Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 13:57

Locke_

Iron within, Iron Without!

Eerst helaas een andere uitdaging, sinds gister laad een van de batterijen nauwelijks nog op en ontlaad hij ook niet meer.

Foutmelding in de error Log is
2025/01/15 E (06:43:23.953) ac_board: 2025/01/15 E (06:43:23.532) inverter_internal: Fault: fan NTC under range!
Straks even Sessy bellen. :-(

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:50
Ik heb vandaag contact gehad met sessy. Er lijkt een bug te zitten in de aansturing van het laad/ontlaad moment voor roi accus. Ze gaan er mee bezig.

Quote uit de email:
Als laatste (sessy details verwijderd) die vannacht een laadmoment heeft gemist. Dit heb ik nagevraagd en er zit schijnbaar een fout in de software met het verzenden of ontvangen van de ‘’ROI’’ (laadschema). Er is dus met uw Sessy niks aan de hand, alleen de sturing vanuit onze kant heeft een bug. Het softwareteam heeft besloten hier prioriteit aan te geven gezien dit bij meerdere mensen voor kan komen. Dus excuus voor het ongemak en bedankt voor de mededeling, we gaan ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Locke_ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:48:
Eerst helaas een andere uitdaging, sinds gister laad een van de batterijen nauwelijks nog op en ontlaad hij ook niet meer.

Foutmelding in de error Log is
[...]

Straks even Sessy bellen. :-(
Dit lijkt een ander probleem, in mijn situatie is er helemaal geen fouten log te vinden.

De beschrijving doet vermoeden dat de temperatuur sensor voor de aansturing van de fans niet meer ok is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

tcw82 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Dit lijkt een ander probleem, in mijn situatie is er helemaal geen fouten log te vinden.

De beschrijving doet vermoeden dat de temperatuur sensor voor de aansturing van de fans niet meer ok is.
Zojuist Sessy gesproken, er is een probleem met de koeling en de batterij is in failsafe mode gegaan.

Ze plannen het in bij de reparatie dienst en dan komt er zsm iemand voor langs.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 13:55
Arnold79 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:57:
Sinds de laatste software update werkt bij mij de NOM / Eco niet echt lekker. Het is net of de dongle en de Sessy met een andere frequentie updaten waardoor de Sessy enorm gaat pendelen. Daarnaast heb ik het idee dat de Sessy het ingestelde setpoint minder nauwkeurig opvolgt. Meer mensen last van?
Ja ik ook. Waardeloos is dat. Na contact met Sessy, kunnen zij deze bug bevestigen en werken met prioriteit aan een oplossing . Dit probleem ontstond eerder in versie 1.7.5. en werd snel opgelost in 1.7.6. Weet niet waarom dit probleem toch weer terug is in 1.8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:01
TweakerF schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Ja ik ook. Waardeloos is dat. Na contact met Sessy, kunnen zij deze bug bevestigen en werken met prioriteit aan een oplossing . Dit probleem ontstond eerder in versie 1.7.5. en werd snel opgelost in 1.7.6. Weet niet waarom dit probleem toch weer terug is in 1.8.1
Heb je het dan over vergelijkbaae gedrag als hieronder of is het bij jou nog erger?
Dit heb ik meer sinds de update. Echter was het door de donkere dagen in december niet echt opgevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwa8D13g3_Eq1AIvsETX36xjzwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkpRinrsG14JqdXvVhexdzcb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06 16:10

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Huh, gisteren de Sessy op Home Automation api gezet ivm het grote prijsverschil tussen hoogste en laagste uurtarieven.

Maar ondanks dat volgens zowel mijn Homey als de Sessy Portal ze allebei inderdaad op de api stand stonden, zijn ze gewoon op aansturing door Frank blijven staan. Resultaat 30 cent terwijl dat 3 euro had kunnen zijn.

Nu zag ik in een eerdere post al een nieuwe opzet van de portal waarbij er een extra knopje bijgekomen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INS8GyZ_Lk-PHmfWfl5oZVCFPi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnwVcyi5NzcDHHkOuj9TERxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Betekent dit knopje dat, ondanks dat je de Sessy van de stand Connect af haalt, dat Frank toch je batterij blijft aansturen?

Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:13
vanenkelen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:59:
Huh, gisteren de Sessy op Home Automation api gezet ivm het grote prijsverschil tussen hoogste en laagste uurtarieven.

Maar ondanks dat volgens zowel mijn Homey als de Sessy Portal ze allebei inderdaad op de api stand stonden, zijn ze gewoon op aansturing door Frank blijven staan. Resultaat 30 cent terwijl dat 3 euro had kunnen zijn.

Nu zag ik in een eerdere post al een nieuwe opzet van de portal waarbij er een extra knopje bijgekomen is:

[Afbeelding]

Betekent dit knopje dat, ondanks dat je de Sessy van de stand Connect af haalt, dat Frank toch je batterij blijft aansturen?

Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Ik ook benieuwd wat de rol van dat knopje is. Een ook wat de functie van dat knopje in relatie met SessyConnect is. Ik heb inmiddels wat vragen richting Sessy gesteld om te vragen hoe het nou exact werkt. Zou mooi zijn alks we vanuit Sessy of vanuit FrankEnergie even een update krijgen hoe het exact gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:44

Tazzios

..

Al simpelweg bij het vraagteken gekeken?
"Met Aansturing door Frank Energie helpt Sessy het net te stabiliseren,
Klik hier voor de voorwaarden en meer informatie"

GridEase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Tazzios schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:47:
Al simpelweg bij het vraagteken gekeken?
"Met Aansturing door Frank Energie helpt Sessy het net te stabiliseren,
Klik hier voor de voorwaarden en meer informatie"

GridEase
Ja dat stukje had ik ook gelezen. Volgens mij werkt "aansturing door FE" ook hetzefdfe als de GridEase functie. Maar wat is dan de functie van SessyConnect? En als ik niet wil dat FE de Sessy bedient, moet ik dat elke keer via de portal aan/uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik dank dat je het moet lezen als 'GridEase aansturing door FE'.
Wat dus los staat van onbalansaansturing (SessyConnect).

Ik kan mij zo indenken dat indien je een API modus volle bak wil ontladen terwijl de stroomprijs(op onbalans) laag/negatief is het ontladen beperkt wordt omdat er al genoeg stroom is. Het zou wel fijn zijn om te kunnen zien wanneer GridEase actief is en wat deze dan doet/beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij gaan ze de "GridEase" functie gebruiken op zo'n manier dat je bijvoorbeeld normaal NOM draait en dan bij grote onbalans (of een hoge onbalans vergoeding) alsnog op de onbalansmarkt handelt. Maar het zou fijn zijn als Sessy of FE dit kunnen bevestigen :) en werkt het dan bijvoorbeeld alleen met NOM, of ook met API, ECO etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerF
  • Laatst online: 21-04 13:55
TimK1990 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:00:
[...]

Heb je het dan over vergelijkbaae gedrag als hieronder of is het bij jou nog erger?
Dit heb ik meer sinds de update. Echter was het door de donkere dagen in december niet echt opgevallen.
[Afbeelding]
Ja zelfde gedrag. Bij NOM schommelingen van +200w naar -200w. Bij API ontladen met vaste waarde, ook heel instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:30
Ik kom ook bij de Sessy club. Ik heb 2 units besteld. Wat ik mij afvraag: kan ik ook een deel van de capaciteit reserveren, op een dag als vandaag met hoge prijzen? En met het andere deel handelen op de onbalansmarkt? Dat ik bijvoorbeeld tussen twee tijden nom instel en met de rest handel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:14
balk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:13:
Ik kom ook bij de Sessy club. Ik heb 2 units besteld. Wat ik mij afvraag: kan ik ook een deel van de capaciteit reserveren, op een dag als vandaag met hoge prijzen? En met het andere deel handelen op de onbalansmarkt? Dat ik bijvoorbeeld tussen twee tijden nom instel en met de rest handel?
Welkom bij de Club van Sessy eigenaar/gebruiker
Out offthe box : Nee
Maar wellicht wel als je het zelf gaat sturen met de hulpmiddelen die er zijn.
Zowel binnen HA als Homey zijn er hulpmiddlen beschikbaar EntSo-E, PbtH, en de Sessy intrgratie's
Je zou het per sessy kunnen doe, maar het word wel een behoorlijk sturing. :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
psdata schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Welkom bij de Club van Sessy eigenaar/gebruiker
Out offthe box : Nee
Maar wellicht wel als je het zelf gaat sturen met de hulpmiddelen die er zijn.
Zowel binnen HA als Homey zijn er hulpmiddlen beschikbaar EntSo-E, PbtH, en de Sessy intrgratie's
Je zou het per sessy kunnen doe, maar het word wel een behoorlijk sturing. :)
Ik ga me daar eens in verdiepen. Sinds vandaag lijkt Sessy/FE ook "zelfconsumptie plus" aan te bieden. Heeft iemand dat al geprobeerd? Is dat misschien wat ik voor ogen heb?

