Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.155 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Ik heb op dit moment ook een interessant fenomeen:
De HB met de zwakste ontvangst (normaal 70-73 dB) hapert vanochtend dusdanig dat er geen fatsoenlijke uitwisseling van data meer mogelijk is. Dit ligt volgens mij aan de actueel zeer hoge luchtvochtigheid welke het signaal extra dempt.
Ik kreeg er na een Power Off/On na lang wachten o.a. het onderstaande plaatje.
Let op! Het plaatje suggereert dat de HB in configuratiemodus is.
Na een relocatie en een Off/On werkte de HB weer (-69 dB).
Ik denk dat -75 dB soms een beetje over de grens is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYSAA3YXS5-rnqw1XsHGwzNqP6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi7NTJeKdxJb6vxhDovtMZ1v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 02-09-2024 09:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:29

Church of Noise

Drive it like you stole it

@Bazz0847, ondertussen heb ik 3 heatboosters en die werken heel goed.
echter, als ik bovenstaande lees, vraag ik me af of je ooit Zigbee hebt overwogen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
Nee, omdat dit systeem mooi standalone werkt met eigen webapp en dergelijke :) Dat kan met Zigbee niet zonder dat de gebruiker allerlei randapparatuur aanschaft.

WiFi werkt bij het overgrote merendeel van de mensen goed, en indien nodig is met een extra AP de dekking ook makkelijk te verbeteren. Mijns inziens is WiFi voor deze toepassing de meest toegankelijke en universele oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 02-09-2024 12:40 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Klinkt zeer zinnig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Bedankt allemaal voor de feedback.

Gisteravond ook nog even vanuit mijn Macbook ingelogd. Interessant genoeg laden daar (van beide heatboosters) de pagina's direct en zonder vertraging. Ik vraag me dan ook af of er een script is dat niet lekker loopt als ik inlog via mijn Iphone (safari) of dat dit pure toeval was. Beide heatboosters hebben goede Wifi ontvangst.

Verder enorm content met de setup wanneer het allemaal werkt. Enkel de uitdaging met de amper ladende pagina's.
Zal vanavond nog een keer testen. Kom er op terug.

[ Voor 13% gewijzigd door Shoot_me507 op 02-09-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zijn er ook ervaringen icm design of radiatoren met convectielamellen? Deze heb ik hier overal in huis hangen en was dus benieuwd hoe groot het eventuele effect dan is.

Ik verwarm overigens met een warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoerd op 08-09-2024 09:11 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:31
I.v.m. overstap naar vloerverwarming is onze convector niet meer nodig. We hebben een heatbooster incl toebehoren met 15 stuks 140mm fans in de aanbieding voor een zacht prijsje. Deze is 1 winter in gebruik geweest. Graag een PB voor meer informatie bij interesse.
Edit: inmiddels genoeg animo :)

[ Voor 13% gewijzigd door Onno ! op 11-09-2024 12:06 ]

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-09 11:59
Vraagje;( ik heb dit topic doorgenomen, maar kan het antwoord, indien het ergens staat, niet vinden.)
Ik heb twee t33 radiatoren die elk 225cm lang zijn, in serie staan. Op twee plekken zijn ze gekoppeld. Tussenliggende afstand zo'n 5 cm.
Nu komt er een heatbooster met p14 fans onder te hangen. Voorlopig heb ik 5 fans. Kan ik ze beter onder de eerste radiator (dichtst bij de aanvoer) of beter onder de tweede radiator (dichtst bij de retour) kunnen monteren? Haal ik rendement bij de tweede weg als ik de eerste boost?

Later komen er meer fans, maar ik ga beginnen met 5 stuks.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-09 17:33
Ik vat op uit jouw verhaal dat de tweede serieel is gekoppeld. De ventilatoren zet je dan het beste op de eerste, waar het water het warmst is. Dan zijn ze het meest efficiënt. Maar....hoe meer warmte je uit de eerste trekt, hoe minder er over blijft voor de tweede radiator.

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-09 11:59
Zou de afgifte "eerlijker" verdeeld worden over die 4,5 meter als ik de tweede radiator zou boosten? Omdat de eerste toch dichter bij de aanvoer zit, wordt die waarschijnlijk toch wat warmer, zodat de natuurlijke convectie beter z'n werk doet .
Zal snel wat meer fans moeten aanschaffen denk ik. Er kunnen twee keer 15 fans onder, dus die eerste vijf is toch maar een druppel op een gloeiende plaat.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:43
Knijper1962 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:28:
Zou de afgifte "eerlijker" verdeeld worden over die 4,5 meter als ik de tweede radiator zou boosten? Omdat de eerste toch dichter bij de aanvoer zit, wordt die waarschijnlijk toch wat warmer, zodat de natuurlijke convectie beter z'n werk doet .
Zal snel wat meer fans moeten aanschaffen denk ik. Er kunnen twee keer 15 fans onder, dus die eerste vijf is toch maar een druppel op een gloeiende plaat.
Heb je het afgifte-systeem ook gebalanceerd?
Ik kan me voorstellen dat je over die 4,5 meter een flinke flow moet hebben wil die qua retour temperatuur een beetje gelijk zitten met de rest van je radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:15
vanmorgen geprobeerd de heatbooster te updaten. dat is mislukt en nu kan ik hem niet meer bereiken.
De led knippert groen alsof die in configuratie modus zit. ik heb hem al aangesloten op de pc met de usb kabel en de esptool.exe gedraaid. nu krijg ik heel kort een zwart scherm te zien en daarna niks maar nog steeds kan ik de heatbooster niet bereiken. wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@REDN4S Je moet het vandaag ook niet (meer) proberen - vrijdag de 13de.
Serieus - kan je de HB nog pingen? - Misschien is, net zoals bij mij, de webserver niet gestart.
Ik kon toen wel via de aangegeven procedure mijn ouder model HB via USB opnieuw flashen.
Misschien nog een poging doen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dunklefaser schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:38:
@REDN4S Je moet het vandaag ook niet (meer) proberen - vrijdag de 13de.
Serieus - kan je de HB nog pingen? - Misschien is, net zoals bij mij, de webserver niet gestart.
Ik kon toen wel via de aangegeven procedure mijn ouder model HB via USB opnieuw flashen.
Misschien nog een poging doen?
Ja misschien niet slim om het vandaag te doen :p

Pingen lukt niet. Via usb flashen lukt niet want het dos scherm van de esptool.exe is maar kort in beeld en verder gebeurt er ook niet veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Heb je de ZIP van de firmware update wel in zijn geheel uitgepakt? Je moet ook niet "esptool.exe" draaien, maar "update_firmware.bat". Lees de handleiding in de ZIP even door voor je begint, er zijn nog meer stappen die je moet doen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Bazz0847 op 13-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Bazz0847 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:49:
Heb je de ZIP van de firmware update wel in zijn geheel uitgepakt? Je moet ook niet "esptool.exe" draaien, maar "update_firmware.bat". Lees de handleiding in de ZIP even door voor je begint, er zijn nog meer stappen die je moet doen ;)
oops mijn fout! hij doet het weer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 10:11
Hier draaien 2 prehistorische heatboosters. Voor het webserver en over the air updates tijdperk.
Versie R4 oid...

