Dat was het inderdaad, maar ze hadden helemaal geen ip adres meer gekregen. Moest ze eerst weer configureren.Bazz0847 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Heb je wel zeker t goede IP-adres? Kan zijn dat je router alle DHCP-leases ververst heeft door de storing.
Weet iemand ook de levertijd van de HB? Heb al paar keer via de website contact gezocht maar geen reactie gehad.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik heb laatst de camera erop gezet, heb de helft van de radiator geboost. Het stuk zonder fans is 2 graden warmer aan de bovenkant tov het stuk met fans. Aanvoer van 35 graden.ErickN schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:43:
Heeft er iemand of zijn er warmtebeeld opnamens die het verschil met/ zonder heatbooster weergeven?
Puur uit interesse.
Ik heb ze pas besteld en ze waren na 4 werkdagen binnen (zat een weekend tussen).Erik1805 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:08:
Weet iemand ook de levertijd van de HB? Heb al paar keer via de website contact gezocht maar geen reactie gehad.
Toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik heb hier een aantal speedcomforts. Kan ik deze ook aansturen met de HB en dan met dezelfde functionaliteit als met de Arctic fans?
Eigenlijk zonde om de speedcomforts weg te doen. Die werken op zich prima
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Met deze bedoel je?Erik1805 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:55:
Toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik heb hier een aantal speedcomforts. Kan ik deze ook aansturen met de HB en dan met dezelfde functionaliteit als met de Arctic fans?
Ja met die
Zo ben ik ook begonnen. De addon heb ik nu werkloos thuis liggen. Je kunt daarmee geen snelheid regelen. Maar je kunt ze natuurlijk wel lekker op een schema laten werken. Mijn speedcomforts heb ik van de zomer verkocht.
@Jailhouse Met "normale" fans werkt de add-on wel, bv BeQuiet, NZXT etc.. tenminste bij mij.
Het toerental reageert bijna zoals met de PWM fans.
Misschien kunnen de mini-fans van de speedcomforts niet met lagere spanningen werken?
Het toerental reageert bijna zoals met de PWM fans.
Misschien kunnen de mini-fans van de speedcomforts niet met lagere spanningen werken?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar wel bijvoorbeeld? :Jailhouse schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:05:
[...]
Zo ben ik ook begonnen. De addon heb ik nu werkloos thuis liggen. Je kunt daarmee geen snelheid regelen. Maar je kunt ze natuurlijk wel lekker op een schema laten werken. Mijn speedcomforts heb ik van de zomer verkocht.
Ontdooicyclusdetectie om het energieverbruik van uw warmtepomp bij koude dagen nog verder te reduceren.
Thermostatische regeling zodat de ruimtetemperatuur elektronisch geregeld kan worden.
Boost-modus voor extra snel opwarmen van de woning.
Momenteel zijn ze niet op voorraad, ik verwacht komende week weer voorraad te hebben. Zodra dat het geval is gaat je pakketje direct op de postErik1805 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:08:
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb geen warmtepomp, misschien kan iemand anders hierover iets roepen?Erik1805 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:56:
[...]
Maar wel bijvoorbeeld? :
Ontdooicyclusdetectie om het energieverbruik van uw warmtepomp bij koude dagen nog verder te reduceren.
Thermostatische regeling zodat de ruimtetemperatuur elektronisch geregeld kan worden.
Boost-modus voor extra snel opwarmen van de woning.
Is het mogelijk de 40cm fan adapters aan elkaar door te koppelen? Ik heb 2 radiatoren op enige afstand van elkaar (ca. 80cm) en wil hier graag 1 heatbooster voor gebruiken.
Het heatbooster seizoen is weer begonnen
@Bazz0847 , doe je ook aan feature verzoekjes? 😀
Wat me ideaal lijkt is om zogenaamde stille uren te kunnen configureren waarbij de fan speed gemaximeerd is. Denk aan een slaapkamer waar de fans in de nacht max 30% mogen doen en overdag gewoon onbegrensd hun werk kunnen doen.
Met home assistant kun je wel iets oplossen maar dan mis je de automatische aansturing.
Wat me ideaal lijkt is om zogenaamde stille uren te kunnen configureren waarbij de fan speed gemaximeerd is. Denk aan een slaapkamer waar de fans in de nacht max 30% mogen doen en overdag gewoon onbegrensd hun werk kunnen doen.
Met home assistant kun je wel iets oplossen maar dan mis je de automatische aansturing.
+1Kiwi_Kevin schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:10:
Het heatbooster seizoen is weer begonnen@Bazz0847 , doe je ook aan feature verzoekjes? 😀
Of juist vroeg in de ochtend wanneer de woonkamer weer wat wordt opgewarmd maar er nog niemand beneden is.
@juulie19 ,
Ik zou beginnen met de convectorput om wat ervaring op te doen.
Zelf heb ik een put van 2 meter waar ik 7 fans in het geplaatst. Begonnen met 5 aan een kant, en later had ik er nog wat over. Er kunnen er 10 in.
(volgens mij heb ik hierover vorig jaar wel iets gepost)
De put is ook het meest gevoellig voor te lage CV temperatuur.
Wij hebben alleen de put als verwarmimingsbron in de woonkamer.
Lager dan 60 graden werkt echt niet meer om er nog warme lucht uit te krijgen.
Met de HB en de fans is de verwarming constanter en comfortabel.
We draaien op max 25% toeren.
En CV 60 graden retour (max) is ook nodig om je ketel nog te laten condenseren.
Bij een hogere retourtemperatuur verlies je tot 10% rendemet.
Waterzijdig inregelen is hoe dan ook handig.
Alleen komt je dan wel aan het sleutelen.
Als je het helemaal goed wel doen, kun je Heimeier regeleventielen monteren om de doorstroming per radiator in te stellen. (Niet op je convectorput).
Hiermee regel je het maximal afgegeven vermogen per radiator.
Wij hebben dit gedaan op onze radiatoren en de ruimte (buiten de woonkamer) voorzien van Tado tthermostaatknoppen.
Kijk wel even goed wat je wilt investeren, want uiteindelijk moet het wel een bepaalde besparing opleveren.
Je kunt ook veel verbeteren met isolatie en zone-verwarming..
Zelf heb ik eerst voor 150 speedcomfort gekocht. Maar dat is gewoon prul en die dingen maken vel meer herrie dan de Artic fans die ik er nu in heb. Met de Arctic kun je ook de diameeter maximaliseren naar beachikbare ruimte.
Begin zoals gezegd met de convectorput.
De HB kan heel goed ''stand alone werken' een netwerk is echt niet nodig voor een werkende regeling.
Koop je ventilatoren per 5 pack op Amazon.
! Let op dat je wel de PWM versie koopt !, Die heb je nodig voor snelheids regeling.
Works like a charm!
Zelf heb ik een put van 2 meter waar ik 7 fans in het geplaatst. Begonnen met 5 aan een kant, en later had ik er nog wat over. Er kunnen er 10 in.
De put is ook het meest gevoellig voor te lage CV temperatuur.
Wij hebben alleen de put als verwarmimingsbron in de woonkamer.
Lager dan 60 graden werkt echt niet meer om er nog warme lucht uit te krijgen.
Met de HB en de fans is de verwarming constanter en comfortabel.
We draaien op max 25% toeren.
En CV 60 graden retour (max) is ook nodig om je ketel nog te laten condenseren.
Bij een hogere retourtemperatuur verlies je tot 10% rendemet.
Waterzijdig inregelen is hoe dan ook handig.
Alleen komt je dan wel aan het sleutelen.
Als je het helemaal goed wel doen, kun je Heimeier regeleventielen monteren om de doorstroming per radiator in te stellen. (Niet op je convectorput).
Hiermee regel je het maximal afgegeven vermogen per radiator.
Wij hebben dit gedaan op onze radiatoren en de ruimte (buiten de woonkamer) voorzien van Tado tthermostaatknoppen.
