Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 07:59
sparkly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Nu je het zegt! Bij mij ook weer teruggekomen sinds 1.8.1 inderdaad, terwijl het in 1.7.6 opgelost was.
De nieuwere sessy 1.5 doet het gewoon prima bij handmatig laden en ontladen op ieder setpoint.
De oudere sessy 1.1.1 gaat schommelen tussen bijv 200 watt laden en 200 watt ontladen als je handmatig 200watt ontladen instelt. De andere sessy reageert daar weer op. Vanaf +/- 600 watt of hoger setpoint niets meer aan de hand.
Ga deze ook weer bij sessy melden. Efficiency lijkt er ook flink onder te lijden.
Ik merk het ook en heb het eerder in dit topic ook al eens gemeld.
Wat ik daarnaar ook zie tijden het ontladen is dat een van de 2 permanent op stand-by staat en dit wisselt. Er is dan altijd een verbruikt van 16 watt die de ander weer moet compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl3l3zgrdzBDx4xgXx44-cmGkP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3a4tldQli6CcHfOJj3Im1fw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:23
TimK1990 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 06:57:
[...]

Ik merk het ook en heb het eerder in dit topic ook al eens gemeld.
Wat ik daarnaar ook zie tijden het ontladen is dat een van de 2 permanent op stand-by staat en dit wisselt. Er is dan altijd een verbruikt van 16 watt die de ander weer moet compenseren.

[Afbeelding]
Die 16W herken ik ook, dat zie ik een minuut lang als de Sessy van aktief naar standby gaat. Hier werkt de NoM regeling verder wel goed. Helaas heb ik een DSMR4.2 meter, deze geeft maar eens per 10 sec een update, dit maakt de NoM regeling soms wat traag bij wisselende belasting (kookplaat, oven, Quooker etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik krijg sinds gistermiddag 12u geen updates meer in de tabel sessy vermogen en zonnepanelen vermogen. Hebben meer mensen hier last van?

De tabelen voor verbruiksmeter en totaal huisvermogen worden nog wel geupdate.

Aan het verbruik te zien werkt de batterij verder nog wel.\

[ Voor 12% gewijzigd door Ottie op 28-01-2025 09:01 ]

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
Ottie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:00:
Ik krijg sinds gistermiddag 12u geen updates meer in de tabel sessy vermogen en zonnepanelen vermogen. Hebben meer mensen hier last van?

Bedoel je dat deze lijn niet meer verder loopt?
(Dit is een screenshot gemaakt enkele momenten geleden, het toon de dag van gisteren.) Dat lijkt hier ook zo te zijn.
Persoonlijk zou ik het in een korte email aan de leverancier melden. Dan heb je het maar vastgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TAKEORf1hExuVE4Rn-dKQ1RqYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gA2q68P8OoJElTtvGkpNDbH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Ottie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:00:

Was me vanmorgen ook opgevallen, heb het gemeld en het is voor mij in iedergeval al opgelost :)

ps gefeliciteerd met je verjaardag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
@tcw82 Dat is inderdaad precies wat ik ook zag.

@DJP! ik zie dat het "probleem" bij mij nu ook is opgelost. Dank je.

[ Voor 31% gewijzigd door Ottie op 28-01-2025 14:21 ]

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ottie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:20:
@tcw82 Dat is inderdaad precies wat ik ook zag.

@DJP! ik zie dat het "probleem" bij mij nu ook is opgelost. Dank je.
Het is inderdaad nu weer een platte lijn die doorlopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:55
Vandaag eindelijk mijn Sessy in gebruik genomen (ook geüpdatet naar v1.8.1, betreft HW v1.5 van dit jaar).

Ik heb deze nu geconfigureerd op de NOM stand, maar zie iets wat ik niet helemaal vertrouw.
De SOC lijkt al sinds het begin op 0% te staan.
Volgens het Sessy Portal heeft ie vanmiddag even geladen (kan wel kloppen aangezien de zon toen nog een beetje scheen), maar daarna heeft de batterij enkel nog ontladen.

Is het nu gewoon zo dat de SOC in het begin niet klopt omdat de BMS moet kalibreren?
Of gaat er toch iets mis met de beveiliging om de batterij niet te ver te ontladen?

