Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bij het opknappen van de slaapkamer heb ik de oude radiator verwijdert. Dit was toen al met de gedachten om er een Jaga Strada Hybrid te plaatsen. Naast dat deze überhaupt compacter is ook als voorbereiding op een WP en er ervaring mee op te doen. Dit omdat we eigenlijk de slaapkamer niet verwarmen, het dus alleen voor de ervaring, de momenten dat het erg koud is en toekomstbestendigheid.

Nu bijna twee jaar later O-) Eindelijk is het plaatsen van een verwarming wat naar boven gekomen op de todo list. Het idee is om een Jaga Strada Hybrid type 11 van 140cm op te hangen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer welke aansluitset ik er nu bij nodig heb.

Het liefst wil ik de buizen via de wand in de behuizing brengen. Het betreft gewoon standaard twee-pijps systeem. Moet ik dan een set 101 of 161 hebben? Of juist een set 225 of 25? Ik mis nu vooral even wat het verschil / voor en nadelen van deze sets is... :?

Dan zit ik nog met de thermostaat. Gezien er later een WP komt wil ik ook wel light cooling kunnen doen. Nu zie ik daar de HC (Heimeier) en de MA voor. Is MA gewoon volledig handmatig? Gezien de verwarming niet veel gebruikt wordt en ik er zelf later zone sturing op zou willen doen zou mij dat dan logisch lijken. Correct?

En voor latere aansturing, welke type thermostaatkraan-aansluiting zit er op zo'n aansluitset? Dit zodat ik er eventueel elektronische sturing op kan zetten later.

En heb ik het correct dat een aansluitblok eindigend op klemkoppeling code 616 direct op 16mm meerlagenbuis zoals dit past?

En zijn er dan nog andere dingen die ik mis voor het aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:50
Je hoeft niet met Jaga aansluitsets te werken. De aansluitingen op de warmtewisselaar zijn standaard 1/2" draad.

Hoe is je CV systeem ingeregeld elders in het huis? Ik heb alles gesaneerd en bij mij is alles Heimeier E-clipse / E-clipse 300 - dit zijn drukonafhankelijke ventielen... dus inregelen is zo geen hogere wiskunde (Kv waarde geneuzel).

https://www.cvkoopjes.nl/...y=e-clipse&submit_search=

En de retour regutec: https://www.cvkoopjes.nl/...ry=regutec&submit_search=

Van 1/2" draad naar 16x2 pex werkt: https://www.cvkoopjes.nl/...t+1%2F2%22+16mm&results=7

Set 101 en 161: Verschil is drukafhankelijke regeling en drukonafhankelijke regeling.

Set 25 en 225 zie ik dan geen verschil onderling.

Wat ik met de Heimeier componenten gemaakt heb is 25/225 maar dan drukonafhankelijk en voor de helft van het geld.

Gebruik https://www.cvkoopjes.nl/...mat-fibre-seal-15mtr.html
PTFE is meuk, 20 wikkelingen en nog steeds geen lekvrije connecties. Fibre seal was met 3-4 wikkelingen in 1 keer klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 19-11-2023 21:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronald Dank! Dat geeft weer wat meer duidelijkheid maar ook wel weer vragen :9 Nog steeds niet echt duidelijk wat verschil tussen de aansluitsets is.

En afgezien van dat het type koppelingen zijn, wat is praktisch nu het verschil tussen 3/4" Euroconius, G1/2" en M24? :?

Op dit moment heb ik geen echte mogelijkheid om het CV-systeem in te regelen. Geen van de radiatoren hebben een voetventiel en allemaal gewone kranen. Ik heb het alleen heeeeeeel basaal ingeregeld door standaard onverwarmde ruimtes dicht (of in geval van slaapkamer, weg :p), de grote kolomradiatoren in de woonkamer vol open te laten en de kleine plaatradiatoren enorm te knijpen. Daarnaast aanvoertemperatuur van de CV al drastisch verlaagd omdat retour nog steeds bloedheet was. Nog niet in de weer geweest met een thermometer op leidingen, alleen op gevoelstemperatuur. Mede ook omdat systeem nog echt wel op de schop moet. Slaapkamer is dus eigenlijk stap één / een test / vuurdoop.