Kijk wel even goed wat je wilt investeren, want uiteindelijk moet het wel een bepaalde besparing opleveren.
Je kunt ook veel verbeteren met isolatie en zone-verwarming..
Zelf heb ik eerst voor 150 speedcomfort gekocht. Maar dat is gewoon prul en die dingen maken vel meer herrie dan de Artic fans die ik er nu in heb. Met de Arctic kun je ook de diameeter maximaliseren naar beachikbare ruimte.
Begin zoals gezegd met de convectorput.
De HB kan heel goed ''stand alone werken' een netwerk is echt niet nodig voor een werkende regeling.
! Let op dat je wel de PWM versie koopt !, Die heb je nodig voor snelheids regeling.
Works like a charm!
[ Voor 5% gewijzigd door DuckTape68 op 13-10-2024 11:34 ]
Bij bijvoorbeeld Megekko zijn ze nog net iets goedkoper per 5. En koop je twee doosjes of meer, dan geen verzendkosten.DuckTape68 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:18:
Die snap ik niet helemaaljj85 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
+1
Of juist vroeg in de ochtend wanneer de woonkamer weer wat wordt opgewarmd maar er nog niemand beneden is.
Die snap ik niet helemaal. Je maakt dan toch een aantal automations? Als inlet >30graden en tijd is voor 8.30 am dan 60% (in je woonkamer) ? Ik heb zelf 11 automations voor 1convectorput.Kiwi_Kevin schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:10:
Het heatbooster seizoen is weer begonnen@Bazz0847 , doe je ook aan feature verzoekjes? 😀
Nu gaan er twee verhalen door elkaar lopen. Mijn vraag was stille uren zodat je in de slaapkamer er in de nacht geen last van hebt.Jailhouse schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Die snap ik niet helemaal. Je maakt dan toch een aantal automations? Als inlet >30graden en tijd is voor 8.30 am dan 60% (in je woonkamer) ? Ik heb zelf 11 automations voor 1convectorput.
De andere use case is me niet duidelijk, maar het nadeel van een automation is dat je met de fixed speed zit, of de automatische regeling die dus geen begrenzing kent.
Had jouw suggestie verkeerd gelezen.Kiwi_Kevin schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Die snap ik niet helemaalkun je die toelichten? Als er niemand beneden is, mogen ze wat meer geluid maken toch?
Ik bedoel dus het omgekeerde. Een periode waarin de fans maximaal mogen draaien.
Toch vraag ik mij iets af. Radiator ventilatoren zijn voornamelijk nuttig om gas te besparen.
Maar met een warmtepomp zie ik het nut er toch niet zo van omdat het niet meer gaat om gasverbruik.
Of zie ik iets over het hoofd?
Maar met een warmtepomp zie ik het nut er toch niet zo van omdat het niet meer gaat om gasverbruik.
Afgifte vergroting.Erik1805 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:05:
Toch vraag ik mij iets af. Radiator ventilatoren zijn voornamelijk nuttig om gas te besparen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik gebruik voor beide use-cases de boost-stand:
- Woonkamer: 's ochtends tot 07:00 Boost-stand aan
- Slaapkamers: Overdag boost-stand aan
Verder dan de parameters zo getweaked dat woonkamer overdag en slaapkamers 's nachts een acceptabel laag volume hebben.
Op deze manier blijft de automatische regeling werken op basis van de gemeten aanvoer/retour-temperatuur. Vanuit je automatisering schakel je dan dus alleen de boost aan/uit.
- Woonkamer: 's ochtends tot 07:00 Boost-stand aan
- Slaapkamers: Overdag boost-stand aan
Verder dan de parameters zo getweaked dat woonkamer overdag en slaapkamers 's nachts een acceptabel laag volume hebben.
Op deze manier blijft de automatische regeling werken op basis van de gemeten aanvoer/retour-temperatuur. Vanuit je automatisering schakel je dan dus alleen de boost aan/uit.
[ Voor 8% gewijzigd door ocaj op 13-10-2024 15:47 ]
Het gaat niet om GAS besparen, maar om ENERGIE besparen. Ook met een warmtepomp wil je (nou ja, de gemiddelde tweaker dan) zo zuinig mogelijk draaien. Daar zitten wat verschillen tussen gasketel en warmtepompErik1805 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:05:
Bij een gas-ketel wil je om zuinig te stoken een zo laag mogelijke RETOUR-temperatuur bij de ketel.
Bij een warmtepomp wil je juist een zo laag mogelijke AANVOER-temperatuur bij de warmtepomp.
Bij lagere temperatuur (<30) is er weinig natuurlijk convectie, door ventilators toe te passen krijg je ook bij lage temperatuur meer afgifte en verspreid je de warmte door de kamer.
Je ziet zeker iets over het hoofd.Erik1805 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:05:
Met een gas CV ketel win je aanzienlijk aan rendement door op lagere temperaturen te verwarmen, zodat je meer condenseert. Zie hier de relatie tussen retourtemperatuur CV water en het rendement van de gasketel.
Met een warmtepomp is de relatie tussen CV watertemperatuur (de aanvoertemperatuur, Ta) en rendement nog veel sterker. Zie hieronder bovenstaande bijv de tabel van mijn warmtepomp en vergelijk de COP (een soort rendement) tussen de kolommen met Ta 25 en Ta 35 graden. Dat verschil is nog veel groter dan voor de gas CV ketel. Negeer aub de hele markeringen, dat was eerder voor iets anders.
/f/image/qeGQjQLHtXRQuPcBKkHrUFUE.png?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
En wellicht ten overvloede: die radiatorventilatoren helpen dus zowel met een gas CV als met een warmtepomp om op lagere temperatuur te verwarmen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Waar lees jij lage aanvoer temperatuur?SebastiaanPs schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:20:
[...]
Je ziet zeker iets over het hoofd.![]()
Met een gas CV ketel win je aanzienlijk aan rendement door op lagere temperaturen te verwarmen, zodat je meer condenseert. Zie hier de relatie tussen retourtemperatuur CV water en het rendement van de gasketel.
Je retour dient laag te zijn en dat lukt goed met vloerverwarming, oversized radiatoren en dan nog boosten met fannetjes.
Met een warmtepomp is de relatie tussen CV watertemperatuur (de aanvoertemperatuur, Ta) en rendement nog veel sterker. Zie hieronder bovenstaande bijv de tabel van mijn warmtepomp en vergelijk de COP (een soort rendement) tussen de kolommen met Ta 25 en Ta 35 graden. Dat verschil is nog veel groter dan voor de gas CV ketel. Negeer aub de hele markeringen, dat was eerder voor iets anders.
[Afbeelding]
Ja beetje obvious, maar bij de gasketel gaat het inderdaad om de retour en bij een warmtepomp om de aanvoertemperatuur (waar de retour ook veel invloed op heeft).Seafarer schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Waar lees jij lage aanvoer temperatuur?
Je retour dient laag te zijn en dat lukt goed met vloerverwarming, oversized radiatoren en dan nog boosten met fannetjes.
[...]
Heb jij ook de ventilatoren vervangen?Nutsky schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:27:
[...]
Geïnspireerd door de heatbooster heb ik een 0-10v zigbee dimmer (https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-0-10v-pwm-dimmer) op de betreffende poort aangesloten en samen met twee temperatuursensoren een regeling gemaakt.
De 3 standen blijven dan wel actief, maar praktisch staat deze op 3.
Is de put, of de radiator 2 meter? Ik heb 11 P14 fans op een radiator van 2 meter. (en 16 stuks op de 3meter radiator aan de achterkant)DuckTape68 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:18:
@juulie19 ,
En dan heb ik nog tussenruimte tussen de fans.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ook een optie! Ik probeer alleen zoveel mogelijk na te streven dat het huis ook functioneert zonder HA brein. Dus fysieke knoppen als backup voor een shelly, etc.
