Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 33 Laatste
Acties:
  • 320.566 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mmun schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:11:
@Bazz0847
Vraag of wens over de instellingen. Ik heb 7 heatboosters.
Wil werken met 2 snelheden waarbij ik zelf wil aangeven welke er gebruikt moet worden. Dit hangt of van verblijfruimte, nacht of even snel kunnen boosten. Het liefst op een snelle manier vanaf de telefoon. Op dit moment kan dit volgens mij alleen door elke keer de instellingen in de configuratiewizard te wijzigen. De ventilatorsnelheid handmatig aanpassen werkt niet want dan blijven ze draaien als er geen warmtevraag is. Is hier een handige manier voor of is dit een mooie wens voor de app 😊
HomeAssistant gebruiken om de Heatboosters te configureren? Dan heb je gelijk een app en meer (grafieken, automatisering, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:49
GertjanDH schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:47:
Met interesse lees ik dit forum omdat ik aan het nadenken ben om mijn radiatoren te gaan boosten.

Mijn situatie:
Vrijstaande woning 710m3
Redelijk geïsoleerd.

Verwarming systeem:
Quatt hybride warmtepomp 4-6kW
Vloerverwarming 60m2
4 flinke radiatoren type 21
1 convectorput

Aanvoer temperatuur van de warmtepomp draait op dit moment op 35 graden met een buiten temperatuur van -2 graden.

Mijn warmtepomp draait nu op vol vermogen zonder verbruik van gas. Om tijdens nog koudere dagen zo min mogelijk gas te verbruiken zat ik te denken om de radiatoren te boosten. Als ik het goed begrijp gaat dan de water aanvoer temperatuur van de quatt omlaag, omdat de warmte afgifte van de radiatoren wordt verhoogt.

Een lagere water aanvoer temperatuur = betere COP waarde.

Maar wordt dan mijn warmte afgifte van de vloer verwarming dan ook lager? Omdat de aanvoer temp zakt door de geboosterde radiatoren?

Is het dan lood om oud ijzer ?

Ik kom er zelf niet helemaal uit:)
Als je VV een eigen mengverdeler heeft dan zal deze minder koud water mengen, in dat geval merk je niets aan de warmteafgifte van je VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-05 21:32
Mirabis schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:21:
[...]

HomeAssistant gebruiken om de Heatboosters te configureren? Dan heb je gelijk een app en meer (grafieken, automatisering, etc.)
Grafiekje maken in HA lukt me net maar In/uitschakelgedrag, ontdooicyclusdetectie inschakelen en handmatige en automatische boost-functie gaat mij niet lukken.
Mocht iemand dit in HA wel voor elkaar hebben gekregen en dit wil delen, hou ik me aanbevolen.

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 21:34
Ik heb 2 radiatoren met 2 platen en convector, de afstand tussen de platen is 5 cm.
Is het bij deze radiator ook mogelijk om met 5cm fans te werken?
Hoeveel draads moeten deze fans dan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
@19roland70 ja het kan… maar het voelt voor mij als een verkeerd begin.
Debiet van dergelijke fans is gewoon prut… dus grote aantallen op hoog toerental nodig dus herrie.

Begin met vervangen met een T22 (je beschrijft een T11). Dan heb je sowieso meer afgifte die je ook met knappere fans kan boosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-05 06:45
@Bazz0847
Mischien een leuke toevoeging, De dT ook laten zien in percentages. ongeveer omrekenen is natuurlijk niet zo spannend maar toch handig als dit al voor je gedaan wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 00:57

Church of Noise

Drive it like you stole it

Is dT niet vooral handig in absolute getallen? (gezien dit is waarop sturing en afstelling voor een stuk gebaseerd worden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeremia298
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-03-2024
Na enige tijd dit topic gevolgd te hebben heb ik medio dit jaar 3x ARCTIC P14 PWM PST Value Pack gekocht en 1 heatbooster van SDR Engineering.

Zoals te zien op de foto's zijn deze geplaatst op een kolomradiator welke een veel te hoog vermogen heeft voor een geïsoleerd huis onder normale (ouderwetse) CV-temperaturen. De fans werken onder de volgende omstandigheden:
- Aanvoertemperatuur maximaal 35°C (sinds deze week, voorheen 60°C, 50°C en 40°C al getest onder warme(re) omstandigheden). Vermogen ingesteld op 6 van de beschikbare 24.
- Enkel de benedenverdieping wordt verwarmd op 18 °C, boven staan alle radiatoren dicht vanwege opstijgende warmte (bovenverdiepingen zijn voldoende warm)
- 2-onder-1 kapwoning met (HR++) raamopp. 14 m2 beneden.
- Vloer is (nog) niet geïsoleerd en biedt in de huidige staat (dikte en hoogte stalen kozijnen) géén mogelijkheid tot vloerverwarming.

Naar mijn idee is in bijgevoegde screenshots wel te zien dat zelfs op een oude kolom-/lamellenradiator de fans nut hebben. In de leefruimtes beneden is ook te merken dat de warmteafgifte nog van voldoende niveau is om het binnen een uur 1 a 2 graden warmer te hebben.
Vanmiddag heb ik eveneens de data van de CV ketel bekeken en geconstateerd dat Tr bij de ketel hoger (5°C tot 8°C) ligt dan Tr van de radiatoren met de heatbooster. Dit effect kan deels verklaard worden door het feit dat de radiatoren allemaal volledig openstaan en niet waterzijdig ingeregeld zijn.

Al met al lijkt deze oplossing prima te werken op de oude radiatoren en is vervanging naar nieuwere varianteren (nog) niet nodig. In de toekomst hoop ik meer data beschikbaar te hebben door de recente koppeling met HomeAssistant.

Verdere verbetering van de instellingen van de CV, radiatoren, fans en heatbooster zal ook nog plaatsvinden naarmate de installatie in gebruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3esAF8OIM0OptScf7qqFORoBs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOXXIXx15Noh6ZfMYlXWFkks.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g0j_jJh3qjolPGUCKA06-G4zP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DXkQ2w95BDnGlikiki7zh2B4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9395jWdhNX_8jfsoTnj2iHdfes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bgLYV0qUmeupC51fWZ948RiE.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Jeremia298 op 04-12-2023 17:32 . Reden: Foto's niet bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05 21:59
Zit dit topic met veel interesse te lezen, en denk dat ik mijn twee convector putten van eind jaren zeventig hiermee ook een boost kan geven.
Convectoren van 200cm lang en 21 cm breed, zitten beide aan de glazen pui kant in de put.
Inlaat en uitlaat cv water zitten bij deze convectoren aan de uiterste zijden, dus 2 meter uit elkaar.
Beide putten rondom geïsoleerd met 2cm foamplaten, daarop radiatorfolie.
Nieuwe Nefit ketel van eind 2022, vermogen al terug geschroefd naar 10kW, max pomp snelheid verlaagd naar 40%.
Wat is het beste advies voor deze oude convectoren, sta open voor vele suggesties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgojnjOX0M3JHGLDClEqcBoNcgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frPJXK06PehzdkOCuss2D1Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:27
petkaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:28:
Zit dit topic met veel interesse te lezen, en denk dat ik mijn twee convector putten van eind jaren zeventig hiermee ook een boost kan geven.
Convectoren van 200cm lang en 21 cm breed, zitten beide aan de glazen pui kant in de put.
Inlaat en uitlaat cv water zitten bij deze convectoren aan de uiterste zijden, dus 2 meter uit elkaar.
Nieuwe Nefit ketel van eind 2022, vermogen al terug geschroefd naar 10kW, max pomp snelheid verlaagd naar 40%.
Wat is het beste advies voor deze oude convectoren, sta open voor vele suggesties.[Afbeelding]
Vol leggen met P14 PWM PST, HeatBooster eraan, en draaien maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Vol leggen, dus over de gehele lengte van convector?
Dat dus iets van 13 per convector, mag het ook iets minder
Hoe ga je die aan elkaar bedraden, daar loop ik een beetje vast in deze Topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:54
petkaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:36:
Vol leggen, dus over de gehele lengte van convector?
Dat dus iets van 13 per convector, mag het ook iets minder
Hoe ga je die aan elkaar bedraden, daar loop ik een beetje vast in deze Topic.
Per convector een HB of 6 fans per convector en tussen de twee convectors een verlengkabel.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
petkaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:28:
Wat is het beste advies voor deze oude convectoren, sta open voor vele suggesties.[Afbeelding]
Herkenbaar. Ik heb een vergelijkbare bak, zelfde leeftijd, zelfde materialen, helaas wel met tochtkieren waar ik niet bij kan.... Ik heb er meerdere speedcomforts opgelegd. Met een heatbooster die op 25graden voorzichtig begint. Ik merk het zeer zeker. Maar toen het wat kouder werd bleek het wel te weinig. Nu heb ik mijn nefit uit 2018 van 40gr naar 48gr gezet zodat de plintverwarming aanslaat. Dat gaat prima.

