Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 33 Laatste
Acties:
  • 327.927 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 14:16
DuckTape68 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Je moet die sensoren goed isoleren. Dan worden zo ook niet afgekoeld door aangezogen koude lucht. Ik denk dat je dan ook wel een verschil gaat zien.
Ja dit ga ik doen zodra m'n setup compleet is. Ik ga nog een houder maken voor de fans en daarna goed bevestigen. Hoe isoleer je dit het best? Met een tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Thomas20 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Ja dit ga ik doen zodra m'n setup compleet is. Ik ga nog een houder maken voor de fans en daarna goed bevestigen. Hoe isoleer je dit het best? Met een tape?
Als je de sensoren op de aanvoer- en retourbuizen kan plaatsen/tiewrappen (met warmtegeleidingspads/pasta!)
zou ik een stuk buisisolatie overheen zetten. Ductape gaat niet werken.
Bijna geen vervalsing van de gemeten temperaturen door tocht en luchtstroming van de ventilatoren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 19:21

decramy

root@birdie:~#

Maarten60 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
Ik heb een Heatbooster onder een Jaga wand LTV design radiator gemaakt. Als ik van onderen in de radiator kijk (zie foto), zie ik een open bovenzijde en sleuven tussen de ribben.
Zou het zinvol zijn om de bovenzijde af te dekken waardoor er meer lucht door de ribben gaat stromen?
Graag jullie suggesties.

[Afbeelding]
Mocht je de radiator ooit eens van de muur halen, plak dan zoveel mogelijk koellichamen er op :)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
Maarten60 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
Ik heb een Heatbooster onder een Jaga wand LTV design radiator gemaakt. Als ik van onderen in de radiator kijk (zie foto), zie ik een open bovenzijde en sleuven tussen de ribben.
Zou het zinvol zijn om de bovenzijde af te dekken waardoor er meer lucht door de ribben gaat stromen?
Graag jullie suggesties.

[Afbeelding]
warme lucht wil stijgen, dus ik snap dat je het door de lamellen wil laten gaan, maar dat zal niet zo automatisch gaan. Ik vermoed dat als je de bovenkant afdekt je in feite je hand op een uitlaat legt, je sloopt alle luchtstroom cq trek. Alle lucht die jij er dan inblaast van onderen met je HB zal dan via die spleetjes naar buiten moeten.
Ben benieuwd naar je experiment, als je het kan onderbouwen met data weten we allemaal meer ;)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
dunklefaser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Als je de sensoren op de aanvoer- en retourbuizen kan plaatsen (met warmtegeleidingspads/pasta!)
zou ik een stuk buisisolatie overheen zetten. Ductape gaat niet werken.
Bijna geen vervalsing van de gemeten temperaturen door tocht en luchtstroming van de ventilatoren.
dit vindt ik ook een lastige.
Mooi dat in de verpakking 3 tie-wraps liggen. Maar ik wil het nog op andere radiatoren testen en dus een paar keer verplaatsen.
Eerst omwikkelen met aluminium folie isoleert misschien nog wat.
Pads of paste heb ik even niet. Buisisolatie wel, alleen maatje te groot hier.
En slangklemmen. Durf ik alleen niet te vast draaien, weet niet of dat kwaad kan ivm krimpen.
In mijn warmtepomp de sensoren hebben zo'n mooie koperen clip, dat lijkt me een goede verbinding met de pijp.

Verder ging de installatie prima, ook aansluiten ventilatoren en verbinden met homeassistant d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59

Church of Noise

Drive it like you stole it

Domme vraag waarschijnlijk, maar hoe kan je de 'externe' kamertemperatuur binnenbrengen in de heatbooster controller? Ik heb gezocht maar zie het niet meteen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:47
hackbard schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:36:
[...]
Mooi dat in de verpakking 3 tie-wraps liggen. Maar ik wil het nog op andere radiatoren testen en dus een paar keer verplaatsen.
En slangklemmen. Durf ik alleen niet te vast draaien, weet niet of dat kwaad kan ivm krimpen.
In mijn warmtepomp de sensoren hebben zo'n mooie koperen clip, dat lijkt me een goede verbinding met de pijp.

Verder ging de installatie prima, ook aansluiten ventilatoren en verbinden met homeassistant d:)b
Aluminium (folie) is één van de beste warmtegeleiders die er is. Zou ik niet doen.
Te grote buisfolie kan je mbv een hobbymesje verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
hackbard schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:36:
[...]

buisisolatie te groot? Dan een segment eruit snijden en met tiewrap/tape er omheen slaan. Hoeft niet superstrak, hoeft ook niet 100% lekdicht, maar dat houdt al heel snel de luchtstroom rondom de sensor weg.
Zelfs 2 slagen bubbelfolie eromheen werkt al :9

Anders is buisisolatie nog geen euro de meter bij de oranje bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
decramy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Mocht je de radiator ooit eens van de muur halen, plak dan zoveel mogelijk koellichamen er op :)
@Maarten60 yep. Ome ali verkoopt ook veel koelribbetjes voor hobby/zelfbouw. Achterop je lamellen plakken en je afgifte verhogen.

[ Voor 7% gewijzigd door stevenP op 17-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
Church of Noise schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
Domme vraag waarschijnlijk, maar hoe kan je de 'externe' kamertemperatuur binnenbrengen in de heatbooster controller? Ik heb gezocht maar zie het niet meteen....
Kan met een MQTT berichtje zie laatste blz van de specificatie :
https://www.sdr-engineeri...s%20firmware%20v2.3.2.pdf

Zelf heb ik hiervoor in Home-assistant een automation gemaakt welke dit bericht elke 5 seconden stuurt.
MQTT publish:
Topic: heatbooster/livingroom/temp-ambient-ext
Payload: {{ states('sensor.otgw_room_temperature') }}

[ Voor 9% gewijzigd door pjeterinfo op 17-01-2024 15:59 ]

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 10:43
Weet iemand de exacte diameter en lengte van de temperatuursensor of kan iemand dit misschien voor mij opmeten?
Naast de behuizingen voor de ventilatoren wil ik ook houders ontwerpen voor de sensoren. De heatboosters zijn besteld, maar leveren duurt veel te lang... ;) (vandaag besteld...)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hackbard
tweaker heeft iets bedacht :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjQAGskbQM9Dm3e8-ptCAlTHMgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlRTm65rU6CNmcRUP8uLt8uh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door hackbard op 17-01-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
niekvanprooijen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:19:
Weet iemand de exacte diameter en lengte van de temperatuursensor of kan iemand dit misschien voor mij opmeten?
Naast de behuizingen voor de ventilatoren wil ik ook houders ontwerpen voor de sensoren. De heatboosters zijn besteld, maar leveren duurt veel te lang... ;) (vandaag besteld...)
ik meet 4mm diameter, en 25mm lengte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:16
stevenP schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Ben benieuwd naar je experiment, als je het kan onderbouwen met data weten we allemaal meer ;)
Ik ga een kap maken en dan wat experimenteren. Zal de resultaten hier melden
stevenP schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:56:
[...]

@Maarten60 yep. Ome ali verkoopt ook veel koelribbetjes voor hobby/zelfbouw. Achterop je lamellen plakken en je afgifte verhogen.
Zijn inderdaad leuke aanvullingen, maar ga mijn radiator voorlopig niet van de muur schroeven. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

Zit die sensor eerst met twee tiewraps hard aan een schone pijp vast getrokken?

Dat is het beste om correct te meten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTcm3o7HjnHhc8iOOYFKZWsASbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIJbyqoqx8ME0nXjTrl86XFT.jpg?f=fotoalbum_large
Na wat iteraties kom ik hier op uit. Kan aangepast worden naar alle buisdiameters.
Maar ik was er al bang voor: meten op kunststof is niet ideaal. Dus ontwerp 2 en mijn persoonlijke favoriet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UOghq-YTsP36sHZgQzNC4DupAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsTpKk6ym3N5Fljie6cnGq0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO-oWfyrAL03L510X2v5BlxkJLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRgZ9FYnaTXkAYd189kiqP9E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj5l7zSjuflJgKi4uReGhHgYKUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW3wmJMP2d6SjoZlWLHo9TR4.jpg?f=fotoalbum_tile

Zit met kleine 5x1mm magneetjes vast. Magneetjes klemmen in de houder en voor de zekerheid een drupje secondelijm er achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gast, je bent goed bezig, ziet er zeer profi uit allemaal!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Tijd voor mijn eerste update, grotendeels een succes tot nog toe! Eerst maar even wat foto’s van de proefopstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv_9upkJ9QDPJUgzTgSnDUeGdh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaKoPHGHgQJfj0t8my5RDkRe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Geox8wnOzGK5RPlQ4s-e6TiGVkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ysGtbAayhDeRGEUD936dNG9.jpg?f=fotoalbum_large

Plastic hoekprofiel, 10x30mm.
Onderzijde beplakt met compressieband, ter demping van trillingen.
5x de bekende Arctic ventilatoren, aan elkaar gekoppeld en ventilator 1 aan de heatbooster.
In- en out-sensors, strak tegen de leidingen geplakt met isolatietape. Daarna buisisolatie erom.
3A voeding.

