Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.242 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 21:12

CR1992

Thor

Erik1805 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:31:
Mijn allereerste poging is klaar. Je ziet er zo weinig van :). Arctic P12 fans (6 stuks)

[Afbeelding]
Dit is geen T33 radiator?omdat je p12 hebt ipv p14
Hoe heb je de L profielen vast gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

MartinPTweak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:16:
[...]

Oh, de "kast" is gedeeltelijk open aan de bovenkant.
[Afbeelding]

Een 14cm past er rechtop staand niet onder, kan hem wel erbuiten zetten en schuin lucht erin blazen.
Of denk je dat de flow genoeg is met de beperkte uitlaat boven?
Deze radiator doet nog maar de helft. Dit is wel een hele slechte inbouw.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
Seafarer schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:54:
[...]

Ik vind de helft nog een optimistische inschatting :P Maar ik denk wel dat je met wat tactisch geplaatste fans hier veel winst kunt behalen.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vino75
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 14:33
MartinPTweak schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:16:
[...]

Oh, de "kast" is gedeeltelijk open aan de bovenkant.
[Afbeelding]

Een 14cm past er rechtop staand niet onder, kan hem wel erbuiten zetten en schuin lucht erin blazen.
Of denk je dat de flow genoeg is met de beperkte uitlaat boven?
Als het mijn eigen setup was, dan zou ik die roosters in het blad erboven 14cm breed maken zodat er een rijtje P14 fans in kan, met fangrills of iets dergelijks voor de veilige vingertjes. Dan ga je in ieder geval meer 'trek' creeeren. Daarna kun je kijken voor eventuele vervolgstappen op basis van metingen.

Als een mogelijke vervolgstap zou ik dan de kast aan de voorkant afsluiten tot aan de onderkant van de radiator. Dan trek de de koude lucht vanuit onder aan, ipv heel de voorkant.

[ Voor 19% gewijzigd door Vino75 op 24-11-2024 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 16:36
CR1992 schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:50:
[...]

Dit is geen T33 radiator?omdat je p12 hebt ipv p14
Hoe heb je de L profielen vast gezet?
Nee zijn T22 radiatoren. Ik heb tussen de ventilatoren een houten balkje gemaakt waar een tierap doorheen gaat. En dan boven vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyO5S7bDVg8FPEZvhg3iDIuogzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQW5LCj9GSAaWm9eK2RtzeTh.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-08 22:24
Hier de ventilatoren (P8) alleen met tiewraps aan elkaar gemaakt en om de drie ventilatoren een extra tiewrap bevestigd waar een stuk zwart elektriciteitsdraad aan vastgemaakt is. De ventilatoren onder de radiatoren gehangen door de draad tussen de radiatorlamellen omhoog te halen en de draden bovenaan om de lamellen te buigen. Bij een hogere radiator heb ik de draden eerst door de lamellen van de radiator gedaan, de ventilatoren onder de radiator gelegd, daar de draden aan vastgemaakt, toen het geheel op de juiste hoogte onder de radiator getild en de draden om de lamellen gebogen. Zo kon ik ze ook makkelijk ophangen bij radiatoren die aan de muur bevestigd zijn met een beugel onder de radiator en een eigenlijk te smalle T11 radiator waar de P8 ventilatoren iets uitsteken aan de voorkant.
Je ziet er aan de bovenkant van de radiator niets van en als het nodig is om ze schoon te maken of zo kun je ze ook weer eenvoudig van de radiator afhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUoiwd9DcETkLAU1jHxXVptx5EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exalzIgAnnk49detb6s5dyQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-XNgHrU4ioxWVDXs-ZTG8cIf38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I7MJJhWQQToysow1pkgCB9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJUaAuU2AoPjkmygV-2NYOc6dHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QslU8yZc8EXmvjlBurzcj2QU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roDO9IfqWo6ka-lcQtg9Y32VgIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KIBJFztWe2A4zxqSF42n4JO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bazz0847 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:03:
[...]

Ik vind de helft nog een optimistische inschatting :P Maar ik denk wel dat je met wat tactisch geplaatste fans hier veel winst kunt behalen.
Inderdaad @Vino75 heeft wel een aardige oplossing. Die niet teveel impact heeft op de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-09 17:17
Seafarer schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:54:
[...]

Bedankt voor de feedback! Ik leer zoveel!
"de helft" en slecht, ik denk dat ik begrijp waarom je dat zegt, je zou verwachten dat convectie niet voldoende zou zijn.
Echter, dit is een plaatje van de 17e, er zaten nog geen fans onder op dat moment.
Ik lees dat het gaat om een hoge delta T.
Ik ben aan het uitproberen hoe het gaat met de temperatuur in huis als voorbereiding op een warmtepomp/
Op de 17e 35 graden CV water, met een (enkele) delta T van 10.44.
Dan is er toch een boel convectie, ondanks dat het er zo niet uit ziet op de foto vanwege de inbouw?
Vergeleken met de data van gisteren lijkt het erop dat de 4 fans die er nu onder zitten niet al te veel toevoegen, meeste delta T rond de 8, drie uitschieters boven de 10.
Klopt mijn interpretatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKBkfU34AD1-b_rM4XhXSBXzehA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5R68TAogqiKavFiy6ZQXJNs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thompouce
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-09 08:29
Is er een mogelijkheid om de heatbooster kamertemperatuur uit te lezen uit de centrale thermostaat? De heatbooster kamertemperatuur sensor geeft compleet andere waarden aan doordat hij óf te dicht bij de verwarming hangt, óf veel kou ontvangt van de muur/vloer. Een tussenoplossing waar ik al aan dacht is om via home assistant met een bepaalde frequentie de kamertemperatuursensor offset kan instellen. Hoe hebben anderen dit opgelost?

EDIT: ik was te vroeg met m'n vraag, ik heb het zo kunnen oplossen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Publish Tado Temperature to Heatbooster
description: Publish Tado Temperature to Heatbooster
triggers:
  - seconds: /25
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - data:
      topic: heatbooster/heatbooster/temp-ambient-ext
      qos: 1
      retain: true
      payload: >-
        {{
        states('sensor.tado_smart_thermostat_ru999999999_current_temperature')
        }}
    action: mqtt.publish
mode: single

[ Voor 44% gewijzigd door thompouce op 24-11-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor de feedback! Ik leer zoveel!
"de helft" en slecht, ik denk dat ik begrijp waarom je dat zegt, je zou verwachten dat convectie niet voldoende zou zijn.
Echter, dit is een plaatje van de 17e, er zaten nog geen fans onder op dat moment.
Ik lees dat het gaat om een hoge delta T.
Ik ben aan het uitproberen hoe het gaat met de temperatuur in huis als voorbereiding op een warmtepomp/
Op de 17e 35 graden CV water, met een (enkele) delta T van 10.44.
Dan is er toch een boel convectie, ondanks dat het er zo niet uit ziet op de foto vanwege de inbouw?
Vergeleken met de data van gisteren lijkt het erop dat de 4 fans die er nu onder zitten niet al te veel toevoegen, meeste delta T rond de 8, drie uitschieters boven de 10.
Klopt mijn interpretatie?

[Afbeelding]
Als jij echt naar een warmtepomp wilt dan dient een radiator ruimte te hebben om warmte af tegeven. Dat kan alleen met een correcte opstelling.
Boosten leuk en zeer zinvol maar het moet vrij kunnen uitblazen.
Wat @Vino75 al voorstelde is nog een aardig idee. Maar dat rooster bovenop moet dan serieus vergroot worden.

Lees maar in de warmtepomp topics, hoe groter (beter) de afgifte hoe beter je warmtepomp functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Seafarer schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:19:
[...]

Als jij echt naar een warmtepomp wilt dan dient een radiator ruimte te hebben om warmte af tegeven. Dat kan alleen met een correcte opstelling.
Boosten leuk en zeer zinvol maar het moet vrij kunnen uitblazen.
Wat @Vino75 al voorstelde is nog een aardig idee. Maar dat rooster bovenop moet dan serieus vergroot worden.

Lees maar in de warmtepomp topics, hoe groter (beter) de afgifte hoe beter je warmtepomp functioneert.
Hoe groter hoe beter, dat begrijp ik. Wat ik gelezen heb stelt, als ik het goed herinner, dat een delta van 10 mooi is bij CV water van 35 graden. Nu zie ik momenteel alleen maar pieken maar dat komt omdat de ketel steeds pauzeert vanwege te hoge retour denk ik.
Kan ik dan met water van 35 hoger komen dat een delta van 10?

