Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39
harmen22 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:29:
Beste mensen,

Paar weken geleden mijn pana 7Kw in bedrijf gesteld en inmiddels heerlijke arme voeten. Ben alleen noga aan het stoeien met het penden van de pomp. Dat doet ie namelijk onafgebroken. Ik denk dat ik voor mijn situatie eigenlijk een net iets te zware pomp heb (had wrsl ook wel met 5Kw toegekund) maar heb gedacht vanwege de modulerende functie op de panasonics dat ik net zo goed een 7Kw kon nemen om wat extra power tijdens koude dagen te hebben.

Ik heb op oa op basis van wat ik hier op het inmiddels zeer uitgebreid topic heb gelezen geëxperimenteerd met lage en hoge target temp, pompdebiet en stille modus. Maar het mag niet baten, althans het pendelen blijft. Jullie voelen mijn vraag al aankomen: heeft iemand nog suggesties?

Mijn situatie:
Goed geïsoleerd jaren '30 huis. ongeveer 43m2 vloeroppervlak (met vloerverwarming). Daarnaast is er via een spitsing voor de verdeler ook nog een badkamer-vloerverwarming en 4 radiatoren aangesloten op het systeem. Ik heb geen tapwater nodig (komt van een externe warmtepompboiler). Alles draait nu op een WAR met doeltemperatuur hoog 35 en laag 27 graden staan. dT voor verwarming aa op 6 graden. Debiet pomp: dT 0x6C. Ik heb een weektimer waardoor de pomp tussen 21.00 en 8.00 helemaal uit gaat. Toch zijn er zo'n 15 start/stops gedurende de dag (8.00 - 21.00u)

1. Zou het helpen als ik er een thermostaat overheen zet? Los van het pendelen wordt het bij de huidige stooklijn al vrij snel te warm binnen waardoor ik vaak al 1-2 graden lager ga zitten op de stooklijn. Zou een thermostaat naast de WAR het pendelen ook al terugbrengen omdat de pomp dan minder vaak aanslaat?
2. Zijn er nog andere variabelen waar ik aan kan sleutelen om het pendelen terug te schroeven?
3. Het lijkt mij logisch om het pompdebiet terug te schroeven, dat wordt het water langzamer rondgepompt en kan het meer warmte afgeven. Klopt deze redenering? Welke andere waarden zou ik kunnen ingeven dan de talloze opties naast de (voor mij totaal cryptische 0x06C?
4. Moet ik aan een buffervat gaan denken?

Dank alvast!
Heb niet alles terug gelezen maar heb je aan je systeem gemeten ?

Ik lees klein beetje vvw niet in het beton.
Meerdere radiatoren welke types zijn dit en hoe groot ?

Ik zou beginnen met al je radiator te controleren en alles op voorhand helemaal dicht te zetten en dan een slagje open. En dan is kijken wat de wp doet. En gaan meten aan je inlaat en uitlaat van de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:03:
[...]
Nee daar stroomt wel water doorheen zover ik weet. Dus in dat opzicht zijn het inderdaad by-passes.

Wat doet die quiet mode 3 precies? Minder / met een lager vermogen verwarmen?
Een bypass is doorgaans killing. Resultaat van zo'n bypass is dat er te snel warm water terugkomt zonder dus onderweg af te koelen, met daarbij ook nog dat de kortste weg doorgaans ook de weg is die het meeste water zal nemen (met andere woorden: waardoor er weinig meer zal gebeuren in de langere circuits).

Ik zag op de foto's een buffertje. Die maakt het wat lastiger om goed de gevolgen van veranderingen in het afgifte-systeem te zien, omdat de WP niet 1:1 gekoppeld is aan het afgifte-systeem. Wat we nu alleen weten is dat er warm water de buffer in gaat en het er bijna net zo warm weer uitkomt. Concreet betekent dat dat er door het afgiftesysteem niet veel warmte uit de buffer wordt opgenomen, hence niet veel daar wordt afgegeven. En ook dat kan dus door die bypass komen.

Een hoge flow gaat je niet redden als je de bypass niet stopt. Want dan gaat er gewoon een hoge flow door de bypass heen en blijft het resultaat net zo waardeloos.

De Quiet Mode beperkt de snelheid van de ventilator in de buitenunit en de vermogenpiek die de WP bij opstarten maakt. Primair bedoeld om het geluid buiten wat te beperken, in jouw geval kan het helpen om te voorkomen dat er een te grote piek in warmteproductie onstaat bij een start, waardoor je meteen een "overshoot" krijgt die dan tot pendelen leidt. Het zou voor jou een beetje quick-fix kunnen zijn, meer niet.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Laro schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:55:
Mijn wp draait sinds enkele weken. Nog even houtje touwtje, omdat het te koud werd. Nu is het tijd voor optimalisatie.

Ik gebruik de externe controller voor de temperatuurregeling. WAR moet ik nog aanzetten. De instelling van de temperatuur is me toch wel te grof, zoals velen hier ook noemden. Ik heb daarom de Emos P5604 gekocht. Het oogt een beetje too much om die in de woonkamer náást de external controller te hangen. Ik vraag me af, waar hebben jullie in geval van een kamerthermostaat de controller hangen? Heeft het voordelen om deze dan nog pontificaal in het zicht te hangen?

Andere opties zijn:
- in warmtepomp (moeilijk bereikbaar)
- bij SWW tank.
- in trapkastruimte waar nu veel bekabeling van de WP zit én enkele VVW verdelers.

Heeft het nog voordelen of nadelen om voor een dezer opties te kiezen?

Thnx!
Gewoon in de woonkamer in een minder pontificaal hoekje. Wil hem in de buurt hebben omdat ik geen thermostaat gebruik (ga wel experimenteren met Pana thermostaat, maar nieuwe kabel nodig).
En aangezien de mensen in huis weten dat Ta aanpassen zorgt voor meer of minder warmte in huis (met halve dag vertraging), is de controller in de buurt wel zo handig. Kwestie van opvoeden.
Is WAF approved 😊

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
inderdaad moet die bypass er uit als die er in zit, maar je WIlo pomp helpt ook niet.
die doet 11l/min, terwijl je warmtepomp 20l/min doet.
Je WP staat dus iig (ook) te pendelen omdat je buffervaatje de hele tijd snel op temperatuur is..

ik denk dat er twee stappen zijn voor je:
1: bypasses elimineren
2: buffervat en pomp er tussenuit halen.

tijdelijke oplossing voor punt 2 is QM3 + eventueel de dT omhoog, zodat de wilo en de WP pomp dezelfde pompcapaciteit hebben.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Voor degene die ook worstelen met de keuze van de juiste leidingisolatie dikte voor buiten heb ik even een berekening gemaakt. Ik kom namelijk zelf niet goed weg met de standaard isolatie geleverd door RJTech. De dikte van 50mm maakt het dat ik geen ruimte meer heb om de isolatie goed in te pakken met PVC folie. Daarom ben ik aan het kijken naar een dunnere variant bijv. 20mm. Alleen vroeg ik mij af wat de impact hiervan is. Daarom heb ik een excel gemaakt om warmteverlies te bepalen en ook de duur voordat de flex leiding volledig bevroren raakt in het geval van een storing.

Uitgaande van een flexleiding van 60cm, met 50 mm isolatie, buiten temperatuur -12, en medium temperatuur tegen 0, kom ik uit op een verlies van 1,6W en een duur van 20 uur voordat de inhoud bevroren is. Dit is enkel in het geval er storing optreedt tijdens standby. Bij een dikte van 20mm isolatie loopt dit op naar 3W en 11 uur. En tijdens bedrijf, met een temperatuur van 40 graden, kom ik dan uit op een verlies van 13W per leiding bij -12. Wat mij betreft allemaal best acceptabel. Hieronder printscreen voor degene die geïnteresseerd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Lfnk3j4-ZcxC7KyqlFh1sB2nS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qKH9PCPvJOaXqXBk1Tq4RkUC.png?f=user_large

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
@Pazo inderdaad moet die bypass er uit als die er in zit, maar je WIlo pomp helpt ook niet.
Je WP staat dus iig (ook) te pendelen omdat je buffervaatje de hele tijd snel op temperatuur is..

tijdelijke oplossing voor punt 2 is QM3 + eventueel de dT omhoog, zodat de wilo en de WP pomp op dezelfde pompcapaciteit draaien.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32

Pazo

Mroaw?

sjimmie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:51:
[...]

Een bypass is doorgaans killing. Resultaat van zo'n bypass is dat er te snel warm water terugkomt zonder dus onderweg af te koelen, met daarbij ook nog dat de kortste weg doorgaans ook de weg is die het meeste water zal nemen (met andere woorden: waardoor er weinig meer zal gebeuren in de langere circuits).

Ik zag op de foto's een buffertje. Die maakt het wat lastiger om goed de gevolgen van veranderingen in het afgifte-systeem te zien, omdat de WP niet 1:1 gekoppeld is aan het afgifte-systeem. Wat we nu alleen weten is dat er warm water de buffer in gaat en het er bijna net zo warm weer uitkomt. Concreet betekent dat dat er door het afgiftesysteem niet veel warmte uit de buffer wordt opgenomen, hence niet veel daar wordt afgegeven. En ook dat kan dus door die bypass komen.

Een hoge flow gaat je niet redden als je de bypass niet stopt. Want dan gaat er gewoon een hoge flow door de bypass heen en blijft het resultaat net zo waardeloos.

De Quiet Mode beperkt de snelheid van de ventilator in de buitenunit en de vermogenpiek die de WP bij opstarten maakt. Primair bedoeld om het geluid buiten wat te beperken, in jouw geval kan het helpen om te voorkomen dat er een te grote piek in warmteproductie onstaat bij een start, waardoor je meteen een "overshoot" krijgt die dan tot pendelen leidt. Het zou voor jou een beetje quick-fix kunnen zijn, meer niet.
Motorfret schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:15:
inderdaad moet die bypass er uit als die er in zit, maar je WIlo pomp helpt ook niet.

tijdelijke oplossing voor punt 2 is QM3 + eventueel de dT omhoog, zodat de wilo en de WP pomp dezelfde pompcapaciteit hebben.
Bedankt de uitleg / toelichting, helaas niet iets waar ik op gehoopt had ;(
Bypass er tussenuit kan niet, dan moet ik op 5-6 punten in het huis de vloer open gaan breken, waar alle aftakkingen naar de kamers zitten. En ik weet ook niet de exacte locaties. Alles zit in de dekvloer gegoten. Is geen doen.
Wat wellicht een ander oplossing zou kunnen zijn, is een nieuwe leiding trekken van de WP rechtstreeks naar de vloerverwarming verdeler? Dan gebruik je dus het compleet andere systeem niet (SWV is een apart systeem toch?) Echter is dat wel een hele operatie, zal ook het nodige sloop en breekwerk voor nodig zijn en zit ook niet echt op te wachten....

