Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

CR02 en CR03 zijn geen algemeen bekende aanduidingen voor de bedrading. Bovendien zijn beide bruikbaar al moet je voor CR3 dan wel de L van de thermostaataansluiting betrekken. Dat heb ik, maar dan met een honeywellachtige drieweg van Poolse makelij. Aan de doorlaat van koppelingen en appendages wordt ook overdreven belang gehecht. Bijvoorbeeld die Tameson met een Kv van 16m3/uur heeft dus een drukval van maar 0,1bar bij 27L/min. Daar mag je installatie niet op hangen.

Ik ben erg huiverig gedetailleerde aanbevelingen in de TS op te nemen. Ten eerste zijn ze snel verouderd, ten tweede zijn er dan altijd wel dingen die er op lijken maar net iets anders zijn en ten derde zijn de meeste tweakers toch altijd op zoek naar iets soortgelijks voor de helft van de prijs. Ik vind het belangrijker dat tweakers zelf proberen te begrijpen hoe iets werkt en waar hij op moet letten. Zowel bij het kopen, bij het installeren als bij het gebruik.
Eens ik doelde ook meer richting de auteur om het juiste schema als referentie 😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ASW1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Goed dat je het zegt, ik zie inderdaad vergelijkbaar gedrag hier, 's nacht blijft hij rustig doortokkelen op het moment maar overdag rond 12/13 graden is het uit met de lange runs.
Tja, net op de grens denk ik.

Ik moet/wil wat meer afgifte realiseren, maar dat wordt volgend jaar met uitbreiding van VVW naar keuken en gang. En in de nieuwe badkamer had ik al wel vvw buizen gelegd, maar moet ik ook nog een verdeler monteren en aansluiten. Dat kan dit jaar nog .. en en .. pfft, veel te veel te doen :)
[
Heb jij trouwens je thermostaat al aangesloten en zo ja bevalt hij? Heb hem hier wel opgehangen maar wil eerst een tijdje WAR draaien om handmatig de beste stooklijn te vinden voordat ik de thermostaat laat ingrijpen.
Nee, helaas nog niet. 'k Had wel een extra draadje getrokken voor de thermostaat tijdens WP aanleg, maar helaas recentelijk stukgetrokken bij werk in de kruipruimte. :-( Ga even een steviger draadje neerleggen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
FransvWoerkom schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:38:
CR02 en CR03 zijn geen algemeen bekende aanduidingen voor de bedrading. Bovendien zijn beide bruikbaar al moet je voor CR3 dan wel de L van de thermostaataansluiting betrekken. Dat heb ik, maar dan met een honeywellachtige drieweg van Poolse makelij. Aan de doorlaat van koppelingen en appendages wordt ook overdreven belang gehecht. Bijvoorbeeld die Tameson met een Kv van 16m3/uur heeft dus een drukval van maar 0,1bar bij 27L/min. Daar mag je installatie niet op hangen.

Ik ben erg huiverig gedetailleerde aanbevelingen in de TS op te nemen. Ten eerste zijn ze snel verouderd, ten tweede zijn er dan altijd wel dingen die er op lijken maar net iets anders zijn en ten derde zijn de meeste tweakers toch altijd op zoek naar iets soortgelijks voor de helft van de prijs. Ik vind het belangrijker dat tweakers zelf proberen te begrijpen hoe iets werkt en waar hij op moet letten. Zowel bij het kopen, bij het installeren als bij het gebruik.
Guilty as charged. :$
Ik kon achteraf gezien inderdaad gewoon de kleinere 1" driewegklep nemen i.p.v. de 1/14" versie. Ik ging er namelijk vanuit dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel, maar zo werkt dat dus (gelukkig) niet met de flow van CV systemen. Maar tot nu toe ben ik zeer tevreden met de Chinese kleppen en ben ik meer een liefhebber van het kogelkraanprincipe dan van de Honywellachtige plastic veersystemen.

Wat de CR02 en CR03 aanduidingen betreft denk ik dat dit meer een aanduiding is van de Chinezen zelf, of van de fabrikant van de kleppen. Maar er staat een mooie uitleg/schema bij hoe ze schakelen, dus dat is op zich niet zo moeilijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 24-10-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:55
Ik heb nu een poosje een monoblock (9 KW) voor mijn woning van 220 m2 vloeroppervlak. Ik merk dat de monoblock best veel aan het pendelen is en verwacht dat dit beter kan. Ben benieuwd of jullie suggesties hebben.

Mijn situatie:
- Woning van 1904 bestaande uit twee delen. Flink nageïsoleerd. Voorste deel (ongeveer 80 m2) wordt verwarmd middels radiatoren (T22 en T33). Achterste deel (ook ongeveer 80 m2) wordt verwarmd middels vloerverwarming. Op deze vv zitten nog pompen. Idee daarvan was dat ik soms met wat hogere termperaturen moet werken ivm de radiatoren in het voorgedeelte. Zo kan de pomp in vloerverwarming nog wat bijmengen.
- In het huis voor ben ik nu bezig de radiatoren te voorzien van heatboosters. Op echt koude dagen krijg ik het daar niet altijd goed warm (dan stook ik bij met houtkachel). Ik hoop dat de heatboosters daarin helpen. Ik heb nu 1 heatbooster geinstalleerd, er zijn nog 4 radiatoren te gaan. Valt me nu op dat de deltaT (getest bij 1 radiator) op de heatbooster niet veel verder komt dan 2,5 ongeveer.
- Het gedrag van de Panasonic ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU_YpjzaRxh-dT1J_PGWBpiG5ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lbf9eve6hOMQmudjAFqcYF2Y.jpg?f=fotoalbum_large

De stooklijn zoals ik die heb ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5RD6tpVqdjpQJ3CpLrrXVgLEzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXd6OfHARR7VhGgT8HNCDYLj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in het achterhuis een bedienunit van Panasonic hangen met een thermostaat. Die thermostaat staat op 22 graden, dus dat is niet de reden dat de Panasonic telkens stopt met verwaremn. Viel me gisteren bijvoorbeeld ook op dat de Panasonic een paar uur helemaal niet aansloeg, terwijl temperatuur binnen ongeveer 18 graden was. Ik zag wel op de bedinunit dat het pijltje wees naar het zonnetje (dus dat er warmtevraag is), maar er kwam geen warme toevoer.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? En hoe ik dat pendelen kan verhelpen?
Ik ben dus van plan om in het voorgedeelte van het huis alle radiatoren te voorzien van heatboosters. Heplt dat wellicht? Of zou ik toch de pomp bij de vloerverwarming moeten verwijderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:58
@Droplollie Als je de laagste temperatuur van de stooklijn wat hoger zet (bv 28), help dat voor beide:
1. Je afgifte wordt wat hoger dus de pendellus wordt wat langer, en die 22's en 33's doen anders ook bijna niets.
2. Als hij afslaat door pendelen (Ta te hoog), dan moet Tr eerst 3 graden zakken voordat hij weer aan gaat. Bij jou is dat dus nu ~18 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:16
Thorsd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:18:
@Droplollie Als je de laagste temperatuur van de stooklijn wat hoger zet (bv 28), help dat voor beide:
1. Je afgifte wordt wat hoger dus de pendellus wordt wat langer, en die 22's en 33's doen anders ook bijna niets.
2. Als hij afslaat door pendelen (Ta te hoog), dan moet Tr eerst 3 graden zakken voordat hij weer aan gaat. Bij jou is dat dus nu ~18 graden.
Eens, die 23 graden is voor jou systeem (met radiatoren) echt veel te laag. Ik heb ‘m bij 15 graden buiten op 28 graden staan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
Dank. Ik heb het aangepast naar ook 28 graden bij 15 buiten. Eens kijken wat dat doet. Is dat niet negatief voor rendement? Of is eigenlijk dat pendelen vooral negatief?

Zijn hier meer mensen die nog werken met een pomp op de vvw? Ik heb niet de indruk dat dit contaproductief is (in tegenstelling tot een vertegenwoordiger van Panasonic die kwam kijken toen mijn installateur aan het werk was; hij was van mening dat dit echt niet kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Droplollie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:33:
Dank. Ik heb het aangepast naar ook 28 graden bij 15 buiten. Eens kijken wat dat doet. Is dat niet negatief voor rendement? Of is eigenlijk dat pendelen vooral negatief?
Ja, de COP zal iets lager zijn, maar op het totaal is het effect niet zo groot. Het rendement is nu sowieso hoog, hier met een Ta van 28 nu een COP van ~7.5. De meeste kWh-tjes in een jaar gaan er doorheen als het koud is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:38
Thorsd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Als je 0V meet tussen N-C en N-O met een afgekoppelde 3-wegklep, en je meet wel 230V bij 2-wegklep, dan lijkt me dat er iets mis is met het relais (of met de schroefcontacten, of wat ertussen zit).