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 16-01-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
balk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Ik ga me daar eens in verdiepen. Sinds vandaag lijkt Sessy/FE ook "zelfconsumptie plus" aan te bieden. Heeft iemand dat al geprobeerd? Is dat misschien wat ik voor ogen heb?
Het werkt inderdaad sinds vandaag :D Idee van de modes is opladen wanneer de prijzen laag zijn, of via de zonnepanelen en ontladen de rest van de tijd. Als de onbalans dan boven een bepaalde door je zelf in te stellen waarde komt dan gaat op de onbalanshandel mee spelen.

Aangezien het sinds vandaag werkt kan ik er vrij weinig over zeggen nog. Eerste tekenen zijn wel positief :D. Sowieso hebben de Sessy's sinds een tijdje een vrij goede en efficiënte Nul op de Meter regeling en ik ben ook blij dat die wordt gebruikt nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 18:11
balk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:13:
Jahoor dat kan. Ik stuur mijn Sessy's aan via scripts in een crontab job, simpel en betrouwbaar. Gister bijv. in de nacht laten laden, later de dure uren op de NOM gedraaid, of terug leveren of op idle (niets doen) kan ook. Het enige wat ik doe is tijdstippen wijzigen in de crontab job naar aanleiding van de uurtarieven van de volgende dag.

Veel plezier met de Sessy's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 20:28
Roger_de_Poger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:14:
Om elektrische verbindingen te maken hebben ze geweldig spul uitgevonden: koper.
Zonder gekheid; wat is het probleem? Er komt idd 400V uit dat pack dus je omvormer moet type HV zijn. In het pack zitten ook relais die je moet aansturen. Voor er 400V op de uitgaande connector staat, ben je een paar stappen verder en je moet je ook realiseren dat 400V DC geen speelgoed is. Opletten dus en serviceplug verwijderen. Degelijke bekabeling gebruiken, links en rechts wat smeltpatronen gebruiken en alles netjes in PVC buizen. Bij 48V systemen lopen er vaak hoge stromen, nu heb je te maken met een hoge spanning. Maar ik herhaal weer: pas op want 400V DC is geen speelgoed. En qua connectoren gebruik je liefst de originele waterdichte connectoren. Die zijn op de sloop en Ebay wel te vinden. Ik zou wegblijven van zelfgeprinte modelletjes.
Eh... smeltpatronen?? Ik denk dat je je een stuk beter op de hoogte moet stellen van de gevaren en issues die spelen bij 400V DC. Zodra zo'n smeltpatroon doorslaat zal een vlamboog ontstaan, en omdat het geen AC is zal die niet 50x per seconde door nul gaan en daardoor de neiging hebben om uit te doven. Als er geen maatregelen genomen worden zal de vlamboog blijven bestaan, en zal de hele boel binnen de kortste keren vlam vatten(!). Niet voor niets staat er op van die 'dikke' zekeringen een max. AC voltage en een max. DC voltage. De DC rating is vaak hooguit een 30V. Dit moet je serieus nemen! Ik liep tegen een vergelijkbaar probleem aan toen ik mijn ouwe grote (3kVA) UPS van een extern 72V accupack wilde voorzien. Ik heb toen met best veel moeite een dure speciale DC automaat kunnen vinden, rated voor zo'n "hoge" DC spanning. (En let op: DC automaten hebben polariteit!!)
Onderschat dit alsjeblieft niet, vlambogen zijn bij DC spanningen hoger dan 24-48V echt een serieus groot risico!

Dit filmpje is illustratief. Echt even kijken! YouTube: AC versus DC load breaking comparison with a knife switch

[ Voor 5% gewijzigd door Maartentux op 17-01-2025 02:40 . Reden: linkje toegevoegd, ook typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Na wat wikken en wegen ga ik toch een beetje zitten zeiken hier.
Vannacht is het een poosje “goedkoop” geweest, lang genoeg om 2 accu’s met 2.2kw op te laden tot 100%
Toch is dat niet zo gepland. Er was slechts 1 uurtje opladen gepland. Helaas was ik niet thuis, anders had ik ze handmatig op opladen gezet (gewoon tot ze vol zouden zijn) en dan s’morgens weer op dynamisch.
Ook is, al enige tijd, 1 accu’s elke keer ¼ geladen en de andere ½ (of ½ en vol), dit is veroorzaakt omdat de “lege” van de 2 een laadmoment “gemist” had. Hoe dat kan is Sessy/ Charged nog aan het onderzoeken, maar ik vind het wel jammer dat dit initieel redelijk ontzorgende product nu toch bijna dagelijkse aandacht lijkt te gaan opeisen.
Hopelijk is het snel weer gewoon goed geregeld.
Hieronder de situatie zoals die vannacht optrad, totale lading is nu 55% wat is opgebouwd uit 40 en 70% lading.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUC5BJuMFiHVpI6DPQvpZHHmdug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ySrlpjzP9EsCtvpRaeFZbOy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 18:23
balk schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Frank Energy rekent opslag voor zowel de inkoop als verkoop van stroom. Enkel vorm van handel is dus in hun voordeel te kosten van je eigen rendement.

Andere leveranciers rekenen opslag over het verschil tussen inkoop en verkoop. Het is me niet duidelijk hoe Frank Energy interessant kan zijn voor handel met een thuisbatterij. Ik had altijd gedacht dat voornamelijk eco mode interessant is voor klanten van Frank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
AJediIAm schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Frank Energy rekent opslag voor zowel de inkoop als verkoop van stroom. Enkel vorm van handel is dus in hun voordeel te kosten van je eigen rendement.

Andere leveranciers rekenen opslag over het verschil tussen inkoop en verkoop. Het is me niet duidelijk hoe Frank Energy interessant kan zijn voor handel met een thuisbatterij. Ik had altijd gedacht dat voornamelijk eco mode interessant is voor klanten van Frank.
Die verkoop opslag geldt toch alleen bij handel op de epex markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Als je bij FE met je Sessy een "slim handelen" contract hebt krijg je op alle kWh's die je Sessy verhandeld een korting op de opslag. Je betaalt dan iets van 0,6 cent/kWh opslag voor de energie die door je Sessy's gaat. Dat valt dus reuze mee :)

Daarnaast kun je op de onbalans markt handelen wat ook nog wel wat oplevert. De laatste maanden helaas wat minder door het grijze weer ik denk overall dat het meer oplevert dan alleen EPEX handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 18:23
balk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Die verkoop opslag geldt toch alleen bij handel op de epex markt?
Nee, Frank rekent opslag alle inkoop en verkoop van stroom, maar zoals DJP aangeeft kan de hoogte van de opslag verschillen.

Stel je slaat 4.5kW op in een dal uur en verkoopt 4kW in een piek uur.
Tibber rekent over 0.5kW opslag.
Frank rekent over 9.5kW opslag.

Zie dit topic voor meer details: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Nee, Frank rekent opslag alle inkoop en verkoop van stroom, maar zoals DJP aangeeft kan de hoogte van de opslag verschillen.

Stel je slaat 4.5kW op in een dal uur en verkoopt 4kW in een piek uur.
Tibber rekent over 0.5kW opslag.
Frank rekent over 9.5kW opslag.

Zie dit topic voor meer details: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZZM1oqjkd8sbHVYg8YXFHwhZGI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8xORDvaEHVXq0fNPaZ5vUWDi.jpg?f=user_large

Voor alle het verkeer van je batterij rekent FE geen opslag als je gebruik maakt van de slimhandelen dienst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
Locke_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:12:
Vraagje, heeft iemand ervaring met een sessy tijdelijk op zijn zijkant zetten?

Uiteraard zonder de stroom erop. Reden is dat ik nog steeds 1 kapot voetje moet vervangen en ik eigenlijk niet het hele apparaat uit elkaar wil halen daarvoor. Echter om er goed bij te kunnen moet ik hem dan tijdelijk even op zijn linker zij leggen zodat ik bij de pootjes kan komen.