En ja, ik had al een zaag in gedachten :-).
Als ik dat ga doen dan kunnen de ventilators er ook op liggen, is wat makkelijker.
Enige requirement is dat het wel netjes afgewerkt moet worden, dit is een looppad van onze kat die erachter altijd lekker ligt in de warmte.
Ik begrijp dat er geen garanties zijn, maar stel plank erboven weg, vrije fans erboven op, gaat dan de delta T een stuk omhoog? Nu is het 8, en dan misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
thompouce schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:44:
Is er een mogelijkheid om de heatbooster kamertemperatuur uit te lezen uit de centrale thermostaat? De heatbooster kamertemperatuur sensor geeft compleet andere waarden aan doordat hij óf te dicht bij de verwarming hangt, óf veel kou ontvangt van de muur/vloer. Een tussenoplossing waar ik al aan dacht is om via home assistant met een bepaalde frequentie de kamertemperatuursensor offset kan instellen. Hoe hebben anderen dit opgelost?

EDIT: ik was te vroeg met m'n vraag, ik heb het zo kunnen oplossen:
Je kan ook de "Room temperature control" in de heatbooster uit zetten, dan worden de fans op temperatuur in gestuurd, werkt bij mij prima.
Of had je dat al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:26
MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:29:
[...]

Hoe groter hoe beter, dat begrijp ik. Wat ik gelezen heb stelt, als ik het goed herinner, dat een delta van 10 mooi is bij CV water van 35 graden. Nu zie ik momenteel alleen maar pieken maar dat komt omdat de ketel steeds pauzeert vanwege te hoge retour denk ik.

Als ik dat ga doen dan kunnen de ventilators er ook op liggen, is wat makkelijker.
Enige requirement is dat het wel netjes afgewerkt moet worden, dit is een looppad van onze kat die erachter altijd lekker ligt in de warmte.
Ik begrijp dat er geen garanties zijn, maar stel plank erboven weg, vrije fans erboven op, gaat dan de delta T een stuk omhoog? Nu is het 8, en dan misschien ?
Ik denk dat die pieken komen omdat je thermostaat een PWM signaal afgeeft. Dat doet onze thermostaat ook. Netjes in een frequentie van een aantal minuten. Maar daardoor loopt je retourtemperatuur altijd achter op de aanvoer. Je lijkt een delta T van 10 graden te hebben, maar het water dat nu retour komt, is er een aantal minuten geleden ingegaan toen de aanvoer ook nog kouder was. Om de delta T goed te kunnen bekijken moeten zowel je aanvoer- als je retourtemperatuur stabiel zijn.
Maar dat neemt niet weg dat het netjes is als je met een aanvoer van 35 graden je huis kan verwarmen. Als dat 's ochtends op een koude dag ook lukt, dan lijkt het mij dat je naar een warmtepomp zal kunnen overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Hoe groter hoe beter, dat begrijp ik. Wat ik gelezen heb stelt, als ik het goed herinner, dat een delta van 10 mooi is bij CV water van 35 graden.
basis: Ta X 0,8 = Tr maar met een warmtepomp zit je nog lager.
Nu zie ik momenteel alleen maar pieken maar dat komt omdat de ketel steeds pauzeert vanwege te hoge retour denk ik.
Ik denk eerder dat jij je ketel teveel beperkt hebt en dat deze aan/uit gaat op te hoge temp. Kun je zien aan meldingen op de ketel.

Of je thermostaat veroorzaakt die pieken met aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DeKim schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat die pieken komen omdat je thermostaat een PWM signaal afgeeft. Dat doet onze thermostaat ook. Netjes in een frequentie van een aantal minuten. Maar daardoor loopt je retourtemperatuur altijd achter op de aanvoer. Je lijkt een delta T van 10 graden te hebben, maar het water dat nu retour komt, is er een aantal minuten geleden ingegaan toen de aanvoer ook nog kouder was. Om de delta T goed te kunnen bekijken moeten zowel je aanvoer- als je retourtemperatuur stabiel zijn.
Maar dat neemt niet weg dat het netjes is als je met een aanvoer van 35 graden je huis kan verwarmen. Als dat 's ochtends op een koude dag ook lukt, dan lijkt het mij dat je naar een warmtepomp zal kunnen overstappen.
Volgens mijn beperkte data hoeft voor een "constante" (meet/bruikbare) deltaT
de aanvoer en retour niet strikt stabiel of constant te zijn (cv-ketel en convectoren)
Diverse Heatbooster "plaatjes" beschikbaar (ook met warmtepomp geschikte temperaturen)
zoals onderstaand (weersdata)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaiVumKW3hE_IzepOZ6ArzUKG_k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/azD2V5hmpSdkNlkNX1copY6R.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 24-11-2024 17:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
DeKim schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat die pieken komen omdat je thermostaat een PWM signaal afgeeft. Dat doet onze thermostaat ook. Netjes in een frequentie van een aantal minuten.
Onze Chronotherm III (1991) doet alleen aan/uit. Op sommige dagen stel ik hem op bijv. 24 in, een temperatuur die ik niet kan bereiken, om de warmtevraag continue te houden.
Ook dan zie ik de pieken en dalen op de temperatuur In.
Maar daardoor loopt je retourtemperatuur altijd achter op de aanvoer. Je lijkt een delta T van 10 graden te hebben, maar het water dat nu retour komt, is er een aantal minuten geleden ingegaan toen de aanvoer ook nog kouder was. Om de delta T goed te kunnen bekijken moeten zowel je aanvoer- als je retourtemperatuur stabiel zijn.
De heatbooster meet in en uit temperatuur. Als ik die op hetzelfde moment bekijk is die gemeten temperatuur toch een functie van de warmteafgifte op dat moment? Uitgedrukt in delta T?
Volgens mij mis ik wat?
Nou, zover ben ik nog niet. Vreemd genoeg had ik verwacht dat de benedenverdieping met twee convector putten het moeilijker zou hebben. Maar met de 2 graden buiten temperatuur laatst ging dat nog net met 35 graden.
Op de bovenverdieping met 2 radiatoren kwamen we niet op de doeltemperatuur van 21 graden.

Voorlopig wordt het geen 2 graden meer, maar als dat er weer is zal ik met de radiator boven nog wat dingen gaan proberen, o.a. lucht inblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]

Bij een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Dat bereik je door hoge flow (niet knijpen dus) en daardoor een lage deltaT. Verschil tussen retour en aanvoer mag gerust 2 of 3 graden zijn, vind de warmtepomp helemaal prima.

WP inregelen is echt anders dan CV dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKim
MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:09:
[...]

De heatbooster meet in en uit temperatuur. Als ik die op hetzelfde moment bekijk is die gemeten temperatuur toch een functie van de warmteafgifte op dat moment? Uitgedrukt in delta T?
Volgens mij mis ik wat?

[...]
Het afgegeven vermogen is inderdaad evenredig met delta T, maar dat is alleen je geen last hebt van te snelle temperatuurswisselingen.

Stel je even heet volgende voor: een radiator werkt slecht en geeft bijna geen warmte af. Het warme water stroomt er dan weer uit met ongeveer dezelfde temperatuur. Delta T is dan klein want er is geen warmte afgegeven. Maar bij veel cv systemen stroomt het water niet heel snel. Het duurt even voordat het ingaande water helemaal door de radiator heen is. Stel dat je de cv aanzet en de aanvoer snel in temperatuur stijgt, dan duurt het even voordat ook de retourtemperatuur stijgt. In de tussentijd heb je even een delta T die flink oploopt. Zodra het warme water bij de uitgang komt, stijgt ook de retourtemperatuur. Dan wordt delta T weer heel klein (want onze radiator werkte slecht). Als je alleen naar de delta T kijkt, zou je denken dat je eventjes een flinke warmteafgifte hebt gehad. Maar dat is dus niet waar, het was het tijdseffect.

CV installaties zijn vaak zo ingeregeld dat ze niet al te hard stromen. Dat is gunstig voor het rendement, maar het kan je een vertekend beeld geven van de warmteafgifte als je naar delta T kijkt terwijl de temperatuur niet stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MartinPTweak De benodigde hoge flow kan wel een uitdaging worden.
De normale leidingdiameters van gasgestookte cv-installaties zijn hierop
niet berekend. Als je hier te veel water doorheen wil persen kan je last van stromingsgeluid krijgen
en de circulatiepomp moet natuurlijk harder werken.
De circulatiepomp in mijn cv-installatie (nog gasgestookt) kan op dit moment op stand III ca. 1080 l/h verpompen. (met 5 kW zou dit een deltaT van ca. 4 °C zijn - de ketel doet helaas minimaal 7,8 - 7,9 kW b.w.)
Er is alleen de badkamerradiator die hoorbaar ruist (waarschijnlijk door bramen of het ventiel).
Gewoon uitproberen zou ik zeggen. YMMV

@DeKim Als de waterinhoud relatief klein is, zoals bij convectoren en de cv-ketel, speelt dit wat je over stabilisatie van de deltaT in relatie tot de temperatuurverandering van de aanvoertemperatuur schrijft
bijna geen rol is mijn ervaring (tenminste bij wat hogere pompsnelheid O-) ).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Ik heb nog een verzoekje.
De fan speed wordt momenteel met 2 cijfers achter de komma doorgegeven aan de MQTT server. In mijn HA dashbord zie ik dus, bijvoorbeeld 27,84% als fan speed. Laatste 2 cijfers zijn niet heel erg zinvol.
Nu kan ik dit in HA oplossen maar dat is weer extra complexiteit.
@Bazz0847 , is het mogelijk om de fanspeed zonder cijfers achter de komma door te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
dunklefaser schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:13:
@DeKim Als de waterinhoud relatief klein is, zoals bij convectoren en de cv-ketel, speelt dit wat je over stabilisatie van de deltaT in relatie tot de temperatuurverandering van de aanvoertemperatuur schrijft
bijna geen rol is mijn ervaring (tenminste bij wat hogere pompsnelheid O-) ).
Bij hogere pompsnelheid zal het inderdaad wel meevallen. In het plaatje dat jij deelde, zal de pompsnelheid ook wel hoog zijn. De temperatuurpiek van de retour is best snel na die van de aanvoer. In het grafiekje van @MartinPTweak zit daar meer tijd tussen. Een minuut of vijf ofzo. In die tijd stijgt de aanvoertemperatuur behoorlijk. Ik vermoed dat het effect daar wel speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DeKim schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:02:
[...]

