Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.154 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:37

Cbr

marnie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Gebruik je 5 meter als circuit lengte? Ik bereken de lengte van de koperdraad zijnde twee maal de afstand tussen voeding en HP: kabellengte van 5 meter wordt circuitlengte 10 meter.
Maar misschien heb je gelijk en is kabellente gelijk aan circuitlengte.
Ik gebruik 10 meter omdat ik aannam dat jij juist zat. De spanningsval is dan meer dan 5% maar het verlies (in vermogen) duidelijk minder dan 5% - en volgens de tool toelaatbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Cbr op 19-06-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22

sapphire

Die-hard pruts0r

marnie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:08:
@wheli

Vaak wordt een spanningsval van 5% als acceptabel beschouwd.
Bij 5 meter afstand tussen voeding en HB met 3A als stroomwaarde zou de kabeldiameter op 2.5mm2 uitkomen.
Bij zo'n kabeldikte kun je net zo goed een gewoon 230v verlengsnoer pakken, kun je zelfs 1,5mm2 doen lijkt me :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:05

ErikKo

Rippie

Ik overweeg een aantal HeatBoosters aan te schaffen, en hiermee ook te koelen met onze warmtepomp.
Wij hebben Jaga Convectoren.

De ventilatoren verbeteren de convectie. Bij verwarmen blazen de ventilatoren naar boven. Bij koelen wil je de airflow in omgekeerde richting hebben --> naar beneden laten blazen.

Blazen de PWM-gestuurde ventilatoren in omgekeerde richting bij koelen?
Of is de bedoeling om met de hand even de ventilatoren om te draaien voor het koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:19
Waarom zou je ze om willen draaien
Koede lucht daalt van zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

minicraft schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:39:
Waarom zou je ze om willen draaien
Koede lucht daalt van zelf
Om zo efficient mogelijk te koelen wil je warme lucht aanzuigen. Zoals je zelf zegt, koude lucht daalt. Als de ventilatoren naar boven blazen wordt er lucht van onderen aangezogen. Dit is koude lucht.

Als je de ventilatoren omdraait wordt de lucht van boven aangezogen. Dit is warmere lucht waardoor de deltaT door de convectoren groter is --> beter koelen.

Of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door ErikKo op 26-06-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Het lijkt mij dat je dan een koude vloer krijgt onder de convector en de flow wordt afgeremd.
Lucht stroom omhoog zorgt voor een beter flow
En zal de warme lucht beter vedrijven

Maar dat is zo als ik het zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ErikKo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Om zo efficient mogelijk te koelen wil je warme lucht aanzuigen. Zoals je zelf zegt, koude lucht daalt. Als de ventilatoren naar boven blazen wordt er lucht van onderen aangezogen. Dit is koude lucht.

Als je de ventilatoren omdraait wordt de lucht van boven aangezogen. Dit is warmere lucht waardoor de deltaT door de convectoren groter is --> beter koelen.

Of begrijp ik het verkeerd?
@minicraft heeft gelijk: ik ben ook net de koelmodus van de wp aan het uitproberen via jaga’s en mbt heatbooster + ventilatoren. Mijn ervaring tot nu toe is:
Je creëert een koel aanvoelende luchtstroom rondom de convectoren. Dat is op zich best aangenaam. Bij de pui op het zuiden heeft het wel wat effect op de omgevingstemperatuur: deze blijft vandaag zo rondom de 23 graden. Maar verwacht er niet te veel van. De delta t is 3-4 graden : inlaat water bij convector iets boven 18 graden. Uitlaat convector rond 22 graden.
Dat betekent dat de omgevingstemperatuur in de kamer weinig beïnvloed wordt ( 1-1,5 graad)
Mijn conclusie is dat het niet veel uithaalt. Ik denk dat ik de wp in koelfunctie uit ga zetten na vandaag.
Misschien maakt het nog wel uit of je geen warme pui aan de zuidkant hebt.

Maar deze ervaringen zijn breder bekend.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
Het scheelt inderdaad iets, maar verwacht geen airco qua koelvermogen. Mijn ervaring is wel dat hoe hoger de temperatuur is, hoe beter het werkt. Ik kan er in bloedhete zomers de woning mee op 26 graden houden waar het anders binnen > 30 graden zou zijn. Net het verschil tussen loeiheet en nog enigszins OK. De RH gaat wel omhoog als je alle deuren dicht houdt..

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Oké duidelijk. In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk maakt het weinig verschil. Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 13:07
Is er al een mogelijkheid om de heatboosters via android te kunnen monitoren? Nu kan ik dit enkel via de pc...
Komt deze functie er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nilos128 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:46:
Is er al een mogelijkheid om de heatboosters via android te kunnen monitoren? Nu kan ik dit enkel via de pc...
Komt deze functie er nog?
Je bedoelt waarschijnlijk via een appje?
Desnoods kan je het voorlopig met een gewone browser proberen,
zo doe ik het iig. ook bij andere gadgets met webserver (shelly bijvoorbeeld)
Voor de domotica hebben ze allemaal een mqtt client aan boord, werkt veel universeler dan een app.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Een app staat op mijn to do lijst, maar dat wordt waarschijnlijk pas komende winter voordat die klaar is ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 16:09
Heatbooster tweaker edition - externe antenne aansluiting

Ik had toch wat problemen met de ontvangst van de HB in een Jaga omkasting op zolder. Om dat te verbeteren heb ik op de esp32 mini een externe antenne aansluiting gesoldeerd. Zie afbeeldingen, ca 6dB winst vanaf half 12 vanochtend in de logs :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zkxgu4p41TwnwoKUARYjXBTkHRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1X822wxS4pzGpHo13Qfjd8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7sPWCOiPT7KG_VIFuUNQOJ8sLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n78xpwQF15c5dt3RVAkMpg9P.jpg?f=fotoalbum_large

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb weer een firmware-update uitgebracht, v2.6.3, met de volgende wijzigingen:
- feature: mass-update all HeatBoosters through MQTT by publishing value "1" to topic "heatbooster/start-ota-update"
- improvement: updated libraries to latest versions

Hij is zoals gebruikelijk te downloaden van de productpagina: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Veel plezier ermee! :)

