Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste
Acties:
  • 327.865 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 12:43
interessant topic.

Ik ben niet zo thuis in de ventilatoren business.
Ik heb nog enkel 3draads ventilatoren liggen die goed zouden passen onder betreffende radiator.
ik zie dat de Heatbooster 4draads ondersteund.
Kan ik die 3draads wel gebruiken op de heatbooster, en zo ja, welke functionaliteit mis ik dan?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cas8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:32
Hoi allemaal,
ik zit er ook aan te denken om een Heatbooster aan te schaffen. Echter is mijn use case wat onconventioneel. Mijn plan is namelijk om wat extra warmte uit de ongeïsoleerde leidingen te halen waar het warme water mijn huis binnenkomt/verlaat (voordat de meter begint te lopen ;)).

Dit betreft 2 warmwaterleidingen van 2,5m die verticaal in de hoek van de kamer die van boven naar beneden lopen. Als ik er een simpele huis-tuin-en-keuken ventilator op de leiding richt, scheelt dit makkelijk 1 tot 1,5 graad in de kamer, maar dat is vrij luidruchtig en lelijk (en niet geautomatiseerd). 15 kleine 140mm ventilators in de hoogte erachter plaatsen is niet echt een optie, omdat deze in het zicht zitten.

Ik zoek eigenlijk 1 (of 2?) grotere ventilator om op de grond te zetten die 's nachts veel lucht kan verplaatsen (mag luid zijn), en overdag op een langzamere/stille stand kan draaien. Wat ik zelf al had gevonden:
  1. uitvoering: Noctua NF-A20-PWM, 200mm, maar die is nog steeds maar 200mm en gaat maar tot 800rpm, dus relatief weinig luchtverplaatsing
  2. https://www.aliexpress.com/item/1005005394041487.html, 250 mm, 1200rpm, maar heeft een 2pin connector. Geen 4pin/pwm connector dus.
  3. https://www.aliexpress.com/item/4000971837599.html. Ook 250 mm, 1200rpm, maar heeft een Molex connector en de snelheid is te regelen door het voltage te verlagen ipv met pwm. (Is dit mogelijk met de Heatbooster?)
Iemand die nog andere ideeën heeft, of wellicht een andere ventilator weet die geschikt is voor mijn use case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:26
Cas8 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:02:
Hoi allemaal,
ik zit er ook aan te denken om een Heatbooster aan te schaffen. Echter is mijn use case wat onconventioneel. Mijn plan is namelijk om wat extra warmte uit de ongeïsoleerde leidingen te halen waar het warme water mijn huis binnenkomt/verlaat (voordat de meter begint te lopen ;)).

Dit betreft 2 warmwaterleidingen van 2,5m die verticaal in de hoek van de kamer die van boven naar beneden lopen. Als ik er een simpele huis-tuin-en-keuken ventilator op de leiding richt, scheelt dit makkelijk 1 tot 1,5 graad in de kamer, maar dat is vrij luidruchtig en lelijk (en niet geautomatiseerd). 15 kleine 140mm ventilators in de hoogte erachter plaatsen is niet echt een optie, omdat deze in het zicht zitten.

Ik zoek eigenlijk 1 (of 2?) grotere ventilator om op de grond te zetten die 's nachts veel lucht kan verplaatsen (mag luid zijn), en overdag op een langzamere/stille stand kan draaien. Wat ik zelf al had gevonden:
  1. uitvoering: Noctua NF-A20-PWM, 200mm, maar die is nog steeds maar 200mm en gaat maar tot 800rpm, dus relatief weinig luchtverplaatsing
  2. https://www.aliexpress.com/item/1005005394041487.html, 250 mm, 1200rpm, maar heeft een 2pin connector. Geen 4pin/pwm connector dus.
  3. https://www.aliexpress.com/item/4000971837599.html. Ook 250 mm, 1200rpm, maar heeft een Molex connector en de snelheid is te regelen door het voltage te verlagen ipv met pwm. (Is dit mogelijk met de Heatbooster?)
Iemand die nog andere ideeën heeft, of wellicht een andere ventilator weet die geschikt is voor mijn use case?
Ik heb zo het idee dat dit niet geoorloofd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09 13:40
Hoi allemaal,

Ik zou het te verwarmen oppervlak proberen te vergroten met “koel” ribben en dan fan(s) eronder. Je zou nog verder kunnen gaan, afhankelijk of er genoeg warmte vrij komt en de boel in een buis maken en dan de fan aan laten zuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas8
Lawrentz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Ik heb zo het idee dat dit niet geoorloofd is.
Hmm, niet zo bij stilgestaan eerlijk gezegd. Ik vind het persoonlijk eigenlijk al gek dat de leidingen niet geïsoleerd zijn... Ik zou ook gek zijn om deze zelf te gaan isoleren, toch?
Coldfrog schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Ik zou het te verwarmen oppervlak proberen te vergroten met “koel” ribben en dan fan(s) eronder. Je zou nog verder kunnen gaan, afhankelijk of er genoeg warmte vrij komt en de boel in een buis maken en dan de fan aan laten zuigen
Goed idee opzich, maar "koel" ribben zijn niet bepaald de mooiste oplossing denk ik, maar zeker efficiënt ja. Zoals ik aangaf, de leidingen zitten wel in het zicht, dus niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Cas8 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Hmm, niet zo bij stilgestaan eerlijk gezegd. Ik vind het persoonlijk eigenlijk al gek dat de leidingen niet geïsoleerd zijn... Ik zou ook gek zijn om deze zelf te gaan isoleren, toch?
Ik neem aan, gezien je eerdere post, dat je blokverwarming of stadsverwaming (oid) hebt.
Dan is buisisolatie idd niet aan te raden, maar neem ook aan dat het warmte onttrekken van de leidingen niet is toegestaan.

Vaak zitten in de eindnota stookkosten twee delen:
35% vaste kosten en 65% variabele kosten, soms aangevuld met wat extra kosten voor de beheerder van de meterstanden.
Het deel 35% vaste kosten is oa bedoeld voor het afdekken van de warmteafgifte van de leidingen.

Meer informatie over de achterliggende gedachte voor het opdelen van de stookkosten in een vast deel en een variabel deel kan je vinden in par 4.2 van https://api1.ibabs.eu/pub...aspx?site=utrecht&id=B933.

Je zou wel radiatorfolie en radiatorventilatoren kunnen toepassen, en dan mn in de ruimtes waar je regelmatig stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas8
Lawrentz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Ik neem aan, gezien je eerdere post, dat je blokverwarming of stadsverwaming (oid) hebt.
Dan is buisisolatie idd niet aan te raden, maar neem ook aan dat het warmte onttrekken van de leidingen niet is toegestaan.

Vaak zitten in de eindnota stookkosten twee delen:
35% vaste kosten en 65% variabele kosten, soms aangevuld met wat extra kosten voor de beheerder van de meterstanden.
Het deel 35% vaste kosten is oa bedoeld voor het afdekken van de warmteafgifte van de leidingen.

Meer informatie over de achterliggende gedachte voor het opdelen van de stookkosten in een vast deel en een variabel deel kan je vinden in par 4.2 van https://api1.ibabs.eu/pub...aspx?site=utrecht&id=B933.

