload.

Dat fetisjisme op zo lang mogelijke runs is best leuk maar rond het minimumvermogen wellicht slecht voor de efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Laatst online: 12-09 09:38
Ik heb een vraagje over de bedieningsunit, een eventuele thermostaat en de heishamon.
In elke kamer zit hier een Aeotec Multisensor 7 in het plafond, hier haal ik in Home assistant (kan evt in NodeRed) de temperatuur uit.
Ik wil vooral weersafhankelijk gaan stoken maar ik vraag me af wat jullie idee is over het in zijn geheel niet hebben van een thermostaat? Is het slim om de bedieningsunit alsnog in de woonkamer te monteren zodat ik hier op terug kan vallen? Of kan ik deze gewoon bij het SWW vat in de garage hangen en zal ik hier niks mee missen. Als het helemaal mis zou gaan kan ik altijd nog een draadloze Emos thermostaat erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ASW1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:58:
Ook mijn gevoelsmatige indruk na een paar weken (in dit geval 7J) draaien, kan het niet cijfermatig onderbouwen helaas.
En eerder gezien met L/W (airco)
Rond het minimumvermogen lijkt de COP ondergeschikt en wanneer je traint op zo lang mogelijke runs krijg je die wel; maar die zijn misschien niet noodzakelijkerwijs het efficiëntst.
Een paar kortere runs per dag die binnen een gunstiger werkbereik van de compressor vallen zijn wellicht beter dan eindeloos willen doorpruttelen op minimum output met een relatief hoge baseload.

Dat fetisjisme op zo lang mogelijke runs is best leuk maar rond het minimumvermogen wellicht slecht voor de efficiëntie?
Onderstaand de resultaten van mijn vrijdag (met radiatoren&convectoren, geen vvw). COP 5,3, gemeten door Kamstrup en kWh meter. Ik ben best tevreden. Bij mij draaide hij dus zo'n beetje de hele dag op 20 Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mtwLs-0f2jgC_X1Hq9NhrE_QaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nicZbbpRGcOD2JoVUNc9KbO5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7Ztx5eOscgRVeHUhjZaGabnSlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCDt2b2m80Ff7C6lNLJezoku.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ethirty schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:42:
[...]

Zoals al gezegd nog een tijdje aankijken. Misschien heb je nu wel zoveel "geoptimaliseerd" dat het juist tegen je gaat werken? Knuppel, hoenderhok.
Yep, @Ethirty en ook @dof, @ASW1, @Baapje327, het zou best kunnen dat lange runs op minimum vermogen heel geniepig meer kosten... Ik ga het zeker volgen. Dank iedereen voor het meedenken en delen van ervaringen en visie!

[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 11-11-2023 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
martijn v o schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:54:
[...]

Ja hoor.

Pana J serie 5 kW R32 2021.
Loopt normaal op WAR (maar bij dit weer is het eigenlijk een vaste lage aanvoer ingesteld op bedienunit) van 26 graden.
Pomp op deltaT van 5 (niet max duty)
Verder niets. Hij start zelfs net wat te snel omdat ik te lui was om hem bij 24 graden te laten lopen en dan tweemaal te shiften als hij bijna wil afslaan.

Vloerverwarming 100 m2 hart-hart 12,5 geen radiatoren en geen buffervat en geen regeling op de groepen.
Starttemperatuur vloer 19,0 graad (had 24 uur ervoor uitgestaan)
Buitentemp start 8 graden
Machine stopt als de aanvoer 3 minuten hoger is dan 2 graden boven ingestelde temp (26) dus 28,25
Binnentemperatuur start 19,1 graad 07.00 uur
Binnentemperatuur einde 20,1 graad 14.30 uur
Daarna loopt de temperatuur nog op door de warme vloer en het koken en piekt op 20,6 graad om 20.15.
Verbruikt electra 4,17 kWh (hele dag dus inclusief standby verbruik (0,25 kWh per 24h) en pomp)
COP weet ik niet de GJ meter is de enige die ik niet op afstand kan uitlezen maar COP is ergens tussen 5 en 6 schat ik in.
Waar kun je de afschakeltemperatuur van 2 graden+ na 3 minuten terugvinden? Ik zie dit namelijk ook terug in de regeling maar kan nergens de optie vinden om dit aan te passen.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Baapje327 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:28:
ff een korte vraag. draai al 5 jaar pana wp, en alles draait prima.
ik heb een groot buffervat waar de WP de bovenkant verwarmt voor SWW. het is een hygienebuffervat, dus zit gewoon CV water in.