[ Voor 21% gewijzigd door Bazz0847 op 06-07-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24
Dank, heb er net 2 aangeschaft, kijk er naar uit om ze te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Laatst online: 27-09 09:28
Ik ga van de week een Jaga Straga aanschaffen, type 11 met een lengte van 2 meter. Ik wil hem primair gebruiken voor koelen (op de slaapkamer) wateraanvoer (uit de warmtepomp) zal zo rond de 18°C liggen.
Wat zou een nuttig aantal ventilatoren zijn? Ik ga de F9 van Arctic plaatsen en dan aansturen via de Heatbooster.
Alleen... hoeveel moet ik plaatsen? Hoe meer hoe beter? Of 50%? Als je trek in de schoorsteen hebt is het wel genoeg.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
Geim schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:53:
Ik ga van de week een Jaga Straga aanschaffen, type 11 met een lengte van 2 meter. Ik wil hem primair gebruiken voor koelen (op de slaapkamer) wateraanvoer (uit de warmtepomp) zal zo rond de 18°C liggen.
Wat zou een nuttig aantal ventilatoren zijn? Ik ga de F9 van Arctic plaatsen en dan aansturen via de Heatbooster.
Alleen... hoeveel moet ik plaatsen? Hoe meer hoe beter? Of 50%? Als je trek in de schoorsteen hebt is het wel genoeg.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Deze vraag is in dit draadje al meerdere keren voorbij gekomen.
We hebben hier, ik meen in de laatste 10 dagen van december 2023, een leuke en interessante dialoog over gehad. Ook al ging het over warmteafgifte, toch denk dat het net zo goed voor verkoeling/verfrissing zal gelden.
Bottom line: Meer is beter al zal het rendement per extra toegevoegde ventilator minder groot worden.

Als je een Jaga neemt om voornamelijk te koelen en je hebt de mogelijkheden dan raad ik je aan om een 16 of 21 te nemen met resp 25% of 37% meer koelvermogen tov de 11.
Dat verschil ga je wel merken, zeker omdat je naar verwachting ook F14's kan gebruiken.
En dan heb je ook minder ventilatoren nodig die door de grotere diameter en daarmee grotere flow ook stiller zullen zijn. En stiller is in een slaapkamer wel zo aangenaam, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Bottom line: Meer is beter al zal het rendement per extra toegevoegde ventilator minder groot worden.
....
Als je een Jaga neemt om voornamelijk te koelen en je hebt de mogelijkheden dan raad ik je aan om een 16 of 21 te nemen met resp 25% of 37% meer koelvermogen tov de 11.
Dat verschil ga je wel merken, zeker omdat je naar verwachting ook F14's kan gebruiken.
En dan heb je ook minder ventilatoren nodig die door de grotere diameter en daarmee grotere flow ook stiller zullen zijn. En stiller is in een slaapkamer wel zo aangenaam, toch?
Bedankt, flink wat aan het lezen geweest. Ik had idd ook al naar een type 16 gekeken en afgelopen weekeind gebruikt om mijn partner daarvan te overtuigen, een airco als alternatief zag ze helemaal niet zitten >:)
Op dit moment hangt er nog een type 10 van hooguit 5 cm breed, daar komt dan ineens 10 cm bij "aan haar kant van het bed".
Jaga Strada, type 16, 50 cm hoog, kost me €807 t.o.v. €1274 voor een hybrid.
15 stuks F14's + heatbooster + klein spul is nog geen €150
Alleen nog even de temperatuur meten aan de aanvoer van de huidige radiator om zeker te weten dat er voldoende koud water aankomt (1-buis systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Even een tip

als je een jaga strada of tempo gaat voorzien van ventilatoren dan is de hoogte niet belangrijk
de hoogte van de jaga convectoren bepaalt het schoorteen effect (zonder ventilatoren dus)

[ Voor 6% gewijzigd door minicraft op 08-07-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-09 17:07
Weet iemand welke kabel je nodig hebt om de pwm van de HB aan te sluiten op de 0-10v aansluiting van de controller van de Innova Airleaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
minicraft schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:06:
Even een tip

als je een jaga strada of tempo gaat voorzien van ventilatoren dan is de hoogte niet belangrijk
de hoogte van de jaga convectoren bepaalt het schoorteen effect (zonder ventilatoren dus)
Dank je, er hangt nu 50 cm, op 10 vanaf de vloer, die maten wilde ik gelijk houden.
Maar direct een andere vraag, wat is het verschil tussen een Jaga Strada een Jaga Tempo? Behalve het prijsverschil kan ik niets vinden en in mijn geval is dat €80 makkelijk verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
Er is tussen b.v een type 16 2 meter strada of tempo wand geen verschil als je het over vermogen hebt
De hoogte bepaald het vermogen

Bij de strada is de kleinste hoogte 35cm
En bij een tempo 30cm

Bij een strada 35cm hoogte heb je iets van 13 cm om ventilatoren te plaatsen
Bij de tempo 30cm is dat iets van 7cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
minicraft schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:06:
Even een tip

In zoverre dat bij twins een hoogte van 20 of 35 cm mogelijk de ventilatoren niet meer in de radiator passen.
Ook dit is minimaal een keer eerdere in dit draadje voorbij gekomen.
Of dit daadwerkelijk zo is kan ik niet beoordelen.

En dat bij hogere radiatoren de verkoeling steeds verder afneemt.

De sweet spot voor verwarming, koeling en plaatsing van radiatorventilatoren iets boven de convectoren lijkt bij 50 cm te liggen, gebaseerd op Strada Hybrid Twins met een lengte van 100cm.

Maar goed, de WAF speelt idd ook een grote rol.

[ Voor 8% gewijzigd door Lawrentz op 08-07-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
Type 16 is een twin uitvoering
Heb zelf in een type 16 30cm hoog ventilatoren gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Maar direct een andere vraag, wat is het verschil tussen een Jaga Strada een Jaga Tempo? Behalve het prijsverschil kan ik niets vinden en in mijn geval is dat €80 makkelijk verdiend.
Ik kreeg dit antwoord van de/een leverancier:

"De omkasting is alleen het verschil, binnenwerk ( convector is precies hetzelfde )

De jaga Tempo heeft een horizontaal streepjes erin, voorplaat bestaat uit panelen van 10cm hoog en die stapel je op ( de hoeken zijn van plastic )

De jaga Strada heeft een vlakke voorplaat in structuurlak doffe witte lak."

De Tempo lijkt me dus een modulaire omkasting te hebben, waarbij je er bij een hogere radiator er een plank bijkrijgt. de Strada heeft een op maat gemaakte voorplaat uit 1 stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:43
Geim schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Bedankt, flink wat aan het lezen geweest. Ik had idd ook al naar een type 16 gekeken en afgelopen weekeind gebruikt om mijn partner daarvan te overtuigen, een airco als alternatief zag ze helemaal niet zitten >:)
Op dit moment hangt er nog een type 10 van hooguit 5 cm breed, daar komt dan ineens 10 cm bij "aan haar kant van het bed".
Jaga Strada, type 16, 50 cm hoog, kost me €807 t.o.v. €1274 voor een hybrid.
15 stuks F14's + heatbooster + klein spul is nog geen €150
Alleen nog even de temperatuur meten aan de aanvoer van de huidige radiator om zeker te weten dat er voldoende koud water aankomt (1-buis systeem).
Op Marktplaats worden nog best wat jaga’s verkocht, wellicht dat je nog eens 500-700 wil besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Op Marktplaats worden nog best wat jaga’s verkocht, wellicht dat je nog eens 500-700 wil besparen?
Hou ik al een tijdje in de gaten, maar de 2 meter versies zie ik niet veel voorbij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Geim

