Volgens mij schrijft de handleiding van de Terrendis leiding voor om 10 of 20cm zand onder de leiding leggen. Ook hier zakt water gewoon doorheen. Wil je het echt netjes doen kan je ook om de leiding nog wat zand aanvullen en verdichten. Laatste stukje kan gewoon weer met de uitgekomen grond worden aangevuld. Met zand aanvullen doe je voornamelijk omdat je dat netjes kan verdichten en zo overal voldoende draagkracht hebt. Dat lukt met een kleigrond niet zo best.mister_muller schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Ah kijk, praktische tip. Bedank!
Is het dan de juiste conclusie dat het volstaat om de uitgegraven grond terug te plaatsen zo lang deze geen stenen/puin bevat?
Edit: Het grind zorgt niet ervoor dat de leiding beschadigd op den duur?
P.s. Had tot vandaag ook nog niet gelezen dat iemand zand ging aanvullen ipv de uitgegraven grond.
Wat denk jij dat Discharge temp en Outdoor piping temp er mee te maken hebben? Waarom staat Thermo op off? Dat is de thermostaat.wervisser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:25:
Gisteren heb ik de compensatie instelling aangepast naar een vaste aanvoertemperatuur. Mijn huidige instelling is als onderstaand.
[Afbeelding]
Wat kan dan de reden zijn dat de WP niet aangaatMijn ingestelde dT is 5 graden, maar zoals ik het zie heeft hij dit niet bereikt voordat hij uitgaat. Bij een discharge temperatuur rond de 47/48 graden schakelt hij uit en gaat rond de 23 graden terug aan. Dit doet hij echter om 01:30 niet en die kan ik even niet rijmen.
[Afbeelding]
Toevoeging, ik heb zojuist de pomp snelheid aangepast van 0x58 naar 0xFE. Hierdoor wordt de WP uit- en weer ingeschakeld en nu draait hij weer. Het uit- en inschakelen zal de reden zijn dat hij weer draait, dus waarom hij niet is ingeschakeld vannacht weet ik (nog) niet.
Goede vraag, ik zocht enkel naar aanwijzingen in de grafiek waarom de WP niet aan is gegaan vannacht. Ik dacht dat Thermo eigenlijk enkel inhield of hij aan het verwarmen was of nietFransvWoerkom schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:13:
[...]
Wat denk jij dat Discharge temp en Outdoor piping temp er mee te maken hebben? Waarom staat Thermo op off? Dat is de thermostaat.
Na het aanpassen van de flow pruttelt hij nu gewoon vrolijk en zonder uitschakelen door. Ik hou hem wel in de gaten, misschien dat het een glitch is geweest.
/f/image/E0CcDM6ogBg6H73z9y53N4mT.png?f=fotoalbum_large)
Ik lees hier over "air purge" in het menu om de installatie te ontluchten.
Ik kan het echter nergens vinden, is dat misschien wat bij mijn 7J in het installateursmenu onder service "pump down" is genoemd?
Ik kan het echter nergens vinden, is dat misschien wat bij mijn 7J in het installateursmenu onder service "pump down" is genoemd?
In mijn gebruiksaanwijzing staat het onder Installateur...>Service inst>Maximale pompsnelheid 7.1ASW1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:46:
Ik lees hier over "air purge" in het menu om de installatie te ontluchten.
Een vraag over het installatie materiaal van Heima24. Ga ik met een wartelmoer met vlakafdichting goed kunnen aansluiten op bijvoorbeeld een kogelkraan met 2x buitendraad?
Mijn twijfel ontstaat omdat er bijvoorbeeld bij deze kogelkraan het expliciet vermeld staat dat het mogelijk is.
Mijn twijfel ontstaat omdat er bijvoorbeeld bij deze kogelkraan het expliciet vermeld staat dat het mogelijk is.
@Brokencore Dat gaat gewoon. Eigenlijk nog nooit gezien dat het bij een kogelkraan niet vlak genoeg is om af te dichten.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Aan de foto te zien gaat dat prima met een vlakdichting.Is het om op een verdeler te zetten?Brokencore schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:57:
Een vraag over het installatie materiaal van Heima24. Ga ik met een wartelmoer met vlakafdichting goed kunnen aansluiten op bijvoorbeeld een kogelkraan met 2x buitendraad?
Selfio heeft daar mooie setjes voor: https://www.selfio.de/hei...t-fuer-heizkreisverteiler
Er is ook dit ding, alleen niet voorradig op het moment : https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html
Bij 15mm (1/2") knelkoppelingen is het vals dat de schroefdraad van de knelkoppelingwartel gelijk is aan de schroefdraad van een puntstuk. Het verschil is het drukvlak, met of zonder uitsparing voor de knelring. Bij 22 en 28mm (3/4") en (1") zijn ze verschillend en kun je je niet vergissen.Rimco schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:15:
@Brokencore Dat gaat gewoon. Eigenlijk nog nooit gezien dat het bij een kogelkraan niet vlak genoeg is om af te dichten.
@FransvWoerkom uiteraard met een kraan om te knellen is het een ander verhaal. Al moet ik zeggen dat zelfs dat 9/10 keer best prima lukt.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Dit zijn echt van die dagen met een buitentemperatuur die te koud zijn om mijn 12kW J-gen T-Cap uit te laten, maar te warm om lekker te draaien. Pfff... ik probeer maar om hem tussentijds wat langer uit te laten met als doel langere runs te krijgen, maar hij blijft pendelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 19-10-2023 21:50 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
En toch heb ik vandaag een enkele run van 11:00 tot 17:00 uit onze 12kW J-gen T-CAP gekregen (aanvoertemp: 32C). Het was net iets te warm in huis tussen 17:00 en 19:00, maar dan komen we wel comfortabel de nacht door.Tiesert schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:49:
Dit zijn echt van die dagen met een buitentemperatuur die te koud zijn om mijn 12kW J-gen T-Cap uit te laten, maar te warm om lekker te draaien. Pfff... ik probeer maar om hem tussentijds wat langer uit te laten met als doel langere runs te krijgen.
Gevonden, achter 'pump maximum speed' zit nog een submenuutje verstopt.FransvWoerkom schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
In mijn gebruiksaanwijzing staat het onder Installateur...>Service inst>Maximale pompsnelheid 7.1
Doet me wel afvragen wat 'pump down' dan is, om de boel leeg te maken wellicht.
Een andere vraag over de buitentemperatuursensor, ik neem aan dat die in dat zwarte slangetje zit dat van bovenaf tegen de warmtewisselaar aan zit.
Is deze op een of andere manier naar beneden te verplaatsen of is het beter een extra sensor te kopen?
De 7J staat hier op een plat dak in de zon dus ik denk dat die temperatuursensor verplaatst moet worden..
@ASW1 ik vroeg hetzelfde, zie hierboven (en posts er omheen voor meer tips).Beekforel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:47:
Dank voor de vele reacties over de buitensensor.
Ik ga eerst proberen de sensor in een PVC buisje te doen. Als dat niet genoeg resultaat geeft ga ik kijken of ik een behuizing kan printen met de 3D printer.
Lukt dat ook niet dan ga ik voor de PAW-A2W-TSOD losse buitensensor die op CN5 aangesloten wordt. Maar daar heb ik dan alsnog een uitdaging om een goed plekje te vinden... (de WP staat in een hoek op ZW, gericht op W....).
Pump down is denk ik het afpompen van het koudemiddel (naar de compressor?).ASW1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:56:
[...]
Gevonden, achter 'pump maximum speed' zit nog een submenuutje verstopt.
Doet me wel afvragen wat 'pump down' dan is, om de boel leeg te maken wellicht.
Een andere vraag over de buitentemperatuursensor, ik neem aan dat die in dat zwarte slangetje zit dat van bovenaf tegen de warmtewisselaar aan zit.
Is deze op een of andere manier naar beneden te verplaatsen of is het beter een extra sensor te kopen?
De 7J staat hier op een plat dak in de zon dus ik denk dat die temperatuursensor verplaatst moet worden..
Life is not about specs, it is about joy!
Heb jij de bestaande sensor weten te verplaatsen of heb je een extra buitensensor aangeschaft?ErikKo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:53:
@Beekforel De standaard buitensensor hangt bij mij ook vol in de zon. We hebben de losse buitensensor aan de onderkant van de WP gehangen met tie wraps. Werkt perfect.