nu tap ik daar ook warm water uit om de hottub hier te verwarmen. de WP zet ik dan via het timer menu op SWW stand, en ondertussen onttrek ik daar ook dmv CV water warmte uit het vat. de wp houdt dat mooi bij, maar stookt niet hoger op naar de 60 graden waar ie op ingesteld staat (doe ik voor de tubverwarmen, dan verwarmt ie sneller).
echter haalt ie de 60 graden niet, en blijft ook beetje rond de 5KW lopen (ik heb een 9 KW pana).
zelfs als ik de Powerstand aanzet, blijft ie rustig pruttelen op die 5 KW.
vrij irritant, want ik wil eigenlijk dat ie op vol vermogen gaat draaien zodat de tub sneller warm is.
weet iemand waarom de WP niet sneller optoert en/of hoe ik dat kan forceren?

op vol vermogen schiet t wel op, maar op 5 kw duurt t een uur of 10 oid.
ik heb ook heishamon, maar pas net dus moet er nog voor gaan zitten hoe da tallemaal werkt en wat ik daarmee wil/kan etc.
Heb je de SWW instelling op "standaard" staan? Bij "variabel" wordt met deelvermogen verwarmd.
Bij de 9 zie ik ook zelden 9 bij SWW verwarmen, tegen de 60 altijd 5. Misschien omdat de dT niet zo groot is en flow niet onbegrensd is. Ik kan me ook voorstellen dat het gewoon een beperking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Thorsd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:24:
[...]

Heb je de SWW instelling op "standaard" staan? Bij "variabel" wordt met deelvermogen verwarmd.
Bij de 9 zie ik ook zelden 9 bij SWW verwarmen, tegen de 60 altijd 5. Misschien omdat de dT niet zo groot is en flow niet onbegrensd is. Ik kan me ook voorstellen dat het gewoon een beperking is.
ja vrij zeker dat ie daarop staat.
als gaat ie natuurlijk vol gas, wat ik normaal bij SWW niet wil (want efficienter) maar bij tub verwarmen natuurlijk wel.
goeie, ik ga eens kijken of ik een 'tub verwarmd programma' kan maken met de HA en heishamon, en dan deze instelling aanpassen.
wellicht sowieso ff testen of het met deze instelling sneller gaat.
dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Tiesert schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:14:
[...]

Yep, @Ethirty en ook @dof, @ASW1, @Baapje327, het zou best kunnen dat lange runs op minimum vermogen heel geniepig meer kosten... Ik ga het zeker volgen. Dank iedereen voor het meedenken en delen van ervaringen en visie!
ik vermoed dat een paar korte runs, op iets hoger vermogen een stuk beter gaat werken. althans, in het tussenseizoen.
hij is eigenlijk nog te groot als t niet koud is, en met wat truken kun je hem wel laten draaien, maar dan gaan de draaiuren wel meetellen op de totale kwh's.
klinkt raar, maar ik had deze ervaring dus ook wel met de Tcap. die moet je niet begrenzen, je moet het beest loslaten :)

welke thermostaat gebruik je trouwens? ik draai op watertemp al jaren, gaat prima overigens, maar ik heb geen thermostaat in HA zitten, en ben nog op zoek naar een goedkope die wel accuraat meet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Norwayr schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:10:
[...]

Waar kun je de afschakeltemperatuur van 2 graden+ na 3 minuten terugvinden? Ik zie dit namelijk ook terug in de regeling maar kan nergens de optie vinden om dit aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ufzf2vMhp0Ar0FGL8pgKFuyGjLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AShh7UIIj7jt7KsVJQV6mEdP.png?f=fotoalbum_large

Kun je niet aanpassen, als je wil dat de compressor niet afschakelt moet je dus shiften+1

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Tiesert schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:14:
[...]

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik ook bezig mijn t-cap te beteugelen. Lange runs maken is totaal geen probleem bij mij, zelfs met Ta van 25 graden niet.

Ik zie nu alleen de laatste paar dagen dat ie soms snachts runs van 8 uur maakt (en dus een kleine 8kW verstookt) zonder dat de temperatuur in het huis oploopt.