(Zie ook mijn post van 26 juni jl.)
Verwacht geen airco-effect.
En dan ook dit: als de convector groter is kan hij meer leveren . Dat geldt ook voor de diepte/dikte.
Mijn test heb ik gedaan met convectoren 21 diep , 1.20 m lang en 30 hoog ( Jaga mini) 4 stuks allemaal volledig belegd met p14 pwm-pst.. warmtepomp 6kw
Effect: nauwelijks , wel een beetje verkoelende luchtstroom in de buurt van de convectoren. Maximaal 1,5 graad daling kamertemp. En dan ook nog tijdelijk omdat de warmtepomp na bereiken van de steltemp van 18 bij koelen afslaat en vervolgens , afhankelijk van de instellingen weer na 3 graden temperatuur stijging van het water ( en dat gaat vrij snel bij warm weer) aanslaat. Kamertemp steeg dan ook weer vrolijk met 1-1,5 graad. ( Weliswaar overdag, met de zon op de pui; dat zal misschien iets anders uitpakken in de nacht).
Bovendien moet je rekening houden met het dauwpunt. Bij mij kwam er condens op de leidingen . Dat zou te voorkomen zijn door de stektemp hoger te zetten , maar dan is het effect nog kleiner. ik ben ermee gestopt. Warmtepomp gebruikt best veel stroom met nauwelijks effect.

Je gaat veel geld investeren. Ik zou me twee keer bedenken. Misschien 's nachts raam open , met hor ervoor, en eventueel een ventilator zacht laten draaien voor verkoelende luchtstroom : bespaart je een hoop geld.

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 08-07-2024 18:42 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geim
Verwacht geen airco-effect.
Bedankt voor je info, nee, een airco effect verwacht ik niet, wel een topkoeling om het idd een graad of 2 à 3 naar beneden te krijgen.
Ik heb een bodemgebonden systeem (bron van 165 meter diep) met een passieve koeling, deze staat met een koelcurve ongeveer ingesteld op 18°C en slaat aan als het in de woonkamer > 22,5°C wordt. Het effect is dan dat de vloerverwarming (koeling in dit geval) voorkomt dat de temperatuur nog veel verder oploopt en dat lukt redelijk. Ik zie de temperatuur hooguit een halve graag oplopen om in de loop van de avond naar 22°C te zakken waarna de koeling stopt, deze heeft dan tussen de 8 en 10 uur gedraaid. Condens is geen issue, dauwpunt ligt een (stuk) lager ergens tussen de 13 en 15°

Andere reden voor het plaatsen van een Jaga is dat de 010 plaat in de winter niets doet. De WP komt vrijwel niet boven de 30°C uit en dat is te weinig voor de radiatoren. Ik laat de woonkamerdeur open staan als we niet thuis zijn om wat warmte naar boven te krijgen.

Het is inderdaad een boel geld, maar het geld is er en ik hoef er niets om te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Heeft iemand in Home assistant al automations en dashboards gemaakt voor de Heatbooster (icm slimme radiatorknoppen en/of andere externe temperatuuraansturing)?

Ik heb wat hulp nodig, onder andere bij:
- het maken van historgrammen waarbij ik de Heatbooster sensor informatie in één graph wil laten zien met bijv. de kamtertemperatuur sensor van Tado. Ik moet dan volgens mij device_class en state_class informatie gaan toevoegen aan de Heatbooster sensoren. Kan dit simpeler?
- automations maken die de Heatbooster fans alleen aanzetten als: kamertemp < gewenste temp en gewenste temp < water inlet temp. want dan hebben de fans zin. de Heatbooster lijkt zelf veel meer geavanceerde instellingen te hebben, maar in de HB zelf heb ik bijv. niet de gewenste kamertemperatuur staan (en ik wil bijv. dat de fans stoppen met draaien als de kamertemp is bereikt)

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 12:25
@RealCato de heatboosters hebben dat standaard ingebakken. Je eerste idee kan gemakkelijk in een automatisering en je tweede kan door 'room temperature control' in te schakelen en dan een setpoint te kiezen.
De histogrammen weet ik niet goed

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb juist Heatboosters aangeschaft ter vervanging van mijn zelfbouw-optie omdat de Heatbooster helemaal autonoom werkt, ook als mijn home automation eruit ligt.

Enige dat ik nu nog doe via automations is de boost-stand aan/uit zetten op bepaalde tijdstippen[, zodat je eigenlijk 2 niveaus hebt voor overdag en 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
wheli schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:33:
@RealCato de heatboosters hebben dat standaard ingebakken. Je eerste idee kan gemakkelijk in een automatisering en je tweede kan door 'room temperature control' in te schakelen en dan een setpoint te kiezen.
De histogrammen weet ik niet goed
Ik heb een automation gemaakt, maar daarin kan ik bijv niet een delta meenemen zodat de fans pas aangaan als de delta meer dan 2 graden is bijv. Home assistant Ui geeft mij vrij weinig control hierover. Ik wil bijv niet dat fans de hele tijd aan en uit gaan als de kamer rond de gewenste temperatuur schommelt.

Room temperature control is nu juist wat ik niet wil; ik wil de fans alleen aan hebben als de warmtepomp aanstaat, en dus obv de water temperatuur.

Maar ik wil de fans ook alleen aanhebben als ik een setpoint heb gekozen dat hoger ligt dan de kamertemp.

Beide factoren zijn van belang.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
ocaj schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:22:
Ik heb juist Heatboosters aangeschaft ter vervanging van mijn zelfbouw-optie omdat de Heatbooster helemaal autonoom werkt, ook als mijn home automation eruit ligt.

Enige dat ik nu nog doe via automations is de boost-stand aan/uit zetten op bepaalde tijdstippen[, zodat je eigenlijk 2 niveaus hebt voor overdag en 's nachts.
Ik begrijp je sentiment, maar mijn home assistant deaait heel stabiel en ik wil juist wel meer granulaire controle uitoefenen:

- de tado bepaalt de doel temp van de kamers.
- de warmtepomp luistert alleen naar de woonkamer thermostaat.

Ik wil dat de heatbooster fans alleen maar aangaan als zowel de warmtepomp aanstaat en de radiator open staat, en dat per kamer. In alle andere gevallen gaan die fans niets doen dus mogen ze uitblijven.

Beetje lastige automatisering alleen, en daarom ook mijn vraag hier.

[ Voor 6% gewijzigd door RealCato op 11-07-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 10:36
RealCato schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Ik begrijp je sentiment, maar mijn home assistant deaait heel stabiel en ik wil juist wel meer granulaire controle uitoefenen:

- de tado bepaalt de doel temp van de kamers.
- de warmtepomp luistert alleen naar de woonkamer thermostaat.