Ik zie alleen die paw-a2w-tsod die best prijzig is voor een simpele sensor (denk ik) maar op de foto's zie ik een rare plastic omkasting die ik niet begrijp en de sensor zelf zie ik niet.
https://www.rjtec-shop.eu/de/paw-a2w-tsod.html
mogelijk heb je hier iets aan:ASW1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Heb jij de bestaande sensor weten te verplaatsen of heb je een extra buitensensor aangeschaft?
Ik zie alleen die paw-a2w-tsod die best prijzig is voor een simpele sensor (denk ik) maar op de foto's zie ik een rare plastic omkasting die ik niet begrijp en de sensor zelf zie ik niet.
pleio65 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
en
FransvWoerkom in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mee eens, de plastic behuizing is best wel degelijk, de sensor zelf zit er in. Maar wat zijn je alternatieven, de sensor zelf kan je nergens in kleine aantallen kopen. Verder kan je zelf wat maken, of je kan proberen de andere sensor te verplaatsen.ASW1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Heb jij de bestaande sensor weten te verplaatsen of heb je een extra buitensensor aangeschaft?
Overigens heeft de buffertanksensor (niet de SWW tank) dezelfde karakteristiek dacht ik, misschien dat die iets goedkoper is.
Ik zat ook te denken dat 't verplaatsen van de bestaande sensor ook een optie kan zijn, geen idee of dat een beetje te doen is.Thorsd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:29:
[...]
Mee eens, de plastic behuizing is best wel degelijk, de sensor zelf zit er in. Maar wat zijn je alternatieven, de sensor zelf kan je nergens in kleine aantallen kopen. Verder kan je zelf wat maken, of je kan proberen de andere sensor te verplaatsen.
Overigens heeft de buffertanksensor (niet de SWW tank) dezelfde karakteristiek dacht ik, misschien dat die iets goedkoper is.
Ik kwam die buitensensor op een duitse site trouwens voor zo'n € 33 tegen, geen idee of die zaak een beetje betrouwbaar is.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Extra buitensensor aangeschaft. Inderdaad de officiële van Panasonic die je noemt.ASW1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
heeft iemand een idee waarom in onderstaande situatie bij een 7J de backup heater aangaat?
:strip_exif()/f/image/aXqu9mxbw8ioIM7MiE4xMyS8.jpg?f=fotoalbum_large)
ik verwacht dat het ligt aan de deltaT van 7.5.
op het moment dat de heater aan gaat is het opgewekte vermogen 6.8kw.
Als de heater bij springt is het opgewekte vermogen 7.8 - 8kW
Outlet T is gelijk aan Outlet target 26 graden.
:strip_exif()/f/image/WnUSCAXrpyXhLk1D9lQIR3VQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had zelf verwacht dat de instelling Heater om deltaT target temp hier wat mee te maken heeft, aanpassen van deze instelling veranderde niets aan het gedrag.
Verder zou ik verwachten dat de heater op zijn vroegst aan zou gaan 60min na dat de compressor aan gaat, echter de grafiek laat zien dat hij na ongeveer 20min al aan gaat.
iemand een idee wat ik kan doen om de backup heater niet meer aan te laten springen?
:strip_exif()/f/image/aXqu9mxbw8ioIM7MiE4xMyS8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WnUSCAXrpyXhLk1D9lQIR3VQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had zelf verwacht dat de instelling Heater om deltaT target temp hier wat mee te maken heeft, aanpassen van deze instelling veranderde niets aan het gedrag.
Verder zou ik verwachten dat de heater op zijn vroegst aan zou gaan 60min na dat de compressor aan gaat, echter de grafiek laat zien dat hij na ongeveer 20min al aan gaat.
iemand een idee wat ik kan doen om de backup heater niet meer aan te laten springen?
Goed gevonden, maar ze lijken niet over de grens te versturen.blb4 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:08:
[...]
Ik kwam die buitensensor op een duitse site trouwens voor zo'n € 33 tegen, geen idee of die zaak een beetje betrouwbaar is.
Afgezien van of het überhaupt te doen is bedenk ik me dat deze sensor wellicht ook gebruikt wordt om de boel te monitoren bij defrosts. Als dat zo zou zijn dan is verplaatsen sowieso geen optie.blb4 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:08:
[...]
Ik zat ook te denken dat 't verplaatsen van de bestaande sensor ook een optie kan zijn, geen idee of dat een beetje te doen is.
[ Voor 39% gewijzigd door ASW1 op 20-10-2023 09:44 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door ASW1 op 20-10-2023 09:44 ]
Sowieso een beetje een ruksite.ASW1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:40:
[...]
Goed gevonden, maar ze lijken niet over de grens te versturen.
Heb je al geprobeerd om het produkt op Idealo.de te zoeken?
Nee, de defrost wordt volgens mij gestart door de EVA sensor (Evaporator Outlet temperature Sensor). Deze zit intern bij de wisselaar en als die ineens onder nul C gaat (door aanvriezen van wisselaar), start het hele defrost proces. Kijk even naar de grafiekjes hier.ASW1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:40:
[...]
Afgezien van of het überhaupt te doen is bedenk ik me dat deze sensor wellicht ook gebruikt wordt om de boel te monitoren bij defrosts. Als dat zo zou zijn dan is verplaatsen sowieso geen optie.
[ Voor 9% gewijzigd door dof op 20-10-2023 10:31 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Bij RJTec € 25,00Thorsd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:29:
[...]
Mij lukt het ook wel, met auto-shifting. Je ziet het precies. De watertemperatuur loopt langzaam op, en zodra hij de doeltemperatuur kietelt doet het script er vlug een shift bij en ontstaat er weer een evenwicht terwijl de Pana 1kW opgenomen vermogen verbruikt. Dit gaat goed totdat de binnentemperatuur te ver doorschiet. Daarna schakel ik de shifts weer terug en hou het systeem een paar uur uit tot het water in de vloer is afgekoeld tot een bepaalde temperatuur of tot het binnen te koud wordt.ErikKo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
En toch heb ik vandaag een enkele run van 11:00 tot 17:00 uit onze 12kW J-gen T-CAP gekregen (aanvoertemp: 32C). Het was net iets te warm in huis tussen 17:00 en 19:00, maar dan komen we wel comfortabel de nacht door.
Zo los ik het probleem op dat de 12kW T-Cap in een groot deel van het jaar een te hoge minimumvermogen levert. Hou me aanbevolen voor een betere strategie!
:strip_exif()/f/image/fMgnuxrpcAhj1nOeh4bfvroJ.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Dat is altijd ff schrikken hé 😋🙈John lamers schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:35:
heeft iemand een idee waarom in onderstaande situatie bij een 7J de backup heater aangaat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vermoed dat je retour onder de 20 blijft voor meer dan 20 min na een opstart. Dit kun je voorkomen door je target laag een graad of 1-2 te verhogen dan trekt hij je retour ook sneller mee omhoog.
Laat je weten of dat het was?
Nb
Heeft niets met je deltaT te maken.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Interessante oplossing. Heb je dit zelf uitgescript, of is dit ook mogelijk met de node-red implementatie welke ik probeer te gebruiken als besturings console.Tiesert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Mij lukt het ook wel, met auto-shifting. Je ziet het precies. De watertemperatuur loopt langzaam op, en zodra hij de doeltemperatuur kietelt doet het script er vlug een shift bij en ontstaat er weer een evenwicht terwijl de Pana 1kW opgenomen vermogen verbruikt. Dit gaat goed totdat de binnentemperatuur te ver doorschiet. Daarna schakel ik de shifts weer terug en hou het systeem een paar uur uit tot het water in de vloer is afgekoeld tot een bepaalde temperatuur of tot het binnen te koud wordt.
Zo los ik het probleem op dat de 12kW T-Cap in een groot deel van het jaar een te hoge minimumvermogen levert. Hou me aanbevolen voor een betere strategie!
[Afbeelding]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Erik, wat bedoel je precies met target laag?ErikVers schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is altijd ff schrikken hé 😋🙈
Ik vermoed dat je retour onder de 20 blijft voor meer dan 20 min na een opstart. Dit kun je voorkomen door je target laag een graad of 1-2 te verhogen dan trekt hij je retour ook sneller mee omhoog.
Nb
Bedoel je de stooklijn bij de lage temperatuur?
[ Voor 4% gewijzigd door John lamers op 20-10-2023 18:34 ]
Ik meld me hier ook maar eens
. Sinds kort draait hier ook een panasonic warmtepomp, de 5kW J versie, aangekocht via de welbekende tweaker @Carboy54
. Begane grond vloer is droogbouw vloerverwarming van zo'n 45m2 (helaas dus niet zoveel warmtebuffer). Badkamer is ook vloerverwarming, maar dan met een zandcement dekvloer en verder een radiator in de studeerkamer en eentje in de bijkeuken.