Kan dit zonder problemen, of kan ik hem dan toch beter uit elkaar halen?
Bij ons heeft 1 van de sessy’s ongeveer een maand op 2 straatklinkers gestaan, zodat ze ver genoeg van de vloer stonden. In afwachting van de pootjes die tijdens de levering per ongeluk ontbraken. Misschien ook een goed, tijdelijk, idee…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

HaraldBou schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Bij ons heeft 1 van de sessy’s ongeveer een maand op 2 straatklinkers gestaan, zodat ze ver genoeg van de vloer stonden. In afwachting van de pootjes die tijdens de levering per ongeluk ontbraken. Misschien ook een goed, tijdelijk, idee…
Pootjes zijn ondertussen vervangen, hij kon idd prima even op zijn zij staan. Nu hopen dat Sessy binnenkort gelegenheid heeft om de andere te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Ik ook benieuwd wat de rol van dat knopje is. Een ook wat de functie van dat knopje in relatie met SessyConnect is. Ik heb inmiddels wat vragen richting Sessy gesteld om te vragen hoe het nou exact werkt. Zou mooi zijn alks we vanuit Sessy of vanuit FrankEnergie even een update krijgen hoe het exact gaat werken.
Heb jij toevallig al antwoord van Sessy gekregen?

Morgen is ook weer een dag met bijna 50 cent per kwh prijsverschil, dus zou mijn Sessy's dan graag op ROI stand willen gebruiken. Vorige keer is dit mislukt ondanks dat in de portal ingesteld stond dat Sessy op Home Automation Api stond en dat in mijn Homey het PBTH script aan stond om dit te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI0aefcAscD2pi4Yn5HtJXI_zl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/si4uh1TzEVaTu8dTL06U0eAr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d44Od9B4CZCDasELBhKxTYJqb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cj0tTjM1i75fMEK2SPFgjaq8.png?f=fotoalbum_large

Nu in de portal ook het knopje "Aansturing door Frank Energie" uitgezet. Maar eens kijken of het morgen wel werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSGqr7AN96dWBMGh6f1dnu4ZcHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIYUbbpXEJOd3gYj2tK6RkRK.png?f=fotoalbum_large

Als dit het zou zijn om het wel te laten werken, zou het wel fijn vinden als er ergens een mogelijkheid komt in Homey om ook dit knopje middels een flow of trigger om te zetten.

Edit:
Wel interessant, nog geen 30 seconden na het uitzetten van dit knopje in de Sessy portal zijn mijn twee Sessy's al niet meer te zien in de Frank app. Dat was volgens mij niet zo als je alleen in de Sessy portal de aansturing op home automation api zette. Dan meldde de Frank app dat de verbinding verbroken was...
Hoop dat de history niet ineens weg is als ik de boel weer terugzet.

[ Voor 8% gewijzigd door vanenkelen op 19-01-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Morgen is ook weer een dag met bijna 50 cent per kwh prijsverschil, dus zou mijn Sessy's dan graag op ROI stand willen gebruiken. Vorige keer is dit mislukt ondanks dat in de portal ingesteld stond dat Sessy op Home Automation Api stond en dat in mijn Homey het PBTH script aan stond om dit te regelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu in de portal ook het knopje "Aansturing door Frank Energie" uitgezet. Maar eens kijken of het morgen wel werkt.

[Afbeelding]

Als dit het zou zijn om het wel te laten werken, zou het wel fijn vinden als er ergens een mogelijkheid komt in Homey om ook dit knopje middels een flow of trigger om te zetten.

Edit:
Wel interessant, nog geen 30 seconden na het uitzetten van dit knopje in de Sessy portal zijn mijn twee Sessy's al niet meer te zien in de Frank app. Dat was volgens mij niet zo als je alleen in de Sessy portal de aansturing op home automation api zette. Dan meldde de Frank app dat de verbinding verbroken was...
Ja ik heb al wat antwoorden gekregen, sinds afgelopen donderdag is de manier van aansturen door FE veranderd. Vroeger moest je Sessy in SessyConnect staan en stuurde FE alleen op onbalans. Sinds afgelopen donderdag hebben we het "aansturing door FrankEnergie" schuifje in het portal. Als dit schuifje aan staat heeft FE ongeacht van de modus van je Sessy controle over je Sessy. Je kunt je Sessy dus in NOM zetten, dan werkt je Sessy netjes in NOM en FE stuurt dan op onbalans en tijdens de goedkope uren van de dag worden de Sessy's bijgeladen. Als je de Sessy's alleen op onbalans aangestuurd wilt hebben dan zet je ze in SessyConnect. Zelfs als je Sessy op "idle" staat kan FE de Sessy aansturen zolang het schuifje in het portal aanstaat.

Hier werkt het de afgelopen dagen eigenlijk best goed :D. de Sessy's laden tijdens de goedkope uren en ontladen de rest van de tijd. En als er onbalans is reageren de Sessy's daar ook op. Je kunt in de FE app nu ook instellen vanaf wel bedrag (euro/kWh) de Sessy's op onbalans reageren. Ik ben zelf eigenlijk wel heel erg blij met deze update. Zeker omdat mijn huisverbruik door een warmtepomp nu ook wat hoger licht verlagen de Sessy's nu mooi de kosten.

Ik zie nog wel wat verbeter punten, ik zou graag zien dat als de Sessy in de modus "idle" is deze niet aangestuurd wordt. Ook lijkt het mij wel makkelijk als ik via de API dat schuifje in het portal kan bedienen. Het komt wel eens voor dat ik absoluut niet wil dat de Sessy's gaan laden, zelfs niet tegen onbalans prijzen. Zou mooi zijn dat ik dat lokaal kan regelen en dat het niet via het portal hoeft.

Er is ook een heel topic over FrankEnergie, zie Frank Energie Slim Handelen voor meer info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Ja ik heb al wat antwoorden gekregen, sinds afgelopen donderdag is de manier van aansturen door FE veranderd. Vroeger moest je Sessy in SessyConnect staan en stuurde FE alleen op onbalans. Sinds afgelopen donderdag hebben we het "aansturing door FrankEnergie" schuifje in het portal. Als dit schuifje aan staat heeft FE ongeacht van de modus van je Sessy controle over je Sessy. Je kunt je Sessy dus in NOM zetten, dan werkt je Sessy netjes in NOM en FE stuurt dan op onbalans en tijdens de goedkope uren van de dag worden de Sessy's bijgeladen. Als je de Sessy's alleen op onbalans aangestuurd wilt hebben dan zet je ze in SessyConnect. Zelfs als je Sessy op "idle" staat kan FE de Sessy aansturen zolang het schuifje in het portal aanstaat.

Hier werkt het de afgelopen dagen eigenlijk best goed :D. de Sessy's laden tijdens de goedkope uren en ontladen de rest van de tijd. En als er onbalans is reageren de Sessy's daar ook op. Je kunt in de FE app nu ook instellen vanaf wel bedrag (euro/kWh) de Sessy's op onbalans reageren. Ik ben zelf eigenlijk wel heel erg blij met deze update. Zeker omdat mijn huisverbruik door een warmtepomp nu ook wat hoger licht verlagen de Sessy's nu mooi de kosten.

Ik zie nog wel wat verbeter punten, ik zou graag zien dat als de Sessy in de modus "idle" is deze niet aangestuurd wordt. Ook lijkt het mij wel makkelijk als ik via de API dat schuifje in het portal kan bedienen. Het komt wel eens voor dat ik absoluut niet wil dat de Sessy's gaan laden, zelfs niet tegen onbalans prijzen. Zou mooi zijn dat ik dat lokaal kan regelen en dat het niet via het portal hoeft.

Er is ook een heel topic over FrankEnergie, zie Frank Energie Slim Handelen voor meer info :)
Thanks, ik lees trouwens ook heel enthousiast mee in het Frank energie topic hoor. Maar dit was ik daar ook niet tegengekomen. En, ik ervaar nu het “probleem” dat ik mijn Sessy niet meer via Homey 100% kan ontkoppelen van de Frank besturing. Hopelijk komt daar ook een mogelijkheid voor via de api en dan hopen dat de ontwikkelaars van apps voor Homey en Home Assistant hier ook weer gebruik van maken.

Eens met je verbeterpunten, dat is ook precies waar ik op hoop. Nu dacht ik mijn Sessy’s op ROI via Homey gezet te hebben en was er een prijsverschil van 35-50 cent. Maal 10 kWh had me dat ergens rond de 4 euro opgeleverd. Maar nu was er bijna niets gebeurt. Behalve toch een beetje onbalanshandel.