Ik wil dat de heatbooster fans alleen maar aangaan als zowel de warmtepomp aanstaat en de radiator open staat, en dat per kamer. In alle andere gevallen gaan die fans niets doen dus mogen ze uitblijven.

Beetje lastige automatisering alleen, en daarom ook mijn vraag hier.
Dit hoef je nog geneens te programmeren, maar kan makkelijk vanuit de interface.
Nieuwe automation; trigger radiator closed to open; condition if wp_flowmeter > 2L/min (die waarde gebruik ik, maar kan ook op de stroom bijvoorbeeld); action is dan heatboos aan.

Je verhaal over delta heeft een helper nodig. Ook gemakkelijk te doen, kan via een beetje google of zelfs chatgtp al gefixt worden!
Iets als:$Tdelta = Ta-Tr;
Bij mijn Panasonic WP een dt gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set ta = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float %}
          {% set tr = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float %}
          {% set flow = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_speed') | float %}
          {% set defrost = is_state('switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state', 'off') %}
          {% if flow > 2 and defrost and (ta - tr > 0 ) %}
            {{ ta - tr | float}}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

[ Voor 21% gewijzigd door stevenP op 11-07-2024 23:33 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
RealCato schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:50:
[...]
Room temperature control is nu juist wat ik niet wil; ik wil de fans alleen aan hebben als de warmtepomp aanstaat, en dus obv de water temperatuur.

Maar ik wil de fans ook alleen aanhebben als ik een setpoint heb gekozen dat hoger ligt dan de kamertemp.

Beide factoren zijn van belang.
Beiden doet de HeatBooster standaard al voor je, met veel mogelijkheden tot finetuning. Je tweede verzoek werkt zelfs met een traploze PI-regelaar, als je de functie ruimtetemperatuurregeling aan zet, zoals hier al eerder is aangegeven. Er is geen Home Assistant nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
hallo,

Ik heb hier een paar jaar een zelfbouwsysteem met 7 en 8 artic 14 fans op 2 jaga's type 20 liggen in woonkamer.
Het zijn 3 pin fans waarvan ik alleen de + en - gebruik met simpel aan uit printje.
Kan ik de heatbooster gebruiken, met de add-on denk ik dan?

En is er wat info wat de app precies kan?

groet, Peter

[ Voor 7% gewijzigd door ptr1968 op 12-07-2024 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

lonkhuijzen

100% ADH

Ik heb wel een automation in HA die iedere ochtend de fans even op 100 zet om het stof eruit te blazen. Sindsdien heb ik ze niet meer hoeven schoonmaken :).

Voor de rest regelt de heatbooster het allemaal lekker zelf.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Zo, Jaga Tempo 50 cm hoog x 200 cm lang type 16 en HeatBooster besteld. Voeding had ik nog liggen. Ventilatoren moet ik nog bestellen.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over het verschil tussen de Arctic P14 PWM PST en de CO (met kogellagers) uitvoering? Ik neig naar 15 stuks in de standaarduitvoering en daarvan 3 op voorraad leggen, met 12 tuks ligt hij (vrijwel) vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barneby
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-09 01:13
De CO staat voor continuous operation.
F is voor Flow = veel verplaatsing van lucht
P is voor pressure = lucht ergens doorheen drukken

https://www.arctic.de/en/...fferent-fan-series-differ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Ja, waar CO voor stond, was ik op de hoogte, maar zou het toegevoegde waarde hebben in combinatie met een radiator? Qua levensduur, want dat is iets wat ik dan weer niet op de site van Arctic kan vinden. MTBF waarde ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Bazz0847 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Beiden doet de HeatBooster standaard al voor je, met veel mogelijkheden tot finetuning. Je tweede verzoek werkt zelfs met een traploze PI-regelaar, als je de functie ruimtetemperatuurregeling aan zet, zoals hier al eerder is aangegeven. Er is geen Home Assistant nodig :)
Oh, hoe weet de Heatbooster zonder home assistant wat de setpoint is, gegeven dat ik hiervoor dagschema’s heb gemaakt in Tado?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Je moet natuurlijk wel even het setpoint doorgeven dan :) dat kan via MQTT of met de REST API.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Bazz0847 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:24:
Je moet natuurlijk wel even het setpoint doorgeven dan :) dat kan via MQTT of met de REST API.
Ok, dat wist ik niet. Heb nu ook de firmware van de HBs geupdatet (die liepen nog flink achter).

Maar als ik de helptekst lees bij de ambient mode dan lijkt het erop alsof deze nog steeds “alleen” de room temp gaat gebruiken om te bepalen of de fans aan moeten (en dan dus niet meer naar de watertemp kijkt).

Maar dit betreft een slaapkamer terwijl de thermostaat die de warmtepomp aanstaat in de woonkamer hangt.

Dus ik wil dat de HB op de slaapkamer alleen aan gaat als de water in temp hoger is dan de kamertemp én de kamertemp lager is dan setpoint.

Is dit dan de optie die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat doet hij ook. Hij bepaalt of er warmteaanbod is, en zoja dan activeert de temperatuurregeling. Zonee, dan blijven de fans uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:31:
Dat doet hij ook. Hij bepaalt of er warmteaanbod is, en zoja dan activeert de temperatuurregeling. Zonee, dan blijven de fans uit.
Ahh dat wist ik nog niet. Mooi zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
goddegoddeot schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Ahh dat wist ik nog niet. Mooi zo.
Me neither, goed om te weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Bazz0847 Heb al even niet van me laten horen.

Recent alle HB's geüpdatet vanaf 2.4.x naar 2.6.2 en ik merk dat de verbinding echt een stuk stabieler is. Ik heb een aantal kamers waar de Wi-Fi echt niet geweldig is, en voorheen als de HB's hun verbinding kwijt waren, kwam die ook niet meer terug. Zelfs niet na een dag of 3. Alleen een reset hielp dan.

Nu (ik denk dankzij 2.6.1) valt de verbinding weliswaar nog afentoe weg, maar hij herstelt ook altijd weer netjes.

Ik moet eigenlijk wat doen aan de Wi-Fi in die hoek van het huis.. Maar dit helpt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
Ik heb gezocht door dit topic maar kan het niet direct vinden.

Wij hebben al jaga dhb's in huis maar zou graag meer controle hebben dan de handmatige plus en min.
Heatbooster lijkt een mogelijkheid dit op te lossen. Echter zie ik dat dit niet werkt met 24V jaga dhb systemen.
Wat is de reden en is dit oplosbaar? Wij gebruiken de dhb's nooit op max speed, dus lagere snelheid van de fans zou niet per se een probleem zijn, mocht dit werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
Bazz0847 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:24:
Ik heb het aan de praat!

Maar het was nog veel gedoe.