Al met al wat uitzoekwerk, maar prima gelukt!

Een paar hulpvragen:
1. De middelste ventilator draait slecht, bij 100% snelheid (manual) gaat deze zelfs uit. Er moeten eigenlijk 10 ventilatoren op deze heatbooster… doe ik iets verkeerd?
2. Na installatie als stand alone smarthome (ik heb nog geen HomeAssistant, misschien later) kan ik de webapplicatie niet meer bereiken. De signaalsterkte was ‘maar 66’ volgens de HB, maar het is ~5m van de router en mijn smartphone heeft top ontvangst op dezelfde plek. De ombouw zit nog niet om de convector…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

niekvanprooijen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Vast wel. Kan je een tekening met alle maten maken van de onderkant? Afstanden en diktes?
Hier vind je de externe afmetingen: https://www.enostech.com/...st-fans-review/#Dimension, kan je aangeven of je nog andere afmetingen nodig hebt?
Waarschijnlijk ook die van de radiator?

Knap werk ook weer met de houders voor de sensoren!

[ Voor 5% gewijzigd door Church of Noise op 18-01-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Church of Noise schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Hier vind je de externe afmetingen: https://www.enostech.com/...st-fans-review/#Dimension, kan je aangeven of je nog andere afmetingen nodig hebt?
Waarschijnlijk ook die van de radiator?

Knap werk ook weer met de houders voor de sensoren!
Thanks. De afmetingen van de fans zijn standaard. Alleen de dikte varieert.
Ik heb inderdaad de afmetingen van de onderkant van de radiator nodig. Een tekeningetje met maten zou perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:31
Wat is eigenlijk zo belangrijk aan de juiste in/uit temperaturen? Mijn belang is dat de ventilatoren draaien en dat ze stoppen als de verwarming uit staat. Maakt het dan veel uit of ik een dT meet van 1 graad vs misschien de 'echte' waarde van 2 graden? Of gaat dat meer over 'meten = weten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
I-King schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:02:
Wat is eigenlijk zo belangrijk aan de juiste in/uit temperaturen? Mijn belang is dat de ventilatoren draaien en dat ze stoppen als de verwarming uit staat. Maakt het dan veel uit of ik een dT meet van 1 graad vs misschien de 'echte' waarde van 2 graden? Of gaat dat meer over 'meten = weten'?
Wanneer je op hoge temperatuur stookt zal het allemaal wel loslopen maar 1 graad verschil op een lage temperatuur systeem met een deltaT van 5 graden, dan kan je er zomaar 20% naast zitten door dat ene graadje.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
Het is weer tijd voor nieuwe features! :D

v2.5.0:
- feature: added continuous data logging with 48 hr history to WebApp (without use of external server)
- improvement: mqtt client node now has prefix "heatbooster_" to avoid collisions
- improvement: updated all libraries to their latest versions

Let op: omdat de MQTT client node naam nu een "heatbooster_" prefix krijgt, komen de HeatBoosters dubbel in de entity lijst te staan. Na een herstart van Home Assistant is alles weer correct gesorteerd. Je kunt ze ook manueel verwijderen en een half uur wachten, of verwijderen en daarna Home Assistant opnieuw starten. Alle automations en dashboard entities blijven als het goed is intact.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

murphsy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:59:
Tijd voor mijn eerste update, grotendeels een succes tot nog toe! Eerst maar even wat foto’s van de proefopstelling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5x de bekende Arctic ventilatoren, aan elkaar gekoppeld en ventilator 1 aan de heatbooster.
In- en out-sensors, strak tegen de leidingen geplakt met isolatietape. Daarna buisisolatie erom.
3A voeding.

Een paar hulpvragen:
1. De middelste ventilator draait slecht, bij 100% snelheid (manual) gaat deze zelfs uit. Er moeten eigenlijk 10 ventilatoren op deze heatbooster… doe ik iets verkeerd?
2. Na installatie als stand alone smarthome (ik heb nog geen HomeAssistant, misschien later) kan ik de webapplicatie niet meer bereiken. De signaalsterkte was ‘maar 66’ volgens de HB, maar het is ~5m van de router en mijn smartphone heeft top ontvangst op dezelfde plek. De ombouw zit nog niet om de convector…
1: Controleer even goed de pinnetjes van je arctics, bij mij waren er bij sommige fans pinnetjes gebogen of teruggedrukt. Dan krijg je een zelfde effect. Zie ook: Razer in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

2: Na installatie en verbinden met WiFi, krijgt je heatbooster een nieuw IP van je router. Dus niet meer 192.168.4.1 maar iets semi-willekeurigs. Je kunt met een applicatie van SDR-engineering op je pc een overzicht toveren van alle HB's in je netwerk, staat op de productpagina te download :)

Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bazz0847 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:19:
- improvement: mqtt client node now has prefix "heatbooster_" to avoid collisions

Let op: omdat de MQTT client node naam nu een "heatbooster_" prefix krijgt, komen de HeatBoosters dubbel in de entity lijst te staan. Na een herstart van Home Assistant is alles weer correct gesorteerd. Je kunt ze ook manueel verwijderen en een half uur wachten, of verwijderen en daarna Home Assistant opnieuw starten. Alle automations en dashboard entities blijven als het goed is intact.
Dat collission-probleem was toch al opgelost door de "hierarchie"-optie bij MQTT?
Of zet 2.5.0 die prefix er alleen voor als de hierarchie-optie uitgeschakeld is?
Anders wordt het "heatbooster/heatbooster_Zolder" etc.
Lijkt me een beetje dubbelop? (Nog los van het feit de ik de nodenamen in wat eigen dashboards gebruik en ik mijn Heatboosters juist compacte namen had gegeven om de dashboards compact te houden....)

Ik wacht nog heel even met installeren: Bij Home Assistant is een simpele herstart kennelijk genoeg. Maar mijn home automation/logging draait op wat eigen scripts + nodered, dus ik moet dan eerst even een rustig moment vinden om overal die prefix weer te gaan toevoegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassetty
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-09 20:51
@Bazz0847 Inmiddels draaien de heatboosters bij mij volop. Hele onderverdieping voorzien.
Jaga Mini Canals en alle Radiatoren Type 22 en 33 voorzien van Arctic Fans aan de onderzijde.
Werkt schitterend.

De enige feature die ik nog mis is een aansturing op tijd / klok.
Bijvoorbeeld tussen 20:00 en 24:00 in de woonkamer de fans automatisch uit kunnen zetten. Nog mooier zou zijn als je dat zelfs kunt doen op bepaalde weekdagen.
Ik gebruik geen MQTT trouwens.
Is dat nog een optie om toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Aardedraadje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:22:
[...]

1: Controleer even goed de pinnetjes van je arctics, bij mij waren er bij sommige fans pinnetjes gebogen of teruggedrukt. Dan krijg je een zelfde effect. Zie ook: Razer in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

2: Na installatie en verbinden met WiFi, krijgt je heatbooster een nieuw IP van je router. Dus niet meer 192.168.4.1 maar iets semi-willekeurigs. Je kunt met een applicatie van SDR-engineering op je pc een overzicht toveren van alle HB's in je netwerk, staat op de productpagina te download :)

Goed bezig!
Ahhhh. Dat verklaart. Gaat in een Apple huishouden wel een uitdaging worden 🫣 denk dat ik via de router de verbonden apparaten wel kan vinden. Vanmiddag maar even proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door murphsy op 19-01-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57

v2.5.0:
- feature: added continuous data logging with 48 hr history to WebApp (without use of external server)

Mooie feature die 48 uur logging!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

murphsy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Ahhhh. Dat verklaart. Gaat in een Apple huishouden wel een uitdaging worden 🫣
Als je het MAC-adres van de HeatBooster kent, kun je via de hostname de pagina bereiken. Bijvoorbeeld hier hangt in de keuken een heatbooster met MAC-adres 34:b4:72:f2:84:f0, die kan ik bereiken via http://Keuken-F284F0. Volgens mij kun je het MAC-adres echter niet vinden op de print/behuizing. En ik gok dat de kans klein is dat je het MAC-adres onthouden hebt :)

@Bazz0847 Is het een idee om ergens tijdens het configuratieproces, na het ingeven van een naam van de module, de hostname weer te geven voor dit soort scenario's?

