Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Bedankt, MQTT was de oorzaak. Tijdens stoeien met de configuratie in Domoticz was er nog wat achtergebleven in MQTT sturing wat in Domoticz niet zichtbaar was maar in de MQTT-Explorer tool wel.Bazz0847 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:48:
[...]
Nope. Dan stuur je via MQTT of WebApp een commando om dat te activeren. Geen andere mogelijkheid
Een verzoek tot verbetering: Ik heb al jaren een zelfgebouwde fan regelaar in gebruik met F9 silent fans en deze nu op de Heat|Booster aangesloten via externe FET. Probleem is echter dat deze fans pas bij 4V gaan draaien en dus een veel hoger output (PWM) percentage. Kan je de minimale fanspeed configureerbaar maken (default = 1), dus de vertaling van 1% naar x% zodat ook fans met 2 en 3 pins (via externe FET) gebruikt kunnen worden? Momenteel gebruik ik de tabel 'vaste snelheden' om mijn fans al bij 1% te laten werken maar kan ze niet lineair opsturen zoals de bedoeling is met de HeatBooster. Alvast bedankt.
Ik heb voor deze use case de universele fan addon gemaakt
[ Voor 21% gewijzigd door Bazz0847 op 13-02-2024 17:43 ]
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Ik kon de heatfans af en toe nog best wel horen, dus ik had gehoopt dat het met de, 2x zo grote arctic fans, op een laag toerental een stuk stiller zou zijn.
Helaas is het juist het omgekeerde. Toen mijn CV er rond de 45 graden water doorheen pompte, ging de fan speed naar 60% en ik had het gevoel dat er een drone in m'n huiskamer rond vloog.
Nu weet ik niet of dit door resonantie door de convector komt (fans liggen wel op rubberen voetjes), of doordat de fans gewoon luidruchtig zijn. Dat wordt dus experimenteren.
Ik vraag me nu dus af of de fancurve in de HeatBooster aangepast kan worden? Of misschien is het mogelijk een maximale fan speed in te stellen?
EDIT...
Ah, gevonden... Configuratiewizzard en dan "Geavanceerde regelparameters weergeven".
Dat wordt even tweaken...
Ze liggen nu zo in m'n convector:
:strip_exif()/f/image/VttQNz027esPap34QucW6duN.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat in 3 sets.
Vanmorgen even bezig geweest met de instellingen. Best leuk om te doen.
Fans staan nu op max 40%, dat geeft een aanvaardbaar geluid.
Zo zag het grafiekje er vanmorgen uit bij het opstarten:
/f/image/LDVy4BZe2QhBQDLgSPF062WT.png?f=fotoalbum_large)
De Delta T ligt zo rond de 10 graden. Zet ik de fans op 60%, dan stijgt deze naar 11-12 graden.
Met de kleine heatfans was dit ongeveer 8 graden en helemaal zonder fans 7.
Nu is het de vraag wat de beste CV ketel instellingen zijn. Moet ik de pompsnelheid beperken (staat nu op 50-80%)? En misschien kan de aanvoer temperatuur wel wat omlaag. Deze staat nu op max 60 graden.
Maar ik geloof dat hier ergens een ander topic voor is...
[ Voor 48% gewijzigd door Pirelly op 14-02-2024 11:06 ]
Je kunt het beste ervoor zorgen dat je ketel ingesteld staat dat hij rond het minimumvermogen kwijt kan. Aanvoer 60 is al niet superslecht maar zou met heatboosters eens testen wat 40 doet (als je leidingen en ketel instellingen dan het vermogen kwijt kunnen).
Of je accepteer veel stops en starts van je ketel. Bij ons is dat onrustig want dat ding hangt in de keuken midden in het huis. Dan liever op een laag pitje doortuffen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ziet er goed uit.minicraft schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:43:
De warmte overdracht van de temperatuur voelers van de heatbooster verbeterd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar vragen:
- Heb je de overdracht voor/na gemeten?
- buig je het grote gedeelte om de waterbuis heen?
- Is er een handleiding hoe dit te realiseren? Ziet eruit alsof het gesoldeerd is.
Grote gedeelte om de buis 15mm geklikt
Ja 2 maten buisjes gesoldeerd
Zeg, dankjewel! Dit is wel erg mooi hoor, nu moet ik mij gaan schamen!minicraft schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:43:
Ontopic: De Heatbooster-meneer zelf is vermoedelijk even op vakantie? Levertijd staat op 1 - 3 weken. Geen probleem hoor, want ach, de volgende winter komt vanzelf, maar toch. Ik heb weer een lading Noctua's binnen, en het jeukt wel.
Eén radiator heb ik nu uit beta stadium gehaald er is helemaal klaar ( rooster erop, ty-wrap erom; Niets meer aan doen ). De lucht wordt actief tussen de lamellen doorgezogen, Aan de kopse kant met een simpel stukje plakband de zijkant afgesloten, dus alle lucht wordt daadwerkelijk van onder naar boven gezogen.
Met een rooktest gekeken, en jawel, de radiator heeft echt een behoorlijke zuigkracht :-)
De volgende ( een T33 die veelste dicht op de grond hangt ) ga ik ook klaar maken met 15 NF-A6 Noctua's. Benieuwd, deze hangt het dichtst bij de zithoek en dáár kan ik best wel wat verbetering gebruiken in luchtcirculatie. De huidige setup ( passieve warmte convectie stroming ) werkt waarschijnlijk echt sub-optimaal
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Gaaf! Hoe heb je die houder gemaakt??minicraft schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:02:
Zo weer een T22 radiatoor voorzien van arctic 92mm ventilatoren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik vragen welke maat hoekprofiel en kabelgootje je hebt gebruikt? Deze kan je gewoon bij de Hornbach kopen denk ik?SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:07:
[...]
Bij Aquatuning (Duitsland) heb ik onlangs 40 P14's en 36 P9's besteld. P14 in 5 pack zijn daar op dit moment € 24,43 https://www.aquatuning.co...-pack-140x140x25mm-12v-dc. Dat valt dus mee. Verzendkosten van mijn pakket waren € 11,94, dus er kwam nog € 0,16 per fan aan verzenden bij.
Of je het ooit terug verdient.. Ik heb werkelijk geen idee. Dat zul je zelf moeten berekenen of los moeten laten. Ik heb terugverdienen en terugverdientijd losgelaten. Ik zie de HeatBoosters als comfort verhogend en bijdragend aan verduurzaming.
Uiteindelijk heb ik er dit van geknutseld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag krijg ik m'n 15 fans binnen, ga ik ook wat knutselen!
Ik was eventjes weg inderdaadJayPe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:26:
[...]
Ontopic: De Heatbooster-meneer zelf is vermoedelijk even op vakantie? Levertijd staat op 1 - 3 weken. Geen probleem hoor, want ach, de volgende winter komt vanzelf, maar toch. Ik heb weer een lading Noctua's binnen, en het jeukt wel.
Ziet er goed uit, wel kan ik me voorstellen dat het minder reactief is, dus trager met aangaan (wat mogelijk negatief kan zijn), maar gaat ook minder snel uit dat kan weer positief zijn (maar onnodig met deze oplossingen, denk ik.minicraft schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze: https://www.karwei.nl/ass...t-35x35mm-260cm/p/B509724 omdat die een stuk goedkoper zijn dan de 30x30mm variant 🤣Whiskey48 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:27:
[...]
