To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Heel mooi gedaan.niekvanprooijen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:25:
[Afbeelding]
De radiatoren zijn voorzien van de houders + fans. Goedgekeurd door de vrouw.
Kabels wegwerken ging prima omdat ze boven de fans langs kunnen liggen. Praktisch onzichtbaar.
Verschil in comfort is goed merkbaar. Het is veel aangenamer in huis. Minder last van koude voeten omdat de lucht goed circuleert door de ruimte.
Nu eerst maar eens een poos zo laten draaien. Eventueel kunnen er nog meer fans bij geplaatst worden, maar als het zo genoeg is dan is het ook prima. Met maximale snelheid op 60% hoor je ze heel zachtjes zoemen. De set naast de bank staat daarom op 50% max en dan hoor je ze bijna niet.
De webshop (www.vpee.nl/winkel) is geupdate met de 140mm fan houders die @Church of Noise heeft getest. De 3d files zijn ook weer beschikbaar via https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/
Ik denk dat je het wel ergens had geschreven.
Welke fans heb je gebruikt?
En waar heb je die gehaald?
Meer convectie t.o.v. Stralingswarmte.
Even vanuit gegaan dat men ook met een lagere temperatuur is gaan verwarmen
Bij bestaande temperaturen is het warmtegevoel een stuk beter, omdat de warmte beter in de ruimte wordt gebracht, zoals ook @niekvanprooijen aangeeft.
want de koudeval van het glas is er niet meer, tenminste is dit mijn ervaring (ook bij lage temperaturen < 30°C)
Pas bij hoge luchtverplaatsing kan je last van tocht krijgen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je kan de app 'HyTools' downloaden en even je afmetingen en aanvoertemperatuur invoeren. Op de website van Jaga staat onderaan de pagina een calculator met afgifte (alleen op pc, niet opje telefoon).samtman schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Dit klinkt inderdaad als een goed plan; Als de radiator zelf lager is, dan kan de lucht er ook makkelijker onderuit. Ik moet wel even letten op wattage, want nu is bijna de hele ruimte opgevuld door de t33 en de convector in de lagere Jaga moet natuurlijk wel beefy genoeg zijn. Voor de rest is het zo ver ik het begrijp alleen omhulsel (en niet de convetor zelf) wat de hoogte bepaalt van de Jaga en als je convectie zelf met fans doet i.p.v. natuurlijk, dan zou dat inderdaad niet veel uit moeten maken qua netto eind wattage.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Een radiator met 3 platen met in totaal 2 convector-lamellen is geen type 33, maar een type 32. ( Eerste cijfer aantal platen, tweede aantal lamellen.samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:24:
Resultaat is nu een profiel van 210 breed wat ik onder een oude T33 radiator heb hangen van gelijke breedte. Als je die T33 al zo mag noemen, want dit oude beestje heeft maar lamellen aan twee panelen, zie plaatje.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Arctic p8 pwm pst. Allemaal op Amazon besteld.CR1992 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Heel mooi gedaan.
Ik denk dat je het wel ergens had geschreven.
Welke fans heb je gebruikt?
En waar heb je die gehaald?
Ik heb even een groot stuk meegelezen en ben zelf ook van plan om mij convectorput te voorzien van ventilatoren. Nou is de boel wat gedateerd allemaal en wil graag een beetje de boel tunen.
In eerste instantie dacht ik aan zelfbouw want dat is natuurlijk een leuk projectje. Maar de heatbooster controller is natuurlijk ook erg gaaf.
Zelf had ik een esp32 en wat ds18b20's in gedachten en dan wat verzinnen om de ventilatoren aan te sturen. Maar ik denk dat een heatbooster eigenlijk ook al alles brengt wat ik zoek.
Ik wil het echter wel een beetje betaalbaar houden en ga dus voor arctic ventilatoren want misschien ga ik in de toekomst toch wel over op vloerverwarming.
Even wat vragen aangaande de convectorput, zij er echt vergelijkingen gemaakt tussen ventilatoren onder of boven de convector, en zou het evt nut hebben om de volledige ruimte boven de convector af te sluiten bv met hout en dan de ventilatoren erin te plaatsen? Zeg maar soort van compartiment maken en de ventilatoren zuien dan de wame lucht uit het compartiment...
Ben ergens zo'n idee tegengekomen online van een wat oudere meneer, maar zat zelf ook met eigenlijk dezelfde vraagstelling in mijn hoofd.
Deze bedoel je?Delchrys schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:53:
Ben ergens zo'n idee tegengekomen online van een wat oudere meneer, maar zat zelf ook met eigenlijk dezelfde vraagstelling in mijn hoofd.
https://www.jaren70verbou...arming-hybride-warmtepomp
Onder de convector zou theoretisch beter zijn. De lucht is kouder. Daarmee wordt er meer lucht verplaatst (koude lucht is kleiner dan warme lucht) en de levensduur van fans zou beter zijn. Ik heb ze er boven, want het is ondoenlijk om ze goed te plaatsen onder een convector die in een put zit.Delchrys schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:53:
Hallo allemaal,
Ik heb even een groot stuk meegelezen en ben zelf ook van plan om mij convectorput te voorzien van ventilatoren. Nou is de boel wat gedateerd allemaal en wil graag een beetje de boel tunen.
In eerste instantie dacht ik aan zelfbouw want dat is natuurlijk een leuk projectje. Maar de heatbooster controller is natuurlijk ook erg gaaf.
Zelf had ik een esp32 en wat ds18b20's in gedachten en dan wat verzinnen om de ventilatoren aan te sturen. Maar ik denk dat een heatbooster eigenlijk ook al alles brengt wat ik zoek.
Ik wil het echter wel een beetje betaalbaar houden en ga dus voor arctic ventilatoren want misschien ga ik in de toekomst toch wel over op vloerverwarming.
Even wat vragen aangaande de convectorput, zij er echt vergelijkingen gemaakt tussen ventilatoren onder of boven de convector, en zou het evt nut hebben om de volledige ruimte boven de convector af te sluiten bv met hout en dan de ventilatoren erin te plaatsen? Zeg maar soort van compartiment maken en de ventilatoren zuien dan de wame lucht uit het compartiment...
Ik begrijp je compartimenten verhaal niet goed. Wat je nodig hebt is koude lucht er in, warme lucht omhoog, zoals hiervoor al gelinked is.
De convector in mijn put heeft standaard hier ook schotten voor die de convector eigenlijk afschermt van de rest van de put.
Hij heeft 15cm boven de convector de ruimte afgesloten met hout en daar de ventilatoren in geplaatst.
Tussenschot bedoel ik niet, die heb ik ook en is om de koude luchtstroom te geleiden naar de onderkant van de put waar de convector is.
En eens dat ventilatoren onder de convector plaatsen best wel een gedoe is denk ik. Zat ook nog te denken om evt de fans in het koude lucht compartiment te plaatsen, dus zeg maar geforceerd aanzuigende van koude lucht en dan richting de convector dwingen.
https://www.gelderlander....3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Toevallig 2 dagen geleden nog in de krant. Met een foto'tje en dikke Arctic fans in beeld.
In het verhaal ook weer: de put dicht maken, en dan met ventilatoren de warme lucht eruit trekken. Ik zie, zeker met deze gigantische Artic Fans niet hoe je nog kunt spreken van een dichte put... Ja, alle lucht zal door de fans gaan, en dus/dan heb je geforceerde luchtstroming ipv door natuurlijke convectie, maar een 'gesloten ruimte' ? nah. Als de stroom uitvalt en de fans draaien niet meer, doet de convectorput het nog gewoon hoor.
Als ik nu tussen de platen van de radiator kijk, zijn het al stofnesten, met geforceerde ventilatie wordt het nog meer lucht (en stof) verplaatsing, schat ik zo in?
Volledig artikel:JayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:03:
Even tussen neus en lippen door, waarbij ik niet wil zeggen dat ik een smeerpoets ben, maar: Blijven die fans een beetje schoon?
Als ik nu tussen de platen van de radiator kijk, zijn het al stofnesten, met geforceerde ventilatie wordt het nog meer lucht (en stof) verplaatsing, schat ik zo in?
https://e.pcloud.link/pub...oDlnhtPHUF7WzM9w6mF04JuCy
Die heb ik idd ook gezien en kwam via dit artikel opJayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:01:
[...]
https://www.gelderlander....3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Toevallig 2 dagen geleden nog in de krant. Met een foto'tje en dikke Arctic fans in beeld.
In het verhaal ook weer: de put dicht maken, en dan met ventilatoren de warme lucht eruit trekken. Ik zie, zeker met deze gigantische Artic Fans niet hoe je nog kunt spreken van een dichte put... Ja, alle lucht zal door de fans gaan, en dus/dan heb je geforceerde luchtstroming ipv door natuurlijke convectie, maar een 'gesloten ruimte' ? nah. Als de stroom uitvalt en de fans draaien niet meer, doet de convectorput het nog gewoon hoor.
https://www.jaren70verbou...arming-hybride-warmtepomp.
Hetzelfde vraagstuk is in een ander draadje ook een keer voorbij gekomen.Delchrys schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:01:
Ja die link van jaren70verbouwing....
Hij heeft 15cm boven de convector de ruimte afgesloten met hout en daar de ventilatoren in geplaatst.
Tussenschot bedoel ik niet, die heb ik ook en is om de koude luchtstroom te geleiden naar de onderkant van de put waar de convector is.