Buffer is op aanraden / eis van de installateur, anders zouden ze de opdracht niet aannemen. Ten tijde, anderhalf jaar geleden, hier een topic gehad wat ik zou moeten nemen qua WP. Daarin werd toen al geadviseerd geen buffervat te nemen. Echter zaten we op dat moment in de piekdagen qua WP-gekte, en had ik van de circa 10 aangeschreven installateurs maar 1 gevonden die het wilde doen. Maar altijd met buffervat, heb ik nog hele discussie over gehad. Bij de installatie zeiden ze dat het buffervat juist dient op het verschil van de retour temperatuur op te vangen, zodat het niet direct in het grote vat zou belanden.
Maar ja, bij mijn installateur hoef ik niet aan te komen of ze dat buffervat willen verwijderen, en zelf ga ik daar niet aan beginnen. Idem voor de pomp. Wel vreemd dan dat het een lagere capaciteit heeft dan de WP.

Dus toch eerst zoveel mogelijk 'softwarematig' proberen te bereiken. Dus toch eerst eens gaan stoeien met quiet modus 3 en dT?

Wel een beetje zuur dit hoor, net 12K uitgegeven en dan dit. Bederft de pret wel een beetje -O-

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:58
Norwayr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:16:
Voor degene die ook worstelen met de keuze van de juiste leidingisolatie dikte voor buiten heb ik even een berekening gemaakt. Ik kom namelijk zelf niet goed weg met de standaard isolatie geleverd door RJTech. De dikte van 50mm maakt het dat ik geen ruimte meer heb om de isolatie goed in te pakken met PVC folie. Daarom ben ik aan het kijken naar een dunnere variant bijv. 20mm. Alleen vroeg ik mij af wat de impact hiervan is. Daarom heb ik een excel gemaakt om warmteverlies te bepalen en ook de duur voordat de flex leiding volledig bevroren raakt in het geval van een storing.

Uitgaande van een flexleiding van 60cm, met 50 mm isolatie, buiten temperatuur -12, en medium temperatuur tegen 0, kom ik uit op een verlies van 1,6W en een duur van 20 uur voordat de inhoud bevroren is. Dit is enkel in het geval er storing optreedt tijdens standby. Bij een dikte van 20mm isolatie loopt dit op naar 3W en 11 uur. En tijdens bedrijf, met een temperatuur van 40 graden, kom ik dan uit op een verlies van 13W per leiding bij -12. Wat mij betreft allemaal best acceptabel. Hieronder printscreen voor degene die geïnteresseerd zijn.

[Afbeelding]
Netjes! Denk ook aan de leidingen in de WP zelf, die zijn helemaal niet geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:31:
[...]

[...]

Bypass er tussenuit kan niet, dan moet ik op 5-6 punten in het huis de vloer open gaan breken, waar alle aftakkingen naar de kamers zitten. En ik weet ook niet de exacte locaties. Alles zit in de dekvloer gegoten. Is geen doen.
Wat wellicht een ander oplossing zou kunnen zijn, is een nieuwe leiding trekken van de WP rechtstreeks naar de vloerverwarming verdeler? Dan gebruik je dus het compleet andere systeem niet (SWV is een apart systeem toch?) Echter is dat wel een hele operatie, zal ook het nodige sloop en breekwerk voor nodig zijn en zit ook niet echt op te wachten....

Buffer is op aanraden / eis van de installateur, anders zouden ze de opdracht niet aannemen. Ten tijde, anderhalf jaar geleden, hier een topic gehad wat ik zou moeten nemen qua WP. Daarin werd toen al geadviseerd geen buffervat te nemen. Echter zaten we op dat moment in de piekdagen qua WP-gekte, en had ik van de circa 10 aangeschreven installateurs maar 1 gevonden die het wilde doen. Maar altijd met buffervat, heb ik nog hele discussie over gehad. Bij de installatie zeiden ze dat het buffervat juist dient op het verschil van de retour temperatuur op te vangen, zodat het niet direct in het grote vat zou belanden.
Maar ja, bij mijn installateur hoef ik niet aan te komen of ze dat buffervat willen verwijderen, en zelf ga ik daar niet aan beginnen. Idem voor de pomp. Wel vreemd dan dat het een lagere capaciteit heeft dan de WP.

Dus toch eerst zoveel mogelijk 'softwarematig' proberen te bereiken. Dus toch eerst eens gaan stoeien met quiet modus 3 en dT?

Wel een beetje zuur dit hoor, net 12K uitgegeven en dan dit. Bederft de pret wel een beetje -O-
Tja, de boel functioneert niet echt geweldig dus je mag er best over klagen toch. Blijft lastig want is er ooit gesproken over pendelen en wat wel/niet acceptabel zou zijn?

Maar je moet toch wel ergens bij die loze leiding kunnen en er een afsluiter tussen plaatsen, zit die echt volledig in de vloer? Niet ergens 1 centraal begin voor de 5/6 aftakkingen? Ik ben ook maar een amateur cv-expert maar dat is dan toch gewoon geen goede installatie met een bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Pazo eens een hele basale vraag, los van pendelen enzo, wordt de vloerverwarming goed warm met de huidige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
[...]

[...]

Kan je uit je controller halen hoeveel start/stops je hebt per uur draaien? Of uit de cloud. De branche hanteert zelf de ruime marge van 3/uur maar als je daar overheen gaat nu dan heb je echt wel een goed argument.
Is hij aangesloten bij een brancheorganisatie? Anders is dat soms nog een plek om te klagen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd

Voordat je deze conclusie trekt... Het feit dat de leidingen er liggen wil niet zeggen dat ze doorverbonden zijn. Als dat ze wel zijn, denk ik dat je op de Wilo wel een hogere flow gehad. Het zou ook erg ongebruikelijk zijn als deze doorverbonden zijn. Je kan het makkelijk testen, zet de kraan op de vvw verdeler dicht, en kijk wat de flow op de Wilo pomp is.
Dit is een keuze, met en zonder buffer kan het goed werken. Met een buffer heb je in deze opstelling waarchijnlijk een wat lagere COP. Heeft die buffer nog een temperatuursensor die naar de Pana gaat? En hoe is de Wilo pomp aangesloten? draait die altijd, of wordt die door bijvoorbeeld een kamerthermostaat geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Motorfret schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:16:
@Pazo inderdaad moet die bypass er uit als die er in zit, maar je WIlo pomp helpt ook niet.

tijdelijke oplossing voor punt 2 is QM3 + eventueel de dT omhoog, zodat de wilo en de WP pomp op dezelfde pompcapaciteit draaien.
@Pazo Als je die pomp snelheden gelijk wil hebben kun je beter de pana instellen op Max pomp duty dus niet op dt. Dan blijft hij altijd op dezelfde snelheid draaien als de Wilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:42:
[...]

Heb niet alles terug gelezen maar heb je aan je systeem gemeten ?

Ik lees klein beetje vvw niet in het beton.
Meerdere radiatoren welke types zijn dit en hoe groot ?

Ik zou beginnen met al je radiator te controleren en alles op voorhand helemaal dicht te zetten en dan een slagje open. En dan is kijken wat de wp doet. En gaan meten aan je inlaat en uitlaat van de radiatoren.
Nog niet concreet gemeten. Ik heb vanaf de splitsing naar verdeler en 'oude' cv-systeem nog 1 radiator (afmetingen 100x600x1500) dubbelwandig, twee keer een badkamerradiator en klein radiatortje in de wc en een vloerverwarming van de badkamer. (8m2) Na de berichten hier heb ik direct eens alle radiatoren afgesloten. Zie hieronder het resultaat. nog snellere start/stops. Vind ik zelf eigenlijk wel logisch omdat ik het systeemvolume dat meedraait aanzienlijk verklein. Lijkt mij ook dat mijn radiatoren op zichzelf niet de factor zijn, maar het systeem in zijn geheel te weinig afgifte genereert...

vvw is inderdaad droogbouw: 43m2. Huis is goed geïsoleerd en een tussenwoning, dus dat de boel snel warm is en doeltemp is bereikt vind ik niet gek, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal (anders dan de info van dit formum).
Overigens ook veel dank van mijn kant voor al het meedenken :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYcTyU2Lol997c4D2QQQsTLta-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8je942Wi0AyDcYGQXIBXQK7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

[...]

[...]

Oef, wat een hoop reacties. Dan kom je zeker niet toe aan m'n oude adviesje om het eens simpeler aan te pakken zonder stooklijn. :)

In je laatste stats zie ik ook dat je retour (Tr) steeds aankruipt tegen de Ta en dan bij minder dan Td van 3-4 C gaat ie inderdaad uit. De oorzaken kunnen legio zijn zoals al in de reacties is te lezen en het is dan een kwestie van elimineren van de (mogelijke) oorzaken.

Maar ik snap heel goed dat je niet zo makkelijk dingen 'hardwarematig' durft te wijzigen, als je installateur daar een soort veto op zet. Consequentie is dan wel dan je in een deadlock terecht gaat komen.

Dus dan zou ik toch nog even stevig met je installateur gaan praten dat je opgeleverd product je niet bevalt en dat hij het moet oplossen. Als dat niet werkt dan zul je toch knopen moeten doorhaken en eigen aanpak moeten doen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
Appelpie3000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:13:
[...]

Volgens deze specificaties zou een thermostaatkabel geschikt kunnen zijn voor 230V

https://www.elektramat.nl...-grijs-per-meter/#details

Zou je op je kabel moeten kunnen zien staan.
Ik heb ook deze kabel getrokken. Ik begreep niet helemaal wat er allemaal over kabels/diktes en isolatie is gezegd, maar mijn concrete vraag: kan ik met deze 4 aderige draad zowel mijn controller als mijn thermostaat bedienen? (uiteraard als ik dan goed de kleurtjes uit elkaar houd) :)? Of moet ik echt een aparte kabel trekken voor de thermostaat cq een draadloze thermostaat aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:11:
[...]

Nog niet concreet gemeten. Ik heb vanaf de splitsing naar verdeler en 'oude' cv-systeem nog 1 radiator (afmetingen 100x600x1500) dubbelwandig, twee keer een badkamerradiator en klein radiatortje in de wc en een vloerverwarming van de badkamer. (8m2) Na de berichten hier heb ik direct eens alle radiatoren afgesloten. Zie hieronder het resultaat. nog snellere start/stops. Vind ik zelf eigenlijk wel logisch omdat ik het systeemvolume dat meedraait aanzienlijk verklein. Lijkt mij ook dat mijn radiatoren op zichzelf niet de factor zijn, maar het systeem in zijn geheel te weinig afgifte genereert...

vvw is inderdaad droogbouw: 43m2. Huis is goed geïsoleerd en een tussenwoning, dus dat de boel snel warm is en doeltemp is bereikt vind ik niet gek, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal (anders dan de info van dit formum).

