Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.240 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:25:
Schiet al aardig op. Iemand nog tips hoe je kabels fatsoenlijk kan wegwerken ?

[Afbeelding]
Of je boort in 1 hoekprofiel (het achterste) de gaatjes een cm meer naar het midden en maakt zo wat ruimte tussen de fans en de opstaande rand van het L-profiel waarin je mooi je kabels kan proppen.
De stijfheid tegen doorbuigen komt toch van die opstaande rand en dus maakt het niet zoveel uit of de fans daar strak tegenaan zitten of dat er nog wat ruimte overblijft voor de bekabeling

Wanneer er plek aan de muurkant is voor een kabelgoot heeft de hele constructie ook nog wel wat ruimte om in de breedte te groeien door je boorgaten iets meer naar binnen te maken, kan je die oude gaten mooi gebruiken om de kabels met een tie-wrapje in vast te trekken en scheelt je weer een ritje bouwmarkt voor kabelgoot, 2 nieuwe gaatjes boren per fan dus.

Ik had in eerste instantie ook de fans strak tegen de hoekprofielen, heb vervolgens 1 kant weer losgehaald, een latje als tijdelijke "spacer" gebruikt, opnieuw gaten geboord en daarna in de ontstane ruimte de kabelzooi weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-09 09:16
Ben volledig nieuw met zelfbouwradiatorventilatoren. Heb een en ander gelezen maar zit nog wel met twee vragen.

Ik heb een convectorput van 1,80m lang en wil graag zelf een ventilator bouwen met behulp van het HeatBooster-systeem.

Voor het beeld: Stopcontact zit 1 meter verwijderd van het uiteinde van de convectorput (dus niet de kant van de thermostaatknop).

Van daar wil ik de stroomdraad laten lopen naar de convectorput en de HeatBoostermodule plaatsen/hangen.
Dan wil de ventilatoren (10x Arctic P12 PWM PST) evenredig verdelen over ongeveer 1,50 meter lengte (dus ongeveer 3 cm tussenruimte per ventilator.

-Mijn vraag is wat voor kabels ik extra moet kopen
en
-Is de Arctic P14 ook een optie? Deze kan ik nu namelijk niet in een PWM PST-uitvoering vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door vanquishsdiv op 16-11-2024 14:46 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04
Seafarer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:04:
[...]

_O- Ik vind het wel heel erg knap dat het iemand het lukt om deze ventilatoren te "refurbishen".

Maar als ze voldoen dan is het goed.
Ik dacht hetzelfde. Ik heb ze zelf van ome Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:45:
Ben volledig nieuw met zelfbouwradiatorventilatoren. Heb een en ander gelezen maar zit nog wel met twee vragen.

Ik heb een convectorput van 1,80m lang en wil graag zelf een ventilator bouwen met behulp van het HeatBooster-systeem.

Voor het beeld: Stopcontact zit 1 meter verwijderd van het uiteinde van de convectorput (dus niet de kant van de thermostaatknop).

Van daar wil ik de stroomdraad laten lopen naar de convectorput en de HeatBoostermodule plaatsen/hangen.
Dan wil de ventilatoren (10x Arctic P12 PWM PST) evenredig verdelen over ongeveer 1,50 meter lengte (dus ongeveer 3 cm tussenruimte per ventilator.

en
-Is de Arctic P14 ook een optie? Deze kan ik nu namelijk niet in een PWM PST-uitvoering vinden.
De PST variant biedt de mogelijkheid voor doorlussen. Ik heb zelf ook PWM fans zonder dat doorlussen, en daarvoor heb ik PWM kabelsplitters gekocht om ze wel allemaal aan te kunnen sluiten. Bijvoorbeeld van 1 naar 4. Op 3 sluit je dan een fan aan, en op de vierde een nieuwe splitter. Ik weet niet hoe je dan uitkomt met de afstand tussen de fans, dus wellicht moet je er ook een PWN verlengkabeltje bij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:48
Arctic P14 PWM PST, zijn toch wel diverse aanbieders van.
Per stuk of per 5.
Azerty, Megekko, Amazone, Galaxus, enz
Moet zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
doncartel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:52:
[...]

De PST variant biedt de mogelijkheid voor doorlussen. Ik heb zelf ook PWM fans zonder dat doorlussen, en daarvoor heb ik PWM kabelsplitters gekocht om ze wel allemaal aan te kunnen sluiten. Bijvoorbeeld van 1 naar 4. Op 3 sluit je dan een fan aan, en op de vierde een nieuwe splitter. Ik weet niet hoe je dan uitkomt met de afstand tussen de fans, dus wellicht moet je er ook een PWN verlengkabeltje bij nemen.
Dank! Dan wil ik zeker de PST variant om ze mooier te kunnen doorlussen. Krijg je er doorluskabels bij? Hoelang zijn deze dan?

Maakt het nog veel uit of ik een 12 of 14cm fan neem?

[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 16-11-2024 15:07 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:10
PalingDrone schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:31:
[...]

Of je boort in 1 hoekprofiel (het achterste) de gaatjes een cm meer naar het midden en maakt zo wat ruimte tussen de fans en de opstaande rand van het L-profiel waarin je mooi je kabels kan proppen.
De stijfheid tegen doorbuigen komt toch van die opstaande rand en dus maakt het niet zoveel uit of de fans daar strak tegenaan zitten of dat er nog wat ruimte overblijft voor de bekabeling

Wanneer er plek aan de muurkant is voor een kabelgoot heeft de hele constructie ook nog wel wat ruimte om in de breedte te groeien door je boorgaten iets meer naar binnen te maken, kan je die oude gaten mooi gebruiken om de kabels met een tie-wrapje in vast te trekken en scheelt je weer een ritje bouwmarkt voor kabelgoot, 2 nieuwe gaatjes boren per fan dus.

Ik had in eerste instantie ook de fans strak tegen de hoekprofielen, heb vervolgens 1 kant weer losgehaald, een latje als tijdelijke "spacer" gebruikt, opnieuw gaten geboord en daarna in de ontstane ruimte de kabelzooi weggewerkt.
Ik ga er vanuit dat je deze dan ook niet met magneten hebt opgehangen?

Welke maat heb je gebruikt? 40x30mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:25
jelleeelco schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:42:
[...]

Heel mooi dit. De ventilatoren zitten in de bakjes neem ik aan. Waar zijn die van? En is dat beter voor het effect omdat je meer druk genereert?
Was voor de makkelijk. Zijn Dyka HWA afvoermofjes. 1.97 bij de Wildkamp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:11:
[...]

Ik ga er vanuit dat je deze dan ook niet met magneten hebt opgehangen?

Welke maat heb je gebruikt? 40x30mm?
Bij mij liggen ze in een Jaga convector (5 fans) en had ruimte genoeg om dat fanrack iets breder te maken.
De poster waar ik op reageerde had de fans naast een conventionele radiator liggen, geen idee hoe hij ze op wil hangen maar mocht de achterzijde afsteunen op iets wat aan de muur vast zit dan kan je aan de voorkant altijd nog magneten gebruiken. (of ze omhoog takelen met een dun draadje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:36
Is het normaal dat de fan speed zo schommelt ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpRACjhLnr8BTL6cYEHEtPFb-8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQEL86EL7xua4nmERQL467q8.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:57:
Is het normaal dat de fan speed zo schommelt ? [Afbeelding]
Heb je de configuratiewizard en handleiding gelezen? :P

Je ziet in de grafiek dat je inlet en outlet temperaturen zakken, dus er is geen stroming van warm water meer. Dan is het logisch dat de fan speed zakt.

Je hebt trouwens maar een miniscule delta, heb je je sensoren goed en juist aangesloten?

[ Voor 7% gewijzigd door True op 16-11-2024 17:01 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
True schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:00:
[...]

Heb je de configuratiewizard en handleiding gelezen? :P

Je ziet in de grafiek dat je inlet en outlet temperaturen zakken, dus er is geen stroming van warm water meer. Dan is het logisch dat de fan speed zakt.

Je hebt trouwens maar een miniscule delta, heb je je sensoren goed en juist aangesloten?
Ja heb ik. Alleen heb ik sinds een paar dagen een warmtepomp. Weet niet of dat nog wat configuratie vereist.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:45:
[...]

Ik zou de voedingsadapter gewoon in het stopcontact stoppen en de kabel naar de HB verlengen. Gewoon doorknippen en stukje 2 aderige stroomkabel ertussen solderen en afwerken met krimpkous (of isolatie tape). Let wel op de polariteit van de kabel!
Verder heb je verlengkabels nodig. Ik heb meestal 1 nodig van de HB naar de eerste fan en daarna beetje puzzelen. Kabels kosten niet veel gewoon paar extra bestellen
Nee volgens mij niet je hebt een PWM nodig voor de juiste 4 aderige aansturing en PST om ze door te kunnen lussen.
In post van @petkaij hierboven staan voorbeelden van leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Maarten60 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:09:
[...]

Ik zou de voedingsadapter gewoon in het stopcontact stoppen en de kabel naar de HB verlengen. Gewoon doorknippen en stukje 2 aderige stroomkabel ertussen solderen en afwerken met krimpkous (of isolatie tape). Let wel op de polariteit van de kabel!
Verder heb je verlengkabels nodig. Ik heb meestal 1 nodig van de HB naar de eerste fan en daarna beetje puzzelen. Kabels kosten niet veel gewoon paar extra bestellen

[...]

Nee volgens mij niet je hebt een PWM nodig voor de juiste 4 aderige aansturing en PST om ze door te kunnen lussen.
Dankje! Intussen P14 PWM PST's gevonden welke passen in de 16cm brede convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 21:12

CR1992

Thor

Maarten60 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:09:
[...]

[...]

had het eigenlijk al in een ander topic gevraagd maar nog geen reactie.
is er een PWM PST fan van max 7 cm ?
op de badkamer heb ik weinig plaats ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CR1992 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:44:
[...]

Je kan eventueel "normale" fans gebruiken en dan de add-on voor de HB gebruiken.
Werkt iig met andere (14 cm) fans (BeQuite) net zo goed als het niet te veel fans zijn.

@Erik1805 Als ik naar de groene lijn in je SCREENPRINT kijk lijkt het iig goed warm te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 16-11-2024 18:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

dunklefaser schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:21:
[...]

Je kan eventueel "normale" fans gebruiken en dan de add-on voor de HB gebruiken.
Werkt iig met andere (14 cm) fans (BeQuite) net zo goed als het niet te veel fans zijn.

@Erik1805 Als ik naar de groene lijn in je SCREENPRINT kijk lijkt het iig goed warm te worden.
Zijn deze van be quite ook stekkerbaar om meerdere makkelijk aan elkaar tekoppelen

[ Voor 4% gewijzigd door CR1992 op 17-11-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CR1992 schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:07:
[...]

Zijn deze van be quite ook stekkerbaar om meerdere makkelijk aan elkaar tekoppelen
5 oudere exemplaren kon ik aan elkaar koppelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:36
camel1987 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:15:
[...]

Je vergeet erbij te zeggen de luie tweaker met een goede verzekering 😂 alles bij de action met een stekker is niet te vertrouwen.
Ik vraag me af wat voor batterijen.
Li-ion gaat het vast gezellig vinden op een verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
Erik1805 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:25:
Schiet al aardig op. Iemand nog tips hoe je kabels fatsoenlijk kan wegwerken ?

[Afbeelding]
Ziet er erg netjes uit! Ik vraag me alleen af wat die fans zijn en of je een extra verlengkabel nodig hebt? Omdat ik van plan ben om Arctic P14 PWM PST te kopen en me afvraag of ik een verlengkabel nodig heb of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door bilalhp op 17-11-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
bilalhp schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:26:
[...]

Ziet er erg netjes uit! Ik vraag me alleen af wat die fans zijn en of je een extra verlengkabel nodig hebt? Omdat ik van plan ben om Arctic P14 PWM PST te kopen en me afvraag of ik een verlengkabel nodig heb of niet.
Dit zijn arctic P12 fans. Ik had geen verlengkabel nodig tussen de ventilatoren. Wel vanaf de laatste naar de heatbooster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Bazz0847 of iemand anders.

Ik wil eigenlijk een wat langere naloop om alle warmte uit de convector te krijgen enkel lijkt het erop dat ik het niet voor elkaar krijg met een aangepaste Delay van 10 > 60. Ambient temperature control is overigens uitgeschakeld.
Tevens heb ik de Te - heating aangepast van 4 > 3 omdat het een convectorput is en die sowieso baat heeft bij meer luchtstroom (hoewel een beetje ook al goed genoeg is en de fan echt niet met 60% hoeft te draaien).

Andere parameters:
Th is nog standaard 2.
Ts1 27,5 > 25.
Ts2 45 > 30.
Shmax 60 > 30.

Als ik dan naar de uitkomsten kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxWjK0zVvCRNYFUqj_nrgydubvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTyJsztlFWppildaPFGqAnaY.png?f=fotoalbum_large

Zie ik dat de fan inderdaad wel naloopt, maar met een hele lage snelheid omdat de Ts1 onder of nabij de ingevoerde waarde zit. Ik geloof dat ik in mijn geval Ts1 moet terugrekenen gebaseerd op bijv. 22C = 10% (dus beweging in de fans). De delay is dan ook een stuk minder relevant. Is dit de oplossing voor hoe ik het (nu) wil (testen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:45
Ik heb bij de Gamma supermagneetjes gekocht van Tonzon. Er zitten er 20 in een pakje voor 10€. Ik heb 12cm fans en heb er ongeveer 1 per 20cm nodig zodat ze blijven hangen.
DeKim schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:27:
Afgelopen week een van de radiatoren van goede fans voorzien. Dank voor de foto's en tips op dit forum. Dat heeft wel geholpen.
De heatbooster stuurde tot nu toe 3 speedcomforts aan. Nu zijn dat 10 Arctic 12 cm fans. Dit dekt ruim de helft van de 300 cm lange radiator af. De eerste logs laten zien dat de woonkamer bijna twee keer zo snel opwarmt 's ochtends. Dit biedt dus perspectief om de watertemperatuur te verlagen en zo het rendement van de cv ketel op te schroeven.
Het geheel hangt nu met tie wraps onder de radiator. Ik wilde de voorkant met magneetband vastmaken. Maar het spul dat ik had gekocht had te weinig kracht. Iemand hier nog tips waar je magneten kan krijgen die sterk genoeg zijn?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Een stom vraagje zou de heatbooster willen bestellen
Op 1 heatbooster kun je 15 fans aansluiten maar kun je daarmee ook 2 radiators aansluiten? Of is dat moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 10:22
CR1992 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:08:
Een stom vraagje zou de heatbooster willen bestellen
Op 1 heatbooster kun je 15 fans aansluiten maar kun je daarmee ook 2 radiators aansluiten? Of is dat moeilijk?
Dat ligt eraan wat je wilt bereiken en hoe handig je bent.

Ik heb zelf 2 radiators links en rechts van een schuifpui. Ik heb op de linker een HeatBooster (hier zit ook een stopcontact in de buurt).
Er liggen twee 20cm fans op. Toen heb ik een pwm kabel verlengt met een 4 aderige ledstrip stroomverlengkabel van 4m. Deze kabel heb ik onder de plint, voor de schuifpui, doorgetrokken en daarmee worden de twee 20cm fans op de rechter radiator aangestuurd.

[ Voor 25% gewijzigd door Pirelly op 17-11-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
Pirelly schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:16:
[...]

Ik heb zelf 2 radiators links en rechts van een schuifpui. Ik heb op de linker een HeatBooster (hier zit ook een stopcontact in de buurt).
Er liggen twee 20cm fans op. Toen heb ik een pwm kabel verlengt met een 4 aderige ledstrip stroomverlengkabel van 4m. Deze kabel heb ik onder de plint, voor de schuifpui, doorgetrokken en daarmee worden de twee 20cm fans op de rechter radiator aangestuurd.
Lachuh, ik heb zo ongeveer precies hetzelfde gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
CR1992 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:44:
[...]

Zie mijn eerdere post. Maar dat is dus niet PST. Je hebt dan aparte splitkabeltjes nodig. Bijv van 1 naar 4 en dan doorlussen.
doncartel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:41:
[...]

Ik heb ook de t22 en heb ze juist boven. Lees op meerdere plekken dat het niet zou uitmaken dus vind het wel prima. Maar de belangrijkste reden is dat ik de fans boven mooier kan wegwerken met 70mm fans. Onder de radiator is te veel in het zicht, ook met bedrading. Dat krijg ik niet goedgekeurd bij de vrouw.
Ik heb deze 70mm fans. Je vindt ze ook bij Ali.
https://www.useditparts.c...a-4pin-0742500723422.html
Ze zijn best krachtig!

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ooh oke merci voor de info allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Pirelly schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:16:
[...]

Er liggen twee 20cm fans op. Toen heb ik een pwm kabel verlengt met een 4 aderige ledstrip verlengkabel van 4m. Deze kabel heb ik onder de plint, voor de schuifpui, doorgetrokken en daarmee worden de twee 20cm fans op de rechter radiator aangestuurd.
@CR1992
Hier in huis iets dergelijks met 2 x 5 fans aan beide zijden van een schuifpui, je hebt alleen slechts 3 aderig snoer nodig tussen de beide radiatoren dus je kan ook een 4 aderig fan verlengkabeltje doorknippen en de benodigde 3 aders (+12V DC, GND en het PWM Control signaal) verlengen met een 3 aderige stroomkabel.
De HeatBooster krijgt het rpm Sense signaal van de eerste serie fans die wel 4 aderig aangesloten zijn, die tweede radiator met fans hoeft alleen maar precies hetzelfde te doen als de eerste radiator waar de HeatBooster op zit en daar heb je dus maar 3 aders voor nodig.
Omdat 3 aderige (dus met aardedraad) stroomkabel een stuk makkelijker/goedkoper en vrijwel overal te verkrijgen is in de lengte die je hebben wil loont het al snel de moeite om een beetje te gaan solderen.

Er is uiteraard helemaal niks mis met een 4 aderige ledstrip verlengkabel maar met snoer van de rol heb je meer speelruimte om de gewenste afstand tussen beide radiatoren te overbruggen, geloof dat er hier zelfs een paar meter meer tussen zit om alles mooi weg te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doncartel
vanquishsdiv schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:06:
[...]

Dank! Dan wil ik zeker de PST variant om ze mooier te kunnen doorlussen. Krijg je er doorluskabels bij? Hoelang zijn deze dan?

Maakt het nog veel uit of ik een 12 of 14cm fan neem?
Zie foto. Doordat het aan aansluit- en verloop-stukje ongeveer 10cm van elkaar zitten, en de fans 14cm breed zijn, is het een beetje spelen met hoeveel je er kunt doorlussen als je ze naast elkaar legt. 5 lukt in ieder geval wel, maar in mijn herinnering heb je er daarna wel een verlengkabeltje voor nodig :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZggVxhTKDPb-ZfkIYkadgJIVjQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHehY88POVMwrSNe7s7KtEGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu51gSgrWekFU2YNCBq275zYo04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu3QIKMlBPLWzLyBObjEs32A.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe groter hoe meer luchtstroom zou ik denken. Ik zou gewoon kijken hoeveel je er mooi weg krijgt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

doncartel schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:18:
[...]

Zie foto. Doordat het aan aansluit- en verloop-stukje ongeveer 10cm van elkaar zitten, en de fans 14cm breed zijn, is het een beetje spelen met hoeveel je er kunt doorlussen als je ze naast elkaar legt. 5 lukt in ieder geval wel, maar in mijn herinnering heb je er daarna wel een verlengkabeltje voor nodig :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe groter hoe meer luchtstroom zou ik denken. Ik zou gewoon kijken hoeveel je er mooi weg krijgt gewerkt.
Op de foto staat een kabel.

1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins)
Die moet je apart bestellen?
Dus als je 15 fans hebt op 1 radiator moet je 3 kabels bij bestellen?
Of is dit niet nodig bij P14 PWM PST?
Die kun je op elkaar aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
CR1992 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:28:
[...]

Op de foto staat een kabel.

1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins)
Die moet je apart bestellen?
Dus als je 15 fans hebt op 1 radiator moet je 3 kabels bij bestellen?
Of is dit niet nodig bij P14 PWM PST?
Die kun je op elkaar aansluiten?
Die 2 connectors aan die kabel op de foto zijn een mannetje en een vrouwtje, dat is dat hele PST.
Omdat ze zo vlak bij elkaar zitten kan je 15 fans wel in bijvoorbeeld een stervorm leggen met alle connectoren mooi in het midden maar wil je ze naast elkaar leggen dan kom je na een fan of 5 ruimte te kort, de snoeren naar de fan zijn dan wel 40cm maar het stukje verlenging (per fan) is maar iets in de orde van 8cm.
Dan zit je op 3 clusters van 5 fans met daartussen idd verlengkabeltjes en ook nog het stukje kabel naar de HB,

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 17-11-2024 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:26
Ik heb 10 P12 fans aan elkaar gezet zonder extra verlengkabeltje. Steeds een paar centimeter tussen de fans. De eerste twee fans een kwartslag gedraaid. Omdat de snoertjes vrij lang zijn heb je wat marge. Alleen een extra kabeltje gebruikt vanaf de heatbooster naar de eerste fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
DeKim schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:49:
Ik heb 10 P12 fans aan elkaar gezet zonder extra verlengkabeltje. Steeds een paar centimeter tussen de fans. De eerste twee fans een kwartslag gedraaid. Omdat de snoertjes vrij lang zijn heb je wat marge. Alleen een extra kabeltje gebruikt vanaf de heatbooster naar de eerste fan.
Zo heb ik het ook gedaan met 5 P14 PST's en wat tussenruimte, een beetje creatief draaien en niet exact aan het begin of einde uit willen komen does the trick.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 17-11-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:15
Dat ligt eraan hoe ver die radiatoren uit elkaar staan. Staan ze dicht bij elkaar dan kan je gewoon middels een verlengkabeltje van de ene naar de andere radiator doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Iemand hier al besteld?
https://www.eurodigital.l...-pin-80mm-black-8648.html
5,5 euro gratis verzending

is dit een aanrader?
of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CR1992 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:31:
Iemand hier al besteld?
https://www.eurodigital.l...-pin-80mm-black-8648.html
5,5 euro gratis verzending

is dit een aanrader?
of raden jullie iets anders aan?
Maximum order quantity for this product: 10
€55,10 en alleen creditcard

Goedkoopste via de PW is €73,85 voor 10 voor twee sets van 5. Kan het gokje waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Ben me wat aan het inlezen, en vroeg me af of iemand al eens iets geprobeerd heeft met centrifugale ventilatoren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwkEXZFlM9AZQCgZ1iKFcOPnMGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7HzgSrTKMwHgQjGD0mCVjzJ.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn te krijgen in 12V en 24V, en tot flinke lengtes bv 400mm of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
True schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:38:
[...]

Maximum order quantity for this product: 10
€55,10 en alleen creditcard

Goedkoopste via de PW is €73,85 voor 10 voor twee sets van 5. Kan het gokje waard zijn.
Of bij Arctic Duitsland, 27 euro voor een set van 5 fans ( 6 euro verzend kosten)
Zijn nu echter even niet voorradig.
https://www.arctic.de/en/P8-PWM-PST/ACFAN00154A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

doncartel schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mij is het gelukt, zonder verlengkabel, 18 ventilatoren aan elkaar te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31
Der Rudi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:52:
Ben me wat aan het inlezen, en vroeg me af of iemand al eens iets geprobeerd heeft met centrifugale ventilatoren? [Afbeelding]
Mijn ervaring is mwa, ouders hebben hem in hun convectorput. Hoeveelheid luchtverplaatsing is beperkt en niet goed gericht. Na verloop van tijd liep hij af en toe uit de kogellagers, op te lossen door balanceren of plakbandje (geeft wel weer meer weerstand). Het geluid is relatief veel door instabiliteit, zelfs op de laagste stand. Ik zou ze graag vervangen door pc ventilatoren, zoals de Arctics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

Der Rudi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:52:
Ben me wat aan het inlezen, en vroeg me af of iemand al eens iets geprobeerd heeft met centrifugale ventilatoren? [Afbeelding]
Dit zijn eigenlijk dwarsstroom ventilatoren. Hoge opbrenst en kan teveel zijn voor een gewone convector. De afstand tussen de convector plaatjes is nogal (relatief) groot.En niet alle lucht wordt goed opgewarmd.

Ik had toen geen dure gekocht, ik wilde het eens proberen maar je hoort en voelt ze best wel.

Als je een te kleine T11 hebt dan krijg je er echt flink vermogen uit. Maar anders zou ik gewone PC fannetjes nemen. Waarschijnlijk ook voor de prijs.
Had je de prijzen als eens opgezocht van hele lange (of brede)?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
Joove schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:36:
[...]

Mijn ervaring is mwa, ouders hebben hem in hun convectorput. Hoeveelheid luchtverplaatsing is beperkt en niet goed gericht. Na verloop van tijd liep hij af en toe uit de kogellagers, op te lossen door balanceren of plakbandje (geeft wel weer meer weerstand). Het geluid is relatief veel door instabiliteit, zelfs op de laagste stand. Ik zou ze graag vervangen door pc ventilatoren, zoals de Arctics.
Ah, dat geeft wat input. Geluid is ook voor mij wel belangrijk, beperk me dan ook tot de Arctic fans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
Seafarer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:42:
[...]

Dit zijn eigenlijk dwarsstroom ventilatoren. Hoge opbrenst en kan teveel zijn voor een gewone convector. De afstand tussen de convector plaatjes is nogal (relatief) groot.En niet alle lucht wordt goed opgewarmd.

Ik had toen geen dure gekocht, ik wilde het eens proberen maar je hoort en voelt ze best wel.

Als je een te kleine T11 hebt dan krijg je er echt flink vermogen uit. Maar anders zou ik gewone PC fannetjes nemen. Waarschijnlijk ook voor de prijs.
Ja, geluid is idd wel een belangrijk punt. Vwb prijs: alleen even snel bij Ali gekeken, een 400mm zat rond de 35 a 40 euro. Dat viel me wel mee. Maar als gezegd, Artic fans blijven baas boven baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:07
Ik heb op een jaga 2 oude dbe units die het niet doen. Blauwe lampje brandt wel, maar heb de fans nog nooit zien draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ck9N_mZYmipouW7AcGzWeBnCvs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q5j4k2GAszutqYN7Dp3kPmZ.jpg?f=user_large

Kan ik deze op de sdr heatbooster aansluiten? Totaal dus 6 fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
Deze DBE's had ik ook in mijn Jaga. Deze werkte redelijk goed. Maar door het verlagen van de aanvoer temperatuur (warmtepomp) werkte ze minder goed. Dus heb ik ze op een heatbooster met de fan addon aangesloten. Dat werk redelijk. Maar wel erg veel lawaai. Een paar weken geleden vervangen door PWM fan's en het is nu een stuk stiller en de regeling werkt veel mooier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:53
True schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:07:
Ik had dus hier: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" gepost over mijn idee van een heatbooster voor de convector in de convectorput.
Dit heb ik tot uitvoering gebracht :).
Beginpunt:
[Afbeelding]

Eerst wilde ik een nulmeting hebben dus heb de heatbooster en sensoren aangesloten voor een nacht en een halve dag. Een delta van ongeveer 3 graden.
Heatbooster only
[Afbeelding]

Ik heb voor de drie compartimenten van de convector drie keer een 2mm plaatstalen plaat gebruikt en hier gaten in laten laseren voor de ventilatoren 134mm in diameter en de vier gaten van ongeveer 5mm voor M4 bouten en moertjes (iets speling indien het nodig was) voor montage per ventilator. De platen zijn ook gekant om stevigheid te houden omdat ze door de 134mm gaten toch wel wat vlees missen. Dan kom je uit op zoiets:
Frame
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan de ventilatoren monteren en natuurlijk heb ik bij het eerste frame ontzettend opgelet op de plaatsing. Zodat de fans de juiste kant op blazen. Bij het tweede frame heb ik er niet meer over na gedacht en ze op de kop gemonteerd .. Ik hang ze onder het frame en monteer dus op de kop.
Ik heb alles met een M4 bout en moer gemonteerd, maar met 3x 5 stuks met 4 gaten is dat 80 stuks die je moet aandraaien. Hiervoor heb ik een sleutel en een accumachine gebruikt. In eerste instantie de slagschroevendraaier op de laagste stand, maar die heeft dan alsnog te veel moment en daarmee draaide ik de ventilatorgaten krom. Toen de accuboormachine gepakt en die op het laagste (of hoogste?) koppel gezet en dat was iets beter. Desalniettemin heb ik alle 80 nog weer los gedraaid met de hand en ze daarna vingervast gedraaid met een schroevendraaier. Los trillen zal niet gebeuren, ik heb ook borgmoertjes gebruikt. De losse draadjes heb ik met tie-rips vast gemaakt aan de boutjes tussen de montagegaatjes van de ventilatoren. Dat is hieronder nog niet te zien (en de moeren ook nog niet..). Ik heb trouwens de uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm gebruikt. Kantnotitie is dat ik twijfelde tussen getapte gaten en gewoon gaten voor M5 (dus M4 met marge i.v.m. meetfouten). Getapte gaten zullen makkelijker zijn qua montage, maar dan moest ik vanaf beneden naar boven schroeven en dan had ik 27mm+2mm nodig én op 2mm heb je nog niet heel veel draad. Daarnaast bedacht ik mij dat ik wellicht over wil stappen (indien nodig) op van die rubberen fan-montage die trillingen verminderen in een pc-kast. Ook hierbij leek mij een M5 gat makkelijker.
Gemonteerde fans
[Afbeelding]

Na het monteren natuurlijk in de compartimenten plaatsen en nog de laatste verlengkabeltjes koppelen. Klein stukje buisisolatie tussen de frames en de staande plaat die op de foto aan de rechterzijde te zien is omdat hier een kier zat waar lucht doorheen komt. Immers is het idee dat ik lucht uit de compartimenten naar boven blaas en met wat onderdruk koude lucht door de convector trek. De standaard thermiek die een convector normaliter heeft met hogere stooktemperaturen ietwat simuleren. De eerste resultaten is dat de heatbooster op automatisch met een fanspeed van 25% de deltaT van 3C naar 6C trekt. Eigenlijk wil ik dat de HB gaat lopen als de CV-pomp ook gaat lopen dat is wanneer de kWh meter meer meet dan 50W dat moet in HomeAssistent vast wel af te stellen zijn.
Resultaat
[Afbeelding]

TODO:
  • afstellen heatbooster: gezien er nu nog minder luchtstroming is zonder gebruik van de fans moeten de fans eigenlijk altijd aan bij een deltaT #tweaken })
  • verplaatsen heatbooster: mag iets lager in de convectorput komen zodat de witte behuizing niet prominent zichtbaar is als je langs de convectorput loopt
  • verleggen aansluiting heatbooster en eerste frame: die gaat nu nog over de 'railing' heen die kan er ook onderdoor mits ik nog één of twee verlengsnoertjes gebruik
  • plaatsen kabelgootje: tussen de adapter en de convectorput zodat het geen los snoertje is, staat net iets strakker
Ik ben wel blij met deze oplossing, in eerste instantie dacht ik aan 12 of 9mm multiplex. Dan ben je ook snel een eurootje of 35-40 kwijt. Dan was het te dik geweest om op de compartimenten te komen en had ik het moeten verzinken en had daar een oplossing voor moeten bedenken. En had ik nog veel gestoei gehad met het zagen van de 134mm gaten. Deze frames heb ik gratis kunnen laten maken. Maar ik begreep dat als een consument zoiets wil dit rond de 75€ moet kosten (te woord staan, aanhoren, uittekenen, controleren, ergens tussen andere orders door maken). Aan staal is dit nog geen €20. Natuurlijk even ervaren wat het geluid en zeker dan trillingen en vibraties gaan doen en hoe efficient dit nu is.
Mag ik jouw even enorm bedanken voor je idee om het wattage van de pomp te monitoren en op basis daarvan ventilatoren te laten draaien? Brilliant! Ik ga daar met mijn WP en losse Wilo pomp (icm slimme stekker van HomeWizard of een shelly) eens mee experimenteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Wieltje schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:10:

[Afbeelding]

4 van deze blokken maakt 20 fans onder de radiator van 270 cm.
[Afbeelding]
Momenteel bezig mij fans te installeren. Is de uitblaasrichting de kant die we op bovenstaande foto zien? Anders gezegd, als ik de fans OP mijn convector leg. Leg ik ze dan zo erop als op bovenstaande foto? Dus de minder mooie kant als uitblaasrichting en daarmee de mooie zijde met Arctic-logo in contact met bovenzijde convector?

[ Voor 4% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:19:
[...]

Momenteel bezig mij fans te installeren. Is de uitblaasrichting de kant die we op bovenstaande foto zien? Anders gezegd, als ik de fans OP mijn convector leg. Leg ik ze dan zo erop als op bovenstaande foto? Dus de minder mooie kant als uitblaasrichting en daarmee de mooie zijde met Arctic-logo in contact met bovenzijde convector?
Klopt. Logo zie je niet. Er staan ook pijlen op de zijkant voor blaas richting en draairichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 11:47
bruine01 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:05:
Deze DBE's had ik ook in mijn Jaga. Deze werkte redelijk goed. Maar door het verlagen van de aanvoer temperatuur (warmtepomp) werkte ze minder goed. Dus heb ik ze op een heatbooster met de fan addon aangesloten. Dat werk redelijk. Maar wel erg veel lawaai. Een paar weken geleden vervangen door PWM fan's en het is nu een stuk stiller en de regeling werkt veel mooier.
Mijn schoonouders hebben deze ook en met hulp van Jaga ook de minimumtemperatuur naar 27 graden weten in te stellen (was erg lastig weet ik nog). Standaard startten ze dacht ik pas bij 35. Wel ironisch aangezien Jaga enorme promotie maakt voor LTV en dat matig samen blijkt te werken met een warmtepomp. 8)7
Ik heb trouwens ook Jaga maar voor een fractie van de prijs uiteraard de heatboosters en Arctic.
Overigens wel apart. In 2022 bestelde ik die 5-pack maar die was toen 'door covid' slecht leverbaar. Nu bijna 3 jaar laten lees ik dat nog continu hier in het topic. Iemand een idee? Bij voldoende vraag zou de productie opgeschaald kunnen worden toch?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Seafarer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:42:
[...]

Centrifugale ventilator, dwarsstroomventilator.... ik noem het 'dwars' een impeller. :)

Trouwens.. die arctic-ventilatoren, is de uitblaasrichting de minder mooie kant? Voordat ik ze verkeerd op de convector leg. En moet ik ze iets verhogen? Zonder druk raakt de 'vin' van de propeller net niet (dus niet) de convector. Maar met wat neerwaartste druk van mijn vinger wel.

[ Voor 17% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:27:
[...]

Centrifugale ventilator, dwarsstroomventilator.... ik noem het 'dwars' een impeller. :)

Trouwens.. die arctic-ventilatoren, is de uitblaasrichting de minder mooie kant? Voordat ik ze verkeerd op de convector leg. En moet ik ze iets verhogen? Zonder druk raakt de 'vin' van de propeller net niet (dus niet) de convector. Maar met wat neerwaartste druk van mijn vinger wel.
Staat een pijltje op de zijkant wat de blaas richting is.

Als ze te krap liggen verhogen ja.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Heeft iemand recent nog een HeatBooster besteld toevallig?
Ik heb er maandag 1 besteld inclusief een 3A 12v adapter en betaald via iDeal.

Volgens de website op voorraad, maar ik heb hierna niets meer van ze gehoord over levering of verzending.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31
Flappie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:22:

Volgens de website op voorraad, maar ik heb hierna niets meer van ze gehoord over levering of verzending.
Heb geduld @Bazz0847 doet dit naast zijn werk en het komt binnenkort vast en zeker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 29-09 12:17
Flappie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:22:

Ja vorige week. Kan inderdaad wat langer duren en snap nu door de opmerking hier boven ook waar door.

Afgelopen week geinstalleerd met 5x Arctic P14 onder een T33 30x300cm. Het hangt, maar ben over mijn installatie nog niet tevreden.

Net een 1e defrost gehad van mijn WP, maar geniaal dat de fans dan uitgaan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Inmiddels bericht dat hij verzonden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

loyske schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:12:
[...]

Ja vorige week. Kan inderdaad wat langer duren en snap nu door de opmerking hier boven ook waar door.

Afgelopen week geinstalleerd met 5x Arctic P14 onder een T33 30x300cm. Het hangt, maar ben over mijn installatie nog niet tevreden.

Net een 1e defrost gehad van mijn WP, maar geniaal dat de fans dan uitgaan _/-\o_
heb je een foto van de installatie?
Ik heb ook t33 radiators maar ben echt aan het twijfelen tussen fans van 8 en 14 cm.
8 kun je er echt zo simpel tussen leggen en de 14 moet je echt al een heel constructie maken waarvan je ook meer gaat van zien.
ik vind het een moeilijke beslissing.
van 14 heb je het meeste rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
CR1992 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11:
[...]

Ik heb ook t33 radiators maar ben echt aan het twijfelen tussen fans van 8 en 14 cm.
8 kun je er echt zo simpel tussen leggen en de 14 moet je echt al een heel constructie maken waarvan je ook meer gaat van zien.
En 12 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 29-09 12:17
CR1992 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11:
[...]

Die durf ik niet eens te plaatsen haha. Nee het komt neer op wat je hier in dit topic ziet met constructies onder de radiator. Fans in 2x hoekprofiel en dan met ty-wraps vastgezet aan de radiator. Enig wat je dan ziet is het hoekprofiel onder de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTvjtodHir3fQCWcYTrbW6lqIWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C28tgIG4la52jnqq25tpcljx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHKA4LmMoBrsH4jwfqNTGIsw8uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQY4Vw9c5uuw4HUQvMUWiAL4.jpg?f=fotoalbum_large

8 zou ik heel gemakkelijk langs boven kunnen vol leggen.en dan de rooster erop dan zie je het niet.
de 14 zou ik iets met L profielen moeten maken langs de onderkant.
vindt het een moeilijke keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:30
Ik vond het lastig om ze onderop vast te zetten. Ik zet de fans aan elkaar door middel van een hoekprofiel: gaatjes geboord en de fans met bijbehorendde schroefjes vast gezet. Aan de binnenkant van het prfoiel nog dubbelzijdig plakband geplakt en "maantjes" eruit gezaagd met met een multitool. Is een stevig geheel.

Monteren aan de onderkant inmiddels goed gelukt met onderbroekenelastiek (Alie):
Plaatradiator: gaatje in hoekprofiel, knoopje en vast. Andere eind van het elastiek aan de binnenkant omhoog en met een paperclip aan de bovenkant van de plaatradiator vastzetten.
Jaga: door de convector links omhoog en rechts weer naar beneden en daar ook aan het hoekprofiel vastzetten.
Heeft beide als voordeel dat je het snel los kunt halen en weer vast kunt zetten en het zit erg stevig.
Het elastiek trek ik omhoog met een stuk installatiedraad.

Een stuk tochtprofiel op de hoekprofielen geplakt om te voorkomen dat ze strak tegen de convector zitten (als een soort fanspacer). Op vier hoeken stukjes piepschuim geplakt om te voorkomen dat het tochtprofiel plat drukt.

Heb Arctics (9 euro) en Noctua's (24 euro) maar heb niet in de indruk dat de Noctua's (ongemonteerd, in vrije lucht) minder geluid maken dan de Arctic's. Onderop gemonteerd hoor je ze beide flink "ruisen" maar dat komt waarschijnlijk door de lucht die door de convector wordt geduwd aangezien ze in vrije lucht weinig geluid maken.

Heb een stuk zwarte tape over de zijkant van de fanconstructie geplakt. Je ziet het wel zitten maar als je niet beter weet denk je dat het zo hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door Aziona op 20-11-2024 15:30 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
CR1992 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11: [...]ik vind het een moeilijke beslissing. Van 14 heb je het meeste rendement
140mm zonder twijfel: efficienter, goedkoper, minder geluid omdat ze minder snel hoeven te draaien en veel groter zijn om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Met een hoekprofiel heb je ze zo aan elkaar en is het een stevig geheel.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aziona schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:59:
[...]

140mm zonder twijfel: efficienter, goedkoper, minder geluid omdat ze minder snel hoeven te draaien en veel groter zijn om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Met een hoekprofiel heb je ze zo aan elkaar en is het een stevig geheel.
oke , ik ga de 14 PWM PST bestellen voor in de woonkamer.
https://www.megekko.nl/pr...-Value-Pack-5-stuks-140mm

Maar in de badkamer heb ik de 8 nodig .( eigenlijk 7 )
Maar op megekko staat een een p8 met CO vanachter
ARCTIC P8 PWM PST CO
mag die ook gebruikt worden?
wat is die CO ?
https://www.megekko.nl/pr...fans/ARCTIC-P8-PWM-PST-CO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CR1992 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:25:
[...]

oke , ik ga de 14 PWM PST bestellen voor in de woonkamer.
https://www.megekko.nl/pr...-Value-Pack-5-stuks-140mm

Maar in de badkamer heb ik de 8 nodig .( eigenlijk 7 )
Maar op megekko staat een een p8 met CO vanachter
ARCTIC P8 PWM PST CO
mag die ook gebruikt worden?
wat is die CO ?
https://www.megekko.nl/pr...fans/ARCTIC-P8-PWM-PST-CO
Dat staat gewoon genoemd op de website van Arctic: https://www.arctic.de/en/P8-PWM-PST-CO/ACFAN00151A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Voor Arctic CO fans, zie hier de uitleg op de website Arctic voor bijvoorbeeld de 120 mm fans

https://www.arctic.de/en/P12-PWM-PST-CO/ACFAN00121A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Dus eigenlijk minder geluid en nog meer luchtstroom.

dus eigenlijk is dit het nieuwe en betere model.
maar qua aansluiting is dit perfect compatible

moest het verschil in prijs weinig zijn dan zijn de Co nog interessanter eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
petkaij schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:49:
Voor Arctic CO fans, zie hier de uitleg op de website Arctic voor bijvoorbeeld de 120 mm fans
https://www.arctic.de/en/P12-PWM-PST-CO/ACFAN00121A
Interessant: Arctic stelt in die beschrijving expliciet dat ball bearing fans meer geluid maken dan sleeve bearing fans. Ik neem aan dat op de lange termijn ze wel "minder" geluid maken omdat ze veel langer meegaan? Dus dat een sleeve bearing fan sneller slijdt en daardoor meer geluid gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aziona schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:11:
[...]

Interessant: Arctic stelt in die beschrijving expliciet dat ball bearing fans meer geluid maken dan sleeve bearing fans. Ik neem aan dat op de lange termijn ze wel "minder" geluid maken omdat ze veel langer meegaan? Dus dat een sleeve bearing fan sneller slijdt en daardoor meer geluid gaat maken.
Ja zag het ook juist.

Had eerst dit gelezen.

Maximale stilte, minimale trillingen
Zelfs bij lage snelheden is het bedrijfsgeluid van de nieuwe ARCTIC-motor nauwelijks hoorbaar. Door sinusmagnetisering creëert de nieuwe motor slechts ongeveer 5% van de trillingen van de commutatie van een gewone DC-motor zonder filter. Bijgevolg zijn er geen rubberen afstandhouders nodig vanwege het constante en soepele koppel van de nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Welke raden jullie aan? De gewone of de CO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Gisteren deed één van mijn Heatboosters iets geks met de defrost-detectie: Tijdens de defrosts ging de fan-speed ineens naar 100%.
Nou heb ik die Heatbooster zo ingesteld dat hij normaal met ca 30-40% draait. Shmax = 80%, maar daar komt hij nooit omdat Ts2 = 40 graden en mijn warmtepomp max 37 levert, gisteren zat Ta op 30-32.

