Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-09 07:20
sjimmie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:11:
[...]

Omdat die in te stellen is op een hele kleine hysteresis en in kleine stappen instelbaar is. Veel thermostaten hebben hysteresis en stappen van 0.5 of zelfs 1.0 graden, deze bv 0.2 en dat vind ik fijner.
De 5607 doet dat ook toch? Die is een stuk beter te vinden en OpenTherm hebben we niet nodig.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
wervisser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:51:
In mijn Panasonic SWW vaatje zit een 1.5kWh element. In de WP zit een veel sterkere variant. Is het dan, ondanks afstand en tijdelijk hoger gebruik, niet interessanter om die van de WP zelf te gebruiken?
Dat dilemma had ik ook. Het lijkt mij efficienter om toch niet die hele lus naar buiten mee te verwarmen. De tijd die er nodig is neem ik dan maar even voor lief. Kans dat het nu met productie van de panelen afgedekt wordt is dan ook groter overigens. Mijn element in mijn 300l Panasonicvaatje is er wel uren mee bezig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Tiesert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Waarvoor? Een DHW sterilisatierun? Ik gebruik voor alles de compressor, en alleen voor de sterilisatierun het element in de Pana. Gaat het snelst en is makkelijkste in 1 proces uit te voeren. Maar element in Pana of element in SWW blijft COP = 1. Wat bij mij wel uitmaakt is dat het element in het SWW vat alleen de bovenkant in het vat verwarmt, terwijl de Pana het water door het hele vat verwarmt, net als bij een normale run.
Dat de onderkant van het vat dan mee wordt verwarmd is nog wel een goed argument. Wat wordt je retourtemperatuur tijdens zo'n legionellarun? Als die duidelijk boven de 60 komt dan ga ik heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:58
Willen jullie meedenken? Onze 12kW tcap is nu een paar weken operationeel. Wekelijks om 14u heb ik geprogrammeerd dat het 300l vat naar 55 graden mag, sanitairrun op dinsdagen. Hij mag hier 2u over doen.
Ik zie dat hij dat snel kan.. maar ook dat de cv temperatuur (leiding) tot 20u op maximaal wordt gehouden (aanvoer van 74).

Dat zie ik ook terug op de P1 meter aan Home Assistant, continue kleine piekjes op de 3 fase in dit tijdsblok. Totaal 13kW. Iemand een idee waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qLl7OkooY1sMr3kPaFpQu0YoTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VG98a5uyLGnERxHzJuthQ5YX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
@Tiesert @Wouter2403 , ik zal de heater eens op intern zetten om te kijken wat dat doet. De afstand is qua leidingen niet enorm lang <10 meter.

En de achterliggende reden van mijn vraag is ook omdat ik een H91 foutmelding op mijn display heb staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
wervisser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:04:
@Tiesert @Wouter2403 , ik zal de heater eens op intern zetten om te kijken wat dat doet. De afstand is qua leidingen niet enorm lang <10 meter.

En de achterliggende reden van mijn vraag is ook omdat ik een H91 foutmelding op mijn display heb staan ;)
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, met name je retourtemperatuur. Wat houd die fout in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:32

ErikKo

Rippie

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:56:
Willen jullie meedenken? Onze 12kW tcap is nu een paar weken operationeel. Wekelijks om 14u heb ik geprogrammeerd dat het 300l vat naar 55 graden mag, sanitairrun op dinsdagen. Hij mag hier 2u over doen.
Ik zie dat hij dat snel kan.. maar ook dat de cv temperatuur (leiding) tot 20u op maximaal wordt gehouden (aanvoer van 74).

Dat zie ik ook terug op de P1 meter aan Home Assistant, continue kleine piekjes op de 3 fase in dit tijdsblok. Totaal 13kW. Iemand een idee waarom?

[Afbeelding]
Volgens mij kan de compressor tot max 52~53 graden stoken. Alles daarboven moet met de backup heater element (COP=1). Staat de backup heater element wel goed ingesteld?
Edit: verkeerd gekeken, hij haalt ruim 60 graden.
Het lijkt dat hij 6 uur lang de 62~63 graden wil aanhouden. Waarom is mij ook een raadsel...

[ Voor 7% gewijzigd door ErikKo op 17-10-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

timovd

Voorsprong door techniek

Nelisj schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:29:
Ik ben van plan om Henco te gaan gebruiken voor het leiding werk.

Alleen welk profiel wordt er nu gebruikt voor de 32mm versie? Als ik Henco zelf moet geloven dan moet je profiel type HE hebben ipv TH. Alleen als ik een hand/hydraulische pers zoek dan zit daar eigenlijk TH32 bij.

Zoals deze set bijvoorbeeld.
https://www.amazon.nl/han...d=pla-1212802813815&psc=1

Iemand ervaring met Henco 32mm persfittingen?
Hier alles met Henco leiding en Henco persfittingen gedaan. Perstang van Klauke met TH bekken gebruikt.
Geen idee waneer je HE moet gebruiken, staat hier ook vermeld: https://benem.nl/informat...pers-profiel-contour.html

Edit: 32mm moet dus inderdaad met ander profiel dan 14 t/m 26. Tot nu toe geen problemen ondervonden met mijn 32mm persfittingen die ik met TH heb geperst. Fingers crossed.

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 17-10-2023 10:37 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@ErikKo 9kW backup staat aan bij -5. Boiler is direct aangesloten op de binnen-unit (aansluiting tank: ja, tankverwarming: intern).

@Nelisj Hier alles Viega voor de warmtepomp. Had ook een buigijzer voor 35mm maar toch maar voor perskoppelingen gegaan, dat scheelde zoveel tijd. Als particulier kan je een tang en persbekken huren bij Apreco in Culemborg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:11
Zijn er ook "handleidingen" om de pana grafieken te lezen; ter bepaling of hij "goed" afgesteld is? Het wordt mijn eerste winter, en ik wil graag zo goed mogelijk begrijpen of ik de stooklijn en instellingen wel of niet moet aanpassen. Mijn basisgedachte is "als de temperatuur in huis comfortabel blijft en er zijn niet teveel start-stops zal het wel goed zijn". Maar het zou prettig zijn als je op basis van grafiek kan zeggen "beter delta T 1 graad hoger" of "beter stooklijn steiler / eerder / later beginnen" etc. Op basis van mijn eerste 2 verwarmnachten denk ik dat het er redelijk tot prima uitziet; maar wellicht kunnen ervaringsdeskundigen op basis van onderstaand iets "vinden"?

Room sensor: internal thermostaat
pump flow op dT
Heating: compensation curve (TA 22 tot 38 graden bij Tb 13 tot -9, huis 2018 weinig energieverlies)
dT heating on = 5 graden
Alleen cv, geen boilervat (wpb).

De start van de compresser is op ca 40-50 Hz, daarna mooi terugmodulerend naar ca 35-30-21. Wel zie ik vanochtend 1 rare spike na het afschakelen.

(de spikes voor 15 oktober kwamen denk ik doordat ik toen nog room sensor "Water temperature" had staan, dan gaat ie te snel ff aanslaan leek het op).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbNtLJE86t0wlyQjazGXf8vXDuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fUEo6XZaUTo1fKedQVIbz8FJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Wouter2403 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

De 5607 doet dat ook toch? Die is een stuk beter te vinden en OpenTherm hebben we niet nodig.
"hebben we niet nodig"... Want? als ik dat wel leuk vind?
Heishamon heeft al OT en daarmee zouden meer dingen mogelijk worden dan met een "domme" thermostaat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Wouter2403 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, met name je retourtemperatuur. Wat houd die fout in?
Ik ga het in de gaten houden. Die fout heeft te maken met de element, maar ik weet nog niet waarom die optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Wouter2403 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Dat de onderkant van het vat dan mee wordt verwarmd is nog wel een goed argument. Wat wordt je retourtemperatuur tijdens zo'n legionellarun? Als die duidelijk boven de 60 komt dan ga ik heroverwegen.
Dat weet ik zo niet, ik heb momenteel niet een sterilisatie in de logs bij de hand. Bij de gewone DHW-run is het aanvoer 56,5C en retour 50C. Denk dat het met warmteverlies onderweg wel meevalt als ie in de winter alle leidingen al warm zijn van het gewone verwarmingswerk.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
wheli schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Na dat zou kunnen maar ik heb geen thermostaat, alleen de afstandsbediening. Nog wel een handvol andere thermostaten maar volgens mij slaat hij pas af als hij boven de 21 graden is als je op de thermostaat schakelt. Dat was het op géén van die andere thermostaten.

