Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
ErikVers schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Mooie situatie schets, die past bij je woning en installatie 😋👍

Wat betreft je vraag, ik denk dat het voor 12kw een hele mooie praktijk werking is met huidige temp buiten. En dat zonder buffer 😉

Je zou eens met een vaste flow kunnen werken alleen heeft dat ook weer nadelen. Zelf zou ik er niks meer aan doen en zeker niet te veel gaan tweaken met scripts (“been there done that”)

Wat je wel kan doen nog; regel met een warmtemeter je cv systeem waterzijdig in met een deltaT van 20% en breng hem iig zoveel als mogelijk de retour in balans door de te warme retouren iets te knijpen.
Goeie tip Erik mbt waterzijdig inregelen! Heb vorige week een warmtebeeldcamera besteld om exact dat te gaan doen. Denk dat daar ( ook per ruimte en eventueel per groep van de vv verdeler) nog wel wat te winnen valt.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-06 11:21
Daffy1982 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Kijkend naar het screenshot uit mijn eerdere post. Pendelen is dit nog niet te noemen toch? Runs zijn in ieder geval langer dan een uur.
Ik was aan het begin jaloers op de grafieken hier in de groep die in een strakke horizontale lijn de hele dag doorlopen. Een netjes pruttelende 5 of 7kW op minimum vermogen, waarbij de opgewekte warmte keurig overeenkomt met het warmteverlies van de woning. Dat gaat meestal niet lukken in het type huis waarvoor een 12kW Tcap aangeschaft wordt. ;) Maar dan wil ik per dag wel graag een paar langere runs van een paar uur elk. Met name omdat ie al snel drie kwartier per run kwijt is aan z'n opstartproces. Heb liever wat langer op minimumvermogen dan meerdere opstartprocessen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tiesert schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Ik was aan het begin jaloers op de grafieken hier in de groep die in een strakke horizontale lijn de hele dag doorlopen. Een netjes pruttelende 5 of 7kW op minimum vermogen, waarbij de opgewekte warmte keurig overeenkomt met het warmteverlies van de woning. Dat gaat meestal niet lukken in het type huis waarvoor een 12kW Tcap aangeschaft wordt. ;) Maar dan wil ik per dag wel graag een paar langere runs van een paar uur elk. Met name omdat ie al snel drie kwartier per run kwijt is aan z'n opstartproces. Heb liever wat langer op minimumvermogen dan meerdere opstartprocessen.
zolang die machine juist gedimensioneerd is voor de woning kan dat uitstekend. O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:48

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

zolang die machine juist gedimensioneerd is voor de woning kan dat uitstekend. O-)
Klopt en dit was ook één van de eerste woningen waar de 12kw totaal niet misstaat, beetje net als in de pana brochure is het zeg maar.

Langere runs kunnen hier wel, maar dan moet de aanvoer temp omhoog met huidige buitentemperatuur. Maar dat gaat uiteraard weer ten koste van COP. En nog langere nachtverlaging word het minder comfortabel.

@Daffy1982
Wat nog een idee zou zijn: naast de huidige s nachts (23:00/10:00) twee graden nachtverlaging ook tussen 10:00/12:00 een graad tov dag temp instellen. Of de nachtverlaging ipv 23:00 al om 22:00 starten.

Beide aanpassingen zorgen tijdens warmere periode voor meer vraag enkel overdag en ruimte om zijn warmte in af te geven. Je runs zullen hierdoor langer worden. Ik verwacht dat je woning voldoende bufferend vermogen heeft om het comfortabel te houden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Klopt en dit was ook één van de eerste woningen waar de 12kw totaal niet misstaat, beetje net als in de pana brochure is het zeg maar.

Langere runs kunnen hier wel, maar dan moet de aanvoer temp omhoog met huidige buitentemperatuur. Maar dat gaat uiteraard weer ten koste van COP. En nog langere nachtverlaging word het minder comfortabel.

@Daffy1982
Wat nog een idee zou zijn: naast de huidige s nachts (23:00/10:00) twee graden nachtverlaging ook tussen 10:00/12:00 een graad tov dag temp instellen. Of de nachtverlaging ipv 23:00 al om 22:00 starten.

Beide aanpassingen zorgen tijdens warmere periode voor meer vraag enkel overdag en ruimte om zijn warmte in af te geven. Je runs zullen hierdoor langer worden. Ik verwacht dat je woning voldoende bufferend vermogen heeft om het comfortabel te houden.
een non tcap of 2 kleintjes zal dan denk ik beter draaien.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 15:43
@Daffy1982
Je kunt ook nog de warmtepomp in de quiet mode zetten, dan start ie ook minder heftig op.
Enne; je grafiek is zeer netjes vergeleken met mijn 12kw t-cap. Vergeet niet dat de temperaturen momenteel eigenlijk best nog hoog zijn buiten.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Motorfret schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:32:
@Daffy1982
Je kunt ook nog de warmtepomp in de quiet mode zetten, dan start ie ook minder heftig op.
Enne; je grafiek is zeer netjes vergeleken met mijn 12kw t-cap. Vergeet niet dat de temperaturen momenteel eigenlijk best nog hoog zijn buiten.
Die quit mode zou ik niet doen. Niemand die er last van heeft van geluid daar, en die ventilator moet gewoon lekker blazen (#cop) 😋👍 Dan zou ik eerder naar de extra pcb en een 0-10v sturing kijken.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

moch 1 van de tcap mensen daar wat mee willen, ik heb de CZ-NS4P erbij gekocht "just in case" maar toch niet echt nodig op mijn H serie. als iemand nog interesse om zijn tcap beetje onder de duim te krijgen met de 10v regeling kan die berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 15:43
ErikVers schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

Die quit mode zou ik niet doen. Niemand die er last van heeft van geluid daar, en die ventilator moet gewoon lekker blazen (#cop) 😋👍 Dan zou ik eerder naar de extra pcb en een 0-10v sturing kijken.
Met een 12J heb je daar weinig last van gezien de dubbele ventilatoren.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Motorfret schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:32:
@Daffy1982
Voor het geluid hoef ik dat niet te doen. Dan zou het echt al zijn om hem even te temmen in het begin. Maar omdat ik met beperkte nachtverlaging werk is het denk niet eens zo erg dat hij in begin aardig optoert. Voor de WAF in ieder geval fijn: 'kijk het grafiekje schat...hier zie je dat het al snel lekker warm wordt >:) '

Ik heb de delta T eens een graadje lager gezet. Stond op 6 en nu naar 5. Geef nu al een rustig beeld maar moet het morgenochtend eens zien als hij weer even zijn best moet gaan doen.

Super bedankt voor alle tips tot nu toe! Zeer waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
flippy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Eens. Het huis heeft echter nogal wat variabelen die van invloed kunnen zijn op wat het nodig heeft qua opwekking. @ErikVers kan het wel beamen denk ik.

Ik denk met de hulp van iedereen hier op dit forum en vooral met het, one step at a time aanpassen van enkele parameters, hij al een stukje mooier kan gaan draaien. Daarmee ben ik al zeer geholpen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

De voordelen van de 0-10V vraagsturing zijn beperkt op de 12kW T-Cap, heb het hier beschreven: Tiesert in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 20:58
Ik heb een poging gedaan om een hydraulisch schema te maken. Hebben jullie hier nog op- of aanmerkingen over?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaDLdgwe4FPCqDCQqtTSLTpyjik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNZMQPJn77Nb56ipf3RWdnku.png?f=fotoalbum_large
Link afbeelding gaat naar eigen topic: WOrange in "Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980"

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Appelpie3000 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Volgens mij schrijft de handleiding van de Terrendis leiding voor om 10 of 20cm zand onder de leiding leggen. Ook hier zakt water gewoon doorheen. Wil je het echt netjes doen kan je ook om de leiding nog wat zand aanvullen en verdichten. Laatste stukje kan gewoon weer met de uitgekomen grond worden aangevuld. Met zand aanvullen doe je voornamelijk omdat je dat netjes kan verdichten en zo overal voldoende draagkracht hebt. Dat lukt met een kleigrond niet zo best.
Dat wordt inderdaad voorgeschreven. Woon in het oosten (omgeving Zwolle) waar kleigrond geloof ik geen probleem is. Of heeft dat er niets mee van doen en moet ik gewoon accepteren dat er veel afgegraven zand over gaat blijven :+ .?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-06 07:04
mister_muller schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Dat wordt inderdaad voorgeschreven. Woon in het oosten (omgeving Zwolle) waar kleigrond geloof ik geen probleem is. Of heeft dat er niets mee van doen en moet ik gewoon accepteren dat er veel afgegraven zand over gaat blijven :+ .?
Oosten van het land is meestal vrij zandige grond toch? Als het eigenlijk gewoon zand is wat je erg uithaalt zou ik het waarschijnlijk wel weer gebruiken. Maar dat is vanaf hier wat lastig te beoordelen :P