Je zou wel radiatorfolie en radiatorventilatoren kunnen toepassen, en dan mn in de ruimtes waar je regelmatig stookt.
Het gaat inderdaad om stadsverwarming, maar de stookkosten bestaan niet uit 2 delen hier. Het gaat om een tussenwoning, geen appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:53
The_KnarF schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:28:
interessant topic.

Ik ben niet zo thuis in de ventilatoren business.
Ik heb nog enkel 3draads ventilatoren liggen die goed zouden passen onder betreffende radiator.
ik zie dat de Heatbooster 4draads ondersteund.
Kan ik die 3draads wel gebruiken op de heatbooster, en zo ja, welke functionaliteit mis ik dan?
Jazeker, dat kan! Als je de universele fan addon gebruikt (ook verkrijgbaar bij SDR webshop) kun je ze traploos in snelheid regelen, dan mis je geen functionaliteit :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik heb op mijn kantoortje sinds enige tijd een SpeedComfort, wat het comfort daadwerkelijk verhoogt, maar ben toch niet helemaal tevreden. Het maakt m.i. teveel lawaai en de set is best prijzig voor wat je krijgt.

Zodoende ben ik uitgekomen op de Heatbooster. Ik wil er eigenlijk één op mijn kantoor plaatsen en eentje in de woonkamer. Nu wil het dat ik in de woonkamer drie radiatoren heb, waarvan ik er twee wil aansluiten op één heatbooster. Die zitten ongeveer 2 meter uit elkaar.

Heeft een van jullie ervaring met een fan verlengkabel die zo lang is? Gaat dat gewoon goed i.c.m. de Arctic fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-09 11:08
Hoe denkt men hier over radiator folie direct achterop de radiator (tonzon) in combinatie met ventilatoren?
Ik vraag me sowieso af of die folie nog wel zin heeft met de lage temperatuur van de wp (27a28°)

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:11
RenBeu schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:30:
Hoe denkt men hier over radiator folie direct achterop de radiator (tonzon) in combinatie met ventilatoren?
Ik vraag me sowieso af of die folie nog wel zin heeft met de lage temperatuur van de wp (27a28°)
Ik vind het sowieso niet logisch om die folie tegen de radiator te plakken. Je wilt toch juist uitwisseling van warmte met de lucht? Dus ik heb de folie tegen de muur, waardoor er nog lucht tussen de folie en de radiator door kan. Sommige mensen hier pakken bewust een grotere fan om ook daar de luchtstroom te boosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:20:
Ik heb op mijn kantoortje sinds enige tijd een SpeedComfort, wat het comfort daadwerkelijk verhoogt, maar ben toch niet helemaal tevreden. Het maakt m.i. teveel lawaai en de set is best prijzig voor wat je krijgt.

Zodoende ben ik uitgekomen op de Heatbooster. Ik wil er eigenlijk één op mijn kantoor plaatsen en eentje in de woonkamer. Nu wil het dat ik in de woonkamer drie radiatoren heb, waarvan ik er twee wil aansluiten op één heatbooster. Die zitten ongeveer 2 meter uit elkaar.

Heeft een van jullie ervaring met een fan verlengkabel die zo lang is? Gaat dat gewoon goed i.c.m. de Arctic fans?
Ik heb zelf een bijna 4m lange verlengkabel gemaakt tussen 2 setjes van 5 Arctic P14 PST fans door een fan-verlengkabeltje door te knippen en daartussen een stuk 3 aderig stroomsnoer te solderen met wat krimpkous er over.
Werkt helemaal prima, je hebt slechts 3 aders nodig om te verlengen. (+, - en het PWM signaal.)
Netjes in een kabelgoot gestopt en niemand ziet er wat van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKfZY47cFbHXhK6659rHbej74Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxSYoPu9ZVmooH52pF9yLB7Q.jpg?f=fotoalbum_large
De twee witte snoertjes linksonder op de vloer zijn de adapterkabel voor de Heatbooster en de verlengkabel naar de 2e Jaga.
Onder de convector zie je nog net de ambient temp sensor uitsteken (die zie je dus alleen als je plat op de vloer ligt om een foto te maken) Aan die kant zit ook de Heatbooster verborgen in de convector vlakbij de aan- en afvoerbuis waar de andere sensoren op vast zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door PalingDrone op 03-01-2024 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenBeu
  • Laatst online: 23-09 11:08
zunrob schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Ik vind het sowieso niet logisch om die folie tegen de radiator te plakken. Je wilt toch juist uitwisseling van warmte met de lucht? Dus ik heb de folie tegen de muur, waardoor er nog lucht tussen de folie en de radiator door kan. Sommige mensen hier pakken bewust een grotere fan om ook daar de luchtstroom te boosten.
Destijds vond ik het wel logisch klinken om het op de radiator te doen, nu heb ik mijn twijfels omdat je de warmte in de radiator probeert te houden zo.
Grotere fan ga ik niet toepassen, wil de 8cm toe an passen die er netjes tussen past.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Hoi allemaal,
Koof er omheen zetten en dan een ventilator vanaf boven naar binnen laten blazen.
Dan kun je er zelfs nog koelribben aan maken (zie je toch niet).

Dan zou je de warmte via een buis ook nog eens kunnen verspreiden over de vloer langs de muur.
Net zoals ringleiding in caravans.

Eventuele gebruik je dat alleen om het verwarmen te starten.
Ik kan me voorstellen dat de fan wel geluid maakt.
Ventilator van onder naar boven laten blazen kan ook, maar dan zit de warmte al bovenin.

Voordeel van koof is ook dat als je geen warmte hoeft, dit deel redelijk is afgesloten.

Nu ik dit zo lees:
Je kunt ook een PVC pijp over de lengte door midden zagen en dan er omheen plakken.
Dan boven en onder een bocht voor ventilator en afvoer.
Wel netjes schilderen naderhand. Het oog wil ook wat.

[ Voor 10% gewijzigd door DuckTape68 op 04-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Omdat ik simpelweg niet de tijd heb om te gaan doe het zelfen, wil ik graag een oplossing kopen. Nu zijn speedcomforts veel duurder dan heatboosters, maar beide claimen “stil” of zelfs “stil!” (schreeuwend stil?) te zijn.

Maarja, wat betekent dat?

Zijn er hier ervaringen met beide? En hoe verhouden de oplossingen zich tot elkaar?

Wat ik wil doen:
Woonkamer, 2 convectoren, elk met 3 buizen. 180cm breed beide.
Studeerkamer, 1 convector, 3 buizen. 80cm breed.

Warm water voor de verwarming staat nu op ~46 graden.

Dus: ik wil niks zelf maken, en ik wil niks horen. Wat kan ik het beste kopen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lawrentz
murphsy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:37:

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Omdat ik simpelweg niet de tijd heb om te gaan doe het zelfen, wil ik graag een oplossing kopen. Nu zijn speedcomforts veel duurder dan heatboosters, maar beide claimen “stil” of zelfs “stil!” (schreeuwend stil?) te zijn.

Zijn er hier ervaringen met beide? En hoe verhouden de oplossingen zich tot elkaar?