Hoe speel je precies met de deltaT? Hij staat bij mij nu op 4, betekent dat dat hij de stooklijn wat shift naar boven als hij een te hoge retour temp krijgt? Of slaat hij dan gewoon af? En helpt het dan om hem naar 2 graden doel deltaT te zetten?
Wat ik bedoelde met de kamertemperatuur is puur gerelateerd tot de warmte afgifte/vraag. Als het constant 20C binnen is dan doet de WP zijn werk en is het uitschakelen van het verwarmen door de WP onvermijdbaar/juist. Als je temperatuur in huis te koud is dan zou je wel langere runs kunnen maken. Ik ga ervan uit dat je puur op stooklijn draait zonder thermostaat.

deltaT is het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour (default is 5C). Hoe dit precies het aan en afschakelen beinvloed weet ik nog niet. Ik verwacht dat een reductie tot minder overshoot leidt. Het maximale vermogen wordt overigens ook beperkt door een kleinere deltaT (vermogen is proportioneel met deltaT en proportioneel met het debiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
sjimmie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

"hebben we niet nodig"... Want? als ik dat wel leuk vind?
Heishamon heeft al OT en daarmee zouden meer dingen mogelijk worden dan met een "domme" thermostaat.
|:( Niet aan gedacht, terwijl mijn Heisha ook een OT aansluiting heeft inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32
De WP draait hier inmiddels een paar dagen met runs van meerdere uren waarna de Emos hem uit laat gaan.
Nog wat aan het bijstellen met de stooklijn die als minimum een aanvoertemp van 35 heeft op moment, maar hij lijkt prima de minimum vermogen kwijt te kunnen dus ik denk eraan om de temp te verlagen naar 32 bij de huidige buitentemperaturen. (Alleen radiatoren hier).

Flow ook prima met ca. 20l/min.

Alleen vanochtend ging de compressor uit (maar niet de waterpomp) en ik snap niet helemaal waarom. Zou iemand het weten?

Ik denk niet dat het de Emos thermostaat is die hem uit liet gaan (aangesloten op CN2), want de waterpomp bleef draaien.

Misschien veroorzaakt door de buitentemperatuur die de stooklijn omlaag liet gaan? Maar de data in de cloud is niet granulair genoeg om dat echt goed te kunnen zien denk ik.

Op dat moment ging de doeltemperatuur omlaag van 38 naar 37 en dan 35 en de huidige aanvoertemp was 39.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAqYvee_umPyjKyy6V_RZuaJjxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m83Ks0L5AgUQYIpG64fcwBMM.jpg?f=fotoalbum_large

Is er overigens een manier in de Service Cloud om te zien of er via CN2 vraag is? Ik heb dat niet kunnen vinden. Wel een van de Externe Switch (CN4).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Even een lang weekend weg geweest en oef, het was fris in huis bij thuiskomst (16C). De Pana 9J nu eindelijk - na lange zomer- weer in werking gezet en inmiddels pruttelt ie alweer een halve dag zonder onderbreking en komt het huis langzaam weer op temperatuur. Gaat mooi zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvn1MhupjXX7Xs9fBTyK-AiC3so=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9HdH6W84G6igLmodZPtrCdH7.png?f=user_large

En als bonus is de subsidie voor m'n zelf geknutselde WP installatie met de 9 J nu ook binnen (maar 3 weken gewacht). Joepie :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26
Hier draait de 12kW T-CAP nu ook voor 28 uur aan 1 stuk op minimaal vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fOMVD_vn1IiXYVBb-wXUgN4z7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2V9IdlOS04Kn1LvU9gTeM8pX.jpg?f=user_large

Het valt mij alles mee, de benedenverdieping wordt verbouwd, dus daar geen verwarming en de ramen open zodat de egaline kan drogen. De verwarming is nu alleen van bestaande vloerverwarming + 65m2 op de bovenverdieping. Ik draai nu op aanvoer 27graden, retour is zo'n 24, en pompsnelheid constant zo'n 28 l/min.

Ik was bang dat hij al snel zou gaan pendelen, maar vooralsnog lijkt het mee te vallen. Als later de laatste 70m2 vloerverwarming beneden er nog bij komt dan moet het wel goed komen lijkt mij :)

(En ook ik had mijn subsidie binnen afgelopen week 8) )

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 17-10-2023 11:53 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb wel eens gelezen dat iemand zijn buitensensor had aangepast zodat er minder invloed van bijvoorbeeld zon is. Hoe kan ik dat het beste doen? Zijn daar voorbeelden van?

De warmtepomp meet nu 19 graden Tb terwijl dat ~13 moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:56:

[Afbeelding]
Eerst maar eens je grafieken goed. Je kunt maximaal 10 variabelen laten zien. Verstandig is de onzin- en oninteressante variabelen weg te halen. Hier dus looswater, amperage en druk. Die hebben alleen met de compressor te maken en niet met de tank. Nu kun je bijvoorbeeld het verwarmingsvermogen van de tank en het al dan niet aanstaan van backup- en tankheater laten zien.

Wat ik hier zie is dat de temperatuur niet naar 55, maar naar 63° wordt gebracht. Kennelijk met een backup-heater of tankheater. Wat heb je eigenlijk voor warmtepomp? Een split? Een WH-ADC...? Heb je een tank met elektrisch element? Heb je dat ingeschakeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51
ErikVers schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Zou de sensor aansluiting of de pcb zijn.
Je weerstand meting lijkt te kloppen.
De pana open gemaakt en het is een kabelbreuk net bij de connector:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5utoC32FTgApM9_2kQGSLebygRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFL9D13YUJz8Vk6cAmwiRhzx.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de connector losmaken knapte het kabeltje kapot, balen :(
Dat wordt solderen, maar eerst kijken of ik nog een connector kan kopen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@FransvWoerkom Ok, ik begreep al niet waarom ik geen variabelen kon toevoegen (max 10 dus).
Het is een 12kW Tcap WH-SXC12H9EB (buiten WH-UX12HE8).
Wat ik kan lees is dat om 14u de sterilisatie status naar Aan ging. Dan gaat de Tankverwarming ook aan. Prima. Maar dan blijft de tank hangen op 63/64 graden.
De tank zit ook op zone 1, de drieweg schakeld naar de boiler. Boiler-verwarming wordt geschakeld vanaf de binnenunit.

Sterilisatie stond eerst op 60 graden en heb ik recent (vorige week) aangepast naar 65. Dit omdat wij toch altijd douchen op de maandag ivm BSO en daar buiten spelen en 65 een veiligere temperatuur is.

Kan het zijn dat die 65 te hoog is? Maar met een maximale run van 2 uur, zou die sterilisatie-run afgebroken moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N46ea6A6j_siMuVpXfJAsPBioj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMrHZGqeUdikipQWlA3sf2Ey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

PASware schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]

Vervelend. Maar dat soort connectoren werken met metalen connector klem (om het kabeltje) en heeft weerhaakjes om in de connector te blijven. Vrijwel altijd met speld of iets dergelijks het weerhaakje wat terug drukken zodat je de metalen connector eruit kunt halen. En deze openen met mesje, nieuw draadje erin, weer sluiten met klein tangetje en weerhaakje herstellen en connector in nylon behuizing duwen en geheel weer in andere connector stoppen. Of solderen..
Oef, wat een tekst voor simpel priegel werkje 😊.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixxion
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-05 09:22
Beste mede Tweakers, ik heb sinds kort een 5kW Panasonic met een Heishamon bordje draaien. In huis hebben we Tado knoppen op de radiatoren en een vloerverwarming beneden. Ik heb Home assistant draaien en zet nu tekens de WP aan/uit als de Tado warmtevraag heeft in een ruimte. De WP staat dan ingesteld op de compensation curve instelling. Wat is de beste manier om de warmte toevoer te stoppen als de Tado alle radiatoren/vvw dicht heeft gezet? Ik schakel de WP nu gewoon aan/uit maar werkt de ingebouwde bevries beveiliging dan als de WP uit staat? Ik heb ook al geprobeerd de heat request shift op -5 te zetten, maar dit komt bij mij nu neer op een outlet target temp van 32 graden en op een gegeven moment bereikt hij dit natuurlijk en gaat hij warm water produceren om dit vervolgens lekker over de bypass weer terug te krijgen.

Ofwel, is er een betere manier in mijn geval om de warmte levering van de WP te stoppen totdat de Tado weer een warmte vraag aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 27-08 09:10
Frixxion schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:35:
Beste mede Tweakers, ik heb sinds kort een 5kW Panasonic met een Heishamon bordje draaien. In huis hebben we Tado knoppen op de radiatoren en een vloerverwarming beneden. Ik heb Home assistant draaien en zet nu tekens de WP aan/uit als de Tado warmtevraag heeft in een ruimte. De WP staat dan ingesteld op de compensation curve instelling. Wat is de beste manier om de warmte toevoer te stoppen als de Tado alle radiatoren/vvw dicht heeft gezet? Ik schakel de WP nu gewoon aan/uit maar werkt de ingebouwde bevries beveiliging dan als de WP uit staat? Ik heb ook al geprobeerd de heat request shift op -5 te zetten, maar dit komt bij mij nu neer op een outlet target temp van 32 graden en op een gegeven moment bereikt hij dit natuurlijk en gaat hij warm water produceren om dit vervolgens lekker over de bypass weer terug te krijgen.

