Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 33 Laatste
Acties:
  • 327.928 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karperhunter
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-08-2024
Maar hoe moet ik de snelheid en de temperatuur in stellen van HeatBooster
Daar zit ik nog mee hoe dat moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
karperhunter schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:47:
Maar hoe moet ik de snelheid en de temperatuur in stellen van HeatBooster
Daar zit ik nog mee hoe dat moet
Er zit een instructie bij de levering van de Heatbooster.
Lezen en opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:09
Ik heb nu een Heatbooster met 7x Arctic p14 PWM PST geinstalleerd in een Jaga Tempo, maar er is me nog één ding niet helemaal duidelijk. Is de ruimtetemperatuur sensor optioneel voor automatische regeling van de fan snelheid of is het niet zonder deze sensor?

De in en uit sensoren zijn namelijk mooi verborgen maar ik zou niet weten hoe ik de ruimtetemperatuur sensor er aan kan hangen op een plek waar ik een nauwkeurige reading kan krijgen, die niet opvalt, (en ook niet wordt opgegeten door de konijnen 🙈). Ik dacht namelijk dat de fans geregeld zouden worden aan de hand van de verschillen tussen de readings van de in en uit sensoren.

Indien de ruimtetemperatuur data wel echt nodig is, is er een optie om deze via MQTT naar de radiator te sturen? Ik heb namelijk in elke ruimte Zigbee klimaatsensoren op centrale plekken welke een nauwkeurigere temperatuursmeting kunnen doen dan de heatbooster vlak naast de radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
teun95 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:37:
Ik dacht namelijk dat de fans geregeld zouden worden aan de hand van de verschillen tussen de readings van de in en uit sensoren.
Zoals je denkt dat het is, is het ook. Het is optioneel om met de temperatuur meting dingen te doen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Spykie schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:44:
[...]

Zoals je denkt dat het is, is het ook. Het is optioneel om met de temperatuur meting dingen te doen.
Ruimtetemp is wel nodig bij het gebruik van de boostfuctie waarbij het starten/ stoppen ervan gereguleerd kan worden. Daarbij kun je bijv het boosten beperken tot een bepaalde behaalde omgevingstemp

[ Voor 19% gewijzigd door fvanderstege op 13-11-2023 15:51 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:23
@Bazz0847 Mijn Heatboosters draaien nu op 2.1.8 die staat niet meer in de lijst van updates.

- Kan ik direct updaten naar de laatste versie?
- Ook weer gewoon via het bekende upgrade scherm van de heatbooster?
- Blijven de ip addressen behouden
- Blijft de Mqtt / HA omschrijving behouden i.v.m automations die ik voor de Heatboosters heb gemaakt?
- Is er ook nog ergens een changelog te zien voor de verschillende updates?

[ Voor 21% gewijzigd door pc_slopert op 13-11-2023 16:08 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:15
_JGC_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:58:
[...]
Alternatief is de F8 PWM PST CO, Proshop heeft die nog op voorraad.
Ik meen ergens hier op tweakers gelezen te hebben dat de CO door toepassing van andere lagers wel wat meer geluid produceert. Misschien goed om nog even in te duiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
Spykie schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:44:
[...]

De ruimtetemperatuursensor is wel nodig voor de regeling - daarmee bepaalt hij of de fans aan mogen of niet. Zonder ruimtetemperatuursensor gaan de fans niet aan! Momenteel is het nog niet mogelijk om externe temperatuursensoren te gebruiken, maar je kunt wel de slave mode gebruiken waarmee hij de ventilatorsnelheid overneemt van een andere HeatBooster. Ik werk aan een update waarmee de HeatBooster ook andere temperatuurinputs kan gebruiken.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
pc_slopert schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:02:
@Bazz0847 Mijn Heatboosters draaien nu op 2.1.8 die staat niet meer in de lijst van updates.

- Kan ik direct updaten naar de laatste versie?
- Ook weer gewoon via het bekende upgrade scherm van de heatbooster?
- Blijven de ip addressen behouden
- Blijft de Mqtt / HA omschrijving behouden i.v.m automations die ik voor de Heatboosters heb gemaakt?
- Is er ook nog ergens een changelog te zien voor de verschillende updates?
- Ja, je moet waarschijnlijk wel even de nadraaitijd (fan off time) corrigeren van seconden naar minuten in de geavanceerde instellingen na het updaten
- Yep!
- Als het goed is wel (niet de nieuwe optie "hierarchie gebruiken" aanvinken)
- Er is een uitgebreide changelog in de ZIP-file van iedere firmware update, inclusief de volledige historie :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Bazz0847 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:58:
[...]

De ruimtetemperatuursensor is wel nodig voor de regeling - daarmee bepaalt hij of de fans aan mogen of niet. Zonder ruimtetemperatuursensor gaan de fans niet aan! Momenteel is het nog niet mogelijk om externe temperatuursensoren te gebruiken, maar je kunt wel de slave mode gebruiken waarmee hij de ventilatorsnelheid overneemt van een andere HeatBooster. Ik werk aan een update waarmee de HeatBooster ook andere temperatuurinputs kan gebruiken.
Ik had dezelfde gedachtengangen: waarom is de ruimte temperatuur sensor nodig. Als temperatuur aanvoer > xx graden is fan aan op xx%. Gewoon voor eenvoudige installaties zou dat handig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazz0847
Zo werken de controllers van andere partijen, en dat werkt helaas niet lekker. Bijvoorbeeld: als de zon schijnt in de zomer, gaan de fans aan omdat het in de woonkamer warmer is dan 25 graden. Ook werkt de defrostdetectie en wat andere features dan niet goed. Juist door die extra sensor werkt het systeem veel betrouwbaarder en regelt het aanzienlijk beter. Er is over nagedacht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bazz0847 op 13-11-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Wieltje schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:57:
[...]
Ik meen ergens hier op tweakers gelezen te hebben dat de CO door toepassing van andere lagers wel wat meer geluid produceert. Misschien goed om nog even in te duiken.
Klopt, dat is wat Arctic aangeeft. Zullen het zien, geluid is nu vnml de luchtverplaatsing.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bazz0847
Zojuist heb ik v2.3.2 online gezet, met wat leuke verbeteringen:

- feature: added possibility for external temperature sensors via MQTT
push value to topic temp-ambient-ext, temp-inlet-ext, and/or temp-outlet-ext with an update rate of at least one message every 30 seconds
- improvement: scan for APs every 15 minutes and automatically switch to new AP if RSSI is 5 dB better
- improvement: webapp now also displays delta-T numerically
- improvement: updated all libraries to their latest versions

Meer uitleg over de MQTT-commando's vind je in de protocol specificaties, die ook te downloaden is op mijn website.

