Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:19:
[...]

In de pana heb ik ze op dit moment OP de uitgaande pijpen geplaatst, met een dikke laag isolatie erop:
[Afbeelding]

Helaas lijkt dit niet goed te werken, om een of andere reden meten deze sensoren een graad lager dan de andere sensoren.
Ik wil dus kijken of ik toch in de WP een plaats kan vinden, ik had eerder gezien en voor de output zag ik niet echt een plek, alleen voor het backup element, waardoor ik die warmte zou missen als die aan gaat (wat ie nooit zou mogen)
Dank je! Als je zegt dat het niet goed lijkt te werken, denk je dan ook dat je calibratie niet goed is gegaan?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Tiesert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:32:
[...]

Dank je! Als je zegt dat het niet goed lijkt te werken, denk je dan ook dat je calibratie niet goed is gegaan?
Zoals eerder gezegd: ik heb de kalibratie nu gedaan op basis van de andere sensoren: De WP zegt dat hij water van 26 graden heeft, alle VVW-sensoren zeggen dat ze water van 25 graden binnenkrijgen, en de sensor op de WP zegt dat het 24 graden is.

Dan ga ik dus vanuit dat die 25 graden klopt, aangezien het onmogelijk is dat het water een volle graad is afgekoeld gedurende het transport over 5 meter.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 22:22
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:47:
[...]

Het blijkt juist geen automaat te zijn in de zin dat hij alleen bij een aardfout afschakelt en niet ook bij teveel stroom zoals een alamat doet.
Ik heb nog veel uit te zoeken, bijvoorbeeld of je in HA een seintje krijgt dat hij een SWW run doet en de 3-wegklep bedient.
Als dat zo is dan kan je vrij eenvoudig de klep op afstand bedienen.
Bij mij is het allemaal niet zo kritisch met alleen radiatoren, het zou wel fijn zijn als ik kan zien dat de klep niet is omgezet terwijl HA zegt van wel.
Dat is ongeveer hoe ik het bij mij hebt aangesloten. Aquarea WP als cloud device opgenomen in Home Assistant. Nu kan ik afzonderlijk de status opvragen van de dwh tank en de VVW (beide verwarmd door de WP) . De cloud module werkt op deze manier ook gewoon nog, naast HA.

Ik heb 2x 2-wegkleppen via Amazon , van stroom voorzien via tuya / Sonoff 2 channel relays, te bedienen via Home Assistant Automation. Tevens nog een Bluetooth temp sensor aan de vvw leiding geplakt. Indien > 40 graden, gooit HA automatisch de warmtepomp uit (mocht bv de klep een storing hebben).

Het is deze HA implementatie:

https://github.com/cjaliaga/home-assistant-aquarea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:20
timovd schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:47:
[...]

Gezien de namen van de sensors e.d.; Gebruik jij de HACS integratie (en niet de manuele yaml van TheHog (https://github.com/IgorYb...tions/Home%20Assistant)??
Rechstreeks uit HACS inderdaad. Geen bijzonderheden of speciale/handmatige versies.
Loop anders de verschillende entities even bij langs om te kijken of het overeenkomt bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Cklaver schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:46:
[...]

Ik heb 2x 2-wegkleppen via Amazon , van stroom voorzien via tuya / Sonoff 2 channel relays, te bedienen via Home Assistant Automation. Tevens nog een Bluetooth temp sensor aan de vvw leiding geplakt. Indien > 40 graden, gooit HA automatisch de warmtepomp uit (mocht bv de klep een storing hebben).
Dus als Home Assistant faalt dan lost Home Assistant het op. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:29:
[...]

OK, dus toch nog even wat logica toevoegen om de QM weg te halen als de compressor eenmaal tot rust gekomen is.
Ik heb nog niet de indruk dat het veel meer stroom kost of echt van invloed is op de (door de Pana gemeten) COP.

De logica van @CurlyMo in de Heishamon rule vond ik wel wat hebben: bij lagere temperaturen wat minder quietmode (want misschien meer vermogen nodig) en verder in de nacht op 3. Ik heb dat nu geadopteerd iig, zal dat een tijd in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Cklaver schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:46:
[...]

Dat is ongeveer hoe ik het bij mij hebt aangesloten. Aquarea WP als cloud device opgenomen in Home Assistant. Nu kan ik afzonderlijk de status opvragen van de dwh tank en de VVW (beide verwarmd door de WP) . De cloud module werkt op deze manier ook gewoon nog, naast HA.

Het is deze HA implementatie:

https://github.com/cjaliaga/home-assistant-aquarea
Hoe is jouw ervaring met deze HA integratie? In de waarschuwing staat dat Panasonic maar 1 ingelogd account toestaat. Gebruik je de Pana Cloud ook nog in de App of website? Zo ja, ondervind je dan last in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
sjimmie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:55:
[...]

Dus als Home Assistant faalt dan lost Home Assistant het op. ;)
Kan ook fail-safe (redundant) worden uitgevoerd evt. maar goed, zo kritisch is het allemaal niet. Bluetooth vanwege wat sporadische WiFi haperingen hier, dan kan HA alsnog ingrijpen bij klep storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cklaver
ErikKo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:58:
[...]

Hoe is jouw ervaring met deze HA integratie? In de waarschuwing staat dat Panasonic maar 1 ingelogd account toestaat. Gebruik je de Pana Cloud ook nog in de App of website? Zo ja, ondervind je dan last in HA?
Ik log in op de Service cloud via het service account, die combo gaat eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:03
ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:05:
Gisteravond heb ik deze instellingen aangepast, en vanochtend, dik 10 uur later, draaide de WP nog steeds. Op dat moment was de Ta 26 graden, dus nog 1 graad te gaan voor die uit ging.
Helaas voor de test heb ik de WP toen uitgezet omdat ze vandaag vloer komen leggen en de VVW dan beter uit kan staan, dus einde test.

Mijn conclusie hieruit is dus hoe belangrijk het is om die sensoren goed gekalibreerd te hebben, een verschil van 0,5 graden kan enorme gevolgen hebben.
Heb je hierbij ook gecorrigeerd voor Tb? Hier was t vannacht gemiddeld 1 graad warmerkouder dan gisternacht. Dat heeft ook invloed op je opgewekte warmte en dus op je afgifte en duur van verwarmen

Waarmee ik niet wil zeggen dat je kalibraties (eigenlijk is het justeren :) ) geen effect hebben gehad, alleen dat het een combinatie van en en kan zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Appelpie3000 op 02-11-2023 15:21 . Reden: foutje gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Appelpie3000 op 02-11-2023 14:05 . Reden: dikke vingers ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Beekforel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:41:
[...]

Ik heb nog niet de indruk dat het veel meer stroom kost of echt van invloed is op de (door de Pana gemeten) COP.
Haha, da's vloeken in de kerk. Ooit riep ik ook dat ik een prima COP heb met "bijna altijd QM 3", maar natuurlijk zal het enkele procentjes schelen. Helaas zijn COP en WAF soms "mutually exclusive".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Appelpie3000 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:03:
[...]

Heb je hierbij ook gecorrigeerd voor Tb? Hier was t vannacht gemiddeld 1 graad warmer dan gisternacht. Dat heeft ook invloed op je opgewekte warmte en dus op je afgifte en duur van verwarmen

Waarmee ik niet wil zeggen dat je kalibraties (eigenlijk is het justeren :) ) geen effect hebben gehad, alleen dat het een combinatie van en en kan zijn.
Als het warmer zou zijn, zou de run juist eerder korter worden ;)

Maar nee, zover was ik nog niet. Het was ook meer een (opvallende) 1e bevinding. Het is ook niet meteen gezegd dat het een wereld van verschil gaat zijn, maar het is wel opvallend dat een halve/hele graad corrigeren van de sensor een groot effect heeft. Dus mijn advies is vooral om die goed te zetten voor mensen van alles gaan proberen te optimaliseren op basis van foutieve data. (immers: voor de kabouters zijn de waarden van die sensoren de waarheid).

Zeker een verschil tussen Ta en Tr kan grote gevolgen hebben, want dat betekend dat de WP denkt dat er energie is afgegeven zonder dat dat het geval is (vandaar de hogere COP). Maar het betekend ook dat het langer duurt voor hij weer start.

[ Voor 10% gewijzigd door ConQuestador op 02-11-2023 14:40 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:38:
[...]

Als het warmer zou zijn, zou de run juist eerder korter worden ;)
Goed punt, had het niet goed opgeschreven. :X T was hier vannacht kouder.
Maar nee, zover was ik nog niet. Het was ook meer een (opvallende) 1e bevinding. Het is ook niet meteen gezegd dat het een wereld van verschil gaat zijn, maar het is wel opvallend dat een halve/hele graad corrigeren van de sensor een groot effect heeft. Dus mijn advies is vooral om die goed te zetten voor mensen van alles gaan proberen te optimaliseren op basis van foutieve data. (immers: voor de kabouters zijn de waarden van die sensoren de waarheid).