En eens dat ventilatoren onder de convector plaatsen best wel een gedoe is denk ik. Zat ook nog te denken om evt de fans in het koude lucht compartiment te plaatsen, dus zeg maar geforceerd aanzuigende van koude lucht en dan richting de convector dwingen.
Klusbeest in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Wellicht dat je hier een antwoord vind?
Ach, het artikel in de Gelderlander gaat, kort door de bocht, niet in op het hoe en wat en waarom de uitvinder vind dat alleen ventilatoren niet werken. Iets met drukverschillen.Delchrys schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:30:
Tja verhaal is plausibel, valt wat van te vinden. Misschien is gewoon fans plaatsen op de convector de makkelijkst oplossing
Bij een vrij in de ruimte hangende radiator is het misschien makkelijker, omdat koude altijd al laag zit, en warmer wordende lucht opstijgt,.. bij een put moet koude lucht erin stromen, en warme lucht eruit.. met een beetje pech circuleert het geheel vervolgens (ofzo?)
Ooh oke. Merci voor de info.niekvanprooijen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Arctic p8 pwm pst. Allemaal op Amazon besteld.
En welke raad je aan voor de T33 radiators?
[ Voor 10% gewijzigd door CR1992 op 28-01-2024 22:03 ]
Ik gebruik de fans alleen bij convectoren. Die maak ik wanneer de kachel in de herfst weer aan gaat al schoon(er). Met ventilatoren is dat ook (zeker) nodig. Ik gebruik een lang dik penseel en de ouderwetse stofzuiger (de Dyson heeft minder zuigkracht).JayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:03:
Even tussen neus en lippen door, waarbij ik niet wil zeggen dat ik een smeerpoets ben, maar: Blijven die fans een beetje schoon?
Ik denk dat ik eerst constructief even de put aan ga pakken zodat het klopt met hoe het theoretisch zou moeten werken. Een goed opgesloten (tussen het keerschot en de buitenkant van de put) convector. Dan in de tussentijd 10 ventilatoren bestel (arctic p14 of toch de F?) en dan een heatbooster.JayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:43:
[...]
Ach, het artikel in de Gelderlander gaat, kort door de bocht, niet in op het hoe en wat en waarom de uitvinder vind dat alleen ventilatoren niet werken. Iets met drukverschillen.
Bij een vrij in de ruimte hangende radiator is het misschien makkelijker, omdat koude altijd al laag zit, en warmer wordende lucht opstijgt,.. bij een put moet koude lucht erin stromen, en warme lucht eruit.. met een beetje pech circuleert het geheel vervolgens (ofzo?)
Dan zien we wel verder tijdens het inregelen en finetunen.
Volgens mij passen daar mooi de 140mm PWM PST fans van Arctic onder. Maar ik heb zelf geen T33 radiatoren dus kan daar niks uit eigen ervaring over zeggen.CR1992 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Ooh oke. Merci voor de info.
En welke raad je aan voor de T33 radiators?
Ik heb inderdaad 140mm Arctic fans onder een T33 en dat past mooi. Heb ze in een wit kunststof hoekprofiel van de Hornbach geplaatst en onder de radiator gehangen. werkt perfect.niekvanprooijen schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:14:
[...]
Volgens mij passen daar mooi de 140mm PWM PST fans van Arctic onder. Maar ik heb zelf geen T33 radiatoren dus kan daar niks uit eigen ervaring over zeggen.
Klopt. Er zijn meerdere voorbeeldje daarvan in dit topic te vinden als je een beetje zoekt...niekvanprooijen schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:14:
[...]
Volgens mij passen daar mooi de 140mm PWM PST fans van Arctic onder. Maar ik heb zelf geen T33 radiatoren dus kan daar niks uit eigen ervaring over zeggen.
Bedankt voor de tip!wheli schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Je kan de app 'HyTools' downloaden en even je afmetingen en aanvoertemperatuur invoeren. Op de website van Jaga staat onderaan de pagina een calculator met afgifte (alleen op pc, niet opje telefoon).
Klinkt logischJayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:12:
[...]
Een radiator met 3 platen met in totaal 2 convector-lamellen is geen type 33, maar een type 32. ( Eerste cijfer aantal platen, tweede aantal lamellen.
Zelfde setup hier. Passen precies onder de T32visser.m schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:15:
[...]
Ik heb inderdaad 140mm Arctic fans onder een T33 en dat past mooi. Heb ze in een wit kunststof hoekprofiel van de Hornbach geplaatst en onder de radiator gehangen. werkt perfect.
[ Voor 4% gewijzigd door samtman op 29-01-2024 14:06 ]
Dit is ook ongeveer de constructie die ik voor ogen heb met die kunststof profielen. Zorgen de fans voor de verbinding tussen de profielen? Of heb je er nog een andere constructie tussen?wolterious schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:45:
[Afbeelding]
Hier ook sinds vorige week draaiende, erg tevreden tot dusver. Heb 8 stuks in een kunststof hoekprofiel. Qua automatisering moet ik toch ook maar aan de HA. Zou graag standaard in de ochtend de boostmode aan willen hebben tot 7.00 uur.
In de topic start staan wat voorbeelden met plaatjes, zoals deze van argafal.ahbart schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:36:
[...]
Dit is ook ongeveer de constructie die ik voor ogen heb met die kunststof profielen. Zorgen de fans voor de verbinding tussen de profielen? Of heb je er nog een andere constructie tussen?
Om de boel in de convectorput zo schoon mogelijk te houden heb ik in de bouwmarkt het grofste horrengaas gehaald en onder tegen het rooster aangemaakt. Het idee is dat de grove rommel/stof niet verder in de put valt en je het rooster met de stofzuiger (van boven dus) redelijk schoon kunt houden. Houdt waarschijnlijk niet alles tegen, maar alle beetjes helpen als je een hekel hebt aan convectorputten schoonmakenJayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:03:
Het zijn zeker de kosten niet, zo'n rolletje gaas.
Heb hier het gevoel dat de boel juist schoon blijft door geforceerde convectie. De lucht kan redelijk vrij stromen, die stof hoopt zich niet op. Heb eens convectoren nagelopen, allemaal stofvrij. Vorig jaar schoongemaakt toen ik ze plaatste.JayPe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:03:
Nu nog een HEPA flilter passend maken in de convectorput en je hebt een "hidden" luchteinigerVino75 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:03:
[...]
Om de boel in de convectorput zo schoon mogelijk te houden heb ik in de bouwmarkt het grofste horrengaas gehaald en onder tegen het rooster aangemaakt. Het idee is dat de grove rommel/stof niet verder in de put valt en je het rooster met de stofzuiger (van boven dus) redelijk schoon kunt houden. Houdt waarschijnlijk niet alles tegen, maar alle beetjes helpen als je een hekel hebt aan convectorputten schoonmaken
Ik stel de vraag nog eens: heeft iemand die al eens geprobeerd met een handdoek radiator?schouwb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:37:
Heeft iemand dit ooit al eens geprobeerd met een handdoekradiator?
bvb dit type: https://www.facq.be/nl/pa...gd/handdoekradiator-banga
Hoe zouden de fans het beste gemonteerd moeten worden?
Ik vermoed dat mijn originele post wat verdwenen is tussen alle andere posts
Ik zie wel 2 soorten die dit ongeveer doen:
radiator bovenaan
https://www.biano.nl/prod...ramma-boostfunctie-220058
radiator onderaan
https://www.installatiebe...r-elektrische-radiatoren/
[ Voor 4% gewijzigd door schouwb op 30-01-2024 09:32 ]
Church of Noise schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:13:
Zoals beloofd hierbij het prototype van de 140mm houder van @niekvanprooijen.
De fan past zeer goed in de houder, en de houder klemt erg goed op de radiator!
Ook draait de fan vrij na montage op de radiator.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik merk wel dat ik dit maar op 1 van de 2 T33s kan gebruiken, want bij de 2de ligt de aanvoerbuis van het warme water direct naast de achterste plaat. (ik overweeg om ofwel voor de 80mm optie te kiezen of om de radiator gewoon door een convector te vervangen en daar meteen de fans in te leggen... Suggesties iemand?)
Dat verklaart ook waarom de testfit op de zijkant gebeurde... (2de foto)
Desalniettemin past het dus perfect, dus 'all systems go' wat mij betreft!
:fill(white):strip_exif()/f/image/GndBMWjGwbOUOxBZO0gvZDmU.png?f=user_large)
Wat is de totale hoogte van de houder als 'ie aan de radiator hangt? Dus onderkant houder tot randje radiator?
Dit werkt zo toch niet?Thomas20 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:25:
[...]
[Afbeelding]
Wat is de totale hoogte van de houder als 'ie aan de radiator hangt? Dus onderkant houder tot randje radiator?
De Fan moet de lucht door de lamellen trekken. M.a.w. de fan moet bovenop de radiator (of onderop als de klemmetjes het houden)
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Zie originele postMarelli7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Dit werkt zo toch niet?
De Fan moet de lucht door de lamellen trekken. M.a.w. de fan moet bovenop de radiator (of onderop als de klemmetjes het houden)
Onderkant fan cover tot rand radiator is 38mm (-0/+3). De +3 komt door het niet volledig over de rand (kunnen) schuiven.Thomas20 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:25:
[...]
[Afbeelding]
De 80mm variant is 2mm minder dik. De 80mm fan is 25mm dik, de 140 is 27mm.