Mocht ik ooit verhuizen dan hoef ik ook niet teveel te tweaken om het zonder onderhoud draaiend te houden.
Mocht ik ooit verhuizen dan hoef ik ook niet teveel te tweaken om het zonder onderhoud draaiend te houden.
In mijn net gekochte vooroorlogse hoekwoning ben ik begonnen met verduurzamen...was nog nooit iets aan gedaan, dus spouwmuur isolatie, HR+ glas, zonnepanelen en quatt warmtepomp (het waren die geweldige dagen:).
Nu heeft de quatt een beetje moeite met verwarmen van de zitkamer en eetkamer (traditionele radiatoren) - ideaal voor tweakers projectje...waf aan boord (want het is koud in huis) dus heerlijk knutselen...
Ik heb 3 traditionele 22 radiatoren van elk 2m40 breed in de zitkamer. Daar passen prima 80mm ventilatoren in. Ik zit te denken om daar 15 arctic P8o in te zetten (verschil tussen 15 & 20 ventilatoren zou niet zoveel moeten uitmaken.
1. Iemand ervaring om de arctic P80 slim (15mm dik) te gebruiken? die passen bovenop, en dan kan ik het rooster er nog opleggen...of maakt deze meer geluid dan de lawaai dan de gewone arctic P80 (van 25 mm dik)?
2. Is er een bordje die ik kan kopen bij Alixprs om 15 extra ventilatoren aan te sturen? Ik wil 1 HeatBooster te gebruiken voor 2 x 15 ventilatoren. Heatbooster regelt dan aansturing (incl snelheid) van 2x15=30 ventilatoren - ergens moet er dan wel extra stroom bij...of denk ik te simpel?
Nu heeft de quatt een beetje moeite met verwarmen van de zitkamer en eetkamer (traditionele radiatoren) - ideaal voor tweakers projectje...waf aan boord (want het is koud in huis) dus heerlijk knutselen...
Ik heb 3 traditionele 22 radiatoren van elk 2m40 breed in de zitkamer. Daar passen prima 80mm ventilatoren in. Ik zit te denken om daar 15 arctic P8o in te zetten (verschil tussen 15 & 20 ventilatoren zou niet zoveel moeten uitmaken.
1. Iemand ervaring om de arctic P80 slim (15mm dik) te gebruiken? die passen bovenop, en dan kan ik het rooster er nog opleggen...of maakt deze meer geluid dan de lawaai dan de gewone arctic P80 (van 25 mm dik)?
2. Is er een bordje die ik kan kopen bij Alixprs om 15 extra ventilatoren aan te sturen? Ik wil 1 HeatBooster te gebruiken voor 2 x 15 ventilatoren. Heatbooster regelt dan aansturing (incl snelheid) van 2x15=30 ventilatoren - ergens moet er dan wel extra stroom bij...of denk ik te simpel?
Kun je niet kijken of je ze aan de onderkant kunt monteren - en dan eventueel naar de muur laten uitsteken? Dan kom je wellicht weg met P14 PWM. Die zijn groter en dus minder herrie. Zit zelf naar zo'n constructie met een T22 rad te kijken.Tsjiep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:41:
In mijn net gekochte vooroorlogse hoekwoning ben ik begonnen met verduurzamen...was nog nooit iets aan gedaan, dus spouwmuur isolatie, HR+ glas, zonnepanelen en quatt warmtepomp (het waren die geweldige dagen:).
@m.eddy , @Tsjiep Ik heb onder een T22 (700 x 1400 mm) 10 x Arctic P14 PWM PST hangen (letterlijk).
Steken uiteraard naar de muur uit - maar dat zie je niet. Zeer efficiënt ook bij laag toerental en geluidsarm volgens mij. Vermoedelijk goedkoper dan een oplossing met een equivalent aantal 80 mm ventilatoren.
YMMV
Steken uiteraard naar de muur uit - maar dat zie je niet. Zeer efficiënt ook bij laag toerental en geluidsarm volgens mij. Vermoedelijk goedkoper dan een oplossing met een equivalent aantal 80 mm ventilatoren.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klinkt goed! Heb je foto’s van de bevestiging ter inspiratie? Aan de voorkant hoekprofiel neem ik aan. Eventueel mbv magneten? Maar hoe aan de achterkant?dunklefaser schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:51:
@m.eddy , @Tsjiep Ik heb onder een T22 (700 x 1400 mm) 10 x Arctic P14 PWM PST hangen (letterlijk).
YMMV
@m.eddy Nog geen foto's. Een korte omschrijving moet het doen:
10 ventilatoren met tiewraps aan elkaar "geknoopt".
Vervolgens dunne etalagedraad op 4 strategische posities vastgeknoopt en met haakjes in de lamellen gehangen. De achterkant ligt bij mij iets lager op de verwarmingsbuizen welke (toevallig) achter de radiator langslopen. Bij maximaal 40 °C aanvoer geen probleem - KISS zou ik zeggen.
De fans uiteraard met een HB.
10 ventilatoren met tiewraps aan elkaar "geknoopt".
Vervolgens dunne etalagedraad op 4 strategische posities vastgeknoopt en met haakjes in de lamellen gehangen. De achterkant ligt bij mij iets lager op de verwarmingsbuizen welke (toevallig) achter de radiator langslopen. Bij maximaal 40 °C aanvoer geen probleem - KISS zou ik zeggen.
De fans uiteraard met een HB.
Om meerdere fans aan te sluiten op een HB is natuurlijk een PWM splitter nodig. Welke gebruiken jullie/welke zijn aan te raden?
Arctic fans in PST PWM uitvoer. Deze zijn voorzien van splitters. Je 'knoopt' zo een hele rits aan elkaar.
https://www.arctic.de/en/P14-PWM-PST/ACFAN00125A/
De put is 190cmMistraller schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:08:
[...]
Is de put, of de radiator 2 meter? Ik heb 11 P14 fans op een radiator van 2 meter. (en 16 stuks op de 3meter radiator aan de achterkant)
En dan heb ik nog tussenruimte tussen de fans.
De radiator heeft 2 segmenten van 80cm.
In elk segment kunnen 5 fans
Ik had er maar 7.
Die andere 3 zitten in een Jaga Tempo in de keuken.
Vaak heb je van de heatbooster tot de eerste fan een verlengkabeltje nodig en tussen elke 4/5 fans is mijn ervaring. (14cm fans).jj85 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:42:
Arctic fans in PST PWM uitvoer. Deze zijn voorzien van splitters. Je 'knoopt' zo een hele rits aan elkaar.
Bedankt voor de tips. Er zijn inmiddels 50 stuks 120mm fans onderweg (tip: bij proshop 25 euro voor een 5pack).
Ik heb zelf net ook een set p12 en f12 fans gekocht om onder mijn T22 te hangen. Ik zat ook te denken aan een hoekprofiel voor en ben nog aan het puzzelen over de bevestiging achter. Dus als jij iets hebt gemaakt, dan ben ik benieuwd naar de foto’s.m.eddy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:05:
[...]
Klinkt goed! Heb je foto’s van de bevestiging ter inspiratie? Aan de voorkant hoekprofiel neem ik aan. Eventueel mbv magneten? Maar hoe aan de achterkant?
Ik wist niet wat beter zou zijn: p12 of f12 dus ik heb beide gekocht om ze te kunnen vergelijken :-)
Benieuwd naar oplossing achter - als je een fotootje hebt, graag.
dunklefaser-volg jouw advies en ga (als proef) 15 van de P120 bestellen voor onder mijn 500x2400 mm^2 T22 radiator.
Heb net even opgemeten, en heb net voldoende ruimte achter de radiator voor de P120.
Ondertussen in afwachting van de HeatBooster...verwacht ergens volgende week...wordt gezellig knutselen
dunklefaser-volg jouw advies en ga (als proef) 15 van de P120 bestellen voor onder mijn 500x2400 mm^2 T22 radiator.
Heb net even opgemeten, en heb net voldoende ruimte achter de radiator voor de P120.