Wat ik wil doen:

Hoe groter de ventilator hoe langzamer hij kan draaien en dus stiller is. De speedcomforts hebben te kleine ventilatoren en maken dus meer geluid. Bij de Heatbooster kan je zelf je ventilatoren kiezen, dus bijvoorbeeld 14cm die lekker stil zijn, je hoort alleen het windgeruis als je ze snel laat draaien. Maar goed, dat zal je dus zelf moeten maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lawrentz
Beste @murphsy,
Taalkundig en inhoudelijk klopt voorgaande mijn reactie.
Je zal ergens een concessie moeten doen.

Of in zelfbouw, of in geluid.
Of de off-the-shelf Jaga ventilatoren kopen.
Tenzij het ook niks mag kosten.

Ik wil je wel wijzen op de naam van deze site.
Dit forum is voor en door tweakers, ook wannabee tweakers die nog geen schroevendraaier kunnen vasthouden maar het wel voor het eerst gaan proberen. Geen enkel probleem.

Maar een reactie dat je op voorhand al niks wil gaan doen, tsja...

Dit ihkv domme vragen bestaan niet...
Mwoag, soms kom ik ze weldegelijk tegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online

Wat ik wil doen:

Climate booster is volgens mij in jouw geval een goede optie, verkrijgbaar bij Hornbach. Best prijzig maar werken stil ( modulerend) en effectiever dan speedcomfort. Heb zelf ervaring ermee. Maar ben toch overgestapt naar selfmade heatbooster met setjes ventilatoren: goedkoper en nog meer effectief.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@fvanderstege dankjewel, dat is een mooie oplossing. Fijn ook dat ze op de convector (in de ombouw) komen, dat scheelt weer ruimte onder de convector. Handiger met de robotstofzuiger. Ik ga komende week eens langs de Hornbach!

@Lawrentz euh, gaat het wel goed me je?

@Knielen duidelijk verhaal. Er moet echter zoveel gebeuren in huis dat we geen grote hoeveelheden tijd kunnen reserveren voor dit soort toch ietwat kleinere bijdragen. En echt handig ben ik ook niet, maar in de woonkamer moet het wel 'mooi ogen'. HeatBooster verkoopt ook kant-en-klare oplossing, vergelijkbaar met Speedcomfort en Climatebooster. Dat zal een andere 'HeatBooster' zijn als de zelfbouw-oplossing denk ik.

De Climatebooster oplossing lijkt ideaal voor in de woonkamer en leeskamer, onzichtbaar en 10cm ventilatoren. In de studeerkamer kan ik zelf misschien wel wat in elkaar knutselen als de warmtepomp eenmaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik lees al een tijdje mee maar toch nog wat vragen voordat ik e.e.a. bestel. Situatie:

4x T21 (tussen lamellen 5cm) in verschillende maten.

Welke fandiameter onder T21, is dat 8/9cm?
Ik bestel magneetjes op Amazon, vastlijmen met een lijmpistooltje van de action ipv de dubbelzijdige tape?
Moet ik elke radiator volplempen of kan ik wat ruimte tussen de fans laten, is er een sweet spot met kosten/baten voor aantal fans per radiator?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:36
Mm iemand enig idee wat er mis gaat….

Ik heb een HeatBooster gemonteerd op 15x een Arctic F9 PWM.
Alleen de eerst 5-6 fans lijken op vol vermogen te draaien, zet ik de HeatBooster op 100% dan vallen de fans uit. Ik maak gebruik van de 3A voeding.

Voorheen heeft deze setup goed gewerkt, ik heb vandaag alleen demping onder de fans geplaatst. Alle kabels al 3x nagelopen.

Wat zou ik nog kunnen doen?

Update:
Net elke stekker gecheckt en elke keer met 1 Fan uitegebreid, vanaf 9 fans op 100% stoppen de laaste fans in de rij er mee. Zou de 3A stekker niet echt 3A leveren? Zou er nog ergens een mogelijkheid zijn om een bepaalde parameter ergens te checken?

[ Voor 23% gewijzigd door Razer op 07-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:08
Kan je de voeding met andere opstelling wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Maarten60 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:51:
Kan je de voeding met andere opstelling wisselen?
Helaas niet ter beschikking. Vermoed ook dat het aan de voeding ligt. Net maar eens nieuwe 12V 3A adapter besteld om binnenkort te wisselen.

Als ik de fans op een hoger snelheid zet, draaien allen de eerste fans op volledige snelheid,

Maakt niet uit welke fans ik hiervoor gebruik, elke keer hetzelfde gedrag.

@Bazz0847 Neem aan dat het niet aan de HeatBooster kan liggen die te weinig stroom doorgeeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 07-01-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Welke verlengkabels gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Bazz0847 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:21:
Welke verlengkabels gebruik je?
4 stuks van SDR, tussen elke 5, en de eerste connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat zou goed moeten zijn, maar kun je toch eens testen zonder verlengkabels? Met name omdat je aangeeft dat alleen de laatste fans in de string uitvallen lijkt het in de string zelf te zitten. Het kan ook een slechte doorlusconnenctor van een van de fans zijn, dus je kunt ook een voor een fans uit de string halen om te kijken of de rest dan wel goed blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Bazz0847 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:40:
Dat zou goed moeten zijn, maar kun je toch eens testen zonder verlengkabels? Met name omdat je aangeeft dat alleen de laatste fans in de string uitvallen lijkt het in de string zelf te zitten. Het kan ook een slechte doorlusconnenctor van een van de fans zijn, dus je kunt ook een voor een fans uit de string halen om te kijken of de rest dan wel goed blijft draaien.
Heb de string al eens helema omgekeerd, en een keer alleen de meest linkse 10, vervolgens meest rechtse. En begonnen met 5 en elke keer 1 losse bij prikken. Helaas hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb dit probleem eigenlijk alleen maar gezien icm slechte verlengkabels, omdat die vaak te dunne draadjes hebben en de spanning dan teveel inzakt. Met "mijn" kabels nog niet eerder gezien, maar ik zoek het toch in dezelfde hoek omdat een deel van de fans het wel altijd doet en er dus wel voldoende spanning aan de invoedingszijde van de string aanwezig is (als ik het goed begrijp uit je verhaal). Kan dus m.i. een koppelstuk van een van de fans zijn wat niet goed is, of heel misschien toch een van onze eigen verlengkabels (al gebruik ik daarvoor dikke draden met weinig spanningsval, mss een connectortje?). Heb je een multimeter? Dan kun je eens de spanning meten over de fans als alles aangesloten is, vooraan beginnen en dan steeds een fan verder meten. Ergens moet je de spanning zien zakken. Wss heb je het dan zo gevonden :)

[ Voor 57% gewijzigd door Bazz0847 op 07-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Bazz0847 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:43:
Ik heb dit probleem eigenlijk alleen maar gezien icm slechte verlengkabels, omdat die vaak te dunne draadjes hebben en de spanning dan teveel inzakt. Met "mijn" kabels nog niet eerder gezien, maar ik zoek het toch in dezelfde hoek omdat een deel van de fans het wel altijd doet en er dus wel voldoende spanning aan de invoedingszijde van de string aanwezig is (als ik het goed begrijp uit je verhaal). Kan dus m.i. een koppelstuk van een van de fans zijn wat niet goed is, of heel misschien toch een van onze eigen verlengkabels (al gebruik ik daarvoor dikke draden met weinig spanningsval, mss een connectortje?). Heb je een multimeter? Dan kun je eens de spanning meten over de fans als alles aangesloten is, vooraan beginnen en dan steeds een fan verder meten. Ergens moet je de spanning zien zakken. Wss heb je het dan zo gevonden :)
Geen mutlimeter bij de hand, maar die is zo gehaald natuurlijk. Zal morgen even een multimeter regelen, alles uit de convectorput bouwen en fan voor fan na meten. Ze liggen hier in de convectorput met 2 tussen schotten, dus er liggen 3x 5 fans en tussen elke set een verlengkabel.