Ik heb daarvoor Node-Red als tussenoplossing moeten gebruiken, direct fan-speed aansturen vanuit Domoticz is me niet geluktJan kruize schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:20:
Ik kan dankzij hulp in dit forum sinds vrijdag met Domoticz alle info over ingangstemperatuur uitgangstemperatuur en meer dingen zien. Het enige wat ik nu graag wil is dat ik met behulp van de ruimte temperatuur (extern) de snelheid van de fans zonder verdere invloed van regelingen uit de heatbooster de snelheid van de fans kan regelen. Kan dit en zo ja, hoe? Alvast hartelijk dank.
:strip_exif()/f/image/7cLQyhkXcsaBtwt8YXuqSjnI.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede set van 5 zou dan rechts komen,. of ik klem ze afzonderlijk met enige tussenruimte tussen de platen:
:strip_exif()/f/image/T0exSHscXUW1USLmwGq7oV9o.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet nog niet wat optimaal is.
2 Setje van 5 (zoals links op de foto) is wel het gemakkelijkst, want zo'n rijtje aan elkaar klemt gemakkelijk tussen de platen
Met enige tussenafstand (zoals op de foto rechts) kan ook, maar dan moet ik wel iets verzinnen als afstandshoudertjes, zodat ze allen even ver van elkaar geplaatst zitten, en sommigen (lakdikte?) klemmen iets minder lekker dan anderen.
Om de hele radiator (110 cm) te vullen, kan ik ipv 10 ook gaan voor in totaal 15 of 16 stuks, maar die Noctua kregen zijn niet alleen heel mooi maar ook best wel prijzig. En dit is de eerste radiator.. ik heb nog 2 van 110cm en een T33 van 160 cm ( daar passen er wel 25 in!) (iemand een andere fabrikant die 60mm PWM fans in het assortiment heeft?
Wel al gezien dat het een behoorlijke spaghetti bende wordt met die kabeltjes, Y-kabeltjes, en dat dan voor 10 stuks (9 Y kabeltjes). Bekabeling laat is tussen de lamellen naar beneden zakken, sluit onderaan de vloer de boel aan.
Benieuwd, of en hoeveel geluid het zal maken. In mijn PC kast zitten er ook 2 tegen de rugplaat, die hoor ik eigenlijk nooit, maar weet ook niet of ze nu echt zoveel lucht verplaatsen.
Oh: Ruimte ONDER de radiatoren is echt beperkt, vandaar dat ik geen grotere ventilatoren aan de onderkant kan plaatsen. Daarbij: Achterzijde van de radiatoren zitten geen lamellen/convectoren, maar wel radiatorfolie, dus qua stroming/warmteoverdracht aan de achterzijde verwacht ik geen grote winst te halen.
[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 30-01-2024 20:12 ]
Gecharmeerd door deze oplossing, heb ik wat zitten puzzelen. De afstand van de grond tot de marmeren vensterbank is 49 cm. Pootjes van Jaga zijn tussen de 13.5 en 15.5 cm, zeg 14 cm. Dan blijft er 49-14=35 cm over. Als ik inderdaad zo een model pak van 20 cm hoog, dan is er 15 cm boven de radiator over. Gecombineerd met de mogelijkheid om de vrijstaande Tempo verder naar voren te plaatsen, zou dat zeker een verbetering qua airflow beteken. Gecombineerd met de opties om iets aan het geluid te doen.PalingDrone schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:28:
@samtman Is een leuke (Marktplaats?) vrijstaande Jaga Tempo van maar zo'n 20 cm hoog niets?
Dan kan je hem iets naar voren laten komen en gelijk de bovenkant met de louvres omkeren waardoor de convectie ook al meer de kamer in gericht wordt, eventueel plak je achter de Jaga tegen de gevel nog wat dempends om die harde echokamer onder de vensterbank wat te verzachten.
Dan heb je vrijere aanvoer van lucht, een stuk efficientere radiator, op een betere plek en met veel meer ongehinderde afgifte aan de ruimte, ook kan je dan de fans onzichtbaar en veilig inbouwen.
Blijft natuurlijk wel lastig om iets fluisterstil te kijgen met zoveel keiharde materialen in de nabije omgeving.
Wat wel jammer is, is dat de 20cm hoge Tempo's alleen in type 20 en niet in type 21 te krijgen zijn; daar is de twin convector natuurlijk te hoog voor. Als ik een type 21 wil, dan zou ik al een 30cm hoog model moeten nemen en dat wordt samen met de pootjes te hoog. Ik lees hier dat type 21 vs. type 20 best veel impact heeft, wanneer je met fans gaat werken.
Ik moet dus echt kritisch kijken naar het wattage als ik een 20cm hoge type 20 plaats (max. breedte) en of ik daar straks ook op lagere temperaturen de toko mee warm krijg. Want uiteindelijk moet die watertemperatuur omlaag. Ik ben nu eens wat getallen aan het vergelijken door te kijken naar wat een Strada Hybrid doet (equivalent van Tempo met fans) op lage watertemperaturen versus mijn oude T32 radiator op hoge temperaturen. Het blijft de vraag hoe betrouwbaar die tabellen zijn op verkoopsites, maar het is beter dan niets.
Hoe groot is die kamer eigenlijk?samtman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Gecharmeerd door deze oplossing, heb ik wat zitten puzzelen. De afstand van de grond tot de marmeren vensterbank is 49 cm. Pootjes van Jaga zijn tussen de 13.5 en 15.5 cm, zeg 14 cm. Dan blijft er 49-14=35 cm over. Als ik inderdaad zo een model pak van 20 cm hoog, dan is er 15 cm boven de radiator over. Gecombineerd met de mogelijkheid om de vrijstaande Tempo verder naar voren te plaatsen, zou dat zeker een verbetering qua airflow beteken. Gecombineerd met de opties om iets aan het geluid te doen.
Wat wel jammer is, is dat de 20cm hoge Tempo's alleen in type 20 en niet in type 21 te krijgen zijn; daar is de twin convector natuurlijk te hoog voor. Als ik een type 21 wil, dan zou ik al een 30cm hoog model moeten nemen en dat wordt samen met de pootjes te hoog. Ik lees hier dat type 21 vs. type 20 best veel impact heeft, wanneer je met fans gaat werken.
Ik moet dus echt kritisch kijken naar het wattage als ik een 20cm hoge type 20 plaats (max. breedte) en of ik daar straks ook op lagere temperaturen de toko mee warm krijg. Want uiteindelijk moet die watertemperatuur omlaag. Ik ben nu eens wat getallen aan het vergelijken door te kijken naar wat een Strada Hybrid doet (equivalent van Tempo met fans) op lage watertemperaturen versus mijn oude T32 radiator op hoge temperaturen. Het blijft de vraag hoe betrouwbaar die tabellen zijn op verkoopsites, maar het is beter dan niets.
Besef ook dat je radiator nu totaal niet efficient werkt, ja, je hebt een lekker warme vensterbank en een thermische massa die nog iets uitstraalt maar die middelste en zeker de achterste plaat van je T32 kan nauwelijks iets bijdragen aan de warmteafgifte aan de ruimte, hij zit compleet ingebouwd en kan bijna niet "ademen".
Je wil hoge afgifte en lage retouren, kan best zijn dat wanneer je je huidige radiator voor de vensterbank plaatst deze dan ook overbemeten blijkt te zijn.
Wij verwarmen een joekel van een ruimte met veel glas ook met een paar type 20 Jaga's en helemaal met fans erin is dat meer dan uitstekend te doen met een max Ta van 50 graden.
Ik denk dat die cijfertjes best heel betrouwbaar zijn. Als je een Jaga T20 op 35/30/20 zonde DBE vergelijkt met een T21 op dezelfde temperatuur dan zie je dat de afgifte naar beneden gaat met de T21. Ik heb hierover gebeld met ze en dat komt dus door de hogere weerstand van de extra lamellen.samtman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Wat ze vergeten erbij te vermelden:wheli schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:46:
[...]
Ik denk dat die cijfertjes best heel betrouwbaar zijn. Als je een Jaga T20 op 35/30/20 zonde DBE vergelijkt met een T21 op dezelfde temperatuur dan zie je dat de afgifte naar beneden gaat met de T21. Ik heb hierover gebeld met ze en dat komt dus door de hogere weerstand van de extra lamellen.
De eerste batterij warmt de lucht op deze verwarmde lucht gaat de tweede batterij in doordat de lucht al warmer is neemt die minder warmte op.
Beter is om bij twins altijd ventilators toe te passen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb dat bij ons juist verwijderd omdat ik het gevoel had dat het de luchtstroom teveel in de weg zat.Vino75 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:03:
[...]
Om de boel in de convectorput zo schoon mogelijk te houden heb ik in de bouwmarkt het grofste horrengaas gehaald en onder tegen het rooster aangemaakt. Het idee is dat de grove rommel/stof niet verder in de put valt en je het rooster met de stofzuiger (van boven dus) redelijk schoon kunt houden. Houdt waarschijnlijk niet alles tegen, maar alle beetjes helpen als je een hekel hebt aan convectorputten schoonmaken
Never underestimate the resistance from a gaasje!Spykie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Ik heb dat bij ons juist verwijderd omdat ik het gevoel had dat het de luchtstroom teveel in de weg zat.
Gaas, filters, doek.. zelfs een rooster geeft weerstand (drukval), dus tenzij je zoveel fans hebt, die een overschot aan flow creeeren, zou ik zo min mogelijk obstructies toepassen, doen het effect van de fans anders alleen maar te niet.
