Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 33 Laatste
Acties:
  • 321.803 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:02
Church of Noise schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:10:
[...]

Heeft iemand ooit iets gemaakt voor 140mm fans? Ik heb in mijn huidige, 'McGyver' setup 10x140mm fans aan elkaar vast gemaakt met tie wraps en die liggen op 2 10 bij 40mm L-profielen (zoals aangegeven door een aantal andere posters hiervoor), maar nette 3D geprinte supports met magneetjes zouden wel mooier zijn dan de huidige setup die met tie wraps vast hangt (experimentele fase, in mijn verdediging...).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmykaEgNGG-YjpN64bT830hXAFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7Y0OByLofmCoTnvgq2VPof6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3r98iLq0-1ZKP0ct7cOMzTXDFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOP8DqqWijTOrG8afIea8xlo.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb het zelf zo als op bovenstaande foto opgelost. Hele simpele 3d printjes die eigenlijk onder elke radiator kunnen met die magneetjes.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 16:37
roblom schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:12:
[...]

Bij mij werkt de "Heatbooster-Hal_temp-ambient" wel gewoon. Ik denk dat het probleem inderdaad gerelateerd is aan het soort device dat moet worden aangemaakt maar niet goed word herkend. Zo is ook het IP adres een custom sensor geworden met al waarde "192.168??" Dus het lijkt te worden geïnterpreteerd als een getal.
De uitdaging zit er waarschijnlijk in dat er denk ik nog niet echt een standaard is voor dit. Dus de mensen van Domoticz vinden dat het aan de heatbooster kant moet worden opgelost en andersom.
@roblom Gebruik je ook Domoticz? Dan wellicht een andere build dan ik (2023.2), dus misschien is het aan de Domoticz kant al opgelost in een nieuwere build? En dat zou goed nieuws zijn.

Ik hoop overigens mijn vorige post hierover zodanig geformuleerd te hebben dat het gaat over een constatering dat iets niet werkt, zonder vingers te wijzen naar Domoticz/Heatbooster. Ik kan zelf ook een workaround in elkaar klussen (in node-Red bijvoorbeeld), en ben vooral geinteresseerd in een oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Bertjanklaas schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:57:
Dag Tweakers,

Op mijn werkkamer van 8 m2 hangt een T21 radiator van ca. 70 cm breed, 90 cm hoog en 6 cm tussen de platen. Na installatie van de warmtepomp geeft deze nog maar minimale warmte af. Ik ben aan het twijfelen wat nu te doen. Ik zou er 8 Artic 8 cm PWM's onder kunnen hangen. Volgens de rekentool geeft dat ca. 400 watt afgifte voor water van 30 graden. Dit zou voor een kamer van 8m2 voldoende moeten zijn (ca. 50 watt per m2).

Is dit een zinvolle investering of kan ik beter iets als een IR-paneel/stoelverwarming overwegen?
Ik zou deze vervangen voor een 2e hands Jaga van marktplaats.
Die dingen zijn super om lage temperatuur te boosten met een Tado i.c.m. HB.
Of ook handmatig.

Voorbeeld: https://www.marktplaats.n...t-2x-alumex-betherma-conv

[ Voor 9% gewijzigd door DuckTape68 op 12-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

DuckTape68 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:17:
[...]

Ik zou deze vervangen voor een 2e hands Jaga van marktplaats.
Die dingen zijn super om lage temperatuur te boosten met een Tado i.c.m. HB.
Of ook handmatig.

Voorbeeld: https://www.marktplaats.n...t-2x-alumex-betherma-conv
@Bertjanklaas Ja dit. :) Stukje praktijkervaring: mijn studeerkamer had een T20 van 200x60cm, die de kamer niet warmer kreeg dan 17 graden. Ik heb de T20 vervangen door een Jaga Tempo van 160x40cm met HB en 6 fans, sindsdien doet ie op z'n sloffen 20 graden, met de HB op maximaal 30% vermogen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 10:06
PeterJones schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:05:
[...]

@roblom Gebruik je ook Domoticz? Dan wellicht een andere build dan ik (2023.2), dus misschien is het aan de Domoticz kant al opgelost in een nieuwere build? En dat zou goed nieuws zijn.

Ik hoop overigens mijn vorige post hierover zodanig geformuleerd te hebben dat het gaat over een constatering dat iets niet werkt, zonder vingers te wijzen naar Domoticz/Heatbooster. Ik kan zelf ook een workaround in elkaar klussen (in node-Red bijvoorbeeld), en ben vooral geinteresseerd in een oplossing.
Ik zit momenteel op Version: 2023.2 (build 15718). Maar voor zover ik weet heeft die ambient temperatuur bij mij altijd al gewerkt.
Ik constateer ook alleen maar omdat mijn kennis niet toereikend is om het ook aan te kunnen passen. Met de ip parameter had ik al een gemeld wat ik had geconstateerd en toen liep ik tegen het probleem aan dat het niet gestandaardiseerd is waardoor niet duidelijk is waar de bron van het probleem zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freiss
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:30
roblom schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:09:
[...]

Ik zit momenteel op Version: 2023.2 (build 15718). Maar voor zover ik weet heeft die ambient temperatuur bij mij altijd al gewerkt.
Ik constateer ook alleen maar omdat mijn kennis niet toereikend is om het ook aan te kunnen passen. Met de ip parameter had ik al een gemeld wat ik had geconstateerd en toen liep ik tegen het probleem aan dat het niet gestandaardiseerd is waardoor niet duidelijk is waar de bron van het probleem zit. :)
Ik ben ook een (nieuwe) gebruiker van Domoticz, en ik kreeg het inderdaad ook niet voor elkaar om een logging van de fan speed te krijgen. Mijn aanname is dat dit komt doordat de fan speed zowel een input als een output voor de heatbooster is. Domoticz lijkt alleen te loggen voor sensoren (output), niet voor input zoals booster mode enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Clifdon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:06:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb het zelf zo als op bovenstaande foto opgelost. Hele simpele 3d printjes die eigenlijk onder elke radiator kunnen met die magneetjes.
Netjes! Zelf uitgetekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
roblom schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:09:
[...]

@roblom build 15718 is een van de bèta releases (ik draai de laatste stable 15453). Ik zal die ook eens gaan proberen en dan rapporteren of dit issue dan opgelost is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superpjeter
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2024
roblom schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:12:
[...]

Bij mij werkt de "Heatbooster-Hal_temp-ambient" wel gewoon. Ik denk dat het probleem inderdaad gerelateerd is aan het soort device dat moet worden aangemaakt maar niet goed word herkend. Zo is ook het IP adres een custom sensor geworden met al waarde "192.168??" Dus het lijkt te worden geïnterpreteerd als een getal.
De uitdaging zit er waarschijnlijk in dat er denk ik nog niet echt een standaard is voor dit. Dus de mensen van Domoticz vinden dat het aan de heatbooster kant moet worden opgelost en andersom.
Device type Number werd niet ondersteund door de Auto discovery bij Domoticz daarom wordt fan-speed en ambientcontroltemp niet automatisch zichtbaar.
In de laaste Domoticz build kun je via hardware/MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface-Instellingen deze wel zichtbaar maken.

Al je het op de normale manier zichtbaar wil hebben kun je de MQTMapper python plugin installeren: https://github.com/FlyingDomotic/domoticz-mqttmapper-plugin.
Maak een file mqtmapper.json in de MQTMapper directory met de volgende inhoud om de fanspeed uit te lezen:

{
"Ventilator snelheid": {
"topic": “Nodenaam/fan-speed",
"type": "243", "subtype": "6", "switchtype": "0",
"mapping": {"item": ""}
}
}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLIlnjsPTPDQ3EmPMEgYI-l18co=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ackT2xdcaLSD2CgI11BFSxZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:22
Heb even een sanity check nodig. Zit te kijken naar Jaga’s voor mijn huidige radiatoren. Vervolgens boosten met Arctic P14 PWM PST.

Type Jaga tempo:
Type 10+11 - radiator is 115mm dik
Type 15+16 - radiator is 165mm dik
Type 20+21 - radiator is 215mm dik

Klopt dat het alleen past vanaf type 15+16.
10+11 te small en 20+21 te breed check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-06 22:31
m.eddy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:54:
Heb even een sanity check nodig. Zit te kijken naar Jaga’s voor mijn huidige radiatoren. Vervolgens boosten met Arctic P14 PWM PST.

Type Jaga tempo:

Betekenen de typenummers iets? Voor een radiator geeft de eerste ciffer het aantal platen aan en de tweede hoeveel van de platen convectorvinnen hebben. Zit er enige zin in de Jaga-types?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Type Jaga tempo:

14cm gaat op een type 10/11 alleen passen als je ze op een hoek legt (hebben meerdere mensen hier gedaan).

15/16 past perfect.

20/21 Te breed. Ja ik denk dat het weinig toevoegt. Maar je zou een schot oid kunnen maken waardoor je meer lucht door de gehele convector trekt. Fans op enige afstand van de convector dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

argafal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:12:
[...]

Betekenen de typenummers iets? Voor een radiator geeft de eerste ciffer het aantal platen aan en de tweede hoeveel van de platen convectorvinnen hebben. Zit er enige zin in de Jaga-types?
Breedte en hoogte.

Type 10/11 convectorelement ca. 10 cm breed.
Type 15/16 ca. 15 cm.
Type 20/21 ca. 20 cm.

En zo verder.

Het verschil tussen 10/11, 15/16 en 20/21 is het gebruik van een dubbel element in de hoogte bij de laatste opties. Dus net zo breed maar twee keer zo hoog (binnen de kast) waardoor je veel meer finoppervlak hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-06 22:31
Aardedraadje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:22:
[...]

Breedte en hoogte.

Type 10/11 convectorelement ca. 10 cm breed.
Type 15/16 ca. 15 cm.
Type 20/21 ca. 20 cm.

En zo verder.

Het verschil tussen 10/11, 15/16 en 20/21 is het gebruik van een dubbel element in de hoogte bij de laatste opties. Dus net zo breed maar twee keer zo hoog (binnen de kast) waardoor je veel meer finoppervlak hebt.
Hartelijk dank voor het wijzen erop. Nu heb ik ook het juiste beeld gevonden om het te visualiseren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ2oQm6jbFpSX3UMuYMPkhoo0t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TypceqNpHyBtPWSazif5nCSj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
argafal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:41:
[...]

