Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.050 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:45

Seafarer

XXX

Vino75 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Bedankt voor je bezorgdheid en de opmerkingen die je geeft. Daar heb ik iets om op in te haken.

1. Het klopt wat je zegt maar is imo niet relevant als antwoord op mijn vraag. Ik heb het niet over convector radiator. Ik wil mijn echte convector optimaliseren, dus geen idee waarom je de radiator erbij haalt. sorry ;)
Je begint over @JayPe die heeft een radiator met convector lamellen vandaar mijn reactie. Ik dacht dat je een vergelijking zocht.
2, Klopt ook weer wat je zegt, maar ook weer niet relevant, want wil de bestaande fan setup optimaliseren. De waterflow blijft dus onveranderd in mijn voorbeeld van verschillende fanspeeds. Wederom sorry ;)
De waterflow constant, ligt eraan welke cv ketel je hebt anders heb je toch een variabel debiet.
3. Fans in overvloed in een commercieel product dus het moet werken. Ja sorry, misschien kan Jaga ook met minder fans toe als ze die een rok geven. Je gaat er vanuit dat bedrijven het altijd juist doen. Het doet zeker iets, maar mijn vraag is juist of het beter kan - tweaken dus. Dus als je het niet erg vindt beschouw ik ook dit als geen antwoord.
De dbe systemen hebben wel degelijk een "rok" het nieuwe model dan, het oude model niet. Ik ga nergens er vanuit dat bedrijven het juist beter doen dat maak je er toch zelf van. Ik heb geschreven dat bedrijven zelden onnodige componenten toevoegen. Dus volleggen zal toch nut hebben.
4. En ook hier rijst de vraag zou er net zoveel doorheen kunnen met minder fans als je een langere rok toe zou passen zodat de lucht alleen maar door HEEL de convector getrokken wordt. Je vergeet denk ik hoeveel m3 lucht zo'n P14 kan verplaatsen. Ja die dubbele lamellen geven meer weerstand, maar nog steeds geen antwoord op de vraag, helaas ;)
Die langere rok had ik hierboven al vermeld, Jaga doet dit nu ook. En heb zelf praktisch ervaren dat dit echt nodig is. betreffende P14 lucht opbrengst. De door de fabrikant opgegeven flow is bij 100% vrijblazend de flow bij dit soort ventilatoren neemt snel af met een beetje weerstand. Vandaar dat volleggen bij een convector verstandig is.
5. Hier bevestig je eigenlijk dat mijn theorie van een rok dus nog niet zo gek is. Slaap ik toch iets rustiger vanavond :)

Dus... mijn vraag blijft open staan, want antwoorden heb ik niet gehad - open deuren wel. Al waardeer ik wel de moeite die je genomen hebt.

Is er hier niemand die dit al eens geprobeerd heeft te bouwen? Of met rekenwerk/cijfers eea kan bevestigen/ontkrachten?
Van mij hoeft het niet eens cijfer matig bewezen te worden. Maar een oude man geloven op zijn onderdruk?
Ik zie dan een ventilator die teveel weerstand heeft en dus zijn rendement niet haalt.

https://www.jaga.nl/producten/dbh-upgrade/

Disclaimer: ik noem Jaga maar heb hier geen belang bij. Het had net zo goed een Alumaxx kunnen zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Church of Noise schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Niks te maken met valse lucht dus.
Met Valse Lucht doel ik niet op een te veel aan debiet, of overschot aan afzuiging over de lamellen.

Met valse lucht bedoelde ik: lucht die niet langs lamellen wordt gezogen, maar vanaf de zijkanten van de ventilatoren. Wel lucht verplaatsing dus, maar niet langs een heet/warm oppervlak. Echt verspilde energie.

Dat er een optimum is in de hoeveelheid energie die je in de ventilatoren steekt, en de warmte overdracht van radiator naar lucht, geloof ik ook: net als elke warmte wisselaar wordt de verblijftijd op een gegeven moment bepalend

Echter, radiatoren en conventors moeten het van origine van enkel warmte stroming hebben: daarvoor is best wel een grote delta T nodig. Lucht neemt dan wel in dichtheid af, maar voor je daardoor in de lucht daadwerkelijk meetbare stroming bereikt,.. daarbij is elke ventilator al een stap vooruit.

Wat we natuurlijk wèl allemaal willen: met zo min mogelijk middelen, zo veel mogelijk bereiken. Middelen zijnde energie, materialen of tijd ;-)

En daarmee, voor nu, welterusten. Vandaag bevestiging gekregen van verzending. Misschien morgen wel in huis: de SDR heatbooster. Kan ik fijn gaan experimenteren. Aaneengesloten of met tussenruimten.

Dank tot zover alvast, voor het mee filosoferen ;-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vino75
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 14:33
JayPe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Met Valse Lucht doel ik niet op een te veel aan debiet, of overschot aan afzuiging over de lamellen.

Met valse lucht bedoelde ik: lucht die niet langs lamellen wordt gezogen, maar vanaf de zijkanten van de ventilatoren. Wel lucht verplaatsing dus, maar niet langs een heet/warm oppervlak. Echt verspilde energie.

Dat er een optimum is in de hoeveelheid energie die je in de ventilatoren steekt, en de warmte overdracht van radiator naar lucht, geloof ik ook: net als elke warmte wisselaar wordt de verblijftijd op een gegeven moment bepalend

Echter, radiatoren en conventors moeten het van origine van enkel warmte stroming hebben: daarvoor is best wel een grote delta T nodig. Lucht neemt dan wel in dichtheid af, maar voor je daardoor in de lucht daadwerkelijk meetbare stroming bereikt,.. daarbij is elke ventilator al een stap vooruit.

Wat we natuurlijk wèl allemaal willen: met zo min mogelijk middelen, zo veel mogelijk bereiken. Middelen zijnde energie, materialen of tijd ;-)

En daarmee, voor nu, welterusten. Vandaag bevestiging gekregen van verzending. Misschien morgen wel in huis: de SDR heatbooster. Kan ik fijn gaan experimenteren. Aaneengesloten of met tussenruimten.

Dank tot zover alvast, voor het mee filosoferen ;-)
Je slaat de spijker op zijn kop @JayPe met hoe jij valse lucht beschrijft. Zo sta ik er dus ook in. Ik vemoed dat mijn fans boven de 60%, vanwege de weerstand van de lamellen, meer lucht van de zijdes trekken en dat in die laatste 40% fanspeed het rendement daarom zo slecht is.

@Seafarer draagt, in zijn reply, aan dat nieuwe jaga modellen nu ook een "rok" hebben. Dat was de relevante info die de theorie van de "rok" bewijst. Dank daarvoor @Seafarer _/-\o_ . Het einige wat ik hier zag waren foto's van fans direct op convectors/radiators of kastjes met fans direct op de convectors zonder een "rok" om die "valse lucht" te voorkomen. Wat ik zelf nu ook heb.

Ik denk dat ik ergens eens wat tijd moet gaan vinden/maken om dan maar aan het knutselen te gaan om te weten te komen of er met het gebruik van een een "rok" toch niet bezuinigd kan worden op het aantal fans vs mijn huidige setup zoveel mogelijk fans zonder "rok" rechtstreeks op de lamellen, terwijl ik een vergelijkbaar resultaat haal (lees: DeltaT bij 60% en verbeterde deltaT op 100%).
Daarna zou ik dan nog willen testen of extra fans toevoegen, net zoveel "opbrengst per fan" oplevert als het aantal fans waarbij ik in de eerste test op uit ga komen. Nu eerst tijd vinden...

Bedankt voor jullie reacties. Die hebben mij zeker geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
MartinPTweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Oh, had ik erbij moeten zeggen, dit is op m'n PC. Op de telefoon is het portrait makkelijker en duidelijker dan landscape, dan is er te weinig ruimte in de hoogte.
Als ik op mijn computer kijk dan zoom ik simpelweg in: dan schaalt de hele UI en wordt het nuttige deel van het scherm ook breder.
(mac: Command-+, Windows, ctrl-scrollwieltje). Safari onthoudt dat per site, dus 1 keer instellen en daarna gaat het altijd goed, mogelijk hebben andere browsers ook een dergelijke instelling per pagina?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:30
ocaj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:18:
[...]

Als ik op mijn computer kijk dan zoom ik simpelweg in: dan schaalt de hele UI en wordt het nuttige deel van het scherm ook breder.
Ja, dat klopt. Maar ik zoek niet naar groter, ik zie graag meer detail/resolutie.
Deze twee plaatjes zijn resp. 100% en 500% geschaald in de browser.
Het aantal data punten blijft dan hetzelfde, dus wel groter maar niet meer resolutie.
Beide screenshots zijn iets meer dan 5000 pixels breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ApB3ZyZcVUMLR__-BzkSIlc1i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2HFQcvxucnCfL53bBbMLioX4.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri0JpRk1I7rLWHlD4wX53r2tB2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8NVkZbTvE4aPOEZadpNeRvb.png?f=fotoalbum_large

Tenslotte de view met aangepast style sheet op maximale breedte. 100%, maar veel meer datapunten/resolutie. Doordat ik aan het schalen ben geweest op die pagina is er nu veel detail verdwenen, op een of andere manier is de grafiek aangepast. Ik had nog wel een eerdere van vanmorgen, daar zie een dipje op ongeveer 06:40, dat was voor het schalen ook nog goed zichtbaar op maximale width van de chart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0V11yyZf37ISBHaXeXL74oYPH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3i3b6OVl3Fpnzj0OohGK6uP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
De logfrequentie is 1 datapunt per 10 minuten, die kan ik niet verder uitbreiden door de geheugenbeperkingen van de chipset :) Hij logt 48 uur, en iedere 10 minuten. Als je meer data wil kun je via MQTT loggen.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:39
Ik heb drie HeatBoosters in de woonkamer. Zou graag de mogelijkheid hebben om de ventilatorsnelheid van alle drie met een druk op de knop aan te passen als ik in de ruimte ben of deze verlaat. De snelheid, Shmax of een boostmode, zal denk ik wel in de configuratiewizzard aangepast/geactiveerd moeten worden omdat ze moeten uitschakelen als er geen warmtevraag is. Alle andere functionaliteit kan blijven werken.
Ik heb Home Assistant maar geen idee of en hoe dit mogelijk is.
Iemand die hier een oplossing voor heeft en deze wil delen, of is dit iets wat niet mogelijk is?

