Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.122 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09 12:50
ahbart schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Dat ligt dan waarschijnlijk niet aan HA maar eerder aan de Mqtt/mosquitto server. Start die wel mee op? Wat is het host systeem?
Gevonden!

Blijkbaar was het IP adres van (de Odroid van) HA veranderd. Deze heb ik aangepast in de configuratiewizard van de Heatbooster en nu draait het weer als een zonnetje!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:10
@AppieK misschien idee om ha server een vast (statisch) ip adres te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsooj
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-07 22:29
Ik heb sinds de update naar 2.5.0 van de heatbooster een probleem met de Web app op iphone/ipad. Heeft hier nog iemand last van?
Met 2.4.8 werkt alles naar behoren maar met 2.5.0 blijft de webpagina hangen op "Loading, please wait...", zowel in Safari als in Chrome (maar dat is geen verassing gezien op iphone daar weinig onderscheid in zit ;)). Er lijkt ergens iets niet helemaal lekker te gaan in de javascript maar helaas nog niet veel meer kunnen onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
Heb je de binary en filesystem geüpdatet? Als er bij de filesystem iets niet goed gaat krijg je dit gedrag. Je kunt eens proberen om even handmatig beide .bin files in te laden.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsooj
Bazz0847 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:20:
Heb je de binary en filesystem geüpdatet? Als er bij de filesystem iets niet goed gaat krijg je dit gedrag. Je kunt eens proberen om even handmatig beide .bin files in te laden.
Ge-update via de webinterface en de heatbooster werkt ook gewoon. Ook doet de webpagina het gewoon goed in Chrome op Android en Chrome op Windows. Alleen op iPhone laadt de pagina niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zojuist een HeatBooster en 5 ventilatoren besteld. Ik heb nu speedcomforts draaien maar merk daarmee niet bijzonder veel verschil. Ik wil daarom nu 1 radiator voorzien van een HeatBooster en eens wat metingen verrichten.

Zou het kunnen zijn dat bij t22 radiatoren van 60 breed en 90 hoog de confectie al redelijk vanzelf op gang komt?

We hebben sinds kort een warmtepomp en ik zoek naar een manier om de verhouding benedenverdieping/bovenverdieping te verbeteren zonder boven de flow terug te draaien. Het is momenteel gewoon te warm boven en heb het idee dat door beneden te boosten de COP beter gaat worden en de balans boven/beneden beter is.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
RaymondD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:26:
Zojuist een HeatBooster en 5 ventilatoren besteld. Ik heb nu speedcomforts draaien maar merk daarmee niet bijzonder veel verschil. Ik wil daarom nu 1 radiator voorzien van een HeatBooster en eens wat metingen verrichten.

Zou het kunnen zijn dat bij t22 radiatoren van 60 breed en 90 hoog de confectie al redelijk vanzelf op gang komt?

We hebben sinds kort een warmtepomp en ik zoek naar een manier om de verhouding benedenverdieping/bovenverdieping te verbeteren zonder boven de flow terug te draaien. Het is momenteel gewoon te warm boven en heb het idee dat door beneden te boosten de COP beter gaat worden en de balans boven/beneden beter is.
Ik doe dit ook, ook met Heatboosters en 120mm Artic fans onder T22 radiatoren, werkt goed hoor!! Boven koel, beneden warm, alles vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
tsooj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:17:
[...]

Ge-update via de webinterface en de heatbooster werkt ook gewoon. Ook doet de webpagina het gewoon goed in Chrome op Android en Chrome op Windows. Alleen op iPhone laadt de pagina niet door.
Welke iOS versie heb je? Dan ga ik even kijken of ik dit kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Misschien al eens gevraagd, maar maakt het uit of je de fans in een push of pull configuratie legt? Fans boven de radiator fins leggen is makkelijk dan constructie onder de radiator.

Iemand als eens een vergelijking gemaakt?

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

Bejit schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:32:
Misschien al eens gevraagd, maar maakt het uit of je de fans in een push of pull configuratie legt?
Iemand als eens een vergelijking gemaakt?
Het is er heel veel over gegaan hier.
Uiteindelijk is het vooral belangrijk waar je de ruimte hebt en wat je mooi vindt.

Ook moet je kijken op welke plek je zeker weet dat de lucht ook echt door je radiator gaat. Er is een klein effect dat koude lucht kleiner is is (hogere dichtheid) waardoor je met net iets minder werk evenveel lucht verplaatst. Maar dat effect is veel minder belangrijk dan of je praktisch gezien ergens de ruimte hebt.

Het kan allebei.
Lees vooral even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsooj
Bazz0847 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:39:
[...]

Op een oude iPad met iOS 12.5.7 werkt de pagina wel (zowel Safari als Chrome). iPhone met iOS 16.7.5 niet (zowel Safari als Chrome) op iPad met 17.2 werkt het ook niet maar leek de pagina het wel een keer te doen in Safari maar daarna kreeg ik hem niet meer doorgeladen in zowel Safari als Chrome.

Update: als ik Safari/Chrome kill dan doet de pagina het 1 keer. Als ik hem refresh blijft hij weer hangen

[ Voor 10% gewijzigd door tsooj op 04-04-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
tsooj schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:38:
[...]

Op een oude iPad met iOS 12.5.7 werkt de pagina wel (zowel Safari als Chrome). iPhone met iOS 16.7.5 niet (zowel Safari als Chrome) op iPad met 17.2 werkt het ook niet maar leek de pagina het wel een keer te doen in Safari maar daarna kreeg ik hem niet meer doorgeladen in zowel Safari als Chrome.

Update: als ik Safari/Chrome kill dan doet de pagina het 1 keer. Als ik hem refresh blijft hij weer hangen
Ik heb een tijdje geleden soortgelijke problemen gehad. Nu nog af en toe. Eerst dacht ik dat het aan de beveiligingsinstellingen lag . Met name in browser Firefox. Ik ben ook weer helemaal teruggegaan naar oudere firmware. Nu weer alles in de laatste firmware. Maar uiteindelijk heb ik misschien een deel van de oplossing te pakken? Zie hierna:
Ik gebruikte diverse browsers gelijktijdig op verschillende apparaten om de heatboosters te benaderen. Ik ben overgegaan op 1 browser in Windows , Android en iPad mini: alleen firefox.
Nu gaat het meestal goed. Na enkele dagen vertonen 2 heatboosters soms het gedrag dat jij beschrijft. Ik trek dan even de stekker eruit en na inschakeling kan ik opnieuw inloggen met naam en wachtwoord.