Het hangt er ook wel een beetje vanaf of je de leiding onder een weg legt of oprit, of dat die ergens onder het gras, border of tegelpaadje loopt. Bij die eerste zou ik wat meer volgens de voorschriften werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Appelpie3000 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Oosten van het land is meestal vrij zandige grond toch? Als het eigenlijk gewoon zand is wat je erg uithaalt zou ik het waarschijnlijk wel weer gebruiken. Maar dat is vanaf hier wat lastig te beoordelen :P

Het hangt er ook wel een beetje vanaf of je de leiding onder een weg legt of oprit, of dat die ergens onder het gras, border of tegelpaadje loopt. Bij die eerste zou ik wat meer volgens de voorschriften werken.
Inderdaad vrij zandig, ga het dan wel merken tijdens het graven. Zand is zo gekocht :9 .
Leg de leiding onder een looppad/terras, eigenlijk niet zo spannend dus. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
mister_muller schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Inderdaad vrij zandig, ga het dan wel merken tijdens het graven. Zand is zo gekocht :9 .
Leg de leiding onder een looppad/terras, eigenlijk niet zo spannend dus. Bedankt voor het meedenken!
Geen probleem!

Zorg er overigens wel voor om het zand onder je terras weer goed te verdichten. Laag voor laag. Eerst even aanstampen en later eventueel nog even met water. Met het water spoel je het zand mooi onder je leiding. En als je t dan ook nog een week of twee open laat liggen voordat je je terras weer dichtlegt heb je weinig kans op verzakkingen later.

Misschien is vooral dat laatste wel een beetje overdone trouwens. Dat krijg je ervan als je ziet hoe civiele collegas dit aanpakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:31
Ik heb het idee dat de contoller en de aquarea cloud niet lekker samenwerken, kan dat kloppen?
Gisteravond stond de pana uit (volgens mij met de controller uitgezet) en volgens het schema in de aquarea cloud zou hij om 11u uit moeten gaan.
In plaats van uit te blijven (uit+uit=uit) ging hij juist aan, alsof hij alleen maar de aan/uit schakelaar omgooide zonder te kijken waar hij om dat moment op staat.
Best vreemd, komt dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43
Herw76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]
Zo nog effe basalt split er overheen en dan wachten tot de Panasonic komt
Kan jij nog meer foto's maken van je situatie? Ik wil ook met betonbanden werken, maar hoe heb jij hem vastgezet?

Ik wil op 30 cm van mijn gevel de unit plaatsen en dan onder de fundering doorgraven.

Maar kan jij een tekening maken hoeveel split erin ligt en welke betonbanden je hebt gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daffy1982
Tiesert schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Met behulp van al jullie tips en tricks even gekeken wat als eerste aan te passen. Ervoor gekozen om de delta T een graadje strakker te zetten. Stond op 6 graden en nu naar 5. Gelukkig waren de weersomstandigheden gisteren en eergisteren nagenoeg identiek dus mooie vergelijking kunnen maken. Hier de (enkele) run van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugshkU-FSS1roff7OzOezJxrzvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tumCbxrBxfEDHESHOzOel3fg.png?f=fotoalbum_large

t.o.v. eergisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpip3-DCxMZKZsKktXHlAQvuvOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZrSzr33KVkktH9J1rjRgzgo.png?f=fotoalbum_large

Wat me met name opviel was hoeveel constanter de pompsnelheid ook bleef. Dat vonden mijn radiators dan ook wel weer fijner merkte ik. Die werden wat sneller en constanter warm. Merk wel dat daarin nog wat waterzijdig in te regelen valt dus dat wordt volgende stap zodra warmtebeeldcamera binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-06 16:27
Vraagje voor de mensen met alleen radiatoren: hebben jullie nou een beetje lange runs deze dagen met milde temperaturen? Ik ben zelf nog wat zoekende met de instellingen (stooklijn en pompsnelheid), maar ik heb alleen een langere run (zeg ca. 2u) sochtends na een nachtverlaging. De rest van de dag varieert tussen een half uur en een uur zeg maar. Huis is nu wel op gewenste temperatuur, maar gisteren na een midweekje weg te zijn geweest en het huis behoorlijk was afgekoeld, had ik ook niet 1 lange run totdat de gewenste temperatuur was bereikt. Ik heb dus ook nog een afgifte issue.
Hoe zit dat bij jou bijvoorbeeld @flippy ? Jij draaide toch op 3 radiatoren? Welke Ta / stookllijn heb jij? Verwarm je continu of met nachtverlaging?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:27:
Vraagje voor de mensen met alleen radiatoren: hebben jullie nou een beetje lange runs deze dagen met milde temperaturen? Ik ben zelf nog wat zoekende met de instellingen (stooklijn en pompsnelheid), maar ik heb alleen een langere run (zeg ca. 2u) sochtends na een nachtverlaging. De rest van de dag varieert tussen een half uur en een uur zeg maar. Huis is nu wel op gewenste temperatuur, maar gisteren na een midweekje weg te zijn geweest en het huis behoorlijk was afgekoeld, had ik ook niet 1 lange run totdat de gewenste temperatuur was bereikt. Ik heb dus ook nog een afgifte issue.
Hoe zit dat bij jou bijvoorbeeld @flippy ? Jij draaide toch op 3 radiatoren? Welke Ta / stookllijn heb jij? Verwarm je continu of met nachtverlaging?
ik heb teschnisch gezien 4. 2x T11 zijn aan elkaar doorgelust. meeste werk word gedaan door een ijzeren 2,6 meter T33 in de woonkamer.

35 graden tot rond vriespunt (lager gaat de H pendelen) en dan trek ik hem omhoog tot 40.

ivm WAF staat ie snachts uit en gaat pas in de ochtend aan. dan zie ik een run van rond de 4 a 5 uur en dan later in de middag nog eventjes eentje om weer bij te trekken.

niet briljant efficient maar gezien mn afgifte en belasting kan ik niet veel lager dan 35 tot de vloer erin gaat. dan kan ik makkelijker stabiel onder de 25hz draaien, iets wat hij nu lastig doet. deze ochtend was het snaarstrak 25hz voor 5 uur op 35/33 en volgens de panasonic wolk produceert hij dan 1.4kW bij 350W/1.6A op de buitenunit
4700 uur bij 1700 starts. dus valt nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Daffy1982 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Met behulp van al jullie tips en tricks even gekeken wat als eerste aan te passen. Ervoor gekozen om de delta T een graadje strakker te zetten. Stond op 6 graden en nu naar 5. Gelukkig waren de weersomstandigheden gisteren en eergisteren nagenoeg identiek dus mooie vergelijking kunnen maken.
Wow, dat ziet er een stuk strakker uit. Veel beter dan van die korte stops tussen de runs door! Wat me opvalt is dat je Pana er 8 uur over doet om op de rustige 20Hz te komen, maar goed je huis heeft het blijkbaar nodig, je kan de warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

In mijn onderschrift kun je op pvoutput mijn wp zien. Stook op WAR en externe thermostaat die 24/7 op 20graden staat in het stookseizoen. Ik heb een stooklijn van 40-28 bij -10/15. DeltaT op 4 graden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Tiesert schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Wow, dat ziet er een stuk strakker uit. Veel beter dan van die korte stops tussen de runs door! Wat me opvalt is dat je Pana er 8 uur over doet om op de rustige 20Hz te komen, maar goed je huis heeft het blijkbaar nodig, je kan de warmte kwijt.
Denk dat dat ook wel door de nachtverlaging komt. Hij heeft er eventjes werk aan op terug op 21 graden te komen. Er zal een omslagpunt qua temperatuur komen waarop het wellicht beter is om 24/7 te gaan draaien. Maar daar zullen we proefondervindelijk achter komen wanneer dat is. Denk dat de WAF hierin ook nog wel bepalend zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

ik heb teschnisch gezien 4. 2x T11 zijn aan elkaar doorgelust. meeste werk word gedaan door een ijzeren 2,6 meter T33 in de woonkamer.