Dus zeker een mooie update/uitbreiding, maar het mag nog weer wat verder gepolijst worden zodat je zeker weet wat je Sessy’s gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Thanks, ik lees trouwens ook heel enthousiast mee in het Frank energie topic hoor. Maar dit was ik daar ook niet tegengekomen. En, ik ervaar nu het “probleem” dat ik mijn Sessy niet meer via Homey 100% kan ontkoppelen van de Frank besturing. Hopelijk komt daar ook een mogelijkheid voor via de api en dan hopen dat de ontwikkelaars van apps voor Homey en Home Assistant hier ook weer gebruik van maken.

Eens met je verbeterpunten, dat is ook precies waar ik op hoop. Nu dacht ik mijn Sessy’s op ROI via Homey gezet te hebben en was er een prijsverschil van 35-50 cent. Maal 10 kWh had me dat ergens rond de 4 euro opgeleverd. Maar nu was er bijna niets gebeurt. Behalve toch een beetje onbalanshandel.

Dus zeker een mooie update/uitbreiding, maar het mag nog weer wat verder gepolijst worden zodat je zeker weet wat je Sessy’s gaan doen.
heb er ook gelijk maar een rekest voor ingeschoten op het Sessy forum. Kijken of er meer animo voor is :)

https://forum.sessy.nl/ge...d-uitschakelen/#post-1218

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:29

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zijn er meer die geen lasdschema zien in de sessy app en dat sessy ook niets doet ondanks grote prijsverschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
rene037 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 04:06:
Zijn er meer die geen lasdschema zien in de sessy app en dat sessy ook niets doet ondanks grote prijsverschillen?
Hier ook geen laadschema zichtbaar in de "app".

Heb gisteravond maar handmatig voor vandaag wat ingesteld in HA. FOMO :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:09
rene037 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 04:06:
geen laadschema te zien, nu maar handmatig instellen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 22:34
Laadschema is idd leeg en er is niets geladen vannacht. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Barkart schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:25:
Laadschema is idd leeg en er is niets geladen vannacht. :(
Poh, ben ik blij dat mijn wantrouwen hier mooi geholpen heeft... ik heb handmatig alle op laden gezet.
ontladen zal ook wel niet gebeuren, zal zo het thuis front even bellen dat ze dat handmatig maar gaan doen.
Waardeloos dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Mmmm balen dat het via Sessy vannacht niet heeft gewerkt. Via Homey (PBTH) is er vannacht wel geladen. Nu maar hopen dat hij vanmiddag ook gaat ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:41
De prijzen zijn vanacht inderdaad niet bijgewerkt, dus mijn Sessy's hebben ook niet geladen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vhu1ZZ4xdC1T-qSMP5msizKLcvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kglqWmJaTeibLKL1w6TSH8mw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-06 14:29
Ik had al een mail gestuurd dat de laadstrategie ontbrak, maar zo te zien hier is het een algemene storing. Jammer gezien de enorme prijs piek vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij had/heeft Entsoe een storing waardoor de prijzen niet doorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Als ik hem nu op API modus zet om te ontladen wordt de setpoint telkens op 0 gezet. :(
Frank op nee zetten heeft ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:17:
De prijzen staan nu wel in de portal, er is alleen nog geen laad/ontlaad strategie.
Net gezien. laad strategie aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 20-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Tazzios schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:30:
Als ik hem nu op API modus zet om te ontladen wordt de setpoint telkens op 0 gezet. :(
Frank op nee zetten heeft ook geen effect.
Dus zelfs als je in het portal het schuifje aansturing door FE uitzet (en op oplsaan drukt) kunnen ze nog steeds je Sessy bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@DJP! Waar aan het ligt is mij onduidelijk, had inderdaad ook op opslaan geklikt.
Indien ik hem via op api zet en een setpoint meegeef wordt het setpoint de hele tijd gewist.

Werkt het bij andere wel?

@Pibri Bij mij werkt handmatig dus niet. :| Bij jou wel?

update 15:28:
Zo juiste werkte API modus weer. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 20-01-2025 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pibri
Oeh dat is voor velen balen zeg..

Blij dat ik handmatig aanstuur. In mijn CronJob staan voor vandaag 7 schakel momenten gepland :)
Vannacht geladen, net een tijdje NOM, straks uurtje laden, vanaf 4 uur NOM, maar van 5 tot 6 even max terugleveren, dan weer op de NOM en om 9 uur vanavond op Idle. Interessante dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:34
DJP! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:17:
Dat zou geen excuus moeten zijn voor het ontbreken van de prijzen. Er zijn concullega's die in zulke gevallen dit handmatig corrigeren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:29

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dank allemaal voor de reacties. Op portal zie ik nu wel strategy, in my battery app nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
rene037 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:27:
Dank allemaal voor de reacties. Op portal zie ik nu wel strategy, in my battery app nog niet.
Vanmorgen na 9.36 is de strategie weer gepushed naar de batterijen;

2025/01/20 E (09:36:05.042) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:36:00.523) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:56.035) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:51.659) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:47.050) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:42.539) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:37.831) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:32.207) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
2025/01/20 E (09:35:27.475) eco_mode: Unable to find relevant energy prices
enz

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Geen idee wat er aan de hand is, maar op moment suprème, nu dus, doen de Sessy’s niks. Aansturing bij mij is door de PBTH app. Als ik naar de laadstrategie kijk is er ineens een flat line qua energieprijzen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2PXwXP_Q05PpY23p8-klGDTLIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p3SHw3BnqlduFYZgSjeFpdnR.png?f=fotoalbum_large

@gruijter is er iets mis met de app?

Edit:

Dit was de grafiek eerder vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGB4QOMB4UMumNvieeDwPYUPy3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K0FPo4wVnZlVTge0UTKprBev.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door vanenkelen op 20-01-2025 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:11
ENTSO-E transparency platform (waar PBTH prijzen vandaan haalt) heeft een issue. Wachten op herstel is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

gruijter schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:47:
ENTSO-E transparency platform (waar PBTH prijzen vandaan haalt) heeft een issue. Wachten op herstel is de oplossing.
Heeft ‘ie dan de juiste waarden die al bekend waren (13u tot 24u) overschreven en daarmee de laadstrategie kapot gemaakt?

Is het dan niet handiger dat hij alleen de nieuwe waarden (na 24u) aanvult ipv bestaande waarden overschrijven? Die waarden zullen normaalgesproken niet wijzigen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Redundantie is de oplossing als entsoe ze niet heeft dan Nordpool of epex.
Laat je niet voor 1 gat vangen...

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Nou, ik ben nog niet overtuigd van het nieuwe “aansturen door Frank” knopje.

Ik heb het knopje net weer op “Ja” gezet, werd ik omgeleid naar een inlogpagina, daar moest ik opnieuw klantnummer, postcode en huisnummer invoeren. Daarna een melding dat ik de pagina kon afsluiten. Vervolgens reageerde de Sessy portal niet in 1x goed op de trigger vanuit Homey. In plaats van naar “Sessy Connect” ging hij naar “Dynamisch”, dus dat moest ik ook nog met de hand goedzetten.

Wat mij betreft zijn dit wat serieuze minpunten die het aansturen van je Sessy via de api interface (op dit moment) niet meer mogelijk maken. Hoop dat ze dit snel weer makkelijker maken…

Het voordeel was wel, dat de Frank app deze wijzigingen vrijwel direct toonde. Dus de interface tussen Sessy en Frank werkt wel direct, dat is fijn. Nu nog de lokale aansturing via de api weer mogelijk maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• casey.lem
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-03 15:54
Hoi,

Met wat hulp van Sessy heb ik inmiddels een werkende noodstroomvoorziening vanaf de 48V
port op de Sessy thuisaccu!

De omvormer die ik gebruik is een 48/500/230 Phoenix omvormer van Victron (zie foto),
die dus maximaal 500 Watt continue kan leveren. Niet dat ik dat van plan ben: het is
meer om de koelkast en de vriezer aan de gang te houden bij een langdurige stroomuitval
en om wat lampjes en (telefoon) laders aan te kunnen sluiten. In principe was een 250
Watt omvormer dus ook al voldoende geweest (en goedkoper ;-)).

In eerste instantie had ik de omvormer permanent aangesloten (op de Eco stand om het
sluipverbruik te beperken), maar het leek me achteraf handiger er een Victron remote
schakelaar bij te kopen (zie foto), omdat de omvormer zelf lastig bereikbaar is (hij zit
in de stijgkoker achter de trap).

Omdat ik een beta/proef/test gebruiker ben kreeg ik van Sessy een speciale stekker voor
de 48V connector opgestuurd (zie foto) en daar heb ik zelf een 6 mm^2 2-aderige kabel
aan gesoldeerd. Dat solderen is overigens wel even lastig, omdat je behoorlijk wat koper
moet verhitten, maar met een 90Watt soldeerboutje is dat gelukt.

