Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:46
imdos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:12:

Mijn vrouw is al iets blijer; sinds het boilervat stroomt het water harder dan via de CV. Die was namelijk nogal sceptisch over het nut en de noodzaak van de WP.
Betere WAF => minder (bijt)wonden :).

[ Voor 46% gewijzigd door blb4 op 12-10-2023 16:27 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Hier ook.. Bad vullen en tegelijk iemand onder de douche is geen probleem meer.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 10:34
Bedankt voor de reacties op de flex slang. Ben ook aan het uitzoeken welk materiaal in binnen zou gebruiken maar er zijn nogal wat keuzes...

Een kleine opsomming, wat is een slimme keuze hierin qua verwerkbaarheid / betaalbaarheid?
  • Gegalvaniseerde pijp met draadfittingen (roestgevoelig?)
  • Koper of staal 28mm met knelkoppelingen (goedkope optie?) = (schroefknie 90° 28 mm knel x 1" binnendraad = €10,-)
  • Koper of staal 28mm met Bonfix PRESS (tang benodigd) = (schroefknie 90° 28 mm pers x 1" binnendraad = €30,-)
  • Koper 28mm solderen (lastig met grotere maten?)
  • Uponor 32mm (duur + tang benodigd) = (schroefknie 90° 32 mm pers x 1" binnendraad = €30,-)
  • Een ander systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Er is ook nog vsh tectite voor koper of dunwandig staal. Misschien ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:51
Brokencore schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:51:
Bedankt voor de reacties op de flex slang. Ben ook aan het uitzoeken welk materiaal in binnen zou gebruiken maar er zijn nogal wat keuzes...

Een kleine opsomming, wat is een slimme keuze hierin qua verwerkbaarheid / betaalbaarheid?
  • Koper of staal 28mm met knelkoppelingen (goedkope optie?) = (schroefknie 90° 28 mm knel x 1" binnendraad = €10,-)
  • Koper of staal 28mm met Bonfix PRESS (tang benodigd) = (schroefknie 90° 28 mm pers x 1" binnendraad = €30,-)
  • Uponor 32mm (duur + tang benodigd) = (schroefknie 90° 32 mm pers x 1" binnendraad = €30,-)
  • Een ander systeem?
Ik ben binnen voor koper solderen gegaan, was de goedkoopste optie en de bochten waren t ruimste (minder weerstand). Solderen ging prima, maar t kost wel iets meer tijd dan knellen. Knelkoppelingen kan je overigens ook bij heima24.de halen. Kosten ze nog maar 5,- :)

[ Voor 4% gewijzigd door Appelpie3000 op 12-10-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:49
allard_070 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:21:
[...]

Ik ben voor een flexibele rvs slang gegaan (edelstahlwellrohr), zie ook de 3 linkjes naar winkels in deze post, is veel beter verkrijgbaar:

[...]
Was ook hiervoor aan het kijken en las ergens (weet even niet meer waar...) Dat deze niet bedoeld zijn om trillingen op te vangen en ook niet beweegbaar gebruikt moeten worden.

Met name om dat laatste durf ik het niet aan, aangezien ik mn WP op een draaibaar frame aan het maken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Brokencore schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:51:

• Een ander systeem?
Hier ook aan het solderen met 28mm koper. Soldeer Bochtje voor iets van 1,30 euro, geen roest en isolatie pas prima om soldeer koppeling itt knel

Had ook een beetje vergeleken met staal ,rvs, meerlaagse buis en uiteindelijk maakte het bij mij wat kosten betreft niet zoveel uit, en zag ik een beetje op tegen de route die een meerlagen buis in mijn situatie moest krijgen met doorvoeren en bochten plus extra gereedschap nodig. En staal roest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:25

ErikVers

e-Duurzaam

Arrowsong schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Ik had inderdaad uw topic al aardig doorgelezen en zo kwam ik ook op uit om toch een buffer idee inclusief de bypass voor defrots ! ik lees al een jaartje of wat mee in dit topic, nu gaan we het uitvoeren!

ik was alleen weer in twijfel gebracht door de discussie die hier gaande was over buffers maar ik denk dat ik in dit geval niet slecht zit! bedankt allemaal!
Die discussie ging over paralel toepassen en over een situatie waarbij er (ruim) voldoende systeem water was. Dan niet doen.

Als je krap aan of echt te weinig hebt het dan uiteraard wel doen. En dan is in serie de juiste manier van plaatsen. De drukgevoelige bypass vind ik een leuke gedachte. Houd wel even in de gaten hoe dat in de praktijk gaat; idee van minimaal aantal liters is van panasonic om tijdens onder andere een defrost een niet te snelle daling van je systeem water te krijgen. Als hij dan enkel over buffer stroomt moet je dus wel je grafieken in de gaten houden tijdens de eerste defrost mania (dagen met mist rond de jaarwisseling) of het backupelement wel snel genoeg aanspringt om op temperatuur te houden. Hij gooit niet voor niets zijn flow naar 30+ liters/min.

@blb4
Nogmaals goed idee, wel ff scherp opletten met testen omdat normaal je drukgevoelige bypass zo ver als mogelijk in je systeem zet en is voor het dichtlopen van groepen en radiatoren 👍
Als je ook je groepen openhoud, kan het best eens werken.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 12-10-2023 21:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:02
Mijn module van Panasonic loopt vast in onderstaand scherm. Hij blijft hangen in dit scherm en start dan ongeveer elke minuut opnieuw op.

Via mijn installateurs menu of gebruikers menu in de service cloud lukt het ook niet om m eruit te krijgen. Heeft iemand voor mij de tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugemXP9X_HTDEk7QAX3dkvHFs8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3Fev3CrIzvTP7WDCy2IhCnF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:02
Maurice1066 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:08:
[...]

Hier ook aan het solderen met 28mm koper. Soldeer Bochtje voor iets van 1,30 euro, geen roest en isolatie pas prima om soldeer koppeling itt knel

Had ook een beetje vergeleken met staal ,rvs, meerlaagse buis en uiteindelijk maakte het bij mij wat kosten betreft niet zoveel uit, en zag ik een beetje op tegen de route die een meerlagen buis in mijn situatie moest krijgen met doorvoeren en bochten plus extra gereedschap nodig. En staal roest
Weet iemand of deze geschikt zijn? Bijvoorbeeld laatste stuk bij de aansluiting aan de wp.

https://www.der-schlauchf...er?number=3032754254.1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Droplollie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:26:
Mijn module van Panasonic loopt vast in onderstaand scherm. Hij blijft hangen in dit scherm en start dan ongeveer elke minuut opnieuw op.

Via mijn installateurs menu of gebruikers menu in de service cloud lukt het ook niet om m eruit te krijgen. Heeft iemand voor mij de tip?

[Afbeelding]
Wat bedoel je met module? Welk type Aquarea heb je? Is dit de eerste keer dat je hem aan zet? Waar heb je je warmtepomp gekocht? Wie heeft hem geïnstalleerd? Heb je de bedrading nagelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
louwerens schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Weet iemand of deze geschikt zijn? Bijvoorbeeld laatste stuk bij de aansluiting aan de wp.

https://www.der-schlauchf...er?number=3032754254.1000
Staat drinkwater, siliconen binnenslang, zie niet iets van zuurstof dicht. Betwijfel of dit wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:02
FransvWoerkom schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Wat bedoel je met module? Welk type Aquarea heb je? Is dit de eerste keer dat je hem aan zet? Waar heb je je warmtepomp gekocht? Wie heeft hem geïnstalleerd? Heb je de bedrading nagelopen?
Ik bedoel de bedieningsmodule. Inmiddels de stroom eraf gehaald en het probleem is verholpen. Het probleem begon toen ik in het installateurs menu 'fout herstellen' activeerde. Nou ja, probleem is dus verholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Appelpie3000 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Ik ben binnen voor koper solderen gegaan, was de goedkoopste optie en de bochten waren t ruimste (minder weerstand). Solderen ging prima, maar t kost wel iets meer tijd dan knellen. Knelkoppelingen kan je overigens ook bij heima24.de halen. Kosten ze nog maar 5,- :)
Koper 28mm kost 20 euro per meter en meerlagenbuis (niet uponor=stervensduur) 32mm kost rond 4 euro per meter.
Die knietjes en ander spul kosten op heima24 of selfio.de ook niet de wereld, een perstang kun je huren of je koopt het voor 150 en gooit het daarna weer voor op marktplaats voor 100.
Meerlagenbuis is redelijk vergeeflijk; een beetje bijbuigen/corrigeren met de hand terwijl de boel al half gemonteerd zit gaat meestal prima.

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 12-10-2023 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ASW1 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Koper 28mm kost minstens 20 euro per meter en meerlagenbuis (niet uponor=stervensduur) 32mm kost rond 4 euro per meter.
Die knietjes en ander spul kosten op heima24 of selfio.de ook niet de wereld, een perstang kun je huren of je koopt het voor 150 en gooit het daarna weer voor op marktplaats voor 100.
Meerlagenbuis is redelijk vergeeflijk; een beetje bijbuigen/corrigeren met de hand terwijl de boel al half gemonteerd gaat meestal prima.
Koper kan goedkoper :)

En dit soort bochtjes kosten echt niks en zien er mooi uit.