Bij hogere pompsnelheid zal het inderdaad wel meevallen. In het plaatje dat jij deelde, zal de pompsnelheid ook wel hoog zijn. De temperatuurpiek van de retour is best snel na die van de aanvoer. In het grafiekje van @MartinPTweak zit daar meer tijd tussen. Een minuut of vijf ofzo. In die tijd stijgt de aanvoertemperatuur behoorlijk. Ik vermoed dat het effect daar wel speelt.
Ik wil er nog op wijzen dat tijdens het beperkte temperatuurtraject bij het opwarmen de deltaT gelijk blijft - dit betekent dan omgekeerd ook dat de warmteafgifte in dit temperatuurbereik relatief constant is.
De flow verandert immers niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Maarten60 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:02:
Ik heb nog een verzoekje.
De fan speed wordt momenteel met 2 cijfers achter de komma doorgegeven aan de MQTT server. In mijn HA dashbord zie ik dus, bijvoorbeeld 27,84% als fan speed. Laatste 2 cijfers zijn niet heel erg zinvol.
Nu kan ik dit in HA oplossen maar dat is weer extra complexiteit.
@Bazz0847 , is het mogelijk om de fanspeed zonder cijfers achter de komma door te geven?
Dat is mogelijk, maar ik ga het wel laten zoals het is. Ik zit zelf namelijk in het kamp van voorstanders voor meerdere cijfers achter de komma. Je kunt dan bijvoorbeeld sneller zien wat de trend is, en ik merk dat ik dat zelf vaak naar kijk. Het kost niks extra om die decimalen door te sturen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 24-11-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
Is er iemand die zijn heatbooster wil verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05:52
bilalhp schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:16:
Nee. Heb wel wat Heatfans en SpeedComforts in de aanbieding :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 16:36
Nee wel 2 x HeatBooster - universele fan addon en 2 kabels ;)

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:53
Ik denk @Bazz0847 :)

Maar even serieuze vraag, zijn er vaste dagen waarop er verzonden wordt? Zit veel in het buitenland en wil een aantal bestellen, maar als het bv niet voor a.s. zaterdag binnen kan zijn dan bestel ik liever een week later...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Morgen worden alle openstaande orders t/m vandaag verstuurd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30

KL643

beeldaandemuur

Heb hem vandaag binnen gekregen maar krijg hem maar niet aan de Wifi. Zelfs als hij naast een AP staat lukt het niet. Telkens mislukt de test..

Heb een Fritzbox 7590 en alles werkt daarop. Heb het 2.4 kanaal vast gezet op 1 of 11 maar dat lukt ook niet. Als het goed is krijg ik deze week de 5690 binnen. Hopelijk lukt het daar wel mee.

Edit :

opgelost, bleek een spatie te zitten na mijn WW

[ Voor 8% gewijzigd door KL643 op 26-11-2024 18:03 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:53
Bazz0847 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:26:
Morgen worden alle openstaande orders t/m vandaag verstuurd :)
Ook die ik NU nog bestel? :)

EDIT: Bestelling geplaatst!

Echt, wat een waanzinnig product. Ik heb in een super kleine Jaga Strada op het toilet (net verbouwd) een booster gemonteerd. Gewoon simpel gehouden: 3x 8cm van Arctic (meer paste er niet in). Wel alles zichtbaar in HA maar gewoon op de Ta laten draaien.
Nu hebben we bij verbouwing de wc ook behoorlijk aangepakt qua isolatie, maar dan nog zou het met de oude radiator nooit warm zijn geworden. De Jaga draait nu mee op de vloerverwarming, en zodra er warmte gedetecteerd wordt in de aanvoer gaan ze langzaam draaien, etc etc. Heerlijk warm daar nu.

Familie helemaal blij! 9 december komt er een warmtepomp dus ik ga de radiatoren op de slaapkamers ook voorzien van deze heatboosters.

[ Voor 63% gewijzigd door jelleeelco op 26-11-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:29
Beste allemaal,

Kwam dit net tegen. Werkt dit ook goed voor stadsverwarming? Iemand ervaring mee?

https://www.hornbach.nl/p...Xvh5h0DLXmjkaAmANEALw_wcB

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:50:
Beste allemaal,

Kwam dit net tegen. Werkt dit ook goed voor stadsverwarming? Iemand ervaring mee?

https://www.hornbach.nl/p...Xvh5h0DLXmjkaAmANEALw_wcB
Waarom zou dat niet met stadsverwarming werken?

Je hebt alleen geen ketel of warmtepomp waarvan je het rendement verbetert, dus ik zou het alleen doen als je ergens afgiftetekort hebt.

Edit: wel een duur ding zeg, ik gok dat die Heatbooster stukken beter en wrs ook stiller is, voor minder geld. Als ik alle ervaringen hier lees van Tweakers die eerder andere fans hebben gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-11-2024 19:43 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
SebastiaanPs schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:42:
[...]

Waarom zou dat niet met stadsverwarming werken?

Je hebt alleen geen ketel of warmtepomp waarvan je het rendement verbetert, dus ik zou het alleen doen als je ergens afgiftetekort hebt.

Edit: wel een duur ding zeg, ik gok dat die Heatbooster stukken beter en wrs ook stiller is, voor minder geld. Als ik alle ervaringen hier lees van Tweakers die eerder andere fans hebben gehad.
Ben nieuw in radiatoren. Ik kon ook even geen reden bedenken. Wat bedoel je met een afgiftetekort?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:49:
[...]

Ben nieuw in radiatoren. Ik kon ook even geen reden bedenken. Wat bedoel je met een afgiftetekort?
Een ruimte waar je het met het afgiftesysteem (radiatoren of convectoren in dit geval) onvoldoende warm krijgt. Daar hadden dan eigenlijk grotere exemplaren moeten hangen, maar je kunt het ook oplossen door de radiatoren of convectoren te boosten met fans, waardoor je warmteafgifte stijgt. Veel voorbeelden te vinden in dit topic, ik heb een aantal voorbeelden gezien waarbij de afgifte verdubbelt.

Bij een warmtepomp wordt het rendement (de COP) stukken beter als je een goed afgiftesysteem hebt en dan helpen fans. Met stadsverwarming heb jij met fans geen invloed op het rendement.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusma
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-05 17:21
Ik heb sinds 1 jaar 4 HB voor mijn radiatoren op de bbg: werkt perfect.

Maar sinds ik ben overgestapt naar een andere provider en SSID is aangepast lukt het niet om de wifi hotspot van de HB aan te zetten (zodat ik de SSID van de nieuw provider kan instellen): groen lampje knippert snel (terecht geen wifi), maar 5 sec drukken op knop CONF veranderd daar niets aan, de HB hotspot is niet te vinden als netwerk.

Wat doe ik verkeerd? Of is de enige optie oude SSID instellen op modem van mijn nieuwe provider?

[edit] Never mind: het antwoord stond in de protocol specificatie van 2.6.2: haal de HB van stroom af, houd CONF ingedrukt en sluit weer aan. HB staat in AP mode :)

[ Voor 14% gewijzigd door Paulusma op 26-11-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Paulusma schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:05:
Ik heb sinds 1 jaar 4 HB voor mijn radiatoren op de bbg: werkt perfect.

Maar sinds ik ben overgestapt naar een andere provider en SSID is aangepast lukt het niet om de wifi hotspot van de HB aan te zetten (zodat ik de SSID van de nieuw provider kan instellen): goen lampje knippert snel (terecht geen wifi), maar 5 sec drukken op knop CONF veranderd daar niets aan, de HB hotspot is niet de vinden als netwerk.

Wat doe ik verkeerd? Of is de enige optie oude SSID instellen op modem van mijn nieuwe provider?
Je bedoelt eigenlijk de wifi naam is nu anders?
Dan open je de router en stel je de oude naam toch weer in?
Misschien snap ik je probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:48
Als je de CONF knop 5 seconden indrukt, zie je dan het AP verschijnen van de Heatbooster in je lijst van wifi points?

