Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.236 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:21
Bazz0847 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:08:
Te staat voor T_enable, aangezien het de temperatuur is waarop de fans aan gaan. Deze temperatuur is "inlaat - omgeving", het is dus inderdaad een delta-T :)

Er zijn drie items die tezamen bepalen of de fans aan gaan en hoe hard ze draaien.

1) Inschakeltemperatuur: Te icm Th. Dit bepaalt de temperatuur waarop de fans aan gaan en het snelheidsprofiel gaan volgen. Ze schakelen in als het temperatuurverschil tussen inlaat en omgeving groter is dan Te+Th, ze gaan uit bij Te-Th.

2a) Snelheidsprofiel op basis van water: Ts1 en Ts2 icm Sh_max. Hiermee bepaal je de snelheidscurve die de fans volgen zodra ze ingeschakeld zijn. Zie plaatje in de webapp :)

OF

2b) Snelheidsprofiel op basis van ruimtetemperatuurregeling (de thermostatische regeling).
Dank voor je uitleg, maar ik blijf het verwarrend vinden de dubbele instellingen Te en Ts1 omdat ze beide suggereren de inschakeltemperatuur van de fans te bepalen. Moeten ze dan allebei identiek zijn? Nu staat Te bij mij op 4 en Ts1 op 25 graden en lijkt het goed te werken, maar snap ik dus niet wat Te doet.

Wat moet ik nou precies instellen om de fans te laten inschakelen als de aanvoertemperatuur een bepaalde waarde, zeg eens 25 graden, bereikt en weer uit gaan als ze daaronder komen?
Ik wil dus GEEN omgevings temperatuurregeling gebruiken, maar de fans puur laten werken op aanvoertemperatuur gemeten door de sensor aangesloten op inlet.
Ik snap de werking van hysterese, standaard staat dat op twee graden, dus fans gaan dan aan op 26 graden en weer uit op 24 graden als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
Er is over nagedacht hoor :P Er zit een dubbel criterium op om bijvoorbeeld te voorkomen dat de fans aan gaan als het in de zomer >25 graden is, of dat hij in koelstand gaat als de zon op een sensor schijnt.

Wat jij nu wil maken, werkt niet goed. De concurrentie werkt wel op die manier, maar kan daarom niet overweg met o.a. automatisch koelen en heeft problemen met LTV.

Zoals hierboven uitgelegd bepalen Ts1, Ts2 en Sh de snelheidscurve, niet wanneer de fans aan gaan. Dat wordt door Te en Th bepaald. Hopelijk is dit wat verhelderend :)

[ Voor 27% gewijzigd door Bazz0847 op 30-10-2024 09:29 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Bazz0847 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:27:
Er is over nagedacht hoor :P Er zit een dubbel criterium op om bijvoorbeeld te voorkomen dat de fans aan gaan als het in de zomer >25 graden is, of dat hij in koelstand gaat als de zon op een sensor schijnt.

Wat jij nu wil maken, werkt niet goed. De concurrentie werkt wel op die manier, maar kan daarom niet overweg met o.a. automatisch koelen en heeft problemen met LTV.
Maar je kan in de webapp toch kiezen voor verwarmen zonder omgevingstemperatuur, dus alleen via watertemperatuur? Ik snap dat koelen wellicht niet goed werkt, maar dat wil ik toch niet gebruiken.
Zoals hierboven uitgelegd bepalen Ts1, Ts2 en Sh de snelheidscurve, niet wanneer de fans aan gaan. Dat wordt door Te en Th bepaald. Hopelijk is dit wat verhelderend :)
Dus Ts1 en Ts2 is in feite een soort rekensommetje waarbij de fansnelheid wordt bepaald door een gemiddelde van de ingevulde waarden als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Ik vermoed dat een paar typische voorbeelden beter werken
dan alleen de uitleg van de "formules" met andere bewoording.
Misschien ook een paar "negatieve" voorbeelden presenteren?
Ik denk nog steeds dat "temperatuur" voor een absolute deltaT te gebruiken tot misverstanden leidt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dunklefaser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:00:
@Tranquility Heb je ook gelezen wat boven "Te bepaalt wanneer de ventilatoren worden ingeschakeld en het snelheidsprofiel zullen gaan volgen." staat?
Temperatuurverschil
Water inlaat - omgeving
Verschil! - Te staat waarschijnlijk voor environment [+/- hysterese]
Had idd duidelijker iets met deltaT (aanvoer- - ruimtetemperatuur) kunnen staan
en dan de absolute waarde.
@Bazz0847 consistente naamgeving?
Als de Te instelling inderdaad staat voor de omgevingstemperatuur modus dan is dat niet echt duidelijk.
Dat verklaart dan ook dat dit niets doet als ik hier niks invul (staat op de standaard 4.0).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tranquility schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Als de Te instelling inderdaad staat voor de omgevingstemperatuur modus dan is dat niet echt duidelijk.
Dat verklaart dan ook dat dit niets doet als ik hier niks invul (staat op de standaard 4.0).
Lezen: T_enable - niet T_environment - kijk maar wat @Bazz0847 hierboven schreef!

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2024 12:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dunklefaser schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:43:
Lezen: T_enable - niet T_environment - kijk maar wat @Bazz0847 hierboven schreef!
Maar waarom gebeurt er dan niks als ik bij Te 25 graden invul?
Jammer dat er geen "how to" handleiding bestaat voor verschillende scenario's zoals fans schakelen met alleen aanvoer-watertemperatuur of voor het schakelen d.m.v. de omgevings- of ruimtetemperatuur. Nu is het veel te ondoorzichtig met al die op elkaar lijkende parameters. Je moet zowat een wiskundige zijn im dit te snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:21
Tranquility schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Maar waarom gebeurt er dan niks als ik bij Te 25 graden invul?
Jammer dat er geen "how to" handleiding bestaat voor verschillende scenario's zoals fans schakelen met alleen aanvoer-watertemperatuur of voor het schakelen d.m.v. de omgevings- of ruimtetemperatuur. Nu is het veel te ondoorzichtig met al die op elkaar lijkende parameters. Je moet zowat een wiskundige zijn im dit te snappen.
Omdat, er vanuit gaande dat je kamertemperatuur 20 graden is, het water van de CV dan >(20+25+Th) graden moet zijn om de fans te laten draaien.

Is dat zo? Zo niet gaan de fans niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@freakaleek Prima "negatief" voorbeeld - ik ga er van uit dat het nu wat duidelijker is voor @Tranquility.

Edit1: Dat was blijkbaar ijdele hoop.

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
freakaleek schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:30:
Omdat, er vanuit gaande dat je kamertemperatuur 20 graden is, het water van de CV dan >(20+25+Th) graden moet zijn om de fans te laten draaien.

Is dat zo? Zo niet gaan de fans niet aan.
Maar ik gebruik dus de modus zonder ruimtetemperatuur, dus alleen d.m.v. aanvoertemperatuur. Dan zou deze optie dus eigenlijk moeten komen te vervallen of anderszins onzichtbaar zijn.
Wellicht een idee om bij een volgende firmware de verschillende modussen van elkaar te scheiden zodat je alleen datgene hoeft in te vullen wat je wilt gaan gebruiken?

Dus bij fans schakelen op aanvoertemperatuur, alleen de opties zichtbaar maken die daar mee te maken hebben en idem voor de optie met omgevingstemperatuur. Dat zou al een hoop verwarring voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasje1235
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-05 21:35
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor een oplossing voor mijn convectorput, die erg ondiep is: slechts 6,5 cm diep. Ik ben benieuwd waar ik de ventilatoren het beste kan plaatsen om efficiëntie te maximaliseren.

Ik heb een paar opties overwogen, maar ben niet zeker wat het meest effectief zal zijn:
  • Bovenop de convector: Hier zou ik ze moeten plaatsen, maar de ventilatoren mogen dan niet meer dan 1,5 cm diep zijn.
  • Aan de zijkant: Ik dacht dat dit misschien ook zou werken, maar ik twijfel of het efficiënt genoeg is voor luchtcirculatie.
  • Aan de kopse kant: Ik las over iemand die een grotere ventilator op de kopse kant had geplaatst.
Alle tips en ideeën zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe werkt die ruimtetemperatuur regeling eigenlijk?

Situatie nu:
DIYLESS thermostaat die 0,2 graden doorverwarmt tov ingestelde temperatuur. Ding heeft een PI-regeling met Kp=30 en Ki=0.01 variabelen die aanpasbaar zijn, verder is er een foutmarge die automatisch bijgesteld wordt.

Bovenop die 0,2 graden doorverwarming komt dus ook nog even een halve graad omdat de Heatbooster nog een halfuur door blijft draaien.

Gevolg: enorme overshoot, en met de huidige buitentemperaturen betekent dat 3 pieken op de dag in het stookprogramma en daartussen een verwarming die niks meer doet waardoor je snel geneigd bent om de thermostaat naar 20.5 te zetten.

Ik zou met HA het setpoint en temperatuur waar de thermostaat mee werkt naar de heatboosters kunnen pushen, maar sta ik dan de boel enorm tegen te werken, of stopt de heatbooster dan gewoon met draaien als de gewenste kamertemperatuur gehaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:30
kaasje1235 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:57:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor een oplossing voor mijn convectorput, die erg ondiep is: slechts 6,5 cm diep. Ik ben benieuwd waar ik de ventilatoren het beste kan plaatsen om efficiëntie te maximaliseren.

Ik heb een paar opties overwogen, maar ben niet zeker wat het meest effectief zal zijn:
  • Bovenop de convector: Hier zou ik ze moeten plaatsen, maar de ventilatoren mogen dan niet meer dan 1,5 cm diep zijn.
  • Aan de zijkant: Ik dacht dat dit misschien ook zou werken, maar ik twijfel of het efficiënt genoeg is voor luchtcirculatie.
  • Aan de kopse kant: Ik las over iemand die een grotere ventilator op de kopse kant had geplaatst.
Foto(s) helpen bij het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Hallo allemaal,

6,5 centimeter. Horen daar geen dwarstroom ventilatoren in?
Misschien een foto plaatsen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:
Hoe werkt die ruimtetemperatuur regeling eigenlijk?

Situatie nu:
DIYLESS thermostaat die 0,2 graden doorverwarmt tov ingestelde temperatuur. Ding heeft een PI-regeling met Kp=30 en Ki=0.01 variabelen die aanpasbaar zijn, verder is er een foutmarge die automatisch bijgesteld wordt.

Bovenop die 0,2 graden doorverwarming komt dus ook nog even een halve graad omdat de Heatbooster nog een halfuur door blijft draaien.

Gevolg: enorme overshoot, en met de huidige buitentemperaturen betekent dat 3 pieken op de dag in het stookprogramma en daartussen een verwarming die niks meer doet waardoor je snel geneigd bent om de thermostaat naar 20.5 te zetten.