Aan het einde van de hele serie moet het voltage dus ongeveer gelijk zijn als bij de eerste fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Yep, overal zou het ongeveer 12V moeten zijn inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Razer ondanks dat je al eea uitgesloten hebt klinkt dit inderdaad verdacht veel als een slecht contact/draadbreuk ergens.

Ik had een aantal arctics waarvan de connectoren beschadigd waren. Het waren de bulk variant, dus 5x fan in een doos. Misschien kun je hier wat gerichter mee zoeken. Op sommige connectoren waren pinnetjes verbogen en in één connector zelfs teruggedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 07:18

CR1992

Thor

Ik heb al heel wat pagina's afgegaan. Maar welke fans raden jullie aan op een T33 radiator?

Hebben jullie foto's hiervan.
De fans van 8 cm passen maar dan gebruik je 1 gedeelte van de radiator niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:37

Church of Noise

Drive it like you stole it

De 14cm versie, staat meerdere keren beschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-09 12:06
Ik heb de 8cm op een rijtje. Prima resultaat.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ooh oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

CR1992 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:43:
Ik heb al heel wat pagina's afgegaan. Maar welke fans raden jullie aan op een T33 radiator?

Hebben jullie foto's hiervan.
De fans van 8 cm passen maar dan gebruik je 1 gedeelte van de radiator niet.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je ze gaat plaatsen. Ik heb koud de ruimte gemeten tussen de platen en kwam op 80mm uit maar heb ze uiteindelijk met 2 hoekprofielen die met magneten op de radiator geplakt zijn eronder gehangen. Toen kwam ik uit op 92mm tussen die 2 profielen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Heb je foto's hiervan toevallig?
Had graag eigenlijk de 140 mm willen gebruiken om het max eruit te halen.

Een ander vraagje heeft dit ook veel nut bij een verticale radiator van 2 meter.
Ik krijg de badkamer niet echt warm genoeg op 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:48:
Heb je foto's hiervan toevallig?
Had graag eigenlijk de 140 mm willen gebruiken om het max eruit te halen.

Een ander vraagje heeft dit ook veel nut bij een verticale radiator van 2 meter.
Ik krijg de badkamer niet echt warm genoeg op 40 graden
Huigie in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
+
TerminalNL in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

40 graden + mechanische/open raam ventilatie is kansloos imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Huigie op 09-01-2024 09:58 ]

Specs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Razer
Aardedraadje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:03:
@Razer ondanks dat je al eea uitgesloten hebt klinkt dit inderdaad verdacht veel als een slecht contact/draadbreuk ergens.

Ik had een aantal arctics waarvan de connectoren beschadigd waren. Het waren de bulk variant, dus 5x fan in een doos. Misschien kun je hier wat gerichter mee zoeken. Op sommige connectoren waren pinnetjes verbogen en in één connector zelfs teruggedrukt.
Dit was the magic trick! Er zat dus 1 brakke fan tussen, waarvan 1 pinnetje niet helemaal lekker zat, met een tang weer iets de connector ingetrokken, en recht gebogen et voila! Alle 15 fans draaien netjes!

Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:06
Wat een top product! Had in de woonkamer al een tijdje een speedcomfort hangen, maar mijn Arctic P8’s zijn tot +- 60% een stuk stiller en verplaatsen gevoelsmatig flink meer lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Een paar praktische tegenvallers bij het installeren van de Heatboosters:

1. ik zou niet weten waar ik de temperatuursensoren kan bevestigen aan mijn T22’s. De leidingen naar de radiator toe zijn geïsoleerd; de aansluiting (aanvoer en retour) zit aan de onderkant in het midden. Iemand een suggestie?

2. mijn radiatoren hebben een afdekrooster. Mooi (enigszins), maar daardoor kan ik de booster nergens aan vast haken. Ik overweeg nu de ‘haak’ eraf te snijden en hem met een magneetje vast te maken aan de achterkant. Iemand dat ook zo gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fny3XJUdsDvxhoHYY5KUnKk0tm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbKi0XfbysJEEo0J8zms87UR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op2dZOf7FtnT5TkpQqA3PLEri5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlSMp6ApGKEtNdu3OBRL2ktc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1Jp4VtonbbArFGEEe3x_JxF05Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R08pKtGNdUKUwIrU5oelsbvM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_AIjl0RgeiiICzSiX5iRnE1hAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbC7nw3M1eQtgxMARBuCntUE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CScmLUtpCEN8gI2A2IpZJbxfZ5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jXjtIDLQjavWpoPWlv5qbT3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door Ysbeer op 09-01-2024 22:26 . Reden: Foto’s toegevoegd ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
De temperatuursensoren voor aanvoer en retour kun je gewoon op de moeren tiewrappen van het invoerblok (waar de leidingen de radiator binnenkomen) :)

Betreft het vasthaken: jouw omkasting is anders dan de gebruikelijke omkastingen, haalt het haakje het niet als je hem op de korte kant van de radiator haakt in de eerste opening van de omkasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:15:
De temperatuursensoren voor aanvoer en retour kun je gewoon op de moeren tiewrappen van het invoerblok (waar de leidingen de radiator binnenkomen) :)

Betreft het vasthaken: jouw omkasting is anders dan de gebruikelijke omkastingen, haalt het haakje het niet als je hem op de korte kant van de radiator haakt in de eerste opening van de omkasting?
Ga ik morgen testen, dank!

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb hem destijds met tie-wraps aan de onderzijde vastgemaakt. Eerst in midden aan de afstandhouder en daarna aan beide uiteinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Als het aan de zijkant niet past kun je ook gewoon twee tiewraps door twee spijltjes van de omkasting aan de bovenzijde doen met de kop van de tiewrap er bovenuit stekend, en het haakje van de HeatBooster vervolgens achter de kop van de tiewraps laten haken. Dan zit hij ook netjes achter de radiator en is alle bekabeling uit het zicht :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bazz0847 op 10-01-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
Ik zit te rekenen hoe en of ik uit ga komen op koude dagen als deze met mijn warmtepomp. Ik vind nu namelijk enkele vertrekken te koud, maar niet zo gek aangezien hier nog geen T33 of LT-radiatoren hangen.
Dus ben aan het bekijken wat het vermogensverschil gaat zijn als ik tijd & geld investeer in bijvoorbeeld een Jaga met fans.

De excel zoals ook in TA vernoemd geeft een zéér positief beeld, maar de grote onbekende is voor mij de n.exchange parameter. Hij staat standaard op 50%, maar heeft er iemand ervaring met dit bijvoorbeeld een T33 radiator, een T15 jaga en T21 jaga? Die dubbele stack zal zeker invloed hebben maar is dit 10% of 60%?..

Overigens lopen de schattingen van heatbooster erg uiteen met Jaga DBH, dus ik vermoed dat ik nog foute aannames heb staan.