Het blijft toch een vreemd verschijnsel.
Frank

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0N4NN
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 14:45
Bazz0847 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:39:
[...]

Ditzelfde probleem heb ik ook al sinds die update uit is. iOS 17.4.1 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Bedankt voor de input, ik ga er mee aan de slag. Zou je aub nog even de RSSI die de HeatBooster aangeeft kunnen posten? Niet dat het aan het WiFi-ontvangst ligt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0N4NN
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 14:45
Bazz0847 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:25:
Bedankt voor de input, ik ga er mee aan de slag. Zou je aub nog even de RSSI die de HeatBooster aangeeft kunnen posten? Niet dat het aan het WiFi-ontvangst ligt..
De heatbooster geeft -68 en -69 dB als RSSI aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat zou zeker goed moeten zijn :) Ik ga het uitpluizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsooj
R0N4NN schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:05:
[...]

De heatbooster geeft -68 en -69 dB als RSSI aan.
Bij mij -43dB dus dat zal inderdaad niet het probleem zijn.
Bazz0847 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:13:
Dat zou zeker goed moeten zijn :) Ik ga het uitpluizen!
Thanks! Laat maar horen als ik iets kan testen of mee kan denken.

[ Voor 34% gewijzigd door tsooj op 12-04-2024 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:12
Ik had nog wat kit liggen (Bison Polymax High Tack express).

Heb geprobeerd de fans aan elkaar te kitten en met succes.

Ik kan hem in het midden oppakken en een lengte van 10fans (8cm) blijft keurig aan elkaar zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngnM6DaxbxnCO7Vk-sJDZXiNqMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itvQQgJGSqIm0oXZqoZISbXk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:03

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:39:
Ik had nog wat kit liggen (Bison Polymax High Tack express).

Heb geprobeerd de fans aan elkaar te kitten en met succes.

Ik kan hem in het midden oppakken en een lengte van 10fans (8cm) blijft keurig aan elkaar zitten.

[Afbeelding]
Geinig. :)

Maar als je de middelste moet vervangen. Lukt dat een beetje?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:12
Seafarer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:54:
[...]

Geinig. :)

Maar als je de middelste moet vervangen. Lukt dat een beetje?
Het valt met een stanleymes wel door te snijden.

Alhoewel ik voor de vervangende T33 radiatoren in de woonkamer/keuken ze hoogstwaarschijnlijk wel vast zit op kunststof hoekprofielen zodat ik ze beter kan ontkoppelen met tocht rubbers.

Eerst eens kijken hoe dit het qua geluid gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb inmiddels 3 heatboosters met nieuwe ventilatoren in gebruik.

De oude oplossing bestaat uit 3x een houten frame van 17x48cm met op elk frame 3 fans (Arctic F14 silent) gekoppeld aan een 12V adapter. Systeem kan dus aan of uit, met een tijdschakelaar hoef je dat niet helemaal handmatig te doen :-)

Mocht iemand geinteresseerd zijn, dan zijn ze gratis op te halen in De Meern!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Wij hebben sinds kort een warmtepomp en dus lagere cv-water temperaturen en ik ben op zoek naar de beste instellingen voor TS1 (0% ventilatorsnelheid temperatuur) en TS2 (max% ventilatorsnelheid temperatuur). Het gaat om Jaga Tempo's met Heatboosters.
Ik zie in de praktijd dat mijn water ongeveer 29 C is en dat de fan snelheid ongeveer max 15%, wat mij laag lijkt (max= 45%). Dit geeft een delta T van ongeveer 2-3 C. Bij mij staat TS1 = 25.50 en TS2 = 35.
Graag wat advies over de beste instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Maarten60 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:55:
Wij hebben sinds kort een warmtepomp en dus lagere cv-water temperaturen en ik ben op zoek naar de beste instellingen voor TS1 (0% ventilatorsnelheid temperatuur) en TS2 (max% ventilatorsnelheid temperatuur). Het gaat om Jaga Tempo's met Heatboosters.
Ik zie in de praktijd dat mijn water ongeveer 29 C is en dat de fan snelheid ongeveer max 15%, wat mij laag lijkt (max= 45%). Dit geeft een delta T van ongeveer 2-3 C. Bij mij staat TS1 = 25.50 en TS2 = 35.
Graag wat advies over de beste instellingen.
Hoe harder je blaast hoe meer vermogen.
Grens:
- onaanvaardbare/irritante herrie.
- koude luchtstroom als je er vlakbij zit.

Vaak wordt 20% lager als retour genomen dus 29 X 0.8 = 23.2 dus je mag best harder blazen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Dank en helder. 29 is aanvoer. Retour 24.7. Dus ts1 zo 20 moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Nu online

Cbr

.

[ Voor 99% gewijzigd door Cbr op 18-04-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:58
@Bazz0847 Weet je toevallig of de module ook kan werken met een innova fancoil unit? Ik zit te twijfelen om er eentje aan te schaffen, deze komen standaard zonder controle module maar wel met een 3-aderige motorkabel richting de ventilator. Lijkt me mooi als ik daar een heatbooster module op aan kan sluiten ipv de controle module van innova zelf.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat durf ik zo niet te zeggen. Om welk model gaat het? Heb je een linkje naar de handleiding/datasheet? Dan kijk ik even mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Bazz0847 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:42:
Dat durf ik zo niet te zeggen. Om welk model gaat het? Heb je een linkje naar de handleiding/datasheet? Dan kijk ik even mee :)
https://www.innovaenergie...eaf_comandi_rev_02_en.pdf

Hierin staan alle controle modules die ze hebben voor de airleaf serie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Het moet kunnen. Zie pagina 63, item 12.2, betreft "Connections with 0-10 V thermostats". De HeatBooster PWM-uitgang kun je met een klein extern circuit gebruiken als 0-10V stuurmodule. Je dient hiervoor het volgende schema te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnYJWB4VjImeJDsFDcJ8PvLsgeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnCe9yxshMeN0Z1nKf2bl4nz.png?f=fotoalbum_large

De C mag ook een elco zijn (let dan op de polariteit). De weerstanden dissiperen max 0.25W, dus je moet through-hole weerstandjes gebruiken (die met draadjes eraan). Kun je hier wat mee? :)

[ Voor 33% gewijzigd door Bazz0847 op 03-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Kun je niet ook simpelweg de Heatbooster voeden met minder dan 12V en dan de universele fan-addon gebruiken?
9V-voeding zijn vrij gangbaar, dan zit je net niet aan maximale fan-snelheid, maar misschien wil je dat toch niet.