Mag ik vragen welke maat hoekprofiel en kabelgootje je hebt gebruikt? Deze kan je gewoon bij de Hornbach kopen denk ik?
Vandaag krijg ik m'n 15 fans binnen, ga ik ook wat knutselen!
En deze: https://www.karwei.nl/ass...m-zwart-2-meter/p/B181767
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]
Die radiatoren staan hemelsbreed op vier meter afstand van elkaar.
Maar er moet ook een hindernis worden overwonnen.
Bij aquatuning.com heb ik een splitter (Y kabel 4 pin PWM) gezien voor PWMkabels.
Hun kortste verlengkabel 4 pin PWM was 90 cm
Mijn vraag. Is het ook mogelijk om zelf verlengkabels 4 pin PWM te maken?
Een vieraderige lintkabel is wel ergens te krijgen.
Maar die stekkertjes heb ik nergens gezien.
PalingDrone in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"Leif schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:46:
Ik wil met een HeatBooster de ventilatoren onder twee radiatoren aansturen.
Die radiatoren staan hemelsbreed op vier meter afstand van elkaar.
Maar er moet ook een hindernis worden overwonnen.
Bij aquatuning.com heb ik een splitter (Y kabel 4 pin PWM) gezien voor PWMkabels.
Hun kortste verlengkabel 4 pin PWM was 90 cm
Mijn vraag. Is het ook mogelijk om zelf verlengkabels 4 pin PWM te maken?
Een vieraderige lintkabel is wel ergens te krijgen.
Maar die stekkertjes heb ik nergens gezien.
Merci!SiNTeK schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:28:
[...]
Deze: https://www.karwei.nl/ass...t-35x35mm-260cm/p/B509724 omdat die een stuk goedkoper zijn dan de 30x30mm variant 🤣
En deze: https://www.karwei.nl/ass...m-zwart-2-meter/p/B181767
Over 2 weken krijg ik een hybride warmtepomp en het zou mooi zijn als ik daarmee het hele huis kan verwarmen als ik vrijdag net na de middag weer thuis kom na de hele week van huis.
Zondagavond gaat de kachel namelijk naar 16 graden en vrijdagochtend 2u voor ik thuis kom naar 21 tot zondagavond. Dit bespaart mij tot nu toe het meest ten opzichte van in het weekend 's nachts de thermostaat weer terug. (Tegen alle propaganda van de overheid in, cijfers van mijn HA liegen niet namelijk, ongeveer 4 a 5 kuub gas per dag tegenover 7 tot 9 kuub gas per dag)
Speedcomfort of dat andere merk die bij o.a. Coolblue en bol.commwordt verkocht?Miglow schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:02:
Ik ben echt helemaal nieuw in dit thema, maar in de openingspost zie ik vooral convector radiatoren/putten en veel zelfbouw. Is er ook iets kant en klaar dat ik kan gebruiken voor "ouderwetse" woningbouw radiatoren?
Over 2 weken krijg ik een hybride warmtepomp en het zou mooi zijn als ik daarmee het hele huis kan verwarmen als ik vrijdag net na de middag weer thuis kom na de hele week van huis.
Zondagavond gaat de kachel namelijk naar 16 graden en vrijdagochtend 2u voor ik thuis kom naar 21 tot zondagavond. Dit bespaart mij tot nu toe het meest ten opzichte van in het weekend 's nachts de thermostaat weer terug. (Tegen alle propaganda van de overheid in, cijfers van mijn HA liegen niet namelijk, ongeveer 4 a 5 kuub gas per dag tegenover 7 tot 9 kuub gas per dag)
Maar ik kan regelmatig niet de module benaderen met behulp van het ip-adres in de browsers van Chrome en Firefox.
Het ip-adres blijft steeds hetzelfde in het wifinetwerk dat wel.
Als ik de heatboostermodule een minuut uitzet dan lukt het veelal wel om mbv browser weer in te loggen op hetzelfde ip-adres.
In mijn beleving is dit probleem ontstaan na de laatste firmware update. Kan het zijn dat er een bug in zit?
Nb: ik de firmware ook al twee keer opnieuw geïnstalleerd.
Mvrgr Frank
[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 25-02-2024 11:26 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Firmware 2.4.8
[ Voor 20% gewijzigd door minicraft op 25-02-2024 11:40 ]
Oke , gedaan . Gelijk maar op alle drie modules. Nu maar afwachten dus.minicraft schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:39:
Even een firmware terug proberen
Firmware 2.4.8
[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 25-02-2024 12:16 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Offtopic: een warmtepomp gaat je huis niet in een paar uur van 16graden naar 21graden krijgen. Ook niet met ventilatoren. Houdt rekening met 5 tot 10uur.Miglow schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:02:
Ik ben echt helemaal nieuw in dit thema, maar in de openingspost zie ik vooral convector radiatoren/putten en veel zelfbouw. Is er ook iets kant en klaar dat ik kan gebruiken voor "ouderwetse" woningbouw radiatoren?
Dat doet het nu ook niet, mijn cv ketel doet er nu ook wel een uur of 5 over, maar tegen de tijd dat ik thuis kom is het al zo'n 18 graden, ga ik eerst ff douchen, was doen etc, dus dan is de ergste kou er al vanaf maar nog niet meteen warm. Ik heb het brandervermogen terug gezet naar 40% volgens mij en de pompsnelheid terug gezet volgens de instructie in een YT-video, weet zo niet meer welke, heb ik al een jaar of 2 terug gedaan.Spykie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Offtopic: een warmtepomp gaat je huis niet in een paar uur van 16graden naar 21graden krijgen. Ook niet met ventilatoren. Houdt rekening met 5 tot 10uur.
En die heatboosters die niet van @Bazz0847 zijn? Ik weet alleen niet of ik ze dan nog aan moet passen elektrisch gezien om met de radiatorbooster samen te werken. Vergeef me mijn onwetendheid, ik ben vooral niet zo handig om mooie modules in elkaar te knutselen, al snap ik wel dat de radiatorbooster eigenlijk vooral de ventilatoren aanstuurt op een hele gerafinneerde manier en de link legt naar HA (in mijn geval). Is er eigenlijk een soort handleiding voor het bouwen van een ventilatorset ter inspiratie? Als ik het principe snap, kan ik ongetwijfeld wel wat aanpassen op mijn situatie, maar weet nu gewoon niet hoe je zoiets maakt. Heb een aantal pagina's doorgespit maar niet alle 73.elektriekert schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Speedcomfort of dat andere merk die bij o.a. Coolblue en bol.commwordt verkocht?
Het YT-filmpje was vermoedelijk van de "fameuze" Johan Visser.
Waarom werd er toen aanbevolen de pompsnelheid terug te schroeven?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Rechts boven aan de pagina kun je ook alle foto's bekijken. Misschien dat, dat helpt.Miglow schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:33:
[...]