Rekenvoorbeeld:
Jaga Tempo T21 60 x 60 op 35/30/20
Arctic P14 fans, dus 124 m3/h max ofwel 75 nominaal
maximaal ruimte voor 4 stuks

Jaga solo215w
Jaga DBH447w
heatbooster met 30% n.exchange450w
heatbooster met 50% n.exchange750w

Kortom, zijn de DBH's zo slecht, of heeft een T21 een n.exchange van "maar" 30%? Dan zit het immers gelijk met fabrieksopgave van jaga DBH en de Hybrid units.

[ Voor 29% gewijzigd door stevenP op 10-01-2024 11:35 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
Ysbeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Ga ik morgen testen, dank!
Sensoren ook isoleren, anders heeft lamgstrekkende luchtstroom koelend effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:55

Seafarer

XXX

stevenP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:53:
Ik zit te rekenen hoe en of ik uit ga komen op koude dagen als deze met mijn warmtepomp. Ik vind nu namelijk enkele vertrekken te koud, maar niet zo gek aangezien hier nog geen T33 of LT-radiatoren hangen.
Dus ben aan het bekijken wat het vermogensverschil gaat zijn als ik tijd & geld investeer in bijvoorbeeld een Jaga met fans.

De excel zoals ook in TA vernoemd geeft een zéér positief beeld, maar de grote onbekende is voor mij de n.exchange parameter. Hij staat standaard op 50%, maar heeft er iemand ervaring met dit bijvoorbeeld een T33 radiator, een T15 jaga en T21 jaga? Die dubbele stack zal zeker invloed hebben maar is dit 10% of 60%?..

Overigens lopen de schattingen van heatbooster erg uiteen met Jaga DBH, dus ik vermoed dat ik nog foute aannames heb staan.

Rekenvoorbeeld:
Jaga Tempo T21 60 x 60 op 35/30/20
Arctic P14 fans, dus 124 m3/h max ofwel 75 nominaal
maximaal ruimte voor 4 stuks

Jaga solo215w
Jaga DBH447w
heatbooster met 30% n.exchange450w
heatbooster met 50% n.exchange750w

Kortom, zijn de DBH's zo slecht, of heeft een T21 een n.exchange van "maar" 30%? Dan zit het immers gelijk met fabrieksopgave van jaga DBH en de Hybrid units.
Dubbele stack bedoel je twee boven elkaar T11,T16,T21?

Komt ongeveer 33% meer uit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Seafarer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Dubbele stack bedoel je twee boven elkaar T11,T16,T21?

Komt ongeveer 33% meer uit.
Ja precies, dubbele convector zoals bij T11 T16 & T21. 33% is een significante winst, nu ben ik nog wel benieuwd hoe zich dit vertaalt naar de n-waarde.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Met het gevaar om uitgelachen te worden meld ik mij opnieuw in dit topic... Ik heb inmiddels een Heatbooster (die andere, dat kant en klare ding) en een Speedcomfort uitgeprobeerd, en moet helaas concluderen dat dit marge-producten zijn. Mini-fans, hoorbaar gezoem, en bij lange na niet maximale dekking van onze convectoren.

Dus ik heb zojuist 3 Heatboosters (de zelfbouwmodule) besteld en 25 Arctic fans. Van 't weekend bij de Hornbach even wat hoekprofielen halen en wat isolatiemateriaal om de fans 'zwevend' in de convector te kunnen inklemmen. Heeft het nog toegevoegde waarde om de boel zo luchtdicht mogelijk te maken? (zodat de volledige flow door de ventilatoren gaat, creëer je daarmee extra onderdruk?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20
murphsy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:22:
Met het gevaar om uitgelachen te worden meld ik mij opnieuw in dit topic... Ik heb inmiddels een Heatbooster (die andere, dat kant en klare ding) en een Speedcomfort uitgeprobeerd, en moet helaas concluderen dat dit marge-producten zijn. Mini-fans, hoorbaar gezoem, en bij lange na niet maximale dekking van onze convectoren.

Dus ik heb zojuist 3 Heatboosters (de zelfbouwmodule) besteld en 25 Arctic fans. Van 't weekend bij de Hornbach even wat hoekprofielen halen en wat isolatiemateriaal om de fans 'zwevend' in de convector te kunnen inklemmen. Heeft het nog toegevoegde waarde om de boel zo luchtdicht mogelijk te maken? (zodat de volledige flow door de ventilatoren gaat, creëer je daarmee extra onderdruk?)
Alleen maar eerlijk om toe te geven ;)
Tweakers zijn betekent niet dat alles heel magisch goed gaat ....

Hier in de convector put hangen ze zonder afdichting, dat is naar volle tevredenheid.
Als je het wel afdicht ben ik nieuwsgierig of je verschil merkt met een niet afgedichte.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Ik heb twee identieke convectoren naast elkaar, ik zal voor de wetenschap eentje wel afdichten en de andere in eerste instantie niet.

Ik blijf naïef hopen dat kant en klare oplossingen ook geleverd worden door mensen die het beste resultaat nastreven.

Maar hun resultaat en mijn resultaat lijken toch anders 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

@murphsy Uitgelachen? Tenzij ik wat gemist heb, vind ik dat je goed bezig bent. Kostentechnisch en algemeen technisch krijg je gewoon veel meer voor elkaar met zelfbouw, dus juist goed om die SpeedComfort en consorten weg te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:17
Aardedraadje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:51:
@murphsy Uitgelachen? Tenzij ik wat gemist heb, vind ik dat je goed bezig bent. Kostentechnisch en algemeen technisch krijg je gewoon veel meer voor elkaar met zelfbouw, dus juist goed om die SpeedComfort en consorten weg te doen :)
@murphsy Zeker goed bezig! ;) En post de resultaten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:15:
Bevestigen op de moeren lukt niet goed. De sensoren steken dan uit en ik krijg geen goede metingen. Isoleren blijkt ook lastig... Iemand nog andere tips, hoe de sensor goed contact te laten maken met de radiator, op welke plek, en hoe te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25

Illusion

(the art of)

Ysbeer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Bevestigen op de moeren lukt niet goed. De sensoren steken dan uit en ik krijg geen goede metingen. Isoleren blijkt ook lastig... Iemand nog andere tips, hoe de sensor goed contact te laten maken met de radiator, op welke plek, en hoe te isoleren?
Het lijkt alsof de aanvoer eerst onderlangs naar rechts gaat, en dan bij de ongebruikte linker aansluiting van de rechtsonderinvoer met een buis omhoog gaat naar de thermostaatkraan. Dat hele traject kan je dus voor de aanvoer-sensor gebruiken.

Voor de retour zal je wat extra fotos moeten maken en zoeken welk traject het water volgt, Gelukkig is de retour wel minder belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 11-01-2024 22:00 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:21
murphsy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:22:

Ik heb bij een vriend zo’n speedcomfort gehoord, liep af en toe te *iep* *iep* iepen, dus die sla ik over.
Ik ben momenteel op de markt voor T33’s waarvan ik al een geschikte vervanger heb.

Daar ga ik ook maar wijs heatboosters aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Illusion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Het lijkt alsof de aanvoer eerst onderlangs naar rechts gaat, en dan bij de ongebruikte linker aansluiting van de rechtsonderinvoer met een buis omhoog gaat naar de thermostaatkraan. Dat hele traject kan je dus voor de aanvoer-sensor gebruiken.