Hoor je het relais klikken? En ziet alles er goed uit? Dus geen tekenen van doorgebrande traces op de voor- of achterkant van de printplaat, of bij het relais (RY-V3) en de schroefconnectors.
Om hier nog even op terug te komen, @Carboy54 heeft een nieuwe printplaat opgestuurd en nu werkt de driewegklep probleemloos.
Ik had het RY-V3 relais nog doorgemeten (op de pcb) en beide contacten waren open. Dus of kapot relais of misschien slechte soldeer verbinding met het common pootje van het relais. Verder was er niks te zien aan het relais en de pcb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Graag jullie advies / kennis voor het volgende: Ik heb afgelopen zondag wat extra water in het systeem gestopt om de druk wat op te voeren, deze stond op iets meer dan 1,6 bar na het vullen. Nu ik net weer even gekeken heb stond de druk alweer iets onder de 1,6 bar. Dit is gemeten op de drukmeter op het expansievat op zolder. Als ik de drukmeter beneden op de warmtepomp uitlees is de druk 2,4 bar. Dat verschil zou ik dan alleen kunnen verklaren door de hoogte, al lijkt het wat veel.

Mijn zorg is dat er dan toch ergens een lek in het systeem zit aangezien de druk niet gelijk blijft. De reden dat ik was gaan bijvullen was ook omdat ik de druk wat aan de lage kant vond en mijn aanname was dat dat kwam omdat er na de eerste draaidagen nog wat lucht ontsnapt was uit het systeem. Maar inmiddels draait de boel nu zo'n twee weken en zou ik verwachten dat de druk stabiel blijft.

Wat denken jullie? duidt dit op lekkage? Of spelen er andere factoren? Er heeft overigens eerder een lekkage gezeten in de vloerverwarming (fout aannemer), maar toen zag je de drukmeter ook wel direct terugvallen en kwam het water ook uit het plafond lopen... dat is nu niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:16
Aurelium schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:04:
Graag jullie advies / kennis voor het volgende: Ik heb afgelopen zondag wat extra water in het systeem gestopt om de druk wat op te voeren, deze stond op iets meer dan 1,6 bar na het vullen. Nu ik net weer even gekeken heb stond de druk alweer iets onder de 1,6 bar. Dit is gemeten op de drukmeter op het expansievat op zolder. Als ik de drukmeter beneden op de warmtepomp uitlees is de druk 2,4 bar. Dat verschil zou ik dan alleen kunnen verklaren door de hoogte, al lijkt het wat veel.
10 meter hoogteverschil is 1 bar drukverschil.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
blb4 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:35:
[...]

10 meter hoogteverschil is 1 bar drukverschil.
Check, dat is dan alvast verklaard. Blijft het afnemen van de druk op de meter boven nog als vraagteken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Aurelium op 24-10-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Zijn hier meer mensen die nog werken met een pomp op de vvw? Ik heb niet de indruk dat dit contaproductief is (in tegenstelling tot een vertegenwoordiger van Panasonic die kwam kijken toen mijn installateur aan het werk was; hij was van mening dat dit echt niet kon).
Ben ik wel hem eens, die verdeler met pomp op marktplaats zetten zou t eerste zijn wat ik zou doen en een eentje zonder pomp erin. Geeft je meer afgifte ivm het niet meer bijmengen en een beter rendement.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Ben ik wel hem eens, die verdeler met pomp op marktplaats zetten zou t eerste zijn wat ik zou doen en een eentje zonder pomp erin. Geeft je meer afgifte ivm het niet meer bijmengen en een beter rendement.
Helemaal eens, de eenmalige kosten zijn het niet (zie bijv. de RVS verdeler van Heima), best mogelijke flow en geen onnodig verbruik van een extra pomp.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Recent een eerste Pana 7J op radiatoren geinstalleerd en opgeleverd (vloerverwarming was geen optie); leidingwerk meerlagenbuis 26mm > 22mm bestaand CV circuit, WAR uit voorzorg vanaf 35 graden ingesteld bij delta T 5 graden. Blijkt (zoals verwacht ;-)) uitstekend te lopen, met in dit tussenseizoen goede runs (van minimaal een half uur). Er komt nog een extra radiator bij in het voorjaar en wellicht radiatorfans. Vrijstaande woning, goed geisoleerd.

Wat is in jullie ervaring (in een soortgelijke radiatorsetup) het minimum qua aanvoertemperatuur waarbij nog fatsoenlijke runs haalbaar zijn? Voorlopig wil ik het even aanzien, maar het zou mooi zijn om richting de 30 graden te gaan.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

lbreman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:13:
Recent een eerste Pana 7J op radiatoren geinstalleerd en opgeleverd (vloerverwarming was geen optie); leidingwerk meerlagenbuis 26mm > 22mm bestaand CV circuit, WAR uit voorzorg vanaf 35 graden ingesteld bij delta T 5 graden. Blijkt (zoals verwacht ;-)) uitstekend te lopen, met in dit tussenseizoen goede runs (van minimaal een half uur). Er komt nog een extra radiator bij in het voorjaar en wellicht radiatorfans. Vrijstaande woning, goed geisoleerd.

Wat is in jullie ervaring (in een soortgelijke radiatorsetup) het minimum qua aanvoertemperatuur waarbij nog fatsoenlijke runs haalbaar zijn? Voorlopig wil ik het even aanzien, maar het zou mooi zijn om richting de 30 graden te gaan.
Pas eentje geïnstalleerd waarbij er al van te voren bekend was dat te weinig radiatoren voor het mooie hangen, daar is 38(!) de ondergrens momenteel en draait dan nu lange runs en einde middag wat kortere van ongeveer 45min. Dit is met drie radiatoren (en wel heatfan waardoor al 2 graden lager kon) ook wel te verwachten. Binnenkort komen er twee radiatoren bij en stel ik hem een graad of 5 lager in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32

Hier ook alleen radiatoren (had overigens graag vloerverwarming, maar er lag een prachtige houten vloer dus geen optie).

7J draait sinds een maand of twee hier.

Volgende hoeveelheid radiatoren en stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjjCEUKQ_97D_vBDurnegIHalxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXwjPD1OT7NmTW3tlMCEI9qP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAFs2CPs7WcE-En2HTcuhX3XndE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qss1KkUEownqRZvDx853OdlQ.jpg?f=fotoalbum_tile

De berekende afgifte met alles open bij 35/30 is 2.3kW, maar je ziet dat de laatste runs doorgaans stabiliseren op Ta/Tr van 34/30 dus dan kom je net wat hoger uit.

De radiatoren op de 1ste verdieping zijn natuurlijk vrij klein, wij gaan zien van de winter hoe het gaat. Enige kamer die daar echt lekker warm moet worden is mijn kantoor dus desnoods hang ik daar een grotere T22 op.

Verder moduleert hij altijd terug naar 19-22 Hz en blijft daar hangen met ca. 10l/m. Daarom denk ik ook niet dat de stooklijn lager kan. Hooguit dat ik nog 34C kan hanteren bij nog lagere buitentemperaturen. Moeten ook even zien uiteraard hoe het gaat als het kouder wordt.

Ook een 22mm hoofdleiding hier die echt niet te vervangen was en met de standard pompsnelheid krijg ik 20l/m dus ook voldoende voor de 7J.

Mijn enige 'probleem" is de radiator in de hal. Die zit heel dicht op de hoofdleiding en de thermostatkraan (Heimeier V-Exact II) maakt vrij veel geluid bij flow-rates boven 15 l/m.

Misschien dat iemand een idee hiervoor heeft? Ik dacht zelf aan een voetventiel monteren om zo het knijpen van deze radiator te spreiden over 2 onderdelen. Als de radiator helemaal openstaat valt het geluid mee, maar dan werkt de radiator bijna als een bypass, dus dat gaat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier een J5 met alleen radiatoren, ook 5 meter 26mm meerlagenbuis naar 22 bestaand circuit.
Stooklijn van 40-28 bij -10/15. DeltaT op 4 graden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Naliya schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:12:

Mijn enige 'probleem" is de radiator in de hal. Die zit heel dicht op de hoofdleiding en de thermostatkraan (Heimeier V-Exact II) maakt vrij veel geluid bij flow-rates boven 15 l/m.

