Dank voor je uitleg, maar ik blijf het verwarrend vinden de dubbele instellingen Te en Ts1 omdat ze beide suggereren de inschakeltemperatuur van de fans te bepalen. Moeten ze dan allebei identiek zijn? Nu staat Te bij mij op 4 en Ts1 op 25 graden en lijkt het goed te werken, maar snap ik dus niet wat Te doet.Bazz0847 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:08:
Te staat voor T_enable, aangezien het de temperatuur is waarop de fans aan gaan. Deze temperatuur is "inlaat - omgeving", het is dus inderdaad een delta-T
Er zijn drie items die tezamen bepalen of de fans aan gaan en hoe hard ze draaien.
1) Inschakeltemperatuur: Te icm Th. Dit bepaalt de temperatuur waarop de fans aan gaan en het snelheidsprofiel gaan volgen. Ze schakelen in als het temperatuurverschil tussen inlaat en omgeving groter is dan Te+Th, ze gaan uit bij Te-Th.
2a) Snelheidsprofiel op basis van water: Ts1 en Ts2 icm Sh_max. Hiermee bepaal je de snelheidscurve die de fans volgen zodra ze ingeschakeld zijn. Zie plaatje in de webapp
OF
2b) Snelheidsprofiel op basis van ruimtetemperatuurregeling (de thermostatische regeling).
Wat moet ik nou precies instellen om de fans te laten inschakelen als de aanvoertemperatuur een bepaalde waarde, zeg eens 25 graden, bereikt en weer uit gaan als ze daaronder komen?
Ik wil dus GEEN omgevings temperatuurregeling gebruiken, maar de fans puur laten werken op aanvoertemperatuur gemeten door de sensor aangesloten op inlet.
Ik snap de werking van hysterese, standaard staat dat op twee graden, dus fans gaan dan aan op 26 graden en weer uit op 24 graden als ik het goed begrijp.