Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 33 Laatste
Acties:
  • 322.643 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 08:34
maxtrash schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:14:
[...]

ok. ik vind het niet meer zo grappig. Als iemand tips heeft graag.
blijkt dat de P14 en P12 toch dezelfde kant op blazen en toen ik ze "goed" legde bliezen ze juist naar beneden. Vandaag voelde ik dat er flink lucht kwam uit het gedeelte in de put zonder de convectoren. Hij blies dus naar beneden en dan onder het schot door, waarna het weer naar boven kwam.
Alleen toen ik deze "fout' herstelde werd de delta-T juist veel lager. Ik voel wel meer lucht blazen aan de kant van de convectoren maar erg effectief is het kennelijk niet.
Helaas ligt mijn convector aan de verkeerde kant in de put, dus aan de kamer-kant ipv de raam-kant.

toch wat vragen aan de kenners:
1. Lagere delta-T is toch altijd slechter of zou het een of andere meetfout kunnen zijn? Ik zag dat de delta-T vooral lager werd doordat de aanvoer verlaagde (dus 35-31 werd 33-31).
2. zou het komen door de verkeerde indeling van de put?
3. zou het helpen als ik de ventilatoren aan de onderkant plaats, op de zijkant bij de speet onder het tussenschot of zou ik toch iets met een plank moeten gaan doen?
Kan dit het probleem veroorzaken?
Omhoog blazen is mijns inziens beter dan omlaag, de convectie helpt je dan een handje. Zijn je sensoren wel goed geïsoleerd? Wellicht loopt een deel van de luchtstroom erlangs en beïnvloedt dat de meting. Een graad verschil heb je al snel.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
Bazz0847 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 01:13:
[...]

Omhoog blazen is mijns inziens beter dan omlaag, de convectie helpt je dan een handje. Zijn je sensoren wel goed geïsoleerd? Wellicht loopt een deek van de luchtstroom erlangs en beïnvloedt dat de meting. Een graad verschil heb je al snel.
intuitief ben ik het met je eens, echter als ik nogmaals goed naar de grafieken kijk was er toch onmiskenbaar een positief effect toen ik de fans UIT schakelde om 1:14.
Niet alleen de delta-t van de convectorput zelf nam enorm toe, ook de algehele delta-t van de warmtepomp verbeterde wat in mijn ogen bewijs is dat het toch niet de luchtstroom is die de meting beïnvloedt. Ook is de COP licht gestegen en de watertemperatuur na de warmtepomp gedaald nadat ik de heatboost uitschakelde. Morgen toch maar verschillende posities van de ventilatoren gaan proberen om te kijken of ik ook kan verbeteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKS-BvHHAeFHylypPCkg3qISSuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hzj0xptUW0tzQS0rycej65Sz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-04 13:14
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:13:
[...]

Grappig filmpje. Alleen een convector behoort aan de raamzijde te zitten.
@Seafarer
Bij oudere woningen, ook hier bij bij het geval, zou met de convector aan raamzijde de warme lucht achter de gordijnen en tussen het raam komen. Lijkt mij niet wenselijk. Alle putten die ik tot op heden gezien heb, dus niet alleen bij mijzelf, hebben de convector niet aan de raamzijde zitten. Die zijn dus allemaal verkeerd geplaatst? Lijkt me sterk, maar niet onmogelijk.

De man in het filmpje onderbouwt het ook enigzins. Al gaat zijn argument, naar mijn mening, minder op in hedendaagse woningen met dubbel of zelfs tripel glas.

Wat is volgens jou de onderbouwing voor de convector aan de raamkant? Zeg niet dat je ongelijk hebt, maar zonder onderbouwing komt het bij mij over als roepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:59

Seafarer

XXX

Vino75 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:44:
[...]

@Seafarer
Bij oudere woningen, ook hier bij bij het geval, zou met de convector aan raamzijde de warme lucht achter de gordijnen en tussen het raam komen. Lijkt mij niet wenselijk. Alle putten die ik tot op heden gezien heb, dus niet alleen bij mijzelf, hebben de convector niet aan de raamzijde zitten. Die zijn dus allemaal verkeerd geplaatst? Lijkt me sterk, maar niet onmogelijk.

De man in het filmpje onderbouwt het ook enigzins. Al gaat zijn argument, naar mijn mening, minder op in hedendaagse woningen met dubbel of zelfs tripel glas.

Wat is volgens jou de onderbouwing voor de convector aan de raamkant? Zeg niet dat je ongelijk hebt, maar zonder onderbouwing komt het bij mij over als roepen.
Roep: https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4437111/606080.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf

Edit: Ik moest even zoeken om ze terug te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 08-11-2024 09:17 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:38:

Heb je toevallig een foto van je opstelling? Ik kan je opstelling met je glasband en ruimte tussen de tussenschotten niet helemaal visueel plaatsen ;)
Van glasband heb ik voetjes geknipt en onder elke ventilator geplakt, dat zie je helaas niet op de foto. En als je goed kijkt op de foto van de overbrugging tussen 2 compartimenten dan zie je een setje rood/bl/geel draden lopen, die kabel had ik zelf gekocht omdat de verlengkabel die HB verkoopt mogelijk te kort zou zijn. Gelukkig is mijn convectorbak zo brak dat verlengkabels tussen de kieren door konden. En ja: ik schat dat deze convector ook uit de jaren 70 dateert. Nog een jaartje en dan is de schatkist vol genoeg om vloerverwarming aan te leggen, daarom heb ik geen moeite gestoken in het serieus verbeteren van deze 8)7 bak, de houten latjes waren quickwins om kieren weg te werken (tocht en muizen).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8NzC5ma4w49D86xhL-ohkVk7eM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sGVnfzok7guR0rayURIISd2R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbztXmxeUcKg44cYDX_0Ng4e1Yc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gmGjohwKbNcdQEZKSfDLzjRA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vino75 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:44:
[...]

@Seafarer

In dit verlengde, bij ons ook aan de raamzijde én dus verwarmd de convector achter het gordijn. Hetzelfde geldt voor de radiator aan de andere kant van de woonkamer. De oplossing voor mij met een WP is: ook 's nachts de gordijnen open houden als de WP loopt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

True schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:29:
[...]

In dit verlengde, bij ons ook aan de raamzijde én dus verwarmd de convector achter het gordijn. Hetzelfde geldt voor de radiator aan de andere kant van de woonkamer. De oplossing voor mij met een WP is: ook 's nachts de gordijnen open houden als de WP loopt.
Plank op de convector put die de gordijnen van de put weg duwt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
Vanmorgen bij twee heatboosters de sensoren geijkt. De zes sensoren met een tie-wrap tegen elkaar vastgezet en een poosje (5 minuten) in het ijswater gehangen. De afwijkingen zijn minimaal. Maar toen ik daarna in Homey (ik gebruik MQTT) ging kijken bleken alle sensoren ongeveer 6˚ C aan te geven. Bij ijswater met veel ijsblokken vanuit de vriezer (-18˚) verwacht ik een temperatuur van 0˚ te zien. Maar alle sensoren (T-in, T-out en T-env) geven ongeveer 5,9˚ of 6,0˚ aan. Helaas heb ik niet via het IP adressen in de heatboosters gekeken naar de aangegeven temperatuur. En om alle tie-wrap’s weer los te knippen is iets te veel. Heeft iemand dit al eerder gezien? Of is ijs tegenwoordig geen 0˚ meer? Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bruine01 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:34:
Vanmorgen bij twee heatboosters de sensoren geijkt. De zes sensoren met een tie-wrap tegen elkaar vastgezet en een poosje (5 minuten) in het ijswater gehangen. De afwijkingen zijn minimaal. Maar toen ik daarna in Homey (ik gebruik MQTT) ging kijken bleken alle sensoren ongeveer 6˚ C aan te geven. Bij ijswater met veel ijsblokken vanuit de vriezer (-18˚) verwacht ik een temperatuur van 0˚ te zien. Maar alle sensoren (T-in, T-out en T-env) geven ongeveer 5,9˚ of 6,0˚ aan. Helaas heb ik niet via het IP adressen in de heatboosters gekeken naar de aangegeven temperatuur. En om alle tie-wrap’s weer los te knippen is iets te veel. Heeft iemand dit al eerder gezien? Of is ijs tegenwoordig geen 0˚ meer? Iemand suggesties?
Heb je een DS18B20 sensor (one wire) ergens in gebruik om die meting nog eens te doen? Met deze sensor erbij.