Dat is toch precies waarvoor je de universele fan-addon gemaakt had? (of sla ik helemaal de plank mis....?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Nee, de universele fan addon heeft een andere mapping. Hier wil je 1% = 1V, en 100% = 10V. De fan addon doet 1% = 5.5V, 100% = 12V. Die addon werkt overigens ook niet goed bij een lagere voedingsspanning dan 12V :)

[ Voor 27% gewijzigd door Bazz0847 op 02-05-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Helder! Dat is dus duidelijk anders. Gelukkig ben jij de ontwerper en niet ik :)

Nu je het zegt: Toen ik mijn (3-pin) fans ombouwde naar een Heatbooster+ fan-add-on had ik 1 van mijn voedingen nog op 9V staan, dat werkte inderdaad pas lekker qua stuur-bereik nadat ik hem op 12V had gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb het schema nog een stuk kunnen vereenvoudigen, na een tweede blik op de datasheet van de fancoil :) Twee weerstandjes en een condensator is genoeg! Plaatje in mijn vorige post is aangepast. Dit schema zou ook moeten werken voor andere fansystemen met een 0-10V input.

[ Voor 28% gewijzigd door Bazz0847 op 03-05-2024 09:40 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bazz0847
Om te vieren dat het bijna weekend is, heb ik een nieuwe firmware gereleased :*) Het is een grote update, vooral achter de schermen, omdat alle belangrijke componenten bijgewerkt zijn naar de laatste versie. Ook zijn wat openstaande items gefixt, en is de configuratiemodus nu makkelijker te bereiken.

- feature: automatically open WebApp when connecting with mobile phone in configuration mode (captive portal)
- improvement: updated all libraries to their latest versions
- bugfix: unit_of_measurement "text" used for mqtt topic "ip" (required for Domoticz)
- bugfix: do not store logdata of unconnected sensors

De update kan zoals gebruikelijk OTA geinstalleerd worden, of gedownload worden van de productpagina: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazz0847
Omdat WebApp pagina's blijkbaar niet helemaal lekker updaten in v2.6.0 heb ik nog een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd in een opvolgende update, v2.6.1:

- bugfix: fixed some page and script caching issues in webapp
- improvement: minor improvements and code cleanup
- improvement: wifi connection method updated

Het kan nodig zijn om met Control + F5 de pagina te verversen als je met de vorige versie last had van dit probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Bazz0847 op 03-05-2024 19:36 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:28
JBtL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:06:
[...]

Even een update na een half stookseizoen, reden - de gemiddelde buitentemperatuur tot nu toe is exact hetzelfde als tijdens het volledige stookseizoen 22/23 - dus goed te vergelijken. De sCOP (inclusief het verbruik van de fans!) is 0.81 punt hoger geworden (van 3.71 naar 4.30 4.53) - een besparing van ca. 400kWh per jaar.
[Afbeelding]
En hier het resultaat na afloop van het stookseizoen! De sCOP (inclusief het verbruik van de fans) is uiteindelijk gegaan van 3,71 naar 4.56. In totaal een besparing van 425 kWh, van 1813kWh vorig jaar naar 1388kWh dit jaar (waarvan 113kWh voor de fans). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUce6GmL58BY_1LFOrnbUmvy7o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EtpYOpp7auyPrddvsNJnpFf.png?f=fotoalbum_large

Het was gemiddeld wel een halve graad warmer (7,29 vs 6,72), dus dat speelt ook een beetje mee. Maar als je naar de grafiek kijkt zie je bij alle temperaturen een COP die ongeveer 0.8 beter is - en dat scheelt met name veel als het kouder wordt. Dat is ook te merken aan het verbruik van de backup lucht/lucht warmtepomp (die gebruiken we alleen als het kouder wordt omdat de L/W warmtepomp het dan niet meer in zijn eentje redt) - die is ook nog eens met 194 kWh afgenomen (van 494 naar 300 kWh). In totaal is de besparing daarmee dus 619 kWh tov het vorige stookseizoen (van 2307kWh naar 1688kWh, ofwel 27% minder stroomgebruik voor verwarmen).

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 03-05-2024 21:38 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:58
JBtL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:25:
[...]

En hier het resultaat na afloop van het stookseizoen! De sCOP (inclusief het verbruik van de fans) is uiteindelijk gegaan van 3,71 naar 4.56. In totaal een besparing van 425 kWh, van 1813kWh vorig jaar naar 1388kWh dit jaar (waarvan 113kWh voor de fans). [Afbeelding]

Het was gemiddeld wel een halve graad warmer (7,29 vs 6,72), dus dat speelt ook een beetje mee. Maar als je naar de grafiek kijkt zie je bij alle temperaturen een COP die ongeveer 0.8 beter is - en dat scheelt met name veel als het kouder wordt. Dat is ook te merken aan het verbruik van de backup lucht/lucht warmtepomp (die gebruiken we alleen als het kouder wordt omdat de L/W warmtepomp het dan niet meer in zijn eentje redt) - die is ook nog eens met 194 kWh afgenomen (van 494 naar 300 kWh). In totaal is de besparing daarmee dus 619 kWh tov het vorige stookseizoen (van 2307kWh naar 1688kWh, ofwel 27% minder stroomgebruik voor verwarmen).
Mooie data! Wat heb je veranderd ten opzichte van het jaar daarvoor?

Edit: ik neem aan fans geplaatst, maar als je aan deze post toevoegt hoeveel radiatoren je hebt en hoeveel hiervan je hebt geboost, dan hebben mede-Tweakers er nog meer aan. Ik denk dat het ook heel nuttig zou zijn om dit op het algemene L/W warmtepomp topic te posten - heel waardevolle data voor velen!