Hartelijk dank voor het wijzen erop. Nu heb ik ook het juiste beeld gevonden om het te visualiseren :)

[Afbeelding]
@m.eddy
Ik heb op jaga mini type 21 Arctic p14 pwm pst liggen . werkt prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em7zf3mNtT43wg47NovBGSN5uvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU4i37y6UGy8FW6UHisDwupc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door fvanderstege op 13-12-2023 13:30 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

Type Jaga tempo:

Zie post hiervoor
https://tweakers.net/i/SA...HisDwupc.jpg?f=user_large

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:22
fvanderstege schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:20:
[...]

@m.eddy
Ik heb op jaga mini type 21 Arctic p14 pwm pst liggen . werkt prima

[Afbeelding]
Ok top bedankt voor je reactie. :)
Dat geeft voor die p14 dus:
- Type 10/11 (als je de ventilators schuin wilt opstellen)
- Type 15/16 ca. 15 cm.
- Type 20/21 ca. 20 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
Superpjeter schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:09:
[...]

Device type Number werd niet ondersteund door de Auto discovery bij Domoticz daarom wordt fan-speed en ambientcontroltemp niet automatisch zichtbaar.
In de laaste Domoticz build kun je via hardware/MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface-Instellingen deze wel zichtbaar maken.

Al je het op de normale manier zichtbaar wil hebben kun je de MQTMapper python plugin installeren: https://github.com/FlyingDomotic/domoticz-mqttmapper-plugin.
Maak een file mqtmapper.json in de MQTMapper directory met de volgende inhoud om de fanspeed uit te lezen:

{
"Ventilator snelheid": {
"topic": “Nodenaam/fan-speed",
"type": "243", "subtype": "6", "switchtype": "0",
"mapping": {"item": ""}
}
}
[Afbeelding]
Als ik de instructies op die github pagina volg dan zegt hij dat de link naar de github niet geldig is.

Gaat om de onderstaande link uit stap 1 op de github pagina.
git clone https://github.com/Flying...cz-mqttmapper-plug-in.git MqttMapper

• PeterJones
@roblom
Probeer het eens zonder het streepje tussen plug en in:

git clone https://github.com/Flying...icz-mqttmapper-plugin.git MqttMapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
PeterJones schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:01:
@roblom
Probeer het eens zonder het streepje tussen plug en in:

git clone https://github.com/Flying...icz-mqttmapper-plugin.git MqttMapper
Vergeten te melden maar het was me al gelukt, inderdaad zonder streepje. Best lastig als het fout staat in de eigen wiki 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roblom
roblom schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:25:
[...]

Vergeten te melden maar het was me al gelukt, inderdaad zonder streepje. Best lastig als het fout staat in de eigen wiki 8)7
Na een tip van mij is het inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
@Bazz0847 naar aanleiding van de wifi signaalsterkte discussie, is er een voorkeur voor de montage. Dit omdat je de Heatbooster altijd aan een metalen plaat moet vastmaken en dat de wifi signalen blokkeert?
Zie voorbeeld, waarbij de antenne (denk ik) zo ver mogelijk van het metaal zit.
Nadeel van deze opstelling is dat de connectoren lastig te bereiken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9cKoJHROE4fYb00gFgIl3FiwnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tPdwzznXaI67vIIIft9do9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 17:30
Eindelijk heb ik even tijd gevonden om te posten over hoe wij in ons huis in Engeland Jaga zelfbouw DBE in combinatie met heatbooster hebben geïmplementeerd.

Als onderdeel van de installatie van een lucht-water warmtepomp (Panasonic WH-MDC07J3E5) wilden we graag extra investeren om de warmtepomp zo efficient mogelijk te laten draaien voor een bedrag wat voor ons betaalbaar was. Gezien de kosten (net ons eerste huis gekocht) en ons leefpatroon zou vloerverwarming in de woonkamer geen optie zijn. Jaga radiatoren met zelfbouw DBE zouden een vermogen hebben wat voldoende zou zijn volgens de heat loss survey van onze woning. Aangezien Home Assistant al in gebruik is was Heatbooster een makkelijke manier om dit aan te sturen.

We hebben zelf 2x type 21 Jaga Tempo radiatoren van 40cm hoog en 120cm opgehangen; meegenomen uit NL omdat het daar veel goedkoper is dan hier. Dit zou zonder fans op zo'n 350W per radiator uitkomen bij de temperaturen 35/30/20 en met DBE op 1050W (Deze forumpost heeft me gewezen op de Excel sheet van Jaga waarmee ik dit makkelijk kon opzoeken). Het warmteverlies van de woonkamer/keuken bij 3 graden buiten is uitgerekend op 2000W, dus de radiatoren zouden meer dan genoeg vermogen bieden op zeer lage temperaturen voor een installatie zonder vloerverwarming.

Voor de fans heb ik gewoon de aanbeveling gevolgd op de Heatbooster website, 7x Arctic P14 PWM PST per radiator. Deze zijn weliswaar 14 cm in plaats van 20, maar 20cm Noctua fans zouden het een dure grap maken. Wellicht ga ik dit nog doen voor een derde Jaga radiator die het dichtste bij ons staat en dus stiller moet zijn.
Radiator in de uitbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBpqzdMhOQmgtNM3cg8IyYf1gJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkKLPF50RZ6RsE9D7HaWpU3C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ordnDP0dO6MjwLS0fhFwgggvrzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5gz7poEtMbEwOfhMunM9sCT.jpg?f=fotoalbum_tile
Radiator in de diner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJSK7rVA6ukJ8hP3_t2OTEZQ7jE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqY1bFVXO97efbdo7Y3DBf3g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkUULiQi8iQnwgnF0aYviJvUUXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXrScRLBPcye4ksTsHwqk31s.jpg?f=fotoalbum_tile
Voeding
In tegenstelling tot bij de radiator in de uitbouw was hier geen stopcontact voor handen of een manier om dit makkelijk aan te leggen. Een enigszins ingewikkelde constructie met PoE+ om de heatbooster te voeden bood een uitkomst. Ik moest toch een buis aanleggen voor een coaxkabel naar de woonkamer (zucht :'( ), dus een netwerkkabel kon daar nog wel bij. Een ethernetkabel is wat makkelijker om aan te leggen naar de radiator dan een stroomkabel. Tevens kun je een (solid copper) ethernetkabel gewoon een beetje wegstoppen achter een verwarmingsbuis zonder je al te veel zorgen te maken over de veiligheid hier van of over regels en wetgeving. Laag voltage DC is hier niet onderhevig aan de strenge regels die gelden voor 240V AC.

Hoewel het gebruik van PoE+ veel duurder is qua componenten dan een DIY oplossing die speakerkabel gebruikt wilde ik graag kant en klare consumentenproducten gebruiken om eventuele reparaties in de toekomst niet afhankelijk te maken van mij. Zie hieronder het systeem wat we naar tevredenheid gebruiken voor de heatbooster in de tweede radiator. De componenten zijn een PoE+ (802.3at/af) injector en een PoE+ naar 12v splitter.

Dit levert wel iets meer rommel op bij de radiator.. maar dat is gelukkig niet zichtbaar als de kap er op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-8qmSCZZik5UpKOKdsqe3ughoE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVJmXFpOBHUHRA2Gx6ggY2tQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v-k0A_kYfuMYq23c1d94RdGJpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFXE4As47Qx0WteJgF59jo1m.jpg?f=fotoalbum_tile

Als er iemand suggesties heeft voor een elegantere manier om 12v voeding te verzorgen bij meerdere radiatoren zonder stopcontact, dan houd ik mij aanbevolen. Mijn ouders zijn bezig een geheel nieuw CV systeem aan te leggen met Jaga radiatoren en hebben nog geen goede oplossing gevonden om alle benodigde heatboosters te voeden. Aangezien ze ook leidingen moeten aanleggen is het het makkelijkste om kabels met de leidingen mee te trekken. Maar verder dan dat ben ik nog niet gekomen..
Geluid
Het geluid dat dit maakt is heel acceptabel, al zijn er zoals verwacht bepaalde snelheden die resonantie veroorzaken. Ik heb bij de tweede zelfbouw DBE veel aandacht besteed aan demping, maar het mocht niet baten. Een bepaalde fan snelheid veroorzaakt een geluid wat met huilende wind kan worden vergeleken. De bron lijkt de gehele breedte van de radiator te zijn. De vinnen aanraken met je hand maakt niets uit. Er is geen manier om het geluid tegen te gaan anders dan de fans 5% sneller of langzamer te zetten.

Als gevolg van de resonantie is het gebruik van de vaste snelheden in de Heabooster opties niet optioneel. Dit maakt de radiator veel stiller, maar is nog niet perfect. Er ontbreken nog opties om het pendelen tussen de stappen te voorkomen. Dit komt af en toe voor waardoor je het volgende hoort: [fluit]...[fluit]...[fluit]. Immers, de stilstaan op de snelheid die resonantie veroorzaakt wordt voorkomen. Maar de fans moeten er nog voorbij om naar de volgende snellere stap te gaan.

Hopelijk wordt dit in de toekomst nog opgelost. Het liefste zou ik een oplossing zien die ook gelijk de granularity van de fansnelheid zo veel mogelijk behoudt terwijl resonantiesnelheden voorkomen kunnen worden.
Conclusie
We zijn zeer tevreden met de verwarming nu en kijken er nauwelijks meer naar om. Er zijn nog verbeterpunten, maar dit is vooral als je er op let.

[ Voor 1% gewijzigd door teun95 op 18-12-2023 17:18 . Reden: Tekst in afbeelding toegevoegd over verbergen ethernetkabel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:53

ErikKo

Rippie

teun95 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:11:
Eindelijk heb ik even tijd gevonden om te posten over hoe wij in ons huis in Engeland Jaga zelfbouw DBE in combinatie met heatbooster hebben geïmplementeerd.

Als onderdeel van de installatie van een lucht-water warmtepomp (Panasonic WH-MDC07J3E5) wilden we graag extra investeren om de warmtepomp zo efficient mogelijk te laten draaien voor een bedrag wat voor ons betaalbaar was. Gezien de kosten (net ons eerste huis gekocht) en ons leefpatroon zou vloerverwarming in de woonkamer geen optie zijn. Jaga radiatoren met zelfbouw DBE zouden een vermogen hebben wat voldoende zou zijn volgens de heat loss survey van onze woning. Aangezien Home Assistant al in gebruik is was Heatbooster een makkelijke manier om dit aan te sturen.

