Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:58
dof schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:02:

De piek met uit-aan van afgelopen zaterdag, was onderhoud aan een stukje cv circuit (dus expres). Huidige 10 C en lager is net genoeg om het hier constant te laten draaien. Boven de 13 C heb ik niet genoeg afgifte en gaat ie overdag vaker aan-uit.
Hier zit de grens op zo'n 8..9 graden, daaronder draait hij rustig door, ook 9J. Hoe zit je met het vermogen als het kouder wordt? Rond het vriespunt met defrost-feest kom ik eigenlijk alweer te kort.

Daaronder komt er weer meer compressorvermogen vrij en is de lucht wat droger en gaat het iets beter.
PS. WAF vind 20C te warm 's ochtends. Moet ik nou 's morgens een raam opendoen, of toch maar afstappen van mooie lange runs? :)
Raam open doen natuurlijk, naast langere runs wordt je COP er ook nog hoger van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Zit er eigenlijk een nadeel van een zo hoog mogelijke flow instellen? (Behalve van geluid, die heb ik niet)

Ik ben nog een beetje zoekende met mijn 12kW T-CAP en ik draai nu een weekje met deze instellingen:

- Ttarget: 24 (ik weet dat @ErikVers zegt dat je niet lager moet dan 26, maar ik heb nog geen echte nadelen hieraan gezien, dus ik zou niet weten waarom ik persee hoger moet)
- dT: 3 (of 2, maakt niet uit, de Ta zit toch meteen boven de Ttarget)
- Pompsnelheid: variabel, met een max op 55% (ingesteld in de node-red flow). Dit resulteert in een constante 47 l/min. Ik kan verder omhoog met het percentage, maar dan loopt de flow niet verder op. Dit lijkt dus echt de max.

Een run ziet er vervolgens zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87bXBI3fNnjuA25ULgPJ14MhB0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVuTct6yV91zPUHCfquTMWfa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zo'n 200 m2 vloerverwarming, en je merkt duidelijk dat de warmtepomp dit heel fijn vind.
Grappig detail: ik heb 65m2 op 6cm diepte liggen, bij deze bijft de Tr lager dan de Ta in bovenstaande tijdsvak. Ik heb 65m2 op 3cm diepte liggen, en bij deze is aan het einde van de run de Ta ongeveer gelijk aan Tr. Verder heb ik nog 65m2 aan het oppervlakte liggen (dichtgezette sleuven), en hiervan merk je dat de Ta en Tr al heel snel gelijk zijn. Dit toont maar eens aan hoeveel beter het is om de VVW dieper te hebben liggen als je de betonvloer echt als warmtebuffer wilt gebruiken.

Met bovenstaande draai ik nu runs van zo'n 6 uur voor hij uitgaat voor een aantal uur. Kortom: ik draai 2 lange runs op een dag.

De temperatuur in het huis is behoorlijk stabiel, deze fluctueert tussen de 20.7 en 21.1. Dit is nog wat stabieler te krijgen met RTC, maar voor een eerste instelling met zo'n ontzettend lage aanvoertemperatuur vind ik het al heel netjes.

Ik vraag me nu een beetje af of ik op de goede route zit? Ik kan de Ttarget wel omhoog gooien (en dus kan de flow omlaag), maar wellicht moet ik dan alleen maar vaker ingrijpen met een thermostaatfunctie om te voorkomen dat het te warm wordt..

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 07-11-2023 09:28 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
dof schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:02:

PS. WAF vind 20C te warm 's ochtends. Moet ik nou 's morgens een raam opendoen, of toch maar afstappen van mooie lange runs? :)
Wat vind je belangrijker, lange runs of hoge WAF?
Je kan een beetje nachtverlaging toepassen ofzo. Zal de WP wellicht eventjes stoppen, maar dat vindt ie waarschijnlijk minder erg dan jij.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Tinkerer84 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:18:
Ik heb het volgende onverklaarbare gedrag naar aanleiding van een sterilisatie run. Maandag om 13.00 uur de sterilisatie ingepland op de controller en sterilisatie op ON gezet in function setup. Maar om 13.00 uur geen sterilisatie run en de pana blijft gewoon in cv heat mode.

Kijk ik vanochtend op de controller en ik zie dat de tank heater al 19 uur aan staat met 3kW verbruik. Alleen staat de tank heater niet aan, staat deze op external en is bovendien maar 1,5kW. En ik kan ook met geen mogelijkheid 3kW extra kwijt in mijn afgifte systeem (Ta was gewoon normaal en compressor draaide zoals gebruikelijk) En de pana is überhaupt niet in DHW mode geweest.

Het iemand dit gedrag eerder gezien? Wat gaat hier mis?
als 't externe element aan staat geeft de WP standaard 3 kW aan, onafhankelijk wat er precies aanhangt. Da's alvast 1 verklaring.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Pazo

Mroaw?

Bedankt voor de reacties @wheli @ErikVers @dof @Tiesert
ErikVers schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:27:
Nu heb ik een vraag en de oplossing;
-wie heeft die stooklijn ingesteld en dan bedoel ik vooral de 20graden.
-zet die 20 op 26 en zorg ervoor dat met kwakkel weer een thermostaat uiteindelijk hem kan aftoppen maar begin iig met die 20 omhoog te gooien!

En als bonus: zet de buitentemp 0 naar -5 en zet je vraagtemp hoog van 38 op 33. En ja dat alles zou ik gerust in 1x durven aan te passen met de info die je geeft.
Die 20 graden is ingesteld door de installateur. Ik heb nog niets verandert sinds ingebruikname van de WP. Thermostaat heb ik niet.
Ik zal de stooklijn op 26 zetten en de buitentemperatuur naar -5 en de vraagtemp hoog naar 33 zetten. Eens kijken wat dat voor effect zal zijn.

EDIT: Zo dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA_kdmM5pAuS3_zcFhOoy2cOHRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pCDACMDDekvQyedaJXR490Q3.jpg?f=user_large
ErikVers schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:27:
Zou een 15mm als transportleiding er wel tussenuit halen. Daar gaat enkel onder zeeer hoge stromingssnelheden een klein deel van je capaciteit van je 7K doorheen komen.
dof schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:47:
Wat gezegd is, kan ik beamen. Haal zoveel mogelijk dunne leidingstukken uit je systeem. Die paar meter 15mm voor de VVW verdeler is niet fijn, daar ga je met b.v. defrosts ook nog last van krijgen (dan gaat er zomaar 40 ltr i.p.v. 10 ltr per minuut rond).
Dat is een dingetje, dat gaat niet (zomaar). Ze zitten gegoten in de vloer. De installateurs kwamen erachter tijdens het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler (jammer dat er niet gekeken is bij het eerste gesprek / schouw, maar goed...). Omdat ik ons huis casco had gekocht heb ik heel veel foto's van leidingwerk. We zijn de leidingen op de foto's gaan volgen, en vanaf de ketel tot aan ca 2 meter van de verdeler is het allemaal 22mm, alleen dus de aftakking naar naar de verdeling is dus 15mm helaas. Maar dat is niet te vervangen zonder alles te moeten openbreken, gaat onder de trap door, door de WC en dan naar boven. Dat is echt een no-go. Ze hebben toen overlegd met kantoor, en tot de conclusie gekomen omdat het enkel de laatste 2 meter betreft dat het zou moeten kunnen. Anders zou er dus een by-pass leiding op een of andere manier naar boven gewerkt moet worden, en zou echt niet weten hoe / waar.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 07-11-2023 10:08 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
[quote]sjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:24:
Pazo en sjimmie door elkaar gehaald, sorry..

[ Voor 91% gewijzigd door Tiesert op 07-11-2023 10:46 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ErikKo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:30:
[...]

Mooi om te zien dat het zo simpel ook kan.
Waarmee meet je de woonkamer temp zo strak? Ik zit nog aan de pana controller die verspringt tussen de hele graden.
Ik heb een zooi van die Xiaomi Zigbee WSDCGQ11LM temperatuur meters (~ tientje / stuk op Ali) op diverse plekken in huis. Die zijn aardig precies en al jaren in gebruik. Handige dingen.
[...]

Blijft maar 1 optie over: vrouw inwisselen voor een andere. ;)
Tja, dan kan ik m'n m'n Pana onder de arm naar ander huis :+

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Thorsd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:19:
[...]

Hier zit de grens op zo'n 8..9 graden, daaronder draait hij rustig door, ook 9J. Hoe zit je met het vermogen als het kouder wordt? Rond het vriespunt met defrost-feest kom ik eigenlijk alweer te kort.