Wat ik wél ingesteld heb is dat hij met koelen op 100% mag draaien....
Het lijkt er dus op dat hij tijdens de defrost-cyclus (die hij goed detecteerde want de fans stonden op 0%) ineens bedacht dat ik aan het koelen was.

Vandaag met dat vochtige weer ook de hele dag defrosts, maar nu werkte de defrost-detectie keurig. Geen pieken naar 100% gezien.

In de instellingen kun je de Gevoeligheid van de defrost-detectie instellen. Staat bij mij op de standaardwaarde 5. Ik maak uit de begeleidende tekst niet op of ik nu een hogere of een lagere waarde in zou moeten vullen?
Lastige is dat het - tot nu toe - alleen gisteren gebeurde. Het is dus niet zo makkelijk testen welke kant ik op moet (en het is op de kamer van één van de kinderen, die wil ik ook niet teveel lastig vallen met mijn "ge-hobby")

Iemand dit ook al ooit gezien en een tip welke kant op ik de gevoeligheid moet aanpassen?

Firmware-versie loopt een beetje achter (2.4.6), maar ik zie in de release notes niks over defrost-detectie, dus dat zal niet uitmaken vermoed ik.

Plaatje (klik voor groot): Zwart = fan-speed, Rood = Aanvoer-temp, Blauw = Retour-temp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxf83fvAWgI3GcsYqbu_W4xX59g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PFqWv5S0NuPXVIXJsfyeYrkQ.png?f=fotoalbum_medium

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Klein testje gedaan met de boost stand.
Betreft jaga t20 met 10 stuks artic 140

Heb ze normaal op 25% draaien tijdens verwarmen, uitlaat temp water was 34C , toen boost aangezet. Ging naar 100% fan, uitlaattemp daalde naar 32%

Heb in t najaar ook weleens gehad dat de boost onverwacht halverwege ging draaien...

Peter

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:21
Aziona schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:11:
Ik heb 12 CO fans draaien en ben er zeer tevreden over en ze zijn echt stil. Ik denk dat luchtverplaatsing (veel) meer geluid produceert dan ball bearings vs. sleeve brearing. De CO fans zijn ook echt ontworpen voor continu gebruik in servers. Dus zeker voor het doel waar wij ze voor gebruiken zou ik altijd de CO versie pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
Omdat de warmtepomp nu flink aan de bak moet, vallen resonanties in de convectorput me meer op. Ik wilde daarom gaan experimenteren met de feature van vaste draaisnelheden binnen een breder bereik van PWM-snelheid, bijv. 15% draaisnelheid bij 0%-20% PWM-modulatie, 30% bij 20%-40% PWM-modulatie. Maar in zijn huidige vorm vind ik deze voor mijn situatie te beperkt om functioneel te zijn. Mijn ventilatoren draaien op maximaal 40%. Hierdoor heb ik maar 2 stappen om in te stellen: 0-20% en 20%-40%.

@Bazz0847 zou je deze functie kunnen uitbreiden? Door de gebruiker ook de doelsnelheidsbereiken zelf te laten kiezen? En helemaal mooi zou zijn dat de gebruiker ook zelf het aantal doelsnelheidsbereiken kan kiezen en iets uitbreiden tot bijvoorbeeld maximaal 10 bereiken.

Mijn ideaalplaatje zou zijn dat ik 8 doelsnelheidsbereiken zou hebben om tussen 0% en 40% per 5% de meest resonantievrije snelheid te kunnen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Frisian1206 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:07:
Omdat de warmtepomp nu flink aan de bak moet, vallen resonanties in de convectorput me meer op. Ik wilde daarom gaan experimenteren met de feature van vaste draaisnelheden binnen een breder bereik van PWM-snelheid, bijv. 15% draaisnelheid bij 0%-20% PWM-modulatie, 30% bij 20%-40% PWM-modulatie. Maar in zijn huidige vorm vind ik deze voor mijn situatie te beperkt om functioneel te zijn. Mijn ventilatoren draaien op maximaal 40%. Hierdoor heb ik maar 2 stappen om in te stellen: 0-20% en 20%-40%.

@Bazz0847 zou je deze functie kunnen uitbreiden? Door de gebruiker ook de doelsnelheidsbereiken zelf te laten kiezen? En helemaal mooi zou zijn dat de gebruiker ook zelf het aantal doelsnelheidsbereiken kan kiezen en iets uitbreiden tot bijvoorbeeld maximaal 10 bereiken.

Mijn ideaalplaatje zou zijn dat ik 8 doelsnelheidsbereiken zou hebben om tussen 0% en 40% per 5% de meest resonantievrije snelheid te kunnen kiezen.
De 5 mogelijkheden zijn wel bruikbaar. De stappen/ percentages die je daar invult zijn stappen binnen die 40 %
Dus stap 1. = bijv 9 , stap 2= 18 , stap 3 = 29 etc
Dit betekent in werkelijkheid: stap 1=9% van die 40% etc.
Je kunt die 40% ook weer zetten naar 100% en dan vervolgens kijken welke percentages daarvan geschikt zijn in de 5 mogelijkheden voor vaste waardes.

Let op : je kunt in stap 2 best 18 invullen , zolang de volgende stap maar steeds groter is dan de vorige.
Zo heb ik uit een eerder bericht ( lang geleden) van @bazz begrepen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
fvanderstege schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:09:
[...]

De 5 mogelijkheden zijn wel bruikbaar. De stappen/ percentages die je daar invult zijn stappen binnen die 40 %
Dus stap 1. = bijv 9 , stap 2= 18 , stap 3 = 29 etc
Dit betekent in werkelijkheid: stap 1=9% van die 40% etc.
Je kunt die 40% ook weer zetten naar 100% en dan vervolgens kijken welke percentages daarvan geschikt zijn in de 5 mogelijkheden voor vaste waardes.

Let op : je kunt in stap 2 best 18 invullen , zolang de volgende stap maar steeds groter is dan de vorige.
Zo heb ik uit een eerder bericht ( lang geleden) van @bazz begrepen.
Ik snap wat je bedoelt en dat zou inderdaad een oplossing zijn. Je geeft aan dat de percentages die je hier invult percentages zijn van het maximumdraaipercentage shmax dat je onder de geavanceerde parameters hebt opgegeven.

Mijn instellingen: shmax bleek toch ingesteld te staan 50% in plaats van 40% die ik in het vorige bericht zei.
Mijn gewenste situatie: draai alleen op 20%, 25%, 30%, 39% en 47%

Als ik jou goed begrijp zou ik dan in de vaste-snelheden-tabel achtereenvolgens in moeten vullen:
40% (want 0,4*50 is 20)
50% (want 0,5*50 is 25)
60% (want 0,6*50 is 30)
78% (want 0,78*50 is 39)
94% (want 0,94*50 is 50)

Dit heb ik net geprobeerd en dat heeft niet het gewenste gedrag. Met de huidige aanvoertemperatuur is het modulatieniveau 34% PWM. Dit valt binnen stap 2 (20-40%). Volgens jou uitleg zou hij dan moeten draaien met 25% ventilatorsnelheid, maar het is te horen duidelijk sneller dan dat, eerder 50%. En dat is wat ik bij stap 2 heb staan als percentage. Daarom denk ik niet dat het gaat om percentages ván de maximale draaipercentage, maar om een gewoon draaipercentage.

Ik zou graag willen:
Bij doelpercentage 0-20% -> draai op 20%
Bij doelpercentage 21%-25% -> draai op 25%
Bij doelpercentage 26%-30% -> draai op 30%
Bij doelpercentage 31%-39% -> draai op 39%
Bij doelpercentage 40%-shmax -> draai op 47%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:41

Nox

Noxiuz

Ik ben van plan de F8 PWM PST te gaan gebruiken voor een van mijn radiatoren en deze aan te sturen met een ESP32. Ik zag dat iemand ledc had gebruikt om er een 'lamp' van te maken wat voor home assistant niets uitmaakt. Ik heb hier al ervaring mee, enige waar ik mee zit is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://www.arctic.de/media/13/e9/5c/1675946228/F8_PWM_PST_black_0dB_EN.jpg

Volgens deze afbeelding is alles onder 5% pwm dus standstill, heeft iemand dit al eens geprobeerd? Anders dien ik inderdaad een mosfet aan te sluiten denk ik, maar dat wordt programmeertechnisch nog wat lastiger dan maar is niet onoverkomelijk. De fans zijn goed geprijsd, hebben zo te zien degelijke lagers, passthrough kabeltjes dus lijken mij een uitstekende kandidaat. Moet ik ze alleen nog onder mijn type 21 radiatoren hangen. Die zijn 60mm breed, vlakke plaat, merk vasco. Ik zie er wel naar uit want ik stook nu op 50 graden met deze ltv radiatoren en dat is wat langzaam (maar wel zuinig).