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

@mmun , dat kan op zich redelijk makkelijk met een automation in Home Assitant.

Je zou bvb kunnen instellen dat bij binnenkomen, de boostmodus uitgeschakeld wordt, of dat de manuele modus ingeschakeld wordt en een bepaalde snelheid wordt gekozen. (ik doe dat bvb wanneer de dehumidifier aan staat, dan zet ik de HeatBooster in manuele modus en aan 60% om zo te helpen de nabije handdoeken te helpen droogblazen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinPTweak
mmun schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:20:
Ik heb drie HeatBoosters in de woonkamer. Zou graag de mogelijkheid hebben om de ventilatorsnelheid van alle drie met een druk op de knop aan te passen .....
Je kan voor elke booster een paar bookmarks maken. Moet je wel drie keer klikken, 1 klik per booster.

Fans aan op 34%
http://192.168.178.149/se...PEED=34&FAN_CONTROLMODE=1

Fans uit
http://192.168.178.149/se...SPEED=0&FAN_CONTROLMODE=1

Dit is de rest API die je vanuit de browser ook direct kan aanroepen.
Elke instelling die je in de browser pagina van de booster kan instellen doet dat met de rest API, diverse commando's dus.

Dit zet room temperature control aan, 0 is weer uit.
http://192.168.178.149/setStatus?AMBIENTCONTROL_ENABLE=1

Dit zet manual control uit, 1 is aan.
http://192.168.178.149/setStatus?FAN_CONTROLMODE=0

Wat de API argumenten zijn kan je makkelijk xien door de status van je booster op te vragen.
http://192.168.178.149/getStatus
Dan krijg je deze json terug, waar de argumenten in staan met hun huidige waarde.
{
"T_AMB": "21.78",
"T_IN": "22.57",
"T_OUT": "22.51",
"T_DELTA": "0.06",
"T_CHIP": "38.4",
"NODE_NAME": "HeatBooster01",
"FW_VERSION": "v2.5.0",
"CONFIGURATION_MODE": 0,
"OPERATING_MODE": 3,
"MQTT_RECONNECTS": 0,
"FAN_ENABLED": 0,
"FAN_SPEED": "0",
"FAN_CONTROLMODE": 1,
"FAN_BOOSTMODE": 0,
"AMBIENTCONTROL_TEMP": "19.50",
"AMBIENTCONTROL_ENABLE": 0,
"WIFI_SCAN_STATUS": 0,
"HEAP_FREE": 176912,
"HEAP_MINFREE": 130196,
"HEAP_MAXALLOC": 151540,
"WIFI_TEST_STATUS": 2,
"WIFI_TEST_IP": "192.168.178.149",
"WIFI_TEST_RSSI": "-45",
"WIFI_HOSTNAME": "HeatBooster01-30F334"
}

Geen HA, dus geen idee hoe je dat daar kan doen. Dit is de elementaire versie :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Bazz0847 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:47:
De logfrequentie is 1 datapunt per 10 minuten, die kan ik niet verder uitbreiden door de geheugenbeperkingen van de chipset :) Hij logt 48 uur, en iedere 10 minuten. Als je meer data wil kun je via MQTT loggen.
Maarruh... :-).
Dat gebeurt volgens mij pas als het aantal pixels wat plotly tot zijn beschikking heeft ervoor zorgt dat er gemiddeld moet gaan worden op 10 minuten.
Op het moment dat er nog genoeg pixels zijn om niet te hoeven middelen zie je de datapunten nog die getStatus elke 2 seconden ophaalt.
Plaatje hieronder, op de achtergrond 5000 pixels breed, 1200 hoog.
Op de voorgrond de gewone 290 pixels breed en 400 hoog.
Op de achtergrond is er nog geen aggregatie van datapunten geweest, op de voorgrond wel.
Dat zie je mooi aan de Fan.speed die ik van 100 naar 50 had gezet (beetje een het spelen met de eerste radiator :) ).
Op de achtergrond nog recht naar beneden (op de basis van een twee seconden verschil tussen 100 en 50), terwijl de overgang van 100 naar 50 op de voorgrond (jouw) 10 minuten lijkt te duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kcbxSSYAC0Jkzt_yrNIeEHjMZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uECULliuHoqviyG0FLnlBrYp.png?f=fotoalbum_large

Detail datapunten, 3(!) seconden uit elkaar (uit de achtergrond browser van hierboven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPPgZ7svHvpr_U2LMxI3nDzB2Gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/588Zpo8nQmckdWJO1v02K2hG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 18:27
Inmiddels de boel in de convectorput gelegd, met een beter resultaat dan de T32. Ook hier heb ik flink moeten experimenteren om het geluid naar beneden te krijgen. Uiteindelijk heb ik een werkbare setup gevonden geinspireerd door deze post:
Cella schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:55:
[...]

Gewoon idd op de convector leggen, met wat stukjes tochtstrip er onder en aan elkaar koppelen met tiewraps. Bij mijn eerste heatbooster heb ik de fans met twee kunststof L-profielen aan elkaar gekoppeld: een avond werk. Daarna zag ik het licht en was ik per radiator in 10 minuten klaar! En verder geen verschil in stabiliteit of geluid.
Wat ik hier nog aan toe heb gevoegd is een stukje isolatiemateriaal tussen de fans zelf. Ik heb daarvoor buisisolatie in vier kwarten gesplitst en toen op maat geknipt zodat het precies tussen twee fans past. Daarmee voorkom ik dus contactgeluid tussen de fans zelf.

Het is echt essentieel dat de fans niet de scheidingswand aanraken. Bij het geringste contact wordt meteen een diepere ondertoon toegevoegd aan het geluid. Veel van het geluid is ook gewoon het blazen van de lucht door het kanaal. Ik had zelf nog wel een leuk idee: de plaat geheel bekleden met ontdreuningsmateriaal wat ze ook in auto's gebruiken. Ik kwam bijvoorbeeld op een product genaamd Vibraflex. Geen idee of het ook werkt voor deze toepassing, maar dat leek me wel een leuke.

Verder denk ik dat het ook het bijstellen van verwachtingen is. Stil zal het nooit worden. Bij 25% hoor je ze niet en 30% nauwelijks. Bij hoger hoor je ze duidelijk (tot 60% acceptabel indien het niet te lang duurt), maar ja dat is vrees ik inherent aan de oplossing. Verder krijg je inderdaad resonanties bij bepaalde snelheden en kun je daar wat omheen werken via de settings van de heatbooster. Maar eigenlijk wil je het liefste natuurlijk niets horen. En dan blijft denk ik alleen vloer- of wandverwarming over als alternatief om lagere aanvoertemperaturen te halen; de spullen van Jaga zullen ook niet geluidsloos zijn en fancoils maken waarschijnlijk ook kabaal. Airco's (als alternatief voor verwarming) waarschijnlijk ook. Ik laat dit eens een tijdje draaien en kijken hoeveel last ik er nu eigenlijk echt van heb.

Hier wat foto's van de setup. Waarschijnlijk kan het allemaal nog een stuk beter door alles op elkaar te laten aansluiten, maar dan moet ik wat gaan aanpassen in de ophanging. Ook had ik natuurlijk liever de convector aan de raamkant gehad |:( , maar dat is iets voor versie 3.0 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlA9jsb88Zb2vm7OjSmFS6GTsYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzYjbPWcAsB4wstoIBoekmna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xewceFZEhgxmt0TqatwrD3QDDa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8cdnUCekwWE9eNdvoZz5AM4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
MartinPTweak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Maarruh... :-).
Dat gebeurt volgens mij pas als het aantal pixels wat plotly tot zijn beschikking heeft ervoor zorgt dat er gemiddeld moet gaan worden op 10 minuten.
Op het moment dat er nog genoeg pixels zijn om niet te hoeven middelen zie je de datapunten nog die getStatus elke 2 seconden ophaalt.
Plaatje hieronder, op de achtergrond 5000 pixels breed, 1200 hoog.
Op de voorgrond de gewone 290 pixels breed en 400 hoog.
Op de achtergrond is er nog geen aggregatie van datapunten geweest, op de voorgrond wel.
Dat zie je mooi aan de Fan.speed die ik van 100 naar 50 had gezet (beetje een het spelen met de eerste radiator :) ).
Op de achtergrond nog recht naar beneden (op de basis van een twee seconden verschil tussen 100 en 50), terwijl de overgang van 100 naar 50 op de voorgrond (jouw) 10 minuten lijkt te duren.

[Afbeelding]

Detail datapunten, 3(!) seconden uit elkaar (uit de achtergrond browser van hierboven).
[Afbeelding]
Nee, het loginterval is intern altijd 10 minuten. Echter, zodra je het venster open hebt in de browser wordt het interval 2.5 seconden - voor de periode dat je het venster open hebt wordt de logging afgehandeld door de webbrowser zelf (hij gebruikt dan actuele ipv historische data). Dus als je meer logresolutie wil moet je echt met MQTT aan de slag, of je browser permanent open laten staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:08
Bazz0847 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Nee, het loginterval is intern altijd 10 minuten. Echter, zodra je het venster open hebt in de browser wordt het interval 2.5 seconden - voor de periode dat je het venster open hebt wordt de logging afgehandeld door de webbrowser zelf (hij gebruikt dan actuele ipv historische data). Dus als je meer logresolutie wil moet je echt met MQTT aan de slag, of je browser permanent open laten staan :P
Of de API met een frequentie naar eigen inzicht gebruiken en de resultaten zelf ergens wegschrijven?
code:
1
curl http://192.168.4.1/getStatus
.
Disclaimer: Ik heb de HeatBoosters nog niet en kan de werking en resultaten niet zelf controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Bazz0847 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Duidelijk! Wat veroorzaakt het kantelpunt dat de browser op een gegeven moment besluit de logdata (10 min interval) uit het device te laten zien? Dat lijkt iets aan de browser kant te zijn omdat de wijziging van resolutie (meer width+height) in de browser een langere tijd gebruik van actuele logdata via getStatus mogelijk maakt.
Is dat dan een instelling van plotly? In theorie kan je in de browser al het memory opmaken voor de datapunten. En dan een scrollbar horizontaal zodat je langer, over een grotere periode, naar de 2,5 seconde data kan kijken?