Alternatief is inloggen in de router/modem en daar zoeken naar een lijst met clients o.i.d. Verschilt per router hoe dat heet en waar dat zit, maar de meesten toveren netjes een lijstje tevoorschijn met alle devices in je netwerk en hun IP-adressen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 19-01-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:06
@Bazz0847

Bedank voor weer een mooie update, 48 uur logging geeft een mooi overzicht van het gedrag van de ventilatoren
Kan op die manier ook het gedrag van de warmtepomp in de gaten houden

Echter is het wel zo dat na het opslaan van aangepaste instellingen
De 48 uur logging niet meer werkt

was een beetje ongeduldig

[ Voor 5% gewijzigd door minicraft op 19-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Aardedraadje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Als je het MAC-adres van de HeatBooster kent, kun je via de hostname de pagina bereiken. Bijvoorbeeld hier hangt in de keuken een heatbooster met MAC-adres 34:b4:72:f2:84:f0, die kan ik bereiken via http://Keuken-F284F0. Volgens mij kun je het MAC-adres echter niet vinden op de print/behuizing. En ik gok dat de kans klein is dat je het MAC-adres onthouden hebt :)

@Bazz0847 Is het een idee om ergens tijdens het configuratieproces, na het ingeven van een naam van de module, de hostname weer te geven voor dit soort scenario's?

Alternatief is inloggen in de router/modem en daar zoeken naar een lijst met clients o.i.d. Verschilt per router hoe dat heet en waar dat zit, maar de meesten toveren netjes een lijstje tevoorschijn met alle devices in je netwerk en hun IP-adressen.
Helaas, no geen witte rook. Ik vind wel de HeatBooster en zie Bibliotheek-30F404 in de router. Maar http://Bibliotheek-30F404 geeft helaas ook 'server not found'. Had nog even het idee dat het aan mijn repeater kon liggen, maar ook als ik op dezelfde router zit is het helaas. Volgens de router is de RSSI -74.

Hij draait ondertussen wel als een zonnetje, maar ik wil graag de fan speeds kunnen verlagen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:37
Als je via je router het IP-adres kan zien, dan is het nog simpeler: de webapp kun je bereiken via http://ip-adres

Het is aan te raden om je Heatbooster een vast IP-adres toe te laten kennen door je router, dan kun je deze link bookmarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

murphsy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Helaas, no geen witte rook. Ik vind wel de HeatBooster en zie Bibliotheek-30F404 in de router. Maar http://Bibliotheek-30F404 geeft helaas ook 'server not found'. Had nog even het idee dat het aan mijn repeater kon liggen, maar ook als ik op dezelfde router zit is het helaas. Volgens de router is de RSSI -74.

Hij draait ondertussen wel als een zonnetje, maar ik wil graag de fan speeds kunnen verlagen ;)
Vaak gebruiken homerouters zoiets als .local (of bij mij .box als "TLD" voor het interne net,
dus probeer eens http://Bibliotheek-30F404.local.
Een vast ip-adres is in principe niet nodig, je kan wel een vaste "lease" aan het MAC-adres koppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 19-01-2024 11:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:13
@Bazz0847 Ik heb de firmware gedownload (2 x zelfs), maar.....de mappen OTA en wired zijn leeg. Weinig firmware dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Stillekracht schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:25:
@Bazz0847 Ik heb de firmware gedownload (2 x zelfs), maar.....de mappen OTA en wired zijn leeg. Weinig firmware dus.
Can confirm, binaries ontbreken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

arievz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:22:
Als je via je router het IP-adres kan zien, dan is het nog simpeler: de webapp kun je bereiken via http://ip-adres

Het is aan te raden om je Heatbooster een vast IP-adres toe te laten kennen door je router, dan kun je deze link bookmarken.
Dat lijkt mij Zyxel router nou net niet te willen tonen, stom genoeg. Ik kan natuurlijk de HeatBooster in configuratiestand zetten, de handmatige fan snelheden aanpassen en klaar is Kees. Maar dat voelt ook een beetje als opgeven, haha.

Ik krijg in de router dit:
BSSID D4:1A:D1:77:5E:15 Station Bibliotheek-30F404 / F4:12:FA:30:F4:04

http://bibliotheek-30f404.local blijft hangen helaas. .box is meteen server not found.

::edit:: ik heb hem! Ik ben de router logs gaan doorzoeken en vond de ip-toewijzing terug. Direct de ip-benaderen en hop, webapplicatie! :*)

[ Voor 8% gewijzigd door murphsy op 19-01-2024 12:13 . Reden: hebbus! ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
Aardedraadje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Can confirm, binaries ontbreken :)
Oeps. Gefixt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
ocaj schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:12:
[...]

Dat collission-probleem was toch al opgelost door de "hierarchie"-optie bij MQTT?
Of zet 2.5.0 die prefix er alleen voor als de hierarchie-optie uitgeschakeld is?
Anders wordt het "heatbooster/heatbooster_Zolder" etc.
Lijkt me een beetje dubbelop? (Nog los van het feit de ik de nodenamen in wat eigen dashboards gebruik en ik mijn Heatboosters juist compacte namen had gegeven om de dashboards compact te houden....)

Ik wacht nog heel even met installeren: Bij Home Assistant is een simpele herstart kennelijk genoeg. Maar mijn home automation/logging draait op wat eigen scripts + nodered, dus ik moet dan eerst even een rustig moment vinden om overal die prefix weer te gaan toevoegen....
Nee, dat fixte het niet voor de MQTT-broker, omdat de MQTT client name (waarmee de module zich registreert bij de broker) ook uniek moet zijn. Het topic is daarin niet leidend. Met die prefix is het iets makkelijker te garanderen dat die uniek is.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Voor de liefhebbers:
https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/
Ik heb alle ontwerpen en instructies even kort op mijn website gezet.
De download knoppen lijken het niet helemaal lekker te doen (.obj is verwarrend voor Chrome denk ik), maar rechter muisknop, "link opslaan als" werkt wel.

Ik verwacht dat er de komende jaren nog een boel mensen aan de slag gaan met het boosten van hun radiatoren gezien de komende verplichting van hybride warmtepompen. Daarom is het ook wel de bedoeling om de ontwerpen uit te breiden met andere fans en radiatoren. Helaas heb ik zelf enkel type 21 en 22 (en 11, maar dan moet ik eerst geschikte mini fans vinden) dus blijft het eerst hierbij. Maar zodra ik goede afmetingen heb gekregen van type 33 radiatoren zal ik deze zeker toevoegen.

En @Bazz0847 : De HeatBooster zijn binnen, waarvoor dank! Werkt echt super tot nu toe. 1 van de 4 leek geen goede software te hebben, maar met een wired update was dat ook verholpen. Complimenten voor de keurige beschrijvingen die jullie hebben gemaakt. En gezien de prijs van het product doen jullie het ook niet voor het geld, maar om mensen goede oplossingen te bieden. Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:56
In de woonkamer heb ik een convectorput met daarop een 8 x 14 cm ventilator die wordt geregeld door de Heatbooster.

Complimenten voor de Heatbooster! Wat een mooi product zeg!

De convector heeft geen thermostaatkraan en wordt dus altijd warm wanneer de ketel brandt.

Ik wil de ruimtetemperatuurregeling van de Heatbooster gebruiken en deze altijd gelijk hebben aan de ingestelde temperatuur van de woonkamer.
Het doel is overdag het kantoor te verwarmen tot 20°C, terwijl de woonkamer op 18°C staat. Als de ketel dan aangaat, is het niet nodig dat de Heatbooster de ventilatoren in de convectorput laat draaien als de gewenste temperatuur al is bereikt.

Informatie:

- Tado thermostaten in het hele huis (behalve in de convectorput).
- Domoticz (MQTT mosquito).
- Heatbooster.

Via DZventz kan ik Domoticz de waarde van de ingestelde temperatuur op de TADO laten wegschrijven naar de Heatbooster.
Echter kom ik niet uit het schrijven van de "ambientcontrol-temp-ref"-waarde naar MQTT.