Draai op WAR met Ta van 30 graden bij 10 graden en 35 bij -5 en de interne thermostaat van de controller. Ben benieuwd of ik het daar een beetje aangenaam in thuis mee kan krijgen. Vooral de autoshift functie van de interne thermostaat lijkt me een mooie feature.
Ik keek vandaag de grafieken van vannacht terug en daar zag ik wat interessants. Bij het opstarten van de warmtepomp ging deze de doeltemperatuur naar beneden bijstellen. Het duurde dus ook mooi lang voordat de Ta op temperatuur was. Vanmiddag gebeurde dat echter niet. Iemand een idee hoe dat werkt? Is dat nu de autoshift functie in werking?
Draai op WAR met Ta van 30 graden bij 10 graden en 35 bij -5 en de interne thermostaat van de controller. Ben benieuwd of ik het daar een beetje aangenaam in thuis mee kan krijgen. Vooral de autoshift functie van de interne thermostaat lijkt me een mooie feature.
Ik keek vandaag de grafieken van vannacht terug en daar zag ik wat interessants. Bij het opstarten van de warmtepomp ging deze de doeltemperatuur naar beneden bijstellen. Het duurde dus ook mooi lang voordat de Ta op temperatuur was. Vanmiddag gebeurde dat echter niet. Iemand een idee hoe dat werkt? Is dat nu de autoshift functie in werking?
/f/image/NlDubKMywjrBJeextNYsSkyI.png?f=fotoalbum_large)
Het beestje staat hier pas sinds September, dus heb pas een paar daagjes kunnen stoken spelen. Ik heb hem standaard op silent/quiet mode level 3 staan. Daarmee heb ik gemerkt dat hij redelijk te temmen is met deze relatief warme buitentemperatuur.Tiesert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Mij lukt het ook wel, met auto-shifting. Je ziet het precies. De watertemperatuur loopt langzaam op, en zodra hij de doeltemperatuur kietelt doet het script er vlug een shift bij en ontstaat er weer een evenwicht terwijl de Pana 1kW opgenomen vermogen verbruikt. Dit gaat goed totdat de binnentemperatuur te ver doorschiet. Daarna schakel ik de shifts weer terug en hou het systeem een paar uur uit tot het water in de vloer is afgekoeld tot een bepaalde temperatuur of tot het binnen te koud wordt.
[Afbeelding]
Ik ben nog aan het uitproberen wat een goede target watertemperatuur is met verschillende buitentemperaturen.
/f/image/JfO7RSu79uu6LbNLiZr6tTHn.png?f=fotoalbum_large)
Correct, excuus voor het vak jargon icm heishamon topic namen.John lamers schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:19:
[...]
Erik, wat bedoel je precies met target laag?
Bedoel je de stooklijn bij de lage temperatuur?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Klopt, is alleen met zoveel parameters omgeven dat nooit helemaal te voorspellen is wanneer die wat gaat doen.Appelpie3000 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:20:
Ik meld me hier ook maar eens. Sinds kort draait hier ook een panasonic warmtepomp, de 5kW J versie, aangekocht via de welbekende tweaker @Carboy54
. Begane grond vloer is droogbouw vloerverwarming van zo'n 45m2 (helaas dus niet zoveel warmtebuffer). Badkamer is ook vloerverwarming, maar dan met een zandcement dekvloer en verder een radiator in de studeerkamer en eentje in de bijkeuken.
[Afbeelding]
Hi, ik heb het opgepikt van @t.oswaldConQuestador schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Interessante oplossing. Heb je dit zelf uitgescript, of is dit ook mogelijk met de node-red implementatie welke ik probeer te gebruiken als besturings console.
[ Voor 7% gewijzigd door Tiesert op 20-10-2023 19:17 ]
Ja klopt. Mijn script haalt wel de QM ervan af als de opstarfase voorbij is. Let ook op dat QM niet altijd handig is als het vriest. Succes met zoeken welke temperaturen voor jouw huis goed werken!ErikKo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:42:
[...]
Het beestje staat hier pas sinds September, dus heb pas een paar daagjes kunnen stoken spelen. Ik heb hem standaard op silent/quiet mode level 3 staan. Daarmee heb ik gemerkt dat hij redelijk te temmen is met deze relatief warme buitentemperatuur.
Ik ben nog aan het uitproberen wat een goede target watertemperatuur is met verschillende buitentemperaturen.
[Afbeelding]
De installatie
- Panasonic 9J
- 8 vloerverwarmingsgroepen
- 2 radiatoren
- Systeeminhoud 95 – 125 liter
- WAR-stooklijn 35@-10/25@15
- Kamerthermostaat ingesteld op 20,2 graden
- Geen heishamon
Gedrag
- 2 tot 3 runs per dag
- De warmtepomp start heel hard
- Afgegeven vermogen daalt langzaam door op lagere frequentie en pompsnelheid te draaien.
- Tot de thermostaat ingrijpt en de warmtepomp uit gaat
Nu denk ik er aan om de stooklijn te verlagen zodat hij niet onnodig op 30 graden aanvoertemperatuur start. Hierbij kan ik mogelijk afdwingen dat hij niet zo hard begint. Is dit een goed idee of kan ik er beter afblijven
- Panasonic 9J
- 2 radiatoren
- Geen heishamon
Gedrag
- 2 tot 3 runs per dag
- Afgegeven vermogen daalt langzaam door op lagere frequentie en pompsnelheid te draaien.
Nu denk ik er aan om de stooklijn te verlagen zodat hij niet onnodig op 30 graden aanvoertemperatuur start. Hierbij kan ik mogelijk afdwingen dat hij niet zo hard begint. Is dit een goed idee of kan ik er beter afblijven
/f/image/i4ZRd57NOnmIRIIQgs9CwUmE.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij komt over een 2 weken een aquaria split 5kw type K warmtepomp.
En heb enkele vragen.
Nu heb ik gekozen voor een liggende hygiene boilervat van 200 liter met 2 spiralen.
De installateur installeert echter ook een 50l buffervat voor de c.v.
Ik dacht daarvoor de hygiene boiler te gebruiken althans 1 spiraal daarvan, en dan het buffervat van 50l vervallen.
De andere spiraal is voor het warm water.
Het warm water gaat daarna nodig door een 50 ventilatie warmtepomp, dus als de hygiëne boiler een 30c is vind ik dat voldoende.
Of maak ik nu een denk fout?
2e vraag is gebruikt iemand Homey om de comfort cloud uit te lezen?
En heb enkele vragen.
Nu heb ik gekozen voor een liggende hygiene boilervat van 200 liter met 2 spiralen.
Ik dacht daarvoor de hygiene boiler te gebruiken althans 1 spiraal daarvan, en dan het buffervat van 50l vervallen.
Het warm water gaat daarna nodig door een 50 ventilatie warmtepomp, dus als de hygiëne boiler een 30c is vind ik dat voldoende.
Weet niet of ik je helemaal goed begrijp. Met de hygiene boiler bedoel je neem ik aan de SWW of DHW (sanitair warm water of domestic hot water) boiler om te douchen? Die kun je niet mengen met een buffervat voor je vloerverwarming. Velen zullen je aanraden het buffervat zonder meer te laten vervallen, maar dat hangt van je situatie en keuze af. Ik gebruik geen Homey, wel Fibaro HC2, maar je kunt de comfort cloud niet uitlezen (tenzij dit onlangs is gewijzigd, ik heb de J-serie). Je kunt de module vervangen door de Heishamon en dan uitlezen. Hopelijk heb je hier wat aan.SpikeHome schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:42:
Bij mij komt over een 2 weken een aquaria split 5kw type K warmtepomp.
En heb enkele vragen.
@nokiaan958GB zie de reactie direct boven de jouwe.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@Tiesert in de hygiëne boiler zit dus c.v. Water en sww gaat door een spiraal
En bij mij hoeft de hygiëne boiler dus maar een 30c te worden.
Eigenlijk hoeft de pana dus geen apparr warm water te maken dan.
Gewoon de hygiëne boiler op een 30c houden.
