Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@flippy
Het is een split unit met boiler, dus ik heb enkel binnen temperatuur van water (R32 versie inderdaad)
.
Ik kan de aanvoer en retour aflezen van het water en de boiler temperatuur.
Maar vandaag niet meer helaas. (niet mijn warmtepomp)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2023 21:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AUijtdehaag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:36:
@flippy
Het is een split unit met boiler, dus ik heb enkel binnen temperatuur van water
.
Ik kan de aanvoer en retour aflezen van het water en de boiler temperatuur.
Maar vandaag niet meer helaas. (niet mijn warmtepomp)
kijk even goed naar beide temperaturen (in en uit) als de situatie te reproduceren is.

kan zijn dat je leidngen gewoon te kort zijn en er teveel koudemiddel opstapelt in de condensor.

bonuspunten als je met een temperatuurding de temperatuur van beide gasleidingen meet en die naast de watertemperaturen legt. dat zegt het meeste.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 30-10-2023 21:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Ik probeer de PAW-A2W-RTWIRED in te stellen, handleiding lijkt aan te geven dat de draaikknop op 0 moet en vervolgens de rechter druktoets 5 seconden moet worden ingedrukt. Ik kom hiermee niet in het volgende menu. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:50
Vanochtend is de pana weer niet aangesprongen terwijl dit volgens het schema in aquarea wel zou moeten en dit schema ook aan stond.
Gisteravond de pana uitgezet met de controller. Ik heb echt de indruk dat het ligt aan een soort miscommunicatie tussen controller en aquarea, hebben meer mensen deze ervaring?
ASW1 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:32:
Ik heb het idee dat de contoller en de aquarea cloud niet lekker samenwerken, kan dat kloppen?
Gisteravond stond de pana uit (volgens mij met de controller uitgezet) en volgens het schema in de aquarea cloud zou hij om 11u uit moeten gaan.
In plaats van uit te blijven (uit+uit=uit) ging hij juist aan, alsof hij alleen maar de aan/uit schakelaar omgooide zonder te kijken waar hij om dat moment op staat.
Best vreemd, komt dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:02
ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:32:
Vanochtend is de pana weer niet aangesprongen terwijl dit volgens het schema in aquarea wel zou moeten en dit schema ook aan stond.
Gisteravond de pana uitgezet met de controller. Ik heb echt de indruk dat het ligt aan een soort miscommunicatie tussen controller en aquarea, hebben meer mensen deze ervaring?
[...]
Ik heb maar weinig schema's gebruikt in de controller, wel eens de quietmode timer maar nooit problemen ondervonden tussen WP en controller.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:52
Af en toe zie ik heel korte runs (< 5min) die ik niet helemaal kan verklaren. Het lijkt te komen doordat soms de compressor wel aan gaat, maar de waterpomp niet direct harder gaat draaien. Dit resulteert in een overshoot op de target temp, en de compressor stop weer. De vraag is waarom soms de waterpomp niet harder gaat draaien als de compressor start.

In de grafiek hieronder is de eerste run normaal, de compressor en waterpomp gaan tegelijk aan. Bij de tweede run (kort) gaat de waterpomp niet aan en de compressor stop gelijk. De watertemperatuur moet nu eerst weer 3 graden extra zakken voordat een nieuwe run begint. Deze run start ook met de waterpomp laag, maar pas na 25 minuten gaat de waterpomp harder draaien.

Het gaat om een 9J, waterpomp staat op dT, met dT=6. Het gebeurt ook met hogere en lagere ingestelde dT. Om e.e.a te elimineren: Ta is vast op 30 (geen stooklijn), regeling volledig op watertemperatuur (geen thermostaat).

Ziet iemand dit ook? of is er een verklaring voor? Ik begrijp het niet 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJLE-osSpFuFiXjAG3G1T58o0o8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zqgcdsa3n7GPnGcvx1CAndlH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
blb4 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Ik heb maar weinig schema's gebruikt in de controller, wel eens de quietmode timer maar nooit problemen ondervonden tussen WP en controller.
Het gaat in dit geval niet om een probleem tussen WP en controller maar tussen WP en (het schema in) aquarea cloud.
Gisteren sprong ie wel om 6:30 aan volgens het schema, vandaag niet.
Niets aan instellingen veranderd in de tussentijd, zelfde schema voor de hele week. Begrijp er niets van waar dit nou in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-06 07:04
ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Heb je gisteren de wp handmatig uitgezet op de controller? Dus via de uit-knop rechtsonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Appelpie3000 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Heb je gisteren de wp handmatig uitgezet op de controller? Dus via de uit-knop rechtsonder?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dan staat de WP dus uit....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-06 18:42
Uit = uit
Plaatje als voorbeeld. Hier draait de Wp niet (Thermo uit) maar staat de Wp wel ingeschakeld (Bediening aan). Dus je instellingen worden alleen gevolgd als de bediening aan staat, groene lampje op de controller brandt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJPI9rZOH2MZHc_S_qdaU2Fed1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1HR2xcTK59qVLppey77ugpL.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
t.oswald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Uit = uit
Plaatje als voorbeeld. Hier draait de Wp niet (Thermo uit) maar staat de Wp wel ingeschakeld (Bediening aan). Dus je instellingen worden alleen gevolgd als de bediening aan staat, groene lampje op de controller brandt.
[Afbeelding]
Met het weekprogramma in aquarea cloud kun je toch ook programmeren dat hij aan- en uitgaat?
En daarnaast ook nog stooklijnaanpassingen (+/-) invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-06 07:04
ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Met het weekprogramma in aquarea cloud kun je toch ook programmeren dat hij aan- en uitgaat?
En daarnaast ook nog stooklijnaanpassingen (=/-) invoeren.
Ja, maar uit via een weekprogramma is wat anders als uit via de uit knop. Neem ik even aan, want ik heb het nooit getest, maar zou me wel logisch lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dus als ik het goed begrijp kan ik hem alleen maar via de app uitzetten en niet met de controller omdat hij anders niet meer op het weekprogramma reageert?

Maar in de app (ook via de cloud, net als het weekschema) kan ik hem wel handmatig aanzetten als hij met de controller is uitgezet.
Ik kan er geen touw aan vastknopen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
blb4 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

dan staat de WP dus uit....
Als je de WP uit zet dan zal bv heishamon er niet veel mee kunnen totdat jij hem zelf weer aanzet of via heishamon weer aanzet.
Maar als je de WP uit zet dan kan het cloud programma hem nog gewoon aanzetten indien gewenst. Tenminste, dat is hoe ik het ervaren heb toen ik 2 jaar geleden nog met de Pana cloud speelde.
Idem voor het schema in de controller, die zet hem dan gewoon aan.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 31-10-2023 12:20 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

En daarnaast ook nog stooklijnaanpassingen (=/-) invoeren.
En als je dan de stooklijn aanpast, gaat daarbij de Wp bediening helemaal uit. Die moet je vervolgens handmatig weer aanzetten, anders gebeurt er de hele winter niets meer. Dus nogmaals, bediening uit is als de batterijen uit je wekker halen. Thermo uit is als het alarm van je wekker uitzetten, waarbij de klok aan blijft.
Heb hem even uitgezet. Dan zie je dit scherm, alle functies nu grijs i.p.v. zwart, vergeleken met de vorige foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZaHpWr7ulOGyw6-KuPXejjXDpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9Urc4F99VV5wd0r1LdeN5gd.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Als je de WP uit zet dan zal bv heishamon er niet veel mee kunnen totdat jij hem zelf weer aanzet of via heishamon weer aanzet.
Maar als je de WP uit zet dan kan het cloud programma hem nog gewoon aanzetten indien gewenst. Tenminste, dat is hoe ik het ervaren heb toen ik 2 jaar geleden nog met de Pana cloud speelde.
Idem voor het schema in de controller, die zet hem dan gewoon aan.
Ook in de cloud is uit uit. Je moet hem echt weer aanzetten net als bij de Heisamon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
t.oswald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Dus nogmaals, bediening uit is als de batterijen uit je wekker halen.
[Afbeelding]
Nee dat is niet zo, ik kan hem met de app dan gewoon weer aanzetten, hij reageert dus wel degelijk op de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Nee dat is niet zo, ik kan hem met de app dan gewoon weer aanzetten, hij reageert dus wel degelijk op de cloud.
Precies. Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Taal blijft lastig. Als je hem weer aanzet op je controller of in de app of bij de Heisamon is de bediening weer aan en werken de ingestelde functies weer. Als je hem hebt uitgezet, werkt niets meer, is het lampje op de controller uit. In de cloud bij instellingen is de taal wellicht duidelijker: voeding aan of uit (“batterijen erin of eruit”)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CKzcsUS3gTvsoPWEY5NKEWv5L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yla7RFupZ2ML1nFTyhygbPSs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@flippy
In deze handleiding verwijst H64 naar een slechte sensor of connectie (pag 29)
https://www.aircologic.nl...bs-en-storingsanalyse.pdf

Lastig dan om te denken dat het daadwerkelijk om teveel koelmiddel gaat.
Het gaat om deze
https://www.aircologic.nl...-5-kw-hp-1-fase-plus-wifi