[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-05-2024 22:20 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Bazz0847 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:02:
Het moet kunnen. Zie pagina 63, item 12.2, betreft "Connections with 0-10 V thermostats". De HeatBooster PWM-uitgang kun je met een klein extern circuit gebruiken als 0-10V stuurmodule. Je dient hiervoor het volgende schema te gebruiken:
[Afbeelding]

De C mag ook een elco zijn (let dan op de polariteit). De weerstanden dissiperen max 0.25W, dus je moet through-hole weerstandjes gebruiken (die met draadjes eraan). Kun je hier wat mee? :)
Als ik het goed begrijp is dit de aansluiting op de printplaat van de fancoil. De innova fancoil worden standaard zonder printplaat geleverd en ik zou juist de heatbooster direct op dc fan aan willen sluiten zodat ik geen printplaat van innova hoef aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:20
Vraagje:
Is het mogelijk de uitgebreide (6 standen) regeling van de heatfan booster ventilator te gebruiken in combinatie met de Speedcomfort booster ventilator? Beide zijn 12 volt.
Dan zou je namelijk ook van de Speedcomfort de snelheid kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Djvdb schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit de aansluiting op de printplaat van de fancoil. De innova fancoil worden standaard zonder printplaat geleverd en ik zou juist de heatbooster direct op dc fan aan willen sluiten zodat ik geen printplaat van innova hoef aan te schaffen.
Voor zover ik kan zien is de motor een brushless DC motor, en moet je dus een inverter gebruiken om de motor aan te sturen. Die zit op hun printplaat. Ze zijn niet erg scheutig met informatie over de motor, dus of er alternatieven zijn die zo plug en play werken (bijvoorbeeld een AliExpress brushless DC motor drive) kan ik zo niet beoordelen. Wat zeker werkt is de print met 0-10V input combineren met een HeatBooster :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Rojado schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:03:
Vraagje:
Is het mogelijk de uitgebreide (6 standen) regeling van de heatfan booster ventilator te gebruiken in combinatie met de Speedcomfort booster ventilator? Beide zijn 12 volt.
Dan zou je namelijk ook van de Speedcomfort de snelheid kunnen regelen.
Waarschijnlijk wel, maar waarom zou je HeatFan willen mixen met SpeedComfort, en niet gewoon alles van HeatFan nemen?

Overigens werkt de HeatBooster universele fan addon met beide systemen, maar een zelfbouw systeem geeft veel betere resultaten tegen lagere kostprijs en ik zou dus als echte Tweaker aanraden zelf te knutselen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bazz0847 op 04-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:07
Bazz0847 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:02:
[Afbeelding]

@Bazz0847 Is het misschien een idee om dit extern circuit aan te bieden in de webshop van heatbooster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:32
Kun je op 1 radiator met heatbooster 14cm en 9/12cm fans combineren? Gisteren zijn mijn nieuwe Jaga’s opgehangen omdat ik een warmtepomp krijg, en bij 1 radiator blijft met 14cm nog 12 cm over en bij een ander 2x 10 cm. Deze zou ik dan misschien op kunnen vullen met 9 en 12cm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Nu online

Cbr

TheMystery schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:07:
Kun je op 1 radiator met heatbooster 14cm en 9/12cm fans combineren? Gisteren zijn mijn nieuwe Jaga’s opgehangen omdat ik een warmtepomp krijg, en bij 1 radiator blijft met 14cm nog 12 cm over en bij een ander 2x 10 cm. Deze zou ik dan misschien op kunnen vullen met 9 en 12cm fans.
Dat kan in principe, maar ik zou er niet voor kiezen, die ene fan maakt toch een ander geluid. Dat is lastiger weg te regelen dan allemaal dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 19:46
Heb hier een radiator t 22 van 260 cm moet ik deze volledig vol leggen met ventilatoren?
29 stuks lijkt me toch overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:32
Cbr schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Dat kan in principe, maar ik zou er niet voor kiezen, die ene fan maakt toch een ander geluid. Dat is lastiger weg te regelen dan allemaal dezelfde.
Oké dan hou ik het toch maar bij 1 maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:14

decramy

root@birdie:~#

Of 2 strings

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:53
@Bazz0847 Feature request: Ik heb een installatie met 10 HeatBoosters, die allemaal elke 10 seconden een MQTT berichtje sturen naar de broker. Die kan dat prima aan, echter leest Domoticz (via de auto-discovery) mee en neemt (via een LUA script) indien nodig actie daarop. En dat laatste maakt de web-interface van Domoticz traag...
Is het een idee om de MQTT update frequentie instelbaar te maken?
Zijn er andere users die dit herkennen en/of behoefte hebben hieraan?

PS Ik heb in dit forum gezocht of deze feature request al eerder genoemd is, kon het niet vinden - for what it's worth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Hebben er mensen ervaring met koelen middels t22 en t33 icm heatboosters? Zo ja hoe gaat dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
PeterJones schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:26:
@Bazz0847 Feature request: Ik heb een installatie met 10 HeatBoosters, die allemaal elke 10 seconden een MQTT berichtje sturen naar de broker. Die kan dat prima aan, echter leest Domoticz (via de auto-discovery) mee en neemt (via een LUA script) indien nodig actie daarop. En dat laatste maakt de web-interface van Domoticz traag...

PS Ik heb in dit forum gezocht of deze feature request al eerder genoemd is, kon het niet vinden - for what it's worth.
Kan je geen andere trigger voor je script gebruiken? Trigger je nu op de update van iedere Heatbooster? Je zou dan bijvoorbeeld je script 1x per minuut kunnen laten lopen ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
PeterJones schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:26:

Ik denk eigenlijk niet dat een tragere update interval het probleem oplost. Dit is gewoon een issue van Domoticz, en als de update iedere 30 seconden zou zijn dan heb je iedere 30 seconden een haperende Domoticz. Een 10 seconden update interval is dermate traag dat moderne hardware daar totaal geen problemen mee zou moeten hebben. Het zijn een paar MQTT pakketjes per 10 seconden.

Zoals hierboven ook al iemand gesuggereerd heeft, denk ik dat je beter Domoticz zo in kunt richten dat je het probleem volledig mitigeert :)

[ Voor 18% gewijzigd door Bazz0847 op 14-05-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:53
Djvdb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:37:
Hebben er mensen ervaring met koelen middels t22 en t33 icm heatboosters? Zo ja hoe gaat dat?
Wat is de vraag achter je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Lawrentz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Wat is de vraag achter je vraag?
Of dit mogelijk is of niet. We hebben nu een combinatie van convectoren en radiatoren. Met alleen de convectoren en niet condenserend koelen red ik denk ik niet het minimale koelvermogen van de warmtepomp (1,8 kw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:53
Bazz0847 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Ik denk eigenlijk niet dat een tragere update interval het probleem oplost. Dit is gewoon een issue van Domoticz, en als de update iedere 30 seconden zou zijn dan heb je iedere 30 seconden een haperende Domoticz. Een 10 seconden update interval is dermate traag dat moderne hardware daar totaal geen problemen mee zou moeten hebben. Het zijn een paar MQTT pakketjes per 10 seconden.