Ik ga hier misschien wat lang over door, maar dit is mijn eerste radiator en ik probeer wat ik zie in de browser te gebruiken om iets te snappen van wat er gebeurt met de lucht, het water en de T.delta met en zonder ventilatoren. Als de chart naar 10 minuten gaat is dat niet meer echt mogelijk.

En ja, elke minuut haal ik de data ook op via getStatus, maar het is eenvoudiger om naar de standaard chart te kijken, mits de resolutie... :)

Ik ga zo een testje doen met 7.500 width, kijken hoe lang dat detail blijft geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CODyK7yXryqwNh7NlstUpgiZb4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmHIKoCbAdThtiRKwb4elhKQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
Lawrentz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:46:
[...]

Of de API met een frequentie naar eigen inzicht gebruiken en de resultaten zelf ergens wegschrijven?
code:
1
curl http://192.168.4.1/getStatus
.
Disclaimer: Ik heb de HeatBoosters nog niet en kan de werking en resultaten niet zelf controleren.
Thanks, dat loopt ook op de achtergrond. Nu per minuut maar als ik zelf charts ga maken dan is het denk ik beter om naar 5 seconden te gaan. Er gebeurt zoveel :)

Dat getypt hebbende, interval naar 5 seconden gezet voor de test van straks.
Dit is in Macrodroid op een oude telefoon, via Onesync komen de json files op de Onedrive en die data zet ik dan op een echt lokale directory af en toe om vanaf daar analyse te doen.
De telefoon draait 24 uur zodat de PC dit niet hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:12
Voordat je van alles gaat programmeren, zou mijn suggestie zijn om ook eens naar Home automation te kijken. Koop een simpele Raspberry PI (3B+ of 4) en installeer de software. Die heeft een ingebouwde MQTT server waar alle informatie samenkomt. Je kan bijvoorbeeld, vrij simpel, ook de informatie van meerdere HB samenvoegen in 1 grafiek. Ik heb sensoren op mijn vloerverwarmingzones geplakt en vergelijk die met HB-info.
Ik heb zelf geen ervaring met aansturen, maar andere in dit topic wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
samtman schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:53:
...Maar eigenlijk wil je het liefste natuurlijk niets horen...
Ik heb nog 2 convectors te doen, nu bezig met test op een radiator.
Daar even met 100% fans gedraaid en dat is wel luid.
Maar aan de andere kant, als ik dat hoor kan ik ook denken dat ik gas aan het uitsparen ben :)

Voor de radiator gebruik ik hoekprofielen (40/40) waar de fans in liggen, nu nog even los.
Het hoekprofiel zit vast aan de radiator onderkant met magneetjes van 1 bij 1 cm. Dat past mooi aan de onderrand van de radiator.

Voor de convector dacht ik om de magneetjes op de fan te lijmen en daarna eronder te hangen.
Een of twee millimeter uit elkaar, dan beïnvloeden ze elkaar ook niet.

Heb jij ook aan de onderkant de mogelijkheid om ze te plaatsen? Zo ja, waarom dan bovenop? Lawaai zal dan wat meer zijn dan eronder?

100% is 30dB (telefoon onder radiator op de grond), 75% is ong. 25dB, 50% ong. 19dB, 25% 8dB, 0% 1dB.
Dit is dan een baseline om te kijken of isolatie helpt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Maarten60 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:52:
Voordat je van alles gaat programmeren, zou mijn suggestie zijn om ook eens naar Home automation te kijken. Koop een simpele Raspberry PI (3B+ of 4) en installeer de software. Die heeft een ingebouwde MQTT server waar alle informatie samenkomt. Je kan bijvoorbeeld, vrij simpel, ook de informatie van meerdere HB samenvoegen in 1 grafiek. Ik heb sensoren op mijn vloerverwarmingzones geplakt en vergelijk die met HB-info.
Ik heb zelf geen ervaring met aansturen, maar andere in dit topic wel.
Bedankt, ik weet dat ik moeilijk doe.
Ik heb diverse PI's liggen maar met HA heb ik slechte ervaringen (lang geleden). Misschien moet ik het nog eens gaan proberen.
Het programmeren valt wel mee, heb diverse stukjes code liggen, de chart is makkelijk gemaakt in Excel (5 seconden api call).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llp2O4NgD6TtyVASTnn5lFx3ogM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXbPBJBgEuHq23UdQitaMSjV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
De chart van Bas is mooier in 7.500 pixels :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEB78TiH4VlgfeQA1VOOQNqbOcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKKtiFaHegbga2YRfg1flADo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
MartinPTweak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Bedankt, ik weet dat ik moeilijk doe.
Ik heb diverse PI's liggen maar met HA heb ik slechte ervaringen (lang geleden). Misschien moet ik het nog eens gaan proberen.
Mijn ervaring is dat we als tweaker per saldo 'moeilijk doen', dus geen probleem. En dat is natuurlijk deel van de lol >:)
Ik herken deels je slechte ervaringen met HA. Ik had eerst een HA core installatie maar dat gaf constant gedoe omdat HA niet er consistent is in versie beheer (mijn opinie). Ik heb nu een dedicated RPI met hun dedicated Debian versie en dat werkt behoorlijk. Upgrades (meerdere per maand) sla ik over want dat kost iedere keer weer aandacht. (mijn opinie)
Als je HA beetje stabiel houdt vind ik het voordeel dat je meerdere infobronnen snel kan combineren.

edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Maarten60 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:01:
[...]
Als je HA beetje stabiel houdt
Dat was inderdaad een probleem.
Als er csv bestanden op mijn PC staan raak ik nooit data kwijt, dat was één van de problemen.
Als je zelf de ingestie doet veranderd er ook niets, tenzij je zelf iets veranderd :).

Maar ik zag ergens hier, in dit topic geloof ik, een mooi HA dashboard, dat is dan wel weer mooi.

Eerst maar wat meer leren van de setup rondom de heatbooster, target is 2 radiatoren en 2 convectors.
Om te kijken wat er gebeurt als mijn CV temp langzaam naar warmtepomp temperatuur gaat....

Ga zo maar het raam openzetten, duurt te lang totdat het weer 19 graden is voor dezelfde run maar nu met ventilatoren aan in temperatuur mode....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpjeter
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:35
Jan kruize schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:20:
Ik kan dankzij hulp in dit forum sinds vrijdag met Domoticz alle info over ingangstemperatuur uitgangstemperatuur en meer dingen zien. Het enige wat ik nu graag wil is dat ik met behulp van de ruimte temperatuur (extern) de snelheid van de fans zonder verdere invloed van regelingen uit de heatbooster de snelheid van de fans kan regelen. Kan dit en zo ja, hoe? Alvast hartelijk dank.
Je kunt met de MQTTMapper plugin in Domoticz de ventilator snelheid manueel instellen met de onderstaande toevoeging in het MqqtMapper.json bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    "Ventilator snelheid ref": {
        "topic": "'NodeName'/fan-speed-ref",
        "options": {"ValueMin":"0","ValueMax":"100", "ValueUnit":"%"},
        "type": "242", "subtype": "1", "switchtype": "0",
        "set": {"topic": "'NodeName'/fan-speed-ref"},
        "mapping": {"item": ""}
    },

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 18:27
MartinPTweak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Maar aan de andere kant, als ik dat hoor kan ik ook denken dat ik gas aan het uitsparen ben :)
Ja zo had ik het nog niet "bekeken". Goud :*)

Inmiddels weer een halve dag verder en de sensoren aangesloten. Eerst experimenteerde ik zelf met snelheden en vond ik het geluid tegenvallen. Maar nu de sensoren zijn aangesloten en de heatbooster de snelheid moduleert, heb ik er eigenlijk nauwelijks last van. De snelheden blijven onder de 50% en meestal een stuk lager. Dus ja dan is er nauwelijks geluid. Ik kan het mij inbeelden, maar voor mijn gevoel is het nu een stukje behaaglijker aan de kant waar de convector staat. Dus tot nu toe kan ik de implementatie op de convector wel een succes noemen.
Heb jij ook aan de onderkant de mogelijkheid om ze te plaatsen? Zo ja, waarom dan bovenop? Lawaai zal dan wat meer zijn dan eronder?
Eigenlijk heb ik gewoon gekopieerd wat de meeste mensen doen bij de Jaga's en dat is ze er bovenop leggen. Dat is natuurlijk qua implementatie het makkelijkste; gewoon erop leggen met een stukje tochtstrip ertussen en klaar. Eronder is ook weinig plek.
[...]
100% is 30dB (telefoon onder radiator op de grond), 75% is ong. 25dB, 50% ong. 19dB, 25% 8dB, 0% 1dB.
Dit is dan een baseline om te kijken of isolatie helpt of niet.
Misschien dat ik daar later nog eens mee ga experimenteren, maar voor nu laat ik het denk ik voor wat het is. Mocht iemand willen experimenteren met het isoleren van de zijkanten, ik vond op Aliexpress allerlei plakisolatie via "noise deadening car" en op de Duitse Amazon via "schalldämmung auto".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 14:58
m-ruiter227 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:
Wauw wat een geweldig project dit ! Hulde.

Is er al / is iemand al bezig met een app voor Homey ?
Hallo @m-ruiter227 en andere Homey gebruikers,
Ik zit met dezelfde vraag; ben jij/zijn jullie daar mee verder gekomen?

Nu heb ik de Heatbooster regelunit draaiende en overweeg een Homey Pro 23 aan te schaffen. Alvorens deze aan te schaffen ben ik mij een beeld aan het vormen of de Homey (Pro) overweg kan met de Heatbooster.

[ Voor 5% gewijzigd door HarryInia op 04-02-2024 21:18 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:29
Hallo allemaal,
Ik heb dit topic eens aandachtig doorgelezen, aangezien ik mijn woning aan het klaarmaken ben om mogelijk van het gas af te gaan. Ik heb geen vloerverwarming en ben voorlopig ook niet van plan mijn houten vloer eruit te breken om dat te gaan installeren.
Dus dan maar mijn Radiatoren/convector upgraden of vervangen.