Daaronder komt er weer meer compressorvermogen vrij en is de lucht wat droger en gaat het iets beter.
Echt koude (- 10C) nog niet meegemaakt, maar defrosts gaan prima, daar heb ik al eens een analyse hier over geschreven. Defrost starten (mits vochtig) op precies 4C tot 0C. Onder de 0C is dat afgelopen.
Moet even de link opzoeken. Zie hier.
[...]

Raam open doen natuurlijk, naast langere runs wordt je COP er ook nog hoger van :)
Ok, even een stiekum raampje zien te vinden :)

[ Voor 11% gewijzigd door dof op 07-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

sjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:31:
[...]

Wat vind je belangrijker, lange runs of hoge WAF?
Je kan een beetje nachtverlaging toepassen ofzo. Zal de WP wellicht eventjes stoppen, maar dat vindt ie waarschijnlijk minder erg dan jij.
WAF is belangrijk, want die zorgt o.a. ook voor een volle maag en dat kan de Pana nog niet :)

Tja, ik zit wel aan vaste periode van uitzetten te denken, zodat het 's morgen een graad minder is.

Qua efficient stoken zal dit niet veel verbeteren dunkt me, want het is qua stroomverbruik best zuinig zo.
Want bij een startcyclus (na b.v. 6 uur uit te hebben gestaan) is er tot het moment dat ie weer op het laagste punt zit (1 - 2 uurtjes later), bijna net zoveel stroom verbruikt als bij gewoon door pruttelen.

Ik wilde dit nog eens precies meten, maar nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Pazo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:59:

Dat is een dingetje, dat gaat niet (zomaar). Ze zitten gegoten in de vloer. De installateurs kwamen erachter tijdens het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler (jammer dat er niet gekeken is bij het eerste gesprek / schouw, maar goed...). Omdat ik ons huis casco had gekocht heb ik heel veel foto's van leidingwerk. We zijn de leidingen op de foto's gaan volgen, en vanaf de ketel tot aan ca 2 meter van de verdeler is het allemaal 22mm, alleen dus de aftakking naar naar de verdeling is dus 15mm helaas. Maar dat is niet te vervangen zonder alles te moeten openbreken, gaat onder de trap door, door de WC en dan naar boven. Dat is echt een no-go. Ze hebben toen overlegd met kantoor, en tot de conclusie gekomen omdat het enkel de laatste 2 meter betreft dat het zou moeten kunnen. Anders zou er dus een by-pass leiding op een of andere manier naar boven gewerkt moet worden, en zou echt niet weten hoe / waar.
Ja, ik ken dat verschijnsel. In ons vorige huis (4 laags tussenwoning bouwjaar '97) zat ook alle CV gegoten in prefab betonnen vloerelementen en was er vrijwel niks te veranderen. Nu (vrijstaand huis bouwjaar '87) kan ik gelukkig alles aanpassen omdat het via zeer goed toegankelijke kruipruimtes en bovenlangs gaat.

Ik kan dat natuurlijk niet bij jou beoordelen, maar kun je toch niet een by-pass maken voor die 15 mm leiding?
't Is echt wel zonde dat het door 2 mtr 15 mm buis wordt afgeknepen.

Ik heb net onze nieuwe badkamer VVW aangesloten, die ook nog via een flink stuk 15mm buis z'n toevoer krijgt. Ik zie op het VVW metertje dat er maar 3/4 ltr doorgaat i.p.v. 2- 3 ltr. De vloer komt daardoor maar zeer langzaam op temperatuur.
Als ik de keuken ga aanpakken (in '24) kan ik alle oude 15mm door 22mm vervangen en is het waarschijnlijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ik draai nu WAR en gebruik scripting o.a. voor slow start en auto-shifting. Dat levert mooie runs op minimaal vermogen. Maar ik merk wel dat er nu twee invloeden zijn die de watertemperatuur willen bepalen. Dus vraag aan de scripters: draai je WAR en pas je aan met shifting, of is het beter om in het script de stooklijn te berekenen en dan gewoon zelf de optimale watertemperatuur naar de Pana te sturen?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

dof schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:30:
Ik kan dat natuurlijk niet bij jou beoordelen, maar kun je toch niet een by-pass maken voor die 15 mm leiding?
't Is echt wel zonde dat het door 2 mtr 15 mm buis wordt afgeknepen.
Dat is echt wel heel lastig, is wel het laatste wat ik wil doen.
Ik krijg het prima warm beneden, dus dat is het probleem niet. Eerst maar eens kijken of ik de boel verder kan optimaliseren in de huidige situatie.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06
sjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:18:
[...]

LoL, die discussie gaf ik een paar weken geleden op, nu komt ie terug. ;)
Overigens, off-topic, scheldraad, die goeie ouwe trafo's hadden ook alleen maar schellak isolatie om de draadjes van de primaire zijde. Vroeger was dat geen probleem.
Maar zelf zou ik geen 220V op beldraad of catX zetten, laat staan op een draad met schellak.
Schelledraad is genoemd naar "schellen" oftewel aanbellen, met de deurbel. Niet naar "schellak" dat van het Engelse shellac komt, genoemd naar de schilfers waarin het soms geleverd werd:
https://www.etymonline.com/word/shellac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:12:
[...]

Schelledraad is genoemd naar "schellen" oftewel aanbellen, met de deurbel. Niet naar "schellak" dat van het Engelse shellac komt, genoemd naar de schilfers waarin het soms geleverd werd:
https://www.etymonline.com/word/shellac
Ah weer wat geleerd.
Maar dan is de isolatie van schelledraad (beldraad) veel dikker dan schellak. En schellak was ook al bestand tegen 220V... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

ConQuestador schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:26:
Grappig detail: ik heb 65m2 op 6cm diepte liggen, bij deze bijft de Tr lager dan de Ta in bovenstaande tijdsvak. Ik heb 65m2 op 3cm diepte liggen, en bij deze is aan het einde van de run de Ta ongeveer gelijk aan Tr. Verder heb ik nog 65m2 aan het oppervlakte liggen (dichtgezette sleuven), en hiervan merk je dat de Ta en Tr al heel snel gelijk zijn. Dit toont maar eens aan hoeveel beter het is om de VVW dieper te hebben liggen als je de betonvloer echt als warmtebuffer wilt gebruiken.
Interessant detail, oorspronkelijke plan was hier dat de vloerverwarming diep zou komen te liggen, maar door onverwachte verrassingen in de renovatie is besloten ze overal op gelijke hoogte te leggen en in te frezen. Ook waar dieper technisch had gekund. Benieuwd naar het effect straks en of het beton uiteindelijk wel genoeg als buffer gaat werken.

Wel een goed argument om als we boven gaan doen de buizen zo diep mogelijk te leggen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ethirty schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:01:
[...]

Interessant detail, oorspronkelijke plan was hier dat de vloerverwarming diep zou komen te liggen, maar door onverwachte verrassingen in de renovatie is besloten ze overal op gelijke hoogte te leggen en in te frezen. Ook waar dieper technisch had gekund. Benieuwd naar het effect straks en of het beton uiteindelijk wel genoeg als buffer gaat werken.

Wel een goed argument om als we boven gaan doen de buizen zo diep mogelijk te leggen.
Boven wil je meestal niet te diep vrezen, vooral op de 1e verdieping wil er nog wel eens de nodige leiding in de dekvloer verstopt zitten. Bij ons was de frezer geen fan van frezen op de 1e verdieping en was het echt op eigen risico als we leidingen tegen zouden komen.

Overigens is het bij ons dus ook boven waar de VVW het ondiepst ligt. En je ziet nu dus ook dat de bovenverdieping een graad koeler is dan beneden (wat me heel mooi uitkomt, want dat wilden we juist)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Beneden hebben we deels 3cm dekvloer en deels 7. Dus alles wordt op basis van die 3cm op gelijke diepte gelegd.

Boven wordt het zelfs 9cm (:'() vanwege alle leidingen en wat stalen verstevigingen, dus die leidingen ga ik dan denk ik wel op matten laten leggen voor de vloer erin komt. Maar dat is pas voor later.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:59:

[...]

Die 20 graden is ingesteld door de installateur. Ik heb nog niets verandert sinds ingebruikname van de WP. Thermostaat heb ik niet.
Ik zal de stooklijn op 26 zetten en de buitentemperatuur naar -5 en de vraagtemp hoog naar 33 zetten. Eens kijken wat dat voor effect zal zijn.

EDIT: Zo dus?
[Afbeelding]

[...]

[...]