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Taal blijft lastig. Als je hem weer aanzet op je controller of in de app of bij de Heisamon is de bediening weer aan en werken de ingestelde functies weer. Als je hem hebt uitgezet, werkt niets meer, is het lampje op de controller uit. In de cloud bij instellingen is de taal wellicht duidelijker: voeding aan of uit (“batterijen erin of eruit”)
[Afbeelding]
Wat hier in de menselijke communicatie misgaat is dat @t.oswald het heeft over het aan/uit zijn en @ASW1 over het programma volgen. In het programma stel je in wat de WP gaat doen en dat is inclusief aan/uit gaan.
Mijn ervaring van 2 jaar geleden is dat de WP ook vanuit het programma in de cloud uitgezet en ook aangezet kan worden waar nodig en gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:32:
@flippy
In deze handleiding verwijst H64 naar een slechte sensor of connectie (pag 29)
https://www.aircologic.nl...bs-en-storingsanalyse.pdf

Lastig dan om te denken dat het daadwerkelijk om teveel koelmiddel gaat.
Het gaat om deze
https://www.aircologic.nl...-5-kw-hp-1-fase-plus-wifi
aangezien je geen panasonic wolk hebt kan je de daadwerkelijk gemeten waardes niet uitlezen.

de reden waarom ik het denk is dat je op of onder de grens zit qua wat de machine kwijt kan qua koudemiddel.
de dunne vloeistofleiding en de bodem van de condensor zitten vol met vloeibaar koudemiddel. als er teveel inzit is er een te hoge opstapeling van koudemiddel en niet genoeg ruimte voor het gas om warmte af te geven. daardoor krijg je de situatie dat de druk en dus ook de temperatuur te hoog oploopt.

sensor kan ook natuurlijk en moet naar worden gegeken maar let op dat je niet stukstaart op wat de foutcode zegt maar waarom de foutcode word gegeven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Wat hier in de menselijke communicatie misgaat is dat @t.oswald het heeft over het aan/uit zijn en @ASW1 over het programma volgen. In het programma stel je in wat de WP gaat doen en dat is inclusief aan/uit gaan.
Mijn ervaring van 2 jaar geleden is dat de WP ook vanuit het programma in de cloud uitgezet en ook aangezet kan worden waar nodig en gewenst.
Het ging erom dat hij via de controller de Wp had uitgezet (knopje rechts onder, lampje uit) en vervolgens zich verbaast over het feit dat de wp z’n ingestelde programma niet meer volgt. En natuurlijk kan je de Wp weer aanzetten, stel je voor…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Het ging erom dat hij via de controller de Wp had uitgezet (knopje rechts onder, lampje uit) en vervolgens zich verbaast over het feit dat de wp z’n ingestelde programma niet meer volgt. En natuurlijk kan je de Wp weer aanzetten, stel je voor…..
Haha en ik bedoel dus dat als, op wat voor manier, de WP uitgezet wordt, de cloud hem weer aanzet zodra gewenst (bv in het schema).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
sjimmie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

Haha en ik bedoel dus dat als, op wat voor manier, de WP uitgezet wordt, de cloud hem weer aanzet zodra gewenst (bv in het schema).
Ik heb geen ervaring met de cloud, wel met HeishaMon. Je moet dan dus wel bewust instellen dat een bepaalde functie de WP ook aan mag zetten als hij uit staat (via MQTT is dit SetHeatPump = 1 uit m’n hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:01
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Hij gaat gewoon netjes aan bij watertemp -3 onder target. En target waarde is weersafhankelijk uiteraard, het zit al in de naam 😋
Daarnaast icm interne thermostaat kan ook de compensation curve zich er nog mee bemoeien.

Al met al beginnen we de pana kabouters steeds beter te begrijpen.

Tip stel nooit je Ta target low onder de 26 graden in.
Ik probeer te begrijpen hoe mijn warmtepomp nou besluit weer een run te gaan maken. Ik draai WAR only met een stooklijn. Delta T = 5.

Heishamon (listen mode) geeft aan dat Main_Target_Temp = 26
Huidige Ta in servicecloud = 20
Huidige Tr in servicecloud = 21

Bediening is aan, Thermo is uit. Warmtepomp staat dus te wachten tot hij weer "mag". Maar wanneer is dat?

Buitentemp (en daarmee ongetwijfeld ook de target temp) springt wel de hele tijd heen en weer. Moet die bijvoorbeeld een half uur of langer een bepaalde waarde houden voordat de WP in actie komt? Daar ligt het niet aan, inmiddels is de temp al een uur constant met een target op 26.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jbRqCoQqV734AV8rHa8Ty0N8ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elEi7w0XRcG5NFNd4wk3CHx9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Separator op 31-10-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 02-06 18:30
Wauw, dat is wel een goede verhouding tussen bedrijfstijd en compressor inschakelingen.... Die bij mij staat op 1981/2167 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 09:39
Ik heb een 5KW L series besteld met een apart SWW vat van 300L vanwege de grotere waterbehoefte hier :) wordt binnenkort geïnstalleerd.

Ik zie wel dat WLAN standaard op de L-series aanwezig is. Moet ik dan ook nog de CZ-TAW1 bijbestellen? Want dat wordt me niet helemaal duidelijk.

Ik ga straks ook Heishamon gebruiken, maar zie mijzelf nog als beginner, dus denk aan eerst monitoren via Heishamon en zodra ik het allemaal goed begrijp ga ik ook de aansturing doen.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-06 08:44

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Ik probeer te begrijpen hoe mijn warmtepomp nou besluit weer een run te gaan maken. Ik draai WAR only met een stooklijn. Delta T = 5.

Heishamon (listen mode) geeft aan dat Main_Target_Temp = 26
Huidige Ta in servicecloud = 20
Huidige Tr in servicecloud = 21

Bediening is aan, Thermo is uit. Warmtepomp staat dus te wachten tot hij weer "mag". Maar wanneer is dat?

Buitentemp (en daarmee ongetwijfeld ook de target temp) springt wel de hele tijd heen en weer. Moet die bijvoorbeeld een half uur of langer een bepaalde waarde houden voordat de WP in actie komt? Daar ligt het niet aan, inmiddels is de temp al een uur constant met een target op 26.

[Afbeelding]
Interne of externe thermostaat en waarop ingesteld? Vermoed dat daardoor komt dat die het te warm nog heeft?

En zo niet met dus echt war only, zie mijn eerder post, je TA moet meer dan drie graden onder TR komen van op moment van uitschakeling ivm overshoot.

Wat was je TR tijdens overshoot?

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 31-10-2023 16:38 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@ErikVers geen thermostaat, echt war only.

Dank voor de toelichting, dan had ik je eerdere post verkeerd begrepen.

Dus links in de grafiek zie ik op het moment dat de run stopt (groene lijn stort in) een Tr (rode lijn) van 24,75. Wanneer de Ta daar vervolgens 3 graden onder komt, gaat hij weer draaien dus. Dat is rechts in de grafiek de Ta van 20,25 waarna hij zojuist weer is gestart.

Dan heb ik eigenlijk dezelfde vraag aan het einde van de run, wanneer stopt de warmtepomp met verwarmen bij WAR?

PS: als ik deze info zelf ergens kan vinden dan hoor ik het heel graag hoor. Maar haal het niet uit de startposts van de warmtepomp topics, niet uit de boekjes, en op warmtepomp blogs die ik zelf online vind lees ik het ook alleen maar op hoofdlijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAS1GAoS_CRwuZTaPlLHafulpXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QNMhR7B9WdMUA8H8lmcJ1Q3p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:53:
@ErikVers geen thermostaat, echt war only.

Dank voor de toelichting, dan had ik je eerdere post verkeerd begrepen.

Dus links in de grafiek zie ik op het moment dat de run stopt (groene lijn stort in) een Tr (rode lijn) van 24,75. Wanneer de Ta daar vervolgens 3 graden onder komt, gaat hij weer draaien dus. Dat is rechts in de grafiek de Ta van 20,25 waarna hij zojuist weer is gestart.

Dan heb ik eigenlijk dezelfde vraag aan het einde van de run, wanneer stopt de warmtepomp met verwarmen bij WAR?

PS: als ik deze info zelf ergens kan vinden dan hoor ik het heel graag hoor. Maar haal het niet uit de startposts van de warmtepomp topics, niet uit de boekjes, en op warmtepomp blogs die ik zelf online vind lees ik het ook alleen maar op hoofdlijnen.

[Afbeelding]
Dan klopt dus wat ik schreef ook in de praktijk 😋 en is er gelukkig niets bijzonders aan de hand.

De service manuel van panasonic uit de TS is het belangrijkste en daar staat dit zeker in. Ik adviseer iedereen ook deze echt door te nemen van pagina 1 t/m246. En vooral de schema’s en de logica uitleg goed te bestuderen dat geeft een stuk meer inzicht.

Terug komend op je vraag; hij gaat uit als ta+2 tov je target is voor meer dan x minuten (x is dacht ik 3 minuten) Ik wist deze wel uit mijn hoofd dus ben de beroerdste niet om het te delen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Ik heb geen ervaring met de cloud, wel met HeishaMon. Je moet dan dus wel bewust instellen dat een bepaalde functie de WP ook aan mag zetten als hij uit staat (via MQTT is dit SetHeatPump = 1 uit m’n hoofd).
En daarmee dus terug naar mijn eerste post op dit onderwerpje, dat is met heishamon anders dan met de cloud. ;) (ik heb ervaring met heishamon, de cloudmodule, en ooit ook met een gestorven API alternatief)

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 31-10-2023 17:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

Pazo

Mroaw?