Maar goed, 't kan allemaal gelukkig want het warme water stroomt overal doorheen. :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
dof schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Maar goed, 't kan allemaal gelukkig want het warme water stroomt overal doorheen. :)
Eigenlijk ben ik stiekem een beetje jaloers op mensen die alles in koper solderen.
Niet omdat het beter of praktischer zou zijn, maar gewoon omdat het er mooi uitziet, en ik het werk dat erin gaat zitten waardeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ASW1 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Eigenlijk ben ik stiekem een beetje jaloers op mensen die alles in koper solderen.
Niet omdat het beter of praktischer zou zijn, maar gewoon omdat het er mooi uitziet, en ik het werk dat erin gaat zitten waardeer.
Haha, met de huidige spullen is het ook zoveel gemakkelijker dan vroeger met van dat vloeistof (S39) waar zoutzuur in zat. Is gelukkig niet meer nodig.

Koop zo'n setje van Heima en een gasbrander (heb je vast wel), en met een uurtje oefenen maak je verbindingen die 99% van de keren volledig lekdicht zijn. En gaat bovendien best snel. Ik vind het betrouwbaarder dan knellen, hoewel je dat op sommige plekken nog moet toepassen omdat je b.v. iets ter plekke iets moet draaien of paar mm moet verschuiven etc.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Poosje geleden heb ik mijn MDC05J3E5 eindelijk geinstalleerd, maar verder nog niet veel mee gedaan want stoken was nog geen optie vanwege het warmte weer.

Tijdens het aansluiten kreeg ik toentertijd een paar keer een error code wat te maken had met teveel lucht in het systeem. Na een poos ontluchten was die melding weg en verder niks mee gedaan.

Gisteren laatste deel aangesloten, de thermostaat en de WP aangezet maar nu krijg ik telkens error code H15

https://www.panasonicproc...-code%20Aquarea%20A2W.pdf

Volgens bovenstaande PDF:
Sensor compressor abnormaliteit
Melding na 5 seconden.
Mogelijk oorzaak: sensor aansluiting of sensor defect .
Sensor waarde 65 kΩ bij 20ºC

Iemand hier ervaring mee? En waar zou die sensor moeten zitten?

Betreft een nieuwe WP, die al meer dan een jaar niet aangesloten was. Zou dat het kunnen veroorzaken?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:57

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dof schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

32mm meerlagen kan ook nog goedkoper, voor minder dan 3 euro per meter ;) Ik gebruik meerdere materialen afhankelijk van de situatie:

Grote afstand zonder al te veel koppelingen? Meerlagen met knel puntstukken.
Hier en daar een koppeling? Staal/koper met knel en/of soldeer.
Heel veel koppelingen/splitsingen in een korte afstand? Duitse gegalvaniseerde buis met draadfittingen. Die hebben namelijk ook mooie gebogen T-stukken bijvoorbeeld.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Maurice1066 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Staat drinkwater, siliconen binnenslang, zie niet iets van zuurstof dicht. Betwijfel of dit wat is.
Siliconenslang is zuurstofdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
PASware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:
Poosje geleden heb ik mijn MDC05J3E5 eindelijk geinstalleerd, maar verder nog niet veel mee gedaan want stoken was nog geen optie vanwege het warmte weer.

Tijdens het aansluiten kreeg ik toentertijd een paar keer een error code wat te maken had met teveel lucht in het systeem. Na een poos ontluchten was die melding weg en verder niks mee gedaan.

Gisteren laatste deel aangesloten, de thermostaat en de WP aangezet maar nu krijg ik telkens error code H15

Melding na 5 seconden.

Betreft een nieuwe WP, die al meer dan een jaar niet aangesloten was. Zou dat het kunnen veroorzaken?
In de Service Manual staat waarschijnlijk wat je dan moet doen:

https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Punt 19.5.2, dit weekend maar eens open maken. Dank!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PASware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:

Melding na 5 seconden.

Zou de sensor aansluiting of de pcb zijn.
Je weerstand meting lijkt te kloppen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 07:51
In de installatiehandleiding van een Panasonic WH-ADC0309K3E5, kom ik in de bodem van de binnenunit 2 afvoeren tegen.
G: Afvoer warmtapwatertank (aftapkraan), type: kogelklep, Rc 1/2"
H: Waterafvoeropening

Daarbij wordt een uitgebreide omschrijving gegeven. (zie onderstaande afbeeldingen). Het is me niet duidelijk of het een tijdelijke aansluiting betreft, die je alleen gebruikt tijdens onderhoud. Of dat het een permanente aansluiting dient te zijn op het riool. Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

-Hoeveel water kan ik verwachten uit deze afvoeren?
-Is het zo weinig dat ik de unit in een opvangbak kan zetten, waar het water vervolgens verdampt?
-Moet er een permanente aansluiting worden voorzien op het riool?
-In de ruimte waar de unit komt te staan, loopt ook de standleiding waarop de vaatwasser en de gootsteen zijn aangesloten. Durf ik hierop zo laag mogelijk aan te sluiten met een sifon (en de unit dus op betonblokken zetten om afschot te kunnen creëren)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7AsoWIhR-Wpz5EbqvXp8p6UK28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmmSDvDUzHgZESfGSrCC0Xkq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w-TSzq8I4-M6-u66XhXRCbLE3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqiOMNUTbxOCUByhYssqcRER.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:20
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Cascade is vrijwel altijd een betere oplossing, al is het maar voor het tegelijk kunnen maken van warm water tijdens verwarmen.
Ik ga nu een 5J aansluiten naast mijn bestaande 5F (die het op zich normaliter prima aankan) en denk er over om dat in cascade te doen. Overweging daarbij is om 'een reserve' te hebben bij evt. storing van de 5F die inmiddels ook al wat jaren meegaat, en omdat de kosten van de 5J na subsidie niet zo spannend zijn.

Mag dat gewoon in serie (waarbij je de 2e alleen inschakelt bij behoefte), of moet dat parallel ?
Andere overwegingen ?

SWW komt uit zonneboiler met 11kW naverwarmer wat prima werkt, ook in de winter

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hannibal2206 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Ik ga nu een 5J aansluiten naast mijn bestaande 5F (die het op zich normaliter prima aankan) en denk er over om dat in cascade te doen. Overweging daarbij is om 'een reserve' te hebben bij evt. storing van de 5F die inmiddels ook al wat jaren meegaat, en omdat de kosten van de 5J na subsidie niet zo spannend zijn.

Mag dat gewoon in serie (waarbij je de 2e alleen inschakelt bij behoefte), of moet dat parallel ?
Andere overwegingen ?

SWW komt uit zonneboiler met 11kW naverwarmer wat prima werkt, ook in de winter
zet ze in parralel met terugslagkleppen.

waarom maak je in de winter in vredesnaam SWW met COP1 als je al een warmtepomp hebt staan?

als je de extra print nog moet hebben om de solar aansluitingen te krijgen nog moet hebben heb ik die nog wel voor je.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
flippy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

zet ze in parralel met terugslagkleppen.
OK, In serie gaat niet ? zitten de pompen elkaar in de weg ?
waarom maak je in de winter in vredesnaam SWW met COP1 als je al een warmtepomp hebt staan?
Meeste komt uit de zonneboiler

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
kjoosten schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:01:
In de installatiehandleiding van een Panasonic WH-ADC0309K3E5, kom ik in de bodem van de binnenunit 2 afvoeren tegen.

Daarbij wordt een uitgebreide omschrijving gegeven. (zie onderstaande afbeeldingen). Het is me niet duidelijk of het een tijdelijke aansluiting betreft, die je alleen gebruikt tijdens onderhoud. Of dat het een permanente aansluiting dient te zijn op het riool. Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

-Is het zo weinig dat ik de unit in een opvangbak kan zetten, waar het water vervolgens verdampt?
-In de ruimte waar de unit komt te staan, loopt ook de standleiding waarop de vaatwasser en de gootsteen zijn aangesloten. Durf ik hierop zo laag mogelijk aan te sluiten met een sifon (en de unit dus op betonblokken zetten om afschot te kunnen creëren)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je 200 liter water opwarmt van 40 naar 65° zet het 1 liter uit. Die komt uit het overdrukventiel.