[ Voor 31% gewijzigd door petkaij op 26-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
SebastiaanPs schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:03:
[...]

Een ruimte waar je het met het afgiftesysteem (radiatoren of convectoren in dit geval) onvoldoende warm krijgt. Daar hadden dan eigenlijk grotere exemplaren moeten hangen, maar je kunt het ook oplossen door de radiatoren of convectoren te boosten met fans, waardoor je warmteafgifte stijgt. Veel voorbeelden te vinden in dit topic, ik heb een aantal voorbeelden gezien waarbij de afgifte verdubbelt.

Bij een warmtepomp wordt het rendement (de COP) stukken beter als je een goed afgiftesysteem hebt en dan helpen fans. Met stadsverwarming heb jij met fans geen invloed op het rendement.
Nee ik heb dan geen ruimte waar er onvoldoende warmte is. Ik hoopte dat ik met stadsverwarming in een ruimte waar het voldoende warm wordt ook de warmte efficienter zou kunnen inzetten. Dus de stadsverwarming eerder laten terug schroeven doordat de warmte sneller de kamer ingeblazen wordt. Als ik het goed begrijp dan heeft dan in mijn geval weinig zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:52:
[...]

Nee ik heb dan geen ruimte waar er onvoldoende warmte is. Ik hoopte dat ik met stadsverwarming in een ruimte waar het voldoende warm wordt ook de warmte efficienter zou kunnen inzetten. Dus de stadsverwarming eerder laten terug schroeven doordat de warmte sneller de kamer ingeblazen wordt. Als ik het goed begrijp dan heeft dan in mijn geval weinig zin.
Nee in jouw geval heeft het weinig zin. Jij betaalt gewoon voor de warmte die je afneemt, gemeten met je warmtemeter. Als je dezelfde hoeveelheid warm water door dezelfde radiator laat stromen, maar je neemt meer warmte af doordat je de radiator hebt geboost met fans, dan betaal je ook voor die extra afgenomen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thompouce
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-09 08:29
MartinPTweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:40:
[...]

Je kan ook de "Room temperature control" in de heatbooster uit zetten, dan worden de fans op temperatuur in gestuurd, werkt bij mij prima.
Of had je dat al geprobeerd?
Ik dacht in eerste instantie ook dat de kamertemperatuur niet relevant zou zijn, maar ik bleek het uiteindelijk toch nodig te hebben, vooral voor de automatische boost modus (die ging met de sensor van de heatbooster zelf direct uit doordat de sensor te dicht bij de radiator was).

Daarnaast kan het relevant zijn voor het überhaupt activeren van de ventilatoren.
On/off behavior
The fans are activated when a sufficiently large temperature difference occurs between the inlet water temperature and the ambient temperature.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:07
Ik stap even in op dit topic. Reden is omdat wij sinds kort een warmtepomp hebben en op de 1e en 2e verdieping Jaga Tempo convectoren hebben geplaatst.

Nu ben ik aan het zoeken naar geschikte ventilatoren voor onze radiatoren maar het liefst die op een accu werken en vrij stil zijn. Als ik zoek op ventilatoren zie ik bijna alleen maar varianen die op 230V werken.
Dit zal vast te verklaren zijn maar het liefst wil ik de convectoren een kleine boost kunnen geven.
Helaas ben ik allergisch voor kabels met gootjes over een muur.

1 convector heeft wel precies erachter een stopcontact dus deze zou wel bedraad kunnen.
Ik laat mij graag adviseren. Ondertussen lees ik de pagina's van het topic rustig door met de ercaringen en de mogelijkheden.

Ik zie graag de adviezen en tips & tricks tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kevin1990 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:25:
Ik stap even in op dit topic. Reden is omdat wij sinds kort een warmtepomp hebben en op de 1e en 2e verdieping Jaga Tempo convectoren hebben geplaatst.

Nu ben ik aan het zoeken naar geschikte ventilatoren voor onze radiatoren maar het liefst die op een accu werken en vrij stil zijn. Als ik zoek op ventilatoren zie ik bijna alleen maar varianen die op 230V werken.
Dit zal vast te verklaren zijn maar het liefst wil ik de convectoren een kleine boost kunnen geven.

1 convector heeft wel precies erachter een stopcontact dus deze zou wel bedraad kunnen.
Ik laat mij graag adviseren. Ondertussen lees ik de pagina's van het topic rustig door met de ercaringen en de mogelijkheden.

Geinig. Ik ben allergisch voor accu's.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Kevin1990 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:25:

Holle plinten een optie?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Kevin1990 dan zou ik heel, heel hard gaan zoeken naar een accu vrije oplossing… elke paar dagen onderhoud doen aan je radiatoren gaat erg snel vervelend worden…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazz0847
Ronald schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:44:
@Kevin1990 dan zou ik heel, heel hard gaan zoeken naar een accu vrije oplossing… elke paar dagen onderhoud doen aan je radiatoren gaat erg snel vervelend worden…
Of je kunt het CV water vervangen door een elektrolyt, en de flow van radiator ook door een accu laten stromen <+:)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Dat noem je dan een flowbatterij, of niet? - Go with the flow!

Sinds gisteren geen gasketel meer maar een warmtepomp.
Qua gebruik van de Heatboosters is er niet zoveel veranderd - identiek temperatuurregime,
nu alleen met wat realistischer modulerend vermogen van de warmteopwekker.

De inschatting van de (maximale) flow m.b.v. de Heatbooster sensoren bij de gasketel
werd bevestigd door de geijkte Kamstrup warmtemeter.

[ Voor 71% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2024 20:34 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:23:
@Bazz0847 Dat noem je dan een flowbatterij, of niet? - Go with the flow!

Sinds gisteren geen gasketel meer maar een warmtepomp.
Qua gebruik van de Heatboosters is er niet zoveel veranderd - identiek temperatuurregime,
nu alleen met wat realistischer modulerend vermogen van de warmteopwekker.

De inschatting van de (maximale) flow m.b.v. de Heatbooster sensoren bij de gasketel
werd bevestigd door de geijkte Kamstrup warmtemeter.
Geen gependel meer in het ketel hok. ;)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:11:
[...]

Geen gependel meer in het ketel hok. ;)
Dat niet - maar af en toe een dipje aka defrost vermoedelijk.

• Kevin1990
Dat zou wel kunnen. Bij een paar radiatoren maar niet bij allenaal helaas. Maar hoeveel scheelt het?
Zoveel keus. De Jaga variant is erg kostbaar vind ik...

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb mijn heatbooster ook ontvangen.
Maar ik heb nog een vraagje
Via 192.168... Kom ik op de heatbooster maar als ik alles instel. Kan ik dan ook met mijn eigen wifi erop geraken?
Als ik op mijn eigen wifi zit vind die de pagina niet en als ik op wifi van heatbooster zit wel. Ik dacht na het instellen dat het met mijn eigen netwerk ook op deze pagina zou kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat kan zeker. Je moet dan het ipadres gebruiken wat de HeatBooster weergeeft wanneer je Test WiFi gebruikt tijdens de installatie, of de Discovery tool gebruiken (download van mijn website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Kevin1990 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:54:
[...]

Dat zou wel kunnen. Bij een paar radiatoren maar niet bij allenaal helaas. Maar hoeveel scheelt het?
Zoveel keus. De Jaga variant is erg kostbaar vind ik...
Jaga’s worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor een redelijke prijs.
Wij hebben zelfs een wat minder uitziende ombouw van een jaga met een goede witte lak prima een “als nieuw” uitstraling gegeven.
Alles beneden jaga draait met heatbooster en arctic p14 pwm-pst ventilatoren op dit moment met een verbruik van rond 500w/h continu dag en nacht. Voor verwarming geen gas meer nodig. Scheelt toch zo’n 850 m3.
Besparing mag/ moet je ook meetellen in het hele verhaal van de kosten.

[ Voor 26% gewijzigd door fvanderstege op 29-11-2024 09:13 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
fvanderstege schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:53:
[...]

Jaga’s worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor een redelijke prijs.
Wij hebben zelfs een wat minder uitziende ombouw van een jaga met een goede witte lak prima een “als nieuw” uitstraling gegeven.
Alles beneden jaga draait met heatbooster en arctic p14 pwm-pst ventilatoren op dit moment met een verbruik van rond 500w/h continu dag en nacht. Voor verwarming geen gas meer nodig. Scheelt toch zo’n 850 m3.
Besparing mag/ moet je ook meetellen in het hele verhaal van de kosten.
Beneden hebben wij centrale vloerverwarming. Boven in alle kamers Jaga Tempo's. Achteraf had ik overal stopcontacten achter moeten plaatsen. Nu helaas maar achter 1 radiator aanwezig.
Ik merk dat sinds dat we de warmtepomp hebben nog niet alles helemaal lekker is ingeregeld.
De Jaga's hebben op 1 kamer na allemaal meer vermogen als wat nodig is.