Hij draait heel keurig op een Ta van 30°. Volgens jouw stooklijn zou hij bij 7° buiten een Ta van 28° moeten hebben en bij 6° buiten een Ta van 28,5°. Weet je zeker dat hij op WAR draait en niet op 30° Direct?nokiaan958GB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:31:
De installatie
- Panasonic 9J
- 2 radiatoren
- Geen heishamon
Gedrag
- 2 tot 3 runs per dag
Nu denk ik er aan om de stooklijn te verlagen zodat hij niet onnodig op 30 graden aanvoertemperatuur start. Hierbij kan ik mogelijk afdwingen dat hij niet zo hard begint. Is dit een goed idee of kan ik er beter afblijven![]()
[Afbeelding]
probeer eens op te starten in een quit mode dan gaat niet direct als een malle van start.
Stooklijn verlagen gaat ie denk ik alleen maar eerder uit.
Stooklijn verlagen gaat ie denk ik alleen maar eerder uit.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hallo,
Ik heb een paar maanden een WH-MDC07J3E5 draaien. Ik heb afgelopen dagen geprobeerd de cv te stoken, maar de warmtepomp maakt erg korte runs. Kwam denk ik ook omdat de buiten temperatuur nog relatief hoog was.
Nu staat de warmtepomp al weer een paar dagen op alleen SWW. Wat mij van morgen opviel, de buiten temperatuur is 13 grade volgens de warmtepomp (en het weer bericht) maar zowel de tr als de ta geven 16,5 graden aan. Moet het niet zo zijn dat de watertemperatuur in de warmtepomp na een nacht stil staan de zelfde temperatuur als de buiten temperatuur is?
Ik heb een paar maanden een WH-MDC07J3E5 draaien. Ik heb afgelopen dagen geprobeerd de cv te stoken, maar de warmtepomp maakt erg korte runs. Kwam denk ik ook omdat de buiten temperatuur nog relatief hoog was.
Nu staat de warmtepomp al weer een paar dagen op alleen SWW. Wat mij van morgen opviel, de buiten temperatuur is 13 grade volgens de warmtepomp (en het weer bericht) maar zowel de tr als de ta geven 16,5 graden aan. Moet het niet zo zijn dat de watertemperatuur in de warmtepomp na een nacht stil staan de zelfde temperatuur als de buiten temperatuur is?
Die van ons heeft gisteren gedraaid tot 2300 uur (op Ta van 28 graad) en vanmorgen was het water 1,5 graad warmer dan de buitentemperatuur.
Als je op SWW hebt gedraaid met hogere temperaturen zou dat dus goed kunnen kloppen.
Als je op SWW hebt gedraaid met hogere temperaturen zou dat dus goed kunnen kloppen.
[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 21-10-2023 10:40 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb toch nog een vraagje over thermostaten. Puur sturing op de controller vind ik niet erg fijn werken, zeker met deze kwakkeltemperaturen. Begrijp ik het goed dat dit mijn opties zijn:
- draadloze pana thermostaat á €425 --> wat voor aansluitingen heb ik dan nodig in de woonkamer?
- bedrade Pana Thermostaat á 200 euro --> hiervoor moet ik dan nieuwe draden trekken vanuit de woonkamer naar de pana?
- Emos P5604 (€25) --> opnieuw draden van de woonkamer naar de pana nodig neem ik aan?
En dan een optie die ik nergens lees: via home assistant schakelen op een temperatuur sensor van bijvoorbeeld de heatbooster. Zou dat een optie zijn?
- draadloze pana thermostaat á €425 --> wat voor aansluitingen heb ik dan nodig in de woonkamer?
- bedrade Pana Thermostaat á 200 euro --> hiervoor moet ik dan nieuwe draden trekken vanuit de woonkamer naar de pana?
- Emos P5604 (€25) --> opnieuw draden van de woonkamer naar de pana nodig neem ik aan?
En dan een optie die ik nergens lees: via home assistant schakelen op een temperatuur sensor van bijvoorbeeld de heatbooster. Zou dat een optie zijn?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Of de Emos draadloos https://www.amazon.nl/Dra...gid=pla-842446569069&th=1wheli schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:29:
Ik heb toch nog een vraagje over thermostaten. Puur sturing op de controller vind ik niet erg fijn werken, zeker met deze kwakkeltemperaturen. Begrijp ik het goed dat dit mijn opties zijn:
Voor €45,- en geen kabels leggen naar de woonkamer.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Bij ons is naast de bestaande 120m2 vloerverwarming nog 65m2 extra vloerverwarming ingefreesd met hierop 3cm egaline (ivm hoogteverschil)
Nu is het eigenlijk de bedoeling dat er een opstook protocol gedaan wordt, waarbij je de vloer op 1 temperatuur laat en iedere dag omhoog gaat.
Alleen: hoe krijg ik de vloer op slechts 20 graden, want mijn 12kW T-CAP kan niet veel lager dan 6kw afgifte met deze buitentemperatuur.
Is er een trucje om toch zoveel mogelijk een constante vloer temperatuur te krijgen die ook nog vrij laag is? (Ik zat zelf al te denken om iig alle vvw rn radiatoren open te zetten. En ook de ramen open zodat zoveel mogelijk warmte ook afgevoerd wordt en hij meer energie in het huis kan stoppen)
Nu is het eigenlijk de bedoeling dat er een opstook protocol gedaan wordt, waarbij je de vloer op 1 temperatuur laat en iedere dag omhoog gaat.
Alleen: hoe krijg ik de vloer op slechts 20 graden, want mijn 12kW T-CAP kan niet veel lager dan 6kw afgifte met deze buitentemperatuur.
Is er een trucje om toch zoveel mogelijk een constante vloer temperatuur te krijgen die ook nog vrij laag is? (Ik zat zelf al te denken om iig alle vvw rn radiatoren open te zetten. En ook de ramen open zodat zoveel mogelijk warmte ook afgevoerd wordt en hij meer energie in het huis kan stoppen)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Normaal is hygiëne boiler toch juist opslag van drinkwater. Spiralen zijn voor het opwarmen. Niet zoals jij beschrijft. Dat klinkt als een buffervat.SpikeHome schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:09:
@Tiesert in de hygiëne boiler zit dus c.v. Water en sww gaat door een spiraal
30c lijkt me een ideale voedingsbodem voor legionella
Ook haal je uit een liggende boiler sowieso effectief al minder warm water door slechtere gelaagdheid.
En als het wel een soort buffer is, dan lijkt 30c me wat laag om warmte af te geven aan het koude water.
Al met al denk ik niet de meest gebruikelijke oplossing.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Thanks, die kende ik nog niet!klump4u schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Of de Emos draadloos https://www.amazon.nl/Dra...gid=pla-842446569069&th=1
Voor €45,- en geen kabels leggen naar de woonkamer.
Heb jij (of iemand anders) daar ook ervaring mee? Kan ik dan bv via HA/Heishamon alsnog een tijdschema maken?
Edit: ik zie dat dit heel recent nog besproken is, had ik ff gemist.
[ Voor 10% gewijzigd door wheli op 21-10-2023 13:13 ]
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Nee hygiëne boiler is niet gevuld met drinkwater want dan is het een boiler.Ethirty schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:44:
[...]
Normaal is hygiëne boiler toch juist opslag van drinkwater. Spiralen zijn voor het opwarmen. Niet zoals jij beschrijft. Dat klinkt als een buffervat.
30c lijkt me een ideale voedingsbodem voor legionellaGa je die dan permanent naverwarmen tot 60c? Heb je bijna een doorstromer nodig, lijkt me kostbaar.
Ook haal je uit een liggende boiler sowieso effectief al minder warm water door slechtere gelaagdheid.
En als het wel een soort buffer is, dan lijkt 30c me wat laag om warmte af te geven aan het koude water.
Al met al denk ik niet de meest gebruikelijke oplossing.
Nu word door de spiralen het drinkwater opgewarmd.
Dus je hebt alleen beetje drinkwater in het spiraal zitten dus hoef je geen 60c water te maken.
Ik weet dat staand meet gelaagdheid heeft, maar dit kan mooi onder het schot op zolder.
[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 21-10-2023 14:03 ]
Bij mij heb ik de bedrade Emos (wegens niet erg nauwkeurig) vervangen door de Computherm q7rf en bij mijn zoon gaan we dinsdag de Computherm E400rf aan zijn 7J koppelen en in bedrijf stellen.wheli schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Thanks, die kende ik nog niet!
Heb jij (of iemand anders) daar ook ervaring mee? Kan ik dan bv via HA/Heishamon alsnog een tijdschema maken?
Edit: ik zie dat dit heel recent nog besproken is, had ik ff gemist.
https://computherm.info/e...mostats/computherm_e400rf
https://computherm.info/e...ermostats/computherm_q7rf
Vannacht al een heel stuk beter, maar nog niet helemaal zonder.ErikVers schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is altijd ff schrikken hé 😋🙈
Nb
:strip_exif()/f/image/bV6I3o9dXVlZPsQvwc1N4NXy.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog maar 10 min backup heater.