Kan ik de doeltemperatuur ook instellen door de Heatbooster direct via een URL aan te roepen?
Bijvoorbeeld: http://IP-HEATBOOSTER/ambientcontrol-temp-ref=20.
Dan zou ik dat via het DZventz-script kunnen aanroepen en hoef ik me verder niet in het MQTT-probleem te verdiepen.

Als dit niet mogelijk is, zal ik mijn MQTT-vraag in het Domoticz-forum stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09 13:40
niekvanprooijen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:45:
Voor de liefhebbers:
De download knoppen lijken het niet helemaal lekker te doen (.obj is verwarrend voor Chrome denk ik), maar rechter muisknop, "link opslaan als" werkt wel.

Ik verwacht dat er de komende jaren nog een boel mensen aan de slag gaan met het boosten van hun radiatoren gezien de komende verplichting van hybride warmtepompen. Daarom is het ook wel de bedoeling om de ontwerpen uit te breiden met andere fans en radiatoren. Helaas heb ik zelf enkel type 21 en 22 (en 11, maar dan moet ik eerst geschikte mini fans vinden) dus blijft het eerst hierbij. Maar zodra ik goede afmetingen heb gekregen van type 33 radiatoren zal ik deze zeker toevoegen.

En @Bazz0847 : De HeatBooster zijn binnen, waarvoor dank! Werkt echt super tot nu toe. 1 van de 4 leek geen goede software te hebben, maar met een wired update was dat ook verholpen. Complimenten voor de keurige beschrijvingen die jullie hebben gemaakt. En gezien de prijs van het product doen jullie het ook niet voor het geld, maar om mensen goede oplossingen te bieden. Hulde!
Beste Niek,

Mooi stukje werk! En wordt gewaardeerd dat je de bestanden zonder eigen belang deelt….. 👍🏻

De magneet houder zou ook gebruikt kunnen worden als omgevingstemperatuur houder voor op de zijkant van een jaga “opbouw” kachel als deze aan de voorzijde een opening zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Coldfrog schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Beste Niek,

Mooi stukje werk! En wordt gewaardeerd dat je de bestanden zonder eigen belang deelt….. 👍🏻

De magneet houder zou ook gebruikt kunnen worden als omgevingstemperatuur houder voor op de zijkant van een jaga “opbouw” kachel als deze aan de voorzijde een opening zou hebben.
Is die zijkant ook van metaal dan? Wordt die niet warm als de radiator aan staat?
Nevermind. Ik heb het ontwerp toegevoegd op mijn website.

[ Voor 5% gewijzigd door niekvanprooijen op 20-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

niekvanprooijen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:45:
Voor de liefhebbers:

Voor mijn T33 radiatoren (bovenaan gemeten, vermoed dat onderaan gelijk is) :
Buitenzijde tot buitenzijde van de 'vinnen' is 15,5 cm
Binnenzijde tot binnenzijde is 15 cm
(dus hart tot hart is 15.25)

Heb je nog iets nodig?

Zou het nuttig zijn om aan 1 zijde een L-vorming haakje te maken om de stroomkabels in te geleiden? Het is maar een idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Church of Noise schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Voor mijn T33 radiatoren (bovenaan gemeten, vermoed dat onderaan gelijk is) :
Buitenzijde tot buitenzijde van de 'vinnen' is 15,5 cm
Binnenzijde tot binnenzijde is 15 cm
(dus hart tot hart is 15.25)

Heb je nog iets nodig?

Zou het nuttig zijn om aan 1 zijde een L-vorming haakje te maken om de stroomkabels in te geleiden? Het is maar een idee.
Prima. Hiermee moet het wel lukken. Ik zal binnenkort eens kijken of ik hier ook een ontwerp voor kan maken.
update: het is weekend. Zie https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/ @Church of Noise . Heb je zelf een 3d printer om dit te kunnen testen? Zou mooi zijn om te verifiëren of dit ook werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door niekvanprooijen op 20-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@niekvanprooijen Dat is heel snel!
Ik stuur je even een DM voor de praktische kant van de zaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
murphsy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

3A voeding.

Een paar hulpvragen:
Liggen die Arctic’s niet verkeerd om?

Ik vraag het me ook af omdat ik nu zelf begin te twijfelen. Maar las ergens dat de kant met de witte sticker de inlet is.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:13
Er staan ergens pijltjes op de Arctic fans. RTFM 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
Stillekracht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:39:
Read the Fan-tastic manual?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:17
Voor een ieder die vragen heeft over de blaas en draai richting van de Artic fans.
Zie de beide pijltjes tov de sticker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tknxd3OmDacxn_7QEnLR1HSOC9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cdhOIke7HP35xKCCv1uACny.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@murphsy Je zal wel je reden hebben waarom de fans naar beneden blazen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Stillekracht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:39:
Er zat geen manual bij 😬
Dus ik dacht even af te kijken bij andere tweakers…

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
RealCato schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:33:
[...]
Er zat geen manual bij 😬
Zoiets?
https://support.arctic.de/en/f14-pwm-pst

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thomas20
Ik zat ook te twijfelen waar de in- en uitlaat zaten, maar heb ze gewoon even op 100% aangezet en gevoeld waar de meeste lucht vandaan kwam 😂

Vanavond geklust aan de houder van 10x 8cm fans. Had me nog even verkeken op de hoeveelheid werk het is (vooral omdat ik niet het juiste gereedschap en kennis heb) maar toch een heel eind gekomen 😄

Van de week weer even verder met de voorkant en dan bevestigen aan m’n radiator. Ga daarvoor 1m draadeind gebruiken en hem daarmee onderaan hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS1mT6Dmm1UFD-J1bAzeesaxyTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6zsjbfZkzmysBdUREvtHsJ6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY9-zUQ4--oN9Esk9cQ2B1nOSgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQPlRP2CmmocnBfchVavEuuL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoLze1EWiHXQdXU8MHFHqoTiMbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rJcqN0qfTMdhvKWbv6WxKrl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas20 op 20-01-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 22:54
Bestaan er ook mooie stille kant en klare systemen met deze sdr heatbooster die ik zo aan mijn t33 verwarming kan plakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:49
Johan Bogle schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:11:
Bestaan er ook mooie stille kant en klare systemen met deze sdr heatbooster die ik zo aan mijn t33 verwarming kan plakken?
Je bedoelt bijv een speedcomfort aangevuld met een heatbooster-tweakedition? Daarmee heb ik de speedcomfort aan m'n homeassistant gekoppeld. Ik wilde geen gedoe en gewoon hopla uit de box en plug&play. En dat was zo. Nu zou ik het anders doen.... Losse ventilatoren kopen en zonder frame op de radiator leggen. Dan is de comfort verhoging in werking. En daarna ongehaast een frame maken. Op maat en daardoor veel efficiënter en het is goedkoper. En als ik de foto's zie: nog mooier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43

v2.5.0:

Ik had dus niet gelezen en geupdate :9
Ik gebruik in node-red een automation waarbij ik de room temp target aanpas wanneer ik handmatig de thermostaat aanpas. Dit werkte ineens niet meer.
uiteindelijkm aar handmatig de oude entities verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@dunklefaser Ik wil heel graag iets heel slims reageren, maar nee... Je hebt mij een hoop efficiëntie opgeleverd ;-)

Het was gelukkig een testopstelling, alles zat met bluetac vast. Kon dus zo uit elkaar. Nu alles netjes gemaakt. De ventilatoren liggen nu op dempende compressieband, in het frame van hoekprofielen. Het frame zelf ligt zelf ook op compressieband op de vinnen van de convector. Super stil.

Fanspeeds gelimiteerd (100% = 50%), waardoor we ze niet meer horen. Genieten.

Vandaag beginnen aan de tweede 180cm convector. Hopelijk einde week alles weer netjes.

Wel één uitdaging nog: de kamertemperatuur sensor! Waar plaats je die handig?

Eerst had ik hem onder de vensterbank getapet, uit het zicht. Maar daar werd het zo 35 C doordat de fans vol die kant op blazen. Toen aan de muur geplakt, maar 16 C continu. Daarna op de vloer geplakt, maar dat is lelijk en 17 C continu...

Waar plaatsen jullie hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@murphsy Ik plaats hem in de luchtstroom die over de vloer naar de convector stroomt,
d.w.z. de sensor hangt onder de convector ca. 3 cm boven de vloer.