PS: Sorry als dit eerder al besproken is.. ik heb verschillende zoektermen geprobeerd om hier wat info over te vinden in het topic, maar duidelijk niet de juiste.

[ Voor 12% gewijzigd door itavero op 29-01-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
itavero schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:33:
Vandaag eindelijk mijn Sessy in gebruik genomen (ook geüpdatet naar v1.8.1, betreft HW v1.5 van dit jaar).

Ik heb deze nu geconfigureerd op de NOM stand, maar zie iets wat ik niet helemaal vertrouw.
De SOC lijkt al sinds het begin op 0% te staan.
Volgens het Sessy Portal heeft ie vanmiddag even geladen (kan wel kloppen aangezien de zon toen nog een beetje scheen), maar daarna heeft de batterij enkel nog ontladen.

Is het nu gewoon zo dat de SOC in het begin niet klopt omdat de BMS moet kalibreren?
Of gaat er toch iets mis met de beveiliging om de batterij niet te ver te ontladen?

PS: Sorry als dit eerder al besproken is.. ik heb verschillende zoektermen geprobeerd om hier wat info over te vinden in het topic, maar duidelijk niet de juiste.
Het is al wel een paar keer besproken :) in het begin moet je inderdaad even helemaal op en ontladen, hiermee kalibreer je de SoC.

De SoC staat los van het BMS systeem. Het BMS zal ingrijpen als de batterij leeg raakt, de Sessy krijgt dan de status "'Battery Empty" hetzelfde als die vol is dan geeft de BMS de saus "Battery Full" en stopt de Sessy met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 19:52
itavero schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:33:
[...]
[...]
Naar alle waarschijnlijkheid moet de SoC nog gekalibreerd worden. Dit gebeurt automatisch in de software.
Het BMS geeft een schatting van de State of Charge door aan de Dongle, die deze waarde vervolgens met wat logica nauwkeuriger maakt. Die logica is iets waar in de software nog altijd actief aan gesleuteld wordt.
Het BMS beschermd altijd je accucellen en schakelt de omvormer uit als een van de cellen buiten de toegestane toleranties gaat. Je kunt praktisch gezien dus niet over de veilige limieten van de accu gaan.

Als de accu daadwerkelijk helemaal leeg of vol is herken je dat aan de system state 'battery empty' of 'battery full'. Sessy gaat dan in standby.

Een keer volledig laden en ontladen calibreert de SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Bedankt voor de info en de snelle reactie. Nog even wachten op wat gunstigere tarieven dus (of meer zon)..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:44
En toen waren het er drie... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gis-BDzwvxjKk3cDHdsta_VInGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkpDOr0UuNdbiIWhtgw2nnLM.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik mijn derde Sessy mogen ophalen bij Charged en heb m bij thuiskomst meteen geinstalleerd.
Even het schuifje van Frank Energie uit en weer aan en hij staat er meteen bij in de Frank app, dus nummer drie is al volledig in bedrijf.
Al met al een behoorlijk goede plug and play experience :)

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Hier een negative ervaring met Sessy die ik toch wil delen. Ik heb dit muurkastje ongeveer een jaar geleden gekocht. Hij schakelt zichzelf te vaak uit waardoor de SOC op 0% blijft, hij laadt niet bij, hij ontlaadt ook niet. De Sessy is al vervangen door een nieuwe. Het probleem blijft terugkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
FFW schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:27:
Hier een negative ervaring met Sessy die ik toch wil delen. Ik heb dit muurkastje ongeveer een jaar geleden gekocht. Hij schakelt zichzelf te vaak uit waardoor de SOC op 0% blijft, hij laadt niet bij, hij ontlaadt ook niet. De Sessy is al vervangen door een nieuwe. Het probleem blijft terugkeren.
Dat is heel jammer om te horen,
Bij NOM en geen zon laad de accu niet. Als de SOC 0% is valt er ook niets te ontladen.
Maar misschien is het toch handig als je iets meer info geeft,
Hoe wordt je Sessy aangestuurd?
Waarom eword deze uitgeschakeld?
Waneer ging het verkeerd enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Bij NOM en geen zon laad de accu niet. Als de SOC 0% is valt er ook niets te ontladen.
A : ik heb ipv zonnepanelen een dynamisch contract met sessy