En die heatboosters die niet van @Bazz0847 zijn? Ik weet alleen niet of ik ze dan nog aan moet passen elektrisch gezien om met de radiatorbooster samen te werken. Vergeef me mijn onwetendheid, ik ben vooral niet zo handig om mooie modules in elkaar te knutselen, al snap ik wel dat de radiatorbooster eigenlijk vooral de ventilatoren aanstuurt op een hele gerafinneerde manier en de link legt naar HA (in mijn geval). Is er eigenlijk een soort handleiding voor het bouwen van een ventilatorset ter inspiratie? Als ik het principe snap, kan ik ongetwijfeld wel wat aanpassen op mijn situatie, maar weet nu gewoon niet hoe je zoiets maakt. Heb een aantal pagina's doorgespit maar niet alle 73.
Hangt ervan af wat je warmteverlies is en hoeveel je kunt afgeven. Ik kan hier met fans ingeschakeld ruim 5KW aanvermogen kwijt met de radiatoren op 35 graden aanvoer. Ketel doet er met 6.5KW (vastgezet op minimum) zo'n 3 uurtjes over om het van 16 graden naar 19.5 te krijgen.Spykie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Offtopic: een warmtepomp gaat je huis niet in een paar uur van 16graden naar 21graden krijgen. Ook niet met ventilatoren. Houdt rekening met 5 tot 10uur.
Omdat ik een kleine eengezinswoning heb en het water bijna net zo warm terug kwam als het weggestuurd werd.dunklefaser schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:30:
@Miglow Als je dit zeer uitgebreide topic ook nog doorspit ben je voor 99% up-to-date(mijn schatting)
Het YT-filmpje was vermoedelijk van de "fameuze" Johan Visser.
Waarom werd er toen aanbevolen de pompsnelheid terug te schroeven?
Kijk wel even voordat je honderden euro's uitgeeft aan de kant en klare versies het verschil in ventilator grootte. Hier mooi te zien.Miglow schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:33:
[...]
En die heatboosters die niet van @Bazz0847 zijn? Ik weet alleen niet of ik ze dan nog aan moet passen elektrisch gezien om met de radiatorbooster samen te werken. Vergeef me mijn onwetendheid, ik ben vooral niet zo handig om mooie modules in elkaar te knutselen, al snap ik wel dat de radiatorbooster eigenlijk vooral de ventilatoren aanstuurt op een hele gerafinneerde manier en de link legt naar HA (in mijn geval). Is er eigenlijk een soort handleiding voor het bouwen van een ventilatorset ter inspiratie? Als ik het principe snap, kan ik ongetwijfeld wel wat aanpassen op mijn situatie, maar weet nu gewoon niet hoe je zoiets maakt. Heb een aantal pagina's doorgespit maar niet alle 73.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Kun je even melden of dit wel/niet werkt? Ben wel benieuwd. Had je dit probleem bij alle HB's? Het kan ook nog helpen om een ander WiFi-kanaal te kiezen in de router.fvanderstege schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:11:
[...]
Oke , gedaan . Gelijk maar op alle drie modules. Nu maar afwachten dus.
[ Voor 17% gewijzigd door Bazz0847 op 25-02-2024 21:07 ]
Terugzetten naar eerdere versie van firmware heeft vooralsnog geholpen ( we zijn nu ruim een dag verder). het was nodig bij alle modules.Bazz0847 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:06:
[...]
Kun je even melden of dit wel/niet werkt? Ben wel benieuwd. Had je dit probleem bij alle HB's? Het kan ook nog helpen om een ander WiFi-kanaal te kiezen in de router.
ik moet overigens wel elke dag opnieuw inloggen maar dat gaat zonder problemen. Bij de laatste versie blokkeerde er 'iets' waardoor ik ook niet kon inloggen. Eerst moesten alle browsers ''schoon'' zijn, zowel op mijn telefoon, ipad als browser in de laptop.
Pas daarna wilde na enige tijd de inlog weer lukken.
Edit: vanavond was een van de heatboosters weer onbereikbaar. De bladwijzer( ook van de andere boosters gedelete. Geen resultaat . De ene bleef onbereikbaar. Uiteindelijk stroom eraf en opnieuw ingeschakeld. De heatbooster is weer via de vooraf ingestelde bladwijzer beschikbaar .
Dit gebeurde in de browser Firefox. Echter in Chrome bleef de booster wel bereikbaar.
Maar mijn ervaring is dat dat willekeurig lijkt: soms 1 browser, soms allebei.
Ligt de oorzaak wellicht toch niet in de firmware
[ Voor 25% gewijzigd door fvanderstege op 26-02-2024 19:50 ]
Ik had van de week ineens, zonder verdere inmenging, een heatbooster (*ik heb er nog maar 1) die in configuratie modus was gesprongen. Was ook niet meer in het netwerkt te vinden. Had zijn eigen portal weer draaiende: Even met de telefoon de portal bezocht, alle stapjes doorlopen (gehele configuratie stond volgens mij nog goed, zelfs de wifi + ww stonden nog ingevuld) en op opslaan gedrukt.
Na de herstart deed ie het weer gewoon.
(spanningsloos maken, en weer opstarten werkte daarintegen niet als oplossing)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Als ik vergelijk met speedcomfort zie ik dat er normaliter veel ruimte tussen de zijkant van de radiator en de fans zit.
Is mijn aanname correct dat het belangrijker is zorg te dragen dat er geen kieren met de kans op valse flow zitten bij een pull setup ipv een push setup? Dit om een goede onderdruk te creëeren?
Ben momenteel aan het twijfelen of ik voor een setup ga waar de fans onder of boven de convector hangen.
Natuurlijk zou de keuze voor boven of onder makkelijker worden als het een minder werk is dan het ander
[ Voor 8% gewijzigd door Shoot_me507 op 27-02-2024 21:43 ]
Was liever voor bottom push gegaan. Dan heb je misschien minder last van lekkage (al heeft het allemaal zo zijn voor en nadelen ) esthetish is onder minder zichtbaar wellicht en dus mooier :-)
Heb gisteren drie nieuwe boosters binnen. Ze zijn een stukkie kleiner geworden! Top! Ligt makkelijker bovenin weg gemoffeld ;-)
@Bazz0847 : het probleem blijft bestaan na een nacht elke keer opnieuw moeten inloggen ( browser Chrome) bij alle 3 heatboosters. Vervolgens lukt dat niet. Ik heb ontdekt dat als ik dan 3-4 keer op annuleren druk bij het inlogmenu er een afbeelding van de startsite van de heatbooster komt met de mededeling: de heatbooster is nog in de configuratiemodus. Het proces moet dan vervolgens ,zonder wijzigingen aan te brengen, in zijn geheel doorlopen worden door steeds op volgende te drukken en uiteindelijk op te slaan en opnieuw te starten. Dan begint de heatbooster met de bedoelde beginpagina.fvanderstege schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:51:
[...]
Terugzetten naar eerdere versie van firmware heeft vooralsnog geholpen ( we zijn nu ruim een dag verder). het was nodig bij alle modules.
ik moet overigens wel elke dag opnieuw inloggen maar dat gaat zonder problemen. Bij de laatste versie blokkeerde er 'iets' waardoor ik ook niet kon inloggen. Eerst moesten alle browsers ''schoon'' zijn, zowel op mijn telefoon, ipad als browser in de laptop.
