Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste
Acties:
  • 327.928 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Lawrentz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Het zijn meerdere reacties geweest tussen 24 en 29 december 2023 en gingen over nut van het verhogen van het aantal ventilatoren, beginnend bij Tribunus in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Ik hoop dat de reacties aansluiten bij jouw vraag en ziet dat je vraag lastig te beantwoorden is.
Bedankt voor het delen, zo leer ook ik weer wat. Nu stelde @EnsconcE ook de volgende vraag:

"En als laatste. Als ventilatoren geplaatst worden met tussenruimte tussen de ventilatoren, is het dan efficienter om dit open te laten of dicht te maken?"

Dit speelt bij mij ook; ik zou het binnenkort kunnen testen, maar als er al ervaringen zijn dan scheelt dat weer :-) Mijn theorie is dat bij openingen er een betere luchtstroom is wanneer de fans uit staan, maar dat wanneer de fans aan staan er valse lucht aangezogen wordt, d.w.z. lucht die niet verwarmd is door de radiator. Daarbij is het wellicht wel van belang dat in mijn situatie het gaat om een convector, en de fans bovenop de convector liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
Klopt het dat er Arctic P en F modellen zijn? Kan iemand uitleggen wat het verschil dan is?

Ik heb voor in de woonkamer 3 radiatoren. 1m, 1,4m en 1m. Geen convector zo te zien, maar onder de kap 3 'platen'.
Tussen de platen zit 70mm en 50mm. Bovenop er tussen plaatsen is geen optie, want dat zouden er veel te veel moeten worden met te veel herrie denk ik.
Onderop zou ik ventilatoren van 15 cm kunnen plaatsen.Ik denk dan in een profiel. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen bevestigen?

Er zitten nu 4 Speedcomfort units aan de onderkant geplakt met magneten tussen de platen. Ik denk dat ik die ga verplaatsen naar een andere radiator op de bovenverdieping.

Tips voor goede ventilatoren?

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4yn7vB6Px3-sZqj6kEVBDbegvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1RWcGBW2hwGK5uo1eUWAiBR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62JaKerLNNbIz_9Q99H-z0T504s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zhx4SWuFScOLCe9ZwN2QDdsM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_6aJrrbmW6qrQr0vIoG0vmHgFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSnk6QRwA3Wsb18TEEV0wSiT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qss7BwqGmtuojGpsltA0M8e64Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvoXusW52Hgynu00uT1v6wW1.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door ahbart op 23-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas0n1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01-2024
Dag tweakers,

In de woonkamer heb ik momenteel Speedcomforts hangen onder mijn radiatoren. Vanmiddag stuitte ik op dit forum en mijn interresse voor de Heatbooster is gewekt ;) Nu zou ik graag de HeatBooster willen aansluiten op mijn Speedcomforts om wat mee te tweaken en te leren.

Volgens de productwebsite maakt de Heatbooster de Speedscomforts slimmer, volledig instelbaar en traploos regelbaar.

Kan ik met de HeatBooster ook de Speedcomforts harder laten draaien dan dat ze nu standaard doen? (bijvoorbeeld 's morgen vroeg als er veel warmtevraag is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
ahbart schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:53:
Klopt het dat er Arctic P en F modellen zijn? Kan iemand uitleggen wat het verschil dan is?
Wie kan het beter uitleggen dan Arctic zelf ;-)
https://www.arctic.de/en/...een-arctic-s-p-and-f-fans

Ik heb zelf voor de P14 PMW PST gekozen omdat deze worden geadviseerd door SDR. De maximale airflow is iets minder maar ze zijn wel zuiniger en stiller zo te zien.

Ik zou ze altijd onder de radiator proberen te bevestigen, dit komt ivm de temperatuur de levensduur ten goede.

[ Voor 9% gewijzigd door pjeterinfo op 23-01-2024 16:49 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dat had ik niet gevonden. Dank!
Een radiator lijkt mij een low pressure situatie toch? Dan is dus een F type een betere optie dan een P type. Toch zie ik dat veel mensen, waaronder jij blijkbaar, voor een P type kiezen. Vergis ik me?

Edit: Ik lees net deze:
zunrob schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:58:
[...]De ene is voor Flow geoptimaliseerd, de andere voor Pressure. De consensus hier lijkt te zijn dat je voor een convector type voor de P wilt gaan, voor een klassieke radiator maakt het niet zoveel uit. Heb zelf ook alleen de P.
Dan moet ik nog een soort constructie bedenken om ze er onder te bevestigen. Liefst iets wat makkelijk los te halen is. Tips?

Edit: 5 Arctic P14 PWM PST kosten 40 euro op Amazon. Ik zou er alleen voor deze 3 radiator al 20 nodig hebben. Dan kom ik op 160 euro. Dat is wel veel! Verdien ik dat ooit terug? Of kan dit goedkoper?

[ Voor 45% gewijzigd door ahbart op 23-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ahbart schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Een radiator lijkt mij een low pressure situatie toch? Dan is dus een F type een betere optie dan een P type. Toch zie ik dat veel mensen, waaronder jij blijkbaar, voor een P type kiezen. Vergis ik me?

[...]

Dan moet ik nog een soort constructie bedenken om ze er onder te bevestigen. Liefst iets wat makkelijk los te halen is. Tips?

Edit: 5 Arctic P14 PWM PST kosten 40 euro op Amazon. Ik zou er alleen voor deze 3 radiator al 20 nodig hebben. Dan kom ik op 160 euro. Dat is wel veel! Verdien ik dat ooit terug? Of kan dit goedkoper?
hier zijn ze iets goedkoper inclusief verzendkosten: ze zijn in een paar maand tijd veel duurder geworden helaas. bij onderstaand bedrijf had ik ze begin december nog voor 26.95 per 5 8)7

https://nl.nbb.com/nl/p/a...1id=&kat2id=&gad_source=1

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 10:43
Mistraller schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Ik zou er wel de materiaalkeuze bij zetten. Want een standaard cvgestookte radiator overstijgt met gemak de kritieke waarde waarbij PLA zachter wordt.
https://www.plasticz.nl/n.../hoe-warm-mag-pla-worden/

De glasovergangstemperatuur van PLA is 60~65 graden, terwijl PETG ronde de 85 ligt. (Niet geheel toevallig ook de ideale temperatuur van je heated printbed)

Zeker als je het wat groter aanpakt zou ik trachten te voorkomen dat je na de zomer allemaal klachten krijgt van mensen waar de clip niet meer aan de radiator blijft hangen, of resonantie ontstaat door vervorming. (en dus in PETG printen)
Ook zonlicht kan met name een zwart object te ver opwarmen.
Goed punt. Ik ben uitgegaan van gebruikers met een (hybride) warmtepomp waarbij de temperatuur doorgaans niet boven de 45 graden uitkomt. PLA is dan prima geschikt.
Maar ik zal eens een rol PETG bestellen en daarmee testen. Kijken of het printen dan ook gewenst resultaat geeft en dat dan als optie toevoegen op de webshop. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekvanprooijen
ahbart schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:53:

Ik heb voor in de woonkamer 3 radiatoren. 1m, 1,4m en 1m. Geen convector zo te zien, maar onder de kap 3 'platen'.
Tussen de platen zit 70mm en 50mm. Bovenop er tussen plaatsen is geen optie, want dat zouden er veel te veel moeten worden met te veel herrie denk ik.
Onderop zou ik ventilatoren van 15 cm kunnen plaatsen.Ik denk dan in een profiel. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen bevestigen?

Er zitten nu 4 Speedcomfort units aan de onderkant geplakt met magneten tussen de platen. Ik denk dat ik die ga verplaatsen naar een andere radiator op de bovenverdieping.

Tips voor goede ventilatoren?

Situatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua bevestiging zou je op https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/ kunnen kijken. Tweaker @Church of Noise gaat binnenkort het prototype voor de type33 radiator (wat jij volgens mij hebt) testen in combinatie met een 140mm fan. Als het goed past komen deze bestanden ook beschikbaar om te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Bazz0847 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:19:
Het is weer tijd voor nieuwe features! :D

v2.5.0:
Na de update kan ik niet meer bij de boosters via de browser, ook niet nadat ik stekker eruit en er weer in heb gedaan. Iemand tips?