Voor de retour zal je wat extra fotos moeten maken en zoeken welk traject het water volgt, Gelukkig is de retour wel minder belangrijk.
Dank, dat was ook mijn conclusie en het geeft de burger moed. Hoe de retour loopt is mij een raadsel. Beste gok is aan het midden onderin, aan de achterzijde, terug het aansluitblok in. Daar kan ik hem onmogelijk aan vastmaken. Dus toen dacht ik maar gewoon aan de achterwand, onderin, links van het midden. Alleen werd toen opeens mijn retour hoger dan mijn aanvoer... Ik denk/hoop omdat ik die beter geïsoleerd heb dan de aanvoersensor.

Vooralsnog dus nog even door met de Speedcomforts - die ik ben gaan waarderen om hun eenvoud en foolproofness. Maar die zien dan weer niet wanneer mijn Quattt aan het defrosten is - dus morgen met fris gemoed verder :P

Edit: opgelost: de aanvoer sensor had ik inderdaad niet goed vastgemaakt en geïsoleerd. Nu meet hij prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Ysbeer op 12-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat temperatuurverschil kan komen omdat je de sensoren vol in de luchtstroom hebt hangen, dus die isolatie is wel echt noodzakelijk voor een goede meting. Je kunt, voor een nog betere meting, ook wat siliconenkit op de sensor doen voordat je hem vast tie-wrapped. Dat verbetert het thermisch contact enorm. Als je beiden doet dan heb je zeker weten een voldoende nauwkeurige meting :Y) Ik zou de retoursensor dan ook best op de retouraansluiting van het verdeelblok durven tiewrappen hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Bazz0847 op 11-01-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Bazz0847 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:45:
Dat temperatuurverschil kan komen omdat je de sensoren vol in de luchtstroom hebt hangen, dus die isolatie is wel echt noodzakelijk voor een goede meting. Je kunt, voor een nog betere meting, ook wat siliconenkit op de sensor doen voordat je hem vast tie-wrapped. Dat verbetert het thermisch contact enorm. Als je beiden doet dan heb je zeker weten een voldoende nauwkeurige meting :Y) Ik zou de retoursensor dan ook best op de retouraansluiting van het verdeelblok durven tiewrappen hoor.
Ik heb nanotape gebruikt: wat dikkere doorzichtige, rekbare en plakbare tape. Die overigens ook weer goed te verwijderen is. Een stukje tape precies over de sensor aan de buis plakken en hij is dan ook meteen goed geïsoleerd. Verkrijgbaar bij bouwmarkt( Praxis)

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:38
Ik heb de sensor aan de buitenkant geplakt, waar de buis van de retour zit. Aan de achterkant, zie je hem toch niet. Voor mij werkt dat ook prima.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Nieuwe gebruiker hier, heb sinds gisteren een HB draaien in één Jaga strada radiator en dat bevalt nu al zó goed dat ik er nog 5 heb besteld ☺️

Vandaag stonden de vents op 1% bij een inlet/outlet van 24 graden en room temp sensor van 20 graden.

Maar de Tado gaf een room temp van 18 en een target van 20 graden, en de radiator staat dus open. De Quatt gaf aan dat de inlet temp rond de 30gr zou moeten zijn.

Ik heb de room temp sensor iets verder van de radiator ebracht en geeft nu goede temp. Daarnaast heb ik in de HB web app nu offsets van 3 graden ingevoerd op inlet en outlet.

De vents draaien nu op ong 10%, wat al beter is. Ik snap dat ik nog met de advanced config kan spelen om de vents harder te laten draaien.

Maar doe ik het dan zo goed?

Is het trouwens mogelijk - als ik straks HA heb - om de tado thermostaat temp te gebruiken ipv de eigen ambient temp sensor?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-09 11:01
Bazz0847 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:45:
Siliconenkit is toch een slechte warmtegeleider? Of bedoel je koelpasta?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:49
Na eerst enige tijd ingelezen in de vele ervaringen van anderen, uiteindelijk ook besloten om de eerste van twee convector putten te voorzien van Heatbooster met 14cm Arctic fans.
Drie pijps convector van eind jaren zeventig, 21cm breed, 200 cm lang.
Vanwege de breedte van de convector, twee celbeton profielen van 10cm tegen elkaar gemonteerd.
Geheel rust op drie steuntjes op de convector met op de steuntjes twee ijzeren U-profieltjes voor ondersteuning over de gehele lengte van de celbeton profielen.
Aansluiten, configureren en fine tunen tbv de WAF.
Moet zeggen, werkt naar volle tevredenheid.

Een idee zou zijn om de boost optie een tijdslot mee te geven.
Alleen in de ochtend bv om de kamer op temperatuur te brengen, daarna mag hij uit blijven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baiIPQFtIFhtYUa0FC7_OhP1fk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhJ4kgzLknd4MucJi7eL2eqJ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoRwZH58kKqLfDOVEqYFGMezveY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPzSWeBO9Ox87fVDWxxL1fGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK3cptIHiaDgKIufvGrRZhFSa0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcAp5TIcKDsPM4h3XUwbDc4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CnO2CdxPH-_FeeuXeDfsOyKPLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbcEY3kCVXubOeMLijAidLqO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:24
RealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:20:

Is het trouwens mogelijk - als ik straks HA heb - om de tado thermostaat temp te gebruiken ipv de eigen ambient temp sensor?
Dat kan zie https://gathering.tweaker...message/77161538#77161538
Als je tenminste de Tado temperatuur in HA beschikbaar hebt.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
pjeterinfo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Dat kan zie https://gathering.tweaker...message/77161538#77161538
Als je tenminste de Tado temperatuur in HA beschikbaar hebt.
Thanks!

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 11:05
Ik had al mijn heatboosters met dubbelzijdigtape en vervolgens een profiel van de Hornbach bevestigd. Maar helaas houdt het tape het niet lang genoeg vol. Zal dus toch met magneetjes moeten werken. Ik heb nog oude T22 radiatoren en de randen waaraan het bevestigd moet worden zijn vrij smal (zie foto). De fans passen helaas net niet tussen de smalle randjes en de fans eerst in profielen en daarna bevestigen aan de radiator gaat ook niet lukken omdat ook hier de fans dan net niet passen. Heeft iemand hier ervaring mee? En ook met goede magneten? Bevestigen jullie 4 magneten per fan of zijn twee voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Droplollie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:30:
Ik had al mijn heatboosters met dubbelzijdigtape en vervolgens een profiel van de Hornbach bevestigd. Maar helaas houdt het tape het niet lang genoeg vol. Zal dus toch met magneetjes moeten werken. Ik heb nog oude T22 radiatoren en de randen waaraan het bevestigd moet worden zijn vrij smal (zie foto). De fans passen helaas net niet tussen de smalle randjes en de fans eerst in profielen en daarna bevestigen aan de radiator gaat ook niet lukken omdat ook hier de fans dan net niet passen. Heeft iemand hier ervaring mee? En ook met goede magneten? Bevestigen jullie 4 magneten per fan of zijn twee voldoende?
Je kan een profiel gebruiken dat hoger is dan je fans, waardoor er een deel van het profiel buitenlangs die dunne randen van je radiator vallen. Lijm aan de binnenzijde van je profiel een magneet en je bent klaar. Magneten komen in ve le soorten maten en sterktes, maar zorg dat je per kant minimaal 2 hebt. Anders gaat hij scheef hangen.