Ik hoop dan niet dat je conclusie klopt: ijs = geen 0˚ meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Laatst online: 07:29
het staat al op de goede plek, hier offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 08-11-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
Wat een leuk leesvoer is dit @Seafarer . Bedankt daarvoor!

Nu is het bouwjaar van onze huidige woning van voor het onderzoek, dus dat verklaart waarschijnlijk de "verkeerd" geplaatste convectoren. Gezien de hoeveelheid woningen van voor dit onderzoek, zou dat een verklaring kunnen zijn waarom ik tot op heden zo veel "verkeerde" opstellingen tegen ben gekomen.

Andere verklaring kan zijn dat de mannen van de praktijk (installatie branche) wel rekening hebben gehouden met gordijnen :)

Dan maar geen gordijnen bij plaatsing aan raamzijde :)
Maar nu vraag ik mij wel af of met gordijnen plaatsing aan de kant van de ruimte dan de betere optie is. Maar ja, overdag/tijdens werk staan ze open, maar stook ik bijna niet... we zullen het misschien nooit weten.

Toch, nogmaals, bedankt voor dit leesvoer.

Mocht iemand nog onderzoekjes tegenkomen die rekening houdt, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maxtrash
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWHyIpR3oyQAjkKXvcbN0GHUDEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WskeFsfiVkscdlniLnEn517F.jpg?f=fotoalbum_large
Weet niet of het goed te zien is maar laat de fans nu schuin onder het scheidings schot door blazen. Lijkt goed te werken, Delta t steeg van 4.3 naar 6.3
extra voordeel van deze plaatsing is dat het geluid minder is waardoor ik ze hoger kan zetten (richting 80% zelfs)

[ Voor 10% gewijzigd door maxtrash op 08-11-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-06 23:22
het staat al goed

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 09-11-2024 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 13:35
Afgelopen week een van de radiatoren van goede fans voorzien. Dank voor de foto's en tips op dit forum. Dat heeft wel geholpen.
De heatbooster stuurde tot nu toe 3 speedcomforts aan. Nu zijn dat 10 Arctic 12 cm fans. Dit dekt ruim de helft van de 300 cm lange radiator af. De eerste logs laten zien dat de woonkamer bijna twee keer zo snel opwarmt 's ochtends. Dit biedt dus perspectief om de watertemperatuur te verlagen en zo het rendement van de cv ketel op te schroeven.
Het geheel hangt nu met tie wraps onder de radiator. Ik wilde de voorkant met magneetband vastmaken. Maar het spul dat ik had gekocht had te weinig kracht. Iemand hier nog tips waar je magneten kan krijgen die sterk genoeg zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNiprXwX1kD7J6WNGA-vuTqrjlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLUUAwAj3Bs4OheGlEDDMmGo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sRLzbJ0ZcuDhJ5cJBkyn6wk6bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqqatSAlo1vDOSJxKzFMzcYU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KzjydqdGBy8Q5laVtaRENGP6Zg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJDRzA1INvhbhCbT6nNsVd1B.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:48
DeKim schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:27:
Afgelopen week een van de radiatoren van goede fans voorzien. Dank voor de foto's en tips op dit forum. Dat heeft wel geholpen.
De heatbooster stuurde tot nu toe 3 speedcomforts aan. Nu zijn dat 10 Arctic 12 cm fans. Dit dekt ruim de helft van de 300 cm lange radiator af. De eerste logs laten zien dat de woonkamer bijna twee keer zo snel opwarmt 's ochtends. Dit biedt dus perspectief om de watertemperatuur te verlagen en zo het rendement van de cv ketel op te schroeven.
Het geheel hangt nu met tie wraps onder de radiator. Ik wilde de voorkant met magneetband vastmaken. Maar het spul dat ik had gekocht had te weinig kracht. Iemand hier nog tips waar je magneten kan krijgen die sterk genoeg zijn?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi! Wil je magneten om ze er makkelijk vanaf te halen of ben je bang dat het nu niet goed blijft zitten?

Zet je de ventilatoren gewoon vast met dubbelzijdig tape ofzo?

Ik ben nu bij die stap, en vroeg me af hoe ik ze het beste vast kan maken aan het profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKim
Ik heb de ventilatoren met schroefjes en tie warps aan de L-profielen gemaakt. Het L-profiel aan de voorkant is 40x40 mm. Daar heb ik in de onderkant gaatjes geboord om de fans vast te maken. Viltje ertussen tegen het geluid en dan met een schroefje vast. Aan de achterkant zit een 15x15 L-profiel. Daar zitten tie wraps gewoon omheen.
Ik wilde het met magneten aan de radiator vastmaken om het er ook makkelijk weer af te kunnen halen. En nu kiert het een beetje aan de voorkant. Met magneetjes krijg je dat misschien strakker.

[ Voor 4% gewijzigd door DeKim op 10-11-2024 15:06 . Reden: voorkant zit met schroefjes vast; alleen achterkant is met tiewraps ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:34
Onderwerp Noctua vs Arctic komt zowel hier als in JAGA LTV zelfbouw topic veel aan de orde.
Nav vraag @samtman data van twee vergelijkbare Jaga's met Noctua 200x200 vs Arctic 140x140 in een grafiek gezet. Mijn voorlopige conclusie is dat het, behalve qua geluidsniveau, weinig uitmaakt maar natuurlijk moet iedereen zelf zijn keuze maken.
Zie https://gathering.tweaker...message/80668502#80668502

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-06 17:55
Gisteren de fans aan elkaar gekoppeld en hij ligt.
Nu nog even wachten op de heatbooster.
2 aluminium hoeklijstjes aan de jaga gemaakt waar de L profielen op rusten even kijken of dit trillingsvrij is (ligt vilt onder) anders nog even iets van tochtband halen. Nog een stukkie leidingisolatie eromheen en klaar is de eerste jaga.
Ben benieuwd wat het verschil gaat zijn.
Mag de heatbooster de aansturing zelf ook ergens rond de fans hangen aan de buitenzijde of is dit beter deze hogerop te monteren ?

En de sensoren hoe kun je deze het beste vast gaan maken pakken deze ook lekker op een uponor leiding of maken jullie die doorgaans ergens aan de jaga zelf vast ?
Zat zelf te denken om ze goed in te pakken op de aanvoer en retour en dan in te tapen met aluminium tape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWNw5rdffpd19ZuRfviXeoSQhNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR45Xe2DcV6glnWduX7tQn6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um8okduC1AB3OOGwM_N1luBTuj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHkiQzji8lgpIs3WSKQ3jEyx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XMFIoe74IW6TGlHsIwBGFJJaE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FmqssedhCQuCEcP34DN1gx3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door camel1987 op 12-11-2024 06:39 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
camel1987 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:37:

En de sensoren hoe kun je deze het beste vast gaan maken pakken deze ook lekker op een uponor leiding of maken jullie die doorgaans ergens aan de jaga zelf vast ?
Zat zelf te denken om ze goed in te pakken op de aanvoer en retour en dan in te tapen met aluminium tape.
Met name de delta tussen aan- en afvoer temperatuur is van belang, dus voorkom andere beïnvloeding. Ik zet ze vast met een tyrap en afschermen met een stuk isolatiebuis oid zodat alleen de watertemperatuur wordt gemeten.
Zelf plaats ik de kamertemperatuursensor (die meer voor informatie is) beetje verder buiten de kast. Gewoon kabeltje doorknippen en met simpel twee-aderig snoer verlengen. Solderen en beetje krimpkous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Laatst online: 22-01 09:55
@camel1987 ,

Strak ontwerp maar:
Ik zie dat de fans boven de lamellen hangen en dat er aan de voorzijde een open strook is waar de lucht langs kan.
Ben je niet bang dat de lucht rond gezogen wordt? Ipv de warme lucht uit de lamellen te versnellen.