We hebben zelf 2x type 21 Jaga Tempo radiatoren van 40cm hoog en 120cm opgehangen; meegenomen uit NL omdat het daar veel goedkoper is dan hier. Dit zou zonder fans op zo'n 350W per radiator uitkomen bij de temperaturen 35/30/20 en met DBE op 1050W (Deze forumpost heeft me gewezen op de Excel sheet van Jaga waarmee ik dit makkelijk kon opzoeken). Het warmteverlies van de woonkamer/keuken bij 3 graden buiten is uitgerekend op 2000W, dus de radiatoren zouden meer dan genoeg vermogen bieden op zeer lage temperaturen voor een installatie zonder vloerverwarming.

Voor de fans heb ik gewoon de aanbeveling gevolgd op de Heatbooster website, 7x Arctic P14 PWM PST per radiator. Deze zijn weliswaar 14 cm in plaats van 20, maar 20cm Noctua fans zouden het een dure grap maken. Wellicht ga ik dit nog doen voor een derde Jaga radiator die het dichtste bij ons staat en dus stiller moet zijn.
Radiator in de uitbouw
[Afbeelding][Afbeelding]
Radiator in de diner
[Afbeelding][Afbeelding]
Voeding
In tegenstelling tot bij de radiator in de uitbouw was hier geen stopcontact voor handen of een manier om dit makkelijk aan te leggen. Een enigszins ingewikkelde constructie met PoE+ om de heatbooster te voeden bood een uitkomst. Ik moest toch een buis aanleggen voor een coaxkabel naar de woonkamer (zucht :'( ), dus een netwerkkabel kon daar nog wel bij. Een ethernetkabel is wat makkelijker om aan te leggen naar de radiator dan een stroomkabel. Tevens kun je een (solid copper) ethernetkabel gewoon een beetje wegstoppen achter een verwarmingsbuis zonder je al te veel zorgen te maken over de veiligheid hier van of over regels en wetgeving. Laag voltage DC is hier niet onderhevig aan de strenge regels die gelden voor 240V AC.

Hoewel het gebruik van PoE+ veel duurder is qua componenten dan een DIY oplossing die speakerkabel gebruikt wilde ik graag kant en klare consumentenproducten gebruiken om eventuele reparaties in de toekomst niet afhankelijk te maken van mij. Zie hieronder het systeem wat we naar tevredenheid gebruiken voor de heatbooster in de tweede radiator. De componenten zijn een PoE+ (802.3at/af) injector en een PoE+ naar 12v splitter.

Dit levert wel iets meer rommel op bij de radiator.. maar dat is gelukkig niet zichtbaar als de kap er op zit.

[Afbeelding][Afbeelding]

Als er iemand suggesties heeft voor een elegantere manier om 12v voeding te verzorgen bij meerdere radiatoren zonder stopcontact, dan houd ik mij aanbevolen. Mijn ouders zijn bezig een geheel nieuw CV systeem aan te leggen met Jaga radiatoren en hebben nog geen goede oplossing gevonden om alle benodigde heatboosters te voeden. Aangezien ze ook leidingen moeten aanleggen is het het makkelijkste om kabels met de leidingen mee te trekken. Maar verder dan dat ben ik nog niet gekomen..
Geluid
Het geluid dat dit maakt is heel acceptabel, al zijn er zoals verwacht bepaalde snelheden die resonantie veroorzaken. Ik heb bij de tweede zelfbouw DBE veel aandacht besteed aan demping, maar het mocht niet baten. Een bepaalde fan snelheid veroorzaakt een geluid wat met huilende wind kan worden vergeleken. De bron lijkt de gehele breedte van de radiator te zijn. De vinnen aanraken met je hand maakt niets uit. Er is geen manier om het geluid tegen te gaan anders dan de fans 5% sneller of langzamer te zetten.

Als gevolg van de resonantie is het gebruik van de vaste snelheden in de Heabooster opties niet optioneel. Dit maakt de radiator veel stiller, maar is nog niet perfect. Er ontbreken nog opties om het pendelen tussen de stappen te voorkomen. Dit komt af en toe voor waardoor je het volgende hoort: [fluit]...[fluit]...[fluit]. Immers, de stilstaan op de snelheid die resonantie veroorzaakt wordt voorkomen. Maar de fans moeten er nog voorbij om naar de volgende snellere stap te gaan.

Hopelijk wordt dit in de toekomst nog opgelost. Het liefste zou ik een oplossing zien die ook gelijk de granularity van de fansnelheid zo veel mogelijk behoudt terwijl resonantiesnelheden voorkomen kunnen worden.
Conclusie
We zijn zeer tevreden met de verwarming nu en kijken er nauwelijks meer naar om. Er zijn nog verbeterpunten, maar dit is vooral als je er op let.
Mooie setup en bedankt voor de heldere fotos!
De PoE oplossing had ik nog niet overwogen. Dat zou voor ons ook een nette oplossing zijn.

Een beetje offtopic vraag: Welke aansluitset(s) heb je gebruikt om de Jaga's te aan te sluiten op de leidingen die langs de muur lopen? Vrijwel alle voorbeelden van Jaga gaan uit van CV leidingen die uit de vloer of uit de wand komen. Maar bij ons lopen ze ook langs de wand. Ik heb al heel veel gegoogled, maar kom er maar niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Laatst online: 22-01 09:55
ErikKo schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:04:
[...]

Een beetje offtopic vraag: Welke aansluitset(s) heb je gebruikt om de Jaga's te aan te sluiten op de leidingen die langs de muur lopen? Vrijwel alle voorbeelden van Jaga gaan uit van CV leidingen die uit de vloer of uit de wand komen. Maar bij ons lopen ze ook langs de wand. Ik heb al heel veel gegoogled, maar kom er maar niet uit.
Ik ben toevallig ook bezig met Jaga's wat loijkt op jouw off topic verhaal.
Ik heb uit onderstaande inspiratie kunnen putten.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218612

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun95
Ik wilde nog eventjes apart van mijn post hierboven een aanvulling en suggesties geven voor het ontwijken van resonantie snelheden. Maar voordat ik begin wil ik wel even highlighten dat Heatbooster in z'n huidige staat ook een goed product is. Ik wil vooral het feit dat @Bazz0847 op Tweakers actief is gebruiken om mee te helpen denken over hoe heatbooster zo goed mogelijk te laten werken.

Ik identificeer de volgende issues bij ons:

1. Pendelen
In mijn geval geven de ranges tussen de 22%-32% en 54%-64% geven resonantie. De optie met vaste snelheden lossen dit deels op, al horen we af en toe steeds kort fluiten achter elkaar als de fan snelheid die uitgerekend is gebaseerd op de curve rond de 30% blijft hangen en er steeds even onder of boven komt. Dan pendelt de fansnelheid heen en weer over een resonantie snelheid.

2. Granularity
De vaste snelheden zijn wel in de juiste richting, maar ik vind het is wel wat jammer om die hoge nauwkeurigheid die de fan curve instellingen bieden te moeten opgeven om twee kleine ranges te vermijden. De Tweaker in mij werd juist heel blij van de nauwkeurige controle. De huidige oplossing is dus limiterend in de zin dat je nauwkeurige regeling ook kwijtraakt op fansnelheden waar geen resonantie zou optreden. In mijn geval 1%-22%, 32%-54%, 64%-100%

3. Maximale snelheid
Onze warmtepomp verwarmt ook SWW via een driewegklep waardoor er af en toe even niet verwarmd wordt. het SWW wordt tot een veel hogere temperatuur verwarmd dan het CV water. Het lijkt er op dat wanneer de driewegklep weer naar verwarmen switched er een kleine hoeveelheid heet water de CV leidingen in wordt gepompt waardoor de Heatbooster fans naar het hoogste niveau springen. Wanneer de boost mode nog automatisch aanstaat kan dit 100% zijn. Dit geeft best heel veel lawaai plotseling en veroorzaakte wat verwarring bij mijn partner die dacht dat er iets aan de hand was met de warmtepomp.

Waar Shmax geschikt is om de fansnelheid te limiteren, is de boost mode dat niet aangezien deze geen eigen Ts2 heeft. Er is dus geen manier op het moment om te voorkomen dat de fans sneller draaien dan bijvoorbeeld 60% tijdens de automatische boost modus.

Hoe belangrijk zijn deze issues?
Van de bovenstaande potentiële issues verwacht ik dat issue 1 de enige is die zal worden ervaren door een bredere groep gebruikers. Issue 2 zal enige invloed hebben op de efficiëntie van systemen die vaste snelheden gebruiken, maar waarschijnlijk vrij weinig. Issue 3 is vrij relevant voor mensen die een efficiënte en kostenefficiënte set-up hebben met een SWW vat. In Engeland zijn dit er veel, maar in Nederland komt dit denk ik minder voor. Toch zou ik het iets meer relevantie geven omdat het wel een duurzame set-up is die vooral zou moeten worden aangemoedigd en dus het liefst ook goed wordt ondersteund.

Oplossing
Er rekening mee houdende dat @Bazz0847 geen verzameling aan random features wil toevoegen, wat ik helemaal begrijp, zat ik na te denken over één oplossing die de bovenstaande oplossing moet kunnen bieden.

De issues kunnen worden samengevat als snelheden gebaseerd op een geoptimaliseerde regelcurve die problemen geven welke niet kunnen worden voorkomen zonder de regelcurve zelf te herconfigureren met minder optimale parameters.

Een oplossing voor dit probleem zou specifieke snelheden (en ranges aan snelheden) kunnen voorkomen zonder dat de regelcurve hiervoor minder optimaal wordt.

Het is logisch om het snelheidspercentage na de berekening van de regelcurve te pakken en deze aan te passen wanneer het binnen bepaalde ranges valt. Vergelijkbaar met de huidige vaste snelheden implementatie, met als verschil dat de ranges aan te passen moeten zijn en dat de snelheid die hier in plaats van wordt gebruikt minder belangrijk is.

Ik zat te denken, is de "print specifieke pagina's" notatie. Die is makkelijk te begrijpen en bekend bij end-users, en makkelijk te parsen. De percentages die niet toegestaan zijn zouden er dan als volgt uitzien: 22-32, 54-64, 70-100. 70-100 betekent effectief dat de fans nooit sneller draaien dan 70% De optie zou dan kunnen zijn: "de volgende standen zijn niet toegestaan". Dit zou geavanceerde gebruikers gelijkt een manier geven om de fansnelheid te limiteren tot een bepaald percentage. Om pendelen te voorkomen zijn er meerdere opties, maar het makkelijkste is waarschijnlijk om een bepaalde factor te kiezen die de threshold vormt.