De ventilatoren wilde ik proberen om de warmtepomp minder hard te laten werken als wat nodig is.

Gas hebben we sowieso niet meer in huis. Full Electric ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ronald schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:44:
Niet alle convectoren worden gebruikt. Een aantal slaan aan wanneer de temperatuur wel erg laag wordt. Zo ingesteld alleen om de kou uit bepaalde kamers te halen die bijna niet gebruikt worden.
Vandaar dat ik het eerst met ventilatoren wilde doen die op een accu/batterij werken.
In sommige kamers wordt er in een week maximaal 3 uur in de week gestookt namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Bazz0847 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:01:
Dat kan zeker. Je moet dan het ipadres gebruiken wat de HeatBooster weergeeft wanneer je Test WiFi gebruikt tijdens de installatie, of de Discovery tool gebruiken (download van mijn website).
Ik vind via de gsm het heatbooster netwerk.
Ik test mijn netwerk gegevens dit is oke.
Bij het activeren wordt het lampje groen.
En de ventilatoren beginnen te draaien en mijn gsm gaat naar mijn eigen wifi maar dan geraak ik niet op de link. 192.168...
Moet ik nog op een knop duwen of doe ik iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
CR1992 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:29:
[...]

Ik vind via de gsm het heatbooster netwerk.
Ik test mijn netwerk gegevens dit is oke.
Bij het activeren wordt het lampje groen.
En de ventilatoren beginnen te draaien en mijn gsm gaat naar mijn eigen wifi maar dan geraak ik niet op de link. 192.168...
Moet ik nog op een knop duwen of doe ik iets fout?
Wellicht handig om je HeatBooster in je router een vast ip adres te geven, dan weet je iig waar je hem vanaf je eigen netwerk moet zoeken.
IP adres van de HeatBooster zelf tijdens configuratie =/= het IP adres wat je router aan dat ding toewijst als hij in je netwerk is opgenomen.
FF je router menu induiken en daar bij het netwerkoverzicht het juiste toegewezen IP adres uitvogelen, oja en vergeet niet om http://bla.bla.bla.blala te gebruiken ipv httpS://bla.bla.bla.blala
Dus http:// (en niet httpS:// , er zijn veel browsers die standaard die S er achter gooien maar dat is op je interne netwerk niet nodig/ongewenst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
PalingDrone schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:52:
[...]

Wellicht handig om je HeatBooster in je router een vast ip adres te geven, dan weet je iig waar je hem vanaf je eigen netwerk moet zoeken.
IP adres van de HeatBooster zelf tijdens configuratie =/= het IP adres wat je router aan dat ding toewijst als hij in je netwerk is opgenomen.
FF je router menu induiken en daar bij het netwerkoverzicht het juiste toegewezen IP adres uitvogelen, oja en vergeet niet om http://bla.bla.bla.blala te gebruiken ipv httpS://bla.bla.bla.blala
Dus http:// (en niet httpS:// , er zijn veel browsers die standaard die S er achter gooien maar dat is op je interne netwerk niet nodig/ongewenst)
Denk dat hier een stap voor stap handleiding nodig is om van het AP van de Heatbooster, via de configuratie pagina eea naar je eigen Wifi systeem om te zetten.
Vast IP adres is geen vereiste, maar kan wel voorkomen dat dat ze een ander IP adres zouden kunnen krijgen.
Basis is hier hoe zet je de Heatbooster om naar je eigen wifi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
petkaij schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:36:
[...]

Denk dat hier een stap voor stap handleiding nodig is om van het AP van de Heatbooster, via de configuratie pagina eea naar je eigen Wifi systeem om te zetten.
Vast IP adres is geen vereiste, maar kan wel voorkomen dat dat ze een ander IP adres zouden kunnen krijgen.
Basis is hier hoe zet je de Heatbooster om naar je eigen wifi systeem.
Dat doe je al tijdens het configureren door "Smart Home - zelfstandig" te kiezen.
Gebruik je Windows dan is er een mooi tooltje voor: HeatBooster Discovery tool v0.3 (Windows) (download onderaan de pagina) om het HB ip adres op je eigen netwerk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
PalingDrone schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:59:
[...]

Dat doe je al tijdens het configureren door "Smart Home - zelfstandig" te kiezen.
Gebruik je Windows dan is er een mooi tooltje voor: HeatBooster Discovery tool v0.3 (Windows) (download onderaan de pagina) om het HB ip adres op je eigen netwerk te vinden.
Bij de "gemiddelde" Tweaker zal dat wel lukken denk ik. Daarom zitten ze ook hier 8)
Sommige zullen iets meer ondersteuning en/of begeleiding nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

PalingDrone schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:59:
[...]

dankjewel gelukt via de discovery tool.
manueel ging het niet met pc en gsm enkel met deze tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

petkaij schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:05:
[...]

Bij de "gemiddelde" Tweaker zal dat wel lukken denk ik. Daarom zitten ze ook hier 8)
Sommige zullen iets meer ondersteuning en/of begeleiding nodig hebben.
Dat klopt met deze tool en soms wat info hier kan zelf ik het ;) :)
het is gelukt.

Ik heb nog 1 vraag.
zit er een groot verschil qua rendement om de fans onder de radiator te zetten ipv erboven?
boven is makkelijker. Maar mij lijkt langs onder dat je nog meer dat blazend effect hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb nu de p8 als test
Maar ben aan het kijken voor de p14 wit
https://www.aquatuning.co...-arctic-p14-pwm-pst-white
met verzending kom ik ongeveer op 8,5 euro
iemand die de witte nog voordeliger ergens weet staan?
Mag ook een pakket zijn . pwm pst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 19:21
Kevin1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:24:
Beneden hebben wij centrale vloerverwarming. Boven in alle kamers Jaga Tempo's. Achteraf had ik overal stopcontacten achter moeten plaatsen. Nu helaas maar achter 1 radiator aanwezig.
Ik merk dat sinds dat we de warmtepomp hebben nog niet alles helemaal lekker is ingeregeld.
De Jaga's hebben op 1 kamer na allemaal meer vermogen als wat nodig is.

De ventilatoren wilde ik proberen om de warmtepomp minder hard te laten werken als wat nodig is.

Gas hebben we sowieso niet meer in huis. Full Electric ;)
Hier ook full electric met een Panasonic J5 monoblock warmtepomp.
Beneden heb ik vloerverwarming en boven heb ik begin dit jaar de stalen radiatoren vervangen voor Jaga Tempo's.
Ik had maar een dT van anderhalf of twee en had de Jaga's al flink geknepen. Maar nu met de fans (Jaga geheel volgelegd) en de HeatBooster had ik laatst een dT van zelfs meer dan 7! Mooi natuurlijk dat de warmteafgifte met de fans zo goed werkt, maar het mocht van mij wel wat warmer worden in de kamer. De aanvoertemperatuur is rond de 33 graden en heb nu de Jaga iets meer flow gegeven. Ik had ze dichtgeknepen op stand 1 (van de 6) en nu heb ik ze op 2 gezet om de flow iets te verhogen. De dT is op dit moment rond de 5.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:04

Church of Noise

Drive it like you stole it

Hier nog steeds erg tevreden met de 3 HeatBoosters.
net zoals bij anderen beneden vloerverwarming, en wanneer die toevoert laat ik die ook ook meteen de radiatoren met fans meenemen. Je merkt echt dat de HB met fans dan ook echt effect hebben.

Nu overweeg ik als volgende stap de radiatoren te vervangen door convectoren (Jaga of zo) en daar dan de fans te gebruiken, om zo de aanvoertemperatuur permanent te kunnen verlagen. Zijn er zaken die ik hierbij (los van vermogen) niet over het hoofd mag zien?
Ik lees hier en daar dat de levensduur lager is dan van radiatoren, heeft iemand daar zicht op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tranquility schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:59:
[...]

Beneden heb ik vloerverwarming en boven heb ik begin dit jaar de stalen radiatoren vervangen voor Jaga Tempo's.
Ik had maar een dT van anderhalf of twee en had de Jaga's al flink geknepen. Maar nu met de fans (Jaga geheel volgelegd) en de HeatBooster had ik laatst een dT van zelfs meer dan 7! Mooi natuurlijk dat de warmteafgifte met de fans zo goed werkt, maar het mocht van mij wel wat warmer worden in de kamer. De aanvoertemperatuur is rond de 33 graden en heb nu de Jaga iets meer flow gegeven. Ik had ze dichtgeknepen op stand 1 (van de 6) en nu heb ik ze op 2 gezet om de flow iets te verhogen. De dT is op dit moment rond de 5.8.
Ik zou eens wat meer in het warmtepomp topic lezen. Want daar staat bij iedereen alles vol open.
Hoe meer flow hoe meer vermogen. Desnoods wordt je delta T 3 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Tranquility Zie opmerking van @Seafarer . Flow vol opengooien tenzij je dan waterzijdig elders in de knoei komt. Ik heb hier een paar flinke Jaga's (T16 van 2,80m en T21 van 1,80m) met een deltaT van 1,5 graad en op een T16 van 3m een deltaT van 3 graden.