Ofwel, is er een betere manier in mijn geval om de warmte levering van de WP te stoppen totdat de Tado weer een warmte vraag aangeeft?
Ik heb vergelijkbare constructie en na flink wat experimenteren heb ik een Shelly Relay als externe thermostaat aangesloten.
Via een climate thermostat in HA kan ik dan de Shelly schakelen om zo de warmtevraag te beheren.

Tot nu toe werkt dat best goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
dof schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Vervelend. Maar dat soort connectoren werken met metalen connector klem (om het kabeltje) en heeft weerhaakjes om in de connector te blijven. Vrijwel altijd met speld of iets dergelijks het weerhaakje wat terug drukken zodat je de metalen connector eruit kunt halen. En deze openen met mesje, nieuw draadje erin, weer sluiten met klein tangetje en weerhaakje herstellen en connector in nylon behuizing duwen en geheel weer in andere connector stoppen. Of solderen..
Oef, wat een tekst voor simpel priegel werkje 😊.
Goede tip, ik ga eerst proberen die connector open te maken,dat zal een naar priegelwerkje worden, anders inderdaad solderen, waar ik niet naar uitkijk eigenlijk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Frixxion @Freez Hoe hebben jullie de verhouding tussen je vloerverwarming en radiatoren geregeld?

Ik heb dezelfde opstelling, vvw in de woonkamer/keuken en radiatoren (met Tadoknoppen, op dit moment 24/7 vol open) in de rest van het huis. De thermostaat in de woonkamer schakelt de WP uit via CN4 wanneer het daar 21 graden is, maar daar is ook veel zoninval en die temperatuur is dus snel bereikt. Nadeel is dat het dan in de slaapkamers met radiator meestal (te) koud is.

Volgende week worden 2 van de 3 kamers voorzien van Jaga Tempo's met zelfbouw heatbooster-systemen, ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. Maar ik ben er bang voor, als de slaapkamers met 10 graden buitentemperatuur al te koud blijven. Ik zat te denken om misschien maar voor een gescheiden systeem te gaan als de Jaga's niet genoeg doen, maar dat kost me dan weer een honderd of vier en een dag sleutelen, eigenlijk geen trek in...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
Bra-Jo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:49:
@Frixxion @Freez Hoe hebben jullie de verhouding tussen je vloerverwarming en radiatoren geregeld?

Ik heb dezelfde opstelling, vvw in de woonkamer/keuken en radiatoren (met Tadoknoppen, op dit moment 24/7 vol open) in de rest van het huis. De thermostaat in de woonkamer schakelt de WP uit via CN4 wanneer het daar 21 graden is, maar daar is ook veel zoninval en die temperatuur is dus snel bereikt. Nadeel is dat het dan in de slaapkamers met radiator meestal (te) koud is.

Volgende week worden 2 van de 3 kamers voorzien van Jaga Tempo's met zelfbouw heatbooster-systemen, ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. Maar ik ben er bang voor, als de slaapkamers met 10 graden buitentemperatuur al te koud blijven. Ik zat te denken om misschien maar voor een gescheiden systeem te gaan als de Jaga's niet genoeg doen, maar dat kost me dan weer een honderd of vier en een dag sleutelen, eigenlijk geen trek in...
Ik heb hier altijd alles open staan, dus alle kamers verwarmen mee zodra de WP warmte levert.
Echter de kamers met de Tado knoppen hebben ventilatoren zitten onder de radiatoren (type 11 of 22) en ik schakel de ventilatoren op basis van warmtevraag in de kamers.
Zodra het richting de gewenste temperatuur komt schakel ik de ventilatoren uit (via HA).

Het is nog niet voorgekomen dat de kamers met Tado knoppen te warm werden terwijl de vloerverwarming nog aan het stoken was. De slaapkamers mogen wat koeler zijn dan de woonkamer.

De ventilatoren zorgen dus voor iets grotere afgifte van warmte terwijl mijn radiatoren eigenlijk te klein zijn... zeg maar :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Freez Tnx, klinkt als precies hetzelfde als ik nu van plan ben dus. Hopelijk is dan de vervanging met Jaga en ventilatoren voldoende om de slaapkamers ook op acceptabele temperatuur te brengen. Volgende week ga ik het meemaken (na ook daar eerst weer een uurtje of wat pijpfitten :P ).

Nomen nescio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PASware
PASware schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Goede tip, ik ga eerst proberen die connector open te maken,dat zal een naar priegelwerkje worden, anders inderdaad solderen, waar ik niet naar uitkijk eigenlijk.
Het is gelukt, connector los proberen te halen, wat niet helemaal 100% lukte want het "oude" draadje bleef zitten, maar het draadje vanaf de sensor klein beetje soldeertin erop gedaan, toen dat draadje in de connector gedaan, die dichtgeknepen, doorgemeten en weer vast gemaakt. WP aangezet en geen foutmeldingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixxion
Freez schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Ik heb vergelijkbare constructie en na flink wat experimenteren heb ik een Shelly Relay als externe thermostaat aangesloten.
Via een climate thermostat in HA kan ik dan de Shelly schakelen om zo de warmtevraag te beheren.

Tot nu toe werkt dat best goed 8)
Goed idee! Dus je schakelt de CN4 dan neem ik aan? En de warmtepomp (Aquarea Main Power in HA) blijft dan gewoon altijd aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: als ik de warmtepomp instel op de modus SWW en ruimte verwarmen (zon & kraan) dan schakelt de warmtepomp weer terug naar ruimte verwarming terwijl de doeltemperatuur van het vat nog niet gehaald is.

Wat ik eigenlijk wil is dat de pana om 12:00 het vat gaat verwarmen tot 50 graden bereikt is en dan weer verder gaat met ruimte verwarming. Ik heb nu een daily schedule van een zonnetje van 00:00 - 12:00, dan zon & kraan van 12:00 - 14:00 en daarna weer 14:00 tot 24:00 een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:48:
@FransvWoerkom Ok, ik begreep al niet waarom ik geen variabelen kon toevoegen (max 10 dus).
Het is een 12kW Tcap WH-SXC12H9EB (buiten WH-UX12HE8).
Wat ik kan lees is dat om 14u de sterilisatie status naar Aan ging. Dan gaat de Tankverwarming ook aan. Prima. Maar dan blijft de tank hangen op 63/64 graden.
De tank zit ook op zone 1, de drieweg schakeld naar de boiler. Boiler-verwarming wordt geschakeld vanaf de binnenunit.

Sterilisatie stond eerst op 60 graden en heb ik recent (vorige week) aangepast naar 65. Dit omdat wij toch altijd douchen op de maandag ivm BSO en daar buiten spelen en 65 een veiligere temperatuur is.

Kan het zijn dat die 65 te hoog is? Maar met een maximale run van 2 uur, zou die sterilisatie-run afgebroken moeten zijn?

[Afbeelding]
Waar heb je die 65° precies ingesteld? Dat hoort in het installateursmenu Sterilisatie, waar je ook dag en uur instelt. Daar kun je ook de sterilisatieduur instellen. Maximaal 1 uur, geen 2 uur. Het lijkt of je de gewone maximale tankwatertemperatuur hebt verhoogd naar 65°.

Zie de Service Manual blz 34, 35

https://www.climadirect.c...en/service-manual-120.pdf

Ik neem aan dat hetzelfde verhaal staat in de Operating Instructions die bijgeleverd werden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 11:25

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:05:
@Freez Tnx, klinkt als precies hetzelfde als ik nu van plan ben dus. Hopelijk is dan de vervanging met Jaga en ventilatoren voldoende om de slaapkamers ook op acceptabele temperatuur te brengen. Volgende week ga ik het meemaken (na ook daar eerst weer een uurtje of wat pijpfitten :P ).
En anders knijp je toch gewoon iets de flow richting de te warme ruimte?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aurelium schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:09:
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: als ik de warmtepomp instel op de modus SWW en ruimte verwarmen (zon & kraan) dan schakelt de warmtepomp weer terug naar ruimte verwarming terwijl de doeltemperatuur van het vat nog niet gehaald is.