Wie nog een losse buitentemperatuursensor zoekt voor niet al teveel geld ik heb er net eentje in Duitsland besteld voor €33 inclusief verzenden. Het is inderdaad dezelfde sensor als die voor in een buffervat.
https://www.ebay.de/itm/385586657137
Mijn 7J staat op een plat dak met de warmtewisselaar richting het zuiden. Toen net even de zon scheen gaf de buitensensor 23 graden aan, dus een alternatieve sensor is wel gewenst, die hang ik dan ergens onder een zonepaneel met een tie-rap zodat ie lekker in de lucht bungelt.
https://www.ebay.de/itm/385586657137
Mijn 7J staat op een plat dak met de warmtewisselaar richting het zuiden. Toen net even de zon scheen gaf de buitensensor 23 graden aan, dus een alternatieve sensor is wel gewenst, die hang ik dan ergens onder een zonepaneel met een tie-rap zodat ie lekker in de lucht bungelt.
[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 21-10-2023 16:22 ]
Of gewoon enige tijd pendelen voor lief nemen. Zal op de hele levensduur van de Pana ook niet veel uitmaken. Dan op 20C instellen en dan zal ie vaker aangaan en afslaan.ConQuestador schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:35:
Bij ons is naast de bestaande 120m2 vloerverwarming nog 65m2 extra vloerverwarming ingefreesd met hierop 3cm egaline (ivm hoogteverschil)
Dat was ik al van plan, maar schommelt de temperatuur van de vloer dan niet heel erg?Tiesert schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:13:
[...]
Of gewoon enige tijd pendelen voor lief nemen. Zal op de hele levensduur van de Pana ook niet veel uitmaken. Dan op 20C instellen en dan zal ie vaker aangaan en afslaan.
Hier werkt ie nog primaASW1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:28:
Ik draai net een allereerste testrun en nu is volgens mij de Aquarea service cloud offline?
Even een reset, 10 seconden middelste knop tot er nog maar een led groen is.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Is al gelukt, om een of andere reden laadt de Aquarea service cloud niet in firefox op dit moment.
In een andere browser lukt 't wel.
In een andere browser lukt 't wel.
Goede vraag. Ik snap je uitgangspunt: een watertemperatuur van 20C in een omgeving waar de vloer makkelijk alle warmte kwijt kan. Dat ligt er aan hoe je aanstuurt (watertemp of ruimtetemp), en met welke hysteresis je thermostaat werkt. Is het makkelijker om een semi-gesloten ruimte een beetje netjes rond de 20C vloertemperatuur te houden, of een ruimte met de ramen open en dus wisselende omstandigheden... ik twijfel ook.ConQuestador schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:31:
[...]
Dat was ik al van plan, maar schommelt de temperatuur van de vloer dan niet heel erg?
[ Voor 18% gewijzigd door Tiesert op 21-10-2023 23:35 ]
Dat is een goeie vraag.FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:35:
[...]
Hij draait heel keurig op een Ta van 30°. Volgens jouw stooklijn zou hij bij 7° buiten een Ta van 28° moeten hebben en bij 6° buiten een Ta van 28,5°. Weet je zeker dat hij op WAR draait en niet op 30° Direct?
Zo had ik er nog niet naar gekeken.
Ja ik weet zeker dat hij op WAR draait.
Voor vandaag de stooklijn iets vlakker gemaakt.
/f/image/64238IveRiZzKZYLKuY9kBxG.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag echter warmer weer en in de middag zon op de ruiten dus maar 1 run kunnen zien
/f/image/DVBKRzUmyfmeFP7JmhFtWStt.png?f=fotoalbum_large)
En ook vandaag bij een oplopende buitentemperatuur geen dalende watertemperatuur.
Ik heb nog eens goed gekeken naar de mogelijkheden van de nodered implementatie. En de ingebouwde softstart functie doet precies dit: over langere tijd wordt de doeltemperatuur langzaam opgevoerd.Tiesert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:16:
[...]
Hi, ik heb het opgepikt van @t.oswalden het daarna zelf vanuit LUA-script naar de Heishamon gestuurd vanaf de Fibaro HC2. Maar kan natuurlijk in alles wat praat met de Heishamon. Zou zelfs met IFTTT kunnen naar de Pana cloud volgens mij. Er zijn volgens mij meer scripts te vinden in dit forum gebaseerd op HomeAssistant
Domme vraag: maar welke interface is dit?nokiaan958GB schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:49:
[...]
Dat is een goeie vraag.
Zo had ik er nog niet naar gekeken.
Ja ik weet zeker dat hij op WAR draait.
Voor vandaag de stooklijn iets vlakker gemaakt.
[Afbeelding]
Vandaag echter warmer weer en in de middag zon op de ruiten dus maar 1 run kunnen zien
[Afbeelding]
En ook vandaag bij een oplopende buitentemperatuur geen dalende watertemperatuur.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Panasonic Service Cloud met de CZ-TAW1
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
@ErikVers , als ik nog even mag ingaan op je opmerking 'Hij doet dingen die ons verstand ver te boven gaat.' Bedoel ja dan onderstaand gedrag wat ik eind vorig stookseizoen (https://gathering.tweaker...message/75163712#75163712) maar ook nu weer voorafgaand aan een run ervaar?ErikVers schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:35:
[...]
Ja dit komt door de ruimte thermostaat. Die staat waarschijnlijk op intern? Hij doet dingen die ons verstand ver te boven gaat. Heeft met ruimte compensatie op de stooklijn te maken. Alleen schiet hij vaak zover terug dat compressor geen run kan maken. Ik laat het maar gaan, is enkel rond de huidige hoge buitentemp een issue.
Mocht je hem niet op interne thermostaat hebben staan dan komt het vanwege je ingestelde temp voor verwarmen UIT in de instellingen. Hier komt hij dan boven en gooit de boel naar standby.
Ik kan leven met de beperkte nauwkeurigheid van de interne thermostaat van de remote control en daarmee de minste complexiteit in de hele installatie Maar door dit onverklaarbaar gedrag wordt deze thermostaatfunctie eigenlijk useless en ben je eigenlijk altijd op een externe thermostaat aangewezen. Kan toch niet zo zij dat vrijwel elke run voorafgaat aan een x aantal start/stops door het schakelen naar een niets zeggende Ta van 20 direct na de start van de compressor. Hij staat op een vaste Ta van 30, al verschillende standen van de silent mode geprobeerd, maar ook geen resultaat.
Zijn er meer mensen die de interne thermostaat gebruiken en dit gedrag zien?
:strip_exif()/f/image/DVG0ULh9bX2uRnZHTbDgezEd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat bedoel ik inderdaad. Ik moet wel zeggen dat er zelflerend gedrag in lijk te zien. Hij doet dit bij mij enkel in t begin van verwarming seizoen. Loopt nu als een zonnetje icm interne thermostaat en heb geen moeite met de hysterese.ipoffice schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:26:
[...]
@ErikVers , als ik nog even mag ingaan op je opmerking 'Hij doet dingen die ons verstand ver te boven gaat.' Bedoel ja dan onderstaand gedrag wat ik eind vorig stookseizoen (https://gathering.tweaker...message/75163712#75163712) maar ook nu weer voorafgaand aan een run ervaar?
Ik kan leven met de beperkte nauwkeurigheid van de interne thermostaat van de remote control en daarmee de minste complexiteit in de hele installatie Maar door dit onverklaarbaar gedrag wordt deze thermostaatfunctie eigenlijk useless en ben je eigenlijk altijd op een externe thermostaat aangewezen. Kan toch niet zo zij dat vrijwel elke run voorafgaat aan een x aantal start/stops door het schakelen naar een niets zeggende Ta van 20 direct na de start van de compressor. Hij staat op een vaste Ta van 30, al verschillende standen van de silent mode geprobeerd, maar ook geen resultaat.
Zijn er meer mensen die de interne thermostaat gebruiken en dit gedrag zien?
[Afbeelding]
Zou gewoon instellen zoals je wenst en ff aankijken. Ik pas nachtverlaging toe en uiteraard geen silent mode
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-10-2023 17:14 ]
Bedankt, dat biedt dan perspectief en moeten we de nog komende onnodige starts even voor lief nemen...ErikVers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Dat bedoel ik inderdaad. Ik moet wel zeggen dat er zelflerend gedrag in lijk te zien. Hij doet dit bij mij enkel in t begin van verwarming seizoen. Loopt nu als een zonnetje icm interne thermostaat en heb geen moeite met de hysterese.