Die strook opvullen met plaatje karton.

Bij mij liggen de fans op de lamellen, met rubber tochtstrip tegen trilling. Zijkant opgevuld grijs cv buis isolatie.

Sensoren op de in en uit ook goed isoleren, anders meten ze de langsstromende lucht.
HB in de kast boven de regelkraan, dan is die goed weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
DuckTape68 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:00:
@camel1987 ,

Strak ontwerp maar:
Ik zie dat de fans boven de lamellen hangen en dat er aan de voorzijde een open strook is waar de lucht langs kan.
Ben je niet bang dat de lucht rond gezogen wordt? Ipv de warme lucht uit de lamellen te versnellen.

Die strook opvullen met plaatje karton.

Bij mij liggen de fans op de lamellen, met rubber tochtstrip tegen trilling. Zijkant opgevuld grijs cv buis isolatie.

Sensoren op de in en uit ook goed isoleren, anders meten ze de langsstromende lucht.
HB in de kast boven de regelkraan, dan is die goed weggewerkt.
Om de zijkanten van de fans komt inderdaad nog die grijze iso buis zodat de zijkanten afgeschermd zijn en de lucht echt door de fans heen moet.
Even kijken hoelang alles kabeltjes zijn inderdaad om de hb het beste zijn plekje te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door camel1987 op 12-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
camel1987 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:37:
Mag de heatbooster de aansturing zelf ook ergens rond de fans hangen aan de buitenzijde of is dit beter deze hogerop te monteren ?
Mijn oplossing. Dus buiten radiator maar binnen kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9cKoJHROE4fYb00gFgIl3FiwnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tPdwzznXaI67vIIIft9do9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Maarten60 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:36:
[...]

Mijn oplossing. Dus buiten radiator maar binnen kast.
[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit inderdaad behuizing is volgens mij niet standaard ofwel ?
Dacht de hb een wit kastje was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
camel1987 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:40:
[...]

Dat ziet er goed uit inderdaad behuizing is volgens mij niet standaard ofwel ?
Dacht de hb een wit kastje was.
Is hb nog uit de tijd zonder kastje.
Tegenwoordig zaag ik de plastic lip eraf en plaats hem op dezelfde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Vraagje. Als ik het onderstaande koop zitten de kabels erbij om ze te verbinden met elkaar? Sorry voor de noob vraag maar die wordt mijn eerste bouwsel. Heb nu speedcomforts maar die zijn toch wat luid.

Arctic P12 PWM PST Value Pack (5 stuks), 120mm

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
@Erik1805 Ja, je kan ze zo aan elkaar koppelen. Zie bijv de foto van @Tranquility
Tranquility in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Bij lange radiatoren zul je wel een keer een verlengkabel nodig gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:27:
@Erik1805 Ja, je kan ze zo aan elkaar koppelen. Zie bijv de foto van @Tranquility
Tranquility in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Bij lange radiatoren zul je wel een keer een verlengkabel nodig gaan hebben.
Dank je wel. Merk nu ook minder geluid dan met de speedcomforts?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Erik1805 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:54:
[...]

Dank je wel. Merk nu ook minder geluid dan met de speedcomforts?
Nooit speedcomforts gehad, dus geen idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
DeKim schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:27:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Merk je nu ook minder geluid dan met de speedcomforts?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:57:
[...]

Nooit speedcomforts gehad, dus geen idee ;)
@Erik1805
Ik heb ze wel gehad. Ze waren veel minder effectief met een hoop meer herrie om toch nog wat rendement eruit te kunnen halen. De ventilatoren van de speedcomfort zijn eigenlijk ook te klein.
Het modulerend vermogen is ook een stuk beperkter dan dat van de heatbooster. De heatbooster , in combinatie met pwm-pst ventilatoren,is super effectief in te stellen voor jouw situatie.
je zult het merken.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Dank je wel. Nog even een vraag, mag je ook ruimte laten tussen de ventilatoren? Dus iets meer verdelen en wat minder ventilatoren gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Maarten60 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:31:
[...]

Is hb nog uit de tijd zonder kastje.
Tegenwoordig zaag ik de plastic lip eraf en plaats hem op dezelfde plek.
Die lip is bedoeld om aan dat metalen schot te haken waar je hem nu aan vast tiewrapped ;) scheelt zagen en een tie wrap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vino75
Erik1805 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:41:
Dank je wel. Nog even een vraag, mag je ook ruimte laten tussen de ventilatoren? Dus iets meer verdelen en wat minder ventilatoren gebruiken.
Ja, dat mag zeker. Met meer fans kunnen ze langzamer draaien en heb je waarschijnlijk minder geluidsproductie. Het gaat om budget vs prestatie vs geluid. Je kunt klein beginnen en kijken wat het voor je doet. Je kunt altijd bijleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camel1987
Bazz0847 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:19:
[...]

Die lip is bedoeld om aan dat metalen schot te haken waar je hem nu aan vast tiewrapped ;) scheelt zagen en een tie wrap!
Uiteindelijk het lipje er toch maar afgeslepen anders zijn de kabeltjes wel heel kort bij een 95 cm hoge jaga 😅.

Alles hangt inmiddels al en het kastje netjes tegen de zijkant kunnen verwerken met de sensoren vastgeplakt en een stukje buisisolatie eromheen om invloeden van buitenaf te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xByEIm3ASPixonJlXjyMfSyDrQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAdAsWQabbwW3yHLIZnLPY4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C2xVwGOMWwWLA-D7ljlXyGVBeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xirA1sFrhPUURxcmvE6IwXEc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Laatst online: 16-06 07:45
Hallo,
Ik heb een heatbooster en een HA Yellow maar om een of andere reden krijg ik de MQTT niet gekoppeld. De LED op de HB blijft ook groen knipperen. Verbinden via de webapp en discovery tool werkt allemaal prima. In het discovery tool zie ik de ook HB twee keer. Een keer met het standaard IP en een keer met het toegewezen IP op mijn netwerk.

Is er ergens een logging van de HB waar ik kan zien wat er precies mis gaat? Connection refused of MQTT not found bijvoorbeeld. Dat zou helpen met het zoeken naar de oorzaak.

[ Voor 2% gewijzigd door Jimmie5887 op 13-11-2024 09:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Erik1805 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:20:
Vraagje. Als ik het onderstaande koop zitten de kabels erbij om ze te verbinden met elkaar? Sorry voor de noob vraag maar die wordt mijn eerste bouwsel. Heb nu speedcomforts maar die zijn toch wat luid.

Arctic P12 PWM PST Value Pack (5 stuks), 120mm
Niemand heeft echt antwoord gegeven op je vraag; de PST staat voor het verloop en verlengstukje naar een andere fan zie: https://www.arctic.de/en/...fferent-fan-series-differ
PST serie = verlengbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
@Jimmy5887. Ik heb drie heatboosters met MQTT werkend. Kijk eens op https://community.homey.app/t/heatbooster/103256/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Ik ga de ventilatoren ook via een kunststof hoekprofiel bevestigen. Kan ik de ventilatoren bijvoorbeeld met sterk dubbelzijdig tape bevestigen of moet dat perse met schroefjes/ty-raps? Of is dat niet sterk genoeg? Dit wordt mijn eerste bouw.