Ondertussen in afwachting van de HeatBooster...verwacht ergens volgende week...wordt gezellig knutselen
Beetje schaamteloze plug voor mijn topic over een afgifte vraagstuk:
https://gathering.tweaker...message/80409916#80409916
Wilde dit topic niet vervuilen omdat het nauwelijks over boosten gaat maar wil dolgraag de bak aan ervaring hier over Jaga's en radiatoren aanboren.
https://gathering.tweaker...message/80409916#80409916
Wilde dit topic niet vervuilen omdat het nauwelijks over boosten gaat maar wil dolgraag de bak aan ervaring hier over Jaga's en radiatoren aanboren.
Wanneer je het hoekprofiel achter aan de muur bevestigt heb je gelijk een mooi randje om de fans op te leggen.DeKim schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:55:
[...]
Ik heb zelf net ook een set p12 en f12 fans gekocht om onder mijn T22 te hangen. Ik zat ook te denken aan een hoekprofiel voor en ben nog aan het puzzelen over de bevestiging achter. Dus als jij iets hebt gemaakt, dan ben ik benieuwd naar de foto’s.
Ik wist niet wat beter zou zijn: p12 of f12 dus ik heb beide gekocht om ze te kunnen vergelijken :-)
Wil je de boel mooi en stevig hebben schroef je dus je fans aan de voorkant in een net wit L profiel, aan de achterkant zet je die fans vast langs een alu of houten strip met tie-raps en leg je het geheel dus op de steuntjes/het profiel wat aan de muur zit, dan hoef je alleen de voorkant maar aan je radiator te haken o.i.d. om het zaakje onder tegen je radiator te houden.
Dat is een mooi plan!PalingDrone schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Wanneer je het hoekprofiel achter aan de muur bevestigt heb je gelijk een mooi randje om de fans op te leggen.
Wil je de boel mooi en stevig hebben schroef je dus je fans aan de voorkant in een net wit L profiel, aan de achterkant zet je die fans vast langs een alu of houten strip met tie-raps en leg je het geheel dus op de steuntjes/het profiel wat aan de muur zit, dan hoef je alleen de voorkant maar aan je radiator te haken o.i.d. om het zaakje onder tegen je radiator te houden.
Dan moet het profiel bij de muur wel klein genoeg zijn zodat je geen aanzuiging van de fan afdekt...
En de muur moet je wel goed isoleren met bv radiator folie (zou zonde zijn als veel van de warmte via de muur weglekt (note to self: radiatorfolie monteren).
Is er iemand hier die kan beredeneren wat het minste geluid oplevert? Ik heb een convectorput uitgevuld met ventilatoren, voetjes van glasband( 2 lagen op elkaar geplakt) En daarnaast nog een isolatiebuis tussen de fans en het schot dat koude en warme lucht scheidt. Boven de 20% ga ik ze goed horen. 40% is onprettig voor langere tijd. Dus ik vroeg me af of ik dat kan verbeteren. Ik heb niet het gevoel dat het contactgeluid of resonantie is, maar vooral luchtstroming en misschien de draaiende delen. Het gaat om 35 fans verdeeld over 4 units. Onder zitten de lamellen en de zijkanten zijn gesloten en van hout. De fans blazen tegen de houten latjes (waar je overheen loopt) aan de bovenzijde.De lamellen zitten grofweg 40 cm diep in de put. Of heeft iedereen ongeveer hetzelfde als qua geluidservaring en is het niet raar. Het kan een flinke luchtstroom zijn met 35 stuks. Hoger bevestigen, los leggen? Wie kan zoiets beredeneren?
Als je de fans uit de put haalt en in vrije lucht laat draaien op 40 procent, hoor je ze dan ook?Jailhouse schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:32:
Is er iemand hier die kan beredeneren wat het minste geluid oplevert? Ik heb een convectorput uitgevuld met ventilatoren, voetjes van glasband( 2 lagen op elkaar geplakt) En daarnaast nog een isolatiebuis tussen de fans en het schot dat koude en warme lucht scheidt. Boven de 20% ga ik ze goed horen. 40% is onprettig voor langere tijd. Dus ik vroeg me af of ik dat kan verbeteren. Ik heb niet het gevoel dat het contactgeluid of resonantie is, maar vooral luchtstroming en misschien de draaiende delen. Het gaat om 35 fans verdeeld over 4 units. Onder zitten de lamellen en de zijkanten zijn gesloten en van hout. De fans blazen tegen de houten latjes (waar je overheen loopt) aan de bovenzijde.De lamellen zitten grofweg 40 cm diep in de put. Of heeft iedereen ongeveer hetzelfde als qua geluidservaring en is het niet raar. Het kan een flinke luchtstroom zijn met 35 stuks. Hoger bevestigen, los leggen? Wie kan zoiets beredeneren?
Zo nee is het zeer waarschijnlijk de luchtflow door de lamellen. Deze kan een fluitend geluid geven.
Had ik zelf moeten bedenkenzunrob schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
Als je de fans uit de put haalt en in vrije lucht laat draaien op 40 procent, hoor je ze dan ook?
Zo nee is het zeer waarschijnlijk de luchtflow door de lamellen. Deze kan een fluitend geluid geven.

@Bazz0847 ik gebruik de heatbooster met pwm-pst ventilatoren nu ook bij mijn 20 kw batterij die regelmatig laadt en ontlaadt. Daar komt warmte bij vrij die behoorlijk op kan lopen. Modulerend koelen door de lucht tussen de lamellen weg te zuigen is goed voor de effectiviteit.
De sensoren hebben de naam “inlaat water” en “uitlaat water”. Het zou fijn zijn om de naam te kunnen wijzigen, bijv in mijn geval ingaande luchtstroom en uitgaande luchtstroom. Die mogelijkheid is er nu volgens mij niet. Voor de functionaliteit maakt het niet uit, voor het “zicht” en misschien vindbaarheid wel. Is dat nog een makkelijk realiseerbare optie?
De sensoren hebben de naam “inlaat water” en “uitlaat water”. Het zou fijn zijn om de naam te kunnen wijzigen, bijv in mijn geval ingaande luchtstroom en uitgaande luchtstroom. Die mogelijkheid is er nu volgens mij niet. Voor de functionaliteit maakt het niet uit, voor het “zicht” en misschien vindbaarheid wel. Is dat nog een makkelijk realiseerbare optie?
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Nee. In principe lijkt me dat ook niet nodig, de capaciteit van de aanwezige ventilatoren is voor ons ook prima.Heb jij ook de ventilatoren vervangen?
Hoeft geen heel profiel te zijn (waar je overigens ook halve maantjes uit kan dremelen waar het de cirkel van de fan afsluit) stuk of 4 L stukjes van een paar centimeter breed is al genoeg, zoveel weegt zo'n rack met fans nou ook weer nietTsjiep schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:31:
[...]
Dat is een mooi plan!
Dan moet het profiel bij de muur wel klein genoeg zijn zodat je geen aanzuiging van de fan afdekt...
En de muur moet je wel goed isoleren met bv radiator folie (zou zonde zijn als veel van de warmte via de muur weglekt (note to self: radiatorfolie monteren).
Ik heb, bij mijn Jaga put, de ventilatoren op de lamellen liggen. Onderzijde isolatie rubber tegen trillen. Opgesloten aan zijkant met grijs pur (cv pijp isolatie materiaal.Jailhouse schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:32:
Het ligt daardoor dieper in de put.
25% rpm is nog heel acceptabel qua geluid.
We zitter er met de bank bovenop.