Ik heb vloerverwarming als bijverwarming - dus ik voer in feite al wat voorverwarmde lucht aan.
Maar op deze manier heb ik een heel gelijkmatige, egale temperatuurverdeling in de woonruimte.
Boven de vloer bijna dezelfde temperatuur als op de hoogte waar de thermostaat hangt.
Je ziet ook goed de schommelingen door de aan/uit (low-load) van de cv-ketel.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 22:54
Jailhouse schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Je bedoelt bijv een speedcomfort aangevuld met een heatbooster-tweakedition? Daarmee heb ik de speedcomfort aan m'n homeassistant gekoppeld. Ik wilde geen gedoe en gewoon hopla uit de box en plug&play. En dat was zo. Nu zou ik het anders doen.... Losse ventilatoren kopen en zonder frame op de radiator leggen. Dan is de comfort verhoging in werking. En daarna ongehaast een frame maken. Op maat en daardoor veel efficiënter en het is goedkoper. En als ik de foto's zie: nog mooier ook.
De speedcomfort lees ik dat die veel teveel zoemt. Zelf bouwen heb ik echt geen idee hoe ik bijvoorbeeld een frame maak voor onder mijn t33 verwarming om een X-tal stille arctic fans erop aan te sluiten. Voor mij is geen/weinig geluid het voornaamste criterium.

Zijn er ook tweakers die van die mooie zelfbouw sets met sdr heatbooster op bestelling maken of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@Johan Bogle Als je een paar posts terug leest, zie je dat @niekvanprooijen een 3D-ontwerp heeft ontwikkeld dat je kan laten 3D-printen. Specifiek voor de T33 ga ik deze week het prototype testen, ik zal hier wat foto's en ervaringen delen.

Voor de rest heb je alles wat je nodig hebt in de SDR kit, behalve de fans natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Church of Noise op 21-01-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12

CR1992

Thor

Church of Noise schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:11:
@Johan Bogle Als je een paar posts terug leest, zie je dat @niekvanprooijen een 3D-ontwerp heeft ontwikkeld dat je kan laten 3D-printen. Specifiek voor de T33 ga ik deze week het prototype testen, ik zal hier wat foto's en ervaringen delen.

Voor de rest heb je alles wat je nodig hebt in de SDR kit, behalve de fans natuurlijk.
Zou leuk zijn. Ik heb ook t33.
Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

RealCato schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Er zat geen manual bij 😬
Velletje plee papier er boven leggen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Ik heb zojuist de update naar 2.5.0 gedaan, en alles blijft gewoon werken in HA. Ik hoefde niet eens een herstart te doen... Voelt toch een beetje alsof ik iets fout heb gedaan; had namelijk verwacht minstens een herstart te moeten doen?

Edit: Aha, juist na een herstart valt het wel uit. ;) Ik heb ze nu 2x als enititeit erin staan. De oude ziet ie (natuurlijk) niet meer, de nieuwe wel. Echter, alle automations etc. hangen onder de oude. Wat moet ik nu doen, anders dan zelf alles aanpassen, om het netjes over te laten gaan?

Edit 2: Ik heb in HA in alle automations en dashboards de verwijzingen aangepast naar de nieuwe.

De toevoeging zorgt er in ieder geval voor dat het nu leesbaarder is, je ziet meteen over welke HeatBooster het gaat.

[ Voor 86% gewijzigd door zunrob op 21-01-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Johan Bogle Voor wat mee inspiratie is er nog een ander topic over zelfbouw boosters met fans.
Het begint allemaal ietwat door elkaar te lopen momenteel c.q. de fans/ophanging/afwerking/showcase posts verzamelen zich nu vooral in het Heatbooster topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@dunklefaser in de luchtstroom naar de convector toe bleek de gouden zet, het geeft nu doorgaans ±0.3 C lager aan de de kamer thermosstaat. Dat is logisch, want die hangt op een ietwat warmer plekje. Bedankt voor de uitstekende suggestie.

Inmiddels begonnen aan setje 2, want de eerste set is nu helemaal top. Wel even een tip: compressieband onder de L-profielen plakken om vibratie tussen frame en convector-binnen te voorkomen = top. Compressieband in de L-profielen om de fans op te laten zweven = niet top.

De compressieband zet netjes uit, zoals bedoeld, maar komt na verloop van wat uurtje in de fan. Ik heb die dus moeten verwijden en vervangen voor D-profiel tochtstrips. Nu is het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalua
  • Laatst online: 25-09 16:52
@Bazz0847 kleine feature request :) Zou het mogelijk zijn dat je de drempeltemperatuur van de automatische boostfunctie via MQTT aan kan passen?

Ik weet dat je een automation kan maken om de boost functie aan/uit te zetten, maar deze optie aanpasbaar maken via MQTT zou het heel veel eenvoudiger maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Bazz0847
Zeker! Ik voel mij zeer vereerd dat ik gevraagd werd voor dit interview, en heb ook veel te danken aan alle medetweakers die de waardevolle input hebben geleverd om de HeatBooster te maken tot wat het nu is. Het is geweldig om te zien dat de HeatBooster zo positief ontvangen wordt.

Mijn speciale dank gaat naar @Kiwi_Kevin voor het tippen aan de redactie. Ontzettend bedankt O+ !

Laten we nog veel mooie radiatorboosters bouwen met zijn allen! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:14
Bazz0847 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:06:
Zeker! Ik voel mij zeer vereerd dat ik gevraagd werd voor dit interview, en heb ook veel te danken aan alle medetweakers die de waardevolle input hebben geleverd om de HeatBooster te maken tot wat het nu is. Het is geweldig om te zien dat de HeatBooster zo positief ontvangen wordt.

Mijn speciale dank gaat naar @Kiwi_Kevin voor het tippen aan de redactie. Ontzettend bedankt O+ !

Graag gedaan! Zoals gezegd ben ik super enthousiast over het project en hoe het samen met GoT is (door)ontwikkeld. Je ziet niet vaak dat zoiets zó goed doordacht in elkaar steekt, alles wat ik bedacht had qua improvements kwam tevoorschijn na de knop "advanced control parameters".

Succes met het vervolg, ben benieuwd hoeveel tweaker huizen er nog geboost gaan worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Ik heb een vraag; bij zoeken kom ik 2 mensen (RCL en Gudz) tegen die dezelfde stellen, maar er is niet echt een concreet antwoord.

De Heatbooster en het concept is erg mooi en ik wil er graag mee aan de slag, primair voor de 2 radiatoren (beide bijna 3 meter lang) in onze woonkamer. Alleen als ik die helemaal wil "onderbouwen" met fans is het nogal een prijzige aangelegenheid.
Zijn er mensen met ervaringen waarbij je tussenruimte tussen de fans hebt? Zeg eens 30/40/50cm? Zijn daar aanbevelingen voor qua efficiëntie verschil?
Alle ervaringen die jullie willen delen zijn meegenomen, thx alvast :)

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Geen ervaring mee, maar ik zou denken dat je dan erg veel van de mogelijke winst aan efficiëntie en comfort gaat missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
Mistraller schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:28:
Zo, de bende zit erin!

Kunststof hoekprofiel van de karwei 30x30mm met P14 arctic fans. Stukjes foam tegen de trillingen. De tip om de maantjes weg te halen met een multitool was briljant, ik was bang uren bezig te zijn maar dit ging heel vlot. Ik had eerst gaatjes geboord, en toen een mal gemaakt om af te tekenen.
Sorry dat ik deze even oprakel, maar wat is juist de truc met de multitool? Heb de zoekfunctie gebruikt, maar vond niet meteen het antwoord.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
betaplayer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Sorry dat ik deze even oprakel, maar wat is juist de truc met de multitool? Heb de zoekfunctie gebruikt, maar vond niet meteen het antwoord.
Halfrond zaagblad erop (zie foto in die post), en dan vanuit de losse pols het lijntje volgen in een boogje. Veeeel minder werk dan figuurzagen of snijden en geen breuk. Gewoon in 1 keer het lijntje volgen, en dan steeds ietsje dieper tot je er doorheen zaagt, dat werkte hier erg goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 22-01-2024 22:11 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:06:

Tof interview, leuk, iets om trots op te zijn! :)

Meteen ook een vraag. In het interview raad je CO fans aan, op je website adviseer je nog de gewone (non CO). Vanwaar het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Leuk om vandaag het uitgebreide interview te lezen! Toevallig sinds vorige week twee heatboosters binnen en aangesloten, super dingen!