In de plus leiding zit vlakbij de Sessy 48V connector nog een extra 20A smeltzekering om
de gevolgen van foutjes te beperken (zie foto), maar ik denk erover die later te
vervangen door een 2-polige DC automaat van 15-20A (d.w.z. een maximale belasting van
plm. 750-1000 Watt).

Achteraf was ook 4 mm^2 wel genoeg geweest (en ook iets makkelijker te solderen!),
maar dat ga ik nu niet meer vervangen;-).

Paar opmerkingen:

1) In de ECO stand van de Victron staat er alleen spanning op de uitgang als hij belast
is met minimaal zo'n 10-15 Watt, dus meten met een multimeter of duspol of de boel het
doet heeft dan geen zin.

Op de normale ON stand werkt dat wel, maar dan is het sluipverbruik groter. Omdat ik
echter nu ook een remote schakelaar heb is dat geen probleem: ik doe hem immers alleen
aan als ik noodstroom nodig heb.

2) Mijn Sessy staat op de grond. Maar de nieuwe connector steekt een flink eind uit aan
de onderkant, dus zelfs met helemaal uitgedraaide poten moet de kabel behoorlijk krap
worden gebogen om horizontaal weg te kunnen. Een haakse connector zou handiger zijn? Of
anders langere (en dikkere ;-)) poten, dan wel een andere locatie voor die connector.

3) Pas op: de connector voor de remote schakelaar op de Phoenix kan er vrij eenvoudig
uitschieten en als de omvormer dan in een stijgkoker hangt ben je wel even aan het
zoeken voor je hem weer gevonden hebt;-)

4) Mijn Sessy wordt bestuurd via een Odroid M1 met daarop Debian Arm en dan Home
Assistant binnen Qemu/KVM, zodat ik heel simpel de image naar een ander systeem
kan kopieren mocht dat nodig zijn.
Daarop heb ik een automation toegevoegd die er voor zorgt dat de lading van de Sessy
niet onder plm. 20% komt. Dan heb je dus altijd minimaal 1 kWh aan reserve energie.

Als de Sessy immers leeg is als de stroom uitvalt heb je alsnog niks aan je noodstroom
voorziening....

Verder niks: voorlopig ben ik er weer klaar mee!

Dank aan Jacinto en Twan van Sessy voor de hulp via email en aan de mannen van
Dynastart voor de prima service bij de levering van de Victron en remote schakelaar:
ze hadden zelfs een kabeltje met aangeknepen connectortjes gemaakt en die er gratis
bijgedaan (ik dacht eerst dat ik een VE-direct kabel nodig had, maar dat hoeft blijkbaar
niet voor deze simpele aan/uit schakelaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSyQ7XYcLHN6HXPNlKLxn4mUlPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ax51R7u46fcY9wVb6Hx9l8lv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aQFNr1QimPJoKaN_cKZ38E1iWM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4ruE04sxvC802LcfN3l0dzEa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1Tg8uEsIyXRXoNeGTlhEhkZd-g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3PsGPPjoaEvgb7YzMX7ub5GG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do_F0qQkDxE1Oqcfwz5NAPW6Jek=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/94kdRYjpq9O6ZfHsRzwVAFTD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b6izpdZRvegcsQQfjjXgHxVMy4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aRFSvvyOrN0K7l8bXdhC3IpR.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door casey.lem op 21-01-2025 16:20 . Reden: cosmetics ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
casey.lem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:48:
Hoi,

Met wat hulp van Sessy heb ik inmiddels een werkende noodstroomvoorziening vanaf de 48V

De omvormer die ik gebruik is een 48/500/230 Phoenix omvormer van Victron (zie foto),
die dus maximaal 500 Watt continue kan leveren. Niet dat ik dat van plan ben: het is
meer om de koelkast en de vriezer aan de gang te houden bij een langdurige stroomuitval
en om wat lampjes en (telefoon) laders aan te kunnen sluiten. In principe was een 250
Watt omvormer dus ook al voldoende geweest (en goedkoper ;-)).

In eerste instantie had ik de omvormer permanent aangesloten (op de Eco stand om het
sluipverbruik te beperken), maar het leek me achteraf handiger er een Victron remote
schakelaar bij te kopen (zie foto), omdat de omvormer zelf lastig bereikbaar is (hij zit
in de stijgkoker achter de trap).

Omdat ik een beta/proef/test gebruiker ben kreeg ik van Sessy een speciale stekker voor
de 48V connector opgestuurd (zie foto) en daar heb ik zelf een 6 mm^2 2-aderige kabel
aan gesoldeerd. Dat solderen is overigens wel even lastig, omdat je behoorlijk wat koper
moet verhitten, maar met een 90Watt soldeerboutje is dat gelukt.

In de plus leiding zit vlakbij de Sessy 48V connector nog een extra 20A smeltzekering om
de gevolgen van foutjes te beperken (zie foto), maar ik denk erover die later te
vervangen door een 2-polige DC automaat van 15-20A (d.w.z. een maximale belasting van
plm. 750-1000 Watt).

Achteraf was ook 4 mm^2 wel genoeg geweest (en ook iets makkelijker te solderen!),
maar dat ga ik nu niet meer vervangen;-).

Paar opmerkingen:

1) In de ECO stand van de Victron staat er alleen spanning op de uitgang als hij belast
is met minimaal zo'n 10-15 Watt, dus meten met een multimeter of duspol of de boel het
doet heeft dan geen zin.

Op de normale ON stand werkt dat wel, maar dan is het sluipverbruik groter. Omdat ik
echter nu ook een remote schakelaar heb is dat geen probleem: ik doe hem immers alleen
aan als ik noodstroom nodig heb.

2) Mijn Sessy staat op de grond. Maar de nieuwe connector steekt een flink eind uit aan
de onderkant, dus zelfs met helemaal uitgedraaide poten moet de kabel behoorlijk krap
worden gebogen om horizontaal weg te kunnen. Een haakse connector zou handiger zijn? Of
anders langere (en dikkere ;-)) poten, dan wel een andere locatie voor die connector.

3) Pas op: de connector voor de remote schakelaar op de Phoenix kan er vrij eenvoudig
uitschieten en als de omvormer dan in een stijgkoker hangt ben je wel even aan het zoeken
voor je hem weer gevonden hebt;-)

Verder niks: voorlopig ben ik er weer klaar mee!

Dank aan Jacinto en Twan van Sessy voor de hulp via email en aan de mannen van
Dynastart voor de prima service bij de levering van de Victron en remote schakelaar:
ze hadden zelfs een kabeltje met aangeknepen connectortjes gemaakt en die er gratis
bijgedaan (ik dacht eerst dat ik een VE-direct kabel nodig had, maar dat hoeft blijkbaar
niet voor deze simpele aan/uit schakelaar).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf! Op het moment dat je op noodstroom draait, werkt het BMS van de Sessy dan nog? Is die beveilig tegen te diep ontladen? Zo te zien gebruik je de communicatie die op die 48VDC poort zit niet?

Super tof dat je dit gedaan hebt! En door de support van Sessy neem ik aan dat er nog steeds garantie op de Sessy zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casey.lem
Heel gaaf! Op het moment dat je op noodstroom draait, werkt het BMS van de Sessy dan nog? Is die beveilig tegen te diep ontladen? Zo te zien gebruik je de communicatie die op die 48VDC poort zit niet?
Yep, ook als ik stroom verbruik via de 48V poort doet de Sessy het nog prima. De 48V poort zit op het BMS van de Sessy dus ik hoop (maar weet het niet zeker) dat de beveiligingen hetzelfde zijn als voor de omvormer binnen de Sessy.

En inderdaad: de andere aansluitingen op de connector gebruik ik niet. Die zijn bij mijn weten ook niet gedocumenteerd voor gewone stervelingen, dus ik zou ook niet weten hoe;-)

Garantie heb ik verder niet nagevraagd, maar als Sessy spontaan zo'n connector opstuurt hoop ik dat er op zijn minst een coulance regeling bestaat;-)

[ Voor 12% gewijzigd door casey.lem op 21-01-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Leuk dat het gelukt is de noodstroomvoorziening. Indien Sessy de stekkers gaat uitdelen ;) ik wil er graag 2, dan ga ik het zeker ook maken. Om dezelfde. reden, backup voor koelen, vriezen ennn koffie.
Houdt er wel rekening mee dat je werkt met gelijkspanning, dus vlamboog gevaar bij flinke sluiting.
Maar een normale automaat zou dat ook moeten kunnen afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Koel :)
Nu nog opladen met panelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casey.lem
balk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:16:
Koel :)
Nu nog opladen met panelen :)
Hij laadt uiteraard ook op via de panelen, maar alleen als de netspanning aanwezig is, niet bij stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casey.lem
Pibri schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:14:
Houdt er wel rekening mee dat je werkt met gelijkspanning, dus vlamboog gevaar bij flinke sluiting.
Maar een normale automaat zou dat ook moeten kunnen afschakelen.
Koffie machientjes gebruiken behoorlijk wat stroom, dus dan moet je een grotere omvormer hebben.