Nu heb ik inmiddels een heatbooster in bestelling, en 15 Arctic P12 PMW PST fans. Deze ga ik binnenkort op de convector plaatsen. De convector is iets meer dan 12cm breed, dus dat moet net gaan passen. Lengte is ongeveer 240cm en daar wil ik dan de fans in sets van 5 (60cm) op gaan leggen, met 20 cm tussen elke set in. Dat zou genoeg moeten afdekken, aangezien de convector bestaat uit 2 delen.

Nu wil ik de oude radiatoren misschien toch gaan vervangen. Ze zijn allemaal uit de jaren 80 en sommige zelfs zonder lamellen tussen de panelen.
Zo heb ik een T20 van 70x90cm. Nu dacht ik deze te vervangen voor een Jaga Strada Hybrid 16 van 65x80.
Alleen het verschil tussen deze Hybrid en een standaard versie is 280 euro. Daar kan ik natuurlijk prima vier 14cm Arctics in kwijt met nog een heatbooster en voeding. Totale kosten van dit zou ongeveer 100 euro zijn. Bespaar ik 180 euro.

Zou dit dezelfde werking (of zelfs beter) geven als de Jaga DBH optie, of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 12:06
Pirelly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:49:

Alleen het verschil tussen deze Hybrid en een standaard versie is 280 euro. Daar kan ik natuurlijk prima vier 14cm Arctics in kwijt met nog een heatbooster en voeding. Totale kosten van dit zou ongeveer 100 euro zijn. Bespaar ik 180 euro.

Zou dit dezelfde werking (of zelfs beter) geven als de Jaga DBH optie, of zie ik wat over het hoofd?
Jaga is heel fancy, handmatig in te stellen met mooie lampjes. Klik en klaar systeem. Werkt ook als je niet weet wat een computer is.
Mijn schoonouders hebben de DBH upgrade door het hele huis en dat is denk ik in hun situatie ook verstandig. Ik heb de Heatbooster en dat is goed passend bij mij :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:33
Pirelly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:49:
Hallo allemaal,
Ik heb dit topic eens aandachtig doorgelezen, aangezien ik mijn woning aan het klaarmaken ben om mogelijk van het gas af te gaan. Ik heb geen vloerverwarming en ben voorlopig ook niet van plan mijn houten vloer eruit te breken om dat te gaan installeren.
Dus dan maar mijn Radiatoren/convector upgraden of vervangen.

Nu heb ik inmiddels een heatbooster in bestelling, en 15 Arctic P12 PMW PST fans. Deze ga ik binnenkort op de convector plaatsen. De convector is iets meer dan 12cm breed, dus dat moet net gaan passen. Lengte is ongeveer 240cm en daar wil ik dan de fans in sets van 5 (60cm) op gaan leggen, met 20 cm tussen elke set in. Dat zou genoeg moeten afdekken, aangezien de convector bestaat uit 2 delen.

Nu wil ik de oude radiatoren misschien toch gaan vervangen. Ze zijn allemaal uit de jaren 80 en sommige zelfs zonder lamellen tussen de panelen.
Zo heb ik een T20 van 70x90cm. Nu dacht ik deze te vervangen voor een Jaga Strada Hybrid 16 van 65x80.

Ik heb exact hetzelfde gedaan, oude radiator vervangen door een Jaga Strada met Heatbooster. Scheelt een hoop geld t.o.v. Jaga Strada DBH, vooral als je op internet goed een beetje zoekt naar een goede prijs.

Kan niet oordelen of Heatbooster sturing 'beter' werkt omdat ik DBH nooit heb gehad, maar je hebt het wel helemaal zelf in de hand, werkt goed m.b.t. vermogensafgifte, en integreert met smarthome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ja, precies.
Ik zou bij m'n ouders ook voor kant en klaar gaan.
Maar zelf hou ik wel van een beetje tweaken.
Echter, als het eenmaal draait, wil ik er niet elke week mee bezig moeten zijn.
Enige wat ik me afvraag is hoe de Jaga ventilators gedimensioneerd zijn? Zijn ze precies net zo breed als de convector? Maken ze meer lawaai als de arctic optie?

In mijn situatie zou ik beneden alles vervangen door Strada (met dbh of HeatBooster) en boven alles standaard Strada's. Daar kan ik eventueel later nog fans inbouwen, als dat nodig mocht zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Pirelly op 05-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aitoh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05 11:04
Hoi hoi!

Ik wil de heatbooster en fans gaan bestellen. Maar ben nog even aan het twijfelen wat ik nodig heb.

Paar vraagjes die ik heb:
  • Hebben jullie mooie links voor aanbiedingen voor fans?
  • Maakt het uit of ik P8 of P12 neem voor mijn radiatoren?
  • *P12 is goedkoper momenteel dan P8. 5 fans 25,- tov 36,-
  • Hoeveel fans raden jullie aan per radiator?
  • Nog andere tips?
Gegevens:
  • Huiskamer 45m2 (10x5,5m - gang en toilet)
  • Aan uiteinde lange zijde raam 2,5m per kant
  • * Onder elk raam radiator 250x40x8,5cm(5cm binnendiameter)
  • Gas Ketel Xtreme 36
  • * Lyric T6 modulerend aangesloten
  • Hoekhuis 1974, beton/baksteen. Geen spouwmuur isolatie.
Zouden jullie deze nieuweling willen helpen? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Aitoh op 05-02-2024 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:07
Aitoh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:42:
Hoi hoi!

Ik wil de heatbooster en fans gaan bestellen. Maar ben nog even aan het twijfelen wat ik nodig heb.

• Nog andere tips?
Gegevens:
  • * Onder elk raam radiator 250x40x9cm(7cm binnendiameter)
  • Gas Ketel Xtreme 36
12cm gaat natuurlijk niet passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aitoh
elektriekert schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:48:
[...]

12cm gaat natuurlijk niet passen
Die van past er natuurlijk ook niet in. Maar ze komen er tegenaan aan de onderkant ;)
Ik ben geen aerodynamica expert. Vraag is, is de airflow van een P fan 8cm in 7 cm sleuf beter is dan dat je een grotere fan hebt die zowel erin als er net naast blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
NoobSchijtbot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:52:
@Bazz0847 Dank voor dit geweldige product! Ik heb de HeatBooster aangeschaft ter vervanging van 4 SpeedComforts, en i.c.m. met 10 Arctic P14 PWM PST wordt het merkbaar sneller en prettiger warm in de woonkamer. In het begin was de wifi verbinding niet stabiel, dit is opgelost met firmware 2.2.6, dus ook dank daarvoor.

Voor degenen die de Boost mode op een vast tijdstip willen aanzetten en geen Home Assistent o.i.d. gebruiken, maar wel in het bezit zijn van een iOS device kun je dit instellen d.m.v. Siri Shortcuts / Opdrachten.

Om de Boost mode aan te zetten voeg je de volgende opdracht toe:

[Afbeelding]

Voor het uitzetten moet je een soortgelijke opdracht toevoegen, alleen eindigt de URL dan op FAN_BOOSTMODE=0.

Vervolgens kun je een automatisering op basis van tijd instellen om deze opdrachten te triggeren:

[Afbeelding]
Briljante tip, dank!

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Pirelly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:31:
Ja, precies.
Ik zou bij m'n ouders ook voor kant en klaar gaan.
Maar zelf hou ik wel van een beetje tweaken.
Echter, als het eenmaal draait, wil ik er niet elke week mee bezig moeten zijn.
Enige wat ik me afvraag is hoe de Jaga ventilators gedimensioneerd zijn? Zijn ze precies net zo breed als de convector? Maken ze meer lawaai als de arctic optie?

In mijn situatie zou ik beneden alles vervangen door Strada (met dbh of HeatBooster) en boven alles standaard Strada's. Daar kan ik eventueel later nog fans inbouwen, als dat nodig mocht zijn.
Ik heb het niet zo pietje precies uitgezocht. Op de plaatjes lijken ze precies even groot als de lamellen maar dan incl alu omhuizing, zal misschien enkele millimeters schelen.

Qua geluid schat ik dat de arctics iets stiller zijn maar het lastige is dat je bij Jaga geen idee hebt op wel % van de max ze draaien. Zoals velen beschreven hebben zijn er specifieke frequenties waarop lamellen bijvoorbeeld beginnen te 'zingen' of resoneren. Bij Jaga heb je daar vermoedelijk weinig tot geen sturing op, bij de HB wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Hmm, dat is inderdaad waar. En met het oog op leuk tweaken en ook nog eens geld besparen, neig ik nu naar de doe het zelf methode met arctic fans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Zou ik dus ook gewoon doen hoor! Tenzij je echt digibeten hebt of mensen die graag even kunnen bellen met een klantenservice zou ik lekker voor de HB gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtvHo_kpyZIJOBcBDw7cfRWKvqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZadpSLNKH7WFMx6StWySfCL.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas, ik ga niet testen wat het verschil is tussen aaneengesloten of tegen elkaar: zie,ik bestel er nog 5 bij: drie links, 2 rechts, totaal 15 stuks, aaneengesloten, vol ( 15x60mm = 900mm )

De heatbooster is aangesloten en lijkt goed te werken, maar mijn hoofd kan ook truukjes met mij uithalen natuurlijk. Het lijkt in iedergeval echt sneller warm te worden, en in de deltaT meting zie ik ook echt een snellere daling als ik de fans op 100% laat draaien vs op 60%.

Probleem(pje): op 60% zijn ze echt wel duidelijk hoorbaar, die kleine NF-A6x25 fans. Ik kijk nog even of ik het storend vind, of dat ik uitzoek hoe de max % lager kan (naar 40 of 50%?)