Dus hierbij de code, als je ook Home Assistant hebt en je Heatbooster setpoint wil laten meelopen met de Tado setpoint.

Ik heb uiteindelijk voor ieder van mijn Heatboosters 1 simpele automation gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Publish Tado target to HB (room)
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - climate.bedroomtado
    attribute: temperature
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload_template: "{{ trigger.to_state.attributes.temperature }}"
      topic: heatbooster/bedroomHB/ambientcontrol-temp-ref
mode: single

Update 7/8: kleine correctie aan code

In bovenstaande code moet je zelf de volgende 2 variabelen aanpassen:
- "bedroomtado" moet je vervangen door de Entity naam van de Tado.
- "bedroomHB" moet je vervangen door de Entity naam van de HeatBooster.

Hierbij nog wat lessons learned en tips:

1) Je kunt niet via een standaard HA automation de setpoint op de HA aanpassen want dat is een variable, en HA doet geen actions met variabelen (ja je kunt dit met een omweg doen via een sensor, maar zoals gezegd is het me gelukt met MQTT dus dat was niet meer nodig).
2) MQTT is echt wel even iets dat je moet snappen voor je ermee aan de slag kunt. Zo heb ik een hele tijd met Mosquitto publish/listener configuration zitten pielen voordat het kwartje viel dat ik ook via een 'standaard' HA automation de MQTT publish service kon aanroepen.
3) de MQTT publish moet op de "-ref" variant van de temperatuur sensor want het is echt nodig dat de MQTT publish de setting aanpast in de Heatbooster zelf (in plaats van posten naar een kanaal waar de Heatbooster zelf ook nog eens tegenaan zit te posten met zijn eigen waarheid).
4) YAML is extreem gevoelig en ik schrijf voortaan mijn automations zoveel als mogelijk direct in Home Assistant.

[ Voor 39% gewijzigd door RealCato op 07-08-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Je hebt nu denk ik wel 2 regelingen tegelijk lopen, klopt dat? Hoe wordt die Tado bediend? Het effect van een dubbele regeling is dat het systeem overbepaald wordt (je bent 1 parameter aan het regelen, namelijk de temoeratuur, met 2 losse regelaars), en als je een kleine sensorafwijking hebt tussen de HeatBooster en de Tado (en die is er altijd), dan zal of de Tado of de HeatBooster vol verwarmen, omdat het beiden waarschijnlijk PI-regelaars zijn die hun setpoint proberen te bereiken. Kun je het snelheidspercentage van de HeatBooster niet beter doorlussen naar de Tado openingshoek? Is ook makkelijker denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Bazz0847 op 06-08-2024 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Versie 2.6.3 op de oudere hardware
Bij mij is na een eerste simpele wijziging van de TS2 setting en het activeren via een reboot
de webserver niet meer benaderbaar = "connection refused"
Een portscan (fing) levert geen open poorten.
De fwupdate pagina werkt natuurlijk ook niet meer.

Een power off/on helpt niet - verbinding met de router is er wel
- ping wordt met normale responstijden beantwoord.
De instelling zelf lijkt nog te werken, d.w.z. de ventilatoren onder de omvormer draaien op volle sterkte.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 06-08-2024 16:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Bazz0847 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:45:
Je hebt nu denk ik wel 2 regelingen tegelijk lopen, klopt dat? Hoe wordt die Tado bediend? Het effect van een dubbele regeling is dat het systeem overbepaald wordt (je bent 1 parameter aan het regelen, namelijk de temoeratuur, met 2 losse regelaars), en als je een kleine sensorafwijking hebt tussen de HeatBooster en de Tado (en die is er altijd), dan zal of de Tado of de HeatBooster vol verwarmen, omdat het beiden waarschijnlijk PI-regelaars zijn die hun setpoint proberen te bereiken. Kun je het snelheidspercentage van de HeatBooster niet beter doorlussen naar de Tado openingshoek? Is ook makkelijker denk ik.
- in de Tado app heb ik voor iedere slaapkamer een schema’tje met gewenste temperaturen. Ik vind de UI van de Tado fijn om mee te werken, vandaar.
- deze Tado’s sturen direct de eigen radiator aan op basis van eigen metingen. Dit garandeert dat de radiator altijd openstaat als de kamer een warmtevraag heeft.
- en nu sturen deze Tado’s hun setpoint ook door naar de bijbehorende Heatbooster, zodat de ventilatoren automatisch (en alleen) gaan draaien als de radiator open staat.

Als de warmtepomp uitstaat en er is een warmtevraag in een kamer dan zal de radiator open blijven staan (Tado weet niets af van de warmtepomp), maar de Heatbooster zal uitgaan omdat deze doorheeft dat de pomp uitstaat (via de temp sensor water inlet).

En dit is precies wat ik wilde.
In de oude situatie had ik namelijk het probleem dat de Heatbooster fans ook bij warme zomerdagen aan gingen omdat de Heatbooster alleen luisterde naar de Water inlet (en doordat ik die sensor niet helemaal geisoleerd krijg loopt deze in de zomer ook op als de warmtepomp uitstaat).

Dus ja, volgens mij heb ik nu een goede regeling, maar echt testen kan ik het pas in de herfst.

P.S. ik wil de openingshoek van de Tado niet koppelen aan de fans. De tado bepaalt zelf zijn openingshoek maar (obv delta tussen doeltemp en huidige temp), en de HB regelt zelf maar hoe hard de fans draaien (obv water inlet temp).

[ Voor 5% gewijzigd door RealCato op 06-08-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
dunklefaser schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:13:
@Bazz0847 Versie 2.6.3 op de oudere hardware
Bij mij is na een eerste simpele wijziging van de TS2 setting en het activeren via een reboot
de webserver niet meer benaderbaar = "connection refused"
Een portscan (fing) levert geen open poorten.
De fwupdate pagina werkt natuurlijk ook niet meer.

Een power off/on helpt niet - verbinding met de router is er wel
- ping wordt met normale responstijden beantwoord.
De instelling zelf lijkt nog te werken, d.w.z. de ventilatoren onder de omvormer draaien op volle sterkte.
Apart! Is hij misschien in access point mode gegaan? Zo nee, kun je hem in access point mode benaderen? En wat was de versie die er eerst op stond?

[ Voor 5% gewijzigd door Bazz0847 op 06-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bazz0847 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Apart! Is hij misschien in access point mode gegaan? Zo nee, kun je hem in access point mode benaderen? En wat was de versie die er eerst op stond?
Nee - geen AP-mode - hij kreeg gewoon de oude IP, maar de webserver wilde niet (meer) - geen open port.
De update van versie 2.1.9 naar 2.6.3 op zich was o.k. - na de succesvolle herstart en de minimale!
wijziging in de configuratie ging de volgende herstart de mist in.