Firmware is als vanouds hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:21
@Bazz0847 Goed bezig... Ik weet ook precies wanneer je met een update komt: 1 dag nadat ik mijn HB update 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Ik heb hier sinds kort het verschijnsel bij 1 van de heatboosters dat de T_out aan het einde van een run hoger is dan de T_in, en T_delta dus negatief, zie plaatje. Is daar een verklaring voor te bedenken? Het levert ook een afwijkend gedrag van de fans op...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt2dXFkFMBJC1QoBvUCojeWhQz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3I5A430TqL5WBSEtMuPAlITW.png?f=user_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:15
Leuk om te zien dat je zo actief met de firmware bezig blijft @Bazz0847!
Vraagje: ik heb geen haast maar heb je al een idee wanneer mijn bestelling van 2 november de deur uit gaat? Wacht je op voorraad of heb je vaste verzenddagen in de maand?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bazz0847
We wachten momenteel op de nieuwe batch modules, die zou ergens deze week binnen moeten komen. Als het een beetje mee zit heb je deze week je pakketje in huis :) Op de webshop staat overigens op de productpagina's ook de actuele levertijd van ieder product (levertijd ten tijde van bestellen is leidend). Er zijn nogal wat bestellingen binnengekomen, waardoor onze voorraad sneller op ging dan verwacht. Wel super leuk natuurlijk dat er zoveel interesse is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bazz0847 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:04:
- improvement: scan for APs every 15 minutes and automatically switch to new AP if RSSI is 5 dB better
Weet niet of dit n.a.v. mijn vraag was een aantal dagen geleden, maar wederom superfijn, bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

Cella schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:20:
Ik heb hier sinds kort het verschijnsel bij 1 van de heatboosters dat de T_out aan het einde van een run hoger is dan de T_in, en T_delta dus negatief, zie plaatje. Is daar een verklaring voor te bedenken? Het levert ook een afwijkend gedrag van de fans op...
[Afbeelding]
Terugstromen van warm water nadat de pomp gestopt is?

Edit: Ervan uitgaande dat je een cv hebt of.............

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 13-11-2023 20:11 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Bazz0847 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:52:
Zo werken de controllers van andere partijen, en dat werkt helaas niet lekker. Bijvoorbeeld: als de zon schijnt in de zomer, gaan de fans aan omdat het in de woonkamer warmer is dan 25 graden. Ook werkt de defrostdetectie en wat andere features dan niet goed. Juist door die extra sensor werkt het systeem veel betrouwbaarder en regelt het aanzienlijk beter. Er is over nagedacht ;)
Goed voorbeeld! Ik leg me erbij neer en ga genieten van de heerlijke warmte 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Laatst online: 26-09 11:11
Bazz0847 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:58:
[...]

En hoe zit het eigenlijk als je de retour niet aansluit? Als je in de configuratie kijkt bij de uitleg lijken de fans gestuurd te worden door de delta t tussen inlaat en ruimte. Ik begrijp niet wat de retour doet in dat verhaal. Kan iemand dat uitleggen?
[Afbeelding]
Heb nog wel een verklaring, bij zo'n klein verschil is het mogelijk de afwijking van de sensoren. Zijn ze wel gekalibreerd? Ik had eentje die 0.7 graad afweek van de andere twee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Sh1fty schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:29:
[...]

En hoe zit het eigenlijk als je de retour niet aansluit? Als je in de configuratie kijkt bij de uitleg lijken de fans gestuurd te worden door de delta t tussen inlaat en ruimte. Ik begrijp niet wat de retour doet in dat verhaal. Kan iemand dat uitleggen?

[...]
De retour is inderdaad optioneel, en bedoeld om inzicht te geven in de afgifte (hogere dT is meer afgifte) en te helpen met waterzijdig inregelen (dT van verschillende radiatoren gelijktrekken door ze te knijpen of juist verder open te draaien) om de efficiëntie van het CV-systeem te verhogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 13-11-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
-foutje-

[ Voor 97% gewijzigd door Bazz0847 op 13-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
[Afbeelding]
De nadraaitijd van je pomp staat te hoog.

Als de CV stopt met verwarmen pompt ie het warme water uit de radiatoren door het systeem. Onderweg heb je verlies en koelt het water af. Op een gegeven moment voer je kouder water aan dan de temperatuur van je radiator en koel je de radiator.

Ik heb het hier extreem omdat er max 20 graden uit de vloer komt. Meng dat met de 33 graden uit de rest van het CV systeem en de radiatoren koelen heel hard af als je langer dan een minuut of 2 blijft nadraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
Bazz0847 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:35:
[...]

De retour is inderdaad optioneel, en bedoeld om inzicht te geven in de afgifte (hogere dT is meer afgifte) en te helpen met waterzijdig inregelen (dT van verschillende radiatoren gelijktrekken door ze te knijpen of juist verder open te draaien) om de efficiëntie van het CV-systeem te verhogen.
Ah oke, heel erg bedankt voor de uitleg. Ik zit namelijk een beetje met de afstand tot de aanvoer- en retourleidingen van de radiator. Die red ik niet vanaf de module. Als ik ze niet wil verlengen zou ik dus eigenlijk ook de aanvoer kunnen plakken aan de bovenkant van de radiator (zo dicht mogelijk richting de aanvoer) en de retour laten voor wat het is? Desnoods offset ik de aanvoer met een halve graad om te compenseren dat hij niet strak op de leiding zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Sh1fty op 13-11-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Sh1fty schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:29:
[...]

Heb nog wel een verklaring, bij zo'n klein verschil is het mogelijk de afwijking van de sensoren. Zijn ze wel gekalibreerd? Ik had eentje die 0.7 graad afweek van de andere twee.
Zou kunnen, ik heb ze niet gekalibreerd.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
_JGC_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:49:
[...]

De nadraaitijd van je pomp staat te hoog.

