Bedankt voor het delen, zo leer ook ik weer wat. Nu stelde @EnsconcE ook de volgende vraag:Lawrentz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:41:
[...]
Het zijn meerdere reacties geweest tussen 24 en 29 december 2023 en gingen over nut van het verhogen van het aantal ventilatoren, beginnend bij Tribunus in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Ik hoop dat de reacties aansluiten bij jouw vraag en ziet dat je vraag lastig te beantwoorden is.
"En als laatste. Als ventilatoren geplaatst worden met tussenruimte tussen de ventilatoren, is het dan efficienter om dit open te laten of dicht te maken?"
Dit speelt bij mij ook; ik zou het binnenkort kunnen testen, maar als er al ervaringen zijn dan scheelt dat weer :-) Mijn theorie is dat bij openingen er een betere luchtstroom is wanneer de fans uit staan, maar dat wanneer de fans aan staan er valse lucht aangezogen wordt, d.w.z. lucht die niet verwarmd is door de radiator. Daarbij is het wellicht wel van belang dat in mijn situatie het gaat om een convector, en de fans bovenop de convector liggen.