35 graden tot rond vriespunt (lager gaat de H pendelen) en dan trek ik hem omhoog tot 40.

ivm WAF staat ie snachts uit en gaat pas in de ochtend aan. dan zie ik een run van rond de 4 a 5 uur en dan later in de middag nog eventjes eentje om weer bij te trekken.

niet briljant efficient maar gezien mn afgifte en belasting kan ik niet veel lager dan 35 tot de vloer erin gaat. dan kan ik makkelijker stabiel onder de 25hz draaien, iets wat hij nu lastig doet. deze ochtend was het snaarstrak 25hz voor 5 uur op 35/33 en volgens de panasonic wolk produceert hij dan 1.4kW bij 350W/1.6A op de buitenunit
4700 uur bij 1700 starts. dus valt nog mee.
Dat is erg netjes, je moet proberen die H zo lang mogelijk in de lucht te houden, zover kan m'n J niet terugmoduleren. Welke flow hanteer je?
En heb je fans op de T33?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
klump4u schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

In mijn onderschrift kun je op pvoutput mijn wp zien. Stook op WAR en externe thermostaat die 24/7 op 20graden staat in het stookseizoen. Ik heb een stooklijn van 40-28 bij -10/15. DeltaT op 4 graden.
Is die paarsige lijn in pvoutput je wp? Dat zou een mooi lange run zijn sinds 8.20u vanmorgen! Hoe krijg je dat voor elkaar: Ta 28 bij 15 graden? Zonder pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Dat is erg netjes, je moet proberen die H zo lang mogelijk in de lucht te houden, zover kan m'n J niet terugmoduleren. Welke flow hanteer je?
En heb je fans op de T33?
ik zit ergens rond de 10~12L/min.

nee, geen fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

ik zit ergens rond de 10~12L/min.

nee, geen fans.
Dankje, flow heb ik hetzelfde en wel fans op mijn T33 van 280x40cm. Maar die gaan pas meedoen bij Ta35 graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Joris 407 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Is die paarsige lijn in pvoutput je wp? Dat zou een mooi lange run zijn sinds 8.20u vanmorgen! Hoe krijg je dat voor elkaar: Ta 28 bij 15 graden? Zonder pendelen?
Nee dan kijk je volgens mij bij mijn zonnepanelen.
Je moet de link: Pana-Mono-WP5 aanklikken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 10:29
Maeslant schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Kan jij nog meer foto's maken van je situatie? Ik wil ook met betonbanden werken, maar hoe heb jij hem vastgezet?

Ik wil op 30 cm van mijn gevel de unit plaatsen en dan onder de fundering doorgraven.

Maar kan jij een tekening maken hoeveel split erin ligt en welke betonbanden je hebt gebruikt?
Ik heb van die betonbanden van 1 meter bij 20 x12cm gebruikt deze doormidden slepen op 75 cm .
Mijn warmtepomp staat los op de bielzen met Bigfoot van 60 cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Hw4EziLKmhiBcXiNfu8-LR68A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZgrlwp3Sd1yAZCOD2uUMXgX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYi_-IMBX1n_viLhLoR55qCbFLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gO1nyhifXcoK1VUzmlhWcTe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hij0r7kyJy5yBWvbEMwhwYy6MP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx3SITZIMlcuhgheZzgdW56u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3xFzF5lLKiKJdR0_tkw3Ix2h-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVa4PHfvEReMIuug4RN34sMH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Herw76 op 28-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
klump4u schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Nee dan kijk je volgens mij bij mijn zonnepanelen.
Je moet de link: Pana-Mono-WP5 aanklikken ;)
8)7 . Ok, dat ziet er wel een beetje uit zoals bij mij dan. Ook geen echt lange runs. Heb je nog een buffer? Parallel of serie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:18
Voor wat het waard is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jFCXMwaKpl4ALIxVEj8VXE9zcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yj40MNBgLNOksS2NtXE8q75W.png?f=fotoalbum_large

9J, beetje uurtje aan uurtje uit, geen QM, meest radiatoren, 300L serie buffer, en geen nachtverlaging.

Bij vakantie een paar dagen voor thuiskomst de boel weer aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Vraagje voor de mensen met alleen radiatoren: hebben jullie nou een beetje lange runs deze dagen met milde temperaturen?
Met dit weer gaat hij hier zo'n 2x per dag aan voor 2:45 minuten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 19:28
Vraagje voor de mensen met alleen radiatoren: hebben jullie nou een beetje lange runs deze dagen met milde temperaturen?
Ik forceer runs van minimaal 3 uur aan en minimaal 2 uur uit via Home Assistant. Dat werkt prima maar de temperatuur verschilt daardoor wel wat over de dag bij deze hoge buiten temperaturen.

Mijn situatie is een 9J met ~4m2 T33 met ventilatoren, vloerverwarming in de keuken + nog een paar verdwaalde T22s. Alles 1 zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 14-06 06:42
denneappel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Ik forceer runs van minimaal 3 uur aan en minimaal 2 uur uit via Home Assistant. Dat werkt prima maar de temperatuur verschilt daardoor wel wat over de dag bij deze hoge buiten temperaturen.

Mijn situatie is een 9J met ~4m2 T33 met ventilatoren, vloerverwarming in de keuken + nog een paar verdwaalde T22s. Alles 1 zone.
Hoe heb je dat gecodeerd? Indien aantal watt x dan tijd y op stand DHW?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Joris 407 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

8)7 . Ok, dat ziet er wel een beetje uit zoals bij mij dan. Ook geen echt lange runs. Heb je nog een buffer? Parallel of serie?
Nee geen buffer, alle radiatoren in huis open behalve die op onze slaapkamer. Lange runs heb ik alleen als het rond de 4 graden en lager is.
Hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas, 6 cm spouwvulling en 8cm glaswol zolderisolatie.
Zolang het binnen rond de 20 graden is vinden wij het prima, en we hebben nog een 3,5W airco onder en boven dus die zouden nog kunnen bijspringen bij echte koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-06 22:01
EDIT: Onderstaande is opgelost door de Heishamon te unpluggen. Dank voor de tip @Tiesert

Vandaag mijn zelf geïnstalleerde J7 in gebruik genomen, maar de CT-TAW1B (pana cloud module) is in storing en blijft in storing. Ik kan nergens een oplossing vinden.

Wanneer ik stroom op de buitenunit zet, gaat de status led op het kastje rood knipperen. Het maakt niet uit of ik een UTP kabel aansluit of niet. Ik heb een reset geprobeerd (WPS knop en Set knop samen 10 sec), daarna wordt status led heel even blauw, om vervolgens weer rood te gaan knipperen.

Hij zit met de meegeleverde kabel aangesloten op de CN-CNT header. Ik heb Heishamon ook aangesloten, die zit op de CN-NMODE en dat lijkt wel te werken (ik schrijf "lijkt" omdat de data niet lijkt te updaten. De uptime wel, maar aanvoer en retour temp staat al uren op zelfde waarde terwijl ik op de remote hem gewoon zie stijgen).

Iemand een idee? Het boekje en het internet bieden geen soelaas....

Power - Groen (continu)
Status - Rood (knippert)
Link - uit

[ Voor 4% gewijzigd door Separator op 28-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
wheli schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Hoe heb je dat gecodeerd? Indien aantal watt x dan tijd y op stand DHW?
Ik gebruik de WP niet voor DHW. Het begon eigenlijk met de grote wens van WAF om een fysieke (en werkende thermostaat) in de woonkamer te hebben. Deze is verbonden met Home Assistant en is de enige input voor ons om de warmtepomp te sturen.

Ik gebruik de volgende automations in Home Assistant:
- Een shift +1
Deze triggered als de temperatuur in huis te laag is + deze niet voldoende stijgt + de compressor draait of deze > 2h uitstaat.
Doet een shift +1 en zet eventueel de WP aan als deze uit staat.

- Een shift -1
Deze triggered alleen als de temperatuur in huis te hoog is en stijgt.
Als de buiten temperatuur < 10ºc of de compressor < 3h draait dan shift deze alleen als de compressor niet uitvalt (mijn condition is op dit moment compressor frequentie > 25Hz)

- WP uit bij compressor stop
Deze zet de warmtepomp uit zodra de compressor stopt (Nu nog "main power" maar straks is dit de thermostaat input, CN2 uit mijn hoofd). Dit voorkomt dat de WP uit zichzelf weer start.

Het geheel draait nu enkele weken en ben het dagelijks nog wat aan het bijschaven maar zeer tevreden mee. Ik ben vooral benieuwd naar de wat koudere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Separator schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:39:

Hij zit met de meegeleverde kabel aangesloten op de CN-CNT header. Ik heb Heishamon ook aangesloten, die zit op de CN-NMODE en dat lijkt wel te werken (ik schrijf "lijkt" omdat de data niet lijkt te updaten. De uptime wel, maar aanvoer en retour temp staat al uren op zelfde waarde terwijl ik op de remote hem gewoon zie stijgen).

Iemand een idee? Het boekje en het internet bieden geen soelaas....