Als de CV stopt met verwarmen pompt ie het warme water uit de radiatoren door het systeem. Onderweg heb je verlies en koelt het water af. Op een gegeven moment voer je kouder water aan dan de temperatuur van je radiator en koel je de radiator.

Ik heb het hier extreem omdat er max 20 graden uit de vloer komt. Meng dat met de 33 graden uit de rest van het CV systeem en de radiatoren koelen heel hard af als je langer dan een minuut of 2 blijft nadraaien.
Dat klinkt ook logisch, ik heb echter een (Quatt) warmtepomp, kan dat dan ook spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:09
push value to topic temp-ambient-ext, temp-inlet-ext, and/or temp-outlet-ext with an update rate of at least one message every 30 seconds
Wauw gaat dat snel! Super! Ga het gelijk instellen! _/-\o_

Ik merk overigens dat de firmware in het Nederlands is. Maar de changelog is in het Engels en de de update instructies ook. Is er een manier om de taal naar het Engels te switchen? Ik woon in Engeland en zou graag dit systeem kunnen aanraden aan mensen (een beperkt aantal want we zijn hier nog niet zo ver, maar toch.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Tot heden is de webapp in NL, maar i18n is het volgende op mijn lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:43
Zojuist heb ik v2.3.2 online gezet, met wat leuke verbeteringen:

- improvement: webapp now also displays delta-T numerically
- improvement: updated all libraries to their latest versions

Meer uitleg over de MQTT-commando's vind je in de protocol specificaties, die ook te downloaden is op mijn website.

Firmware is als vanouds hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Dat ga ik vanmiddag meteen proberen *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:12

K!K

Ik zou je nog wel 2 tips mee willen geven
  • standaard instelling niet direct resetten maar eerst een pop-up. Heb het al een aantal keer gehad dat ik daar per ongeluk op druk tijdens het scrollen.
  • het zou mooi zijn als je in de protocollen handleiding een verwachte waarde of waarde type zou vermenden. Dit vooral over de signalen die je via mqtt naar de heatbooster kan sturen temp-ambiant-ext 19.00 bijvoorbeeld.
Ook zou ik het geweldig vinden als er een prometheus export node in komt en of een influx db exporter mogelijkheid. Nu is dit allemaal te maken via extra tools buitenom de module! Maar het zou geweldig zijn als de heatbooster deze gegevens direct beschikbaar maakt in de prometheus en of de influxdb databanken.
Deze hoeven wat mij betreft niet te gelijktijdig maar een keuze in het instellingen menu.

[ Voor 30% gewijzigd door K!K op 14-11-2023 08:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09 13:40
2.4.0

v2.4.0:
- improvement: popup for restore default settings
- feature: i18n support, added english language
- bugfix: webapp did not show correct options for selected operating mode

Dat gaat in rap tempo @Bazz0847 😀

👍🏻

[ Voor 61% gewijzigd door Coldfrog op 14-11-2023 14:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb wat vrije avonden achter de rug, en dan kan ik wat hobbywerk doen ;) Is wel een dikke update omdat er nu i18n support is: je kunt kiezen uit Engels en Nederlands, dus onder de motorkap weer veel gewijzigd. Hopelijk niet al te veel nieuwe bugs gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:02:
Ik heb wat vrije avonden achter de rug, en dan kan ik wat hobbywerk doen ;) Is wel een dikke update omdat er nu i18n support is: je kunt kiezen uit Engels en Nederlands, dus onder de motorkap weer veel gewijzigd. Hopelijk niet al te veel nieuwe bugs gemaakt :P
Dat gaat als een speer 😀

@Bazz0847 Zie je nog de mogelijkheid om in de discovery tool de temperaturen van elke module weer te geven? Dat zou wel ultiem zijn om de radiatoren op die wijze in te regelen/balans te brengen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik ben zojuist door een medetweaker gewezen op een irritante nieuwe bug, die is in v2.4.1 gefixt. Excuses!

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 14-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sh1fty
Haha het is je vergeven. Feature request van vertaling van de complete UI. Binnen een dag opgeleverd door de developer, dat moet haast een record zijn :)

Ik ben erg blij met de support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@Bazz0847
Hoe moet ik dit zien? Betekend dit dat er iets verzonden moet worden richting de HeatBooster?
Is het niet simpeler om te lezen door bijvoorbeeld een sensor in te vullen die aanwezig is in de HomeAssistant? Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57
Wat is eigenlijk een beetje (globaal) de vermogenwinst bij het toevoegen van fans in een ltv convector/radiator?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:22
REDN4S schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:42:
Wat is eigenlijk een beetje (globaal) de vermogenwinst bij het toevoegen van fans in een ltv convector/radiator?
beetje afhankelijk van de stand van de fans en de aanvoertemperatuur - 2-5x zo groot vermogen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

tlpeter schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:39:
@Bazz0847

[...]

Hoe moet ik dit zien? Betekend dit dat er iets verzonden moet worden richting de HeatBooster?
Is het niet simpeler om te lezen door bijvoorbeeld een sensor in te vullen die aanwezig is in de HomeAssistant? Of denk ik nu te simpel?
MQTT werkt middels het publish&subscribe model, HeatBooster kan dus geen sensor gaan lezen (tenzij er weer een protocol toegevoegd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
JBtL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:48:
[...]

beetje afhankelijk van de stand van de fans en de aanvoertemperatuur - 2-5x zo groot vermogen
Dat klinkt goed!

Ben vooral benieuwd naar de boost functie aangezien ik mijn kantoor alleen verwarm als ik er ga werken. Dus avond ervoor het schema aanpassen zodat hij sochtends om 7:00 aan gaat, dan ben ik er nog niet. Dus dan maakt wat extra herrie niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
REDN4S schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:28:
[...]

Dat klinkt goed!