[Afbeelding]
Als je alleen je vloer verwarmt krijg je dus nog kortere runs? Hoe kan je vloer (lees: retourwater) dan zo snel opwarmen? Iets klopt daar niet of begrijp ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
Aikon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:33:
[...]

Als je alleen je vloer verwarmt krijg je dus nog kortere runs? Hoe kan je vloer (lees: retourwater) dan zo snel opwarmen? Iets klopt daar niet of begrijp ik verkeerd?
Nou het is 'gewoon' 20 graden in de woonkamer en als de pomp aanslaat is de doeltemperatuur van het water vrij snel bereikt. Ik heb nog geen thermostaat in mijn woonkamer omdat ik eerst een 'ideale' (lees: constant pruttelende WP) WAR wil hebben. Maar dat lukt me tot nu toe nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb ook deze kabel getrokken. Ik begreep niet helemaal wat er allemaal over kabels/diktes en isolatie is gezegd, maar mijn concrete vraag: kan ik met deze 4 aderige draad zowel mijn controller als mijn thermostaat bedienen? (uiteraard als ik dan goed de kleurtjes uit elkaar houd) :)? Of moet ik echt een aparte kabel trekken voor de thermostaat cq een draadloze thermostaat aanschaffen?
Zou in principe kunnen maar wel link met 230v in een mantel waar ook 12v doorgaat, een nieuwe controller is niet goedkoop.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:59

ErikKo

Rippie

[...]

Hopelijk kan ik je nog wat hoop geven.

Ik heb een 12kW TCAP met parallele buffer, hetzelfde als bij jou. Vanmorgen is de run gestart om 10u, en hij draait nog steeds.

Persoonlijk ben ik overtuigd dat het prima kan met jouw setup, maar dat ergens een kortsluiting aanwezig is waardoor het warme water direct terugstroomt naar de retour (zonder afgifte). Ik zou met je IR thermometer (+schilderstape voor de reflecterence oppervlaktes) gaan volgen (buffervat -> aanvoer naar vvw -> retour van vvw -> buffervat) hoe de warme leidingen lopen, in de hoop ergens een bypass te vinden die je kan dichtdraaien.

Probeer ook verschillende standen op die Wilo pomp. Misschien gaat het wat suizen in de buizen, maar dat is mijn inziens beter dan zoveel pendelen.

Het doel is simpel: zoveel mogelijk warmteafgifte vanuit je buffervat (delta tussen aanvoer en retour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:41:
[...]

Nou het is 'gewoon' 20 graden in de woonkamer en als de pomp aanslaat is de doeltemperatuur van het water vrij snel bereikt. Ik heb nog geen thermostaat in mijn woonkamer omdat ik eerst een 'ideale' (lees: constant pruttelende WP) WAR wil hebben. Maar dat lukt me tot nu toe nog niet...
Ja, nee, dat begrijp ik ;) Maar je stelt nu iets van 31 graden in toch, hoe kan het water dan zo snel 33 graden bereiken als die alleen maar door je vloer gaat (niet je radiatoren), dan moet toch alle energie er wel uit zijn? Je zegt geen bypass te hebben toch en je vloer is vast niet tegen de 30 graden nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Aikon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:40:
[...]

Tja, de boel functioneert niet echt geweldig dus je mag er best over klagen toch. Blijft lastig want is er ooit gesproken over pendelen en wat wel/niet acceptabel zou zijn?

Maar je moet toch wel ergens bij die loze leiding kunnen en er een afsluiter tussen plaatsen, zit die echt volledig in de vloer? Niet ergens 1 centraal begin voor de 5/6 aftakkingen? Ik ben ook maar een amateur cv-expert maar dat is dan toch gewoon geen goede installatie met een bypass?
Mbt tot pendelen: Installateur had een 5kW aanbevolen. Adhv advies topic hier van bijna 2 jaar terug werd een 7kW aangeraden. Installateur gaf aan dat deze dan geen garantie wilde geven op pendelen. Er was toen nog sprake van de J-serie. Daarbij heeft de 5kW en de 7kW hetzelfde minimum vermogen. Na ruim een jaar wachten bleek de J-serie niet meer leverbaar, en in overleg met een kleine meerprijs voor de K-serie gegaan. Daar heb ik echter verder weinig meer van uit gezocht. En ik dacht, indien deze gaat pendelen, is dat vast wel weg te tweaken. Maar goed, het verhaal met de bypass leidingen / laatste stukje 15mm richting vvw was toen allemaal niet bekend / werd niet naar gevraagd / gecontroleerd blijkt nu achteraf.
sjimmie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:53:
@Pazo eens een hele basale vraag, los van pendelen enzo, wordt de vloerverwarming goed warm met de huidige setup?
Ja hoor, het wordt wel gewoon prima warm in de woonkamer, dat is het probleem niet.
wheli schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:55:
[...]

Kan je uit je controller halen hoeveel start/stops je hebt per uur draaien? Of uit de cloud. De branche hanteert zelf de ruime marge van 3/uur maar als je daar overheen gaat nu dan heb je echt wel een goed argument.
Ik moet zeggen dat de laatste uren al een stuk beter gaat qua starts / stops. De runs zijn al wat langer en iets meer dan 1x per uur lijkt het zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj6henyjLxOq-E-bYLMJEd4-NpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/osboPUrczrzZNO9kR0w0bykK.png?f=user_large
Thorsd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:56:
[...]

Voordat je deze conclusie trekt... Het feit dat de leidingen er liggen wil niet zeggen dat ze doorverbonden zijn. Als dat ze wel zijn, denk ik dat je op de Wilo wel een hogere flow gehad. Het zou ook erg ongebruikelijk zijn als deze doorverbonden zijn. Je kan het makkelijk testen, zet de kraan op de vvw verdeler dicht, en kijk wat de flow op de Wilo pomp is.
Ja. In feite loopt er hoofdleiding van boven naar beneden (22mm) waaraan aftakkingen naar de kamers zitten (15mm).
[...]

Dit is een keuze, met en zonder buffer kan het goed werken. Met een buffer heb je in deze opstelling waarchijnlijk een wat lagere COP. Heeft die buffer nog een temperatuursensor die naar de Pana gaat? En hoe is de Wilo pomp aangesloten? draait die altijd, of wordt die door bijvoorbeeld een kamerthermostaat geschakeld?
Kamerthermostaat heb ik niet. Of de buffer een tempsensor heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan zo ook niets vinden.
Hoe die Wilo pomp functioneert weet ik ook niet. Paar post terug van mij heb ik wel foto's geplaatst waarop de installatie en Wilopomp te zien is.
KaDoos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:56:
[...]

@Pazo Als je die pomp snelheden gelijk wil hebben kun je beter de pana instellen op Max pomp duty dus niet op dt. Dan blijft hij altijd op dezelfde snelheid draaien als de Wilo.
Dat is iets om naar te kijken / te proberen.
ErikKo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:08:
[...]

Persoonlijk ben ik overtuigd dat het prima kan met jouw setup, maar dat ergens een kortsluiting aanwezig is waardoor het warme water direct terugstroomt naar de retour (zonder afgifte). Ik zou met je IR thermometer (+schilderstape voor de reflecterence oppervlaktes) gaan volgen (buffervat -> aanvoer naar vvw -> retour van vvw -> buffervat) hoe de warme leidingen lopen, in de hoop ergens een bypass te vinden die je kan dichtdraaien.

Probeer ook verschillende standen op die Wilo pomp. Misschien gaat het wat suizen in de buizen, maar dat is mijn inziens beter dan zoveel pendelen.

Het doel is simpel: zoveel mogelijk warmteafgifte vanuit je buffervat (delta tussen aanvoer en retour).
Bedankt, ga ik ook meenemen / mee aan de slag.

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 23-11-2023 10:54 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
BlupWoofer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 01:19:
Ik ben een 7J monobloc thuis aan het installeren. Ik heb geen mogelijkheid om een grindbak te maken dus werk met een afvoertje en wil daarom een warmtelint gebruiken. Ik heb gezien dat de cn-ht2 (base pan heater) het warmtelint kan schakelen. Ik heb de aansluiting ook gevonden op de print en er zit een dummy connector op. Nu heb ik 2 vragen. Kan ik hier een regulier warmtelint op aansluiten als ik de juiste connector erop zet? En hoe heet zo’n connector.

Bijgevoegd foto van de cn-ht2
[Afbeelding]
Ben je hier nog uitgekomen, kun je een standaard warmtelint op dat stekkertje aansluiten?
Zie dat het originele warmtelint 150 euro kost, dat zou voor veel minder moeten kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:34
harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:18:
[...]

Zou ik niet doen. Je gaat dan in een kabel met verschillende spanningen werken met risico op fouten en bij beschadigingen van de binnenkabel kan er 230V op een deel komen te staan waar dat niet voor is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Laatst online: 07-03 12:22
harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt er in de grafiek op dat je iets over 1230 de radiatoren dicht zet. Dat is de oorzaak dat de aanvoer en retour temperatuur snel oplopen ( verkeerd moment dus ) omdat er te weinig afgifte is. Dan zie je dat de stops steeds langer gaan duren.
Om te zorgen dat hij zo lang mogelijk draait, moet je zorgen dat de radiatoren open staan als de compressor draait ( maximale afgifte).
Om te zorgen dat de stops zo lang mogelijk duren wil je juist dat de radiatoren geen circulatie hebben ( minimale afgifte). Dus compressor aan, radiatoren open. Compressor uit radiatoren dicht. Probeer dat maar een paar runs met de hand. En als het werkt, kun je automatiseren met een zoneklep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
[...]

Dag Pazo, ik heb een 12kW Tcap die in delen van het jaar te veel vermogen levert. Ik heb niet alles gevolgd over een mogelijke bypass en je buffervat, maar denk dat je bij jou ter plekke moet zijn om te beoordelen of er een bypass is. Verder heb ik zelf een 200L buffervat, en ik was net als jij wanhopig na de eerste week draaien in oktober vorig jaar. Ik zal met je delen hoe het er pendelgewijs toen uitzag, en hoe het nu is. Het heeft me een heel stookseizoen gekost om alles te begrijpen, en er oplossingen voor te vinden. Jij bent de enige die jouw huis goed snapt of de onderste steen boven kan halen. De leidingen, maar ook hoe een stooklijn uitpakt en welke temperatuur jij fijn vindt gedurende de dag..

