Zit er eigenlijk een nadeel van een zo hoog mogelijke flow instellen? (Behalve van geluid, die heb ik niet)
Ik ben nog een beetje zoekende met mijn 12kW T-CAP en ik draai nu een weekje met deze instellingen:
- Ttarget: 24 (ik weet dat @
ErikVers zegt dat je niet lager moet dan 26, maar ik heb nog geen echte nadelen hieraan gezien, dus ik zou niet weten waarom ik persee hoger moet)
- dT: 3 (of 2, maakt niet uit, de Ta zit toch meteen boven de Ttarget)
- Pompsnelheid: variabel, met een max op 55% (ingesteld in de node-red flow). Dit resulteert in een constante 47 l/min. Ik kan verder omhoog met het percentage, maar dan loopt de flow niet verder op. Dit lijkt dus echt de max.
Een run ziet er vervolgens zo uit:
Ik heb zo'n 200 m2 vloerverwarming, en je merkt duidelijk dat de warmtepomp dit heel fijn vind.
Grappig detail: ik heb 65m2 op 6cm diepte liggen, bij deze bijft de Tr lager dan de Ta in bovenstaande tijdsvak. Ik heb 65m2 op 3cm diepte liggen, en bij deze is aan het einde van de run de Ta ongeveer gelijk aan Tr. Verder heb ik nog 65m2 aan het oppervlakte liggen (dichtgezette sleuven), en hiervan merk je dat de Ta en Tr al heel snel gelijk zijn. Dit toont maar eens aan hoeveel beter het is om de VVW dieper te hebben liggen als je de betonvloer echt als warmtebuffer wilt gebruiken.
Met bovenstaande draai ik nu runs van zo'n 6 uur voor hij uitgaat voor een aantal uur. Kortom: ik draai 2 lange runs op een dag.
De temperatuur in het huis is behoorlijk stabiel, deze fluctueert tussen de 20.7 en 21.1. Dit is nog wat stabieler te krijgen met RTC, maar voor een eerste instelling met zo'n ontzettend lage aanvoertemperatuur vind ik het al heel netjes.
Ik vraag me nu een beetje af of ik op de goede route zit? Ik kan de Ttarget wel omhoog gooien (en dus kan de flow omlaag), maar wellicht moet ik dan alleen maar vaker ingrijpen met een thermostaatfunctie om te voorkomen dat het te warm wordt..
[
Voor 3% gewijzigd door
ConQuestador op 07-11-2023 09:28
]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce