Ik had dus hier:
True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" gepost over mijn idee van een heatbooster voor de convector in de convectorput.
Dit heb ik tot uitvoering gebracht

.
Beginpunt: |
/f/image/t28GhvTfPRIbBm53Ol3B5Lyr.png?f=fotoalbum_small) | |
Eerst wilde ik een nulmeting hebben dus heb de heatbooster en sensoren aangesloten voor een nacht en een halve dag. Een delta van ongeveer 3 graden.
Heatbooster only |
/f/image/ubAFDWp2MY7LJmFvi3etvxQq.png?f=fotoalbum_small) | |
Ik heb voor de drie compartimenten van de convector drie keer een 2mm plaatstalen plaat gebruikt en hier gaten in laten laseren voor de ventilatoren 134mm in diameter en de vier gaten van ongeveer 5mm voor M4 bouten en moertjes (iets speling indien het nodig was) voor montage per ventilator. De platen zijn ook gekant om stevigheid te houden omdat ze door de 134mm gaten toch wel wat vlees missen. Dan kom je uit op zoiets:
Frame |
/f/image/OrIzta17tK1PW51hIducPnmd.png?f=fotoalbum_small) |
/f/image/lJXdNVvmHRVg9ntgWapBf0tl.png?f=fotoalbum_small) | |
Dan de ventilatoren monteren en natuurlijk heb ik bij het eerste frame ontzettend opgelet op de plaatsing. Zodat de fans de juiste kant op blazen. Bij het tweede frame heb ik er niet meer over na gedacht en ze op de kop gemonteerd .. Ik hang ze onder het frame en monteer dus op de kop.
Ik heb alles met een M4 bout en moer gemonteerd, maar met 3x 5 stuks met 4 gaten is dat 80 stuks die je moet aandraaien. Hiervoor heb ik een sleutel en een accumachine gebruikt. In eerste instantie de slagschroevendraaier op de laagste stand, maar die heeft dan alsnog te veel moment en daarmee draaide ik de ventilatorgaten krom. Toen de accuboormachine gepakt en die op het laagste (of hoogste?) koppel gezet en dat was iets beter. Desalniettemin heb ik alle 80 nog weer los gedraaid met de hand en ze daarna
vingervast gedraaid met een schroevendraaier. Los trillen zal niet gebeuren, ik heb ook borgmoertjes gebruikt. De losse draadjes heb ik met tie-rips vast gemaakt aan de boutjes tussen de montagegaatjes van de ventilatoren. Dat is hieronder nog niet te zien (en de moeren ook nog niet..). Ik heb trouwens de
uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm gebruikt. Kantnotitie is dat ik twijfelde tussen getapte gaten en gewoon gaten voor M5 (dus M4 met marge i.v.m. meetfouten). Getapte gaten zullen makkelijker zijn qua montage, maar dan moest ik vanaf beneden naar boven schroeven en dan had ik 27mm+2mm nodig én op 2mm heb je nog niet heel veel draad. Daarnaast bedacht ik mij dat ik wellicht over wil stappen (indien nodig) op van die rubberen fan-montage die trillingen verminderen in een pc-kast. Ook hierbij leek mij een M5 gat makkelijker.
Gemonteerde fans |
/f/image/ECs7dRlH5umUMWMA1gwu5lq3.png?f=fotoalbum_small) | | |
Na het monteren natuurlijk in de compartimenten plaatsen en nog de laatste verlengkabeltjes koppelen. Klein stukje buisisolatie tussen de frames en de staande plaat die op de foto aan de rechterzijde te zien is omdat hier een kier zat waar lucht doorheen komt. Immers is het idee dat ik lucht uit de compartimenten naar boven blaas en met wat onderdruk koude lucht door de convector trek. De standaard thermiek die een convector normaliter heeft met hogere stooktemperaturen ietwat simuleren. De eerste resultaten is dat de heatbooster op automatisch met een fanspeed van 25% de deltaT van 3C naar 6C trekt. Eigenlijk wil ik dat de HB gaat lopen als de CV-pomp ook gaat lopen dat is wanneer de kWh meter meer meet dan 50W dat moet in HomeAssistent vast wel af te stellen zijn.
Resultaat |
/f/image/gnkO6YaZYG6S4JMN52d3In4m.png?f=fotoalbum_small) | | |
TODO:
- afstellen heatbooster: gezien er nu nog minder luchtstroming is zonder gebruik van de fans moeten de fans eigenlijk altijd aan bij een deltaT #tweaken

- verplaatsen heatbooster: mag iets lager in de convectorput komen zodat de witte behuizing niet prominent zichtbaar is als je langs de convectorput loopt
- verleggen aansluiting heatbooster en eerste frame: die gaat nu nog over de 'railing' heen die kan er ook onderdoor mits ik nog één of twee verlengsnoertjes gebruik
- plaatsen kabelgootje: tussen de adapter en de convectorput zodat het geen los snoertje is, staat net iets strakker
Ik ben wel blij met deze oplossing, in eerste instantie dacht ik aan 12 of 9mm multiplex. Dan ben je ook snel een eurootje of 35-40 kwijt. Dan was het te dik geweest om op de compartimenten te komen en had ik het moeten verzinken en had daar een oplossing voor moeten bedenken. En had ik nog veel gestoei gehad met het zagen van de 134mm gaten. Deze frames heb ik gratis kunnen laten maken. Maar ik begreep dat als een consument zoiets wil dit rond de 75€ moet kosten (te woord staan, aanhoren, uittekenen, controleren, ergens tussen andere orders door maken). Aan staal is dit nog geen €20. Natuurlijk even ervaren wat het geluid en zeker dan trillingen en vibraties gaan doen en hoe efficient dit nu is.