Ik ben sinds vandaag trotse bezitter van een 7kW Panasonic Aquarea all-electric warmtepomp uit de K-serie oOo (en daarmee ook van het gas af)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n62eMDO6jjogcUvz7dITCQUgnWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YWTThj5bZzlUalCyB0u6w23.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSgEOikoW-jyvzFoZGNyzo-3UdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pxB7NVmrfQey0Tl0yFmljMv.jpg?f=user_large

Het systeem draait sinds ca 14.00 vandaag. Volgens de installateur moet ik ca 4-5 dagen wachten / aanvoelen of ik de temperatuur in de kamer OK vind, en anders daarna de stooklijn een trapje hoger of lager zetten.

Verder weet ik nog weinig, komende dagen maar eens gaan inlezen in de mogelijkheden, integratie met HA maken etc etc.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Mooi man, was die koolmonoxide melder inclusief :-)?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

martijn v o schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:42:
Mooi man, was die koolmonoxide melder inclusief :-)?
Haha, nee die zat er nog van de CV ketel :)
Moet sowieso nog wat dingetjes doen. O.a. die inderdaad weghalen, netwerkkabel nog wegwerken en de vloer weer goed maken.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-06 11:21
Pazo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:26:
Ik ben sinds vandaag trotse bezitter van een 7kW Panasonic Aquarea all-electric warmtepomp uit de K-serie oOo (en daarmee ook van het gas af)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het systeem draait sinds ca 14.00 vandaag. Volgens de installateur moet ik ca 4-5 dagen wachten / aanvoelen of ik de temperatuur in de kamer OK vind, en anders daarna de stooklijn een trapje hoger of lager zetten.

Verder weet ik nog weinig, komende dagen maar eens gaan inlezen in de mogelijkheden, integratie met HA maken etc etc.
Gefeliciteerd! Ook met je nieuwe hobby, want nu begint het pas! ;-)

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Tiesert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Gefeliciteerd! Ook met je nieuwe hobby, want nu begint het pas! ;-)
Ja dat denk ik ook, wil natuurlijk alles weten en alles kunnen uitlezen etc :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:16
Ik denk dat wij dezelfde installateur hebben (B uit N). ;-)
En dus ook dezelfde warmtepomp. Hoeveel gas gebruikte je voorheen?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FatalError schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:31:
Ik denk dat wij dezelfde installateur hebben (B uit N). ;-)
En dus ook dezelfde warmtepomp. Hoeveel gas gebruikte je voorheen?
Correct :) Top gasten, erg tevreden over de manier van werken.
Zat ongeveer op 1000-1100m3 gas per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit!
En achter je buffer een cv pomp en dus paralel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Ziet er netjes uit!
En achter je buffer een cv pomp en dus paralel aangesloten?
Weet ik veel -O-
Nee sorry geen flauw idee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
t.oswald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Heb het even nagelopen, maar je zit er echt naast.

Ook via een schakelmoment in het weekprogramma uitzetten via de cloud leidt hier tot echt uit, inclusief lampje uit op de controller en systeemstatus uit. Geen enkel waarneembaar verschil in de interface met uitzetten d.m.v. de controller. En weer aan via datzelfde cloud weekprogramma gaat net zo goed.
Alleen soms werkt het niet en dat is waar mijn vraag over gaat.

Schakelmomenten in het weekprogramma worden soms gemist en het is me niet duidelijk waarom.
Ook heb ik het 1x gezien dat een schakelmoment 'uit' werd uitgevoerd als een schakelmoment 'aan' toen de WP al uit stond. Ik blijf erbij dat er iets niet lekker zit tussen de informatieuitwisseling tussen de controller en de cloud, maar mijn vinger kan ik er niet op leggen wat het nou precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

Weet ik veel -O-
Nee sorry geen flauw idee :9
Ok vraag; zit er een cv pomp los in je woning of enkel in het panasonic binnendeel.

Wel lekker als je zo onwetend kan zijn, dat zou ik ook wel eens willen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Heb het even nagelopen, maar je zit er echt naast.

Ook via een schakelmoment in het weekprogramma uitzetten via de cloud leidt hier tot echt uit, inclusief lampje uit op de controller en systeemstatus uit. Geen enkel waarneembaar verschil in de interface met uitzetten d.m.v. de controller. En weer aan via datzelfde cloud weekprogramma gaat net zo goed.
Alleen soms werkt het niet en dat is waar mijn vraag over gaat.

Schakelmomenten in het weekprogramma worden soms gemist en het is me niet duidelijk waarom.
Ook heb ik het 1x gezien dat een schakelmoment 'uit' werd uitgevoerd als een schakelmoment 'aan' toen de WP al uit stond. Ik blijf erbij dat er iets niet lekker zit tussen de informatieuitwisseling tussen de controller en de cloud, maar mijn vinger kan ik er niet op leggen wat het nou precies is.
Schakelmomenten ingesteld in controller en een actief programma worden 100% gevolgd door de warmtepomp. In de cloud werkt dit helaas minder accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

The Real Gunnar schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:30:
Nu mijn All in One L series is geleverd ben ik me meer aan het verdiepen in de installatie die ik zelf ga doen. Met alle info uit dit topic kom ik een heel eind, en ben al dagen aan het lezen.

Ik heb binnenunit WH-ADC0509L3E5 en zit met de afvoer die blijkbaar nodig is, daar had ik van te voren niet aan gedacht. Onder in de bodem zit een wateafvoeropening, een klein plastic tuitje en onderin aan de voorzijde zit een opening met aanduiding Afvoer warmtapwatertank, op die afvoer zit ook de veiligheidsklep aangesloten.

De binnenunit staat in de bijkeuken op betonvloer zonder kruipruimte er onder. Ik kan dus niet makkelijk een afvoer door de vloer maken.

Hoe sluit ik deze afvoeren aan? Komt er uberhaupt wel eens water uit, normaal gesproken? Heeft iemand een foto zoals die bij jouw staat met afvoer?
Ik zat hier nog eens naar te kijken, blijf dit afvoer punt zo een bijzondere vinden. Is het niet zo dat je beter een 6bar (dus2 lager dan in de unit) in je tapwater aanvoer kunt plaatsen zonder onderbreking? Dan kun je die overstort gewoon plaatsen zoals je wilt op een afvoer en is die onderin de all in one enkel voor noodgevallen of een afvoer bij het willen legen van de tank.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

kjoosten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Voor de zekerheid nog even met Panasonic gebeld.

Afvoer G is bedoeld voor het buitenland, in Nederland kun je die afdoppen. Hier maken we gebruik van een 8 bar inlaatcombinatie op de koudwatertoevoer.

Afvoer H wordt omschreven als waterafvoeropening. Het is een opening in de bodemplaat, waar je een kunststof knietje met een slang aan moet sluiten. Hij dacht dat die gebruikt wordt als condensafvoer, maar was er niet zeker van. Hij adviseerde deze aan te sluiten op het riool, omdat dat in de installatiehandleiding staat. Hij had geen idee hoeveel water er van de afvoer af zou komen. Aangezien een aansluiting op het riool heel lastig is, ga ik het eerst proberen met een ruime opvangbak. Ik kan me niet voorstellen dat er veel water uit de afvoer komt.

Iemand ervaring met de hoeveelheid water uit afvoer H?
Ahh dit is wat ik zocht, top dat je hebt gebeld, heb je gelijk gevraagd of ze dit ff in handleiding kunnen vermelden? 👍 dus enkel de 8 of wellicht nog beter; 6bar inlaatcombinatie en de rest laten voor wat het is. Of afdoppen (zou ik zelf denk niet doen)

Wat betreft je vraag over de waterafvoer. Dat is een aftapkraan die je zelf kan openen. Dus hoeft enkel een slang aan als de dhw tank wil legen om wat voor service reden dan ook 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Ok vraag; zit er een cv pomp los in je woning of enkel in het panasonic binnendeel.
Volgens mij is dat groene ding onder het binnendeel een pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:11:
[...]

Schakelmomenten ingesteld in controller en een actief programma worden 100% gevolgd door de warmtepomp. In de cloud werkt dit helaas minder accuraat.
Dat is goed om bevestigd te zien, meestal werkt het weekprogramma in de cloud hier wel maar soms ook niet.
Heb het zelfs 1x gezien dat een schakelmoment 'uit' werd uitgevoerd als 'aan'.

Blijkbaar is het cloudprogramma onbetrouwbaar, zal voortaan de controller hiervoor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Dan klopt dus wat ik schreef ook in de praktijk 😋 en is er gelukkig niets bijzonders aan de hand.

De service manuel van panasonic uit de TS is het belangrijkste en daar staat dit zeker in. Ik adviseer iedereen ook deze echt door te nemen van pagina 1 t/m246. En vooral de schema’s en de logica uitleg goed te bestuderen dat geeft een stuk meer inzicht.