Ik zou met HA het setpoint en temperatuur waar de thermostaat mee werkt naar de heatboosters kunnen pushen, maar sta ik dan de boel enorm tegen te werken, of stopt de heatbooster dan gewoon met draaien als de gewenste kamertemperatuur gehaald is?
Cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Intergas HRE 28/24 vastgezet op 25% vermogen. Die laat heel langzaam de aanvoer stijgen van 20 naar de gevraagde 37 graden, meestal is de ketel al weer uit voor die temperatuur bereikt is. Er zit dan nog warmte in de radiator die er door de heatbooster uitgetrokken wordt, en die zorgt dus voor de 0,5 graden overshoot.

Is een beetje het nadeel van een 6KW ketel hebben en dan een installatie die het ook kwijt kan, met de huidige buitentemperaturen is het warmteverlies veel minder dan wat mijn radiatoren aan warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:37
Shutdown98 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Vaak heb je van de heatbooster tot de eerste fan een verlengkabeltje nodig en tussen elke 4/5 fans is mijn ervaring. (14cm fans).
Waarom is dat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:22
Tranquility in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Een plaatje zegt meer als 1000 woorden... heeft met de opbouw van de splitters te maken die aan de fans zitten. Ja kan niet van de volledige lengte gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:37
Shutdown98 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Tranquility in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Een plaatje zegt meer als 1000 woorden... heeft met de opbouw van de splitters te maken die aan de fans zitten. Ja kan niet van de volledige lengte gebruik maken.
Zou het wel gaan met 5 fans aan beide zijden van de heatbooster? (10 in het totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:22
Je aanvoer en retour zitten in het midden? De sensoren hebben niet een hele lange draad, dus de HB moet in de buurt van je aanvoer en retour buizen komen.
Vandaaruit zou je aan beide kanten denk ik wel 5 fans kunnen aansturen.
Maar een extra verleng kabeltje kost je de kop niet als je twijfelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Intergas HRE 28/24 vastgezet op 25% vermogen. Die laat heel langzaam de aanvoer stijgen van 20 naar de gevraagde 37 graden, meestal is de ketel al weer uit voor die temperatuur bereikt is. Er zit dan nog warmte in de radiator die er door de heatbooster uitgetrokken wordt, en die zorgt dus voor de 0,5 graden overshoot.

Is een beetje het nadeel van een 6KW ketel hebben en dan een installatie die het ook kwijt kan, met de huidige buitentemperaturen is het warmteverlies veel minder dan wat mijn radiatoren aan warmte afgeven.
Klopt hier ook. 7,7 kw lager gaat niet. Ik moet de heatbooster nog inelkaar zetten voor de convector put maar de Jaga Briza met zelfgebouwde regeling heb ik dit jaar wat anders afgesteld en draait zo lang totdat de uitgeblazen lucht ongeveer 22 graden is. Dus alle warmte eruit gehaald.
Ik zit er nog over te denken om de pomp naloop tijd ietsje te verhogen.

Jij hebt alleen radiatoren met veel massa? Dik staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Seafarer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Klopt hier ook. 7,7 kw lager gaat niet. Ik moet de heatbooster nog inelkaar zetten voor de convector put maar de Jaga Briza met zelfgebouwde regeling heb ik dit jaar wat anders afgesteld en draait zo lang totdat de uitgeblazen lucht ongeveer 22 graden is. Dus alle warmte eruit gehaald.
Ik zit er nog over te denken om de pomp naloop tijd ietsje te verhogen.

Jij hebt alleen radiatoren met veel massa? Dik staal?
Stalen radiatoren idd. T22 van '78 met inwendige stijgbuis en een T22 van 10-15 jaar oud kruislings aangesloten met veel fijnere lamellen ertussen.
Die T22 van '78 doet de overshoot vooral, die nieuwere radiator geeft veel sneller warmte af.
Zijn joekels van 330x50 en 300x50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-09 22:33
_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:

Is het niet makkelijker om met HA de heatbooster uit te zetten als de ruimtetemperatuur boven het setpoint zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

Stalen radiatoren idd. T22 van '78 met inwendige stijgbuis en een T22 van 10-15 jaar oud kruislings aangesloten met veel fijnere lamellen ertussen.
Die T22 van '78 doet de overshoot vooral, die nieuwere radiator geeft veel sneller warmte af.
Zijn joekels van 330x50 en 300x50.
Dan snap ik dat je cv water temperatuur zo langzaam oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Inmiddels weten op te lossen. Heb bij de thermostaat de Ki van 0.01 naar 0.008 gezet, daarmee is de overshoot tot thermostaat stopt met stoken nog maar 0.1 graad, zit er minder warmte in de radiator en hebben de heatboosters daarna minder invloed.

Zou met HA idd de heatboosters kunnen sturen, maar er zit juist een heel algoritme in de heatbooster zelf waar dat ding om geprezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dunklefaser schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:40:
@freakaleek Prima "negatief" voorbeeld - ik ga er van uit dat het nu wat duidelijker is voor @Tranquility.
Edit1: Dat was blijkbaar ijdele hoop.
Sorry hoor maar ik begrijp niet wat je met "negatief" voorbeeld bedoelt.
Bij Te stel je dus de temperatuur in waarbij de fans moeten gaan draaien. Dat was me in het begin wel duidelijk en dat staat er immers ook bij vermeld. Daarom vond ik het ook zo vreemd dat dat niet werkte wanneer de watertemperatuur de 25 graden overschreed en gingen de fans niet aan, ook niet met de hysterese (Th) er bij op geteld.

Daarom dacht ik dat het dan bij die Ts1 en Ts2 ingesteld moet worden. Maar dat is dus alleen de regeling van de fansnelheid snap ik nu ook uit de reacties. Aan de andere kant, bij Ts1 heb ik dus 25 graden ingevuld en gaan de fans netjes aan- en uit als die watertemperatuur bereikt wordt, terwijl er bij Te nu 4 graden staat. Dit zou dan toch juist niet moeten werken? Snap je dan dat ik het dan niet meer begrijp?

Het werkt nu op zich wel met de huidige instelling, maar klopt dat volgens mij niet en probeer ik de werking nog steeds te doorgronden. Het kan natuurlijk ook zijn dat de HB de eerste keer was vastgelopen en na een FW-reset het met de Ts1 instelling wel werkte. Zal het nog eens met Te proberen.

Edit:
ik heb het opnieuw geprobeerd met Te op 25 graden maar gaan de fans dus weer niet aan..
Nu vraag ik mij af of Te niet soms de omgevingstemperatuur is en NIET de watertemperatuur?
Let wel, ik heb géén vinkje gezet bij "Gebruik ruimte temperatuur".
Dus heb ik Te maar weer terug op de standaard waarde van 4 graden gezet waarna de fans wel werken.
Paar vragen:
1. Waarom is de standaard instelling van Te eigenlijk 4 graden?
2. Ben ik de enige die regeling op inlaattemperatuur wil gebruiken en gebruikt iedereen ruimtetemperatuur?
3. Zou graag willen zien hoe anderen de HB hebben ingesteld die schakelen op watertemperatuur want blijkbaar doe ik het nog steeds verkeerd.

Wellicht kan @Bazz0847 aangeven hoe ik de HB dan wel correct moet instellen bij gebruik van watertemperatuur, dus wanneer er geen vinkje is gezet bij "Gebruikt ruimte temperatuur"?

[ Voor 30% gewijzigd door Tranquility op 01-11-2024 05:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tranquility Ik denk dat de gebruikte (vak)taal de misverstanden veroorzaakt.
De gebezigde termen worden verschillend geïnterpreteerd.
Helaas kan ik daar niets aan veranderen, het is zo als het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:09:
@Tranquility Ik denk dat de gebruikte (vak)taal de misverstanden veroorzaakt.
De gebezigde termen worden verschillend geïnterpreteerd.
Helaas kan ik daar niets aan veranderen, het is zo als het is.
Je hebt helemaal gelijk!
In ieder geval dank voor het meedenken.
De HB werkt en dat is het voonaamste.
Ik heb nu een veel betere deltaT en dus een efficiënter werkende verwarming met de warmtepomp dan zonder de fans en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasje1235
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-05 21:35
Hallo allemaal,

Hierbij een foto van de situatie (let niet op mijn speed comfort experiment):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uryx50diZWuSKtIh94lpOhzMvNg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pkqJTYifNCOajBkYyJDTe8fj.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:27
Hallo allemaal,

Je hebt ook Arctic P8 Slim modellen welke maar 1,5cm diep zijn. Link; https://www.arctic.de/en/P8-Slim-PWM-PST/ACFAN00295A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:50

ErikKo

Rippie

De standaard logica van de HeatBooster is om de fans harder te laten draaien als de aanvoertemperatuur stijgt. Ben ik de enige die dat niet logisch vindt?

Stel ik heb geen HeatBooster. De convectie van de radiator neemt toe met een hogere aanvoertemperatuur. Met deze logica is juist een convectie boost bij lage temperatuur gewenst. Op hoge temperatuur komt de convectie van nature al op gang. Kortom, op lage temperatuur is juist extra convectie gewenst.

Waarom is het standaard gedrag om de fans langzaam te draaien op lage temperatuur, en de fans snel te draaien op hogere temperatuur? Waarom niet andersom?

Ik snap dat ik dit zelf kan instellen op mijn HeatBooster, maar misschien maak ik een denkfout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Omdat de regeling van CV eigenlijk altijd temperatuurgestuurd is, en je CV altijd warmer water gaat maken als er meer vermogen uit moet komen :) de HB volgt dit schema om een balans tussen lawaai en benodigde afgifte te krijgen. Je zou er ook voor kunnen kiezen een vaste snelheid te gebruiken (laatste pagina config wizard), dat is de meest vlakke lijn die niet tegen de WAR in gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 01-11-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:50

ErikKo

Rippie

Vanuit die beredenatie snap ik hem wel ja. Bedankt.

In ons huis heeft de benedenverdieping, waar de thermostaat hangt, geheel vloerverwarming. Op de bovenverdieping hangen Jaga's met HBs. Ik zoek voornamelijk een hogere afgifte op de laagste temperatuur (27C).

Ik ga inderdaad de constante snelheid van de laatste configuratie pagina eens proberen. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Vraagje voor @Bazz0847
Voorop gesteld, de Heatbooster is een top product, ben mijn 4e aan het fine tunen.
De eerste twee Heat roosters zitten in de convector putten.
De ruimte temperatuur sensor van beide zitten naast elkaar op een kleine 3 meter afstand en 1.5m hoogte van de convector putten.
Ondanks dat ze dus pal naast elkaar zitten ( ± 2cm) is er toch 0.5°C verschil in gemeten ruimte temperatuur.
Heb de temperatuur sensoren al een keer verwisseld, verschil van de halve graad celsius bleef.
Zie grafisch verloop van afgelopen uren.
Hoe kan ik dit corrigeren zodat ze nagenoeg gelijk lopen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RycwZ9pgqo1iquJF6NoGKHbJKpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcOoTWiIhqH9f9xxyubIR1aY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door petkaij op 01-11-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Nu online
Hoe simpel kan het zijn.
Gewoon sensor offset waarde aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmHEbFAcc7LPNTzRFELNYveJFG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydtJI5DIaamuGYWNz6so4bT2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:57

St@m

@ Your Service

Bazz0847 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Momenteel zijn ze niet op voorraad, ik verwacht komende week weer voorraad te hebben. Zodra dat het geval is gaat je pakketje direct op de post :) Excuses voor de vertraging!
Ik had n.a.v. deze post besteld vorige week. Gelukt om de voorraad aan te vullen? Kan niet wachten om aan de slag te gaan :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

petkaij schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:00:
Hoe simpel kan het zijn.
Gewoon sensor offset waarde aanpassen.