Edit: wifi verbinding bleek na update kwijt; opnieuw geïnstalleerd, terug naar standaard instellingen, oa wifi verbinding opnieuw ingesteld, en opnieuw verbinding getest. Ze doen het weer :) (IP-adres overigens gewoon hetzelfde gebleven)

[ Voor 28% gewijzigd door Ysbeer op 23-01-2024 21:28 . Reden: Opgelost ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
De firmware update is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan. Heb je de configuratiemodus al geprobeerd, en dan direct naar http://192.168.4.1/fwupdate gaan (niet http://192.168.4.1). Daar kun je de firmware opnieuw inladen met de losse binaries uit de firmware package van onze website :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:02:
De firmware update is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan. Heb je de configuratiemodus al geprobeerd, en dan direct naar http://192.168.4.1/fwupdate gaan (niet http://192.168.4.1). Daar kun je de firmware opnieuw inladen met de losse binaries uit de firmware package van onze website :)
Opgelost: wifi verbinding bleek na update kwijt; opnieuw geïnstalleerd, terug naar standaard instellingen, oa wifi verbinding opnieuw ingesteld, en opnieuw verbinding getest: dat bleek noodzakelijk. Ze doen het weer :) (IP-adres overigens gewoon hetzelfde gebleven)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Edit: foutje. Laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door Ysbeer op 23-01-2024 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
[...]

[...]

Ik heb er 27 hangen. 6 doosjes van 5 á 35 euro gekocht destijds.
Een comfortabel huis is al niet in geld uit te drukken en een vrouw die blij is vanwege een warme woonkamer... #priceless

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 23:12
[...]
Bij Aquatuning (Duitsland) heb ik onlangs 40 P14's en 36 P9's besteld. P14 in 5 pack zijn daar op dit moment € 24,43 https://www.aquatuning.co...-pack-140x140x25mm-12v-dc. Dat valt dus mee. Verzendkosten van mijn pakket waren € 11,94, dus er kwam nog € 0,16 per fan aan verzenden bij.

Of je het ooit terug verdient.. Ik heb werkelijk geen idee. Dat zul je zelf moeten berekenen of los moeten laten. Ik heb terugverdienen en terugverdientijd losgelaten. Ik zie de HeatBoosters als comfort verhogend en bijdragend aan verduurzaming.

Uiteindelijk heb ik er dit van geknutseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIlLE9qwUIDvBNcwiy4hsLoDePo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTjqG6t711nTs6X4676qMNYK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTH7GUMudjLX2JsJmHp-R_xPpHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKTOHDLxEY3U5z6mxkRj0IOL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxGmR5BoQTbaFPTNOGk6qceBcmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfCHq4ha3YCZ5hvVtf6E3yVC.jpg?f=fotoalbum_large

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:07:
[...]

Bij Aquatuning (Duitsland) heb ik onlangs 40 P14's en 36 P9's besteld. P14 in 5 pack zijn daar op dit moment € 24,43 https://www.aquatuning.co...-pack-140x140x25mm-12v-dc. Dat valt dus mee. Verzendkosten van mijn pakket waren € 11,94, dus er kwam nog € 0,16 per fan aan verzenden bij.

Of je het ooit terug verdient.. Ik heb werkelijk geen idee. Dat zul je zelf moeten berekenen of los moeten laten. Ik heb terugverdienen en terugverdientijd losgelaten. Ik zie de HeatBoosters als comfort verhogend en bijdragend aan verduurzaming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn geen pwm-pst ventilatoren toch? wel van belang ivm het modulerend aansturen door de heatbooster

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij een kabelgootje aan een zijde op de hoeklijn geplakt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
fvanderstege schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Dat zijn geen pwm-pst ventilatoren toch? wel van belang ivm het modulerend aansturen door de heatbooster
Goed dat je dat zegt. Er staat inderdaad: Control Type: Fixed Speed

Ik had bijna besteld!
Dit is volgens mij de goede: l14-arctic-p14-pwm-pst-case-fan-140x140x27mm-black-5er-pack
Als ik mij niet vergis.

[ Voor 28% gewijzigd door ahbart op 24-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ahbart schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Goed dat je dat zegt. Er staat inderdaad: Control Type: Fixed Speed

Ik had bijna besteld!
Dit is volgens mij de goede: l14-arctic-p14-pwm-pst-case-fan-140x140x27mm-black-5er-pack
Als ik mij niet vergis.
dat zijn ze; trouwens : een redelijk mooie prijs inde huidige markt

de p12 versie is een stuk goedkoper, maar misschien zijn die te klein in jouw situatie?
https://www.aquatuning.co...mm-12v-dc-zwart-pak-van-5

[ Voor 18% gewijzigd door fvanderstege op 24-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:34

Illusion

(the art of)

@Bazz0847 is er nog een manier om de universal fan addon verder terug te regelen? Zelfs 1% fan speed geeft al ruim 6V, wat bij mij nog teveel herrie maakt.

Ik heb 15stuks Xilence 40mm fans op 1 radiator, die zelf heel stil zijn, maar het windgeruis door de radiator is vervelend. Andere ventilatoren gaan dit dus niet oplossen lijkt me. Daarnaast zijn er niet zoveel 40mm PWM fans te vinden, zeker niet voor een redelijke prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Illusion op 24-01-2024 11:41 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Nope, minimum is inderdaad 6V omdat de spanningspec van veel 12V fans loopt van 6 tot 12V :) Andere (laagtoerige) fans nemen? Of, heel flauw, een stuk of 3 PiN (niet Schottky) diodes in serie met de DC-output van de addon kan ook al genoeg schelen (dan gaat er nog zo'n 2 V af). Dan heb je dus wel kans dat ze niet meer opstarten..

[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 24-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
fvanderstege schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:36:
[...]dat zijn ze; trouwens : een redelijk mooie prijs inde huidige markt

de p12 versie is een stuk goedkoper, maar misschien zijn die te klein in jouw situatie?
https://www.aquatuning.co...mm-12v-dc-zwart-pak-van-5
p12 is te klein. p14 is een mooie maat.
Ik heb deze en de heatbooster besteld! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02

neliss

h00t h00t!

Ik heb me even ingelezen in het project, ziet er interessant uit!

Betreft aansturen van de fans is eea nog wel onduidelijk voor mij, misschien dat iemand hier meer over weet.
Hoe wordt een keten aan fans aangestuurd en teruggelezen icm doorlussen?
Begrijp ik het goed dat er een soort master/slave controle op zit, dwz. dat alleen de eerste fan op snelheid wordt geregeld en de overige volgen?

Voor zover ik weet moet het PWM signaal worden aangestuurd adhv. de teruggelezen tacho waarde om een snelheidsregeling te kunnen maken.
Ik had dan ook verwacht dat de HeatBooster een 4 pins connector per fan zou hebben.
Betekent dit ook als een enkele fan defect raakt (=geen tacho signaal geeft?) dit onopgemerkt zal blijven?

Zijn er ook doorluskabels te koop om ventilatoren zonder eigen doorlusfeature te kunnen aansluiten?
Edit: gevonden

[ Voor 6% gewijzigd door neliss op 24-01-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
fvanderstege schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Oeps, verkeerde gelinkt! Sorry. Heb zelf uiteraard wel PWM.

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
Seafarer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Heb jij een kabelgootje aan een zijde op de hoeklijn geplakt?
Yes, zelfklevend zwart kabelgootje. Geen loshangende kabeltjes. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
Klopt, excuses nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Een of meerdere pagina's terug vroeg ik of je home assist nodig hebt om de master/slave configuratie via mqqt te kunnen gebruiken. Inmiddels heb ik het antwoord: nee.

Ik heb mosquitto op mijn NAS geinstalleerd in een container (ik gebruik overigens Truenas). Vervolgens de configuratie aanpassen van de heatboosters en voila! Het werkt. Pas ik op de master de fan snelheid aan, dan volgt de slave bijna direct.

@Bazz0847 Ik liep er tegenaan dat ik initieel via een port forward poort 9883 -> 1883 had. Toen bleek dat ik i nde heatbooster wel een host, maar geen port kan opgeven. Daarop mosquitto beschikbaar gesteld op poort 1883 en toen werkte het. Wellicht kun je op de backlog een feature toevoegen dat ook het poortnummer in de interface geconfigureerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 13:24
Ik heb een heatbooster en een setje fans besteld om te beginnen met knutselen. In maart komt onze Quatt en hiervoor heb ik een nieuwe thermostaat nodig. Ik heb op dit moment mijn oog op Tado ivm de slimme radiator knoppen.

Werken de radiatoeknoppen van Tado goed met een heatbooster of verstoren deze de werking/effectiviteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subrosa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 21:48
Na de fw update via internet (2.5.0) kom ik na het inloggen niet verder dan het “Loading, please wait” scherm.

Ik kan dus niets instellen, de fans draaien niet meer.
  • Ik heb de stroom er net even af gehaald en er weer op gezet. Dat had iig geen effect.
  • Inloggen via een ander device/browser ook niet.
Wat zou ik kunnen proberen?

Ik heb vanavond tijd om er even verder naar te kijken.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59

Church of Noise

Drive it like you stole it

Abom schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:35:
Ik heb een heatbooster en een setje fans besteld om te beginnen met knutselen. In maart komt onze Quatt en hiervoor heb ik een nieuwe thermostaat nodig. Ik heb op dit moment mijn oog op Tado ivm de slimme radiator knoppen.