Je hebt je pompsnelheid verlaagd. Waarschijnlijk vanuit de CV Tuning discussie? Maakt ook niet uit. Ik kom deze rekensom tegen: die pleit voor meer flow. Want meer flow -> meer afgifte _> lagere aanvoertemperatuur is mogelijk.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77407786
Wat denk je daarvan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 18:39
Dit behoeft een beetje nuance. Als je een CV hebt dan wil je Tretour verlagen, dus mag de pompsnelheid best wat naar beneden als je daarmee nog voldoende afgifte kunt halen, aangezien je daarmee de rookgastemperatuur wat kunt reduceren (hete rookgassen = weggooien van nuttige warmte). Je moet ook weer niet teveel knijpen in de pompsnelheid want dan wordt de dT over de ketel te groot en gaat je rookgastemperatuur ook weer omhoog als hij flink vermogen moet leveren. Er zit vaak een dT-begrenzing op de ketel en het kan zijn dat hij dan zijn vermogen niet haalt.

Als je een warmtepomp hebt is de zaak anders, dan wil je Taanvoer zo laag mogelijk hebben omdat je daarmee het laagste compressorvermogen nodig hebt per kW thermisch vermogen, zodat je de CoP zo groot mogelijk kan houden. Met een warmtepomp wil je de flow dus zeker niet teveel knijpen want dan gaat je afgifte ook omlaag en daarmee Ta omhoog om dezelfde afgifte te houden. Ik zou verwachten dat een dT van zo'n 4 a 5 graden over de in/uitvoer van de warmtepomp een redelijke balans geeft tussen pompvermogen (=verlies) en CoP.

[ Voor 18% gewijzigd door Bazz0847 op 05-12-2023 15:15 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Iets wat me tegen houdt om ventilatoren in de put te leggen, is het geluid van de Jaga Vertigo Primo radiator in de (open)keuken. Ventilator stand van de acht ventilatoren in deze unit staat altijd op standje 2. Op stand 1 hoor je ze amper en is het warmte effect er ook naar, op stand 3 zijn ze duidelijk cq hinderlijk aanwezig. De printplaat in deze unit heeft trouwens ook een UTP netwerk aansluiting, geen idee wat daar mee eventueel in te stellen valt.
Dat is dus mijn grote twijfel, het geluid wat die vele ventilatoren zullen gaan produceren, doch zeker daar e kamerstoelen naast de convectorput staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
petkaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:33:
Iets wat me tegen houdt om ventilatoren in de put te leggen, is het geluid van de Jaga Vertigo Primo radiator in de (open)keuken. Ventilator stand van de acht ventilatoren in deze unit staat altijd op standje 2. Op stand 1 hoor je ze amper en is het warmte effect er ook naar, op stand 3 zijn ze duidelijk cq hinderlijk aanwezig. De printplaat in deze unit heeft trouwens ook een UTP netwerk aansluiting, geen idee wat daar mee eventueel in te stellen valt.
Dat is dus mijn grote twijfel, het geluid wat die vele ventilatoren zullen gaan produceren, doch zeker daar e kamerstoelen naast de convectorput staan.
Daar zou ik niet bang voor zijn, zeker tot 40 procent zul je ze goed als niet horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Ik heb hier 8 P14's in een jaga put liggen. (Moeten nog 3 bij.)
Op 20% is het effect al super en hoor je ze amper.
We zitten er met de bank pal naast.
Met name de opwarm tijd een de constantere temperatuur is voordeel.
Ik zie ook dat het verbruik lager is bij behoud van comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

JJJ

@Bazz0847 Ik heb sinds vandaag problemen met mijn R04 versie van de HeatBooster. De fans draaien niet meer. Ik heb al geprobeerd de spanning van het apparaat af te schakelen, het bordje te resetten via de reset knop maar ze blijven uit staan. In mijn router blijft de access time beperkt van de bordjes tot 8 seconden, daarna schakelt hij weer af. Weet jij wat er mis is? Ik dacht de firmware te updaten maar ik kan deze niet terugvinden voor deze revisie.

[edit]
Zul je zien dat je de oplossing vrij snel vindt na hulp te vragen }:O Ik heb het gastennetwerk van mijn router uitgezet, ik vermoed dat de HeatBooster hier moeite mee had en daarom niet werkte. Na uitschakeling van het gastennetwerk doet ie 't weer... Misschien heeft iemand anders iets aan deze bevinding :)

[ Voor 25% gewijzigd door JJJ op 05-12-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Deze arctic p14 pwm pst liggen bij mij op 3 jaga convectoren in setjes van 7. Werkt bijzonder effectief en in de lichtere standen ( tot 30 %) nagenoeg geluidloos.
Bij mijn dochter heb ik op een lange jaga convector zelfs 18 stuks p12 pwm pst van Arctic op 1 adapter van 3a en 1 heatbooster-module aan het werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em7zf3mNtT43wg47NovBGSN5uvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU4i37y6UGy8FW6UHisDwupc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUJp7_RZ2VgnmPibvnzU7R5wG4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRyzdmwDNhIgvNV8rhtxQO3J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 05-12-2023 20:07 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:35
Mooi project!

Volg dit alweer een tijdje en heb een sanity check nodig voor mijn main radiator in de woonkamer. Ik geef direct toe dat ik niet het complete topic heb doorgespit.
Wel heb ik https://gathering.tweaker...message/74477808#74477808 gevonden die sterk lijkt op mijn situatie. Ik heb echter een enkele radiator plaat en een bank voor het geheel staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RfhgbRnr17UukWzvY40z3t5ItU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twVvlEbUJ4rwnpGidbAuq2gs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwgzodOj_E2t83NOFZasUQcpcpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGRsFh4Q4t29bykQYR0n23Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Dus en een flinke vensterbank en een bank die er - vaak - dicht op staat.
De radiator is dus een enkele en heeft als afmetingen 240 x 50. Hij hangt ongeveer 11 cm van de muur af. Sowieso heb ik het idee dat de warmte altijd achter de muur blijft hangen.
Verder heb ik een HR ketel zonder warmtepomp momenteel. Die ketel is indrukwekkend oud en zal eerdaags vervangen gaan worden. Warmtepomp met ketel is dan tegenwoordig de logische oplossing. Huis is van 96'.

Heeft het boosten van een enkele radiator in deze opstelling zin? Je blaast natuurlijk maar langs 1 verwarmde kant. Doordat de vensterbank over de radiator heen steekt ben ik zelfs bang dat de boel gaat wervelen en dat er warme lucht word aangezogen aan de onderkant. Dat je de warmte dus meer gaat rondpompen, zeg maar.

Shoot! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
m.eddy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:32:
Mooi project!

Volg dit alweer een tijdje en heb een sanity check nodig voor mijn main radiator in de woonkamer. Ik geef direct toe dat ik niet het complete topic heb doorgespit.
Wel heb ik https://gathering.tweaker...message/74477808#74477808 gevonden die sterk lijkt op mijn situatie. Ik heb echter een enkele radiator plaat en een bank voor het geheel staan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De radiator is dus een enkele en heeft als afmetingen 240 x 50. Hij hangt ongeveer 11 cm van de muur af. Sowieso heb ik het idee dat de warmte altijd achter de muur blijft hangen.
Verder heb ik een HR ketel zonder warmtepomp momenteel. Die ketel is indrukwekkend oud en zal eerdaags vervangen gaan worden. Warmtepomp met ketel is dan tegenwoordig de logische oplossing. Huis is van 96'.