[Afbeelding]
Is natuurlijk geen kalibratie, hiervoor heb je een temperatuurstandaard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 14:33
dunklefaser schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:03:
[...]

Is natuurlijk geen kalibratie, hiervoor heb je een temperatuurstandaard nodig.
Ik bergijp dit antwoord niet zo goed, captain obvious.

petkaij was op zoek naar een manier om een sensorverschil te corrigeren en dat is precies wat ie gevonden heeft. Nergens in zijn posts benoemd hij wat ie zoekt als kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Vino75 Mijn opmerking heeft betrekking op de tekst uit de HB interface: "Sensorkalibratie".
Dat je het sensorverschil "weggewerkt" hebt betekent natuurlijk nog niet dat de gecorrigeerde waarde klopt.
Je kan nog steeds 0,50°C of wat dan ook naast de werkelijke temperatuur liggen.
Met een kalibratie tegen een bekende temperatuurstandaard gebeurt dat vermoedelijk niet.
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Nu online
Was mij inderdaad meer te doen om het verschil weg te werken tussen twee sensoren op slechts 2cm afstand van elkaar.
Dan zijn ze nu beide redelijk in lijn met de Bosch kamer thermostaat.
Of daarbij de Bosch thermostaat gekalibreerd is, is mij niet bekend, maar je moet ergens van uitgaan dat iemand dichtbij de werkelijke gemeten waarde zit.
Of het dan de echte temperatuur op 0.1°C nauwkeurig in de woonkamer is, is mij om het even.
Vond een half graad verschil een beetje vreemd op 2cm afstand, vandaar de offset waarde gebruikt om dit te corrigeren.

[ Voor 16% gewijzigd door petkaij op 03-11-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
@dunklefaser Pb naar @Bazz0847, om hem uit te leggen dat zijn hb interface niet juist is, was beter geweest dan terugkomen met een non-antwoord op de vraag petkaij; ook al was wat je zei feitelijk juist. Voorbeeldje van reageren om te reageren, in mijn beleving. Jij zult er wel anders in staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb er sinds kort ook een. maar ik begrijp de configuratie niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iz-F5btbJyhxjK4ieEJyovZwckk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aim3gk3BIAR9ODUYMNy7yybA.png?f=fotoalbum_large

de aanvoer temperatuur is lager dan ts1. maar de ventilatoren gaan op een begeven moment aan en gaan langzaam steeds harder draaien tot shmax, en trekken zich weinig aan van de aanvoertemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7fOqmxJtjusl1w65MZID-9UR0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W3SG5Aj088u4VaKUaUEQpPue.png?f=fotoalbum_large

zoals je ziet gaan de ventilatoren al aan voordat de 30 graden word berijkt en stijgt in een keer door tot max (60%) terwijl aan de aanvoer weer daalt zie ke dat ie gewoon blijft stijgen

edit lijkt erop dat ik de Ruimtetemperatuurregeling nog aan had staan. t lijkt nu beter te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 04-11-2024 01:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloon69
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-08 20:04
Hallo,

Ben bezig met het implementeren van de hier besproken oplossing, maar twijfel over het aantal te gebruiken ventilatoren. Mijn convector putten (3) zijn zo'n 250 cm lang en 50 cm diep.
Wat ik hier lees zouden de meeste er het maximaal aantal van 15 ventilatoren plaatsen per convector. Maar waarom, omdat er anders onvoldoende lucht door de radiator gezogen wordt of om het maximale rendement te halen (zo'n groot mogelijke delta T). Ik wil namelijk een enigszins gelijke verdeling over de 3 convector putten.
En dan onderstaand plaatje, zou dit niet helpen de delta T omhoog te krijgen met minder ventilatoren?
Benieuwd naar jullie mening,.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH-kDRUygCyfiwTpHdFZ1hvGigw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhlFsGrP2YpVd6ekdC4OhPdD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Creesch

bla bla!

Een bekende van mij is hiermee bezig en heeft mij gevraagd om naar de ventilatoren te kijken. Door beperkt beschikbare ruimte willen ze gebruik maken van 9cm diameter ventilatoren. Het lijkt er alleen op dat de aangeraden Arctic fans niet tot nauwelijks beschikbaar zijn.

De pricewatch heeft geen optie om te zoeken naar fans met een passthrough/splitter mogelijkheden, maar het lijkt er ook op dat er simpelweg niet veel fans zijn met deze optie afgezien van wat RGB opties.

Zie ik hier wat alternatieven over het hoofd? En zo niet, ik neem aan dat het ook simpelweg mogelijk is om regulier fans te gebruiken met losse spitters zoals dit voorbeeld?

Edit:

Ik heb in het topic ook gezien dat sommige mensen de P8 variant aanraden. Maar die lijken gelijk ook een stuk minder lucht te verplaatsen. Bovendien ben ik bang dat deze een stuk luidruchtiger zullen zijn gezien de ball bearing.

[ Voor 12% gewijzigd door Creesch op 04-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Eloon69 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:19:
Hallo,

Ben bezig met het implementeren van de hier besproken oplossing, maar twijfel over het aantal te gebruiken ventilatoren. Mijn convector putten (3) zijn zo'n 250 cm lang en 50 cm diep.
Wat ik hier lees zouden de meeste er het maximaal aantal van 15 ventilatoren plaatsen per convector. Maar waarom, omdat er anders onvoldoende lucht door de radiator gezogen wordt of om het maximale rendement te halen (zo'n groot mogelijke delta T). Ik wil namelijk een enigszins gelijke verdeling over de 3 convector putten.
En dan onderstaand plaatje, zou dit niet helpen de delta T omhoog te krijgen met minder ventilatoren?
Benieuwd naar jullie mening,.

[Afbeelding]
Doordat de schets aan de rechterzijde al helemaal fout is. Wil ik het hele artikel al niet eens meer lezen.

Doordat de lamellen relatief veel ruimte hebben onderling wordt de lucht doorstroom beperkt tot de cirkel van de ventilator. Dus niet het volle verwarmings oppervlak wordt benut.
Dus volleggen dat ding. :)
De afstand in dat artikel is wel heel groot tussen de ventilatoren.

Ik zou me niet te druk maken dat het ergens te warm wordt. Je kunt altijd nog de water flow knijpen of de ventilatoren langzamer laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eloon69 Er zijn nog andere factoren, bijvoorbeeld (stromings)geluid van de lucht.
Ik kan je vertellen dat het geluid bij een hoger toerental van de ventilatoren snel (storend) hoorbaar wordt.
Bij 16 ventilatoren vs bijvoorbeeld 4 ventilatoren heb je een 4 keer zo groot actief oppervlak
de ventilatoren hoeven bij lang niet zo snel te draaien voor hetzelfde boost effect.
Ik heb op mijn 2 x 2,80 m wandconvectoren 2 x 18 140mm ventilatoren draaien,
tot ca. 40% bijna onhoorbaar en de luchtstroming is zeer gelijkmatig over de lengte van de convector verdeeld.
Just my 2 dB(A) - YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vino75
Seafarer schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:52:
[...]

Doordat de lamellen relatief veel ruimte hebben onderling wordt de lucht doorstroom beperkt tot de cirkel van de ventilator. Dus niet het volle verwarmings oppervlak wordt benut.
Deze redenatie lijkt mij correct als de fans zowat op de lamellen liggen, maar als ze zoals op de tekening ruim boven de convector zitten, lijkt mij het verhaal niet op gaan. Dan volg ik eerder de theorie van de onderdruk want onderdruk is niet onderhevig aan plaatsing.

Er lijkt voor mijn gevoel iets niet te kloppen aan de theorie van volleggen, zeker Als je ziet wat die fans per uur kunnen verplaatsen.
Het zal om balans tussen geluid en kosten gaan.

Volleggen ziet er stoer uit, maar is, in mijn beleving dan toch, overspending.

@Eloon69 Er gaat niks boven je eigen common sense toepassen op wat hier soms "aanbevolen" wordt. Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Nu online
Alles staat of valt bij het acceptatie niveau van fan geluid en wamte comfort.
Heb mij beide convector putten van eind jaren zeventig gewoon geheel dicht gelegd met Arctic fans. Voor mijn gevoel en nu een jaar ervaring werkt dit prima, doch zeker kijkend naar een CV aanvoer temperatuur die amper boven 40°C komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK3cptIHiaDgKIufvGrRZhFSa0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcAp5TIcKDsPM4h3XUwbDc4K.jpg?f=fotoalbum_large

Met de aansturing van de Heatbooster van @Bazz0847 kan je tot op één procent nauwkeurig bepalen wat voor jou acceptabel is.
Uiteindelijk kwam ik tot 40% max fan uitsturing voor normaal bedrijf en 50% in boost mode.
Dan nog zijn de Arctic fans behoorlijk stil. Doch zeker in vergelijking met bjjvoorbeeld de originele fans die Jaga in zijn Vertiga Hybride convector plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
@Eloon69 Om mijn vorig antwoord beter te onderbouwen hieronder een simpele berekening.

Enkele aannames die ik gedaan heb om het simpel te houden:
* 123,7 m3/h is wat Arctic opgeeft aan volume dat de fan kan verplaatsen - ik laat de temperatuur waarbij deze waarde tot stand komt voor het gemak even buiten beschouwing. Temperatuur kan variatie geven maar dat zijn minimale afwijkingen en niet relevant voor wat ik wil aangeven met het voorbeeld.
* Ik neem voor de simplificatie even aan dat bij 40% fanspeed er 40% van het max volume doorheen gaat. Curve zal in realiteit niet lineair zijn maar ook hier zal het minimale afwijkingen tot stand brengen op het totaal - dus niet relevant voor het voorbeeld.
* ik gebruik even de foto van @petkaij hierboven als voorbeeld - bedoel ik verder niets mee.

13 fans op 40% fanspeed komt dan tot ongeveer 643 m3 luchtverplaatsing.
Deel de 643 m3 door 2,5 m (aanname gemiddelde kamerhoogte) = 257 m2 dat je per uur kan verplaatsen.