Misschien dat iemand een idee hiervoor heeft? Ik dacht zelf aan een voetventiel monteren om zo het knijpen van deze radiator te spreiden over 2 onderdelen. Als de radiator helemaal openstaat valt het geluid mee, maar dan werkt de radiator bijna als een bypass, dus dat gaat ook niet.
Hier ook zo'n zelfde type herrieschopper, deze maakt altijd lawaai, ook als hij helemaal open staat. Oplossing nu is dat hij dicht staat. Ik dacht aan een ander ventiel monteren, maar als iemand andere ideeen heeft, hou ik me aanbevolen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 24-10-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
ErikVers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Maar probleem is hier dus dat huis eigenlijk uit twee delen bestaat die middels een (koude) gang met elkaar in verbinding staat. Het ene deel heeft alleen radiatoren (dus hogere aanvoertemp nodig) en achter alleen vvw (kan dus af met lagere aanvoer). Door die pomp kan ik de relatief hoge aanvoertemperatuur nog mengen, als die eraf gaat jaag ik toch te veel warm water door de vloer waardoor het achter heel warm wordt? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

Afhankelijk van je isolatie kan je wellicht ook wel uit met een lagere temperatuur door je radiatoren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Droplollie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:54:
Maar probleem is hier dus dat huis eigenlijk uit twee delen bestaat die middels een (koude) gang met elkaar in verbinding staat. Het ene deel heeft alleen radiatoren (dus hogere aanvoertemp nodig) en achter alleen vvw (kan dus af met lagere aanvoer). Door die pomp kan ik de relatief hoge aanvoertemperatuur nog mengen, als die eraf gaat jaag ik toch te veel warm water door de vloer waardoor het achter heel warm wordt? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ken de precieze situatie niet maar het zal afhangen van de benodigde warmte in beide delen. Wanneer de afgifte van je radiatoren (al dan niet voorzien van fans) voldoende is dan kun je de vloerverwarming wat knijpen waardoor die minder warmteafgifte heeft en het geheel in balans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06

Ik heb ongeveer hetzelfde: Panasonic noemt het in alle service manuals "simple 2-zone". Het enige verschil met jouw installatie is dat jouw mengverdeler wordt gestuurd door een thermostaatventiel de mijne door een mengventiel, gestuurd door de Pana met een uitbreidingsbordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXEtaXjlue3D_GrrQu6wG_j19Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QolsKiGWK84iqdic6um9WWq7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
Ethirty schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:57:
Afhankelijk van je isolatie kan je wellicht ook wel uit met een lagere temperatuur door je radiatoren.
Heb het al twee winters wat getest. Ik kom een heel eind met max (op echt koude dagen) iets van 35 door radiatoren. En anders tussen de 25 en iets van 32 graden. In principe is dat niet snel te 'heet' voor vvw denk ik?
lbreman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Ik ken de precieze situatie niet maar het zal afhangen van de benodigde warmte in beide delen. Wanneer de afgifte van je radiatoren (al dan niet voorzien van fans) voldoende is dan kun je de vloerverwarming wat knijpen waardoor die minder warmteafgifte heeft en het geheel in balans is.
Mijn situatie:
- Woning van 1904 bestaande uit twee delen. Flink nageïsoleerd. Voorste deel (ongeveer 80 m2) wordt verwarmd middels radiatoren (T22 en T33). Achterste deel (ook ongeveer 80 m2) wordt verwarmd middels vloerverwarming. Voor ga ik dus nog fans plaatsen.

Al met al verwacht ik dus dat het idd zonder pomp zou moeten kunnen. Jammere is dat er natuurlijk niet echt meer een weg terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Droplollie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:54:
[...]

Bij mij zit de vloerverwarming op de BG, de convectoren op de verdieping met houten vloeren. Vandaag draaiden de convectoren op 32° en de vloer op 23°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Herw76 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:48:
[Afbeelding]

Zo na 10 maanden is onze warmtepomp ook binnen .
Alleen een 9j en we hadden een 7j besteld 😁.
En dat voor de dezelfde prijs
Heb je toevallig ook nog een foto van hoe het achter de wp is aangesloten? Ben hier wel naar benieuwd omdat ik op eerdere foto's zag dat je ook 2 terreinleidingen hebt gebruikt. Dat is vergelijkbaar met hoe ik het wil gaan maken (2x heat uno 110mm) maar ben nog even aan het puzzelen t.a.v. de grindbak en hoe de terreindleiding en mantelbuis erin te verwerken. Zag dat je dat wel mooi had gedaan. Heb je de afmetingen misschien beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:05
klump4u schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Hier een J5 met alleen radiatoren, ook 5 meter 26mm meerlagenbuis naar 22 bestaand circuit.
Stooklijn van 40-28 bij -10/15. DeltaT op 4 graden.
28 graden is wel heel laag met alleen radiatoren. Bij mij garantie voor pendelen. Ik ga / kan nu niet lager dan 32 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Wt1bohjUiESACAjmWbaftbK3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ovo7m1NsVVzvo3JAonHczCaU.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Bij mij zit de vloerverwarming op de BG, de convectoren op de verdieping met houten vloeren. Vandaag draaiden de convectoren op 32° en de vloer op 23°.
Dat is inderdaad wel een aardig verschil.
Een nadeel van mijn set up nu is dat ik ook nog eens in het achterste deel 2 pompen heb (vanwege een latere aanbouw die niet op huidige vvw kon worden aangesloten). Dat maakt het wel iets complexer dan jouw oplossing denk ik, maar het is wel een interessante. Zo te zien heb ik daar voor die CZ-NS4P voor nodig, moet ik beide pompen vervangen en moet er iets van een mengventiel voor de verdelers geplaatst worden als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
Joris 407 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

28 graden is wel heel laag met alleen radiatoren. Bij mij garantie voor pendelen. Ik ga / kan nu niet lager dan 32 graden.

[Afbeelding]
28 graden Ta bij 15 buitentemperatuur of 32 Ta bij 7 graden buiten.
Sorry maar ik zie het verschil niet zo al is het moeilijk te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
ASW1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

28 graden Ta bij 15 buitentemperatuur of 32 Ta bij 7 graden buiten.
Sorry maar ik zie het verschil niet zo al is het moeilijk te vergelijken.
Nou: Ta 32 bij 7 graden buiten, betekent ook 32 graden bij alles boven de 7 graden buitentemperatuur. Dus nooit een Ta lager dan 32. De lijn in de grafiek wordt horizontaal boven de 7 graden buitentemperatuur

[ Voor 8% gewijzigd door Joris 407 op 24-10-2023 22:28 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Joris 407 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Nou: Ta 32 bij 7 graden buiten, betekent ook 32 graden bij alles boven de 7 graden buitentemperatuur. Dus nooit een Ta lager dan 32. De lijn in de grafiek wordt horizontaal boven de 7 graden buitentemperatuur
Oh is dat zo, vroeg me altijd al af hoe dat geëxtrapoleerd werd.
Dank dat is een stukje informatie.

Hoe werkt dat aan de onderkant van de stooklijn, wat is de functie van de horizontale lijn daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
mister_muller schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Heb je toevallig ook nog een foto van hoe het achter de wp is aangesloten? Ben hier wel naar benieuwd omdat ik op eerdere foto's zag dat je ook 2 terreinleidingen hebt gebruikt. Dat is vergelijkbaar met hoe ik het wil gaan maken (2x heat uno 110mm) maar ben nog even aan het puzzelen t.a.v. de grindbak en hoe de terreindleiding en mantelbuis erin te verwerken. Zag dat je dat wel mooi had gedaan. Heb je de afmetingen misschien beschikbaar?
Ik heb 2 terreinleidingen van 32 mm van Weijers uit Waalwijk .
Welke afmetingen bedoel je ?
Zal morgen een foto maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Droplollie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Dat is inderdaad wel een aardig verschil.
Een nadeel van mijn set up nu is dat ik ook nog eens in het achterste deel 2 pompen heb (vanwege een latere aanbouw die niet op huidige vvw kon worden aangesloten). Dat maakt het wel iets complexer dan jouw oplossing denk ik, maar het is wel een interessante. Zo te zien heb ik daar voor die CZ-NS4P voor nodig, moet ik beide pompen vervangen en moet er iets van een mengventiel voor de verdelers geplaatst worden als ik het goed begrijp?
Ik heb op de verdeler een mengventiel VRG131 met daarop een servo ARA661 van ESBE. Beide via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 07:51
klump4u schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Ik heb de Emos P5604 en deze heeft 3 aansluitingen om te koelen of te verwarmen, thermostaat kun je met de draaiknop bedienen om hem op koelen of verwarmen te zetten.
https://www.amazon.nl/EMO...e&pd_rd_i=B08FTF6CY5&th=1
Ik heb ook de Emos P5604 ruimtethermostaat besteld voor mijn KIT-ADC07K3E5. De Engelse handleiding van de thermostaat is erg beknopt, waardoor het voor mij niet duidelijk is hoe ik de thermostaat aansluit op de CN2 aansluiting van de binnenunit. Ik wil het gaan gebruiken voor verwarmen en koelen. Kan iemand aangeven welke poorten ik met elkaar moet verbinden (zie onderstaande afbeelding)? Klopt het dat ik daarvoor een 3 aderige kabel gebruik van 0,5mm2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvAr7AeRxPSb9vNTWo8EqcDBLRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IbDCBhJ0c6Vfb7PbCDAT9TxU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Herw76 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Ik heb 2 terreinleidingen van 32 mm van Weijers uit Waalwijk .
Welke afmetingen bedoel je ?
Zal morgen een foto maken
Hier ook terreindleiding 32mm. Geeft dat met isolatie ook 110mm zoals die van Terrendis?