Werken de radiatoeknoppen van Tado goed met een heatbooster of verstoren deze de werking/effectiviteit?
Werkt hier met tado, zou eventueel aanraden de 'open window' detectie af te zetten waar je fans hebt op een radiator, in mijn geval gaf dat soms valse detecties, waardoor de knop plots dicht gaat... (in mijn geval zorgt een aparte draadloze thermostaat voor de warmtevraag, de knoppen vragen zelf geen warmte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15

Als de radiator dicht zit heb je geen flow en zal je leiding dus ook niet opwarmen. Let wel op, met een wp is het echt anders stoken. Liever een lange run op (hele) lage temperaturen dan 10x per dag de situatie en daarmee afgifte vermogen aanpassen en pendelen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
subrosa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:52:
Na de fw update via internet (2.5.0) kom ik na het inloggen niet verder dan het “Loading, please wait” scherm.

Ik kan dus niets instellen, de fans draaien niet meer.
  • Ik heb de stroom er net even af gehaald en er weer op gezet. Dat had iig geen effect.
  • Inloggen via een ander device/browser ook niet.
Wat zou ik kunnen proberen?

Ik heb vanavond tijd om er even verder naar te kijken.

Alvast bedankt :)
Wellicht is de filesystem update niet goed gegaan. Even via http://IPADRES/fwupdate de boel opnieuw manueel uploaden (ota_binary.bin en ota_filesystem.bin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 14:16
Dit ziet er strak uit! Hoe heb je de kabeltjes zo netjes in de tussenstukken v/d fans gekregen? Ik kwam iedere keer net een paar mm te kort...

[ Voor 31% gewijzigd door Thomas20 op 25-01-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK

Ik heb een vergelijkbare setup als @Church of Noise denk ik, maar dan met Honeywell EvoHome (dat systeem had ik al met een 20 jaar oude niet-HR-ketel 🤣).

De warmtevraag wordt gestuurd door een onafhankelijke PNI CT36 thermostaat die staat/hangt in de ruimte waar bij ons vvw ligt.

Daarnaast bedient EvoHome de radiatorknoppen in de overige ruimtes (eerste en tweede etage, exclusief badkamer). De ruimtes hebben een ander setpoint; slaapkamers en hal 18,5 - woonkamer en kantoor 20,5. Als de gewenste temperatuur in een ruimte bereikt is draait EvoHome de knop dicht, waardoor de warmte niet langer die ruimte ingaat, maar verdeeld wordt over ruimtes waar het setpoint nog niet bereikt is.

EvoHome communiceert niet met de warmtepomp en ook niet met de PNI CT36, het werkt nu onafhankelijk. De HeatBoosters dragen significant bij aan het sneller op temperatuur raken van de ruimtes met radiatoren, waardoor vervolgens de radiatoren worden 'afgesloten' en de warmte meer de vloer ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
Thomas20 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Dit ziet er strak uit! Hoe heb je de kabeltjes zo netjes in de tussenstukken v/d fans gekregen? Ik kwam iedere keer net een paar mm te kort...
Thanks! 🤗 De fan-kabels waren rijkelijk lang in mijn geval. Misschien een andere batch? Of ik begrijp je niet helemaal. Ik kon ze dus gemakkelijk met elkaar verbinden. Zoals wellicht te zien haal ik de kabel direct naar boven, tussen fan en profiel, en vervolgens direct de kabelgoot in. Daar wat lussen leggen en kijken hoe het uitkomt. De connectors passen precies in de kabelgoot. Vervolgens aan het eind een verlengsnoer voor de flexibiliteit qua plaatsing en hoppa, klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 14:16
SiNTeK schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Thanks! 🤗 De fan-kabels waren rijkelijk lang in mijn geval. Misschien een andere batch? Of ik begrijp je niet helemaal. Ik kon ze dus gemakkelijk met elkaar verbinden. Zoals wellicht te zien haal ik de kabel direct naar boven, tussen fan en profiel, en vervolgens direct de kabelgoot in. Daar wat lussen leggen en kijken hoe het uitkomt. De connectors passen precies in de kabelgoot. Vervolgens aan het eind een verlengsnoer voor de flexibiliteit qua plaatsing en hoppa, klaar!
Dit verklaart het denk ik. Ik heb de kabels maximaal om de fan heen gewikkeld en vervolgens doorgelust. Dan kom je dus net een paar mm te kort om ze goed tussen de fans te plaatsen. Gek ontwerp - of ik gebruik het fout O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
SiNTeK schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Ik heb een vergelijkbare setup als @Church of Noise denk ik, maar dan met Honeywell EvoHome (dat systeem had ik al met een 20 jaar oude niet-HR-ketel 🤣).

De warmtevraag wordt gestuurd door een onafhankelijke PNI CT36 thermostaat die staat/hangt in de ruimte waar bij ons vvw ligt.

Daarnaast bedient EvoHome de radiatorknoppen in de overige ruimtes (eerste en tweede etage, exclusief badkamer). De ruimtes hebben een ander setpoint; slaapkamers en hal 18,5 - woonkamer en kantoor 20,5. Als de gewenste temperatuur in een ruimte bereikt is draait EvoHome de knop dicht, waardoor de warmte niet langer die ruimte ingaat, maar verdeeld wordt over ruimtes waar het setpoint nog niet bereikt is.

EvoHome communiceert niet met de warmtepomp en ook niet met de PNI CT36, het werkt nu onafhankelijk. De HeatBoosters dragen significant bij aan het sneller op temperatuur raken van de ruimtes met radiatoren, waardoor vervolgens de radiatoren worden 'afgesloten' en de warmte meer de vloer ingaat.
Dank! Dat is ongeveer de setup die ik zoek; thermostaatkranen op de slaapkamers en zolder en de tado thermostaat in de woonkamer. Ik verwacht echter dat ik dan ook in de woonkamer tado kranen nodig heb, hoewel dat misschien ook al kan met de standaard thermostaatkranen.

Ik zal het een en ander zelf moeten tweaken en afstemmen. Ik ga maar eens een Tado bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Abom schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Dank! Dat is ongeveer de setup die ik zoek; thermostaatkranen op de slaapkamers en zolder en de tado thermostaat in de woonkamer. Ik verwacht echter dat ik dan ook in de woonkamer tado kranen nodig heb, hoewel dat misschien ook al kan met de standaard thermostaatkranen.

Ik zal het een en ander zelf moeten tweaken en afstemmen. Ik ga maar eens een Tado bestellen.
dat zeker niet doen! Je kan dan de situatie krijgen waarin de thermostaat vindt dat de ruimte nog extra warmte nodig heeft, maar je kranen al vinden dat het warm genoeg is. Kortom, radiatoren geknepen en je ketel/WP maar stoken want er blijft warmtevraag. Altijd óf óf binnen één ruimte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59

Church of Noise

Drive it like you stole it

Zoals beloofd hierbij het prototype van de 140mm houder van @niekvanprooijen.

De fan past zeer goed in de houder, en de houder klemt erg goed op de radiator!
Ook draait de fan vrij na montage op de radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-O1i_FkHI6kaeUW_BgFOrJtWfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jaPWTR5y5eW1YzIzAUg5ivo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdnQz2UzPSFpEidzU9iSIO8IedA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6xkHoKfCHDVHbeAw9ZT4sv2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk wel dat ik dit maar op 1 van de 2 T33s kan gebruiken, want bij de 2de ligt de aanvoerbuis van het warme water direct naast de achterste plaat. (ik overweeg om ofwel voor de 80mm optie te kiezen of om de radiator gewoon door een convector te vervangen en daar meteen de fans in te leggen... Suggesties iemand?)
Dat verklaart ook waarom de testfit op de zijkant gebeurde... (2de foto)

Desalniettemin past het dus perfect, dus 'all systems go' wat mij betreft!