Maar, vanmorgen was het te koud en begon de familie hier te klagen dus de verwarming aangegooid en ze draaien weer als vanouds :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Erg blij met de HeatBooster sinds ik ben overgestapt op een Quatt warmtepomp en Jaga convectoren.
De eerste Jaga inmiddels uitgerust met HB en 10 Arctic P14 fans.
De spullen liggen klaar voor nog 3 convectoren.

@Bazz0847 Suggestie: is het mogelijk om de HB een inschatting van het opgenomen elektrisch vermogen te laten bepalen/berekenen? Bijv aan de hand van aantal fans, type fan en snelheid van de fans.
Zou een leuke toevoeging zijn aan de totale energiebalans om het huis te verwarmen :)

Edit: bij nader inzien en wat metingen: het vermogen is zo laag dat dit eigenlijk niet zoveel toevoegt :o
10 P14 fans trekken slechts zo'n 13W op vol vermogen... gaat dus nergens over.

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 13-09-2024 20:53 ]

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Met de lagere temperaturen kan ik eindelijk mijn nieuwe Heatbooster temp control checken. Maar er gebeurt iets geks. .

Wat de bedoeling is (zie eerdere berichten) is dat de fans alléén aangaan als de target temp hoger is dan huidige temp (dat is de room temperature control) én de water inlet temperatuur hoog genoeg is.

Want mijn warmtepomp staat niet altijd aan als er een warmtevraag is.

Maar waarom staan de fans dan op 27% in deze situatie? (TS1 staat op 27.5 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3jbFKAI0qkyKJp4vNoTpmhdBWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dn74SYvBY2zRnqotkDIGbmFK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door RealCato op 14-09-2024 09:28 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RealCato Je hebt de "Room temperature control" ingeschakeld.
Die werkt anders dan de "normale" modus.
Regelparameters
Ruimtetemperatuurregeling

De HeatBooster kan de ruimtetemperatuur bijregelen door de ventilatorsnelheid aan te passen. Wanneer deze functie is ingeschakeld zal de ventilatorsnelheid geregeld worden aan de hand van de ruimtetemperatuur, wanneer deze functie is uitgeschakeld wordt de ventilatorsnelheid geregeld op basis van de watertemperatuur.

Let op: gebruik deze functie alleen in ruimtes waar geen thermostaat aanwezig is om te voorkomen dat de regelingen elkaar beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
dunklefaser schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:30:
@RealCato Je hebt de "Room temperature control" ingeschakeld.
Die werkt anders dan de "normale" modus.
Regelparameters

[...]
Volgens Bazz, maker van HB, zou de room temperature control alleen moeten werken als ook de water inlet temp boven de ingestelde drempel is. Het is ook vrij zinloos om de fans aan te zetten als er geen warm water binnenkomt.

Check even eerdere berichten in dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door RealCato op 15-09-2024 11:31 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-09 19:26
RealCato schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:22:
Met de lagere temperaturen kan ik eindelijk mijn nieuwe Heatbooster temp control checken. Maar er gebeurt iets geks. .

Wat de bedoeling is (zie eerdere berichten) is dat de fans alléén aangaan als de target temp hoger is dan huidige temp (dat is de room temperature control) én de water inlet temperatuur hoog genoeg is.

Want mijn warmtepomp staat niet altijd aan als er een warmtevraag is.

Maar waarom staan de fans dan op 27% in deze situatie? (TS1 staat op 27.5 graden):

[Afbeelding]
Maar is deze heatbooster niet simpelweg aangestuurd door je smarthome systeem? De mijne staat ook in modus MQTT met room temp ctrl op ‘aan’. Maar hij wordt enkel aangestuurd door mijn HomeAssistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Jailhouse schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:24:
[...]

Maar is deze heatbooster niet simpelweg aangestuurd door je smarthome systeem? De mijne staat ook in modus MQTT met room temp ctrl op ‘aan’. Maar hij wordt enkel aangestuurd door mijn HomeAssistant.
Nee hij staat op standalone MQTT.

Hij krijgt zijn target temp wel via de home assistent (dat is die 20 graden), maar voor de heatbooster maakt dat niets uit. Die luistert gewoon naar het target temperature mqtt kanaal, of dat nu via home assistant komt of via zichzelf.

En dus blijft de situatie dat de fans aangaan terwijl de water temp in niet voldoende hoog is (ze zouden pas moeten gaan draaien boven de 27.5). Dit is ook buiten de time window van 10 minuten dat de fans minimaal aan gaan.

Ook broadcast de HB zelf ook nog steeds periodiek en na wijzigingen in de settings in de UI zijn eigen interne target temp (die in de instellingen staat). Dat lijkt mij ook niet juist, want eigenlijk zou de HB UI de waarde van de temperature ref moeten overnemen.

Gecombineerd met het feit dat de temp sensors van de heatbooster alleen goed werken als je ze isoleert, denk ik er toch wel over om de regie helemaal weg te halen bij de heatboosters en ze inderdaad slave te maken van de home asistant.

Die kan dan aansturen op basis van de sensors van de tado en de quatt warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

dunklefaser schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:43:
@Bazz0847 Ik riskeer een fan add-on - kijken of en hoe lang hij overleeft.
Meer dan 2,14 A bij 12,1 V trekken de 15 ventilatoren niet
en met max. 90% zou de add-on waarschijnlijk onder de 2,0 A blijven.

Als het niet lukt: 15 PWM-ventilatoren plaatsen
en de oudjes bij gelegenheid ergens anders misbruiken.
Ik heb de knoop doorgehakt en de 4-5 jaar oude ventilatoren afgedankt (sommige begonnen ook bij het opstarten te klapperen) en door 18 Arctic P14 PWM PST vervangen - past precies.
Bij het opstarten met 100% eventjes ca. 36 W - daarna continu 23,7 - 23,9 W (incl. ca. 0,85 W HB)
Voeding doet trouwens 12V/4A.
Voorlopig geen problemen met de stuurstroom.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
RealCato schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:37:
[...]

Nee hij staat op standalone MQTT.

Hij krijgt zijn target temp wel via de home assistent (dat is die 20 graden), maar voor de heatbooster maakt dat niets uit. Die luistert gewoon naar het target temperature mqtt kanaal, of dat nu via home assistant komt of via zichzelf.

En dus blijft de situatie dat de fans aangaan terwijl de water temp in niet voldoende hoog is (ze zouden pas moeten gaan draaien boven de 27.5). Dit is ook buiten de time window van 10 minuten dat de fans minimaal aan gaan.