Home assistant is met de cv-ketel verbonden met opentherm dus die weet wanneer er warm water door de radiatoren stroomt. Me dunkt dat ik gewoon de bedrijfsstatus kan pakken uit opentherm gateway. Brander aan is fans laten draaien. Ben ik thuis ~500rpm, ben ik weg ~1500 rpm of iets in die richting. De heatbooster is ook een mooi concept maar voor mij overkill denk ik gezien ik bij de radiator al een esp32 in de planning had voor verlichting, dan kan ik 1 kanaal nog wel missen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 22-11-2024 14:21 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinFlames
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-09 11:31
Hoi iedereen,

Ik was me aan het inlezen om m'n eigen heatbooster set-up op te starten. Een tijdje terug werkte deze link nog: https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/ maar helaas krijg ik hier nu een 404 error...

Ik had graag wat houders besteld via deze site maar dat zal nu precies niet meer gaan. Ik heb wel nog een 3D print file kunnen dowloaden toen ik hem laatst bekeek, maar online printen is echt duur.

Weet iemand of deze site (en bijhorende shop) nog terug online komt? Of heeft iemand tips waar ik de files kan laten printen voor een billijke prijs?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

SinFlames schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:18:
Hoi iedereen,

Ik was me aan het inlezen om m'n eigen heatbooster set-up op te starten. Een tijdje terug werkte deze link nog: https://vpee.nl/3d-files-radiator-fans/ maar helaas krijg ik hier nu een 404 error...

Ik had graag wat houders besteld via deze site maar dat zal nu precies niet meer gaan. Ik heb wel nog een 3D print file kunnen dowloaden toen ik hem laatst bekeek, maar online printen is echt duur.

Weet iemand of deze site (en bijhorende shop) nog terug online komt? Of heeft iemand tips waar ik de files kan laten printen voor een billijke prijs?

Alvast bedankt!
Kun je is een foto maken van de houder?
Is het kleiner als 30 cm?
Vanwaar ben je?
Misschien zijn er mede tweakers in je buurt met een 3d printer. Ik ben wel benieuwd hoe de houder(s) eruit zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:10
Zouden jullie mij even willen helpen? Ik probeer uit te zoeken wát ik nou precies allemaal nodig heb en moet bestellen bij SDR.

Ik heb (met dank aan @ocaj _O_ ) deze ventilatoren: uitvoering: Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm
Daar heb ik deze fan adapter voor nodig: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64
En dan nog zoiets; https://www.onlinekabelsh...-2-5mm-x-5-5mm-tweed.html

Per set gebruik ik ongeveer 10 ventilatoren.

Ik wil 2 sets maken, dus ik heb van alles 2 nodig.

Stopcontacten zitten direct naast de radiator, dus ik heb geen verlangkabel nodig.

Ik heb warmtepompen, dus ik wil kunnen schakelen bij lage aanvoer- en retour temperaturen.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik naast de heatbooster, de 12V adapter en de adapters hierboven nog meer nodig heb? Ik wil graag alles in 1 keer bestellen, om te voorkomen dat ik straks aan de gang ga en halverwege erachter kom dat ik iets niet heb.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 20:42
Even een vraagje ik merk op dat de fans bij mij maar op max 8% draaien heeft dit een reden dat deze niet hoger draaien of ?

Ik heb hem ingesteld op mqqt omdat ik hem ook in home assitant heb draaien maar doorgaans draaien de fans rond de 1% en vandaag voor het eerst op 8%
Zie ik iets over het hoofd ? Of is de optie zelfstandig ook gewoon uit te lezen in ha ?
En zou die keuze beter zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fMvkobyOXEri9Uw-f0lNqNel04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49kTYw6mOzJdaAxl1M3kKYlP.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
Zou kijken hoe je hier eea heb ingesteld.
Kan ook alles monitoren in HA via MQQT, maar doe alle aanpassingen op de webpagina van iedere Heatbooster afzonderlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq0r4PExYMdqLh_ShucEoMg0txE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W47ZRFs9kqANKWr8H2a5whVu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door petkaij op 22-11-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ruimtetemperatuurregeling
Kp is de regelgevoeligheid voor de ruimtetemperatuurcompensatie.
Ki is de regelsnelheid voor de ruimtetemperatuurcompensatie.

Kan iemand de Kp en Ki uitleggen en bv een voorbeeldje geven wat er gebeurd als je de waarden groter/kleiner maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

VindiGoosh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:59:
Zouden jullie mij even willen helpen? Ik probeer uit te zoeken wát ik nou precies allemaal nodig heb en moet bestellen bij SDR.

Ik heb (met dank aan @ocaj _O_ ) deze ventilatoren: uitvoering: Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm
Daar heb ik deze fan adapter voor nodig: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64
En dan nog zoiets; https://www.onlinekabelsh...-2-5mm-x-5-5mm-tweed.html

Per set gebruik ik ongeveer 10 ventilatoren.

Ik wil 2 sets maken, dus ik heb van alles 2 nodig.

Stopcontacten zitten direct naast de radiator, dus ik heb geen verlangkabel nodig.

Ik heb warmtepompen, dus ik wil kunnen schakelen bij lage aanvoer- en retour temperaturen.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik naast de heatbooster, de 12V adapter en de adapters hierboven nog meer nodig heb? Ik wil graag alles in 1 keer bestellen, om te voorkomen dat ik straks aan de gang ga en halverwege erachter kom dat ik iets niet heb.
Ik ken er nog niet genoeg van ben aan het wachten op mijn bestelling.
ik heb mij de pwm pst fans besteld van arctic.
deze kun je doorlussen.
maar hoe doe je dat bij deze?
in 1 kamer ga ik ook zo een systeem als jou moeten maken .
ik volg dit op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Doorlussen van normale fans met 1 kabeltje (dus niet zoals de pst-arctic met 2 aansluitingen) gaat met zoiets: https://www.onlinekabelsh...n-y-kabel-0-20-meter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Laatst online: 17:17
CR1992 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

8 zou ik heel gemakkelijk langs boven kunnen vol leggen.en dan de rooster erop dan zie je het niet.
de 14 zou ik iets met L profielen moeten maken langs de onderkant.
vindt het een moeilijke keuze :)
Ik heb dezelfde radiator en dezelfde gedachtes :-).
Uiteindelijk, na rommelen met L profiel, deze magneten gebruikt. Beetje secondelijm en ze zitten vast.
Eerste poging was plat op de fan maar dat was te weinig houvast, tweede was rechtop.
Fan even opschuren voor betere hechting.
Aan de achterkant zie je een paar kleine magneetjes extra om de fan uit te vullen zodat de magneten echt op de radiator zitten (aan de onderkant).
Bij mij is geen ruimte aan de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9h8JZhVGocBnsH5RCoyhlnDElk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CYJJebXhVmkmAERaqFTt1k2.jpg?f=fotoalbum_large

Magneten hier gekocht, had ze nog liggen ergens anders voor. Kleintjes ook daar gekocht.
https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 5% gewijzigd door MartinPTweak op 23-11-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

MartinPTweak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:15:
[...]

Ik heb dezelfde radiator en dezelfde gedachtes :-).
Uiteindelijk, na rommelen met L profiel, deze magneten gebruikt. Beetje secondelijm en ze zitten vast.
Eerste poging was plat op de fan maar dat was te weinig houvast, tweede was rechtop.
Fan even opschuren voor betere hechting.
Aan de achterkant zie je een paar kleine magneetjes extra om de fan uit te vullen zodat de magneten echt op de radiator zitten (aan de onderkant).
Bij mij is geen ruimte aan de bovenkant.
[Afbeelding]

Magneten hier gekocht, had ze nog liggen ergens anders voor. Kleintjes ook daar gekocht.
https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1
Heel mooi gedaan.
Heb je ook een foto van op de radiator wat je ervan ziet.
Ze hebben deze fan ook in het wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
CR1992 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:29:
[...]

Heel mooi gedaan.
Heb je ook een foto van op de radiator wat je ervan ziet.
Ze hebben deze fan ook in het wit.
Ja, die witte zijn ook mooi....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBqWZXkzFugRD5cqCSwNVsYyU1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jY9Q0pJ0RlpXSxh7jYNNyoMO.jpg?f=fotoalbum_large

De radiator zit al in een soort kast opgesloten, dus de vraag was of de convectie beter zou worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWQTWWyG4bK2A5Wv97BuF1Po2_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hk9v41x0Evz0lC1BvM9UmjWv.jpg?f=fotoalbum_large

Scheelt niet heel veel, iets van 1 tot 2 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MylOnmsR_74ZyiRaM9N29wB38ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7TqmkVzhSdgD9BcTHlR3XYA.png?f=fotoalbum_large

Detail foto onderkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw4OjeYNY-RZAVT-rYWWns8BrUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6PTuObymo2GXy3OKF2OAEfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:10
ocaj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:01:
Doorlussen van normale fans met 1 kabeltje (dus niet zoals de pst-arctic met 2 aansluitingen) gaat met zoiets: https://www.onlinekabelsh...n-y-kabel-0-20-meter.html
Ik zie nu pas je DM van een paar weken geleden :F 8)7

Nu moet ik er wel uit komen, dankjewel :P

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

MartinPTweak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]

De radiator zit al in een soort kast opgesloten, dus de vraag was of de convectie beter zou worden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detail foto onderkant.
[Afbeelding]
De witte zijn heel mooi valt nog niet echt op.
Hoe heb je de fans schuin gezet. Heb je toevallig foto's ervan?