Power - Groen (continu)
Status - Rood (knippert)
Link - uit
Heb je de Heishamon op Listen Only gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Tiesert ja hij staat in listen only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
denneappel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

- WP uit bij compressor stop
Deze zet de warmtepomp uit zodra de compressor stopt (Nu nog "main power" maar straks is dit de thermostaat input, CN2 uit mijn hoofd). Dit voorkomt dat de WP uit zichzelf weer start.
Wat bedoel je hiermee? Ik stuur een TOP0 - Heatpump_State 0 commando om de Pana uit te zetten en te voorkomen dat hij zelf weer aangaat. Het liefst zou ik hem aan laten en alleen de compressor en pomp stoppen tot het moment dat ik het commando stuur om verder gaan. Weet jij een betere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
ok, ik moet een beetje raden wat het kan zijn. Heb je het aangesloten op het main board, en niet op de optionele board? Dat wil ook gedoe geven. Anders ook even je vraag op het Heishamon topic zetten. Werkt het wel als je er eentje aansluit, dus alleen de cloud adapter of alleen de Heishamon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Tiesert Unpluggen van de Heishamon was inderdaad de oplossing! Bedankt voor de tip! Ik dacht dat die twee aansluitingen verder los van elkaar stonden.

Voor nu laat ik het maar even zo. Binnenkort maar eens verder testen, want snap niet wat er nu mis gaat. De Heishamon staat echt in "listen only mode". Zal die vraag in het Heishamon topic stellen.

[ Voor 53% gewijzigd door Separator op 28-10-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:20
Tiesert schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik stuur een TOP0 - Heatpump_State 0 commando om de Pana uit te zetten en te voorkomen dat hij zelf weer aangaat. Het liefst zou ik hem aan laten en alleen de compressor en pomp stoppen tot het moment dat ik het commando stuur om verder gaan. Weet jij een betere oplossing?
Dit is waarom ik iets aan 't proberen ben met een relais - aangestuurd vanuit automatisering - op the thermostaataansluiting (CN2) om zo de waterpomp ook uit te zetten (nadat vanuit de automatisering de Compressor gestopt is (of gesignaleerd dat hij gestopt is). Dit werkt nog niet heel lekker omdat als je aangeeft op de controller dat je met een externe thermostaat werkt je een andere TOP moet gebruiken voor de watertemperatuur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
blb4 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Dit is waarom ik iets aan 't proberen ben met een relais - aangestuurd vanuit automatisering - op the thermostaataansluiting (CN2) om zo de waterpomp ook uit te zetten (nadat vanuit de automatisering de Compressor gestopt is (of gesignaleerd dat hij gestopt is). Dit werkt nog niet heel lekker omdat als je aangeeft op de controller dat je met een externe thermostaat werkt je een andere TOP moet gebruiken voor de watertemperatuur.
ok, dank je wel voor je extra uitleg. Als je het hebt uitgevogeld zou ik graag horen hoe je het hebt opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 16:53
KaDoos schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:55:
[...]

Wordt nog niet begrepen, is al diverse keren geschreven en niet alleen door mij, nogmaals dan.
Je hebt een Ta gevraagd, de WP is aan het verwarmen, als op een gegeven moment er niet meer genoeg afgifte is, zal de Ta gaan oplopen en de Tr ook. Tr gaat de gevraagde Ta benaderen en de Ta zal boven de gevraagde Ta komen, dit gaat door tot Ta 2° boven de gevraagde Ta is, dan stopt de compressor en de waterpomp blijft draaien. Op dat moment van stoppen kijkt hij ook naar de Tr, deze onthoud hij en als Ta 3° onder die temperatuur komt (de onthouden Tr van het moment van stoppen) zal hij opnieuw aangaan.
Voorbeeld T gevraagd is 26°, als hij loopt stopt hij als Ta=28°, Tr is dan ongeveer 24° die onthoud hij. Als Ta gezakt is naar 21° zou hij opnieuw moeten starten. In de cloud zie je dat hij met 0,2° meet, misschien gebruikt hij deze ook maar dat weet ik niet.
Als je de stooklijn even 1 of 2 verhoogt start hij ook opnieuw waarom hij dat doet snap ik ook niet want dat heeft niets met die onthouden Tr te maken, maar dat schijnen die kabouters te doen.
Misschien weet iemand dit. Zo zou het moeten werken en bij mij lijkt het daar ook op alhoewel ik me soms afvraag of hij niet iets te lang wacht, dan hebben die kabouters zich verslapen denk ik.

Bij @padoempats slaat hij af als de Tr volgens mij niet ver genoeg gestegen is, dan lijkt het mij dat de flow te laag is want hij kan zijn energie niet kwijt, dus probeer eens een hogere flow zodat Tr dichter naar Ta toe gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIKca_4fCvvvdXhFy2n2GQyDZig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7LtJARZtk7Smkc17J2f0vWz.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom slaat mijn compressor niet aan? Ik moest hem handmatig opnieuw opstarten en intussen was het niet meer comfortabel.

Hij ging uit bij Tr 26 graden, dus als Ta zakt naar onder 23 moest hij toch aan? (buitentemp was 11 graden en vanaf 15 graden mag hij verwarmen) Ik heb hem gelaten en zelfs bij 21 graden ging hij niet aan:/

[ Voor 63% gewijzigd door Reiziger88 op 29-10-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 06:09
denneappel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Ik gebruik de WP niet voor DHW. Het begon eigenlijk met de grote wens van WAF om een fysieke (en werkende thermostaat) in de woonkamer te hebben. Deze is verbonden met Home Assistant en is de enige input voor ons om de warmtepomp te sturen.
Welke thermostaat gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Reiziger88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:04:
[...]

[Afbeelding]

Waarom slaat mijn compressor niet aan? Ik moest hem handmatig opnieuw opstarten en intussen was het niet meer comfortabel.

Hij ging uit bij Tr 26 graden, dus als Ta zakt naar onder 23 moest hij toch aan? (buitentemp was 11 graden en vanaf 15 graden mag hij verwarmen) Ik heb hem gelaten en zelfs bij 21 graden ging hij niet aan:/
De vraag is waarom hij uit gaat bij de eerste run. De Ta loopt niet maar bij het afslaan verandert de buitentemperatuur (stooklijn) wel.
De buitentemperatuur wordt niet continue gemonitord, maar wordt ieder half uur gesampled ofzo, dus daar zit nog een tijdcomponent in. Ik vermoed dat de veranderende buitentemperatuur/stooklijn effect op de genoemde drie graden heeft

Verder lijkt er ook nog een microrun te zijn. Ik zie dat ook soms, maar kan er niet de vinger op leggen. Het lijkt of hij soms de pomp pas later omhoog gooit dan de compressor. Bij qm3 zie ik ze minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 29-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 16:53
Thorsd schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

De vraag is waarom hij uit gaat bij de eerste run. De Ta loopt niet maar bij het afslaan verandert de buitentemperatuur (stooklijn) wel.
De buitentemperatuur wordt niet continue gemonitord, maar wordt ieder half uur gesampled ofzo, dus daar zit nog een tijdcomponent in. Ik vermoed dat de buitentemperatuur/stooklijn effect op de genoemde drie graden heeft

Verder lijkt er ook nog een microrun te zijn. Ik zie dat ook soms, maar kan er niet de vinger op leggen. Het lijkt of hij soms de pomp pas later omhoog gooit dan de compressor. Bij qm3 zie ik ze minder.
Jawel, op het moment dat hij uitging, ging de buitemtemp van 8 naar 9 graden volgens mij. Op 8 graden is volgens stooklijn doel 27 graden en op 9 graden 26 graden dacht ik. Op dat moment stond ta op 28 en is dus 2 graden verschil met doel ta -> daardoor ging hij uit. Uitgaan gaat wel elke keer vrij netjes conform verwachting, maar aan gaan gaat helemaal niet conform de verhalen in dit forum. Namelijk -3 van de laatst bekende tr. Nu inmiddels ook 21 graden ta in huis, terwijl laatst bekende tr 26 graden was, maar compressor weigert aan te gaan:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Reiziger88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Jawel, op het moment dat hij uitging, ging de buitemtemp van 8 naar 9 graden volgens mij. Op 8 graden is volgens stooklijn doel 27 graden en op 9 graden 26 graden dacht ik. Op dat moment stond ta op 28 en is dus 2 graden verschil met doel ta -> daardoor ging hij uit. Uitgaan gaat wel elke keer vrij netjes conform verwachting, maar aan gaan gaat helemaal niet conform de verhalen in dit forum. Namelijk -3 van de laatst bekende tr. Nu inmiddels ook 21 graden ta in huis, terwijl laatst bekende tr 26 graden was, maar compressor weigert aan te gaan:(
Ja, ik zag het, mijn edit heeft je post gekruisd. Maar het vermoeden blijft gelijk, dat een veranderende buitentemperatuur ook effect heeft op wanneer hij weer aan gaat.
Als ik een vaste Ta instel, zie ik precies de 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:28
Het blijft elke ochtend toch wel weer een beetje een verassing wat de kabouters in het kastje de afgelopen nacht uitgevoerd hebben. Hieronder de afgelopen 2 nachten als voorbeeld.