Qua maten, bedoel ik de afmetingen van dd grindbak, diepte, en in die grindbak de locatie waar de leidingen naar boven komen. De grindbak lijkt op de foto overal mooi om de wp te vallen voor het vrijkomende water.

P.s. heb je al kunnen waarnemen of inderdaad het water overal mooi binnen de grindbak valt en blijft?

Erg bedankt alvast voor de foto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

kjoosten schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:56:
[...]

[...]

Ik heb ook de Emos P5604 ruimtethermostaat besteld voor mijn KIT-ADC07K3E5. De Engelse handleiding van de thermostaat is erg beknopt, waardoor het voor mij niet duidelijk is hoe ik de thermostaat aansluit op de CN2 aansluiting van de binnenunit. Ik wil het gaan gebruiken voor verwarmen en koelen. Kan iemand aangeven welke poorten ik met elkaar moet verbinden (zie onderstaande afbeelding)? Klopt het dat ik daarvoor een 3 aderige kabel gebruik van 0,5mm2?

[Afbeelding]
Je verbind L vanuit pana met Com en dan test je ff welke hij signaal geeft (dacht NO) tijdens verwarmen en daar V op en de ander (dan NC dus) op K

Let wel op dat je K (en bij voorkeur ook V) onderbreekt met een schakelaar zodat je bewust de winter en zomer periode een omschakeling doet tussen vrijgeven verwarmen of koelen. Deze schakelaar plaats je bijvoorbeeld in een trapkast of meterkast 👍

De pana zorgt zelf ook voor vrijgave maar soms is het sochtends net nog koud in de woning en kan hij dan gaan verwarmen terwijl dan smiddags woning op temp is en dus koelsignaal verstuurd zou worden en als dan buitentemp boven je vrijgave komt gaat hij smiddags koelen 🙈

Nadeel van deze Emos is dat je maar één doel temp in kan stellen maar daar is mee te leven en is voor mij de beste optie tot nu toe.

Wat betreft kabel trek ik altijd een 4x0.8 zodat je later ook met een ander type thermostaat nog zou kunnen werken.

Edit 8:12
Glashelder handleiding toch? Zie foto, No op Verwarmen en Nc op Koelen

Ik check t zelf wel altijd ff welke spanning staat tijdens verwarmen. Net als een driewegklep tijdens sww of heat test ik altijd vooraf of juist is aangesloten voordat monteer. Ik noem dat voorbereiden een ander noemt het autistisch 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDMQ4kp1mB38scH20A2St1JXv9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/khszGd2jPs2J2IREVihGozxm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 25-10-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:21
ASW1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Oh is dat zo, vroeg me altijd al af hoe dat geëxtrapoleerd werd.
Dank dat is een stukje informatie.

Hoe werkt dat aan de onderkant van de stooklijn, wat is de functie van de horizontale lijn daar?
De lijn laat gewoon zien tot welke temperatuur de TA wordt opgestookt bij een bepaalde buitentemperatuur. Dus bij minus 10 graden en kouder wordt de TA 40. Bij plus 7 graden en warmer wordt de TA 32 graden. En vanaf minus 10 to plus 7, wordt de TA telkens ietsje lager, van 40 naar 32. De kunst is om na ervaring in je eerste stookseizoen aan te voelen welke stooklijn het beste bij je huis past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
@ASW1 zie post hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

Je verbind L vanuit pana met Com en dan test je ff welke hij signaal geeft (dacht NO) tijdens verwarmen en daar V op en de ander (dan NC dus) op K

Let wel op dat je K (en bij voorkeur ook V) onderbreekt met een schakelaar zodat je bewust de winter en zomer periode een omschakeling doet tussen vrijgeven verwarmen of koelen. Deze schakelaar plaats je bijvoorbeeld in een trapkast of meterkast 👍

De pana zorgt zelf ook voor vrijgave maar soms is het sochtends net nog koud in de woning en kan hij dan gaan verwarmen terwijl dan smiddags woning op temp is en dus koelsignaal verstuurd zou worden en als dan buitentemp boven je vrijgave komt gaat hij smiddags koelen 🙈

Nadeel van deze Emos is dat je maar één doel temp in kan stellen maar daar is mee te leven en is voor mij de beste optie tot nu toe.

Wat betreft kabel trek ik altijd een 4x0.8 zodat je later ook met een ander type thermostaat nog zou kunnen werken.

Edit 8:12
Glashelder handleiding toch? Zie foto, No op Verwarmen en Nc op Koelen

Ik check t zelf wel altijd ff welke spanning staat tijdens verwarmen. Net als een driewegklep tijdens sww of heat test ik altijd vooraf of juist is aangesloten voordat monteer. Ik noem dat voorbereiden een ander noemt het autistisch 😋

[Afbeelding]
In plaats van de twee schakelaars om om te schakelen tussen zomer en winter kun je ook een kruisschakelaar installeren die NO en NC verwisselt. Na het checken wat hij doet, schrijf je er Zomer en Winter op. Heeft Emos geen thermostaat waar die schakelaar al op zit?

EDIT: Suf idee. Het relais in de Emos heeft natuurlijk geen uitstand, dus met die kruisschakelaar gaat de pana afwisselend koelen en verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 25-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

In plaats van de twee schakelaars om om te schakelen tussen zomer en winter kun je ook een kruisschakelaar installeren die NO en NC verwisselt. Na het checken wat hij doet, schrijf je er Zomer en Winter op. Heeft Emos geen thermostaat waar die schakelaar al op zit?

EDIT: Suf idee. Het relais in de Emos heeft natuurlijk geen uitstand, dus met die kruisschakelaar gaat de pana afwisselend koelen en verwarmen.
Dat zou kunnen alleen gaat hij dan wellicht te veel ook koelen. Vandaar dat ik kies voor koelen en verwarmen schakelaar waarbij ik eronder zet;
Let op, advies om niet allebei op 1 te zetten!

Edit; als ik ooit de perfecte combi heb gevonden zal ik het hier delen.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 25-10-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Die 3 tot 5 dagen per jaar dat ik wil koelen heb ik er een zigbee relais aan hangen die ik dan via mijn Home Assistant kan bedienen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Vraagje; via de panasonic app en/of de webversie van de Aquarea Smart Cloud kun je een weekschema instellen met maximaal 6 schakelmomenten per dag.
Dit heb ik gedaan en dit weekschema is nu zichtbaar in de app op telefoon, tablet en webversie.
De pana gaat echter niet aan wanneer dit zou moeten volgens het schema.

Wanneer ik in de meegeleverde afstandsbediening/controller kijk zijn alle velden leeg; het weekschema is dus niet overgenomen. Mis ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ASW1 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:15:
Vraagje; via de panasonic app en/of de webversie van de Aquarea Smart Cloud kun je een weekschema instellen met maximaal 6 schakelmomenten per dag.
Dit heb ik gedaan en dit weekschema is nu zichtbaar in de app op telefoon, tablet en webversie.
De pana gaat echter niet aan wanneer dit zou moeten volgens het schema.

Wanneer ik in de meegeleverde afstandsbediening/controller kijk zijn alle velden leeg; het weekschema is dus niet overgenomen. Mis ik hier iets?
Klopt. Je moet óf de controller gebruiken óf de smart cloud. Het schema van de controller wordt bij je thuis bewaard. Het andere in de cloud. Ze werken niet samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Klopt. Je moet óf de controller gebruiken óf de smart cloud. Het schema van de controller wordt bij je thuis bewaard. Het andere in de cloud. Ze werken niet samen.
Inderdaad zo. En @ASW1 dan is het ook nog zo dat je moet instellen welke leidend is. Dus als je de ene instelt en de andere is leidend, of je stelt de beide in, dan kan je een ander resultaat krijgen dan je verwacht.
En ik heb eens mijn WP een paar weken van de stroom gehad, waarna het "lokale" schema gewist bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FransvWoerkom schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Wel lange runs gegarandeerd :+

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
sjimmie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Inderdaad zo. En @ASW1 dan is het ook nog zo dat je moet instellen welke leidend is
Ik ben dat nergens tegen gekomen, weet je nog waar je dat in kunt stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ASW1 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Ik ben dat nergens tegen gekomen, weet je nog waar je dat in kunt stellen?
Op het display van de controller stel je in of de interne actief is of niet.
Knop linksonder (met de 8 vakjes) en dan de picto linksonder (met de klok+kalender)
Streepje eronder is "wel actief".