Als deze factor 0.2 zou zijn en de range die ontweken moet worden is tussen 40% en 50%, dan is de range 10 procentpunten. met 0.2 * 10 procentpunten = 2 procentpunten. Dus als de doelsnelheid stijgt en boven de 40% komt blijft de daadwerkelijke snelheid 40%. Pas als de doelsnelheid 50% - 2 procentpunten = 48% wordt stijgt de daadwerkelijke snelheid naar 50%. Door niet het middenpunt tussen 40% en 50% te kiezen wordt pendelen voorkomen.

Het aanpassen van de interface is ook een mogelijkheid en kan breaking changes voorkomen. Ik kan me hierbij het volgende voorstellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozot_5i291ojtPdZcM4CrQhcl4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ckigt379bCPR2QF8MkbfbXnN.png?f=user_large

Ter vergelijking, hier is de huidige interface:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86WLaAQ0iDbXo7Ol36pyX7d68dc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E4bkiUXqDJlCipTLsk6uD3AN.png?f=user_large

De optionele snelheid aan de rechterkant kan ook worden weggelaten, maar op deze manier zouden de waarden van de huidige interface zouden kunnen worden overgezet in de nieuwe interface na een update zodat de gebruikers die de vaste snelheden al hebben aanstaan geen hinder ondervinden van de update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teun95
[...]

De PoE oplossing had ik nog niet overwogen. Dat zou voor ons ook een nette oplossing zijn.

Ik vond de officiele aansluitsets van Jaga erg duur, dus heb er niet verder naar gekeken. Ik heb met wat met de leidingen gepuzzeld tot een standaard haakse aansluitset paste. Ik vond het resultaat wel okay, dus dit hebben we voor alle radiatoren gebruikt. Dit is de set die ik gebruikt heb (Engelse winkel omdat dit voor ons lokaal is, niet om een bijzondere reden.)

Om de benodigde 6cm afstand te creëren tussen de warmtewisselaar en de radiatorknop heb ik een verlengd aansluitstuk gebruikt ipv die bijgeleverd zat bij de set. (De afbeelding op de webshop is wat verwarrend omdat de moer en knelfitting ring op de kant zitten gedraaid wat in de radiator gaat.) Dit verlengstuk heb ik eerst op de radiator gemonteerd en vervolgens met een pijpensnijder wat ingekort om exact op 6cm te zitten bij de knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbX-eaqEzVVXzreS3RC9l5jrpK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKhJaTVi8M984RcwFjF1Y51p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_wKwTgKuuAHWk_rWpLrd70CsiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mteDCxsAN6jCXfNUh7yqEt78.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFQHkYxkPCWy7CWDKBBAMvl3O-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iduaV9Dl7g26hqkb1DblDQCe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5W2kSOlCLcK_PiZeY1bwYxPoGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCrtAo0foOM5uAthTbwU74px.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdsJ2UtlEv-wWMRB-9Pir3fxMZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NIbWV6BPya6iUElilAdxeZw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhwMuW5RBOLQDj5Y1IUsifxj1vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPAvTdiMKBhdvx3VRpmTCo0C.jpg?f=fotoalbum_tile

De knop zit precies waar die hoort gebaseerd gebaseerd op het design. Het enige wat ik de volgende keer anders zou doen is drukonafhankelijke radiatorkranen gebruiken in plaats van standaard radiatorkranen. Boven is de Heimeier Eclipse 3000 gebruikt, die zou ik beneden het liefst ook hebben. Maar dat verandert niet zo veel aan het leidingwerk wat er nu ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 01-06 21:23
[...]

Er is / komt ook een nieuw model; de EcoReviva. Ik heb via Jaga België de folder gekregen, hij staat ook op de Duitse website. Mogelijk handig als extra optie.

[ Voor 4% gewijzigd door wheli op 18-12-2023 17:39 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

wheli schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:37:
[...]

Er is / komt ook een nieuw model; de EcoReviva. Ik heb via Jaga België de folder gekregen, hij staat ook op de Duitse website. Mogelijk handig als extra optie.
OT: best een raar product. Zo te zien lijkt het idee dat het min of meer een "Drop-in-replacement" is voor huizen waar de leidingen inderdaad gewoon langs de muur lopen. Maar vervolgens tonen ze wel een stopcontact precies op het goeie plekje voor de DBE :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart352
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-05 23:08
Het lijkt erop dat dit model alleen een opening voor de warme lucht aan de voorzijde ipv aan de bovenzijde heeft. Hierdoor is dit model veel beter geschikt voor plaatsing in een nis of direct onder een diepe vensterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Bart352 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:29:
Het lijkt erop dat dit model alleen een opening voor de warme lucht aan de voorzijde ipv aan de bovenzijde heeft. Hierdoor is dit model veel beter geschikt voor plaatsing in een nis of direct onder een diepe vensterbank.
Er zijn twee opties mogelijk, zowel voorzijde voor nissen als bovenzijde zoals de Strada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Aardedraadje schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:53:
[...]

OT: best een raar product. Zo te zien lijkt het idee dat het min of meer een "Drop-in-replacement" is voor huizen waar de leidingen inderdaad gewoon langs de muur lopen. Maar vervolgens tonen ze wel een stopcontact precies op het goeie plekje voor de DBE :')
Het schijnt voor de renovatiemarkt in DE ontwikkeld te zijn. Inderdaad is dat stopcontact erg convenient.
Je schijnt ook een optioneel U profiel te kunnen laten maken (maatwerk), ik weet niet precies waar die dan komt, zodat je denk ik de leidingen ergens anders heen kan leiden?
We zijn nog in gesprek met Jaga.

[ Voor 17% gewijzigd door wheli op 18-12-2023 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:51
teun95 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:39:
Ik wilde nog eventjes apart van mijn post hierboven een aanvulling en suggesties geven voor het ontwijken van resonantie snelheden. Maar voordat ik begin wil ik wel even highlighten dat Heatbooster in z'n huidige staat ook een goed product is. Ik wil vooral het feit dat @Bazz0847 op Tweakers actief is gebruiken om mee te helpen denken over hoe heatbooster zo goed mogelijk te laten werken.

Ik identificeer de volgende issues bij ons:

1. Pendelen
In mijn geval geven de ranges tussen de 22%-32% en 54%-64% geven resonantie. De optie met vaste snelheden lossen dit deels op, al horen we af en toe steeds kort fluiten achter elkaar als de fan snelheid die uitgerekend is gebaseerd op de curve rond de 30% blijft hangen en er steeds even onder of boven komt. Dan pendelt de fansnelheid heen en weer over een resonantie snelheid.

2. Granularity
De vaste snelheden zijn wel in de juiste richting, maar ik vind het is wel wat jammer om die hoge nauwkeurigheid die de fan curve instellingen bieden te moeten opgeven om twee kleine ranges te vermijden. De Tweaker in mij werd juist heel blij van de nauwkeurige controle. De huidige oplossing is dus limiterend in de zin dat je nauwkeurige regeling ook kwijtraakt op fansnelheden waar geen resonantie zou optreden. In mijn geval 1%-22%, 32%-54%, 64%-100%

3. Maximale snelheid
Onze warmtepomp verwarmt ook SWW via een driewegklep waardoor er af en toe even niet verwarmd wordt. het SWW wordt tot een veel hogere temperatuur verwarmd dan het CV water. Het lijkt er op dat wanneer de driewegklep weer naar verwarmen switched er een kleine hoeveelheid heet water de CV leidingen in wordt gepompt waardoor de Heatbooster fans naar het hoogste niveau springen. Wanneer de boost mode nog automatisch aanstaat kan dit 100% zijn. Dit geeft best heel veel lawaai plotseling en veroorzaakte wat verwarring bij mijn partner die dacht dat er iets aan de hand was met de warmtepomp.

Waar Shmax geschikt is om de fansnelheid te limiteren, is de boost mode dat niet aangezien deze geen eigen Ts2 heeft. Er is dus geen manier op het moment om te voorkomen dat de fans sneller draaien dan bijvoorbeeld 60% tijdens de automatische boost modus.

Hoe belangrijk zijn deze issues?
Van de bovenstaande potentiële issues verwacht ik dat issue 1 de enige is die zal worden ervaren door een bredere groep gebruikers. Issue 2 zal enige invloed hebben op de efficiëntie van systemen die vaste snelheden gebruiken, maar waarschijnlijk vrij weinig. Issue 3 is vrij relevant voor mensen die een efficiënte en kostenefficiënte set-up hebben met een SWW vat. In Engeland zijn dit er veel, maar in Nederland komt dit denk ik minder voor. Toch zou ik het iets meer relevantie geven omdat het wel een duurzame set-up is die vooral zou moeten worden aangemoedigd en dus het liefst ook goed wordt ondersteund.

Oplossing
Er rekening mee houdende dat @Bazz0847 geen verzameling aan random features wil toevoegen, wat ik helemaal begrijp, zat ik na te denken over één oplossing die de bovenstaande oplossing moet kunnen bieden.

De issues kunnen worden samengevat als snelheden gebaseerd op een geoptimaliseerde regelcurve die problemen geven welke niet kunnen worden voorkomen zonder de regelcurve zelf te herconfigureren met minder optimale parameters.

Een oplossing voor dit probleem zou specifieke snelheden (en ranges aan snelheden) kunnen voorkomen zonder dat de regelcurve hiervoor minder optimaal wordt.

Het is logisch om het snelheidspercentage na de berekening van de regelcurve te pakken en deze aan te passen wanneer het binnen bepaalde ranges valt. Vergelijkbaar met de huidige vaste snelheden implementatie, met als verschil dat de ranges aan te passen moeten zijn en dat de snelheid die hier in plaats van wordt gebruikt minder belangrijk is.

Ik zat te denken, is de "print specifieke pagina's" notatie. Die is makkelijk te begrijpen en bekend bij end-users, en makkelijk te parsen. De percentages die niet toegestaan zijn zouden er dan als volgt uitzien: 22-32, 54-64, 70-100. 70-100 betekent effectief dat de fans nooit sneller draaien dan 70% De optie zou dan kunnen zijn: "de volgende standen zijn niet toegestaan". Dit zou geavanceerde gebruikers gelijkt een manier geven om de fansnelheid te limiteren tot een bepaald percentage. Om pendelen te voorkomen zijn er meerdere opties, maar het makkelijkste is waarschijnlijk om een bepaalde factor te kiezen die de threshold vormt.