Zo zag het bij mij eruit in de eerste weken, dat was oktober/november 2022.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ4A81O_ANMdbvkyDYVtN_f_szc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CPAf93XtvtVVG8viqeTVRcT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ziet het er zo uit (oja, en het huis is lekker warm in een bandbreedte van 20,3 en 20,8C. Zelfde periode van het jaar, maar nu in 2023. Enkele runs op minimaal vermogen, geen pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbla6ZEXjFkSmHy0jW0kHYuCA-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbLAGQum39rsbbNXQInxSoLH.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag, leer, zoek uit, verbeter en vooral: gun jezelf tijd. Je betaalt nu 'leer-kWh's', dat ga je terugverdienen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Hou hoop het kan wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHd8XmFvvmzUParZIv-89gyOQ-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPWzlCphXWnRtX5eYWhr93wd.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Een J 5Kw (uit je sig) onder de 19Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:34

hnq

Benieuwd naar jouw instellingen. Wil je die delen?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06
[...]
[...]
@Thorsd , @Pazo

Hier sluit ik me bij aan. Er is al drie bladzijden gespeculeerd over wat er aan de hand zou zijn voordat we weten hoe de installatie hydraulisch en qua regeling eigenlijk in elkaar zit.

Kennelijk is er door een installateur gekozen voor de buffervat installatie. Is dat gebeurd op de Panasonic manier, dus met uitbreidingsboard, buffervat- en zone-sensor en de gebruikelijke installateursinstellingen?
Zie Installation Guide 2020 Final Draft blz 12 voor het schema en blz 40 ev voor instellingen:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Panasonic raadt de buffertank aan in situaties waar een duidelijke scheiding in verantwoordelijkheden moet zijn tussen installateur van de warmtepomp en installateur van het afgiftesysteem. Wat vinden die twee installateurs van de huidige werking?

[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 08-11-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt @Tiesert, ik heb de afgelopen 2-3 dagen al meer geleerd over de warmtepomp dan in de rest van mijn leven :) Maar als ik van te voren wist tegen welke problemen ik zou kunnen aanlopen, had ik anders het gesprek aan kunnen gaan in het offertestadium ruim anderhalf jaar geleden. Ik was onwetend, en je verwacht dat de installateur er verstand van heeft en doorvraagt wat belangrijk is. Kennelijk niet dus. En als ik het ook niet weet, kan ik het ook niet aanstippen. Maar goed, ik geef niet op, ik ga dit (met super hulp van hier) zo goed mogelijk krijgen ;)

@FransvWoerkom @Thorsd mbt het afgiftesysteem / de leidingen in het huis, daar ben ik vrij zeker van, want dit huis hebben we in 2013 casco gekocht, en ik heb destijds van vrijwel al het leidingwerk foto's gemaakt voordat de dekvloer gestort werd. Dus vanaf de (toen nog) CV lopen de aanvoer en retourleiding vanaf zolder via de badkamer op de eerste verdieping naar beneden. Op de eerste verdieping zitten 4 aftakkingen / lussen, naar elke kamer 1. Voor evt. toekomstige radiatoren (die wij niet willen / niet missen, maar wellicht voor een volgende koper in de verre toekomst). Die lussen liggen ook volledig in de dekvoer, maar ik kan wel adhv foto's de exacte locatie bepalen waar je het einde van lus zou kunnen 'opgraven'. En dan loopt de leiding verder naar beneden, naar de vloerverwarming verdeler.

Mbt installateur afgiftesysteem: die is enkele jaren geleden failliet gegaan / bestaat niet meer...

Een paar foto's van 10 jaar geleden om een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3am3Ic8rv4m8obnLBBu4jSsSd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5fOpaQVY0jXk85JoTmeubil.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaLTsJCW-jnY-Tl6yuVpRG3LXsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKoG1PC40MhrQsbCfCTZpVOH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmsfJDnez4VIGpEm_BeANZUgefs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9y3ZAcJEpDj0uFuSobM8PvYk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_S0kmRuR3A1veOxvWaphz-aSd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsPASd2AIF8FBXt4LTRzetqc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oble6p8Twwo7GtP4O6jKmlbdpiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcdJraJh0RPm1T5rUIqdnzoF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6eF5da8z39ADyU6BkBwqQ134YI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljPFUcdwjmXf1d0yB2xtqQPB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Vandaag weer een testje gedaan rondom de flow van mijn 12kW T-CAP.

Settings:
Max pump duty ingesteld zodat de max flow 39 l/min was (deze had ik eerst op 47 l/min)
Tsetpoint: 25
dT: 3 (maar doet er feitelijk niet toe vanwege de lage temperatuur).

Resultaat:
- Run van 8 uur
- Ta: grootste deel van de tijd rond de 26.5
- Tr: rond de 24
- Flow: constant maximaal wat toegestaan is: 39 l/min
- compressor draait op 19/20Hz
- Temperatuur in de woonkamer liep gedurende dag op van 21 naar 22 graden.

Conclusies:
- De WP kan iig zijn energie kwijt, geen pendel gedrag.
- Je ziet de lijnen wel heel lichtjes oplopen, kortom: hij kan de energie NET niet helemaal kwijt (dan had je een horizontale lijn gezien)
- De flow gaat gewoon niet omlaag, omdat de minimale hoeveelheid energie die hij erin stopt, al zorgt voor een Ta die hoger is dan de target. Het enige wat de pomp dan kan doen is de flow zo hoog mogelijk maken om die energie maar zo snel mogelijk te verdelen.

Test:
- rond half 9 (laatste verhoging in de oranje lijn) heb ik de max pump duty verlaagd waardoor de flow zakte van 39 l/min naar 35 l/min. Je ziet dat de Ta meteen omhoog gaat (met 0.5 graden), en er ook voor zorgt dat er een einde aan mijn mooie run komt. Qua energie zag ik dat de opgenomen energie zakte van 930 watt naar zo'n 910, met de pump duty nog ietsje lager (34 l/min) zakte hij zelfs tot 900 watt.

Aangezien de temperatuur in mijn woning oploopt met bovenstaande zit ik er nu aan te denken om de flow toch wat lager te zetten (immers lager verbruik), en eventueel met RTC of een scheduler de pomp minder lange runs te laten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcq97qwxBZtCl7OMghyRQQGoTeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXlHLeGy0GjH5fYPC10WUtU6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 08-11-2023 20:45 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:22
ASW1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ben je hier nog uitgekomen, kun je een standaard warmtelint op dat stekkertje aansluiten?
Zie dat het originele warmtelint 150 euro kost, dat zou voor veel minder moeten kunnen denk ik.
Nee ik heb het gelaten. Het is een stuk waar eigenlijk niemand komt dus ik kijk even aan wat er gaat gebeuren deze winter. Dit hield hwt weer simpeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:40:
Bedankt @Tiesert, ik heb de afgelopen 2-3 dagen al meer geleerd over de warmtepomp dan in de rest van mijn leven :) Maar als ik van te voren wist tegen welke problemen ik zou kunnen aanlopen, had ik anders het gesprek aan kunnen gaan in het offertestadium ruim anderhalf jaar geleden. Ik was onwetend, en je verwacht dat de installateur er verstand van heeft en doorvraagt wat belangrijk is. Kennelijk niet dus. En als ik het ook niet weet, kan ik het ook niet aanstippen. Maar goed, ik geef niet op, ik ga dit (met super hulp van hier) zo goed mogelijk krijgen ;)

@FransvWoerkom @Thorsd mbt het afgiftesysteem / de leidingen in het huis, daar ben ik vrij zeker van, want dit huis hebben we in 2013 casco gekocht, en ik heb destijds van vrijwel al het leidingwerk foto's gemaakt voordat de dekvloer gestort werd. Dus vanaf de (toen nog) CV lopen de aanvoer en retourleiding vanaf zolder via de badkamer op de eerste verdieping naar beneden. Op de eerste verdieping zitten 4 aftakkingen / lussen, naar elke kamer 1. Voor evt. toekomstige radiatoren (die wij niet willen / niet missen, maar wellicht voor een volgende koper in de verre toekomst). Die lussen liggen ook volledig in de dekvoer, maar ik kan wel adhv foto's de exacte locatie bepalen waar je het einde van lus zou kunnen 'opgraven'. En dan loopt de leiding verder naar beneden, naar de vloerverwarming verdeler.

Mbt installateur afgiftesysteem: die is enkele jaren geleden failliet gegaan / bestaat niet meer...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mocht het een troost zijn, hier snapt de installateur niks van warmtepompen, dat deel is dan ook uitbesteed. Van de kabel tussen binnen en buiten, het buffervat, de 2e pomp, alles is een discussie. Zelfs voorgerekend maar hij bleef vast houden.

Op eigen risico maar formeel opdracht gegeven installatie achterwege te laten. Denk dat ik het inregelen met de info van hier ook beter zelf kan gaan doen. Ze hadden ook zonder overleg de vloerverwarming diameter verkleind van 18 naar 16mm.

Maar goed, ook de elektricien wil het per se op zijn manier doen ook al heb ik hele specifieke wensen besproken. En als ik nu in de ruwbouw rondloop dan gaat dat zo: 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Ethirty Dat is inderdaad het probleem. Iedere installateur vind dat hij de beste is en het weet, en de klant / consument niet moet zeuren. Ze doen het op hun manier, en willen daar niet / slecht van afwijken. En als je te kritisch bent, of teveel tegengas geeft, dan zeggen ze zoek maar een ander, ik heb werk zat, graag of niet.
Maar goed, dat komen we helaas overal tegen. Ook in 'mijn' Enphase topic komen die verhalen met enige regelmaat langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Is die diameter van de vvw buizen zo belangrijk? Reden dat ik het vraag is dat ik bezig ben met een plan voor vervangen van radiatoren in een vakantiehuisje in Italië. Ivm lage opbouwhoogte zat ik te denken aan warp of Rfloorzzz maar die zijn maar 10-12 mm. Zou je dan liever dat hebben of wat oversized radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:11
wheli schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:42:
Is die diameter van de vvw buizen zo belangrijk? Reden dat ik het vraag is dat ik bezig ben met een plan voor vervangen van radiatoren in een vakantiehuisje in Italië. Ivm lage opbouwhoogte zat ik te denken aan warp of Rfloorzzz maar die zijn maar 10-12 mm. Zou je dan liever dat hebben of wat oversized radiatoren?
neej, alleen rekening houden met de groeplengtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Ook hier is het experiment met minder flow afgerond.

Ik ben aangenaam verrast. De flow is inderdaad afgenomen met een hogere deltaT van 5, Ik had verwacht dat hij niet zou stabilizeren, maar dat deed hij verrassend goed. Voorheen had ik een deltaT van 1 om de hoge flow te forceren. Om de deltaT van 1 te behalen wil de WP met een hoge flow gaan werken, maar deze werd gelimiteerd door de MaxPumpDuty. Met de hogere deltaT kan de WP wel de gewenste deltaT bereiken en de flow terugmoduleren.