Als het bevalt ( werk van de week thuis, kan ik 't goed testen en merken ), zoek ik een plekje waar ik goedkoop (!) 57 stuk Noctua NF-A6x25 PWM 's kan kopen, met 3 heatboosters d'r bij. Dan komen er op een t33 radiator wel 22 stuks aan 1 heatbooster, misschien dat ik daar nog even iets op moet verzinnen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

@JayPe, is het geen idee om 140mm fans te nemen voor de t33 radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Laatst online: 22:03
Vraag in het algemeen.
Heb twee identieke convector putten van eind jaren zeventig, beide een drie pijps convector met aluminium lamellen, 200cm lang, 21cm breed.
Putten zijn geisoleerd aan de binnen zijde met polystyreen platen en voorzien van radiator folie.
Eén put is reeds voorzien van de Heatbooster module en 13 Artic fans 140mm.
Gemeten delta-T waterzijde bij deze put is ±7°C, dit bij een water inlaat temp. van ±45 à 50°C en fan aansturing van 50%. Hogere aansturing van de fans maakt eigenlijk niets uit.
De 2e put heeft ook een Heatbooster module maar nog geen Artic fans ingebouwd.
Deze put heeft dus nog de natuurlijke werking, de gemeten delta-T is hier ±5,5°C bij dezelfde condities.
Ik vraag me dus af of gemeten delta-T normaal is bij dit type convector met of zonder het booster effect?
Cv ketel is 2 jaar oud, Nefit Tendline 30kW, max vermogen is reeds terug geschroefd naar 10kW, max pomp modulatie naar 50%, max water temp. op 60°C.
Waterzijdig inregelen van de convectoren is niet goed te doen. Inlaat en uitlaat kraan zijn ½ duimse kogelkranen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK3cptIHiaDgKIufvGrRZhFSa0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcAp5TIcKDsPM4h3XUwbDc4K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door petkaij op 05-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

petkaij schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:42:
Vraag in het algemeen.
Heb twee identieke convector putten van eind jaren zeventig, beide een drie pijps convector met aluminium lamellen, 200cm lang, 21cm breed.
Putten zijn geisoleerd aan de binnen zijde met polystyreen platen en voorzien van radiator folie.
Gemeten delta-T waterzijde bij deze put is ±7°C, dit bij een water inlaat temp. van ±45 à 50°C en fan aansturing van 50%. Hogere aansturing van de fans maakt eigenlijk niets uit.
Deze put heeft dus nog de natuurlijke werking, de gemeten delta-T is hier ±5,5°C bij dezelfde condities.
Ik vraag me dus af of gemeten delta-T normaal is bij dit type convector met of zonder het booster effect?
Cv ketel is 2 jaar oud, Nefit Tendline 30kW, max vermogen is reeds terug geschroefd naar 10kW, max pomp modulatie naar 50%, max water temp. op 60°C.
Waterzijdig inregelen van de convectoren is niet goed te doen. Inlaat en uitlaat kraan zijn ½ duimse kogelkranen.[Afbeelding]
De cv water flow bepaalt je delta T.
Heb je 2 exact gelijke radiators of convectors met dezelfde waterflow dan krijg je dezelfde deltaT. Is de flow verschillend dan verandert de deltaT ook. Zet je er ventilators op dan wordt het nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Seafarer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:36:
[...]

De cv water flow bepaalt je delta T.
Heb je 2 exact gelijke radiators of convectors met dezelfde waterflow dan krijg je dezelfde deltaT. Is de flow verschillend dan verandert de deltaT ook. Zet je er ventilators op dan wordt het nog groter.
Dan blijft mijn vraag is de gemeten delta-T normaal en het minimaal effect van 1,5°C met de 13 fans. Had eigenlijk meer verschil verwacht.
Maar, ik ben dan ook geen warmte deskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:07
Aitoh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Die van past er natuurlijk ook niet in. Maar ze komen er tegenaan aan de onderkant ;)
Ik ben geen aerodynamica expert. Vraag is, is de airflow van een P fan 8cm in 7 cm sleuf beter is dan dat je een grotere fan hebt die zowel erin als er net naast blaast.
Ik weet niet hoeveel je aan de achterkant door kan laten steken, aan de voorkant naar voren laten steken zal niet mooi zijn.
Maar misschien vind je dat geen probleem natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:39
Vraag in het algemeen.
Waterzijdig inregelen van de convectoren is niet goed te doen. Inlaat en uitlaat kraan zijn ½ duimse kogelkranen.[Afbeelding]
Paar checkvragen:
-orientatie van de fans goed?
-voldoende ruimte voor ingaande lucht /flow?
-hoe/waar heb je de sensoren geplakt, en heb je deze beschermd tegen wind/luchtstroming?
-is de gemeten ta op beiden gelijk?
-systeem goed ontlucht en op druk? (Geen gorgel geluiden bij aanslaan etc)

Bij waterzijdig inregelen van Cv ketel met radiatoren mik jw meestal op dt van 5, dus volgens mij zit je wel aardig. Creëren van meer flow in je put qua lucht en water zal meer verschil kunnen maken gok ik.
Kan je de pompsnelheid inzien/aanpassen op de ketel?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Church of Noise schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:15:
@JayPe, is het geen idee om 140mm fans te nemen voor de t33 radiator?
Nope. Helaas. Radiator staat zo dicht op de grond, dat er niets onder past. Fans moeten dus aan de bovenzijde, en voor 't oog dan dus tussen de platen.

140mm op de radiator plaatsen gaat zeker niet door de welstandscommissie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
JayPe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:16:
[...]

Nope. Helaas. Radiator staat zo dicht op de grond, dat er niets onder past. Fans moeten dus aan de bovenzijde, en voor 't oog dan dus tussen de platen.

140mm op de radiator plaatsen gaat zeker niet door de welstandscommissie komen.
De PWM stuur stroom zou te hoog kunnen worden voor heatbooster met 22 stuks.
Noctua heeft 5mA per fan aan. Heatbooster is bedoeld voor max 75mA

Te overwegen is om niet PWM te gaan met de adapter die Bas inmiddels verkoopt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:37
Van het weekend hier ook de heatbooster aangesloten, met 7 ARTIC p14 PWM fans. op een t-stuk gemonteerd zodat ze niet op de verwarming liggen.

moet alleen nog even een verlengstuk betellen voor de poweradapter en ook voor de omgevingssensor de volgende keer zodat ik de kabels netjes kan wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRFlUwcw-a31Bml1hLlJ_2ltIj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0xW1BJ02e6Ws8jyJjCVtH7CS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH4LRyVvcfrMVKERHDNTu1jyCpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaezjJCZVSsEufCXN8e2qJg7.jpg?f=fotoalbum_large

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

petkaij schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Dan blijft mijn vraag is de gemeten delta-T normaal en het minimaal effect van 1,5°C met de 13 fans. Had eigenlijk meer verschil verwacht.
Maar, ik ben dan ook geen warmte deskundige.
Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Bij zo een lage delta T gaat er eigenlijk teveel water flow door deze radiator en hebben andere radiatoren iets te kort.
Dus heb je ergens anders comfort problemen dan deze radiator iets knijpen.
Als de retour temperatuur bij je ketel hoog is, slechter rendement door niet meer condenseren, dan ook deze radiator knijpen.

Edit: bij een warmte pomp is dit meestal minder erg.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 06-02-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-03 15:11
Magnetronkip schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:37:
Van het weekend hier ook de heatbooster aangesloten, met 7 ARTIC p14 PWM fans. op een t-stuk gemonteerd zodat ze niet op de verwarming liggen.

moet alleen nog even een verlengstuk betellen voor de poweradapter en ook voor de omgevingssensor de volgende keer zodat ik de kabels netjes kan wegwerken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd op wat voor T-stuk je dit hebt gemonteerd. Kun je daar ook een foto van posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:37
jobbo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Ik ben wel benieuwd op wat voor T-stuk je dit hebt gemonteerd. Kun je daar ook een foto van posten?
https://www.gamma.nl/asso...AsSWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

deze van de gamma.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aitoh
Iemand die constructief wil helpen? :)
Aitoh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:42:
Hoi hoi!

• Nog andere tips?
Gegevens:
  • * Onder elk raam radiator 250x40x8,5cm(5cm binnendiameter)
  • Gas Ketel Xtreme 36
Ik snap dat groter dan de P8 breder wordt dan de radiator zelf maar ben benieuwd of dat juist slechter of beter is als de fan ook lucht aan de zijkanten van radiator blaast. Of kan hij dan de juiste druk niet opbouwen en werkt hij slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:08
Vraag in het algemeen.
Vergelijkbare situatie hier, maar put (en huurhuis zelf) niet geïsoleerd.
Delta T en temperaturen van de afgelopen 6 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BOUcoB0hTP_yYdFmdXgE0Xxl8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnVVJKT7pPoZRb4Go1tdLvdf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cSw62M0O0gZqE0zVAVK4EAADM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0E85NDbc2opbn9fQtYjTBPm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 06-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
stevenP schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:51:
[...]

Paar checkvragen:
-orientatie van de fans goed?
-voldoende ruimte voor ingaande lucht /flow?
-hoe/waar heb je de sensoren geplakt, en heb je deze beschermd tegen wind/luchtstroming?
-is de gemeten ta op beiden gelijk?
-systeem goed ontlucht en op druk? (Geen gorgel geluiden bij aanslaan etc)

Bij waterzijdig inregelen van Cv ketel met radiatoren mik jw meestal op dt van 5, dus volgens mij zit je wel aardig. Creëren van meer flow in je put qua lucht en water zal meer verschil kunnen maken gok ik.
Kan je de pompsnelheid inzien/aanpassen op de ketel?
1. Fans blazen de juiste kant, lucht flow is naar boven, eea volgens de pijltjes op de fan.
2. Inlaat zijde lucht (kamer zijde) is in mijn optiek onbelemmerd, 15cm breed en 2m lang. Enige belemmering is natuurlijk het rooster, maar dat geldt voor beide putten.
3. Sensoren op beide op dezelfde locatie en wijze geplaatst. Tie-wrap en stukje isolatie buis. Deze ook weer met tie-wrap bevestigd
4. TA is bij beide nagenoeg gelijk, klein verschil omdat toevoer leiding 4m langer is naar de put die nog geen ventilatoren heeft, deze is wel geheel geïsoleerd met buis isolatie.
5. Systeem is ontlucht,
6. Max cv pomp modulatie staat nu op 50%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9HvwNWC_IrkWucthzmetuVVwSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbL8laPG0gwpVlYI1iOQhfkP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pirelly
Zo, bij mij zijn de 12cm fans inmiddels binnen. Heb ze aan elkaar gekoppeld met tiewraps en dan aan 1 kant een zwarte kabelgoot van 2x1cm,waarin de kabeltjes en connectors maar net passen.