Correct en laat je weten hoe hij morgen loopt?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Zit er eigenlijk een nadeel van een zo hoog mogelijke flow instellen? (Behalve van geluid, die heb ik niet)

Ik ben nog een beetje zoekende met mijn 12kW T-CAP en ik draai nu een weekje met deze instellingen:

- Ttarget: 24 (ik weet dat @ErikVers zegt dat je niet lager moet dan 26, maar ik heb nog geen echte nadelen hieraan gezien, dus ik zou niet weten waarom ik persee hoger moet)
- dT: 3 (of 2, maakt niet uit, de Ta zit toch meteen boven de Ttarget)
- Pompsnelheid: variabel, met een max op 55% (ingesteld in de node-red flow). Dit resulteert in een constante 47 l/min. Ik kan verder omhoog met het percentage, maar dan loopt de flow niet verder op. Dit lijkt dus echt de max.

Een run ziet er vervolgens zo uit:
[Afbeelding]

Ik heb zo'n 200 m2 vloerverwarming, en je merkt duidelijk dat de warmtepomp dit heel fijn vind.

Met bovenstaande draai ik nu runs van zo'n 6 uur voor hij uitgaat voor een aantal uur. Kortom: ik draai 2 lange runs op een dag.

De temperatuur in het huis is behoorlijk stabiel, deze fluctueert tussen de 20.7 en 21.1. Dit is nog wat stabieler te krijgen met RTC, maar voor een eerste instelling met zo'n ontzettend lage aanvoertemperatuur vind ik het al heel netjes.

Ik vraag me nu een beetje af of ik op de goede route zit? Ik kan de Ttarget wel omhoog gooien (en dus kan de flow omlaag), maar wellicht moet ik dan alleen maar vaker ingrijpen met een thermostaatfunctie om te voorkomen dat het te warm wordt..
Omdat je potentieel te lang je retour onder de 20 houd tijdens een opstart met een koudere vloer. (ta24 en deltaT van 4 in de praktijk dan zit je op tr20) Dan kans aanwezig dat je backup eens aan gaat. Daarna kan hij in een overshoot komen en op backup blijven draaien :-) Doe wat je wilt, houd het alleen wel in de gaten, wellicht dat met je 200m2 vloerverwarming je wel genoeg afgifte icm minimaal vermogen hebt en geen risico met je retour neemt.

Daarnaast is met 24 graden je afgifte dusdanig klein dat je lang met relatief veel stroom voor enkel het water verpompen kwijt bent ten opzichte van je werkelijke afgifte. Dit omdat 40w voor je circulatie pomp gelijk blijft en je kiest om 2500w of bijvoorbeeld 3000w op te wekken. Puntje drie is het heel lang duurt voordat na een overshoot hij weer aan kan gaan, zie mijn eerdere post met welke parameters hij uit en weer aan gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 07-11-2023 14:55 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:45:
[...]

Zeker, maar ik zie nu al effect :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H69ebSDD9brJ8PGYZLDx-BuFEOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BMquHH17oO0Iueupw7WjAh6n.jpg?f=user_large

(alleen even afwachten wat natuurlijk de temperatuur gaat doen, die is nu aan het dalen, dus even de vraag wanneer ie weer gaat verwarmen, want staat nu al aardig lang uit zo te zien)

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 07-11-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:53:
[...]

Omdat je potentieel te lang je retour onder de 20 houd tijdens een opstart met een koudere vloer. (ta24 en deltaT van 4 in de praktijk dan zit je op tr20) Dan kans aanwezig dat je backup eens aan gaat. Daarna kan hij in een overshoot komen en op backup blijven draaien :-) Doe wat je wilt, houd het alleen wel in de gaten, wellicht dat met je 200m2 vloerverwarming je wel genoeg afgifte icm minimaal vermogen hebt en geen risico met je retour neemt.

Daarnaast is met 24 graden je afgifte dusdanig klein dat je lang met relatief veel stroom voor enkel het water verpompen kwijt bent ten opzichte van je werkelijke afgifte. Dit omdat 40w voor je circulatie pomp gelijk blijft en je kiest om 2500w of bijvoorbeeld 3000w op te wekken. Puntje drie is het heel lang duurt voordat na een overshoot hij weer aan kan gaan, zie mijn eerdere post met welke parameters hij uit en weer aan gaat.
Ik begrijp je argumenten, maar ik denk dat dit bij mij toch iets anders is omdat het een T-CAP is die er minimaal al een berg vermogen in ramt.

Ik heb nu een testrun draaien van 1 graad hoger (25 graden). Het resultaat is zoals verwacht: de run draait nu al 6 uur zeer constant (laatste paar uur Ta 26,25, Tr 23.75). Alleen de temperatuur in het huis loopt al op tot 21.5 graden. Het is toch een T-CAP die gewoon niet lager kan gaan qua vermogen, een hogere temperatuur betekend gewoon dat ik zelf de runs moet afkappen (thermostaat) om de temperatuur te beteugelen (Wat ik misschien alsnog ga doen, want dan heb ik wel de meest stabiele temperatuur over de dag heen).

Jouw punt van die Tr onder de 20 ben ik niet zo bang voor, want door de zeer kleine dT springt de WP alweer aan met een Tr boven de 20, en dan binnen enkele minuten zit die al op de 24 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
rogerisp schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:50:
[...]

ik heb die fout ook gehad (met een monoblock J-serie), bij mij was het de connector voor de hoge druk sensor, die niet goed op de pcb-connector zat gedrukt.
Dat was hem dus....

Ik trok de stekker er zo uit, niet ver genoeg erin geklikt dus.
Slecht dat dit zo "af" fabriek wordt verzonden.

@flippy Ik heb er dus geen koelmiddel meer uit gehaald, hij werkt prima (met 3 mtr koelleiding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5lR3rdtbSLGB5lrl6eRwtwFMfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJflDzFJqUDo0A0EnHwJI5wJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyq3vNWXlUjB8Ro1w8sdJLDq2CE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnwEiqtnOwwVZIj7aPmxVQqv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNhlw8nky-vMU8AymN4reivtF5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wem8Fng6PqhJb6MQFoBAm2Ua.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
@dof Hoe kan ik het aantal liters per minuut verhogen? Mijn installateur heeft deze ingesteld op circa 26l/m voor 15 groepen /ca 150m2. Hij mocht absoluut niet hoger dan 34 (ik weet niet waarom).

In het menu zie ik 0x78 ingesteld staan, en kan deze ophogen. Maar het is hexadecimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:52:
Hij mocht absoluut niet hoger dan 34 (ik weet niet waarom).
Ik ben benieuwd wat daar het argument voor is. Zoals ik hierboven net stelde denk ik nog steeds dat hoe hoger hoe beter is, tenzij iemand me kan uitleggen waarom dat niet zo is.

[ Voor 22% gewijzigd door ConQuestador op 07-11-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hij had het over de druk op het systeem? Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij uit de airco wereld komt (misschien vandaar de 12kW Tcap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

(alleen even afwachten wat natuurlijk de temperatuur gaat doen, die is nu aan het dalen, dus even de vraag wanneer ie weer gaat verwarmen, want staat nu al aardig lang uit zo te zien)
Kijk daar worden we allemaal blij van, je Panasonic ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

Wat is flow nu, denk 0 te zien dus uit :-) Na aanpassen gegevens wel je unit weer aangezet? Als je dat via cloud doet, gaat de unit na het verzenden van wijzigingen ook uit en moet je hem weer aan zetten :-) als je WAR only draait zou hij juist je huis nu te warm moeten maken ipv dat het nu gaat afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:02:
[...]

Wat is flow nu, en na aanpassen gegevens wel je unit weer aangezet? Als je dat via cloud doet, gaat de unit naar verzenden ook uit en moet je hem weer aan zetten :-) als je WAR only draait zou hij juist je huis nu te warm moeten maken ipv dat het nu gaat afkoelen.
eh, ik denk dat ie nu uit staat :)
Weet ik veel dat ie 'uit' gaat als je instellingen verandert en dat zelf weer moet aanzetten }:O
Moet nog veel leren :)

Waar zet 'm weer aan via de Service cloud? Zit op m'n werk :)

EDIT: denk dat ik het gevonden heb, 'bediening' weer op Voeding:AAN zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 07-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:57:
Hij had het over de druk op het systeem? Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij uit de airco wereld komt (misschien vandaar de 12kW Tcap)
Ik hoor graag de mening van de forum experts hierover, aangezien ik nu met 47 l/min draai en als dat slecht is voor het systeem hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Maar jij hebt de pomp snelheid omhoog geplust tot een bepaalde waarde? Of reken jij om van hex naar liter per minuut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:16:
Maar jij hebt de pomp snelheid omhoog geplust tot een bepaalde waarde? Of reken jij om van hex naar liter per minuut?
Ik gebruik de node-red / heishamon integratie. Daar kan je de max pomp snelheid op een percentage zetten, wat door de flow vertaald wordt naar een hex waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Sowieso is het een MAX (en dan ook nog de max pump duty), geen vaste flow waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:52:
@dof Hoe kan ik het aantal liters per minuut verhogen? Mijn installateur heeft deze ingesteld op circa 26l/m voor 15 groepen /ca 150m2. Hij mocht absoluut niet hoger dan 34 (ik weet niet waarom).