Heb je hem op stooklijn of vaste aanvoer staan en heb je silent mode aan en welk niveau? Beter nu gelijk naar wens instellen zodat hij daarmee aan de leer kan dan later door aanpassing van deze parameters mogelijk opnieuw moet gaan leren.
Direct of WAR geeft zelfde effect. Zou dus WAR kiezen en instellen zoals je van plan was. Silent mode zou proberen te vermijden want dat verlaagt je COP.ipoffice schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:16:
[...]
Bedankt, dat biedt dan perspectief en moeten we de nog komende onnodige starts even voor lief nemen...
Heb je hem op stooklijn of vaste aanvoer staan en heb je silent mode aan en welk niveau? Beter nu gelijk naar wens instellen zodat hij daarmee aan de leer kan dan later door aanpassing van deze parameters mogelijk opnieuw moet gaan leren.
Zelf heb ik thermostaat tussen 23:00-10:00 op 19gr en tussen 10:00-23:00 op 21gr ingesteld. Het word ivm een strak afgestelde WAR bijna nooit echt 21gr in de woonkamer en zorgt ervoor dat focus op overdag opwarmen van vloer en rest woning komt te liggen.
De twee korte runs op 21-10 en één op 22-10 zijn van SWW
:strip_exif()/f/image/P4yfgLmtwfwGBi1p3yVv0EBD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 22-10-2023 17:28 ]
Zijn er mensen die bv een van de Emos thermostaten gebruiken voor verwarmen en koelen?
Zover ik begrijp doe je op de cn2 tussen L en H een potentiaal vrij contact voor verwarmen, en tussen L en C voor koelen heb ik dat goed?
Als een thermostaat maar 1 contact heeft, zal er dus een koel/verwarm schakelaar tussen moeten die dan per seizoen even omgezet moet worden.
Ben van plan WAR te gaan draaien met externe thermostaat om de max te begrenzen.
Zover ik begrijp doe je op de cn2 tussen L en H een potentiaal vrij contact voor verwarmen, en tussen L en C voor koelen heb ik dat goed?
Als een thermostaat maar 1 contact heeft, zal er dus een koel/verwarm schakelaar tussen moeten die dan per seizoen even omgezet moet worden.
Ben van plan WAR te gaan draaien met externe thermostaat om de max te begrenzen.
Heb bij een klant zo aangesloten met de Emos, je een com em NC en NO op de thermostaat en dan heb je alsnog een losse schakelaar nodig. Dat bevalt wel goed omdat je dan bewust de winter en zomer periode omzet. Het hoeft niet perse want je kan ook de vrijgave voor koelen vrij hoog zetten en de stop met verwarmen buitentemp wat lager. Maar om te voorkomen wel de onderbreking gedaan.Maurice1066 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:51:
Zijn er mensen die bv een van de Emos thermostaten gebruiken voor verwarmen en koelen?
Mooier was een thermostaat met los instelbare kamertemp voor koelen en voor verwarmen.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-10-2023 19:41 ]
Ik heb de Emos P5604 en deze heeft 3 aansluitingen om te koelen of te verwarmen, thermostaat kun je met de draaiknop bedienen om hem op koelen of verwarmen te zetten.Maurice1066 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:51:
https://www.amazon.nl/EMO...e&pd_rd_i=B08FTF6CY5&th=1
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Is dat een feit? Waar komt dit door? Silent mode is toch gewoon een beperking van de max. compressorfrequentie?ErikVers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Silent mode zou proberen te vermijden want dat verlaagt je COP.
[Afbeelding]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
@Joris 407 en ook ventilatorsnelheid. Maar volgens mij zijn ventilatorsnelheid en compressorsnelheid aan elkaar gekoppeld. Je verliest dus in ieder geval vermogen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja dat is het. Als niet anders kan dan is die 0.xx cop niet schokkend maar zou anders zeker niet gebruiken. Maar test het gerust zelf 👍Joris 407 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:55:
[...]
Is dat een feit? Waar komt dit door? Silent mode is toch gewoon een beperking van de max. compressorfrequentie?
Ik zie de ventilatorsnelheid veranderen wanneer de quiet mode word aangezet, ook wanneer de compressor al op 19/20hz draait. Mop quiet mode 3 is het toerental dan zo'n 200rpm, bij geen quiet mode draait de fan zo'n 440rpm.timovd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:58:
@Joris 407 en ook ventilatorsnelheid. Maar volgens mij zijn ventilatorsnelheid en compressorsnelheid aan elkaar gekoppeld. Je verliest dus in ieder geval vermogen.
En het logische gevolg hiervan hoef ik op tweakers niet uit te tekenen 🤓Appelpie3000 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:44:
[...]
Ik zie de ventilatorsnelheid veranderen wanneer de quiet mode word aangezet, ook wanneer de compressor al op 19/20hz draait. Mop quiet mode 3 is het toerental dan zo'n 200rpm, bij geen quiet mode draait de fan zo'n 440rpm.
Kleine aanvulling; de emos is een paar tientjes thermostaat en doet wat hij moet doen. Wil je apart schema in kunnen stellen voor verwarmen en koelen dan zou ik zeker eens naar Homematic kijken. Volgens mij hier op dit forum ook gebruikers van. Overweeg zelf een set aan te schaffen. Is mooi breed proframma en strakke app.Maurice1066 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:51:
Wel nadeel dat ik dan minimaal de IP module en de warmtepomp regelaar nodig het en uiteraard de thermostaat. In totaal kom je dan op €250,- die zoals ik het nu inschat vanwege de looks en mogelijkheden wel goed besteed worden.
Ooit eens een Alpha direct 230v gekocht maar die pulste te pas en onpas een aan uit signaal..
Iemand praktijk ervaring mee?;
YouTube: Klokprogramma instellen - Thermostaatknop - Homematic IP
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 22-10-2023 21:07 ]
Ben het met je eens. Daarom zet ik QM wel aan bij het starten van een run, en gooi hem er via vanuit het script af zodra de opstartfase voorbij is. Dat drukt de Hz, maar QM is niet langer actief dan noodzakelijk/nuttig/nodig. En ik laat QM onder het vriespunt uit.ErikVers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:58:
[...]
En het logische gevolg hiervan hoef ik op tweakers niet uit te tekenen 🤓
Ik heb inderdaad quiet mode aan om hem rustiger te laten starten, dat geeft me langere runs. Ik heb verder geen slimmigheden om dit tijdens een run uit te kunnen zetten.Tiesert schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Ben het met je eens. Daarom zet ik QM wel aan bij het starten van een run, en gooi hem er via vanuit het script af zodra de opstartfase voorbij is. Dat drukt de Hz, maar QM is niet langer actief dan noodzakelijk/nuttig/nodig. En ik laat QM onder het vriespunt uit.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Vandaag (eigenlijk gisteravond) mijn 7J in gebruik genomen, alles zelf gemonteerd en nu apetrots dat het werkt. Dat alles dankzij de fantastisch input vanuit dit forum, veel gelurkt en opgestoken.
Tijdens de installatie me er weinig mee bezig gehouden hoe dat allemaal werkt met stooklijn en afgifte etc. want dat zou wel komen als het eenmaal draaide. Inmiddels is het zover en heb vragen.
Woning van 3 verdiepingen met alleen radiatoren, geen geweldige afgifte maar ook geen enorme warmtevraag, vorige winter kon de CV ketel het op 40 graden op z'n sloffen warm houden (koudste momenten 50% van de tijd aan)
De eerste 2 uur gisteravond na de ingebruikname was een start-stop festijn, toen de aanvoertemperatuur omhoog gedaan van 28 naar 35 en daarna in 1 lange run de nacht door.
Heb deltaT op 5 graden en aanvoer op 35, inmiddels al wat teruggeschroefd naar 33 want de woning (met heel veel massa) werd toch echt te warm. In de middag uitgezet en nog steeds niet weer aan want nog genoeg warmte in de massa blijkbaar.
vraag: wat is eigenlijk het minimum aan opgenomen vermogen van een 7J? Heb gezien dat hij terugmoduleerde tot 19 Hz en flow van 10 l/m en dat hij dan rond 550 watt trok, is dat het minimum?
2e vraag: draai nu nog WAR en relatief hoge temperatuur. Klopt het dat als ik de aanvoertemperatuur verlaag er meer kans is op pendelen omdat vanwege alleen radiatoren de afgifte wat laag is?