Ik ga denk ik ook witte nemen. Dan valt het minder op.
De kleintjes wat ik reeds heb besteld zijn zwart maar die komen in de radiator

In theorie zou je ketel nu iets lager kunnen in temperatuur?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• houwingr
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-07 11:34
een convectorput met twee jaga's elke 180 lang geschikt gemaakt voor lage temperatuur cv ivm aan schaf hybride warmtepomp. veel nagedacht en gelezen Vond het best ingewikkeld.
besloten tweemaal 10 ventilatoren; 2 adapters; 2 verlengkabeltje; 2 heatboosters; heel veel tiewraps, 4 latjes van 180, lengte, deze met dwarsplankjes verbonden op een afstand dat de ventilatoren er net tussen passen. de ventilatoren alleen met de tiewraps vastgezet. Aan de latten en aan de buurfan.
Werkt prima, heel blij. Nog niet met homeassistent verbonden, dat kan ik pas als ik niet meer werk en wellicht tijd over heb. In wedergeval deze winter klaar. Bas en Paola van SDR zijn vriendelijk en behulpzaam, alhoewel hun technische kennis zo hoog is dat dat het soms lastig te volgen is voor een tweaker digibeet......(dat had ik vroeger ook bij mijn natuurkunde leraar)

ik plaats wat foto's bij, duidelijk dat ik ook geen timmerman ben. Naast een van de latten heb ik isolatieschuim gelijmd zodat ze goed aansluiten op de convectorput scheidingswand. Ik hoop dat er hierdoor een vacuüm ontstaat onder de ventilatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGTprujy40O87gFsT-D6VFygyyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1Ovd4gIyohoZkvkGJFuuMie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhLBatCnAnf-84sYXDaRufj3XXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfUFqAQEjISrfZV2igQqWh4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS8sZD66yFPDMqPlUzaTCqUNLgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VgF2exRFZTQB7o4KFF9vDkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMqijqjGxqh7GgirwQw1DET_ciU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwymmL3DwGN7VarLSh2qzmqN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwOliWVIsKZJUOPZnvXb0NplbGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LK215FkgMbUPciYzI4u62q1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c6gQV6W9LBP_ZOQ_BRMZkd13Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1sRiVYlzNKTILk97pBNPtFK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
CR1992 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:02:
[...]

De witte zijn heel mooi valt nog niet echt op.
Hoe heb je de fans schuin gezet. Heb je toevallig foto's ervan?

Ik ga denk ik ook witte nemen. Dan valt het minder op.
De kleintjes wat ik reeds heb besteld zijn zwart maar die komen in de radiator

In theorie zou je ketel nu iets lager kunnen in temperatuur?
De magneten die ik gebruikte voor onder de radiator komen in een doosje en zijn van elkaar gescheiden door een rechthoekig stukje plastic, zelfde maat als magneet. Als je die in twee knipt kan je het gebruiken om 2 fans aan elkaar te verbinden. 4 of 5 aan elkaar en dat drie keer.
Ze rusten in de radiator en tegen de muur, schuin vanwege vensterbank erboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCLr5LhmfBG6_v1_UnqyE-x9Zhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkVqK5MwIsx218DFRPzADrl2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fyhtp5E4MUp6tcnKyg1Hfzvr9Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y44KMVHIcuzkTDUpfsxAa4uS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFWNUTIl1QBIoyOvzJW4ZBH8lF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jJzpWLfyrQ3FI9PLXuqcBzf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:26
Nox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:17:

Volgens deze afbeelding is alles onder 5% pwm dus standstill, heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Mijn P12 fans draaien nog als ik ze via de Heatbooster op 1% aanstuur. Pas bij 0% staan ze stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

MartinPTweak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:39:
[...]

De magneten die ik gebruikte voor onder de radiator komen in een doosje en zijn van elkaar gescheiden door een rechthoekig stukje plastic, zelfde maat als magneet. Als je die in twee knipt kan je het gebruiken om 2 fans aan elkaar te verbinden. 4 of 5 aan elkaar en dat drie keer.
Ze rusten in de radiator en tegen de muur, schuin vanwege vensterbank erboven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Allemaal try-out voor warmtepomp. 35 graden was wat weinig met 2 graden buiten, maar nu met 4 tot5 gaat het goed. Alhoewel nu weer even op 40 vanwege de 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:17:
Ik ben van plan de F8 PWM PST te gaan gebruiken voor een van mijn radiatoren en deze aan te sturen met een ESP32. Ik zag dat iemand ledc had gebruikt om er een 'lamp' van te maken wat voor home assistant niets uitmaakt. Ik heb hier al ervaring mee, enige waar ik mee zit is het volgende:

[Afbeelding]

Volgens deze afbeelding is alles onder 5% pwm dus standstill, heeft iemand dit al eens geprobeerd? Anders dien ik inderdaad een mosfet aan te sluiten denk ik, maar dat wordt programmeertechnisch nog wat lastiger dan maar is niet onoverkomelijk. De fans zijn goed geprijsd, hebben zo te zien degelijke lagers, passthrough kabeltjes dus lijken mij een uitstekende kandidaat. Moet ik ze alleen nog onder mijn type 21 radiatoren hangen. Die zijn 60mm breed, vlakke plaat, merk vasco. Ik zie er wel naar uit want ik stook nu op 50 graden met deze ltv radiatoren en dat is wat langzaam (maar wel zuinig).

Home assistant is met de cv-ketel verbonden met opentherm dus die weet wanneer er warm water door de radiatoren stroomt. Me dunkt dat ik gewoon de bedrijfsstatus kan pakken uit opentherm gateway. Brander aan is fans laten draaien. Ben ik thuis ~500rpm, ben ik weg ~1500 rpm of iets in die richting. De heatbooster is ook een mooi concept maar voor mij overkill denk ik gezien ik bij de radiator al een esp32 in de planning had voor verlichting, dan kan ik 1 kanaal nog wel missen.
Ik heb de Arctic P14 PWM PST en <5% PWM werkt daar gewoon en dan staan ze inderdaad stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
MartinPTweak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detail foto onderkant.
[Afbeelding]
Ik denk dat je vooral lucht in de kast circuleert. Kun je niet een of twee fans zo plaatsen dat ze de kast "flushen"? Onder heb je nog wat ruimte over om lucht erin te blazen, dat zal wel schelen denk ik :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
houwingr schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:23:
een convectorput met twee jaga's elke 180 lang geschikt gemaakt voor lage temperatuur cv ivm aan schaf hybride warmtepomp. veel nagedacht en gelezen Vond het best ingewikkeld.
besloten tweemaal 10 ventilatoren; 2 adapters; 2 verlengkabeltje; 2 heatboosters; heel veel tiewraps, 4 latjes van 180, lengte, deze met dwarsplankjes verbonden op een afstand dat de ventilatoren er net tussen passen. de ventilatoren alleen met de tiewraps vastgezet. Aan de latten en aan de buurfan.
Werkt prima, heel blij. Nog niet met homeassistent verbonden, dat kan ik pas als ik niet meer werk en wellicht tijd over heb. In wedergeval deze winter klaar. Bas en Paola van SDR zijn vriendelijk en behulpzaam, alhoewel hun technische kennis zo hoog is dat dat het soms lastig te volgen is voor een tweaker digibeet......(dat had ik vroeger ook bij mijn natuurkunde leraar)

ik plaats wat foto's bij, duidelijk dat ik ook geen timmerman ben. Naast een van de latten heb ik isolatieschuim gelijmd zodat ze goed aansluiten op de convectorput scheidingswand. Ik hoop dat er hierdoor een vacuüm ontstaat onder de ventilatoren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Timmerman of niet, prima oplossing hoor!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
Bazz0847 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:53:
[...]

Ik denk dat je vooral lucht in de kast circuleert. Kun je niet een of twee fans zo plaatsen dat ze de kast "flushen"? Onder heb je nog wat ruimte over om lucht erin te blazen, dat zal wel schelen denk ik :)
Oh, de "kast" is gedeeltelijk open aan de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57O3lSJURW_YqdyGC2SmMD_f9CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quRvGvVHGCttRzwN3FZNyZYf.jpg?f=fotoalbum_large

Een 14cm past er rechtop staand niet onder, kan hem wel erbuiten zetten en schuin lucht erin blazen.
Of denk je dat de flow genoeg is met de beperkte uitlaat boven?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erik1805
Mijn allereerste poging is klaar. Je ziet er zo weinig van :). Arctic P12 fans (6 stuks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnE2KrICYj-pGRXGocs-92gnbuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mPyWhhjmrsajB8O1hdCRL6X.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 26 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.