In het menu zie ik 0x78 ingesteld staan, en kan deze ophogen. Maar het is hexadecimaal?
Daar kom ik nooit aan, 'k laat de pompsnelheid aan Pana kabouters over.

Pomp draait in lange runs altijd maar zo'n 10-11 ltr/min. Alleen in extreme situaties gaat ie naar 30-40 ltr/min (b.v. defrosts).

[ Voor 12% gewijzigd door dof op 07-11-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:11:
[...]

Ik hoor graag de mening van de forum experts hierover, aangezien ik nu met 47 l/min draai en als dat slecht is voor het systeem hoor ik dat graag.
Ik zou gewoon de voorgeschreven l/min aanhouden. Zie je specs. Voor een 5 is dat een 15 l/min dus omgerekend kom je op iets van 35 l/min om in te stellen bij max pump flow. Nogmaals: zie je specs blad voor exacte waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:06:
[...]

Ik zou gewoon de voorgeschreven l/min aanhouden. Zie je specs. Voor een 5 is dat een 15 l/min dus omgerekend kom je op iets van 35 l/min om in te stellen bij max pump flow. Nogmaals: zie je specs blad voor exacte waarde.
Staat ook op de sticker aan de zijkant van de Pana. Alleen even omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Die zit niet op mijn tcap? Ook niet in de handleiding?

Ik heb alleen via Warmtepompweetjes een getal van ca. 40 liter per minuut ivm 12 kW en dt=4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:23:

Ik heb alleen via Warmtepompweetjes een getal van ca. 40 liter per minuut ivm 12 kW en dt=4
Google?? Of panasonic?? 😋
34,4 l/min oftewel de 35liter die ik noemde. En let op daar laat je hem niet vast op draaien. Je stelt de max pump flow hierop in.

En de delta t op 5 (doe zelf altijd 6) hoewel hier weinig effect normaal van te zien is. De werkelijke flow bepaalt de panasonic en zal 10-15 l/min vaak zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6kvU8fwCfh0aHPwHOvmsl-4KRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l4T3QxoLGrorI86oAgiY5uH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 07-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:37:
[...]

34,4 l/min oftewel de 35liter die ik noemde. En let op daar laat je hem niet vast op draaien. Je stelt de max pump flow hierop in.

En de delta t op 5 (doe zelf altijd 6) hoewel hier weinig effect normaal van te zien is. De werkelijke flow bepaalt de panasonic en zal 10-15 l/min vaak zijn.

[Afbeelding]
10-15 l/min is de minimum flow, onder de 12 krijg ik errors.

Verder met 15 l/min en in totaal 24 vvw groepen zou ik slechts 0.6 l/min per groep op mijn vvw hebben, dat is wel erg weinig.

Ik heb toch steeds de indruk dat je heel erg uitgaat van een 5j, en niet van een dikke 12kw t-cap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:52:
[...]

10-15 l/min is de minimum flow, onder de 12 krijg ik errors.

Verder met 15 l/min en in totaal 24 vvw groepen zou ik slechts 0.6 l/min per groep op mijn vvw hebben, dat is wel erg weinig.

Ik heb toch steeds de indruk dat je heel erg uitgaat van een 5j, en niet van een dikke 12kw t-cap
Ik snap dat je dat denkt dit is alleen niet zo.
Ik heb al tientallen systemen ondertussen geadviseerd en of in bedrijf gesteld / geïnstalleerd dus probeer zo breed mogelijk te adviseren.

Als je de pomp snelheid max netjes instelt zoals voorgeschreven dan komen er geen errors. De werkelijk flow is afhankelijk van je actuele afgifte.

Wat betreft je flow per groep, tja dit is afhankelijk van de afgifte (lengte e.d.) en de op dat moment te verpompen energie.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 07-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Je hebt me nog niet 100% overtuigd (eigenwijs), maar je hebt me iig genoeg getriggerd om eens te experimenteren met hogere temperaturen en dus lagere flows. Kijken wat dat doet met verbruik en binnen temperatuur 😉

Toevoeging: ik verwacht dat ik een hoge flow zal blijven zien. Ik heb nu target van 27 gezet met dT van 5.
Alleen doordat de t-cap er minimaal 6kw indrukt kan hij niet anders dan een hoge flow gebruiken, anders lukt het niet die 6kw kwijt te raken zonder dat de temperatuur te hoog oploopt.

[ Voor 40% gewijzigd door ConQuestador op 07-11-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door djoenez op 07-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Ook hier een 12kW TCAP J gen. In mijn hoofd klinkt het logischer wat @ConQuestador zegt. Maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen, dus ik zal op aanraden van @ErikVers ook maar eens experimenteren met de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Testje gedaan: setpoint naar 30 met een Td van 6.

Resultaat is dat de compressor naar 40hz knalt en de wp er 12kw uit gaat persen, met volle flow op 36 l/min (ik had de max flow al even verlaagd).

Dit blijft ie doen tot de outlet weer 1.5 graad boven de setpoint is. De Td lijkt volledig genegeerd te worden aangezien de inzet ook volgt.

Nu draait ie al een tijdje op 35hz met 36 l/min met een output van dik 9kw.. maar de flow gaat niet omlaag.

Kortom: de kabouters doen totaal niet wat ik had verwacht. Dan toch maar terug naar de lagere temperaturen waarmee ik m heel mooi stabiel en zuinig.had draaien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:23:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_dpMF4G-ACF71f3wEPrQLDU9Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiOAScMhRiD1iHGioSri4YPV.jpg?f=fotoalbum_large

2,1m3/h = 2,1*1000/60 = 35 L/min heating water flow.

[ Voor 23% gewijzigd door Tiesert op 07-11-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 20:54
Mijn wp draait sinds enkele weken. Nog even houtje touwtje, omdat het te koud werd. Nu is het tijd voor optimalisatie.

Ik gebruik de externe controller voor de temperatuurregeling. WAR moet ik nog aanzetten. De instelling van de temperatuur is me toch wel te grof, zoals velen hier ook noemden. Ik heb daarom de Emos P5604 gekocht. Het oogt een beetje too much om die in de woonkamer náást de external controller te hangen. Ik vraag me af, waar hebben jullie in geval van een kamerthermostaat de controller hangen? Heeft het voordelen om deze dan nog pontificaal in het zicht te hangen?

Andere opties zijn:
- in warmtepomp (moeilijk bereikbaar)
- bij SWW tank.
- in trapkastruimte waar nu veel bekabeling van de WP zit én enkele VVW verdelers.

Heeft het nog voordelen of nadelen om voor een dezer opties te kiezen?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Laro schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:55:
Mijn wp draait sinds enkele weken. Nog even houtje touwtje, omdat het te koud werd. Nu is het tijd voor optimalisatie.

Ik gebruik de externe controller voor de temperatuurregeling. WAR moet ik nog aanzetten. De instelling van de temperatuur is me toch wel te grof, zoals velen hier ook noemden. Ik heb daarom de Emos P5604 gekocht. Het oogt een beetje too much om die in de woonkamer náást de external controller te hangen. Ik vraag me af, waar hebben jullie in geval van een kamerthermostaat de controller hangen? Heeft het voordelen om deze dan nog pontificaal in het zicht te hangen?

Andere opties zijn:
- bij SWW tank.
- in trapkastruimte waar nu veel bekabeling van de WP zit én enkele VVW verdelers.

Thnx!
kelderkast bij mij. Op een plek waar ik in de deuropening er makkelijk bij kan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
ConQuestador schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:56:

Resultaat is dat de compressor naar 40hz knalt en de wp er 12kw uit gaat persen, met volle flow op 36 l/min (ik had de max flow al even verlaagd).

Dit blijft ie doen tot de outlet weer 1.5 graad boven de setpoint is. De Td lijkt volledig genegeerd te worden aangezien de inzet ook volgt.

Nu draait ie al een tijdje op 35hz met 36 l/min met een output van dik 9kw.. maar de flow gaat niet omlaag.

Kortom: de kabouters doen totaal niet wat ik had verwacht. Dan toch maar terug naar de lagere temperaturen waarmee ik m heel mooi stabiel en zuinig.had draaien
Als je (alleen) een lagere flow wilt, dan hoef je alleen de dT hoger te zetten.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58

Andere opties zijn:
- bij SWW tank.