Als deze factor 0.2 zou zijn en de range die ontweken moet worden is tussen 40% en 50%, dan is de range 10 procentpunten. met 0.2 * 10 procentpunten = 2 procentpunten. Dus als de doelsnelheid stijgt en boven de 40% komt blijft de daadwerkelijke snelheid 40%. Pas als de doelsnelheid 50% - 2 procentpunten = 48% wordt stijgt de daadwerkelijke snelheid naar 50%. Door niet het middenpunt tussen 40% en 50% te kiezen wordt pendelen voorkomen.

Het aanpassen van de interface is ook een mogelijkheid en kan breaking changes voorkomen. Ik kan me hierbij het volgende voorstellen:
[Afbeelding]

Ter vergelijking, hier is de huidige interface:
[Afbeelding]

De optionele snelheid aan de rechterkant kan ook worden weggelaten, maar op deze manier zouden de waarden van de huidige interface zouden kunnen worden overgezet in de nieuwe interface na een update zodat de gebruikers die de vaste snelheden al hebben aanstaan geen hinder ondervinden van de update.
Thanks voor je feedback! Goede ideeën, maar ik wil het systeem niet complexer maken dan nodig, en het is op het moment al ontzettend uitgebreid. De door jou voorgestelde feature ("snelheden vermijden") maakt het mijns inziens minder inzichtelijk dan de huidige oplossing ("vaste snelheden gebruiken"). Het huidige systeem werkt mijns inziens goed en biedt genoeg flexibiliteit om toch een goed dynamisch bereik te kunnen realiseren, dus ik ga deze functie even laten zoals hij is. Ik waardeer het wel enorm dat je zo actief meedenkt!

Betreft het pendelen: ik denk dat het door jou bedoelde gedrag gefixt is in de volgende update! :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bazz0847
Kleine update: op veler verzoek kun je vanaf heden ook sensor verlengkabels meebestellen! De verlengkabel heeft 2 meter lengte, en gebruikt dezelfde witte dunne draad als de sensoren zelf, dus hoge WAF :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
Er is weer een kleine firmware update :)

v2.4.7:
- improvement: sending fan-speed-ref via MQTT automatically enables manual control mode
- improvement: reduced pendulating between speeds when using fixed fan speed function (@teun95 ;))

Te installeren via de automatische online update, of via een download van https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 21:22
Ik heb net een Quatt pomp aangeschaft en wil enkele Jaga radiatoren gaan heatboosteren. Ik vind een beetje knutselen niet erg, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb wel al een HA Green besteld om met Home Assistant te gaan werken.

Hoe ga ik nu aan de slag met Heatbooster?

- wat moet ik uitzoeken voordat ik heatbooster ga bestellen? (Afstand tot stopcontact, nog andere zaken?)
- ik zag de boodschappenlijst op SDR, maar zelfs daar kwam ik niet helemaal uit. Is er een soort bestelhulp zodat ik de juiste dingen bestel en in t juiste aantal?
- ik begrijp dat ik fans los moeten kopen? Ik lees dat de Arctics worden aanbevolen. Waar kan ik die kopen?
- qua afmetingen heb ik hier boven gelezen dat ik 14cms koop voor Jaga type 11 en 15cm voor Jaga type 16 (dit zijn de enige twee types die ik in gebruik heb). Klopt dit?
- hoe bepaal ik hoeveel fans ik nodig heb?
- nog andere zaken die ik moet weten?

Ik vind spelen met de software wel leuk, maar ben niet superhandig met knutselen. Is er ergens een handleiding hoe ik dit in elkaar zet tzt?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• damiii
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:27:
Ik heb net een Quatt pomp aangeschaft en wil enkele Jaga radiatoren gaan heatboosteren. Ik vind een beetje knutselen niet erg, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb wel al een HA Green besteld om met Home Assistant te gaan werken.

- wat moet ik uitzoeken voordat ik heatbooster ga bestellen? (Afstand tot stopcontact, nog andere zaken?)
- ik zag de boodschappenlijst op SDR, maar zelfs daar kwam ik niet helemaal uit. Is er een soort bestelhulp zodat ik de juiste dingen bestel en in t juiste aantal?
- ik begrijp dat ik fans los moeten kopen? Ik lees dat de Arctics worden aanbevolen. Waar kan ik die kopen?
- qua afmetingen heb ik hier boven gelezen dat ik 14cms koop voor Jaga type 11 en 15cm voor Jaga type 16 (dit zijn de enige twee types die ik in gebruik heb). Klopt dit?

Ik vind spelen met de software wel leuk, maar ben niet superhandig met knutselen. Is er ergens een handleiding hoe ik dit in elkaar zet tzt?
Aantal fans hangt vooral af hoe groot je radiator is, en hoeveel warmte je wilt afvoeren van de radiator de kamer in. Ik ben van plan een standaard radiator te boosten, hieronder foto’s waarom men de artic pst fans aanraadt, deze hebben een ingebouwde splitter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6clEKJ61UglKm_Bg_BtAP9OVYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJGJuTtCpoJJukY6vwODrmnV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiii
  • Niet online
Ik heb ze zelf gewoon bij Amazon gekocht trouwens.

• RealCato
damiii schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:32:
[...]

Aantal fans hangt vooral af hoe groot je radiator is, en hoeveel warmte je wilt afvoeren van de radiator de kamer in. Ik ben van plan een standaard radiator te boosten, hieronder foto’s waarom men de artic pst fans aanraadt, deze hebben een ingebouwde splitter.

[Afbeelding]
Ah, nice. Makkelijke keuze dan.

En maximaal aantal fan is gewoon lengte van de radiator gedeeld door afmetingen van de fan?

Ik zal vanavond even kijken hoe een Jaga radiator van binnen uitziet.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:27:

Uitzoeken: stopcontact in de buurt van de Jaga is wel handig idd, anders een verlengsnoer oid. Bekijk ook even wat handige plekken zijn voor de temperatuursensoren (op leiding in en leiding uit) en de omgevingstemperatuursensor (ergens buiten de Jaga) in verhouding tot waar je de module plaatst (ergens in de Jaga): dit bepaalt nl of je verlengsnoertjes voor de sensoren nodig hebt.

Boodschappenlijstje: heatboostermodule + adapter + verlengkabeltjes (zie hierboven) + per 4 fans nog 1 fan verlengkabel (zie hieronder).

Fans: Arctics (PWM PST modellen) bevallen de meesten het beste, ze zijn op verschillende websites te verkrijgen, ik heb hier goede ervaringen qua prijs en levering. 5-Packs zijn voordeliger. De breedte van je radiator bepaalt de grootte van de fan, het mooiste is als hij er precies op/in/onder past. De lengte van je radiator bepaalt het aantal fans dat je er op kunt plaatsen (max ca 15 ivm module).

Knutselen: als het om convectoren gaat kun je de fans gewoon met tiewraps aan elkaar koppelen en het geheel op de convector zelf leggen, met hier en daar wat dempend materiaal er onder. Dat is stevig genoeg. Onder een radiator (zelf geen ervaring mee) lijkt het handiger om ze met twee profielen aan elkaar te maken, maar daar zijn op dit forum voldoende voorbeelden van, er is echter nog geen bouwtekening :)

Overigens is HA niet noodzakelijk om de heatboosters te gebruiken, wel leuk.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:43
Bazz0847 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:22:
Er is weer een kleine firmware update :)

v2.4.7:
- improvement: sending fan-speed-ref via MQTT automatically enables manual control mode
- improvement: reduced pendulating between speeds when using fixed fan speed function (@teun95 ;))

Te installeren via de automatische online update, of via een download van https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
De automatische online update werkt super!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb nog een listig bugje gevonden die ervoor zorgde dat er geen MQTT updates meer gepushed werden als je een keer via de webapp had gechecked of er online updates waren, terwijl er geen updates zijn. Is nu gefixt :)

v2.4.8:
- bugfix: stuck in configuration mode after attempting online update while version is already up to date

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 21-12-2023 12:36 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Bazz0847 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:35:
Ik heb nog een listig bugje gevonden die ervoor zorgde dat er geen MQTT updates meer gepushed werden als je een keer via de webapp had gechecked of er online updates waren, terwijl er geen updates zijn. Is nu gefixt :)

v2.4.8:
- bugfix: stuck in configuration mode after attempting online update while version is already up to date

Is dat dezelfde bug die ik merkte na een "check zonder nieuwe update" dat de hele Heatbooster in een soort standby bleef hangen en de fans uit bleven terwijl er wel temp data zichtbaar was in de webapp?
Merkte op een gegeven moment dat de fans niet draaiden maar dat was volgens mij 2 updates geleden, heb de module gereboot en het is verder niet meer voorgekomen.
Daait hier als "Smart Home - zelfstandig"
(Slechts 1x voorgekomen, verder straal vergeten dit nogmaals te reproduceren en te rapporteren als mogelijke bug...)

• Bazz0847
Yep, dat is hem inderdaad.

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Wanneer is de slave-modus eigenlijk zinvol? Indien de betreffende radiatoren dicht bij elkaar zitten?

Ik heb hier bv een woonkamer met daar drie wandconvectoren met heatboosters en een convectorput met heatbooster. De verstgelegen wandconvector ligt ca 10 meter van de convectorput af, met daartussen nog de twee andere wandconvectoren. In een andere woonkamer staan twee vrij lange wandconvectoren met heatboosters in een hoekopstelling, vrij dicht naast elkaar.

Heeft het dan zin om de convectoren in iedere afzonderlijke kamer te slaven? Of is dat alleen zinvol als de in- en uitgaande watertemperaturen vergelijkbaar zijn voor iedere convector?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

• RealCato
Cella schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:07:
[...]

Uitzoeken: stopcontact in de buurt van de Jaga is wel handig idd, anders een verlengsnoer oid. Bekijk ook even wat handige plekken zijn voor de temperatuursensoren (op leiding in en leiding uit) en de omgevingstemperatuursensor (ergens buiten de Jaga) in verhouding tot waar je de module plaatst (ergens in de Jaga): dit bepaalt nl of je verlengsnoertjes voor de sensoren nodig hebt.

Boodschappenlijstje: heatboostermodule + adapter + verlengkabeltjes (zie hierboven) + per 4 fans nog 1 fan verlengkabel (zie hieronder).

Fans: Arctics (PWM PST modellen) bevallen de meesten het beste, ze zijn op verschillende websites te verkrijgen, ik heb hier goede ervaringen qua prijs en levering. 5-Packs zijn voordeliger. De breedte van je radiator bepaalt de grootte van de fan, het mooiste is als hij er precies op/in/onder past. De lengte van je radiator bepaalt het aantal fans dat je er op kunt plaatsen (max ca 15 ivm module).