Wat mij betreft zit ik ook niet perse vast aan Jaga sets maar mis vooral nog het inzicht wat dan ook zou werken. Hoe kom je uit met de opening in de behuizing voor de thermostaat bijvoorbeeld? Jij ook ervarig met Jaga Strada of meer algemeen?

En wat is het verschil tussen E-clipse en E-clipse 300? Of heeft alleen de 300 nog losse debietregeling?

En is een dynamische debietregelkraan nu hetzelfde als een drukafhankelijke?

En qua afsluiters ben ik er ook nog niet helemaal achter welke nu compatible zijn met elkaar? En of ze allemaal net zo makkelijk elektronisch te maken zijn.

Ofwel, nog steeds een beetje een bomen en het bos verhaal. Maar ondanks veel lezen heb ik nog steeds geen sluitend stuk gevonden hiervoor. Dus als er verplichte lectuur is verneem ik het ook graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-04 19:32
Septillion schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:38:
@Ronald Dank! Dat geeft weer wat meer duidelijkheid maar ook wel weer vragen :9 Nog steeds niet echt duidelijk wat verschil tussen de aansluitsets is.

En afgezien van dat het type koppelingen zijn, wat is praktisch nu het verschil tussen 3/4" Euroconius, G1/2" en M24? :?

En wat is het verschil tussen E-clipse en E-clipse 300? Of heeft alleen de 300 nog losse debietregeling?

En is een dynamische debietregelkraan nu hetzelfde als een drukafhankelijke?

En qua afsluiters ben ik er ook nog niet helemaal achter welke nu compatible zijn met elkaar? En of ze allemaal net zo makkelijk elektronisch te maken zijn.

Ofwel, nog steeds een beetje een bomen en het bos verhaal. Maar ondanks veel lezen heb ik nog steeds geen sluitend stuk gevonden hiervoor. Dus als er verplichte lectuur is verneem ik het ook graag :)
G1/2 is half inch draad. In de Jaga of om het even welke standaard radiator zit 1/2 binnendraad. De buitendraad van het staartstuk past hierin.

M24 wordt door Jaga en nog een aantal merken gebruikt. Dit is anders dan het meer standaard Euroconus 3/4 wat door Heimeier gebruikt wordt.

Het verschil tussen Eclipse en Eclipse 300 is het maximale debiet wat hierdoor kan. 300 kan een groter debiet aan tot 300 l/uur. Eclipse tot 140 l/uur geloof ik. Maar is wat onnauwkeuriger bij de lagere debieten. Je moet even kijken hoe groot je radiator is en aan de hand daarvan kiezen.

Een haaks verkeerd van Heimeier past goed binnen de Jaga. De knop zit dan op dezelfde plek. Hij steekt alleen iets meer uit dan bij een Jaga ventiel.

Succes met klussen!

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb twee jaar geleden alle radiatoren in huis zelf vervangen voor Jaga's van Marktplaats en hier een Heimeier Eclipse radiatorkraan op geplaatst.

De regelafsluiters van Jaga (die je aan de uitvoerkant op de radiator zet) zelf hebben een rubberen afsluitring waardoor het bevestigen veel makkelijker waterdicht te krijgen was. Dit zou ik de volgende keer altijd gebruiken.

Plus: Bij het vervangen van de laatste weet je hoe het moet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Septillion Ik zal wat foto’s bakken, maar zit nu niet thuis ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Appesteijn Maar dus wel aansluitmateriaal (een van de sets) van Jaga? Of echt los Heimeier materiaal?