Deltat 7 is niks om trots op te zijn met een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Seafarer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:47:
Ik zou eens wat meer in het warmtepomp topic lezen. Want daar staat bij iedereen alles vol open.
Hoe meer flow hoe meer vermogen. Desnoods wordt je delta T 3 graden.
Ik heb juist gezocht in het topic van mijn warmtepomp (Panasonic) maar daar word tot mijn verbazing maar weinig over het inregelen van radiatoren en Jaga’s in het algemeen gepraat, dus alle info daaromtrent is welkom. Dus jullie zeggen in feite dat ik mijn Jaga’s gewoon op standje 6 vol open moet zetten, ook al heeft dat een lagere dT tot gevolg?

Maar nooit te laat om bij te leren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tranquility schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:47:
[...]

Ik heb juist gezocht in het topic van mijn warmtepomp (Pansonic) maar daar word tot mijn verbazing maar weinig over het inregelen van radiatoren en Jaga’s in het algemeen gepraat, dus alle info daaromtrent is welkom. Dus jullie zeggen in feite dat ik mijn Jaga’s gewoon op standje 6 vol open moet zetten, ook al heeft dat een lagere tD tot gevolg?

Maar nooit te laat om bij te leren natuurlijk.
Ik heb ook zopas een panasonic.
Standje 6 van je radiator knop.
Maar ze bedoelen hier waarschijnlijk de 2 inbus schroeven op de aanvoer en retour volledig open zetten. Zeker op de radiators die het verste staan van de warmtepomp.

Bij instellingen van je warmtepomp als deze uitstaat. kun je de delta t van 5 naar 4 zetten of van 5 naar 3.

Je kunt dan de temperatuur van de kamer regelen aan de hand van de warmtepomp temp en de ventilator snelheid.

Ik ben ook nog geen expert hier in. Dus andere mogen me gerust verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
CR1992 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:28:
Ik heb ook zopas een panasonic.
Standje 6 van je radiator knop.
Maar ze bedoelen hier waarschijnlijk de 2 inbus schroeven op de aanvoer en retour volledig open zetten. Zeker op de radiators die het verste staan van de warmtepomp.

Bij instellingen van je warmtepomp als deze uitstaat. kun je de delta t van 5 naar 4 zetten of van 5 naar 3.

Je kunt dan de temperatuur van de kamer regelen aan de hand van de warmtepomp temp en de ventilator snelheid.

Ik ben ook nog geen expert hier in. Dus andere mogen me gerust verbeteren.
Welkom bij de Panasonic club ;)

Ik had het over de knop met de 6 standen wanneer je de thermostaatknop op het aansluitblok verwijdert. Daar kun je de flow aanpassen. Ik had hier het streepje op 1 staan, omdat ik dacht dat je de convector juist moest knijpen om ervoor te zorgen dat hij gelegenheid krijgt zijn warmte af te geven. Maar blijkbaar heb ik verkeerd gedacht en moet bij een warmtepomp de flow juist maximaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tranquility schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:26:
[...]

welkom bij de Panasonic club ;)
Ik had het over de knop met de 6 standen wanneer je de thermostaatknop op het aansluitblok verwijdert. Daar kun je de flow aanpassen. Ik had hier het streepje op 1 staan, omdat ik dacht dat je de radiatoren juist moest knijpen om ervoor te zorgen dat de convector gelegenheid krijgt im zijn warmte af te geven. Maar blijkbaar heb ik verkeerd gedacht en moet bij een warmtepomp de flow juist maximaal zijn.
De thermostaat knop op 1 valt zeer snel uit. Beter deze ook op 6 zetten.
Ieder cijfer is een temperatuur waar deze sluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19
Sinds 2 weken hier een warmtepomp, ik heb 3 kamers met Jaga’s volgens mij pro ventiel welke standaard volledig open staan. Hierdoor geen geluid wat ik bij mijn vorige radiatoren wel had.

Ik heb de heatboosters ingesteld op room control met een externe ruimte temperatuur sensor via MQTT.
Komt water binnen gemeten op de unopor leiding van iets meer dan 24 graden en gaat er 1 graad lager uit, dus maar een delta t van 1 graden. En kantoor hou ik hiermee netjes op 21 graden, de logeerkamer 20 en de slaapkamer 19. Werkt tot nu toe beter dan verwacht. Als de fans uit staan komt er eigenlijk geen warmte uit.

Soms vind ik dat de fans wel eens hard blijven draaien terwijl het warmer is dan ingesteld als ik dan room control uit en aan zet gaat deze weer langzamer draaien is dit normaal gedrag?

[ Voor 13% gewijzigd door TheMystery op 30-11-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
CR1992 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:30:
De thermostaat knop op 1 valt zeer snel uit. Beter deze ook op 6 zetten.
Ieder cijfer is een temperatuur waar deze sluit
Nee, ik bedoel hier niet de thermostaatknop mee, maar de instelschroef van het Jaga Pro ventiel die zich achter de thermostaatknop bevindt wanneer je die hebt verwijderd.
In deze video is dat goed te zien, hoewel deze video waarschijnlijk bedoeld is voor het inregelen van een Jaga bij gebruik van een CV-ketel en geen warmtepomp die een veel lagere aanvoertemperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tranquility schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:26:
[...]

Welkom bij de Panasonic club ;)

Ik had het over de knop met de 6 standen wanneer je de thermostaatknop op het aansluitblok verwijdert. Daar kun je de flow aanpassen. Ik had hier het streepje op 1 staan, omdat ik dacht dat je de convector juist moest knijpen om ervoor te zorgen dat hij gelegenheid
dus 10 druppels van 60graden geven meer warmte af dan 1500 van 50 graden? :)
krijgt zijn warmte af te geven. Maar blijkbaar heb ik verkeerd gedacht en moet bij een warmtepomp de flow juist maximaal zijn.
flow is je warmte niet de temperatuur. Daarom laat @Bazz0847 die lucht langs die radiator convector knallen. Flow.

overigens een warmtewisselaar geeft warmte af over zijn gemiddelde oppervlakte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
TheMystery schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:37:
Sinds 2 weken hier een warmtepomp, ik heb 3 kamers met Jaga’s volgens mij pro ventiel welke standaard volledig open staan. Hierdoor geen geluid wat ik bij mijn vorige radiatoren wel had.

Ik heb de heatboosters ingesteld op room control met een externe ruimte temperatuur sensor via MQTT.
Komt water binnen gemeten op de unopor leiding van iets meer dan 24 graden en gaat er 1 graad lager uit, dus maar een delta t van 1 graden. En kantoor hou ik hiermee netjes op 21 graden, de logeerkamer 20 en de slaapkamer 19. Werkt tot nu toe beter dan verwacht. Als de fans uit staan komt er eigenlijk geen warmte uit.

Soms vind ik dat de fans wel eens hard blijven draaien terwijl het warmer is dan ingesteld als ik dan room control uit en aan zet gaat deze weer langzamer draaien is dit normaal gedrag?
Dat is normaal gedrag inderdaad. Dat komt omdat de HeatBooster "onthoudt" hoe hard hij moet draaien voor een bepaalde temperatuur. Als de setpointtemperatuur dan na een periode van opwarming bereikt is kan het even duren voordat hij weer terugmoduleert. Zou niet al te veel overshoot moeten geven op de ruimtetemperatuur (hij moduleert sneller terug naar mate de overshoot groter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tranquility schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:55:
[...]

Nee, ik bedoel hier niet de thermostaatknop mee, maar de instelschroef van het Jaga Pro ventiel die zich achter de thermostaatknop bevindt wanneer je die hebt verwijderd.
In deze video is dat goed te zien, hoewel deze video waarschijnlijk bedoeld is voor het inregelen van een Jaga bij gebruik van een CV-ketel en geen warmtepomp die een veel lagere aanvoertemperatuur heeft.
oh dat van die cijfers wist ik zelf niet.
dus hoe hoger het cijfer hoe beter voor een warmtepomp volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Seafarer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:23:
[...]
dus 10 druppels van 60graden geven meer warmte af dan 1500 van 50 graden? :)
[...]

flow is je warmte niet de temperatuur. Daarom laat @Bazz0847 die lucht langs die radiator convector knallen. Flow.

overigens een warmtewisselaar geeft warmte af over zijn gemiddelde oppervlakte temperatuur.
Met flow bedoel ik natuurlijk de waterflow, dus de hoeveelheid water die door de Jaga stroomt. Je moet er hierbij voor zorgen dat de radiator of convector gelegenheid krijgt zijn warmte af te geven aan de omgeving. Met de HeatBooster versnel je dat proces, maar als de warmte niet snel genoeg wordt afgegeven gaat er veel warmte weer retour naar de warmtepomp.