Ja kan ook de CO versie kopen. Deze zijn iets duurder, maar hebben een lager toerental dan de gewone versie. 1350 vs. 1700 rpm en hebben een minimale snelheid van 200 rpm. De CO versie heeft ook een dubbel kogellager en zijn echt ontworpen voor continu (server) gebruik en zijn dus duurzamer dan de reguliere versie. De kogellagers zouden iets luidruchtiger zijn, maar dat is niets vergeleken met geluid veroorzaakt door luchtverplaatsing. Ik heb ze hier met zes tegelijk aan elkaar geknoopt met tiewraps op aluminium strips en ze draaien aangesloten op een adapter van 2.5A al behoorlijk geruisloos. Met de HB zal dat nog onhoorbaarder worden als ik ze op een lager toerental laat draaien verwacht ik. Ik wacht nog op PWM-verlengkabeltjes van 60cm voordat ik de HB, die ik hier al heb klaarliggen, kan installeren.Tarax schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:53:
Bij bijvoorbeeld Megekko zijn ze nog net iets goedkoper per 5. En koop je twee doosjes of meer, dan geen verzendkosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 20-10-2024 10:54 ]
Klopt. Aan elkaar geknoopt (gedaisychained) is de lengte aan het begin en eind te kort en moet je altijd een verlengkabel(s) gebruiken, afhankelijk natuurlijk van waar je de HB plaatst.Shutdown98 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:31:
Vaak heb je van de heatbooster tot de eerste fan een verlengkabeltje nodig en tussen elke 4/5 fans is mijn ervaring. (14cm fans).
:strip_exif()/f/image/p0O4xaVtXaxee1XDmP5Rco22.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon een stripje aluminium?Tranquility schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:01:
[...]
Klopt. Aan elkaar geknoopt (gedaisychained) is de lengte aan het begin en eind te kort en moet je altijd een verlengkabel(s) gebruiken, afhankelijk natuurlijk van waar je de HB plaatst.
[Afbeelding]
Dus niks te dremelen met een hoeklijn?
Ik heb nu 3 Heatboosters. Twee oude met FW 2.04 en de nieuwste heeft FW 2.6.6
Hoe krijg ik die oude naar een nieuwe FW versie? Update optie kan ik nergens vinden in de webinterface van de 2.04 FW versie.
Hoe krijg ik die oude naar een nieuwe FW versie? Update optie kan ik nergens vinden in de webinterface van de 2.04 FW versie.
Quod licet lovi, non licet bovi
wat gebeurt er als je naar het directe IP van de betreffende HeatBooster gaat:MrDry schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:10:
http://192.168.1.xxxx/fwupdate
Updaten met kabeltjeMrDry schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:10:
Ik heb versie 2.5.0 draaien en ik wilde upgraden, maar bij het laden komt alleen "Bezig met laden, even geduld..."
En dan lijkt de heatbooster te crashen. Ping en mqqt berichtjes komen nog wel aan, maar de webinterface is bevroren.
Een retry of zelfs een nieuwe poging in een incognito tabje lukt dan helemaal niet meer. Ik moet de HB een powercycle geven voordat ie het beginscherm toont, maar dan nog kom ik niet voorbij "Even geduld"
Beide HB's hetzelfde, beiden draaien op 2.5.0.
Ze vallen ook steeds van het netwerk af nu.
Edit:
Nogmaals gereset, ding uit de convectorput gehaald en nu gaat het wel. In elk geval met eentje. Heel raar. Want het ding ligt op 2 meter afstand van de accesspoint.
Upgrade gedaan, backupje en terug in de put waar het al die tijd al probleemloos draait... weer wifi connectie weg. Toch een wifi probleem of zo. Deco netwerk ook al nagelopen en herstart, geen idee wat dit voor fratsen zijn in elk geval. Misschien heeft het accesspoint een slecht kanaal gekozen of zo...
En dan lijkt de heatbooster te crashen. Ping en mqqt berichtjes komen nog wel aan, maar de webinterface is bevroren.
Een retry of zelfs een nieuwe poging in een incognito tabje lukt dan helemaal niet meer. Ik moet de HB een powercycle geven voordat ie het beginscherm toont, maar dan nog kom ik niet voorbij "Even geduld"
Edit:
Nogmaals gereset, ding uit de convectorput gehaald en nu gaat het wel. In elk geval met eentje. Heel raar. Want het ding ligt op 2 meter afstand van de accesspoint.
Upgrade gedaan, backupje en terug in de put waar het al die tijd al probleemloos draait... weer wifi connectie weg. Toch een wifi probleem of zo. Deco netwerk ook al nagelopen en herstart, geen idee wat dit voor fratsen zijn in elk geval. Misschien heeft het accesspoint een slecht kanaal gekozen of zo...
[ Voor 31% gewijzigd door Mistraller op 20-10-2024 22:38 ]
---------------
Nee hoor, gewoon twee aluminium profielen van de Gamma per zes fans. Is mooi stevig en kan het geheel zo in de Jaga leggen.Seafarer schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:07:
Gewoon een stripje aluminium?
Dus niks te dremelen met een hoeklijn?
Er was nog niemand met een 3D ontwerp voor de behuizing van de eerdere heatbooster gekomen volgens mij? Ik lees dat de nieuwe uitvoering een betere wifi antenne heeft, dus mijn minder goede versie is waarschijnlijk de reden dat ie wegvalt. Ik wil de module daarom in een zwarte behuizing, bovenin de put tegen het houten schot van de convector maken, en dan maar meteen in een net doosje met wat ventilatiesleufjes, met klikbaar dekseltje of zo. Ik ben geen held in ontwerpen, maar wie weet lukt het me om iets leuks te maken
---------------
@Bazz0847 Zou het een optie zijn om de 3d modellen van je behuizing te delen? Ik denk dat er wel meer belangstelling is om zelf wat te printen (ik in elk geval ook).Mistraller schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:20:
Er was nog niemand met een 3D ontwerp voor de behuizing van de eerdere heatbooster gekomen volgens mij?
[ Voor 0% gewijzigd door Geim op 21-10-2024 09:19 . Reden: typo ]
Ik zou aanraden even met een kabeltje te updaten naar v2.6.7, en daarna je browser refreshen met Control-F5. Wellicht is de caching van de webpagina niet helemaal lekker. Als hij altijd gewerkt heeft kan het niet zo zijn dat het probleem nu zit in dat je een "oud model" hebt lijkt meMistraller schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:16:
Ik heb versie 2.5.0 draaien en ik wilde upgraden, maar bij het laden komt alleen "Bezig met laden, even geduld..."
Edit:
[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 21-10-2024 10:17 ]
Alleen de 2.4Ghz kanalen 1, 6 en 11 zijn aan te raden (waarbij kanaal 1 bij Heatbooster+Ubiquiti afvalt...).Bazz0847 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Ik zou aanraden even met een kabeltje te updaten naar v2.6.7, en daarna je browser refreshen met Control-F5. Wellicht is de caching van de webpagina niet helemaal lekker. Als hij altijd gewerkt heeft kan het niet zo zijn dat het probleem nu zit in dat je een "oud model" hebt lijkt meProbeer in je router eens kanaal 3 of kanaal 11 te selecteren. Vaak werken of de lagere, of de hogere kanalen beter.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Er zijn wat radiatoren waar ik alleen ruimte heb voor kleinere fans (80mm, max 100mm). Hebben jullie een aanrader die weinig geluid maakt?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Gelukt!
Hoe nauwkeurig is de thermometer die in de units zit? De units die in de ruimte hangen geven beiden ongeveer dezelfde temperatuur aan maar de ruimtethermostaat zit ca 2,5 graad hoger. Uiteraard hangt deze niet op de buitengevel en de radiatoren wel...
Quod licet lovi, non licet bovi
Dan moet je ze even dicht bij elkaar houden.MrDry schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:58:
[...]
Gelukt!
Hoe nauwkeurig is de thermometer die in de units zit? De units die in de ruimte hangen geven beiden ongeveer dezelfde temperatuur aan maar de ruimtethermostaat zit ca 2,5 graad hoger. Uiteraard hangt deze niet op de buitengevel en de radiatoren wel...