Ondertussen via "wired" nieuw geflashed en na herladen configuratiebestand weer in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hi,
Inmiddels heb ik al ongeveer een jaar 6 boosters in werking, wp met grondbron. 4 in de woonkamer en twee in 2 slaapkamers. Allemaal in de smart home zelfstandig stand.
2 van de 4 in de woonkamer maken een slechte verbinding via wifi. Ze zitten in de behuizing van de Jaga. Is er iets te verbeteren aan de verbinding?
Router zit in de meterkast op begane grond net als woonkamer. De rest van de 6 boosters maken eigenlijk altijd verbinding.
Andere vraag gaat over de booster stand. Ik heb keer idee dat ze niet van de boost af gaan als ik die uitzet. Dan zakt het toerental alleen als je handmatig het toerental laat zakken en dan weer automatisch zet. Of heb te weinig geduld?
Ben nu aan het 'koelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas martens
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 22:33
Ik heb sinds verleden jaar een vijftal heatboosters naar tevredenheid draaien. Afgelopen periode viel het mij op dat 1 booster niet meer mee draaide. De HB blijft in configuratie mode. Opnieuw opstarten helpt niet. Nieuwe firmware bedraad geladen echter de HB bedieningspaneel blijft aangeven dat hij in configmode staat en blijft langzaam knipperen @Bazz0847 enig idee? Dank!

• Bazz0847
Als je de firmware via een kabeltje opnieuw ingeladen hebt, is het een kwestie van de configuratiewizard opnieuw volledig doorlopen (even handmatig ipv met import voor de zekerheid) en opslaan. Daarna zou hij weer moeten draaien :)

• Bas martens
@Bazz0847 Ook na wired inladen en handmatig configureren doorlopen geeft hij na opslaan en automatisch opstarten de mededeling: LETOP: heatbooster is inconfiguratiemodus, regeling is momenteel niet actief.

• Bazz0847
Kun je het configureren eens in een "private browser venster" proberen?

• Bas martens
Mag helaas ook niet baten. HB blijft langzaam knipperen en in configuratie modusAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HveApnkvVbwz1jjbC4JmnHOeBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY71v8fulz8Wu1zDEMt9io7Y.png?f=fotoalbum_large

• Geim
Firmware upgraden naar 2.6.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas martens
Nee helaas, ook bedrade update naar 2.6.3 levert het zelfde resultaat.Ik kan hem wel benaderen via 192.168.4.1 omdat hij in de configuratie blijft na herstarten. De HB is dus ook niet zichtbaar in de discovery tool. Nog een optie/idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

sjors1970 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:42:
Hi,
Inmiddels heb ik al ongeveer een jaar 6 boosters in werking, wp met grondbron. 4 in de woonkamer en twee in 2 slaapkamers. Allemaal in de smart home zelfstandig stand.
2 van de 4 in de woonkamer maken een slechte verbinding via wifi. Ze zitten in de behuizing van de Jaga. Is er iets te verbeteren aan de verbinding?
Router zit in de meterkast op begane grond net als woonkamer. De rest van de 6 boosters maken eigenlijk altijd verbinding.
Andere vraag gaat over de booster stand. Ik heb keer idee dat ze niet van de boost af gaan als ik die uitzet. Dan zakt het toerental alleen als je handmatig het toerental laat zakken en dan weer automatisch zet. Of heb te weinig geduld?
Ben nu aan het 'koelen'
Ik heb hier een oplossing met een (geknutselde?) externe antenne gezien.
Als je deze ook nog buiten de metalen JAGA-kast kan krijgen . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bas martens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:14:
Ik heb sinds verleden jaar een vijftal heatboosters naar tevredenheid draaien. Afgelopen periode viel het mij op dat 1 booster niet meer mee draaide. De HB blijft in configuratie mode. Opnieuw opstarten helpt niet. Nieuwe firmware bedraad geladen echter de HB bedieningspaneel blijft aangeven dat hij in configmode staat en blijft langzaam knipperen @Bazz0847 enig idee? Dank!
Als ik dat grote plaatje van de Safari browser bekijk valt me op dat er nog 2.4.8 als firmwareversie staat.
Dus je had gisteren avond nog geen nieuwere versie geladen? Op welke versie draaien de andere HB's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas martens
Rest draait op 2.5.0. Ik had het idee om eerst maar oudere dan te laden vandaar de 4.8 versie. Echter nu de laatste versie eerder op de avond geladen 2.6.3 maar het resultaat blijft het zelfde: configureren lukt wel maar na het opslaan geeft de HB weer dat hij nog in configuratie modus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Welk vermogen kan de universele fan add-on verstouwen?
Boven de ca. 19 W gaan ze bij mij niet (thermische beveiliging?)

Ik heb hier 15 x 140 mm ventilatoren (mix van 8 BeQuiet & 7 NZXT)
welke op 12 V heel even max. 29 W trekken (continu 25,1 W).

Vandaag een nieuwe HB (2.6.3) met add-on ertussen gezet
- de add-on hangt boven een ventilator direct in de luchtstroom.

Fans uit = 0,85 W eff.
5% = 11,3 W
20% = 13,5 W
30% = 15,1 W
40% = 16,9 W
45% = 17,6 W
50% = 18,4 W eff. stabiel
55% = 19,3 W ca. 10-30 sec lang, maar dan 9,5 W (6,1 V) - fans draaien heel langzaam
- add-on in thermische beveiliging?

Pas na zetten op ca. 15% wordt deze modus beëindigd (12,5 W)
en kan weer tot max. 50% gegaan worden.
Een 2de add-on vertoont hetzelfde vreemde gedrag, een 3de heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:34
dunklefaser schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:49:
@Bazz0847 Welk vermogen kan de universele fan add-on verstouwen?
Boven de ca. 19 W gaan ze bij mij niet (thermische beveiliging?)

Ik heb hier 15 x 140 mm ventilatoren (mix van 8 BeQuiet & 7 NZXT)
welke op 12 V heel even max. 29 W trekken (continu 25,1 W).

Vandaag een nieuwe HB (2.6.3) met add-on ertussen gezet
- de add-on hangt boven een ventilator direct in de luchtstroom.

Fans uit = 0,85 W eff.
5% = 11,3 W
20% = 13,5 W
30% = 15,1 W
40% = 16,9 W
45% = 17,6 W
50% = 18,4 W eff. stabiel
55% = 19,3 W ca. 10-30 sec lang, maar dan 9,5 W (6,1 V) - fans draaien heel langzaam
- add-on in thermische beveiliging?

