Ik heb het aan de praat!
Maar het was nog veel gedoe.
Dus hierbij de code, als je ook Home Assistant hebt en je Heatbooster setpoint wil laten meelopen met de Tado setpoint.
Ik heb uiteindelijk voor ieder van mijn Heatboosters 1 simpele automation gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: Publish Tado target to HB (room)
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- climate.bedroomtado
attribute: temperature
action:
- service: mqtt.publish
data:
payload_template: "{{ trigger.to_state.attributes.temperature }}"
topic: heatbooster/bedroomHB/ambientcontrol-temp-ref
mode: single |
Update 7/8: kleine correctie aan code
In bovenstaande code moet je zelf de volgende 2 variabelen aanpassen:
- "bedroomtado" moet je vervangen door de Entity naam van de Tado.
- "bedroomHB" moet je vervangen door de Entity naam van de HeatBooster.
Hierbij nog wat lessons learned en tips:
1) Je kunt niet via een standaard HA automation de setpoint op de HA aanpassen want dat is een variable, en HA doet geen actions met variabelen (ja je kunt dit met een omweg doen via een sensor, maar zoals gezegd is het me gelukt met MQTT dus dat was niet meer nodig).
2) MQTT is echt wel even iets dat je moet snappen voor je ermee aan de slag kunt. Zo heb ik een hele tijd met Mosquitto publish/listener configuration zitten pielen voordat het kwartje viel dat ik ook via een 'standaard' HA automation de MQTT publish service kon aanroepen.
3) de MQTT publish moet op de "-ref" variant van de temperatuur sensor want het is echt nodig dat de MQTT publish de setting aanpast in de Heatbooster zelf (in plaats van posten naar een kanaal waar de Heatbooster zelf ook nog eens tegenaan zit te posten met zijn eigen waarheid).
4) YAML is extreem gevoelig en ik schrijf voortaan mijn automations zoveel als mogelijk direct in Home Assistant.
[
Voor 39% gewijzigd door
RealCato op 07-08-2024 10:13
]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.