Overdag zie ik bij runs de temperatuur in het huis veel meer oplopen.

Ik ga dus vooral inzetten op nachtverzorging, en waarschijnlijk dan 's avonds al uit, en laat in de nacht weer aan. Ik merk dat het echt wel zo'n 4 uur duurt voordat de kamertemperatuur omlaag gaat, dus daar ga ik op inspelen.

Ik heb het idee dat het paradigma " 24/7 op minimaal vermogen stoken" vooral werkt als minimaal ook echt minimaal is. In ons geval hoeft een t-cap niet te "rennen" om bij te halen, dus daar ga ik gebruik van maken.

(Enige wat me tegen houdt is dat mijn heishamon connectie nog niet stabiel is, waardoor hij events mist en het lastig is dit nu te doen. Eerst mijn netwerk aanpakken dus)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Of het nou efficiënt is of niet, lange runs op lage temperatuur geven ons het meeste comfort. Altijd warme voeten. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:49:
[...]

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik ook bezig mijn t-cap te beteugelen. Lange runs maken is totaal geen probleem bij mij, zelfs met Ta van 25 graden niet.

Ik zie nu alleen de laatste paar dagen dat ie soms snachts runs van 8 uur maakt (en dus een kleine 8kW verstookt) zonder dat de temperatuur in het huis oploopt.

Overdag zie ik bij runs de temperatuur in het huis veel meer oplopen.

Ik ga dus vooral inzetten op nachtverzorging, en waarschijnlijk dan 's avonds al uit, en laat in de nacht weer aan. Ik merk dat het echt wel zo'n 4 uur duurt voordat de kamertemperatuur omlaag gaat, dus daar ga ik op inspelen.

Ik heb het idee dat het paradigma " 24/7 op minimaal vermogen stoken" vooral werkt als minimaal ook echt minimaal is. In ons geval hoeft een t-cap niet te "rennen" om bij te halen, dus daar ga ik gebruik van maken.

(Enige wat me tegen houdt is dat mijn heishamon connectie nog niet stabiel is, waardoor hij events mist en het lastig is dit nu te doen. Eerst mijn netwerk aanpakken dus)
Hi ConQuestador, ik heb alles op een z-wave netwerk met een Fibaro HC2 controller. Daarin vindt ook alle aansturing van de Pana plaats (voor zover de Japanse kabouters dat toelaten), maar inclusief 3V vraagsturing om het opgenomen vermogen te beperken, de tweede thermostaat voor 35Hz manipulatie bij buitentemperaturen tussen 0 en 5C, en aansturing van het DHW-proces). Ik heb een Heat-IT z-wave thermostaat waaruit ik een gemiddelde kamertemp over 10min bereken en combineer met de retour van de vloertemperatuur (vloer in andere kamers mag bij zon in de woonkamer niet teveel afkoelen), de watertemp, doeltemp en Ta etc. Heel tevreden met deze thermostaat.

De Heishamon heb ik betrouwbaar verbonden op deze manier:
Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:33:
[...]

Vermoed dat je Ta voor meer dan 3 min en >+2 tov target zit. Zet ff je target en outlet temp naast elkaar in een grafiek dan zie je het.
Gisteren een run die de hele dag duurde. Vandaag wel weer afgeslagen voor 20 min. Zijn dit de juiste parameters?
Wel behoorlijk wat zon-instraling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1qVJh48nV_Nge3bu6522_kF09k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXcDI1o9E263rVgLwtwOBuhk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
martijn v o schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:37:
[...]

[Afbeelding]

Kun je niet aanpassen, als je wil dat de compressor niet afschakelt moet je dus shiften+1
Jammer :+ . Dat is bij mij niet mogelijk door de wijze waarop de Tado thermostaat gekoppeld is.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Norwayr
Ik heb vandaag de omkasting af kunnen maken! Aangezien het hier iedere herfst feest is met de bladeren die neerkomen is het primair om te voorkomen dat blaadjes in de wisselaar of fan komen. Alleen een frame met gaas zag er wel een beetje kaal uit dus uiteindelijk heb ik hem deels afgetimmerd. Nu nog de flexibele slangen goed isoleren en dan ben ik klaar voor de winter! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy-E9odBnGxFsGBcHJDTKIwEoCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eBcCKhFm0KeCBjJviefDKLk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGpAKT_jcpyETI_vRpW29qqBZuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CU3TyXvNYeCQ8XR67qihBjas.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz1GacM-ocENzgwdmBAJZaPPPiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BecDlDtYfgXm2SALvAdt4o9h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Norwayr op 11-11-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:50:
[...]