Terug komend op je vraag; hij gaat uit als ta+2 tov je target is voor meer dan x minuten (x is dacht ik 3 minuten) Ik wist deze wel uit mijn hoofd dus ben de beroerdste niet om het te delen.
Bedankt voor de tip. Ik heb het hoofdstuk over "Operation and Control" van de service manual doorgenomen. Dit helpt inderdaad te begrijpen wanneer de WP nou welke actie onderneemt op basis van welke instelling. En X = inderdaad 3 minuten zoals je stelt.

Toch is mij dan nog niet helder wat de "best practice" is om hem WAR in te regelen (nog even zonder de Heishamon te gebruiken).

Mijn WP maakt nu runs van zo'n anderhalf uur met een uur ertussen. De ondergrens van mijn stooklijn staat op 25 graden bij een buitentemp van 15. Binnen wordt het nog net te warm. Ik wil dus binnen een wat lagere temp en langere runs. Ik heb geen thermostaat.

Ik zou de ondergrens verder kunnen verlagen, maar lees hier dat je die niet onder de 26 moet zetten. De delta T kan nog omlaag, maar lees hier dat 5 graden vaak een goed startpunt is. De flow zou ik kunnen vastzetten, maar lees dat ik deze eigenlijk het beste aan de WP kan overlaten. De stiltemodus kan ik inschakelen, maar dat voelt alsof ik er een dwangbuis omheen doe terwijl ik hem nog niet goed heb ingeregeld.

Er zijn te veel variabelen om random te gaan proberen, maar ik mis duidelijk nog de kennis om het gestructureerd aan te pakken. Dat is vooral mijn eigen probleem natuurlijk, maar wie weet waar ik de laatste puzzelstukjes kan vinden om dit goed te doorgronden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb het hoofdstuk over "Operation and Control" van de service manual doorgenomen. Dit helpt inderdaad te begrijpen wanneer de WP nou welke actie onderneemt op basis van welke instelling. En X = inderdaad 3 minuten zoals je stelt.

Toch is mij dan nog niet helder wat de "best practice" is om hem WAR in te regelen (nog even zonder de Heishamon te gebruiken).

Mijn WP maakt nu runs van zo'n anderhalf uur met een uur ertussen. De ondergrens van mijn stooklijn staat op 25 graden bij een buitentemp van 15. Binnen wordt het nog net te warm. Ik wil dus binnen een wat lagere temp en langere runs. Ik heb geen thermostaat.

Ik zou de ondergrens verder kunnen verlagen, maar lees hier dat je die niet onder de 26 moet zetten. De delta T kan nog omlaag, maar lees hier dat 5 graden vaak een goed startpunt is. De flow zou ik kunnen vastzetten, maar lees dat ik deze eigenlijk het beste aan de WP kan overlaten. De stiltemodus kan ik inschakelen, maar dat voelt alsof ik er een dwangbuis omheen doe terwijl ik hem nog niet goed heb ingeregeld.

Er zijn te veel variabelen om random te gaan proberen, maar ik mis duidelijk nog de kennis om het gestructureerd aan te pakken. Dat is vooral mijn eigen probleem natuurlijk, maar wie weet waar ik de laatste puzzelstukjes kan vinden om dit goed te doorgronden?
Graag gedaan.

Als je langere runs wil dan moet juist jouw target temp omhoog dan kan de warmtepomp beter zijn warmte kwijt. Hij slaat nu af (wat niet erg hoeft te zijn) omdat zijn warmte niet meer kwijt kan.

DeltaT doet hij weinig mee.

War only (zonder thermostaat) heb ik lang gedaan maar voelt toch als zeilen zonder beweegbaar roer. Maar ieder zijn ding en kan werken als je er maar bovenop blijft zitten (oostenwind even een shift+ en windstil en wat zon dan shift- ) 😋👍💪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Separator
ErikVers schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:50:
[...]

Graag gedaan.

Als je langere runs wil dan moet juist jouw target temp omhoog dan kan de warmtepomp beter zijn warmte kwijt. Hij slaat nu af (wat niet erg hoeft te zijn) omdat zijn warmte niet meer kwijt kan.

DeltaT doet hij weinig mee.

War only (zonder thermostaat) heb ik lang gedaan maar voelt toch als zeilen zonder beweegbaar roer. Maar ieder zijn ding en kan werken als je er maar bovenop blijft zitten (oostenwind even een shift+ en windstil en wat zon dan shift- ) 😋👍💪
Bedankt voor je reactie. Zo fijn hoe behulpzaam iedereen hier op het forum is. Dat is echt onbetaalbaar en zonder die hulp was ik nooit aan de klus begonnen.

Maar een hogere target temp gaat compleet tegen mijn gevoel in. Dan wordt het toch sneller warmer in huis? Dus met WAR weliswaar langere run maar wordt het te warm. Met thermostaat slaat hij dan nog sneller af. Wat mis ik hier?

Reden voor WAR only is nu vooral nog dat ik de zaak wil leren begrijpen en regelen. Als ik nu al een thermostaat toevoeg dan is dat nog weer een extra variabele die schakelt. Mijn plan is wel om hem op termijn toe te voegen.

Mijn motivatie voor langere runs is vooral comfort. Ik voel nu op sokken in huis precies wanneer hij draait en wanneer niet. Had niet verwacht dat dit zo snel zou gaan maar dat is met een uur verschil echt duidelijk voelbaar. Niet zichtbaar in ruimtetemp, maar wel voelbaar op de vloer.

Andere redenen zijn volgens mij rendement en levensduur compressor. Al weet ik niet of je bij runs van anderhalf uur nog echt van "pendelen" kunt spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:57:
[...]

Bedankt voor je reactie. Zo fijn hoe behulpzaam iedereen hier op het forum is. Dat is echt onbetaalbaar en zonder die hulp was ik nooit aan de klus begonnen.

Maar een hogere target temp gaat compleet tegen mijn gevoel in. Dan wordt het toch sneller warmer in huis? Dus met WAR weliswaar langere run maar wordt het te warm. Met thermostaat slaat hij dan nog sneller af. Wat mis ik hier?

Reden voor WAR only is nu vooral nog dat ik de zaak wil leren begrijpen en regelen. Als ik nu al een thermostaat toevoeg dan is dat nog weer een extra variabele die schakelt. Mijn plan is wel om hem op termijn toe te voegen.

Mijn motivatie voor langere runs is vooral comfort. Ik voel nu op sokken in huis precies wanneer hij draait en wanneer niet. Had niet verwacht dat dit zo snel zou gaan maar dat is met een uur verschil echt duidelijk voelbaar. Niet zichtbaar in ruimtetemp, maar wel voelbaar op de vloer.

Andere redenen zijn volgens mij rendement en levensduur compressor. Al weet ik niet of je bij runs van anderhalf uur nog echt van "pendelen" kunt spreken?
Je kunt ook enkel omhoog icm thermostaat omdat je aangeeft dat al te warm word. Wel zal dan de run zelf langer worden. De stilstand is dan enkel door de thermostaat. Maar dat lijkt me geen probleem want er is dan ook geen warmtevraag.

Als je omlaag gaat met je setpoint dan zal je run korter worden (omdat je het vermogen van je afgifte aan het verkleinen bent) wel zal het beter passen bij je ruimte doeltemperatuur. Alleen kom je onder die setpoint van 26 graden dan loop je tegen alle eerder genoemde risico’s (pendelen-niet meer aanslaan-uren op de backupheater ivm retour onder de 20gr) aan.

Jouw systeem loopt heel mooi en pendelen is pas binnen 45-30 minuten en helaas soms bij +15 buiten niet te voorkomen (stel vaak in dat bij 18graden buiten hij niet meer mag verwarmen dus dan enkel een aantal graden waarin dat zou kunnen gebeuren)

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 01-11-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 21:36
Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:57:
[...]

Naar mijn mening heeft een thermostaat regeling voordeel als je radiatoren hebt. Bij VV is een WAR-only regeling vaak beter. Maar wel moeilijk en tijdrovend om goed in te regelen want je moet diverse weersomstandigheden gehad hebben.
Zo te lezen heb jij VV. Dan hoef je m.i. niet zo bang te zijn voor het instellen van Ta onder de 26 graden omdat het fenomeen waar @ErikVers bang voor is, niet snel optreed door de grote buffer van je vloer. Maar ik zou dan wel buiten de winterperiode een timer-programma instellen.
Zo zag mijn verbruik er gisteren uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eneu4FWGP9NbX_9KVYStHMRHpzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBcO9hVC2cyfq3FhuBLkKqrE.png?f=fotoalbum_large

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:55

ErikKo

Rippie

Ik zie een verschijnsel van de Pana Kabouters die ik niet kan verklaren.

Bij een run die ik graag langer zag doorgaan zie ik de Zone1 Target Water Temp veranderen naar 20C, terwijl ik draai op Direct 32C. Waarom?

Overzicht van de setup:
  • Heating Mode: Direct, vast op 32C
  • Sensor: Ruimtethermostaat Intern (gebruik de bijgeleverde controller als thermostaat)
Volgens de ServiceManual (WH-MXC12J9E8, 13.1.4.1 / 13.1.6.1):
  • Formule: Target Water Temperature = A (Base temperature) + B (shift temperature)
  • Minimum = 20C
  • In mijn geval met Direct Heating op 32: A = 32
  • In mijn geval met Sensor op Internal Room Thermostat: B = 'follow Heating Room Temperature PI control logic'
Gezien de Z1 Target Water Temp naar 20C gaat, betekent dit dat B negatief wordt.
Mijn conclusie is dus dat de PI control B in dit geval negatief heeft gemaakt.