Heeft het boosten van een enkele radiator in deze opstelling zin? Je blaast natuurlijk maar langs 1 verwarmde kant. Doordat de vensterbank over de radiator heen steekt ben ik zelfs bang dat de boel gaat wervelen en dat er warme lucht word aangezogen aan de onderkant. Dat je de warmte dus meer gaat rondpompen, zeg maar.

Shoot! _/-\o_
Jouw vensterbank smeekt in elk geval om een rolletje vensterbankfolie. https://tonzon.nl/shop/is...orfolie/vensterbankfolie/

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ysbeer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:52:
[...]

Jouw vensterbank smeekt in elk geval om een rolletje vensterbankfolie. https://tonzon.nl/shop/is...orfolie/vensterbankfolie/
Heb je gelijk een soort spoiler die de warme luchtstroom afbuigt de kamer in :Y

@m.eddy Wanneer je geen huisdieren en/of kleine kinderen achter je bank verwacht, wat let je om ventilatoren te plaatsen die zowel voor als achter de radiator blazen, dus ook een stukje uitsteken aan de voorkant waardoor je de warme lucht achter je bank vandaan blaast?
Luchttoevoer over de vloer is er genoeg, desnoods halveer je een paar fanguards zodat ze alleen op de bovenkant van de voor-uitstekende fan gedeeltes vallen, die fanguard dus doormidden slijpen en met 2 schroefjes aan de zichtbare kant vastzetten, voorkomt bloedende vingertjes en een half kale poes. (Arctic fans gaan met een beetje rpm makkelijk door een vingetopje heen, vraag me niet hoe ik dit weet...)

[ Voor 52% gewijzigd door PalingDrone op 06-12-2023 01:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
Ik heb gister de heatbooster geïnstalleerd in de garage, hier heb ik onlangs een jaga tempo t15 van 90x100cm opgehangen. Het werkt allemaal goed, wel merk ik dat deze radiator een stuk minder warm wordt dan mijn t11 van 30x180cm. Die blaast echt warme lucht terwijl de t15 lauwwarm lucht blaast. Aanvoer/retour lopen wel netjes op tot 45/35 en de ruimte zal ook wel opwarmen. Ik ben alleen verbaasd over het verschil met de twee radiatoren, herkent iemand dit probleem en ligt het aan de t11 vs t15 dus twin en enkel uitvoering?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-05 22:16

Seafarer

XXX

Mooi project!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Shoot! _/-\o_
Shoot.

Je bent je bewust van de toekomst met warmtepompen. Dan zou de radiator vervangen door een T33 of T22 de eerste stap zijn .

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
Mooi project!

Shoot! _/-\o_
Ja, het boosten heeft zin.
Nee hij blaast langs beide zijde als je de fans midden onder hangt.
Dat van die folie....., n
Nog gekker, zet er een plaat voor met folie aan de binne zijde. Dan krijg je een soort Jaga.

Nog gekker: ik heb gisteren voor mijn zoon 3 Jaga's op de kop getikt om wat oud ijzer radiatoren te vervangen in het jaren-50 huis wat hij net heeft gekocht. "'Iedereen gaat van het gas af" dus er worden regelmatig Jaga's voor een prikkie aangeboden op marktplaats. 240 cm is wel weer een dingetje.

Nu heb ik koffie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
REDN4S schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:09:
Ik heb gister de heatbooster geïnstalleerd in de garage, hier heb ik onlangs een jaga tempo t15 van 90x100cm opgehangen. Het werkt allemaal goed, wel merk ik dat deze radiator een stuk minder warm wordt dan mijn t11 van 30x180cm. Die blaast echt warme lucht terwijl de t15 lauwwarm lucht blaast. Aanvoer/retour lopen wel netjes op tot 45/35 en de ruimte zal ook wel opwarmen. Ik ben alleen verbaasd over het verschil met de twee radiatoren, herkent iemand dit probleem en ligt het aan de t11 vs t15 dus twin en enkel uitvoering?
Als er een Jaga pro-ventiel aanzit, zou je kunnen kijken hoe hij is ingesteld.
Bij sommige versies kun je de doorstroming instellen door deze in een bepaalde stand te zetten.

https://jaga.com/nl/download/jaga-valve-pro-2pipe-manual/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
DuckTape68 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:05:
[...]

Als er een Jaga pro-ventiel aanzit, zou je kunnen kijken hoe hij is ingesteld.
Bij sommige versies kun je de doorstroming instellen door deze in een bepaalde stand te zetten.

https://jaga.com/nl/download/jaga-valve-pro-2pipe-manual/
Er zit een jaga pro ventiel op die ingesteld staat op het voorbeeld uit de handleiding (heb ik ook gedaan op de T11 en dat gaat goed, wordt lekker warm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3hddagdPHtoDCgal3PWW8WLfqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QWhczMxXhBYfMjM3RalfXnzO.png?f=user_large

de T15 is ook ongeveer 1 kW vandaar dat ik deze instelling gebruikt heb, ik heb dan alleen wel lagere aanvoertemperaturen dus mischien nog wat knijpen?

[ Voor 4% gewijzigd door REDN4S op 06-12-2023 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:28:
[...]

Er zit een jaga pro ventiel op die ingesteld staat op het voorbeeld uit de handleiding (heb ik ook gedaan op de T11 en dat gaat goed, wordt lekker warm)
[Afbeelding]

de T15 is ook ongeveer 1 kW vandaar dat ik deze instelling gebruikt heb, ik heb dan alleen wel lagere aanvoertemperaturen dus mischien nog wat knijpen?
Knijpen om er meer vermogen uit te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 15:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

Seafarer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:05:
[...]

Door te knijpen vergroot je delta T maar haal je er juist minder vermogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:14
Mooi project!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Shoot! _/-\o_
Nog een overweging is om all electric te gaan.
Warmtepomp boiler
Warmtepomp tbv verwarmen
Zelf de stap gemaakt met huis vrijstaand van 1996 met voor toen goede isolatiewaarden

De radiatoren heb ik nog steeds en gaat prima, kan ermee ruimte afhankelijk sturen en lage temperatuur verwarming kan prima. Her en der meer vermogen door toepassen van t33, t22 of convectoren met of zonder heatboosters

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:05:
[...]

Aardedraadje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:08:
[...]

dus dat niet doen? maar zou het kunnen omdat het om een enkele convector gaat en niet een dubbele zoals mijn T11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

REDN4S schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:55:
dus dat niet doen? maar zou het kunnen omdat het om een enkele convector gaat en niet een dubbele zoals mijn T11?
De lucht kan koud aanvoelen maar toch een hoop warmte in de kamer gooien. Hangt een beetje af van de flow, aanvoertemperatuur, hoeveel fans erop liggen en hoe hard deze draaien.

Ik heb hier wat convectoren die door de thermostaatkraan geknepen worden omdat de ruimtes niet zo warm hoeven te worden. Dus minder flow, Tdelta kruipt omhoog, en er komt koudere lucht uit.

Als de ruimte niet genoeg opwarmt (dat is eigenlijk maatgevend, niet het gevoel van de lucht die uit de convector komt) zou je hem juist wat verder willen open draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 06-12-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aardedraadje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:08:
[...]

Inderdaad vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Seafarer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:22:
[...]

Inderdaad vandaar mijn opmerking.
Ik lees nu pas dat je een kritische vraag stelde ipv een voorstel deed, excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aardedraadje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ik lees nu pas dat je een kritische vraag stelde ipv een voorstel deed, excuus :)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Ysbeer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:52:
[...]

Dank! Had geen idee dat dit bestond.

Op die site staat ook radiatorfolie maar wel apart toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tonzon.nl/img/2998_4759_vensterbankfolie-z-foto_l.jpg

Dus direct tegen de radiator en niet tegen de muur. Dat zou bij mij niet gaan omdat de niet-platte kant van de radiator aan de muurkant zit. Ik zou kunnen gaan voor folie op de muur, maar als ik ga boosten is dat wellicht overbodig - de warmte is snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
PalingDrone schreef op woensdag 6 december 2023 @ 01:27:
[...]