Nu nog even wachten tot de HeatBooster en verleng kabeltjes binnen zijn, om alles te kunnen plaatsen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py9RorgiIXB4PJQdgGlZ2chQhqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb8AVDbpdaTrp3tWSqR81cSn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Bij zo een lage delta T gaat er eigenlijk teveel water flow door deze radiator en hebben andere radiatoren iets te kort.
Dus heb je ergens anders comfort problemen dan deze radiator iets knijpen.
Als de retour temperatuur bij je ketel hoog is, slechter rendement door niet meer condenseren, dan ook deze radiator knijpen.

Edit: bij een warmte pomp is dit meestal minder erg.
Retour temperatuur bij de ketel komt eigenlijk nooit boven 50°C.
Meestal iets van 40 à 45°C gemiddeld, dus hij zal condenserend effect hebben.
Enige radiator (die boven openstaat ) die in warmte afgifte wat achterblijft is de verticale in de badkamer.
In mijn optiek sinds het plaatsen van de Heatbooster met Artic fans in de eerste convectorput en daardoor de woonkamer eerder op temperatuur is en de ketel derhalve korter brandt. Maar kan perceptie zijn. ;)
Kan de waterafvoer van de convectorputten eens wat knijpen, is niet handig in te stellen. Zijn ½ duimse kogel kranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbo
Heeft iemand ervaring met een zelfbouw DBE op een Jaga Mini?

Ik wil graag een Jaga Mini aanschaffen (type 20) en daar dan zelf ventilatoren op zetten. De mini hybrid vind ik wel erg prijzig. Maar dan moet er bovenop in de kast of onder de kast wel voldoende ruimte zijn om ventilatoren te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Laatst online: 25-09 10:43
De HeatBooster draaien mooi hier. Maar ik zie het tunen van de deltaT nog wel als een uitdaging.
We hebben hier thuis Evohome knoppen+thermostaat en een Quatt WP. Opzich draait het goed genoeg, maar zou het niet een mooie uitbreiding van de HeatBooster zijn als deze ook de watertoevoer kan regelen? De temperaturen worden immers al gemeten. Het handmatig tunen van je radiatoren is dan verleden tijd. En je kan altijd zorgen voor een goede deltaT onafhankelijk van hoeveel radiatoren open staan.
En dan nog mooier als in het systeem 1 ESP draait voor de aansturing van de ketel die de het setpoint voor de watertemperatuur regelt. De techniek om mbv Opentherm de ketel aan te sturen bestaat al.
Wat denken jullie? @Bazz0847 heb jij hier wel eens over nagedacht? Of is dit overbodig ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

niekvanprooijen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:25:
De HeatBooster draaien mooi hier. Maar ik zie het tunen van de deltaT nog wel als een uitdaging.
We hebben hier thuis Evohome knoppen+thermostaat en een Quatt WP. Opzich draait het goed genoeg, maar zou het niet een mooie uitbreiding van de HeatBooster zijn als deze ook de watertoevoer kan regelen? De temperaturen worden immers al gemeten. Het handmatig tunen van je radiatoren is dan verleden tijd. En je kan altijd zorgen voor een goede deltaT onafhankelijk van hoeveel radiatoren open staan.
En dan nog mooier als in het systeem 1 ESP draait voor de aansturing van de ketel die de het setpoint voor de watertemperatuur regelt. De techniek om mbv Opentherm de ketel aan te sturen bestaat al.
Wat denken jullie? @Bazz0847 heb jij hier wel eens over nagedacht? Of is dit overbodig ingewikkeld?
Met een warmte pomp wil je zo min mogenlijk temperatuur verhoging hebben vanwege het rendement.
Dus knallen met dat water en niet afremmen. Tenzij er problemen zijn dan voorzichtig lichtjes bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 16:12
jobbo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:06:
Heeft iemand ervaring met een zelfbouw DBE op een Jaga Mini?

Ik wil graag een Jaga Mini aanschaffen (type 20) en daar dan zelf ventilatoren op zetten. De mini hybrid vind ik wel erg prijzig. Maar dan moet er bovenop in de kast of onder de kast wel voldoende ruimte zijn om ventilatoren te plaatsen.
Wij hebben hier 1 jaga mini staan, bevalt goed. HB zit erop. Delta van 5.5 a 6.0, geeft dus goed zijn warmte af. Hebben de aanvoer temp op 31 graden staan. Ventilatoren heb ik erop liggen, heb met piepschuim (eps) een hoekprofiel gemaakt zodat de 14cm ventilatoren in het midden liggen en alle luchtstroom door de ventilatoren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:15

ErikKo

Rippie

niekvanprooijen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:25:
De HeatBooster met de ketel/WP laten praten lijkt me geen goed idee. Dan maak je de warmtevraag afhankelijk van 1 radiator/convector. Hoe werkt dit als je meerdere HeatBoosters in huis hebt?

Alternatief zou zijn dat de HeatBooster een gemotoriseerde radiatorknop/thermostaatknop (bijv. Tado) kan aansturen. Daarmee kan de HB het debiet regelen a.d.h.v. deltaT. En wanneer de kamer op temperatuur is draait hij de knop dicht.

Edit: Ik zie nu dat je dit laatste alternatief wellicht bedoelde. Had ik niet goed begrepen. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door ErikKo op 07-02-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Laatst online: 25-09 10:43
ErikKo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:50:
[...]

De HeatBooster met de ketel/WP laten praten lijkt me geen goed idee. Dan maak je de warmtevraag afhankelijk van 1 radiator/convector. Hoe werkt dit als je meerdere HeatBoosters in huis hebt?

Alternatief zou zijn dat de HeatBooster een gemotoriseerde radiatorknop/thermostaatknop (bijv. Tado) kan aansturen. Daarmee kan de HB het debiet regelen a.d.h.v. deltaT. En wanneer de kamer op temperatuur is draait hij de knop dicht.

Edit: Ik zie nu dat je dit laatste alternatief wellicht bedoelde. Had ik niet goed begrepen. |:(
Dat eerste punt is precies het probleem als je Evohome hebt. 100% aansturing voor een enkele, kleine, radiator is mogelijk wat vervolgens pendelgedrag geeft.
Als je bij de ketel/WP met een HeatBooster light (wel aanvoer/retour meten en opentherm aansturen, geen fans) hangt, kan je mqtt uitlezen en daarmee de volledige warmtevraag bepalen en eventueel zelfs leren afhankelijk van de Buitentemperatuur. Allemaal zonder HA. Volgens mij heb je dan goede mogelijkheden voor én automatisch waterzijdig regelen (op radiator niveau en in totaalplaatje) én fatsoenlijk aansturen van de ketel/WP.
Je hebt dan wel het voordeel van zoneregeling maar niet perse het nadeel van warmtevraag wat vervolgens niet kwijt kan.
Ik bedoel inderdaad een gemotoriseerde radiator knop aansturen met de HeatBooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbo
Tombuurman88 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Wij hebben hier 1 jaga mini staan, bevalt goed. HB zit erop. Delta van 5.5 a 6.0, geeft dus goed zijn warmte af. Hebben de aanvoer temp op 31 graden staan. Ventilatoren heb ik erop liggen, heb met piepschuim (eps) een hoekprofiel gemaakt zodat de 14cm ventilatoren in het midden liggen en alle luchtstroom door de ventilatoren gaat.
Zijn dat ook type 20? Ik ben benieuwd of er voor specifiek type 20, er genoeg ruimte is voor fans tussen de convector en het rooster bovenop. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
jobbo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Zijn dat ook type 20? Ik ben benieuwd of er voor specifiek type 20, er genoeg ruimte is voor fans tussen de convector en het rooster bovenop. Thanks!
Er zijn Jaga Strada mini's, Jaga Strada mini's en Jaga Strada mini's.

Heb je hier iets aan wellicht?
https://www.jaga.nl/media/2017/mini-vrijstaand.png

Dan kan je zelf kijken wat je wilt en beoordelen of het gaat passen of niet.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbo
Lawrentz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Er zijn Jaga Strada mini's, Jaga Strada mini's en Jaga Strada mini's.

Heb je hier iets aan wellicht?
https://www.jaga.nl/media/2017/mini-vrijstaand.png

Dan kan je zelf kijken wat je wilt en beoordelen of het gaat passen of niet.

Just my 2 cents.
Ja, daar mist de informatie van de ruimte tussen de lamellen en de warmtewisselaar. Die ben ik naarstig aan het zoeken maar er valt niet veel over te vinden. Maar als iemand toevallig een type 20 heeft staan (13 hoog) dan kan die het eventueel opmeten. Daar ben ik naar op zoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 16:12
jobbo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:05:
[...]

Ja, daar mist de informatie van de ruimte tussen de lamellen en de warmtewisselaar. Die ben ik naarstig aan het zoeken maar er valt niet veel over te vinden. Maar als iemand toevallig een type 20 heeft staan (13 hoog) dan kan die het eventueel opmeten. Daar ben ik naar op zoek :)
bij mij gaat het om de 21, en totaal 20 hoog. ik zou wel op kunnen meten hoeveel ik nu over heb? zodat je daaruit je conclussie kan trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:39
jobbo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:05:
[...]

anders eens langsrijden bij bijvoorbeeld warmteservice? Hebben ze meerdere demomodellen wel hangen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseO
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 12:45
Goedendag,

Heeft het zin om een push pull setup te maken?

Boven op mijn verticale radiator (0,6 x 2,0m) heb ik nu 6 x 92 mm fans liggen. Er is ook een mogelijkheid om 80 mm fans tussen de lamellen te leggen in de radiator. Er zit 2 x een uitsparing tussen de lamellen waar ik dus 2 keer 7 x 80 mm schuin in kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Huisdieren...

Bij de laatste test setup dit weekend viel de "bak" met ventilatoren onder de radiator uit.
Ik dacht ik doe alles weer even goed, maar een fan die een afgebroken blade had een en gat in mijn vinger later dacht ik er anders over, misschien toch eerst uit moeten zetten 8)7

Daarna kwam de realisatie dat onze nieuwsgierige kat dat ook met zijn pootje kan doen.
En de punt aan de blade is wel erg scherp.