Ook broadcast de HB zelf ook nog steeds periodiek en na wijzigingen in de settings in de UI zijn eigen interne target temp (die in de instellingen staat). Dat lijkt mij ook niet juist, want eigenlijk zou de HB UI de waarde van de temperature ref moeten overnemen.

Gecombineerd met het feit dat de temp sensors van de heatbooster alleen goed werken als je ze isoleert, denk ik er toch wel over om de regie helemaal weg te halen bij de heatboosters en ze inderdaad slave te maken van de home asistant.

Die kan dan aansturen op basis van de sensors van de tado en de quatt warmtepomp.
Ik denk dat je de setpoint niet juist doorstuurt. Welk MQTT-kanaal gebruik je hiervoor?

Betreft je andere vraag: je hebt waarschijnlijk de parameters niet helemaal goed staan en misschien ook de uitleg verkeerd geïnterpreteerd ;) De fans gaan aan als het verschil tussen de watertemperatuur en de omgevingstemperatuur boven de ingestelde <Te> + <Th> threshold komt. De <Ts1> parameter is onderdeel van de curve voor de snelheidsregeling, wordt niet gebruikt bij ruimtetemperatuurregeling. Zie ook de uitleg op de pagina met geavanceerde regelparameters :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 16-09-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Bazz0847 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat je de setpoint niet juist doorstuurt. Welk MQTT-kanaal gebruik je hiervoor?

Betreft je andere vraag: je hebt waarschijnlijk de parameters niet helemaal goed staan en misschien ook de uitleg verkeerd geïnterpreteerd ;) De fans gaan aan als het verschil tussen de watertemperatuur en de omgevingstemperatuur boven de ingestelde <Te> + <Th> threshold komt. De <Ts1> parameter is onderdeel van de curve voor de snelheidsregeling, wordt niet gebruikt bij ruimtetemperatuurregeling. Zie ook de uitleg op de pagina met geavanceerde regelparameters :)
Hi Bazz,

De setpoint stuur ik naar het “ref” kanaal, en ik heb getest dat dit goed gaat.

Maar het ligt idd aan mijn begrip van de Ts1. Ik had de y-as in de tabel in de UI geinterpreteerd als van 0 tot Shmax, maar dat is dus niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhcVOxYkewurE04NwS7CEe8YbXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mP5RhK1GYqgaWnqLhfGIJ249.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het toch even op manual mode proberen.

Het voordeel is dat ik me het calibreren van 3 temperatuur sensoren bespaar en het tweaken van de advanced parameters. Bovendien kan ik dan zelf de fan speeds bepalen. Nu komt het me te vaak voor dat er opeens fans op 100% draaien en ik moet gaan uitzoeken waarom.

Ik begrijp dat het voor jou gesneden koek is, maar ik vind het tweaken toch allemaal erg complex en gevoelig.

Enige nadeel dat ik me kan bedenken is dat de fans het niet doen als de home assistent eruit ligt. Geen man overboord wat mij betreft.

Thanks voor je reacties!

[ Voor 9% gewijzigd door RealCato op 17-09-2024 06:24 ]

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Na het lezen van alle enthousiaste reacties, ga ook ik mij wagen aan het in elkaar zetten van een eigen Jaga-booster i.c.m. de HB. Alle spullen voor de eerste testcase zijn in huis, maar nu kom ik er helaas achter dat de geleverde F9 Arctic fans de 3-pins variant betreft. Ik twijfel om deze retour te sturen en alsnog op zoek te gaan naar goed leverbare PWM fans of dat ik de HB universele fan addon moet aanschaffen. Vanwege mijn beperkte (technische) kennis in Home Assistant e.d. zal ik hoogstwaarschijnlijk de HB via de automatische piloot laten draaien. Wat is jullie advies? Ruilen of Universele Fan Addon er tussen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vraagje, waar anderen misschien ook tegenaan zijn gelopen:
Na een SWW-run gaat de 3-weg klep om en komt er restant heet water (>50gr) in de radiatoren terecht, en de heatbooster reageerd hier op. 1 minuut later is deze warmte er alweer uit gecirculeerd en toeren de HB's af. Hoe hebben jullie dit "opgelost"?
Vanuit Heishamon zit bvb via Solar2DWH wel een vertraging op hervatten HEAT, maar die modus gebruik ik maar sporadisch.

Onderstaand wel gevonden als reactie op andere Tweaker met vergelijbare vraag, maar kan me niet voorstellen dat wij de enige twee zijn die hier tegenaan lopen....

@Bazz0847Toevallig nog geen veranderingen gepland op dit terrein?
Bazz0847 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:52:
[...]

Thanks voor je feedback! Goede ideeën, maar ik wil het systeem niet complexer maken dan nodig, en het is op het moment al ontzettend uitgebreid. De door jou voorgestelde feature ("snelheden vermijden") maakt het mijns inziens minder inzichtelijk dan de huidige oplossing ("vaste snelheden gebruiken"). Het huidige systeem werkt mijns inziens goed en biedt genoeg flexibiliteit om toch een goed dynamisch bereik te kunnen realiseren, dus ik ga deze functie even laten zoals hij is. Ik waardeer het wel enorm dat je zo actief meedenkt!

Betreft het pendelen: ik denk dat het door jou bedoelde gedrag gefixt is in de volgende update! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:01
@Trevvv ik zou ze ruilen voor PWM. Aansturing is toch wel beter daarmee

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Trevvv Er zit ook een beperking in het vermogen c.q. de maximale stroom van de add-on
- boven de ca. 1,5 - 2A schakelt hij terug naar minimaal vermogen (zie bijvoorbeeld hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:33:
Vraagje, waar anderen misschien ook tegenaan zijn gelopen:
Na een SWW-run gaat de 3-weg klep om en komt er restant heet water (>50gr) in de radiatoren terecht, en de heatbooster reageerd hier op. 1 minuut later is deze warmte er alweer uit gecirculeerd en toeren de HB's af. Hoe hebben jullie dit "opgelost"?
Vanuit Heishamon zit bvb via Solar2DWH wel een vertraging op hervatten HEAT, maar die modus gebruik ik maar sporadisch.

Onderstaand wel gevonden als reactie op andere Tweaker met vergelijbare vraag, maar kan me niet voorstellen dat wij de enige twee zijn die hier tegenaan lopen....

@Bazz0847Toevallig nog geen veranderingen gepland op dit terrein?

[...]
Dit is wel een goed punt. Inschakelvertraging zou hier uitkomst kunnen bieden. Zou je eens een logdata plotje kunnen posten waarin je het effect ziet? Ben benieuwd wat de tijdsconstante ervan ongeveer is.