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 25-01-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
Abom schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Zoals je het beschrijft is het wel wezenlijk anders dan hoe ik het heb denk ik. Dus je moet inderdaad zelf even uitdenken hoe en wat je het wilt aanpakken. Je moet er iig. voor zorgen dat er altijd flow en buffer is met die wp zodat die zijn warmte kwijt kan om pendelen te voorkomen. Mijn buffer is de vloer van de bg en badkamer, samen ongeveer 95m2 oppervlakte. Daar kan de wp de warmte eigenlijk altijd kwijt. De vloer zit op een open verdeler zonder pomp, badkamer op een verdeler met pomp (Grundfos) op de laagste pomp stand (deze niet vervangen om aan te kijken of het ook met de verdeler met pomp gaat; vooralsnog lukt dat goed). Daarnaast is er altijd sprake van circulatie door het convector circuit met Jaga Tempo's, er zit geen klep tussen de vvw en convectoren om dat te schakelen. Dus ook al staat alles uit (wat eigenlijk nooit gebeurt) kan daar alsnog water circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

stevenP schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:
[...]

dat zeker niet doen! Je kan dan de situatie krijgen waarin de thermostaat vindt dat de ruimte nog extra warmte nodig heeft, maar je kranen al vinden dat het warm genoeg is. Kortom, radiatoren geknepen en je ketel/WP maar stoken want er blijft warmtevraag. Altijd óf óf binnen één ruimte.
Is het bij Tado niet zo dat als je knoppen en een thermostaat in één kamer plaatst, je altijd één apparaat "master" maakt en dat de rest zich daar aan aanpast?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47

Ik zou de radiatoren niet allemaal door een tado naar behoefte laten sluiten. Met een WP wil je genoeg flow en afgifte houden anders slaat dat ding elke keer af als bijna al je radiatoren zijn dichtgedraaid. Of heb je nog een flinke buffer aan vloerverwarming dat de WP z'n vermogen kwijtkan?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
stevenP schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Waar doel je precies op? Tado radiatorknoppen op de beneden verdieping? Dat is sowieso niet meteen het plan. Maar ik begrijp dat je het vermogen van de WP kwijt wilt raken.
GudZ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Ik zou de radiatoren niet allemaal door een tado naar behoefte laten sluiten. Met een WP wil je genoeg flow en afgifte houden anders slaat dat ding elke keer af als bijna al je radiatoren zijn dichtgedraaid. Of heb je nog een flinke buffer aan vloerverwarming dat de WP z'n vermogen kwijtkan?
Ik wil in eerste instantie de beneden verdieping door de thermostaat laten regelen en de bovenverdieping door de Tado radiatorknoppen. Wanneer ik het goed begrijp, zou dit ervoor zorgen dat zelfs wanneer de woonkamer op temperatuur is, maar een slaapkamer niet, de radiatoren in de woonkamer warm zullen worden.

Ik zal dit toch proefondervindelijk moeten testen, zeker in combinatie met heatboosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik ben op zoek naar een hoekprofiel (kunststof of alu). Ik denk 10-40 of zo. Ik zie dat anderen die ook gebruikt hebben. Iemand tips waar ik die zou kunnen kopen? Karwei had in ieder geval niets in die orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:32
ahbart schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:38:
Ik ben op zoek naar een hoekprofiel (kunststof of alu). Ik denk 10-40 of zo. Ik zie dat anderen die ook gebruikt hebben. Iemand tips waar ik die zou kunnen kopen? Karwei had in ieder geval niets in die orde.
Hornbach 8)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Nu ik inmiddels 6 wandconvectoren en 2 convectorputten heb voorzien van een heatbooster+fans, heb ik nog twee ondiepe convectorputjes te gaan. Deze convectoren zijn al bij de bouw van ons huis (1994) voorzien van ventilatoren: per put aan de kopse kant 1 flinke ventilator met bijbehorend windgeruis.

(wellicht iets off topic, maar dan hoor ik het wel)
Die ventilatoren worden aangestuurd met een Busch Drehzahlsteller 2297, oftewel een toerentalregelaar 0,1 - 2,5 A, welke ik zojuist heb opgeblazen omdat ik de stroom er niet af had gehaald :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG57GKcxi25g_A9uVXCrjLrPfYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOepP5Ny13Up3tsOp5iai0m6.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtbravhD5sSTFEihSwsW9UxxHPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qRTeFnkqRhEMvpVEB1EKZrMB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Znk0e00qo_RZsPn38R9OnFI684I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZxwxnmASK0ZBsjbva5YsSdf.png?f=user_large
Nog meer reden om hem te vervangen door een smart systeem. Zou ik die toerentalregelaar kunnen vervangen door bv een Shelly dimmer 2 module, die via HA weer wordt aangestuurd door een heatboostermodule (evt een van een andere convector in dezelfde ruimte)?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 20:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

Cella schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:57:
Nu ik inmiddels 6 wandconvectoren en 2 convectorputten heb voorzien van een heatbooster+fans, heb ik nog twee ondiepe convectorputjes te gaan. Deze convectoren zijn al bij de bouw van ons huis (1994) voorzien van ventilatoren: per put aan de kopse kant 1 flinke ventilator met bijbehorend windgeruis.

Die ventilatoren worden aangestuurd met een Busch Drehzahlsteller 2297, oftewel een toerentalregelaar 0,1 - 2,5 A, welke ik zojuist heb opgeblazen omdat ik de stroom er niet af had gehaald :F
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog meer reden om hem te vervangen door een smart systeem. Zou ik die toerentalregelaar kunnen vervangen door bv een Shelly dimmer 2 module, die via HA weer wordt aangestuurd door een heatboostermodule (evt een van een andere convector in dezelfde ruimte)?
Je maakt het onnodig complex denk ik door een HB van netspanning te voorzien, en daarmee een dimmer te schakelen (los van hoe dit zou moeten werken, veel schakels in de keten) die vervolgens weer een andere voeding moet sturen voor de oude, inefficiënte fans. Waarom niet gewoon de hele dimmer etc. ertussenuit halen en direct de Heatbooster met nieuwe fans op de convectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Cella schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:57:

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou inderdaad niet een shelly met dimmer etc doen. De HB aan vaste prik en wil je zo'n schakelaar hebben, kan je bijvoorbeeld wel een shelly met pulsdrukker op detached mode inzetten. Dan kan je die uitlezen met HA en via MQTT weer babbelen naar al je heatboosters 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:49
Abom schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Waar doel je precies op? Tado radiatorknoppen op de beneden verdieping? Dat is sowieso niet meteen het plan. Maar ik begrijp dat je het vermogen van de WP kwijt wilt raken.

[...]

Ik wil in eerste instantie de beneden verdieping door de thermostaat laten regelen en de bovenverdieping door de Tado radiatorknoppen. Wanneer ik het goed begrijp, zou dit ervoor zorgen dat zelfs wanneer de woonkamer op temperatuur is, maar een slaapkamer niet, de radiatoren in de woonkamer warm zullen worden.

Ik zal dit toch proefondervindelijk moeten testen, zeker in combinatie met heatboosters.
Volg je ook het Quatt draadje? Alle varianten zijn daarin wel langs gekomen. Strekking is uiteindelijk: zorg dat je altijd een zekere mate van warmte afgifte hebt en vooral: niet meerdere kapiteins op één schip/ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Jailhouse schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Volg je ook het Quatt draadje? Alle varianten zijn daarin wel langs gekomen. Strekking is uiteindelijk: zorg dat je altijd een zekere mate van warmte afgifte hebt en vooral: niet meerdere kapiteins op één schip/ruimte.
Ik volg de Quatt thread een beetje.

De meeste warmte moet natuurlijk worden afgegeven in de woonkamer/eetkamer, waar de tado komt. Hier komen, in eerste instantie, ook de heatbooster. Op dit moment verwarmen wij beneden met een airco en die geeft constant (24*7) een klein beetje warmte.

Het is fijn om aan te kunnen geven dat we de zolder tot 16 verwarmen en de slaapkamers bijvoorbeeld tot 18 middels de tado radiatorknoppen.

Of we heatboosters op de slaapkamers willen/nodig hebben, zal ik moeten testen. Mijn vriendin is erg gevoelig voor monotoon geluid, een van de redenen dat we voor een Quatt gaan ivp de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Aardedraadje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Je maakt het onnodig complex denk ik door een HB van netspanning te voorzien, en daarmee een dimmer te schakelen (los van hoe dit zou moeten werken, veel schakels in de keten) die vervolgens weer een andere voeding moet sturen voor de oude, inefficiënte fans. Waarom niet gewoon de hele dimmer etc. ertussenuit halen en direct de Heatbooster met nieuwe fans op de convectoren?
Dat is de meest elegante oplossing idd, er is alleen geen ruimte tussen de bovenkant van de convector en het rooster dat de put (overigens iets van 10 cm diep) afsluit. Een beetje vergelijkbaar met de Jaga Mini Canal, ze liggen in een verdiepingsvloer. Wat ik dus eigenlijk zoek is een smart module die een toerentalschakelaar kan vervangen. Die zou ik dan slave kunnen maken van een bestaande HB-module die op een andere convector ligt.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subrosa
Bazz0847 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Wellicht is de filesystem update niet goed gegaan. Even via http://IPADRES/fwupdate de boel opnieuw manueel uploaden (ota_binary.bin en ota_filesystem.bin).
That did the trick! Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Nee, dat fixte het niet voor de MQTT-broker, omdat de MQTT client name (waarmee de module zich registreert bij de broker) ook uniek moet zijn. Het topic is daarin niet leidend. Met die prefix is het iets makkelijker te garanderen dat die uniek is.
Ik heb net de update naar 2.5.0 gedaan, maar er verandert helemaal niks?