Heb je gelijk een soort spoiler die de warme luchtstroom afbuigt de kamer in :Y

@m.eddy Wanneer je geen huisdieren en/of kleine kinderen achter je bank verwacht, wat let je om ventilatoren te plaatsen die zowel voor als achter de radiator blazen, dus ook een stukje uitsteken aan de voorkant waardoor je de warme lucht achter je bank vandaan blaast?
Luchttoevoer over de vloer is er genoeg, desnoods halveer je een paar fanguards zodat ze alleen op de bovenkant van de voor-uitstekende fan gedeeltes vallen, die fanguard dus doormidden slijpen en met 2 schroefjes aan de zichtbare kant vastzetten, voorkomt bloedende vingertjes en een half kale poes. (Arctic fans gaan met een beetje rpm makkelijk door een vingetopje heen, vraag me niet hoe ik dit weet...)
Juist, wel kleine kinderen helaas dus ventilatoren die zomaar bloot staan te draaien gaan hem niet worden.
Denk dat als ik ga boosten ik voor 1 kant ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Seafarer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:24:
[...]

Shoot.

Je bent je bewust van de toekomst met warmtepompen. Dan zou de radiator vervangen door een T33 of T22 de eerste stap zijn .
Ik begrijp dat een T22 of T33 meer vermogen (oppervlak) heeft om te verwarmen. Het is logisch daarheen te gaan omdat met warmtepompen de aanvoertemperatuur omlaag gaat?

Doe je met boosten niet hetzelfde? Ok, je hebt hetzelfde oppervlag meer je pusht er meer lucht langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:41:
[...]

Juist, wel kleine kinderen helaas dus ventilatoren die zomaar bloot staan te draaien gaan hem niet worden.
Denk dat als ik ga boosten ik voor 1 kant ga.
Hier ook kleine kinderen. Ik heb aan beide zijde van de fans een fangrill erop geschroefd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:47:
[...]

Ik begrijp dat een T22 of T33 meer vermogen (oppervlak) heeft om te verwarmen. Het is logisch daarheen te gaan omdat met warmtepompen de aanvoertemperatuur omlaag gaat?
inderdaad
Doe je met boosten niet hetzelfde? Ok, je hebt hetzelfde oppervlag meer je pusht er meer lucht langs.
Ja maar als je een T33 boost dan heb je wel heeeeel veel meer oppervak waar de lucht langs stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
DuckTape68 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:57:
[...]

Ja, het boosten heeft zin.
Nee hij blaast langs beide zijde als je de fans midden onder hangt.
Dat van die folie....., n
Nog gekker, zet er een plaat voor met folie aan de binne zijde. Dan krijg je een soort Jaga.

Nog gekker: ik heb gisteren voor mijn zoon 3 Jaga's op de kop getikt om wat oud ijzer radiatoren te vervangen in het jaren-50 huis wat hij net heeft gekocht. "'Iedereen gaat van het gas af" dus er worden regelmatig Jaga's voor een prikkie aangeboden op marktplaats. 240 cm is wel weer een dingetje.

Nu heb ik koffie nodig.
Jaga's zijn populair hier blijkbaar. Zal me er op inlezen.
Wat versta jij onder een prikkie? Ik zie op Marktplaats een hangend voorbeeld van 220 cm bij 80 (gaat niet passen denk ik) voor 900 euro.
En waarom bieden ze ze aan omdat ze van het gas af gaan. Je bedoelt infrarood panelen? Dus helemaal geen ketel of warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aardedraadje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:23:
[...]

Misschien nog dit illustratieve plaatje bekijken? (en de diverse posts van @PentaClover )

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
NielsvdBeek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:16:
[...]

Nog een overweging is om all electric te gaan.
Warmtepomp boiler
Warmtepomp tbv verwarmen
Zelf de stap gemaakt met huis vrijstaand van 1996 met voor toen goede isolatiewaarden

De radiatoren heb ik nog steeds en gaat prima, kan ermee ruimte afhankelijk sturen en lage temperatuur verwarming kan prima. Her en der meer vermogen door toepassen van t33, t22 of convectoren met of zonder heatboosters
Oef weer een nieuwe setup voor mij.
Warmtepomp boiler - voor warm water: douchen en tapwater
Warmtepomp - puur voor verwarmen

Dan de moeilijke vraag. Hoe bepaal je om voor deze setup te gaan versus HR + warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:13:
[...]

Oef weer een nieuwe setup voor mij.
Warmtepomp boiler - voor warm water: douchen en tapwater
Warmtepomp - puur voor verwarmen

Dan de moeilijke vraag. Hoe bepaal je om voor deze setup te gaan versus HR + warmtepomp?
Heb je al overwogen deze vraag in de toepasselijke topics te stellen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:39:
[...]
Dus direct tegen de radiator en niet tegen de muur. Dat zou bij mij niet gaan omdat de niet-platte kant van de radiator aan de muurkant zit. Ik zou kunnen gaan voor folie op de muur, maar als ik ga boosten is dat wellicht overbodig - de warmte is snel weg.
Niet te snel zeggen dat het niet gaat :) Het folie bevestig je met magneten. Het zijn krachtige ieniemienie magneetjes, te koop bij de bouwmarkt, dan kun je daar een beeld vormen. En de folie mag best golvend bevestigd worden, zolang de stroming maar niet wordt onderbroken. Hooguit heb je wat meer magneetjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
dunklefaser schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:29:
[...]

Heb je al overwogen deze vraag in de toepasselijke topics te stellen?
Right point taken. ;)

Ik ga op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:53
m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:39:
[...]

Dank! Had geen idee dat dit bestond.

Op die site staat ook radiatorfolie maar wel apart toegepast:
[Afbeelding]

Ik heb ook het probleem van de overstekende vensterbank. Heb radiatorfolie tegen de muur aan geplakt en met een boogje onder aan de voorkant van de vensterbank vastgeplakt. Ik denk/verneem dat er dan een soort luchtstroom komt die via het folie de lucht de kamer inblaast.
Ik vraag me nu wel ineens af: wat is effectiever, radiatorfolie op de muur of tegen de radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
wolterious schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:19:
[...]

Ik heb ook het probleem van de overstekende vensterbank. Heb radiatorfolie tegen de muur aan geplakt en met een boogje onder aan de voorkant van de vensterbank vastgeplakt. Ik denk/verneem dat er dan een soort luchtstroom komt die via het folie de lucht de kamer inblaast.
Ik vraag me nu wel ineens af: wat is effectiever, radiatorfolie op de muur of tegen de radiator.
Dat laatste heb ik me ook afgevraagd. Mij lijkt tegen de muur effectiever. Als je tegen de radiator plakt heb je op dat vlak nauwelijks warmtewisseling met de lucht lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:06:
[...]

Wat versta jij onder een prikkie? Ik zie op Marktplaats een hangend voorbeeld van 220 cm bij 80 (gaat niet passen denk ik) voor 900 euro.
En waarom bieden ze ze aan omdat ze van het gas af gaan. Je bedoelt infrarood panelen? Dus helemaal geen ketel of warmtepomp?
Ik heb twee jaar geleden bij 3 adressen jaga’s gekocht. Ze gingen allemaal over op vloerverwarming. Denk dat ik echt niet meer dan 50-75 per stuk heb betaald. En ja, daar zat ook eentje van 220 cm bij.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:25
fenrir schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:03:
[...]

Ik heb twee jaar geleden bij 3 adressen jaga’s gekocht. Ze gingen allemaal over op vloerverwarming. Denk dat ik echt niet meer dan 50-75 per stuk heb betaald. En ja, daar zat ook eentje van 220 cm bij.
Heb er enkele weken geleden ook een kunnen halen voor 50,- 220x35 t16. Model is dan wat ouder maar niks mis mee. Overigens niet gekocht uiteindelijk, toch geen zin cv nu leeg te halen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-05 20:38
Ik heb recent twee heatboosters geinstalleerd en merkte vandaag dat ik eigenlijk nog nooit de boost modus heb zien activeren. De instellingen die ik gebruik waren (tot vandaag) vrij standaard, behalve dat ik de kamertemperatuur via MQTT publiceer via Home Assistant.