Misschien is er een ander probleem opgelost met deze hogere deltaT. In een voorgaande post beschreef ik dat de Zone1 Target Water Temperature onverklaarbaar naar de 20C stuurt. Volgens de service manual had dit te maken met de "PI control" (beter bekend als PID control, maar dan zonder de D). In de regeltechniek is de "Integral windup" een bekend fenomeen. Voorheen draaide ik met deltaT = 1. Het zou kunnen dat de WP deze niet kon bereiken en daardoor het "integral windup" probleem kreeg. Deze zorgt voor een overshoot, die weer overgecompenseerd wordt door teveel op de Z1 Target Water Temperature te remmen. Achja, het blijft speculeren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok2I0kNU9s2o-JUa7NEknoGhqZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39jwMCk4SK2OcFBojeadWOWn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ben wat huiverig voor ijsgroei bij mijn opstelling op een plat dak dus zonder drainage en nauwelijks afschot.
Bodemplaat staat nu 20cm boven bitumen.
Zijn er überhaupt mensen hier die een warmtelint/base pan heater op de bodemplaat van hun Pana hebben geïnstalleerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Swenno

Op foto 5 zie we daar de aanvoer en retour mooi aan elkaar gesloten zitten ? En geldt dit ook voor de overige lussen. Want dan wordt het slopen of nieuw leidingwerk aanleggen.

Kan je ergens een afsluiter plaatsen waardoor je alle lussen afsluit ? Neem aan dat er ergens een centraal punt is ? Of zit dat punt op foto 2 in de vloer verwerkt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:05:
Ben wat huiverig voor ijsgroei bij mijn opstelling op een plat dak dus zonder drainage en nauwelijks afschot.
Bodemplaat staat nu 20cm boven bitumen.
Zijn er überhaupt mensen hier die een warmtelint/base pan heater op de bodemplaat van hun Pana hebben geïnstalleerd?
Ik heb mijn eerste ooit zonder bigfoot en zonder dwars balken (eraf gehaald) gemonteerd op een plat dak. Dat moet je dus niet doen want dan sta je met -10 ijs weg te bikken om hem aan de gang te houden. Wilde hem niet te goed zien vanaf de weg en was dus wat eigenwijs, later natuurlijk netjes omhoog gezet op bigfoots.

Twintig cm vrij lijkt me een uitstekende opstelling en zal normaal genoeg zijn.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:15:
[...]

Op foto 5 zie we daar de aanvoer en retour mooi aan elkaar gesloten zitten ? En geldt dit ook voor de overige lussen. Want dan wordt het slopen of nieuw leidingwerk aanleggen.
Yep dat is correct... het zijn letterlijk lussen... :'(
Jeetje wat een prutswerk dan (als dat nooit zo aangelegd had mogen worden)...
Kan je ergens een afsluiter plaatsen waardoor je alle lussen afsluit ? Neem aan dat er ergens een centraal punt is ? Of zit dat punt op foto 2 in de vloer verwerkt ?
Alles zit gegoten in de vloer. Niets is bereikbaar zonder te breken.
Wat misschien een 'relatief eenvoudige' oplossing zou kunnen zijn, is nieuwe leidingen vanaf de verdeler naar de binnenunit trekken. Ik heb een koof in het trappenhuis lopen waar elektra leidingen doorheen lopen, die komt uit op zolder. Misschien dat het daar doorheen past. En de verdeler zit onder de trap. Op die manier zou je dan het hele afgiftesysteem omzeilen? Maar dan zou je in de toekomst nooit meer radiatoren kunnen aansluiten?

Of, zou ik het einde van de lussen in elke kamer moeten opgraven (uithakken), die doorknippen / snijden en dan beide afdoppen? Zodat het geen lus meer is? Dan worden het allemaal doodlopende leidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Die leidingen zijn dus eerder afgedopt en vormen geen kortsluiting. Waarschijnlijk met het idee dat daar later nog radiatoren of convectoren zouden kunnen komen, is nu voor dat buffervat gekozen. Dan is verder nog interessant of dat buffervat wordt bestuurd door de pana als buffervat of dat hij daar eigenlijk alleen maar de warmtepomp zit kort te sluiten zoals ook door anderen werd gesuggereerd.

Normaal regelt de pana de aanvoertemperatuur naar de vloer en in het buffervat door de secundaire pomp (de Wilo) aan en uit te zetten, door de flow van warmtepomp naar buffer te regelen en door de aanvoertemperatuur naar het buffervat te regelen. Daarvoor zijn sensors nodig en besturing van die secundaire pomp aan een uitbreidingsprintplaat. Om een idee te geven: Normale temperaturen bij de huidige buitentemperatuur zijn 26° aanvoer naar de buffer en 21-22° naar de vloer. Een flow van iets boven de flow van de Wilo zou nu normaal zijn.

Als die uitbreidingsprint en sensors er niet zijn, is er volgens de pana geen buffervat alleen een lastige kortsluiting waarmee alleen valt om te gaan als de flow van de pana ongeveer even hoog is als die van de Wilo. Dan stroomt er weinig water door het buffervat van warm naar koud en hebben we er geen last van. Een lagere flow krijg je door deltaT vrij te geven door die hoger in te stellen. Maar als je de flow vast kunt instellen op 12 L/min zou het ook moeten kunnen. Bij de huidige buitentemperaturen heeft bijna elke installatie, behalve die met heel veel m2 of radiatoren, last van pendelen. Daar tegen helpt vaak quiet Mode 3. Maar die is dan weer lastig als je sww verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Sorry, jouw reactie en de foto's van @Pazo gemist. Inderdaad kortsluiting of beveiliging tegen vervuiling? Als dit al tien jaar zo zit en aangesloten is op een cv-ketel, zou toch opgevallen moeten zijn dat er een tamelijk warm spoor door de kamer loopt? Of zit die afsluiter er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:32:
[...]

Die leidingen zijn dus eerder afgedopt en vormen geen kortsluiting. Waarschijnlijk met het idee dat daar later nog radiatoren of convectoren zouden kunnen komen, is nu voor dat buffervat gekozen.
@Swenno zegt anders mbt de lussen? Zie mijn bericht hierboven. Die aftakkingen naar de kamers zijn letterlijk lussen, niet 2 uiteinden. Aanvoer loopt dus over in retour.
Dan is verder nog interessant of dat buffervat wordt bestuurd door de pana als buffervat of dat hij daar eigenlijk alleen maar de warmtepomp zit kort te sluiten zoals ook door anderen werd gesuggereerd.

[...]

Als die uitbreidingsprint en sensors er niet zijn, is er volgens de pana geen buffervat alleen een lastige kortsluiting waarmee alleen valt om te gaan als de flow van de pana ongeveer even hoog is als die van de Wilo.
Hoe kom ik daar achter / zou ik dat ergens kunnen zien in de Service portal?
Dan stroomt er weinig water door het buffervat van warm naar koud en hebben we er geen last van. Een lagere flow krijg je door deltaT vrij te geven door die hoger in te stellen. Maar als je de flow vast kunt instellen op 12 L/min zou het ook moeten kunnen.
Daar wil ik ook wel naar kijken. Er werd eerder gezegd dat de Wilo max 11 l/min doet terwijl de WP 20 l/min kan doen. Dus die zou ik beter op elkaar af moeten stemmen?
Bij de huidige buitentemperaturen heeft bijna elke installatie, behalve die met heel veel m2 of radiatoren, last van pendelen. Daar tegen helpt vaak quiet Mode 3. Maar die is dan weer lastig als je sww verwarmt.
Oke, zit ik mij dan helemaal blind te staren op pendelen terwijl het met dit weer sowieso lastig is?
Als was het wel erg, ca 4x per uur. Inmiddels ca 2x per uur, dus iets verbetering, maar zijn er zeker nog niet.
Quiet mode 3 staat sinds einde middag aan, morgen maar eens zien wat dat gedurende de nacht gedaan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
@Pazo ik zou naar de warmtepomp niet teveel gaan kijken. Als je 4 lussen hebt die aanvoer naar retour bypassen heb je een ander probleem. Dat moet eerst verholpen worden. Vanaf de foto's kan ik het leiding trace niet helemaal volgen maar volgens mij gaat de hoofdleiding langs alle kamers en kan je dus niks centraal afsluiten?

Wat voor vloer ligt er nu in ? Met een warmtebeeld camera zou je de locatie exact kunnen bepalen en een klein gat kunnen slaan waarna je de leidingen kan afdoppen. Met lekkages in vloerverwarming buizen doen ze niet anders.

Doodlopend stuk leiding met brak water maakt niet uit voor legionella of iets dergelijks. Dus daar heb je geen last van en in de toekomst kan er altijd nog wat op aangesloten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Swenno dat is minder om te horen, maar dus wel een duidelijke oorzaak / probleem.

Het is inderdaad 1 hoofdleiding, die loopt van zolder via de eerste verdieping door naar beneden.
Op de eerste verdieping zitten dus 4 aftakkingen aan. 1x naar badkamer en 3x naar de slaapkamers.

Als ik de leidingen op een punt waar ik 'relatief' makkelijk bij kan, deze doorknip / snij en dan afdop zodat het geen lus meer is maar 2 doodlopende einden, dan zou dat beter moeten zijn?

Ik heb het namelijk foto's zitten bekijken, en ik kan in de 3 slaapkamers de leidingen vrij bereiken, want die liggen als het goed is achter het knieschot, daar komen ze boven :)
Dan dan heb je vanaf de aftakking bij een meter of 6-7 aan leiding liggen voordat ie afgesloten kan worden. Dus niet dicht bij de aftakking. Maar scheelt wel breken en je kan ze later weer oppakken.

Alleen in de badkamer ligt deze wel onder de tegels in de vloer....
Dat is wel het kleinste lusje, schat een meter of 2,5-3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Aikon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:30:
[...]

Nee, Hz staat langs de rechterkant en is dus niet <19Hz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 23:18:
@Swenno dat is minder om te horen, maar dus wel een duidelijke oorzaak / probleem.

Het is inderdaad 1 hoofdleiding, die loopt van zolder via de eerste verdieping door naar beneden.
Op de eerste verdieping zitten dus 4 aftakkingen aan. 1x naar badkamer en 3x naar de slaapkamers.

Als ik de leidingen op een punt waar ik 'relatief' makkelijk bij kan, deze doorknip / snij en dan afdop zodat het geen lus meer is maar 2 doodlopende einden, dan zou dat beter moeten zijn?