Het kwartje valt nu: Is die MQTT-client name een Home-Assistant auto-discovery ding? Dat staat bij mij uit en had ik niet goed begrepen uit de tekst uit de changelog.
(Ik dacht dat de MQTT-topic name een extra prefix ging krijgen en ik dus mijn scripts moest aanpassen, maar die is nog gewoon als vanouds (heatbooster/Woonkamer etc.) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
ocaj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Ik heb net de update naar 2.5.0 gedaan, maar er verandert helemaal niks?

Het kwartje valt nu: Is die MQTT-client name een Home-Assistant auto-discovery ding? Dat staat bij mij uit en had ik niet goed begrepen uit de tekst uit de changelog.
(Ik dacht dat de MQTT-topic name een extra prefix ging krijgen en ik dus mijn scripts moest aanpassen, maar die is nog gewoon als vanouds (heatbooster/Woonkamer etc.) d:)b
Bij mijn functioneerde het ook gewoon, totdat ik mijn HA opnieuw opstartte. Bleef het bij jou ook na een herstart werken? Ik had toen opeens her dubbele aantal HeatBoosters in HA, waarvan de oude natuurlijk geen data meer ontvingen, maar de nieuwe wel. Toen wel alle dashboards en automations aan moeten passen, want nieuwe devices, maar was niet al te veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@zunrob Hier werkt alles nog, want ik heb/gebruik geen Home Assistant (maar een combinatie van wat eigen scripts en node-red voor een paar automations).

Daarom heb ik de auto-discovery ook uitstaan (geen reden om daar mijn mqtt-broker steeds mee lastig te vallen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan kruize
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 21:54
Wie kan me helpen? Ik heb ook pas een tweetal heatboosters gekocht voor in een Fotogalerie in Groningen. Nu wil ik die koppelen aan ons Domoticz systeem. Ik heb een MQTT client geïnstalleerd (mosquito), die loopt ook maar ik krijg er geen heatbooster in. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSGHGV
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:48
Jan kruize schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:31:
Wie kan me helpen? Ik heb ook pas een tweetal heatboosters gekocht voor in een Fotogalerie in Groningen. Nu wil ik die koppelen aan ons Domoticz systeem. Ik heb een MQTT client geïnstalleerd (mosquito), die loopt ook maar ik krijg er geen heatbooster in. Wie kan me helpen?
Jan, had het zelfde probleem en dit werkte toen bij mij (heb inmiddels Home Assistant)
Superpjeter schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:04:
[...]

Een eenvoudige manier om de fan-speed uit te kunnen lezen met Domoticz zonder Node-RED te installeren is om de MQTMapper python plugin te installeren: https://github.com/FlyingDomotic/domoticz-mqttmapper-plugin.
Maak een file mqtmapper.json in de MQTMapper directory met de volgende inhoud:

{
"Ventilator snelheid": {
"topic": "/fan-speed",
"type": "243", "subtype": "6", "switchtype": "0",
"mapping": {"item": ""}
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
met MQTT Explorer kan je zelf inloggen op je MQTT server en zien wat er binnenkomt / vertrekt. Alle packets worden dan inzichtelijk en weet je of het aan je HB of Domoticz ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subrosa
subrosa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:49:
[...]

That did the trick! Dank je.
Grapje, vandaag weer problemen met het laden van de pagina’s.

Ik merkte het omdat de fans in hoge rpm bleven draaien.

Net 2.4.8 er weer opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hmm, dit lijkt wel erg veel op wat we hier bespreken. https://www.bd.nl/heusden...joenen-kuub-gas~aaf7126b/
Ik kan niet het hele artikel lezen. Maar zou de beste man allicht hier inspiratie op hebben gedaan?

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 26-01-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hoe ziet je configuratiebestand van mosquito eruit? Standaard luistert hij niet op externe interfaces, je moet een interface definiëren. Vervolgens kun je de heatboosters via de configuratie wizard koppelen.

En waar draait je mosquito op? (Windows, Linux, docker?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:17:
Hmm, dit lijkt wel erg veel op wat we hier bespreken. https://www.bd.nl/heusden...joenen-kuub-gas~aaf7126b/
Ik kan niet het hele artikel lezen. Maar zou de beste man allicht hier inspiratie op hebben gedaan?
Offtopic:
Psst, protip: linkje copy en dan pasten op archive.is, soms moet je even een half dagje wachten voor de pagina volledig gearchiveerd is ;)

Een search op de naam van deze 71 jarige consultant geeft dit verhaal.

Aliexpress thermostaatje en een manuele fancontroller, ivm nog een goed gehoor en 20 jaar jonger prefereer ik de oplossing van Bas.

[ Voor 30% gewijzigd door PalingDrone op 26-01-2024 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 20:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

zunrob schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:17:
Deze beste man is gewoon een tweakert 8)

Toevallig was ik laatst bij m'n grootouders op bezoek. Mijn opa (dik in de 80, mentaal gezond en hobby't nog steeds) was ook al met oude ventilatortjes aan het testen. Heeft ook zelf grotendeels z'n nieuwe airco geïnstalleerd om mee te verwarmen. Het tweaken heb ik min of meer van hem.

Sommige mensen zijn gewoon creatief van geest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
subrosa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:52:
Same here na de update naar 2.5.0. Heb maar even een downgrade gedaan naar 2.4.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 18:27
Hier ook met de heatbooster aan de slag gegaan. 15 fans strak tegen elkaar op plastic L profielen van de Gamma, met schroeven die bij de fans zaten. Dank voor de goede info hier! _/-\o_

Tip: om stukjes uit het profiel te halen, kun je ook prima een Dremel gebruiken in plaats van de andere tools die voorgesteld zijn in dit forum.

Resultaat is nu een profiel van 210 breed wat ik onder een oude T33 radiator heb hangen van gelijke breedte. Als je die T33 al zo mag noemen, want dit oude beestje heeft maar lamellen aan twee panelen, zie plaatje.

Ik heb de balk bestigd door deze met 3 stuks ijzerdraad aan de radiator te hangen. Met tiewraps heb ik lusjes gemaakt aan de fans, waardoor ik ijzerdraad heb getrokken die ik vervolgens bovenaan de radiator heb vastgeknoopt.

Waar ik nu mee zit is het geluid. Ik kan de fans niet harder dan 20% zetten, anders hoor je ze gewoon te hard. In dit forum lees ik dat mensen de fans een stuk harder zetten, bijv. 50%. Dat is hier ondenkbaar, want dan denk je dat je in een ruimteschip zit. Dus ik vraag me af waar het door komt. Is het contactgeluid, resonantie, of is het gewoon het effect wat je krijgt als je met dit type radiator gaat werken? Ik vermoed dat mijn radiator eigenlijk een grote klankkast is door de grove lamellen en grote ruimtes ertussen.

Opties die ik nog zou kunnen proberen:
  • Tochtstrip bovenop de fans om contact met radiator te verminderen
  • Tochtstrip onder de fans om contact met profiel te verminderen
  • Tochtstrip tussen de fans om contact tussen de fans te verminderen
  • Beetje ruimte tussen de fans laten om contact tussen de fans te vermijden
  • Een stuk minder fans gebruiken, bijvoorbeeld de helft en die sneller laten draaien.
Als het echt komt door het type radiator (de meeste hier werken met convectoren), dan zal alleen de laatste bullet effect hebben vermoed ik. Dan krijg je een tradeoff tussen minder fans sneller laten draaien versus alle fans op maar 20%. Heeft iemand nog tips en/of herkent iemand het bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Vanaf 20% snelheid al kabaal is denk ik meer afhankelijk van het type fan. Hier bijvoorbeeld een T33 radiator voorzien van 7 fans en die hoor je tot 40% totaal niet. Welke fans gebruik je?