Vr-Za nacht: Mooie lange run, pomp moduleert netjes terug, ziet er goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsuVpixkx-Xe07AtU919AKoL18I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qikD25uPgpRpxCT2Pu1hOkXj.png?f=fotoalbum_large

Za-Zo nacht: Pendelfestijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOr-FtwLxRRSFm7rs1wR8OgU3tU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQ2A5e9MydsKrEA1PUB7qrbJ.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed zie lijkt dit te komen doordat de buitentemp rond 02:20 met een graad opliep, hierdoor daalde de target temp met 1 graad en sloeg de pomp af. Doordat hij elke keer opstartfase doorloopt lijkt hij het opstartvermogen niet helemaal in het systeem kwijt te kunnen en begint te pendelen.

Wat denken jullie? En wat zou ik eventueel kunnen doen om dit te voorkomen? Ik zou er prima vrede mee hebben als tie wat langer wacht voordat tie weer aanspringt (vloerverwarming, dus die massa koelt niet zo snel af), maar ik zie nergens bijvoorbeeld een optie voor een minimale aan-uit tijd, of het aantal schakelingen per uur. Wat zijn dan de opties? dT van 5 naar 6? Min. temp van WAR instelling iets verhogen? (staat nu op 25).

Daarnaast kan ik ook nergens terugvinden wat voor de afschakeling zorgt, de Pana kabouters of de thermostaat. Is dit veld niet ergens in de grafiek te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDCcvEmXCb0tuTMUf5mktCDnCTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pDNcz9hIfNLO9P71vfHf6ti.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
Deismyna schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:54:
Het blijft elke ochtend toch wel weer een beetje een verassing wat de kabouters in het kastje de afgelopen nacht uitgevoerd hebben. Hieronder de afgelopen 2 nachten als voorbeeld.

Vr-Za nacht: Mooie lange run, pomp moduleert netjes terug, ziet er goed uit.

[Afbeelding]

Za-Zo nacht: Pendelfestijn...

[Afbeelding]

Als ik het goed zie lijkt dit te komen doordat de buitentemp rond 02:20 met een graad opliep, hierdoor daalde de target temp met 1 graad en sloeg de pomp af. Doordat hij elke keer opstartfase doorloopt lijkt hij het opstartvermogen niet helemaal in het systeem kwijt te kunnen en begint te pendelen.

Wat denken jullie? En wat zou ik eventueel kunnen doen om dit te voorkomen? Ik zou er prima vrede mee hebben als tie wat langer wacht voordat tie weer aanspringt (vloerverwarming, dus die massa koelt niet zo snel af), maar ik zie nergens bijvoorbeeld een optie voor een minimale aan-uit tijd, of het aantal schakelingen per uur. Wat zijn dan de opties? dT van 5 naar 6? Min. temp van WAR instelling iets verhogen? (staat nu op 25).

Daarnaast kan ik ook nergens terugvinden wat voor de afschakeling zorgt, de Pana kabouters of de thermostaat. Is dit veld niet ergens in de grafiek te krijgen?

[Afbeelding]
Vr-Za Was de Tb 10 graden, Za-Zo nacht 12/13 graden. Hogere Tb betekend hogere COP betekend meer opgewekte warmte en ik vermoed dat die extra hoeveelheid warmte niet door je systeem wordt afgegeven. Dus Tr loopt op waarmee ook Ta oploopt en je warmtepomp slaat af. Opgewekte warmtevermogen kan je ook in de grafiek zetten. Kan wel interessant zijn (ook om te kijken of ik gelijk heb :+ )

Een oplossing is de Ta met een graad verhogen, alleen dan zal ie minder langer runs maken bij een Tb van 10 graden. En als je op WAR only draait zal de temp. is huis stijgen. Een andere is quiet mode aan zetten, start ie minder snel op en blijft ie wat langer lopen. Of zo laten natuurlijk.

Ik zit met hetzelfde probleem en ben er ook nog niet helemaal achter wat de beste oplossing is. Dus als andere mensen betere tips hebben hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas68
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-04 22:57
Panasonic L-serie zelf installeren

Hallo,

Ik hoop in de eerste plaats dat ik deze vraag op de juiste plaats post!

Binnenkort komt er een all electric warmtepomp en mede door de enthousiaste commentaren hier op Tweakers wordt dat een Panasonic, in dit geval een 9 kW all-in-one L-serie (R290). Ik ga 'm zelf installeren maar wel onder supervisie van kennis met een installatiebedrijf. Dat installatiebedrijf heeft wel ervaring met warmtepompen maar nog niet met Panasonic.

Nu kunnen we bij de leverancier een inbedrijfstelling bijbestellen voor het lieve sommetje van 525,- ex. BTW en dat lijkt me best veel. Het is in essentie een monobloc, dus er hoeven geen gassen te worden afgevuld en misschien hoeven ze niet eens langs te komen maar blijft het bij wat parameters instellen in de cloud?

De hamvraag is in ieder geval: is de inbedrijfstelling van een Panasonic monobloc goed zelf te doen, of zeggen jullie dat die 525,- ex. de moeite waard is?

Zijn er hier trouwens mensen met een L-generatie? Ik zie vooral J en K voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Even een korte vraag met hopelijk snel antwoord :-)

Ik ben de installatie met een monobloc 5kw J serie aan het vullen. In de handleiding staat dat de Air purge valve outlet een hele slag moet worden geopend.

Moet deze ontluchter weer worden dichtgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Lucas68 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:38:
Panasonic L-serie zelf installeren

Hallo,

Ik hoop in de eerste plaats dat ik deze vraag op de juiste plaats post!

Binnenkort komt er een all electric warmtepomp en mede door de enthousiaste commentaren hier op Tweakers wordt dat een Panasonic, in dit geval een 9 kW all-in-one L-serie (R290). Ik ga 'm zelf installeren maar wel onder supervisie van kennis met een installatiebedrijf. Dat installatiebedrijf heeft wel ervaring met warmtepompen maar nog niet met Panasonic.

Nu kunnen we bij de leverancier een inbedrijfstelling bijbestellen voor het lieve sommetje van 525,- ex. BTW en dat lijkt me best veel. Het is in essentie een monobloc, dus er hoeven geen gassen te worden afgevuld en misschien hoeven ze niet eens langs te komen maar blijft het bij wat parameters instellen in de cloud?

De hamvraag is in ieder geval: is de inbedrijfstelling van een Panasonic monobloc goed zelf te doen, of zeggen jullie dat die 525,- ex. de moeite waard is?

Zijn er hier trouwens mensen met een L-generatie? Ik zie vooral J en K voorbij komen.
Die inbedrijfsstelling heb je wel nodig voor de subsidie. En misschien ook voor toekomstige garantie afhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucas68
  • Laatst online: 11-04 22:57
klump4u schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Die inbedrijfsstelling heb je wel nodig voor de subsidie. En misschien ook voor toekomstige garantie afhandeling.
Ah ik was niet helemaal duidelijk :/ Ik krijg van de installateur een complete factuur incl. inbedrijfstelling, dus voor de subsidie zou dat toch voldoende moeten zijn? De groothandel-leverancier geeft aan dat zij de inbedrijfstelling kunnen doen of dat de installateur dat kan doen, maakt niet uit voor de garantie.

De vraag is dus meer: is die inbedrijfstelling dermate complex dat het goedkoper of efficiënter is als we de leverancier dat laten doen, aangezien de uurtjes van de installateur ook niet gratis zijn? Of valt het wel mee en is gezond verstand + ervaring met warmtepompen van andere merken genoeg om het zelf te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:20
Baxke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:51:

Ik ben de installatie met een monobloc 5kw J serie aan het vullen. In de handleiding staat dat de Air purge valve outlet een hele slag moet worden geopend.

Nee

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Lucas68 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Ah ik was niet helemaal duidelijk :/ Ik krijg van de installateur een complete factuur incl. inbedrijfstelling, dus voor de subsidie zou dat toch voldoende moeten zijn? De groothandel-leverancier geeft aan dat zij de inbedrijfstelling kunnen doen of dat de installateur dat kan doen, maakt niet uit voor de garantie.

