Je begint over @JayPe die heeft een radiator met convector lamellen vandaar mijn reactie. Ik dacht dat je een vergelijking zocht.Vino75 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:41:
[...]
Bedankt voor je bezorgdheid en de opmerkingen die je geeft. Daar heb ik iets om op in te haken.
1. Het klopt wat je zegt maar is imo niet relevant als antwoord op mijn vraag. Ik heb het niet over convector radiator. Ik wil mijn echte convector optimaliseren, dus geen idee waarom je de radiator erbij haalt. sorry
De waterflow constant, ligt eraan welke cv ketel je hebt anders heb je toch een variabel debiet.2, Klopt ook weer wat je zegt, maar ook weer niet relevant, want wil de bestaande fan setup optimaliseren. De waterflow blijft dus onveranderd in mijn voorbeeld van verschillende fanspeeds. Wederom sorry
De dbe systemen hebben wel degelijk een "rok" het nieuwe model dan, het oude model niet. Ik ga nergens er vanuit dat bedrijven het juist beter doen dat maak je er toch zelf van. Ik heb geschreven dat bedrijven zelden onnodige componenten toevoegen. Dus volleggen zal toch nut hebben.3. Fans in overvloed in een commercieel product dus het moet werken. Ja sorry, misschien kan Jaga ook met minder fans toe als ze die een rok geven. Je gaat er vanuit dat bedrijven het altijd juist doen. Het doet zeker iets, maar mijn vraag is juist of het beter kan - tweaken dus. Dus als je het niet erg vindt beschouw ik ook dit als geen antwoord.
Die langere rok had ik hierboven al vermeld, Jaga doet dit nu ook. En heb zelf praktisch ervaren dat dit echt nodig is. betreffende P14 lucht opbrengst. De door de fabrikant opgegeven flow is bij 100% vrijblazend de flow bij dit soort ventilatoren neemt snel af met een beetje weerstand. Vandaar dat volleggen bij een convector verstandig is.4. En ook hier rijst de vraag zou er net zoveel doorheen kunnen met minder fans als je een langere rok toe zou passen zodat de lucht alleen maar door HEEL de convector getrokken wordt. Je vergeet denk ik hoeveel m3 lucht zo'n P14 kan verplaatsen. Ja die dubbele lamellen geven meer weerstand, maar nog steeds geen antwoord op de vraag, helaas
Van mij hoeft het niet eens cijfer matig bewezen te worden. Maar een oude man geloven op zijn onderdruk?5. Hier bevestig je eigenlijk dat mijn theorie van een rok dus nog niet zo gek is. Slaap ik toch iets rustiger vanavond
Dus... mijn vraag blijft open staan, want antwoorden heb ik niet gehad - open deuren wel. Al waardeer ik wel de moeite die je genomen hebt.
Is er hier niemand die dit al eens geprobeerd heeft te bouwen? Of met rekenwerk/cijfers eea kan bevestigen/ontkrachten?
Ik zie dan een ventilator die teveel weerstand heeft en dus zijn rendement niet haalt.
https://www.jaga.nl/producten/dbh-upgrade/
Disclaimer: ik noem Jaga maar heb hier geen belang bij. Het had net zo goed een Alumaxx kunnen zijn.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.