Zeker een verschil tussen Ta en Tr kan grote gevolgen hebben, want dat betekend dat de WP denkt dat er energie is afgegeven zonder dat dat het geval is (vandaar de hogere COP). Maar het betekend ook dat het langer duurt voor hij weer start.
Ja, dat ben ik met je eens. Hier was de afwijking tussen Ta en Tr gelukkig nul, absolute afwijking heb ik nog niet kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Ik heb inmiddels mijn Ta en Tr verschillen ook rechtgetrokken. Even aankijken wat het effect is.

Verder ben ik nog steeds aan het stoeien met de Z1 Target Water Temperature waarbij ik gewoonweg niet snap hoe deze berekend wordt. Eerder de vraag gesteld in dit topic, maar helaas geen antwoord op gekregen. Wellicht iemand hier die een idee krijgt met een tweede blik? ;)

ErikKo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:07:
Met Zigbee heb je wel missers hoor, met name als je 62 apparaten op een Hue gateway zet :+
HA heeft daar last van want die maakt 'onbereikbare' lampen en schakelaars grijs (niet bedienbaar) terwijl de Hue ze zelf nog wel bedient.
Met een kleiner aantal zal dit niet spelen.
Voor 12€ heb je een tuya bridge 😋✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ErikVers schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:40:
[...]

Voor 12€ heb je een tuya bridge 😋✅
Die heb ik ook en hij mag geen belangrijke dingen doen omdat ie zonder internet niet of deels werkt.
Gelukkig kan je vrij veel Tuya dingen direct met Deconz (Conbee 2) verbinden, dan werkt het prima.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
Als ik dit zie na een run dan zijn mijn sensoren toch goed ingesteld? Aflopende rode en groene lijn zijn Ta en Tr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwIFbSyCAhI4ZL4t7kR7Xl2z0N8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGKooZI7ofQ9lmgDcNdUFHCr.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:07
Joris 407 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:46:
Als ik dit zie na een run dan zijn mijn sensoren toch goed ingesteld? Aflopende rode en groene lijn zijn Ta en Tr.

[Afbeelding]
Ze lijken gelijk aan elkaar. Of ze beide dan goed zijn of een te hoge of te lage temperatuur aangeven is zo niet te zeggen. m.i. Is 't het belangrijkste dat ze gelijk zijn, of ze te veel of te weinig aangeven is minder belangrijk.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
ErikKo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:16:
Ik heb inmiddels mijn Ta en Tr verschillen ook rechtgetrokken. Even aankijken wat het effect is.

Verder ben ik nog steeds aan het stoeien met de Z1 Target Water Temperature waarbij ik gewoonweg niet snap hoe deze berekend wordt. Eerder de vraag gesteld in dit topic, maar helaas geen antwoord op gekregen. Wellicht iemand hier die een idee krijgt met een tweede blik? ;)

ErikKo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Er zijn verschillende service manuals van de J-serie T-CAPs. Inmiddels heb ik die waar jij naar verwijst, de PAPAMY2110029CE ook gevonden. In deze manual wordt uitgebreid ingegaan op het gedrag van de besturing van de mixing valves achter het buffervat. 13.1.4 gaat over de doeltemperatuur bij de installatie zonder buffervat, 13.1.5 en 13.1.6 over de doeltemperatuur van zone1 en zone2 achter het buffervat. Volgens mij is er niet zoveel veranderd ten opzichte van de H-serie. Als je een interne thermostaat/ruimtesensor gebruikt wordt er afhankelijk van de snelheid van behalen van de ruimte-target een paar graden geschoven met de WAR of directe doeltemperatuur van het water. Het enige verschil lijkt mij dat ze hier de term "PI" gebruiken die niet nader wordt toegelicht. Dus daar kun je ook niks aan instellen.

Als jij geen buffervat en/of geen uitbreidingskaart hebt, dan is zone1 hetzelfde als de aanvoer en dan geldt het gedrag zoals beschreven in 13.1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
blb4 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:05:
[...]

Ze lijken gelijk aan elkaar. Of ze beide dan goed zijn of een te hoge of te lage temperatuur aangeven is zo niet te zeggen. m.i. Is 't het belangrijkste dat de gelijk zijn, of ze te veel of te weinig aangeven is minder belangrijk.
Ja, dat lijkt me ook. Daar ging het me ook om. Fijn

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

FransvWoerkom schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:15:
[...]

Er zijn verschillende service manuals van de J-serie T-CAPs. Inmiddels heb ik die waar jij naar verwijst, de PAPAMY2110029CE ook gevonden. In deze manual wordt uitgebreid ingegaan op het gedrag van de besturing van de mixing valves achter het buffervat. 13.1.4 gaat over de doeltemperatuur bij de installatie zonder buffervat, 13.1.5 en 13.1.6 over de doeltemperatuur van zone1 en zone2 achter het buffervat. Volgens mij is er niet zoveel veranderd ten opzichte van de H-serie. Als je een interne thermostaat/ruimtesensor gebruikt wordt er afhankelijk van de snelheid van behalen van de ruimte-target een paar graden geschoven met de WAR of directe doeltemperatuur van het water. Het enige verschil lijkt mij dat ze hier de term "PI" gebruiken die niet nader wordt toegelicht. Dus daar kun je ook niks aan instellen.

Als jij geen buffervat en/of geen uitbreidingskaart hebt, dan is zone1 hetzelfde als de aanvoer en dan geldt het gedrag zoals beschreven in 13.1.4.
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om de service manual erbij te zoeken. Ik wist niet dat er verschillende van bestaan.

Ik ben het helemaal eens met wat je zegt. Wegens het gebrek aan inzicht in de "PI control" krijg ik een kortere run dan gehoopt.

Neem als voorbeeld de run van vandaag, zie screenshot hieronder.
  • Hij draait op Direct 32C, gebruik de Pana controller als thermostaat, thermostaat gewenste temperatuur is 20C.
  • De run start wanneer de Actual Temp Z1 af en toe de 19C aantikt.
  • Bij de start zien we de Z1 Water Target Temp mooi opbouwen naar de 32C (los van de rare pieken bij de start). Volgens de formule uit de service manual is dit de "PI control" in werking.
  • Bij het einde van de run is de Actual Temp Z1 niet gewijzigd (=gewenste temperatuur), maar zien we een abrupte dal in de Z1 Water Target Temp. Dus ook hier de "PI control" in werking. Terwijl de compressor net was begonnen met terugmoduleren...
Ik snap dat de run start wanneer de gemeten temperatuur 19C aantikt (gewenste temp 20C). Maar tijdens het meerendeel van de run zit de temperatuur op 20C. Wanneer hij al ruim 1.5 uur op 20C zit daalt de Z1 Water Target Temp "plotseling". Wij ontvangen van de Pana alleen waardes afgerond op hele graden. Ik vermoed dat de thermostaat/controller intern op een hogere precisie meet, en met de "PI control" de Z1 Water Target Temp bijstuurt zodra hij bijvoorbeeld 20.9C bereikt.

Ik kan het moeilijk loslaten dat ik niet alle data heb om het gedrag te verklaren. Temperatuur meten met hogere precisie kan ik oplossen. Inzicht in de PI control helaas niet.

Ik realiseer me nu dat ik gewoon bevestiging zocht dat mijn theorie klopt, en dat niet alle informatie aan ons beschikbaar is. Zelfs niet aan ons als tweakers met een Heishamon. Nogmaals bedankt voor je reactie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp-pT20BiqsMke1zjW7JQDjsPYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUK9ECyKemynlpa8oj5GmRN1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZmgoPrTFNpS7xcxDac1oGZWYnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OddFj4bmxUzKX9DmEQukXtFh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikKo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:13:
[...]
Ik snap dat de run start wanneer de gemeten temperatuur 19C aantikt (gewenste temp 20C). Maar tijdens het meerendeel van de run zit de temperatuur op 20C. Wanneer hij al ruim 1.5 uur op 20C zit daalt de Z1 Water Target Temp "plotseling". Wij ontvangen van de Pana alleen waardes afgerond op hele graden. Ik vermoed dat de thermostaat/controller intern op een hogere precisie meet, en met de "PI control" de Z1 Water Target Temp bijstuurt zodra hij bijvoorbeeld 20.9C bereikt.

Ik kan het moeilijk loslaten dat ik niet alle data heb om het gedrag te verklaren. Temperatuur meten met hogere precisie kan ik oplossen. Inzicht in de PI control helaas niet.