• hoeksmarp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:34
Kan iemand mij advies geven over welke fans te gebruiken icm HB? Ik heb een 2,5m convector in een convectorput. De convector is 10cm diep. Ik dacht daarom aan 92mm fans, maar de aanbevolen arctic P9 en F9 lijken momenteel niet beschikbaar te zijn. Eén eis is dat de fans zwart moeten zijn zodat ze niet zo opvallen in de put.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:19

• hoeksmarp
@minicraft die hebben ze ook niet?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hoeksmarp schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:24:
Kan iemand mij advies geven over welke fans te gebruiken icm HB? Ik heb een 2,5m convector in een convectorput. De convector is 10cm diep. Ik dacht daarom aan 92mm fans, maar de aanbevolen arctic P9 en F9 lijken momenteel niet beschikbaar te zijn. Eén eis is dat de fans zwart moeten zijn zodat ze niet zo opvallen in de put.
Ik heb een 2,8 m x 0,30 m JAGA met 92? mm lamellenpakket.
Hier heb ik sinds kort 18 x Arctic P14 PWM op een HB draaien - deze convector hangt wel aan de muur.
De zwarte fans staan dus schuin omhoog tegen de muur. (Wees niet bang - ze blijven niet zwart)
Werkt uitstekend en natuurlijk geen extra geluid (eerder minder)

• hoeksmarp
dunklefaser schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:12:
Ik heb een 2,8 m x 0,30 m JAGA met 92 mm lamellenpakket.
Hier heb ik sinds kort 18 x Arctic P14 PWM op een HB draaien - deze convector hangt wel aan de muur.
De zwarte fans staan dus schuin omhoog tegen de muur. (Wees niet bang - ze blijven niet zwart)
Werkt uitstekend en natuurlijk geen extra geluid (eerder minder)
Schuin is op zich een aardig idee, maar volgens mij voor een convectorput niet geschikt. Lijkt me dat er een te grote kans is dat je de koude en warme luchtstromen (geforceerd) gaat mengen.

Ik zoek eigenlijk gewoon advies over welke (beschikbare) 92mm fans geschikt zijn voor HB. Eventueel kan ik ook voor me zien om naar 80mm te gaan, maar ik vermoed dat dat veel extra geluid en lagere efficiëntie oplevert.

• Jailhouse
hoeksmarp schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:24:
De mijne, andere maat weliswaar, kocht ik bij NBB.com. Misschien hebben zij jouw maat? In mijn put zit een plaat om de koude luchtstroom te scheiden van de warme stroom. Is het een optie om die plaat een stukje op te schuiven zodat een grotere fan past?

• hoeksmarp
@Jailhouse zo'n plaat zit er bij mij ook inderdaad maar die zit in een beugel waar ook de convector aan vast zit. Verplaatsen gaat dus niet, helaas.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09 10:53
Wij hebben in huis een aardige bult gewone radiatoren van een paar jaar oud maar wel T22 of T33. De diepte waar een fan in kan is ongeveer 60 of 70mm. Ik zie de arctic fans eigenlijk alleen maar in grotere maten dus ben nu zoekende naar betaalbare en goede fans van 60 of 70mm. Bij voorkeur natuurlijk PWM maar dat lijkt wel een illusie....

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@saabfanatic Er zijn ook mogelijkheden om grotere fans met T22 en T33 te gebruiken.
Meer dan voldoende voorbeelden zijn in de desbetreffende algemene topics te vinden.
Kleine fans zijn inefficiënter en maken dan ook nog relatief veel lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:00
Ben van zins om mijn Jaga Vertiga Hybrid te voorzien van Heatbooster control.
Zal mij meer instel mogelijkheden geven dan de originele Jaga fan aansturing.
Nu enkel drie standen tbv de fan snelheden. Laag, doet hij bijna niets. Midden, acceptabel geluid en redelijke warmte afgifte. Standje hoog, te veel geluid van de 8 fans.
Zal de 8 fans dan wel moeten vervangen, hebben geen traploze toerenregeling.
Iemand dit al eens uitgevoerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibh5639gOCISTITTieM7I1BTiqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8x8Hn67JwCZpZGiSyVmRRcfU.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QqMMaIyCkYI9lOUoN7rr2dWIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90aWWQhvbUNfa0Hl25RMz23e.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G5qU4r5YPtkHs4cMpoxsmb3KNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr31G5ySvPxqNS5PdOsQyOmu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1IMuJg1dXEDF_vWCf8HjpRViwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qS3PX1jtVYUZ6CwErPBRWIvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdjcdkQ1VDMvEx8V40tDccYSqCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPSQD59pW0hCaMBisRmsxnou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dit zijn 12V fans, die kun je met de HeatBooster icm universele fan addon gewoon direct aansturen. Geen nieuwe fans nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 8 x 0,33 A x 12 V = 32 W
misschien kan je met de add-on tot max. ca. 50% gaan?
Just my 2 mW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
De universele fan addon van Heatbooster zou inderdaad hier een optie kunnen zijn.
Alleen de huidige 12v fans zijn per twee via een apart printplaatje aan elkaar doorgelust
Dus niet zoals bv de Artic fans met een simpel parallel stekkertje.
Weet dus niet of alle fans dan sneller en langzamer zullen gaan draaien met het addon verloopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
De besturings unit van de Jaga Vertiga Hybrid en doorlussing van de fans.
Met gebruik van de Heatbooster Addon unit zal er bedrading technisch toch wel eea aangepast moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIluDCOP7jB4Oq9lA7QYQU2WAuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Frsox3bOB2AhvcFcaoo8ELyC.jpg?f=fotoalbum_large
Aansluiting fans zit rechtsonder, de witte 3 aderige connector

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6UgVs-nmvMSV6AnlrE50_HSAAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06Iu4wXftqRonocNhXdn0Ftp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 16:32
Ik heb sinds enkele dagen een heatbooster op een T22 radiator met Artic P8 PWM ventilatoren draaien. Wat mij opvalt is dat de retour temperatuur nooit echt hoger komt dan 25 a 26 graden. Dit heeft als gevolg dat de ventilatoren op een relatief hoog aantal toeren blijven draaien. Is dit normaal?

Dit is is bijvoorbeeld de grafiek van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBHvcpcZ9aJ-IuHfptr6ciELDXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BvUriApLbH5Te35fBLCngiVl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:06
Mooi om zo'n grafiek te zien! Heb zelf nog geen booster en weet nog niet veel van alle mogelijk instellingen maar kan me hierbij het volgende voorstellen:
- systeem meet flinke afgifte (T delta)
- systeem gaat er vanuit dat die afgifte nodig is (behoefte door de thermostaat)
- systeem probeert dus in de behoefte te voorzien door te boosten

Waarschijnlijk is er wel een curve voor de fans in te stellen tov de delta T.

Vragen:
- klopt die retour temperatuur wel?
- wat is de temperatuur in de kamer?
- wat is de ketel allemaal aan het doen gedurende deze tijd?