Thnx!
Dacht hier eerst ook dat ik de controller nauwelijks nodig zou hebben, maar ga hem nu toch verhuizen van stookruimte op zolder naar een makkelijk bereikbare plaats op de BG.
Een aanpassing maken met de controller kan snel en betrouwbaar en ook status kunnen aflezen is fijn, ga hem in de keuken of hal ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

30 is ook wat anders dan 26 🙈
En geef het (de 26ta low bij 5graden buiten) een dag of twee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[...]
Ik zie aan het einde van de run een deltaT die ongeveer even hoog is als aan het begin. Kennelijk is de invloed van de 65m2 op 6cm diepte erg hoog. Het lijkt dat de flow daar dus veel hoger is dan in de andere velden en dus de energieafgifte veel hoger. We hebben ook geen idee van de isolatie onder de verschillende velden en de omgevingstemperaturen daar.

Het lijkt me voorbarig om uit dit experiment te concluderen dat je in verband met de bufferwerking een diepere vloerverwarming moet hebben. Lagere temperatuurverschillen aan het vloeroppervlak lijkt mij een beter argument.

Het gebruik van betonvloeren "echt als warmtebuffer" heeft niemand hier gepropageerd. Wel is in de discussie over buffervaten vaak ter sprake gekomen dat een paar kuub beton/zandcement meer warmte kan bufferen dan een vat met 200 liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert

Hier een typische run bij Tb gedurende de dinsdag: een run met watertemp van 28C tot 32C, de startprocedure duurt ongeveer een uur met 26L/m, daarna urenlang 20Hz op 22L/min. Opgenomen vermogen 1kW en output ongeveer 7 (pana cijfers). Instelling is Td van 5 en flow op Td.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Andere opties zijn:
- bij SWW tank.

Thnx!
Zou je niet met optimaliseren beginnen door een goede stooklijn te zoeken? Dan zou je daarna kunnen kijken wat de ingestelde dT en/of flow voor invloed hebben. Tegen die tijd zul je zien dat de remote als kamerthermostaat erg weinig ingrijpt en de ingestelde temperatuur redelijk wordt bereikt en gevolgd. Je kunt de Emos daarbij als thermometer gebruiken. Dan ben je een paar weken verder en hebt de pana aardig onder controle. Als je dan nog vindt dat de remote als thermostaat niet voldoet, kun je de Emos aansluiten en proberen daarmee verder te optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie

Andere opties zijn:
- bij SWW tank.

Thnx!
De eerste vraag die bij velen hier opkomt zal zijn: heb je de thermostaat nodig? Het aantal Pana gebruikers met/zonder thermostaat schat ik op 3 (met) op 10 (zonder). En van die 3 zal er nog 1 zijn die hem eigenlijk nieteens nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:38
blb4 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:44:
[...]

als 't externe element aan staat geeft de WP standaard 3 kW aan, onafhankelijk wat er precies aanhangt. Da's alvast 1 verklaring.
Is het normaal gedrag dat de pana voor sterilisatie in heat mode blijft en het tank element inschakelt in plaats van over te schakelen naar dhw mode?

En is er een makkelijke manier om het tank element te testen? Deze heeft al gewerkt, maar dit was voordat ik het water PCB heb vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Motorfret schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:16:
[...]

Als je (alleen) een lagere flow wilt, dan hoef je alleen de dT hoger te zetten.
Ik heb de dT hoger gezet, maar zelfs bij dT van 10 knalde de wp vol vermogen erin tot de Ta een graad boven de target was, de Tr volgde en was 2 3 graden onder de Ta (zelfs als ik een dT van 6 had ingesteld). Vervolgens bleef de wp hierop hangen: 30 tot 40Hz en maximaal flow die ik had toegestaan (36 l/min). Eindresultaat was dat de temperatuur in de woning verder omhoog ging, en ik 1500 tot 2000 watt verstookt.

Mijn verwachting is dat als je dT op 5 zet, en de Ttarget op 28, dat hij probeerde de Ta precies 28 te maken, en de Tr 23. Is de Tr hoger, dan kan dus de flow omlaag.
Maar dit is niet hoe het lijkt te werken, vooral de hoge frequentie van compressor gooit roet in het eten, maar ik heb geen idee waarom hij die zo hoog houdt.

Los van dat alles: nu weer setpoint van 25 ingesteld, en hij kachelt weer rustig zoals ie voorheen deed. Ik denk dat een lage flow verwachten gewoon niet realistisch is als een t-cap zijn minimale 6kw moet afvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Mijn experiment met dT op 5 ga ik vandaag aankijken. Maar ik herken het gedrag van de 12kW TCAP in het verhaal van @ConQuestador. Dit beest kan niet zo goed terugmoduleren, met een hoog minimumvermogen als resultaat. Met een lagere flow op hetzelfde vermogen krijg je een hogere Ta.

Ik ben overtuigd dat de 12kW overgedimensioneerd is voor onze woning (vrijstaand bj83 goed (na)geïsoleerd, ~170m2 woonopp waarvan ~80m2 vvw, de rest met 4x T11 radiatoren). Daarbij is de afgifte niet spectaculair vanwege de T11 radiatoren, waardoor ik denk dat een hoge flow vereist is om stabiel te draaien.

Verder probeer ik hem zo te regelen dat ik maar 1 run per dag heb, terwijl de zon schijnt. Gisteren was een goede dag: vrijwel de volledige run heeft op zonne energie gedraaid. Mijn voorkeur ligt dan ook niet om 24/7 op een laag pitje te draaien, maar 1x per dag de zon gebruiken om het huis op temperatuur te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeYchkeNheE9Ld-NIYl7XJZQrFQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1ipHlxcZVT5F5RzG4quTxURQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpgPA7LcrhTV2OaiXUyK6LYBjUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OBsT5M2QRQpqq6zgogaykNxr.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door ErikKo op 08-11-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 18:57
ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
@ErikVers welke instelling kies je hier dan, maximum duty of delta T?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkuo2e0eSHqgn8em0wrYNWpw_CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoPcylbXYQrXnxgsgyigAJBH.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
ConQuestador schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:16:
[...]

Ik heb de dT hoger gezet, maar zelfs bij dT van 10 knalde de wp vol vermogen erin tot de Ta een graad boven de target was, de Tr volgde en was 2 3 graden onder de Ta (zelfs als ik een dT van 6 had ingesteld). Vervolgens bleef de wp hierop hangen: 30 tot 40Hz en maximaal flow die ik had toegestaan (36 l/min). Eindresultaat was dat de temperatuur in de woning verder omhoog ging, en ik 1500 tot 2000 watt verstookt.

Mijn verwachting is dat als je dT op 5 zet, en de Ttarget op 28, dat hij probeerde de Ta precies 28 te maken, en de Tr 23. Is de Tr hoger, dan kan dus de flow omlaag.
Maar dit is niet hoe het lijkt te werken, vooral de hoge frequentie van compressor gooit roet in het eten, maar ik heb geen idee waarom hij die zo hoog houdt.

Los van dat alles: nu weer setpoint van 25 ingesteld, en hij kachelt weer rustig zoals ie voorheen deed. Ik denk dat een lage flow verwachten gewoon niet realistisch is als een t-cap zijn minimale 6kw moet afvoeren.
Heb hier ook een 12kw t-cap.
dT op 9.
Die start met 36hz en een flow van 20l/min
na 10 a 15 minuten zakt dit terug naar 13l/min en een compressor net op of boven de 20hz
Ta staat op 36 graden

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tonny147 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:12:
[...]

@ErikVers welke instelling kies je hier dan, maximum duty of delta T?

[Afbeelding]
DeltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:45:
[...]

Nou helaas, hij pendelt nog net zo erg, zo haast niet erger. bijna 4x per uur met de nieuwe instellingen.
Kamertemperatuur blijft overigens wel keurig 20,0-20,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kMz7o29HpHWsVAAHryBLkFu8FA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/59RWjOfgnVgzK79MnI7BXvH1.png?f=user_large

Heb je een suggestie om het op een andere manier aan te vliegen?

EDIT: De doelzone temperatuur, welke je ook de app kan aanpassen, stond trouwens op +1. Die heb maar even weer op 0 gezet. Was nog een instelling die de installateur had gedaan. Even kijken wat er dan gebeurt.

(Overigens net de Heishamon module binnengekregen :) )

[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 08-11-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
@Pazo Die staat inderdaad als een gek te stuiteren.

Kun je een grafiek maken van 4 uur ipv 12 uur?
hierin hoeven alleen CV aanvoer, CV retour, compressor en pompdebiet aangevinkt te staan.
eventueel de "zone 1 doeltemperatuur" er bij.
Dan is alles al beter zichtbaar.

Wat opvalt is iig dat je compressor met een enorm hoge frequentie aangaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:48:
[...]

Nou helaas, hij pendelt nog net zo erg, zo haast niet erger. bijna 4x per uur met de nieuwe instellingen.