Overal leer je dat je radiatoren en convectoren dusdanig moet inregelen dat de retourtemperatuur zo laag mogelijk wordt. Hier hoor ik dus tegenstrijdige geluiden maar hoor ik nergens een bevestiging van een warmtepomp-specialist of installateur of dit klopt en wat nou de beste methode is in combinatie met een LTV als een warmtepomp. Met het Jaga Pro ventiel op stand 1 had ik een dT van rond de 6,5 'a 7 en nu hij op stand 2 staat is de dT rond de 5.8. Lager dus. Terwijl ik had geleerd dat een dT juist zo hoog mogelijk moet zijn ten teken dat er veel warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Dus is het best wel verwarrend wat nu de beste methode is. Filmpjes zoals die van Installateur John Visser gaan voornamelijk over het inregelen en knijpen van installaties met CV-ketels.

[edit]
Heb nog wat zitten spelen met de Jaga Pro ventielen en bleek dat de voetventielen die daaronder zitten behoorlijk dicht stonden omdat ik verder geen verschil merkte bij het verder opendraaien naar standje 6 op het Pro ventiel. Hierbij heb ik gekeken naar de verdeler waar flowmeters op zitten. Na het verder opendraaien van het voetventiel hoorde ik ook duidelijk meer water stromen en denk ik dat de waterflow nu een stuk beter is. De dT zit nu rond de 4.5 'a 5. Ik heb nu ook het idee dat de installatie beter in balans is gelet op de flowmeters.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 01-12-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19
Bazz0847 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:41:
[...]

Dat is normaal gedrag inderdaad. Dat komt omdat de HeatBooster "onthoudt" hoe hard hij moet draaien voor een bepaalde temperatuur. Als de setpointtemperatuur dan na een periode van opwarming bereikt is kan het even duren voordat hij weer terugmoduleert. Zou niet al te veel overshoot moeten geven op de ruimtetemperatuur (hij moduleert sneller terug naar mate de overshoot groter is).
Oké duidelijk, en andersom zie ik het ook wel eens dat hij op 1% blijft draaien als de temperatuur lager is dan ingesteld. Maar dat zal dan wel hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

https://www.amazon.de/GTI...zZWFyY2hfdGhlbWF0aWM&th=1

Ik kom een paar kabels tekort.
Zijn deze compatible met de arctic pwm pst?
Ik neem aan van wel.
Ik was eigenlijk aan het kijken voor langere maar ik kan er ook eventueel enkele aan elkaar maken voor een hoge radiator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:38:
[...]

Met flow bedoel ik natuurlijk de waterflow, dus de hoeveelheid water die door de Jaga stroomt. Je moet er hierbij voor zorgen dat de radiator of convector gelegenheid krijgt zijn warmte af te geven aan de omgeving. Met de HeatBooster versnel je dat proces, maar als de warmte niet snel genoeg wordt afgegeven gaat er veel warmte weer retour naar de warmtepomp.

Overal leer je dat je radiatoren en convectoren dusdanig moet inregelen dat de retourtemperatuur zo laag mogelijk wordt. Hier hoor ik dus tegenstrijdige geluiden maar hoor ik nergens een bevestiging van een warmtepomp-specialist of installateur of dit klopt en wat nou de beste methode is in combinatie met een LTV als een warmtepomp. Met het Jaga Pro ventiel op stand 1 had ik een dT van rond de 6,5 'a 7 en nu hij op stand 2 staat is de dT rond de 5.8. Lager dus. Terwijl ik had geleerd dat een dT juist zo hoog mogelijk moet zijn ten teken dat er veel warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Dus is het best wel verwarrend wat nu de beste methode is. Filmpjes zoals die van Installateur John Visser gaan voornamelijk over het inregelen en knijpen van installaties met CV-ketels.
Er zit een wezenlijk verschil tussen de CV-ketel waarbij je een zo laag mogelijke T retour wil en de WP waarbij je een zo laag mogelijke T aanvoer wil.
Bij de WP wil je dus flow hebben, wordt je ruimte te warm dan ga je de T aanvoer omlaag schroeven, dat verhoogt je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
CR1992 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:06:
https://www.amazon.de/GTI...zZWFyY2hfdGhlbWF0aWM&th=1

Ik kom een paar kabels tekort.
Zijn deze compatible met de arctic pwm pst?
Ik neem aan van wel.
Ik was eigenlijk aan het kijken voor langere maar ik kan er ook eventueel enkele aan elkaar maken voor een hoge radiator
Dat zijn prima PWM verlengkabels. Met 27cm wel een beetje aan de korte kant.
Als je langere zoekt kun je deze van 60cm nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Tranquility schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:33:
[...]

Dat zijn prima PWM verlengkabels. Met 27cm wel een beetje aan de korte kant.
Als je langere zoekt kun je deze van 60cm nemen.
De ene kabel is de andere niet. Klinkt cliche, maar het is echt zo. Ik krijg regelmatig te horen dat "fans uitvallen als er veel aangeloten worden" en in alle gevallen tot heden lag dat aan de verlengkabels. Veel goedkope verlengkabels hebben erg dunne draadjes (meestal 28 of 30 AWG, zelfs die van Noctua zijn dun), en als je dan 10 fans aan elkaar rijgt is de spanningsval onder belasting dusdanig groot dat de laatste fans uitvallen. De kabels die wij verkopen laat ik daarom speciaal maken met extra dikke aders (22 AWG) om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Bazz0847 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:33:
[...]

De ene kabel is de andere niet. Klinkt cliche, maar het is echt zo. Ik krijg regelmatig te horen dat "fans uitvallen als er veel aangeloten worden" en in alle gevallen tot heden lag dat aan de verlengkabels. Veel goedkope verlengkabels hebben erg dunne draadjes (meestal 28 of 30 AWG, zelfs die van Noctua zijn dun), en als je dan 10 fans aan elkaar rijgt is de spanningsval onder belasting dusdanig groot dat de laatste fans uitvallen. De kabels die wij verkopen laat ik daarom speciaal maken met extra dikke aders (22 AWG) om dat te voorkomen.
Ooh oke. Misschien ook lange kabels laten maken? Als je hoge radiators hebt met de fans vanboven.

Waarom verkoop je eigenlijk geen fans?
Ergens de fans goedkoop aankopen en met een beetje winst verkopen.
Als je deze met een lage prijs tekoop zet zouden er veel deze meekopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik heb zelf 12 Arctic P14 PWM PST CO fans met die 60cm Noctua kabel aangesloten op de HeatBooster, en die is niet echt dun. Werkt hier iig prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 01-12-2024 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tranquility schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:38:
[...]

[edit]
Heb nog wat zitten spelen met de Jaga Pro ventielen en bleek dat de voetventielen die daaronder zitten behoorlijk dicht stonden omdat ik verder geen verschil merkte bij het verder opendraaien naar standje 6 op het Pro ventiel. Hierbij heb ik gekeken naar de verdeler waar flowmeters op zitten. Na het verder opendraaien van het voetventiel hoorde ik ook duidelijk meer water stromen en denk ik dat de waterflow nu een stuk beter is. De dT zit nu rond de 4.5 'a 5. Ik heb nu ook het idee dat de installatie beter in balans is gelet op de flowmeters.
Een cv ketel kun je net als een warmtepomp laten draaien met 35 aanvoer en delta 5 graden. Maar dan moet je net zoveel water als een warmtepomp door het huis pompen. En voldoende afgifte hebben.

Het gaat niet om gelegenheid het gaat om flow.
Alleen 80% begrijpt dat niet. Gevolg jij wordt verkeerd geïnformeerd.

Edit, retour temperatuur van cv probeer je laag te houden zodat de ketel condenseert en je een hoger rendement hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tranquility Wat @Seafarer hierboven schrift kan ik uit eigen ervaring bevestigen.
Ik heb mijn gasgestookte cv-installatie over een aantal jaren zover aangepast en geoptimaliseerd
dat ik afgelopen week een full-electric warmtepomp quasi als drop-in kon plaatsen.

Ik gebruik natuurlijk een groot aantal fans en heatboosters.

Flow (1090 l/h) en deltaT van 4,5 - 5K zijn absoluut vergelijkbaar
- alleen het opgewekte vermogen van de wp past veel beter bij het warmteverlies tot nu toe.

De oude plofketel uit 2000 had met minimaal 7,8 kW b.w. een te hoog vermogen ook bij -10°C,
mijn warmtepomp doet maximaal 4,73 kW (A-7/35) volgens de specs.

De hoogste aanvoertemperatuur met de wp tot nu toe was max. 33,5°C maar dan tijdens het opstoken na een nacht waar de wp niet draaide. Het opwarmen duurde natuurlijk wat langer dan met de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:00:
@Tranquility Wat @Seafarer hierboven schrift kan ik uit eigen ervaring bevestigen.
Ik heb mijn gasgestookte cv-installatie over een aantal jaren zover aangepast en geoptimaliseerd
dat ik afgelopen week een full-electric warmtepomp quasi als drop-in kon plaatsen.