Echter.. ik heb in de woonkamer twee convectors in een put zitten en het goed aansluiten van de temperatuursensoren is een uitdaging. De woning is van rond de jaarwisseling. Er zijn dus flexibele slangen gebruikt om de leidingen aan te leggen, deze slangen zijn isolerend en zitten weer weggewerks in simpele plastic pvc (?) slangen. Meten op de flexibele slangen of op het voetventiel geeft flink lagere temperaturen dan verwacht (zo rond de 30) en ingaand en uitgaand zijn grofweg gelijk (en dat is niet wat ik verwacht; er zit ook weer een verschil tussen de ingaand van beide convectoren - ik vertrouw er dus niet op). Je kunt er ook ontzettend slecht bij omdat het onder in de put zit...

Ik heb nog een derde convector in de open keuken, boven de vloer, (nog?) zonder heatbooster, waar ik met een infrarood camera prima de temperatuur onderaan het voetventiel kan meten. 55 graden in (is ook max temperatuur van de cv ketel op het moment) en dan zo rond de 45-48 eruit.

Nu zit ik aan mogelijke oplossingen te denken om af te komen van de temperatuursensoren in de putten:
  1. Een derde heatbooster op die derde convector, deze als master gebruiken en de anderen als slave
  2. Een derde heatbooster aansluiten op de in/uit van de cv ketel, deze als master gebruiken en de anderen als slave - deze stuurt dan geen fans aan, en heeft geen kamertemperatuur
  3. De twee heatboosters als slave configureren en zelf iets bouwen om berichtjes op mqtt te zetten - de input is dan tijd en mijn kennis van het schema van de thermostaat
Ik vermoed dat die eerste optie de beste is (maar misschien is er nog een vierde die ik over het hoofd zie), kan iemand daar iets over zeggen?

En alhoewel ik wel bekend ben met activemq/rabbitmq heb ik nog nooit met homeassist of mqtt gewerkt. Is het in de eerste twee opties voldoende om een mosquito op mijn nas te draaien en daar de heatboosters aan te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
SVMartin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:42:
Leuk om vandaag het uitgebreide interview te lezen! Toevallig sinds vorige week twee heatboosters binnen en aangesloten, super dingen!

Echter.. ik heb in de woonkamer twee convectors in een put zitten en het goed aansluiten van de temperatuursensoren is een uitdaging. De woning is van rond de jaarwisseling. Er zijn dus flexibele slangen gebruikt om de leidingen aan te leggen, deze slangen zijn isolerend en zitten weer weggewerks in simpele plastic pvc (?) slangen. Meten op de flexibele slangen of op het voetventiel geeft flink lagere temperaturen dan verwacht (zo rond de 30) en ingaand en uitgaand zijn grofweg gelijk (en dat is niet wat ik verwacht; er zit ook weer een verschil tussen de ingaand van beide convectoren - ik vertrouw er dus niet op). Je kunt er ook ontzettend slecht bij omdat het onder in de put zit...

Ik heb nog een derde convector in de open keuken, boven de vloer, (nog?) zonder heatbooster, waar ik met een infrarood camera prima de temperatuur onderaan het voetventiel kan meten. 55 graden in (is ook max temperatuur van de cv ketel op het moment) en dan zo rond de 45-48 eruit.

Nu zit ik aan mogelijke oplossingen te denken om af te komen van de temperatuursensoren in de putten:
  1. Een derde heatbooster op die derde convector, deze als master gebruiken en de anderen als slave
  2. Een derde heatbooster aansluiten op de in/uit van de cv ketel, deze als master gebruiken en de anderen als slave - deze stuurt dan geen fans aan, en heeft geen kamertemperatuur
  3. De twee heatboosters als slave configureren en zelf iets bouwen om berichtjes op mqtt te zetten - de input is dan tijd en mijn kennis van het schema van de thermostaat
Ik vermoed dat die eerste optie de beste is (maar misschien is er nog een vierde die ik over het hoofd zie), kan iemand daar iets over zeggen?

En alhoewel ik wel bekend ben met activemq/rabbitmq heb ik nog nooit met homeassist of mqtt gewerkt. Is het in de eerste twee opties voldoende om een mosquito op mijn nas te draaien en daar de heatboosters aan te configureren?
Wat betreft de afwijking op de meting, isoleer je de sensor wel aan de buitenkant met een stukje isolatie? Anders meet je deels de buis en deels de omgeving.

Ik heb ook gekozen voor optie 1, een losse heatbooster die alleen aanvoer en retour van de vloerverwarming meet. Puur zodat alle data via dezelfde bron en in hetzelfde format aangeleverd wordt naar home assistant. In jouw geval weet je dan nog niet precies hoe je convector het doet en of die nog afgesteld moet worden.

Wat home assistant betreft: ik kan het aanraden om uit te proberen, home assistant heeft zelf een Mqtt functie dus het enige wat je hoeft te doen is de heatbooster verwijzen naar het home assistant ip adres.

Vanaf daar kun je overzichten maken hoe je wilt en extra automations instellen, zoals in de avonduren de fans uitschakelen. Maar ook inzicht krijgen in het gedrag van je CV of WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Mistraller schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Halfrond zaagblad erop (zie foto in die post), en dan vanuit de losse pols het lijntje volgen in een boogje. Veeeel minder werk dan figuurzagen of snijden en geen breuk. Gewoon in 1 keer het lijntje volgen, en dan steeds ietsje dieper tot je er doorheen zaagt, dat werkte hier erg goed.
Wat is het voordeel van de multi-tool tov een gatenzaag? Ik ben best even bezig geweest, maar wel strak resultaat. Benieuwd of het met een multitool sneller/beter gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:37:
[...]

Wat betreft de afwijking op de meting, isoleer je de sensor wel aan de buitenkant met een stukje isolatie? Anders meet je deels de buis en deels de omgeving.

Ik heb ook gekozen voor optie 1, een losse heatbooster die alleen aanvoer en retour van de vloerverwarming meet. Puur zodat alle data via dezelfde bron en in hetzelfde format aangeleverd wordt naar home assistant. In jouw geval weet je dan nog niet precies hoe je convector het doet en of die nog afgesteld moet worden.

Wat home assistant betreft: ik kan het aanraden om uit te proberen, home assistant heeft zelf een Mqtt functie dus het enige wat je hoeft te doen is de heatbooster verwijzen naar het home assistant ip adres.

Vanaf daar kun je overzichten maken hoe je wilt en extra automations instellen, zoals in de avonduren de fans uitschakelen. Maar ook inzicht krijgen in het gedrag van je CV of WP.
Bedankt voor je reactie!

Ik krijg met moeite of een tiewrap of een stukje isolatietape om de sensor om hem vast te maken. Dat komt omdat ik er zo slecht bij kan (en de convector vast zit in de put). Ik zou dus eigenlijk gewoon bij de derde convector moeten proberen, want daar kan ik er makkelijk bij :-)

Je zegt dat je optie 1 gebruikt, maar ik neem aan dat de heatbooster welke je vloerverwarming meet ook geen fans aanstuurt? (maar misschien wel de kamertemperatuur meet)

Je geeft aan dat home assist toegevoegde waarde heeft (alhoewel ik er ook wel wat voor voel om het te doen met enkel de mogelijkheden van de heatbooster zelf). Is het echter ook mogelijk om alleen een MQTT broker te draaien, zonder home assist? Dat zou het draaien in een container op mijn NAS veel eenvoudiger maken, ik zie dat de container van home assist geen addons (waaronder MQTT broker) ondersteunt.

En nu ik toch bezig ben: heeft de heatbooster eigenlijk nog een API (of andere manier) waarop ik data eruit kan halen? (of is dat juist ook 1 van de dingen die home assist zo makkelijk maakt?) Ik heb nog een influxdb draaien met daarop grafana waar ik o.a. de zonnepanelen data verzamel, daar zou dit ook mooi bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:10:
[...]

@betaplayer Als je een decoupeerzaag (fijn metaalzaagje gebruiken) hebt kan ik die aanbevelen. Ging uiteindelijk veel makkelijker en sneller.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Thomas20 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:27:
[...]

Wat is het voordeel van de multi-tool tov een gatenzaag? Ik ben best even bezig geweest, maar wel strak resultaat. Benieuwd of het met een multitool sneller/beter gaat :)
Ik heb geen 14cm doorsnede gatenzaag ;)
Ysbeer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:56:
[...]