Voor mijn Heatbooster setup wist ik niet of ik de Arctic P12 of F12 fans zou kopen. Ik heb ze dus maar allebei gekocht om te vergelijken. Als test heb ik drie fans naast elkaar onder een T33 radiator van 90 cm hoog gezet. Bovenop zit nog een rooster. Al met al zou dat dus wel voor wat luchtweerstand kunnen zorgen. Om de flow te kunnen vergelijken heb ik (met hulp van mijn dochters) sliertjes crêpepapier bovenop de radiator gezet. Hoe hard ze bewegen zegt iets over de flow. Verrassend genoeg was de flow van de F12 zeker niet minder dan van de P12 (wellicht zelfs iets meer). De F12 geeft ook meer geluid. Bij 25% rpm hoor je de P12 niet en de F12 wel (allebei niet in direct contact met de radiator). Als voorbeeldje hierbij foto's van beide fans op max rpm.
![]() | ![]() |
Dus DeKim, jouw conclusie is dat de P12 voorkeur hebben gezien ze stiller zijn?
Ik had eerder juist voor de F serie gekozen aangezien die voor flow optimaal zouden zijn en daarmee stiller en harder blazen. Nu is de F8 zeer slecht leverbaar maar is misschien de P8 ook een goed alternatief als ze toch even stil (of zelfs stiller) zijn.
Ik had eerder juist voor de F serie gekozen aangezien die voor flow optimaal zouden zijn en daarmee stiller en harder blazen. Nu is de F8 zeer slecht leverbaar maar is misschien de P8 ook een goed alternatief als ze toch even stil (of zelfs stiller) zijn.
@MrDry De sensoren zijn, zeker na "calibratie", nauwkeurig genoeg. Als je een ijswater bad gebruikt heb je ook een temperatuurstandaard.
Ja inderdaad. De P12 heeft mijn voorkeur vanwege het geluid. Hij zou overigens ook minder stroom gebruiken maar dat heb ik niet gemeten.Seroendeng schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:09:
Dus DeKim, jouw conclusie is dat de P12 voorkeur hebben gezien ze stiller zijn?
Waarom verrast je dat? Arctic zegt zelf het volgende:Hoe hard ze bewegen zegt iets over de flow. Verrassend genoeg was de flow van de F12 zeker niet minder dan van de P12 (wellicht zelfs iets meer).
"Basically, the two ARCTIC fan series F (as in flow) and P (as in pressure) differ in their main application: F fans are suitable for maximum airflow with low air resistance."
De F is juist gemaakt om een grotere flow te leveren.
Volgens de productpagina wel:Jailhouse schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:05:
[...]
Maak uw SpeedComfort en HeatFan installaties eenvoudig slimmer, volledig instelbaar en traploos regelbaar. Inclusief automatische koelfunctie, MQTT, web app, en nog veel meer. Deze addon is plug & play!
Ik kan het niet meer naspelen. Ik hoef geen gelijk te krijgen, als dit er staat dan is dat de waarheid.Erik1805 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Volgens de productpagina wel:
Maak uw SpeedComfort en HeatFan installaties eenvoudig slimmer, volledig instelbaar en traploos regelbaar. Inclusief automatische koelfunctie, MQTT, web app, en nog veel meer. Deze addon is plug & play!
Volgens de specs levert de P12 zelfs iets meer flow dan de F12 (95 vs 90 m3/hr). De P12 is meer geschikt om weerstand te overbruggen. Ik had gedacht dat een 90 cm hoge radiator wel weerstand zou bieden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.Geim schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:57:
[...]
Waarom verrast je dat? Arctic zegt zelf het volgende:
"Basically, the two ARCTIC fan series F (as in flow) and P (as in pressure) differ in their main application: F fans are suitable for maximum airflow with low air resistance."
De F is juist gemaakt om een grotere flow te leveren.
Iemand deze setup ook weleens gebruikt om ventilatie te verbeteren?
Ik heb in deze kamer iets meer last van condensvorming en dat begint weer te komen. Dus dacht aan een regelbare set fans die naar buiten blazen. Een beetje hulp.
Er is geen MV aanwezig & geen budget voor vervanging van het glas. Ruimte wordt met tado verwarmd.
Ik heb in deze kamer iets meer last van condensvorming en dat begint weer te komen. Dus dacht aan een regelbare set fans die naar buiten blazen. Een beetje hulp.
Er is geen MV aanwezig & geen budget voor vervanging van het glas. Ruimte wordt met tado verwarmd.
:strip_exif()/f/image/XUjfV9QtSENKaPLAtfCg4FF9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de makkelijke oplossing gekozen toen ik zag dat het vochtpercentage steeg in mijn woonkamer: een tweedehands ontvochtiger gekocht, 2 jaar geleden. En als mijn ouderwetse analoge vochtmeter boven de 60% komt dan zet ik 'm 's nachts aan. Hij onttrekt dan bijna 4 liter vocht uit de lucht in mijn woonkamer (watertank zit dan net niet vol). En in de maanden dat het apparaat niet nodig is zet ik het ding uit het zicht.subrosa schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:10:
[Afbeelding]
In de woonkamer doe ik het ook zo, wel zit er veel minder vocht in de tank ‘s ochtends dan bij jou.Jailhouse schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb de makkelijke oplossing gekozen toen ik zag dat het vochtpercentage steeg in mijn woonkamer: een tweedehands ontvochtiger gekocht, 2 jaar geleden. En als mijn ouderwetse analoge vochtmeter boven de 60% komt dan zet ik 'm 's nachts aan. Hij onttrekt dan bijna 4 liter vocht uit de lucht in mijn woonkamer (watertank zit dan net niet vol). En in de maanden dat het apparaat niet nodig is zet ik het ding uit het zicht.
Zo’n 0,5-0,75L.
Nou nee niet echt. Gewoon een slecht idee, je ontvochtigt wel maar je ververst je lucht niet. En als je ververst dan is je vocht gehalte voor 90% okay. Dus gewoon continue ventileren en of op CO2 sturen dan blijft het ook droog.flipjevandejam schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:20:
Dat is echt een goed idee!
Zorg er ook voor dat je beneden verdiepings vloer luchtdicht is, vooral als het normaal is dat er 5 cm water onder je huis staat. Het dicht maken van je vloer scheelt een hoop vocht.
Deze roosters zijn slecht geiisoleerd en hebben dus last van condens. Als jij geen centrale ventilatie hebt dan gaan tegenovergestelde roosters dwars ventileren. Dat betekend (bijvb.) dat koude lucht door een hogere druk de voorkant van je huis binnen treedt, dit stroomt dwars door je huis (misschien ben je hierdoor netjes geventileerd) maar die lucht neemt vocht op uit je huis en bij het rooster aan de achterzijde van je huis verlaat deze veel vochtigere lucht je huis weer. Helaas komt de lucht nu een ijskoud rooster tegen en het resultaat is condens.subrosa schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:10:
[Afbeelding]
Oplossing,is duur: geiisoleerde roosters en machanische ventilatie nemen.
Ik heb net de heatbooster aangesloten. Aan de speedcomfort. Die draaien nu een stuk stiller dus ben benieuwd. Maar om instellingen aan te passen moet je dus steeds het knopje indrukken zoals ik het lees ?
En waar hangen jullie de temperatuur sensor? Wat is de beste plek daarvoor ?
[ Voor 16% gewijzigd door Erik1805 op 25-10-2024 20:25 ]
Het was al gelukt. Ik heb geen invloed op de kanalen verder; mijn router kiest die gewoon zelf. Maar de ontvangst was in de convectorput altijd al matig ondanks de korte afstanden. Misschien dat het AP net ietsje gedraaid was bij het stofzuigen of zo.Bazz0847 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Ik zou aanraden even met een kabeltje te updaten naar v2.6.7, en daarna je browser refreshen met Control-F5. Wellicht is de caching van de webpagina niet helemaal lekker. Als hij altijd gewerkt heeft kan het niet zo zijn dat het probleem nu zit in dat je een "oud model" hebt lijkt meProbeer in je router eens kanaal 3 of kanaal 11 te selecteren. Vaak werken of de lagere, of de hogere kanalen beter.