[Afbeelding]

EDIT: De doelzone temperatuur, welke je ook de app kan aanpassen, stond trouwens op +1. Die heb maar even weer op 0 gezet. Was nog een instelling die de installateur had gedaan. Even kijken wat er dan gebeurt.

Systeem kan zijn energie niet kwijt. Afstappen van war totdat het wat kouder wordt buiten. Hier ook ooit begonnen met war maar vond het tegen vallen. Inmiddels vaste Ta en een thermostaat en lekker base load pruttelen.

Helaas kan je tegen de pomp niet zeggen start op met X kw en gooit die eigenlijk al veel te veel energie erin waardoor die door schiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Tinkerer84 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:46:
[...]

Is het normaal gedrag dat de pana voor sterilisatie in heat mode blijft en het tank element inschakelt in plaats van over te schakelen naar dhw mode?

En is er een makkelijke manier om het tank element te testen? Deze heeft al gewerkt, maar dit was voordat ik het water PCB heb vervangen...
Ik herken 't gedrag dat je beschrijft, ik heb dit ook gezien. Wat de condities zijn waaronder dat plaatsvind heb ik niet scherp.
Ik stuur de WP nu met Rules op HeishaMon en heb afgelopen zaterdag een nette DHW run en daarna sterilisatie op 't externe element gehad door over te schakelen van OM 0 (Heat) naar OM 3 (DHW) en dan (direct) force sterilisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]

Je war staat nu goed. Daar zou ik ff niet aan gaan zitten.

Ff ter controle was het enkel vloerverwarming?

Voor over paar dagen;
Zo ja zou je 14graden buiten nog naar 10 kunnen aanpassen en de -5 naar -10. Hiermee verleng je de periode dat hij laag mag aanvoeren. En de -5 naar -10 aanpassing is om de lijn minder stijl te maken. Ook kan je de 33 eventueel naar naar 30 zetten om vlakker te maken.

Voor nu:
Stap 1 is heb je voldoende afgifte?
Stap 2 is er ergens een valse bypass oftewel kortsluiting waardoor te warm terug in de retour komt bijvoorbeeld via oude plek cv gasketel?
Stap 3 waterzijdig in regelen: zorg voor een gelijke retour temp per slang-zone-radiator ed.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 08-11-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:20:
[...]

Systeem kan zijn energie niet kwijt. Afstappen van war totdat het wat kouder wordt buiten. Hier ook ooit begonnen met war maar vond het tegen vallen. Inmiddels vaste Ta en een thermostaat en lekker base load pruttelen.

Helaas kan je tegen de pomp niet zeggen start op met X kw en gooit die eigenlijk al veel te veel energie erin waardoor die door schiet
Bij mij hier aardig hetzelfde beeld. Ik heb een paar dagen geprobeerd (op basis van de tips die ik hier kreeg) met hogere stooklijn en (lagere dT voor hoger debiet), nu zelfs onderstaande instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SAkLmapdynlexPK27rzg2GCHWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KFOiIVt5qChrbm9pWvhh3ZNh.png?f=fotoalbum_large

bijbehorende statistiek is wel verbeterd (iets langere runs), mar nog steeds ongeveer elk uur stoppen en starten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS8VkVZyyW_x2hnFrUlj_OM1zWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRUuNMPAfyhhBlLa5Wnjh4Aq.png?f=fotoalbum_large

Ik verlang naar 'lekker pruttelen'!
Hoe stel ik een vaste Ta in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

@harmen22 Boven je grafiekje onder bedrijfsinstellingen, staat nu de watertemperatuur op stooklijn. Deze dropdown kun je wijzigen naar direct. Maar ik zou eens goed kijken naar je warmteafgifte, want dit soort pendelgedrag is niet goed voor de efficiëntie van de warmtepomp.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@harmen22 ik heb ongeveer 50m2 aan vloerverwarming en een 5J. Heb de war regeling op direct gezet en ben begonnen met vaste waarde van 30c. DeltaT heb ik laten staan zodat die de flow kan terug regelen. Vorige winter alles laten regelen via de controller alleen dat werkt voor geen meter. Nu een draadloze thermostaat die 1 a 2x per dag het huis weer opwarmt. Vannacht een run gehad van 6 uur waarvan de laatste 4 uur op 530 watt base load

@Pazo @ErikVers ik denk te weinig afgifte + jij hebt de K versie. Weet je wat daar de minimale vermogen van is ? Want met jouw 55m2 ga je niet 24/7 redden zonder thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mooi altijd die adviezen om te zorgen voor meer warmteafgifte.
Als het huis met "de huidige afgifte" op temperatuur blijft en je de afgifte gaat verhogen zal het dus warmer worden in huis. Dat lijkt me ongewenst, tenzij je zo graag van pendelen af wilt dat je accepteert dat het eind van de dag 23-24 graden in huis wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:34:
[...]

Bij mij hier aardig hetzelfde beeld. Ik heb een paar dagen geprobeerd (op basis van de tips die ik hier kreeg) met hogere stooklijn en (lagere dT voor hoger debiet), nu zelfs onderstaande instellingen:

[Afbeelding]

bijbehorende statistiek is wel verbeterd (iets langere runs), mar nog steeds ongeveer elk uur stoppen en starten...

[Afbeelding]

Ik verlang naar 'lekker pruttelen'!
Hoe stel ik een vaste Ta in?
Dat lang pruttelen krijg je met voldoende afgifte en een niet te lage Ta. Ik kan met dit weer runs van 24uur draaien met een H en 10-12 uur met een J

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:41:
[...]

Ik kan met dit weer runs van 24uur draaien met een H en 10-12 uur met een J
Jouw huis is uniek. Net al ieder ander huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Motorfret schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:19:
@Pazo Die staat inderdaad als een gek te stuiteren.

Kun je een grafiek maken van 4 uur ipv 12 uur?
hierin hoeven alleen CV aanvoer, CV retour, compressor en pompdebiet aangevinkt te staan.
eventueel de "zone 1 doeltemperatuur" er bij.
Dan is alles al beter zichtbaar.

Wat opvalt is iig dat je compressor met een enorm hoge frequentie aangaat.
Hierbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atPiuepm2leWEVCKqMui8NtHTaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qY0Pic8jAlKQSPxHIrBWNSuc.png?f=user_large

Tijd staat trouwens een uur verkeerd zie ik. Even zoeken waar ik dag goed kan zetten.

Tevens heb ik de doeltemperatuur dus weer op 0 gezet, en dat lijkt wel iets effect te hebben, lijkt erop dat ie al iets rustiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:40:
Mooi altijd die adviezen om te zorgen voor meer warmteafgifte.
Als het huis met "de huidige afgifte" op temperatuur blijft en je de afgifte gaat verhogen zal het dus warmer worden in huis. Dat lijkt me ongewenst, tenzij je zo graag van pendelen af wilt dat je accepteert dat het eind van de dag 23-24 graden in huis wordt.
Tja het is of pendelen of ta verhogrn uiteraard icm thermostaat.

Nb
Ik werk nooit zonder thermostaat net zoals ik geen auto rijd zonder rem 😋👍😘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:41:
[...]

Jouw huis is uniek. Net al ieder ander huis.
Wat je zegt klopt, net als de bewoner.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 08-11-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
@ErikVers en @sjimmie @timovd , eens en klopt. Ik wil graag van het pendelen af. Maar ik kan weinig meer doen aan mijn afgifte systeem of het moet inderdaad veel warmer worden. Wat is jullie advies dan? Ik zit al aardig hoog met mn stooklijn en Ta, toch? DT overigens nu op 4.
Pendelen accepteren? Afgiftesysteem vergroten met een buffervat? Naar een 5kW (ik heb een 7) heeft weinig zin want die heeft hetzelfde minimale vermogen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:32:
[...]

Je war staat nu goed. Daar zou ik ff niet aan gaan zitten.

Ff ter controle was het enkel vloerverwarming?

Voor over paar dagen;
Zo ja zou je 14graden buiten nog naar 10 kunnen aanpassen en de -5 naar -10. Hiermee verleng je de periode dat hij laag mag aanvoeren. En de -5 naar -10 aanpassing is om de lijn minder stijl te maken. Ook kan je de 33 eventueel naar naar 30 zetten om vlakker te maken.