Edit: twee extra vragen

[ Voor 12% gewijzigd door m.eddy op 30-09-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Isengrim is dit met een CV-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Lijkt me normaal zolang je ruimtetemperatuur de gewenste waarde niet bereikt heeft. Dan gaat je ketel dus effectief warmte aanvoeren zolang er voldoende delta t is uitgaande en terugkomend water, de heatbooster en fans zorgen er net voor dat die goed/beter dan voorheen is. Als dit een andere bron is, dan gaat je thermostaat in ieder geval toch water toelaten zolang de ingestelde target ruimtetemperatuur niet bereikt is, en geldt bovenstaande nog steeds (bvb stadsverwarming). Delta t van 20 lijkt aan te geven dat t wss geen cv ketel is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Isengrim schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:28:
Ik heb sinds enkele dagen een heatbooster op een T22 radiator met Artic P8 PWM ventilatoren draaien. Wat mij opvalt is dat de retour temperatuur nooit echt hoger komt dan 25 a 26 graden. Dit heeft als gevolg dat de ventilatoren op een relatief hoog aantal toeren blijven draaien. Is dit normaal?

Dit is is bijvoorbeeld de grafiek van vandaag:
[Afbeelding]
Dit is exact wat je wil! De HeatBooster zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk warmte uit het water onttrokken wordt, waardoor de retourtemperatuur altijd laag is. Dat is juist het doel ;) Zodra je ketel terugmoduleert doet de HeatBooster dat ook met de fansnelheid zodat hij niet onnodig lawaai maakt. Werkt perfect bij jou :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
K!K schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:15:
@Bazz0847
Kan het kloppen dat als de Heatboosters verbonden zijn met een verborgen netwerk dat deze de verbinding verliezen?

Ik heb deze verbonden met een IOT netwerk wat beperkte toegang heeft tot een main netwerk zullen we maar zeggen. Normaal is de IOT Wifi hidden maar wegens testen van andere toepassingen was dit niet het geval voor ee ntijdje. Maar als ik het netwerk nu terug hidden zet verliezen alle heatboosters de verbinding. Zet ik hidden weer uit dan komen ze stuk voor stuk weer netjes terug.

Ik weet het niet 100% zeker maar dit was voor firmware 2.6.3 geen issue meen ik...
Meer mensen waar het wel of niet werkt?
Bazz0847 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:28:
Dat kan kloppen, ze HBs verbinden op basis van de SSID, niet de MAC, zodat roaming in mesh goed werkt.
@Bazz0847 Ik heb dit probleem ook heb geupdate naar 2.6.3 en de heatboosters waar ineens verdwenen van het netwerk.
het WIFI netwerk op hidden zetten is niet zo zeer een beveiligings ding maar gewoon iedereens wifi network lijstje een beetje overzichtelijk houden heb 3 app en als ik gegarandeerd wil dat ze met een specifieke AP verbonden worden dan is een ssid per AP een makkelijke foolproof manier, maar om nou een 2.4ghz en een 5ghz en misschien een een gecombineerde zit je met 3 apps al op 9 netwerken die mensen zien in hun maak verbinding lijstje.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
K!K schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:15:
@Bazz0847
Kan het kloppen dat als de Heatboosters verbonden zijn met een verborgen netwerk dat deze de verbinding verliezen?

Ik heb deze verbonden met een IOT netwerk wat beperkte toegang heeft tot een main netwerk zullen we maar zeggen. Normaal is de IOT Wifi hidden maar wegens testen van andere toepassingen was dit niet het geval voor ee ntijdje. Maar als ik het netwerk nu terug hidden zet verliezen alle heatboosters de verbinding. Zet ik hidden weer uit dan komen ze stuk voor stuk weer netjes terug.

Ik weet het niet 100% zeker maar dit was voor firmware 2.6.3 geen issue meen ik...
Meer mensen waar het wel of niet werkt?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 16:32
m.eddy schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:10:
Mooi om zo'n grafiek te zien! Heb zelf nog geen booster en weet nog niet veel van alle mogelijk instellingen maar kan me hierbij het volgende voorstellen:
- systeem meet flinke afgifte (T delta)
- systeem gaat er vanuit dat die afgifte nodig is (behoefte door de thermostaat)
- systeem probeert dus in de behoefte te voorzien door te boosten

Waarschijnlijk is er wel een curve voor de fans in te stellen tov de delta T.

Vragen:
- klopt die retour temperatuur wel?
- wat is de temperatuur in de kamer?
- wat is de ketel allemaal aan het doen gedurende deze tijd?

Edit: twee extra vragen
Retour temperatuur klopt dus. Temperatuur in de kamer was zo'n 18 graden, thermostaat stond op 19 dus de ketel was nog aan het verwarmen.
Yes
Bazz0847 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:56:
[...]

Dit is exact wat je wil! De HeatBooster zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk warmte uit het water onttrokken wordt, waardoor de retourtemperatuur altijd laag is. Dat is juist het doel ;) Zodra je ketel terugmoduleert doet de HeatBooster dat ook met de fansnelheid zodat hij niet onnodig lawaai maakt. Werkt perfect bij jou :)
Goed om te horen, niet gedacht er zo'n verschil tussen in en uit zou zitten.

Nu nog even bedenken hoe ik nu stroom bij een andere radiator ga krijgen om die ook te boosten, zit geen handige stopcontact in de buurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 16:13
Hallo allemaal,

Dit topic al een tijdje lopen volgen. Wij hebben een nieuw huis gekocht en verbouwt (oorspronkelijk uit de jaren 70). Wouden geen vloerverwarming vanwege oude bestaande natuursteen vloer die we hebben behouden dus qua verwarming gekozen voor een aantal jaga strada's + bestaande convector putten.

Ik wil eigenlijk overal Fans + heatboosters op knallen. Het zijn er alleen redelijk veel:

Jaga strada type 16 (ruimte voor 140mm fans):
Eetruimte+keuken 240cm breed
Slaapkamer 140cm breed
Werkkamer 120cm breed
Hal 80cm breed

Woonkamer convectorput 500cm (ruimte voor 140mm fans)
Slaapkamer 2 convectorput 170cm en 250cm (ong 11cm ruimte, dus 90mm fan)

Ik heb lopen rekenen en kom uit op 95 fans! Is dit niet een beetje te veel van het goede? Ik wil het best instaleren allemaal (vind ik alleen maar leuk) en kan hopelijk ergens een bulk deal krijgen, maar vraag me af of het overkill is?

Op dit moment nog een redelijk goede CV-ketel, ik wou die op een lagere verwarmings temperatuur zetten tot we ergens in de toekomst een warmtepomp aanschaffen.

Sowieso is de woning wel groot, en heb met plaatsing en vermogen van radiatoren wel rekening gehouden (ook bij elke radiator een stopcontact).
Daarnaast tijdens verbouwing ook meteen goed geisoleerd (dak, kruipruimte en ramen) dus dat zou geen problemen moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 22:24
Ik heb eerlijk gezegd niet het hele topic doorgespit, maar zou het mogelijk zijn voor SDR om de optie van een simpel schema toe te voegen aan de webinnterface? Met bv 2 of 4 'schakelpunten' waar je een andere temperatuur voor de Ruimtetemperatuurregeling kunt invoeren.
Of moet ik hiervoor met homeassistant gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 12:25
juulie19 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:56:
Hallo allemaal,

Dit topic al een tijdje lopen volgen. Wij hebben een nieuw huis gekocht en verbouwt (oorspronkelijk uit de jaren 70). Wouden geen vloerverwarming vanwege oude bestaande natuursteen vloer die we hebben behouden dus qua verwarming gekozen voor een aantal jaga strada's + bestaande convector putten.