Hoe wordt je Sessy aangestuurd? Dynamisch / charged
Waarom eword deze uitgeschakeld? dat weet alleen sessy
Waneer ging het verkeerd enz. dat weet alleen sessy

Ik raak behalve de portal niets zelf aan. Het moet een out of the box goede ervaring zijn, dat is het niet.
Ja, sessy stuurt hun engineer op tijd, maar probleem keert gewoon weer terug. De downtime van het product is onaanvaardbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
FFW schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:48:
A : ik heb ipv zonnepanelen een dynamisch contract met sessy

Hoe wordt je Sessy aangestuurd? Dynamisch / charged
Waarom eword deze uitgeschakeld? dat weet alleen sessy
Waneer ging het verkeerd enz. dat weet alleen sessy

Ik raak behalve de portal niets zelf aan. Het moet een out of the box goede ervaring zijn, dat is het niet.
Ja, sessy stuurt hun engineer op tijd, maar probleem keert gewoon weer terug. De downtime van het product is onaanvaardbaar.
Maar als je dynamisch draait dan laad de Sessy toch ook niet op met PV? bij de dynamische modus Laad de Sessy alleen op als de prijs laag is en het prijsverschil groot genoeg is.

Kun je in de portal ook niet zien dat er activiteit is geweest?
Als je lokaal inlogt op de Sessy en dan op het groene/gele bolletje klikt zie je dan een status message?
Geen rare errors in de error log?

Mijn ervaring met Sessy is dat als er problemen zijn dit netjes wordt opgelost en als je dan vraagt wat er aan de hand was dat je dan ook netjes uitleg krijgt wat en waarom er iets gedaan is.

[ Voor 8% gewijzigd door DJP! op 30-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:12
FFW schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:27:
Als je eens begint met de my Home battery app. Daar wat ervaring mee opdoet. Want met dyntar en de instellingen voor de sessy etc moet je wel eerst weten hoe en of wat. Niet degenererend bedoelt. Maar het is wat ingewikkelder dan alleen aanzetten en dan niks meer hoeven te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEjaJN8K-Jv_Pf6qE0qAiWD6fwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9RGNEDlLIFzAhoM1kVNtpc6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Leoniq op 30-01-2025 19:05 ]

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 21:43
Ik zag een sessy app in de Appstore staan. Feitelijk een doorzetting naar de portal, maar wel fijn dat er nu een app is. Top!

Benieuwd naar de doorontwikkeling, ook nav de onlangs verzonden survey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:40
HaraldBou schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:32:
Ik zag een sessy app in de Appstore staan. Feitelijk een doorzetting naar de portal, maar wel fijn dat er nu een app is. Top!

Moeten we dat nu een APP noemen, een doorlinking van je https://portal.sessy.nl
Het is eerder een shortcut
Maar dat is mijn mening

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 21:43
psdata schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Moeten we dat nu een APP noemen, een doorlinking van je https://portal.sessy.nl
Het is eerder een shortcut
Maar dat is mijn mening
Het glas is halfvol of halfleeg…..
Ik kies liever voor het eerste. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
HaraldBou schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:32:

Die is nog niet voor Android zo te zien. Wel een app in android voor de installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
HaraldBou schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Het glas is halfvol of halfleeg…..
Ik kies liever voor het eerste. 😉
Als het glas altijd half leeg is, moet je een kleiner glas pakken, overschenken en niet zo piepen :+ :+ :+ _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 19:52
Leoniq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Die is nog niet voor Android zo te zien. Wel een app in android voor de installateur.
De Sessy (portal) app is ook al een tijdje voor Android beschikbaar:
https://play.google.com/s...etails?id=nl.sessy.portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Thnx Pim. Als ik sessy in de playstore intyp kreeg ik hem niet te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Leoniq op 31-01-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Leoniq schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Als je eens begint met de my Home battery app. Daar wat ervaring mee opdoet. Want met dyntar en de instellingen voor de sessy etc moet je wel eerst weten hoe en of wat. Niet degenererend bedoelt. Maar het is wat ingewikkelder dan alleen aanzetten en dan niks meer hoeven te doen.
Bedankt voor de tip. Die app is mij nooit door Sessy genoemd of aangeraden, wel de portal.sessy.nl
Voor 4500,- voor 5kwh zonder realistische terugverdientijd mag je wel de basis van het produkt verwachten, dat wil zeggen ; laden en ontladen. En volgens de portal doet hij dat vaker niet dan wel ondanks het laadschema, het resultaat is een batterij die dagenlang 0% spanning heeft. Meer hoef ik als klant niet te doen of te weten.
Ik heb 1 Sessy gekocht om te zien of het goed werkt, helaas, het blijft dus bij die ene.