Voor zover ik de tekening (schaal 1 op 25) begrijp, zit het overdrukventiel onderin, vlak boven de vloer. Daar zou je met een vlakke sifon een aansluiting op een rioolpijp kunnen maken. Maar als op die rioolpijp boven die vloer een gootsteen en vaatwasser zitten, moet je natuurlijk oppassen dat het afwaswater niet onder uit je binnenunit komt. Ik kan niet zien of het overdrukventiel van het gesloten of open type is. Bij cv-ketels en losse boilers is het meestal open; het overtollige water valt in een trechter die via een sifon aan het riool zit. Als het overdrukventiel van het open type is, dan kun je het beter onder de vloer aan het riool aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hannibal2206 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
OK, In serie gaat niet ? zitten de pompen elkaar in de weg ?
[...]
Hoe stel je je "in serie" voor? Dat de uitgang van de ene wp aan de ingang van de ander zit? Dat de ene warmtepomp het water voorverwarmd en dat de ander het op de juiste aanvoertemperatuur brengt?

Natuurlijk, als je de oude F als reserve voor de nieuwe houdt, sluit je ze parallel aan. De nieuwe is dan de baas en die stuurt de oude aan op basis van buitentemperatuur. Daarnaast laat je de oude aangaan als de nieuwe het laat afweten. In beide wp's moeten keerkleppen zitten om te voorkomen dat ze de ander koud kortsluiten.

Met de uitdrukking "cascade" bedoelt de hele wereld in navolging van de oude Grieken een waterval of serieschakeling van stromende dingen met een hoogte- of drukverschil. Alleen verwarmingsinstallateurs bedoelen dat de Grieken die watervallen beter naast elkaar hadden kunnen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ErikVers schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Zou de sensor aansluiting of de pcb zijn.
Je weerstand meting lijkt te kloppen.
Ik heb nog niks doorgemeten, die metingwaarde heb ik op internet gevonden.

Het weer zat niet mee, morgen nieuwe poging. Hoop toch niet pcb, 2 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
FransvWoerkom schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:51:
[...]

Hoe stel je je "in serie" voor? Dat de uitgang van de ene wp aan de ingang van de ander zit? Dat de ene warmtepomp het water voorverwarmd en dat de ander het op de juiste aanvoertemperatuur brengt?

Natuurlijk, als je de oude F als reserve voor de nieuwe houdt, sluit je ze parallel aan. De nieuwe is dan de baas en die stuurt de oude aan op basis van buitentemperatuur. Daarnaast laat je de oude aangaan als de nieuwe het laat afweten. In beide wp's moeten keerkleppen zitten om te voorkomen dat ze de ander koud kortsluiten.

Met de uitdrukking "cascade" bedoelt de hele wereld in navolging van de oude Grieken een waterval of serieschakeling van stromende dingen met een hoogte- of drukverschil. Alleen verwarmingsinstallateurs bedoelen dat de Grieken die watervallen beter naast elkaar hadden kunnen maken ;)
Top, duidelijk !

Heb je een aanbeveling welke keerkleppen te gebruiken ?

edit: bestaande leidingen zijn vooral 22 mm staal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hannibal2206 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:55:
[...]

Top, duidelijk !

Die het best in je leidingen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zou eerder de caleffi 304570 pakken, die schroef je direct op de panasonic. kan je meteen verder met binnendraad, scheelt ook weer.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 15-10-2023 00:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Eerste lange run (op 20 Hz) van dit stookseizoen (12 uur and counting) is een feit. Lijkt mooi op ~22 graden kamertemperatuur te blijven. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 15-10-2023 08:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

hannibal2206 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:55:
[...]

Top, duidelijk !

edit: bestaande leidingen zijn vooral 22 mm staal
Deze altijd eerst op je warmtepomp: (1 1/4 is gewoon omdat men dat nog had liggen van de 12kw+ bij panasonic 😉🙈) https://www.heima24.de/ro...erung-1-14-ig-x-1-ag.html

Dan flex rvs 1”

En de keerklep gewoon een 22knel (omdat jij dat als leidingwerk hebt) fitting met buitendraad 1” 2x en die draai je (met loctide55) in deze: https://www.heima24.de/in...pa-dn-25-1-ig-x-1-ig.html

Al heel vaak zo gemonteerd en werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PASware schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Ik heb nog niks doorgemeten, die metingwaarde heb ik op internet gevonden.

Het weer zat niet mee, morgen nieuwe poging. Hoop toch niet pcb, 2 jaar garantie?
Ahhh ik dacht dat je de opgemeten waarde doorgaf. En slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
FransvWoerkom schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:37:
[...]

Als je 200 liter water opwarmt van 40 naar 65° zet het 1 liter uit. Die komt uit het overdrukventiel.

Voor zover ik de tekening (schaal 1 op 25) begrijp, zit het overdrukventiel onderin, vlak boven de vloer. Daar zou je met een vlakke sifon een aansluiting op een rioolpijp kunnen maken. Maar als op die rioolpijp boven die vloer een gootsteen en vaatwasser zitten, moet je natuurlijk oppassen dat het afwaswater niet onder uit je binnenunit komt. Ik kan niet zien of het overdrukventiel van het gesloten of open type is. Bij cv-ketels en losse boilers is het meestal open; het overtollige water valt in een trechter die via een sifon aan het riool zit. Als het overdrukventiel van het open type is, dan kun je het beter onder de vloer aan het riool aansluiten.
Bedankt voor je reactie. Toch is het me nog niet helemaal duidelijk. Er zitten 2 aansluiting onderop de WP.

Foto afvoer G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdFOVBbpAFW95zfDWvNblNvB4aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HEToVT5QdYoVDpAqESTDRetQ.png?f=fotoalbum_large

Mag het overdrukventiel ook aangesloten worden op de koudwatertoevoer van de WP (net zoals bij een cv ketel)? Als dat mag, moet ik afvoer H (gat in bodemplaat van WP) dan alsnog aansluiten op de riolering?

De WP staat in de kelder, dus de afvoer onder de vloer aansluiten op het riool is geen optie. Dan zou ik de WP op een verhoogd plateau moeten zetten, om wat hoger op de standleiding van de gootsteen en vaatwasser aan te kunnen sluiten. Om te voorkomen dat er water vanuit de standleiding in de afvoer van de WP terecht komt, kan ik gebruik maken van een terugslagklepje in de afvoer?

[ Voor 3% gewijzigd door kjoosten op 15-10-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 06:08
Zeldzame Foutcode H67

Vanmorgen de Pana 7H sinds een paar maanden weer opgestart, in juni nog gekoeld, alles werkt en draait, de vloer wordt weer warmer en de Emos thermostaat kan -als het zo ver is- de wp uitschakelen...maar...

De controller toont naar verloop van tijd (zo'n 10minuten) foutcode H67 aan, toch wordt er verwarmd! echter de temperatuur in huis op de controller geeft 0° aan,lijkt mij niet niet in orde, maar is niet van belang want ik draai via stooklijn.
Een complete reset gedaan echter zonder resultaat.

Ik heb vorige week wel een originele Panasonic externe buitensensor aangesloten die nu 8°C aanwijst (en in het menu aangezet)

Vreemd dat de stooklijncorrectie functie niet meer aanwezig is, daarmee kon ik die met -5 tot +5 corrigeren.

Zoeken naar de H67 fout op beide Pana Fora leverde 2 hits op waarvan 1 onbeantwoord, dus zeer zeldzaam deze foutcode.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Edit: nvt

[ Voor 99% gewijzigd door ErikVers op 15-10-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Ik probeer mn warmtepomp wat beter te gaan begrijpen om hem zo zuinig mogelijk in te regelen. Onderstaand was het stookgedrag vannacht en vanmorgen, buitentemperatuur van 6 graden en binnen 20 gewenst. We hebben een niet meer dan matig afgiftesysteem (vvw 30m² met parket, Jaga's met en zonder ventilatoren, radiatoren op de slaapkamers).
De stooklijn staat op 28-37 graden (15 tot -5). Slaat hij nou af omdat de temperatuur te laag staat? En zou het dus 'helpen' om de stooklijn te verhogen? Of is je verlies van rendement dan veel hoger dan je winst van start/stop?

Laatste piek is trouwens de legionella.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr3bmKS55eAluGWnzaBpOlgIm0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg7ojleiQ7cX7elVQoJTCtAC.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:29:
Ik probeer mn warmtepomp wat beter te gaan begrijpen om hem zo zuinig mogelijk in te regelen. Onderstaand was het stookgedrag vannacht en vanmorgen, buitentemperatuur van 6 graden en binnen 20 gewenst. We hebben een niet meer dan matig afgiftesysteem (vvw 30m² met parket, Jaga's met en zonder ventilatoren, radiatoren op de slaapkamers).
De stooklijn staat op 28-37 graden (15 tot -5). Slaat hij nou af omdat de temperatuur te laag staat? En zou het dus 'helpen' om de stooklijn te verhogen? Of is je verlies van rendement dan veel hoger dan je winst van start/stop?