Ik wil eigenlijk overal Fans + heatboosters op knallen. Het zijn er alleen redelijk veel:

Jaga strada type 16 (ruimte voor 140mm fans):
Eetruimte+keuken 240cm breed
Slaapkamer 140cm breed
Werkkamer 120cm breed
Hal 80cm breed

Woonkamer convectorput 500cm (ruimte voor 140mm fans)
Slaapkamer 2 convectorput 170cm en 250cm (ong 11cm ruimte, dus 90mm fan)

Ik heb lopen rekenen en kom uit op 95 fans! Is dit niet een beetje te veel van het goede? Ik wil het best instaleren allemaal (vind ik alleen maar leuk) en kan hopelijk ergens een bulk deal krijgen, maar vraag me af of het overkill is?

Op dit moment nog een redelijk goede CV-ketel, ik wou die op een lagere verwarmings temperatuur zetten tot we ergens in de toekomst een warmtepomp aanschaffen.

Sowieso is de woning wel groot, en heb met plaatsing en vermogen van radiatoren wel rekening gehouden (ook bij elke radiator een stopcontact).
Daarnaast tijdens verbouwing ook meteen goed geisoleerd (dak, kruipruimte en ramen) dus dat zou geen problemen moeten opleveren.
Je zou eerst eens kunnen kijken hoe het gaat als je je ketel op 45 of 50 zet (ff kijken of hij niet gaat pendelen omdat hij zn minimale vermogen niet kwijt kan). Als het zonder fans lukt zal je financiele winst beperkt zijn. Ga je over op een warmtepomp dan gaat je COP flink omhoog en zal het sneller rendabel zijn.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:25
Je kunt met een aantal belangrijke plekken beginnen waar je de afgifte wil boosten.

Ik heb met de warmtepomp installatie de radiatoren behouden toen we nog c.v. hadden op gas. De boosters waren voor mij voldoende om op lage temperatuur te stoken met de warmtepomp. De temperatuur curve is weersafhankelijk. Huis is van 1995. Stook met lage temperatuur. Rond de 30 graden . Met deze temperaturen 28 graden. Ik heb twee van de drie radiatoren in de huiskamer voorzien van de heatbooster

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 21:59
Zojuist nog een extra heatbooster besteld voor een T22.

Welke fans raden jullie aan? Want de Arctic F8 PWM PST zijn niet meer leverbaar. De F9/P9 ook niet echt meer..

@Bazz0847 misschien ook tijd voor een update op je site bij het boodschappenlijstje? (Qua fans en leverbaarheid)

[ Voor 25% gewijzigd door radeoxx op 02-10-2024 14:20 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@radeoxx Gewoon een 12cm eronder hangen, aan de achterkant laten uitsteken? Dan wordt ook de lucht die tussen radiator en muur opgewarmd wordt, de kamer in geblazen.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 06:43
radeoxx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:20:

Welke fans raden jullie aan? Want de Arctic F8 PWM PST zijn niet meer leverbaar. De F9/P9 ook niet echt meer..

@Bazz0847 misschien ook tijd voor een update op je site bij het boodschappenlijstje? (Qua fans en leverbaarheid)
F8 PWM PST is End Of Life. De CO versie inmiddels ook. In jouw geval zou ik dan voor de P8 PWM PST gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
Ik zat te kijken naar het vermogen (0,09A 12V) van de p8 en volgens mij moet het lukken om 15 ervan op de 2A adapter van HB te zetten, maar de tekst op de website is wat onduidelijk
Let erop dat de totaalstroom van alle ventilatoren die aangesloten zijn op de HeatBooster module onder de 1.8A blijft om een goede werking te garanderen.
[...]
Deze 12V 2A adapter is geschikt voor maximaal 10 fans.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 6% gewijzigd door hoeksmarp op 02-10-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 22:43
radeoxx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:20:

Ik zit met hetzelfde. Liefst heb ik pwm fans van 70mm zodat ze zegmaar in de radiator vallen, maar kan ze nog niet online vinden.. tips welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hoeksmarp Hier tot nu toe geen negatieve ervaring met 18 x P14 PWM PST fans op een HB (voeding 12V/2,5A). Gemeten @100% 23,5 W: gemiddeld 1,31 W per fan bij 12 V - opstarten 0 -> 100% 36 W
Staan trouwens schuin op de convector tegen de muur aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXzsCOKKeWivzaveJ8VaR7GxXbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bGqRADyO0Wkbpm56ovyfFN9k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bazz0847
Er is een nieuwe firmware package voor de HeatBooster, versie 2.6.6, waarin ik de stabiliteit van de webserver heb verbeterd en diverse andere kleine verbeteringen heb doorgevoerd :)

Als vanouds is hij OTA te updaten, of via een kabeltje. Je kunt de package hier downloaden:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Naar aanleiding van dit topic ook maar een HeatBooster besteld. Wil 12 Arctic F14 PWM PST CO fans die in bestelling staan in een 200cm brede Jaga Tempo gaan leggen. Met die HeatBooster mooi alles in één keer geregeld en wordt het waterzijdig inregelen volgens mij ook makkelijker met die extra sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:22
petkaij schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:46:
Ben van zins om mijn Jaga Vertiga Hybrid te voorzien van Heatbooster control.
Zal mij meer instel mogelijkheden geven dan de originele Jaga fan aansturing.
Nu enkel drie standen tbv de fan snelheden. Laag, doet hij bijna niets. Midden, acceptabel geluid en redelijke warmte afgifte. Standje hoog, te veel geluid van de 8 fans.
Zal de 8 fans dan wel moeten vervangen, hebben geen traploze toerenregeling.
Iemand dit al eens uitgevoerd?
Geïnspireerd door de heatbooster heb ik een 0-10v zigbee dimmer (https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-0-10v-pwm-dimmer) op de betreffende poort aangesloten en samen met twee temperatuursensoren een regeling gemaakt.
De 3 standen blijven dan wel actief, maar praktisch staat deze op 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Nutsky schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Geïnspireerd door de heatbooster heb ik een 0-10v zigbee dimmer (https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-0-10v-pwm-dimmer) op de betreffende poort aangesloten en samen met twee temperatuursensoren een regeling gemaakt.
De 3 standen blijven dan wel actief, maar praktisch staat deze op 3.
Nutsky, zou je mij via een PB wat info kunnen geven hoe je eea heb uitgevoerd. Klinkt zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 18:28
Wij hebben dit jaar een hybride warmtepomp laten installeren (een Quatt). Wij hebben vrij grote type 22 radiatoren, in de woonkamer van 2,40 en 3,20. Om de efficiency van de Quatt te verbeteren heb ik heatboosters geïnstalleerd. Onder de grootste radiator in de woonkamer en onder de radiator van de slaapkamer. De Tado radiatorknoppen zijn zo ingesteld dat zij geen warmtevraag kunnen doen bij de warmtepomp/CV. Ze zijn dus afhankelijk van de warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer.