Ik realiseer me nu dat ik gewoon bevestiging zocht dat mijn theorie klopt, en dat niet alle informatie aan ons beschikbaar is. Zelfs niet aan ons als tweakers met een Heishamon. Nogmaals bedankt voor je reactie. :)
[...]
In de service cloud is de kamertemperatuur beschikbaar met een resolutie van 0,5°. Daar zie ik dat bij mij de doel Ta soms wordt aangepast bij 19,5 of 20,5°. De temperatuur in het display wordt op hele graden naar beneden afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:32:
[...]

In de service cloud is de kamertemperatuur beschikbaar met een resolutie van 0,5°. Daar zie ik dat bij mij de doel Ta soms wordt aangepast bij 19,5 of 20,5°. De temperatuur in het display wordt op hele graden naar beneden afgerond.
Ja? Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb hier de service cloud, maar zie alleen de kamertemperatuur (AB-1: kamerthermostaat) afgerond op 1 graden. (5kW J versie)

[ Voor 3% gewijzigd door Appelpie3000 op 03-11-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:13
Ik wil voor de 5kW J versie een constructie (laten) maken om de trillingen te dempen. Hij is nog niet geleverd dus ik probeer een tekening / maatvoering te vinden van de gaten/voetjes voor montage. Kijk er waarschijnlijk overheen maar kan zo ongeveer alle tekeningen vinden behalve die. Hier iemand een idee waar die te vinden zou moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Knopsje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:05:
Ik wil voor de 5kW J versie een constructie (laten) maken om de trillingen te dempen. Hij is nog niet geleverd dus ik probeer een tekening / maatvoering te vinden van de gaten/voetjes voor montage. Kijk er waarschijnlijk overheen maar kan zo ongeveer alle tekeningen vinden behalve die. Hier iemand een idee waar die te vinden zou moeten zijn?
Zie de design manual, pagina 92 voor de split en pagina 99 voor de mono als ik me niet vergis.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:13
Dat document gaat over de H-serie toch? Ik kan typenummer MDC05J3E5 daar nergens in vinden en de tekening lijkt ook niet overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:43
De H en J versie zijn qua behuizing gelijk. Ik heb ook de maten gepakt van blz99 om mijn een beton fundering te maken voor mijn 9J

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een wat zijdelingse vraag mbt installatie. Hoe hebben jullie de oude rookgasafvoer netjes afgedicht?

Van mij hoeft ie niet van het dak af. Denk ook dat dat lastiger dichtmaken is. Maar hij lekt nu bij zuiderwind. Vraag niet hoe ik erachter ben gekomen :P

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:43
Een warmtepomp met rookgas afvoer? :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

MikeyMan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:44:
Misschien een wat zijdelingse vraag mbt installatie. Hoe hebben jullie de oude rookgasafvoer netjes afgedicht?

Van mij hoeft ie niet van het dak af. Denk ook dat dat lastiger dichtmaken is. Maar hij lekt nu bij zuiderwind. Vraag niet hoe ik erachter ben gekomen :P
Die staat hier ook nog op het lijstje, met dezelfde reden als bij jou. Bij ons hangt nu de kapstok waar de ketel hing. Gevolg: alle jassen nat vorige week... :X
Ik ben van plan om het hele ding eruit te trekken en het gat in het dak te dichten met twee plaatjes hardboard of iets dergelijks, eentje binnen en eentje buiten, en dan volspuiten met pur. Daar gewoon een dakpan bovenop.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bra-Jo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:16:
[...]

Die staat hier ook nog op het lijstje, met dezelfde reden als bij jou. Bij ons hangt nu de kapstok waar de ketel hing. Gevolg: alle jassen nat vorige week... :X
Ik ben van plan om het hele ding eruit te trekken en het gat in het dak te dichten met twee plaatjes hardboard of iets dergelijks, eentje binnen en eentje buiten, en dan volspuiten met pur. Daar gewoon een dakpan bovenop.
Ja hij lekte hier vannacht voor het eerst in anderhalf jaar. Recht een stopcontact in.

Maar ik heb een plat dak dus laat hem liever zitten eigenlijk. Makkelijker dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 14:34

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@MikeyMan Ik heb het bestaande gat van de rookgas afvoer hergebruikt en daar gaan mijn 32mm buizen door en twee leidingen (flexibele elektrabuis 16 & 19mm). Mijn WP hangt dan ook boven mijn garage. Het enige wat ik nog moet doen is de buizen verder na-isoleren die nu op het dak liggen en de gebruikte pijp dichtpurren.

Voor inspiratie; hier staat wel een plaatje.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

imdos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:45:
@MikeyMan Ik heb het bestaande gat van de rookgas afvoer hergebruikt en daar gaan mijn 32mm buizen door en twee leidingen (flexibele elektrabuis 16 & 19mm). Mijn WP hangt dan ook boven mijn garage. Het enige wat ik nog moet doen is de buizen verder na-isoleren die nu op het dak liggen en de gebruikte pijp dichtpurren.

Voor inspiratie; hier staat wel een plaatje.
Hergebruik is helaas wat lastig. Hij zit hoger dan het platte dak.

Plaatje van de buren ivm hoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIScBWPhW6rb4ig47uJifvMaXbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pg4cuilLntApJSQsACUoXtWJ.png?f=user_large

Had de gok genomen dat het zo al waterdicht zou zijn. Maar blijkbaar niet...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
Pijp afzagen en daklood (dakloodvervanger tegenwoordig) er overheen tot over de randen van de schoorsteen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:06
Rookgasafvoer is vaak zo gemaakt dat het gewoon kan inregenen, regenwater wordt samen met condenswater van de ketel afgevoerd. Als je de ketel weghaald ben je ook die afvoer kwijt, dus je moet de afvoer waterdicht maken aan de buitenkant. Diameter opmeten en kijken of je bv een PVC dop op kunt vinden die redelijk past. Zou het dan gewoon met goedkope siliconenkit oid vastzetten.
https://www.hornbach.nl/s/pvc%20eindkap
En als wellicht de buis eerst nog volproppen met glaswol oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Knopsje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:05:
Met of zonder die transportrail er nog onder is ook de vraag. Veel mensen laten die rail er onder zitten zodat je nog wat hoogte wint maar wanneer je hem al op een frame gaat monteren kun je die misschien beter weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Motorfret schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:03:
Pijp afzagen en daklood (dakloodvervanger tegenwoordig) er overheen tot over de randen van de schoorsteen.
Zit een zinken kap op dat hoge deel. Lijkt me een stuk lastiger waterdicht te maken dan de pijp zelf.

Weet eerlijk gezegd niet of die kappen los te maken zijn zonder zagen. Is me nog iets te nat voor een tripje naar het dak. :)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Appelpie3000 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:03:
[...]

Ja? Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb hier de service cloud, maar zie alleen de kamertemperatuur (AB-1: kamerthermostaat) afgerond op 1 graden. (5kW J versie)
"Zone1: Huidige (wateruitloop/kamer/zwembad) temperatuur [°C]"

Niet "doorhalen wat niet gewenst wordt". Het is de temperatuur waarop geregeld wordt, dus de interne thermostaat, kamersensor of watertemperatuur. Ook beschikbaar voor eventuele zone2. Bij gebruik van een externe thermostaat is dit de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407

Ik heb de hele doorvoer en pijp eruitgehaald. Zoals gezegd kan regen gewoon naar binnen komen door de pijp. Met een cv ketel aangesloten merk je dit niet.
Na het weghalen heb ik het gat vanbinnen afgedekt met hout en vanbuiten opgevuld met pur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ASW1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:06:
[...]

Met of zonder die transportrail er nog onder is ook de vraag. Veel mensen laten die rail er onder zitten zodat je nog wat hoogte wint maar wanneer je hem al op een frame gaat monteren kun je die misschien beter weglaten.
Dat zijn geen transportrails. Ze houden het compressordeel en het hydraulische/elektronische deel bij elkaar. Die moet je laten zitten, anders gaat er door trillingen vroeg of laat iets afbreken. Bijvoorbeeld een koelgasbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:43:
[...]

Dat zijn geen transportrails. Ze houden het compressordeel en het hydraulische/elektronische deel bij elkaar. Die moet je laten zitten, anders gaat er door trillingen vroeg of laat iets afbreken. Bijvoorbeeld een koelgasbuis.
Dat is goed om te weten.
Op de allereerste opstellingsfoto "muur montage" in de openingspost van dit draadje zijn die balken verwijderd, ik nam daardoor aan dat die wel vaker achterwege gelaten werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch maar even het dak op gegaan in het gure weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt67WCqeTQA7r_FKXuHCvhb_YNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rLdfLBGukugAcm4D5SKvCk5.png?f=fotoalbum_large

Middelste deel kon ik makkelijk uit de rechter pijp trekken.
Die neem ik zo maar even mee naar warmteservice.