Zoals hierboven ook al iemand gesuggereerd heeft, denk ik dat je beter Domoticz zo in kunt richten dat je het probleem volledig mitigeert :)
Dank voor de reactie (en tips) van @Bazz0847 en @Knielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Nu online

Cbr

Djvdb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Of dit mogelijk is of niet. We hebben nu een combinatie van convectoren en radiatoren. Met alleen de convectoren en niet condenserend koelen red ik denk ik niet het minimale koelvermogen van de warmtepomp (1,8 kw).
Het helpt wel wat bij convectoren. Radiatoren, geen idee.

Hoe ga je ontvochtigen? Ik wil je wel wijzen op het L/W-warmtepomp-topic:
Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Cbr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Hoe ga je ontvochtigen? Ik wil je wel wijzen op het L/W-warmtepomp-topic:

[...]
Bedankt. Ik was het ook al tegengekomen. Op zich is de luchtvochtigheid hier in huis altijd wel goed, maar ook dat wordt even aankijken. Het is ook niet de bedoeling om continu te gaan koelen, vooral om de warmste pieken op te vangen. We hebben het hier de afgelopen zomers aardig aangenaam kunnen houden met zonwering en s'ochtends luchten. Ook de tuin (zuidwesten) hebben we het afgelopen jaar helemaal vergroend, dus ik verwacht dat dat ook wel een beetje gaat helpen tegen de warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
Djvdb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:03:
[...]

T22 en T33 zijn eigenlijk niet gemaakt om te (condenserend) te koelen.
Dan ontstaat idd condensvorming met kans op wateroverlast en na verloop van tijd kans op roestvorming.
Wellicht kan de Heatboosters idd voor de broodnodige boost zorgen zodat de condensatie wat minder kans krijgt.

Wanneer de convectoren worden geboost met Heatboosters dan moet dat wel lukken.
Dan krijg je een vorm van DIY Jaga Strada Hybrid.

Als je thermostaatkranen hebt dan moeten de thermostaatknoppen ook geschikt zijn om te koelen.

Met vloerverwarming had je overigens meer kans gehad, maar dat wist je wel neem ik aan.

Voor de formules
- https://www.weerschip.nl/calc_RH.php
- https://www.weerschip.nl/formules.html

Hiermee kan adhv de temperatuur en de luchtvochtigheid worden vastgesteld of condens ontstaat, bijvoorbeeld wanneer relatief warme lucht in aanraking komt met een relatief koud oppervlak zoals bij de binnenkant van een theeglas, de buitenkant van een bierglas, spiegel tijdens het douchen, enz.
Zie ook Wikipedia: Dauwpunt

Als je je warmtepomp via home automation kan aansturen dan zou dat kunnen tot het dauwpunt of met de boosters iets daaronder.

Heb je hier iets aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Lawrentz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:45:
[...]

T22 en T33 zijn eigenlijk niet gemaakt om te (condenserend) te koelen.
Dan ontstaat idd condensvorming met kans op wateroverlast en na verloop van tijd kans op roestvorming.
Wellicht kan de Heatboosters idd voor de broodnodige boost zorgen zodat de condensatie wat minder kans krijgt.

Wanneer de convectoren worden geboost met Heatboosters dan moet dat wel lukken.
Dan krijg je een vorm van DIY Jaga Strada Hybrid.

Als je thermostaatkranen hebt dan moeten de thermostaatknoppen ook geschikt zijn om te koelen.

Met vloerverwarming had je overigens meer kans gehad, maar dat wist je wel neem ik aan.

Voor de formules
- https://www.weerschip.nl/calc_RH.php
- https://www.weerschip.nl/formules.html

Hiermee kan adhv de temperatuur en de luchtvochtigheid worden vastgesteld of condens ontstaat, bijvoorbeeld wanneer relatief warme lucht in aanraking komt met een relatief koud oppervlak zoals bij de binnenkant van een theeglas, de buitenkant van een bierglas, spiegel tijdens het douchen, enz.
Zie ook Wikipedia: Dauwpunt

Als je je warmtepomp via home automation kan aansturen dan zou dat kunnen tot het dauwpunt of met de boosters iets daaronder.

Heb je hier iets aan?
Jazeker! We krijgen een vaillant arotherm plus, als het goed is heeft die automatische dauwpunt bepaling dus dat moet denk ik wel goedkomen. Ik zal als de pomp geïnstalleerd is een update geven over hoe koelen met radiatoren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Djvdb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:25:
[...]

Jazeker! We krijgen een vaillant arotherm plus, als het goed is heeft die automatische dauwpunt bepaling dus dat moet denk ik wel goedkomen. Ik zal als de pomp geïnstalleerd is een update geven over hoe koelen met radiatoren gaat.
Bedenk wel dat de temperatuur en luchtvochtigheid per ruimte anders kan zijn en daarmee het dauwpunt ook.

Daarnaast is het materiaal van je leidingen ook van belang om ook daar condensvorming te voorkomen.
Buisisolatie kan hierbij helpen maar dan zie je de condensatie ook niet ontstaan.

Meerlagenbuizen met grote diameter voor een hoog debiet geven het beste rendement voor koelen en verwarmen met een warmtepomp.
15mm leidingen (=13mm mm binnen) moet je eigenlijk niet willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 15-05-2024 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten60
Wij hebben inmiddels een aantal HB's die allemaal met HA verbonden zijn. Afgelopen week weer een avondje update gedaan: inloggen - update firmware - en automatic on line update activeren. Even wachten en dan de volgende.
Op basis van mijn ervaring werkt de automatische OTA update altijd goed en ik zou het eigenlijk via HA willen automatiseren. Verder vind ik het ook handig dat er geen auto update is. Want soms wil ik even wachten met een update.
Daarom twee voorstellen voor een nieuwe feature
In de meest simpele handmatige vorm door een MQTT commando toe te voegen die het OTA update proces start. Dit kan je dan activeren als je weet dat er een update is. bv via dit forum.
Uitgebreide versie; de huidige software versie is beschikbaar maar de laatste release niet. De MQTT set aanvullen met de laatste firmware versie. Op basis hiervan kan je een HA script maken (1x24 uur) om te zien of er een nieuwe versie is en dan een OTA update commando geven.
Maakt het updaten iets simpeler.....
Graag jullie feedback