Mij vraag komt vooral voort uit mij ervaring met pc's die op de grond staan: Die zitten, na jaren gebruik, vaak vol met vlokken stof. Vandaar dat ik pc-kasten liefst ophang onder een bureau of op tafel zet.
Daarnaast zie ik, eigenlijk zoals bij jarenlang in gebruik zijnde pc's, ook veel stof tussen de lamellen van de radiatoren zitten. Maar misschien moest ik gewoon eens een plumeau halen en erdoor heen raggen,. misschien is de stof-buildup ook gewoon van jaaaren.
Nee, ik denk echt dat de tijd daar is dat je een pneumatisch blaaspistool mag gaan kopen.JayPe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Never underestimate the resistance from a gaasje!
Gaas, filters, doek.. zelfs een rooster geeft weerstand (drukval), dus tenzij je zoveel fans hebt, die een overschot aan flow creeeren, zou ik zo min mogelijk obstructies toepassen, doen het effect van de fans anders alleen maar te niet.
Mij vraag komt vooral voort uit mij ervaring met pc's die op de grond staan: Die zitten, na jaren gebruik, vaak vol met vlokken stof. Vandaar dat ik pc-kasten liefst ophang onder een bureau of op tafel zet.
Daarnaast zie ik, eigenlijk zoals bij jarenlang in gebruik zijnde pc's, ook veel stof tussen de lamellen van de radiatoren zitten. Maar misschien moest ik gewoon eens een plumeau halen en erdoor heen raggen,. misschien is de stof-buildup ook gewoon van jaaaren.
Bittere noodzaak.
Ziet er idd nog nietjes uit, wat voor afdekking doe je bovenop?JayPe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:06:
Vandaag de 10x Noctua NF-A6x25 PWM's binnen gekregen. Past inderdaad precies klem tussen de platen van mijn T22. Met kabelbindbandjes aan elkaar gezet tot een rijtje van 5, gekoppeld met de standaard bij Noctua geleverde Y-kabeltjes, is dit het resultaat. Ziet er (IMHO) schattig uit, helemaal niet zo 'lelijk' als verwacht. Maar desondanks: bovenroosters zijn onderweg, dus er komt nog een afdekking overheen (voor de WAF).
[Afbeelding]
De tweede set van 5 zou dan rechts komen,. of ik klem ze afzonderlijk met enige tussenruimte tussen de platen:
[Afbeelding]
Weet nog niet wat optimaal is.
2 Setje van 5 (zoals links op de foto) is wel het gemakkelijkst, want zo'n rijtje aan elkaar klemt gemakkelijk tussen de platen
Met enige tussenafstand (zoals op de foto rechts) kan ook, maar dan moet ik wel iets verzinnen als afstandshoudertjes, zodat ze allen even ver van elkaar geplaatst zitten, en sommigen (lakdikte?) klemmen iets minder lekker dan anderen.
Om de hele radiator (110 cm) te vullen, kan ik ipv 10 ook gaan voor in totaal 15 of 16 stuks, maar die Noctua kregen zijn niet alleen heel mooi maar ook best wel prijzig. En dit is de eerste radiator.. ik heb nog 2 van 110cm en een T33 van 160 cm ( daar passen er wel 25 in!) (iemand een andere fabrikant die 60mm PWM fans in het assortiment heeft?
Wel al gezien dat het een behoorlijke spaghetti bende wordt met die kabeltjes, Y-kabeltjes, en dat dan voor 10 stuks (9 Y kabeltjes). Bekabeling laat is tussen de lamellen naar beneden zakken, sluit onderaan de vloer de boel aan.
Benieuwd, of en hoeveel geluid het zal maken. In mijn PC kast zitten er ook 2 tegen de rugplaat, die hoor ik eigenlijk nooit, maar weet ook niet of ze nu echt zoveel lucht verplaatsen.
Oh: Ruimte ONDER de radiatoren is echt beperkt, vandaar dat ik geen grotere ventilatoren aan de onderkant kan plaatsen. Daarbij: Achterzijde van de radiatoren zitten geen lamellen/convectoren, maar wel radiatorfolie, dus qua stroming/warmteoverdracht aan de achterzijde verwacht ik geen grote winst te halen.
Ik heb ca 20 van deze 60mm fans gekocht, deze zijn regelmatig maar EUR 1,50 per stuk (ik dacht dat ik eigenlijk maar EUR 1 betaald, zal wel een kortingscode zijn geweest ofzo).
Zijn vast niet de beste, maar met 20 van deze werkt het vast beter dan 2 noctua's
https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B01L6PKKIO
[ Voor 105% gewijzigd door Whiskey48 op 21-02-2024 07:28 ]
Ik heb een verticale Jaga Iguana Corner Plus LTV in de hal (https://www.jaga.nl/media/1728/corner_plus_manual.pdf) uitgerust met een HB en een 140 mm fan en ben momenteel aan het meten of het een groot verschil maakt.schouwb schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:31:
[...]
Ik stel de vraag nog eens: heeft iemand die al eens geprobeerd met een handdoek radiator?
In de hal staat de voordeur regelmatig open en dan zie je een drop in temperatuur. Op het eerste gezicht lijkt het dat de temperatuur, met een HB, sneller oploopt. Ik weet niet of het helemaal vergelijktbaar is maar meer vergelijkbaar dan een bv T22 of Jaga LTV radiator.
In de badkamer heb je, verwacht ik twee effecte: drogen van de handdoeken en verwarmen. Misschien doet de fan ook iets voor het sneller drogen van de handdoeken (droogmolen effect?). Zelf geen ervaring mee.
Oef,. die advertentie.. Daar wordt ik dus echt niet vrolijk van. Bij productomschrijving: Afmetingen40x40x10mm en in de titel is ie 60mm.. Keuze uit 3 pins of,.. 3 pins..Whiskey48 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Ik heb ca 20 van deze 60mm fans gekocht, <knip>
https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B01L6PKKIO
PWM? Geen idee, maar wel een kloksnelheid (?) van 1785 Onbekend wijzigingselement!!

(daarom koop ik nooit bij Amazon,. denk ik)Merk Xilence
Fabrikant Xilence
Serie XF032
Productafmetingen 4 x 4 x 1 cm; 18 gram
Modelnummer (item) XF032
Stopgezet door fabrikant Nee
Kleur zwart
Soort computergeheugen DIMM
Kloksnelheid geheugen 1785 Onbekend wijzigingselement
Coprocessor graphics NVIDIA GeForce RTX 3080
Type video-RAM GDDR6X
RAM-grootte grafische kaart 10 GB
Interface grafische kaart PCI-Express x16
Voltage 12 Volt
Batterijen wel of niet meegeleverd Nee
Itemgewicht 18 g
Gegarandeerde software-updates tot onbekend
:-) Good one. Ik heb verdriedubbeltjes een compressor in de garage staan.. met luchtspuitje en al. WAF voor in de woonkamer,.. iets lager dan die plumeau,. maar toch. Dank voor de tip!Spykie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Nee, ik denk echt dat de tijd daar is dat je een pneumatisch blaaspistool mag gaan kopen.
Bittere noodzaak.
https://www.radiator-outl...ator-type-22-1000-mm.htmlWhiskey48 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Ziet er idd nog nietjes uit, wat voor afdekking doe je bovenop?
Is ' te breed ' waarschijnlijk (hart afstand platen = 80mm) maar als ie erop ligt, zal ie er niet afwaaien denk ik.
Ja het lastige is dat het een split level woning is waarbij kamer en keuken verbonden zijn. Het total volume van die etage is ongeveer 120 m3, met woonkamer 60 m3, keuken 40 m3 en dat stuk ertussen ongeveer 20 m3.
Het streven is om dit allemaal te verwarmen met een radiator (a) aan de woonkamer kant en een convectorput aan de keuken kant (b) en zonder vloer- of wandverwarming. Aangezien het boosten van de T32 radiator aan de woonkamerkant mislukt is, is de eerstvolgende stap om de fans op de convector in de keuken te leggen. Ik had eigenlijk daar moeten beginnen haha
/f/image/MmavpOWleOvc0zPVCDQKW6el.png?f=fotoalbum_large)
Goed punt.PalingDrone schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Besef ook dat je radiator nu totaal niet efficient werkt, ja, je hebt een lekker warme vensterbank en een thermische massa die nog iets uitstraalt maar die middelste en zeker de achterste plaat van je T32 kan nauwelijks iets bijdragen aan de warmteafgifte aan de ruimte, hij zit compleet ingebouwd en kan bijna niet "ademen".
Je wil hoge afgifte en lage retouren, kan best zijn dat wanneer je je huidige radiator voor de vensterbank plaatst deze dan ook overbemeten blijkt te zijn.
Denk je dat het ook mogelijk is om tot 35 graden te komen met fans en betere convectoren in mijn situatie? Ik zou al blij zijn met 50, maar als ik ooit van het gas af wil, dan zal ik idealiter een nog lagere Ta moeten hebben.PalingDrone schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Wij verwarmen een joekel van een ruimte met veel glas ook met een paar type 20 Jaga's en helemaal met fans erin is dat meer dan uitstekend te doen met een max Ta van 50 graden.
Deze had ik ook in de keuken, en heb ik vervangen door een Jaga Strada, omdat de Iguana meer het plafond verwarmde dan de ruimte.Maarten60 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:03:
[...]