Gisteren een run die de hele dag duurde. Vandaag wel weer afgeslagen voor 20 min. Zijn dit de juiste parameters?
Wel behoorlijk wat zon-instraling.

[Afbeelding]
Hij zat strak tegen overshoot aan, als dan target daald ivm stijgende buitentemp slaat hij ff af. Als je niet te steile war hebt dan is dit prima gedrag. Weet alleen niet of hij de hele nacht al staat te draaien? Zoals je weet zou ik iig nachtverlaging adviseren dan kan je vloer ook wat afkoelen.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 11-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Oke thanks 👍
Vannacht na discussie met WAF inderdaad aan gehad voor de baby maar vanochtend te horen gekregen dat het bloedheet was vanochtend dus vannacht gaat hij weer uit haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Hier nog een vraag om het gedrag van de panasonic beter te begrijpen:

7kW J serie draait hier sinds vorig seizoen in een woning met enkel convectoren/radiatoren.
Nu zie ik wat aan/uitschakelgedrag net na bereiken van target kamertemperatuur wat met niet helemaal aanstaat. Ik kan me niet herinneren dat dit vorig seizoen ook voorkwam, dus daarom de vraag.

Systeem draait op de temperatuursensor in de controller en WAR (Ta 33 @ 0Tb, Ta 40 @ -5 Tb.
Met deze temperaturen dus steady Ta van 33.
Flow staat op dT=5.

Het gaat hier specifiek om het gedrag tussen 12 en 13h in grafiek hieronder.
Om 6 uur s morgens start het systeem volgens de timer, met setpoint op kamertemp 19 graden. Systeem maakt een mooie run op lage toeren.
Na bereiken van de bovengrens van de gewenste kamertemperatuur slaat de WP af. Prima.
Maar dan gaat de target Ta van 33 naar 20 graden. Waterpomp blijft draaien.

Na ca. 10 minuten op target Ta 20 gaat deze weer naar Ta 33 graden, en slaat de compressor een paar minuten aan, en dit gebeurt daarna nog eens.

Daarna gaat de lijkt de WP wel gewoon af te slaan.

(ik kan helaas niet de TOP33 Room Thermostat Temp uit de Heishamon uitlezen).

Ik mee me te herinneren dat het systeem eerder (vorig seizoen) gewoon afsloeg en de target Ta op 33 graden bleef staan. Maar ik weet dit niet heel zeker.

Ik verwacht ik dat door gebruik van de interne sensor in de controller dat het systeem afslaat bij bereiken van kamertemp 20 graden, en weer aanslaat bij kamertemp 18 graden (en dat vinden we helemaal prima :) )

Wat veroorzaakt dit gedrag? En kan ik dit voorkomen?
Op zich geen drama, maar toch jammer dat na een mooie run van 6 uur nog 2 extra starts worden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS-L6wSdCXX2csLF7xjP4H_2hFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ruJIclGDoUjnaWNrApLkYXZw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Diedo70 op 11-11-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Diedo70 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:22:
Hier nog een vraag om het gedrag van de panasonic beter te begrijpen:

7kW J serie draait hier sinds vorig seizoen in een woning met enkel convectoren/radiatoren.
Nu zie ik wat aan/uitschakelgedrag net na bereiken van target kamertemperatuur wat met niet helemaal aanstaat. Ik kan me niet herinneren dat dit vorig seizoen ook voorkwam, dus daarom de vraag.

Systeem draait op de temperatuursensor in de controller en WAR (Ta 33 @ 0Tb, Ta 40 @ -5 Tb.
Met deze temperaturen dus steady Ta van 33.
Flow staat op dT=5.

Het gaat hier specifiek om het gedrag tussen 12 en 13h in grafiek hieronder.
Om 6 uur s morgens start het systeem volgens de timer, met setpoint op kamertemp 19 graden. Systeem maakt een mooie run op lage toeren.
Na bereiken van de bovengrens van de gewenste kamertemperatuur slaat de WP af. Prima.
Maar dan gaat de target Ta van 33 naar 20 graden. Waterpomp blijft draaien.