Wat ik eigenlijk wil is dat de pana om 12:00 het vat gaat verwarmen tot 50 graden bereikt is en dan weer verder gaat met ruimte verwarming. Ik heb nu een daily schedule van een zonnetje van 00:00 - 12:00, dan zon & kraan van 12:00 - 14:00 en daarna weer 14:00 tot 24:00 een zonnetje.
Je kan ff de werkingstijd instelling checken in bedrijfsinstelling onder tapwater of die lang genoeg staat 👍

Nb dat schakel moment om 24:00/00:00 is niet nodig in je klokprogram, hij loopt door. En test eens met nacht verlaging tussen 23:00 en 10:00 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Frixxion schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Goed idee! Dus je schakelt de CN4 dan neem ik aan? En de warmtepomp (Aquarea Main Power in HA) blijft dan gewoon altijd aan staan?
Je sluit hem aan op de externe thermostaat aansluiting. Dan blijft de pana en eventueel je tapwater actief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PASware schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]

Mooi dat gelukt is man! 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18

Nou euhm, zorgen dat heishamon en de tado spullen in Home Assistant zitten en daar de Automation op bouwen zoals jij dat zou willen, toch? Of lees ik over de vraag heen?

edit: of wacht, ik las dit letterlijk: "z Ik heb Home assistant draaien en zet nu tekens de WP aan/uit ".
Zoals ik dat las, zet JIJ nog telkens de WP aan en uit. :?
Vond ik niet logisch, daarom snapte ik niet waarom je dan HA hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 17-10-2023 19:22 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

En anders knijp je toch gewoon iets de flow richting de te warme ruimte?
Dus de woonkamer langzamer opwarmen zodat de slaapkamers meer tijd hebben om ook op temperatuur te komen. Da's omdenken. d:)b
Tnx! Moet even kijken hoe ver ik 'm ongestraft kan knijpen op de verdeler, da's een mooi tijdverdrijf voor komend weekend.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:00
Beekforel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:06:
Ik heb wel eens gelezen dat iemand zijn buitensensor had aangepast zodat er minder invloed van bijvoorbeeld zon is. Hoe kan ik dat het beste doen? Zijn daar voorbeelden van?

Je kan ook een extra buitensensor aansluiten, bedoel je dat soms?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:43
timovd schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Hier alles met Henco leiding en Henco persfittingen gedaan. Perstang van Klauke met TH bekken gebruikt.
Geen idee waneer je HE moet gebruiken, staat hier ook vermeld: https://benem.nl/informat...pers-profiel-contour.html

Edit: 32mm moet dus inderdaad met ander profiel dan 14 t/m 26. Tot nu toe geen problemen ondervonden met mijn 32mm persfittingen die ik met TH heb geperst. Fingers crossed.
Dat lijstje van benem had ik ook gezien en daar viel mij ook op dat 32 met een ander profiel moet.

Hoelang heb je de installatie al zo draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:52:
[Afbeelding]

Het valt mij alles mee, de benedenverdieping wordt verbouwd, dus daar geen verwarming en de ramen open zodat de egaline kan drogen. De verwarming is nu alleen van bestaande vloerverwarming + 65m2 op de bovenverdieping. Ik draai nu op aanvoer 27graden, retour is zo'n 24, en pompsnelheid constant zo'n 28 l/min.

Ik was bang dat hij al snel zou gaan pendelen, maar vooralsnog lijkt het mee te vallen. Als later de laatste 70m2 vloerverwarming beneden er nog bij komt dan moet het wel goed komen lijkt mij :)

Hoi ConQuestador, ben me weer even aan het inlezen aan het begin van het stookseizoen. Als ik mij goed herinner is dit je omgeruilde Pana toch? Dacht dat je voor een 9kW ging... Bijzonder dat je met 12kW TCap een Ta van 27C kan hebben. Als ik mijn 12kW TCap kies voor 27C dan ben ik bang dat ie alles heel snel op deze doeltemperatuur heeft en gaat pendelen, vooral omdat ie begint met 35Hz en dan komt er snel veel warmte vrij. Maar als jij veel warmteverlies zou hebben, wil je ook een hogere Ta hebben... Dus ben benieuwd: wat maakt dat bij jou een Ta van 27C icm een 12kW Tcap goed werkt?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Je kan ook een extra buitensensor aansluiten, bedoel je dat soms?
Misschien is dat ook een idee. Maar ik meende dat iemand beschreef dat hij iets aangepast had aan de buitensensor waardoor hij minder invloed van de zon had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:24

Je kan hem max +/- 2 graden verschuiven in het menu. De buitensensor is gewoon een NTC, de tabel met weerstanden staat in de service manual, dus je kan deze ook "hardwarematig" verder dan dat tweaken.

De sensor zit aan de achterkant, als het komt door een beetje zon kun je wat schaduw proberen te maken, en anders een externe sensor gebruiken (werkt hier prima).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Beekforel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Misschien is dat ook een idee. Maar ik meende dat iemand beschreef dat hij iets aangepast had aan de buitensensor waardoor hij minder invloed van de zon had.
Wolly in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Combi Tado en IFTT of zoals sjimmie zegt inderdaad automation in HA>
Als alle thermostaten boven verwarmingsvraag zitten> WP uit (of in geval van SWW ook via pana: zet op DHW)
Als één of meerdere thermostaten onder verwarmingsvraag zitten> WP aan (of in geval van SWW ook via pana: zet van DHW naar HEAT+DHW)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:52:
[Afbeelding]

De onderkant van je vloerverwarming op de verdieping zal nu veel afgifte hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
Beekforel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Hi, heb hier wel eens een verslagje over gemaakt vorig jaar, net als @Motorfret . Een losse buitensensor van Rjtec met twee doelen: 1) geen invloed van de wervelende (koude) lucht rondom de Pana of de inval van zon en b) lichte bijsturing van de J-gen Tcap fratsen om bij een buitentemperatuur <5C op minimaal 35Hz te gaan draaien wat een hoop warmte geeft zonder dat het buiten vriest met vaak pendelen tot gevolg. Weet niet meer op het in deel #1 of #2 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Hoi ConQuestador, ben me weer even aan het inlezen aan het begin van het stookseizoen. Als ik mij goed herinner is dit je omgeruilde Pana toch? Dacht dat je voor een 9kW ging... Bijzonder dat je met 12kW TCap een Ta van 27C kan hebben. Als ik mijn 12kW TCap kies voor 27C dan ben ik bang dat ie alles heel snel op deze doeltemperatuur heeft en gaat pendelen, vooral omdat ie begint met 35Hz en dan komt er snel veel warmte vrij. Maar als jij veel warmteverlies zou hebben, wil je ook een hogere Ta hebben... Dus ben benieuwd: wat maakt dat bij jou een Ta van 27C icm een 12kW Tcap goed werkt?
Meer afgifte, dus hogere deltaT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Je kunt gewoon een extra buitensensor ergens uit de zon ophangen, aangesloten aan CN5. Onder Installateursinstellingen>Systeeminst.>Alternatieve buitensensor kun je deze activeren in plaats van de sensor achterop de pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:47
@flippy in het onderstaande bericht geef je aan dat het verstandig is om grind onder de terrendis leiding te doen ivm waterafvoer. Wat is het probleem dan als er water zou blijven staan rondom de leiding in de grond? https://gathering.tweaker...message/70265210#70265210

Van plan om 2x9m te bestellen van de Heat Uno Terrendis vanwege het advies dat dit minder verlies geeft dan de Duo. Bij het bestellen zie ik dat men dan gewoon 1x18m levert. Is dit eenvoudig door te zagen/snijden op de juiste lengte?

Ook vroeg ik me af of de geul waar de terrendis leiding in komt te liggen nadien weer opgevuld kan worden met de uitgegraven grond of dat hier deels (wit?) zand voor moet gebruikt worden rondom de terrendis leidingen? Dit lijkt de installatiehandleiding namelijk te suggereren. https://terrendis.com/nl/downloads/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Tiesert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Ik wilde indd switchen naar een 9j, maar de webshop wilde niet meewerken.

De reden dat ie zo mooi blijft draaien? Genoeg oppervlakte ( nu zo'n 120m2, komt nog 65m2 bij als de vloer droog is) en mogelijk ook zoals eerder gesteld: de benedenverdieping is koud, dus de vloer wordt van onder gekoeld.

Overigens is hij vanmiddag even een paar uur uit geweest, maar inmiddels draait ie alweer dik 6 uur op 20hz ( 6kw afgifte).

De kans is best aanwezig dat als ik alle ramen weer dicht doe, en de vloer beneden ook verwarm, hij minder lange runs kan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door ConQuestador op 17-10-2023 23:20 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ConQuestador schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

De kans is best aanwezig dat als ik alle ramen weer dicht doe, en de vloer beneden ook verwarm, hij minder lange runs kan maken.
Zet de uitblaas van je WP ook nog ff voor die openstaande ramen, kan je helemaal goed z'n minimale vermogen kwijt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixxion
ErikVers schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Je sluit hem aan op de externe thermostaat aansluiting. Dan blijft de pana en eventueel je tapwater actief
Welke aansluiting is de externe thermostaat? Is dat CN2? En welke twee contacten daarvan moet je met een relais kortsluiten dan, L en Heat neem ik aan dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E55KTcbj8pJu-BDtjk16DEy1Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6NjgiHj5YyNn8Xx3T9HXRtP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eXraf4htOjifwRZihxbnrjMx0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cbuocACOqYcr8VuSQ0NXO5K.jpg?f=fotoalbum_large

De oplossing hierboven genoemd is ook leuk, omschakelen naar DHW als er geen CV vraag is. Ik gebruik voorlopig de WP nog niet voor onze warm water voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn 9J draait nu al een paar dagen.