Ik heb een verticale Jaga Iguana Corner Plus LTV in de hal (https://www.jaga.nl/media/1728/corner_plus_manual.pdf) uitgerust met een HB en een 140 mm fan en ben momenteel aan het meten of het een groot verschil maakt.
In de hal staat de voordeur regelmatig open en dan zie je een drop in temperatuur. Op het eerste gezicht lijkt het dat de temperatuur, met een HB, sneller oploopt. Ik weet niet of het helemaal vergelijktbaar is maar meer vergelijkbaar dan een bv T22 of Jaga LTV radiator.
In de badkamer heb je, verwacht ik twee effecte: drogen van de handdoeken en verwarmen. Misschien doet de fan ook iets voor het sneller drogen van de handdoeken (droogmolen effect?). Zelf geen ervaring mee.
Voer hier eens je huidige situatie in en weet dat dit afdoende is. Als je de Ta naar beneden haalt zal je zien hoeveel wattage je tekort komt en dus zal moeten compenseren met aanbrengen van HB, vervangen van de radiator etc
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Never overestimate the theoretical assumptions around a gaasje!JayPe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Never underestimate the resistance from a gaasje!
Ja, het geeft iets of wat weerstand, maar het wordt hier sneller warm dan voorheen met 10 P14's die ieder max 123m3/uur kunnen doen. Die fans drukken die lucht er echt wel door, anders zou de retour ook niet zoveel terugzakken vanwege de buildup van hete lucht in mijn put... maar hé, doe vooral wat jullie het beste lijkt. Ik kan alleen vanuit mijn ervaring spreken, en die is dat het hier prima werkt met gaasje erboven. Wel iedere week met de stofzuiger over het rooster (gaas zit er onder tegenaan) zodat het optimaal kan blijven werken, maar dat wint het voor mij van iedere maand ondersteboven in die put hangen... Stofzuigen doet de vrouw ook. Ik ben de sjaak als het op de put aankomt
Uhm, is het niet makkelijker om gewoon te kijken hoeveel ik nu heb en dan proberen op ditzelfde uit te komen met lagere Ta en een betere radiator? Even de terechte opmerking van @PalingDrone daargalaten, dat het gros nu in de vensterbank gaat en straks de kamer in wordt geblazen.stevenP schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:58:
@samtman Als je lager wil met Ta zal je nog verder moeten overdimensioneren. Je ziet dat met de Ta je afgifte meedaalt. Daar kan je gewoon naartoe rekenen met bijvoorbeeld de hytools app.
Voer hier eens je huidige situatie in en weet dat dit afdoende is. Als je de Ta naar beneden haalt zal je zien hoeveel wattage je tekort komt en dus zal moeten compenseren met aanbrengen van HB, vervangen van de radiator etc
Dan zou ik dus nu dit hebben met de t32 en een aanvoer van 65 graden. Return weet ik even niet maar heb ik conservatief ingesteld:
:strip_exif()/f/image/GT6mZ3j6v3lOCEPV8adw1OmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan een convector met fans neem en ik de Jaga Strada Hybrid tabellen als referentie gebruik, dan kom ik op het volgende uit bij een aanvoer van 35 graden. De conclusie hier is dus dat een twin noodzakelijk is en dan volle bak blazen.
/f/image/nABwZZgfDXevzRsrYjx142NT.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de aanvoer zou verhogen naar 45 graden, dan zou ik met een twin altijd uitkomen en moet ik met een enkele de fans ook flink aanzetten.
/f/image/yQxxkLWDfRqna3NW9ryfRiXv.png?f=fotoalbum_large)
Met 55 graden is alles makkelijk te halen, zelfs met een enkele convector op minimale fan speed.
/f/image/nwE8J7zV0rlzd9DtLhQuMO9q.png?f=fotoalbum_large)
Klopt deze manier van denken, of mis ik nog iets?
Wat zit er onder je woonkamer en hoe is dat c.q. die vloer geisoleerd? (onder ons staat al een jaar een appartement leeg vandaar dat de Ta hier "tijdelijk" bewust wat hoger staat dan voorheen). Merk nu aan den lijve dat fatsoenlijke vloerisolatie of een gezellig meestokende onderbuur ook echt een voorwaarde is om met lage temperaturen je woning aangenaam warm te houden.
Verder wat @stevenP zegt, lagere temperaturen = overdimensioneren, voldoende flow door je systeem en fans om de warmte er uit te trekken.
Ben benieuwd wat de Heatbooster in die put gaat opleveren wbt comfort, fans lijken me daar iig op de juiste plek te zitten gezien de layout van je woning.
Btw, de return van je T32 kan je uiterst nauwkeurig meten met de sensoren van je Heatbooster
[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 31-01-2024 20:06 ]
Misschien wel wat voor een eigen topic? Gaat redelijk OT
[ Voor 11% gewijzigd door wheli op 31-01-2024 19:55 ]
435 ltr./h dat doen de meesten met alle radiatoren.samtman schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Uhm, is het niet makkelijker om gewoon te kijken hoeveel ik nu heb en dan proberen op ditzelfde uit te komen met lagere Ta en een betere radiator? Even de terechte opmerking van @PalingDrone daargalaten, dat het gros nu in de vensterbank gaat en straks de kamer in wordt geblazen.
Dan zou ik dus nu dit hebben met de t32 en een aanvoer van 65 graden. Return weet ik even niet maar heb ik conservatief ingesteld:
[Afbeelding]
Als ik dan een convector met fans neem en ik de Jaga Strada Hybrid tabellen als referentie gebruik, dan kom ik op het volgende uit bij een aanvoer van 35 graden. De conclusie hier is dus dat een twin noodzakelijk is en dan volle bak blazen.
[Afbeelding]
Als ik de aanvoer zou verhogen naar 45 graden, dan zou ik met een twin altijd uitkomen en moet ik met een enkele de fans ook flink aanzetten.
[Afbeelding]
Met 55 graden is alles makkelijk te halen, zelfs met een enkele convector op minimale fan speed.
[Afbeelding]
Klopt deze manier van denken, of mis ik nog iets?
Je delta T over de radiator is erg laag. Meestal kun je Ta X 0,8 = Tr nemen. Dus 65 X 0.8 = 52 graden
Dan kom je heel anders uit, met hytools 65/50/20 heb je 2.0kW en 120 ltr/h
Dit lijkt me een reëler uitgangs punt.
ja gaat redelijk OT.wheli schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:55:
@samtman je mist alleen het aantal stookuren. Als je op 65 graden maar een uur stookt moet je dus het wattage met een uur vermenigvuldigen. Een warmtepomp zal 22 uur per dag stoken dus je moet de Jaga afgifte keer 22 doen.
Misschien wel wat voor een eigen topic? Gaat redelijk OT
Maar ik wil hier toch even op reageren.
1000 watt uit een gewone radiator is 1000 watt en na een uur heb je 1kWh.
1000 watt uit een gewone convector is 1000 watt na een uur heb je 1kWh.
Als ik beide radiatoren 22 uur stook heb ik 22kWh. Iets anders kun je hier echt niet van maken.
Hey hey,. so hot eaten is the soup also weather not :-)Vino75 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:26:
[...]
Never overestimate the theoretical assumptions around a gaasje!
Maar ik denk dat we elkaar prima begrijpen, toch. We creeëren méér flow, dat is prio-1 bij de heatbooster. Dat we daar óók stof mee kunnen filteren, is een bijkomstigheid. Ik wilde slechts waarschuwen dat kind en badwater, of naja: dat we wel voorzichtig moeten wezen met weerstand introduceren.. :=)
Maar niemand weet nog de maaswijdte van het gaasje?JayPe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:01:
[...]
Hey hey,. so hot eaten is the soup also weather not :-)
Maar ik denk dat we elkaar prima begrijpen, toch. We creeëren méér flow, dat is prio-1 bij de heatbooster. Dat we daar óók stof mee kunnen filteren, is een bijkomstigheid. Ik wilde slechts waarschuwen dat kind en badwater, of naja: dat we wel voorzichtig moeten wezen met weerstand introduceren.. :=)
you had me at EHLO
Niet direct maar wel ter inspiratie naar iets wat jij denk ik zoekt:sjongenelen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:51:
Heeft iemand een goede HA lovelace card setup voor de heatbooster? Mijn dashboard komt wel erg vol te staan zo
Ik heb dit nu voor mijn WP en erg tevreden over. Alles met glance en een paar helpers in elkaar gezet.
conditional 3 verschillende
1) als hij draait (pompsnelheid > 5 voor 2min)
Runtime, daily verbruik, daily defrosts, huidig verbruik
Compressor hz, flow, Ta, Tr
2)als defrost signal true is, alleen de counter
3) als hij uit staat wat stats over die dag.
:strip_exif()/f/image/dV0JRsTLsHU7PZQ6OHdBKKs1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 01-02-2024 08:09 ]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
:strip_exif()/f/image/XwNdWSJi3Apsp0qGBYCH3t4p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPYh2lEQbLAXW1kRVPliPhLg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPWcF1Ko5nBAtbC03snCojBY.jpg?f=fotoalbum_large)
80mm fans en een beetje karton flap passen net 5mm ver tussen de platen (hoh afstand 90mm). Omdat de afstand tot vloer wat krap is, vondt ik dit in mijn geval beter dan helemaal eronder.
De flappen had ik nog wat langer kunnen doen. Dan hebben de magneetjes beter houvast en komt aan de einden minder lekkage flow.