Ik heb het namelijk foto's zitten bekijken, en ik kan in de 3 slaapkamers de leidingen vrij bereiken, want die liggen als het goed is achter het knieschot, daar komen ze boven :)
Dan dan heb je vanaf de aftakking bij een meter of 6-7 aan leiding liggen voordat ie afgesloten kan worden. Dus niet dicht bij de aftakking. Maar scheelt wel breken en je kan ze later weer oppakken.

Alleen in de badkamer ligt deze wel onder de tegels in de vloer....
Dat is wel het kleinste lusje, schat een meter of 2,5-3.
Onder het mom meten is weten. Heb je het verschil al bekeken van de flow van de pomp en de flow op de groepen van je vvw ? Hoeveel flow gaat er daadwerkelijk door de lussen heen ?
- Mocht je aan de warmtebeeld camera kunnen komen zou je dit ook kunnen meten.

En dan zou ik idd de 3 lussen waar je makkelijk bij komt, afknippen en afdoppen. Badkamer laten voor wat het is en hopelijk heb je dan genoeg flow weer naar je vvw om het pendelen tegen te gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Swenno schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:14:
[...]

Onder het mom meten is weten. Heb je het verschil al bekeken van de flow van de pomp en de flow op de groepen van je vvw ? Hoeveel flow gaat er daadwerkelijk door de lussen heen ?
- Mocht je aan de warmtebeeld camera kunnen komen zou je dit ook kunnen meten.

En dan zou ik idd de 3 lussen waar je makkelijk bij komt, afknippen en afdoppen. Badkamer laten voor wat het is en hopelijk heb je dan genoeg flow weer naar je vvw om het pendelen tegen te gaan
Vergeet niet dat @Pazo op de hoofd transport leiding naar vloer aangaf ook stukje 15mm te hebben. Dat zal mijn eerste aandacht hebben en dan is de suggestie die hij zelf noemt om rechtstreeks door een koof opnieuw te proberen een goede transport leiding te maken een goede om te onderzoeken 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
Even een kort vraagje tussendoor. Thuis draait de 7kW H serie al jaren lekker zuinig en naar tevredenheid, maar toen ik laatst nog even door de data bladerde viel me op dat de circulatiepomp tijdens het stookseizoen continu op 2000rpm draait, met af en toe een dip naar 1800rpm. Ook als er geen run draait.

Vond dat vrij hoog, zeker gezien ik in het afgiftesysteem overal rekening heb gehouden met doorstroming (grote diameters leidingen, alles vvw zonder naregeling enz).
Wat zijn de toerentallen die jullie halen?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

@kaasmakert met 700rpm gaat er bij mij zo'n 30L/min door de leidingen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
timovd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:09:
@kaasmakert met 700rpm gaat er bij mij zo'n 30L/min door de leidingen.
Bedankt, dat bevestigd mijn vermoeden dat er iets niet klopt. Hoeveel groepen vvw heb je en hoeveel l/min gaat daar doorheen?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online

Op foto 1, aan weerszijde van de gele buis, is dat niet het begin van de lussen (of 1 ervan?)? Ze moeten toch ergens omhoog komen waar je ze kan afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:17:
[...]

Ik heb mijn eerste ooit zonder bigfoot en zonder dwars balken (eraf gehaald) gemonteerd op een plat dak. Dat moet je dus niet doen want dan sta je met -10 ijs weg te bikken om hem aan de gang te houden. Wilde hem niet te goed zien vanaf de weg en was dus wat eigenwijs, later natuurlijk netjes omhoog gezet op bigfoots.

Twintig cm vrij lijkt me een uitstekende opstelling en zal normaal genoeg zijn.
Ik heb de mijne ook op plat dak en bifgfoots staan, helaas loopt dat dak niet goed af, en blijft er altijd water staan. Afgelopen winter was het hele dak bedekt met 5 cm ijs en de ijspiek onder de warmtepomp raakte net de onderkant. Ik heb er eergister dan toch een warmtelint onder gehangen die via een buisje direct de hwa inloopt. Ben zeer benieuwd of dat een beetje gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Aikon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:28:
[...]

Op foto 1, aan weerszijde van de gele buis, is dat niet het begin van de lussen (of 1 ervan?)? Ze moeten toch ergens omhoog komen waar je ze kan afdoppen.
Zover ik weet, de 2 direct naast de gele (gas) leiding, is die van het sanitair water voorziening. De 2 buitenste zijn van het afgiftesysteem (naar vloerverwarming en de waar de lussen naar de kamers aan vast zitten).

Het afdoppen van de lussen in de 3 kamers is relatief eenvoudig omdat ik daar bij kan zonder te hoeven breken. Dus dat is een quick win om te kijken wat dat oplevert. Die in de badkamer niet (moet zeggen dat we inderdaad daar altijd een warme tegel hadden waar we op gingen staan tijdens het tandenpoesten :D Dus dat verklaard wel... dat was met de CV, nu wordt ie amper warm).

Al moet ik wel kijken of / hoe ik dat zelf moet doen, maar daar wil ik dit topic niet voor vervuilen, die vraag stel ik denk ik wel even in een ander klus gerelateerd topic of ik maak even een nieuwe aan, hoe dit aan te pakken.

Hij pendelt momenteel wel wat rustiger dan voorheen (toen was het bijna 4x per uur), dus dit laat ik denk ik zo maar even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdY0BKxetf-wERCkhGfj1UGlzT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVS2fGfOI79KnFEkTzlOMQMC.jpg?f=user_large

Super bedankt voor de hulp zover. d:)b
Wel jammer om er achter te komen dat er 10 jaar geleden een prutsbedrijf de leiding heeft gelegd, maar goed, kan ik nu weinig meer mee (bestaat niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dat heb je nou eenmaal, zo loopt bij mij sww van zolder naar beneden, via de keuken aan de andere kant vh huis, terug omhoog naar de douche... Omdat er gewoon niet even vooruit is gedacht. Ik kan nergens leidingen verleggen zonder te breken dus moet zeg maar op tijd de douche aanzetten om er warm onder te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Aikon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:57:
Dat heb je nou eenmaal, zo loopt bij mij sww van zolder naar beneden, via de keuken aan de andere kant vh huis, terug omhoog naar de douche... Omdat er gewoon niet even vooruit is gedacht. Ik kan nergens leidingen verleggen zonder te breken dus moet zeg maar op tijd de douche aanzetten om er warm onder te gaan ;)
Bij ons hebben ze zelfs de warm en koud water leiding in de douche verkeerd om in de muur gelegd... kwamen we achter nadat de hele badkamer betegeld was en de douche aan het aansluiten waren. Dat hebben we toen opgelost door een omgekeerde thermostaat erop te zetten, maar dat was dus al een slordig foutje. En nu blijkt dus ook dat ze lussen hebben gemaakt voor de kamers en niet netjes hebben afgedopt. Toen nooit bij stil gestaan toen ik foto's maakte. Wist ik veel... je gaat uit van de kunde van de installateur. Not... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:03:
[...]

Toen nooit bij stil gestaan toen ik foto's maakte. Wist ik veel... je gaat uit van de kunde van de installateur. Not... :X
Als je alles van te voren weet is het ook niet meer spannend ;)

Je hebt waarschijnlijk ook al die jaren een niet goed werkende HR ketel gehad doordat je een hoge retour temperatuur hebt gehad.

Je gasverbruik zal dus vele male lager zijn dan dat je nu hebt berekend voor deze pomp.

Gelukkig heb je nu wel een buffervat staan anders had het helemaal drama geworden.

Succes met het oplossen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Swenno schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:44:
[...]

Als je alles van te voren weet is het ook niet meer spannend ;)

Je hebt waarschijnlijk ook al die jaren een niet goed werkende HR ketel gehad doordat je een hoge retour temperatuur hebt gehad.

Je gasverbruik zal dus vele male lager zijn dan dat je nu hebt berekend voor deze pomp.

Gelukkig heb je nu wel een buffervat staan anders had het helemaal drama geworden.

Succes met het oplossen !
Ja inderdaad! Waarschijnlijk wel. En aan de hand van het gasverbruik (ca 1200 m3) de 7kW genomen ipv 5.

Heb net even mijn paintskills erbij gepakt, ik ga vanavond nog even goed alle foto's bestuderen, maar ik denk dat het zo aangesloten zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDBpOcAuU4mujLNwOJyfXl0TSss=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Lq4GWuzXgccq5vERbc66HJ7S.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@Pazo en 1 nieuwe aanvoer leiding trekken tot aan de vvw. Retour zou je theoretisch kunnen hergebruiken ondanks de vernauwing van 15mm. Mocht het wel lukken heeft 2 nieuwe leidingen wel de voorkeur

Is dat nog iets om te onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:51:
[...]

Ja inderdaad! Waarschijnlijk wel. En aan de hand van het gasverbruik (ca 1200 m3) de 7kW genomen ipv 5.

Heb net even mijn paintskills erbij gepakt, ik ga vanavond nog even goed alle foto's bestuderen, maar ik denk dat het zo aangesloten zit:

[Afbeelding]
Op jouw plaatje, onderaan bij de vvw, zit daar ook een lus? Of kan het water daar alleen door de vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Swenno schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:01:
@Pazo en 1 nieuwe aanvoer leiding trekken tot aan de vvw. Retour zou je theoretisch kunnen hergebruiken ondanks de vernauwing van 15mm. Mocht het wel lukken heeft 2 nieuwe leidingen wel de voorkeur

Is dat nog iets om te onderzoeken?
Als ik een leiding naar boven zou trekken, dan gelijk 2 en hele afgiftesysteem naar de kamers gelijk boven bij de wp afkoppelen / afdoppen. Alleen is dat ook wel een hele operatie. Maar ik ga hier wel over nadenken.
ErikKo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:01:
[...]

Op jouw plaatje, onderaan bij de vvw, zit daar ook een lus? Of kan het water daar alleen door de vvw?
Dat weet ik niet, is een aanname. Omdat er sprake is van een 15mm aansluiting op de verdeler, en de aanvoer 22mm is, zou je denken dat er dus ook een vertakking zit. Ik heb een hoop foto's, maar daar volgens mij dus net niet van... ga vanavond als ik thuis ben nog eens grasduinen in de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik vrees dat die lus bij de badkamer nog steeds voor grote problemen zorgt. Ik zag eerst ook bizar hoge retour temperaturen in 1 deel van mijn systeem. Bleek dat het slechts een radiator was die vol openstond.

Ik kan me niet voorstellen wat een volledig open lus zonder beperkingen gaat doen :X

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Bij mij is de warmtepomp vrijdag de 3e eind van de dag in gebruik genomen.
Een 5kw split unit (Panasonic (KIT-WC05J3E5), met een hygiene boiler die als buffervat ook dient voor c.v. met spiraal voor wtw.
Gisteravond bij de cloud ook de installer opties geactiveerd.