@betaplayer Als je een decoupeerzaag (fijn metaalzaagje gebruiken) hebt kan ik die aanbevelen. Ging uiteindelijk veel makkelijker en sneller.
Dan zaag je in 1 keer erdoor, en dat was recept voor krak bij mij, omdat je ook nog een bochtje moet volgen. Was ook moeilijker om de ronding -netjes- te volgen.
Met de multitool was ik echt in no-time klaar.

Maar goed, gebruik wat je wilt hoor, maar ik ben wel Multitool fan ;) Maar dat was ik al. Voor precisiewerkjes in zachter materiaal een ideaal ding als je het mij vraagt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Vraagje over jullie instellingen. Het terugschakelen van de ventilatoren tijdens de defrosts werkt perfect. Ik twijfel alleen over het nut/de noodzaak van het moduleren bij de verschillende aanvoertemperaturen. Ik heb een hybride warmtepomp Quatt met conventionele radiatoren. Zou een aan/uit regeling niet beter zijn?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Dan zaag je in 1 keer erdoor, en dat was recept voor krak bij mij, omdat je ook nog een bochtje moet volgen. Was ook moeilijker om de ronding -netjes- te volgen.
Met de multitool was ik echt in no-time klaar.

Maar goed, gebruik wat je wilt hoor, maar ik ben wel Multitool fan ;) Maar dat was ik al. Voor precisiewerkjes in zachter materiaal een ideaal ding als je het mij vraagt.
Ha, ik ben een multitool newby, en bij mij werd dat juist een massacre. Misschien iets te grof geschut ingezet. De decoupeerzaag gleed erdoorheen als een warm mes door de boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SVMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik krijg met moeite of een tiewrap of een stukje isolatietape om de sensor om hem vast te maken. Dat komt omdat ik er zo slecht bij kan (en de convector vast zit in de put). Ik zou dus eigenlijk gewoon bij de derde convector moeten proberen, want daar kan ik er makkelijk bij :-)

Je zegt dat je optie 1 gebruikt, maar ik neem aan dat de heatbooster welke je vloerverwarming meet ook geen fans aanstuurt? (maar misschien wel de kamertemperatuur meet)

Je geeft aan dat home assist toegevoegde waarde heeft (alhoewel ik er ook wel wat voor voel om het te doen met enkel de mogelijkheden van de heatbooster zelf). Is het echter ook mogelijk om alleen een MQTT broker te draaien, zonder home assist? Dat zou het draaien in een container op mijn NAS veel eenvoudiger maken, ik zie dat de container van home assist geen addons (waaronder MQTT broker) ondersteunt.

En nu ik toch bezig ben: heeft de heatbooster eigenlijk nog een API (of andere manier) waarop ik data eruit kan halen? (of is dat juist ook 1 van de dingen die home assist zo makkelijk maakt?) Ik heb nog een influxdb draaien met daarop grafana waar ik o.a. de zonnepanelen data verzamel, daar zou dit ook mooi bij passen.
Ik heb MQTT los in een Docker draaien. HA draait ook los in een Docker en heeft idd de add-on niet. Volgens mij is er zelfs een MQTT package vanuit Synology community te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
SVMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Idd, de heatbooster op de vloerverwarming is puur voor aanvoer, retour en delta t. Zolang ik nog niet alles ingeregeld heb, is het waardevol om die info te hebben.

Mqtt is dus de manier om alle data van de heatbooster eruit te halen. Ik draai mosquito, grafana en influx binnen home assistant, dat zijn add on modules die je inschakelt.

Home assistant in docker gebruik ik niet, ik zou verwachten dat de add ons daar ook beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
Oplossing voor de badkamer:

Meeste badkamers hebben een 80cm of breder badmeubel. Zwevend opgehangen.
Hieronder past mooi een LTV verwarming:

Men neme
- een koelverdamper
https://www.ecr-nederland.../groups/g+c+m+s+a+nr+view

De fan gooi je weg (te lawaaiig) en zoek een goede axiale fan , 2 stuks ac 230v van minimaal 180mm en 175m3/h.
Vervang de bodemplaat door er een stuk uit te zagen en een nieuwe plaat alu met 2 fans erin te zetten.

Zet er een toeren regeling op met voeler aan de buis (aanvoer) pas boven 27C gaat de fan aan en steeds harder naarmate de temp oploopt

https://a.aliexpress.com/_Evt4eh3

Ohja binnen zitten 2 koperbuizen van 12mm ong. hierop zet je een rvs slang van 12mm knel naar 15knel en sluit je aan op de cv

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 23-01-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09 12:50
Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:34:
Oplossing voor de badkamer:

Meeste badkamers hebben een 80cm of breder badmeubel. Zwevend opgehangen.
Hieronder past mooi een LTV verwarming:

Men neme
- een koelverdamper
https://www.ecr-nederland.../groups/g+c+m+s+a+nr+view

De fan gooi je weg (te lawaaiig) en zoek een goede axiale fan , 2 stuks ac 230v van minimaal 180mm en 175m3/h.
Vervang de bodemplaat door er een stuk uit te zagen en een nieuwe plaat alu met 2 fans erin te zetten.

Zet er een toeren regeling op met voeler aan de buis (aanvoer) pas boven 27C gaat de fan aan en steeds harder naarmate de temp oploopt

https://a.aliexpress.com/_Evt4eh3

Ohja binnen zitten 2 koperbuizen van 12mm ong. hierop zet je een rvs slang van 12mm knel naar 15knel en sluit je aan op de cv
Dit lijkt me niet echt het beste topic voor deze oplossing....

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 19:24

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Hoi,
door de frontpage op dit topic gewezen.
ziet er allemaal wel interssant uit.

is er ook bekend wat de gemiddelde terug verdien tijd is van de gemiddelde setup?
ik weet dat dit wel klant specifiek is en wat je precies aanschaft.

zag het in iedergeval niet in de rekentool terug. ook niet in mijn zoek actie in dit forumdeel

(maar voor de tweakers gehalte ansich natuurlijk niet zo interessant maar voor moeders dan weer wel.)

in mijn geval alleen een CV aanwezig en geen Warmtepomp (geen fysieke ruimte beschikbaar en stoppenkast is ook vol)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 23-01-2024 11:15 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Mr-D. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:14:
Hoi,
door de frontpage op dit topic gewezen.
ziet er allemaal wel interssant uit.

is er ook bekend wat de gemiddelde terug verdien tijd is van de gemiddelde setup?
ik weet dat dit wel klant specifiek is en wat je precies aanschaft.

zag het in iedergeval niet in de rekentool terug. ook niet in mijn zoek actie in dit forumdeel

(maar voor de tweakers gehalte ansich natuurlijk niet zo interessant maar voor moeders dan weer wel.)

in mijn geval alleen een CV aanwezig en geen Warmtepomp (geen fysieke ruimte beschikbaar en stoppenkast is ook vol)
Het hangt een beetje af van hoe je CV nu draait. Heb je je retourtemperatuur al een poos in de gaten gehouden, vooral bij vollast (opwarmen van je huis)? Hier hangt veel van af betreffende de efficientie van je CV installatie. Samen met waterzijdig inregelen en ketel goed instellen, kan het een hoop besparen. Als je al efficiënt draait, zal het wellicht weinig toevoegen.

Wat kun je vertellen over hoe je stookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Aardedraadje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Het hangt een beetje af van hoe je CV nu draait. Heb je je retourtemperatuur al een poos in de gaten gehouden, vooral bij vollast (opwarmen van je huis)? Hier hangt veel van af betreffende de efficientie van je CV installatie. Samen met waterzijdig inregelen en ketel goed instellen, kan het een hoop besparen. Als je al efficiënt draait, zal het wellicht weinig toevoegen.