Ben vooral benieuwd naar de boost functie aangezien ik mijn kantoor alleen verwarm als ik er ga werken. Dus avond ervoor het schema aanpassen zodat hij sochtends om 7:00 aan gaat, dan ben ik er nog niet. Dus dan maakt wat extra herrie niet zoveel uit
Reken dan maar op x4-5 - als het dubbele convectoren zijn. Anders 3-4

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 14-11-2023 20:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JBtL
En dat heeft effect. Ik gebruik hier vooral op minimale stand - alleen 's-nachts zet ik de fans in de woonkamer op 'boost'. Ik kan met een geijkte warmte- en kWh-meter hier precies de efficiëntie van de warmtepomp meten. Hieronder de eerste resultaten van (dubbele) convectoren met fans (blauw - dit jaar) vs. dezelfde convectoren zonder fans (oranje - vorig jaar). Verder is er niks aangepast. Elke dag is een datapunt - met de gemiddelde temperatuur over een etmaal op de x-as en de gemeten COP op de y-as. COP gaat hierdoor ongeveer 1 punt omhoog (scheelt 20-25% stroomverbruik). Ik zal deze grafiek updaten als er meer data binnen is. Belangrijke opmerking: dit is nog niet gecorrigeerd voor het stroomverbruik van de fans zelf. Er draaien er hier 94 :+. Ik heb het net even nagemeten, en de grafiek gecorrigeerd met het verbruik van de fans meegerekend - toch 0,75 kWh/dag voor de fans (94) + heatboosters (7 stuks) - maar ze draaien dan ook vrijwel continu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYbI0o6HOIeq08tOlxQP_rMqxMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXGyhT3Z6YRCD70oFEzpYwYM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door JBtL op 14-11-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
JBtL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:54:
[...]

Reken dan maar op x4-5 - als het dubbele convectoren zijn. Anders 3-4
Dan bedoel je de type 11,16 en 21 denk ik? Op mijn kantoor staat een type 11 van jaga van 180x30cm dus die x4-5 zou heel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
REDN4S schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:50:
[...]

Dan bedoel je de type 11,16 en 21 denk ik? Op mijn kantoor staat een type 11 van jaga van 180x30cm dus die x4-5 zou heel fijn zijn!
inderdaad - ik heb 1x T21 (30x180), 1x T16 (50x200) en 5xT11 (4x 30x140 + 1 x 30x180). Arctic P8 in de T11s en Arctic P14 in de T21+T16 - zo vol mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
JBtL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:08:
[...]

inderdaad - ik heb 1x T21 (30x180), 1x T16 (50x200) en 5xT11 (4x 30x140 + 1 x 30x180). Arctic P8 in de T11s en Arctic P14 in de T21+T16 - zo vol mogelijk.
Zie dat jij veel gebruik maakt van de P8 en P14, ik heb zelf voor de T11 de F9 gekocht. Zit er veel verschil tussen de F en P serie van Arctic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
REDN4S schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:55:
[...]

Zie dat jij veel gebruik maakt van de P8 en P14, ik heb zelf voor de T11 de F9 gekocht. Zit er veel verschil tussen de F en P serie van Arctic?
De ene is voor Flow geoptimaliseerd, de andere voor Pressure. De consensus hier lijkt te zijn dat je voor een convector type voor de P wilt gaan, voor een klassieke radiator maakt het niet zoveel uit. Heb zelf ook alleen de P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
zunrob schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:58:
[...]

De ene is voor Flow geoptimaliseerd, de andere voor Pressure. De consensus hier lijkt te zijn dat je voor een convector type voor de P wilt gaan, voor een klassieke radiator maakt het niet zoveel uit. Heb zelf ook alleen de P.
Oke dus eigenlijk heb ik voor mijn convector de verkeerde fans :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

REDN4S schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:09:
[...]

Oke dus eigenlijk heb ik voor mijn convector de verkeerde fans :(
Maak je geen zorgen, ik heb hier op alle T10's F9's liggen, werkt perfect. Er is niemand die heeft gemeten of er verschil is in prestaties tussen F9 en P9. De fin dichtheid is ook vrij laag, zoveel druk bouw je volgens mij niet op.

Wel heb ik, omdat ik ook twijfelde, maatregelen genomen tegen het aanzuigen van valse lucht, dus de zijkanten afgeplakt zodat de lucht door de gehele convector heen moet. Ook hier geldt, gevoelskwestie. niet aan gemeten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Aardedraadje op 15-11-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Aardedraadje Dat langs de fan trekken/blazen ken ik...

Ik heb hier de F8 onder een T22 zitten. Als ik met de booster speel en de fans op 100% draaien zie ik de temperatuursensor die naast de radiator op de plint ligt gewoon elke seconde stijgen tot ver boven de ruimtetemperatuur. Zodra je de boost uitzet zakt ie weer. Ofwel: er wordt lucht langs de radiator geblazen ipv erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Aardedraadje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:27:
[...]

MQTT werkt middels het publish&subscribe model, HeatBooster kan dus geen sensor gaan lezen (tenzij er weer een protocol toegevoegd wordt).
Ok, ik kom er niet uit :9

Ik gebruik Node-red en lees elke 20 seconden"een temperatuursensor uit (moet binnen 30 seconden) en stuur dit naar een mqtt out module. mqtt broker is verbonden en ik stuur dat naar topic "HeatBooster - woonkamer-voor/temp-ambient-ext/"
Resultaat is dat er niks veranderd helaas.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Het topic is denk ik verkeerd, ik zou verwachten dat het topic "woonkamer-voor/temp-ambient-ext" is.

Probeer eens met MQTT Explorer te kijken naar de berichten die voorbij komen :) https://mqtt-explorer.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Bazz0847 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:31:
Het topic is denk ik verkeerd, ik zou verwachten dat het topic "woonkamer-voor/temp-ambient-ext" is.

Probeer eens met MQTT Explorer te kijken naar de berichten die voorbij komen :) https://mqtt-explorer.com/
De naam is met Heatbooster - ervoor maar ook zonder werkt het niet. Ik zal dit later moeten doen aangezien mijn VPN naar huis niet meer werkt en ik er nu niet lokaal bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Er kunnen geen spaties in de topic naam zitten, dus "Heatbooster - woonkamer" kan niet. Als je de optie hierarchie op de HeatBooster aan hebt staan is het topic waarschijnlijk "heatbooster/woonkamer-voor/temp-ambient-ext", anders "woonkamer-voor/temp-ambient-ext". Dubbelcheck het even met MQTT Explorer, dan zie je het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
@Bazz0847 zie je nog de mogelijkheid om in de Heatbooster Discovery Tool achter elke module de temperaturen (T inlaat, T uitlaat en de Delta T) te laten zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Voorlopig niet, maar ik zet hem op mijn feature lijstje erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Bazz0847 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:31:

Topic is inderdaad: woonkamer-voor/temp-ambient-ext/
Temperatuur is ook te zien maar deze wordt niet geupdate op de heatbooster:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL4Z5aUHOy2gaGwNa7Yl84uMvMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZyIh8ARI6C1wKRJteUB7bwV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXQVLg8TBW_gS0tan3JHm4Jv9m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0UUwPv0O87Whu9Oxh16DL8A.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk heb ik een instelling verkeerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je post in het verkeerde topic, waardoor hij 1 niveau te diep komt.
Probeer het eens zonder de / aan het eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:23:
Voorlopig niet, maar ik zet hem op mijn feature lijstje erbij :)
👍🏻 alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
ocaj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:37:
Je post in het verkeerde topic, waardoor hij 1 niveau te diep komt.
Probeer het eens zonder de / aan het eind!
Dat was hem inderdaad. Wel gek want dat had ik als eerste geprobeerd. Ook wel logisch en duidelijk te zien in het screenshot. Ik was al effe bezig en dan zie je het zelf niet meer.
@Bazz0847 het werkt nu dus _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door tlpeter op 15-11-2023 19:52 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JBtL
REDN4S schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:50:
[...]

Even om het effect te laten zien, experiment gedaan waarbij alle fans vanaf 20% zijn uitgezet, en daarbij deltaT over de convectors gemeten met de sensoren in de Heatbooster. Die heb ik ondertussen redelijk geijkt, deltaT is dan direct gerelateerd aan het afgegeven vermogen. Wat je hier duidelijk ziet is gemiddeld iets meer dan een halvering van de deltaT, en dus het vermogen van de convectoren op het moment dat je de fans uitzet. Dit gaat meteen weer omhoog als de fans weer aangaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ck74zCyqyv5OoMk7nOP_Ymi5s0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBN46MUa3MIVOYbyVjMBaDhB.png?f=fotoalbum_large
Je ziet ook het effect op de aanvoertemperatuur van de warmtepomp goed, die gaat meteen steil omhoog als de fans uitgaan -> hierdoor wordt de warmtepomp minder efficient. Ook goed te verklaren: het vermogen van de warmtepomp blijft gelijk, maar in plaats van afgegeven aan de ruimte gaat deze warmte zitten in het opwarmen van het water in het systeem. Dit gaat door tot er een nieuw evenwicht is (hogere temperaturen van het verwarmingswater vergroot weer de afgifte aan de lucht). Maar hoe hoger dit evenwicht ligt, hoe slechter de efficiëntie van een warmtepomp. Daardoor zorgen de heatbooster + fans voor de forse verbetering in de efficiëntie van de warmtepomp die ik zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xImZKzb8uRoK0h40Dl20vRa4fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeN3ZlTVljds8XKNJcc6x3Sv.png?f=fotoalbum_large

Ook goed zichtbaar dat het eerste beetje ventilatie het grootste effect heeft. Dus van 0% naar 20% geeft een groter effect op de afgifte dan van 20% naar 70%.

[ Voor 53% gewijzigd door JBtL op 16-11-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 14:37
Top die ontwikkelingen!
Ik heb een feature-request voor het update-proces: het zou mooi zijn als er in de webapp iets significants gebeurde bij het klikken op de updateknop (greyout bijvoorbeeld tot de stap klaar is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JBtL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:54:
[...]

Even om het effect te laten zien, experiment gedaan waarbij alle fans vanaf 20% zijn uitgezet, en daarbij deltaT over de convectors gemeten met de sensoren in de Heatbooster. Die heb ik ondertussen redelijk geijkt, deltaT is dan direct gerelateerd aan het afgegeven vermogen. Wat je hier duidelijk ziet is gemiddeld iets meer dan een halvering van de deltaT, en dus het vermogen van de convectoren op het moment dat je de fans uitzet. Dit gaat meteen weer omhoog als de fans weer aangaan:

[Afbeelding]
Je ziet ook het effect op de aanvoertemperatuur van de warmtepomp goed, die gaat meteen steil omhoog als de fans uitgaan -> hierdoor wordt de warmtepomp minder efficient. Ook goed te verklaren: het vermogen van de warmtepomp blijft gelijk, maar in plaats van afgegeven aan de ruimte gaat deze warmte zitten in het opwarmen van het water in het systeem. Dit gaat door tot er een nieuw evenwicht is (hogere temperaturen van het verwarmingswater vergroot weer de afgifte aan de lucht). Maar hoe hoger dit evenwicht ligt, hoe slechter de efficiëntie van een warmtepomp. Daardoor zorgen de heatbooster + fans voor de forse verbetering in de efficiëntie van de warmtepomp die ik zie.

[Afbeelding]

Ook goed zichtbaar dat het eerste beetje ventilatie het grootste effect heeft. Dus van 0% naar 20% geeft een groter effect op de afgifte dan van 20% naar 70%.
Mooie post. :) Ultra duidelijk.
Misschien opnemen in de OT?

• wheli
  • Laatst online: 18:32
Ik heb nu 3 maanden twee sets met boosters. Vandaag is om onverklaarbare reden de inlet en outlet omgedraaid ?!
Eerder altijd keurig Tinlet van bv 32 graden en Toutlet van 29 maar nu andersom en dus ook een negatieve deltaT.
Geen defrost gehad die het kan verklaren, de andere convector heeft dit niet.
Iemand hier ervaring mee?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:37
wheli schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:09:
Ik heb nu 3 maanden twee sets met boosters. Vandaag is om onverklaarbare reden de inlet en outlet omgedraaid ?!
Eerder altijd keurig Tinlet van bv 32 graden en Toutlet van 29 maar nu andersom en dus ook een negatieve deltaT.
Misschien is je CV uitgegaan of lager gaan moduleren, en gaat er dus koeler warm water in? Het retourwater is daarom dus warmer dan het aanvoerwater?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JBtL
Nog even een experiment gedaan (ook leuk dat dit gewoon vanaf de andere kant van het land kan :D).
Nu wat langer de fans uitgezet, zodat je kan zien hoe ver de temperatuur doorstijgt, en ook het effect op de COP goed kan zien (alles voor de wetenschap :p).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aXiAZMi1XlxdsQG3Mv4aCsYAeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PDEHohX3erSPtFnt2qUiRJWB.png?f=user_large

Je ziet dat de aanvoertemperatuur nog flink doorstijgt. Ik schat dat het uiteindelijk effectief zo'n 5 graden hoger zou komen. De hoeveelheid warmte geproduceerd door de warmtepomp neemt ook wat af - bij constante productie zou de aanvoertemperatuur nog verder gestegen zijn. De gevraagde hoeveelheid elektriciteit door de warmtepomp neemt ook toe, en door beide effecten gecombineerd daalt de COP met ongeveer 1 punt (van 5,8 naar 4,8) in dit korte experiment. Dit is vergelijkbaar met het verschil dat ik zie in de gemiddelde COP over een dag met en zonder fans (dit jaar vs. vorig jaar).