Design wat er nu is, is voor de nieuwe uitvoering.Geim schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
@Bazz0847 Zou het een optie zijn om de 3d modellen van je behuizing te delen? Ik denk dat er wel meer belangstelling is om zelf wat te printen (ik in elk geval ook).
Ik heb de oude heatbooster.
---------------
Een keer bij de eerste configuratie indrukken - daarna eigenlijk niet meer nodig - voor de rest RTFM.Erik1805 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:06:
Ik heb net de heatbooster aangesloten. Aan de speedcomfort. Die draaien nu een stuk stiller dus ben benieuwd. Maar om instellingen aan te passen moet je dus steeds het knopje indrukken zoals ik het lees ?
De beste plek voor de ruimtetemperatuursensor is onder de radiator/convector bij de grond - het kabel is ook niet lang genoeg voor andere plekken.
Hier heb ik 90, 80 en 60mm in gebruik op onhandige vertikale radiatoren.VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:54:
Er zijn wat radiatoren waar ik alleen ruimte heb voor kleinere fans (80mm, max 100mm). Hebben jullie een aanrader die weinig geluid maakt?
De 60mm is NF-A6x25 PWM van Noctua. Noctua is een stil merk maar ook duurder.
Heb de max op 50% gezet om ze in een stille kamer niet te horen. De 60mm is daarbij uiteraard de zwakste schakel qua geluid en bepaald dan de max snelheid.
Zeker geen optimale extra warmte afgifte maar als dit goed genoeg is dan scheelt het radiatoren vervangen.
Bedankt voor de tips! Ik heb vandaag toevallig van een mede-tweaker een aantal 90mm fans overgenomen en daar ga ik ff mee stoeien. Op 1 plek heb ik nog kleiner nodig, dus dan ga ik denk ik die Noctua bestellen.oeps schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:42:
[...]
Hier heb ik 90, 80 en 60mm in gebruik op onhandige vertikale radiatoren.
De 60mm is NF-A6x25 PWM van Noctua. Noctua is een stil merk maar ook duurder.
Heb de max op 50% gezet om ze in een stille kamer niet te horen. De 60mm is daarbij uiteraard de zwakste schakel qua geluid en bepaald dan de max snelheid.
Zeker geen optimale extra warmte afgifte maar als dit goed genoeg is dan scheelt het radiatoren vervangen.
Dankjewel
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Verleng kabeltjes van 2 meter voor de temperatuur sensoren zijn te bestellen bij SDR op de Heatbooster website.dunklefaser schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:36:
[...]
Een keer bij de eerste configuratie indrukken - daarna eigenlijk niet meer nodig - voor de rest RTFM.
De beste plek voor de ruimtetemperatuursensor is onder de radiator/convector bij de grond - het kabel is ook niet lang genoeg voor andere plekken.
Of zelf verlengen met eigen draad, eventueel voorzien van de juiste stekkertjes. (JST-XH 2 polig)
Zeker bij mijn convector putten waren de ruimte temperatuur sensoren veel te kort.
Heb ze derhalve een kleine drie meter langer gemaakt en zitten nu uit het zicht op ± 1.5 meter hoogte
Ondertussen hier ook de HB aangesloten en draaiende, hetzij met de handmatige snelheidsinstelling.
Automatisch (Handmatige snelheidsinstelling op uit) blijven de fans stil staan.
De 12 Arctic F14 PWM PST CO fans zijn tot zo'n 30% heerlijk stil.
Nu snap ik alleen één ding niet helemaal.
In de web interface kun je de aanvoertemperatuur als volgt instellen:
Te bepaalt wanneer de ventilatoren worden ingeschakeld en het snelheidsprofiel zullen gaan volgen.
Te - verwarmen (4.0) 25℃
Te - koelen (4.0) 50℃
(ik heb koelen op 50 graden gezet omdat ik geen koeling gebruik, is het correct om dit op deze manier uit te schakelen?)
Maar verderop zie ik dit:
Ts1 is de aanvoertemperatuur welke hoort bij 0% ventilatorsnelheid. Als de watertemperatuur lager is dan Ts1 blijven de ventilatoren op de laagste snelheid (1%) draaien.
Ts1 (27.5) 27.50℃
Is bovenstaande niet tegenstrijdig? Ts1 is de aanvoertemperatuur die hoort bij 0% ventilatorsnelheid maar daar vlak onder staat dat wanneer te temperatuur lager is deze op 1% gaat draaien.
Hier raak ik dus de weg kwijt.
Je kan dus op twee manieren aangeven wanneer de fans gaan draaien. Met Te en Ts1. Welke is nou de juiste? En wat is dan het verschil tussen Te en Ts1?
Ook snap ik de Shmax - boost mode (120%) niet. Fans kunnen toch nooit sneller draaien dan 100%?
Het gaat er mij om dat ik de boel wil regelen met alleen aanvoertemperatuur en dus niet met omgevingstemperatuur. De fans moeten gaan draaien wanneer de aanvoertemperatuur boven de 25 graden komt (WP). Wat is nou de beste manier om dit in te stellen?
Maar tot dusver gebeurt er helemaal niets en blijven de fans stil totdat ik de Handmatige snelheidsinstelling op aan zet. Ik vind de interface wat dat betreft niet duidelijk.
Kan nergens in het topic vinden wat nou de juiste manier is om de boel automatisch draaiende te krijgen boven een bepaalde aanvoertemperatuur, maar zal wel de enige zijn die dit niet snapt..
Automatisch (Handmatige snelheidsinstelling op uit) blijven de fans stil staan.
De 12 Arctic F14 PWM PST CO fans zijn tot zo'n 30% heerlijk stil.
Nu snap ik alleen één ding niet helemaal.
In de web interface kun je de aanvoertemperatuur als volgt instellen:
Te bepaalt wanneer de ventilatoren worden ingeschakeld en het snelheidsprofiel zullen gaan volgen.
Te - verwarmen (4.0) 25℃
Te - koelen (4.0) 50℃
(ik heb koelen op 50 graden gezet omdat ik geen koeling gebruik, is het correct om dit op deze manier uit te schakelen?)
Maar verderop zie ik dit:
Ts1 is de aanvoertemperatuur welke hoort bij 0% ventilatorsnelheid. Als de watertemperatuur lager is dan Ts1 blijven de ventilatoren op de laagste snelheid (1%) draaien.
Ts1 (27.5) 27.50℃
Is bovenstaande niet tegenstrijdig? Ts1 is de aanvoertemperatuur die hoort bij 0% ventilatorsnelheid maar daar vlak onder staat dat wanneer te temperatuur lager is deze op 1% gaat draaien.
Hier raak ik dus de weg kwijt.
Je kan dus op twee manieren aangeven wanneer de fans gaan draaien. Met Te en Ts1. Welke is nou de juiste? En wat is dan het verschil tussen Te en Ts1?
Ook snap ik de Shmax - boost mode (120%) niet. Fans kunnen toch nooit sneller draaien dan 100%?
Het gaat er mij om dat ik de boel wil regelen met alleen aanvoertemperatuur en dus niet met omgevingstemperatuur. De fans moeten gaan draaien wanneer de aanvoertemperatuur boven de 25 graden komt (WP). Wat is nou de beste manier om dit in te stellen?
Maar tot dusver gebeurt er helemaal niets en blijven de fans stil totdat ik de Handmatige snelheidsinstelling op aan zet. Ik vind de interface wat dat betreft niet duidelijk.
Kan nergens in het topic vinden wat nou de juiste manier is om de boel automatisch draaiende te krijgen boven een bepaalde aanvoertemperatuur, maar zal wel de enige zijn die dit niet snapt..