[Afbeelding]
Je kan dit zien door frequentie te bekijken. Met de (beperkte) informatie die je nu deelde zou ik zeggen je target laag (28) een graad of drie verhogen en in de toekomst je afgifte gaan vergroten 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@kjoosten
Ik zit over 2 weken met hetzelfde euvel vrees ik.
Heb je een linkje naar de ned. installatiehandleiding? (eventueel via wetransfer.com)

Het overdrukventiel (lijkt) me aan te spreken bij 8 bar. Dit gebeurt als water wordt verwarmd.
Ik lees in de engelse handleiding dat men adviseert een expansievat (voor sww) te monteren in de koudwater leiding.
Dit is hoogst ongebruikelijk voor NL denk ik.
Maar dan voorkom je dat er water uit de overdruk aansluiting komt.
Domestic Hot Water Tank Pipework
 It’s strongly recommended to install an expansion
vessel (field supply) in the Domestic Hot Water
Tank circuit. Refer Typical Piping Installation
section to locate the expansion vessel.
o Expansion Vessel type and specifications:
- Size : Not more than ¾”
- Pre-charge pressure : 0.35MPa (3.5 bars)
Een andere optie die ik wil proberen (maar hij moet toch worden aangesloten op het riool verwacht ik) is een 6 bar inlaat combinatie
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200
Die zal dan al eerder aanspreken bij het sww maken dan de 8 bar onderin de unit.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2023 15:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 04-09 21:42
*overbodig*

[ Voor 96% gewijzigd door wervisser op 15-10-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Je kan dit zien door frequentie te bekijken. Met de (beperkte) informatie die je nu deelde zou ik zeggen je target laag (28) een graad of drie verhogen en in de toekomst je afgifte gaan vergroten 😋👍
In HA heb ik deze grafiekjes gemaakt. Frequentie daalt tot 19 Hz, dus lijkt een probleem in de afgifte te zijn omdat hij niet verder terug kan moduleren dus?
Afgifte verder vergroten gaat met name beneden in de woonkamer heel lastig worden (en ergens is er een grens tot hoever je een jaren '30 huis kunt moderniseren zonder compleet te strippen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5rehl6kTqH9QbNAP4CYjD9WYAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cslIQmJkk7H4DxDAjYayHmhX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

In HA heb ik deze grafiekjes gemaakt. Frequentie daalt tot 19 Hz, dus lijkt een probleem in de afgifte te zijn omdat hij niet verder terug kan moduleren dus?
Afgifte verder vergroten gaat met name beneden in de woonkamer heel lastig worden (en ergens is er een grens tot hoever je een jaren '30 huis kunt moderniseren zonder compleet te strippen).

[Afbeelding]
Voor nu iig die 28 naar 31 zetten. En het zal je verbazen wat één of twee (zie marktplaats) jaga strada (met zelfbouw dbh-booster) kunnen doen. Dan kun je zo maar een graad of 4 naar beneden weer en zit je op 26 als ondergrens.

Edit: zou je ook grafiek even kunnen delen van enkel je aanvoer en retour?
Check vooral of niet ergens te veel flow op zit. Het zogenoemde waterzijdig inregelen. Check dus of niet één groep of radiator veel te veel water krijgt waardoor die retour bijna gelijk is aan de aanvoer. Dan kan je panasonic er ook uiteraard maar weinig weer aan toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 15-10-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
@kjoosten Ik heb de binnenunit iets hoger gezet en een pompje met opvangbak onder geplaatst, de si-83 van Sauermann. Werkt al een paar maanden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:46
wervisser schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:18:
Ik ben bezig om een Orkli 3-weg klep aan te sluiten in plaats van de 'standaard' Panasonic, maar nu twijfel ik even over de aansluiting.
De WP heeft Closed, Open, Neutral en de Orkli heeft blauw, bruin en aarde. Standaard staat hij op verwarmen en enkel bij SWW moet de klep op spanning worden gezet. Sluit ik dan nu enkel de bruine aan op Open en blauw gewoon op Neutral?
Ik heb ook van die kleppen (met zelfde kleuren), zat wel een beschrijving bij trouwens. Ik mijn topic (zie link hieronder) staat hoe ‘t bij mij aangesloten zit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Voor nu iig die 28 naar 31 zetten. En het zal je verbazen wat één of twee (zie marktplaats) jaga strada (met zelfbouw dbh-booster) kunnen doen. Dan kun je zo maar een graad of 4 naar beneden weer en zit je op 26 als ondergrens.

Edit: zou je ook grafiek even kunnen delen van enkel je aanvoer en retour?
Check vooral of niet ergens te veel flow op zit. Het zogenoemde waterzijdig inregelen. Check dus of niet één groep of radiator veel te veel water krijgt waardoor die retour bijna gelijk is aan de aanvoer. Dan kan je panasonic er ook uiteraard maar weinig weer aan toevoegen.
Dank voor je tips! Ik heb hem nu op 30-37 graden gezet en ga even testen.
Ik ken de Jaga's goed en ze zijn inderdaad indrukwekkend. Deze zomer heb ik er één van 65x60x12 geplaatst op de laatste vrije wand in de woonkamer. Kleine benedenverdieping, wtw ventilatie, kinderkeukentjes ga zo maar door; er zijn echt weinig opties om bij te plaatsen ;)

Plaatje is niet echt duidelijk maar de delta is 2 tot 3,5 graad, dus best weinig. Bij bedrijfsinstellingen staat de dT ingesteld op 4 graden. Zou het nog helpen om die aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM_yxjYsubmxfAsrOvU-WNINsoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwvXnpCKLCTM2fsdZ8E6HMqt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Dank voor je tips! Ik heb hem nu op 30-37 graden gezet en ga even testen.
Ik ken de Jaga's goed en ze zijn inderdaad indrukwekkend. Deze zomer heb ik er één van 65x60x12 geplaatst op de laatste vrije wand in de woonkamer. Kleine benedenverdieping, wtw ventilatie, kinderkeukentjes ga zo maar door; er zijn echt weinig opties om bij te plaatsen ;)

Plaatje is niet echt duidelijk maar de delta is 2 tot 3,5 graad, dus best weinig. Bij bedrijfsinstellingen staat de dT ingesteld op 4 graden. Zou het nog helpen om die aan te passen?

[Afbeelding]
Nee dat helpt weinig, stel hem zelf altijd in op 20% van je TA laag target. Dus delta vaak 5-6.

Wel kan je ff je delta per afgifte checken. T kan zijn dat je meer water naar je vloer of juist naar je jaga moet sturen om je retour wat lager te krijgen.

Als je nog geen ventilator op je jaga hebt zou ik ff op t zelfbouw forum op tweakers kijken met name de heatbooster is dan wel echt een aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
kjoosten schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor je reactie. Toch is het me nog niet helemaal duidelijk. Er zitten 2 aansluiting onderop de WP.

Foto afvoer G:
[Afbeelding]

Mag het overdrukventiel ook aangesloten worden op de koudwatertoevoer van de WP (net zoals bij een cv ketel)? Als dat mag, moet ik afvoer H (gat in bodemplaat van WP) dan alsnog aansluiten op de riolering?

De WP staat in de kelder, dus de afvoer onder de vloer aansluiten op het riool is geen optie. Dan zou ik de WP op een verhoogd plateau moeten zetten, om wat hoger op de standleiding van de gootsteen en vaatwasser aan te kunnen sluiten. Om te voorkomen dat er water vanuit de standleiding in de afvoer van de WP terecht komt, kan ik gebruik maken van een terugslagklepje in de afvoer?
Dit overdrukventiel is gesloten; er is geen sprake van een uitloop met trechtertje. Dus hij kan gewoon op het riool worden aangesloten.

Die open constructie met trechtertje is om te voorkomen dat bij een rioolverstopping het water niet meer weg kan en er zich toch druk opbouwt. Met een rioolpijp met wasbak en afwasmachine heb je daar geen last van. Een verstopping heb je dan al in de gaten voor die echt dicht zit, en anders loopt het water gewoon in de wasbak :)

Die waterafvoer is voor het leeg laten lopen van de tank voor onderhoud. Maar dat kan natuurlijk ook via de overdrukklep.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 15-10-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjoosten
FransvWoerkom schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Dit overdrukventiel is gesloten; er is geen sprake van een uitloop met trechtertje. Dus hij kan gewoon op het riool worden aangesloten.