Pas daarna wilde na enige tijd de inlog weer lukken.
Edit: vanavond was een van de heatboosters weer onbereikbaar. De bladwijzer( ook van de andere boosters gedelete. Geen resultaat . De ene bleef onbereikbaar. Uiteindelijk stroom eraf en opnieuw ingeschakeld. De heatbooster is weer via de vooraf ingestelde bladwijzer beschikbaar .
Dit gebeurde in de browser Firefox. Echter in Chrome bleef de booster wel bereikbaar.
Maar mijn ervaring is dat dat willekeurig lijkt: soms 1 browser, soms allebei.
Ligt de oorzaak wellicht toch niet in de firmware
Dit keer moest ik ook opnieuw inloggen via de browser firefox, . Dit alles op mijn telefoon en ipad. Dat ging wel meteen goed.
inloggen op mijn laptop ging in beide browsers nu in een keer helemaal goed. ( maar dat was nu nadat inloggen op mijn telefoon ook was gelukt na het doorlopen van de configuratiemodus.
ra ra ......

wellicht kun je verklaren hoe dit komt en hoe dit opgelost kan worden?
Zit het in de browsers, het wifi netwerk ( ziggo modem met smartwifipods die overigens allemaal goede verbindingen aangeven in de app) of toch in de heatboosters?
[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 28-02-2024 12:18 ]
"IP address became unkown" en later "IP address changed to ..."
Ik heb niets veranderd en IP adres is statisch.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDYxxV8PrHg8uxspuegbwMPm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLFngLFyGi0HDeEd0OlOWnFr.jpg?f=user_large)
Ik zie dit fenomeen voor al mijn heatboosters ongeveer op dezelfde tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door Maarten60 op 29-02-2024 11:11 ]
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze een statisch IP hebben, maar indien dat niet het geval is:Maarten60 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:09:
Ik weet niet of het helpt maar ik zie ook iets vreemds in mij HA logbook wat misschien helpt. Ik krijg de melding
"IP address became unkown" en later "IP address changed to ..."
Ik heb niets veranderd en IP adres is statisch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie dit fenomeen voor al mijn heatboosters ongeveer op dezelfde tijd.
Is je dynamische DHCP lease niet gewoon verlopen na zoveel tijd, en krijgen ze dus een nieuw IP?
Ik zie de fout in mijn MQTT data.
edit: Aanvulling. Ik heb er verder geen last van. Maar misschien helpt het om heb probleem van @fvanderstege op te lossen.
[ Voor 17% gewijzigd door Maarten60 op 29-02-2024 14:55 ]
/f/image/qNPEuABEqEfk7ImHbRCglvXq.png?f=fotoalbum_large)
Oke, dat zou dus kunnen, maar dan zijn we nog niet bij de verklaring waarom dit gebeurt en hoe dit voorkomen kan worden. Misschien kan @Bazz0847 mij uit de brand helpen of iemand uit het forum?Aardedraadje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:01:
@fvanderstege Ik vermoed dat je HB niet per se in configuratiemodus staat, maar dit zo lijkt omdat de pagina niet volledig inlaadt. De CSS-regel voor DIV configurationmode_warning is niet geladen en dus wordt die getoond. Waarschijnlijk helpt het doorlopen van het config-proces omdat hij daarna opnieuw start, niet per se omdat hij weer geconfigureerd is. Just spit-balling hier.
Frank
Wat is de WiFi signaalsterkte?fvanderstege schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Oke, dat zou dus kunnen, maar dan zijn we nog niet bij de verklaring waarom dit gebeurt en hoe dit voorkomen kan worden. Misschien kan @Bazz0847 mij uit de brand helpen of iemand uit het forum?
Frank
Wifi signaalsterkte is uitstekend
Booster 1 : -60, booster 2: -57, booster 3 : -58
Vanmorgen opnieuw ingelogd: zonder problemen🙃
Althans in browser Firefox, vervolgens in Chrome gaat het wel deels fout op de manier als eerder beschreven. in Chrome de verbindingen uitgezet in Firefox open laten staan
Idee : misschien beïnvloeden de beide browsers elkaar op enige manier?
Ga nu eerst verder met alleen firefox op mijn telefoon
Edit: in de iPad werken de linkjes nu wel meteen in beide browsers ( Chrome en Firefox gelijktijdig). Beïnvloeden elkaar blijkbaar toch niet
Blijft wat " gepier " steeds, maar het gewone leven gaat gewoon door 😏
[ Voor 71% gewijzigd door fvanderstege op 01-03-2024 10:02 ]
Nu eerst wachten tot de spullen binnen zijn. Ik heb de heatboosyer bij sdr gekocht en de noctua fans bij Amazon.
[ Voor 8% gewijzigd door Guldan op 02-03-2024 11:48 ]
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Waarom zou je zo’n mini fans op een T33 zetten?Guldan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:47:
Ik heb zojuist ook een set besteld. Ik plaats hem in een t33. Ik was van plan om van petg een rekje te printen voor een aantal fans en deze dan te vullen met de fans. Die houdt ze bijelkaar en hopenlijk heb ik dan minder resonantie. Scheelt ook dat het 60mm fans zijn dus ik heb wel wat ruimte in de breedte over.
Nu eerst wachten tot de spullen binnen zijn. Ik heb de heatboosyer bij sdr gekocht en de noctua fans bij Amazon.
Ik wil ze graag bovenop plaatsen (onder het sier rooster) en 80mm past er niet tussen. 70mm fans heb ik niet kunnen vinden met pwm aansluiting.bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:43:
[...]
Waarom zou je zo’n mini fans op een T33 zetten?
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
1 type 33 radiator van 160cm voorzien van Heatfans, kost €200. Dit zou een besparing van 30% op moeten leveren (in het beste geval).
De meeste mensen hebben meer dan 1 radiator, dus laten we voor het gemak 8 stuks nemen, de een wat kleiner dan de ander, +/- €1400 totaal.
Met een gemiddeld gebruik van pak ‘m beet 1200 kuub, is een besparing van 30%; 360 kuub x €1,20 = €432. Dat betekent een terugverdientijd van 3,25 jaar. Mits de 30% gehaald wordt, en de fans dan nog leven. Nemen jullie dit mee in overweging aanschaf, en vinden jullie dit een acceptabele tvt? (oprechte interesse)
Ik heb ook interesse in de Heatfans, maar had niet gedacht dat het zo duur zou zijn. Ook met zelfbouw zijn het aardig wat fans om in te investeren.
Ik heb het wel meegenomen, maar in mijn geval betreft het maar 2 radiatoren, namelijk die in de woonkamer. Die andere in huis gebruiken we nauwelijks. Het gros van het verbruik komt dus ook van de woonkamer. Daardoor is de rekensom bij ons wat gunstiger.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:33:
Nou ben ik toch eens benieuwd.
1 type 33 radiator van 160cm voorzien van Heatfans, kost €200. Dit zou een besparing van 30% op moeten leveren (in het beste geval).
De meeste mensen hebben meer dan 1 radiator, dus laten we voor het gemak 8 stuks nemen, de een wat kleiner dan de ander, +/- €1400 totaal.