Nu ben ik nieuwsgierig naar mijn COP.
In de service cloud kan ik productie en verbruik visualiseren maar geen COP.
Als ik de data naar CSV exporteer en productie door verbruik deel dan krijg ik rare getallen omdat productie en verbruik rare uitschieters hebben.

Nu hoef ik niet per uur mijn COP weten maar zou wel graag de COP per dag willen weten als ik de effecten van wijzigingen wil weten.
In de servicecloud zie ik nergens totalen staan.
Waar kan ik mijn COP (van bij voorbeeld gisteren) vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
nokiaan958GB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:14:

Waar kan ik mijn COP (van bij voorbeeld gisteren) vinden?
De opwekking van de Pana nemen (TOP15 Heishamon of Pana cloud) en delen door het verbruik op de kWh-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Tiesert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:27:
[...]

De opwekking van de Pana nemen (TOP15 Heishamon of Pana cloud) en delen door het verbruik op de kWh-meter?
Ik heb even gezocht en zie nu dat ik in de Smart Cloud het verbruik per dag kan aflezen.
Ik heb geen Heisamon.
Waar/hoe lees ik in mijn geval de opwekking dan (handmatig) af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:34:
[...]

Ik heb even gezocht en zie nu dat ik in de Smart Cloud het verbruik per dag kan aflezen.
Ik heb geen Heisamon.
Op de afstandsbediening: Hoofdmenu>Systeem check>Energiemonitor. Je kunt daar kiezen voor huidig of historisch gebruik en in het laatste geval voor dag, maand of jaar. Als je per dag kiest kun je de huidige en vorige dag zien en met de pijltjestoetsen naar links en rechts ook per twee uur. Het hoofdmenu bereik je met de toets rechtsboven; zelfs als de wp uit staat. Met die toets kun je ook weer terug.

Zie het boekje "Operating Instructions" dat je bij de pana hebt gekregen. Onder 2 Systeem Check. Bij mij op blz 89.

P.S. Om goed de opgewekte energie te kunnen meten, moeten de sensors voor aanvoer- en retourtemperatuur gecalibreerd zijn. Ze hoeven niet absoluut de goede temperatuur door te geven, maar ze moeten wel ongeveer gelijk zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-10-2023 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:54
mister_muller schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:59:
@flippy in het onderstaande bericht geef je aan dat het verstandig is om grind onder de terrendis leiding te doen ivm waterafvoer. Wat is het probleem dan als er water zou blijven staan rondom de leiding in de grond? https://gathering.tweaker...message/70265210#70265210

Van plan om 2x9m te bestellen van de Heat Uno Terrendis vanwege het advies dat dit minder verlies geeft dan de Duo. Bij het bestellen zie ik dat men dan gewoon 1x18m levert. Is dit eenvoudig door te zagen/snijden op de juiste lengte?

Ook vroeg ik me af of de geul waar de terrendis leiding in komt te liggen nadien weer opgevuld kan worden met de uitgegraven grond of dat hier deels (wit?) zand voor moet gebruikt worden rondom de terrendis leidingen? Dit lijkt de installatiehandleiding namelijk te suggereren. https://terrendis.com/nl/downloads/
Heb bij Terrendis 2x24 meter besteld. De winkelwagen maakt daar inderdaad dan 48 meter van. In het opmerkingenveld heb ik verzocht twee delen van 24 meter te leveren en dat is ook zo gedaan.

Heb hier de leidingen volledig in het zand gelegd en daar bovenop weer de uitgegraven aarde (met stortpuin in mijn geval). Steen e.d. kunnen door middel van grondwerking gaan wrijven en schuren, op termijn gaan ze dan ook door de buitenmantel heen, en op nog langere termijn de binnenbuis. Als de buitenmantel lek is, kan er vocht in de isolatie trekken en dat is niet zo super voor de isolatiewaarde.

Afgelopen jaar op mijn werk nog meegemaakt dat een steentje zich door een dikwandige, stalen waterleiding in de grond heen heeft gevreten. Na tientallen jaren, maar toch!

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Iemand een helder idee wat dit voor gedrag mag betekenen. Is dit gewoon regulier pendelgedrag, omdat de afgifte te laag is bij deze aanvoer temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5-bmMPfaKstvC-bed3df3Rj0VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LDRwVh5BfB7SGxvEID8Hchvl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dank voor de vele reacties over de buitensensor.

Ik ga eerst proberen de sensor in een PVC buisje te doen. Als dat niet genoeg resultaat geeft ga ik kijken of ik een behuizing kan printen met de 3D printer.

Lukt dat ook niet dan ga ik voor de PAW-A2W-TSOD losse buitensensor die op CN5 aangesloten wordt. Maar daar heb ik dan alsnog een uitdaging om een goed plekje te vinden... (de WP staat in een hoek op ZW, gericht op W....).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Frixxion schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Welke aansluiting is de externe thermostaat? Is dat CN2? En welke twee contacten daarvan moet je met een relais kortsluiten dan, L en Heat neem ik aan dan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De oplossing hierboven genoemd is ook leuk, omschakelen naar DHW als er geen CV vraag is. Ik gebruik voorlopig de WP nog niet voor onze warm water voorziening.
Correct de CN2. Op de printplaat staat de externe thermostaat vermeld. Let op, op L staat uiteraard 230V en schakel je met Heat 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:32

ErikKo

Rippie

@Beekforel De standaard buitensensor hangt bij mij ook vol in de zon. We hebben de losse buitensensor aan de onderkant van de WP gehangen met tie wraps. Werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wervisser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:16:
Iemand een helder idee wat dit voor gedrag mag betekenen. Is dit gewoon regulier pendelgedrag, omdat de afgifte te laag is bij deze aanvoer temperatuur?

[Afbeelding]
Ja omhoog met je temp en je afgifte vergroten om weer te kunnen verlagen.

Run van minimaal een uur is wat mij betreft minimaal het streven. Persoonlijk ga ik voor een run van 8uur.

Je kan door nachtverlaging toe te passen
ook je run vergroten overdag tussen 10:00-23:00. Dit zonder direct je watertemp al te verhogen.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 18-10-2023 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mister_muller schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:59:

Ja, een laagje grind is goed om staand water om de leiding te voorkomen en een egale ondergrond te maken.
En gat gewoon opvullen met bestaande grond.
Wel grind goed aanstampen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
ErikVers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:01:
[...]

Ja omhoog met je temp en je afgifte vergroten om weer te kunnen verlagen.

Run van minimaal een uur is wat mij betreft minimaal het streven. Persoonlijk ga ik voor een run van 8uur.

Je kan door nachtverlaging toe te passen
ook je run vergroten overdag tussen 10:00-23:00.
Afgifte vergroten gaat in principe niet, alles wat open kan staat open. Nachtverlaging is een optie, maar dat is dan voor een paar uurtjes, het is wel fijn als ik beneden kom het geen tochtgat is geworden.

Hij is nu ingesteld op water temperatuur met een compensatie van 35 - 30 graden met een delta van 5. Daar valt waarschijnlijk ook nog wel wat eer te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wervisser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Afgifte vergroten gaat in principe niet, alles wat open kan staat open. Nachtverlaging is een optie, maar dat is dan voor een paar uurtjes, het is wel fijn als ik beneden kom het geen tochtgat is geworden.

Hij is nu ingesteld op water temperatuur met een compensatie van 35 - 30 graden met een delta van 5. Daar valt waarschijnlijk ook nog wel wat eer te behalen.
Enkel vloerverwarming? Normaal houd dat prima een nacht warmte vast, je kan ook in de avond nog ff wat verder “opladen”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ErikKo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:53:
@Beekforel De standaard buitensensor hangt bij mij ook vol in de zon. We hebben de losse buitensensor aan de onderkant van de WP gehangen met tie wraps. Werkt perfect.
Ha dat is een slimme plek. Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freez
Frixxion schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Ik heb hem op de CN2 aangesloten. Dan blijft alles aan en kan er ook SSW gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
ErikVers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Enkel vloerverwarming? Normaal houd dat prima een nacht warmte vast, je kan ook in de avond nog ff wat verder “opladen”
Mijn vloer bouwt geen opslag in een betonmassa. De vloer is opgebouwd met een 10mm isolatieplaat, 10mm compactplaat met hierin een 11.6mm buis en vervolgens een dunne vulmassa en daaroverheen direct dun PVC. Die vloer is binnen 30 minuten op temperatuur, maar in dezelfde tijd ook weer afgekoeld.

Heb ter test nu een vaste watertemperatuur ingesteld van 30 graden. Even kijken wat hij hiermee doet.