Die open constructie met trechtertje is om te voorkomen dat bij een rioolverstopping het water niet meer weg kan en er zich toch druk opbouwt. Met een rioolpijp met wasbak en afwasmachine heb je daar geen last van. Een verstopping heb je dan al in de gaten voor die echt dicht zit, en anders loopt het water gewoon in de wasbak :)

Die waterafvoer is voor het leeg laten lopen van de tank voor onderhoud. Maar dat kan natuurlijk ook via de overdrukklep.
Wederom bedankt voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:31:
[...]
Check dus of niet één groep of radiator veel te veel water krijgt waardoor die retour bijna gelijk is aan de aanvoer.
Hoe werkt dat precies, flow checken van een groep? Zelfde als bij een radiator, inlaat en uitstroom bekijken aan de verdeler?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Hoe werkt dat precies, flow checken van een groep? Zelfde als bij een radiator, inlaat en uitstroom bekijken aan de verdeler?
Klopt, je aanvoer en retour meten en kijken of de deltaT gelijk is. Die te klein zijn iets knijpen want daar stroomt het dan te hard door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Even een update vanuit mijn kant. De warmtepomp is aangesloten en heeft zijn eerste uurtjes erop zitten! Het is de 7kW versie en ik ben van plan hiermee mijn huis uit '88 te gaan verwarmen met enkel radiatoren. Ik heb al een airco systeem en warmtepompboiler waarmee ik het gasverbruik al tot 0 terug gebracht had. We zijn sinds 2 weken ook volledig van het gasnet afgesloten! Door de komst van een kleine willen we nu ook boven alle ruimtes kunnen verwarmen, en de keuken mag wat behaaglijker worden, vandaar de toevoeging van deze warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy-E9odBnGxFsGBcHJDTKIwEoCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eBcCKhFm0KeCBjJviefDKLk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu eigenlijk pas 1 dag goed kunnen draaien dankzij het koudere weer. En nu dus vooral nog bezig met het stabiel laten regelen van de warmtepomp. Hiervoor heb ik in eerste instantie een aantal radiatoren vergroot en alles waterzijdig ingeregeld. Dat laatste was wel nodig, nagenoeg elke radiator stond op vol open, en nu realiseer ik een uitkoeling van 4-5 graden met een aanvoer van 35gr. Dit heb gerealiseerd door alle radiatorkranen te vervangen door instelbare. Met een appje van Heimeier kun je op basis van temperaturen en verwachte dP snel het juiste instelcijfer bepalen. Ik zit nu op 35 gr aanvoer, lager dan ik had verwacht, om het vermogen te beperken, de kamers warmen anders te snel op merk ik. Ik had niet verwacht dat een radiator op 35 graden nog relatief veel warmte kon afgeven. Nu is het ook pas een paar dagen koud dus er zit nog wel wat warmte in de thermische massa verwacht ik.

Ook heb ik ondertussen de Tado thermostaat aangesloten middels een Extension Kit op CN2 / Room Thermo 1 met dank aan Tado voor het schrijven van instructies specifiek voor deze warmtepomp (linkje).Handig is dat je in de app per kamer kunt aangeven of deze sturend of volgend moet zijn. Zo kun je 1 (kamer)thermostaat de warmtepomp laten laten aansturen, en de rest doet dan dienst als "domme" thermostaat. Ik merk wel dat de Tado regeling zelf nog wat verfijnd kan worden, hij lijkt vaak te schakelen, maar na 1 dag testen is het nog wat te vroeg om conclusies te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugPLUteC5Yc68k-3_GSp2fS8Vcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGAXrTO6EYbV19sDV3g4itBx.png?f=fotoalbum_large

Komende tijd wordt het dus tweaken! ;) En nog bedankt voor alle tips hier, dat heeft enorm geholpen.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
Waar hebben jullie eigenlijk de DS18B20 sensoren geplaatst op de warmtepomp?

Ik heb ze nu aan de buitenkant van het apparaat op de messing 1 1/4 aansluitpunten geplaatst met een dikke laag isolatie erop. Afgaande op de temperatuur metingen van de WP zelf, in combinatie met de temperatuur op de VVW verdelers, kom ik erachter dat ze ongeveer een graad te laag meten.

Wat is een betere plek ze te monteren ? (ik zat in de kast te kijken, maar de pijp daar leek me voor het verwarmingselement te zitten. Als die aan zou gaan zou ik die meting dus missen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Nee dat helpt weinig, stel hem zelf altijd in op 20% van je TA laag target. Dus delta vaak 5-6.

Wel kan je ff je delta per afgifte checken. T kan zijn dat je meer water naar je vloer of juist naar je jaga moet sturen om je retour wat lager te krijgen.

Als je nog geen ventilator op je jaga hebt zou ik ff op t zelfbouw forum op tweakers kijken met name de heatbooster is dan wel echt een aanvulling.
Hij draait de nieuwe instellingen al een stuk rustiger. Ik heb hem nu handmatig een graadje lager gezet omdat we veel zon-instraling hebben. Is er nog een truc om dit automatisch te doen met bv HA? Zoninstraling uit de buienalarm integratie koppelen met een setpoint verlaging van de WP? Of kan dat slimmer?

De Jaga's heb ik deels voorzien van de zelfbouw Heatboosters. Kan je ook mooi de delta zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4tK8l9i4MjS0B9CN2vWR18buik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m06u6pM3YCbvUmv98AU6Vfqt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRA81mPv_aBagSe-0VT6dKPWrww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Izux4NxEuXrLzSEPK4HVJDX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo allemaal,
Lees al een tijdje mee en sinds een week draait hier de WP. Het gaat om monoblock 5kw model.

Er zitten 2 kWh meters van home wizard voor waardoor ik kan zien wat hij doet. Hierdoor valt op dat wanneer de warmtevraag wegvalt de compressor netjes stopt maar de pomp blijft draaien.

Is dit zoiets waar je als simpele gebruiker niks aan kan doen of toch een setting die ik over het hoofd zie?

Mvg Mattijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Hij draait de nieuwe instellingen al een stuk rustiger. Ik heb hem nu handmatig een graadje lager gezet omdat we veel zon-instraling hebben. Is er nog een truc om dit automatisch te doen met bv HA? Zoninstraling uit de buienalarm integratie koppelen met een setpoint verlaging van de WP? Of kan dat slimmer?

De Jaga's heb ik deels voorzien van de zelfbouw Heatboosters. Kan je ook mooi de delta zien.

[Afbeelding][Afbeelding]
Grappig, je kan zelfs een script bedenken waarbij een te groot verschil in deltaT tussen de twee jaga’s de één harder gaat blazen dan de ander om je delta gelijk te trekken 😋

Voor die zon instraling kun je thermostaat standaard hoger instellen dat die pas later uitgaat of (en dat zou ik doen) accepteren dat inderdaad te warm word en de warmtepomp uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:46:
Hallo allemaal,
Lees al een tijdje mee en sinds een week draait hier de WP. Het gaat om monoblock 5kw model.

Er zitten 2 kWh meters van home wizard voor waardoor ik kan zien wat hij doet. Hierdoor valt op dat wanneer de warmtevraag wegvalt de compressor netjes stopt maar de pomp blijft draaien.

Is dit zoiets waar je als simpele gebruiker niks aan kan doen of toch een setting die ik over het hoofd zie?

Mvg Mattijs
Enkel met externe thermostaat de standaard. Of bij meer dan twee graden tussen werkelijk en gewenst op de interne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Norwayr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:20:
Even een update vanuit mijn kant. De warmtepomp is aangesloten en heeft zijn eerste uurtjes erop zitten! Het is de 7kW versie en ik ben van plan hiermee mijn huis uit '88 te gaan verwarmen met enkel radiatoren. Ik heb al een airco systeem en warmtepompboiler waarmee ik het gasverbruik al tot 0 terug gebracht had. We zijn sinds 2 weken ook volledig van het gasnet afgesloten! Door de komst van een kleine willen we nu ook boven alle ruimtes kunnen verwarmen, en de keuken mag wat behaaglijker worden, vandaar de toevoeging van deze warmtepomp.

[Afbeelding]

Ik heb nu eigenlijk pas 1 dag goed kunnen draaien dankzij het koudere weer. En nu dus vooral nog bezig met het stabiel laten regelen van de warmtepomp. Hiervoor heb ik in eerste instantie een aantal radiatoren vergroot en alles waterzijdig ingeregeld. Dat laatste was wel nodig, nagenoeg elke radiator stond op vol open, en nu realiseer ik een uitkoeling van 4-5 graden met een aanvoer van 35gr. Dit heb gerealiseerd door alle radiatorkranen te vervangen door instelbare. Met een appje van Heimeier kun je op basis van temperaturen en verwachte dP snel het juiste instelcijfer bepalen. Ik zit nu op 35 gr aanvoer, lager dan ik had verwacht, om het vermogen te beperken, de kamers warmen anders te snel op merk ik. Ik had niet verwacht dat een radiator op 35 graden nog relatief veel warmte kon afgeven. Nu is het ook pas een paar dagen koud dus er zit nog wel wat warmte in de thermische massa verwacht ik.

Ook heb ik ondertussen de Tado thermostaat aangesloten middels een Extension Kit op CN2 / Room Thermo 1 met dank aan Tado voor het schrijven van instructies specifiek voor deze warmtepomp (linkje).Handig is dat je in de app per kamer kunt aangeven of deze sturend of volgend moet zijn. Zo kun je 1 (kamer)thermostaat de warmtepomp laten laten aansturen, en de rest doet dan dienst als "domme" thermostaat. Ik merk wel dat de Tado regeling zelf nog wat verfijnd kan worden, hij lijkt vaak te schakelen, maar na 1 dag testen is het nog wat te vroeg om conclusies te trekken.

[Afbeelding]

Komende tijd wordt het dus tweaken! ;) En nog bedankt voor alle tips hier, dat heeft enorm geholpen.
Netjes!
De tado sluit ook je groepen en of radiatoren?
Ook meerdere als maater in te stellen?