Met een gemiddeld gebruik van pak ‘m beet 1200 kuub, is een besparing van 30%; 360 kuub x €1,20 = €432. Dat betekent een terugverdientijd van 3,25 jaar. Mits de 30% gehaald wordt, en dan fans dan nog leven. Nemen jullie dit mee in overweging aanschaf, en vinden jullie dit een acceptabele tvt? (oprechte interesse)
Ik heb ook interesse in de Heatfans, maar had niet gedacht dat het zo duur zou zijn. Ook met zelfbouw zijn het aardig wat fans om in te investeren.
Plus dat we een warmtepomp hebben en die veel meer dan die 20% zuiniger gaat werken als de Ta daalt.
Ik heb een vergelijkbare convector maar dan van 280 cm. Hier kon ik "maar" 17 ventilatoren op kwijt.
Maar het zijn 140 mm ventilatoren welke ik schuin heb geplaatst - een HB was voldoende.
Vermoedelijk is deze configuratie goedkoper en blaast meer lucht bij minder geluid.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 04-03-2024 08:38 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Twee heatboosters overigens omdat de convectoren in andere kamers in huis zitten
Voor mij persoonlijk was het vooral een hobbydingetje. Maar het feit dat de watertemperatuur omlaag kon en de ketel efficiënter werkt, we in principe klaar zijn voor een warmtepomp, maar ook minder stofschroei/"verwarmingslucht" is allemaal mooi meegenomen.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:33:
Met een gemiddeld gebruik van pak ‘m beet 1200 kuub, is een besparing van 30%; 360 kuub x €1,20 = €432. Dat betekent een terugverdientijd van 3,25 jaar. Mits de 30% gehaald wordt, en de fans dan nog leven. Nemen jullie dit mee in overweging aanschaf, en vinden jullie dit een acceptabele tvt? (oprechte interesse)
Bedoel je met de Heatfans de https://heatfan.eu/produc...mart-radiator-ventilator/?fRiEtJeSaTe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:33:
In dat geval wordt een goede vergelijking wat lastig.
Dit draadje gaat over de Heatbooster die PC-fans aansturen (en is eigenlijk een soort van Heatbooster fan-club).
De Heatfans …
- … zijn een kant en klaar product itt de Heatbooster met PC-fans.
- … zijn duurder (EUR 200) vergeleken met Heatbooster met PC-fans (EUR 120 voor een vergelijkbare radiator?)
- … maken meer geluid (aangenomen dat de Heatfans hetzelfde geluid produceren als bijvoorbeeld de Speedcomforts),
- … zijn meestal kleiner dan de PC-fans en hebben dan daardoor minder flow.
- ... hebben geen koelmodus en ontdooicyclusverbetering (voor een warmtepomp) itt de Heatbooster met PC-fans
- … hebben geen wifi en MQTT itt de Heatbooster
Daarnaast vraag ik me af of de meeste huizen wel 8 radiatoren hebben met een gemiddelde van 160cm en nog eens voorzien moeten worden met radiatorventilatoren. Mijn tussenwoning uit 1982 valt hier zeker niet onder.
En dan komt de ROI er ook ander uit te zien.
Of bedoelde je iets anders?
Klopt! She Who Must Be Obeyed is typisch kritisch rond mijn geknutsel, maar het effect van de heatbooster plus fans werd en wordt erg sterk geapprecieerd - dus punten mee gescoord!zunrob schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:28:
Daarnaast is het niet alleen kostenbesparing, imo is het ook comfort verhogend door de snellere opwarming!
40 euro plus zelf te kiezen fans voor de radiator. Zie de topic start dan is 200 per radiator niet nodig.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Is me niet gelukt.HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:12:
[...]
Hallo @m-ruiter227 en andere Homey gebruikers,
Ik zit met dezelfde vraag; ben jij/zijn jullie daar mee verder gekomen?
Nu heb ik de Heatbooster regelunit draaiende en overweeg een Homey Pro 23 aan te schaffen. Alvorens deze aan te schaffen ben ik mij een beeld aan het vormen of de Homey (Pro) overweg kan met de Heatbooster.
@Bazz0847 . Probleem mbt inloggen via Webbrowsers lijkt nu opgelost: ik heb in de privacy- instellingen bij diverse punten een uitzondering voor de IP-Adressen van de heatboosters ingevoerd. Tot nu toe moet ik weliswaar nog elke dag opnieuw inloggen maar dat gaat zonder problemen. Kwestie van openstaande linkjes aanklikken en bevestigen ( admin en wachtwoord staan automatisch ingesteld) . Ook nadat ik opnieuw de firmware heb geüpdate bij alle boosters.Bazz0847 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:06:
[...]
Kun je even melden of dit wel/niet werkt? Ben wel benieuwd. Had je dit probleem bij alle HB's? Het kan ook nog helpen om een ander WiFi-kanaal te kiezen in de router.
Nu heb ik de fans gewoon schuin in de radiator gekwakt (wat in principe gewoon mooi werkt). Maar de neuroot in mij wilde het wat netter hebben. En aangezien ik net trotse eigenaar ben van een mooie 3d printer heb ik een ontwerpje gemaakt om de fans netjes aan elkaar te clippen zonder gebruik van schroeven e.d. Misschien meer mensen die het interssant vinden: https://makerworld.com/en/models/229492
Ben nog aan het kijken of ik iets moois kan verzinnen om de zijkanten mooi dicht te maken. Al is het volgens mij niet zo heel erg nodig, lucht wordt mooi van onder aangetrokken, zelfs met schuine, niet volledig sluitende, fans (maar mooi vind ik het wel
[ Voor 5% gewijzigd door kingtim op 05-03-2024 21:03 ]
8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort
kingtim schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:56:
Blije gebruiker van heatbooster i.c.m. Jaga radiator en arctic p12 fans.
Nu heb ik de fans gewoon schuin in de radiator gekwakt (wat in principe gewoon mooi werkt). Maar de neuroot in mij wilde het wat netter hebben. En aangezien ik net trotse eigenaar ben van een mooie 3d printer heb ik een ontwerpje gemaakt om de fans netjes aan elkaar te clippen zonder gebruik van schroeven e.d. Misschien meer mensen die het interssant vinden: https://makerworld.com/en/models/229492
Ben nog aan het kijken of ik iets moois kan verzinnen om de zijkanten mooi dicht te maken. Al is het volgens mij niet zo heel erg nodig, lucht wordt mooi van onder aangetrokken, zelfs met schuine, niet volledig sluitende, fans (maar mooi vind ik het wel).
:strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wnplj7feJlYnlC3erLopKElK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 4 plakstrips van de Hornbach gekocht, werkt verbazingwekkend goed!
Exact hetzelfde resultaat, minus het tripje hornbach (en voor mij is 3d printen goedkoper).Whiskey48 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:11:
[...]
Ik heb 4 plakstrips van de Hornbach gekocht, werkt verbazingwekkend goed!
Maarreh... Moeten wij die appelsappakjes negeren?
Fristi!kingtim schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Exact hetzelfde resultaat, minus het tripje hornbach (en voor mij is 3d printen goedkoper).