Als de convector de enige verwarming in die ruimte is, dan lijkt me dat al overkill. Tenzij je ervoor bewust voor kiest om 3 per uur een ruimte van 85 m2 te verversen. In mijn huis gaat dit niet gebeuren. Ik zoek toch echt wat meer balans. Ik kan het best betalen maar overkill is een waste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

@Vino75, het gaat voornamelijk over warmteoverdracht. Hoe meer lucht je over je warm oppervlak krijgt, hoe meer warmte je afgeeft of dus hoe hoger het vermogen.
dat wil zeggen dat je dus je aanvoertemperatuur kan verlagen, je de draaisnelheid kan reduceren ivm geluid en/of dat je ruimte sneller opwarmt. Ik heb voor een badkamer van 20 m2, 9 stuks van de arctic pwm pst 14 in gebruik, lijkt overkill maar het wil wel zeggen dat de aanvoer een pak koeler kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:35
Nu er inmiddels 3 T33 radiatoren in de woonkamer/keuken hangen ter vervanging van een T11 en 2x T30 kan ik binnenkort ook weer aan de bak.

Bij ons dochtertje heb ik een T22 voorzien van 10 arctics P8. Ik ben onder de indruk van de snelle opwarming in de kamer.
Momenteel nog niets waterzijdig ingeregeld maar volgens de sensoren had ik na een kwartier een delta-T van 2 graden (40/38 bij een kamertemperatuur van 17). Werkt als een trein.

Op de benedenverdieping ga ik de radiatoren nog van een mesh aan de onderkant voorzien aangezien ons dochtertje van 1 overal aan zit met haar klauwtjes.
Ik denk zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeRqSg0q2eR9pO9ySy8rrJbNEdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhfqtzkItn8VMjB8RDaAtOkT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Nu online
13 fans op een convector van eind jaren zeventig kan mogelijk overkill zijn.
En dan heb ik er nog wel twee.
Kijkend naar een huidige lt convector van Jaga, dan plaatsen zij hierin 8 ventilatoren van 80mm.
Puur om voldoende lucht circulatie cq warmte afgifte te garanderen bij relatief lage cv water temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QqMMaIyCkYI9lOUoN7rr2dWIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90aWWQhvbUNfa0Hl25RMz23e.jpg?f=fotoalbum_large
De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

Je moet de luchtverplaatsing natuurlijk relatief tov het afgifteoppervlak bekijken (maw de totale oppervlakte van de lamellen)...
(en ook de aanvoer van warmte maw temperatuur en debiet van het water)

[ Voor 21% gewijzigd door Church of Noise op 04-11-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
elektriekert schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:28:
Nu er inmiddels 3 T33 radiatoren in de woonkamer/keuken hangen ter vervanging van een T11 en 2x T30 kan ik binnenkort ook weer aan de bak.

Bij ons dochtertje heb ik een T22 voorzien van 10 arctics P8. Ik ben onder de indruk van de snelle opwarming in de kamer.
Momenteel nog niets waterzijdig ingeregeld maar volgens de sensoren had ik na een kwartier een delta-T van 2 graden (40/38 bij een kamertemperatuur van 17). Werkt als een trein.

Op de benedenverdieping ga ik de radiatoren nog van een mesh aan de onderkant voorzien aangezien ons dochtertje van 1 overal aan zit met haar klauwtjes.
Ik denk zoiets:

[Afbeelding]
Ik heb fan grills op de onder- en bovenkant geschroefd. Bovenkant zodat er geen spulletjes per ongeluk in komen, onderkant om de vingers van de kindjes te beschermen. Ongeveer even duur, en makkelijk te bevestigen. Check Reichelt of Ali.
https://www.reichelt.com/...1NQIZwoaAnjNEALw_wcB&&r=1

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 04-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vino75
@Church of Noise Ik trek de theorie van warmteoverdracht niet in twijfel. Wat ik zie is dat iedereen maar klakkeloos roept: "volleggen". Dat is voor tweakers die niet naar budget moeten of willen kijken misschien correct. Maar tweakers op een beperkt budget zijn daar niks mee. Daarnaast wordt de weerstand groter als je meer lucht door dezelfde oppervlakte wil trekken. Ik ben van mening dat de helft van de fans minder weerstand moet overwinnen en het dus een stuk kosten-efficienter kan. Alleen zal de gewenste balans voor iedereen verschillend zijn.

Persoonlijk ga ik liever voor wat meer balans, maar ik denk dat er zeker ook tweakers op budget zijn die alternatieven voor het "volleggen!" willen of soms zelf MOETEN zoeken. Tweaken hoeft niet altijd hardcore. Het leukste is voor velen het tweaken an sich. En dat kan toch leuk zijn terwijl je kosten-efficient blijft en net zo goed bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:35
zunrob schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb fan grills op de onder- en bovenkant geschroefd. Bovenkant zodat er geen spulletjes per ongeluk in komen, onderkant om de vingers van de kindjes te beschermen. Ongeveer even duur, en makkelijk te bevestigen. Check Reichelt of Ali.
https://www.reichelt.com/...1NQIZwoaAnjNEALw_wcB&&r=1
Waarom ik neig naar een Mesh is omdat ze momenteel met van alles overal tegen, op of in zit te porren :9

Edit: ik realiseer me nu dat alleen een mesh wel te zwak is, dat kan tegen de fan aangeduwd worden waardoor deze stil komt te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 04-11-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 20:42
Ik ben aan het kijken om op mijn dochter haar slaapkamer ook p14 artic fans te gaan plaatsen. Met de heatbooster.
Nu is het een jaga type 20 van 95 hoog en 80 cm breed volgens de jaga website heeft deze een wattage van 379 watt op 35/30/20.

Hoeveel meer vermogen ga ik creëren als ik dus 5 p14 fans hierin zou gooien ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vino75 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:12:
@Church of Noise Ik trek de theorie van warmteoverdracht niet in twijfel. Wat ik zie is dat iedereen maar klakkeloos roept: "volleggen". Dat is voor tweakers die niet naar budget moeten of willen kijken misschien correct. Maar tweakers op een beperkt budget zijn daar niks mee. Daarnaast wordt de weerstand groter als je meer lucht door dezelfde oppervlakte wil trekken. Ik ben van mening dat de helft van de fans minder weerstand moet overwinnen en het dus een stuk kosten-efficienter kan. Alleen zal de gewenste balans voor iedereen verschillend zijn.

Persoonlijk ga ik liever voor wat meer balans, maar ik denk dat er zeker ook tweakers op budget zijn die alternatieven voor het "volleggen!" willen of soms zelf MOETEN zoeken. Tweaken hoeft niet altijd hardcore. Het leukste is voor velen het tweaken an sich. En dat kan toch leuk zijn terwijl je kosten-efficient blijft en net zo goed bespaart.
Nee, het mooie van meer fans is dat je dezelfde hoeveelheid lucht met minder geluid en energie verplaatst, dáarom “moet” je volleggen.
Of met dezelfde hoeveelheid energie meer lucht verplaatsen, en dus meer afgifte, lagere Ta, hogere COP.

Je ziet, de hogere investering geeft een lager energieverbruik, aan de WP of fan kant, maar wss beide, en dus op den duur goedkoper.

Waar dit omslagpunt exact ligt, en wat je zelf wilt uitgeven, dat is helemaal aan jou. En er niets “fout”, alleen het advies dat we geven is niet zonder reden.

An sich zijn de Arctic fans ook goed te betalen, als je alles met de fancy Noctuas wilt volleggen dan kan het idd wel in de papieren lopen.
Echter het alternatief zoals nieuwe Jagas of fancoils ophangen, is nog vele malen duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-11-2024 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26

Illusion

(the art of)

camel1987 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:05:
Ik ben aan het kijken om op mijn dochter haar slaapkamer ook p14 artic fans te gaan plaatsen. Met de heatbooster.
Nu is het een jaga type 20 van 95 hoog en 80 cm breed volgens de jaga website heeft deze een wattage van 379 watt op 35/30/20.

Je kan hem vergelijken met de jaga dbe in dezelfde afmeting. Die heeft ook ventilatoren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op zich een goede vraag. Maar niet eenduidig te beantwoorden.
Slaapkamer, afstand bed - convector, dochter is gevoelig voor geluid?
Wordt het nu met het temperatuur regime minimaal een beetje warm?
Ik zou zeggen: uitproberen - 5 ventilatoren kosten geen vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Vino75 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:21:
[...]

Deze redenatie lijkt mij correct als de fans zowat op de lamellen liggen, maar als ze zoals op de tekening ruim boven de convector zitten, lijkt mij het verhaal niet op gaan. Dan volg ik eerder de theorie van de onderdruk want onderdruk is niet onderhevig aan plaatsing.

Er lijkt voor mijn gevoel iets niet te kloppen aan de theorie van volleggen, zeker Als je ziet wat die fans per uur kunnen verplaatsen.
Dat zijn specificaties van de fabrikant bij volledig vrije uitblaas. En dat heb je niet echt in een convector put. (in een pc kast ook niet, waarschijnlijk is dat nog erger) De volle flow ga je dus nooit halen.
Het zal om balans tussen geluid en kosten gaan.

Volleggen ziet er stoer uit, maar is, in mijn beleving dan toch, overspending.

@Eloon69 Er gaat niks boven je eigen common sense toepassen op wat hier soms "aanbevolen" wordt. Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt.
Als je niet wilt vol leggen dan zou ik maximaal de fan breedte overbruggen. dus bij 140mm fans : 140mm open en dan een fan en dan 140mm open en weer een fan enz enz. En niet zo'n extreme overbrugging als uit dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 20:42
dunklefaser schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:13:
[...]

Op zich een goede vraag. Maar niet eenduidig te beantwoorden.
Slaapkamer, afstand bed - convector, dochter is gevoelig voor geluid?
Wordt het nu met het temperatuur regime minimaal een beetje warm?
Ik zou zeggen: uitproberen - 5 ventilatoren kosten geen vermogen
Afstand tot bed +- 2 meter opzich haar kamer is minimaal geïsoleerd dit was ook de grootste radiator die ik kwijt kon op dat stukje muur waar plaatsing mogelijk was.
Opzich denk ik dat ze weinig last van de fans zal hebben ze hoeven ook niet de volle 100 % te draaien natuurlijk.
Ik voel nu de warmte wel uit de radiator komen maar heb het gevoel dat het niet snel de kamer in trekt nu.
Nu word de kamer voornamelijk warm door de warmte die van de beneden verdieping naar boven doortrekt. (Open trap na boven)
Ik verwarm met een warmtepomp en beneden word het goed warm met de wp op max 35 graden. Ik ga maar gewoon de gok wagen denk ik en gooi er 5 fans in het zal altijd beter zijn als zonder.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bazz0847

Wellicht helpt onderstaande meting :)

De inlaat watertemperatuur heb ik vastgezet op 34 graden. Convector is type 15 van 1m40 lang, volgelegd met fans type Arctic P14.