Wat betreft je vraag;
Is je hysterese in te stellen? Hij lijkt nu wat te scherp (klein) te staan. Vaak is 0.3 mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Enkel met externe thermostaat de standaard. Of bij meer dan twee graden tussen werkelijk en gewenst op de interne.
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik gebruik de afstandsbediening als thermostaat (voorlopig). Dus wat bedoel je met 2 graden tussen werkelijk en gewenst? Er is namelijk geen “gewenst” aangezien de ruimte op temp is.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
kjoosten schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de zekerheid nog even met Panasonic gebeld.

Afvoer G is bedoeld voor het buitenland, in Nederland kun je die afdoppen. Hier maken we gebruik van een 8 bar inlaatcombinatie op de koudwatertoevoer.

Afvoer H wordt omschreven als waterafvoeropening. Het is een opening in de bodemplaat, waar je een kunststof knietje met een slang aan moet sluiten. Hij dacht dat die gebruikt wordt als condensafvoer, maar was er niet zeker van. Hij adviseerde deze aan te sluiten op het riool, omdat dat in de installatiehandleiding staat. Hij had geen idee hoeveel water er van de afvoer af zou komen. Aangezien een aansluiting op het riool heel lastig is, ga ik het eerst proberen met een ruime opvangbak. Ik kan me niet voorstellen dat er veel water uit de afvoer komt.

Iemand ervaring met de hoeveelheid water uit afvoer H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Ik gebruik de afstandsbediening als thermostaat (voorlopig). Dus wat bedoel je met 2 graden tussen werkelijk en gewenst? Er is namelijk geen “gewenst” aangezien de ruimte op temp is.

Bij voorbaat dank
"Buitentemperatuur voor verwarming uit" kun je lager zetten, dan gaat de pomp uit op die temperatuur. Ik heb dat op 15 graden staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32
Norwayr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:20:

Ik ben tot de conclusie gekomen dat Tado ongeschikt is als Thermostaat voor een WP (ten minste als je de Tado wilt laten werken als een gewone thermostaat. Er zijn andere manieren omschreven in de forum over Tado+IFTTT).

De reden is dat Tado altijd ongewenst veel zal schakelen, ook al is de doeltemperatuur niet bereikt. Ik heb weken lang gemaild met de level 2/3 support van Tado hierover.

Dat is wellicht waarom je veel schakelingen ziet.

Volgens de support is het niet mogelijk om de Tado dusdanig te programmeren dat het een simpele aan/uit thermostaat wordt met een hysterese van x graden.

Dit is het laatste antwoord van Tado:
Excuses voor de late reactie. Ik was niet op kantoor en helaas is uw vraag niet doorgestuurd naar een andere medewerker.

Helaas is het gewenste gedrag dat je aan mijn collega hebt gepost niet mogelijk met de tado° Slimme Thermostaat.

We kunnen voor bepaalde temperaturen geen absolute aan/uit-status instellen, de Slimme Thermostaat is PID-gestuurd en reageert alleen op basis van de berekende PID-waarden. In de app kun je die waarden zien als de drie golvende lijnen die aangeven of een kamer wel een actief warmtevraag heeft.
Nu een Emos thermostaat zoals door vele hier aangeraden en het werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:46:
Hallo allemaal,

Mvg Mattijs
Op zich zit er warm water in je leidingen, niet gek om dat nog een tijdje na te circuleren en de warmte af te blijven geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
AUijtdehaag schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:12:
@kjoosten
Ik zit over 2 weken met hetzelfde euvel vrees ik.
Heb je een linkje naar de ned. installatiehandleiding? (eventueel via wetransfer.com)

Het overdrukventiel (lijkt) me aan te spreken bij 8 bar. Dit gebeurt als water wordt verwarmd.
Ik lees in de engelse handleiding dat men adviseert een expansievat (voor sww) te monteren in de koudwater leiding.
Dit is hoogst ongebruikelijk voor NL denk ik.
Maar dan voorkom je dat er water uit de overdruk aansluiting komt.

[...]

Een andere optie die ik wil proberen (maar hij moet toch worden aangesloten op het riool verwacht ik) is een 6 bar inlaat combinatie
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200
Die zal dan al eerder aanspreken bij het sww maken dan de 8 bar onderin de unit.
Ik heb ook gewoon gekozen voor een 6 bar inlaat combi (mijn tank is bestand tot 6 bar).

Ik heb gekeken naar een expansievat voor SWW, maar daar zitten ook weer allerlei onderhoudsvereisten aan. De belangrijkste reden om een expansievat voor SSW te plaatsen is als je boilervat ergens op een plek staat waar je geen toegang tot het riool hebt of waar je onder het riool niveau staat (kelder bijvoorbeeld). In andere situaties zou ik het niet aanraden.

Heb ooit wel eens het verhaal gelezen hier op het forum dat je met een SWW expansievat je boilervat beter zou beschermen, maar aangezien de SWW expansievat fabrikant dat niet noemt als voordeel in de brochure twijfel ik of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Naliya schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Ik ben tot de conclusie gekomen dat Tado ongeschikt is als Thermostaat voor een WP (ten minste als je de Tado wilt laten werken als een gewone thermostaat. Er zijn andere manieren omschreven in de forum over Tado+IFTTT).

De reden is dat Tado altijd ongewenst veel zal schakelen, ook al is de doeltemperatuur niet bereikt. Ik heb weken lang gemaild met de level 2/3 support van Tado hierover.

Volgens de support is het niet mogelijk om de Tado dusdanig te programmeren dat het een simpele aan/uit thermostaat wordt met een hysterese van x graden.

[...]

Ah mooi, dat scheelt mij straks weer testen. Ik ga dan voor een oplossing dat ik in Homeassistant iets knutsel welke de status van alle tado ruimte thermostaten uitleest en dat vertaalt naar m'n stooklijn. Dan gebruik ik HA wel als programmatuur om er een simpele thermostaat van te maken :)

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Bij voorbaat dank
Wat heb je ingesteld op je afstandsbediening? Dat is “gewenst” dus 20 ingesteld en het is 21.5 dan gaat ook je waterpomp pas uit.

Of de buitentemp voor verwarmen UIT iets lager zetten richting 16-17 kan ook helpen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 00:16
kjoosten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Voor de zekerheid nog even met Panasonic gebeld.

Afvoer G is bedoeld voor het buitenland, in Nederland kun je die afdoppen. Hier maken we gebruik van een 8 bar inlaatcombinatie op de koudwatertoevoer.

Afvoer H wordt omschreven als waterafvoeropening. Het is een opening in de bodemplaat, waar je een kunststof knietje met een slang aan moet sluiten. Hij dacht dat die gebruikt wordt als condensafvoer, maar was er niet zeker van. Hij adviseerde deze aan te sluiten op het riool, omdat dat in de installatiehandleiding staat. Hij had geen idee hoeveel water er van de afvoer af zou komen. Aangezien een aansluiting op het riool heel lastig is, ga ik het eerst proberen met een ruime opvangbak. Ik kan me niet voorstellen dat er veel water uit de afvoer komt.

Iemand ervaring met de hoeveelheid water uit afvoer H?
Ik heb een split 12kW tcap. Komt geen condens uit de binnenunit/aansluiting H. Misschien als je er mee gaat koelen?

Ik heb wel bij de sanitair-run dat de inlaat combinatie voor de boiiler water verliest omdat de druk hoger wordt door het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Wat heb je ingesteld op je afstandsbediening? Dat is “gewenst” dus 20 ingesteld en het is 21.5 dan gaat ook je waterpomp pas uit.

Of de buitentemp voor verwarmen UIT iets lager zetten richting 16-17 kan ook helpen 👍
Grappig dat hoe meer jullie uitleggen, hoe minder ik begin te begrijpen wat de WP doet.

Ik stel binnen in op 23(hij hangt momenteel op een iets te warme plek). Dus wanneer het binnen 23 is gaat de compressor uit maar blijft de pomp nadraaien.
Buitentemp voor voor verwarmen UIT had ik al op 15 staan.
Ik dacht eigenlijk dat die setting alleen relevant was bij WAR. Wat doet deze setting in geval van sturing op binnentemperatuur via de afstandsbediening?

De opmerking die ik las over warmwater rond circuleren is niet handig wanneer de watertemp lager is dan de vloer, zo lijkt mij. Daarom dat ik dit zou willen beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Grappig dat hoe meer jullie uitleggen, hoe minder ik begin te begrijpen wat de WP doet.

Ik stel binnen in op 23(hij hangt momenteel op een iets te warme plek). Dus wanneer het binnen 23 is gaat de compressor uit maar blijft de pomp nadraaien.
Buitentemp voor voor verwarmen UIT had ik al op 15 staan.
Ik dacht eigenlijk dat die setting alleen relevant was bij WAR. Wat doet deze setting in geval van sturing op binnentemperatuur via de afstandsbediening?