[ Voor 6% gewijzigd door Erik1805 op 13-11-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Laatst online: 16-06 07:45
bruine01 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:34:
@Jimmy5887. Ik heb drie heatboosters met MQTT werkend. Kijk eens op https://community.homey.app/t/heatbooster/103256/4
Thanks! Het was uiteindelijk toch makkelijker dan ik dacht. Blijkbaar moest ik een andere gebruiker aanmaken. Dat had ik al eens gedaan en dat werkte niet. Nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Erik1805 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:24:
Ik ga de ventilatoren ook via een kunststof hoekprofiel bevestigen. Kan ik de ventilatoren bijvoorbeeld met sterk dubbelzijdig tape bevestigen of moet dat perse met schroefjes/ty-raps? Of is dat niet sterk genoeg? Dit wordt mijn eerste bouw.
Tyraps is voor mij gevoel wel wat steviger icm een hoeklijstje van 25×10 heb ik ze gepakt volgens mij.
Houd het net allemaal wat beter bij elkaar heb ook geprobeerd aan elkaar te koppelen met tyraps langs de zij maar ze gingen wat doorhangen voor mij gevoel. En die 1.50 maakt op het geheel ook niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:25
[quote]Jailhouse schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Die snap ik niet helemaal. Je maakt dan toch een aantal automations? Als inlet >30graden en tijd is voor 8.30 am dan 60% (in je woonkamer) ? Ik heb zelf 11 automations voor 1 convectorput.
[/quote]

In mijn geval heb ik twee convectorputten van verschillende lengten (put en convector).
Ik ben daarom zeer geïnteresseerd in je automations? Zou je die met ons willlen delen?

Beide putten hebben evenveel ventilatoren. De grootste put heeft regelmatig een negatieve delta-T, ook bij een hoge Inlettemperatuur :?

[ Voor 12% gewijzigd door JbRbV op 13-11-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 18:43
@Erik1805,

ik heb het met alu profiel gedaan. De fans met een dotje 'lijm' van een gluegun vast gezet. Mocht je ze willen demonteren dan kan je de 'lijm' (plastic) er vrij makkelijk afpeuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
Erik1805 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:59:
[...]

Merk je nu ook minder geluid dan met de speedcomforts?
Dat hangt helemaal af van het toerental. Ik had mijn speedcomforts ook al met de HB in toerental teruggezet vanwege het geluid. Nu draaien mijn fans op max 30% (als niet in boost mode) en dat maakt minder geluid dan speedcomforts op max toerental. En ik heb veel meer flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
Ik vermoed dat het niet sterk genoeg is. Je hebt ook geen groot oppervlak dat je kan plakken. Maar je kan het proberen.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:54
Ik merkte van de week op dat als de ventilatoren draaien de led van de heatbooster groen knippert, ik heb toen al gezocht naar wat dit zou kunnen betekenen maar heb niks gevonden.

Iemand toevallig een idee?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:11
@Magnetronkip Heb je hem verbonden met iets via MQTT? Volgens mij betekent het dat er geen verbinding is.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:18
Heb ik ook gedaan en blijft tot nu toe prima zitten.
Hangen nu zelfs al een week op zn kop omdat ik ze volgens mij verkeerd om had gemonteerd (de verkeerde kant op blazend) en zitten nog steeds vast.

Mocht iemand op basis van deze foto weten of mn hypothese klopt hoor ik het graag haha. Nog geen tijd gehad om te testen. Ik wil ze onder de radiator hangen, i.e. ze moeten naar boven blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUyuqo10evOh9wuYUDnFJmGjzTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpeZ7FTTUuSPN07K8QEYYAUp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door freakaleek op 14-11-2024 09:26 ]

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:54
s020506 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:25:
@Magnetronkip Heb je hem verbonden met iets via MQTT? Volgens mij betekend het dat er geen verbinding is.
Ja klopt met mqtt, dan ga ik is in die hoek zoeken, bedankt!

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 21:23
freakaleek schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:25:
[...]

Heb ik ook gedaan en blijft tot nu toe prima zitten.
Hangen nu zelfs al een week op zn kop omdat ik ze volgens mij verkeerd om had gemonteerd (de verkeerde kant op blazend) en zitten nog steeds vast.

Mocht iemand op basis van deze foto weten of mn hypothese klopt hoor ik het graag haha. Nog geen tijd gehad om te testen. Ik wil ze onder de radiator hangen, i.e. ze moeten naar boven blazen.

[Afbeelding]
Op de zijkant van Arctic ventilatoren staan twee pijltjes met draai richting en blaas richting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tknxd3OmDacxn_7QEnLR1HSOC9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cdhOIke7HP35xKCCv1uACny.jpg?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:48
Per toeval op dit topic gekomen... we krijgen in onze wc (koude plek in het huis) een Jaga Strada van slechts 35x50cm, type 6...dus een Jaga booster kon niet.

Ik wilde eerst een speedflex installeren maar kwam dus dit topic tegen en dit lijkt me veel beter! Ik heb nog zat Arctic 14 PST PWM vents over van mijn mining rigs. De strada is maar 8cm diep, kan ik ze schuin erin zetten?

Ook de integratie met HA, geweldig zeg! kan dus straks de WP uitlezen in HA en als die 'aan' is, dan de booster op de wc automatisch aan zetten.
Wat een top product!

• jj85
jelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:17:
Per toeval op dit topic gekomen... we krijgen in onze wc (koude plek in het huis) een Jaga Strada van slechts 35x50cm, type 6...dus een Jaga booster kon niet.

Ik wilde eerst een speedflex installeren maar kwam dus dit topic tegen en dit lijkt me veel beter! Ik heb nog zat Arctic 14 PST PWM vents over van mijn mining rigs. De strada is maar 8cm diep, kan ik ze schuin erin zetten?

Ook de integratie met HA, geweldig zeg! kan dus straks de WP uitlezen in HA en als die 'aan' is, dan de booster op de wc automatisch aan zetten.
Wat een top product!
Je hoeft hem niet eens met je warmtepomp meet te schakelen. De heatbooster zal zelf de fans inschakelen zodra de ingaande temperatuursensor > een bepaalde setpoint komt. Nog gemakkelijker dus _/-\o_

• jelleeelco
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:29:
[...]

Je hoeft hem niet eens met je warmtepomp meet te schakelen. De heatbooster zal zelf de fans inschakelen zodra de ingaande temperatuursensor > een bepaalde setpoint komt. Nog gemakkelijker dus _/-\o_
Haha echt waar joh? Dat is helemaal mooi...dus als hij warmte 'voelt' dan gaat hij draaien...

Mijn leidingen zijn echter flexibele leidingen (kunstof), waar maak je de sensor dan aan vast, aan het aansluitpunt VOOR de klep?

• jj85
jelleeelco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:30:
[...]

Haha echt waar joh? Dat is helemaal mooi...dus als hij warmte 'voelt' dan gaat hij draaien...

Mijn leidingen zijn echter flexibele leidingen (kunstof), waar maak je de sensor dan aan vast, aan het aansluitpunt VOOR de klep?
Ik heb ze zelf met een tie-warpje aan de ingaande leidingen van de convenctor gemaakt. Weet niet of je daar met een type 6 de ruimte voor hebt, maar kom je vanzelf achter. Op de leiding kan ook, mogelijk wat minder nauwkeurig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBVyH_7NEcvWWnIGu-YctzmhT7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CBw1pkbvHpeyzZQyr74IVTTj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
jj85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:40:
[...]

Ik heb ze zelf met een tie-warpje aan de ingaande leidingen van de convenctor gemaakt. Weet niet of je daar met een type 6 de ruimte voor hebt, maar kom je vanzelf achter. Op de leiding kan ook, mogelijk wat minder nauwkeurig.
[Afbeelding]
Ja, dat lukt wel...bedankt!

Nog een vraag als het mag. Bij de wat oudere T22 radiatoren, is het beter om van onderen naar boven te blazen of juist de ventilatoren bovenop de radiator te leggen en de lucht aan te zuigen?

[ Voor 14% gewijzigd door jelleeelco op 14-11-2024 17:31 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@jelleeelco
Push > pull
In principe kan je beter/efficiënter koele lucht (vanaf de onderkant) er in "duwen" dan warme lucht er uit "zuigen".