Anders hebben anderen hier al een draadeind door de lamellen van de radiator omhoog gestoken, dopmoer bovenop en door je fan/bracket heen. Door dan onderop de moer aan te draaien trek je de fans strak omhoog tegen je radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Droplollie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:30:
Het probleem met het bevestigen heb ik ook, momenteel heb ik een testopstelling op een T33 waarbij de ventilatoren nog op de radiator liggen.
Er is een bestelling onderweg voor een T21 met 80mm ventilatoren en deze wil ik zoals in de post te zien is : https://gathering.tweaker...message/77589962#77589962
Alleen ga ik ipv metaal een 4mm mdf plaat gebruiken.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

pjeterinfo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Het probleem met het bevestigen heb ik ook, momenteel heb ik een testopstelling op een T33 waarbij de ventilatoren nog op de radiator liggen.
Er is een bestelling onderweg voor een T21 met 80mm ventilatoren en deze wil ik zoals in de post te zien is : https://gathering.tweaker...message/77589962#77589962
Alleen ga ik ipv metaal een 4mm mdf plaat gebruiken.
Hoe groot zijn je ventilatoren op de t33?
Heb je foto's van de onderkant?
Zit je ventilator over de 2 kanalen?
Hoe ik op de foto's zie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
CR1992 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Hoe groot zijn je ventilatoren op de t33?
Heb je foto's van de onderkant?
Zit je ventilator over de 2 kanalen?
Hoe ik op de foto's zie wel.
Dit zijn niet mijn foto,s, ik gebruik P14 ventilatoren op de T33 ze ze liggen momenteel nog op de radiator en passen precies over de 3 platen.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
petkaij schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:20:
Na eerst enige tijd ingelezen in de vele ervaringen van anderen, uiteindelijk ook besloten om de eerste van twee convector putten te voorzien van Heatbooster met 14cm Arctic fans.
Drie pijps convector van eind jaren zeventig, 21cm breed, 200 cm lang.
Vanwege de breedte van de convector, twee celbeton profielen van 10cm tegen elkaar gemonteerd.
Geheel rust op drie steuntjes op de convector met op de steuntjes twee ijzeren U-profieltjes voor ondersteuning over de gehele lengte van de celbeton profielen.
Aansluiten, configureren en fine tunen tbv de WAF.
Moet zeggen, werkt naar volle tevredenheid.

Een idee zou zijn om de boost optie een tijdslot mee te geven.
Alleen in de ochtend bv om de kamer op temperatuur te brengen, daarna mag hij uit blijven.[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Celbeton profielen kende ik nog niet. Dus je hebt van beide profielen 1 tak van het U profiel afgezaagd? En hoe zitten ze dan aan elkaar? Vind het er goed uitzien dus zou graag snappen hoe het in elkaar zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

pjeterinfo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Dit zijn niet mijn foto,s, ik gebruik P14 ventilatoren op de T33 ze ze liggen momenteel nog op de radiator en passen precies over de 3 platen.
heb je een foto hiervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjeterinfo
Ik heb er een kunststof hoekprofiel aan vast gemaakt om de voorkant weg te werken.
Er komen nu twee strips tussen de 1e 2e en 4e 5e fan om met een draadeind vast te klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHgoVdWgczcEXIYbQktd_Z8uGuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2OQCXHBwzpFYATzpB6oRUW8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaUa63SdkAry-_a8UwczpX6bBnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUdWpIRk4QwdERxqG6KdVmsq.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:49
m.eddy schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Celbeton profielen kende ik nog niet. Dus je hebt van beide profielen 1 tak van het U profiel afgezaagd? En hoe zitten ze dan aan elkaar? Vind het er goed uitzien dus zou graag snappen hoe het in elkaar zit. :)
Zie hier mijn eerste proefstuk met restant celbeton profiel.
Met dubbelzijdig plakband over de volle lengte tegen elkaar geplaatst.
Vervolgens de stukjes die blijven zitten na uitzagen van de fan gaten, nog eens met boutjes M3 verstevigd.
Mijn proefstukje was nog met kleine Ty-wraps, vond boutjes M3 toch net iets beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TRxoaOeZiJkAV3uAdYtt299WxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Au6HERhZlDw3pQolvVIjbhOk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

pjeterinfo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik heb er een kunststof hoekprofiel aan vast gemaakt om de voorkant weg te werken.
Er komen nu twee strips tussen de 1e 2e en 4e 5e fan om met een draadeind vast te klemmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi gemaakt.
Dit blijft aan de bovenkant neem ik aan?
Maakt niet veel uit qua prestaties boven of onder neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
CR1992 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Heel mooi gemaakt.
Dit blijft aan de bovenkant neem ik aan?
Maakt niet veel uit qua prestaties boven of onder neem ik aan
Nee, ik ga de ventilatoren met M6 draadeinden onder de radiator hangen.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

pjeterinfo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Dan zie je er idd helemaal niks meer van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:21
pjeterinfo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Hier hangt een badkamermeubel van totaal 90kg aan 6x m6 draadeinden met getapte plaatjes aan de achterzijde in een cellenbetonblokken muur.

Weet je zeker dat die voor jou project zwaar genoeg zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
petkaij schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Zie hier mijn eerste proefstuk met restant celbeton profiel.
Met dubbelzijdig plakband over de volle lengte tegen elkaar geplaatst.
Vervolgens de stukjes die blijven zitten na uitzagen van de fan gaten, nog eens met boutjes M3 verstevigd.
Mijn proefstukje was nog met kleine Ty-wraps, vond boutjes M3 toch net iets beter.
[Afbeelding]
Check bedankt! 👍

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-09 11:35
JBtL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:59:
En dat heeft effect. Ik gebruik hier vooral op minimale stand - alleen 's-nachts zet ik de fans in de woonkamer op 'boost'. Ik kan met een geijkte warmte- en kWh-meter hier precies de efficiëntie van de warmtepomp meten. Hieronder de eerste resultaten van (dubbele) convectoren met fans (blauw - dit jaar) vs. dezelfde convectoren zonder fans (oranje - vorig jaar). Verder is er niks aangepast. Elke dag is een datapunt - met de gemiddelde temperatuur over een etmaal op de x-as en de gemeten COP op de y-as. COP gaat hierdoor ongeveer 1 punt omhoog (scheelt 20-25% stroomverbruik). Ik zal deze grafiek updaten als er meer data binnen is. Belangrijke opmerking: dit is nog niet gecorrigeerd voor het stroomverbruik van de fans zelf. Er draaien er hier 94 :+. Ik heb het net even nagemeten, en de grafiek gecorrigeerd met het verbruik van de fans meegerekend - toch 0,75 kWh/dag voor de fans (94) + heatboosters (7 stuks) - maar ze draaien dan ook vrijwel continu.

