Na enige tijd dit topic gevolgd te hebben heb ik medio dit jaar 3x ARCTIC P14 PWM PST Value Pack gekocht en 1 heatbooster van SDR Engineering.
Zoals te zien op de foto's zijn deze geplaatst op een kolomradiator welke een veel te hoog vermogen heeft voor een geïsoleerd huis onder normale (ouderwetse) CV-temperaturen. De fans werken onder de volgende omstandigheden:
- Aanvoertemperatuur maximaal 35°C (sinds deze week, voorheen 60°C, 50°C en 40°C al getest onder warme(re) omstandigheden). Vermogen ingesteld op 6 van de beschikbare 24.
- Enkel de benedenverdieping wordt verwarmd op 18 °C, boven staan alle radiatoren dicht vanwege opstijgende warmte (bovenverdiepingen zijn voldoende warm)
- 2-onder-1 kapwoning met (HR++) raamopp. 14 m2 beneden.
- Vloer is (nog) niet geïsoleerd en biedt in de huidige staat (dikte en hoogte stalen kozijnen) géén mogelijkheid tot vloerverwarming.
Naar mijn idee is in bijgevoegde screenshots wel te zien dat zelfs op een oude kolom-/lamellenradiator de fans nut hebben. In de leefruimtes beneden is ook te merken dat de warmteafgifte nog van voldoende niveau is om het binnen een uur 1 a 2 graden warmer te hebben.
Vanmiddag heb ik eveneens de data van de CV ketel bekeken en geconstateerd dat Tr bij de ketel hoger (5°C tot 8°C) ligt dan Tr van de radiatoren met de heatbooster. Dit effect kan deels verklaard worden door het feit dat de radiatoren allemaal volledig openstaan en niet waterzijdig ingeregeld zijn.
Al met al lijkt deze oplossing prima te werken op de oude radiatoren en is vervanging naar nieuwere varianteren (nog) niet nodig. In de toekomst hoop ik meer data beschikbaar te hebben door de recente koppeling met HomeAssistant.
Verdere verbetering van de instellingen van de CV, radiatoren, fans en heatbooster zal ook nog plaatsvinden naarmate de installatie in gebruik is.
[
Voor 33% gewijzigd door
Jeremia298 op 04-12-2023 17:32
. Reden: Foto's niet bijgevoegd ]