Vandaag was het rond de 15 graden in de woonkamer en had ik even de mogelijkheid om te checken of de boost modus werkte, maar helaas. Deze was niet automatisch ingeschakeld. De fan snelheid was op een gegeven moment wel redelijk hoog, maar dit kwam door een hoge inlet temperature.

Enig idee wat er hier fout gaat? Het enige wat ik kan bedenken is dat het publiceren van de omgevingstemperatuur via MQTT nog niet helemaal lekker werkt in de firmware, aangezien dit een recente update is.

De firmware is v2.4.6 en dit zijn mijn instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
{
  "CONFIGURED": 1,
  "LANGUAGE": 1,
  "NODE_NAME": "woonkamer-dining",
  "OPERATING_MODE": 0,
  "WIFI_SSID": "--removed--",
  "WIFI_PASSWORD": "--removed--",
  "LED_DISABLE": 0,
  "ENABLE_CONFIGPAGE": 1,
  "CONFIGPAGE_PASSWORD": "--removed--",
  "MQTT_SERVER": "--removed--",
  "MQTT_USERNAME": "--removed--",
  "MQTT_PASSWORD": "--removed--",
  "MQTT_HIERARCHY": 1,
  "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1,
  "MASTER_NODE_NAME": "master-name",
  "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0,
  "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 1,
  "DEFROST_DETECT": 1,
  "DEFROST_SENSITIVITY": 5,
  "AUTOBOOST": 1,
  "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5,
  "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 4,
  "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 25.5,
  "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 40,
  "HEATING_SPEED_LIMIT": 60,
  "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120,
  "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 4,
  "COOLING_SPEED": 50,
  "COOLING_SPEED_BOOST": 100,
  "ENABLE_T_HYSTERESIS": 2,
  "T0_OFFSET": 0,
  "T1_OFFSET": 0,
  "T2_OFFSET": 0,
  "FAN_OFF_DELAY": 10,
  "FAN_SPEED_LUT_USE": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_0": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_20": 20,
  "FAN_SPEED_LUT_40": 40,
  "FAN_SPEED_LUT_60": 60,
  "FAN_SPEED_LUT_80": 80,
  "FW_VERSION": "v2.4.6"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 05-05 13:57
m.eddy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:06:
[...]

Je kan ook naar betherma kijken. Wat goedkoper als je toch voor nieuwe gaat

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

teun95 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:56:
Ik heb recent twee heatboosters geinstalleerd en merkte vandaag dat ik eigenlijk nog nooit de boost modus heb zien activeren. De instellingen die ik gebruik waren (tot vandaag) vrij standaard, behalve dat ik de kamertemperatuur via MQTT publiceer via Home Assistant.

Vandaag was het rond de 15 graden in de woonkamer en had ik even de mogelijkheid om te checken of de boost modus werkte, maar helaas. Deze was niet automatisch ingeschakeld. De fan snelheid was op een gegeven moment wel redelijk hoog, maar dit kwam door een hoge inlet temperature.

Enig idee wat er hier fout gaat? Het enige wat ik kan bedenken is dat het publiceren van de omgevingstemperatuur via MQTT nog niet helemaal lekker werkt in de firmware, aangezien dit een recente update is.

De firmware is v2.4.6 en dit zijn mijn instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
{
  "CONFIGURED": 1,
  "LANGUAGE": 1,
  "NODE_NAME": "woonkamer-dining",
  "OPERATING_MODE": 0,
  "WIFI_SSID": "--removed--",
  "WIFI_PASSWORD": "--removed--",
  "LED_DISABLE": 0,
  "ENABLE_CONFIGPAGE": 1,
  "CONFIGPAGE_PASSWORD": "--removed--",
  "MQTT_SERVER": "--removed--",
  "MQTT_USERNAME": "--removed--",
  "MQTT_PASSWORD": "--removed--",
  "MQTT_HIERARCHY": 1,
  "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1,
  "MASTER_NODE_NAME": "master-name",
  "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0,
  "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 1,
  "DEFROST_DETECT": 1,
  "DEFROST_SENSITIVITY": 5,
  "AUTOBOOST": 1,
  "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5,
  "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 4,
  "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 25.5,
  "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 40,
  "HEATING_SPEED_LIMIT": 60,
  "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120,
  "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 4,
  "COOLING_SPEED": 50,
  "COOLING_SPEED_BOOST": 100,
  "ENABLE_T_HYSTERESIS": 2,
  "T0_OFFSET": 0,
  "T1_OFFSET": 0,
  "T2_OFFSET": 0,
  "FAN_OFF_DELAY": 10,
  "FAN_SPEED_LUT_USE": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_0": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_20": 20,
  "FAN_SPEED_LUT_40": 40,
  "FAN_SPEED_LUT_60": 60,
  "FAN_SPEED_LUT_80": 80,
  "FW_VERSION": "v2.4.6"
}
Wat is de waarde van de ruimtetemperatuursensor van de heat booster als er verwarmd wordt?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-05 20:38
fenrir schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:56:
[...]

Wat is de waarde van de ruimtetemperatuursensor van de heat booster als er verwarmd wordt?
Ik snap hem eindelijk. Zie de grafiek hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YugIJVoxiP_ncZUPv5jzW14_YaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJIWXHt3O73NXZVrpXIwBRjG.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik de berekening van de snelheid niet goed heb begrepen. Ik interpreteerde Shmax als een harde limiet, maar het werkt meer als een reduction factor oid. Dit realiseer ik me na even uitgerekend te hebben op verschillende momenten wat de ventilatorsnelheid zou moeten zijn.

Neem het voorbeeld uit de instellingen:
Voorbeeld: Ts1=30.0℃, Ts2=40.0℃, Shmax=80% en Tinlet=35℃, dan is de ventilatorsnelheid 40%
Zonder naar Shmax te kijken zou de fan snelheid 50% zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zEHmujYN2adU2JjtRcgamMiOV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WUC8MCmmJoR2q993mkJsjNkn.png?f=user_large

Met een Shmax van 80% is dit 50% * 80% = 40%, het antwoord in het voorbeeld.

Nu leidt Shmax inderdaad tot een maximale fan snelheid van 80%, maar dit is als gevolg van dat Shmax gebruikt wordt als reductiefactor. Een vrij redelijke interpretatie van "maximale fan snelheid" is dat alles boven Shmax gecapped wordt. Min of meer
code:
1
return 80 if fan_speed > 80 else fan_speed

Ik denk dat mijn verwarring ontstaan is doordat ik Shmax interpreteerde als een begrenzing die alleen bestond omdat het boven dit percentage te luid is. Als Shmax en Shmax boost waren beschreven als een reductiefactor of versterkingsfactor waardoor je effectief een plafond instelt voor de maximale ventilatorsnelheid had ik het denk ik sneller correct begrepen.

Wellicht zou een optie om de fan snelheid met een eenvoudig nummer te begrenzen een nuttige toevoeging zijn? Zeker met boost mode kan een bepaald percentage een wenselijke regelcurve geven, behalve boven een bepaald percentage waarop geluid of trillingen problemen gaan geven. Dit is meer een vraag dan een suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Goed gereverse-engineered, en een LaTeX-gebruiker! *O*

Het plaatje bij de instellingen in de configuratiewizard laat goed zien wat er gebeurt: bij wijzigen Shmax pas je zowel de helling ("dSnelheid/dT") als de max snelheid (harde cap op snelheid in %) aan. Als je alleen de helling aan wil passen moet je met Ts1 en Ts2 spelen (en Shmax gebruiken als snelheidscap). Overigens geldt dus altijd dat Sh(∀(Tinlet >= Ts2)) = Shmax.