[Afbeelding]
Even een update na een half stookseizoen, reden - de gemiddelde buitentemperatuur tot nu toe is exact hetzelfde als tijdens het volledige stookseizoen 22/23 - dus goed te vergelijken. De sCOP (inclusief het verbruik van de fans!) is 0.81 punt hoger geworden (van 3.71 naar 4.30 4.53) - een besparing van ca. 400kWh per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyiejskdWJX-hzdATTwBlr9uSVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/araHVPnStf1soIcr98J3mh1N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 16-01-2024 11:42 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat blijft een geniaal plotje, en mooi om te zien dat het goed werkt!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 10:43
De heat booster bestelling volgt binnenkort. Eerst een fatsoenlijke oplossing voor het monteren van de fans onder de radiator.
Na versie 1, 2 ... 10 een versie waar ik wel tevreden over ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_Zo0cbq2qsn99kLHGz4H9le9VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bhveiGLIDXusynzvbuh1Xsl.jpg?f=fotoalbum_large
2 printdelen die aan elkaar zitten met het rubber pieletje. Dus geen gereedschap nodig. De houder schuift over de smalle delen van de radiator heen en klemt daar op vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tp7IXGKHtZQrzUhdM3GQ5dpDSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6X0gVNLlU5pcaehuQBylWnB3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hziXN3bln9-UIhWajPyIyZ9o-LA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exzhEyF7m2ZKOcSHea13HNLS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB4KrdetdIP4he8ycmA-v5P_h4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Dpd0HS4qRoaOuY0TEGa9FUc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gV_rL_G-1Agybj4AjU_MHkmU2iU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTOSuU7H3t7dxfWmay7rd4n0.jpg?f=fotoalbum_tile

Vervolgens voor de gein even testen in de woonkamer, blijkt die type 22 iets smaller te zijn. Dus terug naar de tekentafel en de boel parametrisch opbouwen. Ik kan nu alle klemmen van 85 tot 95 mm printen.
Als er animo voor is kan ik de printbestanden wel even delen.
Het is geschikt voor type 22 radiatoren en 80mm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

niekvanprooijen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:57:
De heat booster bestelling volgt binnenkort. Eerst een fatsoenlijke oplossing voor het monteren van de fans onder de radiator.
[Afbeelding]
2 printdelen die aan elkaar zitten met het rubber pieletje. Dus geen gereedschap nodig. De houder schuift over de smalle delen van de radiator heen en klemt daar op vast.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Vervolgens voor de gein even testen in de woonkamer, blijkt die type 22 iets smaller te zijn. Dus terug naar de tekentafel en de boel parametrisch opbouwen. Ik kan nu alle klemmen van 85 tot 95 mm printen.
Wow heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:37
Geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als je dit in PLA print... let wel op dat warmte en PLA niet samengaan. Vanaf een graad of 50 kan je al lichte vervorming krijgen als er wat spanning op staat.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Mistraller schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Als je dit in PLA print... let wel op dat warmte en PLA niet samengaan. Vanaf een graad of 50 kan je al lichte vervorming krijgen als er wat spanning op staat.
Check. De WP kan niet meer dan 45 graden maken en de fan zit aan de koude onderkant van de radiator. Komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Kan je die ook voor 140mm fans en t33 radiatoren maken ajb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Church of Noise schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:19:
Kan je die ook voor 140mm fans en t33 radiatoren maken ajb?
Vast wel. Kan je een tekening met alle maten maken van de onderkant? Afstanden en diktes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Ziet er heel netjes uit. Wat ben je aankosten kwijt om zoiets te printen? Heb je dm gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

niekvanprooijen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Vast wel. Kan je een tekening met alle maten maken van de onderkant? Afstanden en diktes?
Doe ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Gaaf!

Zou dit ook werken voor een T10 radiator?
Zo ja, zou je de bestanden dan kunnen delen? Kan ze evt. ook zelf ‘passend’ maken/aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb een Heatbooster onder een Jaga wand LTV design radiator gemaakt. Als ik van onderen in de radiator kijk (zie foto), zie ik een open bovenzijde en sleuven tussen de ribben.
Zou het zinvol zijn om de bovenzijde af te dekken waardoor er meer lucht door de ribben gaat stromen?
Graag jullie suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwitGEqFYMfODhsFnjPSwoiK9ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ER8x14NErUAZyjmwlW9GViZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
ivarv schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Gaaf!

Zou dit ook werken voor een T10 radiator?
Zo ja, zou je de bestanden dan kunnen delen? Kan ze evt. ook zelf ‘passend’ maken/aanpassen
Een T10 is toch enkel 1 plaat? Die werkt volgens mij alleen met stralingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:38
Maarten60 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
Ik heb een Heatbooster onder een Jaga wand LTV design radiator gemaakt. Als ik van onderen in de radiator kijk (zie foto), zie ik een open bovenzijde en sleuven tussen de ribben.
Zou het zinvol zijn om de bovenzijde af te dekken waardoor er meer lucht door de ribben gaat stromen?
Graag jullie suggesties.

[Afbeelding]
Ik denk dat ventilatoren onder zo'n radiator niet veel gaan, of je de bovenkant nu dicht maakt of niet.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 14:16
Ik heb de benodigdheden binnen en aangesloten! Ik ben een volledige noob op dit gebied - maar heb het toch werkend gekregen (tweaker in wording!). Ik twijfel alleen of ik water uit en water in op de juiste leiding heb aangesloten. Wat is een manier om dit te controleren?

Mijn CV staat nu uit en dit zijn de waarden:
Inlaat water: 23.41 ℃
Uitlaat water: 24.44 ℃

Maar toen hij nog aan stond was het
Inlaat water: 32.28 ℃
Uitlaat water: 32.01 ℃

De radiator is een T22 Heimeier van 110x60 met de aansluiting rechtsonder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tsOoEuufhddLix_5xlNOwpgS0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAnTJ33608HJOUNUHX3lubpP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Thomas20 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:15:
Ik heb de benodigdheden binnen en aangesloten! Ik ben een volledige noob op dit gebied - maar heb het toch werkend gekregen (tweaker in wording!). Ik twijfel alleen of ik water uit en water in op de juiste leiding heb aangesloten. Wat is een manier om dit te controleren?

De radiator is een T22 Heimeier van 110x60 met de aansluiting rechtsonder.[Afbeelding]
links is aanvoer, rechts (buitenste) is retour. Kan zijn dat bij afschakelen de één net wat sneller afkoelt dan de ander, niet direct belangrijk.
Check dit topic en over CV-tuning als het gaat over waterzijdig inregelen; een dT (delta T, temp verschil) van <1graad betekend dat je water er doorheen raced en niks afgeeft aan de ruimte of dat je knop juist 99.5% gesloten is waardoor je geen flow krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
Thomas20 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:15:

De radiator is een T22 Heimeier van 110x60 met de aansluiting rechtsonder.[Afbeelding]
Je moet die sensoren goed isoleren. Dan worden zo ook niet afgekoeld door aangezogen koude lucht. Ik denk dat je dan ook wel een verschil gaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:55

Seafarer

XXX

Maarten60 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
Graag jullie suggesties.

[Afbeelding]
Dat zou niet eens zo'n gek idee zijn. De lucht moet dan tussen de spleten door.

Plankje met de decoupeerzaag maken zodat je het er makkelijk op en eraf kan halen om het verschil even te testen. En dus gewoon erbovenop leggen.

(bijnaam van dit soort hoge radiatoren: "plafond verwarmers".)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.