Voor nu:
Stap 1 is heb je voldoende afgifte?
Stap 2 is er ergens een valse bypass oftewel kortsluiting waardoor te warm terug in de retour komt bijvoorbeeld via oude plek cv gasketel?
Stap 3 waterzijdig in regelen: zorg voor een gelijke retour temp per slang-zone-radiator ed.
Ik heb inderdaad alleen vloerverwarming op de begane grond.
Stap 1: hoeveel zou dat moeten zijn, en waar vind ik dat?
Stap 2: geen flauw idee... sorry. Daar schiet mij kennis echt tekort. Kan wel foto's maken indien je daar wat aan zou kunnen hebben?
Stap 3: ik heb de installateurs horen zeggen dat ze boel waterzijdig hebben ingeregeld, bij de vloerverwarming verdeler. Maar hoe of wat precies, helaas geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
Ik denk mijn volgende stap eerst maar eens een thermostaat erbij zetten. En dan kijken of ik de WAR laat staan of een vaste Ta instel.
Overigens zag ik zowel de Emos5604 als de 5607 geadviseerd worden. Iemand een idee wat de verschillende zijn? Kon ik zo gauw niet vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:47:
@ErikVers en @sjimmie @timovd , eens en klopt. Ik wil graag van het pendelen af. Maar ik kan weinig meer doen aan mijn afgifte systeem of het moet inderdaad veel warmer worden. Wat is jullie advies dan? Ik zit al aardig hoog met mn stooklijn en Ta, toch? DT overigens nu op 4.
Pendelen accepteren? Afgiftesysteem vergroten met een buffervat? Naar een 5kW (ik heb een 7) heeft weinig zin want die heeft hetzelfde minimale vermogen begrijp ik.
Heb je al een thermostaat om de pomp te regelen ? 70 euro emos draadloze (P56160T). Hoef je geen gaten te boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:42:
[...]

Hierbij.

[Afbeelding]

Tijd staat trouwens een uur verkeerd zie ik. Even zoeken waar ik dag goed kan zetten.

Tevens heb ik de doeltemperatuur dus weer op 0 gezet, en dat lijkt wel iets effect te hebben, lijkt erop dat ie al iets rustiger wordt.
Als je de zone 1 watertemperatuur doel er ook bij zet. Zie je het Setpoint wat gevraagd wordt. Als de retourtemp daarover heen schiet gooit die de pomp weer af.

Maar overduidelijk je kan je energie niet kwijt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
@harmen22 dan dus een thermostaat toevoegen. overigens is dat niet heel veel anders dan "ongecontroleerd pendelen" inruilen voor "gecontroleerd starten en stoppen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:55:
[...]

Als je de zone 1 watertemperatuur doel er ook bij zet. Zie je het Setpoint wat gevraagd wordt. Als de retourtemp daarover heen schiet gooit die de pomp weer af.

Maar overduidelijk je kan je energie niet kwijt
Die kan ik niet aanzetten? Bij de grafiekinstellingen is die optie grayed-out en kan ik niet aanklikken? Of bedoel je dat niet?

Kijk het nog even een uurtje aan, lijkt erop dat ie nu 2x per uur aanslaat ipv 4x per uur, wat al een aardige verbetering zou zijn.
Ik zie hier ook aanschaffen van een kamerthermostaat voorbij komen, dat zal wellicht ook een optie zijn mocht het niet beter te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:05:
[...]

Die kan ik niet aanzetten? Bij de grafiekinstellingen is die optie grayed-out en kan ik niet aanklikken? Of bedoel je dat niet?

Kijk het nog even een uurtje aan, lijkt erop dat ie nu 2x per uur aanslaat ipv 4x per uur, wat al een aardige verbetering zou zijn.
Ik zie hier ook aanschaffen van een kamerthermostaat voorbij komen, dat zal wellicht ook een optie zijn mocht het niet beter te krijgen zijn.
Graph statistieken aanvullen met de zone 1 doel temp. Mocht het niet lukken heb je teveel parameters al geselecteerd. Dan moet je er eerst 1 verwijderen om een nieuwe toe te voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:49:
[...]

Ik heb inderdaad alleen vloerverwarming op de begane grond.
Stap 1: hoeveel zou dat moeten zijn, en waar vind ik dat?
Stap 2: geen flauw idee... sorry. Daar schiet mij kennis echt tekort. Kan wel foto's maken indien je daar wat aan zou kunnen hebben?
Stap 3: ik heb de installateurs horen zeggen dat ze boel waterzijdig hebben ingeregeld, bij de vloerverwarming verdeler. Maar hoe of wat precies, helaas geen idee.
1:
Vloerverdeler zonder pomp?
40-50m2 vloer op 10cm dan kom je al een heel eind en zou je niet gedrag moeten zien

2:
Voel hoe het water stroomt vooral bij je cv. Heb je meng mix kranen en of dus een oude cv nog hangen, allemaal plekken waar je water zonder afgifte weer zo je retour in kan komen. Dat is niet wat je wil en word ook wel kortsluiting genoemd.

3:
Voor later maar probeer dan iig de warmste retour groep iets te knijpen waardoor de rest meer in balans komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Pazo Wat vreemd is, is dat je pompdebiet nagenoeg constant blijft.
normaliter gaat deze (zeker als de WP/Compressor opstart) ook mee omhoog.

Of je flow wordt door de software vast gezet, of hij wordt mechanisch beperkt.
welke regeling staat je pomp op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:40:
@Pazo @ErikVers ik denk te weinig afgifte + jij hebt de K versie. Weet je wat daar de minimale vermogen van is ? Want met jouw 55m2 ga je niet 24/7 redden zonder thermostaat
Het is een WH-UDZ07KE5 + WH-SDC0309K3E, zie hier.

Het specificatie blad is niet helemaal compleet qua gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cduXc1NfVVit3QCEb-v4O2mLiJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bQ0QTqdaGKwspZbkUmZlB84x.png?f=user_large
Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:07:
[...]

Graph statistieken aanvullen met de zone 1 doel temp. Mocht het niet lukken heb je teveel parameters al geselecteerd. Dan moet je er eerst 1 verwijderen om een nieuwe toe te voegen
Ah zo. Gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx2HKyWDKmy0JqzA4OiNKR_bUW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jrx5sBMFn8aAJgNyliuk4jQp.png?f=user_large
Motorfret schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:21:
@Pazo Wat vreemd is, is dat je pompdebiet nagenoeg constant blijft.
normaliter gaat deze (zeker als de WP/Compressor opstart) ook mee omhoog.

Of je flow wordt door de software vast gezet, of hij wordt mechanisch beperkt.
welke regeling staat je pomp op?
Welke pomp bedoel je precies? Diegene die fysiek onder de binnenunit zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOaAGRfbFStdPwTHT1iFPIoAq_Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiqpzNQiDqMMgh9mF5rFi3FS.jpg?f=fotoalbum_medium

Die staat zo te zien op maximaal, en geeft 0,7m3 aan en 20W.

Of bedoel je een instelling in Aquarea Service?

[ Voor 27% gewijzigd door Pazo op 08-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb straks via KNX 2 relais voorzien (heat/cool) gekoppeld aan een (KNX) thermostaat. Die wilde ik koppelen aan CN2.

Ik mis alleen denk ik iets aan het bedrading schema. Ik pak de L van CN2 naar de relais en dan 1 relais op H en 1 relais op C. Maar waar gaat de N heen of waar komt deze vandaan? Volgens het bedradingsschema is dat dezelfde N als van PS1? Dan kan ik deze achterwege laten omdat deze intern al verbonden is?

(En ik moet natuurlijk een stukje logica voorzien dat C en H nooit tegelijk mogen schakelen :P)

Ook vraag ik me af wat slimmer is, de interne 3kW backup heater voor SWW of die in het vat zelf (OSO DGC300) van 2,8kW. Heb een split J-serie en binnendeel/SWW staan relatief dicht bij elkaar.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
@Pazo je ziet dat je retour temp over je setpoint heen knalt hierdoor zit je in pendelmania.

Problemen/oplossing heeft @ErikVers al gezegd.

Vvw groepen controleren en uitlaat meten. Infrarood thermometer kan hier bij helpen kost paar tientjes.

Weet je zeker dat je geen bypass hebt waar de aanvoer direct de retour in gaat ? Met sommige installateurs weet je het nooit.

Of een badkamer radiator die vol open staat die kan ook alles verzieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Ethirty schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:30:
Ik heb straks via KNX 2 relais voorzien (heat/cool) gekoppeld aan een (KNX) thermostaat. Die wilde ik koppelen aan CN2.

Ik mis alleen denk ik iets aan het bedrading schema. Ik pak de L van CN2 naar de relais en dan 1 relais op H en 1 relais op C. Maar waar gaat de N heen of waar komt deze vandaan? Volgens het bedradingsschema is dat dezelfde N als van PS1? Dan kan ik deze achterwege laten omdat deze intern al verbonden is?