Binnenmaat van de pijp is 80mm. Mag van mij een mooie dop op. Of een kap die niet inregent.

De paddestoel links is wel waterdicht.

Volgens mij kan ik deze erop zetten, en dan zou het niet meer in moeten regenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwIx8Df8irEBrGB0byodn7fQsUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fwLO4UvUE9roArlRYto8A7SI.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Handig hoor, zo'n pannendak. Succes met oplossen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRUpxi2VCEA9cWiKZP35qY2gMbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRChbRwfqyw3L910InsVOLyd.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]
Ja in sommige situaties wel ja :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogerisp
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 23:36
AUijtdehaag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:15:
Iemand ervaring in de K-serie split met boilervat?

Ik krijg telkens H64 hoge druk sensor fout.

Een google levert me dit op:
H64 Buitenunit hoge druk abnormaliteit
https://www.panasonicproc...-code%20Aquarea%20A2W.pdf
zou het een slechte stekker verbinding zijn of echt hoge druk storing?

De minimale lengte van koelleiding zit ik wel krap aan, 3 mtr afstand tot de buitenunit ongeveer.
Helaas niet langer kunnen maken.
Maar dat zou het toch niet kunnen zijn?

[Afbeelding]

Soms springt die ook weer naar initialising, een soort reboot lijkt het.
Het display zit in de huiskamer ipv op de boiler nu.
ik heb die fout ook gehad (met een monoblock J-serie), bij mij was het de connector voor de hoge druk sensor, die niet goed op de pcb-connector zat gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 15:39
Ik gebruik de CZ-TAW1. Alles draait en doet, maar na het inloggen op de "Panasonic Aquara Smart Cloud" wordt ik er na een seconde of 3 tot 5 weer uitgeknikkerd met de melding "U bent uitgelogd wegens inactiviteit. Log opnieuw in. (1001-0001)". Ik heb via wifi en via de utp kabel geprobeerd, maar niets helpt. Ik heb ook met een zonder het vinkje "herinner mij" geprobeerd. Het vreemde is dat de "Panasonic Aquara Service Cloud" probleemloos werkt. Ook de datalog functie werkt probleemloos. Heeft iemand anders dit probleem met de "Panasonic Aquara Smart Cloud" ook gehad en wat hebben jullie hier aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:04:
Toch maar even het dak op gegaan in het gure weer.

[Afbeelding]

Middelste deel kon ik makkelijk uit de rechter pijp trekken.
Die neem ik zo maar even mee naar warmteservice.

Binnenmaat van de pijp is 80mm. Mag van mij een mooie dop op. Of een kap die niet inregent.

De paddestoel links is wel waterdicht.

Volgens mij kan ik deze erop zetten, en dan zou het niet meer in moeten regenen:

[Afbeelding]
Je kan denk ik die gehele pijp er redelijk eenvoudig afhalen, ze worden nog wel eens vervangen. Je zou dan een dop direct onderop kunnen plaatsen, dus waar nu de zwarte plastic pijp over die rand zit. Even opmeten wat de diameter daar is en kijken of je daar een dop voor kunt vinden. Ik zou er niet zo'n andere (open) kap op zetten maar e.e.a. meteen luchtdicht afwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 03-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

[Afbeelding]
offtopic:
lopen de kabels van je PV-installatie nu over het dak en over de nok?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ron.hartman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:10:
Ik gebruik de CZ-TAW1. Alles draait en doet, maar na het inloggen op de "Panasonic Aquara Smart Cloud" wordt ik er na een seconde of 3 tot 5 weer uitgeknikkerd met de melding "U bent uitgelogd wegens inactiviteit. Log opnieuw in. (1001-0001)". Ik heb via wifi en via de utp kabel geprobeerd, maar niets helpt. Ik heb ook met een zonder het vinkje "herinner mij" geprobeerd. Het vreemde is dat de "Panasonic Aquara Service Cloud" probleemloos werkt. Ook de datalog functie werkt probleemloos. Heeft iemand anders dit probleem met de "Panasonic Aquara Smart Cloud" ook gehad en wat hebben jullie hier aan kunnen doen?
Gebruik je wellicht voor service en smart dezelfde login? Ik heb voor de service Cloud een andere login, het “bedrijf” en daar ben ik dan aangemeld met mijn standaard mail adres. De service heb ik gekoppeld aan een iCloud adres, de smart aan een planet adres. Is al lang geleden en ik weet niet meer of dit noodzakelijk was…..
Nog even voor alle zekerheid, hoe lang heb je de service Cloud al? Er zit enige tijd tussen aanmelden en werken.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 15:39
t.oswald schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:38:
[...]

Gebruik je wellicht voor service en smart dezelfde login? Ik heb voor de service Cloud een andere login, het “bedrijf” en daar ben ik dan aangemeld met mijn standaard mail adres. De service heb ik gekoppeld aan een iCloud adres, de smart aan een planet adres. Is al lang geleden en ik weet niet meer of dit noodzakelijk was…..
Nog even voor alle zekerheid, hoe lang heb je de service Cloud al? Er zit enige tijd tussen aanmelden en werken.
Nee, ik heb daar twee verschillende accounts voor. Ik heb het ook op veel verschillende computers geprobeerd, en ook op mijn telefoon en in de app op mijn telefoon allemaal wordt ik er na een aantal seconden uitgegooid alsof ik al heel lang geen activiteiten doe en ik er daarom uitgelogd wordt.

Ik heb de installatie nu 5 maanden, er zijn soms periodes waarin het wel werkt voor langer dan een paar seconden, maar dat komt zelden voor. Als ik snel genoeg ben kan ik net de pomp aan of uitzetten....hahaha.

[ Voor 10% gewijzigd door ron.hartman op 03-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:10
ron.hartman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:43:
[...]

Nee, ik heb daar twee verschillende accounts voor. Ik heb het ook op veel verschillende computers geprobeerd, en ook op mijn telefoon en in de app op mijn telefoon allemaal wordt ik er na een aantal seconden uitgegooid alsof ik al heel lang geen activiteiten doe en ik er daarom uitgelogd wordt.

Ik heb de installatie nu 5 maanden, er zijn soms periodes waarin het wel werkt voor langer dan een paar seconden, maar dat komt zelden voor. Als ik snel genoeg ben kan ik net de pomp aan of uitzetten....hahaha.
Niet toevallig de Aquarea Smart Cloud integratie draaien in Home Assistant? Die gooit namelijk wel de normale gebruikerssessie er uit omdat er maar 1 login actief kan zijn (staat ergens in de documentatie van die integratie uitgelegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@ron.hartman ik vermoed dat de melding een slechte vertaling vanuit het Japans is, en dat bedoeld wordt dat je ergens anders ook bent ingelogd. Wellcht staat er ergens nog een browser-sessie open op 1 van die andere apparaten die je ooit hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
timovd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:30:
[...]

offtopic:
lopen de kabels van je PV-installatie nu over het dak en over de nok?
offtopic:
ssst. 't zijn neopreen kabels naar 2 strings met micro-omvormers. Onder de pannen door was ff geen optie omdat de nokvorsten vast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
blb4 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:25:
[...]

offtopic:
ssst. 't zijn neopreen kabels naar 2 strings met micro-omvormers. Onder de pannen door was ff geen optie omdat de nokvorsten vast zitten.
Zet er even een bordje bij voor Ozosnel. Wel zo netjes, anders breekt ie nog een poot been.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ik laat vroeg in de middag de DHW-run lopen. Alleen als de temperatuur in de boiler onder een bepaalde waarde ligt en als de Pana uit staat, of als de Pana in ieder geval 1,5 uur aan het draaien is voor de verwarming. Dan kan de Pana er makkelijk even tussenuit om de boiler op te warmen.

Maar hebben jullie een tip om via de Heishamon snel te ontdekken dat het DHW-proces (Operating_Mode_State 3) helemaal klaar is? Zet de Pana de Operating_Mode_State dan altijd terug naar 0, of kan hij ook in 3 blijven staan? Ik wil voorkomen dat de Pana gelijk doorgaat met verwarmen omdat de kabouters vinden dat het nodig is, en het volgens mijn eigen condities niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Tiesert schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:19:
Ik laat vroeg in de middag de DHW-run lopen. Alleen als de temperatuur in de boiler onder een bepaalde waarde ligt en als de Pana uit staat, of als de Pana in ieder geval 1,5 uur aan het draaien is voor de verwarming. Dan kan de Pana er makkelijk even tussenuit om de boiler op te warmen.