Alles bij elkaar (dus verschil in deltaT over de radiatoren, het effect op de aanvoertemperatuur en op de COP van de installatie), denk ik dat de fans (dus al op 20% van hun capaciteit!) voor een verdubbeling van het afgiftevermogen hebben gezorgd. Dat wil zeggen dat de 'ontwerpaanvoertemperatuur (wat de aanvoertemperatuur bij -10/-7 zou moeten zijn om het huis warm te houden) gedaald is van 45-50 graden naar 30-35 graden. Hierdoor gaat de gemiddelde COP ongeveer 20-25% omhoog. Op basis van deze metingen verwacht dit jaar met de fans op een sCOP voor verwarmen van rond de 5 te komen. Als dat inderdaad zo wordt dan vind ik dat best wel spectaculair, en werkt dit systeem misschien wel beter dan vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 16-11-2023 13:35 ]

• fvanderstege
  • Niet online
@JBtL
"Ook goed zichtbaar dat het eerste beetje ventilatie het grootste effect heeft. Dus van 0% naar 20% geeft een groter effect op de afgifte dan van 20% naar 70%".

Dat is interessant! ventilatoren hoeven, op convectoren dus niet hard te draaien. Gevolg van sneller draaien en sterkere aanzuiging: ook de lucht onder de convector , die kouder is dan de convector zelf, wordt dan meegezogen en zal dan wellicht de belangrijkste oorzaak zijn van het lager effect bij hoger vermogen van de ventilatoren.

Kan de conclusie dan zijn dat de boostfunctie dan meer effectief is als de ventilatoren op niet meer dan 30% vermogen staan?!

ik heb trouwens zowiezo de ventilatoren max op 30 % staan o.a. vanwege vervelende resonantiegeluiden/"turbinegeluid" bij diverse vermogens.

En nog een belangrijk gegeven: mijn warmtepomp ( adlar castra 6kw) draait op dit moment op stooklijn low6 en die stooklijn wordt, lees ik, vooral ingezet bij vloerverwarming! aanvoertemperatuur van het water deze week op 32 graden en dat zal wellicht iets hoger zijn dan bij vloerverwarming. In maart zat ik nog op een aanvoertemperatuur van 40-50 graden bij een hogere stooklijn. ter info: mijn woonkamer wordt verwarmd middels lowtemp convectoren van jaga.

ik ben blij verrast door het gebruik van de heatbooster met ventilatoren.

[ Voor 24% gewijzigd door fvanderstege op 16-11-2023 14:30 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
fvanderstege schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:32:
@JBtL
"Ook goed zichtbaar dat het eerste beetje ventilatie het grootste effect heeft. Dus van 0% naar 20% geeft een groter effect op de afgifte dan van 20% naar 70%".

Dat is interessant! ventilatoren hoeven, op convectoren dus niet hard te draaien. Gevolg van sneller draaien en sterkere aanzuiging: ook de lucht onder de convector , die kouder is dan de convector zelf, wordt dan meegezogen en zal dan wellicht de belangrijkste oorzaak zijn van het lager effect bij hoger vermogen van de ventilatoren.

Kan de conclusie dan zijn dat de boostfunctie dan alleen effectief is als de ventilatoren op niet meer dan 30% vermogen staan?!

ik heb trouwens zowiezo de ventilatoren max op 35 % staan o.a. vanwege vervelende resonantiegeluiden/"turbinegeluid" bij diverse vermogens.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de gemiddelde temperatuur in de convector, het vermogen is natuurlijk niet onbeperkt - het water in de convector kan maximaal afkoelen tot kamertemperatuur. Wat dit vooral laat zien is dat de lucht bij een convector op lage temperatuur bijna stil staat, en de lucht tussen de vinnen daardoor een relatief hoge temperatuur heeft. Het eerste beetje stroming dat je erin brengt door de fans zacht te laten draaien heeft daardoor een groot effect.

• Cella
wheli schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:09:
Wel ook sinds kort ervaring mee helaas, maar nog geen oplossing of verklaring. De bewuste convector hang aan een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

fvanderstege schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:32:
ik heb trouwens zowiezo de ventilatoren max op 35 % staan o.a. vanwege vervelende resonantiegeluiden/"turbinegeluid" bij diverse vermogens.
Hiervoor heeft @Bazz0847 sinds kort een nieuwe functie ingebakken, onder de geavanceerde parameters. Sinds v2.2.8 vind je daar namelijk een mogelijkheid om een tabel met vaste snelheden in te vullen om resonanties te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Aardedraadje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:00:
[...]

Hiervoor heeft @Bazz0847 sinds kort een nieuwe functie ingebakken, onder de geavanceerde parameters. Sinds v2.2.8 vind je daar namelijk een mogelijkheid om een tabel met vaste snelheden in te vullen om resonanties te vermijden.
ja weet ik en heb ik gedaan. mede op mijn verzoek is deze mogelijkheid erin gezet. bij laag vermogen heb ik er het minste last van en zijn er enkele punten waar die toon helemaal weg is. ik kies nu voor vaste percentages in de nieuwe functie tussen 0 en 30 %

• Spykie
Cella schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:58:
[...]

Wel ook sinds kort ervaring mee helaas, maar nog geen oplossing of verklaring. De bewuste convector hang aan een warmtepomp.
De temperatuur weergave bij mijn Heatbooster doet ook opeens wazig. Geeft opeens 15c verschil in temperatuur aan tussen "warmtepomp uit" (43c) en "heatbooster in".