Na ca. 10 minuten op target Ta 20 gaat deze weer naar Ta 33 graden, en slaat de compressor een paar minuten aan, en dit gebeurt daarna nog eens.

Daarna gaat de lijkt de WP wel gewoon af te slaan.

(ik kan helaas niet de TOP33 Room Thermostat Temp uit de Heishamon uitlezen).

Ik mee me te herinneren dat het systeem eerder (vorig seizoen) gewoon afsloeg en de target Ta op 33 graden bleef staan. Maar ik weet dit niet heel zeker.

Ik verwacht ik dat door gebruik van de interne sensor in de controller dat het systeem afslaat bij bereiken van kamertemp 20 graden, en weer aanslaat bij kamertemp 18 graden (en dat vinden we helemaal prima :) )

Wat veroorzaakt dit gedrag? En kan ik dit voorkomen?
Op zich geen drama, maar toch jammer dat na een mooie run van 6 uur nog 2 extra starts worden gemaakt.

[Afbeelding]
De 'Outlet Target Temperature' die je in jouw grafiek ziet wordt geregeld door "PI control".
Bij mij was het gedrag minder vloeiend, waarna ik op zoek ben gegaan waar het vandaan komt.
Helaas kunnen wij het gedrag niet inzien, en beschouwen we dit maar als de 'kabouters' die te werk gaan.

Mijn analyse is te vinden in een voorgaande post:
ErikKo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:47:
[...]

Een duidelijk verhaal en een fraaie tekening. Je kunt inderdaad de verdeling met ventielen regelen. Mijn ervaring met vloerverwarming op de BG en Jaga's in de werkkamers op de verdieping/zolder is dat je toch meestal een temperatuurverschil tussen de aanvoertemperaturen in beide zone's van een graad of zes nodig hebt. Maar ik heb geen ventilatoren op de Jaga's en meestal staan boven de deuren open naar het trappenhuis/overloop. Daarom heb ik voor een simpel twee-zone systeem gekozen waarbij de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming door een mengverdeler omlaag wordt geregeld. Waarschijnlijk heb je voor de slaapkamers geen Jaga's nodig en mogelijk kun je vrijkomende dikke radiatoren van de BG doorschuiven naar boven.

Het zou bouwkundige voordelen kunnen hebben, maar waarom niet door de garage langs de muur naar de verdeler in plaats van eerst omhoog en dan omlaag? Heb je overwogen een sww tank in de garage te zetten, of zijn dan wasbakken te ver weg? Bij een warmtepompboiler op zolder komt altijd veel ventilatiepijpenwerk kijken.
@blb4 en @FransvWoerkom Dank voor jullie reactie.Dat helpt enorm, maar ik ben wat huiverig om de stap te nemen: dit is een fantstisch forum maar de information overload is enorm ...

Ik zou graag ook een boiler (in de garage) aansluiten op de wp. De leidingen moeten denk ik langs het plafond van de garage omdat er twee deuren omzeild moeten worden.

Vragen waar ik mee blijf zitten:
- er is een enorme fanbase voor de J-serie, maar is de nieuwste serie monoblocks van Panasonic niet verder doorontwikkeld, en dus beter?
- ik gebruik Home Assistant en zou aansturen van de wp graag via HA doen met HeishaMon, en dat kan alleen met de J-serie (mijn eigen vraag beantwoord ...)?
- ik heb een algemeen idee van de wijze van aansluiten, maar in detail wordt het toch wat verwarrend (ik word zenuwachtig van dit soort plaatjes: https://tweakers.net/i/6v...zls.jpg?f=fotoalbum_large waar dus het simpel aansluiten van de wp op de leidingen van de cv niet zo simpel lijkt?

Wat mij ideaal lijkt is dat iemand meekijkt voor het detailontwerp van het systeem met een BOM (bill of materials), en na de installatie meehelpt met het inregelen. Daar mag een goede vergoeding tegenover staan.

De installatie doe ik dan zelf (gaten boren) en een loodgieter of m'n schoonbroer (gepensioneerd pijpfitter) voor de rest.

Dus ik zoek iemand voor de ' brains' in mijn project. Tips?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:21:
[...]