Maarreh... Moeten wij die appelsappakjes negeren?
Echter ik zie nergens hoeveel ruimte je overhoudt.
Ik heb niet het hele topic doorgenomen. Iemand een link naar een voorbeeld van een "schuine" installatie?
[ Voor 3% gewijzigd door m.eddy op 06-03-2024 14:41 ]
Ik vond 5 P14's op de tafel op 40% een acceptabel geluidsniveau produceren. In de convectorput met de fan's los op de convectorput was dit veel te luid. Ik heb nog geen plan voor een definitieve behuizing omdat ik nog aan het twijfelen ben over de hoeveelheid fans (5 of 10). Al typend besef ik dat ik iig al één behuizing van 5 kan maken.
Mijn grootste zorg is nu het tegengaan van resonantie (gebruik ik hier de juiste term voor?).
Convectorput bestaat uit piepschuimwand, piepschuimvloer en aluminium tussenschot. De constructie verdient geen schoonheidsprijs. De (uiteinden van de) convector zelf lijkt de meeste massa te hebben om resoneren tegen te gaan.
Is massa de beste manier hierbij? Of toch meer met rubbers of vilt werken? Ik zie hier vooral fans in hoekprofielen gemonteerd. Hoeveel aandacht is hier aan resonantie besteed?
Probeer de fans eens te laten zweven boven de lamellen. Bijvoorbeeld met klosjes aan de zijkanten (heb ik) of opengesneden buis isolatie die ze er tussen klemt (voorbeelden in het zelfbouw ventilatoren topic)Kanoet schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:17:
Gisteravond ben ik lekker wezen spelen met de Heatboosters en de Arctic P14's.
Ik vond 5 P14's op de tafel op 40% een acceptabel geluidsniveau produceren. In de convectorput met de fan's los op de convectorput was dit veel te luid. Ik heb nog geen plan voor een definitieve behuizing omdat ik nog aan het twijfelen ben over de hoeveelheid fans (5 of 10). Al typend besef ik dat ik iig al één behuizing van 5 kan maken.
Mijn grootste zorg is nu het tegengaan van resonantie (gebruik ik hier de juiste term voor?).
Convectorput bestaat uit piepschuimwand, piepschuimvloer en aluminium tussenschot. De constructie verdient geen schoonheidsprijs. De (uiteinden van de) convector zelf lijkt de meeste massa te hebben om resoneren tegen te gaan.
Is massa de beste manier hierbij? Of toch meer met rubbers of vilt werken? Ik zie hier vooral fans in hoekprofielen gemonteerd. Hoeveel aandacht is hier aan resonantie besteed?
Veel mensen plakken tochtstrip (van de Action) onder de hoekprofielen. Dat werkt ook goed.Kanoet schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:17:
Dat tussenschot eens vervangen door een houten plaat?Kanoet schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:17:
waarom 14 cm? Die zijn gelijk wel een flink stuk te breed nl. Heb zelf de 12.m.eddy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:40:
Iemand enig idee hoeveel ruimte je intern boven de convector verhoudt op een 35 cm hoge Type 11 Jaga? Wil het liefst de 14 cm vents gaan gebruiken maar die moeten dan schuin natuurlijk.
Echter ik zie nergens hoeveel ruimte je overhoudt.
Ik heb niet het hele topic doorgenomen. Iemand een link naar een voorbeeld van een "schuine" installatie?
Hoeveel hoogte je overhoudt kan je met goeie ouwe pythagoras en wat nat vingerwerk schatten:
Het blok van je jaga zelf is ~10 cm hoog en 10 cm breed.
Een schuin geplaatste fan van 14 cm is 10 cm hoog.
In de werkelijkheid is het hoger dan dat want de fan heeft ook een dikte.
Maar je houdt iets van ~15 à 10 cm over van je 35 cm hoge radiator.
Mijn advies zou sowieso zijn om niet voor 14cm fans te gaan, past niet goed & zit superschuin. Eerder 12 of de 9 (waar je bij die laatste even moet verzinnen hoe je 't gaat bevestigen).
Wanneer je er een plaatje multiplex op kit is de resonantie van dat dunne metaal ook wel weg, vervangen is ook weer zo ingrijpend.Seafarer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Dat tussenschot eens vervangen door een houten plaat?
Dempingsmateriaal wat ze in auto's gebruiken tegen dreunen, Dynamat oid is ook makkelijk aan te brengen en werkt hier ook goed voor, massa toevoegen idd.
Het idee was hoe groter de fan, hoe minder herrie. 😀kingtim schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:25:
[...]
waarom 14 cm? Die zijn gelijk wel een flink stuk te breed nl. Heb zelf de 12.
Hoeveel hoogte je overhoudt kan je met goeie ouwe pythagoras en wat nat vingerwerk schatten:
Het blok van je jaga zelf is ~10 cm hoog en 10 cm breed.
Een schuin geplaatste fan van 14 cm is 10 cm hoog.
In de werkelijkheid is het hoger dan dat want de fan heeft ook een dikte.
Maar je houdt iets van ~15 à 10 cm over van je 35 cm hoge radiator.
Mijn advies zou sowieso zijn om niet voor 14cm fans te gaan, past niet goed & zit superschuin. Eerder 12 of de 9 (waar je bij die laatste even moet verzinnen hoe je 't gaat bevestigen).
Ik herinner me nog die verrekte moederbord fannetjes van 3 cm? Oh dat is heel lang geleden…
Hoewel ze hebben het onlangs op high performance bordjes nog eens geprobeerd toch?
Hangt enorm af van hoe hard je je fans wil laten lopen natuurlijk maar bij mij hoor ik mn 12 cm fans niet. De boel zal vast niet efficiënter worden naarmate je de fans schuiner plaatst.m.eddy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:54:
[...]
Het idee was hoe groter de fan, hoe minder herrie. 😀
3cm fans op mn Jaga: moet vast ook kunnen toch?
Ok op welk type Jaga heb je die 12 cm gemonteerd dan? Type 10/11 zal niet gaan dus 15/16 wellicht?kingtim schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:18:
[...]
Hangt enorm af van hoe hard je je fans wil laten lopen natuurlijk maar bij mij hoor ik mn 12 cm fans niet. De boel zal vast niet efficiënter worden naarmate je de fans schuiner plaatst.
3cm fans op mn Jaga: moet vast ook kunnen toch?
Zeker wel een type 10! Kapje open: kwak de fan er schuin in en gaan met die Banaan! (Kap erop en je ziet er niks van! Jammer dat ik (nog) geen mooi toegankelijk stopcontact heb bij die radiator.m.eddy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Ok op welk type Jaga heb je die 12 cm gemonteerd dan? Type 10/11 zal niet gaan dus 15/16 wellicht?
Zal wel een keer een foto'tje maken.
Geen 3D printer, wel een zakje kabelbindertjes in bezit :-)kingtim schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:56:
En aangezien ik net trotse eigenaar ben van een mooie 3d printer heb ik een ontwerpje gemaakt om de fans netjes aan elkaar te clippen zonder gebruik van schroeven e.d. Misschien meer mensen die het interssant vinden: https://makerworld.com/en/models/229492
Zoals beloofd, een foto'tje. Hopelijk is het een beetje te zien:m.eddy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Ok op welk type Jaga heb je die 12 cm gemonteerd dan? Type 10/11 zal niet gaan dus 15/16 wellicht?