[ Voor 8% gewijzigd door wervisser op 18-10-2023 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wervisser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:16:

[Afbeelding]
Behalve afgifte vergroten, wat leidt tot hoger verbruik en hogere kamertemperatuur, kun je ook de silent mode proberen. Dan start de compressor langzamer op en heeft minder neiging tot doorschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:47:
Dank voor de vele reacties over de buitensensor.

Ik ga eerst proberen de sensor in een PVC buisje te doen. Als dat niet genoeg resultaat geeft ga ik kijken of ik een behuizing kan printen met de 3D printer.

Lukt dat ook niet dan ga ik voor de PAW-A2W-TSOD losse buitensensor die op CN5 aangesloten wordt. Maar daar heb ik dan alsnog een uitdaging om een goed plekje te vinden... (de WP staat in een hoek op ZW, gericht op W....).
Neem dan gealuminiseerd plastic voor dat buisje. Je wilt wel de luchttemperatuur meten, daarvoor hangt de sensor ook voor de luchtinlaat, maar niet de stralingstemperatuur. Dus een spiegelend stralingsscherm.

Mijn wp staat ook op het zw. Ik heb de sensor op het oosten van het huis onder een afdakje in de wind.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
nokiaan958GB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:34:
[...]

Ik heb geen Heisamon.
Het verbruik uit de Smart Cloud klopt voor geen meter. Je zult het verbruik echt moeten meten buiten de pana. De opwekking uit de pana is wel bruikbaar mits over een wat langere periode gemeten, bijvoorbeeld een maand. Haal je dan uit de controller, zoek maar op in de handleiding.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Thorsd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Een andere overweging kan nog het rekenmodel voor geluid zijn. De 5 en 7 hebben een lager maximaal geluidsvermogen dan de 9. In de praktijk maakt het weinig uit zolang het niet flink koud is en je op max vermogen draait - het max geluidsvermogen wordt gemeten bij Tb -10 / Ta 55 en op max thermisch vermogen.

Pana instructie en waardes hier: https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf
Geluid?
Ik lees dat de Panasonic WH-MDC05J3E5 niet aan de geluidsnormen van het bouwbesluit voldoet. Klopt dat? Ik overweeg een Panasonic monoblock maar twijfel onder andere door het geluidsvermogen. In mijn situatie gaat het om een tussenwoning van 120m2 uit 2018 met vloerverwarming begane grond, radiatoren 1e etage. (leeg oost-west dak) gemiddeld gasverbruik rond de 500 kuub. Beukmaat 5,4. Voortuin 1,40m diep.
Geluidsvermogen buiten onder
deellast (verwarmen) (1) dB(A) 59
vollast (verwarmen) dB(A) 64
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt ter plaatse van een te openen raam of deur van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai. bron: https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2
Wat is jullie ervaring met het geluid van Panasonic? En waar hebben jullie de warmtepomp geplaatst in geval van tussenwoning? Ik lees zojuist ook een artikel https://www.installatie.n...onaliteit-anders-gemeten/

[ Voor 3% gewijzigd door willy1986 op 18-10-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
willy1986 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:27:
Ik lees dat de Panasonic WH-MDC05J3E5 niet aan de geluidsnormen van het bouwbesluit voldoet. Klopt dat?
Nee, dat is te kort door de bocht.

Voor het bouwbesluit heeft het apparaat een bepaald geluidsvermogen. Dat is gemeten bij -10 buitentemperatuur en 55 watertemperatuur. Dit is een eigenschap van het apparaat waar je voor het rekenmodel geen invloed op hebt.

Daarnaast is er nog de geluidsdruk. Dit is het afhankelijk van de plaatsing, reflecties, en afstand tot de bron. Het bouwbesluit heeft het onder andere over geluidsdruk op de erfgrens. Hier heb je dus invloed op door de plaatsing te veranderen of een schutting te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
[...]

Geluid?
Ik lees dat de Panasonic WH-MDC05J3E5 niet aan de geluidsnormen van het bouwbesluit voldoet. Klopt dat? Ik overweeg een Panasonic monoblock maar twijfel onder andere door het geluidsvermogen. In mijn situatie gaat het om een tussenwoning van 120m2 uit 2018 met vloerverwarming begane grond, radiatoren 1e etage. (leeg oost-west dak) gemiddeld gasverbruik rond de 500 kuub. Beukmaat 5,4. Voortuin 1,40m diep.

[...]

Wat is jullie ervaring met het geluid van Panasonic? En waar hebben jullie de warmtepomp geplaatst in geval van tussenwoning? Ik lees zojuist ook een artikel https://www.installatie.n...onaliteit-anders-gemeten/
Ik heb een hoekwoning en heb een 9 J Panasonic.
De unit staat aan aan de voorkant achter een haag .
Wij slapen ook aan de voorkant met raam op kierstand en de warmtepomp start om 6 uur of 7 uur maar we horen niks .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PylfDMnITlRvuqhdxfASTxp-d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otrEWxJIg7VEQfhfhk1B1NcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Na eigen installatie nu enkele maanden de Panasonic 9kw draaien en over het algemeen zeer tevreden met de prestaties.

Nu krijg ik heel soms een H62 foutmelding en werkte de warmtepomp daarna niet goed. Na een fabrieksreset (lapmiddel) werkte het weer goed maar na enkele dagen weer de H62 melding en slecht werkende machine (het wordt niet goed warm).

Nu wel de tijd kunnen vrijmaken om de daadwerkelijke oorzaak op te sporen en op te lossen. Allereerst systeem bijgevuld en de boel onlucht. Tijdens het ontluchten zag ik maar een flow van 7l/minuut. Omdat alles zeer ruim gedimensioneerd is en het verder een hele simpele installatie is, eerst naar de verdeler van de vloerverwarming gekekeken. Bleek dat de groepen veel teveel geknepen waren (weet niet meer precies waarom, ik denk omdat ik te fanatiek aan het balanceren was). Heb ze nu allemaal helemaal opengedraaid en lichtjes gebalanceerd en de flow tijdens het ontluchten schoot omhoog van 7l/minuut naar 28l/minuut.

Het is wel een beetje gek dat de melding dan maar af en toe kwam, de machine verder prima functioneerde en dat het na de reset tijdelijk opgelost was. Maar goed, het lijkt erop dat het nu pas echt goed draait. Vraag blijft bij mij:

- Is het zo dat de flow idealiter rond de 14l/minuut moet draaien of kan ik gewoon maximaal rond de 28l/minuut draaien? Gaat een beetje tegen mijn gevoel in om de groepen weer te gaan knijpen. Of moet ik het gaan terugbrengen via de settings?

Waarschijnlijk is de flow hoger bij het ontluchten maar ook tijdens het normaal draaien/verwarmen zag ik een vergelijkbare flow via de afstandsbediening bij systeeminformatie. Weet niet zeker of dit nou tijdelijk was tijdens het opwarmen. Brengt me gelijk naar een volgende vraag:

- Ik heb destijds een Heishamon gekocht en aangesloten met het idee er later wat mee te gaan doen. Nu lijkt het me een goed moment daar ik behoeft heb aan wat meer data. Probleem is dat ik er niet echt in thuis ben. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik er als leek wat makkelijker wat kon uitlezen. Begrijp ik het goed dat er een MQTT broker moet draaien op bijvoorbeeld een rapsberry? Of is er een simpelere manier om een uitdraai te maken van historisch vebruik, flow etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
[...]

Geluid?

[...]

De mijne staat tegen alle adviezen in, op veren, op een houten balkon waar de keuken onder zit. In de tuin hoor je op vol vermogen (SWW) hen wel blazen maar de buren heb ik het pas na 2 maanden verteld en die hadden niets gehoord. Scheelt dat de gevel van de buren terugvalt ten opzichte van ons huis en hij uitblaast tegen ene blinde gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbdA0yU8U6QAcSG7AQAVm-AdoME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8syGPPRarpKWvTuj3QO7eriM.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
mdi2022 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:10:
Ik heb destijds een Heishamon gekocht en aangesloten met het idee er later wat mee te gaan doen. Nu lijkt het me een goed moment daar ik behoeft heb aan wat meer data. Probleem is dat ik er niet echt in thuis ben. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik er als leek wat makkelijker wat kon uitlezen. Begrijp ik het goed dat er een MQTT broker moet draaien op bijvoorbeeld een rapsberry? Of is er een simpelere manier om een uitdraai te maken van historisch vebruik, flow etc?
Ik heb eerder een vergelijkbaar antwoord gegeven op iemand die een soortgelijke vraag stelde:

Indien je deze vragen stelt, en niet zelf de antwoorden kan vinden op dit forum, dan is Heishamon niets voor jou. Je moet veel zelf doen, en veel uitzoeken om alles werkend te krijgen.