Wanneer die NIET actief is dan is theoretisch de cloud actief, mits daar dan wat in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-09 23:21
Ik zoek informatie betreffende de buffertank sensor (PAW-A2W-TSBU). Wat ik graag wil weten is de lengte van de kabel. Gek genoeg staat dit niet in de installatie handleiding (pagina 56). Evenmin op diverse websites die deze aanbieden, behalve 1 duitse webshop. Deze bericht een lengte van 1,6 meter. Aan de krappe kant voor mijn toepassing dus de vervolgvraag is of deze kabel is te verlengen, of worden de meetwaardes dan anders?

[ Voor 0% gewijzigd door Pasghetti op 25-10-2023 17:00 . Reden: Correctie pagina nummer handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Pasghetti schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:55:
Ik zoek informatie betreffende de buffertank sensor (PAW-A2W-TSBU). Wat ik graag wil weten is de lengte van de kabel. Gek genoeg staat dit niet in de installatie handleiding (pagina 56). Evenmin op diverse websites die deze aanbieden, behalve 1 duitse webshop. Deze bericht een lengte van 1,6 meter. Aan de krappe kant voor mijn toepassing dus de vervolgvraag is of deze kabel is te verlengen, of worden de meetwaardes dan anders?
Ja, veel langer is deze niet. Maar je kunt hem gewoon verlengen, komt niet heel precies. Ik heb 0.5mm2 kabel gebruikt. Uit de service manual: (2 x min 0.3 mm2 ), double insulation layer (with insulation strength of minimum 30V), max 30m

[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 25-10-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
@ThorsdHeb je een link naar de exacte specs? Ik kan de specs niet vinden in de handeiding die ik gelinkt heb in mijn post. De lengte die ik nodig heb is wel 20 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Pasghetti schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:23:
@ThorsdHeb je een link naar de exacte specs? Ik kan de specs niet vinden in de handeiding die ik gelinkt heb in mijn post. De lengte die ik nodig heb is wel 20 meter.
Ja, ik heb het net toegevoegd aan mijn antwoord :)
Maar hier is de service manual van de 5, 7, 9 J: https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Vandaag de Panasonic K 7kw geleverd. Hij is momenteel hybride aangesloten. Volgend jaar gaat er fatsoenlijke vloerverwarming in op de begane grond en ga ik een paar radiatoren vervangen door een maat groter. Hopelijk daarna full electric.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5AsflLyFEJC0ozcww5LeVVErlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUSYO6zjPpG7CSM6TZYr0cnY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 25-10-2023 17:29 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
@Thorsd In de service manual staat het niet vermeld. Wel bedankt voor het (juiste) antwoord. In deze staat exact wat je schrijft https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf (Pagina 55).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Pasghetti schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:30:
@Thorsd In de service manual staat het niet vermeld. Wel bedankt voor het (juiste) antwoord. In deze staat exact wat je schrijft https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf (Pagina 55).
Op pag 71 staan ook de maximale lengtes (en dat is volgensmij dezelfde service manual waar ik naar linkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:34
FatalError schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:28:
Vandaag de Panasonic K 7kw geleverd. Hij is momenteel hybride aangesloten. Volgend jaar gaat er fatsoenlijke vloerverwarming in op de begane grond en ga ik een paar radiatoren vervangen door een maat groter. Hopelijk daarna full electric.[Afbeelding]
Netjes! Ziet er toch wel een stuk strakker uit dan de J serie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vandaag de Panasonic K 7kw geleverd. Hij is momenteel hybride aangesloten. Volgend jaar gaat er fatsoenlijke vloerverwarming in op de begane grond en ga ik een paar radiatoren vervangen door een maat groter. Hopelijk daarna full electric.[Afbeelding]
waarom wacht je tot de vloerverwarming?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ja, misschien zijn we terughoudend/voorzichtig en wil ik niet de eigenwijze klant spelen richting warmtepomp installateur.
Ik wil het gewoon proberen zo, en de afgifte verbeteren komende tijd. Er hangen nog radiatoren die het echt niet gaan redden met 30 graden water (type 11 of design-ding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FatalError schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:02:
Ja, misschien zijn we terughoudend/voorzichtig en wil ik niet de eigenwijze klant spelen richting warmtepomp installateur.
Ik wil het gewoon proberen zo, en de afgifte verbeteren komende tijd. Er hangen nog radiatoren die het echt niet gaan redden met 30 graden water (type 11 of design-ding).
wat doet de gasketel nu dan wat de panasonic niet kan? vraag me gewoon even af wat de gasketel nog doet in dit geval.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-10-2023 20:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Pasghetti schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:55:
Ik heb zo'n sensor (PAW-A2W-TSBU) verlengd tot een meter of 20. Geen enkel probleem.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beetje gekke vraag in dit topic.

Maar ik kan de K versie helemaal nog niet vinden in de isde lijst.
https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
https://www.multi-import....subsidiedocument_2023.pdf

Hoe heb jij (of je installateur) dat gedaan?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Lekker strak op de erfscheiding wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
mister_muller schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:29:
[...]

Hier ook terreindleiding 32mm. Geeft dat met isolatie ook 110mm zoals die van Terrendis?

Qua maten, bedoel ik de afmetingen van dd grindbak, diepte, en in die grindbak de locatie waar de leidingen naar boven komen. De grindbak lijkt op de foto overal mooi om de wp te vallen voor het vrijkomende water.

P.s. heb je al kunnen waarnemen of inderdaad het water overal mooi binnen de grindbak valt en blijft?

Erg bedankt alvast voor de foto!
Foto nog niet kunnen maken.
Geen 110 maar 70 mm en andere isolatie met dezelfde isolatie waarde en erg flexibel.
Onder de warmtepomp heb ik een grote ronde emmer van 50 cm hoog en 40 cm diameter ingegraven en de bodem eruit gehaald .
Deze vol gegooid met boeren grind ik dacht 3 kruiwagen en daarna afgewerkt met basalt split.
Afmeting grindput is 75 x 160 cm .
Al het lekwater verdwijnt in het split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
flippy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:04:
[...]
wat doet de gasketel nu dan wat de panasonic niet kan? vraag me gewoon even af wat de gasketel nog doet in dit geval.
Tja, je zal wel gelijk hebben dat hij waarschijnlijk overbodig is. De bestelling voor dit ding (toen nog de J) is lang geleden gedaan toen ik me nog niet goed ingelezen had in warmtepompen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:28:
Ik zie hem er toch echt bij staan :) subsidie moet nog aangevraagd worden.
ASW1 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:57:
Lekker strak op de erfscheiding wel.
Dat is op het balkon. De erfscheiding zit bijna twee meter verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FatalError schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Tja, je zal wel gelijk hebben dat hij waarschijnlijk overbodig is. De bestelling voor dit ding (toen nog de J) is lang geleden gedaan toen ik me nog niet goed ingelezen had in warmtepompen.
Dat begrijp ik helemaal en is niet erg, maar ik bedoel het wat practischer als in: wat doet de ketel nu nog voor verwarmen van je huis?

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 25-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
flippy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:37:
Dat begrijp ik helemaal en is niet erg, maar ik bedoel het wat practischer als in: wat doet de ketel nu nog voor verwarmen van je huis?
Die neemt het over onder de X graden buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FatalError schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Die neemt het over onder de X graden buitentemperatuur
Is die temperatuur -25?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-10-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De K serie kan water maken tot 60 graden. Kan me niet voorstellen dat je het daarmee niet warm krijgt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Waar kan ik dat vinden?
ASW1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:33:
De K serie kan water maken tot 60 graden. Kan me niet voorstellen dat je het daarmee niet warm krijgt binnen.
Die 60 graden haalt hij niet bij -10 buitentemperatuur en een vermogen van 7 kilowatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
FatalError schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:56:
Die 60 graden haalt hij niet bij -10 buitentemperatuur en een vermogen van 7 kilowatt.
Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel vermogen je huis nodig heeft :) Kort door de bocht kan die 7kw op 60 graden geleverd worden, maar ook op 35. Het is niet dat het ineens veel meer wordt bij 35 graden, of andersom.