[ Voor 11% gewijzigd door Bazz0847 op 07-12-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847
OT: Ja - TeX en consorten - volgens mij nog steeds de beste manier om op een consistente manier wetenschappelijke teksten gestructureerd en transportabel (en voor de eeuwigheid) te schrijven en te zetten.
Ik kan mijn LaTeX bronteksten uit 1988 nog steeds op dezelfde manier zonder rare effecten en aanpassingen gebruiken.
Toen was het absoluut onmogelijk een natuurwetenschappelijke dissertatie > 200 pagina's, met citaten, cross-reference, literatuurlijst etc. met wat anders te schrijven, te formatteren en te publiceren.
TeX liep natuurlijk op een mainframe met normale text consoles voor de input en speciale grafische terminals (Tektronix) voor de controle van de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karperhunter
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb heer 12×Arctic P14 PWM PST, 140mm
Deze fan gebruikt 0,12 a 12×0,12=1,44 a
Voor 10 ventilatoren zeggen ze dat je 2 A nodig heb en voor 15 ventilatoren 3A
Mijn vraag is ken ik met een Adapter 12V met 5 DC stekker 2A dit aan

[ Voor 20% gewijzigd door karperhunter op 08-12-2023 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:27
Ik heb nu de belangrijkste 4 radiatoren in het huis geboost. Merk een duidelijk verschil, in ieder geval in tempo dat de kamer opwarmt.

Heb nog wat over van mn projectje. Voor de liefhebber over te nemen: 7x F9 PWM PST, 1x F8 PWM PST, 1 adapter 3A en 2 verlengkabeltjes voor de fans. PM maar bij interesse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:31
Droplollie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:46:
Ik heb nu de belangrijkste 4 radiatoren in het huis geboost. Merk een duidelijk verschil, in ieder geval in tempo dat de kamer opwarmt.

Heb nog wat over van mn projectje. Voor de liefhebber over te nemen: 7x F9 PWM PST, 1x F8 PWM PST, 1 adapter 3A en 2 verlengkabeltjes voor de fans. PM maar bij interesse
Vergeet niet dat fans ook kapot kunnen gaan ;-)
Ik heb toch van elk type wat reserve liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Laatst online: 15-02 09:25
Vraagje: is deze delta T good of slecht? Betreft een Jaga Strada DBE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exeB-NgcQqeewWGmhcP5Ey0rDrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o0EkNzSbXf3GNAyfCXYgYpqW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52
antoinem schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:23:

[Afbeelding]
Ligt er ook aan of het verwarming met CV-ketel of warmtepomp is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Korte vraag, klopt het dat de fan speed niet via MQTT en AutoDiscovery in Domoticz terecht komt? Ik zie wel fan status (en nog veel andere waarden) maar zou ook graag de snelheid van de fan willen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[Afbeelding]
Goede (of slechte?) vraag.
Wat had je dan aan deltaT verwacht?
Mijn duit in het zakje:
Bij een aanvoertemperatuur van ca. 27°C is de deltaT ongeveer 3,6°C
(JAGA type 10 - 2,80 m met 16x 140 mm ventilatoren op ca. 60% - met 100% kom ik op max. 4,0 °C)
De relevante ketel- en kamertemperaturen.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
hansvk schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:30:
[...]

Ligt er ook aan of het verwarming met CV-ketel of warmtepomp is.
Vergelijkingsmateriaal:
Ik heb bijv een CV-ketel met max aanvoer op 50 (max). Slimme thermostaat stuurt er hoogstens 39C in en radiator uit is dan 26, delta van 13c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online

[Afbeelding]
Is dit met ventilatoren? dan lijkt het me wat weinig.

Ik heb 3 convectoren (jaga mini, 1.20 lang en breedte 21. daar liggen 7-8 arctic p14 pwm pst ventilatoren op aangestuurd door heatbooster.

Bij een ruimtetemp van bijna 19 graden:
jaga 1 aanvoer 30,5 graden ; delta t 4,9 graden
jaga 2 aanvoer 26,8 graden; delta t 6,5 graden
jaga 3 aanvoer 26,8 graden; delta t 6,9 graden

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
Heb je cv wel aan staan?
Ruimtetemperatuur 16°c!?

Dit zie ik namelijk ook na stooksessie als cv al een tijdje uit is.

Er komt geen nieuw warmwater door op dit moment. De pomp staat al uit.

Wat is je doel kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 05-05 13:57
@antoinem belangrijkste vraag is welk type Jaga je hebt. Ik heb er één van 60 cm breed en één van 120 cm breed. Precies het dubbele aantal ventilatoren maar de lange heeft een veel betere deltaT

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
Dank voor de reacties.

Dit is een warmtepomp installatie.

Negeer de ruimtetemperatuur lijkt me want die sensor ligt voor een raam en ik negeer in de heatbooster instellingen die ruimte temperatuur.

Jaga Strada 2,5m Lang, 8 DBE 1.0 ventilatoren, breedte schat ik 20 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
tlpeter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:58:
[...]

Phoe, weet niet welk type. Een "gewone" dubbele radiator. Lijkt op een T22 denk ik.
Ik heb de enkele print gebruikt want de dubbele brak snel:

https://www.printables.co...lufter-radiator-fan/files
Ik had deze post gevonden en even naar de printbare houder gekeken maar het probleem wat ik heb is een loslopende meid van bijna 2 die dit soort dingen heel interessant vind. Ik moet dus eigenlijk een 3dprint hebben waarbij de hele fan is afgeschermd (en waar natuurlijk nog wel lucht aangezogen kan worden. Dat moet met een stukje gaas ofzo wel goed te regelen zijn (als de vingers er maar niet doorheen passen)

Heeft iemand een 3d print die hieraan voldoet? Heb al eventjes gezocht maar dit kan ik zo snel nog niet vinden helaas. Zelf helaas niet handig met 3d tekening maken. (is voor een type 22 radiator en 8cm fans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
antoinem schreef op zondag 10 december 2023 @ 02:39:
Dank voor de reacties.

Dit is een warmtepomp installatie.

Negeer de ruimtetemperatuur lijkt me want die sensor ligt voor een raam en ik negeer in de heatbooster instellingen die ruimte temperatuur.

Jaga Strada 2,5m Lang, 8 DBE 1.0 ventilatoren, breedte schat ik 20 cm.
Voor een installatie met warmtepomp is die delta T goed.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:23
https://www.amazon.nl/dp/...0c-21&ascsubtag=208828681

Een leuke aanbieding om goedkoop een aantal 80mm fans te kopen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@antoinem welke diameter hebben de ventilatoren van de "DBE"?
Op 2,5 m zouden eigenlijk meer dan 8 ventilatoren (van 140 mm) moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
Net even precies gekeken:

Jaga Strada
2,80m. Lang
0,22m. Breed
12 Jaga DBE type 15 ventilatoren in 6 pakketjes van 2 ventilatoren per pakket.

Ik gebruik de heatbooster met het verloop stuk.

[ Voor 21% gewijzigd door antoinem op 10-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
hansvk schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:40:
[...]
Voor een installatie met warmtepomp is die delta T goed.
En de rede dat je dat zegt is dan dat de warmtepomp geen grote temperatuur verschillen te verwerken krijgt en zo rustig aan door met z'n cycli en er geen grote pieken in het stroomverbruik komen?

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
antoinem schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:12:
[...]

En de rede dat je dat zegt is dan dat de warmtepomp geen grote temperatuur verschillen te verwerken krijgt en zo rustig aan door met z'n cycli en er geen grote pieken in het stroomverbruik komen?

Begrijp ik het zo goed?
Dat ja, en omdat een warmtepomp met een veel grotere flow en lagere aanvoertemperatuur werkt dan een CV-ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 10-12-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

tlpeter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:58:
[...]

Phoe, weet niet welk type. Een "gewone" dubbele radiator. Lijkt op een T22 denk ik.
Ik heb de enkele print gebruikt want de dubbele brak snel:

https://www.printables.co...lufter-radiator-fan/files
Heeft iemand ooit iets gemaakt voor 140mm fans? Ik heb in mijn huidige, 'McGyver' setup 10x140mm fans aan elkaar vast gemaakt met tie wraps en die liggen op 2 10 bij 40mm L-profielen (zoals aangegeven door een aantal andere posters hiervoor), maar nette 3D geprinte supports met magneetjes zouden wel mooier zijn dan de huidige setup die met tie wraps vast hangt (experimentele fase, in mijn verdediging...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Church of Noise schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:10:
[...]