Al met al ben ik erg tevreden met de heatbooster.
Super stil en leuk wat er allemaal is uit te lezen en inregelen.
Vorige winter had ik met mijn hybride warmtepomp nog een paar dagen gas nodig. Nu na wat waterzijdig inregelen en de heatboosters erbij is de ketel best overbodig. De stooklijn is 3 graden omlaag en de COP blijft maar stijgen. En in een kamer waar een te kleine radiator na de verbouwing is geplaatst, word het nu alsnog lekker warm.
Geniaal om dit met karton te doen.hackbard schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:39:
wou hier even mijn nieuwste product delen
[snip]
sjongenelen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:51:
Heeft iemand een goede HA lovelace card setup voor de heatbooster? Mijn dashboard komt wel erg vol te staan zo
:fill(white):strip_exif()/f/image/X5kuHz3WAz9bcM6xAtot6iop.png?f=user_large)
ik gebruik de history graph card voor de sensoren. Wordt idd een beetje onoverzichtelijk.
Ik heb het allemaal op een apart dashboard. Uiteindelijk wil ik er niet meer veel naar omkijken, als het goed is ingesteld.
De ruimtetemperatuursensor2 heb ik net verplaatst weg van de aanvoerbuis zo te zien. Wou dat vergelijken met de sensor die op de radiatoroppervlak is geplakt met magneetjes en noppenfolie. (En de laatste meet toch beter).
En dan werkt de In/uitschakelgedrag ook weer zoals het hoort.
Heeft even geduurt totdat ik begreep hoe onder Geavanceerde regelparameters de Te en Th werkt.
Als homeassistant automation enthousiast hou ik van formules zoals:
de fans worden ingeschakelt zodra inlaatwatertemperatuur min omgevingstemperatuur groter dan Te plus de helft van Th.
[ Voor 31% gewijzigd door hackbard op 01-02-2024 11:01 ]
Ziet er goed uit! Kun je de yaml delen?
Overigens is dat karton voor mij ook perfect idee
you had me at EHLO
Bedankt voor het delen! In mijn woonkamer (convector) kan de aanvoertemperatuur flink omlaag door de heatboosters. Komt natuurlijk straks ook het verzoek om dat boven te regelenhackbard schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:39:
De flappen had ik nog wat langer kunnen doen. Dan hebben de magneetjes beter houvast en komt aan de einden minder lekkage flow.
Hoe heb je de magneten vastgemaakt aan het karton?
Ziet eruit alsof ze in het karton klem zitten in de pockets :-)SVMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Nice, al zou ik bang zijn voor de natte dweil.. ai,. ben ik nou al weer de schoonmaak muts uit aan 't hangen?
klein vierhoekje half/ in de ene laag gesneden met de tapijtmes. Als het goed is, passen ze er precies in en blijven zitten zonder plakband of lijm.SVMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Bedankt voor het delen! In mijn woonkamer (convector) kan de aanvoertemperatuur flink omlaag door de heatboosters. Komt natuurlijk straks ook het verzoek om dat boven te regelen
Was hier nog niet helemaal successvol, vooral omdat de flap niet ver genoeg tussen de platen komt. En 6 magneetjes zijn ook erg krap
sjongenelen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Ziet er goed uit! Kun je de yaml delen?
Overigens is dat karton voor mij ook perfect idee
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
| type: vertical-stack cards: - type: custom:mushroom-title-card title: '' subtitle: Radiator - type: custom:stack-in-card cards: - type: grid square: false columns: 3 cards: - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.heatbooster_heatboosterbr_temp_inlet primary_info: state secondary_info: name name: Hot water icon_color: red card_mod: style: | ha-card { border: none; --icon-size: 30px - type: custom:mushroom-entity-card primary_info: state secondary_info: name name: Return water icon_color: blue entity: sensor.heatbooster_heatboosterbr_temp_outlet card_mod: style: | ha-card { border: none; --icon-size: 30px - type: custom:mushroom-entity-card primary_info: state secondary_info: name name: Delta T icon_color: purple entity: sensor.heatbooster_heatboosterbr_temp_delta_io card_mod: style: | ha-card { border: none; --icon-size: 30px card_mod: style: | ha-card { border: none; - type: custom:mini-graph-card entities: - entity: sensor.heatbooster_heatboosterbr_temp_inlet name: Hot water color: var(--red-color) - entity: sensor.heatbooster_heatboosterbr_temp_outlet name: Humidity color: var(--blue-color) - entity: sensor.heatbooster_heatboosterbr_temp_delta_io name: deltaT color: var(--purple-color) - entity: number.heatbooster_heatboosterbr_fan_speed name: Fan Speed color: var(--green-color) - entity: sun.sun name: Sun color: gray show_line: false show_points: false show_legend: false y_axis: secondary state_map: - value: above_horizon label: Day - value: below_horizon label: Night hours_to_show: 24 line_width: 2 points_per_hour: 6 font_size: 50 height: 300 hour24: true animate: true extrema: true show: name: false icon: false state: true legend: false fill: true card_mod: style: | ha-card { border: none; card_mod: style: | ha-card { border: none; - features: - style: slider type: numeric-input type: tile entity: number.heatbooster_heatboosterbr_fan_speed name: Fan speed show_entity_picture: true tap_action: action: more-info color: green card_mod: style: | ha-card { border: none; } ha-tile-icon$: | ha-svg-icon { animation: rotate 1s linear infinite; } @keyframes rotate { 0% { transform: rotate(0deg); } 100% { transform: rotate(360deg); } } - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: switch.heatbooster_heatboosterbr_fan_boostmode name: Boost Mode - entity: switch.heatbooster_heatboosterbr_fan_controlmode name: Manual Control theme: kibibit-dark-cards state_color: true card_mod: style: | ha-card { border: none; |
Je hebt dus wel een aantal custom cards nodig zoals je in de code ziet...
[Afbeelding]
Serieus? Niemand een mening? Kop op, dit is toch het internet?
Ik verwacht argumenten als:
Aaneengesloten is beter, want weinig kans op rondpompen van valse lucht
of
Aaneengesloten is slechter, want lucht over beperkter deel van de lamellen aangezogen.
of
Blijkbaar nog niemand die dit getest heeft. Mag jij het ons laten weten na jouw bevindingenJayPe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:47:
[...]
[Afbeelding]
of
Aaneengesloten is slechter, want lucht over beperkter deel van de lamellen aangezogen.
of
Haha! Ik zou zeggen: Aaneengesloten en helemaal vol leggen. Dan weet je zeker dat alle lucht langs de lamellen gaat en dat lijkt mij key, want grotere afgifte.JayPe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:47:
[...]
[Afbeelding]
of
of
Mijn Jaga Tempo boosters liggen aaneengesloten, helemaal vol en zo goed als rondom afgesloten om ~5cm boven de convectors. Werkt vooralsnog helemaal prima.
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]
Intuïtief ga ik hier mee akkoord, maar geen bewijs.SiNTeK schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:19:
[...]
Haha! Ik zou zeggen: Aaneengesloten en helemaal vol leggen. Dan weet je zeker dat alle lucht langs de lamellen gaat en dat lijkt mij key, want grotere afgifte.
Mijn Jaga Tempo boosters liggen aaneengesloten, helemaal vol en zo goed als rondom afgesloten om ~5cm boven de convectors. Werkt vooralsnog helemaal prima.
Precies!Church of Noise schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:38:
[...]
Intuïtief ga ik hier mee akkoord, maar geen bewijs.

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]
(Waarschijnlijk is je post een beetje ondergesneeuwd geweest tussen de andere posts)JayPe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:47:
[...]
[Afbeelding]
of
of
Met het huidige aantal fans zou ik ze zo veel als mogelijk verspreiden om zoveel als mogelijk convectie uit de radiatoren te krijgen.
Aaneengesloten lijkt mij minder goed te werken, want lucht over beperkter deel van de lamellen aangezogen.
Wat andere mede-tweakers zeggen, het liefst de hele radiator vol leggen werkt het beste, maar met elke ventilator erbij zal de winst wel gaan afnemen. Maw, de winst is niet lineair met het toevoegen aan het aantal ventilatoren.
Eind december 2023 is er ook een leuke dialoog over geweest.
Is het voor jou mogelijk beide opstellingen een weekje te testen en de resultaten naast elkaar te leggen? Dat is toch wel een cool experiment, met mogelijkerwijs een interessante uitkomst.JayPe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:47:
[...]
[Afbeelding]
of
of
Als ik de foto zie, dan zou ik mn geld inzetten op de optie ze te verspreiden. Maar moet zeggen dat dat ook is omdat het er dan beter uit ziet...
Even serieus, mijn vermoeden is dat er inderdaad een initieel soort optimum is (winst versus aantal fans), waarbij nadien de performantie (warmteafgifte bij gelijke inkomende temperatuur) zoals toenemen maar minder snel.
In mijn geval is het doel om bij zo laag mogelijke temperatuur te kunnen werken (in eerste instantie om maximaal te condenseren, in tweede instantie om naar een warmtepomp te kunnen overstappen), dus ik kies voor maximale performantie en dus maximaal aantal fans. Om die reden overweeg ik overigens ook om over te stappen van radiatoren naar convectoren...
Heb je een update gedaan?Thomas20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:36:
Ander vraagje, sinds een paar dagen laadt het dashboard bij mij niet meer.
Misschien teruggevallen naar default settings 192.168.4.1?