Vaak spelen er nog andere factoren mee zoals esthetiek, WAF, beschikbare ruimte en veiligheid m.b.t. kinderen/huisdieren.
Waar jij ze uiteindelijk plaatst is nogal situatie afhankelijk, die hooguit een paar procent winst die een push configuratie oplevert zou voor mij iig niets uitmaken. (Heb de fans in de woonkamer onzichtbaar in de Jaga (op de) convector kunnen plaatsen, er onder hangen zou in ons geval echt lelijk zijn en nogal in het oog springen.)
Bij de T21 radiator in de werk/logeerkamer hangen de fans er netjes onder en vallen ze totaal niet op, verstopt achter het witte hoekprofiel.

• Erik1805
  • Nu online
Ik heb de ventilatoren binnen. Nu zie ik ze moet monteren zoals op onderstaande foto. Voor het blazen. Maakt het niet uit dat daar dat plastic frame voor zit? Aan de andere kant niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nZwMUzOFRwfZ7uhNrcyffDOpYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09ndXuniB8aeocEEfqRG9tnh.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Ja pwm pst is 4 aderig met een male/female steker

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gG6kc6rmHxfORtlniKQLc8RFGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsJWsNxlc3DrciYz95yPByRK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat ook mooi. 80mm in een 11 jaga. Daar kun je de pwm pst kabeltjes ook mooi zien bungelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
Erik1805 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:44:
Ik heb de ventilatoren binnen. Nu zie ik ze moet monteren zoals op onderstaande foto. Voor het blazen. Maakt het niet uit dat daar dat plastic frame voor zit? Aan de andere kant niet

[Afbeelding]
Als ze naar boven moeten blazen, dan moeten ze zo geplaatst worden.
Zie de pijltjes op de zijkant van de ventilator.
Het wit/zwart Arctic logo zit dan aan de onderzijde.
Het frame waar het ventilator motortje aan hangt heeft totaal geen invloed.

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-04 19:33
Op de ClimateBooster website kwam ik dit plaatje tegen. Daar gaan de ventilatoren bij ca. 26 graden direct van 0% naar ca. 27%. HeatBooster begint met de standaard instellingen bij 27,5 graden op 0% (of 1%) en dan iedere graad hoger ca. 3,4% erbij (60% / 45,0C-27,5C). Is er een reden waarom HeatBooster veel rustiger begint of valt er ook wat te zeggen voor het ClimateBooster schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MPr8sx9u07aisengo8bUMHuDSQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZUieQ9uu3Ygf5CrHFOVCmLwL.png?f=user_large

• Erik1805
  • Nu online
Wat is de beste manier ze te bevestigen onder de radiator? Ik wou deze magneten proberen, en dan 5 stuks.
Zou kan werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhhwMqw2gHX3UkqnUrzEuxG8W-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X783751IdiFWPMURQLSxC3WX.jpg?f=fotoalbum_large

• camel1987
Heb hem momenteel draaien nog geen tijd gehad om er verder na te kijken.
Warmtepomp gaat aan en de heatbooster gaat ook draaien op 1%
Dit krijg ik nu te zien momenteel hij staat ingesteld op smart home nog niet in ha.
Is dit zoals het er uit hoort te zien ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJO3uhNt6ww7c1oeN-EYoC6DUec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGadLgcD7LGWPzMZ48G9NQvK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
@camel1987 Je uitlaat is hoger dan je inlaat, misschien de sensoren verwisseld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Monga schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:01:
@camel1987 Je uitlaat is hoger dan je inlaat, misschien de sensoren verwisseld?
@camel1987
Vandaar ook die negatieve Delta-T.
Sensoren lekker aan de leidingen laten zitten, alleen ff de T-in en T-out stekkertjes op de HeatBooster omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49
Inmiddels draai ik twee weken met de HB en mijn dT is van nog geen 1,5 naar meer dan 5 graden gegaan op een Jaga Tempo type 16 van 50cm hoog en 200cm breed die ik heb volgelegd met 12 fans. Een enorme verbetering. En qua geluid minimaal, dus zeer tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1ABu8JVjGAv5ecI6RJkH5YlFYg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gi79Q3BRYWHmZt0yWGF2mdJh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
PalingDrone schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:36:
@jelleeelco
Push > pull
In principe kan je beter/efficiënter koele lucht (vanaf de onderkant) er in "duwen" dan warme lucht er uit "zuigen".

Vaak spelen er nog andere factoren mee zoals esthetiek, WAF, beschikbare ruimte en veiligheid m.b.t. kinderen/huisdieren.
Waar jij ze uiteindelijk plaatst is nogal situatie afhankelijk, die hooguit een paar procent winst die een push configuratie oplevert zou voor mij iig niets uitmaken. (Heb de fans in de woonkamer onzichtbaar in de Jaga (op de) convector kunnen plaatsen, er onder hangen zou in ons geval echt lelijk zijn en nogal in het oog springen.)
Bij de T21 radiator in de werk/logeerkamer hangen de fans er netjes onder en vallen ze totaal niet op, verstopt achter het witte hoekprofiel.
Bedankt! Bij de T22 kunnen ze zowel onder als boven, dan wordt dat dus onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Hendrik Keizer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:23:
[Afbeelding]

Dit gaat ook mooi. 80mm in een 11 jaga. Daar kun je de pwm pst kabeltjes ook mooi zien bungelen
Heel mooi dit. De ventilatoren zitten in de bakjes neem ik aan. Waar zijn die van? En is dat beter voor het effect omdat je meer druk genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
PalingDrone schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:20:
[...]

@camel1987
Vandaar ook die negatieve Delta-T.
Sensoren lekker aan de leidingen laten zitten, alleen ff de T-in en T-out stekkertjes op de HeatBooster omwisselen.
Oh dat zou ik nog even moeten checken dan wel raar want volgens mij zitten ze wel goed gemonteerd 😅 de leidingen zitten ook gewoon goed dus snap er niks van ga het vanavond even checken 👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:22
Inmiddels heb ik ook bijna de 55 arctic P12's gemonteerd in ons huis. Ik heb met name T22 radiatoren en heb aan de voorzijde een 40 x 40 kunststof hoekprofiel gebruikt waar ik de fans op het geschroeft. Aan de achterkant zit tegen de wand een 10 x 10 kunststof profiel waar de fans dan opliggen.

In de 40 x 40 profielen heb ik extra gaatjes geboord waar tyraps doorheen zitten, die gaan de radiator door tot aan de bovenzijde waarbij je dan aan de bovenkant de tyraps kan aantrekken zodat het profiel aan de onderkant van de radiator aansluit. Dit is voor mij de enige manier om ze stevig op te hangen. Dubbelzijdig tape en/of magneten werkt niet. Er is simpelweg te weinig contactoppervlakte.

De Arctic fans moeten inderdaad voor je gevoel precies op z'n kop als je naar boven wilt blazen dus met het logo naar beneden.

Verder heb ik ervaren dat als je de fans heel dicht op elkaar plaatst je eigenlijk geen verlengstukjes nodig hebt tussen de fans als je af en toe een fan 90 graden draait in het rijtje. Als je een paar cm tussen de fans houdt bij montage heb je bij circa elke 4 of 5 fans een PWM 4 pins koppelkabeltje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Nu online
JbRbV schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:34:
[quote]Jailhouse schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Die snap ik niet helemaal. Je maakt dan toch een aantal automations? Als inlet >30graden en tijd is voor 8.30 am dan 60% (in je woonkamer) ? Ik heb zelf 11 automations voor 1 convectorput.
[/quote]

In mijn geval heb ik twee convectorputten van verschillende lengten (put en convector).
Ik ben daarom zeer geïnteresseerd in je automations? Zou je die met ons willlen delen?

Beide putten hebben evenveel ventilatoren. De grootste put heeft regelmatig een negatieve delta-T, ook bij een hoge Inlettemperatuur :?
Hier wat plaatjes. De omschrijvingen geven de parameters aan. 'HB-13-14uur-23-24gr-20proc': when inlet is tussen 23 en 24 graden en het is tussen 13 en 14 uur dan fan speed=20%. 'HB-13-14 uur-10 min 30 gr-60proc': when inlet is boven 30graden voor een duration van 10 minuten en het is tussen 13 en 14 uur dan fanspeed = 60%. Het is eigenlijk een variatie op dezelfde automation.