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bazz0847
Leuk idee! Een reden dat ik de laatste firmwareversie niet wil meesturen is dat een van mijn principes is dat de Heatbooster geen "phone home" doet zonder expliciet commando. Maar via een MQTT-request de OTA update initieren is een goed idee! Ik ga het meenemen op mijn todo lijstje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bazz0847 op 16-05-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09 13:40
Bazz0847 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:20:
Leuk idee! Een reden dat ik de laatste firmwareversie niet wil meesturen is dat een van mijn principes is dat de Heatbooster geen "phone home" doet zonder expliciet commando. Maar via een MQTT-request de OTA update initieren is een goed idee! Ik ga het meenemen op mijn todo lijstje :)
@Bazz0847 dit zou een mooie aanvulling zijn, kun je dit niet standaard in het menu zetten met een button die uit staat, en dat je deze heel bewust (met de benodigde waarschuwing/informatie) aangezet moet worden? Ik ben ook voor de geen “phone home” standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 16:52
Bazz0847 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:56:
Om te vieren dat het bijna weekend is, heb ik een nieuwe firmware gereleased :*) Het is een grote update, vooral achter de schermen, omdat alle belangrijke componenten bijgewerkt zijn naar de laatste versie. Ook zijn wat openstaande items gefixt, en is de configuratiemodus nu makkelijker te bereiken.

- feature: automatically open WebApp when connecting with mobile phone in configuration mode (captive portal)
- improvement: updated all libraries to their latest versions
- bugfix: unit_of_measurement "text" used for mqtt topic "ip" (required for Domoticz)
- bugfix: do not store logdata of unconnected sensors

De update kan zoals gebruikelijk OTA geinstalleerd worden, of gedownload worden van de productpagina: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Hi @Bazz0847 de wijziging aan IP topic lijkt nu juist de integratie in HA te slopen. Na updaten staat die op unknown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Klopt, die had ik ook doorgekregen. Domoticz moet dingen anders gaan doen, want die twee zijn op dit punt niet compatibel. Ik heb een paar dagen geleden een update uitgebracht die dit weer terugzet naar de oude methode (icm nog wat andere kleine verbeteringen).

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 22-05-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
Vandaag de update van 2.5.0 naar 2.6.2 gedaan op mijn twee heatboosters. De eerste ging vlekkeloos via OTA update. Helaas liep de tweede bij het ota-binary.bin file vast. Uiteindelijk maar de heatbooster uit de convector gehaald en via een USB kabel ge-update. En ik kan nu weer via de web interface de heatbooster weer zien en besturen.
Ik gebruik MQTT en Homey om op basis van de gemeten waarden andere acties te initiëren. De eerste heatbooster is als “Smart Home - MQTT” geconfigureerd. De tweede als “Smart Home – MQTT Slave”. Na wat testen blijkt de tweede heatbooster geen MQTT meer te “praten”. Dus de volgende stappen gedaan:
- Van “Smart Home – MQTT Slave” naar “Smart Home - MQTT” overgezet;
- De oude firmware 2.5.0 terug gezet
- De heatbooster via de configuration wizard een “restore defaults” uitgevoerd. Daarna weer naar “Smart Home – MQTT Slave”gezet.
- Met MQTT explorer gekeken naar MQTT signalen maar niets te zien.
- Ping naar beide heatboosters werkt. Ook zijn beide via de web interface zichtbaar. Dus geen netwerk probleem (lijkt mij)
Maar helaas totaal geen effect. MQTT werkt niet meer.
Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Is de naam van beide HeatBoosters toevallig hetzelfde? Dan zal de MQTT-server er eentje blokkeren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruine01
@QBazz0847 Dank voor de snelle reactie. Vanmorgen alles opnieuw opgestart en de configuraties nogmaals doorgelopen en de oplossing (van mijn fout) was eenvoudig. In het IP adres van de MQTT brooker zat een typoo in. Aangepast en alles weer met de laatste firmware geupdate en alles werkt weer als vanouds (denk ik want de CV/warmtepomp staat momenteel uit:-)). Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
bruine01 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:21:
Vandaag de update van 2.5.0 naar 2.6.2 gedaan op mijn twee heatboosters. De eerste ging vlekkeloos via OTA update. Helaas liep de tweede bij het ota-binary.bin file vast. Uiteindelijk maar de heatbooster uit de convector gehaald en via een USB kabel ge-update. En ik kan nu weer via de web interface de heatbooster weer zien en besturen.
Ik gebruik MQTT en Homey om op basis van de gemeten waarden andere acties te initiëren. De eerste heatbooster is als “Smart Home - MQTT” geconfigureerd. De tweede als “Smart Home – MQTT Slave”. Na wat testen blijkt de tweede heatbooster geen MQTT meer te “praten”. Dus de volgende stappen gedaan:
- Van “Smart Home – MQTT Slave” naar “Smart Home - MQTT” overgezet;
- De oude firmware 2.5.0 terug gezet
- De heatbooster via de configuration wizard een “restore defaults” uitgevoerd. Daarna weer naar “Smart Home – MQTT Slave”gezet.
- Met MQTT explorer gekeken naar MQTT signalen maar niets te zien.
- Ping naar beide heatboosters werkt. Ook zijn beide via de web interface zichtbaar. Dus geen netwerk probleem (lijkt mij)
Maar helaas totaal geen effect. MQTT werkt niet meer.
Iemand nog suggesties?
Dat betreft Homey, kun je de heatbooster(s) dan ook aansturen/aanpassen? Heb je een screenshot hoe je de instelling van MQTT hebt?
Zou nog eens een mooie oplossing zijn als er een app voor Homey komt 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruine01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bedankt voor de link, ga ik naar kijken zodra ik er tijd voor heb 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORMERxZOMBIE
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:41
Wat betreft de vorm van de module; wat is de intentie geweest bij het maken van de case?
Als je het zo ziet dan krijg je het idee dat het ergens voor bedoeld is... Bijvoorbeeld op de radiator, maar als ik de handleiding lees moet hij in de nabijheid van de radiator tegen de wand hangen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Het idee is dat je hem aan de radiator hangt. Bij een plaatradiator kan dat gewoon aan een van de platen, en bij een convector kun je de interne tussenschotten of zetranden gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Een van mij HeatBoosters zit een beetje op het randje qua WiFi bereik, zo rond de -75 dB. Her kwam altijd al voor dat ie heel soms de verbinding even verloor. De laatste tijd valt me op dat als hij de verbinding verliest hij vaak niet meer terug verbindt met het netwerk, hij lijkt geen pogingen meer te doen. Stroom er even af en dan en weer erop en hij verbindt meteen weer. Kan ik iets instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Bij unifi apparatuur is er een afhankelijkheid van het kanaal. Kanaal 1 geeft een minder resultaat. Misschien daar mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Maarten60 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Bij unifi apparatuur is er een afhankelijkheid van het kanaal. Kanaal 1 geeft een minder resultaat. Misschien daar mee spelen?
Hier staat het al sinds jaar en dag (nou ja, in ieder geval heel lang) op kanaal 13, en dat ging eigenlijk altijd goed. Overigens Fritz netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

