harmen22 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:29:
Beste mensen,
Paar weken geleden mijn pana 7Kw in bedrijf gesteld en inmiddels heerlijke arme voeten. Ben alleen noga aan het stoeien met het penden van de pomp. Dat doet ie namelijk onafgebroken. Ik denk dat ik voor mijn situatie eigenlijk een net iets te zware pomp heb (had wrsl ook wel met 5Kw toegekund) maar heb gedacht vanwege de modulerende functie op de panasonics dat ik net zo goed een 7Kw kon nemen om wat extra power tijdens koude dagen te hebben.
Ik heb op oa op basis van wat ik hier op het inmiddels zeer uitgebreid topic heb gelezen geëxperimenteerd met lage en hoge target temp, pompdebiet en stille modus. Maar het mag niet baten, althans het pendelen blijft. Jullie voelen mijn vraag al aankomen: heeft iemand nog suggesties?
Mijn situatie:
Goed geïsoleerd jaren '30 huis. ongeveer 43m2 vloeroppervlak (met vloerverwarming). Daarnaast is er via een spitsing voor de verdeler ook nog een badkamer-vloerverwarming en 4 radiatoren aangesloten op het systeem. Ik heb geen tapwater nodig (komt van een externe warmtepompboiler). Alles draait nu op een WAR met doeltemperatuur hoog 35 en laag 27 graden staan. dT voor verwarming aa op 6 graden. Debiet pomp: dT 0x6C. Ik heb een weektimer waardoor de pomp tussen 21.00 en 8.00 helemaal uit gaat. Toch zijn er zo'n 15 start/stops gedurende de dag (8.00 - 21.00u)
1. Zou het helpen als ik er een thermostaat overheen zet? Los van het pendelen wordt het bij de huidige stooklijn al vrij snel te warm binnen waardoor ik vaak al 1-2 graden lager ga zitten op de stooklijn. Zou een thermostaat naast de WAR het pendelen ook al terugbrengen omdat de pomp dan minder vaak aanslaat?
2. Zijn er nog andere variabelen waar ik aan kan sleutelen om het pendelen terug te schroeven?
3. Het lijkt mij logisch om het pompdebiet terug te schroeven, dat wordt het water langzamer rondgepompt en kan het meer warmte afgeven. Klopt deze redenering? Welke andere waarden zou ik kunnen ingeven dan de talloze opties naast de (voor mij totaal cryptische 0x06C?
4. Moet ik aan een buffervat gaan denken?
Dank alvast!
Er is al veel gezegd zag ik maar toch nog even mijn methode...
Hou het zo simpel mogelijk en maak het niet ingewikkelder met thermostaten, buffervaten, WAR lijnen, zones, etc etc. Je moet eerst goed weten wat je afgifte is voordat je allerlei extra variabelen er in brengt.
Zet je Pana eerst simpel op een vaste Ta (b.v. op iets wat je al gebruikt hebt, b.v. 32 C) en laat de Pana z'n werk doen voor een dag of zo (>24 hr). Niet uitzetten en dus ook niet aankomen. Als je naar de vele sensoren kijkt dan zie je dat ie druk bezig is met iets meer flow, iets minder flow, kleine overshoot in Ta, kleine ondershoot in Ta, etc, etc. Allerlei kaboutertjeswerk en interessant om te zien.
Na een dag beoordelen of je qua warmteafgifte belangrijkste ruimte (woonkamer?) omhoog, omlaag of gelijk gebleven is, of meermaals afgeschakeld. Te hoog, dan de Ta een graad lager, te laag dan Ta een graad hoger. Als hij vaak afschakelt (pendelt), ondanks dat je de Ta hoger hebt gezet (voor de test, al wordt het te warm in huis), dan is er te weinig warmteafgifte.
Dan weet je na een aantal dagen wat de beste Ta is voor jouw huis (tenminste als b.v. woonkamer referentie is), bij fluctueren van deze buitentemperatuur (~11C, +2 en -2).
Realiseer je wel dat het momenteel een lastige buitentemperatuur is en veel systemen net op het kantelpunt zitten (soms net te dicht op de minimum afgifte capaciteit).
Zelf draai ik gewoonlijk lange runs (>24hr), maar momenteel gaat ie overdag toch een paar keer uit. Wat op zich geen probleem is, alleen kost dat iets meer energie (dat is aanslaan van WP).
In grafiekje en de meest relevante gegevens van afgelopen 2 dagen.
Je ziet dat de Pana (mijn 9J) rustig doorpruttelt op ~400 W verbruik met ~3000 W warmteproductie (pana cijfers, weergave via HA & Heishamon) .
Mijn Ta staat op 33 C, en bij deze Ta en Tb (buiten) blijft het huis vrij strak op 20 C.
Klein beetje storend dat ie overdag aantal keer even uit- en aangaat, want bij een Tb op 10 C of lager is de lijn vrij strak. Onder de 4 C gaan defrosts weer meedoen (ander fenomeen), etc.
Trouwens, als de Pana naar mijn idee te vaak uit- en aangaat, zet ik hem gewoon een tijdje uit (ik doe dan even de thermostaat functie). Er zit zoveel warmte in de massa dat het een halve dag duurt voor ik de binnentemperatuur een halve graad zie dalen.
Enfin, my 2 C...