De room-temp is een sensor waar ik niets mee kan. In mijn geval zit deze onvermijdelijk ín de convectorbak en reageert te veel op de luchtstroom. Tot 10 uur mogen de beide HB's tot 60% gaan, daarna max 20% en vanaf 13 uur gaat de thermostaat nog een halve graad omhoog. Ook dan mogen ze extra blazen. Maar vanaf 14 uur weer max 20%. Gewoon beginnen met een paar automations en telkens aanpassen en toevoegen.

Mijn deltaT is doorgaans tussen de 4 en 7 graden: bij opwarmen richting 7 en bij 'instandhouden' 4 graden. De temperaturen zijn natuurlijk voor mijn situatie: mijn CV-ketel staat op max 35graden en ik heb nog wat speedcomforts op radiatoren die bij 25gr actief worden. Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIJ0T6xzC3DYMvpCNeA6vEefwdI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F5PTfYQ2jTc9FtqTWVGYwwxc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06gEcDLAqq-Znb6RnnLsmaBboXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5GTbqgxun885nBFSExRLix4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMo-PYIvRDqME1NaHWOhWrIw0H4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gN1OyvNBNnpVHMT8WCz9Dcbd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cupyvkWRS7SduR8YbfIkSA3fhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DaTSvEiqTct57n0D8qujgOup.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

camel1987 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:10:
[...]

Oh dat zou ik nog even moeten checken dan wel raar want volgens mij zitten ze wel goed gemonteerd 😅 de leidingen zitten ook gewoon goed dus snap er niks van ga het vanavond even checken 👍🏼
Het is niet de eerste keer dat leidingen verkeerd zijn aangesloten. Of nog mooier het hele huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Gisteren zag ik opeens de groene status led fel branden. Led ging vanzelf weer uit en zie geen problemen in HB-werking. Toch verder gaan zoeken.
Ik zie in mijn HA-log een item fan status (zie plaatje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCLwGTyrqrjvh13dJLXeEpqx0ss=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LaMVO2XITK2b2E9PF2gEmwvO.jpg?f=user_large

Alleen zie ik dit item niet in de documentatie en MQTT Explorer geeft dit item ook niet weer. Mogelijk wordt dit item door iets anders, op 'willekeurige' momenten, getriggerd.

Verder is het opvallend dat al mijn 4 HB's (allen v2.6.7) op ongeveer hetzelfde tijdstip de status 'became unavailable' krijgen. Hoewel het geen impact op de goede werking lijkt te hebben, wil ik als tweaker graag begrijpen wat er gebeurd.
@Bazz0847 kan jij verklaren wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Zijn er misschien twee items met dezelfde naam aangemeld op de MQTT server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
bram7100 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:02:
Op de ClimateBooster website kwam ik dit plaatje tegen. Daar gaan de ventilatoren bij ca. 26 graden direct van 0% naar ca. 27%. HeatBooster begint met de standaard instellingen bij 27,5 graden op 0% (of 1%) en dan iedere graad hoger ca. 3,4% erbij (60% / 45,0C-27,5C). Is er een reden waarom HeatBooster veel rustiger begint of valt er ook wat te zeggen voor het ClimateBooster schema?

[Afbeelding]
eigenlijk snap ik het oplopen helemaal niet zo goed. Meer luchtverplaatsing is toch altijd beter? Dus stel je hoort 40% niet dan zou ik bij iedere temperatuur gewoon minimaal 40% willen. Stel dat je het geluid van 60% nog acceptabel vindt, dan zou je kunnen overwegen om vanaf een bepaalde watertemperatuur) toch wat boven die 40% te gaan. Maar in principe zou ik een bijna horizontale lijn willen. Ik vind de climatebooster schema dus niet zo onlogisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Seafarer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:49:
[...]

Het is niet de eerste keer dat leidingen verkeerd zijn aangesloten. Of nog mooier het hele huis. :)
Ja dat zou wat zijn 😂
Heb het toen het aangesloten was nog gecheckt en de aanvoer werd eerder want als de retour dus dat moet wel goed zitten.
Waarschijnlijk heb ik ze verkeerd om in de headbooster geprikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Je lacht erom maar ik was bloed serieus. :) ;)
Tot nu toe gevonden wat verkeerd om aangesloten was: score 8 radiatoren verkeerd om aangesloten en 2 woonhuizen de cv ketel verkeerd aangesloten.
Heb het toen het aangesloten was nog gecheckt en de aanvoer werd eerder want als de retour dus dat moet wel goed zitten.
Waarschijnlijk heb ik ze verkeerd om in de headbooster geprikt
Als de aanvoer maar wel de bovenste is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Seafarer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:08:
[...]
Je lacht erom maar ik was bloed serieus. :) ;)
Tot nu toe gevonden wat verkeerd om aangesloten was: score 8 radiatoren verkeerd om aangesloten en 2 woonhuizen de cv ketel verkeerd aangesloten.

[...]

Als de aanvoer maar wel de bovenste is. ;)
Ohh ja ik geloof je gelijk hoor vooral in de cv warmtepomp wereld lopen veel cowboys rond.

Heb deze zelf aangesloten dus wist welke aanvoer en welke retour was.
Las ook dat het voor een jaga niet echt uitmaakt welke retour of aanvoer is omdat deze enkel de lamellen hoef te verwarmen tegenover een traditionele radiator welke heel de plaat moet verwarmen. Kamer word goed warm nu dus dat is allemaal wel prima.

Ben alleen even aan het uitvogelen nu hoe ik de heatbooster in moet gaan stellen want zag nu maar waarschijnlijk door de verkeerde sensoren dat hij maar op 1 % blijft hangen.
Heb inmiddels ook een nuc draaien met ha dus mischien daarin integreren even kijken en lezen vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Bazz0847 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:16:
Zijn er misschien twee items met dezelfde naam aangemeld op de MQTT server?
Dit is wat ik zie in de MQTT explorer. Dus zou zeggen van niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vVQdUYnxPlvQimI--5fHXGoZrk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EXldxeo4RP14zFRcsj3Ouabr.jpg?f=user_large

Ik heb het log bekeken, zal dat direct naar je sturen. Ik zie constant de melding Fan speed changed to ...
en dan opeens meldingen .... became unavailable.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhu62GM61v9zQLjrQO63bHD55dg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SudFV1gr4rZZ7W2JQPRqgVT6.jpg?f=user_large

Lijkt bijna of er een overflow is en een time-out van 10s.
Omdat alle HB's op dezelfde temperatuur reageren is het mogelijk logisch dat ze op hetzelfde moment een error geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Maarten60 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:30:
[...]

Dit is wat ik zie in de MQTT explorer. Dus zou zeggen van niet.
[Afbeelding]

Ik heb het log bekeken, zal dat direct naar je sturen. Ik zie constant de melding Fan speed changed to ...
en dan opeens meldingen .... became unavailable.
[Afbeelding]

Lijkt bijna of er een overflow is en een time-out van 10s.
Omdat alle HB's op dezelfde temperatuur reageren is het mogelijk logisch dat ze op hetzelfde moment een error geven.
2x HB-2? wellicht bedoelt @Bazz0847 dat . Wat als je de naam verandert in : HB-2A en HB-2B en ze zo opnieuw aanmeldt? . probeer dat eens .

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
fvanderstege schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:09:
[...]

2x HB-2? wellicht bedoelt @Bazz0847 dat . Wat als je de naam verandert in : HB-2A en HB-2B en ze zo opnieuw aanmeldt? . probeer dat eens .
De naam van de HB is 'HB-2-Voor' en 'HB-2-achter', dus zonder spaties. Is dat niet voldoende?
Zal straks de naam wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Het soms even fel groen knipperen van het ledje van de Heatbooster ervaar ik ook.
Heb er hier vier draaien en random knippert er wel eens eentje een paar seconden.
Lijkt op communicatie probleempje met Home Assistant server.
Zie daarin dan ook dat de trend data van de betreffende Heatbooster even een rechte lijn schrijft en dan een sprongetje maakt naar weer de juiste waarde als de verbinding weer is hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

camel1987 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:30:
[...]