De vraag is dus meer: is die inbedrijfstelling dermate complex dat het goedkoper of efficiënter is als we de leverancier dat laten doen, aangezien de uurtjes van de installateur ook niet gratis zijn? Of valt het wel mee en is gezond verstand + ervaring met warmtepompen van andere merken genoeg om het zelf te doen?
Ik heb gewoon de factuur van installatie opgestuurd en de subsidie gekregen. Prijs was hoog genoeg voor de aanname dat ze hem door voor ook in bedrijf hebben gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lucas68 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Die installateur kan hem op factuur ook in bedrijfstellen.

En met de info op dit forum kom je al een heel eind. Weet niet waar je woont anders zou ik voor een ander bedrag dan je noemde het kunnen uitvoeren, stuur me dan ff een pb.

Vaak verdient men mijn kosten makkelijk terug vanwege de extra tips maar mag aannemen dat je installateur die ook kan geven en instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 29-10-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Baxke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:51:

Soms blijven ze druppelen, als na paar dagen nog zo is zou je hem kunnen sluiten, wel moet je op andere plekken in je woning af en toe testen op lucht (hoogste punt en of bij je magneet filter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
Tiesert schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Ik ben even niet bekend met de MQTT topics maar gebruik de Heishamon Integration. Deze automation triggered op het moment dat de compressor stopt en zet dan de warmtepomp uit om te voorkomen dat deze zelf weer gaat draaien na een korte onderbreking.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: warmtepomp - uit na compr stop
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
    below: 1
condition:
  - condition: state
    entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
    state: "on"
  - condition: state
    entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state
    state: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
action:
  - service: switch.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
mode: single
allard_070 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Welke thermostaat gebruik je hiervoor?
Ik gebruik Plugwise. Deze heeft een officiele integratie voor Home Assistant (local push). In Home Assistant kan ik zowel de huidige temperatuur als het setpoint zien. Setpoint is zowel fysiek als vanuit Home Assistant aan te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Altijd weer fijn zo, een laaste aansluiting maken...
incl meterkast, toch alweer 3 dagen mee bezig geweest aan een panasonic K serie met boilervat incl verwijdering gas verbrandings apparaat.
Morgen kijken of die nog op druk staat en dan vacumeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j62YJduL7YwfNXMRQHsCty1qZ5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFpOcxj3jptrw2yv1h8rJvVl.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Toch mooi om dit te zien; de kaboutertjes houden nu al 2,5 uur lang de Ta en Tr snaarstrak op 33 en 29.
WAR staat op 31 en dit is wat er van gemaakt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqhSX6hgxsXxWul1krLWDSpyy4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bvoGaJVLkN6hXHYvEUw7q2Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
Dank voor de snelle reacties. De WP heeft vandaag gedraaid en het is lekker warm in huis. Het moment van inbedrijfstellen kon ook niet beter, afgelopen vrijdag gaf de bijna 20 jaar oude Junkers VR-ketel een code C-4 (storing pressostaat) en stopte hij met verwarmen.

Inbedrijfstelrapportage inclusief foto's volgen wanneer alles gereed is :)

Het valt me op dat de druk in de leidingen wanneer de WP draait daalt naar 1 of zelfs 0,5 bar. Nu ik de WP heb
uitgeschakeld gaat de leidingdruk weer naar 1,8 bar. Komt iemand dit bekend voor? Is er een verklaring voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Baxke op 29-10-2023 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:25
Wat ik vooralsnog weet uit dit topic is dat de WP uitslaat als de Ta meer dan 3 minuten 2 graden of meer boven de Tsetpoint. Qua aangaan heb ik altijd gedacht dat dit was zodra de Ta meer dan 3 graden onder de TSetpoint zit.

Momenteel draai ik met een lage temperatuur vanwege de nieuwe vloerverwarming welke nog niet vol aanmag. Gister had ik een stabiele run van 7 uur (20Hz, 46 l/min) toen deze uiteindelijk uitging omdat de Ta 2 graden boven de setpoint kwam.

Daarna is hij echter niet weer aangegaan, pas toen ik vanochtend zelf de setpoint verhoogde van 24 naar 25 graden sprong hij aan (let niet op de verlaging/verhoging van de setpoint, dat is de softstart logica van de node-red flow):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V0J6jdhyas-cAzGuaujCNCOd_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vZt8RPWT1O4M3CiwSLTP2OEn.jpg?f=user_large

Kan iemand verklaren waarom hij niet eerder aanspringt, terwijl de watertemperatuur 4 graden onder de setpoint zit.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
ConQuestador schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:04:
Wat ik vooralsnog weet uit dit topic is dat de WP uitslaat als de Ta meer dan 3 minuten 2 graden of meer boven de Tsetpoint. Qua aangaan heb ik altijd gedacht dat dit was zodra de Ta meer dan 3 graden onder de TSetpoint zit.
De WP gaat weer aan als de Tr (niet Ta) 3 graden lager geworden is als bij het punt van afslaan. In ieder geval, als de setpoint Ta hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Thorsd schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

De WP gaat weer aan als de Tr (niet Ta) 3 graden lager geworden is als bij het punt van afslaan. In ieder geval, als de setpoint Ta hetzelfde blijft.
Tr was 23.25 bij afslaan, en was de laatste 4 uur voordat ik 'm zelf verhoogde 19,75

Dat is dus 23,5 lager, en toch ging ie niet aan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

Baxke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:17:
Dank voor de snelle reacties. De WP heeft vandaag gedraaid en het is lekker warm in huis. Het moment van inbedrijfstellen kon ook niet beter, afgelopen vrijdag gaf de bijna 20 jaar oude Junkers VR-ketel een code C-4 (storing pressostaat) en stopte hij met verwarmen.

Het valt me op dat de druk in de leidingen wanneer de WP draait daalt naar 1 of zelfs 0,5 bar. Nu ik de WP heb
uitgeschakeld gaat de leidingdruk weer naar 1,8 bar. Komt iemand dit bekend voor? Is er een verklaring voor?
Nee. Drukmeter staat bij mij dichtbij waar de WP het huis ingaat en die staat vrijwel altijd op ~1,5 bar (waar ik hem op afgevuld heb). Veranderd niet echt bij andere temperaturen.

Ik zou denken dat het iets met expansievat is? Leun je alleen op het interne EV of heb je nog een andere erbij?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:37
Reiziger88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

De Panasonic kaboutertjes hebben altijd weer een eigen wil. Denk eraan dat de Panasonic wel decimaal weergeeft maar met hele graden rekent en hoe hij afrond is altijd de vraag.
Wanneer het in huis teveel afkoelt in die tijd is het de vraag of je stooklijn niet een vraagje te laag staat. Probeer die minimum stooklijn eens op 27 te zetten ipv 26. Als het dan binnen bij veel zon te warm wordt zou je hem af kunnen laten slaan met de thermostaat.
Bij mij koelt het veel minder snel af in huis, als hij om 18.00 uur afslaat op een te hoge Ta zal hij voor 22.00 uur niet meer aangaan en dan gaat de nachtverlaging in.
Maar nogmaals ik zou de gevraagde Ta iets hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Die nachtverlaging, doen jullie dat eigenlijk met een thermostaat of door een stooklijnaanpassing in aquarea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
ik doe nachtverlaging met de thermostaat.
maar met de stooklijn lijkt me handiger voor de mensen die geen thermostaat gebruiken.

edit: ik heb ook eens beide gedaan, maar dat leverde niet veel meerwaarde op.

[ Voor 23% gewijzigd door sjimmie op 30-10-2023 11:36 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Thorsd schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Was het niet dat ie weer aangaat als Ta 3 graden onder de Tr ten tijde van uitgaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli

Heb ik ook hoor, alleen met wat hogere drukken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris 407 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Was het niet dat ie weer aangaat als Ta 3 graden onder de Tr ten tijde van uitgaan is?
Hij gaat gewoon netjes aan bij watertemp -3 onder target. En target waarde is weersafhankelijk uiteraard, het zit al in de naam 😋
Daarnaast icm interne thermostaat kan ook de compensation curve zich er nog mee bemoeien.

Al met al beginnen we de pana kabouters steeds beter te begrijpen.

Tip stel nooit je Ta target low onder de 26 graden in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Joris 407 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Volgensmij is dat hetzelfde, de Tr is gelijk aan Ta als de WP uit is en de waterpomp in snuffelmode draait.
Als de sensoren wat afwijken, zou het een klein beetje uit kunnen uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thorsd schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Volgensmij is dat hetzelfde, de Tr is gelijk aan Ta als de WP uit is en de waterpomp in snuffelmode draait.
Als de sensoren wat afwijken, zou het een klein beetje uit kunnen uitmaken.
Tis nog iets complexer dan de discussie ta of tr;
Hij gaat weer aan als je Ta -3 onder je Tr komt ten tijde van het uitschakelen. Dus bijvoorbeeld;

Target: 26
Ta 28 gaat hij uit. Als op dat moment je Tr 25 was gaat hij pas onder Ta22 weer aan.