zunrob schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Hier staat het al sinds jaar en dag (nou ja, in ieder geval heel lang) op kanaal 13, en dat ging eigenlijk altijd goed. Overigens Fritz netwerk.
De buren hebben hun AP op een andere plek gehangen/ander kanaal genomen? Waardoor jij net even teveel storing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:22:
[...]

De buren hebben hun AP op een andere plek gehangen/ander kanaal genomen? Waardoor jij net even teveel storing krijgt.
Ik verwacht het niet, want mijn signaalsterkte (monitor ik in HA) is niet gewijzigd. Gemiddeld rond de 75dB. Wat er nu gebeurt is als het signaal tijdelijk geblokt is (want dit betreft de HB in de convectorput), bijvoorbeeld doordat de stofzuiger tussen het AP en de HB staat, is dat ie daarna niet meer verbindt als dit te lang duurt. Nu weer. Hij doet geen poging meer om te verbinden, terwijl als ik de stekker eruit haal en die weer erin duw hij weer actief gaat zoeken.
Ik heb het gevoel dat er voor een X periode Y pogingen worden gedaan, en indien niet succesvol dat ie er dan mee stopt. Maar dat zou @Bazz0847 kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduman
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-02 13:16
Hello @minicraft and @karperhunter Sorry als dit al eerder is gevraagd.
Kunt u mij alstublieft vertellen waar u de metalen dakgoot/ventilatorsteun en ook de voeten heeft vervaardigd? Alvast heel erg bedankt!

P.S. Sorry voor het Nederlands, maar ik heb Google Translate gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22
Ik wil op onze radiatoren in de woonkamer (1x een T33 en 1x een T32) ook HeatBoosters gaan plaatsen en zit alvast na te denken over de verdeling van de fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEPKoilL4pd82eW7NbHu5sE0pLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFuuzos2Xy7PWAzoa1gr0joP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADiN9LWRX-9EWzhG7sdsfq2gFEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWBkkDc6B40zhfqKCAZYXxuG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een radiator van 275cm lang. Bij fans van 140mm zouden daar dus 19 op kunnen, maar op een HeatBooster kunnen maar 15 fans. Wat is wijsheid:

- ze gelijkmatig over de hele breedte van de radiator verdelen, dus met vaste tussenruimtes tussen elke fan?
- ze in één aaneengesloten groep zonder tussenruimte in het midden van de radiator plaatsen?
- ze in clustertjes verdelen zoveel mogelijk onder de roostertjes in de vensterbank, dus zeg maar 3 clustertjes van 4 en 1 van 3?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Glenfiddich schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:27:
Ik wil op onze radiatoren in de woonkamer (1x een T33 en 1x een T32) ook HeatBoosters gaan plaatsen en zit alvast na te denken over de verdeling van de fans.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is een radiator van 275cm lang. Bij fans van 140mm zouden daar dus 19 op kunnen, maar op een HeatBooster kunnen maar 15 fans. Wat is wijsheid:

- ze gelijkmatig over de hele breedte van de radiator verdelen, dus met vaste tussenruimtes tussen elke fan?
- ze in één aaneengesloten groep zonder tussenruimte in het midden van de radiator plaatsen?
- ze in clustertjes verdelen zoveel mogelijk onder de roostertjes in de vensterbank, dus zeg maar 3 clustertjes van 4 en 1 van 3?
Foto's verduidelijken een hoop. :)

Het is wel een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet:

- Radiator te dicht op de vloer.
- Roosters in de vensterbank hebben een veel te kleine doorlaat.
- Er staan spullen op de roostertjes die de lucht belemmeren.
- De vensterbank heeft een neus waar warme lucht achter blijft hangen.

Ik zou de luchtdoorlaat van de roostertjes vergroten en de 140mm fans er direct onder hangen. Dat zal flink besparen want de radiator kan z'n warmte nu niet goed kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Foto's verduidelijken een hoop. :)

Het is wel een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet:

- Radiator te dicht op de vloer.
- Roosters in de vensterbank hebben een veel te kleine doorlaat.
- Er staan spullen op de roostertjes die de lucht belemmeren.
- De vensterbank heeft een neus waar warme lucht achter blijft hangen.

Ik zou de luchtdoorlaat van de roostertjes vergroten en de 140mm fans er direct onder hangen. Dat zal flink besparen want de radiator kan z'n warmte nu niet goed kwijt.
Misschien dat ik de hele vensterbanken wel vervang, die zijn nog een erfenis van de vorige eigenaar.

Dat de radiator dicht op de vloer staat is weinig aan te doen denk ik. De spullen op de roostertjes verschuif ik altijd stukje bij beetje weer opzij, totdat mijn partner door krijgt dat alles anders staat en dan staan ze ineens weer op de roostertjes :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Glenfiddich schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Misschien dat ik de hele vensterbanken wel vervang, die zijn nog een erfenis van de vorige eigenaar.
Gelijk de radiator vervangen door een T33 ? ;)
Dat de radiator dicht op de vloer staat is weinig aan te doen denk ik. De spullen op de roostertjes verschuif ik altijd stukje bij beetje weer opzij, totdat mijn partner door krijgt dat alles anders staat en dan staan ze ineens weer op de roostertjes :P
_O-

Als je ventilatoren gaat gebruiken dan heb je minder last dat de radiator wat te laag hangt. Je forceert de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 22:20
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:44:
[...]
Of een jaga? die zijn er ook in 35 cm hoog, heb je meer speling. Op marktplaats kom je nog wel eens leuke tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Glenfiddich schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFFoFkXdNCuNS96p1a_cnXWDucU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3cWwlhJhn9n6fc0TgZSPAQyHso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnplj7feJlYnlC3erLopKElK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 22 140mmfans op 1 heatfan, gaat prima!
(heb wel een íets sterkere voeding genomen dan die via de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@Whiskey48 Gewoon in dat hoeklijntje geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:44:
[...]