Verder lijkt een normale AC automaat mij toch niet zo'n goed idee, vanwege de vlamboog die kan ontstaan. En ook DC automaten zijn niet zo duur hoor:

https://www.vekto.nl/comp...llatieautomaat/dc-1-polig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
casey.lem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:48:
Hoi,

In principe was een 250 Watt omvormer dus ook al voldoende geweest (en goedkoper ;-)).

plm. 750-1000 Watt).

Daarop heb ik een automation toegevoegd die er voor zorgt dat de lading van de Sessy
niet onder plm. 20% komt. Dan heb je dus altijd minimaal 1 kWh aan reserve energie.

Als de Sessy immers leeg is als de stroom uitvalt heb je alsnog niks aan je noodstroom
voorziening....
Very nice! Maar paar opmerkingen/observaties:

1. Door de zwaar inductieve last van een koelkastmotor PLUS de aanloopstroom durf ik wel te wedden dat een 250W omvormer zeer zeker onvoldoende is. Ik betwijfel zelfs sterk of de 500W omvormer voldoende is. Heb je al praktijktesten gedaan?

2. Ik zou die zekering er vandaag nog uit yanken! De kans op brand door een vlamboog daarin is groter dan een kortsluiting. Inderdaad een (dure!) DC automaat kopen, en let op de polariteit(!) daarvan!

3. Die automation is slim. Dat ondervangt mijn grootste bezwaar tegen een noodstroomvoorziening enigzins. Maar tja het blijft een groot compromis; 1kWh is niet veel, en daar offer je 20% van je Sessy capaciteit voor op, die nu nooit meer gebruikt wordt. Ik geef wel toe dat ik in de luxe positie zit dat ik al een zware 2.1 kWh UPS heb, dus dat maakt het voor mij persoonlijk helemaal nodeloos (maar voor anderen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casey.lem
Maartentux schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:10:
[...]

1. Door de zwaar inductieve last van een koelkastmotor PLUS de aanloopstroom durf ik wel te wedden dat een 250W omvormer zeer zeker onvoldoende is. Ik betwijfel zelfs sterk of de 500W omvormer voldoende is. Heb je al praktijktesten gedaan?
De Victron kan kortstondig veel meer leveren (Peak power 900 Watt), dus zolang de zekering heel blijft zou dat moeten werken. Ga vanavond nog even testen;-)
2. Ik zou die zekering er vandaag nog uit yanken! De kans op brand door een vlamboog daarin is groter dan een kortsluiting. Inderdaad een (dure!) DC automaat kopen, en let op de polariteit(!) daarvan!
De zekering is een DC zekering (net als in autos en vrachtwagens wordt gebruikt) , dus ik denk niet dat daar een vlamboog ontstaat? Dat zou dan immers toch ook in autos en zo gebeuren en dan zouden ze zinloos zijn?

Overigens is een 1 polige DC automaat helemaal niet zo duur, als de info op de vekto website klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
casey.lem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:01:

Verder lijkt een normale AC automaat mij toch niet zo'n goed idee, vanwege de vlamboog die kan ontstaan. En ook DC automaten zijn niet zo duur hoor:

https://www.vekto.nl/comp...llatieautomaat/dc-1-polig
Als ik die dingen zie en de specs lees dan bekruipt mij het sterke gevoel dat dit bogus is. Er lijkt geen polariteit op te zitten, wat bij een DC automaat direct alle alarmbellen doet rinkelen. Er staat ook geen aparte max spanning op voor AC en voor DC, wat normaliter ab-so-luut wel het geval zou zijn. En dan ten derde de prijs. Ik zou met een heel erg grote boog hier om heen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
casey.lem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:21:

De zekering is een DC zekering (net als in autos en vrachtwagens wordt gebruikt) , dus ik denk niet dat daar een vlamboog ontstaat? Dat zou dan immers toch ook in autos en zo gebeuren en dan zouden ze zinloos zijn?

Overigens is een 1 polige DC automaat helemaal niet zo duur, als de info op de vekto website klopt?
Key is de spanning en de stroom. Beide zijn sterk van invloed op de vlamboog. Bij 12V is de spanning zo laag dat de kans op een sterke vlamboog zo goed als nihil is. Bij 24V waarschijnlijk ook nog wel. 48V begint andere soep te worden, maar ook dat is nog relatief veilig. Echt gevaarlijk begint ongeveer vanaf daar.
Bij een hoge spanning maar een lage (max mogelijke!) stroomsterkte is het gevaar ook maar klein.

Maar... hier kun je zien wat er gebeurt bij een 230V DC spanning en een stroom van pak 'm beet 10A: YouTube: AC versus DC load breaking comparison with a knife switch

Ik weet niet of ik die dingen bij Vekto wel vertrouw, zie mijn andere post.

Ik zou bijna zeggen: probeer het uit. Maar dan WEL in een controlled environment, en zeker NIET met accus (die leveren bij kortsluiting een stroom van vele duizenden amperes namelijk!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-06 21:41
Maartentux schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Als ik die dingen zie en de specs lees dan bekruipt mij het sterke gevoel dat dit bogus is. Er lijkt geen polariteit op te zitten, wat bij een DC automaat direct alle alarmbellen doet rinkelen. Er staat ook geen aparte max spanning op voor AC en voor DC, wat normaliter ab-so-luut wel het geval zou zijn. En dan ten derde de prijs. Ik zou met een heel erg grote boog hier om heen lopen.
Gelukkig zijn niet alle DC automaten gepolariseerd, het zou anders ook moeilijk zijn om een batterij systeem met een DC automaat te beveiligen. (magneetjes, vlamboog chute, genoeg over te vinden op het internet)

Er hoort natuurlijk wel een DC voltage en Icu op vermeld te worden.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
workzone schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Gelukkig zijn niet alle DC automaten gepolariseerd, het zou anders ook moeilijk zijn om een batterij systeem met een DC automaat te beveiligen. (magneetjes, vlamboog chute, genoeg over te vinden op het internet)

Er hoort natuurlijk wel een DC voltage en Icu op vermeld te worden.
Tja. Maar juist die magneet zorgt dus dat de vlamboog naar 'm toe trekt, of van 'm af stoot bij omgekeerde polariteit.
De prijs van deze dingen is wel ZO laag dat ik serieus overweeg om er 'ns een paar te bestellen en in de tuin wat experimenten te doen. Wat me nog weerhoudt is natuurlijk het inherente gevaar van spelen met elektra en de benodigdheden, zoals zware verbruikers/belastingen en ofwel accus, ofwel dikke gelijkrichters. Ik heb wel wat spullen liggen, maar...

Anderzijds geef ik je ook gelijk dat die bedrijven wel veel riskeren als ze de kluit zouden oplichten... dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-06 21:41
Maartentux schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Tja. Maar juist die magneet zorgt dus dat de vlamboog naar 'm toe trekt, of van 'm af stoot bij omgekeerde polariteit.
Ja, daarom horen die er ook _niet_ in te zitten bij non-polarized. Maar een duidelijke aanduiding op de automaat zelf zou het een stuk duidelijker maken.

Op het diysolarforum zijn diverse teardowns te vinden van DC automaten.

Maar dit begint een beetje off-topic te raken.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Over zekeringen gesproken: Ik heb Sessy ooit de vraag gesteld of ze rekening hebben gehouden met de hoge kortsluitstroom die er bij LFP accu's kan gaan lopen van bijv. 10.000 - 20.000 A. Daar heb ik volgens mij nog geen antwoord op ontvangen. In andere topics wordt gesproken over het toepassen van T-Class fuses met een IC-rating van bijv. 20.000A om dit probleem te voorkomen. Bij het zien van deze aanvullende "test" zekeringen vraag ik mij direct weer af hoe de Sessy intern is afgezekerd en of dat eigenlijk wel voldoende is. Weet iemand of ze hiervoor aanvullende maatregelen hebben genomen door het toepassen van bijv. T-class fuses of zitten er alleen "standaard" zekeringen in waarbij de kans is dat ze na het ploffen weer aan elkaar smelten of er inderdaad een vlamboog kan ontstaan?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Pibri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:26:
Oeh dat is voor velen balen zeg..

