Ik zie een verschijnsel van de Pana Kabouters die ik niet kan verklaren.
Bij een run die ik graag langer zag doorgaan zie ik de Zone1 Target Water Temp veranderen naar 20C, terwijl ik draai op Direct 32C. Waarom?
Overzicht van de setup:
- Heating Mode: Direct, vast op 32C
- Sensor: Ruimtethermostaat Intern (gebruik de bijgeleverde controller als thermostaat)
Volgens de ServiceManual (WH-MXC12J9E8, 13.1.4.1 / 13.1.6.1):
- Formule: Target Water Temperature = A (Base temperature) + B (shift temperature)
- Minimum = 20C
- In mijn geval met Direct Heating op 32: A = 32
- In mijn geval met Sensor op Internal Room Thermostat: B = 'follow Heating Room Temperature PI control logic'
Gezien de Z1 Target Water Temp naar 20C gaat, betekent dit dat B negatief wordt.
Mijn conclusie is dus dat de PI control B in dit geval negatief heeft gemaakt.
Een vorige run met exact dezelfde settings en buitentemperatuur een overshoot op de gewenste temperatuur, en stopte de run nadat de temperatuur in de kamer 1 graad boven de gewenste temperatuur kwam.
Deze run stopte binnen de gewenste temperatuur zonder overshoot --> comfort is eigenlijk beter.
Dus het lijkt dat de thermostaat toch iets inleert -> de PI control?
Hoe krijg ik inzicht in de PI control logic? Kan ik het resultaat van de PI waardes inzien?
Is de PI control logic inderdaad zelflerend, of zijn dit fixed parameters voor de Proportional/Integral?
Indien zelflerend, wanneer resetten deze? Nadat ik de warmtepomp uit/aan zet via de controller aan de muur?