Vanavond even de laatste update installeren, kijken of dat helpt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wheli , @Cella , @Spykie Ik heb de ervaring gemaakt dat deze NTC-weerstanden soms gewoon defect raken en dan soms/vaak een te hoge temperatuur "meten" (= lage weerstand).
Daarom heb ik een paar in reserve (ben bijna door de voorraad heen).
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
dunklefaser schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:48:
@wheli , @Cella , @Spykie Ik heb de ervaring gemaakt dat deze NTC-weerstanden soms gewoon defect raken en dan soms/vaak een te hoge temperatuur "meten" (= lage weerstand).
YMMV
Toen ik thuis kwam een powercycle gegeven, dat heeft het opgelost. Ik denk dat 'ie z'n netwerk kwijt was.

[ Voor 4% gewijzigd door Spykie op 16-11-2023 18:10 ]

Bereken je warmteverlies

• wheli
  • Laatst online: 18:32
Ik heb ook een warmtepomp die de hele dag gedraaid heeft dus daar lijkt het niet aan te liggen. Inmiddels ook spontaan hersteld, waarschijnlijk toch verbindingsprobleem?

@Bazz0847 zou dat nog een entity zijn die makkelijk toe te voegen is? Bv > 30 minuten geen contact? Of zenden de boosters alleen en is er geen feedback?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Cella
dunklefaser schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:48:
YMMV
Goed idee, maar waar haal je die dingen?

Edit: Al gevonden (beter zoeken :) )

[ Voor 12% gewijzigd door Cella op 21-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiii
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Lees al even mee in dit topic en sta op het punt om ook aan de slag te gaan. Vroeg me wel af wat mensen doen met hun retour temperatuur, dan wel pomp snelheid. Heb vrij dunne leidingen, waardoor ik de pomp snelheid niet wil verhogen ivm weerstand. Wat zijn de bevindingen van mensen hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

damiii schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:12:
Lees al even mee in dit topic en sta op het punt om ook aan de slag te gaan. Vroeg me wel af wat mensen doen met hun retour temperatuur, dan wel pomp snelheid. Heb vrij dunne leidingen, waardoor ik de pomp snelheid niet wil verhogen ivm weerstand. Wat zijn de bevindingen van mensen hierover?
Volgens mij zit achter deze vraag nog veel meer vragen?

Maar als die nu op 2 staat of 50% en je hebt geen klachten dan gelijk zo'n booster bestellen. :)

Ik adviseer wel om waterzijdig een beetje in te regelen mocht je warmte verdeling niet zo lekker zijn.

Leesvoer: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 18-11-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiii
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:52:
[...]

Maar als die nu op 2 staat of 50% en je hebt geen klachten dan gelijk zo'n booster bestellen. :)

Ik adviseer wel om waterzijdig een beetje in te regelen mocht je warmte verdeling niet zo lekker zijn.

Leesvoer:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810/0
Zeker! Vele vragen :P. Ben nu onderweg, maar ga er zeker naar kijken! Waterzijdig inregelen was te verwachten. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Seafarer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:52:
[...]

Leesvoer:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810/0
Hoe mooi zou het zijn als de discovery tool dit in een overzicht laat zien van alle Heatboosters? (Voor diegenen die geen Home assistent hebben) :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Coldfrog op 18-11-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Hallo @Bazz0847 Net mijn nieuwe booster ontvangen. (4.2.4)

Net als de vorige wil ik deze gebruiken op ofline.

Maar zelfs zonder iets te wijzigen blijft de led snel en fel knipperen.

Is er iets veranderd in de Firmware?

Bij mijn andere HB brand de led zachtinder fel en knippert niet na restart.

Zie iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

DuckTape68 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:36:

Zie iets over het hoofd?
Er heeft kort een bug in de fw gezeten waardoor deze niet werkte in offline modus volgens mij. Misschien een update pogen?

Edit: je post verkeerd gelezen, volgens mij heb je hem nog niet in offline staan nu. Never mind :)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 19-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karperhunter
Als ik de HeatBooster besteld staat dan de laaste firmware er op

[ Voor 75% gewijzigd door karperhunter op 19-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karperhunter
Ik zit nog te twijfelen welke ventilatoren ik neemt
Arctic BioniX P140 PWM PST, 140mm
Arctic F14 PWM PST, 140mm, Zwart
Wat raden jullie me aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

karperhunter schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:25:
Ik zit nog te twijfelen welke ventilatoren ik neemt
Arctic BioniX P140 PWM PST, 140mm
Arctic F14 PWM PST, 140mm, Zwart
Wat raden jullie me aan
De Artic P14 wordt aangeraden, zie onderaan de pagina op https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Met het tempo waarmee er nieuwere firmware uit komt lijkt de kans mij zeer klein als de meest recente firmware erop staat als je hem uitpakt en aansluit. Updaten gaat gelukkig erg makkelijk via de ingebouwde webinterface, heb je geen speciale kabel oid voor nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door fenrir op 19-11-2023 15:37 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
  • Laatst online: 26-09 11:01
Ik krijg als het goed is deze week de heatbooster binnen (fans zijn er al), en ben me dus vet aan het inlezen.
Ik heb geen ervaring met Home Assistant, wat is de toegevoegde waarde?, ik ben van plan om meerdere heatboosters te gaan gebruiken.
ik gebruik homewizzard voor energiegebruik warmtepomp, zonnepanelen (leest dat beter uit in home assistant?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:34

Illusion

(the art of)

Zijn er ook specieke aanraders voor 40mm en 60mm fans?
Zijn een paar oude radiatoren die nog wel een keer vervangen worden, maar nu-even-niet.

Arctic maakt in 40mm enkel 6k/15k rpm server vans, en een noctua kost €16,- / stuk en dat tikt wel aan omdat er zoveel nodig zijn.

Ik neig een beetje naar gewone Sunons zonder PWM en de heatbooster universal fan addon: https://www.sdr-engineeri...uct&path=59&product_id=64

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 19-11-2023 17:23 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59

Church of Noise

Drive it like you stole it

aegis schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:13:
Ben bezig om clipjes voor de artic p14 pwm fans te ontwikkelen dat je de fans met magneten onder een t33 radiator kan hangen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Deze week ontvang ik de Heatbooster als alles goed gaat, en ik vroeg me af of jij deze clips eventueel overweegt te delen / aan te bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:00
Church of Noise schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:38:
[...]

Deze week ontvang ik de Heatbooster als alles goed gaat, en ik vroeg me af of jij deze clips eventueel overweegt te delen / aan te bieden?
ben nu opzoek naar iemand die het 3d ontwerp goed kan maken want daar heb ik geen ervaring in, heb met shaper3d een ontwerp gemaakt zodat ik weet hoe het er uit ziet maar qua afmetingen is het nog niet helemaal goed en uitgelijnd. Heb een paar quotes via treatstock.com gevraagd maar nergens nog antwoord op gehad.