De heatbooster in de woonkamer lijkt vrij goed te werken. De heatbooster op de slaapkamer lijkt echter een behoorlijke overshoot te veroorzaken (tot wel 1 graden te hoog).

Waar kan dit aan liggen? Moet Tado leren hoeveel meer warmte er wordt afgegeven dankzij de heatbooster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:07
Abom schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:23:
Wij hebben dit jaar een hybride warmtepomp laten installeren (een Quatt). Wij hebben vrij grote type 22 radiatoren, in de woonkamer van 2,40 en 3,20. Om de efficiency van de Quatt te verbeteren heb ik heatboosters geïnstalleerd. Onder de grootste radiator in de woonkamer en onder de radiator van de slaapkamer. De Tado radiatorknoppen zijn zo ingesteld dat zij geen warmtevraag kunnen doen bij de warmtepomp/CV. Ze zijn dus afhankelijk van de warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer.

De heatbooster in de woonkamer lijkt vrij goed te werken. De heatbooster op de slaapkamer lijkt echter een behoorlijke overshoot te veroorzaken (tot wel 1 graden te hoog).

Waar kan dit aan liggen? Moet Tado leren hoeveel meer warmte er wordt afgegeven dankzij de heatbooster?
CV temperatuur lager zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:25
Vooral je radiatoren (waterzijdig) inregelen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 18:28
simonj schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

CV temperatuur lager zetten?
De CV slaat niet aan. De watertemperatuur is ongeveer 35 graden.

Deze overshoot had ik niet zonder de heatboosters.

[ Voor 11% gewijzigd door Abom op 06-10-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Abom Kan je de warmteafgifte in de woonkamer nog iets vergroten zonder dat de fans hoorbaar worden?
Hiermee verlaag je de gemiddelde radiatortemperatuur en gaat de warmteafgifte van de andere radiatoren omlaag. Additioneel kan je de geavanceerde regelparameters van de HB in de slaapkamer
aanpassen TS1 TS2 en Shmax.
Je zou in de slaapkamer ook op ruimtetemperatuurregeling kunnen overschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Bazz0847 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:11:

Ik heb weer een firmware-update uitgebracht, v2.6.3, met de volgende wijzigingen:
- feature: mass-update all HeatBoosters through MQTT by publishing value "1" to topic "heatbooster/start-ota-update"
Er is weer een nieuwe update (zelfs vandaag) en dus een mooi moment om de mass-update te gaan gebruiken. Ik begrijp alleen niet hoe en ben op zoek naar wat hulp.
Ik het mijn HB's geintegreerd in de MQTT server van Home Assistant en zie onder controls hoe de verschillende opties, bv Boostmode, te activeren. Echter, ik zie niet de optie 'start-ota-update' onder deze controls en als ik de "Protocol specifications for firmware v2.6.2" goed lees is dat logisch omdat dit op Heatbooster niveau moet gebeuren.
Ik begrijp alleen niet hoe want ik heb geen device Heatbooster.
Heeft iemand dit al succesvol geimplementeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Maarten60 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Heeft iemand dit al succesvol geimplementeerd?
Je heatbooster heeft een ip-adres, ga daar eens heen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@Maarten60 Net geprobeerd adhv jouw post (nadat ik eergisteren alle 4 handmatig had geupdated)
Script aangemaakt in HA en deze gedraaid.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Update all Heatboosters
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      topic: heatbooster/start-ota-update
      payload: "1"
description: ""
icon: mdi:update

Alternatief, doe het via Developer Tools -> Actions
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om-Nvxr4Y0vOxcxHFsi_MFIkY1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xV9zms6xW5ZkYWoXkX8pomG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door jj85 op 08-10-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
@jj85 Snel even via developer tools geprobeerd en dat werkt!. Dank. _/-\o_
Ga nu via YAML proberen
@Bazz0847 als ik nog een opmerking mag maken; de melding op de HB tijdens de upgrade is tamelijk algemeen (configuration wizzard is open). Mijn suggestie zou zijn om die iets specifieker te maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:30:
[...]

Als een OTA update mislukt ligt dat eigenlijk altijd aan de verbinding (of de browser die een timeout geeft). Mocht hij mislukken moet je de module NIET rebooten, maar gewoon opnieuw naar de URL http://ipadres/fwupdate gaan en vanaf stap 1 opnieuw beginnen. Zolang de update niet is gelukt blijft die URL in de lucht en kun je het zo vaak opnieuw proberen als nodig is. Nadat de update gelukt is reboot de module vanzelf en draait hij de juiste firmware.

Als je de stekker eruit trekt na een mislukte upload heb je kans om hem te bricken, en moet je inderdaad met de USB-kabel aan de slag om hem te unbricken. Als je de procedure zoals hierboven volgt kun je 'm eigenlijk niet bricken :)
Ik heb vandaag en afgelopen week een aantal devices proberen te updaten. Helaas is bij de update van 2.6.5 naar 2.6.6 en van 2.6.5 naar 2.6.7 misgegaan (2 verschillende devices). Via de OTA update verliep goed tot de reboot. Op moment van rebooten verdwenen de devices van het netwerk. Groene led blijft knipperen en is zijn niet meer bereikbaar.

De update van een device van 2.6.3 naar 2.6.6 en daarna 2.6.7 verliep wel goed.

Ik heb een device ook proberen te flashen met firmware 2.6.7, zoals in instructies van firmware is beschreven. Daarbij loop ik tegen de volgende error aan:

code:
1
2
3
Updating firmware...
update_firmware.sh: 
   /Users/<username>/Downloads/HeatBooster - firmware v2/wired/esptool_env/bin/esptool.py: /Users/<username>/Downloads/HeatBooster: bad interpreter: No such file or directory

Iemand suggesties om de devices te herstellen? (Ik werk met MacOS)

Edit: Never mind, folder moest hernoemt worden van 'HeatBooster - firmware v2' naar 'HeatBooster' 8)7 Misschien nog iets om bij te werken in de handleiding :)

[ Voor 16% gewijzigd door glkx op 09-10-2024 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten60
jj85 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:48:
@Maarten60 Net geprobeerd adhv jouw post (nadat ik eergisteren alle 4 handmatig had geupdated)
Script aangemaakt in HA en deze gedraaid.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Update all Heatboosters
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      topic: heatbooster/start-ota-update
      payload: "1"
description: ""
icon: mdi:update
Inmiddels ook gelukt via yaml, met de volgende stappen.
Ga naar settings > Automation & Scenes > scripts
<+ add script> > create new script > Ga naar 3 puntjes bovenaan en selecteer < edit in YAML>
Voer de code van @jj85 in. Rest wijst zichzelf.
Tip: Probeer niet de code rechtstreeks in de scripts.yaml file in te voeren want de syntax is iets anders.
Nogmaals dank voor hulp jj85.