Een vorige run met exact dezelfde settings en buitentemperatuur een overshoot op de gewenste temperatuur, en stopte de run nadat de temperatuur in de kamer 1 graad boven de gewenste temperatuur kwam.
Deze run stopte binnen de gewenste temperatuur zonder overshoot --> comfort is eigenlijk beter.
Dus het lijkt dat de thermostaat toch iets inleert -> de PI control?

Hoe krijg ik inzicht in de PI control logic? Kan ik het resultaat van de PI waardes inzien?
Is de PI control logic inderdaad zelflerend, of zijn dit fixed parameters voor de Proportional/Integral?
Indien zelflerend, wanneer resetten deze? Nadat ik de warmtepomp uit/aan zet via de controller aan de muur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utoz3RDdQA3NRSiG7EdiSSaviiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXuCcYbrAFKsTdEoQRFmMVlk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@ErikVers Goed te horen dat dit dus geen zorgwekkend pendelgedrag is. Mijn buitentemp voor verwarming uit staat op 24 graden, die zal ik sowieso verlagen.

En mogelijk dan maar versneld een thermostaat aanschaffen. Was van plan mijn huidige (Tado) te gebruiken via Home Assistant en Heishamon. De Heishamon heb ik er in listen mode al aan hangen, maar het hele node red gebeuren moet ik mij nog in verdiepen. Ook daar geldt dat ik eerst het gedrag wil begrijpen voor ik het zelf ga doen.

@jaari Betreft inderdaad VV.

Overigens heb ik boven alleen radiatoren en die hangen nog aan de CV. Die wil ik in de nabije toekomst ook op de WP hebben. Mijn idee daarbij is wel dat de temp en het comfort beneden dan leidend is op wat er boven gebeurt. Dus geen menger bij de verdeler, maar boven mee op de lage temp van beneden. Airco's boven als backup verwarming.

Wat is het doel van het timer programma buiten de winter? Dat is langere runs afdwingen door langer te wachten tussen de runs? Oftewel grotere temp schommelingen in de woonkamer in ruil voor langere runs? Niet per se erg, maar even toetsen dat ik het begrijp. En de timer instelling is dan een acceptabele trade off tussen die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 27-05 12:22
Ik heb de sensor kalibratie op +2 ingesteld, zodat hij denkt dat het water 2 graden warmer is en dus eigenlijk pas bij een retour van 18 graden de backup heater inschakelt.
Uiteraard moet je dan je hele stooklijn ook +2 doen.
Reden is dat hier op de zaak een ruimte temperatuur van 17 a 18 graden prima is, en dus een hele lage stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:27:
@ErikVers Goed te horen dat dit dus geen zorgwekkend pendelgedrag is. Mijn buitentemp voor verwarming uit staat op 24 graden, die zal ik sowieso verlagen.

En mogelijk dan maar versneld een thermostaat aanschaffen. Was van plan mijn huidige (Tado) te gebruiken via Home Assistant en Heishamon. De Heishamon heb ik er in listen mode al aan hangen, maar het hele node red gebeuren moet ik mij nog in verdiepen. Ook daar geldt dat ik eerst het gedrag wil begrijpen voor ik het zelf ga doen.

Overigens heb ik boven alleen radiatoren en die hangen nog aan de CV. Die wil ik in de nabije toekomst ook op de WP hebben. Mijn idee daarbij is wel dat de temp en het comfort beneden dan leidend is op wat er boven gebeurt. Dus geen menger bij de verdeler, maar boven mee op de lage temp van beneden. Airco's boven als backup verwarming.

Wat is het doel van het timer programma buiten de winter? Dat is langere runs afdwingen door langer te wachten tussen de runs? Oftewel grotere temp schommelingen in de woonkamer in ruil voor langere runs? Niet per se erg, maar even toetsen dat ik het begrijp. En de timer instelling is dan een acceptabele trade off tussen die twee?
Het doel van de timer is tweeledig:
  1. het voorkomen dat de WP tijdens de koudste periode draait; hij staat bij mij uit van 04:00 tot 09:00
  2. uit op de timer zet ook de circulatiepomp uit waardoor de temperatuursensoren in de WP sneller afkoelen. Ze worden niet warm gehouden door de VV. Bij mij tussen 17:00 en 19:00
In mijn grafiekje hierboven zie je dat de WP om 02:00 afslaat op bereiken van Ta target, de circulatiepomp blijft draaien. Om 04:00 gaat de WP uit op de timer, de circulatiepomp stopt. Om 09:00 gaat de WP weer aan. Om 13:30 zie je de WP weer afslaan op bereiken van target Ta. Dan zou de timer de WP weer uitschakelen om 17:00 maar toevallig liep ik rond 14:00 langs de controller, zag dat de WP uit was en heb handmatig de WP gestopt in de wetenschap dat hij om 19:00 automatisch weer aan slaat.
Door het 5 uur uitzetten in de vroege ochtenduren, zie ik de kamertemperatuur 0,5ºC zakken. 'sMiddags gaat hij twee uur uit, en dat zie ik niet terug in de kamertemperatuur.
Die tijdsperiodes moet je zelf uitvinden want die zijn erg afhankelijk van je huis en de installatie. Zo heb ik de ervaring dat 1 uur uitschakelen 'smiddags niet altijd voldoende is om de sensoren voldoende af te laten koelen dat de WP weer start.
Ik heb een F-serie, die is dus niet verbonden aan de cloud. De timer is dus lokaal. Ik lees ervaringen dat de timer in de cloud af en toe steken laat vallen en dat wil je absloluut niet om niet in de problemen van @ErikVers te belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:46:
[...]

Het doel van de timer is tweeledig:
  1. het voorkomen dat de WP tijdens de koudste periode draait; hij staat bij mij uit van 04:00 tot 09:00
  2. uit op de timer zet ook de circulatiepomp uit waardoor de temperatuursensoren in de WP sneller afkoelen. Ze worden niet warm gehouden door de VV. Bij mij tussen 17:00 en 19:00
In mijn grafiekje hierboven zie je dat de WP om 02:00 afslaat op bereiken van Ta target, de circulatiepomp blijft draaien. Om 04:00 gaat de WP uit op de timer, de circulatiepomp stopt. Om 09:00 gaat de WP weer aan. Om 13:30 zie je de WP weer afslaan op bereiken van target Ta. Dan zou de timer de WP weer uitschakelen om 17:00 maar toevallig liep ik rond 14:00 langs de controller, zag dat de WP uit was en heb handmatig de WP gestopt in de wetenschap dat hij om 19:00 automatisch weer aan slaat.
Door het 5 uur uitzetten in de vroege ochtenduren, zie ik de kamertemperatuur 0,5ºC zakken. 'sMiddags gaat hij twee uur uit, en dat zie ik niet terug in de kamertemperatuur.
Die tijdsperiodes moet je zelf uitvinden want die zijn erg afhankelijk van je huis en de installatie. Zo heb ik de ervaring dat 1 uur uitschakelen 'smiddags niet altijd voldoende is om de sensoren voldoende af te laten koelen dat de WP weer start.
Ik heb een F-serie, die is dus niet verbonden aan de cloud. De timer is dus lokaal. Ik lees ervaringen dat de timer in de cloud af en toe steken laat vallen en dat wil je absloluut niet om niet in de problemen van @ErikVers te belanden.
Kleine aanvulling: timer en dan ruimtetemp 1-2graden onder werkelijk gaat de water pomp ook gelukkig uit 😋👍 en zorgt wel voor bewaking van je comfort grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@jaari bedankt voor de toelichting. Punt 1 snap ik, maar waarom wil je dat de temp sensoren in de warmtepomp sneller afkoelen?

@ErikVers wat bedoel je met ruimtetemp "onder werkelijk"?

Qua comfort kan ik mij voorstellen dat de vloer langer warm voelt wanneer de circulatiepomp uitschakelt, of is dat niet zo? Verbaasde mij er al een beetje over dat deze 24/7 op minimaal 10 liter per uur draait. Zoveel had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:18:
[...]

Naar mijn mening heeft een thermostaat regeling voordeel als je radiatoren hebt. Bij VV is een WAR-only regeling vaak beter. Maar wel moeilijk en tijdrovend om goed in te regelen want je moet diverse weersomstandigheden gehad hebben.
Zo te lezen heb jij VV. Dan hoef je m.i. niet zo bang te zijn voor het instellen van Ta onder de 26 graden omdat het fenomeen waar @ErikVers bang voor is, niet snel optreed door de grote buffer van je vloer. Maar ik zou dan wel buiten de winterperiode een timer-programma instellen.
Zo zag mijn verbruik er gisteren uit:
[Afbeelding]
Dat gaat dus wel potentieel op treden spreek uit ervaring met veel vloerverwarming.
Daarnaast is waronly niet 109% af te tunen omdat je niet alle buiten situaties kan invoeren. Je hebt enkel de buitentemperatuur en dat is gewoon te weinig voor de laatste 10%. Daarvoor heb je minimaal de windsnelheid en zoninstraling ook nodig.