(En ik moet natuurlijk een stukje logica voorzien dat C en H nooit tegelijk mogen schakelen :P)

Ook vraag ik me af wat slimmer is, de interne 3kW backup heater voor SWW of die in het vat zelf (OSO DGC300) van 2,8kW. Heb een split J-serie en binnendeel/SWW staan relatief dicht bij elkaar.
Puur om te schakelen is de N niet nodig.
Je kan de L+N eventueel gebruiken om een device daar te voeden (ik heb bv ook nog een Netatmo hangen en de basisunit daarvan hangt aan voor zijn voeding aan L+N schakelt L naar H).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:32:
@Pazo je ziet dat je retour temp over je setpoint heen knalt hierdoor zit je in pendelmania.

Vvw groepen controleren en uitlaat meten. Infrarood thermometer kan hier bij helpen kost paar tientjes.

Weet je zeker dat je geen bypass hebt waar de aanvoer direct de retour in gaat ? Met sommige installateurs weet je het nooit.

Oke, de reden van het pendelen is dus gevonden.
Infrarood meter heb ik liggen. Dus de temperaturen meten op de aanvoer en op de afvoer?

We hebben dus enkel vloerverwarming beneden. Op de verdiepingen / badkamer hebben we geen verwarming. Maar: de leidingen liggen er wel (in de vloer gestort), zodat wij of evt toekomstige bewoners alsnog die kunnen 'opgraven' en verwarming zouden kunnen aansluiten.
Maar verder dan enkel vloerverwarming beneden, ca 55m3, is er niets.

Overigens super bedankt voor alle tips / adviezen / hulp hoor! _/-\o_ Ik merk dat ik nog veel moet leren maar vind het wel reuze interessant en probeer het allemaal te begrijpen.

EDIT:
Temperaturen vloerverwarming verdeler / groepen:
Aanvoerleiding: ca 23 graden
Aanvoer groepen 1 t/m 6 allemaal ongeveer 26-27 graden
Retourleiding: ca 21,5 graden
Retour groepen 1 t/m 6 ca 21 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Pazo op 08-11-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:25:
[...]

Het is een WH-UDZ07KE5 + WH-SDC0309K3E, zie hier.

Het specificatie blad is niet helemaal compleet qua gegevens:

[Afbeelding]

[...]

Ah zo. Gelukt.

[Afbeelding]

[...]

Welke pomp bedoel je precies? Diegene die fysiek onder de binnenunit zit?
[Afbeelding]

Die staat zo te zien op maximaal, en geeft 0,7m3 aan en 20W.

Of bedoel je een instelling in Aquarea Service?
Deze pomp werd niet bedoeld, maar de foto geeft mogelijk wel wat nieuwe inzichten! Gesloten verdeler uit het gastijdperk? Laat de hele vv verdeler eens zien op foto.

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 08-11-2023 11:54 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

t.oswald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:50:
[...]

Deze pomp werd niet bedoeld, maar de foto geeft mogelijk wel wat nieuwe inzichten! Open verdeler uit het gastijdperk? Laat de hele vv verdeler eens zien op foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWyUPad7OQLDOERXVMmBuYZ00xs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld1h9n9gqwbFfitCDgZvSNNM.jpg?f=fotoalbum_medium

Die is nieuw aangelegd. Zat eerst een Therminon verdeler met eigen pomp, maar dat kon niet zeiden ze.

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 08-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]

Die is nieuw aangelegd. Dat eerst een Thermion verdeler met eigen pomp, maar dat kon niet zeiden ze.
Klopt, maar wat staat er dan op die foto met pomp?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:40:
[...]
We hebben dus enkel vloerverwarming beneden. Op de verdiepingen / badkamer hebben we geen verwarming. Maar: de leidingen liggen er wel (in de vloer gestort), zodat wij of evt toekomstige bewoners alsnog die kunnen 'opgraven' en verwarming zouden kunnen aansluiten.
Maar verder dan enkel vloerverwarming beneden, ca 55m3, is er niets.
En zijn die loze leidingen dan afgesloten of in feite een by-pass?

Een quick fix is trouwens quiet mode 3 inschakelen, dan is de eerste warmtepiek al een stuk lager en het pendelen minder. Kan je ondertussen verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
harmen22 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:47:
Gewoon de adviezen uitproberen, al doende leert men. Beginnen met de eenvoudig te proberen dingen (temperatuur, thermostaat, flow), later kun je altijd nog je systeem en/of huis verbouwen om het (iets) efficienter te maken :) Neem ook de tijd, als het buiten weer iets kouder wordt, ziet het er weer heel anders uit.

En staar je niet blind op een paar keer meer of minder schakelen. Het is nu gewoon een periode/buitentemperatuur dat veel WP's niet continu kunnen draaien. Tot op bepaalde hoogte kan/moet je daar wat aan doen, maar op een gegeven moment help alleen een raampje opendoen. Waar dat punt voor jou en je huis ligt, moet je zelf bepalen. Hier vind ik het bv prima als de WP nu een uurtje draait, en dan weer een uurtje uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

t.oswald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:56:
[...]

Klopt, maar wat staat er dan op die foto met pomp?
Heb maar even een berg foto's gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWvyH2-IafWIAFzFw8on-Nkq4_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxRPs10dvBYnqLAQ3aLLZmBO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5_Z6H_xzJD0kmJcp37DMRsLvoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rP27QXN24rOYl7fTZEjwZ8ew.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D1rCj9FCngma8igOppL-gydCwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojGmL0MFvbWhD9CMsPQKaVwT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFs4K05E1ZX8hSCzQy8xdsDak9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqy8jVILyysyH4UHNk3rJB6d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaJgOgSeVVqwv7JuKouTgjSqWkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0HykONFf2iqQxX819frhL8I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_witqrOR7MEGg2sA-m-PrZ85Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCdOMkGHCN4yIMrWMnc8bh1T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7LCRGFW9oYypWqHMT4uIo0nJyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2ITCIetJRTZqDX0FOlqBhjD.jpg?f=fotoalbum_tile
Aikon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:56:
[...]

En zijn die loze leidingen dan afgesloten of in feite een by-pass?

Een quick fix is trouwens quiet mode 3 inschakelen, dan is de eerste warmtepiek al een stuk lager en het pendelen minder. Kan je ondertussen verder zoeken.
Nee daar stroomt wel water doorheen zover ik weet. Dus in dat opzicht zijn het inderdaad by-passes.

Wat doet die quiet mode 3 precies? Minder / met een lager vermogen verwarmen?

Moet nu even weg.
Bedankt zover voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:40:
[...]
Temperaturen vloerverwarming verdeler / groepen:
Aanvoerleiding: ca 23 graden
Aanvoer groepen 1 t/m 6 allemaal ongeveer 26-27 graden
Retourleiding: ca 21,5 graden
Retour groepen 1 t/m 6 ca 21 graden.
Als je reflecterende buizen wilt meten kan je er eerst even wat schilderstape oid op plakken. Die IR meters werken niet optimaal op reflecterende oppervlaktes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@Pazo is dat toevallig een buffervat ? Denk dat je daar moet beginnen ....

Flow pomp en flow naar je vvw kan je die aflezen of die gelijk zijn of heel verschillend.

Denk namelijk dat alles via je buffer weer terug gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
@Pazo

De WP stopt omdat het water in het buffervaatje op temperatuur is, en er niet genoeg warmte "uitgepompt" wordt. Die Wilo pompt maar 12 l/m en hij staat al op max. Kan je die flow omhoog krijgen? Andere stand? Staan alle VVW lussen open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:03:
[...]

Nee daar stroomt wel water doorheen zover ik weet. Dus in dat opzicht zijn het inderdaad by-passes.

Wat doet die quiet mode 3 precies? Minder / met een lager vermogen verwarmen?
Dan zit daar je probleem.

QM3 laat o.a. de compressor op max 35Hz pieken tijdens de start (en rest vd run denk ik). Dus dat scheelt je wat warmte en dus wordt de run wat langer. Wellicht handig tot je die bypasses dicht hebt gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmen22
Swenno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:32:

@Pazo : t wordt een beetje een wedstrijdje tussen ons wie het eerste zn pendelen opgelost heeft ;).
Ik word hier getriggert door de opmerking over de badkamerradiator. Die heb ik namelijk twee in mijn systeem zitten (na een splitsing voor mijn VVWverdeler. In welke mate verzieken die de boel en veroorzaken die pendelen? En hoe los ik dat het beste op als ik ze wel wil behouden? Ik zie nu ook bij mijn grafiek dat mijn aanvoer over de doeltemp schiet, dat verklaard uiteraard pendelen (zover volg ik het wel :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@harmen22 heb je een infrarood meting ?

Badkamer radiator gaan heel veel flow over heen maar koelen het water bijna niet af. Hier staat die nagenoeg dicht zodat in en uit wat verschil hebben
Pagina: 1 ... 29 ... 89 Laatste