Knutselen: als het om convectoren gaat kun je de fans gewoon met tiewraps aan elkaar koppelen en het geheel op de convector zelf leggen, met hier en daar wat dempend materiaal er onder. Dat is stevig genoeg. Onder een radiator (zelf geen ervaring mee) lijkt het handiger om ze met twee profielen aan elkaar te maken, maar daar zijn op dit forum voldoende voorbeelden van, er is echter nog geen bouwtekening :)

Overigens is HA niet noodzakelijk om de heatboosters te gebruiken, wel leuk.
Thanks! Ik ga vanavond mijn boodschappenlijst samenstellen.

Het betreft idd convectoren (Jaga strada) van type 11 en 16. Ik begrijp dat ik voor de 11 uit kan met 14 cm fans en dan kantelen. En voor de 16 dan met 15cm fans. In eerste instantie ga ik t op de 3 radiatoren zetten die t t hardste nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk81
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Met alle tips & trucs op het forum is Deel 1 van het project gelukt. Radiator in de keuken heeft nu 15 fans. Super stil en mooi kunnen wegwerken. Wat een verschil met de speedcomforts die er onder zaten. Nu nog een mooie oplossing maken voor de verticale radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZz4y2_bvZmBB9oMS2I4Okmc_6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KJGm3jZIJx82T79RoIWdxQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUi_J7Xm_auKS0DUta0Rk2k4g-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmNC1h1N7BMnvmAZ9Qjd12rl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Luuk81 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:45:
Met alle tips & trucs op het forum is Deel 1 van het project gelukt. Radiator in de keuken heeft nu 15 fans. Super stil en mooi kunnen wegwerken. Wat een verschil met de speedcomforts die er onder zaten. Nu nog een mooie oplossing maken voor de verticale radiator.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook zou ik voor de speedcomforts alleen de (lage) materiaalwaarde moeten betalen,
ik wil ze niet (horen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Cella schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:39:
Wanneer is de slave-modus eigenlijk zinvol? Indien de betreffende radiatoren dicht bij elkaar zitten?

Ik heb hier bv een woonkamer met daar drie wandconvectoren met heatboosters en een convectorput met heatbooster. De verstgelegen wandconvector ligt ca 10 meter van de convectorput af, met daartussen nog de twee andere wandconvectoren. In een andere woonkamer staan twee vrij lange wandconvectoren met heatboosters in een hoekopstelling, vrij dicht naast elkaar.

Heeft het dan zin om de convectoren in iedere afzonderlijke kamer te slaven? Of is dat alleen zinvol als de in- en uitgaande watertemperaturen vergelijkbaar zijn voor iedere convector?
Voorbeeld wanneer het zin heeft is een 3 meter radiator met 30 fans. Dan heb je 2 modules nodig, waarbij module 1 de temperaturen meet en module 2 de instellingen van module 1 kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net!
Hoe heb je ze bevestigd aan de radiator? Ook met tie wraps?
Ik vind je verstevigingen ook mooi gedaan, zonder zie je de L profielen echt makkelijk buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk81
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Church of Noise schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:54:
[...]

Net!
Hoe heb je ze bevestigd aan de radiator? Ook met tie wraps?
Ik vind je verstevigingen ook mooi gedaan, zonder zie je de L profielen echt makkelijk buigen.
Inderdaad met tiewraps vastgemaakt. Nu zijn ze mooi stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie sokken! En de fans ook :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Hier ook weer een radiator voorzien van 9 ventilatoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKyyQwmLNxAD4zF4JZsc8YUAx0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx0pXwooMqrgj0wKb1CKane2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDSiVJx1K70WwBJ_hZXM95W9k7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blwynOxSmUXqvP7YqI758nD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MJ0xc-OW_TY-EOe_mNE3oT3MKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bVFyv4CC8lZnsh7WruYkO3n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@minicraft dat is ook echt knap gemaakt - zelf de openingen en gaten voor de bevestiging gemaakt?

Ongerelateerd: ik was wat met automatisaties aan't spelen geweest in Home Assistant en had een foutje gemaakt waardoor de fans op een avond deze week niet in werking waren wanneer de badkamer opwarmde. M'n vriendin had het duidelijk opgemerkt en wilde het zo snel mogelijk opgelost hebben.
Ik kan me moeilijk een duidelijkere 'end user feedback' voorstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 12:44
minicraft schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:41:
Hier ook weer een radiator voorzien van 9 ventilatoren

[Afbeelding]

[Afbeelding]

...
Die is erg netjes gemaakt. Is die gewoon van hout of heb je metaal laten buigen of zo gekocht?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
sweetdude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:22:
[...]

Die is erg netjes gemaakt. Is die gewoon van hout of heb je metaal laten buigen of zo gekocht?
Ik laat ijzer op maat buigen en de gaten worden er met watersnijden in gemaakt
de kopse kanten maak ik met hout dicht
ook zitten er op 2 plaatsen hout waar een draadeind door kan om de boel op te hangen
de gaten voor de bevestiging van de ventilatoren moeten wel aan beide kanten uitgefreesd anders is het metaal te dik voor de anti-trillingsbevestiging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9B_fbxVuknR2DrXN3toHtgwDVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BpiqPCpsbOzTxC9Kj72IhQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl1465PE-x-ce1mC825-PfbsFww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7UFrTGxZe15fpT78tjich4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9UiiuZoRHy_NK9k4X6mhj38gug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExlxkUOH5v4ynj3ZhANPqhoF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:25
minicraft schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:13:
[...]

Ik laat ijzer op maat buigen en de gaten worden er met watersnijden in gemaakt
de kopse kanten maak ik met hout dicht
ook zitten er op 2 plaatsen hout waar een draadeind door kan om de boel op te hangen
de gaten voor de bevestiging van de ventilatoren moeten wel aan beide kanten uitgefreesd anders is het metaal te dik voor de anti-trillingsbevestiging

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, en slim met dat draadeind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27
Ik heb nu een heatbooster draaien met 10 x een arctic p8 pwn pst. Hier ga ik er 15 van maken (heb de 3A voeding gekocht)

Mijn radiator is alleen 280cm breed en eigenlijk is 15 dus wat aan de lage kant. Is 15 echt de max of kan ik er 20 aansturen mits ik niet over bijvoorbeeld 75% vermogen ga.

Draait nu een aantal dagen en ik zie de fans eigenlijk nooit boven de 50% draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:06
Tribunus schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:31:
Ik heb nu een heatbooster draaien met 10 x een arctic p8 pwn pst. Hier ga ik er 15 van maken (heb de 3A voeding gekocht)

Mijn radiator is alleen 280cm breed en eigenlijk is 15 dus wat aan de lage kant. Is 15 echt de max of kan ik er 20 aansturen mits ik niet over bijvoorbeeld 75% vermogen ga.

Draait nu een aantal dagen en ik zie de fans eigenlijk nooit boven de 50% draaien
Ik heb ook m'n radiatoren van links tot rechts gevuld aan de onderkant van m'n radiatoren. (sommige zelfs met Noctua ventilatoren). Je hoort ze niet maar voelt een stevige wind boven de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Whiskey48 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb ook m'n radiatoren van links tot rechts gevuld aan de onderkant van m'n radiatoren. (sommige zelfs met Noctua ventilatoren). Je hoort ze niet maar voelt een stevige wind boven de radiatoren.
Maar hoeveel ventilatoren gebruik jij dan? Ik zie niet vaak een radiator die zo breed is als 280cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:06
Tribunus schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:25:
[...]

Maar hoeveel ventilatoren gebruik jij dan? Ik zie niet vaak een radiator die zo breed is als 280cm
Ah nee niet zo breed nee. M'n breedste is 16x een 80mm, dus 128cm maar.

Maargoed, je kan ze zo lang maken als je wilt? Even op het wattage letten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Of er 35 steken (mooi vol) en dan 2 HeatBoosters om te sturen, waarvan 1 als slave? (ik dacht hierboven ervaringen met 17-18 zonder problemen te hebben gelezen).

Haal je meteen het maximum uit je radiator, en zorg je voor lagere retour-temperatuur, wat dan weer goed is voor het condenseren en dus je ketelrendement.
iets duurder in initiële aanschaf dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Church of Noise schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:44:
Of er 35 steken (mooi vol) en dan 2 HeatBoosters om te sturen, waarvan 1 als slave? (ik dacht hierboven ervaringen met 17-18 zonder problemen te hebben gelezen).

Haal je meteen het maximum uit je radiator, en zorg je voor lagere retour-temperatuur, wat dan weer goed is voor het condenseren en dus je ketelrendement.
iets duurder in initiële aanschaf dat wel :)
Iets te duur voor mij, vandaar dat ik de max aan ventilatoren wil proberen. Maar ik probeer er gewoon 20, kan ze altijd nog weer loshalen.

Maakt het overigens een groot verschil als je niet je hele radiator volledig “bedekt”? Ik neem aan dat ook met iets tussenruimte het een gewenst effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 12:18
Tribunus schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:22:
Maakt het overigens een groot verschil als je niet je hele radiator volledig “bedekt”? Ik neem aan dat ook met iets tussenruimte het een gewenst effect heeft.
Voornaamste is debiet door de convector. Hoe meer hoe beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]Tribunus schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:31:

[/quote

Ik heb een set van 18 Arctic p12 pwm pst bij mijn dochter op een convector gemaakt en dat werkt prima. Dat is al in de buurt van de 20😏.
Wel met een adapter van 3a natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:29
Tribunus schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:31:

Wanneer je naar de specs kijkt op https://www.arctic.de/en/P8-PWM-PST/ACFAN00150A dan zie je dat het verbruik (max) 0.09 A is bij 12VDC.
Met een adapter van 3A zou je qua verbruik met 20 P8-PMW-PST fans ruim binnen het max verbruik zitten.

Ik zou adapters in het algemeen niet willen uitdagen door ze tot het randje te belasten, ondanks dat ik verwacht dat de adapters wellicht nog wat marge boven de specs zullen hebben.
Met een adapter van 2A zou ik het niet proberen.