De opmerking die ik las over warmwater rond circuleren is niet handig wanneer de watertemp lager is dan de vloer, zo lijkt mij. Daarom dat ik dit zou willen beïnvloeden.
Hij gaat dan vanaf graad of 16 in zomerslaap 😋

Wil je dat dit de pana gelijk bij geen warmtevraag al doet dan pak je de emosp5607 en sluit je aan als externe thermostaat en stel je dat onder instellingen in op extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Hij gaat dan vanaf graad of 16 in zomerslaap 😋

Wil je dat dit de pana gelijk bij geen warmtevraag al doet dan pak je de emosp5607 en sluit je aan als externe thermostaat en stel je dat onder instellingen in op extern.
Of een andere thermostaat die je fijn vindt. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Of een schakelaar 😋😅👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wanneer de Panasonic (5J) uit staat (wel op spanning), bewaakt hij zich dan nog wel tegen eventuele vorst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

ja in twee stappies.
Eerste is bij ik geloof +3 gaat de pomp lopen daar beneden gaat het element van het expansievat ook aan.
Standby is 10 Watt
Pomp lopen is 40 Watt
Pomp aan en warmte-element expansievat aan is 80 Watt

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
sjimmie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Of een schakelaar 😋😅👍
Dan schakelt zo’n thermostaat of schakelaar de WP uit en pakt hij hem niet meer op. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-09 13:55
Vraagje voor de kenners.
M'n Panasonic warmtepomp draait sinds gister weer.
Netjes op aanvoer temperatuur van 35 graden. So far so good.
Maar na een tijdje zie ik dat de compressor stopt (naar 0Hz) terwijl de gevraagde temperatuur 21 graden nog niet is bereikt. Dan na een half uur - uur gaat hij weer draaien op 35 graden aanvoertemp en compressor op 20 Hz.

Waarom verwarmt / draait hij niet continue tot hij de doeltemperatuur (21 graden in dit geval) heeft bereikt?

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeQR0nRHks7LNDOQtgwKOSAVAi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpCUc9rt1pXVSAcbVj6FC8FR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

[...]

Dan schakelt zo’n thermostaat of schakelaar de WP uit en pakt hij hem niet meer op. Of zie ik dat verkeerd?
Klopt was flauw bedoelt, een thermostaat als bijvoorbeeld de emos is niks anders dan een 230V schakelaar behalve dat hij via een klokprogramma en de temperatuur schakelt. Een schakelaar moet je zelf bedienen en dat is natuurlijk niet handig als je er niet bent en of niet teveel mee bezig wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nikon. schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:27:
Vraagje voor de kenners.
M'n Panasonic warmtepomp draait sinds gister weer.
Netjes op aanvoer temperatuur van 35 graden. So far so good.
Maar na een tijdje zie ik dat de compressor stopt (naar 0Hz) terwijl de gevraagde temperatuur 21 graden nog niet is bereikt. Dan na een half uur - uur gaat hij weer draaien op 35 graden aanvoertemp en compressor op 20 Hz.

Waarom verwarmt / draait hij niet continue tot hij de doeltemperatuur (21 graden in dit geval) heeft bereikt?

Plaatje:
[Afbeelding]
Grafiekje erbij zou helpen met aanvoer en retour en waterdebiet (flow).

Ga er even vanuit dat je radiatoren hebt ivm de 35gr. En hij zal afslaan omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Oftewel afgifte vergroten (meer slang en of meer radiatoren en iig dan veel heatfans) of je doel temperatuur van je water een graad of twee-drie omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-09 13:55
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Grafiekje erbij zou helpen met aanvoer en retour en waterdebiet (flow).

Ga er even vanuit dat je radiatoren hebt ivm de 35gr. En hij zal afslaan omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Oftewel afgifte vergroten (meer slang en of meer radiatoren en iig dan veel heatfans) of je doel temperatuur van je water een graad of twee-drie omhoog zetten.
Volgens de installateur waar ik net contact mee had stond de aanvoer temperatuur te laag bij een bepaalde buiten temperatuur. Dus zodra het smiddsags warmer wordt vind de WP 28 graden ook goed genoeg (stooklijn). Die heeft hij nu een paar graden omhoog gezet om te kijken of de WP nu wel continue blijft draaien.

waar kan ik de grafiekjes inzien in het menu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Of een schakelaar 😋😅👍
of heishamon met een OT thermostaat, het gaat best hard in het heishamon topic…

en als je dan naar emos kijkt: Emos P5611OT

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 16-10-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Klopt was flauw bedoelt, een thermostaat als bijvoorbeeld de emos is niks anders dan een 230V schakelaar behalve dat hij via een klokprogramma en de temperatuur schakelt. Een schakelaar moet je zelf bedienen en dat is natuurlijk niet handig als je er niet bent en of niet teveel mee bezig wil zijn.
Maar die emos schakelt hem dus uit en daarna weer aan bij bepaalde tijd of temp. Dan is de spanning weer hersteld op de WP maar de controller/afstandsbediening moet het weer oppakken daarvoor moet ik toch nog op dat knopje op de afstandsbediening indrukken… ook niet handig lijkt me 8)7
sjimmie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Ik ben nog vrij nieuw met dit soort dingen. Heishamon en rastberry Pi staan al bijna in het winkelmandje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
Op dit moment heb ik geen thermostaat aangesloten en geef ik de Kabouters verlof door de Aquarea Main Power Switch in Heishamon uit te schakelen.

Dit werkt prima maar ik twijfel of het goed is. Eventueel heb ik nog een Kincony bordje met ESPHome in de technische ruimte hangen. Die zou ik op de CN2 kunnen aanlsuiten.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Laatst online: 11-09 17:43
Ik ben van plan om Henco te gaan gebruiken voor het leiding werk.

Alleen welk profiel wordt er nu gebruikt voor de 32mm versie? Als ik Henco zelf moet geloven dan moet je profiel type HE hebben ipv TH. Alleen als ik een hand/hydraulische pers zoek dan zit daar eigenlijk TH32 bij.

Zoals deze set bijvoorbeeld.
https://www.amazon.nl/han...d=pla-1212802813815&psc=1

Iemand ervaring met Henco 32mm persfittingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Netjes!
De tado sluit ook je groepen en of radiatoren?
Ook meerdere als maater in te stellen?

Wat betreft je vraag;
Is je hysterese in te stellen? Hij lijkt nu wat te scherp (klein) te staan. Vaak is 0.3 mooi.
Ja, ik heb 4 slimme radiatorkranen en een kamerthermostaat van Tado. Alle 5 kan ik ze instellen als master. Al vermoed ik dat dit een stabiele regeling niet ten goede komt. Daarom heb ik er maar een ingesteld als master. Alle radiatoren beneden staan altijd open zodat deze altijd warmte ontvangen en "meeprofiteren". De Tado stuurt ook mijn airco aan die ik in de woonkamer laat toppen tot gewenste eind temperatuur. Dit omdat de airco met een scop van 4.5 efficiënter is dan de WP. Of dit goed samengaat ga ik de komende tijd ook ondervinden..

En de hysterese is helaas niet aan te passen. Toevallig dat Naliya hieronder dat ook vermeldt.
Naliya schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

[...]

Bekende problematiek, heb hier ook het nodige over gelezen op andere topics. Maar ik heb zojuist bericht gekregen van Tado dat ze de regeling aangepast hebben. Dus even zien of de installatie nu stabieler gaat draaien. En anders is de combi met een IFTTT weer het volgende project om mee aan de slag te gaan ;)

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Maar die emos schakelt hem dus uit en daarna weer aan bij bepaalde tijd of temp. Dan is de spanning weer hersteld op de WP maar de controller/afstandsbediening moet het weer oppakken daarvoor moet ik toch nog op dat knopje op de afstandsbediening indrukken… ook niet handig lijkt me 8)7

[...]

Ik ben nog vrij nieuw met dit soort dingen. Heishamon en rastberry Pi staan al bijna in het winkelmandje ;)
Neee… het aansluiten van een thermostaat aan de pana wordt hier tekortgedaan.
Je kan een thermostaat zelfs op 2 manieren aansluiten, maar als je de originele thermostaataansluiting gebruikt en de pana instelt op bv WAR+externe thermostaat dan heb je legio mogelijkheden.

Edit: en de originele thermostaataansluiting is niet, ik herhaal NIET de aansluiting waar de bedieningsunit op zit. Doe je dat dan gaan dingen kapot. Dat is helaas weleens bij mensen gebeurd die dachten dat het zó simpel was. Zoek even naar CN2 en CN4 voor de 2 mogelijkheden.