Dus als iemand ervaring heeft een 3d model maken dat geschikt is om te printen laat maar even weten.
Zodra ik een goed model heb wou ik hebt gewoon op thingiverse zetten. Heb alles nu hier staan op github

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@aegis enige wijziging die ik zou maken is een wat dikkere en gelijke rand rond de plek waar je de magneet plaatst. Zeg 1.5 mm breed rond het hele gat.
Verder zou ik er weinig aan veranderen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Illusion schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:22:
Zijn er ook specieke aanraders voor 40mm en 60mm fans?
Zijn een paar oude radiatoren die nog wel een keer vervangen worden, maar nu-even-niet.

Arctic maakt in 40mm enkel 6k/15k rpm server vans, en een noctua kost €16,- / stuk en dat tikt wel aan omdat er zoveel nodig zijn.

Ik neig een beetje naar gewone Sunons zonder PWM en de heatbooster universal fan addon: https://www.sdr-engineeri...uct&path=59&product_id=64
Ik heb bij mijn T22 ook maar 6cm tussen de platen, maar heb besloten daar met 40x10 L profielen van de Praxis of Hornbach gewoon F8 PWM PST (CO) op te zetten. Fans komen dan tegen de onderkant van de platen aan, de profielen komen om de radiator heen. Vastmaken met tiewraps, om de 60cm zit een brug tussen beide platen van de radiaror gelast, daar kan het profiel mooi aan opgehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:34

Illusion

(the art of)

_JGC_ schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:19:
[...]

Ik heb bij mijn T22 ook maar 6cm tussen de platen, maar heb besloten daar met 40x10 L profielen van de Praxis of Hornbach gewoon F8 PWM PST (CO) op te zetten. Fans komen dan tegen de onderkant van de platen aan, de profielen komen om de radiator heen. Vastmaken met tiewraps, om de 60cm zit een brug tussen beide platen van de radiaror gelast, daar kan het profiel mooi aan opgehangen worden.
Dank. Maar ik heb nogal exotische (not in a good way) jaren70 radiatoren van viro. Die zijn buitenwerks maar 38mm respectievelijk 58mm. Daar krijg ik écht geen 80mm fan op zonder dat die enorm uitsteekt.

Stoffig onderaanzichtje (deze is 38mm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xYT63lV8_p6T5UrBqLSSnqu9a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1JmX03QtkTC7HGnTOGpAuGS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Illusion op 19-11-2023 20:28 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

CHE56 schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:21:
Ik krijg als het goed is deze week de heatbooster binnen (fans zijn er al), en ben me dus vet aan het inlezen.
Ik heb geen ervaring met Home Assistant, wat is de toegevoegde waarde?, ik ben van plan om meerdere heatboosters te gaan gebruiken.
ik gebruik homewizzard voor energiegebruik warmtepomp, zonnepanelen (leest dat beter uit in home assistant?).
Ik gebruik HA voor veel zaken, maar de HeatBoosters staan er vooral in voor het overzicht. Je zou boost kunnen triggeren op tijd, of dat soort dingen. Maar (en dit is een compliment) ik vind zelf dat het weinig toevoegt. In de zin; het werkt in offline modus gewoon goed en stabiel en heeft weinig nodig, als het eenmaal draait.

Dus als je vraagt: zou ik hiervoor HA nemen? Dan is mijn persoonlijke antwoord: nee. Als je al HA draait? Ja joh, knal ze erin, leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Aardedraadje schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:21:
[...]

Ik gebruik HA voor veel zaken, maar de HeatBoosters staan er vooral in voor het overzicht. Je zou boost kunnen triggeren op tijd, of dat soort dingen. Maar (en dit is een compliment) ik vind zelf dat het weinig toevoegt. In de zin; het werkt in offline modus gewoon goed en stabiel en heeft weinig nodig, als het eenmaal draait.

Dus als je vraagt: zou ik hiervoor HA nemen? Dan is mijn persoonlijke antwoord: nee. Als je al HA draait? Ja joh, knal ze erin, leuk :)
Ik zou in HA graag boosten tussen 11 en 7. Hoe zou je dat doen? Ik krijg het niet helemaal lekker werkend.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
DuckTape68 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:36:

Zie iets over het hoofd?
Dit is een bug die kort in de firmware heeft gezeten. Je moet de CONF-knop ingedrukt houden om de bootloop te breken. Dan via de accesspoint modus verbinden en de nieuwste firmware inladen, daarna werkt het weer (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 14:36
Gaaf product! Heb mijn bestelling in het winkel mandje staan, maar vroeg me af of het nog mogelijk is om de kabeltjes van de temperatuur voelers te verlengen? Met 50cm per stuk kom ik niet goed uit voor mijn radiator van 240 met aan weerszijden de leidingen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Boukiej88 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:09:
Gaaf product! Heb mijn bestelling in het winkel mandje staan, maar vroeg me af of het nog mogelijk is om de kabeltjes van de temperatuur voelers te verlengen? Met 50cm per stuk kom ik niet goed uit voor mijn radiator van 240 met aan weerszijden de leidingen..
zunrob in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Zelf verlengen kan ook. Even zoeken hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boukiej88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 14:36
Ah super, verkeerde zoektermen gebruikt 😉 Merci!

[ Voor 72% gewijzigd door Boukiej88 op 20-11-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Spykie schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zou in HA graag boosten tussen 11 en 7. Hoe zou je dat doen? Ik krijg het niet helemaal lekker werkend.
Even een automation maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBsAnu3H0XFqI-dfGNiatzX4NCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JuR3iHLirV0UMXLsRqvQQUC8.png?f=fotoalbum_large

En ook 1 om ze weer op de normale stand te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
JBtL schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:05:
[...]

Even een automation maken?

[Afbeelding]

En ook 1 om ze weer op de normale stand te zetten..
Maar op deze manier gaan ze non stop aan , ook als er niet verwarmt wordt. Ik ben een beetje een HA noob maar kan het ook conditional?

Dus: indien HB tussen tijdstip X en Y aan gaat doen xx speed of boost functie

Bereken je warmteverlies

Pagina: 1 ... 9 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.