Edit ; als je een auto koopt mag je ook verwachten dat die start, start hij dat niet dan is het advies om een odb2 stekker (leest auto uit) aan te sluiten ook niet wenselijk.

[ Voor 8% gewijzigd door FFW op 01-02-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
FFW schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Bedankt voor de tip. Die app is mij nooit door Sessy genoemd of aangeraden, wel de portal.sessy.nl
Voor 4500,- voor 5kwh zonder realistische terugverdientijd mag je wel de basis van het produkt verwachten, dat wil zeggen ; laden en ontladen. En volgens de portal doet hij dat vaker niet dan wel ondanks het laadschema, het resultaat is een batterij die dagenlang 0% spanning heeft. Meer hoef ik als klant niet te doen of te weten.
Ik heb 1 Sessy gekocht om te zien of het goed werkt, helaas, het blijft dus bij die ene.

Edit ; als je een auto koopt mag je ook verwachten dat die start, start hij dat niet dan is het advies om een odb2 stekker (leest auto uit) aan te sluiten ook niet wenselijk.
Die auto is ook niet heilig, EV BMW van vriendinnetje heeft ruim 2 maanden bij de dealer gestaan.
Van alles aan vervangen, tot de accu en kabelboom aan toe. En voor die 2 maanden een paar keer een week. Is geen instapklasse :X

Enne, als tweaker en lang lid van Tweakers heb je nooit gekeken in dit topic?
Want daar staat alles al netjes sinds de 1e leveringen beschreven.
Ook de problemen en ook het appje van en door een Tweaker.

En ja, teleurstelling is a bitch :+
Gelukkig had je daar al rekening mee gehouden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

worker

2x Sessy thuisbatterij

[...]

Meer hoef ik als klant niet te doen of te weten.
Je vertelt hier dat jouw Sessy niet naar verwachting werkt, er zijn wat mede Tweakers die jouw proberen te helpen met wat vragen, en vervolgens ga je daar niet op in.
Mijn Sessy’s staan in sommige delen van het jaar (nu) ook dagenlang op 0%. Dat komt omdat ze op ROI staan (of “dynamic”) waarin ze aangestuurd worden om te handelen in stroom als dat winst oplevert. Maar nu zijn vaak de prijsverschillen te klein en zou je verlies maken (vergis je niet in de afschrijving van je accu). Pas bij prijsverschillen van 10-12ct komt hij in aktie. Dat werkt gewoon goed.
En ja, eind december / begin januari zijn er cloud problemen geweest waardoor de laadschema’s niet of niet op tijd doorkwamen. Toen hebben ook mijn Sessy’s af en toe onterecht stilgestaan.

Er zijn hier echt genoeg mensen die precies weten hoe jouw Sessy hoort te werken, en die je willen helpen. Maar dan moet je wel met informatie komen.
Staat jouw Sessy in dynamische mode?
Houdt de Sessy zich niet aan het laadschema, of vind je dat het laadschema niet klopt?

Dit is de SOC van mijn 2 Sessy’s van deze week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ehSWjfxbRTnurpFt-fiHsISf44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCqLm17LZLmCT9AfZWVdv7Hf.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is teleurstellend, slechts 2x in aktie gekomen deze week en niet eens helemaal naar 100% gegaan. Maar ja, het laadschema klopte wel. Meer mogelijkheden om winstgevend te handelen waren er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
worker schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:16:
[...]