Heeft iemand ooit iets gemaakt voor 140mm fans? Ik heb in mijn huidige, 'McGyver' setup 10x140mm fans aan elkaar vast gemaakt met tie wraps en die liggen op 2 10 bij 40mm L-profielen (zoals aangegeven door een aantal andere posters hiervoor), maar nette 3D geprinte supports met magneetjes zouden wel mooier zijn dan de huidige setup die met tie wraps vast hangt (experimentele fase, in mijn verdediging...).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js0lER_xNJFCW2_IDl4msh5XX9o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liEwd7NF4TRptKmkIMNH6f7i.jpg?f=fotoalbum_medium

Convector put met dubbele convector.Alu hoeklijn, fans hangen eronder met die speciale rubbertjes. En frames hangen met een touwtje erboven.

Er hingen 4 frames in.

Edit: Ik geloof dat de vraag meer aan gewone radiatoren gericht was. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 10-12-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@Seafarer een beetje wel, maar ik apprecieer je reactie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:37
Wauw wat een geweldig project dit ! Hulde.

Is er al / is iemand al bezig met een app voor Homey ?

[ Voor 29% gewijzigd door m-ruiter227 op 11-12-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:23
m-ruiter227 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:

Oh als dat er is koop ik er ook gelijk een paar, zou mooi zijn dan heb ik er ook goed wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 23:44
Seafarer schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:18:
[...]

Convector put met dubbele convector.Alu hoeklijn, fans hangen eronder met die speciale rubbertjes. En frames hangen met een touwtje erboven.
Mooie opstelling. Ik zie dat jij het hoekprofiel aan de bovenkant maakt. Ik maak het zelf aan de onderkant. In beide gevallen wordt de fan, voor een klein deel, geblokkeerd.
Iemand een suggestie wat effectiever is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Maarten60 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:57:
[...]

Mooie opstelling. Ik zie dat jij het hoekprofiel aan de bovenkant maakt. Ik maak het zelf aan de onderkant. In beide gevallen wordt de fan, voor een klein deel, geblokkeerd.
Iemand een suggestie wat effectiever is?
In het hoekprofiel stukjes uitzagen zodat de fans vrij draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:37
Church of Noise schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:10:
[...]

Is een 10x40mm alu hoeklijn niet overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

elektriekert schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:21:
[...]

Is een 10x40mm alu hoeklijn niet overkill?
Zeker, daarom dat het plastic profielen zijn. Bijkomend voordeel is dat ze wit zijn en dus niet opvallen onder de radiator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
m-ruiter227 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:

Ik heb zelf geen Homey, maar met de MQTT Hub app van Homey moet het zeker lukken om ze te koppelen! Daarmee kun je topics koppelen aan devices in Homey.

Er is ook Autodiscovery functionaliteit in die app, maar ik durf niet te zeggen of die compatibel is met de Home Assistant Autodiscovery functie die in de HeatBooster zit. Ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
De MQTT autodiscovery in Domoticz werkt redelijk goed dus lijkt me dat Homey daar ook wat mee moet kunnen.
Gerelateerd hieraan is mijn eerdere vraag; klopt het dat bij deze autodiscovery in Domoticz de fan speed niet "gediscovered" word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Die zou hij gewoon mee moeten nemen - in Home Assistant wordt deze wel netjes gedetecteerd. Heb je misschien een logfile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:44
roblom schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:04:
De MQTT autodiscovery in Domoticz werkt redelijk goed dus lijkt me dat Homey daar ook wat mee moet kunnen.
Gerelateerd hieraan is mijn eerdere vraag; klopt het dat bij deze autodiscovery in Domoticz de fan speed niet "gediscovered" word?
Ik gebruik ook Domoticz, daar wordt de ingestelde kamer temperatuur en de momentane fan speed inderdaad niet gedetecteerd en getoond als los device. Ik ben aan het gissen hoor, maar is er een verschil in hoe deze velden geregistreerd worden in de auto Discovery van de heatbooster tov de andere velden? Voor fanspeed is het ook niet nodig dat met 2 cijfers achter de komma te doen.
@roblom als je naar de auto Discovery hardware gaat en de setup knop gebruikt zie je wel de momentane waarde en kun je die aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
Bazz0847 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:18:
Die zou hij gewoon mee moeten nemen - in Home Assistant wordt deze wel netjes gedetecteerd. Heb je misschien een logfile?
Welke logfiles zoek je? Van Domoticz of de heatbooster?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 23:44
zunrob schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:32:
[...]

In het hoekprofiel stukjes uitzagen zodat de fans vrij draaien.
Heb je tip uitgevoerd. Malletje gemaakt en met decoupeerzaag uitsparingen gemaakt. Werk viel uiteindelijk reuze mee. Meeste tijd was het maken van de mal.
Misschien idee om standaard mal te maken voor de gangbare fan maten en die opnemen onder de opening post. (heb zelf geen pakketten om die professioneel te maken) Scheelt weer werk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:41
Ik lees dat er mensen zijn die domoticz gebruiken samen met heatbooster
Nu heb ik ook domoticz maar heb geen idee wat en hoe
Alle tips zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Maarten60 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:26:
[...]

Heb je tip uitgevoerd. Malletje gemaakt en met decoupeerzaag uitsparingen gemaakt. Werk viel uiteindelijk reuze mee. Meeste tijd was het maken van de mal.
Misschien idee om standaard mal te maken voor de gangbare fan maten en die opnemen onder de opening post. (heb zelf geen pakketten om die professioneel te maken) Scheelt weer werk...
Op het horizontale deel heb je eigenlijk alleen maar plek voor de schroefgaten nodig.

|.\___/..\___/..\___/..\___/.|

Zoiets voldoet ook, zolang de fans maar zo vrij mogelijk kunnen blazen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
@minicraft Wat tips voor het gebruik van heatboosters in Domoticz:
- installeer en configureer een MQTT broker (bijv. mosquitto)
- installeer een MQTT browser op je 'laptop' bijv. MQTT Explorer zodat je berichtjes kan bekijken
- zorg dat de heatbooster instellingen data publiceren via MQTT en MQTT Autodiscovery ('Enable autodiscovery via MQTT' en 'Enable hierarchy')
- in Domoticz, in het hardware menu, installeer en configureer de 'MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface', gebruik 'homeassistant' als Auto Discovery Prefix

Als je de MQTT berichtjes van je heat boosters kan zien (in topic heatbooster), de auto discovery berichten in het 'homeassistant' topic en geen foutmeldingen in je domoticz log krijgt zal de MQTT Auto Discovery waarschijnlijk goed geconfigureerd zijn, na verloop van tijd zul je dan verschillende devices toegevoegd zien worden die de status van je heat boosters weergeven.

Je kunt de devices vervolgens uitlezen en manipuleren zoals je gewend bent in Domoticz (tenminste de devices die een manipuleerbare waarde representeren, en niet bijvoorbeeld het IP adres).

Hopelijk helpt je dit al verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
PeterJones schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:24:
[...]

Welke logfiles zoek je? Van Domoticz of de heatbooster?
Van Domoticz, en dan met name van de MQTT bij opstarten (dan doet hij een discovery).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
Bazz0847 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:32:
[...]