Ik laat de ventilatoren trapsgewijs optoeren van helemaal uit (0% snelheid), laagste snelheid (1%), naar 20%, 40%, 60% 80% en 100% snelheid en uiteindelijk weer terug helemaal uit. De grafiek toont de delta-T van de convector, en deze is direct gecorreleerd aan de afgifte van de radiator. Wat je ziet is dat de afgiftewinst tot 60% snelheid groot is, daarboven is de winst beperkter en is er wel een stuk meer lawaai. In het uiterste geval kan ik de delta-T bij de type 15 convector vergroten van 1.2 naar 2.9 graden, dus een factor 2.4 meer afgifte.

Door 8 fans toe te passen hoeven ze maar op max 60% toeren te draaien om vrijwel maximale afgifte te krijgen. Als ik 4 fans had gebruikt op 100% had ik veel meer kabaal gehad en minder afgifte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJbt3d_wOsrRQSt4EvGYrOE-CGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AifDTAt8fzZPC0v88mrH7he2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Ik kan dat wat je hierboven schrijft bevestigen, zowel wat het boosteffect en - grosso modo, ook wat de geluidsproductie betreft.
In een ander topic is ook een plaatje met een factor van ca. 2,5 bij de warmteafgifte te vinden.
Ondertussen draaien er 18 ventilatoren op een HB.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 05-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847

Zie ook mijn vorige post; je moet denken aan een factor 2 a 3 meer vermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Nu online

Creesch

bla bla!

Creesch schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:21:
Een bekende van mij is hiermee bezig en heeft mij gevraagd om naar de ventilatoren te kijken. Door beperkt beschikbare ruimte willen ze gebruik maken van 9cm diameter ventilatoren. Het lijkt er alleen op dat de aangeraden Arctic fans niet tot nauwelijks beschikbaar zijn.

De pricewatch heeft geen optie om te zoeken naar fans met een passthrough/splitter mogelijkheden, maar het lijkt er ook op dat er simpelweg niet veel fans zijn met deze optie afgezien van wat RGB opties.

Zie ik hier wat alternatieven over het hoofd? En zo niet, ik neem aan dat het ook simpelweg mogelijk is om regulier fans te gebruiken met losse spitters zoals dit voorbeeld?

Edit:

Ik heb in het topic ook gezien dat sommige mensen de P8 variant aanraden. Maar die lijken gelijk ook een stuk minder lucht te verplaatsen. Bovendien ben ik bang dat deze een stuk luidruchtiger zullen zijn gezien de ball bearing.
Ondertussen is dit topic met twee paginas gegroeid, is er iemand die wat licht op deze vraag kan werpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vino75
@Bazz0847 Bedankt voor de metingen. Die ondersteunen het punt wat ik wil maken. 60% fanspeed is voor de P14 de sweetspot. Bij hogere snelheden gaat door de luchtweerstand de efficientie minder hard stijgen. Tot hier helder verhaal.

Ik begin mijn fans (10xP14) pas storend te vinden boven de 70%. Ik ben van mening dat voor tweakers op een budget er weinig zinnig advies gegeven wordt. De theorie van de volleggers klopt wel enigzins maar het is niet voor iedereen weggelegd en daar gaan de hardcore volleggers met hun goedbedoelde adviezen nog wel eens aan voorbij, in mijn beleving. Als je op budget moet dan loop je daar niet graag mee te koop. Die volleg-reacties, hoe goed bedoeld en juist ook, laten weinig ruimte voor kosten-efficiente bijdrages. Dan komen toch weer de volleg-predikers er overheen. Beetje ongenuanceerd - hoe juist hun opmerkingen of theorieen meestal ook zijn.

Dus misschien kunnen de vollleggers ook gewoon niet reageren op bijdrages over kosten-efficiente projecten.

Soms krijg ik echter het gevoel dat er verschillende lui zijn die reageren voor de tweakers statistieken, want er komt vaak oud nieuws uit wat al tig x geroepen is. Misschien ben ik een van de weinigen die alle 95 paginas van dit topic wel gelezen heeft, maar dat is mijn observatie.

Even terug on-topic. Je wilt toch draaien op e hoogst mogelijke fanspeed, misschien kun je met iets meer denkwerk in je opstelling steken om 60% te kunnen draaien ipv volleggen om vervolgens maar 40% van je fan te "gebruiken". Iedereen zit naar die retour temperatuur te kijken om kosten te besparen, maar roepen schaamteloos volleggen zonder zich af te vragen waarom ze hun opstelling niet op 60% kunnen laten draaien. Misschien weegt de kost van volleggen niet op tegen de besparing op je retour temp, maar efficient is het niet.

Ik heb sinds kort een EV van de baas. Het is toch idioot dat de fabrikanten en dealers aanraden om maar 60% van zowat het duurste onderdeel te gebruiken (batterij tussen 20 en 80% houden). Dan moeten ze die 40% ook maar op de aanschafprijs in mindering brengen.

Zo sta ik er ook in bij mijn HB opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:32
Bazz0847 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:27:
[...]
Wellicht helpt onderstaande meting :)

De inlaat watertemperatuur heb ik vastgezet op 34 graden. Convector is type 15 van 1m40 lang, volgelegd met fans type Arctic P14.

Ik laat de ventilatoren trapsgewijs optoeren van helemaal uit (0% snelheid), laagste snelheid (1%), naar 20%, 40%, 60% 80% en 100% snelheid en uiteindelijk weer terug helemaal uit. De grafiek toont de delta-T van de convector, en deze is direct gecorreleerd aan de afgifte van de radiator.
Mooi experiment, is het, in de context van de discussie, mogelijk om onder dezelfde omstandigheden, dezelfde meting te doen met helft van de fans. Dus om de fan één uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Vino75 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:35:
Ik ben van mening dat voor tweakers op een budget er weinig zinnig advies gegeven wordt. De theorie van de volleggers klopt wel enigzins maar het is niet voor iedereen weggelegd en daar gaan de hardcore volleggers met hun goedbedoelde adviezen nog wel eens aan voorbij, in mijn beleving. Als je op budget moet dan loop je daar niet graag mee te koop. Die volleg-reacties, hoe goed bedoeld en juist ook, laten weinig ruimte voor kosten-efficiente bijdrages. Dan komen toch weer de volleg-predikers er overheen. Beetje ongenuanceerd - hoe juist hun opmerkingen of theorieen meestal ook zijn.

Dus misschien kunnen de vollleggers ook gewoon niet reageren op bijdrages over kosten-efficiente projecten.

Soms krijg ik echter het gevoel dat er verschillende lui zijn die reageren voor de tweakers statistieken, want er komt vaak oud nieuws uit wat al tig x geroepen is. Misschien ben ik een van de weinigen die alle 95 paginas van dit topic wel gelezen heeft, maar dat is mijn observatie.

Even terug on-topic. Je wilt toch draaien op e hoogst mogelijke fanspeed, misschien kun je met iets meer denkwerk in je opstelling steken om 60% te kunnen draaien ipv volleggen om vervolgens maar 40% van je fan te "gebruiken". Iedereen zit naar die retour temperatuur te kijken om kosten te besparen, maar roepen schaamteloos volleggen zonder zich af te vragen waarom ze hun opstelling niet op 60% kunnen laten draaien. Misschien weegt de kost van volleggen niet op tegen de besparing op je retour temp, maar efficient is het niet.
Goed punt!!

Mooi experiment om drie verschillende scenario’s te vergelijken:
- radiator/convector volledig volgelegd met fans
- 2/3 volgelegd
- 1/3 volgelegd

Alles op 60% draaien, dezelfde Ta.
En dan de dT van de radiator vergelijken tussen deze drie scenario’s.
Waar ligt de sweet spot, hoeveel fans kun je het beste plaatsen, wat voegt nog toe?

Ik heb geen Heatboosters maar lees hier uit interesse en evt voor de toekomst mee.
Voelt iemand zich geroepen? :)

Of heeft iemand dit al eens getest?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
SebastiaanPs schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:46:
[...]

Goed punt!!

Mooi experiment om drie verschillende scenario’s te vergelijken:
- radiator/convector volledig volgelegd met fans
- 2/3 volgelegd
- 1/3 volgelegd

Alles op 60% draaien, dezelfde Ta.
En dan de dT van de radiator vergelijken tussen deze drie scenario’s.
Waar ligt de sweet spot, hoeveel fans kun je het beste plaatsen, wat voegt nog toe?

Ik heb geen Heatboosters maar lees hier uit interesse en evt voor de toekomst mee.
Voelt iemand zich geroepen? :)

Of heeft iemand dit al eens getest?
Dit is nagenoeg equivalent aan mijn meting hierboven met 8 fans (volgelegd) en een sweep over fansnelheid. Dat was mijn punt juist: 8 fans op 60% geeft een dT van 2.7 graden in die specifieke situatie, en op 30% doet hij een dT van pak m beet 1.8.

De airflow van 8 fans op 30% is ongeveer gelijk aan de airflow van 4 fans op 60%. Met 4 fans op 60% heb je dus een dT die gelijk is aan 8 fans op 30%, dus dat is 1.8 ipv 2.7 en mis je 33% aan afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
Seafarer schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:27:

Dat zijn specificaties van de fabrikant bij volledig vrije uitblaas. En dat heb je niet echt in een convector put. (in een pc kast ook niet, waarschijnlijk is dat nog erger) De volle flow ga je dus nooit halen.
Check. Dat zal inderdaad minder zijn vanwege de luchtweerstand, maar het ging mij meer om de verhoudingen en dat je belachelijk veel luchtverplaatsing hebt. Maar het klopt wat je zegt.
Als je niet wilt vol leggen dan zou ik maximaal de fan breedte overbruggen. dus bij 140mm fans : 140mm open en dan een fan en dan 140mm open en weer een fan enz enz. En niet zo'n extreme overbrugging als uit dat artikel.
Great minds think alike!

Zo'n opstelling heb ik eergisteren gemaakt met 3 60mm fans, maar heb daarbij ook de ruimtes tussen de fans en aan de uiteinden met 60mm plaatjes afgedekt. De radiator heeft 70mm tussen de platen (T22). En dan de zijkanten en onderkant rondom met rubber tochtstrip verhoogd en afgedekt om zoveel mogelijk aanzuiging vanuit de verwarming te hebben. De ventilatoren zitten trouwens bovenop, zodat ik aan de warme kant geen extra luchtweerstand ceeer alsook een grotere ruimte voor de onderdruk op te bouwen zodat je meer kans op aanzuiging over de gehele breedte van de constructie krijgt - dat is althans de theorie die ik in gedachte heb.