Heeft iemand ervaring met een afdekking, bijv. een hor gaas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
MartinPTweak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Heeft iemand ervaring met een afdekking, bijv. een hor gaas?
Dit is aan de orde geweest in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic.
zunrob schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:17:
Wat doen jullie om de kindervingers te beschermen? Ik lees dat de Arctic fans nogal scherpe bladen hebben.
Als je daar start zie je verschillende suggesties.

TLDR: gebruik de Arctic fan grill: https://www.arctic.de/en/Fan-Grill/ACFAN00085A

Edit: reactie op vraag @MartinPTweak expliciet gemaakt

[ Voor 21% gewijzigd door Maarten60 op 07-02-2024 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zunrob
Maarten60 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:00:
Dit is aan de orde geweest in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic.

[...]

Als je daar start zie je verschillende suggesties.

TLDR: gebruik de Arctic fan grill: https://www.arctic.de/en/Fan-Grill/ACFAN00085A
Zo, dat is een late reactie. ;) Desondanks toch bedankt! Heb destijds aan zowel de boven- als onderkant van de fans een grill geschroefd. Niet de originele van Arctic, die grills vind je op andere plaatsen namelijk veel goedkoper. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT7bLtDQgp43Hy0yjPB4J-B_hws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ptgz9bbOi232YZgSgEWnwZQB.png?f=fotoalbum_large

Edit: zie nu dat je waarschijnlijk reageerde op @MartinPTweak? Voor huisdieren werken deze grills ook lijkt me. :)

[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 07-02-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
zunrob schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Zo, dat is een late reactie. ;) Desondanks toch bedankt! Heb destijds aan zowel de boven- als onderkant van de fans een grill geschroefd. Niet de originele van Arctic, die grills vind je op andere plaatsen namelijk veel goedkoper. :)

[Afbeelding]

Edit: zie nu dat je waarschijnlijk reageerde op @MartinPTweak? Voor huisdieren werken deze grills ook lijkt me. :)
Ik zag op Amazon 3,5 Euro, waar heb jij ze gekocht? De Arctic zijn wel wat aan de dure kant....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
MartinPTweak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:41:
[...]

Ik zag op Amazon 3,5 Euro, waar heb jij ze gekocht? De Arctic zijn wel wat aan de dure kant....
Bij Reichelt de 80mm variant voor iets van 60 cent volgens mij. Daarna de 140mm variant bij AliExpress. Is volgens mij allemaal hetzelfde spul, en kost daar stukken minder.

https://www.reichelt.nl/n...qdeYUNBoC0YgQAvD_BwE&&r=1

Even zoeken op de website, ze hebben ook 120 mm en nog andere maten volgens mij.

[ Voor 27% gewijzigd door zunrob op 07-02-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik geloof dat dit nog een leuke prijs is.
Ik heb er in iedergeval 9 bestelt.

https://www.notebooksbill...+140mm+gehuselfter+415008

p14 pwm pst co 9.15 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-09 21:23
Pirelly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:54:
.......Heb ze aan elkaar gekoppeld met tiewraps en dan aan 1 kant een zwarte kabelgoot van 2x1cm,........

[Afbeelding]
Ik heb zes fans aan elkaar geknoopt met montageband.
Bij dit aantal zijn geen extra hoekprofielen nodig voor aanvullende stevigheid.
Hieronder het prototype.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BQwN6-j0ZniEJ1z9f32ttQCLgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mFCYz2fA5YCZimoh2DLtFIv9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAZ8rkD-L-ymKfcVM8VzCHUUDOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xp277MuBu0QCgjdjtMGwG1xX.jpg?f=user_large

En dit is de setting waarin ze zullen worden geplaatst.
Het betreft een zeer open vertikale Jaga wandradiator, met gesloten bodem en top.
De F-fans staan onder een hoek van 45 grd thv de bodemplaat.
Ook in de geluidloze stand kan ik de luchtstroom duidelijk voelen op 1.5 meter hoogte.
Flappen die de luchtstroom sturen, zijn overbodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLOpDpseQ8Ec0RJxS8OutPRm4ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZrQfeFXVkP8q7fUwb0XLeYH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Leif op 10-02-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aitoh
Seafarer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:44:
Ik geloof dat dit nog een leuke prijs is.
Ik heb er in iedergeval 9 bestelt.

https://www.notebooksbill...+140mm+gehuselfter+415008

p14 pwm pst co 9.15 euro
Ik probeer met die webshop te communiceren maar gaat erg stroef. Ik wil 20 stuks bestellen maar hun hebben een limiet ingesteld dat je van elk product maar 9 stuks mag bestellen. Er zouden dus 3 orders met 3x verzendkosten betaald moeten worden....

Ben zelf opzoek naar de P8 maar die lijkt overal uitverkocht te zijn of betaal je per stuk meer als de P12 en P14....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aitoh
elektriekert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 01:03:
[...]

Ik weet niet hoeveel je aan de achterkant door kan laten steken, aan de voorkant naar voren laten steken zal niet mooi zijn.
Maar misschien vind je dat geen probleem natuurlijk :)
@elektriekert Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met `door laten steken`?
De radiator zit in een ombouw en is 5 cm van de muur af dus er is zat ruimte voor de ventilatoren om aan beide kanten uit te steken. P14 zou er ook makkelijk passen. Door de ombouw zie je dit ook niet, dus stoort het ook niet.

Bedoelde je dit? Mijn vraag is of een grotere ventilator beter of minder goed presteert. Ik kan me voorstellen dat de drukopbouw anders is waar de P8 alle lucht volledig door de radiator blaast en een P12/P14 dit gedeeltelijk zouden doen.

De P8 5 pack is helaas nergens beschikbaar en losse P8 zijn vaak tot 2x duurder dan P12.

De F8 lijkt wel op voorraad te zijn voor oke prijs maar Arctic site zegt dat de F serie alleen gebruikt moet worden voor open ruimtes en slecht presteren wanneer lucht door smalle kanalen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aitoh
Aitoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:22:
[...]

@elektriekert Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met `door laten steken`?
De radiator zit in een ombouw en is 5 cm van de muur af dus er is zat ruimte voor de ventilatoren om aan beide kanten uit te steken. P14 zou er ook makkelijk passen. Door de ombouw zie je dit ook niet, dus stoort het ook niet.

Bedoelde je dit? Mijn vraag is of een grotere ventilator beter of minder goed presteert. Ik kan me voorstellen dat de drukopbouw anders is waar de P8 alle lucht volledig door de radiator blaast en een P12/P14 dit gedeeltelijk zouden doen.

De P8 5 pack is helaas nergens beschikbaar en losse P8 zijn vaak tot 2x duurder dan P12.

De F8 lijkt wel op voorraad te zijn voor oke prijs maar Arctic site zegt dat de F serie alleen gebruikt moet worden voor open ruimtes en slecht presteren wanneer lucht door smalle kanalen gaat.
Gebeld met Arctic en ze geven aan dat P fans breder dan de radiator slecht presteren omdat ze geen druk op kunnen bouwen. De F fans raden ze al helemaal af voor dubbel plaat radiatoren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aitoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ik probeer met die webshop te communiceren maar gaat erg stroef. Ik wil 20 stuks bestellen maar hun hebben een limiet ingesteld dat je van elk product maar 9 stuks mag bestellen. Er zouden dus 3 orders met 3x verzendkosten betaald moeten worden....

Ben zelf opzoek naar de P8 maar die lijkt overal uitverkocht te zijn of betaal je per stuk meer als de P12 en P14....
3X verzend kosten is 12 euro.

Volgens mij toch nog het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aitoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Gebeld met Arctic en ze geven aan dat P fans breder dan de radiator slecht presteren omdat ze geen druk op kunnen bouwen. De F fans raden ze al helemaal af voor dubbel plaat radiatoren.....
Alsof Arctic zoveel andere fans heeft dan anderen. Klein beetje overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Seafarer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Alsof Arctic zoveel andere fans heeft dan anderen. Klein beetje overtrokken.
Hoezo? Ze vergelijken toch alleen hun eigen series (P vs F) met elkaar? Op zich is die conclusie ook niet heel vreemd: een dubbele plaat radiator is meer oppervlak -> meer wrijvingsverliezen -> meer drukval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TorxWorx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:24:
[...]

Hoezo? Ze vergelijken toch alleen hun eigen series (P vs F) met elkaar? Op zich is die conclusie ook niet heel vreemd: een dubbele plaat radiator is meer oppervlak -> meer wrijvingsverliezen -> meer drukval.
Ik kijk hier toch heel anders tegen aan. Ik lees dat je helemaal geen fans onder een dubbelplaat moet hangen. Maar iedereen doet het ongeacht het merk en iedereen is er gelukkig mee. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Seafarer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik kijk hier toch heel anders tegen aan. Ik lees dat je helemaal geen fans onder een dubbelplaat moet hangen. Maar iedereen doet het ongeacht het merk en iedereen is er gelukkig mee. Toch?
De medewerker van artic heeft dat volgens mij nooit gezegd dat je geen fans onder een dubbelplaat moet hangen (althans zo lees ik het in het bericht van @Aitoh ). Het gaat hier om de vraag of het zin heeft te kiezen voor een fan breder dan de radiator zelf. Een stroming langs de voor- en achterplaat heeft minder effect dan een stroming tussen de platen door. Doordat de stroming buitenom niet constrained is zal deze sneller divergeren met als gevolg dat de hc alleen aan de onderkant significant hoger is. De P vs F serie heeft niks met andere merken te maken, de P serie is beter geschikt voor deze toepassing vanwege de hogere statische druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TorxWorx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:23:
[...]