[ Voor 14% gewijzigd door Tranquility op 28-10-2024 09:00 ]
Inmiddels de HB aan de praat gekregen middels een firmware flash, want reset naar default vanuit de webapp werkte niet en bleven de oude instellingen er in staan, uitgezonderd de taal, die weer Engels werd..
Pas na een firmware flash via de USB poort op de PC was alles volledig naar de fabrieksinstellingen gereset.
Hierna alleen de basisinstellingen gedaan zoals de werkmodus die ik op Online - zelfstandig heb gezet.
Nu gaan de fans aan wanneer de aanvoer warm wordt, waarschijnlijk door de Ts1 instelling van 27.5 graden.
Blijkbaar heeft de Te instelling een andere betekenis en mag je daar blijkbaar niet de aanvoertemperatuur invullen, alhoewel de instelling dat wel suggereert. Die heb ik dus op "4.0" laten staan.
Kortom, erg verwarrend allemaal, maar ben blij dat het nu werkt. Ik had zonder de fans eerst een deltaT van ongeveer twee, nu meer dan verdubbeld en is deze rond de 4.5, dus een grote verbetering en wordt het in de kamer sneller warm.
Pas na een firmware flash via de USB poort op de PC was alles volledig naar de fabrieksinstellingen gereset.
Hierna alleen de basisinstellingen gedaan zoals de werkmodus die ik op Online - zelfstandig heb gezet.
Nu gaan de fans aan wanneer de aanvoer warm wordt, waarschijnlijk door de Ts1 instelling van 27.5 graden.
Blijkbaar heeft de Te instelling een andere betekenis en mag je daar blijkbaar niet de aanvoertemperatuur invullen, alhoewel de instelling dat wel suggereert. Die heb ik dus op "4.0" laten staan.
Kortom, erg verwarrend allemaal, maar ben blij dat het nu werkt. Ik had zonder de fans eerst een deltaT van ongeveer twee, nu meer dan verdubbeld en is deze rond de 4.5, dus een grote verbetering en wordt het in de kamer sneller warm.
Mag ik vragen welk opzetstuk je daarvoor gebruikt en of je het doet met de fan gemonteerd of los? Ik probeer het plastic hoekprofiel met een Lidl multitool netjes rond te zagen met de fan nog gemonteerd maar dat lukt niet echt goed en het resultaat ziet er niet netjes uit (hakkelig).Mistraller schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:01:
[...]
Met de multitool was ik echt in no-time klaar.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
@Bazz0847 Hoi, ik heb zo'n mooie Heatbooster, ik heb er echter een klein probleempje mee en dat is dat ik de grafieken niet goed kan lezen omdat ik kleurenblind ben. Is het mogelijk om de lijntjes zo aan te passen dat ze bijvoorbeeld verschillen in vorm? (puntjes, streepjes, etc)? Of als optie :-).
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Sowieso fans verwijderen, zaagsel/troep in de motor wil je vermijden maar het hoeft echt niet zo mooi rond, die fans zijn toch vierkant en zolang je maar 4 hoekjes voor de bevestiging overlaat kan je rustig zoiets uitzagen:Aziona schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Mag ik vragen welk opzetstuk je daarvoor gebruikt en of je het doet met de fan gemonteerd of los? Ik probeer het plastic hoekprofiel met een Lidl multitool netjes rond te zagen met de fan nog gemonteerd maar dat lukt niet echt goed en het resultaat ziet er niet netjes uit (hakkelig).
|.\______ /. .\______/. .\______/.|
Zelf heb ik destijds een decoupeerzaag omgekeerd in de workmate geklemd dus met zaagblad naar boven en zo die halve maantjes er eenvoudig uit gekregen.
Achteraf gezien is alleen de schroefgaten laten zitten flink minder werk, makkelijker en veel strakker te krijgen dan moeilijk doen met rond. (Het profiel zit aan de onderkant.... zie je niks meer van als alles klaar is)
Zie het als een pc case, daar zijn de gaten waar achter fans komen ook (vrijwel) nooit rond.
De buitenmaten van de fan sluiten af en je hebt slechts 4 schroefgaten met een klein beetje ruimte daaromheen per fan nodig.
@Tranquility Heb je ook gelezen wat boven "Te bepaalt wanneer de ventilatoren worden ingeschakeld en het snelheidsprofiel zullen gaan volgen." staat?Temperatuurverschil
Verschil! - Te staat waarschijnlijk voor environment [+/- hysterese]
Had idd duidelijker iets met deltaT (aanvoer- - ruimtetemperatuur) kunnen staan
en dan de absolute waarde.
@Bazz0847 consistente naamgeving?
Temperatuurverschil
Water inlaat - omgeving
Verschil! - Te staat waarschijnlijk voor environment [+/- hysterese]Had idd duidelijker iets met deltaT (aanvoer- - ruimtetemperatuur) kunnen staan
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2024 12:05 ]
Zo'n halfronde zaag. Ik had een papieren malletje geknipt en daarmee lijntjes getrokken. Uiteraard niet met fan eraan.Aziona schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Mag ik vragen welk opzetstuk je daarvoor gebruikt en of je het doet met de fan gemonteerd of los? Ik probeer het plastic hoekprofiel met een Lidl multitool netjes rond te zagen met de fan nog gemonteerd maar dat lukt niet echt goed en het resultaat ziet er niet netjes uit (hakkelig).
Profiel in de workmate gezet en dan met de zaag uit de losse hand het lijntje volgen. Multitool klein beetje schuin gehouden, ik vond het heel makkelijk zo.
---------------
Te staat voor T_enable, aangezien het de temperatuur is waarop de fans aan gaan. Deze temperatuur is "inlaat - omgeving", het is dus inderdaad een delta-Tdunklefaser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:00:
@Tranquility Heb je ook gelezen wat boven "Te bepaalt wanneer de ventilatoren worden ingeschakeld en het snelheidsprofiel zullen gaan volgen." staat?Temperatuurverschil
Verschil! - Te staat waarschijnlijk voor environment [+/- hysterese]
Water inlaat - omgeving
Had idd duidelijker iets met deltaT (aanvoer- - ruimtetemperatuur) kunnen staan
Er zijn drie items die tezamen bepalen of de fans aan gaan en hoe hard ze draaien.
1) Inschakeltemperatuur: Te icm Th. Dit bepaalt de temperatuur waarop de fans aan gaan en het snelheidsprofiel gaan volgen. Ze schakelen in als het temperatuurverschil tussen inlaat en omgeving groter is dan Te+Th, ze gaan uit bij Te-Th.
2a) Snelheidsprofiel op basis van water: Ts1 en Ts2 icm Sh_max. Hiermee bepaal je de snelheidscurve die de fans volgen zodra ze ingeschakeld zijn. Zie plaatje in de webapp
OF
2b) Snelheidsprofiel op basis van ruimtetemperatuurregeling (de thermostatische regeling).
[ Voor 31% gewijzigd door Bazz0847 op 29-10-2024 19:26 ]
Ah, ja, ik snap het. Ga ik even over nadenken, want ik wil het design wel rustig houden. Wellicht is verschillende helderheidswaarden al voldoende, dan hoef ik alleen de kleurtjes wat anders te kiezen.Aziona schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:59:
@Bazz0847 Hoi, ik heb zo'n mooie Heatbooster, ik heb er echter een klein probleempje mee en dat is dat ik de grafieken niet goed kan lezen omdat ik kleurenblind ben. Is het mogelijk om de lijntjes zo aan te passen dat ze bijvoorbeeld verschillen in vorm? (puntjes, streepjes, etc)? Of als optie :-).
Onlangs heb ik de HB ontvangen, OTA update uitgevoerd. Dat ging niet helemaal goed en nu moet ik de firmware opnieuw flashen op een MacBook. Ik kom er alleen niet helemaal uit. Ik ben niet zo een held met de terminal app en de commando’s ingeven. Kan iemand me op weg helpen wat het juiste commando zou moeten zijn en moet ik nog extra parameters meegeven?
Dit topic is gesloten.