Ja, ik heb alle data, en afgelopen jaar kwam het wel uit volgens verwachting. Maar was nog wel een beetje met vol gas of stilstaan aanpak. Nu geoptimaliseerd met lange runs op minimumvermogen lijkt ie eindeloos energie te gebruiken / kwijt te kunnen. Ik zal het eerst even wat verder bekijken zonder regen langs de gevel, en dan het verbruik vergelijken zoals je schrijft. Dank voor het meedenken!
Ik denk dat @dof gelijk heeft. De laatste week probeer ik ook langere runs te maken, maar ik heb ook de indruk dat hij dan een lagere COP heeft. De t-caps zijn natuurlijk niet geoptimaliseerd voor hoge Tb en laag vermogen. Overigens heb ik de afgelopen week vergeleken met de eerste week van november 2020. Toen verwarmde ik nog met gas en was de buitentemperatuur ook rond de 7°. Toen verstookte ik 6-7m3 gas per dag en volgens de pana (met goed gecalibreerde sensors) is dat nu rond de 65kWh opgewekt vermogen per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
ErikKo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:10:
[...]

De 'Outlet Target Temperature' die je in jouw grafiek ziet wordt geregeld door "PI control".
Bij mij was het gedrag minder vloeiend, waarna ik op zoek ben gegaan waar het vandaan komt.
Helaas kunnen wij het gedrag niet inzien, en beschouwen we dit maar als de 'kabouters' die te werk gaan.

Mijn analyse is te vinden in een voorgaande post:
ErikKo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Thanks! Die post had ik gemist.
Ik kan er ook na het stuk uit de service manual nog geen wijs uit worden waarom dit gebeurt.
Zou toch mogen verwachten dat als de vraag ta 33 is, dat dat dan wordt gehaald.
Zou dit met directe temp zelfde gedrag vertonen? Zou dan een optie kunnen zijn voor het voor en na seizoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aurelium schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:01:
Heb het systeem nu een aantal weken draaien, maar het lijkt er helaas toch wel op dat de druk langzaam blijft wegzakken. Nu een paar keer bijgevuld, maar telkens zakt de druk over een hele week toch wel met een halve bar naar beneden. Ik zou zeggen dat er ergens een lekkage zit, maar ik heb alleen geen idee waar. Hier nog adviezen of tips om dit uit te zoeken?

Qua setup:

Monoblock staat buiten, is aangesloten via een grondleiding. Het is erg lastig controleren op lekkages buiten omdat het telkens zo nat is en er natuurlijk ook vaak allerlei condens lekt omdat dat warmtepomp aan staat / heeft gestaan, maar op droge momenten zijn alle koppelingen droog geweest en heb ik geen sporen gezien van lekkage.

Binnen heb ik drie verdiepingsvloeren met vloerverwarming. Als er een probleem zit in de eerste en tweede verdiepingen zou ik wel verwachten dat dit een weg naar benden vind en zichtbaar wordt in de plafonds (vloerverwarming is ingefreesd in fermacell op een houten ondervloer)

Beneden ligt de voerverwarming in een cementdekvloer. Geen idee of een lekkage daarin snel zichtbaar wordt?

Ik heb ook nog een SSW tank aangesloten via een driewegklep. Zou hier intern een lekkage kunnen zitten?

Hopelijk hebben jullie nog tips of denkrichtingen hoe ik achterhalen waar de lekkage zit? (uiteraard is binnen verder niks qua lekkage te zien bij alle verdelers en aansluitingen van het SSW vat)

Wat ik zelf al bedacht heb:

- Systeem een week lang draaien met telkens één verdieping aan vloerverwarming dicht
- het buitendeel & benedendeel is met drie grote afsluiters te splitsen van de bovenste verdiepingen en SSW tank. Systeem op druk brengen en dan splitsen en kijken in welk deel de druk weg zakt (Nadeel is dat het echt langzaam gaat en het systeem niet kan draaien in de tussentijd )
Ik zie je post opeens, geen idee of het is opgelost, maar ik had hetzelfde probleem. Het bleek dat het afvoerkraantje? direct bij 1 van de in- en outlets aan de buitenkant van het blok iets open stond. Klein zwart draaidopje wat bij mij verstopt zat onder de isolatie, en die paar druppels vielen niet op met het slechte weer en rest vd condens.
Pagina: 1 ... 31 ... 89 Laatste