Pas na zetten op ca. 15% wordt deze modus beëindigd (12,5 W)
en kan weer tot max. 50% gegaan worden.
Een 2de add-on vertoont hetzelfde vreemde gedrag, een 3de heb ik nog niet getest.
Gokje: kan de power supply het vermogen voor deze 15 ventilatoren wel leveren? Mede gezien het inzakken van de spanning bij 55%.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marnie schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Gokje: kan de power supply het vermogen voor deze 15 ventilatoren wel leveren? Mede gezien het inzakken van de spanning bij 55%.
Geen gokje nodig - de feiten spreken voor zich zelf.
Zonder HB draaien de 15 ventilatoren, zoals ik al schreef, met gemak op dezelfde netvoeding van 27 W.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Nog een paar opties:
Kan de heatbooster het vermogen wel leveren?
Of grote spanningsval op de 12V toevoerkabel (te lang of te dun)?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Wat is het totale vermogen van de fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marnie schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:53:
Nog een paar opties:
Kan de heatbooster het vermogen wel leveren?
Of grote spanningsval op de 12V toevoerkabel (te lang of te dun)?
Niet de HB, maar de universele fan add-on moet het vermogen leveren.
En daarom gaat het in mijn vraag.
Bij de ventilatoren komt, zonder tussengeschakelde HB, 11,74 V aan (in bedrijf).
En wat het vermogen van de fans betreft: LEZEN!

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik ben geen Heatbooster expert. Maar als ik de fan addon zie dan lijkt me dat een plug die het 4 pins pwm signaal omzet naar 0-12V analoog.
Met pwm hou je 12V op de ventilatoren en wordt de snelheid dmv pulsebreedte geregeld. Hiermee is de snelheid goed te regelen.
Met analoog wordt de snelheid met de spanning geregeld. Dus het kan kloppen dat bij 55% toeren je spanning 6.1V is.
Mij lijkt het dat de ventilatoren voor een hogere snelheid meer stroom vragen dan de addon kan leveren. Dat zou je bij SDR kunnen navragen.
Je kan een test doen met minder ventilatoren, als dat werkend te krijgen is weet je het maximaal aantal ventilatoren die je kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marnie Daarom stel ik de vraag ook aan SDR engineering en niet aan jou.
Een test met minder ventilatoren heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
De addon gaat in OCP bij ~1.5 a 2 A. Ik realiseer mij nu dat dit niet op de productpagina is vermeld, zal het direct toevoegen! Dit overigens omdat hij eigenlijk ontwikkeld is voor de fans van SpeedComfort, HeatFan etc, en deze trekken dusdanig weinig stroom dat je die limieten nooit bereikt. Met eigen fans kan dat natuurlijk wel.

Overigens is de HeatBooster zelf gelimiteerd op 3A, maar dat staat er wel duidelijk bij ;)

Excuses voor het ongemak.

Edit: heb je een soldeerbout? Je kunt de stroomlimiet verwijderen, maar dat gaat ten koste van de kortsluitvastheid (lees: bokito-proofheid) van de addon. Je kunt de OCP uitschakelen door een weerstandje te wijzigen.

[ Voor 74% gewijzigd door Bazz0847 op 25-08-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 O.K. - duidelijke uitleg voor iedereen en @marnie
Bij mijn 3 fan add-on's slaat de OCP dan relatief vroeg toe.

Kan je de OCP ook wat omhoog krikken? - Bijvoorbeeld tot ca. 2,3 A?
Dit zou beter met het "maximale" aantal van 140 mm ventilatoren overeenkomen
wat je met PWM.kan aansturen.

Heeft het zin om de module na de wijziging van het weerstandje
eventueel extra te koelen (koellichaam)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
OCP aanpassen kan via dit 0402 weerstandje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aki4zVubMWXtJrRewHnnNsZv7L4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7o1y15Gop8OVapwaWVwUWjV.png?f=fotoalbum_large

1.5 kOhm = huidige waarde, OCP van 1.5 ... 2 A
3 kOhm = 3 ... 4 A
Weerstandje helemaal weghalen = geen OCP (heb ik niet getest)

De maximale continuestroom van de addon is 2A - en da's echt de max. Uiteraard kan ik geen garanties geven als je de OCP gaat aanpassen, want dan geldt niet alleen dat hij oververhit kan raken, maar ook geldt dan kortsluiting = defect. Meer koeling is zeker gewenst als je de stroom gaat opvoeren. Misschien met een plakkoelblokje op de achterzijde van de print (waar geen componenten zitten) en/of de addon in de aanzuigluchtstroom van de fans hangen. De addon heeft ook OTP, dus als je fors over de grens van 2A gaat zal hij alsnog gaan afschakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 25-08-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Ik riskeer een fan add-on - kijken of en hoe lang hij overleeft.
Meer dan 2,14 A bij 12,1 V trekken de 15 ventilatoren niet
en met max. 90% zou de add-on waarschijnlijk onder de 2,0 A blijven.

Als het niet lukt: 15 PWM-ventilatoren plaatsen
en de oudjes bij gelegenheid ergens anders misbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:43:
@Bazz0847 Ik riskeer een fan add-on - kijken of en hoe lang hij overleeft.
en met max. 90% zou de add-on waarschijnlijk onder de 2,0 A blijven.

Als het niet lukt: 15 PWM-ventilatoren plaatsen
en de oudjes bij gelegenheid ergens anders misbruiken.
Een "add on" erbij nemen? en het aantal fannen verdelen over de twee "add ons"?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
Het vermogen van een ventilator zal tot een 3e macht stijgen als het toerental wijzigt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1RYsgmA5OPDm3PfsoRM_X7ZWUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WmegpSSXLHMNQIa4SOWxW7mj.png?f=user_large

Bij 90% toerental zit je op grofweg 75% energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:37

Cbr

Geim schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Het vermogen van een ventilator zal tot een 3e macht stijgen als het toerental wijzigt.
80% van de toeren voor 50% van het stroomverbruik.

Terwijl de booster-opbrengst van de eerste 80% van de toeren vele malen hoger ligt dan de laatste 20%. In veel situaties is de meeropbrengst van die laatste 20% verwaarloosbaar, zeker vergeleken met de eerste 80%.

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:35

K!K

@Bazz0847
Kan het kloppen dat als de Heatboosters verbonden zijn met een verborgen netwerk dat deze de verbinding verliezen?

Ik heb deze verbonden met een IOT netwerk wat beperkte toegang heeft tot een main netwerk zullen we maar zeggen. Normaal is de IOT Wifi hidden maar wegens testen van andere toepassingen was dit niet het geval voor ee ntijdje. Maar als ik het netwerk nu terug hidden zet verliezen alle heatboosters de verbinding. Zet ik hidden weer uit dan komen ze stuk voor stuk weer netjes terug.

Ik weet het niet 100% zeker maar dit was voor firmware 2.6.3 geen issue meen ik...
Meer mensen waar het wel of niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat kan kloppen, ze HBs verbinden op basis van de SSID, niet de MAC, zodat roaming in mesh goed werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 29-08-2024 16:28 ]

• K!K

K!K

Gaat dit nog veranderen?
Persoonlijk een groot nadeel als je het mij vraagt?
Ik houd graag bepaald SSID onzichtbaar zodat deze niet direct inzichtelijk voor iedereen zijn..