Correct if i am wrong maar dat is wat ik hier lees. En de tip stel hem niet lager in dan 26graden blijft uiteraard gelden.

Nb
Laat je niet verwarren door Thermostat, dat gebruiken ze te pas en te onpas in service manuel.
Bedoelen ze hier soort temperatuur bewaking mee en niet dat ding wat wij thermostaat (intern of extern) mee bedoelen.

14.1.2 Heating Operation
14.1.2.1 Thermostat Control
 Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
 Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 30-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

Correct if i am wrong maar dat is wat ik hier lees. En de tip stel hem niet lager in dan 26graden blijft uiteraard gelden.
Dus jij zegt dat je niet lager kan gaan dan een setpoint van 26 graden ?? (wat inhoudt dat het water dus op een gegeven moment met 28 graden de vloer in gaat voor hij uit gaat)

[ Voor 13% gewijzigd door ConQuestador op 30-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Dus jij zegt dat je niet lager kan gaan dan een setpoint van 26 graden ??
Ja, maar ik val in herhaling 😋

Alles kan alleen geeft (soms) problemen.

Denk ook ff aan een inkomende backupheater omdat je retour (tr) onder de 20graden blijft voor meer dan 20min. En dat is niet fijn. Helemaal niet als je compressor dan afslaat vanwege een overshoot en je retour onder de 20 blijft. Dan heb je een vette energierekening.

Been there done that.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 30-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Ja, maar ik val in herhaling 😋

Alles kan alleen geeft (soms) problemen.

Denk ook ff aan een inkomende backupheater omdat je retour onder de 20 blijft voor meer dan 20min. En dat is niet fijn. Helemaal niet als je compressor dan afslaat en je retour onder de 20 blijft. Dan heb je een vette energierekening.

Been there done that.
Goed om te weten, vanwege de vvw merk ik nu dat hij in principe hele lange runs (>6 uur) kan draaien met een setpoint van 24 of 25 graden. Alleen duurt het ontzettend lang voor hij weer aan gaat waardoor het huis dus merkbaar afkoelt.

Kortom: zodra het kan ga ik zeker hoger zitten in aanvoer temperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjimmie
@ConQuestador @ErikVers Mijn WP gaat, kort samengevat, dit gedrag al vertonen bij een target van 27 graden. Soms heb ik het zelfs bij een target van 28 weleens. Mijn systeem is dus pas "veilig" bij minstens 29 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:53
ErikVers schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Die installateur kan hem op factuur ook in bedrijfstellen.

En met de info op dit forum kom je al een heel eind. Weet niet waar je woont anders zou ik voor een ander bedrag dan je noemde het kunnen uitvoeren, stuur me dan ff een pb.

Vaak verdient men mijn kosten makkelijk terug vanwege de extra tips maar mag aannemen dat je installateur die ook kan geven en instellen.
Het verschil tussen jouw kosten en die € 525,00 zal zijn dat jij al genoeg weet van Pana's en die installateur het nog moet leren op kosten van de subsidie. Daar is die subsidie ook (deels) voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:53

Waar meet je die druk? En hoe uitgebreid in hoogte is je leidingsysteem en waar staat de warmtepomp?

De circulatiepomp kan als er geen flow is een drukverschil maken van 1,3 bar, maar dat is niet waarschijnlijk. De bedoeling is dat er flow is. Het zou ook kunnen dat er nog een luchtkolom in een verticale leiding staat. Is alle lucht er echt uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 21:36
ConQuestador schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Goed om te weten, vanwege de vvw merk ik nu dat hij in principe hele lange runs (>6 uur) kan draaien met een setpoint van 24 of 25 graden. Alleen duurt het ontzettend lang voor hij weer aan gaat waardoor het huis dus merkbaar afkoelt.

Kortom: zodra het kan ga ik zeker hoger zitten in aanvoer temperatuur.
Vanwege dit gedrag draai ik in voor-en naseizoen op de timer. Als de WP in snuffelmode gaat vanwege Ta bereikt, blijft de circulatiepomp lopen. Bij VV duurt het dan veel te lang voordat de WP weer uit zichzelf opstart. Als de timer de WP uitzet, stopt ook de circulatiepomp en daalt de temperatuur van de sensoren veel sneller, want ze worden niet warm gehouden door de VV.
Ik kan zo wél draaien met setpoint onder 25.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Vanwege dit gedrag draai ik in voor-en naseizoen op de timer. Als de WP in snuffelmode gaat vanwege Ta bereikt, blijft de circulatiepomp lopen. Bij VV duurt het dan veel te lang voordat de WP weer uit zichzelf opstart. Als de timer de WP uitzet, stopt ook de circulatiepomp en daalt de temperatuur van de sensoren veel sneller, want ze worden niet warm gehouden door de VV.
Ik kan zo wél draaien met setpoint onder 25.
Ik draai met de interne thermostaat en (uiteraard) nachtverlaging dan werkt het voor mij prima. Inderdaad het stroomverbruik (een 20watt) voor de waterpomp overdag dicht bij het opstart moment moet je maar niet te veel naar kijken,
Reden dat ik hem niet uit gooi via de timer is dat ik nu niet eraan hoef te denken en het nooit te koud kan worden 24-7 en zelf vond ik ta iets hoger ook meer stralingswarmte voelbaar geven. Tja het kost iets COP maar merkte wel echt verschil tussen target 24-25 en nu 26graden.

De route die jij kiest heeft mij weleens 30kw extra op een dag gekost: TR bleef onder de 20graden en backup kwam erin terwijl daardoor de ta (setpoint 24) in overshoot ging, bleef de backupheater aan met gevolg uren draaien op 3kw.... omdat de tr onder de 20graden bleef hangen... 8)7 Ja het was -5 buiten vandaar dat die retour zo laag bleef maar toch je wilt dit niet en vandaar mijn advies: 24-7 aan icm nachtverlaging en setpoint niet lager dan 26 (voor sommigen zelfs nog wat hoger) Dit heeft dus nog niks met pendelen te maken maar vooral met het niet meer wakker worden en met het vastlopen in een backupheater loop. Tijdprogramma timer aan uit kan wel maar ook dan zou IK nooit onder de setpoint 26 meer gaan. Zeg niet dan dat ik hier niemand voor heb gewaarschuwd.

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 30-10-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 21:36
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Ik draai met de interne thermostaat en (uiteraard) nachtverlaging dan werkt het voor mij prima. Inderdaad het stroomverbruik (een 20watt) voor de waterpomp overdag dicht bij het opstart moment moet je maar niet te veel naar kijken,
Reden dat ik hem niet uit gooi via de timer is dat ik nu niet eraan hoef te denken en het nooit te koud kan worden 24-7 en zelf vond ik ta iets hoger ook meer stralingswarmte voelbaar geven. Tja het kost iets COP maar merkte wel echt verschil tussen target 24-25 en nu 26graden.

De route die jij kiest heeft mij weleens 30kw extra op een dag gekost: TR bleef onder de 20graden en backup kwam erin terwijl daardoor de ta (setpoint 24) in overshoot ging, bleef de backupheater aan met gevolg uren draaien op 3kw.... omdat de tr onder de 20graden bleef hangen... 8)7 Ja het was -5 buiten vandaar dat die retour zo laag bleef maar toch je wilt dit niet en vandaar mijn advies: 24-7 aan icm nachtverlaging en setpoint niet lager dan 26 (voor sommigen zelfs nog wat hoger) Dit heeft dus nog niks met pendelen te maken maar vooral met het niet meer wakker worden en met het vastlopen in een backupheater loop. Tijdprogramma timer aan uit kan wel maar ook dan zou IK nooit onder de setpoint 26 meer gaan. Zeg niet dan dat ik hier niemand voor heb gewaarschuwd.
Het schema met de timer hanteer ik nu een jaar of 6 zonder problemen. Nu is elk huis anders maar als het -5 dreigt te worden is bij mij de timer allang weer uit.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Het schema met de timer hanteer ik nu een jaar of 6 zonder problemen. Nu is elk huis anders maar als het -5 dreigt te worden is bij mij de timer allang weer uit.
Klopt en in mijn huis stond die vroeger gewoon nog uit via timer, (koelt niet zoveel af) en ik zoek naar een opstelling waarbij ik niet meer mee hoef te denken met het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Ook hier al na de eerste week draaien van de 7J het filter losgemaakt en het zat hardstikke vol met magnetiet, ondanks dat er ook een Caleffi filter in de retour zit.
Veel losgewoeld vuil uit de radiatoren vermoed ik, dat eerst op de bodem bleef liggen vanwege de lagere flow met een CV ketel en dat met de hoge flow van de Pana wordt losgewoeld.