Nu in afwachting van alweer zo'n mooie HB. Zal morgen of overmorgen ergens binnen komen. Ik kijk er naar uit om te zien wat dit doet. Is eerste keer dat ik met zulke kleine fans werk. Tot nog toe alleen 140mm gebruikt. Dus ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten van zulke kleine fans en wat de balans gaat zijn tussen fanspeed en geluid. Ik ga het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
Bazz0847 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:50:
[...]
De airflow van 8 fans op 30% is ongeveer gelijk aan de airflow van 4 fans op 60%. Met 4 fans op 60% heb je dus een dT die gelijk is aan 8 fans op 30%, dus dat is 1.8 ipv 2.7 en mis je 33% aan afgifte.
Je hebt nog altijd 67% verbetering met 4 fans fans. Zie het positief
Die extra 4 geven "maar" 33% extra voor hetzelfde geld als die eerste 4 fans, dus minder efficient qua kosten, maar wel maximaal getweakt.

@Bazz0847 vraagje: was je meting met een constructie met de fans direct op de convector of met meer ruimte erboven?

En een algemene vraag voor de natuurkundigen. Er is hier gezegd dat meer lucht over de lamellen meer afgifte is. Maar als de lucht iets minder snel erdoor gaat, dan wordt de lucht eruit toch ook warmer en heb je toch ook minder luchtverplaatsing nodig voor hetzelfde resultaat, of mis ik dan iets? Ik heb het dan over het resultaat ruimte (de kamer) en niet de retour temp van het water. Die is voor mij minder interessant omdat ik op stookolie verwarm en niet met een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Creesch schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:29:
[...]

Ondertussen is dit topic met twee paginas gegroeid, is er iemand die wat licht op deze vraag kan werpen?
De 92mm versies lijken niet leverbaar te zijn, alleen een derde partij op Amazon heeft ze per stuk veel te duur.
Blijft over de P8 PWM PST. Wat betreft de lagers die herrie maken: non-issue. Ik heb de F8 PWM PST op de ene kant en de F8 PWM PST CO op de andere kant, de CO kan ik hoger in toeren zetten voordat het hinderlijk wordt. De CO heeft kogellagers, de F8 non-CO niet.

Andere merken kan, maar met losse splitter kabeltjes wordt het al snel een dure hobby. Die fans van Arctic blinken juist uit in goed+goedkoop+praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

"Maar tweakers op een beperkt budget zijn daar niks mee"
NFI, maar dat had je toch gewoon mee moeten nemen bij de business case voor een FE/hybride WP?

Ik wist dat nog even ~500€ apart moest houden zodat ik de convectorput + de radiator (beide voor de woonkamer) kon aanpassen met een ventilatoropstelling.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
@True Aannames, aannames.... In je reactie ga je er vanuit dat het voor iedereen om een nieuw/vervangend verwarmingssysteem gaat, als ik het zo lees.

Echter, zijn er genoeg tweakers die aan de gang gaan met een bestaand systeem. Je hoeft niet op een WP te zitten om voordeel te behalen met HB. Je kan alvast beginnen met het idee dat je misschien ooit nog overstapt.

Bedenk ook dat er tweakers zijn die noodgedwongen hun uitgaven moeten spreiden om het uberhaupt te kunnen bekostigen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vino75 op 06-11-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vino75 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:32:
@True Aannames, aannames.... In je reactie ga je er vanuit dat het voor iedereen om een nieuw/vervangend verwarmingssysteem gaat, als ik het zo lees.

Echter, zijn er genoeg tweakers die aan de gang gaan met een bestaand systeem. Je hoeft niet op een WP te zitten om voordeel te behalen met HB. Je kan alvast beginnen met het idee dat je misschien ooit nog overstapt.

Bedenk ook dat er tweakers zijn die noodgedwongen hun uitgaven moeten spreiden om het uberhaupt te kunnen bekostigen.
Wat er al gezegd is: bij minder ventilatoren heb je minder flow en moet je de snelheid opschroeven. Wat weer niet bevorderlijk is voor de leefbaarheid.

Dus voor de niet WP-eigenaren: verlagen van aanvoertemperatuur bij convectorsystemen: minder warmte afgifte --> is dat geen probleem dan verlaag je het gasverbruik. Is dat wel een probleem --> verlaag je de aanvoertemperatuur enkel tot wat haalbaar is met convectorsystemen óf pas je voldoende ventilatoren toe.

Het is gaan voor een volledige oplossing óf gaan voor geen aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
True schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:08:
[...]

Wat er al gezegd is: bij minder ventilatoren heb je minder flow en moet je de snelheid opschroeven. Wat weer niet bevorderlijk is voor de leefbaarheid.

Dus voor de niet WP-eigenaren: verlagen van aanvoertemperatuur bij convectorsystemen: minder warmte afgifte --> is dat geen probleem dan verlaag je het gasverbruik. Is dat wel een probleem --> verlaag je de aanvoertemperatuur enkel tot wat haalbaar is met convectorsystemen óf pas je voldoende ventilatoren toe.

Het is gaan voor een volledige oplossing óf gaan voor geen aanpassing.
Je laatste zin leest als compromisloos en niet in lijn met je voorgaande alinea. Daarbij zijn 'haalbaar' en 'voldoende' nogal subjectief. Maar misschien bedoel je het niet zo zwartwit. Je kunt naar mijn idee prima streven naar 'volleggen'. Is dat te duur dan begin je met minder ventilatoren. En om de zoveel tijd koop je wat bij. Elke extra fan is nuttig. Wel wat extra tune werk telkens, maar dat is alleen maar leerzaam.
Je kunt de leefbaarheid bijv. ook tunen: mijn ventilatoren mogen tot 10 uur 's ochtends tot max 60% blazen. Daarna gaan ze naar max 20% en als halverwege de dag de kamertemp nog een halve graad omhoog gaat dan geef ik ze ook nog een uurtje om herrie te maken. Maar vanaf 14 uur weer max. 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Vino75 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:42:

En een algemene vraag voor de natuurkundigen. Er is hier gezegd dat meer lucht over de lamellen meer afgifte is. Maar als de lucht iets minder snel erdoor gaat, dan wordt de lucht eruit toch ook warmer en heb je toch ook minder luchtverplaatsing nodig voor hetzelfde resultaat, of mis ik dan iets? Ik heb het dan over het resultaat ruimte (de kamer) en niet de retour temp van het water. Die is voor mij minder interessant omdat ik op stookolie verwarm en niet met een WP.
Temperatuur heeft niets met vermogen te maken. Daar moet je even een scheidslijn trekken.

Hoe meer lucht er langs gaat hoe meer warmte er uit dat water getrokken wordt en in de kamer terecht komt.
Het moet dan inderdaad allemaal wel in het redelijke blijven en niet teveel herrie maken en niet teveel elektrische energie kosten. Zodoende zakt je retour temperatuur.

Alleen dat van die stookolie snap ik niet helemaal. Want of je nu gas verstookt of olie (of hout of....) hoe lager de retour temperatuur hoe meer warmte je uit de verbranding trekt. En via je cv systeem je huis intransporteert.

De laagste retour temperatuur die geadviseerd wordt staat in de gebruiksaanwijzing om te zorgen dat je verbrandings kamer voldoende op temperatuur blijft en of je schoorsteen niet wegrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Nu online

Creesch

bla bla!

_JGC_ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:42:
[...]

De 92mm versies lijken niet leverbaar te zijn, alleen een derde partij op Amazon heeft ze per stuk veel te duur.
Blijft over de P8 PWM PST. Wat betreft de lagers die herrie maken: non-issue. Ik heb de F8 PWM PST op de ene kant en de F8 PWM PST CO op de andere kant, de CO kan ik hoger in toeren zetten voordat het hinderlijk wordt. De CO heeft kogellagers, de F8 non-CO niet.

Andere merken kan, maar met losse splitter kabeltjes wordt het al snel een dure hobby. Die fans van Arctic blinken juist uit in goed+goedkoop+praktisch.
Helder, ga ik idd maar naar de F8 kijken. Met losse splitters zag ik de bui idd al wel hangen qua prijs maar wilde het wel als optie openhouden als de F8 fans echt veel luider blijken te zijn.

Heb je toevallig ook inzicht in het verschil qua lucht verplaatsing tussen de 8 en 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Creesch schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:44:
[...]

Helder, ga ik idd maar naar de F8 kijken. Met losse splitters zag ik de bui idd al wel hangen qua prijs maar wilde het wel als optie openhouden als de F8 fans echt veel luider blijken te zijn.

Heb je toevallig ook inzicht in het verschil qua lucht verplaatsing tussen de 8 en 9?
De F8 PWM PST is end of life, ze hebben alleen de P8 nog.

Luchtverplaatsing is wel te vinden in de specs lijkt me, zou zelfs in de pricewatch moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Nu online

Creesch

bla bla!

_JGC_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:46:
[...]

De F8 PWM PST is end of life, ze hebben alleen de P8 nog.

Luchtverplaatsing is wel te vinden in de specs lijkt me, zou zelfs in de pricewatch moeten staan.
De luchtverplaatsing is minder, dat wist ik al. Ik bedoel of het een daadwerkelijk verschil maakt in de efficiëntie voor dit specifieke doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Laatst online: 27-09 09:28
Seafarer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:42:
[...]
Temperatuur heeft niets met vermogen te maken. Daar moet je even een scheidslijn trekken.
Klopt niet helemaal, temperatuur zit wel degelijk in de formule van warmteafgifte:
Q = m . c . ΔT (dit is de ΔT van de lucht over de convector)
Op het moment dat jij de fan sneller laat draaien (en daardoor de m toeneemt) heeft dat ongetwijfeld invloed op de ΔT, deze zal niet gelijk blijven. De warmteafgiftecapaciteit van de warmtewisselaar is niet onbeperkt. E.e.a. zie je ook heel duidelijk in de grafiek van @Bazz0847 Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Blijkbaar kom je zo rond de 60% voor een convector type 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Geim schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:14:
[...]

Klopt niet helemaal, temperatuur zit wel degelijk in de formule van warmteafgifte:
Q = m . c . ΔT (dit is de ΔT van de lucht over de convector)
Op het moment dat jij de fan sneller laat draaien (en daardoor de m toeneemt) heeft dat ongetwijfeld invloed op de ΔT, deze zal niet gelijk blijven. De warmteafgiftecapaciteit van de warmtewisselaar is niet onbeperkt. E.e.a. zie je ook heel duidelijk in de grafiek van @Bazz0847 Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Blijkbaar kom je zo rond de 60% voor een convector type 15
Klopt wel.

Maar 80/90 heeft dezelfde delta als 60/50 en geeft dus dezelfde uitkomst. Maar zoals hierboven gesteld om de lucht langzamer te laten bewegen zodat deze warmer wordt klopt wel maar geeft dus minder vermogen af omdat de verplaatste massa lager is. Omdat er in temperatuur gedacht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:19:
[...]

Klopt wel.