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 16-10-2023 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
wheli schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:29:

[Afbeelding]
De frequentie van de compressor is al op z'n laagst en de doel aanvoer temperatuur is bereikt (zover ik op de grove y-as kan zien. De actuele door de stooklijn gegenereerde doel Ta erbij plotten, dan weet je het zeker)
De vraag is ook of je gewenste kamer temperatuur van 20C gehaald wordt. Indien het strak 20C is binnen, dan is je warmte verlies gewoon kleiner dan het minimale thermisch vermogen van de wp. Bij dit weer is het minimale vermogen ongeveer 3kW schat ik (elektrisch 400W, maar doordat het niet koud is en je water temperatuur relatief dicht bij de lucht temperatuur ligt, is de COP hoog.)
Als je langere runs wilt (maar dan ook langere pauzes), dan kun je met de delta T spelen. Dat probeer ik nu ook uit te vogelen wat voor effect dat heeft.
Succes en houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32
[b]Norwayr in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"Norwayr

En de hysterese is helaas niet aan te passen. Toevallig dat Naliya hieronder dat ook vermeldt.

[...]

Bekende problematiek, heb hier ook het nodige over gelezen op andere topics. Maar ik heb zojuist bericht gekregen van Tado dat ze de regeling aangepast hebben. Dus even zien of de installatie nu stabieler gaat draaien. En anders is de combi met een IFTTT weer het volgende project om mee aan de slag te gaan ;)
Dat zeiden ze ook tegen mij, toch niet het gewenste resultaat. Dit was een paar weken geleden. Uiteindelijk naar veel doorvragen bovenstaande antwoord gekregen.

Maar uiteraard mooi als er intussen andere mogelijkheden zijn via Tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Misschien ontstaat er wel eens verwarring omdat pomp, soms waterpomp betekent en soms warmtepomp. Hier is duidelijk waterpomp bedoeld.
De pomp blijft nadraaien, dat is normaal. Na een tijdje (meerdere uren soms) gaat die wel naar een heel laag toerental. Ik denk dat de Panasonic dit gebruikt om het afgiftesysteem te karakteriseren. Uit de afkoelkurves en hoe aanvoer en retour elkaar naderen zou je veel kunnen leren. Als de pomp niet zou draaien weet de WP niets over de echte water temperatuur in het systeem weten. De sensoren zitten namelijk in de WP, circulatie is dus nodig.
Er zijn instellingen om de pompsnelheid te beperken in het node res dashboard, daar snap ik echter nog niks van. Ik kan veranderen wat ik wil maar de pompsnelheid veranderd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nikon. schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Volgens de installateur waar ik net contact mee had stond de aanvoer temperatuur te laag bij een bepaalde buiten temperatuur. Dus zodra het smiddsags warmer wordt vind de WP 28 graden ook goed genoeg (stooklijn). Die heeft hij nu een paar graden omhoog gezet om te kijken of de WP nu wel continue blijft draaien.

waar kan ik de grafiekjes inzien in het menu?
Onder Installateursinstellingen>Bedrijfsinstellingen>Verwarmen>Watertemperatuur verwarmen>Stooklijn verw.

Zie Operating Instructions Menu 6.1

Het verschil tussen aan- en afvoertemperatuur is wel erg klein. Hij kan kennelijk zijn warmte slecht kwijt. Het lijkt me geen goed idee om dan maar de aanvoertemperatuur te verhogen. Dan wordt straks je vloer te heet om er over te lopen. Je moet waarschijnlijk bij de huidige buitentemperatuur accepteren dat de warmtepomp niet altijd loopt. Mijn aanvoertemperatuur voor de vloer is nu 24° en voor de convectoren 32°.

[ Voor 25% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Boxbal schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

De frequentie van de compressor is al op z'n laagst en de doel aanvoer temperatuur is bereikt (zover ik op de grove y-as kan zien. De actuele door de stooklijn gegenereerde doel Ta erbij plotten, dan weet je het zeker)
De vraag is ook of je gewenste kamer temperatuur van 20C gehaald wordt. Indien het strak 20C is binnen, dan is je warmte verlies gewoon kleiner dan het minimale thermisch vermogen van de wp. Bij dit weer is het minimale vermogen ongeveer 3kW schat ik (elektrisch 400W, maar doordat het niet koud is en je water temperatuur relatief dicht bij de lucht temperatuur ligt, is de COP hoog.)
Als je langere runs wilt (maar dan ook langere pauzes), dan kun je met de delta T spelen. Dat probeer ik nu ook uit te vogelen wat voor effect dat heeft.
Succes en houd ons op de hoogte.
Na dat zou kunnen maar ik heb geen thermostaat, alleen de afstandsbediening. Nog wel een handvol andere thermostaten maar volgens mij slaat hij pas af als hij boven de 21 graden is als je op de thermostaat schakelt. Dat was het op géén van die andere thermostaten.

Hoe speel je precies met de deltaT? Hij staat bij mij nu op 4, betekent dat dat hij de stooklijn wat shift naar boven als hij een te hoge retour temp krijgt? Of slaat hij dan gewoon af? En helpt het dan om hem naar 2 graden doel deltaT te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

[...]
Nee joh die emos sluit je aan op de externe thermostaat aansluiting, stelt hem in op 20,5 overdag en 19,5 ‘s nachts (of kouder) en je hoeft nooit meer iets te doen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijs86
[...]

Waarom die Emos P5611OT? Die is behoorlijk slecht te vinden online overigens! ;)
sjimmie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Neee… het aansluiten van een thermostaat aan de pana wordt hier tekortgedaan.
Je kan een thermostaat zelfs op 2 manieren aansluiten, maar als je de originele thermostaataansluiting gebruikt en de pana instelt op bv WAR+externe thermostaat dan heb je legio mogelijkheden.

Edit: en de originele thermostaataansluiting is niet, ik herhaal NIET de aansluiting waar de bedieningsunit op zit. Doe je dat dan gaan dingen kapot. Dat is helaas weleens bij mensen gebeurd die dachten dat het zó simpel was. Zoek even naar CN2 en CN4 voor de 2 mogelijkheden.
Dank voor de waarschuwing. Ik was me vaag bewust over die 2 opties. Maar niet dat fout aansluiten desastreus zou kunnen zijn.
ErikVers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:09:
[quote]mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

[...]

Nee joh die emos sluit je aan op de externe thermostaat aansluiting, stelt hem in op 20,5 overdag en 19,5 ‘s nachts (of kouder) en je hoeft nooit meer iets te doen 👍
Fijn om te horen dat dit een reële optie is! Je leest namelijk vooral veel Tweakers die ver gaan in het optimaliseren (wat ook er leuk en leerzaam is om te volgen) en minder ervaringen van “plug and play”. Die zijn er ongetwijfeld in grote getallen maar niet op dit forum ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

[...]

Fijn om te horen dat dit een reële optie is! Je leest namelijk vooral veel Tweakers die ver gaan in het optimaliseren (wat ook er leuk en leerzaam is om te volgen) en minder ervaringen van “plug and play”. Die zijn er ongetwijfeld in grote getallen maar niet op dit forum ;)
Ik heb twee verschillende stooklijnen (eentje met en eentje zonder vloerverwarming) en de externe thermostaat. + je maakt een grove inschatting van warmteverlies woning.

Die stooklijn en thermostaat klokprogramma stel ik beide in en klant hoeft niets meer te doen jaar in jaar uit. Ik stel soms de stooklijn in het begin wat bij op de achtergrond als te snel afgetopt word door thermostaat en dat is het.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 16-10-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Als ze met een niet domotica versie komen ben ik zeker geïnteresseerd!! 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Zooo, daar zijn we weer. Terug van zomer-reces. Vandaag het filter in de 12KW Tcap schoongemaakt, water bijgevuld en de secundaire pomp een klap met de hamer gegeven. Domotica gereset en Heishamon vertroeteld. De eerste lange run is een feit. Langzaam komt de vloer en het buffervat op temperatuur. Zin in de winter en fijn jullie weer te zien.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 04-09 21:42
In mijn Panasonic SWW vaatje zit een 1.5kWh element. In de WP zit een veel sterkere variant. Is het dan, ondanks afstand en tijdelijk hoger gebruik, niet interessanter om die van de WP zelf te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
mattijs86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Waarom die Emos P5611OT? Die is behoorlijk slecht te vinden online overigens! ;)
Omdat die in te stellen is op een hele kleine hysteresis en in kleine stappen instelbaar is. Veel thermostaten hebben hysteresis en stappen van 0.5 of zelfs 1.0 graden, deze bv 0.2 en dat vind ik fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
wervisser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:51:
In mijn Panasonic SWW vaatje zit een 1.5kWh element. In de WP zit een veel sterkere variant. Is het dan, ondanks afstand en tijdelijk hoger gebruik, niet interessanter om die van de WP zelf te gebruiken?
Waarvoor? Een DHW sterilisatierun? Ik gebruik voor alles de compressor, en alleen voor de sterilisatierun het element in de Pana. Gaat het snelst en is makkelijkste in 1 proces uit te voeren. Maar element in Pana of element in SWW blijft COP = 1. Wat bij mij wel uitmaakt is dat het element in het SWW vat alleen de bovenkant in het vat verwarmt, terwijl de Pana het water door het hele vat verwarmt, net als bij een normale run.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Pagina: 1 ... 21 ... 89 Laatste