[ Voor 38% gewijzigd door K!K op 29-08-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Het is wel een beetje schijnveiligheid. De SSIDs zijn niet te zien, maar het netwerk wel ;)

Ik heb momenteel eigenlijk geen plannen dit te wijzigen, je bent de eerste die dit verzoek heeft en het heeft veel impact op de achterliggende wifi client code..

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geim schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

Bij 90% toerental zit je op grofweg 75% energieverbruik
Ik heb hier 3 fan add-on's op HB's en die combinaties vallen bij iets meer dan 19 W (SEM6000) opgenomen vermogen "uit". Dit komt overeen met ongeveer 1,57 A totaal
- dus de OCP bij mijn add-on's slaat helaas direct bij 1,5 A toe (2,0 A zou ik graag willen)
Ik zou zeggen tot 10 x 140 mm fans geen probleem.

• K!K

K!K

Bazz0847 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:39:
Het is wel een beetje schijnveiligheid. De SSIDs zijn niet te zien, maar het netwerk wel ;)

Ik heb momenteel eigenlijk geen plannen dit te wijzigen, je bent de eerste die dit verzoek heeft en het heeft veel impact op de achterliggende wifi client code..
Klopt het dat dit eerder wel gewerkt heeft enzo ja in welke versie heeft dit gewerkt?
Dan kan ik namelijk terug gaan naar deze versie. Gezien de basis functies voor mij voldoende is.

• Bas martens
Bas martens schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:56:
Nee helaas, ook bedrade update naar 2.6.3 levert het zelfde resultaat.Ik kan hem wel benaderen via 192.168.4.1 omdat hij in de configuratie blijft na herstarten. De HB is dus ook niet zichtbaar in de discovery tool. Nog een optie/idee?
@Bazz0847, is er nog iets wat ik zou kunnen proberen ?

• Bazz0847
Bas martens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

@Bazz0847, is er nog iets wat ik zou kunnen proberen ?
Ik heb werkelijk geen idee. Zou je de losse print (geen behuizing) naar me toe willen sturen in een enveloppe met kartonnetje om de print? Dan kan ik zelf even kijken. Doe er wel even een notitie met ordernummer, naam en adres bij voor de zekerheid.

• Bazz0847
K!K schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Klopt het dat dit eerder wel gewerkt heeft enzo ja in welke versie heeft dit gewerkt?
Dan kan ik namelijk terug gaan naar deze versie. Gezien de basis functies voor mij voldoende is.
Heeft nooit anders gefunctioneerd dan hoe het nu is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazinho
  • Laatst online: 28-06 19:24
Ik ben dan ook overstag gegaan en een heatbooster besteld. Duurt het verzenden altijd zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Wij zijn door de vakantieperiode wat minder responsief. Doorlooptijd is +-3 werkdagen, je pakketje wordt maandag verstuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Ben ten einde raad.

Setup:
2 heatboosters
Firmware 2.5.0.
Tijdens de configuratie zijn ze beide (verbonden op hun eigen wifi) super responsief.
Tijdens de configuratie probeer ik gebruikmakend van de test knop te verbinden met m’n eigen wifi - “connection failed”.
Door door te drukken verbinden ze vervolgens wel met de Wifi, echter mega sloom, amper verbinding mee te krijgen, als ze laden dan vaak blanco pagina’s of temperatuursensoren die niet laden, etc.

Locale netwerk is niet heel bijzonder. Pihole als DHCP, deze ziet de heatbooster connecten en assigned een IP. Orbi’s als WiFi, meer dan voldoende bereik (heatboosters liggen ernaast).

Iemand een idee?

Filmpjes om een idee te geven:

https://tristan1.synology...oulSXyDsQJyt2-sLBgRZnbogs
https://tristan1.synology...9T1CYQiO8V6lP-frCgHXTbogs

[ Voor 24% gewijzigd door Shoot_me507 op 01-09-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Shoot_me507 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:44:
Ben ten einde raad.

Setup:
2 heatboosters
Firmware 2.5.0.
Tijdens de configuratie zijn ze beide (verbonden op hun eigen wifi) super responsief.
Tijdens de configuratie probeer ik gebruikmakend van de test knop te verbinden met m’n eigen wifi - “connection failed”.
Door door te drukken verbinden ze vervolgens wel met de Wifi, echter mega sloom, amper verbinding mee te krijgen, als ze laden dan vaak blanco pagina’s of temperatuursensoren die niet laden, etc.

Locale netwerk is niet heel bijzonder. Pihole als DHCP, deze ziet de heatbooster connecten en assigned een IP. Orbi’s als WiFi, meer dan voldoende bereik (heatboosters) liggen ernaast.

Iemand een idee?
Zomaar een idee:
- ander netwerk dat stoort, bv Z-wave dongle in de buurt
- device met hetzelfde ip adres aanwezig
- flush network table van van pihole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
marnie schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:56:
[...]

Zomaar een idee:
- ander netwerk dat stoort, bv Z-wave dongle in de buurt
- device met hetzelfde ip adres aanwezig
- flush network table van van pihole
Geen ander netwerk in de buurt.
IP address double gecheckt voor duplicates, niet gevonden
pihole network table geflushed.

Blijkt allemaal geen effect te hebben. Snap er niks van. Alle andere apparaten (+-35 stuks) werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Shoot_me507 schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:41:
[...]

Geen ander netwerk in de buurt.
IP address double gecheckt voor duplicates, niet gevonden
pihole network table geflushed.

Blijkt allemaal geen effect te hebben. Snap er niks van. Alle andere apparaten (+-35 stuks) werken prima.
Enige wat ik nog kan bedenken:
- metaal in de omgeving wat afschermt.
- te grote afstand
Is snel te checken door de HB even te verplaatsen naar de omgeving van de wifi router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shoot_me507 Als je in de configuratiemodus bent wat is dan op pagina 2 de RSSI van de gewenste AP?
Tot -75 dB in een storingsarme omgeving zou het nog moeten lukken, ik zelf zie soms bij -70 dB tot -72 dB al wat vertragingen bij het laden.
Iemand hier in dit topic is het gelukt een externe antenne aan te sluiten (solderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Kun je het kanaal van je wifinetwerk eens veranderen naar 11 of 3? Soms maakt dat verschil. Ik zou beiden ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-09 17:33
Ik ben het er wel mee eens dat een andere kanaal soms betere resultaten kan bieden, maar ik kan het niet verklaren. (ervaring waarbij geen andere 2.4 zender aanwezig zijn.

De gebruikelijke 2.4 kanalen zijn 1, 6 en 11. Geen 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Dedicated 2,4 GHz kanaal proberen (5 GHz dus uitgeschakeld)?
Pagina: 1 ... 21 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.