En inderdaad, na alle gedaan te hebben (en alle fouten gemaakt te hebben) weet je hoe het zit. Weer gevalletje "industriële lego" zonder standaard omschrijvingen. Helaas al op zo veel vakgebieden gezien, heel mooi alles te krijgen maar zo veel standaarden en verschillende notaties dat je als nog het verkeerde haalt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heimeier Eclipse aansluitkraan:
https://www.cvtotaal.nl/h...che-afslafc-1-2recht.html

en dan 2x een knelkoppeling voor aan een 15mm cv-leiding:
https://www.cvtopper.nl/heimeier-knelset-1-2-x-15mm.html

Regelafsluiter :
https://www.warmteservice...iel)-1-2-haaks/p/45253205

De stroomkabel is van de DIY ventilatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vEEUN7EAROvaX9RZvprWVp8P2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqB1tUztEj63VqVSo6YB0v8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ipjjHXKfkxFN3jgzOJT7v2iLag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHVUSgBGnRCu18kGo12VLZge.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Appesteijn op 20-11-2023 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Septillion @Appesteijn was me voor, maar toch... meer plaatjes meer begrip misschien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiBIW1a6dS7A2o3Pj-8ks6DlWAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmcW4PcoW9Uz56kKF9a6gYgv.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht foto: Watts Vision thermostaat
Aan de Jaga gekleeft de fan controller van Bazz0847 en daar komen 3 temperatuur sensoren uit (Aanvoer, retour, omgeving), braided fan kabel en er gaat via een 12V voeding in de Jaga behuizing stroom heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnrXwcFZOsyDyIslkyY7TzRWkWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLP2ggeRFki1lnf85m2LOoz3.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste leiding van links naar rechts: 15mm staal, Heimeier knelset voor 15mm staal, Heimeier e-clipse 300 ventiel, Jaga verlengpijp 1/2"
Onderste leiding van links naar rechts 15mm staal,, Heimeier knelset voor 15mm staal, Heimeier regutec.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTyn4coN-iI3d94zCzvqVlSiJXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qUns0JmN8yp0OMMee6ISbcf.jpg?f=fotoalbum_large

Dito, van onder gezien.

Zo te zien is het @Appesteijn gelukt om de boel met PTFE dicht te krijgen... Dat heb ik opgegeven. Bij mij zie je in lichtgroen de griffon fibre seal

Lastigste is de haaks, haaks verkeerd, recht, etc terminologie volgen.
Wil je inregelen dan zijn drukonafhankelijke ventielen gewoon makkelijker. Bereken debiet, dat stel je in, dat is wat het doet (mits het aangevoerd kan worden). Maar dan moet je eigenlijk wel alles... deze ventielen hebben meer drukval dan geen ventiel.

normale e-clipse doet iets van 15-150l/u, e-clipse 300 30-300l/u.

Ik heb 300's omdat je met dT 5 (Warmtepomp vriendelijk, ik draai Ta 35 vanuit de CV) al snel meer dan 150l/u nodig hebt. Vloerverwarming verdeler is ook heimeier (dynacon e-clipse) en daar zitten ook 300l/u ventielen op. Dus alles is e-clipse bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-11-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
@Septillion @Ronald @Appesteijn @Noutie ,

Jottum, dit is precies wat ik nodig had.

Allen bedankt!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:17
Ronald schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:02:
@Septillion @Appesteijn was me voor, maar toch... meer plaatjes meer begrip misschien.

Bovenste leiding van links naar rechts: 15mm staal, Heimeier knelset voor 15mm staal, Heimeier e-clipse 300 ventiel, Jaga verlengpijp 1/2"
Onderste leiding van links naar rechts 15mm staal,, Heimeier knelset voor 15mm staal, Heimeier regutec.
@Ronald Wat is jouw visie op de leiding diameter richting Jaga radiatoren (bijv. Jaga Strada)?

Als ik bijv. de Jaga Strada documentatie bekijken, dan kan je aansluiten tot maximaal 20mm (kunststof) of 18mm (dunwandig metaal). Geldt hier ook: het liefst zo groot mogelijk? (met in het achterhoofd een eventuele WP in de toekomst). Als ik bijvoorbeeld naar CV verdelers kijk, dan zie ik vaak buizen van 14mm of 16mm richting de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Mauritssvt ik kijk naar de diagrammen leidingdiameter bij zeker debiet bij zeker vermogen van Warmtepompweetjes

Pagina: 1