Maar de suggestie is dat je ook deze winter waarschijnlijk ook wel zonder ketel door kunt komen. Technisch is er waarschijnlijk geen reden om de CV aan te laten (tenzij je echt 60+ nodig hebt). Het enige nadeel van op een hogere watertemperatuur verwarmen is dat de COP lager is, en dat je dus meer kWh kwijt bent voor hetzelfde opgewarmde huis.

Wat de afweging is tov met gas verwarmen hangt helemaal van je eigen situatie af. Heb je kWh-en over die je kunt salderen, je energiecontract en/of -toeslag, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Beetje gekke vraag in dit topic.

https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
https://www.multi-import....subsidiedocument_2023.pdf

Hij staat onder de naam van de binnenunit WH-ADC... Zie KA24610 en volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@FransvWoerkom en @FatalError
Ik heb niet goed gekeken inderdaad.
Bedankt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:40

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb me suf gezocht, maar kan nergens vinden tot hoe ver de WH-MXC12J9E8 (12 kW, 3-fases) het vermogen kan terugmoduleren. Heeft iemand een idee?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:28
Wokschotel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:31:
Ik heb me suf gezocht, maar kan nergens vinden tot hoe ver de WH-MXC12J9E8 (12 kW, 3-fases) het vermogen kan terugmoduleren. Heeft iemand een idee?
Toevallig heb ik er 1 draaien. Hij gaat terug tot 800W opgenomen vermogen (volgens pana zelf, werkelijk opgenomen vermogen is zo'n 900W), wat met deze buitentemperaturen zo'n 7kW minimum vermogen oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 26-10-2023 10:38 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FatalError schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Waar kan ik dat vinden?

[...]

In de bivalent instelling.

En wie zegt dat jij 60 graden nodig hebt bij -10 om die 7kW te halen? Nog afgezien of je die nodig hebt...

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 26-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een check vraag. Ik heb een buffervat van 300L van boilergarant voor mijn SWW. Nu heb ik een sensor van sinus, die lijkt op diegene uit de start post. Maar die past niet lekker en klopt daarnaast dus niet fijn. Plus vanwege de afwijking met 3900k niet echt lekker.

Nu zag ik laatst een post over de ebay variant; deze die compatible is voor: PAW-A2W-TSHC/TSOD/TSRT/TSBU.
De TSBU lijkt me overeen te komen met de CZ-TAW1 (Die is 75-90€). Echter ik kan moeilijk bestellen via ebay. Nu zag ik dezelfde tsbu via rjtec. Die is 25€. Heb ik die nodig? Of kan ik ook/beter uit met de goedkopere variant van rjtect zelf. Dat is deze á 15€:

TS4 Afbeeldingslocatie: https://www.rjtec-shop.eu/images/product_images/original_images/PAW-TS4/Boilerf%C3%BChler_221_0.png

Iemand die dit weet of dezelfde sensors hebben gebruikt?

[ Voor 1% gewijzigd door imdos op 26-10-2023 11:56 . Reden: update ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
Heb sinds een aantal weken hier de 12 kw tcap aan het pruttelen. Met dank aan @ErikVers voor de basisinstellingen.

Kleine situatieschets:
  • Totaal circa 367m2 waarvan ik circa 280 verwarmd wil hebben en de resterende 80 incidenteel.
  • 155 m2 vloerverwarming met 10 groepen open verdeler voor benedenverdieping
  • In de slaapkamers en badkamer boven de bestaande radiatoren. ( vooral t22)
  • Radiatoren moeten gewoon meedoen en waar nodig zet ik daar bij forse kou de airco's aan om mee te verwarmen.
de WP staat nu ingesteld op WAR + ruimtethermostaat en ik gebruik vooralsnog de controller hiervoor ( heb een paw-a2w wired liggen maar nog niet aangesloten) met stooklijn op 35/-5 28/15

Daarnaast op aanraden een klokprogramma ingesteld waarbij de pomp om 10:00 naar 21 graden ruimtetemperatuur moet en om 23:00 naar 19 graden. ( nachtverlaging)

WP is aangesloten met 32 meerlaags en gaat na 3 meter over naar 28mm staal direct de vv verdeler in en daarnaast middels t stukken op aanvoer en retour naar 22m staal en naar de verschillende verdelers vd radiators.

Ik heb even een screenshot van gisteren en je ziet dat de WP wel terugmoduleerd maar dan toch ineens een paar keer uitgaat en weer opnieuw begint na korte tijd. Tevens valt me op dat de aanvoertemperatuur structureel een graadje boven de doeltemperatuur blijft. Run 2 en 3 wel allemaal tussen de 1 en 1 1/5 uur.

Binnentemperatuur blijft overigens mooi gehandhaafd gedurende de tijd dat hij naar 21 graden mag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivtl6FgnIVXmiDYCHjjO7hBWxjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRg4odD4VB3LeCX9S6fNMgTi.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie op basis van bovenstaande situatieschets en screenshots wellicht nog wat tips/tricks om het beestje verder te tweaken of is dit gezien de huidige buitentemperatuur gewoon een nette werking te noemen?

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
imdos schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:55:
Even een check vraag. Ik heb een buffervat van 300L van boilergarant voor mijn SWW. Nu heb ik een sensor van sinus, die lijkt op diegene uit de start post. Maar die past niet lekker en klopt daarnaast dus niet fijn. Plus vanwege de afwijking met 3900k niet echt lekker.

Nu zag ik laatst een post over de ebay variant; deze die compatible is voor: PAW-A2W-TSHC/TSOD/TSRT/TSBU.
De TSBU lijkt me overeen te komen met de CZ-TAW1 (Die is 75-90€). Echter ik kan moeilijk bestellen via ebay. Nu zag ik dezelfde tsbu via rjtec. Die is 25€. Heb ik die nodig? Of kan ik ook/beter uit met de goedkopere variant van rjtect zelf. Dat is deze á 15€:

TS4 [Afbeelding]

Volgensmij zijn alle sensoren zijn hetzelfde, behalve de boilervatsensor (SWW). Voor een buffervat heb je de TSBU nodig (dus niet de goedkope van rj, die voor het SWW vat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Daffy1982 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:02:
Heb sinds een aantal weken hier de 12 kw tcap aan het pruttelen. Met dank aan @ErikVers voor de basisinstellingen.

Kleine situatieschets:
  • Totaal circa 367m2 waarvan ik circa 280 verwarmd wil hebben en de resterende 80 incidenteel.
  • Radiatoren moeten gewoon meedoen en waar nodig zet ik daar bij forse kou de airco's aan om mee te verwarmen.
de warmtepomp staat nu ingesteld op WAR + ruimtethermostaat en ik gebruik vooralsnog de controller hiervoor ( heb een paw-a2w wired liggen maar nog niet aangesloten) met stooklijn op 35/-5 28/15

Daarnaast op aanraden een klokprogramma ingesteld waarbij de pomp om 10:00 naar 21 graden ruimtetemperatuur moet en om 23:00 naar 19 graden. ( nachtverlaging)

Pomp is aangesloten met 32 meerlaags en gaat na 3 meter over naar 28mm staal direct de vv verdeler in en daarnaast middels t stukken op aanvoer en retour naar 22m staal en naar de verschillende verdelers vd radiators.

Ik heb even een screenshot van gisteren en je ziet dat de pomp wel terugmoduleerd maar dan toch ineens een paar keer uitgaat en weer opnieuw begint na korte tijd. Tevens valt me op dat de aanvoertemperatuur structureel een graadje boven de doeltemperatuur blijft. Run 2 en 3 wel allemaal tussen de 1 en 1 1/5 uur.

Binnentemperatuur blijft overigens mooi gehandhaafd gedurende de tijd dat hij naar 21 graden mag.