Je vertelt hier dat jouw Sessy niet naar verwachting werkt, er zijn wat mede Tweakers die jouw proberen te helpen met wat vragen, en vervolgens ga je daar niet op in.
Mijn Sessy’s staan in sommige delen van het jaar (nu) ook dagenlang op 0%. Dat komt omdat ze op ROI staan (of “dynamic”) waarin ze aangestuurd worden om te handelen in stroom als dat winst oplevert. Maar nu zijn vaak de prijsverschillen te klein en zou je verlies maken (vergis je niet in de afschrijving van je accu). Pas bij prijsverschillen van 10-12ct komt hij in aktie. Dat werkt gewoon goed.
En ja, eind december / begin januari zijn er cloud problemen geweest waardoor de laadschema’s niet of niet op tijd doorkwamen. Toen hebben ook mijn Sessy’s af en toe onterecht stilgestaan.

Er zijn hier echt genoeg mensen die precies weten hoe jouw Sessy hoort te werken, en die je willen helpen. Maar dan moet je wel met informatie komen.
Staat jouw Sessy in dynamische mode?
Houdt de Sessy zich niet aan het laadschema, of vind je dat het laadschema niet klopt?

Dit is de SOC van mijn 2 Sessy’s van deze week:
[Afbeelding]
Dat is teleurstellend, slechts 2x in aktie gekomen deze week en niet eens helemaal naar 100% gegaan. Maar ja, het laadschema klopte wel. Meer mogelijkheden om winstgevend te handelen waren er niet
Als je net een sessie hebt opgehangen in de afgelopen weken, kan de ervaring best wel eens zijn dat de roi stand ogenschijnlijk helemaal niet goed werkt. Er is al weinig actie, dat klopt. Vervolgens heeft (ook mijn sessie) een aantal van die zeldzame momenten ook nog eens gemist omdat de aansturing niet op orde was. Dan snap ik wel dat je als nieuwe gebruiker denkt: "hey wat is dit nu?".

Wel helpt het als mensen dan advies geven, daar ook iets mee te doen natuurlijk :X

Hopelijk komt het snel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdboer68
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:20
Voorlopig bewaar ik mijn laad/onlaad cycli wel voor de opslag van overtollige zonnestroom. Gezien de kleine marges op de dynamische stroomprijs vraag ik me af of opbrengst en afschrijving wel tegen elkaar opwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:25
Ik heb wel eens geladen als de stroom prijzen laag waren. (iets van 16 cent incl btw en opslagen ed.)
En dacht dan zet ik hem daarna weer op NOM.

Maar je hebt wel aanzienlijke verliezen.

Van ac naar dc en tijdens ontladen weer van dc naar ac.

Vraag mij echt af wanneer het echt loont.

Heeft dat als eens iemand berekend?

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Mrwandelfreak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:03:
Ik heb wel eens geladen als de stroom prijzen laag waren. (iets van 16 cent incl btw en opslagen ed.)
En dacht dan zet ik hem daarna weer op NOM.

Maar je hebt wel aanzienlijke verliezen.

Van ac naar dc en tijdens ontladen weer van dc naar ac.

Vraag mij echt af wanneer het echt loont.

Heeft dat als eens iemand berekend?
Je koopt 6kWh in voor de lage prijs, en verkoopt na verliezen ongeveer 5kWh.
Daarnaast heb je afschrijving. Deel de prijs van je Sessy door 6000 cycli. Ik kom dan op 55ct/cyclus

Dus stel inkoop is 15ct/kWh. Totale kosten van inkoop (6kWh) en afschrijving is dan 1,45€
Dus als ik 5kWh verkoop op 29ct/kWh speel ik quitte
Bij jou kan het meer of minder zijn al naar gelang wat je betaald hebt voor de Sessy.

Na de 6000 cycli is de accu misschien nog bruikbaar. Dus je zou ook de afschrijving wat lager kunnen zetten, maar we praten al over een zeer groot getal en langdurig gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
worker schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Je koopt 6kWh in voor de lage prijs, en verkoopt na verliezen ongeveer 5kWh.
Daarnaast heb je afschrijving. Deel de prijs van je Sessy door 6000 cycli. Ik kom dan op 55ct/cyclus

Dus stel inkoop is 15ct/kWh. Totale kosten van inkoop (6kWh) en afschrijving is dan 1,45€
Dus als ik 5kWh verkoop op 29ct/kWh speel ik quitte
Bij jou kan het meer of minder zijn al naar gelang wat je betaald hebt voor de Sessy.