Mijn advies: Koop een standaard internetmodule, koppel die aan je warmtepomp, en lees alles lekker uit in de kant en klare website / app van panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
- Is het zo dat de flow idealiter rond de 14l/minuut moet draaien of kan ik gewoon maximaal rond de 28l/minuut draaien? Gaat een beetje tegen mijn gevoel in om de groepen weer te gaan knijpen. Of moet ik het gaan terugbrengen via de settings?

Waarschijnlijk is de flow hoger bij het ontluchten maar ook tijdens het normaal draaien/verwarmen zag ik een vergelijkbare flow via de afstandsbediening bij systeeminformatie. Weet niet zeker of dit nou tijdelijk was tijdens het opwarmen.
Je kunt een maximale flow instellen voor regulier bedrijf. Niet-regulier bedrijf is ontluchten en defrost, dan draait de pomp altijd op maximaal vermogen.

Het warmte-vermogen heeft een direct verband met de flow. Ter indicatie: 7kW is 20 l/m bij een temperatuurverschil van 5 graden.

Bij het instellen van de maximale flow is er vaak een punt waarbij de flow niet veel hoger meer komt, maar de pomp wel harder gaat draaien en (veel) meer stroom gaat gebruiken. Dat is over het algemeen een goed punt om de maximale pompsnelhied op in te stellen - mits je dus voldoende flow voor het warmte-vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
ConQuestador schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Ik heb eerder een vergelijkbaar antwoord gegeven op iemand die een soortgelijke vraag stelde:

Indien je deze vragen stelt, en niet zelf de antwoorden kan vinden op dit forum, dan is Heishamon niets voor jou. Je moet veel zelf doen, en veel uitzoeken om alles werkend te krijgen.

Mijn advies: Koop een standaard internetmodule, koppel die aan je warmtepomp, en lees alles lekker uit in de kant en klare website / app van panasonic.
Ik heb lang gezocht maar het is niet heel makkelijk om dat te vinden door de hoeveelheid informatie. Ook vluchtig op de Git gekeken en daar ook niet gevonden. Er is blijkbaar gewoon een basiskennis nodig waarover ik niet beschik. Als het inderdaad niet op een voor mij simpele manier kan dat is je advies wel terecht. Dan denk ik dat ik de Heishamon moet gaan vervangen door de standaard internetmodule.
Thorsd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Je kunt een maximale flow instellen voor regulier bedrijf. Niet-regulier bedrijf is ontluchten en defrost, dan draait de pomp altijd op maximaal vermogen.

Het warmte-vermogen heeft een direct verband met de flow. Ter indicatie: 7kW is 20 l/m bij een temperatuurverschil van 5 graden.

Bij het instellen van de maximale flow is er vaak een punt waarbij de flow niet veel hoger meer komt, maar de pomp wel harder gaat draaien en (veel) meer stroom gaat gebruiken. Dat is over het algemeen een goed punt om de maximale pompsnelhied op in te stellen - mits je dus voldoende flow voor het warmte-vermogen hebt.
Dank voor de heldere uitleg. De kunst is dus dat punt vinden. Is dat een kwestie van maximale flow instellen en verbruik checken of is er een manier om dat te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
mdi2022 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb lang gezocht maar het is niet heel makkelijk om dat te vinden door de hoeveelheid informatie. Ook vluchtig op de Git gekeken en daar ook niet gevonden. Er is blijkbaar gewoon een basiskennis nodig waarover ik niet beschik. Als het inderdaad niet op een voor mij simpele manier kan dat is je advies wel terecht. Dan denk ik dat ik de Heishamon moet gaan vervangen door de standaard internetmodule.
De internetmodule is een gateway naar de Panasonic cloud omgeving en daarin zit ook de (Panasonic) functionaliteit voor uitlezen en besturing en de koppeling met een app. Je hebt dus direct allerlei functionaliteit.

Er is zeker (veel) meer mogelijk maar de basisfunctie van Heishamon is een gateway vormen tussen de WP (met proprietary serial protocol) en MQTT. Wat je met die MQTT data doet is aan jezelf. Natuurlijk zijn er implementaties beschikbaar zoals ‘t Node Red Dashboard en ook koppeling met Home Assistent maar ‘t vergt ‘t nodige van jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd

Dank voor de heldere uitleg. De kunst is dus dat punt vinden. Is dat een kwestie van maximale flow instellen en verbruik checken of is er een manier om dat te berekenen?
Het makkelijkst is inderdaad gewoon gewoon in het instelmenu de pomp aanzetten en dan de max-waarde veranderen en van een aantal punten een tabelletje maken bij welke waarde je welke flow hebt - en evt. het opgenomen vermogen als je er een kWh meter tussen hebt. Wel zorgen dat alles open staat, maar dat heb je nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zo voor vlak voor etenstijd nog even gauw wat informatie van de L-serie tussendoor:
Ik draai met de thermistor in de woonkamer, setpoint 20 graden.
De aanvoertemperatuur is hoger dan de gewenste temperatuur volgens de stooklijn. (groen versus paars)

Het minimum afgifte vermogen onder de huidige condities lijkt dan ook ca 2,7 kW te zijn bij een elektrisch verbruik van ca 540W. Afgiftevermogen volgens Panasonic, elektrisch vermogen extern gemeten (Homewizard kWh-meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK1fNZvkdMjPPyvbOzpjjpsLr6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4EQVwBxxT4HcV4HFufLGj9UQ.png?f=fotoalbum_large

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nelisj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Dat lijstje van benem had ik ook gezien en daar viel mij ook op dat 32 met een ander profiel moet.

Hoelang heb je de installatie al zo draaien?
Sinds februari dit jaar pas. Net even gekeken; ik heb een moederbek met wisselbekken. t/m 26 is TH profiel. De 32 is "Henco 32". Daar staat geen TH bij, dus best kans dat dat BE is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
boredgeestje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:50:
[...]

Heb bij Terrendis 2x24 meter besteld. De winkelwagen maakt daar inderdaad dan 48 meter van. In het opmerkingenveld heb ik verzocht twee delen van 24 meter te leveren en dat is ook zo gedaan.

Heb hier de leidingen volledig in het zand gelegd en daar bovenop weer de uitgegraven aarde (met stortpuin in mijn geval). Steen e.d. kunnen door middel van grondwerking gaan wrijven en schuren, op termijn gaan ze dan ook door de buitenmantel heen, en op nog langere termijn de binnenbuis.
Goeie tip t.a.v. het opmerkingenveld. Ga ik dat doen.

In de uitgegraven aarde zat stortpuin waardoor je "schoon" zand nodig was ter voorkoming van wrijving van stenen? Met andere woorden als ik geen stenen tegen kom tijdens het uitgraven dan volstaat het dichtgooien met het uitgegraven zand? Ik kan er dan nog wat grind onder doen zoals Flippy aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
flippy schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Ja, een laagje grind is goed om staand water om de leiding te voorkomen en een egale ondergrond te maken.
En gat gewoon opvullen met bestaande grond.
Wel grind goed aanstampen.
Ah kijk, praktische tip. Bedank!
Is het dan de juiste conclusie dat het volstaat om de uitgegraven grond terug te plaatsen zo lang deze geen stenen/puin bevat?

Edit: Het grind zorgt niet ervoor dat de leiding beschadigd op den duur?

P.s. Had tot vandaag ook nog niet gelezen dat iemand zand ging aanvullen ipv de uitgegraven grond.

[ Voor 8% gewijzigd door mister_muller op 18-10-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[...]

Er is een los heishamon topic. Heb er alleen meer tijd aan gespendeerd dan mijn eerste warmtepomp montage voordat ik het door had en alles snapte. Dus doorzetten vereist of niet aan beginnen 😋👍

Pomp snelheid is simpel: die stel je in bij maximale pompsnelheid en is te vinden in je handleiding (tip 5kw:15 l/min 7kw: 20 l/min 9kw:25 l/min) mocht je te veel vinden kun je dat verlagen, met risico dat je niet zijn max vermogen in je cv systeem kwijt kan.

Maaruh hebben ze dat niet tijdens de inbedrijfstelling met je doorgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
t.oswald schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Het verbruik uit de Smart Cloud klopt voor geen meter. Je zult het verbruik echt moeten meten buiten de pana. De opwekking uit de pana is wel bruikbaar mits over een wat langere periode gemeten, bijvoorbeeld een maand. Haal je dan uit de controller, zoek maar op in de handleiding.
Je hebt gelijk.
Tussen het verbruik wat in Smart Cloud staat zit soms meer dan een kWh verschil per dag met wat ik op de controller aflees. Smart Cloud geeft altijd te hoog aan.