Ik zou iedereen die een WP installeert op een bestaand CV systeem adviseren al vrij kort na ingebruikname het filter te controleren. Hopelijk wordt het wel snel minder nu; zal de Caleffi ook een keertje extra nog aftappen om te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ASW1 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:13:
Ook hier al na de eerste week draaien van de 7J het filter losgemaakt en het zat hardstikke vol met magnetiet, ondanks dat er ook een Caleffi filter in de retour zit.
Veel losgewoeld vuil uit de radiatoren vermoed ik, dat eerst op de bodem bleef liggen vanwege de lagere flow met een CV ketel en dat met de hoge flow van de Pana wordt losgewoeld.

Ik zou iedereen die een WP installeert op een bestaand CV systeem al vrij kort na ingebruikname het filter te controleren. Hopelijk wordt het wel snel minder nu; zal de Caleffi ook een keertje extra nog aftappen om te kijken.
Jep, goed dat je dat noemt.
Hier had ik het eerste jaar ook best veel troep erin zitten, wat jaar 2 (en nu 3) steeds minder is.
Het zal ook nog wel uitmaken welke van de 2 filters "het eerste" in de stroming zit, maar beter gewoon beide regelmatig legen totdat er niet veel meer in zit (dan kan je minder vaak controleren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
dof schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Nee. Drukmeter staat bij mij dichtbij waar de WP het huis ingaat en die staat vrijwel altijd op ~1,5 bar (waar ik hem op afgevuld heb). Veranderd niet echt bij andere temperaturen.

Ik zou denken dat het iets met expansievat is? Leun je alleen op het interne EV of heb je nog een andere erbij?
Goed punt. Ik heb even een groffe berekening gemaakt en ik schat de inhoud van het systeem op c.a. 200L.
Ik las in de handleiding dat een extra drukvat nodig is bij installaties met een inhoud van >150L.

Dank voor de tip, heb weer wat te doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:51:
[...]

Jep, goed dat je dat noemt.
Hier had ik het eerste jaar ook best veel troep erin zitten, wat jaar 2 (en nu 3) steeds minder is.
Het zal ook nog wel uitmaken welke van de 2 filters "het eerste" in de stroming zit, maar beter gewoon beide regelmatig legen totdat er niet veel meer in zit (dan kan je minder vaak controleren).
de caleffi filters (en elk ander type trouwens) filtert maar een beetje en haal over een langere tijd de troep eruit. dus bij zulke acties moet je zeker in het begin 1x per maand of zo filter leeghalen (systeem stoppen, magneet eraf trekken, 10 min wachten, en aftapkraan openen met bakje eronder) tot er geen meuk meer uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Laatst online: 12-06 18:52
Wat is jullie ervaring met de meest efficiënte manier voor het SWW van de douche?

Ik heb een ZB met een 500l buffervat, van april tm september is er genoeg zonnewarmte aanwezig om het douchewater prima te verwarmen. De andere maanden niet, ik heb vvw beneden en beneden bij de keuken een aparte boiler voor het warme water/Quooker. Omdat ik geen hygiëneboiler heb is er een aparte platenwisselaar ingezet. Hierbij verlies ik rond de 10 graden aan temperatuur voor SWW. Als ik met de WP alleen zou verwarmen zou ik aan 40 graden genoeg hebben voor de vvw. Maar te weinig voor de sww, ik heb dan de optie de WP naar 50graden te zetten plus legionella run, maar dat kost behoorlijk wat nutteloze energie lijkt me. Wel de goedkoopste oplossing nu.

Ik kan kiezen voor een doorstroomverwarmer. Deze zou van 30 graden dan 10 moeten verhogen voor SWW. Aanschaf en installeren kost extra en stroomverbruik. En welke variant gebruik je. 11 kw of hoger?

Ik kan een wpb nemen, alleen dan verwarm je veel onnodig water en hoge aanschafkosten en installatie is lastiger te implementeren in de huidige situatie.

Propaanboiler kan ook nog…

Van alle zonnepanelen hou ik nu ongeveer 1000kw over die nu in de auto gaat maar dat is tijdelijk.

Advies, ervaringen of tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Bensherman op 30-10-2023 20:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bensherman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:18:
Wat is jullie ervaring met de meest efficiënte manier voor het SWW van de douche?

Ik heb een ZB met een 500l buffervat, van april tm september is er genoeg zonnewarmte aanwezig om het douchewater prima te verwarmen. De andere maanden niet, ik heb vvw beneden en beneden bij de keuken een aparte boiler voor het warme water/Quooker. Omdat ik geen hygiëneboiler heb is er een aparte platenwisselaar ingezet. Hierbij verlies ik rond de 10 graden aan temperatuur voor SWW. Als ik met de WP alleen zou verwarmen zou ik aan 40 graden genoeg hebben voor de vvw. Maar te weinig voor de sww, ik heb dan de optie de WP naar 50graden te zetten plus legionella run, maar dat kost behoorlijk wat nutteloze energie lijkt me. Wel de goedkoopste oplossing nu.

Ik kan kiezen voor een doorstroomverwarmer. Deze zou van 30 graden dan 10 moeten verhogen voor SWW. Aanschaf en installeren kost extra en stroomverbruik. En welke variant gebruik je. 11 kw of hoger?

Ik kan een wpb nemen, alleen dan verwarm je veel onnodig water en hoge aanschafkosten en installatie is lastiger te implementeren in de huidige situatie.

Propaanboiler kan ook nog…

Advies, ervaringen of tips?
Meest efficiente (en financieel aantrekkelijke) oplossing is die hele zonneinstallatie op marktplaats gooien en die ruimte op je dak volgooien met zonnepanelen en een warmtepompboiler of een losse tank van 2 a 300l en de warmtepomp die op laten warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
ASW1 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:33:
Die nachtverlaging, doen jullie dat eigenlijk met een thermostaat of door een stooklijnaanpassing in aquarea?
Alleen stooklijnaanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Iemand ervaring in de K-serie split met boilervat?

Ik krijg telkens H64 hoge druk sensor fout.

Een google levert me dit op:
H64 Buitenunit hoge druk abnormaliteit
https://www.panasonicproc...-code%20Aquarea%20A2W.pdf
zou het een slechte stekker verbinding zijn of echt hoge druk storing?

De minimale lengte van koelleiding zit ik wel krap aan, 3 mtr afstand tot de buitenunit ongeveer.
Helaas niet langer kunnen maken.
Maar dat zou het toch niet kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3Tj1oft9F0W5a0sV1-Sk-t0h9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALJ6l0t6ZkY7X6w6oF3HsDqY.jpg?f=fotoalbum_tile

Soms springt die ook weer naar initialising, een soort reboot lijkt het.
Het display zit in de huiskamer ipv op de boiler nu.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

AUijtdehaag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:15:
Iemand ervaring in de K-serie split met boilervat?

Ik krijg telkens H64 hoge druk sensor fout.

Een google levert me dit op:
H64 Buitenunit hoge druk abnormaliteit
https://www.panasonicproc...-code%20Aquarea%20A2W.pdf
zou het een slechte stekker verbinding zijn of echt hoge druk storing?

De minimale lengte van koelleiding zit ik wel krap aan, 3 mtr afstand tot de buitenunit ongeveer.
Helaas niet langer kunnen maken.
Maar dat zou het toch niet kunnen zijn?

[Afbeelding]

Soms springt die ook weer naar initialising, een soort reboot lijkt het.
Het display zit in de huiskamer ipv op de boiler nu.
hoe heet ben je het vat aan het stoken op het moment dat hij in storing gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@flippy
Stond op 52 graden ingesteld, maar had wel powerfull ingesteld met geforceerd tapwater maken
Maar kreeg net te horen dat hij weer in storing was gevallen

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

AUijtdehaag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:28:
@flippy
Staat nu op 52 graden ingesteld, maar had wel powerfull ingesteld met geforceerd tapwater maken
ik bedoel hoe heet de watertemperaturen echt was, niet waar die op ingesteld is.

meet de lengte eens na, 3 meter is erg op de grens, kan zijn dat er wat koudemiddel uit moet.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 30-10-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vat was 51 graden @flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik bedoel de water/glycoltemperaturen tussen het binnen en buitendeel. mits je die kan zien.
of heb je de R32 uitvoering?

zit soms nog beetje te emmeren met die nieuwe serie....

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 30-10-2023 21:36 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 88 Laatste