En zo ja, klopt het dat in de huidige setup de enige manier om te voorkomen dat de woning te warm wordt is door handmatig of met een thermostaat af en toe de WP uit te schakelen?
Op den duur komen er nog fans in de ruim bemeten convectieput in de woonkamer wat de afgifte zal verbeteren en de aanvoer hopelijk nog wat omlaag kan.
/f/image/D6Rc8l8IEAA6eqSoHEIIjXWO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ws2NNUz19TuQIX9Q549I23K8.png?f=fotoalbum_large)
Ook nog een PVC buisje met alutape om de buitentemperatuursensor geknutseld in afwachting van een extra sensor die ik in de schaduw kan hangen.
Ideaal is het niet maar beter dan niets.:strip_exif()/f/image/VcXjL5r4VMEO2XiFupOSWynb.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens de installatie me er weinig mee bezig gehouden hoe dat allemaal werkt met stooklijn en afgifte etc. want dat zou wel komen als het eenmaal draaide. Inmiddels is het zover en heb vragen.
Woning van 3 verdiepingen met alleen radiatoren, geen geweldige afgifte maar ook geen enorme warmtevraag, vorige winter kon de CV ketel het op 40 graden op z'n sloffen warm houden (koudste momenten 50% van de tijd aan)
De eerste 2 uur gisteravond na de ingebruikname was een start-stop festijn, toen de aanvoertemperatuur omhoog gedaan van 28 naar 35 en daarna in 1 lange run de nacht door.
Heb deltaT op 5 graden en aanvoer op 35, inmiddels al wat teruggeschroefd naar 33 want de woning (met heel veel massa) werd toch echt te warm. In de middag uitgezet en nog steeds niet weer aan want nog genoeg warmte in de massa blijkbaar.
vraag: wat is eigenlijk het minimum aan opgenomen vermogen van een 7J? Heb gezien dat hij terugmoduleerde tot 19 Hz en flow van 10 l/m en dat hij dan rond 550 watt trok, is dat het minimum?
2e vraag: draai nu nog WAR en relatief hoge temperatuur. Klopt het dat als ik de aanvoertemperatuur verlaag er meer kans is op pendelen omdat vanwege alleen radiatoren de afgifte wat laag is?
En zo ja, klopt het dat in de huidige setup de enige manier om te voorkomen dat de woning te warm wordt is door handmatig of met een thermostaat af en toe de WP uit te schakelen?
Op den duur komen er nog fans in de ruim bemeten convectieput in de woonkamer wat de afgifte zal verbeteren en de aanvoer hopelijk nog wat omlaag kan.
/f/image/D6Rc8l8IEAA6eqSoHEIIjXWO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ws2NNUz19TuQIX9Q549I23K8.png?f=fotoalbum_large)
Ook nog een PVC buisje met alutape om de buitentemperatuursensor geknutseld in afwachting van een extra sensor die ik in de schaduw kan hangen.
Ideaal is het niet maar beter dan niets.
:strip_exif()/f/image/VcXjL5r4VMEO2XiFupOSWynb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZsyJk4Oyy4YhmKjIf1XjCy1W.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week hoop ik mijn 7J in gebruik te kunnen nemen. Mijn plan is om hem eerst alleen voor de vloerverwarming op de benedenverdieping te gaan gebruiken.
Ik heb al het nodige gelezen over stooklijn en WAR. Maar wat zijn goede temp instellingen om mee te beginnen?
De oude vv verdeler heb ik vervangen, maar hoh van de lussen is onbekend. Daarmee wordt de berekening uit de topic start lastig...
Ik heb al het nodige gelezen over stooklijn en WAR. Maar wat zijn goede temp instellingen om mee te beginnen?
De oude vv verdeler heb ik vervangen, maar hoh van de lussen is onbekend. Daarmee wordt de berekening uit de topic start lastig...
@ASW1 vraag 2:
klopt als de WP te snel stopt, dan 1/ flow verhogen (Ta wordt dan lager bij evenveel vermogen input), 2/ Ta verhogen als 1 niet werkt.
In je stooklijn dan deze Ta instellen als minimale Ta (Want blijkbaar nodig om gegeven de flow (die zo hoog mogelijk staat zonder geluidsoverlast) toch de minimale opwek van warmte kwijt te kunnen.
Daarnaast een aan/uit thermostaat in je woonkamer.
klopt als de WP te snel stopt, dan 1/ flow verhogen (Ta wordt dan lager bij evenveel vermogen input), 2/ Ta verhogen als 1 niet werkt.
In je stooklijn dan deze Ta instellen als minimale Ta (Want blijkbaar nodig om gegeven de flow (die zo hoog mogelijk staat zonder geluidsoverlast) toch de minimale opwek van warmte kwijt te kunnen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Top, dank je.BarryH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:53:
@ASW1 vraag 2:
Beginnersvraag, hoe verhoog ik de flow? Ik dacht dat dat automatisch ging, het maximum dat ik heb gezien tijdens air purge was rond de 35 l/m maar ik denk dat ik de flow naar de slaapkamers nog wat moet knijpen want die worden te warm dus het zal wat lager worden.
Minimale flow die ik gezien heb tijdens een lange rustige run was rond de 10 liter/m.
Die hangt er al maar ik heb hem nog niet aangesloten.BarryH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:53:
@ASW1 vraag 2:
Ik probeer nu het advies op te volgen om eerst een tijdje WAR te draaien en goede instellingen te zoeken, als die gevonden zijn mag de WP iets te enthousiast ingesteld zijn en dan ingetoomd door de kamerthermostaat is het plan.
[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 22-10-2023 23:06 ]
Ziet er leuk uit tnx. Maar ik denk dat ik om te beginnen eerst maar iets van emos neem, waarschijnlijk de draadloze. Doel is om 24/7 zelfde temp te zetten, en van de zomer eerst maar eens proberen te koelen met alleen vvw.ErikVers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
Kleine aanvulling; de emos is een paar tientjes thermostaat en doet wat hij moet doen. Wil je apart schema in kunnen stellen voor verwarmen en koelen dan zou ik zeker eens naar Homematic kijken. Volgens mij hier op dit forum ook gebruikers van. Overweeg zelf een set aan te schaffen. Is mooi breed proframma en strakke app.
Wel nadeel dat ik dan minimaal de IP module en de warmtepomp regelaar nodig het en uiteraard de thermostaat. In totaal kom je dan op €250,- die zoals ik het nu inschat vanwege de looks en mogelijkheden wel goed besteed worden.
Ooit eens een Alpha direct 230v gekocht maar die pulste te pas en onpas een aan uit signaal..
Iemand praktijk ervaring mee?;
YouTube: Klokprogramma instellen - Thermostaatknop - Homematic IP
@ASW1 Ik weet niet hoe je de flow instelt. Staat dat niet in de service/installation manual?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De flow wordt automagisch gemoduleerd door panasonic, zie de paarse lijn in deze grafiek.BarryH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:07:
@ASW1 Ik weet niet hoe je de flow instelt. Staat dat niet in de service/installation manual?
Rond de 20 l/m bij start en dan terugmodulerend naar 10 l/m lijkt op dit moment het gedrag.
Volgens mij kan ik alleen een maximum flowrate aangeven (om stromingsgeluid te beperken waarschijnlijk) maar ik zie zo gauw geen optie om de minimumflow te verhogen..
/f/image/ivlOZqBiKEfos8yFp3XruEML.png?f=fotoalbum_large)
de flow kan je op dT zetten (dus kabouterlogica) of vast en dan houd ie de max flowrate aan die je elders instelt en dan kijkt ie alleen naar je uitgaande temperatuur en wilt ie die vasthouden en regelt de compressor daarop af. dat kan een rustiger gedrag geven, vooral met radiatoren.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als ik het goed zie, heb je de bottlenecks nu gewoon in je leidingen zitten. Scheelt dat?Tranquility schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:01:
[...]
Ik vond de 18mm van de Tameson ook maar krapjes en heb deze bij ome Ali besteld.
Dit betreft de 1-1/4" uitvoering die een grotere kogel heeft en een doorlaat van 24mm.
[...]
[Afbeelding]
Als je dikke leidingen hebt is deze zeker aan te raden.
De links in de openingpost zijn idd niet echt actueel meer.
Helder ik weet dat @carboy van warmtepomponline.com ook iets goedkoops nu test met app bediening en draadloos, je zou hem ff een pm kunnen sturen.Maurice1066 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:03:
[...]