[Afbeelding]

Hebben jullie op basis van bovenstaande situatieschets en screenshots wellicht nog wat tips/tricks om het beestje verder te tweaken of is dit gezien de huidige buitentemperatuur gewoon een nette werking te noemen?
CV Retour gaat telkens wat omhoog waardoor ook bij het minimale vermogen van de WP (want compressor is dan nog maar 19 of 20Hz) de CV aanvoer te ver boven de gewenste temperatuur gaat. En dan gaat ie dus ff uit.
Je zou wellicht nog wel wat kunnen tweaken op flow of Ta enzo, maar uiteindelijk zal je dan toch gaan meemaken dat de kamertemperatuur omhoog gaat en de thermostaat alsnog "uit" zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Thorsd schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Volgensmij zijn alle sensoren zijn hetzelfde, behalve de boilervatsensor (SWW). Voor een buffervat heb je de TSBU nodig (dus niet de goedkope van rj, die voor het SWW vat).
Oke, uhh, nu ben ik goed in de war. Ik weet het even niet meer met buffervat versus boilervat. Maar ik ben vast niet de enige. Ik heb dus dit buffervat met hoge capaciteit wisselaar gekocht. En daarin wordt dus mijn warme water bewaard t.b.v. SWW/DWH (welke is het nou) :? 8)7, om te kunnen douchen en warm water te voeden aan de kranen/ Quooker 7L+ met ww inlaat.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is verwarrend dat die winkel het een buffervat noemt. Het is een boilervat/voorraadvat.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
bartvl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:27:
Het is verwarrend dat die winkel het een buffervat noemt. Het is een boilervat/voorraadvat.
@imdos Precies, naamgeving is altijd het moeilijkst. In dat geval heb je een sensor voor het SWW boilervat nodig (15E bij RJ, en dus niet die voor een buffervat). Panasonic noemt het SWW boilervat "tank", en buffervat "buffer tank" (en een cv-ketel "boiler"). SWW (sanitair warm water) is hetzelfde als DHW (domestic hot water).

[ Voor 9% gewijzigd door Thorsd op 26-10-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:40

Wokschotel

Op 6 wielen

ConQuestador schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Toevallig heb ik er 1 draaien. Hij gaat terug tot 800W opgenomen vermogen (volgens pana zelf, werkelijk opgenomen vermogen is zo'n 900W), wat met deze buitentemperaturen zo'n 7kW minimum vermogen oplevert.
Thanks. Dat vind ik nog best veel; kun je dat vermogen wel kwijt?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

imdos schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:24:
[...]

Oke, uhh, nu ben ik goed in de war. Ik weet het even niet meer met buffervat versus boilervat. Maar ik ben vast niet de enige. Ik heb dus dit buffervat met hoge capaciteit wisselaar gekocht. En daarin wordt dus mijn warme water bewaard t.b.v. SWW/DWH (welke is het nou) :? 8)7, om te kunnen douchen en warm water te voeden aan de kranen/ Quooker 7L+ met ww inlaat.
SWW = sanitair warm water
DHW = domestic hot water

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ethirty schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

SWW = sanitair warm water
DHW = domestic hot water
Dus DHW is heter dan SWW? _/-\o_

Edit: was een grapje he.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 26-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:28
Wokschotel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Ik zie nu runs van 40minuten met 20 minuten rust. Dat is nog te doen..

Maar ik heb nu slechts 65 van de 200 m2 vloerverwarming open staan omdat er een nieuwe vloer komt. Met alles open gaat dat dus wel lukken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:59

ErikKo

Rippie

[Afbeelding]

Als ik naar de eerste run kijk, observeer ik het volgende:
  • Compressor moduleert stapsgewijs terug naar 19~20Hz (=minimum)
  • Met de terugmodulerende compressor wordt er minder warmte geproduceerd
  • Aanvoer temperatuur blijft vrij vlak, ondanks dat er minder warmte wordt geproduceerd
  • Wanneer de compressor het minimum (19~20Hz) bereikt gaat de aanvoertemperatuur omhoog
  • De aanvoertemperatuur behaalt een temperatuur van 2 graden boven de doeltemperatuur
  • De compressor kan niet lager, en de aanvoertemperatuur is te hoog --> warmtepomp schakelt uit
Mijn ervaring is dat wanneer de aanvoertemperatuur 1.5~2 graden boven de doeltemperatuur komt, zal de compressor een stapje terugmoduleren. Wanneer dit niet meer gaat zal de warmtepomp zichzelf uitzetten.

Ik ben zelf ook nog bezig om de kaboutertjes goed te begrijpen. Als het klopt wat ik zeg zul je de aanvoertemperatuur moeten temmen.

Mijn 12kW J-gen TCAP draait momenteel stabiel op CompFreq=28Hz, Ta=33, Tr=29C, Ttarget=32. Gezien jouw nette lage Tr snap ik niet waarom jouw Ta zo snel oploopt met zo'n lage CompFreq.

Edit: Ik zie dat je pompdebiet samen met je compressor frequentie afneemt. In mijn geval blijft de pomp op vrijwel volle kracht lopen (~34L/min), ondanks een terugmodulerende compressor. Mogelijk is dat de oorzaak waarom de WP zijn warmte niet kwijt kan?

[ Voor 7% gewijzigd door ErikKo op 26-10-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Wokschotel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:31:
Hij gaat tot ongeveer 4000W output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
imdos schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:55:

TS4 [Afbeelding]

Het staat allemaal in de Service Manual. Die -TSBU/enz zijn elektrisch identiek. Alleen de behuizingen verschillen. De -TS1,2,4 zijn tanksensors die zijn elektrisch anders. De CZ-TAW1 is helemaal geen temperatuursensor maar de interface tussen wp en cloud.

Of je ze nodig hebt, hangt af van wat je met de warmtepomp wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
ErikKo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Als ik naar de eerste run kijk, observeer ik het volgende:
  • Compressor moduleert stapsgewijs terug naar 19~20Hz (=minimum)
  • Met de terugmodulerende compressor wordt er minder warmte geproduceerd
  • Aanvoer temperatuur blijft vrij vlak, ondanks dat er minder warmte wordt geproduceerd
  • Wanneer de compressor het minimum (19~20Hz) bereikt gaat de aanvoertemperatuur omhoog
  • De aanvoertemperatuur behaalt een temperatuur van 2 graden boven de doeltemperatuur
  • De compressor kan niet lager, en de aanvoertemperatuur is te hoog --> warmtepomp schakelt uit
Mijn ervaring is dat wanneer de aanvoertemperatuur 1.5~2 graden boven de doeltemperatuur komt, zal de compressor een stapje terugmoduleren. Wanneer dit niet meer gaat zal de warmtepomp zichzelf uitzetten.

Ik ben zelf ook nog bezig om de kaboutertjes goed te begrijpen. Als het klopt wat ik zeg zul je de aanvoertemperatuur moeten temmen.

Mijn 12kW J-gen TCAP draait momenteel stabiel op CompFreq=28Hz, Ta=33, Tr=29C, Ttarget=32. Gezien jouw nette lage Tr snap ik niet waarom jouw Ta zo snel oploopt met zo'n lage CompFreq.

Edit: Ik zie dat je pompdebiet samen met je compressor frequentie afneemt. In mijn geval blijft de pomp op vrijwel volle kracht lopen (~34L/min), ondanks een terugmodulerende compressor. Mogelijk is dat de oorzaak waarom de WP zijn warmte niet kwijt kan?
Dat viel me ook al op inderdaad. We hebben de pomp destijds begrenst op circa 30 L/min. kon er maximaal ongeveer 42 doorheen duwen maar leek overbodig om zo hoog te gaan. Hij stuurt op dit moment op delta T met variabele pompsnelheid. Heb jij hem op een vast pompsnelheid staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 10-09 17:38

Kleine situatieschets:
de warmtepomp staat nu ingesteld op WAR + ruimtethermostaat en ik gebruik vooralsnog de controller hiervoor ( heb een paw-a2w wired liggen maar nog niet aangesloten) met stooklijn op 35/-5 28/15

Pomp is aangesloten met 32 meerlaags en gaat na 3 meter over naar 28mm staal direct de vv verdeler in en daarnaast middels t stukken op aanvoer en retour naar 22m staal en naar de verschillende verdelers vd radiators.

Ik heb even een screenshot van gisteren en je ziet dat de pomp wel terugmoduleerd maar dan toch ineens een paar keer uitgaat en weer opnieuw begint na korte tijd. Tevens valt me op dat de aanvoertemperatuur structureel een graadje boven de doeltemperatuur blijft. Run 2 en 3 wel allemaal tussen de 1 en 1 1/5 uur.

[Afbeelding]

Ik heb de iets kleinere 9Kw T-Cap draaien.
Je hebt nu de pompsnelheid op automatisch staan. Ik zou eens proberen de pompsnelheid op een vast flow af te stellen. Hiermee beginnen met 34.5L per minuut, want dat is het minimale wat deze T-Cap nodig is volgens de handleiding. Mijn ervaring is dat je hiermee wat meer rust in het systeem krijgt.

Als dat nog niet (voldoende) helpt kun je daarnaast ook nog de delta temp naar beneden zetten. Zo te zien aan deze grafiek heb je die nu op 5 graden staan. Bij mij werkt 3 graden heel goed, maar dat is afhankelijk van jou systeem natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
Je kunt ook nog proberen de watertemp wat naar beneden te zetten. Bijv op 25 graden water bij 15 buiten.