Maar hebben jullie een tip om via de Heishamon snel te ontdekken dat het DHW-proces (Operating_Mode_State 3) helemaal klaar is? Zet de Pana de Operating_Mode_State dan altijd terug naar 0, of kan hij ook in 3 blijven staan? Ik wil voorkomen dat de Pana gelijk doorgaat met verwarmen omdat de kabouters vinden dat het nodig is, en het volgens mijn eigen condities niet nodig is.
Ik ben dit nu aan 't proberen met HeisHamon Rules te regelen, voor zover ik heb gezien gaat aan 't einde van 't DHW-process de 3-wegklep inderdaad weer naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 22:29
Ik heb een 12kW Pana WP, dus een hoge buiten-unit met 2 ventilators.

Nu komt de vraag van montage.
Ik neem aan dat ik deze niet op bigfoots kan zetten, zonder deze blokken in de beton te verankeren? heb schrik dat deze door zijn hoogte makkelijk omwaait/valt.

Kan ik hem gewoon rechtstreeks op beton verankeren? De beton staat los van de woning, dus weinig risico op trilling binnen.
Iemand tips voor de montage van dit monster.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
brogel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:17:
Ik heb een 12kW Pana WP, dus een hoge buiten-unit met 2 ventilators.

Nu komt de vraag van montage.
Ik neem aan dat ik deze niet op bigfoots kan zetten, zonder deze blokken in de beton te verankeren? heb schrik dat deze door zijn hoogte makkelijk omwaait/valt.

Kan ik hem gewoon rechtstreeks op beton verankeren? De beton staat los van de woning, dus weinig risico op trilling binnen.
Iemand tips voor de montage van dit monster.
Dit hangt natuurlijk af van hoe windgevoelig de plek is waar je Pana staat. Ik heb mijn 12kW T-Cap gewoon op twee bigfoots in het grind staan, beschut naast het huis. Staat stevig en waait zeker niet om. Maar ja, in een open ruimte zonder beschutting kan dat anders zijn natuurlijk. Had liever de bigfoots op beton staan en dan grind erom heen gestort, maar ja het is zoals het is. Ik zou hem zelf niet direct op beton monteren. Het gaat niet alleen op trillingen in je huis, maar ook in je Pana zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Tiesert op 03-11-2023 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
Vandaag mijn 5kw type K split klaar en in gebruik.
Met een OEG hygiene boiler die als buffer is voor warmwater door een spiraal.
Het vat zelf zit c.v. Water die je op diverse hoogtes eruit kan halen.

Ben benieuwd hoe dit komende tijd gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Tiesert schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:19:

Stand van de 3-weg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
ErikVers schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Dat is altijd ff schrikken hé 😋🙈

Ik vermoed dat je retour onder de 20 blijft voor meer dan 20 min na een opstart. Dit kun je voorkomen door je target laag een graad of 1-2 te verhogen dan trekt hij je retour ook sneller mee omhoog.

Laat je weten of dat het was?

Nb
Heeft niets met je deltaT te maken.
Na het aanpassen van de stooklijn heb ik nog 2 of 3 momentjes gezien dat de backup in de opstartfase even 4 of 5 minuten aan sprong.
ik denk dat dat er bij hoort :?

Het viel mij op dat de WP eigenlijk iedere run vol draait tot de thermostaat hem af liet slaan op de ingestelde temperatuur.
na het afslaan stijgt de temperatuur nog 1 tot 1.5 graad door, dit komt na mijn idee door een wat hoge Ta.
Daarom ben ik deze week maar es van WAR af gegaan en heb ik iedere dag de Ta een graadje verlaagd met onderstaande resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfP_GeIhx5dld4KnGk46lFL5IyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtnRH5akKS5FxJQ8Rn6ar7M0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat de WP afgelopen 7 dagen 6x heeft gedraaid.

In onderstaande grafiek is de Ta 28 graden en kun je zien dat de WP alleen maar vol draait en dat de temperatuur uren na afslaan is 1 tot 1,5 graad hoger dan ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5fScZVXMvYJn5r5RGCPwXv8GiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeLDQYtRhKH0vyoMFW5AiaKU.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de grafiek van Gisteren, Ta 25 waar eindelijk de WP omlaag moduleert.
Ook goed om te zien dat de ruimte in de uren na afslaan maar 0.5 graad oploopt met een dalende buien temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdrZNtukN0SjrA2_yuezd_tZ7-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLagsh2QoQOYxwbBxJ7rzozQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heb Ta nog 1 graadje laten zakken om te zien of hij iets eerder kan beginnen met omlaag moduleren, ik denk dat dit een goed laagste pun van de stooklijn is bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden.

Leuke bijkomstigheid is dat ondanks het verlagen van Ta de backup niet terug komt, dit lijkt dus gedrag te zijn bij WAR en de thermostaat van de controler en niet bij constante Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
[...]

[Afbeelding]
Hier vierde ik een paar weekjes geleden ook een klein feestje toen ik de laatste dakdoorvoeren had weggehaald *O*

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Dank Sjimmie. Gaat die altijd gelijk weer terug naar Verwarmen zodra de DHW-run klaar is, volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Tiesert schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:03:
[...]

Dank Sjimmie. Gaat die altijd gelijk weer terug naar Verwarmen zodra de DHW-run klaar is, volgens jou?
Volgens mij wel. Maar dat is hoe ik het beleef, niet hoe ik het altijd in de gaten heb gehouden. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:06:
[...]

Na het aanpassen van de stooklijn heb ik nog 2 of 3 momentjes gezien dat de backup in de opstartfase even 4 of 5 minuten aan sprong.

Het viel mij op dat de WP eigenlijk iedere run vol draait tot de thermostaat hem af liet slaan op de ingestelde temperatuur.
na het afslaan stijgt de temperatuur nog 1 tot 1.5 graad door, dit komt na mijn idee door een wat hoge Ta.
Daarom ben ik deze week maar es van WAR af gegaan en heb ik iedere dag de Ta een graadje verlaagd met onderstaande resultaat.

[Afbeelding]

In onderstaande grafiek is de Ta 28 graden en kun je zien dat de WP alleen maar vol draait en dat de temperatuur uren na afslaan is 1 tot 1,5 graad hoger dan ingesteld.

[Afbeelding]

Ook goed om te zien dat de ruimte in de uren na afslaan maar 0.5 graad oploopt met een dalende buien temperatuur.

[Afbeelding]

Gisteren heb Ta nog 1 graadje laten zakken om te zien of hij iets eerder kan beginnen met omlaag moduleren, ik denk dat dit een goed laagste pun van de stooklijn is bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden.

Leuke bijkomstigheid is dat ondanks het verlagen van Ta de backup niet terug komt, dit lijkt dus gedrag te zijn bij WAR en de thermostaat van de controler en niet bij constante Ta.
Bij het publiceren van grafieken uit de service cloud moet je je realiseren dat kleurtjes niet op elke monitor even goed zijn te onderscheiden en dat anderen niet de mogelijkheid hebben even over een lijntje te zweven om te zien wat het voorstelt en welke verticale as daar bij hoort. We moeten nu van grafiek naar legenda en assen kijken om hetzelfde te zien dat jij kennelijk ziet. Liever minder variabelen, duidelijk te onderscheiden kleuren en dezelfde as, rechts, gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
Goede tip Frans,

Hier de zelfde grafiekjes met wat minder info, alle temperaturen rechts en compressor en pomp flow links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxINDEuqLOlQriHfo6686lMELBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDiG5SQANYDoRiLU1ufwOsla.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxquAshASOlyeRuhkt-5jLgPqDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fb4BUkvopwr9ZxQ8B07z4Nlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT5e9k9pZM2yZKgtK5HRMHs4DVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6c9rOvhn5WdbIFWixuluIKqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 19:58
Tiesert schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:03:
[...]

Volgensmij hangt dat af van de instelling voor buitentemperatuur verwarming aan, en de buitentemperatuur natuurlijk. Als je die hoog genoeg zet gaat hij altijd terug naar verwarming, anders verandert de default naar SWW als de buitentemperatuur boven die waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:54:
Goede tip Frans,

Hier de zelfde grafiekjes met wat minder info, alle temperaturen rechts en compressor en pomp flow links.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je had de backup heater, met standen 1 en 2 niet hoeven te verduisteren. Gisteren even na 17 uur ging de backup heater nog even aan. Waarschijnlijk omdat hij vond dat het water niet snel genoeg warm werd. Een warmtepomp is geen cv-ketel. Het is dus niet de bedoeling dat je de watertemperatuur in je systeem overdag laat zakken tot buitentemperatuur. Je kunt hem op een lagere temperatuur laten doorlopen. Elk uur of elke paar uur een korte run. Dan blijft de watertemperatuur in de buurt van de 20° en is de backup heater niet nodig. Tenzij je overdag alle ramen tegenover elkaar hebt open staan, is de energie die dat kost niet weg. Ik zie hem opstarten met 44Hz. Heb je QM aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
  • Laatst online: 07-11-2024
Beste mensen,

Paar weken geleden mijn pana 7Kw in bedrijf gesteld en inmiddels heerlijke arme voeten. Ben alleen noga aan het stoeien met het penden van de pomp. Dat doet ie namelijk onafgebroken. Ik denk dat ik voor mijn situatie eigenlijk een net iets te zware pomp heb (had wrsl ook wel met 5Kw toegekund) maar heb gedacht vanwege de modulerende functie op de panasonics dat ik net zo goed een 7Kw kon nemen om wat extra power tijdens koude dagen te hebben.