Ohh ja ik geloof je gelijk hoor vooral in de cv warmtepomp wereld lopen veel cowboys rond.

Heb deze zelf aangesloten dus wist welke aanvoer en welke retour was.
Las ook dat het voor een jaga niet echt uitmaakt welke retour of aanvoer is omdat deze enkel de lamellen hoef te verwarmen tegenover een traditionele radiator welke heel de plaat moet verwarmen. Kamer word goed warm nu dus dat is allemaal wel prima.

Ben alleen even aan het uitvogelen nu hoe ik de heatbooster in moet gaan stellen want zag nu maar waarschijnlijk door de verkeerde sensoren dat hij maar op 1 % blijft hangen.
Heb inmiddels ook een nuc draaien met ha dus mischien daarin integreren even kijken en lezen vooral.
Dat klopt niet. Er is wel degelijk een verschil in aansluiten. Er komt zeker minder warmte uit.
Kijk maar eens naar grootte luchtverhitters daar wordt heel erg duidelijk de aan en afvoer pijp gekleurd met rood en blauw. Das niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Seafarer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:35:
[...]

Dat klopt niet. Er is wel degelijk een verschil in aansluiten. Er komt zeker minder warmte uit.
Kijk maar eens naar grootte luchtverhitters daar wordt heel erg duidelijk de aan en afvoer pijp gekleurd met rood en blauw. Das niet voor niks.
Dat is hetgeen wat als zoek resultaat naar voren komt op Google he verzin het niet zelf.

Maar eigenlijk als je nagaat kan het wel kloppen natuurlijk aangezien er enkel wat water door het pijpwerk heen stroomt bij een jaga lijkt mij niet echt verschil of die nu onder of boven het warme water inbrengt.
Ik verwarm nu met 28 graden mijn huis op deze temperatuur zou die dat dan echt een groot verschil zijn kwa aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

camel1987 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:44:

[...]

Dat is hetgeen wat als zoek resultaat naar voren komt op Google he verzin het niet zelf.

Maar eigenlijk als je nagaat kan het wel kloppen natuurlijk aangezien er enkel wat water door het pijpwerk heen stroomt bij een jaga lijkt mij niet echt verschil of die nu onder of boven het warme water inbrengt.
Ik verwarm nu met 28 graden mijn huis op deze temperatuur zou die dat dan echt een groot verschil zijn kwa aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoMEabMCbibTqGPvj9G5M4VDlfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 16-11-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Vind dat de fans ( nog nog speedcomforts) best langzaam draaien. Is dat standaard? Heb de automatische instelling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul9qRQySY0ZBr3c5G5zNc_cpEII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q1blpDhVYzaqRqt1CCcE9wn1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
opgelost 8)7 zat in de verkeerde intregatie te kijken van home assistant.

[ Voor 91% gewijzigd door camel1987 op 15-11-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04 17:08
Bedankt! Bij de T22 kunnen ze zowel onder als boven, dan wordt dat dus onder.
Ik heb ook de t22 en heb ze juist boven. Lees op meerdere plekken dat het niet zou uitmaken dus vind het wel prima. Maar de belangrijkste reden is dat ik de fans boven mooier kan wegwerken met 70mm fans. Onder de radiator is te veel in het zicht, ook met bedrading. Dat krijg ik niet goedgekeurd bij de vrouw.
Ik heb deze 70mm fans. Je vindt ze ook bij Ali.
https://www.useditparts.c...a-4pin-0742500723422.html
Ze zijn best krachtig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyeCJ_OlkrSov4Zt2E6vlz970aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8AIjeyvnorquORm83MahNbm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

doncartel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:41:
[...]

Ik heb ook de t22 en heb ze juist boven. Lees op meerdere plekken dat het niet zou uitmaken dus vind het wel prima. Maar de belangrijkste reden is dat ik de fans boven mooier kan wegwerken met 70mm fans. Onder de radiator is te veel in het zicht, ook met bedrading. Dat krijg ik niet goedgekeurd bij de vrouw.
Ik heb deze 70mm fans. Je vindt ze ook bij Ali.
https://www.useditparts.c...a-4pin-0742500723422.html
Ze zijn best krachtig!

[Afbeelding]
_O- Ik vind het wel heel erg knap dat het iemand het lukt om deze ventilatoren te "refurbishen".

Maar als ze voldoen dan is het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:25
Jailhouse schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:26:
[...]

Hier wat plaatjes. De omschrijvingen geven de parameters aan. 'HB-13-14uur-23-24gr-20proc': when inlet is tussen 23 en 24 graden en het is tussen 13 en 14 uur dan fan speed=20%. 'HB-13-14 uur-10 min 30 gr-60proc': when inlet is boven 30graden voor een duration van 10 minuten en het is tussen 13 en 14 uur dan fanspeed = 60%. Het is eigenlijk een variatie op dezelfde automation.

De room-temp is een sensor waar ik niets mee kan. In mijn geval zit deze onvermijdelijk ín de convectorbak en reageert te veel op de luchtstroom. Tot 10 uur mogen de beide HB's tot 60% gaan, daarna max 20% en vanaf 13 uur gaat de thermostaat nog een halve graad omhoog. Ook dan mogen ze extra blazen. Maar vanaf 14 uur weer max 20%. Gewoon beginnen met een paar automations en telkens aanpassen en toevoegen.

Mijn deltaT is doorgaans tussen de 4 en 7 graden: bij opwarmen richting 7 en bij 'instandhouden' 4 graden. De temperaturen zijn natuurlijk voor mijn situatie: mijn CV-ketel staat op max 35graden en ik heb nog wat speedcomforts op radiatoren die bij 25gr actief worden. Succes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je wel. Fantastisch, Top _/-\o_
Ik ga ze doornemen en laat ze als inpiratie dienen.
Een van de problemen is dat ik een lange convectorput met een convector van 4,90 lang heb, waarup 5 Heatfan Cinco liggen (25 ventilatoren). Regelmatig heeft de eraan verbonden Heatbooster een dT die negatief is. Op het moment is de maximale Inlet temperatuur schommelend tussen de 44 en 48 graden met de thermostaat op 20,5 en de CV heeft 60gr.. Na 18:00 uur varieert de temperatuur tussen de 28 en 48 graden waarbij de dT dus ook negatief is.
Hier zoek een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
maxtrash schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:19:
[...]

eigenlijk snap ik het oplopen helemaal niet zo goed. Meer luchtverplaatsing is toch altijd beter? Dus stel je hoort 40% niet dan zou ik bij iedere temperatuur gewoon minimaal 40% willen. Stel dat je het geluid van 60% nog acceptabel vindt, dan zou je kunnen overwegen om vanaf een bepaalde watertemperatuur) toch wat boven die 40% te gaan. Maar in principe zou ik een bijna horizontale lijn willen. Ik vind de climatebooster schema dus niet zo onlogisch
Mijn vrouw klaagde eerst dat de fans koude lucht bliezen. Heb toen het toerental bij de lagere temperaturen iets verlaagd. Ik heb onder de 30 graden eigenlijk ook niet heel veel flow nodig. Bij die temperaturen is het rendement van mijn cv ketel toch al hoog. Harder blazen maakt dat niet beter. Ook om de kamer op te warmen heb ik de flow niet nodig. Als er meer warmtevraag is, wordt de aanvoertemperatuur wel hoger en dan gaan de fans ook harder draaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik had dus hier: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" gepost over mijn idee van een heatbooster voor de convector in de convectorput.
Dit heb ik tot uitvoering gebracht :).
Beginpunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9KT2IcK6BFhgf9zhpNFa1-gZk8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/t28GhvTfPRIbBm53Ol3B5Lyr.png?f=fotoalbum_small