Zoals verteld heb ik nu ontdekt hoe het werkt om met de controller in de Energiemonitor in het weekoverzicht de dagtotalen af te lezen. Mooi cijfers ook: op maandag een COP van 8,2 en op dinsdag een COP van 7,3 met mijn 9J gehaald 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:21:
Zo voor vlak voor etenstijd nog even gauw wat informatie van de L-serie tussendoor:
Ik draai met de thermistor in de woonkamer, setpoint 20 graden.
De aanvoertemperatuur is hoger dan de gewenste temperatuur volgens de stooklijn. (groen versus paars)

Het minimum afgifte vermogen onder de huidige condities lijkt dan ook ca 2,7 kW te zijn bij een elektrisch verbruik van ca 540W. Afgiftevermogen volgens Panasonic, elektrisch vermogen extern gemeten (Homewizard kWh-meter)

[Afbeelding]
Het ziet er keurig uit. Opvallend inderdaad dat de Ta al snel boven het doel zit, waarop de compressor dan teruggaat naar de minimum frequentie. Dan zit er nog maar één ding op: compressor uit. De kamertemperatuur in de kamer blijft keurig 20°. Met Quiet Mode 2 of 3 zou de compressor trager opstarten en zullen de runs langer zijn. Maar die 2700W is bij de huidige temperatuur gewoon teveel voor je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Je hebt gelijk.
Tussen het verbruik wat in Smart Cloud staat zit soms meer dan een kWh verschil per dag met wat ik op de controller aflees. Smart Cloud geeft altijd te hoog aan.

Zoals verteld heb ik nu ontdekt hoe het werkt om met de controller in de Energiemonitor in het weekoverzicht de dagtotalen af te lezen. Mooi cijfers ook: op maandag een COP van 8,2 en op dinsdag een COP van 7,3 met mijn 9J gehaald 8)
Ik denk dat @t.oswald bedoelt dat de metingen van de pana niet kloppen. Niet op de controller en niet in de smart cloud. De echte meting van het verbruik is alleen van de compressor. Niet van de electronica, de ventilator en de circulatiepomp. Ook wordt op 0,2kW en 0,2kWh per 2 uur naar beneden afgerond. Misschien daarom doet de smart cloud er minstens een kWh per dag bij. Als het kouder wordt en het verbruik hoger worden de verschillen kleiner. Een schrale troost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Gisteren heb ik de compensatie instelling aangepast naar een vaste aanvoertemperatuur. Mijn huidige instelling is als onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otXd0kx3ZI86S0krr0iQ3WMoBoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bZ4rHJ6Reo6eug3GPQVW2ny.png?f=fotoalbum_large

Wat kan dan de reden zijn dat de WP niet aangaat :? Mijn ingestelde dT is 5 graden, maar zoals ik het zie heeft hij dit niet bereikt voordat hij uitgaat. Bij een discharge temperatuur rond de 47/48 graden schakelt hij uit en gaat rond de 23 graden terug aan. Dit doet hij echter om 01:30 niet en die kan ik even niet rijmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSa8XYjX7olkwnupKuiUjaMDT1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNI43v0UApFPEc1U1FCA8CSD.png?f=fotoalbum_large

Toevoeging, ik heb zojuist de pomp snelheid aangepast van 0x58 naar 0xFE. Hierdoor wordt de WP uit- en weer ingeschakeld en nu draait hij weer. Het uit- en inschakelen zal de reden zijn dat hij weer draait, dus waarom hij niet is ingeschakeld vannacht weet ik (nog) niet.

[ Voor 10% gewijzigd door wervisser op 19-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:43
timovd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:43:
[...]

Sinds februari dit jaar pas. Net even gekeken; ik heb een moederbek met wisselbekken. t/m 26 is TH profiel. De 32 is "Henco 32". Daar staat geen TH bij, dus best kans dat dat BE is.
Dan zou je idd denken dat die toch net iets anders is dan het TH profiel.

Welke bekken/pertang gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert

- Ik heb destijds een Heishamon gekocht en aangesloten met het idee er later wat mee te gaan doen. Nu lijkt het me een goed moment daar ik behoeft heb aan wat meer data. Probleem is dat ik er niet echt in thuis ben. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik er als leek wat makkelijker wat kon uitlezen. Begrijp ik het goed dat er een MQTT broker moet draaien op bijvoorbeeld een rapsberry? Of is er een simpelere manier om een uitdraai te maken van historisch vebruik, flow etc?
Om je wat moed in te praten: het uitlezen via de Heishamon valt reuze mee. Het aansturen vind ik wat ingewikkelder. Ik heb zelf op de Raspberry een IoT-stack geinstalleerd en daarbinnen een MQTT broker, een Influx-DB, NR en Grafana. Op de Heishamon naar de broker verwijzen, de broker data laten opslaan in de DB via NR (standaard script staat in Git) en daaraan Grafana koppelen. Het is even wat uitzoekwerk, maar niet heel ingewikkeld. Heb er wel voor gekozen een portable Samsung SDD aan de Raspberry te koppelen voor stabiliteit en betrouwbaarheid. Het hangt natuurlijk wel af van je technische kennis en beschikbare tijd, maar ook voor een beginner zoals ik was het redelijk goed te doen als je het leuk vindt om uit te vogelen. Heb nu mooi dashboard en historische gegevens, iets wat de Pana module niet biedt. Aansturen doe ik niet via de broker maar gewoon via Curl HTTP opdrachten in een script. Moet zeggen dat het Heishamon forum juist voor gevorderden is, maar je vind er wel antwoorden van vragen van beginners. Hoop dat het lukt, en anders inderdaad de standaard internet module aansluiten. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 19-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
wervisser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:25:
Gisteren heb ik de compensatie instelling aangepast naar een vaste aanvoertemperatuur. Mijn huidige instelling is als onderstaand.

[Afbeelding]

Wat kan dan de reden zijn dat de WP niet aangaat :? Mijn ingestelde dT is 5 graden, maar zoals ik het zie heeft hij dit niet bereikt voordat hij uitgaat. Bij een discharge temperatuur rond de 47/48 graden schakelt hij uit en gaat rond de 23 graden terug aan. Dit doet hij echter om 01:30 niet en die kan ik even niet rijmen.

[Afbeelding]
Hij gaat weer aan als de retourtemperatuur (Tr / inlet water temperature in de grafiek) 3 graden lager geworden is als op het moment van afslaan.

Verder is je flow ook wel wat laag met constant 10 l/m?

Hieronder zie je het afslaan bij Tr van 26.5 en dan gaat hij weer aan bij Tr 23.5. Max flow is ingesteld op ~30 l/m (0x77 bij mij), pomp snelheid is variabel bij een dT van 5. Het opgewekt vermogen was zo rond de 3.5 kW bij het afslaan (COP 7).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft1dk3dg0SZIpl3GDUSbe5JDyd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQLtaF63in7oazNdsG5s4CYR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nelisj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Dan zou je idd denken dat die toch net iets anders is dan het TH profiel.

Welke bekken/pertang gebruik je?
Ik heb een Henco-labeled Klauke MAP2L (18V Makita batterij) met o.a. genoemde bekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Thorsd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Hij gaat weer aan als de retourtemperatuur (Tr / inlet water temperature in de grafiek) 3 graden lager geworden is als op het moment van afslaan.

Verder is je flow ook wel wat laag met constant 10 l/m?

Hieronder zie je het afslaan bij Tr van 26.5 en dan gaat hij weer aan bij Tr 23.5. Max flow is ingesteld op ~30 l/m (0x77 bij mij), pomp snelheid is variabel bij een dT van 5. Het opgewekt vermogen was zo rond de 3.5 kW bij het afslaan (COP 7).

[Afbeelding]
Flow heb ik verhoogd en is op dit moment 29.12 L/min. De maximale pompsnelheid stond op 0x58 (8,8 liter denk ik). Geen idee waarom, maar ik denk dat die vorig jaar al een keer is aangepast. Ik weet niet wat de standaard waarde is, maar hij staat nu op het meest maximale.

Is die 3 graden verschil een standaard instelling qua opnieuw starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
wervisser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:21:
Is die 3 graden verschil een standaard instelling qua opnieuw starten?
Als je hem uit/aan zet, worden alle "state" variabelen gereset. Op dat moment is dus niet meer bekend wanneer en bij welke temperatuur hij gestopt is met verwarmen, en bij welke temperatuur hij weer aan zou moeten gaan. Als je hem aan zet, zal hij dus gewoon starten zonder naar het verleden te kijken.

Die 3 graden is vast, die kun je niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
nokiaan958GB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Je hebt gelijk.

COP aflezen in de controller is net zo zinloos als het verbruik. Gebruikt daarvoor uiteraard het onjuiste verbruik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vraag over de F-serie

Ik wil heb nu een oude thermostaat in de meterkast hangen waarmee ik de pana aan/uit zet.

Ik wil de theorie even doorgronden qua draden.
Klopt het dat als je de 2 thermostaat draden tegen elkaar aan houd, dat de pana dan aan gaat?

En zou de thermostaat door een shelly willen vervangen. Dat zou met een shelly1 relais moeten kunnen begreep ik?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Pagina: 1 ... 22 ... 89 Laatste