Heb je de fwupdate pagina geprobeerd? (Zie eerdere Posts)
[ Voor 9% gewijzigd door Maarten60 op 02-02-2024 11:05 ]
Spanning eraf 10 sec wachten spanning erop?Thomas20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:36:
Ander vraagje, sinds een paar dagen laadt het dashboard bij mij niet meer. Hiervoor kon ik via http://192.168.x.xx inloggen en het dashboard bekijken, maar nu krijg ik na inloggen een wit scherm dat blijft laden. Zowel mobiel als laptop. Wachtwoord is niets veranderd, aan de WiFi settings ook niet. Iemand een idee wat ik kan doen om weer toegang te krijgen?
Is er wel eens gevraagd om een UI change waarbij de line chart 100% breedte gebruikt in de browser?
Of kan ik dat zelf regelen?
Ik heb nog wat ruimte over...., zou leuk zijn om de chart wat beter te zien met meer detail.
Met inzoomen en uitzoomen kom je niet zo ver in deze kleine breedte.
/f/image/oj1zCtUKvvswxFO58RWqKSqz.png?f=fotoalbum_large)
Dit was de uitgangssituatie:
:strip_exif()/f/image/G1RWcGBW2hwGK5uo1eUWAiBR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals eerder gedeeld.
Ik heb witte kunststof profielen gekocht bij de praxis. 10x40. Daar heb ik met dubbelzijdig Tesa tape de ventilatoren (Arctic 14cm pwm) op bevestigd. 6 stuks op de beide buitenste radiatoren en 8 op de binnenste. 20 dus in totaal.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik heb dus tegen het advies van 15 ventilatoren 20 ventilatoren op 1 Heatbooster aangesloten. Tot nu toe werkt dit prima. Kunnen hier nog nadelen aan zitten?
De voorkant heb ik met dubbelzijdig tape onder de radiator geplakt. Dit lijkt goed vast te zitten. De achterkant ging steeds los. Na wat geexperimenteer met ducktape, heb ik ze nu bevestigd met tiewraps. Nu zit het volgens mij goed.
Als ik de Heatbooster op automatisch zet, dan neemt de Delta T toe richt de 10 graden. Van IN-temp 37 naar UIT-temp 27. (Ik heb de (nu nog) gas-CV op zolder op ene bedrijfstemperatuur van 45 graden (Jaren 30 woning 200m2). Daar ben ik best trots op!
In de avond zet ik heb handmatig op 15%. Maar ik moet nog experimenteren met automatiseringen.
Alles in een mum van tijd aangesloten via Mosquitto in docker op Home Assistant. Met Mqtt had ik al wat ervaring dus dat ging makkelijk.
Ztten die radiatoren in serie? Of lijkt dat door de foto?ahbart schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:06:
Ik wil graag ook mijn projectje delen. Misschien heeft iemand er nog iets aan, of heeft iemand nog tips.
Dit was de uitgangssituatie:
[Afbeelding]
Zoals eerder gedeeld.
Ik heb witte kunststof profielen gekocht bij de praxis. 10x40. Daar heb ik met dubbelzijdig Tesa tape de ventilatoren (Arctic 14cm pwm) op bevestigd. 6 stuks op de beide buitenste radiatoren en 8 op de binnenste. 20 dus in totaal.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb dus tegen het advies van 15 ventilatoren 20 ventilatoren op 1 Heatbooster aangesloten. Tot nu toe werkt dit prima. Kunnen hier nog nadelen aan zitten?
De voorkant heb ik met dubbelzijdig tape onder de radiator geplakt. Dit lijkt goed vast te zitten. De achterkant ging steeds los. Na wat geexperimenteer met ducktape, heb ik ze nu bevestigd met tiewraps. Nu zit het volgens mij goed.
Als ik de Heatbooster op automatisch zet, dan neemt de Delta T toe richt de 10 graden. Van IN-temp 37 naar UIT-temp 27. (Ik heb de (nu nog) gas-CV op zolder op ene bedrijfstemperatuur van 45 graden (Jaren 30 woning 200m2). Daar ben ik best trots op!
In de avond zet ik heb handmatig op 15%. Maar ik moet nog experimenteren met automatiseringen.
Alles in een mum van tijd aangesloten via Mosquitto in docker op Home Assistant. Met Mqtt had ik al wat ervaring dus dat ging makkelijk.
Ja die zitten in serie. Inlaat aan de ene kant en uitlaat aan de andere kant.Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Ztten die radiatoren in serie? Of lijkt dat door de foto?
Dan zou ik er een heatbooster bijnemen misschien.ahbart schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:32:
[...]
Ja die zitten in serie. Inlaat aan de ene kant en uitlaat aan de andere kant.
De laatste radiator heeft dus kouder water. Dan zou ik de heatbooster daar wat langzamer laten draaien om "koude tocht" te voorkomen.
Cv ketel op 45 graden? Heb je al eens gecontroleerd hoe vaak deze start per uur?
Of je hebt zo'n super moderne die 3kW kan maken dan gaat het wel goed.
Een heel mooi vraagstuk @JayPeJayPe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:47:
[...]
[Afbeelding]
of
of
Ik speel met de gedachte om juist minder fans te gaan gebruiken omdat ik denk dat volleggen meer kosten dan baaten geeft. Echter, de fans alleen maar verder uit elkaar leggen klinkt mij niet logisch omdat je dan niet heel de convector bestrijkt, dus hoe dan?
Ik heb compartimenten van 90x21cm in mijn convectorput. Dus met mijn 6 P14s in 1 compartiment bestrijk ik wel bijna de gehele lengte maar niet de 21cm breedte. In het tweede compartiment heb ik de overige 4 P14s verdeeld over de lengte. Dit is mijn huidige situatie.
Na heel dit topic meerdere malen gelezen te hebben en daarbij ook dat gelinkte artikel van die man op leeftijd die het over onderdruk heeft, speel ik met het idee dat het inderdaad efficienter kan (met minder fans). Als ik 4 P14s verdeel over een plaat van 90x21cm die wat hoger boven de convector komt en die plaat een soort luchtdichte rok geef van hittebestendige folie (huidige Ta kan hier soms tot 60 graden gaan) die ik aan alle zijden langs de lamellen laat vallen, dan wordt iedere cm2 van de convector gebruikt en forceer je aanzuiging door de lamellen en nergens anders.
Als mijn fans op 60% draaien haal ik een deltaT van 9-10 graden. Op 100% haal ik een deltaT van 11-12 graden. Die laatste 40% fanspeed weegt dus eigenlijk niet op tegen herrie die je ervoor terug krijgt. Dat is voor mij een teken dat er teveel valse lucht wordt aangezogen of dat er aan te hoge snelheid lucht doorheen gezogen wordt waardor de warmteafgifte niet efficient meer is.
Voordat ik nu aan het knutselen sla en materiaal ga kopen, voor deze onbewezen theorie, heb ik een vraag waar ik mee zit en waar de echte rekenwonders/experts/professors die dit topic volgen misschien mee kunnen helpen. Of ze kunnen mijn theorie ook gelijk afschieten, dan kan ik het verder ook los (proberen te) laten
Die P14s kunnen per stuk 123m3/uur verplaatsen en mijn woonkamer is ongeveer 110m3. Hoeveel fans hebt je dan redelijkerwijs nodig per compartiment (90x21cm) voor een optimale warmteafgifte, uitgaande van 4 aaneengesloten compartimenten in deze kamer. Ofwel, wat is de sweetspot (kosten vs baten) aan fans voor optimale warmteafgifte?
Het idee om die 4 compartimenten maar maximaal vol te leggen met 24 P14s zoals hier soms "aanbevolen"
wordt, zorgt voor kortsluiting in mijn hoofd
Ik hoop dat ik mijn "worsteling" enigzins duidelijk heb kunnen omschrijven, maar ik denk dat dit prima aansluit bij de vraag van @JayPe.
Ps. Ik ben totaal niet geschoold in deze materie. maar mijn common-sense zegt dat volleggen (vaak) niet juist is, los van of je het kan betalen.
Volgens mij kun je vannacht niet slapen van al die theorieen.Vino75 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:45:
[...]
Een heel mooi vraagstuk @JayPe
Ik speel met de gedachte om juist minder fans te gaan gebruiken omdat ik denk dat volleggen meer kosten dan baaten geeft. Echter, de fans alleen maar verder uit elkaar leggen klinkt mij niet logisch omdat je dan niet heel de convector bestrijkt, dus hoe dan?
Ik heb compartimenten van 90x21cm in mijn convectorput. Dus met mijn 6 P14s in 1 compartiment bestrijk ik wel bijna de gehele lengte maar niet de 21cm breedte. In het tweede compartiment heb ik de overige 4 P14s verdeeld over de lengte. Dit is mijn huidige situatie.
Na heel dit topic meerdere malen gelezen te hebben en daarbij ook dat gelinkte artikel van die man op leeftijd die het over onderdruk heeft, speel ik met het idee dat het inderdaad efficienter kan (met minder fans). Als ik 4 P14s verdeel over een plaat van 90x21cm die wat hoger boven de convector komt en die plaat een soort luchtdichte rok geef van hittebestendige folie (huidige Ta kan hier soms tot 60 graden gaan) die ik aan alle zijden langs de lamellen laat vallen, dan wordt iedere cm2 van de convector gebruikt en forceer je aanzuiging door de lamellen en nergens anders.