Eerst wilde ik een nulmeting hebben dus heb de heatbooster en sensoren aangesloten voor een nacht en een halve dag. Een delta van ongeveer 3 graden.
Heatbooster only
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quTYVJ_7FVYav-Zup4Elcb7SrAM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ubAFDWp2MY7LJmFvi3etvxQq.png?f=fotoalbum_small

Ik heb voor de drie compartimenten van de convector drie keer een 2mm plaatstalen plaat gebruikt en hier gaten in laten laseren voor de ventilatoren 134mm in diameter en de vier gaten van ongeveer 5mm voor M4 bouten en moertjes (iets speling indien het nodig was) voor montage per ventilator. De platen zijn ook gekant om stevigheid te houden omdat ze door de 134mm gaten toch wel wat vlees missen. Dan kom je uit op zoiets:
Frame
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J_85X2PcMmcGbTdhnqI1sKs9v8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/OrIzta17tK1PW51hIducPnmd.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/874kOHc0aYWusl1i783oY4AAPGE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/lJXdNVvmHRVg9ntgWapBf0tl.png?f=fotoalbum_small

Dan de ventilatoren monteren en natuurlijk heb ik bij het eerste frame ontzettend opgelet op de plaatsing. Zodat de fans de juiste kant op blazen. Bij het tweede frame heb ik er niet meer over na gedacht en ze op de kop gemonteerd .. Ik hang ze onder het frame en monteer dus op de kop.
Ik heb alles met een M4 bout en moer gemonteerd, maar met 3x 5 stuks met 4 gaten is dat 80 stuks die je moet aandraaien. Hiervoor heb ik een sleutel en een accumachine gebruikt. In eerste instantie de slagschroevendraaier op de laagste stand, maar die heeft dan alsnog te veel moment en daarmee draaide ik de ventilatorgaten krom. Toen de accuboormachine gepakt en die op het laagste (of hoogste?) koppel gezet en dat was iets beter. Desalniettemin heb ik alle 80 nog weer los gedraaid met de hand en ze daarna vingervast gedraaid met een schroevendraaier. Los trillen zal niet gebeuren, ik heb ook borgmoertjes gebruikt. De losse draadjes heb ik met tie-rips vast gemaakt aan de boutjes tussen de montagegaatjes van de ventilatoren. Dat is hieronder nog niet te zien (en de moeren ook nog niet..). Ik heb trouwens de uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm gebruikt. Kantnotitie is dat ik twijfelde tussen getapte gaten en gewoon gaten voor M5 (dus M4 met marge i.v.m. meetfouten). Getapte gaten zullen makkelijker zijn qua montage, maar dan moest ik vanaf beneden naar boven schroeven en dan had ik 27mm+2mm nodig én op 2mm heb je nog niet heel veel draad. Daarnaast bedacht ik mij dat ik wellicht over wil stappen (indien nodig) op van die rubberen fan-montage die trillingen verminderen in een pc-kast. Ook hierbij leek mij een M5 gat makkelijker.
Gemonteerde fans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGUjpTHj0n2mvZodEmT5gO4sqVg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ECs7dRlH5umUMWMA1gwu5lq3.png?f=fotoalbum_small

Na het monteren natuurlijk in de compartimenten plaatsen en nog de laatste verlengkabeltjes koppelen. Klein stukje buisisolatie tussen de frames en de staande plaat die op de foto aan de rechterzijde te zien is omdat hier een kier zat waar lucht doorheen komt. Immers is het idee dat ik lucht uit de compartimenten naar boven blaas en met wat onderdruk koude lucht door de convector trek. De standaard thermiek die een convector normaliter heeft met hogere stooktemperaturen ietwat simuleren. De eerste resultaten is dat de heatbooster op automatisch met een fanspeed van 25% de deltaT van 3C naar 6C trekt. Eigenlijk wil ik dat de HB gaat lopen als de CV-pomp ook gaat lopen dat is wanneer de kWh meter meer meet dan 50W dat moet in HomeAssistent vast wel af te stellen zijn.
Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88bT2W3QE59GucE3bnMMDF-Sitc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gnkO6YaZYG6S4JMN52d3In4m.png?f=fotoalbum_small

TODO:
  • afstellen heatbooster: gezien er nu nog minder luchtstroming is zonder gebruik van de fans moeten de fans eigenlijk altijd aan bij een deltaT #tweaken })
  • verplaatsen heatbooster: mag iets lager in de convectorput komen zodat de witte behuizing niet prominent zichtbaar is als je langs de convectorput loopt
  • verleggen aansluiting heatbooster en eerste frame: die gaat nu nog over de 'railing' heen die kan er ook onderdoor mits ik nog één of twee verlengsnoertjes gebruik
  • plaatsen kabelgootje: tussen de adapter en de convectorput zodat het geen los snoertje is, staat net iets strakker
Ik ben wel blij met deze oplossing, in eerste instantie dacht ik aan 12 of 9mm multiplex. Dan ben je ook snel een eurootje of 35-40 kwijt. Dan was het te dik geweest om op de compartimenten te komen en had ik het moeten verzinken en had daar een oplossing voor moeten bedenken. En had ik nog veel gestoei gehad met het zagen van de 134mm gaten. Deze frames heb ik gratis kunnen laten maken. Maar ik begreep dat als een consument zoiets wil dit rond de 75€ moet kosten (te woord staan, aanhoren, uittekenen, controleren, ergens tussen andere orders door maken). Aan staal is dit nog geen €20. Natuurlijk even ervaren wat het geluid en zeker dan trillingen en vibraties gaan doen en hoe efficient dit nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@True Dat zichtbare wit van de HeatBooster module is vrij simpel op te lossen met een paar stukjes zwarte of grijze tape.
Voor een stabiele netwerkverbinding is hoog plaatsen uiteraard beter dan dieper in de put.
Complimenten voor de metalen uitvoering, ziet er heel strak en robuust uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PalingDrone schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:16:
@True Dat zichtbare wit van de HeatBooster module is vrij simpel op te lossen met een paar stukjes zwarte of grijze tape.
Voor een stabiele netwerkverbinding is hoog plaatsen uiteraard beter dan dieper in de put.
Complimenten voor de metalen uitvoering, ziet er heel strak en robuust uit.
Ja goed punt, maar hij hangt nu echt één centimeter onder het houten rooster, elke kleur is daar zichtbaar. Dat moet anders. Hij hoeft niet op de bodem te liggen, maar ik zal 'm een cm of 20 lager plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Schiet al aardig op. Iemand nog tips hoe je kabels fatsoenlijk kan wegwerken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XnoR9ZRs_8jI1MiJ7KqXdflpus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz3PDCL7yLMpej2VUhXH4uBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:25:
Schiet al aardig op. Iemand nog tips hoe je kabels fatsoenlijk kan wegwerken ?

[Afbeelding]
Kabelgootje eraan lijmen of tyrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 17:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Je vergeet erbij te zeggen de luie tweaker met een goede verzekering 😂 alles bij de action met een stekker is niet te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
camel1987 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:15:
[...]

Je vergeet erbij te zeggen de luie tweaker met een goede verzekering 😂 alles bij de action met een stekker is niet te vertrouwen.
Is met accu. Moet je dus steeds opladen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@camel1987

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf

En kijk even bij 3.10 die 5% geld voor oudere modellen. Bij nieuwere heb je zo 10% en meer verlies bij andersom aansluiten.

YouTube: Help.. mijn radiatoren zijn verkeerdom aangesloten..😱

[ Voor 68% gewijzigd door Seafarer op 16-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Seafarer schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:43:
@camel1987

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf

En kijk even bij 3.10 die 5% geld voor oudere modellen. Bij nieuwere heb je zo 10% en meer verlies bij andersom aansluiten.

YouTube: Help.. mijn radiatoren zijn verkeerdom aangesloten..😱
ja idd had dat niet verwacht je zou zeggen dat het niet gek veel uit zou moeten maken bij een jaga.
maar dat blijkt dus van niet

Pagina: 1 ... 25 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.