:strip_exif()/f/image/Sb5KQp8GuFjvQgQjOC6pDhgm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een Jaga tempo type 10 van 140 cm lang. Er passen 5x12cm fans vrij strak naast elkaar (met daarna een tussenschot & daarna passen er weer 5). Deze fans heb ik er gewoon los in liggen op 1 van de ribbels van de radiator. Ze staan dus schuin.
Heb de fans op 20% draaien wat niet hoorbaar is & makkelijk voelbaar (zonder weggeblazen te worden).
Maar mijn advies zou dus zijn: ga absoluut niet voor groter dan 12 cm. En misschien zelfs gewoon voor een maatje kleiner zodat ze wat normaler naar boven blazen, ik heb het idee dat het namelijk niet mega efficient is om lucht half-schuin-omhoog te blazen.
... ik heb wel mooi 1 ct bespaard op tie-wraps ja! (en laten we eerlijk zijn: dit ziet er wel strak uit. Al is het volledig overkill).JayPe schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Geen 3D printer, wel een zakje kabelbindertjes in bezit :-)
[ Voor 8% gewijzigd door kingtim op 12-03-2024 14:35 ]
Twee convertors van 160 cm in een put voorzien van 2 heatboosters en elk 10 fans van 140mm. Een hoekprofiel van 20*20 met daarop de fans vastgezet. Tussen elke fan 1 cm. De loze ruimte dichtgemaakt met het PVC rest materiaal om eventuele valse lucht te voorkomen. Een speciale kabel gemaakt waarop steeds twee fan’s zijn aangesloten. Alleen op één fan het tach signaal (gele draad) aangesloten naar de heatbooster. De twee heatboosters “praten” met elkaar via MQTT. Dus de fan’s draaien allemaal dezelfde snelheid.
Mijn vrouw voelde nu de warmte. Dus het eerste effect is bereikt😊
:strip_exif()/f/image/mxHGnw6pcvcPcPwuxnovycNm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOkgBqllgYc40AWkI10CDlbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=74
Met Sniffy kan je via MQTT de ruimtetemperatuur automatisch pushen naar de HeatBooster, een feature-request die hier ook vaak voorbij is gekomen
[ Voor 17% gewijzigd door Bazz0847 op 15-03-2024 23:57 ]
Mooi initiatief gebaseerd op een prima CO2-meter.Bazz0847 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:55:
Hierbij een kleine shameless plug van ons nieuwste brouwsel
Met Sniffy kan je via MQTT de ruimtetemperatuur automatisch pushen naar de HeatBooster, een feature-request die hier ook vaak voorbij is gekomenProductpagina moet ik nog wat verder opleuken met foto's en handleiding etc, daar ga ik dit weekend nog eens lekker voor zitten.
Gebaseerd op de Rovary RV2000P?
Enige minpuntje van de originele Rovary RV2000P vind ik overigens de mini USB-adapter, niet eens micro-USB of USB-C. Een mini USB-adapter is inmiddels wel erg achterhaald.
Is dit bij de Sniffy ook het geval?
Het is een iets andere uitvoering dan de Rovary, met name het display is verbeterd, en we hebben WiFi, MQTT en de WebApp toegevoegd.Lawrentz schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:40:
[...]
Mooi initiatief gebaseerd op een prima CO2-meter.
Gebaseerd op de Rovary RV2000P?
Enige minpuntje van de originele Rovary RV2000P vind ik overigens de mini USB-adapter, niet eens micro-USB of USB-C. Een mini USB-adapter is inmiddels wel erg achterhaald.
Is dit bij de Sniffy ook het geval?
Sniffy heeft inderdaad een mini-USB aansluiting, maar een USB naar mini-USB kabel en een USB-adapter (met USB-A aansluiting) worden meegeleverd. Je kunt dus iedere USB voeding gebruiken. De precieze stekker lijkt mij niet heel relevant toch?
[ Voor 13% gewijzigd door Bazz0847 op 16-03-2024 08:10 ]
Top spul Rovary! Esthetisch OKisch (geen Awair Element zeg maar), maar kwalitatief fantastisch. Zeer nette prijs je je vraagt voor hun bekendste product, zelfs dan met extra features!Bazz0847 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:55:
Hierbij een kleine shameless plug van ons nieuwste brouwsel
Met Sniffy kan je via MQTT de ruimtetemperatuur automatisch pushen naar de HeatBooster, een feature-request die hier ook vaak voorbij is gekomenProductpagina moet ik nog wat verder opleuken met foto's en handleiding etc, daar ga ik dit weekend nog eens lekker voor zitten.
inefficiënt(er) werken, maar net zoals jij kan ik niet vergelijken.
Wat wel een feit is (bij mijn 2800 mm convector met tussenschotten):
17 x 140 mm = 2380 mm - één Heatbooster = goedkoper
20 x 120 mm = 2400 mm - vermoedelijk 2 HB's = duurder
@Bazz0847 Een automatische kalibratie van de CO2 sensor?
Ik hoop dat je deze ook uit kan zetten.
Er zijn natuurlijk verschillende types "NDIR"-sensoren, de "optische"
en de nieuwere (goedkopere) PAS sensoren (o.a. Sensirion)
[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 16-03-2024 09:56 ]
Dit is een dual Beam NDIR.dunklefaser schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:48:
@kingtim Ik heb niet de indruk dat schuingeplaatste 140 mm fans op een 100 mm lamellenpakket
inefficiënt(er) werken, maar net zoals jij kan ik niet vergelijken.
Wat wel een feit is (bij mijn 2800 mm convector met tussenschotten):
17 x 140 mm = 2380 mm - één Heatbooster = goedkoper
20 x 120 mm = 2400 mm - vermoedelijk 2 HB's = duurder
@Bazz0847 Een automatische kalibratie van de CO2 sensor?
Ik hoop dat je deze ook uit kan zetten.
Er zijn natuurlijk verschillende types "NDIR"-sensoren, de "optische"
en de nieuwere (goedkopere) PAS sensoren (o.a. Sensirion)
Waarom zou je de automatische kalibratie uit willen zetten?
Een CO2-sensor gaat na verloop van tijd driften. Dit zou je willen herstellen.
Handmatige kalibratie kan ook.
Een CO2-sensor heeft van nature al een grotere afwijking dan bijvoorbeeld een thermometer of een multimeter.
Het meten van een echt nauwkeurige CO2-waarde met een CO2-sensor is eigenlijk onmogelijk, ook al omdat het meten van een CO2-waarde aan de andere kant van de ruimte alweer anders is.
Even wat specs van de Rovary RV2000P:
CO2 meetbereik: 0…5000 ppm
CO2 resolutie: 0 .. 1000: 1 ppm, 1000 .. 2000: 5 ppm, > 2000: 10 ppm
CO2 Precisie: 0 .. 3000 ppm: ± 5% of ± 50 ppm, >3000 ppm: ± 7%
Dit zijn voor zo'n bedrag prima waarden.