Nu maar wachten op een nieuwe versie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:35
Ik ben er uit. Ga toch proberen zelf wat te maken en de speedcomforts te verkopen of boven in te zetten. Ook omdat ik binnenkort een warmtepomp krijg.

Dit gaat het worden:

16 x Arctic Cooling P12 PWM PST
2 x heatbooster

Nu nog even kijken hoe ik deze onder mijn radiator monteer

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@Erik1805 Goede keuze lijkt me. Zeker met de HB is het gewoon vrij gemakkelijk om het werkend te krijgen. Denk ook even aan wat verlengkabels voor de fans en 12v powersupply (kan je direct meebestellen met de HB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
jj85 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:31:
@Erik1805 Goede keuze lijkt me. Zeker met de HB is het gewoon vrij gemakkelijk om het werkend te krijgen. Denk ook even aan wat verlengkabels voor de fans en 12v powersupply (kan je direct meebestellen met de HB)
Ik heb 2 radiatoren waar ieder 8 fans onder komen. Hoeveel verlengkabels heb ik dan nodig?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Erik1805 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb 2 radiatoren waar ieder 8 fans onder komen. Hoeveel verlengkabels heb ik dan nodig?
Even op de gok: 1 a 2 per radiator als je de fans strak tegen elkaar legt. Maar misschien kun je ook zonder uit ;)
Heb ze zelf via Amazon: https://www.amazon.nl/dp/B08MX4Q6B1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
jj85 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Even op de gok: 1 a 2 per radiator als je de fans strak tegen elkaar legt. Maar misschien kun je ook zonder uit ;)
Heb ze zelf via Amazon: https://www.amazon.nl/dp/B08MX4Q6B1
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Denk er ook aan dat je de heatbooster misschien net wat verder weg wil plaatsen (uit het zicht, of omdat de sensoren dan zuiverder meten. Daarvoor had ik ook een kabeltje berekend. En op het totaalbedrag is een kabeltje teveel ook weer niet schokkend toch? Een kabeltje te weinig is vervelender.

ps: ik heb zelf 35 stuks p12 draaien op 2 heatboosters. Ze draaien nu 2 maanden zonder problemen, wel op 10 tot 40% met korte momenten van 60%. Afhankelijk van de plek van je radiatoren kun je overwegen om het met 1 HB te proberen?

[ Voor 21% gewijzigd door Jailhouse op 11-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Jailhouse schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Denk er ook aan dat je de heatbooster misschien net wat verder weg wil plaatsen (uit het zicht, of omdat de sensoren dan zuiverder meten. Daarvoor had ik ook een kabeltje berekend. En op het totaalbedrag is een kabeltje teveel ook weer niet schokkend toch? Een kabeltje te weinig is vervelender.

ps: ik heb zelf 35 stuks p12 draaien op 2 heatboosters. Ze draaien nu 2 maanden zonder problemen, wel op 10 tot 40% met korte momenten van 60%. Afhankelijk van de plek van je radiatoren kun je overwegen om het met 1 HB te proberen?
Ik heb 2 radiatoren in de woonkamer aan beide zijden. Met 1 red ik heb niet.

Hoe ventilatoren zouden jullie plaatsen onder deze radiator?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR1wFt8zpmfTiwmvYO2co89pumE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GmG9GovHTTuLDuKaNi85H9u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Erik1805 op 11-10-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:02
[quote]Erik1805 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]

edit...

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Erik1805 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]
Wilde je 1 radiator verwijderen dan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Seafarer schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Wilde je 1 radiator verwijderen dan?
Nee met 1 HB red ik het niet was mijn bedoeling te typen.

En heb 1 radiator aan de voor en 1 aan de achterkant van de woonkamer

[ Voor 13% gewijzigd door Erik1805 op 11-10-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Erik1805 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Nee met 1 HB red ik het niet was mijn bedoeling te typen.

En heb 1 radiator aan de voor en 1 aan de achterkant van de woonkamer
Ah zo.

Persoonlijk zou ik die roosters aan de bovenzijde van de radiator verwijderen, geeft alleen maar weerstand.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
Seafarer schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Ah zo.

Persoonlijk zou ik die roosters aan de bovenzijde van de radiator verwijderen, geeft alleen maar weerstand.
En dan de ventilatoren daarin laten zakken en evt het rooster er weer op.

Op pagina 1 staan wat voorbeeld foto's van installaties, waaronder enkele mooie oplossingen die onder je radiator hangen in een matchende kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Jailhouse schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

En dan de ventilatoren daarin laten zakken en evt het rooster er weer op.

Op pagina 1 staan wat voorbeeld foto's van installaties, waaronder enkele mooie oplossingen die onder je radiator hangen in een matchende kleur.
Erin zou idd een mooie oplossing zijn. Heb dan de Arctic P8 nodig. Die passen erin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:27
Erik1805 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Erin zou idd een mooie oplossing zijn. Heb dan de Arctic P8 nodig. Die passen erin
En gewoon zo veel mogelijk fans erin, kunnen ze ook wat zachter draaien, dan hoor je ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 22:24
na een internetstoring geven mijn heatboosters nu op de webinterface alleen de melding 200 OK.
opnieuw opstarten helpt niet, enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:02
Erik1805 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]
Als je een koopwoning hebt en een beetje handig bent zou ik de radiator diagonaal aansluiten. De retour (onderste leiding) doortrekken onder de radiator langs en daar aansluiten (onderin). En natuurlijk een hoop fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
raven22 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:24:
na een internetstoring geven mijn heatboosters nu op de webinterface alleen de melding 200 OK.
opnieuw opstarten helpt niet, enig idee hoe dit op te lossen?
Heb je wel zeker t goede IP-adres? Kan zijn dat je router alle DHCP-leases ververst heeft door de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
zunrob schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

En gewoon zo veel mogelijk fans erin, kunnen ze ook wat zachter draaien, dan hoor je ze niet.
Het maakt dus niet uit of je ze boven of onder de radiator plaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Erik1805 Het maakt natuurlijk wel iets uit - minimaal voor de esthetiek en/of de WAF.
Of het voor de efficiency en het geluid iets uitmaakt zou je zelf moeten uitvinden (tweakers hier)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
Erik1805 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Het maakt dus niet uit of je ze boven of onder de radiator plaatst?
Belangrijk is dat ze geen valse lucht blazen. Dwz je wil alleen luchtstroming creëren met warme lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jailhouse Met valse lucht krijg ik meestal rare geluidjes :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-07 12:04
Heeft er iemand of zijn er warmtebeeld opnamens die het verschil met/ zonder heatbooster weergeven?
Puur uit interesse.
Pagina: 1 ... 22 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.