[...]

_O-

Als je ventilatoren gaat gebruiken dan heb je minder last dat de radiator wat te laag hangt. Je forceert de lucht.
Dit is een T33. Maar aan de andere kant van de kamer is de situatie vergelijkbaar, en dat is wel een T32. Die zou dus nog kunnen worden geüpgraded.

De buren hebben toevallig net hun T33 aan de voorkant van de woning er uit gesloopt en ik heb nog overwogen om hun te vragen of ik de oude mag hebben zodat ik onze T32 kan upgraden, maar helaas zijn de radiatoren aan de voorkant van de woning 15 cm langer dan die aan de achterkant en die extra ruimte is er aan de achterkant eigenlijk niet, dus die T33 gaat niet passen op de plek van de T32.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
raven22 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Of een jaga? die zijn er ook in 35 cm hoog, heb je meer speling. Op marktplaats kom je nog wel eens leuke tegen.
Zou er werkelijk veel winst te behalen zijn door de oude T33 radiatoren te vervangen door nieuwe?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Glenfiddich schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Zou er werkelijk veel winst te behalen zijn door de oude T33 radiatoren te vervangen door nieuwe?
Oei het is al een T33. Dan is die vensterbank wel een hele grootte luchtweerstand.

Een Jaga is een convector radiator dat reageert snel maar kan weinig warmte bufferen omdat er geen massa inzit. Dat zou regeltechnisch moeten besparen.

Een stalen oude radiator tegen een nieuwe vervangen zal iets schelen denk ik. Ik geloof niet dat het kostentechnisch uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Glenfiddich schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:57:
[...]

(Z)LTV: Radiator of Convector

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:39:
Ja van de Hornbach, aan beide binnenzijde een plakstrip. Zit hardstikke goed vast.

De stekkertjes passen trouwens mooi tussen de fans, dus er steekt niks uit oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Whiskey48 op 15-06-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:39:
Ja, zit dan goed vast, beter dan ik had verwacht.
En de ruimte er tussen vind ik wel prettig voor de draadjes bij het opplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:25
Vraagje; ik heb thuis twee heatboosters bij mij thuis draaien tot grote tevredenheid. Nu heeft mn familie nog een huisje in Italië waar we aankomende maanden 16 Jaga's gaan installeren. Alleen zit bijna nergens een wcd in de buurt van die Jaga's. Is er al iemand die ze heeft draaien op een een kleine accu? Mijn rookmelders hebben tegenwoordig een lithium ion accu die 10 jaar mee gaat, zou het mogelijk zijn om zoiets voor de heatboosters te maken die je dan bijvoorbeeld 1-2x per jaar op moet laden?
Proefballonnetje :D

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:22
wheli schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:23:
Vraagje; ik heb thuis twee heatboosters bij mij thuis draaien tot grote tevredenheid. Nu heeft mn familie nog een huisje in Italië waar we aankomende maanden 16 Jaga's gaan installeren. Alleen zit bijna nergens een wcd in de buurt van die Jaga's. Is er al iemand die ze heeft draaien op een een kleine accu? Mijn rookmelders hebben tegenwoordig een lithium ion accu die 10 jaar mee gaat, zou het mogelijk zijn om zoiets voor de heatboosters te maken die je dan bijvoorbeeld 1-2x per jaar op moet laden?
Proefballonnetje :D
Weinig kans.

Zo'n ventilator doet 1W per stuk. Zet er 15 stuks aan een radiator en je hebt 15W verbruik. Komt de heatbooster zelf nog bij.
Pak een 20Ah powerbank, spanning van de cellen is 3.7V. Kom je op 74Wh, is in 5 uurtjes tijd je powerbank leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Kabeltje trekken of haspeltje meenemen 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Hmm, jammer. Maar dank voor het meedenken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

wheli schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:17:
Hmm, jammer. Maar dank voor het meedenken :)
Je hoeft geen 230volt kabel te trekken. Een 12 volt kabeltje werk je zo weg achter de plinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Seafarer schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Je hoeft geen 230volt kabel te trekken. Een 12 volt kabeltje werk je zo weg achter de plinten.
Dat is nog wel een goeie ja, niet aan gedacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:14
@wheli
Dat is nog wel een goeie ja, niet aan gedacht!
Afhankelijk van de afstand naar de 12V voeding: kies het kabeltje niet te dun ivm spanningsval.

Een 0.25mm2 kabeltje van 5 meter (totaal 10m koper) heeft bij een 12V voeding en 1,25A stroom (15W) al een spanningsval van ca 1.9V. Handig tooltje: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

15W is het vermogen van de fans in normaal bedrijf, bij het opstarten zal er mogelijk een piekstroom aanwezig zijn met een nog grotere spanningsval als resultaat, advies: bereken de diameter met de opstartstroom of gebruik de 3A als waarde die de HB voeding maximaal kan geven.

Vaak wordt een spanningsval van 5% als acceptabel beschouwd.
Bij 5 meter afstand tussen voeding en HB met 3A als stroomwaarde zou de kabeldiameter op 2.5mm2 uitkomen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Nu online

Cbr

marnie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:08:
@wheli

[...]

Vaak wordt een spanningsval van 5% als acceptabel beschouwd.
Bij 5 meter afstand tussen voeding en HB met 3A als stroomwaarde zou de kabeldiameter op 2.5mm2 uitkomen.
Bij mij komt de tool uit op een acceptabele 1 mm2 (bij 12V en 3A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:14
Bij mij komt de tool uit op een acceptabele 1 mm2 (bij 12V en 3A).
Gebruik je 5 meter als circuit lengte? Ik bereken de lengte van de koperdraad zijnde twee maal de afstand tussen voeding en HP: kabellengte van 5 meter wordt circuitlengte 10 meter.
Maar misschien heb je gelijk en is kabellente gelijk aan circuitlengte.

[ Voor 11% gewijzigd door marnie op 19-06-2024 14:11 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Pagina: 1 ... 20 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.