De medewerker van artic heeft dat volgens mij nooit gezegd dat je geen fans onder een dubbelplaat moet hangen (althans zo lees ik het in het bericht van @Aitoh ). Het gaat hier om de vraag of het zin heeft te kiezen voor een fan breder dan de radiator zelf. Een stroming langs de voor- en achterplaat heeft minder effect dan een stroming tussen de platen door. Doordat de stroming buitenom niet constrained is zal deze sneller divergeren met als gevolg dat de hc alleen aan de onderkant significant hoger is. De P vs F serie heeft niks met andere merken te maken, de P serie is beter geschikt voor deze toepassing vanwege de hogere statische druk.
Ah ja. Ik snap je punt bij een "blote" tweeplaats radiator. Maar aangezien deze ingebouwd is lijkt me dat divergeren niet zo'n probleem. De omkasting stoomlijnt dat wel. En een beetje extra flow in een omkasting is alleen maar beter om alle warmte eruit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerby5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-01 17:42
Superpjeter schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:09:
[...]

Al je het op de normale manier zichtbaar wil hebben kun je de MQTMapper python plugin installeren: https://github.com/FlyingDomotic/domoticz-mqttmapper-plugin.
Maak een file mqtmapper.json in de MQTMapper directory met de volgende inhoud om de fanspeed uit te lezen:

{
"Ventilator snelheid": {
"topic": “Nodenaam/fan-speed",
"type": "243", "subtype": "6", "switchtype": "0",
"mapping": {"item": ""}
}
}
[Afbeelding]
Ondanks diverse pogingen is het niet gelukt na bovenstaande workaround de fanspeed als device zichtbaar te maken in Domoticz. Ik krijg steeds onderstaande error melding in Domoticz logfile:

Error: MQTT-mapper: Error reading JSON file /home/pi/domoticz/plugins/MqttMapper/MqttMapper.json

Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Jerby5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Ondanks diverse pogingen is het niet gelukt na bovenstaande workaround de fanspeed als device zichtbaar te maken in Domoticz. Ik krijg steeds onderstaande error melding in Domoticz logfile:

Error: MQTT-mapper: Error reading JSON file /home/pi/domoticz/plugins/MqttMapper/MqttMapper.json

Wie weet raad?
Lukt het wel via de CLI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jerby5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Wie weet raad?
Mogelijkheden:
- hij zoekt op de verkeerde locatie, het bestand bestaat daar niet. => kun je hem zelf op die locatie vinden?
- de rechten kloppen niet waardoor hij hem niet mag lezen => heeft de hele wereld lees rechten op het bestand en bovenliggende directories?
- de json file heeft een verkeerde syntax => kopieer de inhoud eens en plak hem hier naartoe? https://jsonlint.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerby5
SVMartin bedankt , syntax checker gaf een error. Verwijderen van de regels en opnieuw invoeren heeft dat opgelost. MqttMapper werkt nu. Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerby5
Nog een klein issue, af en toe schakelt de HB spontaan naar manual 1%. Helaas is er geen source code beschikbaar, maar zit er in de code een voorwaarde waarin dat gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

WAF factor is zo hoog, dat de vraag is of er op haar kantoortje (op het werk) ook een Heatbooster geplaatst kan worden.... Maandagochtend duurt 't altijd zoo lang voor de boel op temperatuur komt...

Klinkt als een gevalletje; Prima geschikt voor een heatbooster. Maar de foto de ze stuurde, liet een enkele plaat radiator zien.. zonder ! ribbels.. Dus een type 10. Met aan de achterzijde radiatorfolie. Wel een grote lange radiator volgens mij, maar zonder convectoren / lamellen.

Heeft 't dan nog zin om een heatbooster te plaatsen? Los van de (on)mogelijkheden om fans te plaatsen; Achterlangs blazen: radiatorfolie, dus weinig / minder warmte afgifte. Voorzijde: geen convector, dus alleen een beetje hulp bij de natuurlijke wamte-stroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Jerby5 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:14:
Nog een klein issue, af en toe schakelt de HB spontaan naar manual 1%. Helaas is er geen source code beschikbaar, maar zit er in de code een voorwaarde waarin dat gebeurd?
Nope. Dan stuur je via MQTT of WebApp een commando om dat te activeren. Geen andere mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
JayPe schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:19:
WAF factor is zo hoog, dat de vraag is of er op haar kantoortje (op het werk) ook een Heatbooster geplaatst kan worden.... Maandagochtend duurt 't altijd zoo lang voor de boel op temperatuur komt...

Klinkt als een gevalletje; Prima geschikt voor een heatbooster. Maar de foto de ze stuurde, liet een enkele plaat radiator zien.. zonder ! ribbels.. Dus een type 10. Met aan de achterzijde radiatorfolie. Wel een grote lange radiator volgens mij, maar zonder convectoren / lamellen.

Heeft 't dan nog zin om een heatbooster te plaatsen? Los van de (on)mogelijkheden om fans te plaatsen; Achterlangs blazen: radiatorfolie, dus weinig / minder warmte afgifte. Voorzijde: geen convector, dus alleen een beetje hulp bij de natuurlijke wamte-stroming.
Wat je zou kunnen proberen is radiatorfolie tegen de muur en dan de lucht van links naar rechts erdoor blazen, dan is er iig flink mogelijkheid tot warmteoverdracht. Is dat een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 20:25

Aardedraadje

Met kabelschoen

JayPe schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:19:

HeatBooster module + fans, kabels e.d.. Kan daarvoor niet een goedkope T22 of zelfs T33 op de kop getikt worden? Dat lijkt me in dit geval toch echt een makkelijke/betere oplossing. Of past dat niet/betaal (tijd en of kosten) je de oplossing zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Aardedraadje schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:26:
[...]

HeatBooster module + fans, kabels e.d.. Kan daarvoor niet een goedkope T22 of zelfs T33 op de kop getikt worden? Dat lijkt me in dit geval toch echt een makkelijke/betere oplossing. Of past dat niet/betaal (tijd en of kosten) je de oplossing zelf?
Het gaat hier om een kantoortje (op het werk).

Dan is het vervangen van een radiator vaak wat lastiger dan bij een koopwoning waar je zelf de beslissing neemt en de installatie na vervanging weer kan inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Lawrentz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Dan is het vervangen van een radiator vaak wat lastiger dan bij een koopwoning waar je zelf de beslissing neemt en de installatie na vervanging weer kan inregelen.
Misschien minder klimaat bewust, maar dit werkt prima in (k)oude verzamel panden: https://www.karwei.nl/ass...turbo-2000-watt/p/B529382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Wat is jullie ervaring met 20cm fans, zoals de Noctua NF-A20-PWM op de heatbooster? Of zijn deze te groot?

[ Voor 171% gewijzigd door Pirelly op 12-02-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Lawrentz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Precies: Is wel 'eigen' maar niet in bezit. Vergelijk het maar met een huurpand: Je kunt van alles, niet-permanents, maar even een andere radiator op laten hangen behoort niet tot de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

SVMartin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:02:
[...]

Misschien minder klimaat bewust, maar dit werkt prima in (k)oude verzamel panden: https://www.karwei.nl/ass...turbo-2000-watt/p/B529382
Tuurlijk, dat werkt zeker, en inderdaad: iets minder bewust. Ik dacht juist aan de HeatBooster, omdat de warmteafgifte qua snelheid achter blijft. De ruimte is uiteindelijk tegen 10'en wel gewoon behaaglijk en warm. Het vermogen van de radiator om de ruimte te verwarmen en warm te houden, maar in de ochtend, vooral na het weekend duurt het lang voor de ruimte behaaglijk is. Misschien moest ik eens gaan kijken naar instellingen van de klokthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Pirelly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:45:
Wat is jullie ervaring met 20cm fans, zoals de Noctua NF-A20-PWM op de heatbooster? Of zijn deze te groot?
Ik heb ze gebruik op een staande Jaga. Die heeft 20 cm brede radiator. Past prima.
Mijn ervaring is dat ze minder geluid maken, je kan tot een hoger snelheid gaan en meer lucht verplaatsen vs een 14 cm Arctic. Wel behoorlijk duurder. Heb geen absolute voorkeur. Hangt beetje van soort ruimte af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ok, super. Ik wil er 2 naast elkaar plaatsen op een 60cm brede Jaga Strada 21. Dat zou moeten kunnen. Voor mij is vooral het geluid van belang. Die paar tientjes spaar ik weer uit door geen Strada Hybrid te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aitoh
Seafarer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Ah ja. Ik snap je punt bij een "blote" tweeplaats radiator. Maar aangezien deze ingebouwd is lijkt me dat divergeren niet zo'n probleem. De omkasting stoomlijnt dat wel. En een beetje extra flow in een omkasting is alleen maar beter om alle warmte eruit te krijgen.
Zie dat mijn reactie niet gepost had haha.

Maar inderdaad ging het nooit om andere merken, puur antwoord op: Wat is beter voor de een dubbelplaatsradiator, de P of F serie van Arctic. Waarvan het advies denk wel slaat op alle fans die in 1 van deze twee categorieen zou vallen. De free flow fans zullen minder optimaal werken door de druk die ontstaat in de kanalen tussen de radiator platen.

@TorxWorx heeft beschreven wat het effect is van een bredere fan op de radiator. De druk benodigd kan niet goed worden opgebouwd omdat er lucht 'lekt'. De ombouw is niet zo dicht op de radiator dat deze helpt met druk opbouw. Bredere ventilatoren op iets grotere afstand plaatsen en een funnel maken zodat er geen 'lek' is helpt wel.

Ik heb zelf de P8 value packs kunnen bestellen uiteindelijk, levertijd is alleen een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Bazz0847 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:19:
Het is weer tijd voor nieuwe features! :D

v2.5.0:
- feature: added continuous data logging with 48 hr history to WebApp (without use of external server)
- improvement: mqtt client node now has prefix "heatbooster_" to avoid collisions
- improvement: updated all libraries to their latest versions

Let op: omdat de MQTT client node naam nu een "heatbooster_" prefix krijgt, komen de HeatBoosters dubbel in de entity lijst te staan. Na een herstart van Home Assistant is alles weer correct gesorteerd. Je kunt ze ook manueel verwijderen en een half uur wachten, of verwijderen en daarna Home Assistant opnieuw starten. Alle automations en dashboard entities blijven als het goed is intact.
Zijn er toevallig plannen om MQTT met TLS te ondersteunen (over poort 8883)? Dat is hoe ik mijn setup heb, maar daar kan 'ie dus niet mee praten lijkt het, tenminste, dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen.
Pagina: 1 ... 18 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.