Maar: 1 voor 1 proberen en kijken wat het resultaat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Kleine situatieschets:

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit. Naarmate de retourtemperatuur oploopt, kan hij minder vermogen kwijt en stopt hij. Je kunt het zien als je ook energieverbruik en opwekking in de grafiek zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
fietsensloper schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Ik heb de iets kleinere 9Kw T-Cap draaien.
Je hebt nu de pompsnelheid op automatisch staan. Ik zou eens proberen de pompsnelheid op een vast flow af te stellen. Hiermee beginnen met 34.5L per minuut, want dat is het minimale wat deze T-Cap nodig is volgens de handleiding. Mijn ervaring is dat je hiermee wat meer rust in het systeem krijgt.

Als dat nog niet (voldoende) helpt kun je daarnaast ook nog de delta temp naar beneden zetten. Zo te zien aan deze grafiek heb je die nu op 5 graden staan. Bij mij werkt 3 graden heel goed, maar dat is afhankelijk van jou systeem natuurlijk.
De kabouters in de pana hebben zeker de handleiding niet gelezen. Anders zouden ze die flow wel op 34,5 zetten.

Als je radiatoren en vloerverwarming hebt, dan moet je om te beginnen de dT en flow aan de pana zelf overlaten. Met een verplichte flow van 35L/min streef je in feite naar een dT van 1,5° (3000W/(70x34,5)). Dat kan nooit met water dat uit de vloer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert

Kleine situatieschets:
de WP staat nu ingesteld op WAR + ruimtethermostaat en ik gebruik vooralsnog de controller hiervoor ( heb een paw-a2w wired liggen maar nog niet aangesloten) met stooklijn op 35/-5 28/15

WP is aangesloten met 32 meerlaags en gaat na 3 meter over naar 28mm staal direct de vv verdeler in en daarnaast middels t stukken op aanvoer en retour naar 22m staal en naar de verschillende verdelers vd radiators.

Ik heb even een screenshot van gisteren en je ziet dat de WP wel terugmoduleerd maar dan toch ineens een paar keer uitgaat en weer opnieuw begint na korte tijd. Tevens valt me op dat de aanvoertemperatuur structureel een graadje boven de doeltemperatuur blijft. Run 2 en 3 wel allemaal tussen de 1 en 1 1/5 uur.

[Afbeelding]

Yep, heb 'm ook. En een groot deel van het jaar levert ie teveel warmte, wat leidt tot pendelen en korte runs. heb hem met behulp van scripting en de Heishamon wel behoorlijk kunnen tunen. Voorbeelden:
- slow start scripting en autoshifting: zorgen dat je targettemperatuur elke keer 1C stijgt net voor het water op dezelfde temperatuur komt.
- wanneer de boel warm is, de Pana niet zelf weer laten starten maar langer uitlaten. Zo de runs verlengen maar ook de pauzes tussen de runs. Dit monitoren op watertemperatuur (Tr) en kamertemperatuur
- WAR goed inregelen, dit kost wat tijd. Neem een heel seizoen om te tunen
- Vraagsturing: met het optionele bord met 0-10V sturing zorgen dat de Pana niet te ver boven het minimum opgenomen vermogen komt
- Dubbele buitensensor, waarvan 1 met een weerstand om te zorgen dat de 35Hz grens onder de 5C niet leidt tot verhoging van het opgenomen vermogen

Dit is even snel een aantal punten waarmee ik de 12kW TCap stuur. Van de meeste mogelijkheden zijn wel voorbeelden uitgewerkt in Deel #1 of #2.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Wokschotel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Dit hangt wel af van de buitentemperatuur (ik bedoel het minimum vermogen). Boven de 5C buitentemp klopt het wat @ConQuestador schreef, daaronder niet. Dan gaat ie op minimum 35Hz draaien en gaat je minimum opgenomen vermogen naar zo'n 2kW.

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 26-10-2023 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
FransvWoerkom schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

De kabouters in de pana hebben zeker de handleiding niet gelezen. Anders zouden ze die flow wel op 34,5 zetten.

Als je radiatoren en vloerverwarming hebt, dan moet je om te beginnen de dT en flow aan de pana zelf overlaten. Met een verplichte flow van 35L/min streef je in feite naar een dT van 1,5° (3000W/(70x34,5)). Dat kan nooit met water dat uit de vloer terugkomt.
Mijn ervaring is dat juist door de dT lager te zetten hij wat eerder zakt naar een lagere freq. Dit helpt weer om langere runs te maken en geeft wat meer rust.

Ik neem aan dat je met die 3000w de minimale opwekking bedoelt, maar die is met zo'n 12Kw T-Cap een stuk hoger op dit moment. Ik weet natuurlijk niet of die hetzelfde doet als mijn 9Kw, maar de 9Kw T-Cap van mij wekt met de buitentemperaturen van afgelopen week steeds tussen de 5000w en 6000w op zijn laagste frequentie (19/20Hz)
Daarmee wordt het rekensommetje iets anders en kun je prima met een dT van 3 graden draaien met 34.5L/min
Het wordt dan 34.5L/min x 60min = 2070 x 3(dT) = 6200w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
FransvWoerkom schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Ziet er netjes uit. Naarmate de retourtemperatuur oploopt, kan hij minder vermogen kwijt en stopt hij. Je kunt het zien als je ook energieverbruik en opwekking in de grafiek zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hFwaPs1BXDkApQVEtlYqoJUp4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzAvIXJlUYLniORB8nbqOwig.png?f=fotoalbum_large

Heb opwekking (1e as) en energieverbruik (op 2e as) er even bij gezet. Zit as we speak rond de 19/20hz te draaien en levert dan 6kw. Verbruik 912W op dit moment ( gemeten met homewizzard kwh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
Daffy1982 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

[Afbeelding]

Heb opwekking (1e as) en energieverbruik (op 2e as) er even bij gezet. Zit as we speak rond de 19/20hz te draaien en levert dan 6kw. Verbruik 912W op dit moment ( gemeten met homewizzard kwh meter)
Dit ziet er naar mijn idee netjes uit hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kleine situatieschets:

[Afbeelding]

Mooie situatie schets, die past bij je woning en installatie 😋👍

Wat betreft je vraag, ik denk dat het voor 12kw een hele mooie praktijk werking is met huidige temp buiten. En dat zonder buffer 😉

Je zou eens met een vaste flow kunnen werken alleen heeft dat ook weer nadelen. Zelf zou ik er niks meer aan doen en zeker niet te veel gaan tweaken met scripts (“been there done that”)

Wat je wel kan doen nog; regel met een warmtemeter je cv systeem waterzijdig in met een deltaT van 20% en breng hem iig zoveel als mogelijk de retour in balans door de te warme retouren iets te knijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 26-10-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Tiesert schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Yep, heb 'm ook. En een groot deel van het jaar levert ie teveel warmte, wat leidt tot pendelen en korte runs. heb hem met behulp van scripting en de Heishamon wel behoorlijk kunnen tunen. Voorbeelden:
- slow start scripting en autoshifting: zorgen dat je targettemperatuur elke keer 1C stijgt net voor het water op dezelfde temperatuur komt.
- wanneer de boel warm is, de Pana niet zelf weer laten starten maar langer uitlaten. Zo de runs verlengen maar ook de pauzes tussen de runs. Dit monitoren op watertemperatuur (Tr) en kamertemperatuur
- WAR goed inregelen, dit kost wat tijd. Neem een heel seizoen om te tunen
- Vraagsturing: met het optionele bord met 0-10V sturing zorgen dat de Pana niet te ver boven het minimum opgenomen vermogen komt
- Dubbele buitensensor, waarvan 1 met een weerstand om te zorgen dat de 35Hz grens onder de 5C niet leidt tot verhoging van het opgenomen vermogen

Dit is even snel een aantal punten waarmee ik de 12kW TCap stuur. Van de meeste mogelijkheden zijn wel voorbeelden uitgewerkt in Deel #1 of #2.
Mooi om te lezen dat je het monster goed getemd hebt! :)
Van sommige van jouw ingrepen weet ik dat ik op dit moment verre van weg moet blijven ivm het vooralsnog ontbreken van heishamon of enige kennis daaromtrent. Maar ik hou ze zeker in het achterhoofd als blijkt dat er forsere ingrepen nodig zouden zijn.

Kijkend naar het screenshot uit mijn eerdere post. Pendelen is dit nog niet te noemen toch? Runs zijn in ieder geval langer dan een uur.

Pagina: 1 ... 24 ... 89 Laatste