Als mijn fans op 60% draaien haal ik een deltaT van 9-10 graden. Op 100% haal ik een deltaT van 11-12 graden. Die laatste 40% fanspeed weegt dus eigenlijk niet op tegen herrie die je ervoor terug krijgt. Dat is voor mij een teken dat er teveel valse lucht wordt aangezogen of dat er aan te hoge snelheid lucht doorheen gezogen wordt waardor de warmteafgifte niet efficient meer is.
Voordat ik nu aan het knutselen sla en materiaal ga kopen, voor deze onbewezen theorie, heb ik een vraag waar ik mee zit en waar de echte rekenwonders/experts/professors die dit topic volgen misschien mee kunnen helpen. Of ze kunnen mijn theorie ook gelijk afschieten, dan kan ik het verder ook los (proberen te) laten
Die P14s kunnen per stuk 123m3/uur verplaatsen en mijn woonkamer is ongeveer 110m3. Hoeveel fans hebt je dan redelijkerwijs nodig per compartiment (90x21cm) voor een optimale warmteafgifte, uitgaande van 4 aaneengesloten compartimenten in deze kamer. Ofwel, wat is de sweetspot (kosten vs baten) aan fans voor optimale warmteafgifte?
Het idee om die 4 compartimenten maar maximaal vol te leggen met 24 P14s zoals hier soms "aanbevolen"
wordt, zorgt voor kortsluiting in mijn hoofden dat komt doordat die performance drop binnen die laatste 40% fanspeed mij zegt dat ik met mijn hudige 10 fans nu al efficientie laat liggen / overcapaciteit aan fans heb.
Ik hoop dat ik mijn "worsteling" enigzins duidelijk heb kunnen omschrijven, maar ik denk dat dit prima aansluit bij de vraag van @JayPe.
Ps. Ik ben totaal niet geschoold in deze materie. maar mijn common-sense zegt dat volleggen (vaak) niet juist is, los van of je het kan betalen.
1- Een radiator met convector lamellen heeft minder flow nodig dan een echte convector het verwarmd oppervlak is veel kleiner. Niks theorie, heeft alleen met vierkante meters te maken.
2- De delta-T is ook zeer afhankelijk van de waterflow door je radiator. Niet alleen je luchtflow.
3- Een bedrijf wat spullen maakt om te verkopen en geld te verdienen stopt er zo min mogenlijk onderdelen in. Toch? Jij zegt dus direct dat Jaga helemaal op het verkeerde pad zit met veel ventilatoren.
4- Vergeet niet dat er convector radiatoren zijn met een dubbele batterij. Die moet je echtwel volleggen met fannetjes anders krijg je er niet voldoende lucht door.
5- Dat de fannetjes heel goed moeten aansluiten op een convector, vooral een dubbele, is absoluut waar, ze zuigen anders inderdaad valse lucht aan.
Noob antwoord: Wat gebeurt er als je je telefoon een kwart-slag draaitMartinPTweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:41:
Noob vraagje, 1e dag met de booster.
Met inzoomen en uitzoomen kom je niet zo ver in deze kleine breedte.
[

Oh, had ik erbij moeten zeggen, dit is op m'n PC. Op de telefoon is het portrait makkelijker en duidelijker dan landscape, dan is er te weinig ruimte in de hoogte.ocaj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:17:
[...]
Noob antwoord: Wat gebeurt er als je je telefoon een kwart-slag draait?
Bedankt voor je bezorgdheid en de opmerkingen die je geeft. Daar heb ik iets om op in te haken.Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:17:
[...]
Volgens mij kun je vannacht niet slapen van al die theorieen.![]()
1- Een radiator met convector lamellen heeft minder flow nodig dan een echte convector het verwarmd oppervlak is veel kleiner. Niks theorie, heeft alleen met vierkante meters te maken.
2- De delta-T is ook zeer afhankelijk van de waterflow door je radiator. Niet alleen je luchtflow.
3- Een bedrijf wat spullen maakt om te verkopen en geld te verdienen stopt er zo min mogenlijk onderdelen in. Toch? Jij zegt dus direct dat Jaga helemaal op het verkeerde pad zit met veel ventilatoren.
4- Vergeet niet dat er convector radiatoren zijn met een dubbele batterij. Die moet je echtwel volleggen met fannetjes anders krijg je er niet voldoende lucht door.
5- Dat de fannetjes heel goed moeten aansluiten op een convector, vooral een dubbele, is absoluut waar, ze zuigen anders inderdaad valse lucht aan.
1. Het klopt wat je zegt maar is imo niet relevant als antwoord op mijn vraag. Ik heb het niet over convector radiator. Ik wil mijn echte convector optimaliseren, dus geen idee waarom je de radiator erbij haalt. sorry
2, Klopt ook weer wat je zegt, maar ook weer niet relevant, want wil de bestaande fan setup optimaliseren. De waterflow blijft dus onveranderd in mijn voorbeeld van verschillende fanspeeds. Wederom sorry
3. Fans in overvloed in een commercieel product dus het moet werken. Ja sorry, misschien kan Jaga ook met minder fans toe als ze die een rok geven. Je gaat er vanuit dat bedrijven het altijd juist doen. Het doet zeker iets, maar mijn vraag is juist of het beter kan - tweaken dus. Dus als je het niet erg vindt beschouw ik ook dit als geen antwoord.
4. En ook hier rijst de vraag zou er net zoveel doorheen kunnen met minder fans als je een langere rok toe zou passen zodat de lucht alleen maar door HEEL de convector getrokken wordt. Je vergeet denk ik hoeveel m3 lucht zo'n P14 kan verplaatsen. Ja die dubbele lamellen geven meer weerstand, maar nog steeds geen antwoord op de vraag, helaas
5. Hier bevestig je eigenlijk dat mijn theorie van een rok dus nog niet zo gek is. Slaap ik toch iets rustiger vanavond
Dus... mijn vraag blijft open staan, want antwoorden heb ik niet gehad - open deuren wel. Al waardeer ik wel de moeite die je genomen hebt.
Is er hier niemand die dit al eens geprobeerd heeft te bouwen? Of met rekenwerk/cijfers eea kan bevestigen/ontkrachten?
Als ik wat hobby wordt het zo, gebruikt de breedte van de browser 100%.ocaj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:17:
[...]
Noob antwoord: Wat gebeurt er als je je telefoon een kwart-slag draait?
/f/image/DApplAon3e9XM0khmu71LvqK.png?f=fotoalbum_large)
Pijnlijke post dit...Vino75 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:41:
[...]
Bedankt voor je bezorgdheid en de opmerkingen die je geeft. Daar heb ik iets om op in te haken.
1. Het klopt wat je zegt maar is imo niet relevant als antwoord op mijn vraag. Ik heb het niet over convector radiator. Ik wil mijn echte convector optimaliseren, dus geen idee waarom je de radiator erbij haalt. sorry
2, Klopt ook weer wat je zegt, maar ook weer niet relevant, want wil de bestaande fan setup optimaliseren. De waterflow blijft dus onveranderd in mijn voorbeeld van verschillende fanspeeds. Wederom sorry
3. Fans in overvloed in een commercieel product dus het moet werken. Ja sorry, misschien kan Jaga ook met minder fans toe als ze die een rok geven. Je gaat er vanuit dat bedrijven het altijd juist doen. Het doet zeker iets, maar mijn vraag is juist of het beter kan - tweaken dus. Dus als je het niet erg vindt beschouw ik ook dit als geen antwoord.
4. En ook hier rijst de vraag zou er net zoveel doorheen kunnen met minder fans als je een langere rok toe zou passen zodat de lucht alleen maar door HEEL de convector getrokken wordt. Je vergeet denk ik hoeveel m3 lucht zo'n P14 kan verplaatsen. Ja die dubbele lamellen geven meer weerstand, maar nog steeds geen antwoord op de vraag, helaas
5. Hier bevestig je eigenlijk dat mijn theorie van een rok dus nog niet zo gek is. Slaap ik toch iets rustiger vanavond
Dus... mijn vraag blijft open staan, want antwoorden heb ik niet gehad - open deuren wel. Al waardeer ik wel de moeite die je genomen hebt.
Is er hier niemand die dit al eens geprobeerd heeft te bouwen? Of met rekenwerk/cijfers eea kan bevestigen/ontkrachten?
@Seafarer probeert je te helpen, en maakt een aantal héél relevante punten.
Het hele idee achter deze setup is net betere delta T te genereren bij zelfde uitgangspunt.
Meer luchtflow zorgt voor meer warmteafgifte dus (a) ruimte sneller warmer en (b) een radiator of convector die meer warmte per tijd kan afgeven en dus een grotere delta T geeft.
Meer fans zorgen voor meer flow over het oppervlak, waardoor het verwarmingselement beter de warmte uit het water aan de lucht kan doorgeven. (en zoals seafarer aangeeft heeft een convector een groter oppervlak waarlangs de warmte kan afgegeven worden, dat is net waarom ze zo gebouwd worden). Dat is het hele punt: betere warmteafgifte door meer lucht over het oppervlak te laten gaan.
Niks te maken met valse lucht dus.
Initiële winst zal tot op een zeker punt het hoogst zijn, en nadien afvlakken omdat extra fans relatief gezien minder extra flow toevoegen in vergelijking met de eerste aantal.
Bovenstaande is gebaseerd op basisprincipes van thermodynamica overigens (en een beetje vloeistofleer), en als je meer detail wil gaat er gemodelleerd moeten worden.
Dit topic is gesloten.