Wat kun je vertellen over hoe je stookt?
he bedankt voor je snelle reactie.
hoe ik stook, eigenlijk alleen op de klok van mijn thermostaat.
in de ochtend gaat hij een uurtje aan zodat we behagelijk kunnen wassen en aankleden.
en dan in de avond gaat hij weer aan rond de klok van 5 tot 22:00 en niet warmer dan 19.5 graden
in het weekend ongeveer hetzelfde maar dan in de ochtend een uurtje of 2 later.

zie net dat het retour water niet worde gemeten hmm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ3wXvFcnPYS3mG3HhkexQKyHok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cf4a0iz0lyIM4AfKC6arboWj.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Mr-D. op 23-01-2024 11:32 . Reden: net thee geknoeid op toetsenbord de 1 en de v doen het niet meer :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Mr-D. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:28:
[...]

he bedankt oor je snelle reactie.
hoe ik stook, eigenlijk alleen op de klok an mijn thermostaat.
in de ochtend gaat hij een uurtje aan zodat we behagelijk kunnen wassen en aankleden.
en dan in de aond gaat hij weer aan rond de klok van 5 tot 22:00 en niet warmer dan 9.5 graden
in het weekend ongeveer hetzelfde maar dan in de ochtend een uurtje of 2 later.

zie net dat het retour water niet worde gemeten hmm
[Afbeelding]
Als je een OTGW hebt (Lijkt wel zo adhv de entity name in je screenshot?) kun je een DS18B20 koppelen en aan je retour hangen. Startup command instellen als TS=R en je hebt met een stukje buisisolatie eromheen een goede retourtemperatuur als meetwaarde :)

Voor een moderne HR-ketel geldt dat CV pas HR is met een retour onder 57 graden, waarbij lagere temperaturen meer rendement opleveren. Hangt een beetje van merk/model af, niet elk merk geeft curves op in de (installatie-)handleidingen, dus het is wat nattevingerwerk. Voor mijn installatie betekende de HeatBooster dat de retour van ca 60 naar ca 30 is gegaan, wat ca 10% gasbesparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Wat is de beste verdeling voor de ventilatoren over een radiator? In het topic, of op de website van sdr-engineering, vind ik niet hoeveel fans per centimeter radiator handig is. Dit is natuurlijk afhankelijk van de diameter aan ventilator die je neemt en ik denk dat je idealiter alle fan's aan elkaar wil laten aansluiten, maar is er ook iets van een efficiente verdeling (aanschafprijs ventilator vs de lengte van de radiator)?

Daarnaast vraag ik mijzelf hetvolgende af. Als in een radiator een 8cm fan past, is het dan handig om deze erin te laten vallen? Of is een grotere, waarbij de ventilator ook aan de achterkant blaast, efficient?

En als laatste. Als ventilatoren geplaatst worden met tussenruimte tussen de ventilatoren, is het dan efficienter om dit open te laten of dicht te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
EnsconcE schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:47:
Wat is de beste verdeling voor de ventilatoren over een radiator? In het topic, of op de website van sdr-engineering, vind ik niet hoeveel fans per centimeter radiator handig is. Dit is natuurlijk afhankelijk van de diameter aan ventilator die je neemt en ik denk dat je idealiter alle fan's aan elkaar wil laten aansluiten, maar is er ook iets van een efficiente verdeling (aanschafprijs ventilator vs de lengte van de radiator)?

Daarnaast vraag ik mijzelf hetvolgende af. Als in een radiator een 8cm fan past, is het dan handig om deze erin te laten vallen? Of is een grotere, waarbij de ventilator ook aan de achterkant blaast, efficient?

En als laatste. Als ventilatoren geplaatst worden met tussenruimte tussen de ventilatoren, is het dan efficienter om dit open te laten of dicht te maken?
Het is ondoenlijk om te bepalen wat jouw sweet spot is voor het aantal en de verdeling van de ventilatoren incl tussenruimte.
Hiervoor zijn te veel factoren afhankelijk zoals lengte, diepte en type van de radiatoren, de frequentie van verbruik, Ta, Tr, kamertemperatuur, budget, enz.
En met deze gegevens is het nog heel lastig te bepalen.

Zie voor meer informatie op Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic - Pagina 51 waarin deze vraag in wat andere bewoording ook voorbij is gekomen.

Ventilatoren uit laten steken zou ik niet zo snel doen.
Ik zou dan, afhankelijk van het type radiatoren, eerder voor radiatorfolie gaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Ik kreeg veel DMs over de 3d ontwerpen met verzoeken om te printen. Ik heb daarom een simpel webshopje opgezet. Dus voor de mensen die geen printer hebben of er (te) weinig verstand van hebben: https://vpee.nl/winkel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Lawrentz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Het is ondoenlijk om te bepalen wat jouw sweet spot is voor het aantal en de verdeling van de ventilatoren incl tussenruimte.
Hiervoor zijn te veel factoren afhankelijk zoals lengte, diepte en type van de radiatoren, de frequentie van verbruik, Ta, Tr, kamertemperatuur, budget, enz.
En met deze gegevens is het nog heel lastig te bepalen.

Zie voor meer informatie op Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic - Pagina 51 waarin deze vraag in wat andere bewoording ook voorbij is gekomen.

Ventilatoren uit laten steken zou ik niet zo snel doen.
Ik zou dan, afhankelijk van het type radiatoren, eerder voor radiatorfolie gaan.
Heb je misschien een linkje naar de reactie? Mijn forum instellingen staan ingesteld op 100 reacties per pagina en kom dus op pagina 14 uit, ipv 51 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Aardedraadje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Als je een OTGW hebt (Lijkt wel zo adhv de entity name in je screenshot?) kun je een DS18B20 koppelen en aan je retour hangen. Startup command instellen als TS=R en je hebt met een stukje buisisolatie eromheen een goede retourtemperatuur als meetwaarde :)

Voor een moderne HR-ketel geldt dat CV pas HR is met een retour onder 57 graden, waarbij lagere temperaturen meer rendement opleveren. Hangt een beetje van merk/model af, niet elk merk geeft curves op in de (installatie-)handleidingen, dus het is wat nattevingerwerk. Voor mijn installatie betekende de HeatBooster dat de retour van ca 60 naar ca 30 is gegaan, wat ca 10% gasbesparing oplevert.
zo'n sensor heb ik denk ik nog wel liggen.
alleen even kijken hoe ik dat ga doen want de OTGW ligt beneden en de keterl op zolder :)
bedankt voor de tips, hier kan ik wel mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 14:55
Heeft iemand dit ooit al eens geprobeerd met een handdoekradiator?
bvb dit type: https://www.facq.be/nl/pa...gd/handdoekradiator-banga

Hoe zouden de fans het beste gemonteerd moeten worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
niekvanprooijen schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:37:
Ik kreeg veel DMs over de 3d ontwerpen met verzoeken om te printen. Ik heb daarom een simpel webshopje opgezet. Dus voor de mensen die geen printer hebben of er (te) weinig verstand van hebben: https://vpee.nl/winkel/
Ik zou er wel de materiaalkeuze bij zetten. Want een standaard cvgestookte radiator overstijgt met gemak de kritieke waarde waarbij PLA zachter wordt.
https://www.plasticz.nl/n.../hoe-warm-mag-pla-worden/

De glasovergangstemperatuur van PLA is 60~65 graden, terwijl PETG ronde de 85 ligt. (Niet geheel toevallig ook de ideale temperatuur van je heated printbed)

Zeker als je het wat groter aanpakt zou ik trachten te voorkomen dat je na de zomer allemaal klachten krijgt van mensen waar de clip niet meer aan de radiator blijft hangen, of resonantie ontstaat door vervorming. (en dus in PETG printen)
Ook zonlicht kan met name een zwart object te ver opwarmen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ysbeer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Ha, ik ben een multitool newby, en bij mij werd dat juist een massacre. Misschien iets te grof geschut ingezet. De decoupeerzaag gleed erdoorheen als een warm mes door de boter.
Ieder z'n tool toch :)

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
EnsconcE schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:46:
[...]
Heb je misschien een linkje naar de reactie? Mijn forum instellingen staan ingesteld op 100 reacties per pagina en kom dus op pagina 14 uit, ipv 51 ;)
Het zijn meerdere reacties geweest tussen 24 en 29 december 2023 en gingen over nut van het verhogen van het aantal ventilatoren, beginnend bij Tribunus in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Ik hoop dat de reacties aansluiten bij jouw vraag en ziet dat je vraag lastig te beantwoorden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 13:24
Ik heb een heatbooster gekocht om te testen voor de komende warmtepomp.

Wij hebben voornamelijk T22 en T21 radiatoren met radiatoromkastingen (met rooster aan de bovenkant). Ivm de WAF mogen de radiatoromkastingen niet weg. Tussen de twee platen zit 8cm ruimte en zou een 8cm fan mooi passen. Echter, aangezien wij toch de omkastingen hebben, ziet niemand wanneer we er een 12cm fan onderhangen.

Nu vraag ik mij af of een te grote fan eventueel nadelige gevolgen heeft of juist voordeel; de luchtstroom wordt ook over de voor en achterkant van de platen geforceerd.

Wat zouden jullie doen 12/14cm of 8cm fan testen?
Pagina: 1 ... 15 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.