Nb ik ben er niet bang voor, het is een eigenschap waar je tegen aan kunt gaat lopen afhankelijk van je zelf gemaakte keuzes.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 01-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:04:
@jaari bedankt voor de toelichting. Punt 1 snap ik, maar waarom wil je dat de temp sensoren in de warmtepomp sneller afkoelen?

@ErikVers wat bedoel je met ruimtetemp "onder werkelijk"?
Verschil tussen je ingestelde ruimte temperatuur in het klokprogramma en de gemeten temperatuur in de interne thermostaat. Stel het is nacht en staat ingesteld op 19gr en het is in je woning bijvoorbeeld 20.6gr dan is ook de waterpomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 12:01
ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Ik zat hier nog eens naar te kijken, blijf dit afvoer punt zo een bijzondere vinden. Is het niet zo dat je beter een 6bar (dus2 lager dan in de unit) in je tapwater aanvoer kunt plaatsen zonder onderbreking? Dan kun je die overstort gewoon plaatsen zoals je wilt op een afvoer en is die onderin de all in one enkel voor noodgevallen of een afvoer bij het willen legen van de tank.

Of zie ik iets over het hoofd?
Ik weet niet of dat werkt, zit er geen terugslagklep tussen de boilertank en de invoerende waterleiding? Als er een terugslagklep tussen zit dan zou het niet werken, de overstort onderin de binnenunit laat nu regelmatig water uit, namelijk als de boiler op warmt. Ik heb er een grote condenswaterpomp met opvangbak onder gezet. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
ErikVers schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:09:
[...]

Verschil tussen je ingestelde ruimte temperatuur in het klokprogramma en de gemeten temperatuur in de interne thermostaat. Stel het is nacht en staat ingesteld op 19gr en het is in je woning 20.6gr dan is ook de waterpomp uit.
Ok, mijn controller hangt in de meterkast dus ik kan die interne thermostaat niet gebruiken.

Daarmee vervalt dan ook de timer/klokprogramma? Ik ging er vanuit dat dit op tijd werkte. Maar als het op temp werkt dan gaat dit hem zonder thermostaat niet worden. Zal weer even in het boekje duiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:43:
[...]

Ok, mijn controller hangt in de meterkast dus ik kan die interne thermostaat niet gebruiken.

Daarmee vervalt dan ook de timer/klokprogramma? Ik ging er vanuit dat dit op tijd werkte. Maar als het op temp werkt dan gaat dit hem zonder thermostaat niet worden. Zal weer even in het boekje duiken :)
Kan beide alleen is dan geen nachtverlaging maar een nacht uitschakeling 😋✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

The Real Gunnar schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:18:
[...]

Ik weet niet of dat werkt, zit er geen terugslagklep tussen de boilertank en de invoerende waterleiding? Als er een terugslagklep tussen zit dan zou het niet werken, de overstort onderin de binnenunit laat nu regelmatig water uit, namelijk als de boiler op warmt. Ik heb er een grote condenswaterpomp met opvangbak onder gezet. Werkt prima.
Het is wat een tweaker @kjoosten hier deelde en informatie van de importeur zelf. Zie mijn quotte er direct onder wat ik later pas tegenkwam. Nog niet getest. Ik mag aannemen dat die weet dat geen afsluiter (of klep) tussen de inlaatcomi en het DHW vat mag zitten. Verwacht ook niet dat die er zit.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 01-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:04:
(..…)
De WP slaat pas weer aan als de Ta sensor voldoende is afgekoeld. Als de circulatiepomp draait, dan duurt dat heel lang, want de vloer moet ook afkoelen. In de praktijk is dit oncomfortabel. Maar zeker als je met een lage Ta werkt, dan kan de Tr onder de 20 komen en is niet altijd op tijd weer voldoende snel opgewarmd om te voorkomen dat de backup heater inkomt. Door de circulatiepomp twee uur uit te zetten, ben ik er zeker van dat de WP weer aanslaat zonder backup heater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:27:

Ik vermoed dat je runs ook langer worden als je boven gewoon mee laat draaien. Waarschijnlijk krijg je het niet snel te warm boven omdat radiatoren op die temperatuur amper wat doen en je hebt wel een groter volume.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Bedankt voor alle tips, ik ga er de komende periode weer mee experimenteren.

Intussen vast de volgende vraag: de leiding naar de radiatoren op de bovenverdieping heb ik met kranen ertussen aangekoppeld op de leiding van de warmtepomp. Deze kranen staan nu nog dicht en de CV (2011) verwarmt de bovenverdieping.

Wat is nu de geadviseerde manier om de bovenverdieping op de warmtepomp te zetten?

1. De CV er helemaal tussenuit halen? Ik sluit dan aanvoer en retour van de CV op elkaar aan, met expansievat er nog tussen. Dan kan ik de CV voor SWW blijven gebruiken. Aanvoer en retour warmtepomp dop ik dan bij de CV af?

2. Alternatief is een terugslagklep bij de CV? Daar lees ik zo nu en dan over, maar wat is het effect? Dan blijft mijn CV in het circuit zitten. Doet die dan ook nog iets? Want daar zit natuurlijk ook een pomp in.

Ik werk stap voor stap naar gasloos toe dus CV mag er tussenuit. Ik heb geen mengverdeler bij de VV beneden, dus zelfs als backup kan hij op die lage temp niet meedoen. Hooguit de bovenverdieping verwarmen bij problemen met de warmtepomp. Dan draai ik de kranen beneden weer dicht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rGht5pd8EHu2B_Z2wiGEtm8IUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NtbpopGMz6vKNuRW3SL87Xu7.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjoosten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-06 21:09
ErikVers schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:51:
[...]

Het is wat een tweaker @kjoosten hier deelde en informatie van de importeur zelf. Zie mijn quotte er direct onder wat ik later pas tegenkwam. Nog niet getest. Ik mag aannemen dat die weet dat geen afsluiter (of klep) tussen de inlaatcomi en het DHW vat mag zitten. Verwacht ook niet dat die er zit.
Mijn K-serie draait nu bijna een week. Ik heb een overdruk ventiel in de koudwater-aanvoerleiding gemaakt. De 2 afvoeren in de bodem van de binnenunit heb ik niet aangesloten op het riool. Voor de zekerheid wel een plastic opvangbak onder gezet. Tot op heden geen water in de opvangbak gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YM_SBi2hXnDDzD7ZpiG2Z1As-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZc6C3nANzMYjVAvEPdOMtK0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 15:43
vraagje:

kun je het signaal wat je thermostaat afgeeft (0= uit of 1=aan), ook weergeven in de grafiek van de Pana cloud?
Kan hem maar niet vinden in de keuzes voor de grafiek. 🫣

(betreft een externe thermostaat in mijn geval, ik zoek de juiste engelse omschrijving)

[ Voor 29% gewijzigd door Motorfret op 01-11-2023 14:36 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Vraagje: zit er een nadeel aan 't continue gebruik van QuietMode?

Achtergrond: ik gebruik Quietmode om de compressor rustig te laten starten en zsm naar de 20 Hz te krijgen. Als hij daar eenmaal is, is het dan beter om QuietMode uit te zetten (middels enige logica natuurlijk) of kan je gewoon zonder nadeel uren met QuietMode ( = 3) draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05
blb4 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:26:
Vraagje: zit er een nadeel aan 't continue gebruik van QuietMode?

Achtergrond: ik gebruik Quietmode om de compressor rustig te laten starten en zsm naar de 20 Hz te krijgen. Als hij daar eenmaal is, is het dan beter om QuietMode uit te zetten (middels enige logica natuurlijk) of kan je gewoon zonder nadeel uren met QuietMode ( = 3) draaien?
Recentelijk nog besproken hier: QM verlaagd ook de fan snelheid, en resulteert dus in een wat lagere COP. Het heeft verder dus geen nadelen, het kost je alleen wat meer stroom

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ConQuestador schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:39:
[...]

Recentelijk nog besproken hier: QM verlaagd ook de fan snelheid, en resulteert dus in een wat lagere COP. Het heeft verder dus geen nadelen, het kost je alleen wat meer stroom
OK, dus toch nog even wat logica toevoegen om de QM weg te halen als de compressor eenmaal tot rust gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Separator schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
[...]

Dus wat telkens hier weer terugkomt, het laagste vermogen van de WP is te hoog om te voorkomen dat de binnentemperatuur oploopt. Dan heb je 2 mogelijkheden, een thermostaat toevoegen of een raam openzetten. (of 3: hele lange pendel periodes accepteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@sjimmie ik was er zelf nog niet aan toe doe conclusie te trekken. Dat kan naar mijn idee pas als ik eerst de zaak zo goed mogelijk inregel toch? Dus de war optimaal, eventueel uitgebreid met de tweaks die worden voorgesteld zoals flow afdwingen en timer gebruiken om langere runs te krijgen. Daar achteraan komen dan nog alle Heishamon mogelijkheden waarbij je dynamisch de target aanpast om de runs langer te maken.