[ Voor 31% gewijzigd door Bazz0847 op 27-01-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Bazz0847 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:31:
Vanaf 20% snelheid al kabaal is denk ik meer afhankelijk van het type fan. Hier bijvoorbeeld een T33 radiator voorzien van 7 fans en die hoor je tot 40% totaal niet. Welke fans gebruik je?
Dat was ik vergeten te vermelden inderdaad: P14 PWM PST (14 cm diameter), als voorgesteld op sdr-engineering.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Optie 1, dan is de radiator ontkoppeld van de fans en wordt er nauwelijks meer een trilling doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
PalingDrone schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:36:
Optie 1, dan is de radiator ontkoppeld van de fans en wordt er nauwelijks meer een trilling doorgegeven.
Thanks. Dan ga ik die eerst eens proberen, want dan hoef ik niet alle fans weer los te schroeven :*) Misschien dat ik eerst eens kan proberen om de balk op blokjes te zetten, want dan zou ik ook geen contactgeluid met de radiator moeten hebben. Ik heb helaas niet zo veel plek tussen radiator en grond, dus dat wordt pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Thanks. Dan ga ik die eerst eens proberen, want dan hoef ik niet alle fans weer los te schroeven :*) Misschien dat ik eerst eens kan proberen om de balk op blokjes te zetten, want dan zou ik ook geen contactgeluid met de radiator moeten hebben. Ik heb helaas niet zo veel plek tussen radiator en grond, dus dat wordt pielen.
Je hoeft de fans maar 1 millimeter te laten zakken en je weet het ;) Tijdelijk een paar stukjes/stapeltje karton tussen fans en vloer?
Wanneer het vrijstaand nog steeds (die) herrie maakt weet je iig dat je het in je fanrack of bij een individuele fan moet zoeken.
Blaasgeluid klinkt ook heel anders dan doorgegeven trillingen van draaiende fans, denk dat je met wat tochtband/stevig foam/neopreen/vilt etc. tussen je fans en de radiator al heel veel opschiet.
Dat soort stevige radiatoren resoneert echt niet (zo snel) door een beetje tocht, wat je wel goed hoort is contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Ik denk dat ik weet wat het is. De ventilatoren zijn te dicht bij de grond.

Ik heb getest door het hele apparaat op een paar blokjes Kapla te zetten onder de radiator. Dat maakte niets uit. Toen dat hele frame onder de radiator weggehaald en eens los op de blokjes laten draaien. Wederom een boel herrie. Wat blijkt nu, als ik het hele frame op zo een 10 cm boven de grond laat zweven, herrie weg.

Nu is natuurlijk de vraag waar ik het frame kan plaatsen. Ik heb zowel aan de bovenkant als de onderkant nauwelijks ruimte, i.v.m. een vensterbank. Leuke uitdaging waar waarschijnlijk een loodgieter aan te pas moet komen. In ieder geval voor het meedenken allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:23:

Ik heb getest door het hele apparaat op een paar blokjes Kapla te zetten onder de radiator. Dat maakte niets uit. Toen dat hele frame onder de radiator weggehaald en eens los op de blokjes laten draaien. Wederom een boel herrie. Wat blijkt nu, als ik het hele frame op zo een 10 cm boven de grond laat zweven, herrie weg.

Nu is natuurlijk de vraag waar ik het frame kan plaatsen. Ik heb zowel aan de bovenkant als de onderkant nauwelijks ruimte, i.v.m. een vensterbank. Leuke uitdaging waar waarschijnlijk een loodgieter aan te pas moet komen. In ieder geval voor het meedenken allemaal _/-\o_
Misschien weet iemand hier iets vanuit een vergelijkbare situatie? Een foto plaatsen kan geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
SVMartin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Misschien weet iemand hier iets vanuit een vergelijkbare situatie? Een foto plaatsen kan geen kwaad :)
Zie hier de radiator. De vensterbank is van marmer, maar er zitten wel gaten in om lucht door te laten. Ik was al van plan om vensterbankfolie te gaan gebruiken, waardoor ik de lucht meer de woonkamer in kan krijgen, in plaats van dat de marmer wordt opgeward.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96GJBuD3BgBCy1NVAgzK8_yuejc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx6NoK0mQAkFqkT6mIkou9P8.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals het plaatje laat zien heb ik weinig ruimte voor de fans. Met de bestaande setup kan ik waarschijnlijk niet veel anders. Ik zou een alternatieve radiator kunnen plaatsen, zoals een Jaga. Dan kan ik de fans bovenop de convector leggen en dan speelt dat probleem dat de fans te dicht bij de grond zitten niet. Maar ja, dat is wel weer een investering.

Wat mij ook dwars zit is dat de lucht dan nog steeds naar boven moet en ik wil hem net naar voren vanaf de bovenkant. Met gewone convectie is dat waarschijnlijk een issue, maar met fans zou dat moeten kunnen leek mij. Nu zag ik laatst ergens een of ander model met uitblaas aan de voorkant boven. Maar dat kan ik niet meer vinden natuurlijk :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Misschien een idee: is het werkbaar om de fans verticaal op de grond te zetten zodat de lucht horizontaal aangezogen wordt? Waarschijnlijk is het geluidsprobleem dan opgelost. Je moet dan wel even de zijkanten (opening tussen fans, radiator en muur) luchtdicht afwerken, en mooie (witte?) fanroostertjes monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samtman
Ah... het was in dit forum waar ik die gezien had.
wheli schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:37:
[...]
Er is / komt ook een nieuw model; de EcoReviva. Ik heb via Jaga België de folder gekregen, hij staat ook op de Duitse website. Mogelijk handig als extra optie.
Maar goed, dan gaan we off-topic. De vraag blijft of ik met mijn huidige setup nog iets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Bazz0847 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:52:
Misschien een idee: is het werkbaar om de fans verticaal op de grond te zetten zodat de lucht horizontaal aangezogen wordt? Waarschijnlijk is het geluidsprobleem dan opgelost. Je moet dan wel even de zijkanten (opening tussen fans, radiator en muur) luchtdicht afwerken, en mooie (witte?) fanroostertjes monteren.
Hmm... slim. Daaraan had ik nog niet gedacht. Dus je bedoelt eigenlijk een soort van bak onder de radiator met inzuig aan de voorkant en dat de lucht dan alleen naar boven de radiator in kan? Punt is wel dat de fans dan te groot zijn. Ik heb net even een fan verticaal op de grond gezet en ongeveer op de helft begint de radiator al. Dus die hangt zo een 7 cm van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb ze idd op pootjes staan onder een T21, hoor geen contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Zie hier de radiator. De vensterbank is van marmer, maar er zitten wel gaten in om lucht door te laten. Ik was al van plan om vensterbankfolie te gaan gebruiken, waardoor ik de lucht meer de woonkamer in kan krijgen, in plaats van dat de marmer wordt opgeward.

[Afbeelding]

Zoals het plaatje laat zien heb ik weinig ruimte voor de fans. Met de bestaande setup kan ik waarschijnlijk niet veel anders. Ik zou een alternatieve radiator kunnen plaatsen, zoals een Jaga. Dan kan ik de fans bovenop de convector leggen en dan speelt dat probleem dat de fans te dicht bij de grond zitten niet. Maar ja, dat is wel weer een investering.

Wat mij ook dwars zit is dat de lucht dan nog steeds naar boven moet en ik wil hem net naar voren vanaf de bovenkant. Met gewone convectie is dat waarschijnlijk een issue, maar met fans zou dat moeten kunnen leek mij. Nu zag ik laatst ergens een of ander model met uitblaas aan de voorkant boven. Maar dat kan ik niet meer vinden natuurlijk :-(
Je kan naar de Jaga EcoReviva kijken (uitblaas voorzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
wheli schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Je kan naar de Jaga EcoReviva kijken (uitblaas voorzijde)
Yes, die zag ik ook ja, echter dat is geen goedkope upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:31
Ik zou graag een dergelijke oplossing willen maken of de efficientie te verbeteren van de verwarming in de convectorput in mijn woonkamer. Echter snap ik niet hoe het zit met die fans. Wat heb je nu precies nodig om deze aan te sluiten en door te lussen? ik heb het forum doorgespit maar zie nergens een schema of duidelijke foto hoe ik die losse fans moet aansluiten. De radiator is ca. 200 cm lang, en 12cm breed. Ik zag P12 PWM PST fans per 5 voor een redelijik goede prijs in pricewatch. Volgens mij zit er bij zo'n 5-pack geen kabels voor de fans.

Zelf dacht ik dan 15 aan te schaffen voor 2 radiators. Dan kan ik 7 fans per radiator plaatsen (=14 en 1 spare). Van de HeatBooster 1x 40cm verleng kabel naar de eerste fan, maar dan? hoe koppel ik die fans aan elkaar en per hoeveel? Liest heb ik 2 fans naast elkaar en dan weer doorlussen met verlengkabel naar volgende setje van 2 fans zodate ik e.e.a. verdeel over die 2m radiator. Welke kabels heb ik dan nodig, en zou ik meer fans nodig hebben per radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:41
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:23:

Wat was de afstand tot de grond toen ze eronder hingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
gmj2 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:43:
Ik zou graag een dergelijke oplossing willen maken of de efficientie te verbeteren van de verwarming in de convectorput in mijn woonkamer. Echter snap ik niet hoe het zit met die fans. Wat heb je nu precies nodig om deze aan te sluiten en door te lussen? ik heb het forum doorgespit maar zie nergens een schema of duidelijke foto hoe ik die losse fans moet aansluiten. De radiator is ca. 200 cm lang, en 12cm breed. Ik zag P12 PWM PST fans per 5 voor een redelijik goede prijs in pricewatch. Volgens mij zit er bij zo'n 5-pack geen kabels voor de fans.