Volgens mij draait deze aardig goed zo.
frequent van 19 a 20
Er zit een aparte pomp geïnstalleerd voor de verwarming die aangestuurd word (wat ik wel jammer vind want weer extra pomp in je installatie) die doet een 20l/m continue.

Wat bedoelen ze eigenlijk met temperatuur looswater???
Hieronder mijn run van afgelopen 4 uur
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/tweakers/2023/run-wp-9-11-2023.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ConQuestador schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ik vrees dat die lus bij de badkamer nog steeds voor grote problemen zorgt. Ik zag eerst ook bizar hoge retour temperaturen in 1 deel van mijn systeem. Bleek dat het slechts een radiator was die vol openstond.

Ik kan me niet voorstellen wat een volledig open lus zonder beperkingen gaat doen :X
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk al weet dat ik de beslissing heb genomen om nieuwe leidingen te trekken naar boven. Direct van WP naar vloerverwarmingsverdeler.
Nu verder uitzoeken hoe en wat. Denk dat ik toch de installateur ga vragen dit te doen. Ze hebben prima werk geleverd qua installatie; zij konden ook niet weten hoe vreemd het hier zit, dus dat neem ik ze niet kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Swenno schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:44:
[...]

Mwoah, "vele malen", ik zou zeggen "5-10%". want dat is ongeveer de winst van het HR verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Aikon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:30:
[...]

Nee niet onder de 19 Hz, hij springt 19-20 Hz.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

hnq schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:42:
[...]

Benieuwd naar jouw instellingen. Wil je die delen?
Ja hoor.

Pana J serie 5 kW R32 2021.
Loopt normaal op WAR (maar bij dit weer is het eigenlijk een vaste lage aanvoer ingesteld op bedienunit) van 26 graden.
Pomp op deltaT van 5 (niet max duty)
Verder niets. Hij start zelfs net wat te snel omdat ik te lui was om hem bij 24 graden te laten lopen en dan tweemaal te shiften als hij bijna wil afslaan.

Vloerverwarming 100 m2 hart-hart 12,5 geen radiatoren en geen buffervat en geen regeling op de groepen.
Starttemperatuur vloer 19,0 graad (had 24 uur ervoor uitgestaan)
Buitentemp start 8 graden
Machine stopt als de aanvoer 3 minuten hoger is dan 2 graden boven ingestelde temp (26) dus 28,25
Binnentemperatuur start 19,1 graad 07.00 uur
Binnentemperatuur einde 20,1 graad 14.30 uur
Daarna loopt de temperatuur nog op door de warme vloer en het koken en piekt op 20,6 graad om 20.15.
Verbruikt electra 4,17 kWh (hele dag dus inclusief standby verbruik (0,25 kWh per 24h) en pomp)
COP weet ik niet de GJ meter is de enige die ik niet op afstand kan uitlezen maar COP is ergens tussen 5 en 6 schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Aikon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:32:
[...]

Ik heb de mijne ook op plat dak en bifgfoots staan, helaas loopt dat dak niet goed af, en blijft er altijd water staan. Afgelopen winter was het hele dak bedekt met 5 cm ijs en de ijspiek onder de warmtepomp raakte net de onderkant. Ik heb er eergister dan toch een warmtelint onder gehangen die via een buisje direct de hwa inloopt. Ben zeer benieuwd of dat een beetje gaat werken.
Ik zocht al naar zoiets, heb jij misschien een linkje naar wat jij hebt gekocht (en waar je het hebt aangesloten?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
djoenez schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:42:
[...]

Ik zocht al naar zoiets, heb jij misschien een linkje naar wat jij hebt gekocht (en waar je het hebt aangesloten?)
Nee helaas niet. Maar het is een warmtelint van 64 watt en eentje die bij 3 graden boven nul schakelt. Je hebt ze ook die pas bij 15 graden weer uitgaan, vrij idioot laat... Paar tientjes was het, zoiets: https://www.elektrische-v...ingslint.html?id=40955904

Maar mijne is blauw ipv oranje.

Ik heb hem via een shelly aangesloten in de warmtepomp zelf en met magneetjes onderop vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Aikon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:31:
[...]

Nee helaas niet. Maar het is een warmtelint van 64 watt en eentje die bij 3 graden boven nul schakelt. Je hebt ze ook die pas bij 15 graden weer uitgaan, vrij idioot laat... Paar tientjes was het, zoiets: https://www.elektrische-v...ingslint.html?id=40955904

Maar mijne is blauw ipv oranje.

Ik heb hem via een shelly aangesloten in de warmtepomp zelf en met magneetjes onderop vastgezet.
Ah check, interessant. ik dacht dat er altijd een geschakelde output is (basepan heater) dat je hem daar op kan aansluiten, maar via een Shelly is ook wel mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
djoenez schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:41:
[...]

Ah check, interessant. ik dacht dat er altijd een geschakelde output is (basepan heater) dat je hem daar op kan aansluiten, maar via een Shelly is ook wel mooi.
Die is er ook, er is aansluiting cn-ht2.(dacht ik, even uit m'n hoofd)
Je kunt in de interface kiezen voor type A of B, wanneer je A kiest werkt hij alleen tijdens een defrost, B is continue onder een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, je kan het ook op de officiele manier doen natuurlijk. Echter heb ik dus niet alleen warmte in de warmtepomp nodig maar ook richting hwa anders krijg ik alsnog een berg ijs op het balkon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

kaasmakert schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:00:
Even een kort vraagje tussendoor. Thuis draait de 7kW H serie al jaren lekker zuinig en naar tevredenheid, maar toen ik laatst nog even door de data bladerde viel me op dat de circulatiepomp tijdens het stookseizoen continu op 2000rpm draait, met af en toe een dip naar 1800rpm. Ook als er geen run draait.

Vond dat vrij hoog, zeker gezien ik in het afgiftesysteem overal rekening heb gehouden met doorstroming (grote diameters leidingen, alles vvw zonder naregeling enz).
Als je je pomp uitzet kun je in instellingen menu je max pump flow instellen. Stel deze rond de 16-17 l/min in voor de 7
En daarnaast je deltaT op 5 of 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
kaasmakert schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:00:

De circulatiepomp is een centrifugaalpomp zoals bij een stofzuiger. Hoe meer weerstand, hoe hoger het toerental en hoe lager de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
ConQuestador schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:20:
[...]

Wil je me die uitleggen? Als de radiator open staat, dan zou er toch afgifte moeten zijn, waardoor de Tr sneller daalt?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Tiesert schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:55:
[...]

Wil je me die uitleggen? Als de radiator open staat, dan zou er toch afgifte moeten zijn, waardoor de Tr sneller daalt?
In mijn geval heb ik 200m2 vloerverwarming en nog een paar radiatoren. Doordat ik vanwege de vloerverwarming met zeer lage temperatuur draai, heeft de radiator bijna geen afgifte.
Kortom: De aan en afvoer temperatuur zijn vrijwel gelijk, en als die radiator vol openstaat heeft die ook nog een veel lagere weerstand dan de VVW.

Gevolg is dus dat een groot deel van het water de weg van de minste weerstand volgt en dus op hoge snelheid door de radiator stroomt, waardoor deze met dezelfde temperatuur weer terugstroomt, zonder energie uit het water te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Thorsd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:37:
[...]

Netjes! Denk ook aan de leidingen in de WP zelf, die zijn helemaal niet geïsoleerd.
Goed punt. Ik heb zelf geen vorstbeveiliging ingebouwd aangezien de back-up heater op een aparte fase en groep zit en als "back-up" dient. Dus alleen als er een volledige stroomuitval is is er een kans op bevriezing. Dan heeft het toch eigenlijk ook geen zin om bijv. nog een warmtelint of iets te plaatsen in de kast? Want de e-aansluiting ligt er dan toch vanaf. Gelukkig is het tot nu toe nog niet voorgekomen dat er hier de stroom voor enkele uren in hartje winter eraf is gegaan. Maar wel iets om mee rekening te houden natuurlijk.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:31:
[...]

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk al weet dat ik de beslissing heb genomen om nieuwe leidingen te trekken naar boven. Direct van WP naar vloerverwarmingsverdeler.
Nu verder uitzoeken hoe en wat. Denk dat ik toch de installateur ga vragen dit te doen. Ze hebben prima werk geleverd qua installatie; zij konden ook niet weten hoe vreemd het hier zit, dus dat neem ik ze niet kwalijk.
Heel goed. Heel goed ook dat je bent overgestapt naar een warmtepomp. Ben je al van het gas af? Die gasleiding met perskoppeling op foto 1, klaar om in het beton te verdwijnen, vind ik ook griezelig. Maar ik ben van een generatie dat alles nog in het zicht zat. Of achter het plafond met inspectieluikjes in de verdiepingsvloeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:56:
[...]

Heel goed. Heel goed ook dat je bent overgestapt naar een warmtepomp. Ben je al van het gas af? Die gasleiding met perskoppeling op foto 1, klaar om in het beton te verdwijnen, vind ik ook griezelig. Maar ik ben van een generatie dat alles nog in het zicht zat. Of achter het plafond met inspectieluikjes in de verdiepingsvloeren.
Pazo in "Gas de deur uit doen: Gratis!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Norwayr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
[...]

Goed punt. Ik heb zelf geen vorstbeveiliging ingebouwd aangezien de back-up heater op een aparte fase en groep zit en als "back-up" dient. Dus alleen als er een volledige stroomuitval is is er een kans op bevriezing. Dan heeft het toch eigenlijk ook geen zin om bijv. nog een warmtelint of iets te plaatsen in de kast? Want de e-aansluiting ligt er dan toch vanaf. Gelukkig is het tot nu toe nog niet voorgekomen dat er hier de stroom voor enkele uren in hartje winter eraf is gegaan. Maar wel iets om mee rekening te houden natuurlijk.
Ja, ik heb de groepen ook op afzonderlijke fasen en aardleks. Maar als alles uitvalt, heeft een warmtelint inderdaad geen zin.
Het grootste risico is als de stroom langere tijd uitvalt en je niet thuis bent. Als je thuis bent, en het duurt aardig lang is het gewoon een kwestie van stroom eraf, afsluiters dicht en slangen losdraaien. Je berekening geeft mooi aan wat "aardig lang" dan ongeveer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:43
Norwayr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
[...]