- alleen het opgewekte vermogen van de wp past veel beter bij het warmteverlies tot nu toe.

De oude plofketel uit 2000 had met minimaal 7,8 kW b.w. een te hoog vermogen ook bij -10°C,

De hoogste aanvoertemperatuur met de wp tot nu toe was max. 33,5°C maar dan tijdens het opstoken na een nacht waar de wp niet draaide. Het opwarmen duurde natuurlijk wat langer dan met de ketel.
Mooi praktijk voorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dunklefaser schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:00:

Ik heb de waterflow ondertussen ook flink verhoogd, ook omdat de voetventielen nogal dicht stonden... Eerst stonden de flowmeters op de verdeler driekwart gesloten bovenin. Nu is het andersom en staan ze een driekwart open tot bijna beneden aan toe. De dT is nu zo'n 4,8, maar wordt het merkbaar (sneller) warm boven met de Jaga's, dus helemaal goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Seafarer schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:17:
[...]

Een cv ketel kun je net als een warmtepomp laten draaien met 35 aanvoer en delta 5 graden. Maar dan moet je net zoveel water als een warmtepomp door het huis pompen. En voldoende afgifte hebben.

Het gaat niet om gelegenheid het gaat om flow.
Alleen 80% begrijpt dat niet. Gevolg jij wordt verkeerd geïnformeerd.

Edit, retour temperatuur van cv probeer je laag te houden zodat de ketel condenseert en je een hoger rendement hebt.
Ik was op dit moment inderdaad verkeerd geinformeerd. Helaas is op het gebied van het inregelen van Jaga's i.c.m. een warmtepomp gewoon weinig info te vinden. Maar volgens mij draait het hier na het opnieuw inregelen (en flink meer openzetten van de voetventielen) aardig goed en is het boven nu ook mooi in belans denk ik. Dan zijn flowmeters op de verdeler wel verdomde handig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

hoeveel l/m of l/uur moet een warmtepomp ongeveer draaien ?
is daar een richt waarde?
Hangt ook van de kw af?
ik heb bijvoorbeeld een 9 kw warmtepomp.
Maar als je bijvoorbeeld maar 4 a 5 kw gebruikt meestal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
De benodigde flow kun je inschatten via de maximale deltaT over de warmtepomp.

De dT kun je vrij eenvoudig uitrekenen: dT=P/(4130*Q), met Q de flow in liter per seconde en P het thermisch vermogen in W. Dus met 12 kW en 30 liter/minuut (0.5 l/s) krijg je een dT van 5.8 graden. Na herschrijven kun je ook de benodigde flow berekenen voor een bepaalde dT over de warmtepomp: Q=P/(4130*dT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Edit: dubbel.

[ Voor 95% gewijzigd door Bazz0847 op 02-12-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
Tranquility schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:59:
[...]

Hoeveel fans heb je in totaal? Arctic P14?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
bilalhp schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:20:
Hoeveel fans heb je in totaal? Arctic P14?
In de Jaga Tempo 50x200 heb ik 12 Arctic P14 CO fans zitten die zijn aangesloten op de HeatBooster.
In een andere 40x140 Jaga heb ik 8 Fractal Design fans liggen die zijn aangesloten op een PWM thermostaat van Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Bazz0847 schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:47:
De benodigde flow kun je inschatten via de maximale deltaT over de warmtepomp.

De dT kun je vrij eenvoudig uitrekenen: dT=P/(4130*Q), met Q de flow in liter per seconde en P het thermisch vermogen in W. Dus met 12 kW en 30 liter/minuut (0.5 l/s) krijg je een dT van 5.8 graden. Na herschrijven kun je ook de benodigde flow berekenen voor een bepaalde dT over de warmtepomp: Q=P/(4130*dT).
Maar is er ook een richtwaarde probeer je pomp zoveel l/m te geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CR1992 Vermoedelijk hanteert de fabrikant van de warmtepomp bepaalde richtwaarden voor de
flow. - Ik zou in eerste instantie de bijbehorende installatie- en onderhoudshandleiding raadplegen.
Als je het niet kan vinden - misschien is er ergens een forum betreffende jouw warmtepomp?
Desnoods kan je de installateur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
CR1992 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:17:
[...]

Begin met
- Flow zo hoog mogelijk
- Zet hem dan lager als je last krijgt van stromingsgeluid
Vervolgens:
- Experimenteer met een stand lager en kijk of er veel verschil is qua delta-T en flow. Als je flow bij een lagere pompstand ongeveer gelijk blijft en je deltaT ook, dan zet je hem op de lagere stand. Dan draait de pomp iets zuiniger en harder draaien lijkt dan niks/weinig toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
CR1992 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:17:
Welke Panasonic heb je? Heb je hem zelf geïnstalleerd? In het Panasonic warmtepomp topic kun je heel veel info vinden. Daar zijn ook installateurs actief die veel informatie geven.
Ik heb mijn Panasonic 5J zelf geïnstalleerd en heb heel veel informatie en tips daar vandaan gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tranquility schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:49:
[...]

Welke Panasonic heb je? Heb je hem zelf geïnstalleerd? In het Panasonic warmtepomp topic kun je heel veel info vinden. Daar zijn ook installateurs actief die veel informatie geven.
Ik heb mijn Panasonic 5J zelf geïnstalleerd en heb heel veel informatie en tips daar vandaan gehaald.
J 9 kw ik heb hem zelf gezet
Delta t van 3 graden en rond 15 a 20 l per min.
Ik heb heel veel info in het panasonic forum hier gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
Sinds vandaag een 4 tal convectoren die enigszins ingebouwd zijn onder de vensterbank (vensterbank heeft wel gleuven waar de lucht doorheen kan) van de woonkamer voorzien van de Heatbooster icm 50 Arctic P12 PWN PST´s.

Werkt allemaal prima, maar heb nog een paar vragen over de instellingen.

1. Welke instelling gebruiken jullie voor de defrosts ? Heb hem nu maar op de default van 5 laten staan.
2. Is de automatische snelheid setting geschikt voor gebruik met een warmtepomp of kan ik beter custom snelheden instellen ?
3. Wat is een handige temperatuur om de boost op te laten schakelen ?

De temperatuur waarmee verwarmd wordt kwam de afgelopen 2 maanden vrijwel niet boven de 40 graden uit. Meestal tussen 30 en 35.

Uit dit topic begrijp ik dat met een WP de delta T minder van belang is, maar meer de flow, dus heb de convectoren volledig open staan.

Binnenkort nog een paar radiatoren vervangen voor Jaga's icm Artic P14 PWN PST's.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Derk GTT schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:00:
Sinds vandaag een 4 tal convectoren die enigszins ingebouwd zijn onder de vensterbank (vensterbank heeft wel gleuven waar de lucht doorheen kan) van de woonkamer voorzien van de Heatbooster icm 50 Arctic P12 PWN PST´s.

Werkt allemaal prima, maar heb nog een paar vragen over de instellingen.

1. Welke instelling gebruiken jullie voor de defrosts ? Heb hem nu maar op de default van 5 laten staan.
2. Is de automatische snelheid setting geschikt voor gebruik met een warmtepomp of kan ik beter custom snelheden instellen ?
3. Wat is een handige temperatuur om de boost op te laten schakelen ?

De temperatuur waarmee verwarmd wordt kwam de afgelopen 2 maanden vrijwel niet boven de 40 graden uit. Meestal tussen 30 en 35.

Uit dit topic begrijp ik dat met een WP de delta T minder van belang is, maar meer de flow, dus heb de convectoren volledig open staan.

Binnenkort nog een paar radiatoren vervangen voor Jaga's icm Artic P14 PWN PST's.
Ik krijg de p14 morgen binnen.
https://www.aquatuning.co...-pwm-pst-white?currency=1
Misschien een leuke site voor jou? Waar heb je jouwe gekocht?
Ik heb nu een aantal p8 deze heb ik zelf de snelheid ingesteld omwille van het geluid.ik probeer onder de 50 te blijven met de p8. Op een slaapkamer hoeft het niet super warm te zijn en ook liefst weinig lawaai zijn. Ik zou ze zo regelen dat ze nooit veel geluid maken enkel bij opstart.

Boost heb ik geloof ik 17,5 dat is standaard.
Laat die op begin even lawaai maken.

Defrost staat voorlopig ook op 5.
Ik ken er nog niet genoeg van.

Ik zou toch zosnel mogelijk nog fans bijzetten. Want ik vind dat de warmtepomp toch veel verbruikt bij 40 graden.
Ik ben nog maar 2 maanden bezig met een warmtepomp te stoken. Maar hoe lager je die warmtepomp krijgt hoe zuiniger.
Ik vind dat hem veel verbruikt boven de 35 a 36.

Als je met die fans naar 35 kunt gaan ipv 40 bij koud weer heb je een enorme besparing
Pagina: 1 ... 27 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.