Blij dat ik handmatig aanstuur. In mijn CronJob staan voor vandaag 7 schakel momenten gepland :)
Vannacht geladen, net een tijdje NOM, straks uurtje laden, vanaf 4 uur NOM, maar van 5 tot 6 even max terugleveren, dan weer op de NOM en om 9 uur vanavond op Idle. Interessante dag.
Ik vroeg mij nog af of dit goed heeft gewerkt? Hiermee handel je alleen op de epex markt? Idee is dus: goedkoop laden, ochtend piek nom, dan weer laden en tijdens de avond piek verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:09
vanacht op de dynamische modus zijn de accus maar 30 minuten geladen ipv 2 uur.
Blijft toch vreemd gaan de laatste 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
balk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:31:
[...]

Ik vroeg mij nog af of dit goed heeft gewerkt? Hiermee handel je alleen op de epex markt? Idee is dus: goedkoop laden, ochtend piek nom, dan weer laden en tijdens de avond piek verkopen?
In dit specifieke geval werkte dit prima, groot prijsverschil. In principe probeer ik via zonne energie te laden en zoveel mogelijk zelf te gebruiken maar hele dure uren lever ik terug. In de winter lukt dat niet en dan laadt ik via het net bij indien prijs bijna of nul euro is. Handelen doe ik pas bij min 20 cent verschil anders is het op de Nom. Er zijn ook dage dat ze op Idle staan. Kortom van alles wat maar probeer zo efficient mogelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Zojuist ook de vragenlijst geprobeerd in te vullen (op een mobiele telefoon) wat een matig formulier. Niet adaptief, althans niet op mijn telefoon. Ben benieuwd of er leuke dingen uit gaan komen. Zeker goed dat ze de gebruikers vragen om te helpen het product te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Het begint nu toch de spuigaten uit te lopen met mijn Sessy. De website was al niet heel goed en de informatie die je krijgt duidt erop dat ze bij Sessy weinig creatief zijn, om over de taalfouten op de website maar te zwijgen.

De Sessy deed het in eerste instantie best wel goed, al liep de installatie (door een erkend installatiebedrijf) niet van een leien dakje. Onlangs, binnen het eerste jaar ging de omvormer voor de eerste keer stuk. Dit kunnen ze bij Sessy gewoon uitlezen, maar ik werd hier niet op geattendeerd en moest er zelf achterkomen. Gebeld, meteen een afspraak gemaakt en binnen 2 weken zou een servicemonteur langskomen. Die kwam 2 uur te laat langs en heeft het euvel gratis verholpen.

Nog geen 4 weken later gaat de omvormer weer stuk - de ventilator intern is stuk. Dat konden ze ook bij Sessy uitlezen maar wederom proactief geen enkele actie. Al 2 keer contact opgenomen met Sessy maar na een week nog geen zicht op reparatie. Door de helpdesk wordt doodleuk gemeld dat dat "op route en beschikbaarheid" gaat. Blijkbaar hebben ze niemand in de regio Amersfoort of ze hebben geen servicemonteurs meer.

Zeer jammer dit alles. Ik had Sessy genomen omdat het Nederlands was, maar blijkbaar kopen ze zelf goedkope Chinese onderdelen in die snel stuk gaan en ben ik nu aan mijn lot overgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

fplin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:57:
vanacht op de dynamische modus zijn de accus maar 30 minuten geladen ipv 2 uur.
Blijft toch vreemd gaan de laatste 2 dagen.
Ja, dat merk ik ook. Soms wordt er helemaal niet geladen in de goedkopere uren. Uiteindelijk de Sessy op ECO gezet en nu laadt hij weer tijdens de goedkope uren en kan ik tijdens de dure uren gewoon mijn warmtepomp laten draaien.

Op zich wel slecht dat ze dit bij Sessy niet beter inregelen. De uitleg over de verschillende mogelijkheden is ook beneden peil, helaas. Je moet het allemaal maar een beetje zelf uitvogelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrvanes
intGod schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:40:
[...]

De uitleg over de verschillende mogelijkheden is ook beneden peil, helaas. Je moet het allemaal maar een beetje zelf uitvogelen.
https://www.sessy.nl/achtergrond/
https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-dynamische-modus/
https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus/
enz. enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dat zijn handige linkjes. Wat dan jammer is, is dat (bijvoorbeeld) die dynamische modus uitleg niet voorkomt in de verzamelpagina die doorklinkt naar de door jou hierboven geplaatste link.
Dus: vanaf deze link:
https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-dynamische-modus/

Kun je terug naar overzicht klikken en kom je hier:
https://www.sessy.nl/nieuws/

Maar daarvandaan kun je niet meer naar die uitleg van de dynamische modus komen. Dat voelt niet heel solide in elkaar gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
tcw82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Maar daarvandaan kun je niet meer naar die uitleg van de dynamische modus komen. Dat voelt niet heel solide in elkaar gesleuteld.
Home -> Over Ons -> Achtergrondinformatie -> Hoe werkt de dynamische modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mrvanes schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Home -> Over Ons -> Achtergrondinformatie -> Hoe werkt de dynamische modus
Dank, dat helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 09:49

worker

2x Sessy thuisbatterij

intGod schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:39:
Zeer jammer dit alles. Ik had Sessy genomen omdat het Nederlands was, maar blijkbaar kopen ze zelf goedkope Chinese onderdelen in die snel stuk gaan en ben ik nu aan mijn lot overgelaten.
Het is vervelend dat je slechte ervaringen hebt, maar je gaat wel hard tekeer zo. Er zitten geen goedkope Chinese onderdelen in de Sessy. MeanWell (die de voeding maakt) is een bedrijf wat goede kwaliteit producten maakt, en zelfs dan kan je een keer pech hebben.
De service van Sessy wordt hier regelmatig hoog over opgegeven, je wordt echt niet aan je lot overgelaten.
Dus: kop op. Je komt echt aan de beurt, en dan hebt je nog jaren plezier van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

worker schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Het is vervelend dat je slechte ervaringen hebt, maar je gaat wel hard tekeer zo. Er zitten geen goedkope Chinese onderdelen in de Sessy. MeanWell (die de voeding maakt) is een bedrijf wat goede kwaliteit producten maakt, en zelfs dan kan je een keer pech hebben.
De service van Sessy wordt hier regelmatig hoog over opgegeven, je wordt echt niet aan je lot overgelaten.
Dus: kop op. Je komt echt aan de beurt, en dan hebt je nog jaren plezier van het ding.
Dat hoop ik maar. Maar als iets stukgaat wil ik graag weten wanneer het opgelost wordt, zeker als er garantie op zit. Maar te horen krijgen dat ze niet weten wanneer je geholpen gaat worden schiet bij mij toch in het verkeerde keelgat. Dat zijn praktijken die ik van een eenmanszaak verwacht - niet van een "bedrijf" als Sessy.

Edit: vandaag van Sessy gehoord dat ik persoonlijk uit de wachtlijst ben gehaald en in de planning ben gezet. Volgende week komt er iemand langs. Dat is dan toch weer goed nieuws (voor mij).

[ Voor 14% gewijzigd door intGod op 23-01-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
Deleted

[ Voor 255% gewijzigd door DaCootMeister op 24-01-2025 01:09 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

vanenkelen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Inmiddels ook reactie gekregen van Sessy.

Het knopje "Aansturen Door Frank" staat los van SessyConnect en gaat alleen over de "GridEase"/"Zelfconsumptie plus" functionaliteit.

Dus met het knopje "Aansturen Door Frank" op "NEE", maar de strategie op "SessyConnect", werkt SessyConnect gewoon zoals het moet.

Edit:
Niet dus!

Vanmorgen gaf de Frank app aan dat ik mijn Sessy’s aan moet melden, oftewel verbinding verbroken. Ondanks dat SessyConnect nog wel geselecteerd staat, maar Aansturing door Frank op “nee”, zoals geadviseerd door Sessy.

Dit klopt niet!

Je moet dus “Aansturing door Frank” op ja zetten, om SessyConnect te kunnen gebruiken, anders überhaupt geen verbinding.

Maar, als “Aansturing door Frank” op ja staat, heb je zelf geen volledige controle meer over je Sessy’s. Als je besluit om hem op bijvoorbeeld Home Automation api te zetten om zelf te bepalen wanneer je de Sessy wil gebruiken, dan nog kan Frank ingrijpen.