Dat is in ieder geval zoals ik het nu interpreteer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Separator schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:23:
@sjimmie ik was er zelf nog niet aan toe doe conclusie te trekken. Dat kan naar mijn idee pas als ik eerst de zaak zo goed mogelijk inregel toch? Dus de war optimaal, eventueel uitgebreid met de tweaks die worden voorgesteld zoals flow afdwingen en timer gebruiken om langere runs te krijgen. Daar achteraan komen dan nog alle Heishamon mogelijkheden waarbij je dynamisch de target aanpast om de runs langer te maken.

Dat is in ieder geval zoals ik het nu interpreteer.
Wat jij beschrijft is simpel, je kan het vermogen niet kwijt. Zet het zelf even op een rij en dan snap je wat ik zeg.
Maar met een beetje geduld lost zich dat ook wel op, over een paar weken is het buiten koud genoeg. ;)
(heishamon is geen toverdoosje)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
Gister toch eens de moeite genomen de sensoren van mijn 12kW T-CAP te kalibreren. Ik had al gezien in home assistant dat de metingen van panasonic hoger waren dan wat ik zag bij sensoren op de VVW verdelers, en op de sensoren op de uitgaande pijpen op de WP (die laatste 2 lijken helaas niet betrouwbaar, schijnbaar is een sensor op de 1 1/4 aansluiting niet een goede plek, later nog eens een betere plek zoeken).
Tevens viel me op dat als de compressor uit stond er nog steeds een verschil van 0,5 was tussen aanvoer en retour.

Ik heb nu een correctie uitgevoerd:
Ta -1
Tr - 0.5

Het gevolg is veel groter dan ik had verwacht:
- De Ta en Tr zijn nu gelijk als de compressor uit staat.
- Het opgeleverde vermogen in de panasonic statistieken is nu veel lager: 6,5 kW ipv 9 kW (beide met opgenomen vermogen van 920W)
- Als direct gevolg van bovenstaande is de panasonic COP ook gedaald: Eerst was die rond de 9, nu rond de 6 (wat realistischer is).
- Ik draai momenteel met een Tsetpoint van 25 graden, met dT van 3 (of 2, maakt niks uit aangezien hij zijn warmte toch niet snel genoeg kwijt kan). Met de oude settings haalde ik een run van zo'n 6 uur in de nacht, om daarna de rest van de dag uit te gaan voordat de Tr weer laag genoeg was.

Gisteravond heb ik deze instellingen aangepast, en vanochtend, dik 10 uur later, draaide de WP nog steeds. Op dat moment was de Ta 26 graden, dus nog 1 graad te gaan voor die uit ging.
Helaas voor de test heb ik de WP toen uitgezet omdat ze vandaag vloer komen leggen en de VVW dan beter uit kan staan, dus einde test.

Mijn conclusie hieruit is dus hoe belangrijk het is om die sensoren goed gekalibreerd te hebben, een verschil van 0,5 graden kan enorme gevolgen hebben.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@ConQuestador maar waar heb je nu gemeten dan om de calibratie uit te voeren?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Motorfret schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:15:
@ConQuestador maar waar heb je nu gemeten dan om de calibratie uit te voeren?
Ik heb nog 3 VVW verdelers welke alle 3 ook DS18B20 sensoren hebben (welke ik gekalibreerd heb voor plaatsing). Ik heb mijn kalibratie hierop gebasseerd: Als de WP zegt dat hij water met 26 graden uitstuurt, dan kan het onmogelijk 24 graden zijn 5 meter verderop (met een snelheid van 47 l/min).

Ik ben dus nog voorzichtig geweest voor nu, eerst eens alle grafieken bekijken zoals ze nu worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:18:
[...]

Ik heb nog 3 VVW verdelers welke alle 3 ook DS18B20 sensoren hebben (welke ik gekalibreerd heb voor plaatsing). Ik heb mijn kalibratie hierop gebasseerd: Als de WP zegt dat hij water met 26 graden uitstuurt, dan kan het onmogelijk 24 graden zijn 5 meter verderop (met een snelheid van 47 l/min).

Ik ben dus nog voorzichtig geweest voor nu, eerst eens alle grafieken bekijken zoals ze nu worden.
Ik heb dezelfde machine, dus lijkt me goed om voor de echte winter ook nog even te doen. Zou je de stappen willen delen die ik moet doen om ook te kunnen kalibreren? Heb jij die DS18B20 sensoren nu laten zitten, of haal je ze weer weg? Zou het ook met een infrarood-warmtepistool kunnen (maar waar moet ik dan meten?)

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heeft iemand al eens iets verzonnen om een 3-wegklep die ver weg zit op een andere manier te bedienen dan rechtstreeks met een lange kabel vanuit de wp?
ik vind een kabel onder spanning die overal langs ligt geen fijn idee ...

Op foto's zie ik dat veel ABB alamats in de wp 40A zijn, ook te zien aan de dikke bedrading richting de wp.
Dat betekent dat je eigenlijk hoger moet zekeren in de meterkast wil dat ding bij sluiting werken, ik denk dat ie er eigenlijk alleen zit voor de aardlek functie?
Anders zou je de voeding flink dikker moeten maken maar dat schrijft de handleiding niet voor.
Volgens de regels een foute keuze maar in de praktijk gaat de meterkast zekering eerst.

Dan nog een afwijkende oplossing tegen bevriezing, zou je met een ups achtig apparaat de pomp in de wp zelf kunnen schakelen of kan dat niet vanwege de pompregeling?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 14-06 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

denneappel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Ik ben even niet bekend met de MQTT topics maar gebruik de Heishamon Integration. Deze automation triggered op het moment dat de compressor stopt en zet dan de warmtepomp uit om te voorkomen dat deze zelf weer gaat draaien na een korte onderbreking.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: warmtepomp - uit na compr stop
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
    below: 1
condition:
  - condition: state
    entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
    state: "on"
  - condition: state
    entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state
    state: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
action:
  - service: switch.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
mode: single

[...]

Ik gebruik Plugwise. Deze heeft een officiele integratie voor Home Assistant (local push). In Home Assistant kan ik zowel de huidige temperatuur als het setpoint zien. Setpoint is zowel fysiek als vanuit Home Assistant aan te passen.
Gezien de namen van de sensors e.d.; Gebruik jij de HACS integratie (en niet de manuele yaml van TheHog (https://github.com/IgorYb...tions/Home%20Assistant)??

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Tiesert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:34:
[...]

Ik heb dezelfde machine, dus lijkt me goed om voor de echte winter ook nog even te doen. Zou je de stappen willen delen die ik moet doen om ook te kunnen kalibreren? Heb jij die DS18B20 sensoren nu laten zitten, of haal je ze weer weg? Zou het ook met een infrarood-warmtepistool kunnen (maar waar moet ik dan meten?)
De DS18B20's zijn permanent. Ik heb ook een infrarood meter en een warmtebeeld camera. Maar beide vertrouw ik niet op 0,5 graden nauwkeurig.

Ik heb een grafiekje gemaakt in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2_9B65fqE5_fhnSHNm32H2qOMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pR5vzWlqacfiCqKDFQEsVQ51.jpg?f=user_large

De bruine lijn (Aquarea Inlet Temperature) Lag eerst altijd een graad boven de andere lijnen, nu ligt deze net 0,2 graad onder de anderen. Helaas zijn de Aquarea maar per 0,25graad specifiek, en te kalibreren per 0,5, anders had ik ze waarschijnlijk nog 0,2 hoger gezet.

[ Voor 31% gewijzigd door ConQuestador op 02-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:40:
Heeft iemand al eens iets verzonnen om een 3-wegklep die ver weg zit op een andere manier te bedienen dan rechtstreeks met een lange kabel vanuit de wp?

Op foto's zie ik dat veel ABB alamats in de wp 40A zijn, ook te zien aan de dikke bedrading richting de wp.
Dat betekent dat je eigenlijk hoger moet zekeren in de meterkast wil dat ding bij sluiting werken, ik denk dat ie er eigenlijk alleen zit voor de aardlek functie?
Anders zou je de voeding flink dikker moeten maken maar dat schrijft de handleiding niet voor.
Volgens de regels een foute keuze maar in de praktijk gaat de meterkast zekering eerst.

Dan nog een afwijkende oplossing tegen bevriezing, zou je met een ups achtig apparaat de pomp in de wp zelf kunnen schakelen of kan dat niet vanwege de pompregeling?
Een 3-wegklep kan je met een relais bedienen. Hoe je dat relais dan aanstuurt is aan jou.
In de WP zitten volgens mij geen Alamats, 't zijn aardlekschakelaars. de WP moet je afzekeren volgens de installatiehandleiding.
Je kan de hele WP op een UPS zetten en dan zorgen dat je alleen de waterpomp draait. Of je zou iets ingewikkelds met een externe waterpomp kunnen doen.