Zelf dacht ik dan 15 aan te schaffen voor 2 radiators. Dan kan ik 7 fans per radiator plaatsen (=14 en 1 spare). Van de HeatBooster 1x 40cm verleng kabel naar de eerste fan, maar dan? hoe koppel ik die fans aan elkaar en per hoeveel? Liest heb ik 2 fans naast elkaar en dan weer doorlussen met verlengkabel naar volgende setje van 2 fans zodate ik e.e.a. verdeel over die 2m radiator. Welke kabels heb ik dan nodig, en zou ik meer fans nodig hebben per radiator?
die informatie was ik ook zoek toen ik wilde bestellen.
De arctic pwm fans hebben wel een kabel met 2 stekkers, ongeveer genoeg voor doorlussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d67tUkCNeZXOZhW-qXXZp5f9Wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/tgHpNLcTu7XppKINs5JFbAbC.gif?f=user_large
uit deze handleiding: https://support.arctic.de/p14-pwm-pst
ik kon er net 5 14ers aan elkaar koppelen met een 40cm verlengkabel naar de heatbooster unit. Maar als die dichtbij de fans zit, zou je volgens de tekening boven theoretisch oneindig veel aan elkaar kunnen koppelen lijkt mij.
Voor de zekerheid en als je afstand wil tussen de fans heb je extra verlengkabels nodig. Eentje zou ik zeggen als je 7 over de breedte van 10 uitsmeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-09 11:01
gmj2 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:43:

Er zitten gewoon snoertjes aan met stekkertjes. Wel of geen verlengsnoertje hangt af waar je de heatbooster zelf wil hebben (hoe goed is je wifi ontvangst in je convector put) misschien heb je er helemaal geen een nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:17
CHE56 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Er zitten gewoon snoertjes aan met stekkertjes. Wel of geen verlengsnoertje hangt af waar je de heatbooster zelf wil hebben (hoe goed is je wifi ontvangst in je convector put) misschien heb je er helemaal geen een nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6B82dOxh5VNOo8gYTpSV4r7It8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Mp91aMBUKQRcFhEq6PMIM3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WejzqQHYKCfuqSycZNh1YAwr34k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRs3I3pBPvBzFayEOVEzltPI.jpg?f=fotoalbum_large

Hier met foto's van het origineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
hackbard schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:38:
[...]

die informatie was ik ook zoek toen ik wilde bestellen.
De arctic pwm fans hebben wel een kabel met 2 stekkers, ongeveer genoeg voor doorlussen:
Dank je voor het snelle antwoord. Ik zou ook zeggen dat er kabels bij zouden zitten, maar ik zie dat nergens in de beschrijving, daar staat b.v. dit bij een van de aanbieders:
https://maxict.nl/arctic-...m=cpc&utm_source=tweakers

- Inhoud: Fans, en 20 schroeven
(in de 5-pack dan). Geen woord over doorlus kabels. Ook op de fotos zie ik alleen de fans en verder niks.

Ik ga ze bestellen, en dan zie ik wel of ik daarna nog iets te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Ok, dank allen, het is een stuk duidelijker nu! Kabeltjes zitten er dus bij. Ik heb dus enkel een 40cm kabeltje nodig van de Heatbooster (van de SDR Engineering webshop) naar de eerste fan, en van daar uit kan ik alles doorlussen met de kabels van de fans zelf, eventueel met nog een extra 40cm doorlus kabel naar volgend cluster met fans.
Ik had al bijna 16x extra 40cm verlengkabels besteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

Hmm ik weet ook niet hoe dit ooit tot stand is gekomen, maar is natuurlijk een eh suboptimale opstelling - met of zónder heatbooster :X

Ik heb zelf via marktplaats een nette Jaga (21.5cm diep, type 21) overgenomen. Aangezien je toch gaat werken met fans is de hoogte van zo'n strada niet belangrijk en kan je voor een laag model gaan.
Als je de radiator zelf wil/kan vervangen dan heb je ineens meer ruimte en kunnen de fans netjes in de convector verwerkt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Hallo allen,

Helaas ben ik niet zo’n handige Harry die alles zelf in elkaar knutsel, als ik een “standaard” setje wil kopen, welke heatbooster raden jullie dan aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

golfgti5 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:59:
Hallo allen,

Helaas ben ik niet zo’n handige Harry die alles zelf in elkaar knutsel, als ik een “standaard” setje wil kopen, welke heatbooster raden jullie dan aan?
Er is maar een HeatBooster :+ _/-\o_

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
@golfgti5 als je de instructies even goed doorleest weet ik echt 100% zeker dat het je gaat lukken. Je bestelt wat op het lijstje van heatbooster staat, 2 aluminium strips bij de oranje bouwmarkt en een stapel tyrips en met 1-2 uur heb je alles in elkaar. Er is maar één manier. En als het niet lukt: daar is dit forum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
stevenP schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Hmm ik weet ook niet hoe dit ooit tot stand is gekomen, maar is natuurlijk een eh suboptimale opstelling - met of zónder heatbooster :X
Haha, zo denk ik er nu ook over :)
stevenP schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:53:
[...]
Ik heb zelf via marktplaats een nette Jaga (21.5cm diep, type 21) overgenomen. Aangezien je toch gaat werken met fans is de hoogte van zo'n strada niet belangrijk en kan je voor een laag model gaan.
Als je de radiator zelf wil/kan vervangen dan heb je ineens meer ruimte en kunnen de fans netjes in de convector verwerkt worden.
Ja ik zat ook al in die lijn te denken. Dan is het iig nog behapbaar; bijna 3000 euro aftikken voor zo een fonkelnieuwe Jaga EcoReviva klinkt niet echt als een optie 7(8)7 Al zou dat natuurlijk wel alles in een keer oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
elektriekert schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Wat was de afstand tot de grond toen ze eronder hingen?
3,7 cm vanaf onderkant fan tot grond. Ik denk overigens dat het een combi is van te weinig afstand tot de grond en de jaren 80 t33 radiator die ik heb. Dat ding resoneert als een tierelier. Als ik er een fan onder schuif met de hand begint ie al te huilen. Je zou bijna de radiator zelf willen dempen, maar waar begin je aan. Ik denk dat de radiator vervangen de enige realistische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
wheli schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:15:
@golfgti5 als je de instructies even goed doorleest weet ik echt 100% zeker dat het je gaat lukken. Je bestelt wat op het lijstje van heatbooster staat, 2 aluminium strips bij de oranje bouwmarkt en een stapel tyrips en met 1-2 uur heb je alles in elkaar. Er is maar één manier. En als het niet lukt: daar is dit forum voor.
wat betreft de instructies vind ik het ook nog wat lastig voor de beginner. Welke bedoel je dan? De handleiding van de heatbooster? Dat is mij gelukt allemaal, maar dan ben je er nog niet.
Bij de heatbooster in de winkel staat een boodschappenlijst.
Daar had ik al twijfels met dat doorlussen en hoe het met de kabels werkt. Uiteindelijk kwam dat goed omdat ik de fans op de convector deed gooien, maar was ik niet de laatste zoals vandaag hier bleek.
De kant van de fans is natuurlijk afhankelijk van het type radiator of convector. Maar daar zou ik ook graag een stappenplan/duidelijke boodschappenlijst ergens willen vinden. Want het volgende hier is zo'n radiator met 8cm aan de onderkant..
De verwijzing naar LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen-topic heeft mij niet veel geholpen, daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik nou met die aluminium strips? Ik zie mensen allemaal ronde gaten boren, dat is ook niets voor mij. Hoe maak ik een fan met een kabelbinder onder de radiator vast? Er zijn duizend manieren lijkt mij. Ik zat al te denken aan iets knutselen van karton.
Dit hoort vast allemaal meer in dat andere forum. Maar ergens een verwijzing naar een stappenplan/ makkelijke handleiding/ best practice voorbeelden in de TS zou fijn zijn. Dan hoeft niet iedereen weer het wiel opnieuw uitvinden.
edit: Want ik vind de heatbooster geweldig, het is voor het eerst te warm in deze kamer! Maar ik zie me nog niet bij vrienden en familie met mijn kartonnen constructie en tiewraps knutselen.

[ Voor 5% gewijzigd door hackbard op 27-01-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Haha, zo denk ik er nu ook over :)

[...]