Ziet er leuk uit tnx. Maar ik denk dat ik om te beginnen eerst maar iets van emos neem, waarschijnlijk de draadloze. Doel is om 24/7 zelfde temp te zetten, en van de zomer eerst maar eens proberen te koelen met alleen vvw.
De CR02 neem ik dan aan besteld? Wel handige info voor in de TS voordat iemand de CR03 of iets per ongeluk besteld en opnieuw kan wachten.Tranquility schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:01:
[...]
Ik vond de 18mm van de Tameson ook maar krapjes en heb deze bij ome Ali besteld.
Dit betreft de 1-1/4" uitvoering die een grotere kogel heeft en een doorlaat van 24mm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je dikke leidingen hebt is deze zeker aan te raden.
De links in de openingpost zijn idd niet echt actueel meer.
Ik heb de pompregeling inderdaad op deltaT staan en max.flippy schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:54:
de flow kan je op dT zetten (dus kabouterlogica) of vast en dan houd ie de max flowrate aan die je elders instelt en dan kijkt ie alleen naar je uitgaande temperatuur en wilt ie die vasthouden en regelt de compressor daarop af. dat kan een rustiger gedrag geven, vooral met radiatoren.
Wat is op dit moment wijsheid, er komt teveel warmte binnen. Ik kan de stooklijn steeds een stapje omlaag doen om te kijken hoe laag die kan zonder dat de WP onrustig wordt?
Flow rate is meestal rond de 20 liter bij het opwarmen en loopt dan na een tijdje terug naar 10, deltaT staat op 5°
Aanvoertempertuur omlaag. Lager is beter tot je op punt komt dat toko afkoelt ipv warm blijft.ASW1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Ik heb de pompregeling inderdaad op deltaT staan en max.
Wat is op dit moment wijsheid, er komt teveel warmte binnen. Ik kan de stooklijn steeds een stapje omlaag doen om te kijken hoe laag die kan zonder dat de WP onrustig wordt?
Flow rate is meestal rond de 20 liter bij het opwarmen en loopt dan na een tijdje terug naar 10, deltaT staat op 5°
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 23-10-2023 10:43 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Loop ik dan niet eerder tegen het punt aan waarbij de WP gaat pendelen omdat de afgifte te laag wordt bij lage aanvoertemp?flippy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[...]
Aanvoertempertuur omlaag. Lager is beter tot je op punt komt dat toko afkoelt ipv warm blijft.
Ik was begonnen met 28 graden maar toen ging hij jo-jo-en en daarna heb ik de stooklijn omhoog gezet.
Al begreep ik ook dat dat typisch gedrag is wanneer je hem voor het eerst laat lopen omdat hij zichzelf dan aan het instellen is.
Uiteindelijk wel.ASW1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Loop ik dan niet eerder tegen het punt aan waarbij de WP gaat pendelen omdat de afgifte te laag wordt bij lage aanvoertemp?
Ik was begonnen met 28 graden maar toen ging hij jo-jo-en en daarna heb ik de stooklijn omhoog gezet.
Al begreep ik ook dat dat typisch gedrag is wanneer je hem voor het eerst laat lopen omdat hij zichzelf dan aan het instellen is.
En inleren doet ie niet, hij begint elke start opnieuw.
Zichzelf instellen is wellicht een te optimistische term, noem het dan vooral reactief aanpassen.ASW1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Hij start altijd tamelijk hoog (hoe hoog is afhankelijk van een aantal factoren). Bij een Tr die hoger is dan Ta - dT zal hij zijn vermogen reactief omlaag aanpassen. Maar bij een volgende start zal hij altijd weer eerst hoog beginnen en dan weer reactief gaan aanpassen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Mooi, gefeliciteerd!ASW1 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:37:
Vandaag (eigenlijk gisteravond) mijn 7J in gebruik genomen, alles zelf gemonteerd en nu apetrots dat het werkt. Dat alles dankzij de fantastisch input vanuit dit forum, veel gelurkt en opgestoken.
Ja dat klopt, Pana zegt zelf -wanneer het bij mij lange runs zijn- 400W verbruik, maar op kWh meter in meterkast zie ik ~500W. Als het daaronder komt schakeld hij uit. (ik heb 9kW J, zelfde minimum).vraag: wat is eigenlijk het minimum aan opgenomen vermogen van een 7J? Heb gezien dat hij terugmoduleerde tot 19 Hz en flow van 10 l/m en dat hij dan rond 550 watt trok, is dat het minimum?
Ja, verhogen van Ta helpt het pendelen tegen te gaan maar geeft natuurlijk meer warmte dus zal machine op zeker moment uitgaan.2e vraag: draai nu nog WAR en relatief hoge temperatuur. Klopt het dat als ik de aanvoertemperatuur verlaag er meer kans is op pendelen omdat vanwege alleen radiatoren de afgifte wat laag is?
Zelf kan ik bij temperaturen van tussen 5 en 10 C dagen achtereen runs draaien zonder gependel , met minimum verbruik (zoals boven), maar boven de zeg 12 C gaat hij af en toe uit. Niet echt pendelen want om de 1,5 uur, maar toch een aanslag op de COP.Op den duur komen er nog fans in de ruim bemeten convectieput in de woonkamer wat de afgifte zal verbeteren en de aanvoer hopelijk nog wat omlaag kan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ideaal is het niet maar beter dan niets.[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou eerste tijd met vaste Ta en/of Td draaien, dan kun je het gedrag een beetje leren kennen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik heb inderdaad de CR02 besteld. En de T-versie. Dat had ik er idd even bij moeten zetten..ErikVers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:19:
De CR02 neem ik dan aan besteld? Wel handige info voor in de TS voordat iemand de CR03 of iets per ongeluk besteld en opnieuw kan wachten.
Maar ik ben prima tevreden met de Chinese driewegklep.
Ik heb er later nog eentje bijbesteld (tweewegvariant, wel een maatje kleiner omdat de tweewegklep een grotere kogel heeft dan de driwegvariant) die de toevoer naar de verwarming boven afsluit als de boiler wordt verwarmd zodat er geen teruglopende flow optreed. Parallel aangesloten met de "grote" driewegklep. Werkt prima.
Hier nog even de link naar deze drieweg kogelklep:
Driewegvariant
Tweewegvariant
En dan uiteraard de CR02 pakken en de T-versie natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/WxZQVau9sXCp7q2rDvNMeX7A.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Tranquility op 23-10-2023 19:28 ]
CR02 en CR03 zijn geen algemeen bekende aanduidingen voor de bedrading. Bovendien zijn beide bruikbaar al moet je voor CR3 dan wel de L van de thermostaataansluiting betrekken. Dat heb ik, maar dan met een honeywellachtige drieweg van Poolse makelij. Aan de doorlaat van koppelingen en appendages wordt ook overdreven belang gehecht. Bijvoorbeeld die Tameson met een Kv van 16m3/uur heeft dus een drukval van maar 0,1bar bij 27L/min. Daar mag je installatie niet op hangen.ErikVers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:19:
[...]
De CR02 neem ik dan aan besteld? Wel handige info voor in de TS voordat iemand de CR03 of iets per ongeluk besteld en opnieuw kan wachten.
Ik ben erg huiverig gedetailleerde aanbevelingen in de TS op te nemen. Ten eerste zijn ze snel verouderd, ten tweede zijn er dan altijd wel dingen die er op lijken maar net iets anders zijn en ten derde zijn de meeste tweakers toch altijd op zoek naar iets soortgelijks voor de helft van de prijs. Ik vind het belangrijker dat tweakers zelf proberen te begrijpen hoe iets werkt en waar hij op moet letten. Zowel bij het kopen, bij het installeren als bij het gebruik.
Goed dat je het zegt, ik zie inderdaad vergelijkbaar gedrag hier, 's nacht blijft hij rustig doortokkelen op het moment maar overdag rond 12/13 graden is het uit met de lange runs.dof schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
Zelf kan ik bij temperaturen van tussen 5 en 10 C dagen achtereen runs draaien zonder gependel , met minimum verbruik (zoals boven), maar boven de zeg 12 C gaat hij af en toe uit. Niet echt pendelen want om de 1,5 uur, maar toch een aanslag op de COP.
Ik zou eerste tijd met vaste Ta en/of Td draaien, dan kun je het gedrag een beetje leren kennen.
Heb jij trouwens je thermostaat al aangesloten en zo ja bevalt hij? Heb hem hier wel opgehangen maar wil eerst een tijdje WAR draaien om handmatig de beste stooklijn te vinden voordat ik de thermostaat laat ingrijpen.