Aan de andere kant, het volledig volhangen van de radiatoren met ventilatoren moet ook geen doel op zich worden. Ik heb zo het idee dat de stap van 15 naar 20 ventilatoren in de praktijk niet veel meer gaat toevoegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
De 'limiet' van 15 fans komt uit de PWM stuurstroom. Heatbooster ondersteund 75mA en een fan is volgens de specs 5mA per stuk. Je kunt verder als je de non-pwm adapter gebruikt... maar persoonlijk vind ik 3A door 0,16mm² (De standaard diameter van fan bedrading) al erg riant genoeg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:45

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:36:
[...]

Aan de andere kant, het volledig volhangen van de radiatoren met ventilatoren moet ook geen doel op zich worden. Ik heb zo het idee dat de stap van 15 naar 20 ventilatoren in de praktijk niet veel meer gaat toevoegen.
Het is maar 33% meer flow. O-)

Aangezien flow, vermogen is lijkt mij 33% vermogens vermeerdering toch wel aanzienlijk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:01:
[...]

Aangezien flow, vermogen is lijkt mij 33% vermogens vermeerdering toch wel aanzienlijk.
Dat is natuurlijk ook wel zo, maar als ik voor 1 radiator al 2 heatboosters moet hebben en 30 ventilatoren is de terugverdientijd ook wel erg hoog. €125,- aan ventilatoren en 100 euro aan heatbooster (incl adapter etc) wordt wel erg gortig

Vandaar dat ik 20 ventilatoren ga proberen, ze draaien toch nooit op vol vermogen, dus dat zou dan moeten kunnen. Mocht dat niet zo zijn dan verwijder ik er een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ronald schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:45:
De 'limiet' van 15 fans komt uit de PWM stuurstroom. Heatbooster ondersteund 75mA en een fan is volgens de specs 5mA per stuk. Je kunt verder als je de non-pwm adapter gebruikt... maar persoonlijk vind ik 3A door 0,16mm² (De standaard diameter van fan bedrading) al erg riant genoeg.
Loop ik dan kans dat ik de heatbooster overbelast? Of levert deze simpelweg niet meer dan 75mA? Ik zou verwachten dat je dan ook echt niet meer dan 15 kan aansturen maar dat is klaarblijkelijk niet zo, aangezien anderen hier meer dan 15 gebruiken?

Uiteraard wil ik niet dat de heatbooster stuk gaat, dan doe ik het wel met 15 ventilatoren en dat scheelt ook weer de aanschaf van 5 extra fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tribunus schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:56:
[...]

Loop ik dan kans dat ik de heatbooster overbelast? Of levert deze simpelweg niet meer dan 75mA? Ik zou verwachten dat je dan ook echt niet meer dan 15 kan aansturen maar dat is klaarblijkelijk niet zo, aangezien anderen hier meer dan 15 gebruiken?

Uiteraard wil ik niet dat de heatbooster stuk gaat, dan doe ik het wel met 15 ventilatoren en dat scheelt ook weer de aanschaf van 5 extra fans.
Ik draai in overleg met @Bazz0847 2 Heatboosters met 16 Noctua NF-A9's
Hij heeft me destijds ook iets meer detail gegeven, maar dat kan ik niet meer terugvinden, dus dat laat ik even aan hem over ;-)

Het zou misschien een idee zijn om een keer te meten wat diverse fan types echt vragen... maar dat kan wel eens lastiger zijn dan alleen een stroom meter er tussen hangen... Mis ik weer kennis voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Wat ik zo niet kon vinden in dit topic maar waar ik wel benieuwd naar ben is het volgende.
Of de add on ook geschikt is voor de Innova Airleaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:32
Is er trouwens een manier om de heatbooster wifi signaal te verbeteren? Ik merk dat hij vaak onbereikbaar is. De HB zit in een convectorput dus dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. Wifi signaal zelf is niets mis mee aangezien ik overal goede dekking heb in huis. Wellicht mogelijkheid tot aansluiten of tweaken externe antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NetWorker schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:59:
Is er trouwens een manier om de heatbooster wifi signaal te verbeteren? Ik merk dat hij vaak onbereikbaar is. De HB zit in een convectorput dus dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. Wifi signaal zelf is niets mis mee aangezien ik overal goede dekking heb in huis. Wellicht mogelijkheid tot aansluiten of tweaken externe antenne?
Zet je laptop eens op dezelfde plaats als de heatbooster. Is de signaal sterkte nog steeds perfect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:03
NetWorker schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:59:
Mijn convectorbak is afgedekt met gaas. De webpagina vd HB laadt niet, helaas. Gaas eraf en het werkt. Wat wel bijzonder is, is dat mijn home assistent prima alle data ontvangt vd heatbooster, zelfs met gaas. Misschien kun je nog wat manoeuvreren met de HB waardoor het allemaal nog net wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:32
Seafarer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:12:
[...]

Zet je laptop eens op dezelfde plaats als de heatbooster. Is de signaal sterkte nog steeds perfect?
ik zal dat eens bekijken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
Probeer eens een ander kanaal. Met Unifi is de ontvangst op kanaal 1 veel slechter dan bv 6. Misschien ook met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:29
Jailhouse schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:20:
[...]

Mijn convectorbak is afgedekt met gaas. De webpagina vd HB laadt niet, helaas. Gaas eraf en het werkt. Wat wel bijzonder is, is dat mijn home assistent prima alle data ontvangt vd heatbooster, zelfs met gaas. Misschien kun je nog wat manoeuvreren met de HB waardoor het allemaal nog net wel werkt?
Dat gaas had die van mij ook, had voor mijn gevoel een best wel negatieve impact op de convectie. Gaas verwijderd en na een paar dagen was het ook geen interessante plek meer om speelgoed in te verstoppen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-05 15:41
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een ventilator op een powerbank?

Heb 1 radiator waar geen stopcontact in de buurt te bekennen is, maar waar een ventilator wel toegevoegde waarde zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:25
howareyou2day schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:26:

Heb 1 radiator waar geen stopcontact in de buurt te bekennen is, maar waar een ventilator wel toegevoegde waarde zou hebben.
Is een DC verlengkabel geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:01:
[...]

Het rekenen is het probleem niet, vandaar ook dat ik schreef:
Ik heb zo het idee dat de stap van 15 naar 20 ventilatoren in de praktijk niet veel meer gaat toevoegen.
... en dan dit keer even de nadruk op "in de praktijk".
Wellicht had ik het iets beter kunnen beschrijven zoals:
Gaat de stap van 15 naar 20 ventilatoren in de praktijk nog iets toevoegen?

De reden van mijn twijfel is dat de eerste graadjes door de eerste serie ventilatoren wel van de radiator zullen vliegen, maar denk dat hoe dichter de radiator de kamertemperatuur wordt bereikt hoe minder warmteafgifte zal gaan plaatsvinden.
Immers, een gewone kamerventilator (zonder radiator) verwarmt de kamer ook niet.

Mijn gedachte is ook dat als je het theoretisch zou lukken om fysiek het aantal ventilatoren van 15 te verdubbelen of te verdrievoudigen je niet evenredig meer warmteafgifte zou krijgen.
Dat wordt dan niet met 30 of 45 ventilatoren resp +100% of +200% meer warmteafgifte.
Of met 0 ventilatoren geen warmteafgifte, met 300 ventilatoren de hele woning kan worden verwarmd en met 3000 ventilatoren de hele staat.
Dan zou met één radiator en heeeel veel ventilatoren het energieprobleem zijn opgelost.
Klinkt niet echt logisch.

Kortom, ik ben nog zoekende, maar jouw extrapolatie van 33% meer warmteafgifte agv 33% meer ventilatoren betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:29

Alleen doen als je bereid bent iedere paar weken de powerbank op te laden.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Illusion

(the art of)

https://www.arctic.de/en/F12/ACFAN00201A

Één arctic f12 ventilator op 100% gebruikt 12V*0.12A=1.44W

Een 20000mAh powerbank bevat 20Ah*3.7V=72Wh

Je kan die fan (uitgaande van 100% efficientie) dus hooguit 72Wh/1.44W=50 uur laten draaien.

En waarschijnlijk ivm conversieverliezen hooguit de helft.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Lawrentz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:51:
[...]

[...]

De reden van mijn twijfel is dat de eerste graadjes door de eerste serie ventilatoren wel van de radiator zullen vliegen, maar denk dat hoe dichter de radiator de kamertemperatuur wordt bereikt hoe minder warmteafgifte zal gaan plaatsvinden.
Immers, een gewone kamerventilator (zonder radiator) verwarmt de kamer ook niet.

Mijn gedachte is ook dat als je het theoretisch zou lukken om fysiek het aantal ventilatoren van 15 te verdubbelen of te verdrievoudigen je niet evenredig meer warmteafgifte zou krijgen.
Dat wordt dan niet met 30 of 45 ventilatoren resp +100% of +200% meer warmteafgifte.
Of met 0 ventilatoren geen warmteafgifte, met 300 ventilatoren de hele woning kan worden verwarmd en met 3000 ventilatoren de hele staat.
Dan zou met één radiator en heeeel veel ventilatoren het energieprobleem zijn opgelost.

Kortom, ik ben nog zoekende, maar jouw extrapolatie van 33% meer warmteafgifte agv 33% meer ventilatoren betwijfel ik.
Zolang je TRetour nog goed boven TAmbient ligt, wel. Als je de flow maar hebt (water flow, niet airflow) kun je best ver gaan. Ik heb een convector met 16 fans en een TDelta van ca. 4/5 en een TRetour van 35. Meer fans zouden daar echt meer toevoegen wat afgifte betreft, maar dat past niet en de ruimte wordt al warm zat :)

Beetje hetzelfde principe als: heeft een Twin nut? Daar zet je ook gewoon een tweede convectorelement op de retour van het eerste. Dat heeft zeker nut, zolang er nog nuttige warmte in zit trek je die er met fans wel uit. Maar de benodigde waterflow wordt dan natuurlijk gewoon hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 27-12-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Aardedraadje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:31:
[...]