Ik heb op oa op basis van wat ik hier op het inmiddels zeer uitgebreid topic heb gelezen geëxperimenteerd met lage en hoge target temp, pompdebiet en stille modus. Maar het mag niet baten, althans het pendelen blijft. Jullie voelen mijn vraag al aankomen: heeft iemand nog suggesties?

Mijn situatie:
Goed geïsoleerd jaren '30 huis. ongeveer 43m2 vloeroppervlak (met vloerverwarming). Daarnaast is er via een spitsing voor de verdeler ook nog een badkamer-vloerverwarming en 4 radiatoren aangesloten op het systeem. Ik heb geen tapwater nodig (komt van een externe warmtepompboiler). Alles draait nu op een WAR met doeltemperatuur hoog 35 en laag 27 graden staan. dT voor verwarming aa op 6 graden. Debiet pomp: dT 0x6C. Ik heb een weektimer waardoor de pomp tussen 21.00 en 8.00 helemaal uit gaat. Toch zijn er zo'n 15 start/stops gedurende de dag (8.00 - 21.00u)

1. Zou het helpen als ik er een thermostaat overheen zet? Los van het pendelen wordt het bij de huidige stooklijn al vrij snel te warm binnen waardoor ik vaak al 1-2 graden lager ga zitten op de stooklijn. Zou een thermostaat naast de WAR het pendelen ook al terugbrengen omdat de pomp dan minder vaak aanslaat?
2. Zijn er nog andere variabelen waar ik aan kan sleutelen om het pendelen terug te schroeven?
3. Het lijkt mij logisch om het pompdebiet terug te schroeven, dat wordt het water langzamer rondgepompt en kan het meer warmte afgeven. Klopt deze redenering? Welke andere waarden zou ik kunnen ingeven dan de talloze opties naast de (voor mij totaal cryptische 0x06C?
4. Moet ik aan een buffervat gaan denken?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

John lamers schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou dan vaste TA van minimaal 26 proberen icm thermostaat en nachtverlaging. Of een hele vlakke WAR (ta26 bij tb5 en ta28 bij tb-5) Vermoed dat je dan van je backupheater bijspringen af bent.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 22:29
Tiesert schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:35:
[...]

Dit hangt natuurlijk af van hoe windgevoelig de plek is waar je Pana staat. Ik heb mijn 12kW T-Cap gewoon op twee bigfoots in het grind staan, beschut naast het huis. Staat stevig en waait zeker niet om. Maar ja, in een open ruimte zonder beschutting kan dat anders zijn natuurlijk. Had liever de bigfoots op beton staan en dan grind erom heen gestort, maar ja het is zoals het is. Ik zou hem zelf niet direct op beton monteren. Het gaat niet alleen op trillingen in je huis, maar ook in je Pana zelf.
Heb je dan bigfoots van 60cm of 100cm?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 09-09 09:40
harmen22 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:29:
Beste mensen,

Paar weken geleden mijn pana 7Kw in bedrijf gesteld en inmiddels heerlijke arme voeten. Ben alleen noga aan het stoeien met het penden van de pomp. Dat doet ie namelijk onafgebroken. Ik denk dat ik voor mijn situatie eigenlijk een net iets te zware pomp heb (had wrsl ook wel met 5Kw toegekund) maar heb gedacht vanwege de modulerende functie op de panasonics dat ik net zo goed een 7Kw kon nemen om wat extra power tijdens koude dagen te hebben.

Ik heb op oa op basis van wat ik hier op het inmiddels zeer uitgebreid topic heb gelezen geëxperimenteerd met lage en hoge target temp, pompdebiet en stille modus. Maar het mag niet baten, althans het pendelen blijft. Jullie voelen mijn vraag al aankomen: heeft iemand nog suggesties?

Mijn situatie:
Goed geïsoleerd jaren '30 huis. ongeveer 43m2 vloeroppervlak (met vloerverwarming). Daarnaast is er via een spitsing voor de verdeler ook nog een badkamer-vloerverwarming en 4 radiatoren aangesloten op het systeem. Ik heb geen tapwater nodig (komt van een externe warmtepompboiler). Alles draait nu op een WAR met doeltemperatuur hoog 35 en laag 27 graden staan. dT voor verwarming aa op 6 graden. Debiet pomp: dT 0x6C. Ik heb een weektimer waardoor de pomp tussen 21.00 en 8.00 helemaal uit gaat. Toch zijn er zo'n 15 start/stops gedurende de dag (8.00 - 21.00u)

1. Zou het helpen als ik er een thermostaat overheen zet? Los van het pendelen wordt het bij de huidige stooklijn al vrij snel te warm binnen waardoor ik vaak al 1-2 graden lager ga zitten op de stooklijn. Zou een thermostaat naast de WAR het pendelen ook al terugbrengen omdat de pomp dan minder vaak aanslaat?
2. Zijn er nog andere variabelen waar ik aan kan sleutelen om het pendelen terug te schroeven?
3. Het lijkt mij logisch om het pompdebiet terug te schroeven, dat wordt het water langzamer rondgepompt en kan het meer warmte afgeven. Klopt deze redenering? Welke andere waarden zou ik kunnen ingeven dan de talloze opties naast de (voor mij totaal cryptische 0x06C?

Dank alvast!
Wat voor vloer ligt er op je vvw beneden? Ik heb bijna dezelfde situatie maar moest juist omhoog met mn stooklijn (wel controller als thermostaat in de woonkamer) om pendelen te laten afnemen. 30-37 stooklijn nu. Was trouwens ook de tip van @ErikVers , nogmaals dank :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
@harmen22, Pendelen treed op doordat je afgiftesysteem het (minimale) vermogen van je WP niet kwijt kan (bij de huidige Ta). Je moet dat in balans brengen dus zorgen dat je afgiftesysteem meer vermogen kan opnemen. Daarmee is ook duidelijk aan welke knoppen je kan draaien: afgiftesysteem vergroten of de Ta omhoog. In jou geval dus idd Ta omhoog -> stooklijn aanpassen dus.
Jou verhaal zo te lezen zal dat betekenen dat je niet alleen WAR kan stoken omdat je minimale vermogen groter is dan je warmteverlies (gedurende de gematigde delen van 't stookseizoen); je huis warmt dan te veel op. Dit los je op door in de tijd te moduleren; b.v. in de nacht niet stoken en overdag een thermostaat die regelmatig de WP uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
FransvWoerkom schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:27:
[...]

Je had de backup heater, met standen 1 en 2 niet hoeven te verduisteren. Gisteren even na 17 uur ging de backup heater nog even aan. Waarschijnlijk omdat hij vond dat het water niet snel genoeg warm werd. Een warmtepomp is geen cv-ketel. Het is dus niet de bedoeling dat je de watertemperatuur in je systeem overdag laat zakken tot buitentemperatuur. Je kunt hem op een lagere temperatuur laten doorlopen. Elk uur of elke paar uur een korte run. Dan blijft de watertemperatuur in de buurt van de 20° en is de backup heater niet nodig. Tenzij je overdag alle ramen tegenover elkaar hebt open staan, is de energie die dat kost niet weg. Ik zie hem opstarten met 44Hz. Heb je QM aan staan?
Ik zag net dat de backup idd nog even aan had gestaan, ik had even gevraagd hoeveel Kwh dat had gekost, dat was 0.7Kwh, ik weet dat het niet weg is maar als de WP het had opgenomen was er natuurlijk wel wat meer aan de woning afgegeven dan die 0,7Kw.

Wp staat niet op QM, dat zou idd ook nog kunnen om langzamer te starten.

Hieronder de grafiek van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Xce2UPDRChHVLzhNjI8pYOnYAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FErdY3tquG2zlD298TXwOiW0.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich niet verkeerd denk ik, hij beging eigenlijk direct met naar beneden regelen. en draait op het einde met 19Hz en min flow.
Ik begrijp alleen de logica van de backup nog niet, in de onderstaande grafiek blijkt de backup met de run vandaag niet aan te slaan terwijl de Tr pas na 40min op 20 graden komt.