Verder nog het algemene topic "CO2-meters voor in huis.".
[ Voor 22% gewijzigd door Bazz0847 op 16-03-2024 14:31 ]
artikel 7.23 uitsluitend over CO2-meters in scholen!.
Misschien een belangrijke deelmarkt?
Zie ook de algemene draad over CO2-meters.
Ik weet bijna zeker dat een zelf/autocalibratie in normale gebruikte woningen hooguit toevallig een bruikbaar resultaat oplevert, in tegenstelling tot scholen waar 's nachts zelden iemand in de klaslokalen verblijft
en waar voldoende geventileerd wordt (hopelijk).
Als doelwaarde vandaag nog 400 ppm gebruiken? Ik denk het niet, eerder iets van 500 ppm
Anekdotisch:
En wat de sensordrift betreft heb ik blijkbaar geluk - ik kan hier 2 meters met elkaar vergelijken:
een tSense uit 2018 en een Aranet4 uit 2021 (beide single beam voor zover ik weet)
tot nu toe geen aanleiding gezien om handmatig te kalibreren.
Gelukkig kon ik op beide meters de auto-kalibratie functie uitschakelen
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 17-03-2024 10:06 ]
Ik denk dat je wat overdrijft.dunklefaser schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:51:
@Bazz0847 Hier moet ik je tegenspreken - het bouwbesluit gaat in
artikel 7.23 uitsluitend over CO2-meters in scholen!.
Misschien een belangrijke deelmarkt?
Zie ook de algemene draad over CO2-meters.
Ik weet bijna zeker dat een zelf/autocalibratie in normale gebruikte woningen hooguit toevallig een bruikbaar resultaat oplevert, in tegenstelling tot scholen waar 's nachts zelden iemand in de klaslokalen verblijft
en waar voldoende geventileerd wordt (hopelijk).
Als doelwaarde vandaag nog 400 ppm gebruiken? Ik denk het niet, eerder iets van 500 ppm.
Anekdotisch:
En wat de sensordrift betreft heb ik blijkbaar geluk - ik kan hier 2 meters met elkaar vergelijken:
een tSense uit 2018 en een Aranet4 uit 2021 (beide single beam voor zover ik weet)
tot nu toe geen aanleiding gezien om handmatig te kalibreren.
Gelukkig kon ik op beide meters de auto-kalibratie functie uitschakelen.
Het meetstation in Hawaii wordt vaak als referentie en ondergrens gebruik heeft gisteren nog 427.93 ppm gemeten..
https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/monthly.html
Automatische kalibratie in een NDIR werkt obv dual beam.
Dit houdt in dat de CO2-sensor zichzelf corrigeert op basis van een interne referentie.
Daar is niets mis mee.
/f/image/g9emuPcWGnmAe8SSlUC6svNx.webp?f=fotoalbum_large)
Handmatige en automatische kalibratie doe je niet binnen maar buiten.Ik weet bijna zeker dat een zelf/autocalibratie in normale gebruikte woningen hooguit toevallig een bruikbaar resultaat oplevert
Zie ook https://cdn.bfldr.com/FS4...4_User_Manual_v24_WEB.pdf
- During the manual calibration, the Aranet4 device must be exposed to fresh
outdoor air. Keep a distance of at least one meter from the device during the calibration process – no
humans, animals, or plants should be closer to the device during calibration.
- If the automatic calibration mode is used, the Aranet4 device needs to be exposed to fresh air at around
420 ppm (for instance, outdoors) for at least 8 hours each month.
Krijg je veel meer en waarschijnlijk uitgebreidere (competentere) antwoorden.
https://earth.nullschool.....58,5193/loc=4.872,52.566
In principe wel - maar dit is natuurlijk op een bepaalde hoogte en gemiddeld,Stillekracht schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:00:
Is deze site niet bruikbaar als referentiewaarde voor CO2?
https://earth.nullschool.....58,5193/loc=4.872,52.566
laatste waarde op mijn locatie 08:30 452 ppm.
Lokaal en rond je woning zijn grotere positieve! afwijkingen te verwachten en ook te meten.
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 18-03-2024 07:48 ]
:strip_exif()/f/image/OCBFtbAcoXYsCwsGKW8nIod5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OP3rkPAyecJRO1HuWmNX7gwa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uuWln0GdnHjhF9DTRPCq7Lz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het mooi weg te werken heb ik een aantal onderdelen geprint met mijn printer. Ik heb de 3d modellen zelf gemaakt en geupload naar printables. De link staat hieronder:
https://www.printables.co...r-fan-booster-heatbooster
[ Voor 10% gewijzigd door Guldan op 24-03-2024 14:07 ]
Kijk dit dan joh!Guldan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:07:
Nou het kost even moeite, maar dan heb je ook wat. Ik heb mijn radiator ook geupgrade met een heatfan. Installatie was super makkelijk. Hieronder het resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om het mooi weg te werken heb ik een aantal onderdelen geprint met mijn printer. Ik heb de 3d modellen zelf gemaakt en geupload naar printables. De link staat hieronder:
Goede afwerking zo

Ik gebruik de Heatbooster in combinatie met Home Assistant en MQTT Mosquitto. Dit draait allemaal prima.
Maar zodra ik HA update / opnieuw opstart is de Heatbooster niet meer beschikbaar in HA en begint de Heatbooster snel te knipperen. Ik kan de Heatbooster wel gewoon via de Browser en IP adres vinden (via Wifi). Maar dus niet meer in HA. Hoe kan ik dit oplossen?
LG Therma V HM091MR.U44
Heb je dit met PLA geprint? Want dat is niet aan te raden voor warmte toepassingen. Ik zou minstens PETG gebruiken.Guldan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:07:
Nou het kost even moeite, maar dan heb je ook wat. Ik heb mijn radiator ook geupgrade met een heatfan. Installatie was super makkelijk. Hieronder het resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat ligt dan waarschijnlijk niet aan HA maar eerder aan de Mqtt/mosquitto server. Start die wel mee op? Wat is het host systeem?AppieK schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:15:
Excuus als deze vraag al eerder is gesteld, ik kon het zo gauw niet vinden.
Ik gebruik de Heatbooster in combinatie met Home Assistant en MQTT Mosquitto. Dit draait allemaal prima.
Maar zodra ik HA update / opnieuw opstart is de Heatbooster niet meer beschikbaar in HA en begint de Heatbooster snel te knipperen. Ik kan de Heatbooster wel gewoon via de Browser en IP adres vinden (via Wifi). Maar dus niet meer in HA. Hoe kan ik dit oplossen?
Ik heb ook petg klaarliggen, maar mijn redenatie was dat het ergens op ligt en niet hangt. Dus als het wat soepeler wordt dan is dat tijdelijk geen probleem.Mistraller schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Heb je dit met PLA geprint? Want dat is niet aan te raden voor warmte toepassingen. Ik zou minstens PETG gebruiken.
Maar stel dat ik ooit nog het met magneten aan de onderzijde van de radiator zou monteren.. dan zou ik wel petg gaan gebruiken. Het is een beetje een modulair concept geworden dus ik zou nog magneet eindes kunnen toevoegen. Maar voor nu ben ik best tevreden.
Dit topic is gesloten.