Zolang je TRetour nog goed boven TAmbient ligt, wel. Als je de flow maar hebt (water flow, niet airflow) kun je best ver gaan. Ik heb een convector met 16 fans en een TDelta van ca. 4/5 en een TRetour van 35. Meer fans zouden daar echt meer toevoegen wat afgifte betreft, maar dat past niet en de ruimte wordt al warm zat :)
Ik schrijf niet dat het niets toevoegt maar dat ik de verwachting heb dat het aantal ventilatoren niet zomaar kan worden uitgebreid en dan dat de warmtestroom kan worden geëxtrapoleerd.
Aanvullend, ik verwacht zoiets als https://nl.wikipedia.org/...staals_extrapolatie_7.jpg
Beetje hetzelfde principe als: heeft een Twin nut? Daar zet je ook gewoon een tweede convectorelement op de retour van het eerste. Dat heeft zeker nut, zolang er nog nuttige warmte in zit trek je die er met fans wel uit. Maar de benodigde waterflow wordt dan natuurlijk gewoon hoger.
Deze vergelijking gaat sowieso mank.
Want met een tweede (aanvullend) convectorelement moet, net als bij een 'gewone' radiator, het voetventiel anders worden ingeregeld om de hydraulische balans van de installatie in stand te houden.
Iets met waterzijdig inregelen, al naar gelang het vermogen van de radiator.
YouTube: Webinar - Jaga Ventielen & Aansluitsets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Er is niet zomaar één juist antwoord op deze vraag...
zolang je extra afvoer van warmte kan genereren dankzij de fans, is het effect hoog. Eens je dichter in de buurt komt van je kamertemp bij de retour zal het uiteraard afvlakken.
hangt dus allemaal ten zeerste af van je kamer-, aan- en retourtemperatuur en je radiator (oppervlak vnl).
Hoe je t kan weten? Een modelberekening maken (echt geen zin in persoonlijk) of proberen...

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:51:
[...]

[...]
Definitief neemt de flow met 33% toe.
Bij een gewone radiator met convectors zal de effectieve grens heel snel bereikt zijn omdat het Verwarmd Oppervlak te klein is daar entegen heeft een convector met lamellen daar veel minder last van en bij een Twin wordt het nog beter. Hier moet de lucht flow echt geholpen worden bij lage temperaturen. Dus zeker effectief.
Daar heb je helemaal gelijk in. Hoe dichter je de kamer temperatuur bereikt hoe minder warmte overdracht. (minder overtemperatuur) Maar dat geld ook voor een warmtelichaam zonder ventilatoren. Het verloopt via een E-macht. (Waar de grens ligt met zinvol investeren, geen idee)

Als er geen temperatuurs verschil is tussen objecten dan is er geen warmtestroom een warmtestroom die er niet is kun je ook niet helpen met een ventilator(en).
De flow neemt evenredig toe met het aantal ventilatoren. De afgifte varieert natuurlijk met de omgeving, dat is altijd al zo met warmte. Exact 33% meer warmte klopt dan niet helemaal. My bad.

• howareyou2day
zunrob schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:06:
[...]

Is een DC verlengkabel geen optie?
Niet echt. Ruimte is helemaal netjes afgewerkt , kan de kabel nergens kwijt.

• howareyou2day
Illusion schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:24:
[...]

https://www.arctic.de/en/F12/ACFAN00201A

Één arctic f12 ventilator op 100% gebruikt 12V*0.12A=1.44W

Een 20000mAh powerbank bevat 20Ah*3.7V=72Wh

Je kan die fan (uitgaande van 100% efficientie) dus hooguit 72Wh/1.44W=50 uur laten draaien.

En waarschijnlijk ivm conversieverliezen hooguit de helft.
Hmm dat is wel weinig. Om de paar weken opladen zou prima zijn, maar dit is wel weinig.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
howareyou2day schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:16:
[...]

Hmm dat is wel weinig. Om de paar weken opladen zou prima zijn, maar dit is wel weinig.
Ligt er een beetje aan hoeveel uur per dag je die fans aan wil hebben
Je stookt ook niet 24/7 en op 5V (USB) draait een fan weliswaar minder hard maar de fan slurpt ook behoorlijk minder energie bij dat verminderde toerental.
Je zou het tijdelijk kunnen proberen met een adapter en een verlengkabel om te zien of boosten effect heeft op die plek.
Heb hier onder een T21 radiator een drietal simpele fannetjes aan een USB kabel geknoopt en die in de PC gestoken zodat wanneer de PC aanstaat de fans rustig de radiator boosten en dat werkt ook.
Weliswaar minder geavanceerd dan in de woonkamer met Heatboosters maar merk wel het effect van de fans onder de radiator, deze (kleinere) ruimte komt merkbaar sneller op temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKim
  • Laatst online: 19:16
Seafarer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:11:
[...]
Definitief neemt de flow met 33% toe.
Bij een gewone radiator met convectors zal de effectieve grens heel snel bereikt zijn omdat het Verwarmd Oppervlak te klein is daar entegen heeft een convector met lamellen daar veel minder last van en bij een Twin wordt het nog beter. Hier moet de lucht flow echt geholpen worden bij lage temperaturen. Dus zeker effectief.

[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Hoe dichter je de kamer temperatuur bereikt hoe minder warmte overdracht. (minder overtemperatuur) Maar dat geld ook voor een warmtelichaam zonder ventilatoren. Het verloopt via een E-macht. (Waar de grens ligt met zinvol investeren, geen idee)

[...]
Als er geen temperatuurs verschil is tussen objecten dan is er geen warmtestroom een warmtestroom die er niet is kun je ook niet helpen met een ventilator(en).

[...]

De flow neemt evenredig toe met het aantal ventilatoren. De afgifte varieert natuurlijk met de omgeving, dat is altijd al zo met warmte. Exact 33% meer warmte klopt dan niet helemaal. My bad.
De warmteoverdracht is evenredig met het temperatuurverschil tussen de radiator en de lucht die ertegenaan zit. Zonder ventilator blijft de warme lucht langer bij de radiator hangen en heb je dus een kleiner temperatuurverschil en een kleiner vermogen. Het maximale vermogen bereik je als de ventilator zo hard blaast dat de temperatuur van de lucht bij de lamellen ongeveer gelijk is aan kamertemperatuur. Dus je hebt inderdaad niet oneindig lang meer vermogen bij harder blazen.

Hierdoor maakt het ook uit hoe je je luchtdebiet verdeelt. Je kan beter een groter deel van je radiator bedekken met ventilatoren die zachter blazen dan op een paar plekken heel veel lucht erdoorheen jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-06 20:05
Goedemorgen,
Ik heb geïnteresseerd een groot deel van dit topic door gelezen.
Nu zit ik eraan te denken om eerst 1 maar wellicht later nog 3 vasco flatline t22 radiatoren te gaan boosten.
Hier passen de arctic 8cm fans tussen de platen.

Ik vraag me 2 dingen af.

1. Ivm 2 kleine kinderen in huis en dat 2 van de radiatoren midden onder zijn aangesloten, zit ik eraan te denken om de ventilatoren op de radiator te monteren.

Dus tussen de platen maar onder het rooster, zou dit nadelige effecten kunnen hebben ten opzichte van onder de radiator monteren?

2. Ik heb een warmtepomp en deze heeft een aanvoer van max 30 graden tot nu toe gehad. Afgelopen weken heb ik een vaste ta van 27/28 graden.

Met zo'n lage ta lijkt het me dat je al snel teveel lucht gaat verplaatsen, klopt dat?

Wat ik hoop te bereiken is meer afgifte creëren met de radiatoren, en indien moelijk ongeveer dezelfde dt gaat krijgen als de vloerverwarming.
Of in iedergeval een iets grotere dt dan nu (+/_1a2 graden).

Mvg Rene

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:11
1. Het maakt niet uit of de luchtstroom vanaf onderen of vanaf boven wordt geforceerd. Zelf heb ik de ventilatoren bovenop mijn radiatoren liggen. Gaat meer dan uitstekend!
2. De hoeveelheid lucht kan je met de uitgebreide instellingen in de heatbooster zelf bepalen. O.a. een boosterfunctie die juist zorgt dat de ventilatoren extra hard gaan als de Ta hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-06 20:05
Stillekracht schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:00:
1. Het maakt niet uit of de luchtstroom vanaf onderen of vanaf boven wordt geforceerd. Zelf heb ik de ventilatoren bovenop mijn radiatoren liggen. Gaat meer dan uitstekend!
2. De hoeveelheid lucht kan je met de uitgebreide instellingen in de heatbooster zelf bepalen. O.a. een boosterfunctie die juist zorgt dat de ventilatoren extra hard gaan als de Ta hoger is.
Kijk aan, mooi dat dat dan ook goed moet gaan.
Heb je ze eerst op een profiel gemonteerd en toen erop gelegd?

Dat spreekt me wel aan, denk niet dat er erg hoge toerentallen nodig zijn.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• damiii
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJqNtm4rdf3nRtihHBgyPNWR_pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHusw3Vt8Vteb1pG7MLzN5sZ.jpg?f=fotoalbum_large

Net 15 f8’s opgehangen aan 2 radiatoren die in parallel in de woonkamer hangen. Snel up en running! Gewoon met klittenband met plakstrip, ging heel soepel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske74
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-04 08:42
Bazz0847 schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:26:
[...]

Helaas zijn de behuizingen niet meer compatibel met de oude modules. Afmetingen zijn iets anders en connectoren zijn verplaatst. De magneetjes kun je uitstekend met een drupje secondenlijm vastplakken (eerst even goed ontvetten), dan blijven ze wel goed zitten :)
@Bazz0847
Ook in ben opzoek naar een behuizing, 3D Printer aanwezig.
Zijn eventueel wat afmetingen en tips beschikbaar, dan kan ik zelf aan het tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimus2828
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-05 00:47
15x de Arctic P14 PWM PST onder een T33 2m60 radiator gehangen. 2 hoekprofielen 35 mm 2m60 van de Karwei gebruikt en met multitool en boren uitsparingen gemaakt voor de ventilatoren. Vervolgens met tie wraps onderaan de radiator gehangen en midden achter blokjes tussen vloer en profiel. Heatbooster werkt goed. Bedankt voor de tips in dit topic! _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28
@Bazz0847 Dank voor je top product! Kleine feature request mocht het technisch mogelijk zijn. Zou er via de web interface een mogelijkheid kunnen komen om de Boost-Mode te plannen op bepaalde tijdstippen? Wellicht handig voor mensen die verder geen uitgebreide home automation hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Razer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:01:
@Bazz0847 Dank voor je top product! Kleine feature request mocht het technisch mogelijk zijn. Zou er via de web interface een mogelijkheid kunnen komen om de Boost-Mode te plannen op bepaalde tijdstippen? Wellicht handig voor mensen die verder geen uitgebreide home automation hebben draaien.
Feature request (time-based boost mode) is hier al eens voorbij gekomen. Is toen afgeschoten, HB ondersteunt nu geen NTP en dit toevoegen was volgens mij vrij complex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Er is wel een automatische boost-mode op basis van temperatuur :)

Pagina: 1 ... 13 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.