Ik zie in de grafieken dat de watertemperatuur terug loopt naar buitentemperatuur. en als de pomp gaat draaien direct oploopt naar 1 of 2 graden onder de ruimte temperatuur. dat zou op dat moment de temperatuur van de vloer zijn.
Wat voor instelling zou ik kunnen doen om hem iedere paar uur op lage temperatuur de vloer warmer te laten houden?
Ik heb bij de laatste run de temperatuur op 24 direct staan en de WP draait op de thermoststaat in de controler.
Komende dagen zal ik de waardes van de WP es vergelijken om te zien wat het verbruik per dag is en bij wat voor buiten temperatuur dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
ErikVers schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:33:
[...]

Ik zou dan vaste TA van minimaal 26 proberen icm thermostaat en nachtverlaging. Of een hele vlakke WAR (ta26 bij tb5 en ta28 bij tb-5) Vermoed dat je dan van je backupheater bijspringen af bent.
In de laatste grafiek hierboven draait hij op 24gr direct, en gaat de backup niet aan.
Ik denk dat ik hier best wel tevreden mee kan zijn, en kijk het eerst maar even aan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
FransvWoerkom schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:27:
[...]

Ik laat dat wel gebeuren, maar heb geen problemen met een back-up heater die aangaat. Maar ik heb alleen radiatoren, wel een buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Joris 407 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:33:
[...]

Ik laat dat wel gebeuren, maar heb geen problemen met een back-up heater die aangaat. Maar ik heb alleen radiatoren, wel een buffervat
Heb je in jouw situatie ook maar 1 run per 24 uur? hoe ziet jouw grafiek van 1 run er uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

John lamers schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:23:
[...]

Ik zag net dat de backup idd nog even aan had gestaan, ik had even gevraagd hoeveel Kwh dat had gekost, dat was 0.7Kwh, ik weet dat het niet weg is maar als de WP het had opgenomen was er natuurlijk wel wat meer aan de woning afgegeven dan die 0,7Kw.

Wp staat niet op QM, dat zou idd ook nog kunnen om langzamer te starten.

Hieronder de grafiek van vandaag.

[Afbeelding]

Op zich niet verkeerd denk ik, hij beging eigenlijk direct met naar beneden regelen. en draait op het einde met 19Hz en min flow.
Ik begrijp alleen de logica van de backup nog niet, in de onderstaande grafiek blijkt de backup met de run vandaag niet aan te slaan terwijl de Tr pas na 40min op 20 graden komt.

Ik zie in de grafieken dat de watertemperatuur terug loopt naar buitentemperatuur. en als de pomp gaat draaien direct oploopt naar 1 of 2 graden onder de ruimte temperatuur. dat zou op dat moment de temperatuur van de vloer zijn.
Wat voor instelling zou ik kunnen doen om hem iedere paar uur op lage temperatuur de vloer warmer te laten houden?
Ik heb bij de laatste run de temperatuur op 24 direct staan en de WP draait op de thermoststaat in de controler.
Komende dagen zal ik de waardes van de WP es vergelijken om te zien wat het verbruik per dag is en bij wat voor buiten temperatuur dat was.
Ik denk een tr te zien die gewoon vrij snel oploopt? Kan je waarden niet echt zien in je grafiek.

Wat betreft je andere vragen, zou gewoon thermostaat (met een instelbare hysterese van bijvoorbeeld met jouw wens om vloer op temp houden, op 0,1 zetten) eraan hangen en 1,5/2gr nachtverlaging toepassen. Maar dat is geen nieuws, wel al veel tevreden gebruikers ermee 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:57

Pazo

Mroaw?

Ik heb nu een paar dagen een Panasonic Aquarea K-serie warmtepomp in gebruik. Ik zou graag zoveel mogelijk willen uitlezen / aansturen in Home Assistant en van die vreselijke Comfort Cloud app af zijn.

Klopt het dat ik daar deze HeishaMon communication PCB voor moet hebben? Zo te lezen werkt deze inmiddels ook op de K-serie.

Echter wil ik mijn installateur nog wel mee kunnen laten kijken. Als ik het goed heb, moet ik deze module dan naast de CZ-TAW1 module laten draaien en niet vervangen. Maar begrijp ik dan goed dat het dan enkel read-only is? Kan ik in HA dan alleen de waarden uitlezen maar niets aansturen?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:04:
Ik heb nu een paar dagen een Panasonic Aquarea K-serie warmtepomp in gebruik. Ik zou graag zoveel mogelijk willen uitlezen / aansturen in Home Assistant en van die vreselijke Comfort Cloud app af zijn.

Klopt het dat ik daar deze HeishaMon communication PCB voor moet hebben? Zo te lezen werkt deze inmiddels ook op de K-serie.

Echter wil ik mijn installateur nog wel mee kunnen laten kijken. Als ik het goed heb, moet ik deze module dan naast de CZ-TAW1 module laten draaien en niet vervangen. Maar begrijp ik dan goed dat het dan enkel read-only is? Kan ik in HA dan alleen de waarden uitlezen maar niets aansturen?
Gefeliciteerd! En allemaal correct. Ik geloof dat er ook een HA integratie die werkt met de pana cloud, ik heb daar echter geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 04-11-2023 19:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Echter wil ik mijn installateur nog wel mee kunnen laten kijken.
waarom wil je dat? denk dat je in korte tijd meer ervanaf weet dan je installateur.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
John lamers schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:38:
[...]

Heb je in jouw situatie ook maar 1 run per 24 uur? hoe ziet jouw grafiek van 1 run er uit?
Nee absoluut niet. Boven de 10 graden is het elk uur een run met 30-45 minuten ertussen of zo. Nu onder de 10 merk ik dat de runs langer worden. De korte runs zijn te wijten aan de radiatoren (relatief weinig afgifte) en de evohome thermostaat denk ik.
Ik draai wel met quiet mode 3 om zo rustig mogelijk te starten en de runs zo lang mogelijk te laten zijn. Dus de compressor start op 35 hz en regelt dan terug naar 19hz

[ Voor 15% gewijzigd door Joris 407 op 04-11-2023 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:43:
[...]

Nee absoluut niet. Boven de 10 graden is het elk uur een run met 30-45 minuten ertussen of zo. Nu onder de 10 merk ik dat de runs langer worden. De korte runs zijn te wijten aan de radiatoren (relatief weinig afgifte) en de evohome thermostaat denk ik.
Ik draai wel met quiet mode 3 om zo rustig mogelijk te starten en de runs zo lang mogelijk te laten zijn. Dus de compressor start op 35 hz en regelt dan terug naar 19hz
Ik vermoed dat de evohome een belangrijke rol heeft bij 't uitschakelen. Ik ben nu vnl bezig met evohome in combinatie met Opentherm maar ook met Opentherm zie ik dat evohome elk uur de warmtevraag even (voor 1 minuut) onderbreekt. Niet echt handig met een WP. Dat ben ik er nu met wal logica aan 't uithalen. Zie Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 19:58
Beste mensen,

Mijn situatie:

Dank alvast!
De 5 kan net zover terug als je 7, dus is wat dat betreft hetzelfde. Als je de runs te kort vindt, kun je proberen de afgifte te verhogen. Dat kan door of de ingestelde watertemperatuur te verhogen, en/of de pompsnelheid te verhogen (lagere dT, probeer bv 4). Als je pompsnelheid hoger is, is je dT lager en je gemiddelde watertemperatuur hoger, en je afgifte ook hoger. Gevoelsmatig is de 6c aan de lage kant. Maar lees ook vooral de beginpost en de service manual, daar staat het precies in uitgelegd. Voor de 7 kun je ongeveer 20 lpm aanhouden bij het instellen van de max pump duty.

Daarnaast is een ruimtethermostaat inderdaad een goed idee. Alleen op watertemperatuur de ruimtetemperatuur het hele stookseizoen constant houden is vaak niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Thorsd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:55:
[...]

Volgensmij hangt dat af van de instelling voor buitentemperatuur verwarming aan, en de buitentemperatuur natuurlijk. Als je die hoog genoeg zet gaat hij altijd terug naar verwarming, anders verandert de default naar SWW als de buitentemperatuur boven die waarde is.
Dank je! Dat is interessant om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
brogel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:42:
[...]

Heb je dan bigfoots van 60cm of 100cm?
Volgen mij 100cm. Het is prutweer hier, kan morgen wel even dubbel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Als ik het goed heb dan heb je dus al een CZ-TAW1 draaien?
Dan moet je in de aquarea service cloud kijken bedoeld voor installateurs en niet in de comfort cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ASW1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:25:
[...]

Als ik het goed heb dan heb je dus al een CZ-TAW1 draaien?
Dan moet je in de aquarea service cloud kijken bedoeld voor installateurs en niet in de comfort cloud.
Ik ging er even vanuit dat die CZ-TAW1 de huidige / standaard module is die erop zit. De app die ik zou moeten gebruiken is de comfort cloud app. Kan ik niet gebruiken (mijn vrouw wel) ivm geen google services op de telefoon. Dus ik gebruik al de online omgeving van Aquera Service.
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:25:
[...]

waarom wil je dat? denk dat je in korte tijd meer ervanaf weet dan je installateur.
Omdat ik een onderhoudscontract heb afgesloten bij de installateur. Dus ik weet eigenlijk niet hoe ze reageren als ze er niet meer bij kunnen op afstand.