Maar 80/90 heeft dezelfde delta als 60/50 en geeft dus dezelfde uitkomst. Maar zoals hierboven gesteld om de lucht langzamer te laten bewegen zodat deze warmer wordt klopt wel maar geeft dus minder vermogen af omdat de verplaatste massa lager is. Omdat er in temperatuur gedacht wordt.
De grap is dat net zoals bij CV optimalisatie niet naar de deltaT van aanvoer/retour gekeken moet worden. Bij 80/90 heb je een radiator die gemiddeld 85 graden is. Dan is de deltaT met de lucht die je wilt verwarmen 65 graden. Boosten zal iets helpen, maar de natuurlijke convectie doet het meeste werk al voor je.
Bij 60/50 is de radiator gemiddeld 55 graden en is de deltaT nog maar 35 graden. Hoe lager de radiator temperatuur, hoe minder convectie en hoe meer invloed de heatbooster heeft.

Overigens heeft bij radiatoren een heatbooster amper invloed op de retourtemperatuur. De waterinhoud is hoog, het contactoppervlak laag en in mijn geval is de flow van het water ook vrij hoog.
De ketel staat 's morgens een halfuur te stoken om het water van 20 naar 35 graden te krijgen, datzelfde effect heeft de radiator ook maar dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 11:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door maxtrash op 07-11-2024 13:55 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
_JGC_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:57:
[...]

De grap is dat net zoals bij CV optimalisatie niet naar de deltaT van aanvoer/retour gekeken moet worden. Bij 80/90 heb je een radiator die gemiddeld 85 graden is. Dan is de deltaT met de lucht die je wilt verwarmen 65 graden. Boosten zal iets helpen, maar de natuurlijke convectie doet het meeste werk al voor je.
Bij 60/50 is de radiator gemiddeld 55 graden en is de deltaT nog maar 35 graden. Hoe lager de radiator temperatuur, hoe minder convectie en hoe meer invloed de heatbooster heeft.

Overigens heeft bij radiatoren een heatbooster amper invloed op de retourtemperatuur. De waterinhoud is hoog, het contactoppervlak laag en in mijn geval is de flow van het water ook vrij hoog.
De ketel staat 's morgens een halfuur te stoken om het water van 20 naar 35 graden te krijgen, datzelfde effect heeft de radiator ook maar dan andersom.
interessant. ik heb laatste een (Quatt) warmtepomp aangeschaft waarbij ik mij er van bewust was dat mijn woning en afgifte matig geschikt zijn voor een warmtepomp. Bij een watertemperatuur van 60 graden kreeg ik het al lastig warm laat staan bij 35-40 graden. De woonkamer/keuken heeft 2 convectorputten en 1 radiator (T22 200x40). Vooral de convectorputten doen bij 35 graden bijna niets. Over 1-2 jaar wilde ik echter toch vloerverwarming aan gaan leggen.

Tot die tijd echter ben ik met HeatBooster en mijn oude DBE oplossing (9 volt voeding op een 10-tal 12 volt fans) aan de slag gegaan. Misschien is het hebben van convectorputten nu juist een geluk bij een ongeluk omdat die zich het beste laten boosten? Heb ook nog Heatbooster klaar liggen die ik voor de radiator bedoeld maar als ik jou begrijp zou er zoiets kunnen spelen:
- de convectoren van 500W (zonder boost) naar 2000W (met boost)
- radiator slechts van 800W (zonder boost) naar 1600W (met boost)

Getallen zijn fictief, zal eens kijken of ik die realistischer kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Laatst online: 27-09 09:28
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:19:
[...]

Klopt wel.

Maar 80/90 heeft dezelfde delta als 60/50 en geeft dus dezelfde uitkomst.
Om voor een hogere flow dezelfde uitkomst te hebben (delta t water) moet de delta t (lucht) naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
maxtrash schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:55:
[...]

interessant. ik heb laatste een (Quatt) warmtepomp aangeschaft waarbij ik mij er van bewust was dat mijn woning en afgifte matig geschikt zijn voor een warmtepomp. Bij een watertemperatuur van 60 graden kreeg ik het al lastig warm laat staan bij 35-40 graden. De woonkamer/keuken heeft 2 convectorputten en 1 radiator (T22 200x40). Vooral de convectorputten doen bij 35 graden bijna niets. Over 1-2 jaar wilde ik echter toch vloerverwarming aan gaan leggen.

Tot die tijd echter ben ik met HeatBooster en mijn oude DBE oplossing (9 volt voeding op een 10-tal 12 volt fans) aan de slag gegaan. Misschien is het hebben van convectorputten nu juist een geluk bij een ongeluk omdat die zich het beste laten boosten? Heb ook nog Heatbooster klaar liggen die ik voor de radiator bedoeld maar als ik jou begrijp zou er zoiets kunnen spelen:
- de convectoren van 500W (zonder boost) naar 2000W (met boost)
- radiator slechts van 800W (zonder boost) naar 1600W (met boost)

Getallen zijn fictief, zal eens kijken of ik die realistischer kan bepalen.
Convector heeft weinig water inhoud. Dat stroomt erin en is er vrijwel meteen weer uit. Die warmte draag je over aan de lamellen en dan moet de convectie de lamellen afkoelen. Zonder convectiestroom komt er geen warmte van een convector en ben je afhankelijk van ventilatoren.

Radiator vult met warm water en koelt dan langzaam af. Bij een T22 of T33 heb je dan lamellen, maar dat zijn gewoon hele grove hoeken staal, stelt in verhouding met een convector niet veel voor. Je kunt er lucht doorheen sturen, dan geven ze die warmte sneller af, maar de toename in vermogen die je bij een convector ziet zal je bij een radiator niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
had eerst de Arctic P12 ventilatoren hetzelfde gelegd als mijn P14 fans, maar kennelijk blazen ze net de andere kant op.
Grappig is dat als je ze verkeerd legt het de delta-T in rap tempo onderuit gaat (van 15:15 tot 15:18)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Yn6Rcutodi-BfzNmZ8Ec8QS2FA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wUfVAGb8PjpAPTvESBbSEoM0.png?f=user_large

toen ik hem rond 15:24 weer aanzette maar dan andersom zag ik wel een stijging van de delta-T, echter niet zo snel als de eerdere daling

andere vraag: is het verschil in delta-T van de warmtepomp t.o.v. de radiator en convectorput veroorzaakt door matige waterzijdige inregeling of valt het mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND1_1nnRtZ5gY8YrSRR3gTpxCEA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gQb5AjBVL4Fn30Ebv16RUUzy.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door maxtrash op 07-11-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bij mij is ook het moment aangekomen dat ik van de theorie over mag stappen naar de praktijk.
Ik wil in de woonkamer ventilatoren plaatsen en het lijkt mij het meest praktisch deze met de HeatBooster aan te laten sturen deze kan ik dan ook koppelen in bijv. HA.

Nu zit ik even met het ontwerp en de praktische zaken van de convectorput wellicht dat iemand daar nog een machtig mooi idee voor heeft.
Twee opties:
  1. Fans plaatsen boven de lamellen van de convector
  2. Fans plaatsen in een plaat boven de lamellen om beter gebruik te maken van de stroming en de verdeling van de convector in de put.
Foto ter verduidelijking onderaan de post. De put bestaat voor de helft uit de convector die in drie compartimenten is verdeeld én ook nog in z'n geheel in de lengte is gescheiden van de ander helft v.d. open ruimte in de put.

Nu moet ik nog even controleren of ik ruimte heb tussen de stalen 'behuizing' en het rooster daar twijfel ik aan. Als ik dat niet heb (daar ging ik van uit) moet ik dus in de drie compartimenten iets maken. Met een profieltje en de al aanwezige gaten in de scheidingsplaten is dat prima te doen.
De twijfel voor mij is hierin: maak ik gebruik van de onder/bovendruk en maak ik het af met een volledige plaat (per compartiment) of niet? Zodat ik de lucht door de ventilatoren zuig en onderdruk creëer in het open gedeelte van de put. (Dit is recent ook aan bod gekomen in dit topic en is door sommigen ietwat ontkracht ?).

Mijn ontwerp is het volgende:
  • 230V invoer óf HB adapter buiten de convectorput (op 1m afstand) bij voorkeur aan de rechterkant (rechts boven in bovenstaande foto) v.d. put.
  • HB met sensor verlening naar de invoer van de convector (dit heb ik nodig toch?)
  • gezien de afmetingen (zie hieronder) 3x 5 140mm fans, 3x 6 140mm fans gaat met prettig monteren waarschijnlijk net wel of net niet passen én 15 fans passen op één HB.
Dan heb ik nodig:
  • HeatBooster
  • HB adapter (voor die prijs ga ik niet twijfelen) voor 15 fans
  • HB adapter verlengkabeltje
  • 15x 140mm fans (ik dacht aan: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm )
  • ??x PWM verlengkabeltjes
  • HB sensor verlengkabeltje
  • montagemateriaal voor het klussen: een profieltje voor een rail of MDF voor een plaat etc etc, maar dat is meer iets voor het klustopic en lijkt mij voor nu even buiten de scope van mijn vraag.
Dan concreet nog mijn vragen:
  • wat denken jullie over mijn idee?
  • wat is jullie aanbeveling (gewoon fans of fans in een plaat voor onder/bovendruk)?
  • mis ik wat in mijn inkopen?
Foto & ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjXQbeWrBZ8-D2riIwPXdImJLmA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/71akQauyrAzXv2z2tyofiPfC.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9KT2IcK6BFhgf9zhpNFa1-gZk8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/t28GhvTfPRIbBm53Ol3B5Lyr.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:12:
Bij mij is ook het moment aangekomen dat ik van de theorie over mag stappen naar de praktijk.
Ik wil in de woonkamer ventilatoren plaatsen en het lijkt mij het meest praktisch deze met de HeatBooster aan te laten sturen deze kan ik dan ook koppelen in bijv. HA.

Nu zit ik even met het ontwerp en de praktische zaken van de convectorput wellicht dat iemand daar nog een machtig mooi idee voor heeft.
Twee opties:
  2. Fans plaatsen in een plaat boven de lamellen om beter gebruik te maken van de stroming en de verdeling van de convector in de put.
Foto ter verduidelijking onderaan de post. De put bestaat voor de helft uit de convector die in drie compartimenten is verdeeld én ook nog in z'n geheel in de lengte is gescheiden van de ander helft v.d. open ruimte in de put.

Nu moet ik nog even controleren of ik ruimte heb tussen de stalen 'behuizing' en het rooster daar twijfel ik aan. Als ik dat niet heb (daar ging ik van uit) moet ik dus in de drie compartimenten iets maken. Met een profieltje en de al aanwezige gaten in de scheidingsplaten is dat prima te doen.
De twijfel voor mij is hierin: maak ik gebruik van de onder/bovendruk en maak ik het af met een volledige plaat (per compartiment) of niet? Zodat ik de lucht door de ventilatoren zuig en onderdruk creëer in het open gedeelte van de put. (Dit is recent ook aan bod gekomen in dit topic en is door sommigen ietwat ontkracht ?).