En de optie “aansturing door Frank” kun je alleen maar handmatig en heel omslachtig aan en uit zetten. Bij het aanzetten moet je namelijk weer je klantnummer en adresgegevens in een pop-up scherm invoeren.

De insteek van Sessy was tot nu toe altijd dat je zelf in controle bent over het gebruik van je accu, dat is nu (hopelijk per ongeluk) niet meer zo en dat vind ik echt een heel groot nadeel.

@Twan_V kunnen jullie aangeven of dit een foutje is of dat dit een bewuste keuze is? Zou hem graag beter willen begrijpen en nog liever weer ongedaan gemaakt zien worden.

[ Voor 23% gewijzigd door vanenkelen op 25-01-2025 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 16:53
Meer mensen last van een verlopen SSL certificaat als ze Sessy Portal bezoeken?

Ik wilde vandaag mijn Sessy gaan installeren, maar de installatie app blijft ook oneindig laden op iOS (vermoed vanwege dit verlopen certificaat).

Beetje slordig wel. Vooral omdat hij blijkbaar al twee dagen verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 21:05
itavero schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:23:

Ik wilde vandaag mijn Sessy gaan installeren, maar de installatie app blijft ook oneindig laden op iOS (vermoed vanwege dit verlopen certificaat).

Nergens last van als ik naar portal.sessy.nl ga ... edit ... wel als ik een keer CTRL + F5 doe :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Sicos op 26-01-2025 12:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Legan2
  • Laatst online: 18-06 11:22
itavero schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:23:

My bad... Nu gefixed. Gelukkig gaat er snel een systeembeheerder beginnen die beter oplet dan ik. Sorry voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 08:29
Vandaag een opvallend verschil tussen laadschema op de portal en wat is opgehaald via de API. Mijn Sessy in dynamische modus is ook echt beginnen te leveren om 5.00.

Zien meer mensen dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAipU44PU9tXAgkGmMsBnfwwID8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ynBKzACXPNCLhS10HcAKQ03T.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH0myPsLZEGwD0sPUypCTo73QP4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0hhEcDfcoO4INVOYjeJx3wWv.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
Legan2 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:07:
My bad... Nu gefixed. Gelukkig gaat er snel een systeembeheerder beginnen die beter oplet dan ik. Sorry voor het ongemak.
Of het is niet goed gefixed, of weer stuk.
https://www.ssllabs.com/s...?d=portal.sessy.nl&latest

Valid until Fri, 24 Jan 2025 23:59:59 UTC (expired 2 days, 4 hours ago) EXPIRED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
vinniefireman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 05:22:
Vandaag een opvallend verschil tussen laadschema op de portal en wat is opgehaald via de API. Mijn Sessy in dynamische modus is ook echt beginnen te leveren om 5.00.

Zien meer mensen dit?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, Gister al.
In HA zelf maar een laadaktie gezet.
Vanmiddag maar even kijken of het schema voor vanavond is aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 16:53
Legan2 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Zie de fix nog niet hier. Geen idee hoe/waar jullie dit hosten, maar in het algemeen zijn er een hoop tools dan wel diensten beschikbaar (zelfs gratis) om het vernieuwen van certificaten te automatiseren.
Even voor gaan zitten en dan heb je dat zo ingeregeld.

Voor de paar (interne) services waar wij nog handmatig certificaten dan wel tokens voor uitreiken, zet ik bij het aanmaken al meteen een herinnering in de agenda van mij en mijn collega's. Dan krijgen we een maand van te voren al een heads-up. 😅

[ Voor 19% gewijzigd door itavero op 27-01-2025 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
itavero schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Zie de fix nog niet hier. Geen idee hoe/waar jullie dit hosten, maar in het algemeen zijn er een hoop tools dan wel diensten beschikbaar (zelfs gratis) om het vernieuwen van certificaten te automatiseren.
Even voor gaan zitten en dan heb je dat zo ingeregeld.

Voor de paar (interne) services waar wij nog handmatig certificaten dan wel tokens voor uitreiken, zet ik bij het aanmaken al meteen een herinnering in de agenda van mij en mijn collega's. Dan krijgen we een maand van te voren al een heads-up. 😅
Hier werkt het weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 17:39
vinniefireman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 05:22:

Zien meer mensen dit?
Ja, bij mij ging het precies hetzelfde. Eerder was zo af en toe het Sessy laadschema verkeerd, maar dan kon je nog via de API zelf ingrijpen. Maar hier was het laadschema goed en dan gaat hij toch ontladen i.p.v. te laden, op het goedkoopste moment. :? Zouden we wat feedback kunnen krijgen over wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Het is misschien niet helemaal hetzelfde als de andere gebruikers beschrijven. Misschien ook wel omdat in essentie het laden en ontladen van de accus (weer) in de soep is gelopen? Vannacht hebben de sessies het laadmoment aangevat in een momentje te ONTladen, daarna is dat vrij snel gestopt. (Piek klein paars piekje op het eerste screenshot) De accus zijn beide helemaal leeg op dit moment.
Dit is nu de derde keer dat ik het actief waarneem dat er iets niet goed (lijkt) te gaan.
Hebben andere vannacht wel een goede laadcyclus gehad met de accu op "roi" stand?
De my home battery ap toont wel een laad en ontlaad moment, maar die lijkt dan weer niet overeen te komen met de sessy informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0ULn1B96hm6DX_aI60VhdXnpQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3gy4v0QKj7tc9DoewLCnfNj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvR4tWnL_D-BBtrx4g36pPu3D5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ17Rs0yYYRXLCrROKQKN0Q0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSmi0Norvww9_RTB6mqBNlqxOSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX6cdaOFDI646zCe69Ujjguf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 27-01-2025 14:55 . Reden: ONT toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ohja, vergeten te zeggen, de accu is gaan ontladen waar hij had moeten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:54
Hier is het ook misgegaan en zijn de accus leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik heb net maar eens de telefoon ter hand genomen. Dat leverde twee dingen op, ik heb nu een (zakelijk) 06 nummer van sessy en ik kon niemand te pakken krijgen.
Ik hoop heel erg dat de zaken snel weer zijn zoals ik die van ze ken. Een probleemloos product dat in mijn garage woont en af en toe een glimlach op mijn gezicht tovert als ik daar rondscharrel en de accus staan te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
Weet iemand hier toevallig wat de update interval is waarmee Sessy NOM draait? Is dit echt iedere seconde of langzamer?

De P1 meter API lijkt iedere 10 sec te verversen. Maar wellicht is de communicatie tussen Sessy en de P1 intern sneller.

[ Voor 34% gewijzigd door vinniefireman op 27-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:28
Als ik dit allemaal zo lees ben ik extra blij met de werking van de Day Ahead Optimizer. Je bent met deze Add-on niet meer afhankelijk van dienst van Sessy. De optimale tijden en vermogens om te laden worden lokaal berekend in Home Assistant. Werkt perfect.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mgroen81 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:14:
Als ik dit allemaal zo lees ben ik extra blij met de werking van de Day Ahead Optimizer. Je bent met deze Add-on niet meer afhankelijk van dienst van Sessy. De optimale tijden en vermogens om te laden worden lokaal berekend in Home Assistant. Werkt perfect.
Het ziet er naar uit dat de Raspberry weer uit de doos moet komen(was in de doos gegaan vanwege een grote verbouwing en er nog niet uitgekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Arnold79 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:57:
Sinds de laatste software update werkt bij mij de NOM / Eco niet echt lekker. Het is net of de dongle en de Sessy met een andere frequentie updaten waardoor de Sessy enorm gaat pendelen. Daarnaast heb ik het idee dat de Sessy het ingestelde setpoint minder nauwkeurig opvolgt. Meer mensen last van?
Nu je het zegt! Bij mij ook weer teruggekomen sinds 1.8.1 inderdaad, terwijl het in 1.7.6 opgelost was.
De nieuwere sessy 1.5 doet het gewoon prima bij handmatig laden en ontladen op ieder setpoint.
De oudere sessy 1.1.1 gaat schommelen tussen bijv 200 watt laden en 200 watt ontladen als je handmatig 200watt ontladen instelt. De andere sessy reageert daar weer op. Vanaf +/- 600 watt of hoger setpoint niets meer aan de hand.
Ga deze ook weer bij sessy melden. Efficiency lijkt er ook flink onder te lijden.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PranaSC2
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-RFKe993rM2CcCENs9fmX4lbh8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ICylkDKpT5LS1GiQXlvLEFyh.jpg?f=user_large

Nou er gaat echt iets mis. Idd om 5:00 ontladen en is nu vol aan het laden… bijna het duurste moment van de dag..
Pagina: 1 ... 80 ... 89 Laatste