[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 04-11-2023 20:45 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Beste mensen,

Mijn situatie:

Dank alvast!
Ik denk dat je afgifte te laag is, ik heb zelf ook een goed geïsoleerde jaren 30 woning met 70m2 vloerverwarming.
Ik merk dat dit bij een buiten temperatuur van 10 - 12 graden net genoeg afgifte geeft.
Ik heb dan runs van 2 tot 3 uur met 2 tot 3 uur tussen pauze.
Ik denk dat jouw tussen pauzes een stuk korter zijn door de radiatoren.

Ik denk dat wanneer je geen stroming hebt over de radiatoren als de compressor niet loopt dat je pauzes ook een stuk langer zouden worden. Hoe lang zijn jouw runs en pauzes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Pazo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:43:
[...]

Ik ging er even vanuit dat die CZ-TAW1 de huidige / standaard module is die erop zit. De app die ik zou moeten gebruiken is de comfort cloud app. Kan ik niet gebruiken (mijn vrouw wel) ivm geen google services op de telefoon. Dus ik gebruik al de online omgeving van Aquera Service.
Ik krijg de indruk dat je dan hier kijkt
https://aquarea-smart.panasonic.com/
en niet hier
https://aquarea-service.panasonic.com ?

Heb je zelf een installateursaccount gemaakt, wat kun je op dit moment zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
SpikeHome schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:17:
Vandaag mijn 5kw type K split klaar en in gebruik.
Met een OEG hygiene boiler die als buffer is voor warmwater door een spiraal.
Het vat zelf zit c.v. Water die je op diverse hoogtes eruit kan halen.
Ben benieuwd hoe dit komende tijd gaat draaien.
Neig ook naar een 5kw type k split. Kun jij al iets zeggen over het minimaal opgenomen vermogen? Hoeveel Watt verbruikt ie bij 18Hz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
blb4 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:00:
[...]

Ik vermoed dat de evohome een belangrijke rol heeft bij 't uitschakelen. Ik ben nu vnl bezig met evohome in combinatie met Opentherm maar ook met Opentherm zie ik dat evohome elk uur de warmtevraag even (voor 1 minuut) onderbreekt. Niet echt handig met een WP. Dat ben ik er nu met wal logica aan 't uithalen. Zie Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules
Die korte onderbreking, die filter ik eruit met een tijdrelais tussen de evohome en de wp. Dat gaat wel ok. Maar die zorgt er ook voor dat het warmtevraag signaal langer hoog blijft als er eigenlijk geen warmtevraag meer is. Zo lang, denk ik, dat het nog steeds hoog is als de Ta zover gedaald is dat de wp weer aan wil. En dat gaat ie dan ook. Misschien moet ik de delay tijd van het tijdrelais wat verkorten: lang genoeg om het korte signaal van de evohome af te vangen en kort genoeg om het warmtevraagsignaal niet meer te hebben als de Ta zover gezakt is dat de wp weer aan zou mogen.
De temp in huis zou van mij best wat meer mogen schommelen ten bate van langere runs. Maar de evohome lijkt wel een erg fijne resolutie hebben of zo. Of dit is gewoon de manier waarop evohome de dingen regelt.
Ik weet daar niet genoeg van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcPsSTQdRLps9o0SuojkpF7cJgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jv4g83CAWnCbwdSrybCPjzY3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

[...]

Omdat ik een onderhoudscontract heb afgesloten bij de installateur. Dus ik weet eigenlijk niet hoe ze reageren als ze er niet meer bij kunnen op afstand.
Wat gaan ze onderhouden dan? Inregelen doen de meesten hier zelf wel - beter dan de meeste installateurs. Behalve op lekkages controleren blijft er volgens mij met een warmtepomp niet veel over qua onderhoud?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

externe toegang is op geen enkele wijze nuttig voor regulier onderhoud of garantie. nog afgezien dat de meeste installateurs geen biet verstand hebben van wat je moet/kan instellen via een installateursaccount.

enigste voordeel wat ze mgoelijk hebben is dat ze de storingscode kunnen zien op afstand als ze erheen moeten voor een storing maar dat kan jij ze ook gewoon vertellen want die code staat met enrome letters op de afstandsbediening.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:40:
[...]

Die korte onderbreking, die filter ik eruit met een tijdrelais tussen de evohome en de wp. Dat gaat wel ok. Maar die zorgt er ook voor dat het warmtevraag signaal langer hoog blijft als er eigenlijk geen warmtevraag meer is. Zo lang, denk ik, dat het nog steeds hoog is als de Ta zover gedaald is dat de wp weer aan wil. En dat gaat ie dan ook. Misschien moet ik de delay tijd van het tijdrelais wat verkorten: lang genoeg om het korte signaal van de evohome af te vangen en kort genoeg om het warmtevraagsignaal niet meer te hebben als de Ta zover gezakt is dat de wp weer aan zou mogen.
De temp in huis zou van mij best wat meer mogen schommelen ten bate van langere runs. Maar de evohome lijkt wel een erg fijne resolutie hebben of zo. Of dit is gewoon de manier waarop evohome de dingen regelt.
Ik weet daar niet genoeg van.
[Afbeelding]
Ok, die korte onderbreking heb je er dus al uit gefilterd, top (y). Ik heb 't nu zo dat:
  1. uitsignaal (chEnable = 0 via Opentherm) moet minimaal 5 minuten 0 zijn om überhaupt als uit gezien te worden;
  2. warmtepomp wordt alleen uitgezet als chEnable minimaal 15 minuten 0 is en de compressor minimaal 30 minuten gedraaid heeft.
Door deze vertraging wordt er (natuurlijk) iets meer warmte aan de woning toegevoegd dan volgens Evohome nodig is. Ik ga er vanuit dat dit vanzelf wordt gecorrigeerd doordat evohome dan langer zal wachten met weer warmte vragen (en met Opentherm een lager setpoint zal vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ASW1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:50:
[...]

Ik krijg de indruk dat je dan hier kijkt
https://aquarea-smart.panasonic.com/
en niet hier
https://aquarea-service.panasonic.com ?

Heb je zelf een installateursaccount gemaakt, wat kun je op dit moment zien?
Ah kijk, nee inderdaad, dat heb ik niet. Sorry moet nog veel leren :)
Installateurs account kan ik zo aanmaken en koppelen aan mijn systeem, of zitten daar nog haken en ogen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ethirty schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:48:
[...]

Wat gaan ze onderhouden dan? Inregelen doen de meesten hier zelf wel - beter dan de meeste installateurs. Behalve op lekkages controleren blijft er volgens mij met een warmtepomp niet veel over qua onderhoud?
Oké daar moet ik nog even over nadenken / bekijken dan. Heb dat nu afgesloten maar kan dat natuurlijk nog stop zetten.
Zo veel kennis ik heb in mijn Enphase PV systeem zo'n leek ben ik nog op het gebied van warmtepompen }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Pazo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:52:
[...]

Ah kijk, nee inderdaad, dat heb ik niet. Sorry moet nog veel leren :)
Installateurs account kan ik zo aanmaken en koppelen aan mijn systeem, of zitten daar nog haken en ogen aan?
Had al zo'n vermoeden. ;)
Ja die kun je zelf aanmaken en dan moet je aan de gebruikerskant weer toestemming geven dat de installateursaccount toegang krijgt.

Ik neem aan dat het geen probleem is dat er dan 2 installateursaccounts toegang krijgen (die van jouw installateur en jezelf) maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:49:
[...]

externe toegang is op geen enkele wijze nuttig voor regulier onderhoud of garantie. nog afgezien dat de meeste installateurs geen biet verstand hebben van wat je moet/kan instellen via een installateursaccount.

enigste voordeel wat ze mgoelijk hebben is dat ze de storingscode kunnen zien op afstand als ze erheen moeten voor een storing maar dat kan jij ze ook gewoon vertellen want die code staat met enrome letters op de afstandsbediening.
Dat weet jij, dat weten de meeste hier maar er zijn volgens mij maar weinig installateurs die onderhoud/support/garantie leveren als er geen remote toegang is.

Ik vrees dat die WP's allemaal worden opgeleverd met standaard instellingen en dat er nooit meer iemand naar kijkt maar in principe zou een installateur natuurlijk op wensen van de klant wat instellingen kunnen aanpassen zoals DHW target, stooklijn etc.

Pagina: 1 ... 27 ... 89 Laatste