Ja ik zat ook al in die lijn te denken. Dan is het iig nog behapbaar; bijna 3000 euro aftikken voor zo een fonkelnieuwe Jaga EcoReviva klinkt niet echt als een optie 7(8)7 Al zou dat natuurlijk wel alles in een keer oplossen :)
als je er niet bang voor bent kan je kijken in het draadje over fancoils. Een Airleaf uit Spanje is stukken goedkoper.. :*)

Maargoed, back ontopic, de fans hebben inderdaad moeite om hun lucht kwijt te raken in die krapte. Krijg je dezeflde herrie als je de fans óp de radiator legt? Dan klinkt het alsof je ze flink moet ontkoppelen met schuim/rubber om resonanties tegen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

samtman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:48:
[...]

3,7 cm vanaf onderkant fan tot grond. Ik denk overigens dat het een combi is van te weinig afstand tot de grond en de jaren 80 t33 radiator die ik heb. Dat ding resoneert als een tierelier. Als ik er een fan onder schuif met de hand begint ie al te huilen. Je zou bijna de radiator zelf willen dempen, maar waar begin je aan. Ik denk dat de radiator vervangen de enige realistische optie is.
Ik denk dat jouw echte probleem zit in marmer onder en marmer boven. Een optimale klankkast. Resonantie tussen 2 keiharde oppervlakken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
hackbard schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:53:
[...]

wat betreft de instructies vind ik het ook nog wat lastig voor de beginner. Welke bedoel je dan? De handleiding van de heatbooster? Dat is mij gelukt allemaal, maar dan ben je er nog niet.
Daar had ik al twijfels met dat doorlussen en hoe het met de kabels werkt. Uiteindelijk kwam dat goed omdat ik de fans op de convector deed gooien, maar was ik niet de laatste zoals vandaag hier bleek.
De kant van de fans is natuurlijk afhankelijk van het type radiator of convector. Maar daar zou ik ook graag een stappenplan/duidelijke boodschappenlijst ergens willen vinden. Want het volgende hier is zo'n radiator met 8cm aan de onderkant..
De verwijzing naar LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen-topic heeft mij niet veel geholpen, daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik nou met die aluminium strips? Ik zie mensen allemaal ronde gaten boren, dat is ook niets voor mij. Hoe maak ik een fan met een kabelbinder onder de radiator vast? Er zijn duizend manieren lijkt mij. Ik zat al te denken aan iets knutselen van karton.
Dit hoort vast allemaal meer in dat andere forum. Maar ergens een verwijzing naar een stappenplan/ makkelijke handleiding/ best practice voorbeelden in de TS zou fijn zijn. Dan hoeft niet iedereen weer het wiel opnieuw uitvinden.
edit: Want ik vind de heatbooster geweldig, het is voor het eerst te warm in deze kamer! Maar ik zie me nog niet bij vrienden en familie met mijn kartonnen constructie en tiewraps knutselen.
Ik denk dat het niet makkelijk is om even een exacte instructie te beschrijven. Je zit altijd met verschillende situaties en verschillende installateur expertise/ervaring.

Die gaten boren zou ik kunnen, maar dat is me teveel gedoe. Ik heb momenteel 3 oplossingen in huis.

De oudste is van houten latjes een rechthoek gespijkerd dat op de connector ligt. Op de lange zijdes een hoekprofiel. Daarop liggen de fans. De stekkers heb ik eraf geknipt, de draden verbonden met een adapter (ook geknipte draden). Dit is dus aan/uit en ben ik aan het uitfaseren.

Daarna een heatbooster in nieuwe convectoren. Daar kwam ik via dit forum op het idee om de gaten van de schotten van de convector te gebruiken. Twee latjes op maat, schroef erdoor. Vervolgens aluminium hoek profiel in de lengte ter overbrugging en daar de fans op.

Zojuist de derde, deze convector is anders en hier heb ik isolatie gebruikt die je normaal om een metalen verwarmingsleiding. Twee op maat geknipt en de fans ertussen geklemd. Niks lijm of schroeven, alleen klemmen. Ook op basis van een idee op dit forum.

Een beetje creatief zijn, maten opnemen en in de bouwmarkt kijken wat je kunt gebruiken. Proberen, falen, leren en beter doen. Als je dat niet leuk vindt, dan ligt tweaken je misschien niet. Ik denk dat ik dit zelf 30 jaar geleden al met technisch lego deed :)

En onder een radiator, heeft iemand een foto hoe je dat aan kunt pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:41
hackbard schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Je zal voor jezelf na moeten gaan met welke beschikbare middelen jezelf iets kan maken, velen delen hier hun bevindingen.

Niet iedereen heeft ook dezelfde mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@samtman Is een leuke (Marktplaats?) vrijstaande Jaga Tempo van maar zo'n 20 cm hoog niets?
Dan kan je hem iets naar voren laten komen en gelijk de bovenkant met de louvres omkeren waardoor de convectie ook al meer de kamer in gericht wordt, eventueel plak je achter de Jaga tegen de gevel nog wat dempends om die harde echokamer onder de vensterbank wat te verzachten.
Dan heb je vrijere aanvoer van lucht, een stuk efficientere radiator, op een betere plek en met veel meer ongehinderde afgifte aan de ruimte, ook kan je dan de fans onzichtbaar en veilig inbouwen.
Blijft natuurlijk wel lastig om iets fluisterstil te kijgen met zoveel keiharde materialen in de nabije omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
stevenP schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:53:
[...]
als je er niet bang voor bent kan je kijken in het draadje over fancoils. Een Airleaf uit Spanje is stukken goedkoper.. :*)
Ik begrijp nog niet goed het verschil tussen een convector met ventilatoren (zoals een jaga) en een fancoil. UIt de omschrijvingen maak ik op dat dit effectief hetzelfde is. Ik moet me nog inlezen, maar wat ik wel tot nu toe lees is dat fancoil en warmtepomp in een adem worden genoemd. Ik wil eerst beginnen met temperatuurverlaging van de bestaande combi-cv ketel en ik weet niet of dat ook kan met fancoils. Stapje voor stapje. Ik zal het topic over fancoils eens doorspitten, want inderdaad off-topic hier.
Seafarer schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Ik denk dat jouw echte probleem zit in marmer onder en marmer boven. Een optimale klankkast. Resonantie tussen 2 keiharde oppervlakken.
Goed punt. Bij vervanging van de radiator zou ik daar wellicht ook iets op moeten verzinnen.
PalingDrone schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:28:
@samtman Is een leuke (Marktplaats?) vrijstaande Jaga Tempo van maar zo'n 20 cm hoog niets?
Dan kan je hem iets naar voren laten komen en gelijk de bovenkant met de louvres omkeren waardoor de convectie ook al meer de kamer in gericht wordt, eventueel plak je achter de Jaga tegen de gevel nog wat dempends om die harde echokamer onder de vensterbank wat te verzachten.
Dan heb je vrijere aanvoer van lucht, een stuk efficientere radiator, op een betere plek en met veel meer ongehinderde afgifte aan de ruimte, ook kan je dan de fans onzichtbaar en veilig inbouwen.
Blijft natuurlijk wel lastig om iets fluisterstil te kijgen met zoveel keiharde materialen in de nabije omgeving.
Dit klinkt inderdaad als een goed plan; Als de radiator zelf lager is, dan kan de lucht er ook makkelijker onderuit. Ik moet wel even letten op wattage, want nu is bijna de hele ruimte opgevuld door de t33 en de convector in de lagere Jaga moet natuurlijk wel beefy genoeg zijn. Voor de rest is het zo ver ik het begrijp alleen omhulsel (en niet de convetor zelf) wat de hoogte bepaalt van de Jaga en als je convectie zelf met fans doet i.p.v. natuurlijk, dan zou dat inderdaad niet veel uit moeten maken qua netto eind wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Bij mijn Type 22 platen past er niets ONDER de radiator ( 2,5 cm van de vloer ). Tussen de platen is krap 6cm ruimte. De WAF zou okay kunnen zijn, als ik deze roosters OP de radiator plaats. Gaan 60mm fans echter niet enorm snel lawaai maken?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHqBYfGKPtdDQy4MWr8d4N9WRp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45BLX4wxwGfOI0rRmUIdJ4Hg.jpg?f=fotoalbum_large
De radiatoren zijn voorzien van de houders + fans. Goedgekeurd door de vrouw.
Kabels wegwerken ging prima omdat ze boven de fans langs kunnen liggen. Praktisch onzichtbaar.
Verschil in comfort is goed merkbaar. Het is veel aangenamer in huis. Minder last van koude voeten omdat de lucht goed circuleert door de ruimte.
Nu eerst maar eens een poos zo laten draaien. Eventueel kunnen er nog meer fans bij geplaatst worden, maar als het zo genoeg is dan is het ook prima. Met maximale snelheid op 60% hoor je ze heel zachtjes zoemen. De set naast de bank staat daarom op 50% max en dan hoor je ze bijna niet.
De webshop (www.vpee.nl/winkel) is geupdate met de 140mm fan houders die @Church of Noise heeft getest. De 3d files zijn ook weer beschikbaar via https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/
Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.