Van Domoticz, en dan met name van de MQTT bij opstarten (dan doet hij een discovery).
Domoticz of MQTT auto discovery broker opnieuw opstarten helpt niet, alleen als ik de heatboosters restart volgt een nieuwe autodiscovery, zie onderstaande log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Dec 11 21:37:18 rpi2 domoticz[549]: 2023-12-11 21:37:18.195  Status: MQTT autodiscover: Worker stopped...
Dec 11 21:37:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:37:26.464  Status: MQTT autodiscover: Connecting to 192.168.2.253:1883
Dec 11 21:37:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:37:26.669  Status: MQTT autodiscover: connected to: 192.168.2.253:1883
Dec 11 21:39:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:26.842  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Boost mode (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-boostmode)
Dec 11 21:39:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:26.945  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Manual control (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-controlmode)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.049  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Fan speed (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-speed)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.152  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Fan status (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-enabled)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.255  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Water inlet temperature (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-inlet)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.358  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Water outlet temperature (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-outlet)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.460  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Water temperature difference (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-delta-io)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.561  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Room temperature (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-ambient)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.664  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Room temperature target (unique_id: heatbooster_livingroom-38_ambientcontrol-temp)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.771  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Room temperature control (unique_id: heatbooster_livingroom-38_ambientcontrol-enable)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.874  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/WiFi signal strength (unique_id: heatbooster_livingroom-38_rssi)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.976  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/IP address (unique_id: heatbooster_livingroom-38_ip)
Dec 11 21:39:29 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:29.384  MQTT autodiscover: General/Custom Sensor (IP address)
Dec 11 21:39:29 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:29.497  MQTT autodiscover: General/Sound Level (WiFi signal strength)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.227  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water Inlet Temperature)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.345  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water outlet temperature)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.465  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature Difference)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.582  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature)
Dec 11 21:39:39 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:39.307  MQTT autodiscover: General/Custom Sensor (IP address)
Dec 11 21:39:39 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:39.436  MQTT autodiscover: General/Sound Level (WiFi signal strength)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.169  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water Inlet Temperature)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.293  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water outlet temperature)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.414  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature Difference)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.539  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature)

Hierin zie je dat de 'Room temperature' en de 'Fan speed' door autodiscover herkend worden, alleen wordt er geen 'device' gemaakt en geupdate. Daarom mijn vermoeden dat er een verschil is tussen deze velden en andere velden zoals 'Water temperature difference'.

Met MQTT Explorer zie ik in het homeassistant topic deze velden terug komen als 'number' en de meeste anderen als 'sensor' of 'binary_sensor':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__j_0fMCJD4UmaqeqN8XbOOQy8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V35GEcicnNGkrPZk5O8utzYX.png?f=user_large:

Hopelijk helpt je dat in het oplossen (als er iets op te lossen is in de heatbooster firmware). Dank voor al het mooie werk @Bazz0847.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjanklaas
  • Registratie: December 2013
Dag Tweakers,

Op mijn werkkamer van 8 m2 hangt een T21 radiator van ca. 70 cm breed, 90 cm hoog en 6 cm tussen de platen. Na installatie van de warmtepomp geeft deze nog maar minimale warmte af. Ik ben aan het twijfelen wat nu te doen. Ik zou er 8 Artic 8 cm PWM's onder kunnen hangen. Volgens de rekentool geeft dat ca. 400 watt afgifte voor water van 30 graden. Dit zou voor een kamer van 8m2 voldoende moeten zijn (ca. 50 watt per m2).

Is dit een zinvolle investering of kan ik beter iets als een IR-paneel/stoelverwarming overwegen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bertjanklaas schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:57:
Dag Tweakers,

Op mijn werkkamer van 8 m2 hangt een T21 radiator van ca. 70 cm breed, 90 cm hoog en 6 cm tussen de platen. Na installatie van de warmtepomp geeft deze nog maar minimale warmte af. Ik ben aan het twijfelen wat nu te doen. Ik zou er 8 Artic 8 cm PWM's onder kunnen hangen. Volgens de rekentool geeft dat ca. 400 watt afgifte voor water van 30 graden. Dit zou voor een kamer van 8m2 voldoende moeten zijn (ca. 50 watt per m2).

Is dit een zinvolle investering of kan ik beter iets als een IR-paneel/stoelverwarming overwegen?
Er vanuit gaande dat die T21 juist is uitgerekend bij de originele installatie. Dan vervangen door een grotere T22. Of zelfde maat maar danT33.
Die T33 gelijk gaan boosten met 140mm fans. Is veel stiller/efficienter.

(een te kleine radiator is een ramp, een te grootte kun je best wel afremmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
PeterJones schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:46:
[...]

Domoticz of MQTT auto discovery broker opnieuw opstarten helpt niet, alleen als ik de heatboosters restart volgt een nieuwe autodiscovery, zie onderstaande log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Dec 11 21:37:18 rpi2 domoticz[549]: 2023-12-11 21:37:18.195  Status: MQTT autodiscover: Worker stopped...
Dec 11 21:37:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:37:26.464  Status: MQTT autodiscover: Connecting to 192.168.2.253:1883
Dec 11 21:37:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:37:26.669  Status: MQTT autodiscover: connected to: 192.168.2.253:1883
Dec 11 21:39:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:26.842  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Boost mode (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-boostmode)
Dec 11 21:39:26 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:26.945  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Manual control (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-controlmode)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.049  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Fan speed (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-speed)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.152  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Fan status (unique_id: heatbooster_livingroom-38_fan-enabled)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.255  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Water inlet temperature (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-inlet)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.358  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Water outlet temperature (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-outlet)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.460  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Water temperature difference (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-delta-io)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.561  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Room temperature (unique_id: heatbooster_livingroom-38_temp-ambient)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.664  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Room temperature target (unique_id: heatbooster_livingroom-38_ambientcontrol-temp)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.771  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/Room temperature control (unique_id: heatbooster_livingroom-38_ambientcontrol-enable)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.874  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/WiFi signal strength (unique_id: heatbooster_livingroom-38_rssi)
Dec 11 21:39:27 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:27.976  Status: MQTT autodiscover: discovered: HeatBooster - livingroom-38/IP address (unique_id: heatbooster_livingroom-38_ip)
Dec 11 21:39:29 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:29.384  MQTT autodiscover: General/Custom Sensor (IP address)
Dec 11 21:39:29 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:29.497  MQTT autodiscover: General/Sound Level (WiFi signal strength)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.227  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water Inlet Temperature)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.345  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water outlet temperature)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.465  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature Difference)
Dec 11 21:39:30 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:30.582  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature)
Dec 11 21:39:39 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:39.307  MQTT autodiscover: General/Custom Sensor (IP address)
Dec 11 21:39:39 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:39.436  MQTT autodiscover: General/Sound Level (WiFi signal strength)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.169  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water Inlet Temperature)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.293  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Water outlet temperature)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.414  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature Difference)
Dec 11 21:39:40 rpi2 domoticz[26428]: 2023-12-11 21:39:40.539  MQTT autodiscover: Temp/THR128/138, THC138 (Living Room (38) Temperature)

Hierin zie je dat de 'Room temperature' en de 'Fan speed' door autodiscover herkend worden, alleen wordt er geen 'device' gemaakt en geupdate. Daarom mijn vermoeden dat er een verschil is tussen deze velden en andere velden zoals 'Water temperature difference'.

Met MQTT Explorer zie ik in het homeassistant topic deze velden terug komen als 'number' en de meeste anderen als 'sensor' of 'binary_sensor':

[Afbeelding]:

Hopelijk helpt je dat in het oplossen (als er iets op te lossen is in de heatbooster firmware). Dank voor al het mooie werk @Bazz0847.
Bij mij werkt de "Heatbooster-Hal_temp-ambient" wel gewoon. Ik denk dat het probleem inderdaad gerelateerd is aan het soort device dat moet worden aangemaakt maar niet goed word herkend. Zo is ook het IP adres een custom sensor geworden met al waarde "192.168??" Dus het lijkt te worden geïnterpreteerd als een getal.
De uitdaging zit er waarschijnlijk in dat er denk ik nog niet echt een standaard is voor dit. Dus de mensen van Domoticz vinden dat het aan de heatbooster kant moet worden opgelost en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
Bertjanklaas schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:57:
Dag Tweakers,

Op mijn werkkamer van 8 m2 hangt een T21 radiator van ca. 70 cm breed, 90 cm hoog en 6 cm tussen de platen. Na installatie van de warmtepomp geeft deze nog maar minimale warmte af.
Suggestie:
Infrarood voor snelle, lokale en tijdelijke warmte waarbij je radiator de basis warmte verzorgt.
Pagina: 1 ... 12 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.