• 230V invoer óf HB adapter buiten de convectorput (op 1m afstand) bij voorkeur aan de rechterkant (rechts boven in bovenstaande foto) v.d. put.
  • HB met sensor verlening naar de invoer van de convector (dit heb ik nodig toch?)
  • gezien de afmetingen (zie hieronder) 3x 5 140mm fans, 3x 6 140mm fans gaat met prettig monteren waarschijnlijk net wel of net niet passen én 15 fans passen op één HB.
Dan heb ik nodig:
  • HeatBooster
  • montagemateriaal voor het klussen: een profieltje voor een rail of MDF voor een plaat etc etc, maar dat is meer iets voor het klustopic en lijkt mij voor nu even buiten de scope van mijn vraag.
  • wat is jullie aanbeveling (gewoon fans of fans in een plaat voor onder/bovendruk)?
Foto & ontwerp:
[Afbeelding][Afbeelding]
jouw situatie is praktisch identiek aan de mijne. Eerlijk gezegd gaat het koppelen van de ventilatoren perfect met tiewraps Paar vloer viltjes erop en klaar.
Je moet alleen even opletten met het doorlussen van de kabels. Ik gebruik de tiewraps ook om de kabels langs de ventilator te geleiden.
verder heb je wel 3x pwm verlenging nodig
sensor verlenging had ik uiteindelijk niet nodig (wel meebesteld want als je hem mist is het irrirant)

Ik raakte trouwens per ongeluk 1 van de 15 fans toen hij aan het draaien was, waarna hij begon te tikken. Deze heb ik er toen maar uitgehaald.
14 fans is niet het maximum wat er in de put past. Waarschijnlijk had ik ook nog 3x6 PWM 14 kwijt gekund of anders zeker 3x5 PWM 14 en nog 3x1 PWM 12. In jouw geval is 87cm zeker genoeg voor 6x14 als je de tiewrap methode toepast.

Persoonlijk zou ik in jouw geval denk ik 20 fans bestellen, 3x6 neerleggen en 2 op reserve houden.
Verder zou ik me niet te druk maken over de plank. Je kunt ook gewoon beginnen zonder en als je ontzettend handig bent of je je verveelt later alsnog upgraden. Wel leuk voor ons omdat je dan precies het verschil kan vertellen maar ik vermoed dat het weinig uitmaakt.
Ook 15 of 18 fans zal allemaal geen gigantisch verschil zijn, wet van de afnemende meeropbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9sulDPMmyPJPJpxUCIr0H7IFd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3joeKsZlhnXQqw37tyXJ8jJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NQR7RVS7a-74Iis1ejybMTx4RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dukZCROmyGNVLBnhMAzYVj0C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door maxtrash op 07-11-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Twee opties:

Dan heb ik nodig:
  • HeatBooster
Foto & ontwerp:
[Afbeelding][Afbeelding]
Put isoleren? Loopt dat "beton" in een keer door naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:20:
[...]

Dit zou ik sowieso aanraden. Zelf heb ik radiatorfolie gebruikt met een paar bussen spuitlijm. Werkt prima, maar denk dat je nog meer effect hebt met PIR platen. Geen idee wat dat kost en of dat het verschil ook daadwerkelijk waard gaat zijn.

Een slechte Youtube, maar legt het wel goed uit: YouTube: Clusterwoningen Tutorial 7 Isoleren convectorput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

FabianNL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:06:
[...]

Dit zou ik sowieso aanraden. Zelf heb ik radiatorfolie gebruikt met een paar bussen spuitlijm. Werkt prima, maar denk dat je nog meer effect hebt met PIR platen. Geen idee wat dat kost en of dat het verschil ook daadwerkelijk waard gaat zijn.

Een slechte Youtube, maar legt het wel goed uit: YouTube: Clusterwoningen Tutorial 7 Isoleren convectorput
Grappig filmpje. Alleen een convector behoort aan de raamzijde te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55

Twee opties:

Dan heb ik nodig:
  • HeatBooster
Foto & ontwerp:
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier heb ik een HB met 17xP12 en eentje met 18xP12, verdeeld over 4 compartimenten. Per compartiment overgang een verlenkabeltje. Omdat het tussenschot op 13,5 cm zat heb ik de P12’s voorzien van voetjes van glasband en tegen elkaar aangelegd. De anderhalve cm (het tussenschot golft een beetje) heb ik gebruikt voor de bedrading en een isolatiebuis om ze klem te zetten. Op de kopse kanten heb ik ook wat buismateriaal gelegd om de boel af te dichten. Tiewraps vond ik te definitief, nu kan ik een losse ventilator eruit halen, of wat dan ook als er iets op ligt oid.

Mijn convectorput had forse kieren… vanuit de kruipruimte hebben ik isolatie aangebracht. En de binnenkant heb ik met spiegels en vingers letterlijk afgetast of er nog meer kieren waren. En zo mogelijk dichtgekit, hoeklatjes gelijmd etc. Daarna ben ik met de ventilatoren begonnen. Na plaatsing van de ventilatoren wilde ik niet alsnog kieren moeten dichten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

maxtrash schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:08:
[...]

jouw situatie is praktisch identiek aan de mijne. Eerlijk gezegd gaat het koppelen van de ventilatoren perfect met tiewraps Paar vloer viltjes erop en klaar.
Je moet alleen even opletten met het doorlussen van de kabels. Ik gebruik de tiewraps ook om de kabels langs de ventilator te geleiden.
verder heb je wel 3x pwm verlenging nodig
sensor verlenging had ik uiteindelijk niet nodig (wel meebesteld want als je hem mist is het irrirant)

Ik raakte trouwens per ongeluk 1 van de 15 fans toen hij aan het draaien was, waarna hij begon te tikken. Deze heb ik er toen maar uitgehaald.
14 fans is niet het maximum wat er in de put past. Waarschijnlijk had ik ook nog 3x6 PWM 14 kwijt gekund of anders zeker 3x5 PWM 14 en nog 3x1 PWM 12. In jouw geval is 87cm zeker genoeg voor 6x14 als je de tiewrap methode toepast.

Persoonlijk zou ik in jouw geval denk ik 20 fans bestellen, 3x6 neerleggen en 2 op reserve houden.
Verder zou ik me niet te druk maken over de plank. Je kunt ook gewoon beginnen zonder en als je ontzettend handig bent of je je verveelt later alsnog upgraden. Wel leuk voor ons omdat je dan precies het verschil kan vertellen maar ik vermoed dat het weinig uitmaakt.
Ook 15 of 18 fans zal allemaal geen gigantisch verschil zijn, wet van de afnemende meeropbrengst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat ik het eerst ga proberen met 3x5 op 1 HB gezien ik anders direct aan twee HBs moet. En als ik het niet zo permanent op een plank monteer met 140mm gaten kan ik gerust later nog uitbreiden naar 3x6 of zelfs 20 achter elkaar (als dat zou passen).
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:20:
[...]

Goeie, maar dat ga ik niet direct doen. Ik kan mij zo niet herinneren hoe de convectorput er vanuit de kruipruimte uitzag en of dat direct tegen de muur aan zat.
FabianNL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:06:
[...]

Wat @Seafarer ook zegt, mijn convector zit aan de andere kant v.d. put.
Jailhouse schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:18:
[...]

Hier heb ik een HB met 17xP12 en eentje met 18xP12, verdeeld over 4 compartimenten. Per compartiment overgang een verlenkabeltje. Omdat het tussenschot op 13,5 cm zat heb ik de P12’s voorzien van voetjes van glasband en tegen elkaar aangelegd. De anderhalve cm (het tussenschot golft een beetje) heb ik gebruikt voor de bedrading en een isolatiebuis om ze klem te zetten. Op de kopse kanten heb ik ook wat buismateriaal gelegd om de boel af te dichten. Tiewraps vond ik te definitief, nu kan ik een losse ventilator eruit halen, of wat dan ook als er iets op ligt oid.

Mijn convectorput had forse kieren… vanuit de kruipruimte hebben ik isolatie aangebracht. En de binnenkant heb ik met spiegels en vingers letterlijk afgetast of er nog meer kieren waren. En zo mogelijk dichtgekit, hoeklatjes gelijmd etc. Daarna ben ik met de ventilatoren begonnen. Na plaatsing van de ventilatoren wilde ik niet alsnog kieren moeten dichten. :)
Heb je toevallig een foto van je opstelling? Ik kan je opstelling met je glasband en ruimte tussen de tussenschotten niet helemaal visueel plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:13:
[...]

Grappig filmpje. Alleen een convector behoort aan de raamzijde te zitten.
Dat veranderd toch niks aan het isolatie process? Was even het eerste resultaat bij Google in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat ik het eerst ga proberen met 3x5 op 1 HB gezien ik anders direct aan twee HBs moet.
Een paar meer dan 15 moet prima lukken. 14 stuks gebruikt ongeveer 19 Watt dacht ik, speling genoeg.
2 HB's is gekkenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
maxtrash schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:52:
had eerst de Arctic P12 ventilatoren hetzelfde gelegd als mijn P14 fans, maar kennelijk blazen ze net de andere kant op.
Grappig is dat als je ze verkeerd legt het de delta-T in rap tempo onderuit gaat (van 15:15 tot 15:18)
[Afbeelding]

toen ik hem rond 15:24 weer aanzette maar dan andersom zag ik wel een stijging van de delta-T, echter niet zo snel als de eerdere daling

andere vraag: is het verschil in delta-T van de warmtepomp t.o.v. de radiator en convectorput veroorzaakt door matige waterzijdige inregeling of valt het mee?

[Afbeelding]
ok. ik vind het niet meer zo grappig. Als iemand tips heeft graag.
blijkt dat de P14 en P12 toch dezelfde kant op blazen en toen ik ze "goed" legde bliezen ze juist naar beneden. Vandaag voelde ik dat er flink lucht kwam uit het gedeelte in de put zonder de convectoren. Hij blies dus naar beneden en dan onder het schot door, waarna het weer naar boven kwam.
Alleen toen ik deze "fout' herstelde werd de delta-T juist veel lager. Ik voel wel meer lucht blazen aan de kant van de convectoren maar erg effectief is het kennelijk niet.
Helaas ligt mijn convector aan de verkeerde kant in de put, dus aan de kamer-kant ipv de raam-kant.

toch wat vragen aan de kenners:
1. Lagere delta-T is toch altijd slechter of zou het een of andere meetfout kunnen zijn? Ik zag dat de delta-T vooral lager werd doordat de aanvoer verlaagde (dus 35-31 werd 33-31).
2. zou het komen door de verkeerde indeling van de put?
3. zou het helpen als ik de ventilatoren aan de onderkant plaats, op de zijkant bij de speet onder het tussenschot of zou ik toch iets met een plank moeten gaan doen?
Kan dit het probleem veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

FabianNL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:06:
[...]

Dat veranderd toch niks aan het isolatie process? Was even het eerste resultaat bij Google in mijn geval.
Klopt aan het isoleren verandert er niets. Maar het verbaasde me dat daar niet even een opmerking over werd gemaakt.

Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.