Heeft de back-up heater nog zin als de voeding van de warmtepomp uitvalt? Het lijkt me dat de transportpomp dan ook uitvalt, of wordt deze vanuit beide voedingen gevoed. Bij mij gaan de leidingen de grond in dus convectie doet ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Zouden jullie mee kunnen denken waarom bij mij de run stopt? Ik draai op stooklijn, in het ene plaat je zie je dat die rond 15:20 van 33 naar 34 gaat omdat het buiten een graadje kouder wordt. De retourtemp (denk ik?) Daalt op dat moment, meer afgifte in huis?
Op het andere plaatje zie ik een heel stabiele run met dezelfde delta vann 4 graden maar ineens stopt hij voor 20 min. Waarom? Temp ik huis stijgt langzaam, dus mogelijk dat het afgiftevermogen van het systeem afneemt maar dan zou je een hogere tretour verwachten toch?
Of heb ik de verkeerde statistieken?
Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdQquTJbojyCBPpqeTAHTAmilFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGSO3aMHrcN31P4BbgYPSNdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGjUX4cFa0OgvBgEReyszIDZ_mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/de9g1T35Pl7TZ0R0U47cVUe2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
Ik ben aan het uitdenken hoe ik met een 9J mn huis kan gaan verwarmen en ik heb het volgende dilemma:
ik heb een zonneboiler met 2x200l boiler. Op 1 boiler is de bovenste spiraal nog vrij, dus die zou ik kunnen gebruiken om de pana de boiler op te laten warmen.
Echter: deze spiraal heeft een oppervlak van ca. 0,9m2 en wat ik lees is dat dat te weinig zou zijn. Dus ik heb 3 opties:
1/ toch proberen
2/ andere boiler kopen
3/ een hewalex erbij kopen die met een circulatiepomp het water uit de boiler rondpompt
4/ de boiler loskoppelen van de zonnecollector en daarmee 2 spiralen in serie (Ca. 1,8m2) benutten voor SWW verwarming door de pana.

Wat denken jullie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@BarryH wat voor type vat heb je? Hier laat ik de wp door het complete hygiëne vat stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
wheli schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:59:
Zouden jullie mee kunnen denken waarom bij mij de run stopt? Ik draai op stooklijn, in het ene plaat je zie je dat die rond 15:20 van 33 naar 34 gaat omdat het buiten een graadje kouder wordt. De retourtemp (denk ik?) Daalt op dat moment, meer afgifte in huis?
Op het andere plaatje zie ik een heel stabiele run met dezelfde delta vann 4 graden maar ineens stopt hij voor 20 min. Waarom? Temp ik huis stijgt langzaam, dus mogelijk dat het afgiftevermogen van het systeem afneemt maar dan zou je een hogere tretour verwachten toch?
Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je target temp kan veranderen door een veranderende buitentemp. Dan zit de ta ineens boven de waarde, en de compressor stopt. Als je heishamon gebruikt, kan je de target temp er ook bijtekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Swenno schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:28:
@BarryH wat voor type vat heb je? Hier laat ik de wp door het complete hygiëne vat stromen.
Is niet heel duidelijk, maar een SWW boiler met 2 spiralen en een plek voor plaatsing elektrisch element

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:59:
Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vermoed dat je Ta voor meer dan 3 min en >+2 tov target zit. Zet ff je target en outlet temp naast elkaar in een grafiek dan zie je het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FransvWoerkom
SpikeHome schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:21:
[...]

Wat bedoelen ze eigenlijk met temperatuur looswater???
Hieronder mijn run van afgelopen 4 uur
[Afbeelding]
Ze bedoelen de temperatuur van het gas uit de compressor. Bij de vertaling uit het Japans hebben ze gekeken hoe wij dat bij de in Nederland veel voorkomende compressors, gemalen dus, noemen. Looswater dus, het water dat door het gemaal wordt geloosd op een kanaal, meer of zee. In het Engels discharge, ontladen.

[ Voor 28% gewijzigd door FransvWoerkom op 09-11-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:23:
Ik ben aan het uitdenken hoe ik met een 9J mn huis kan gaan verwarmen en ik heb het volgende dilemma:
ik heb een zonneboiler met 2x200l boiler. Op 1 boiler is de bovenste spiraal nog vrij, dus die zou ik kunnen gebruiken om de pana de boiler op te laten warmen.
Echter: deze spiraal heeft een oppervlak van ca. 0,9m2 en wat ik lees is dat dat te weinig zou zijn. Dus ik heb 3 opties:
1/ toch proberen
2/ andere boiler kopen
3/ een hewalex erbij kopen die met een circulatiepomp het water uit de boiler rondpompt
4/ de boiler loskoppelen van de zonnecollector en daarmee 2 spiralen in serie (Ca. 1,8m2) benutten voor SWW verwarming door de pana.

Wat denken jullie?
Wat voor boiler heb je? Ik heb een hewalex 300L en draai de pana al jaren op bovenste spiraal. Nooit gekeken hoeveel afgifte die heeft maar gaat altijd prima in de winter. Optie 1 dus 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@BarryH ik zou 1 vat vervangen alleen een wp vat + zonneboiler aansluiting zijn duur. Zou ik voor een simpel hygiëne vat gaan met 1 spiraal voor de zonneboiler en de wp door heel dit vat laten stromen. Heb je ook minder last van legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:34
@BarryH Is de inhoud van het vat SWW of gaat SWW ook door een spiraal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

tief die zonneboilerinstallatie op marktplaats en vervang het door een normale tank met 1 spriaal en smeer elke cm aan dak wat vrij is gekomen vol met zonnepanelen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:23:
1/ toch proberen
2/ andere boiler kopen

Wat denken jullie?
Als het alleen het oppervlak was, zou ik zeggen: gewoon proberen. Maar ik vraag me af of er nog warmteoverdracht is als de wp de bovenste helft van het water in de boiler heeft opgewarmd. Zou het niet mogelijk zijn de wp via een warmtewisselaar aan het zonnecollector circuit te koppelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:44:
[...]

tief die zonneboilerinstallatie op marktplaats en vervang het door een normale tank met 1 spriaal en smeer elke cm aan dak wat vrij is gekomen vol met zonnepanelen.
Ik wou net schrijven: Flippy zou zeggen... En toen stond het er al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
denneappel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:43:
@BarryH Is de inhoud van het vat SWW of gaat SWW ook door een spiraal?
inhoud vat is SWW
spiraal onder zit het glycolcircuit van de heatpipes op
spiraal boven is leeg

Op de andere boiler:
inhoud vat is SWW
spiraal onder zit het glycolcircuit van de heatpipes op
spiraal boven zit CVondersteuning op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
FransvWoerkom schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:46:
[...]

Als het alleen het oppervlak was, zou ik zeggen: gewoon proberen. Maar ik vraag me af of er nog warmteoverdracht is als de wp de bovenste helft van het water in de boiler heeft opgewarmd. Zou het niet mogelijk zijn de wp via een warmtewisselaar aan het zonnecollector circuit te koppelen?
Dan is alleen boven warm idd (100 liter).
externe warmtewisselaar kan ook, maar dat is ook weer zo eur 1000,- denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
Volgende vraag in mijn pendelzoektocht: ik kom erachter dat mijn badkamervloerverwarming helemaal niet meedoet in mijn systeem. Radiatoren op de badkamer en overloop worden netjes warm, maar de vloerverwarming die ook op dit circuit zit, niet. Op de vloerverwarming van de badkamer zit een RTL (Heimeier) ventiel, ook wel retourtemperatuurbegrener. Deze is destijds geplaatst toen de 'gewone' CV nog in bedrijf was zodat er niet te heet water in de vvw zou lopen. Ik heb de jongens van de warmteservice eens gevraagd of dat ventiel er tussenuit moest als ik een WP zou krijgen en hun antwoord was kort en krachtig: nee. Maar ik heb nu de indruk dat dit ding nu opwarming vanuit de WP tegenhoudt. Heeft iemand hier kijk op? Na wat googlen is me nog steeds niet goed duidelijk hoe zo'n ding werkt.

'De voeler houdt de instelwaarde binnen een regeltechnisch vereiste proportionele band. Het ventiel gaat pas open als de mediumtemperatuur onder de ingestelde grenswaarde is gedaald.'

Kan het zijn dat het ventiel nu dus de hele tijd dicht blijft (en de boosdoener is van onze koude voeten op de badkamer)?

(N.B. als de badkamer wel mee gaat doen heb ik weer 8m2, 15cm dikke betonbuffer in mijn afgifte extra wat ik denk ik echt wel ga zien in mijn pendelgedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
Appelpie3000 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:09:
[...]

Een 5 en 7kW kunnen nagenoeg net zover terug moduleren, dus wat dat betreft heb je een prima keuze gemaakt. Het pendelen ligt aan je instellingen.

[...]

Lijkt wel een beetje op mijn situatie. Heb je een betonvloer? Of droogbouw?

[...]

Waar hangt je controller nu? Als die in je woonkamer hangt kan je eerst een experimenteren met de thermostaatfunctie van de controller.

[...]

Je Ta omhoog gooien. Hangt een beetje van je vloeropbouw af. Zelf draai ik met een droogbouwvloerverwarmingssysteem op 31 graden minimale Ta tot 8 graden Tb.

dT zou ik op 5 graden zetten eerst en vanuit daar verder kijken later.

[...]

Dat is wel erg laag. Zou zelf eerst eens naar 0x09 oid gaan. Geef de pomp een beetje de ruimte om te regelen. Volgens mij zit je nu ergens rond de 6 a 7l/m. Klopt dat? Als je erg veel last van leidinggeruis hebt kan je hem wat naar beneden bijstellen, maar niet zover als je nu hebt gedaan.

[...]

Nee

[...]

En regel ook je retourtemperaturen van de radiatoren en strengen in. Je wil dat deze ongeveer allemaal gelijk zijn. Hou je vloer als basis aan. Dus als je vloer een retourtemp van 27 graden heeft zorg er dan voor dat ook je radiatoren een soortelijk retourtemperaturen hebben. Is er eentje te warm, dan zal je meer last van pendelen krijgen. Mocht het dan te warm in een kamer worden dan kan je de radiator iets meer knijpen. Wordt het niet warm genoeg dan zou je iets moeten doen om de afgifte in die kamer te vergroten.
Thnx! Ik heb nu inderdaad ook Ta op (zelfs) 32 graden bij Tb 10. Dat gaat de goede kant op. Zojuist een run van 3 uur gedraaid! Moet ik hier inderdaad een raampje open zetten om het niet te warm laten worden binnen. Blijkbaar heb je zo'n hoge Ta nodig bij een droogbouwsysteem met houten vloer...

Ik zet de dT steeds een stapje lager de afgelopen dagen in de hoop dat mijn pompdebiet nog iets omhoog gaat (meer afgifte zoals ik heb geleerd... :) ). Maar ik zie totaal geen verschil in mijn pompdebiet. dT inmiddels op 2 graden. Is er nog een andere instelling om het pompdebiet groter te maken?
Pagina: 1 ... 30 ... 89 Laatste