Ik zou wel zorgen dat je - met al deze vragen - weet wat je doet en 't idd veilig houd, voor de WP en voor jezelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen alamat, dan is het duidelijk en snap ik die 40A, je kan hem ter plekke spanningsloos maken :)
In de meterkast wordt het dan een normale groep, liefst een die niet bij een bestaande aardlek zit.
Die extra pomp ga ik eens uitzoeken, liever geen extra weerstand als hij stil staat (bijna altijd).
De hele wp voeden zou dan zodanig moeten dat hij geen warmtevraag ziet, bij mijn airco kan ik instellen wat ie moet doen zodra hij weer prik krijgt zoals aan, uit of de laatste toestand voortzetten.
Sterker nog, de wp zou met een ups gewoon blijven stoken als er niks aan de vraagkant verandert en dan is het snel over :)

ik ben de installatie aan het voorbereiden en probeer de werking van het geheel te doorgronden, waarom ik aan een alamat dacht weet ik eigenlijk niet afgezien van dat de behuizing even groot is 8)7

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 23:52
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:40:

Je hele huis zit vol kabels en draden die onder spanning staan. De meeste zie je zelfs niet :) Als je de juiste kabel gebruikt en die op een beetje een nette manier bevestigt is er niets aan de hand.

Al die draden en kabels zijn passend afgezekerd. Dat geldt ook voor de bekabeling in, en naar de WP. De opstellingen zoals hier besproken hebben meestal een lichte kabel en die zal lager afgezekerd zijn dan in de WP. Als je echter de WP op bv een 64A afgezekerde (dikke) kabel aansluit dan beschermt de automaat in de WP de bekabeling in de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Thorsd schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:40:
[...]

Je hele huis zit vol kabels en draden die onder spanning staan. De meeste zie je zelfs niet :) Als je de juiste kabel gebruikt en die op een beetje een nette manier bevestigt is er niets aan de hand.

Al die draden en kabels zijn passend afgezekerd. Dat geldt ook voor de bekabeling in, en naar de WP. De opstellingen zoals hier besproken hebben meestal een lichte kabel en die zal lager afgezekerd zijn dan in de WP. Als je echter de WP op bv een 64A afgezekerde (dikke) kabel aansluit dan beschermt de automaat in de WP de bekabeling in de WP.
Het blijkt juist geen automaat te zijn in de zin dat hij alleen bij een aardfout afschakelt en niet ook bij teveel stroom zoals een alamat doet.
Ik heb nog veel uit te zoeken, bijvoorbeeld of je in HA een seintje krijgt dat hij een SWW run doet en de 3-wegklep bedient.
Als dat zo is dan kan je vrij eenvoudig de klep op afstand bedienen.
Bij mij is het allemaal niet zo kritisch met alleen radiatoren, het zou wel fijn zijn als ik kan zien dat de klep niet is omgezet terwijl HA zegt van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:47:
[...]

Het blijkt juist geen automaat te zijn in de zin dat hij alleen bij een aardfout afschakelt en niet ook bij teveel stroom zoals een alamat doet.
Ik heb nog veel uit te zoeken, bijvoorbeeld of je in HA een seintje krijgt dat hij een SWW run doet en de 3-wegklep bedient.
Bij mij is het allemaal niet zo kritisch met alleen radiatoren, het zou wel fijn zijn als ik kan zien dat de klep niet is omgezet terwijl HA zegt van wel.
je SWW 3-wegklep via HA besturen is wel riskant: Als er iets misgaat, en de klep niet omgaat, gaat er water van 50 graden je vloer in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:39:
Geen alamat, dan is het duidelijk en snap ik die 40A, je kan hem ter plekke spanningsloos maken :)
In de meterkast wordt het dan een normale groep, liefst een die niet bij een bestaande aardlek zit.
Die extra pomp ga ik eens uitzoeken, liever geen extra weerstand als hij stil staat (bijna altijd).
De hele wp voeden zou dan zodanig moeten dat hij geen warmtevraag ziet, bij mijn airco kan ik instellen wat ie moet doen zodra hij weer prik krijgt zoals aan, uit of de laatste toestand voortzetten.
Sterker nog, de wp zou met een ups gewoon blijven stoken als er niks aan de vraagkant verandert en dan is het snel over :)

ik ben de installatie aan het voorbereiden en probeer de werking van het geheel te doorgronden, waarom ik aan een alamat dacht weet ik eigenlijk niet afgezien van dat de behuizing even groot is 8)7
De voorkeur is idd om alle elektriciteit buiten qua aardlekbeveiliging te scheiden van binnen.

Ik snap zelf eigenlijk die aardlekschakelaars in de WP niet. Je hoeft volgens mij volgens NEN1010 vast aangesloten apparaten niet met een aardlek in de groepenkast te beveiligen maar gebruikelijk is om dat wel te doen. Mijn WP zit op 2 alamats in de groepenkast aangesloten.

met een UPS hoef je alleen maar te zorgen dat de WP "uit" staat. Hij gaat dan zelf de waterpomp aanzetten als de buitentemperatuur te ver zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:47:
[...]

Ik heb de 3-wegklep in de kruipruimte, dus geen lange bekabeling voor die klep maar ik het wel de boiler op zolder staan en bekabeling naar zolder gelegd voor 't 1,5 kW elektrische element. Dat had ook met een relais boven gekund maar ik heb gekozen om 't gewoon aan te sluiten zodat je niet afhankelijk bent van externe componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog iets anders, ik heb materiaal gevonden om 32-3 (knel) op 1" aan te sluiten, in principe kan ik dan naar 5/4" op de wp en aan 1 stuk naar de cv installatie.
Ik zie hier vaak rvs flexen gebruikt worden maar de wp verplaatst je toch niet?
Rest alleen het bochtenwerk nog dat iets makkelijker gaat met een rvs flex.
ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:52:
[...]

je SWW 3-wegklep via HA besturen is wel riskant: Als er iets misgaat, en de klep niet omgaat, gaat er water van 50 graden je vloer in :X
Ik heb geen vv, vandaar mijn opmerking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
@Speedy-Andre
is vooral tegen trillingen (alle andere soorten aansluiting geeft de trilling soms erg goed door) en ook eventuele beweging (wind bijvoorbeeld) van de WP.
Ook is eventuele vervanging van de WP in de toekomst dan makkelijker cq een stuk flexibeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:52:
[...]

@Speedy-Andre
Pak dan zigbee mesh netwerk en knoop gelijk beetje tuya domotica netwerk op. Schakelen met een terugkoppeling en je kunt er eindeloos mee spelen.

Wel blijft het draadloos. Gelukkig niet afhankelijk van internet. Ik zou als dit doet in ieder geval een mechanische temperatuur mengkraan voor je vloer zetten en die op max 40graden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Speedy-Andre, veel van jou vragen zijn wel eerder aan bod gekomen hier. De redenen om flex toe te passen zijn 1) trillingen van de WP niet naar binnen krijgen en idd 2) aansluiten op de installatie vereenvoudigen. Dit is allemaal afhankelijk van je specifieke situatie. Misschien goed om een eigen topic te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met Zigbee heb je wel missers hoor, met name als je 62 apparaten op een Hue gateway zet :+
HA heeft daar last van want die maakt 'onbereikbare' lampen en schakelaars grijs (niet bedienbaar) terwijl de Hue ze zelf nog wel bedient.
Met een kleiner aantal zal dit niet spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blb4 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:05:
@Speedy-Andre, veel van jou vragen zijn wel eerder aan bod gekomen hier. De redenen om flex toe te passen zijn 1) trillingen van de WP niet naar binnen krijgen en idd 2) aansluiten op de installatie vereenvoudigen. Dit is allemaal afhankelijk van je specifieke situatie. Misschien goed om een eigen topic te openen.
Ik heb al een eigen topic maar daar wil ik verder als de spullen binnen zijn en ik ga sleutelen.
Hier ben ik de boel aan het voorbereiden maar het topic is zo groot dat niet alles dat mij past te vinden is.
Trillingen dus, ik zie ook (dure) flexen met verschillende maten aan elke kant, bijvoorbeeld 5/4 en 1 wat weer een rits verloopstukken scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:04:
[...]

De DS18B20's zijn permanent. Ik heb ook een infrarood meter en een warmtebeeld camera. Maar beide vertrouw ik niet op 0,5 graden nauwkeurig.

Ik heb een grafiekje gemaakt in HA:
[Afbeelding]

De bruine lijn (Aquarea Inlet Temperature) Lag eerst altijd een graad boven de andere lijnen, nu ligt deze net 0,2 graad onder de anderen. Helaas zijn de Aquarea maar per 0,25graad specifiek, en te kalibreren per 0,5, anders had ik ze waarschijnlijk nog 0,2 hoger gezet.
Dank je ConQuestador. Sorry, maar voor de duidelijkheid: waar/hoe heb je de sensor bevestigd in de Pana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Tiesert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:16:
[...]

Dank je ConQuestador. Sorry, maar voor de duidelijkheid: waar/hoe heb je de sensor bevestigd in de Pana?
In de pana heb ik ze op dit moment OP de uitgaande pijpen geplaatst, met een dikke laag isolatie erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtH2WNN7iKcoL2PZiW5B6ibLvio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw43KeeFS85mbUq4DuceAEtF.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas lijkt dit niet goed te werken, om een of andere reden meten deze sensoren een graad lager dan de andere sensoren.
Ik wil dus kijken of ik toch in de WP een plaats kan vinden, ik had eerder gezien en voor de output zag ik niet echt een plek, alleen voor het backup element, waardoor ik die warmte zou missen als die aan gaat (wat ie nooit zou mogen)

Pagina: 1 ... 26 ... 88 Laatste