Na de 6000 cycli is de accu misschien nog bruikbaar. Dus je zou ook de afschrijving wat lager kunnen zetten, maar we praten al over een zeer groot getal en langdurig gebruik
Volgens @Maartentux zit het niet goed hieronder. Een foutje... Oeps.
Ik ga nu tukken, morgen even goed nalopen.

Kijk, mooie informatie. Had ik zelf kunnen bedenken… oh wacht … dat had ik ook.
Daarna ben ik eventjes in gesprek gegaan met Sessie (uit interesse en mogelijk lichte frustratie op dat moment door de gemiste laad/ontlaas cycli.
Wat ik interessant vind is dat ik 2 accus heb gekocht voor 6250 euro. Die zijn geplaatst voor “ nul “ euro (zelf montage), daarna is er een BTW teruggave overheen gegaan (zeg even 1000 euro) en het aantal cycli blijft 6000.
Dan kom ik met het sommetje van hierboven op…. (met de zelfde prijzen als gegeven in het voorbeeld)

Prijs sessie -> (6250 – 1000)/2 = 2625 / 6000 = 0,44 euro
Inkoop van 6 kwh a 15 cent blijft gelijk en is dan 90 cent + 44 cent (afschrijving) samen 1,34 euro. ‘
Dan zou quitte spelen zijn vanaf 0,268 euro of 27 cent. Delta van 0,268 – 0,15 = 0.11,8 euro

Dat is een verschil met de 14 cent delta van Worker.

Dit zijn natuurlijk “cigarendoosjes” nummers, het is alleen best een % verschil. Even afgerond 15% prijs verschil. En dat alleen maar doordat de je 1000 euro BTW terugkreeg.

Sessie gaf in de communicatie aan dat de delta van 10 cent aangehouden moet worden. Daarbij maakt het niets uit of je nu zelf de montage doet, of je dit hebt laten doen door een dr.ir. in de installatiekunde (duur), of je 1 euro of 10.000 euro BTW terug hebt gehad.
Zou het niet beter zijn als er een rekenmodule beschikbaar komt, waarin je de kosten die je hebt gemaakt, de teruggaven die je hebt ontvangen etc. kunt invoeren en waar dan de door jou geldende delta uit komt rollen (eventueel gevolgd door een stevig advies van Sessie/charged over het wel of niet volgen van die delta).
Dan kan je die vervolgens in je potral (bijvoorbeeld) invoeren en zou je accu op die delta moeten gaan sturen.

(Ja, HA of andere software kan die vast, niet iedereen is al zo goed in HA-achtige software dat ze dat uit de mouw schudden op een vrijdagmiddag).

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 03-02-2025 00:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Ik sta er zelf wat anders in qua cycles. Ik focus me ook niet zoveel op terugverdientijd maar meer op zo laag mogelijke maandlasten. 6000 cycles is namelijk best wel lang als je 1 cycle per dag doet. Dat is meer dan 16 jaar!!

Ik heb liever dat ze nu iets meer cycles maken, die misschien dan ietsje minder rendabel zijn maar wel mijn maandlasten verlagen. Het hoofddoel van mij is om in 2027 zoveel mogelijk zelf opgewekte energie te gebruiken, mocht dit niet beschikbaar zijn dan op goedkope uren inkopen zodat ik dat de rest van de dag kan gebruiken.

Tot 2027 wil denk ik dat de onbalanshandel ook nog rendabel kan zijn, als het salderen vervalt zal ook de onbalanshandel anders worden en misschien minder interessant. dus tot 2027 vind ik de zelfconsumptie plus modes van FrankEnergie eigenlijk wel makkelijk. De batterijen laden daarmee op de goedkope uren op en de rest van de dag NoM. Zeker op dagen als vandaag waar de warmtepomp ook aardig wat energie nodig heeft is dat denk ik best voordelig. misschien niet goed voor de terugverdientijd maar wel goed voor het maandbedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:12
tcw82 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Wat ik interessant vind is dat ik 2 accus heb gekocht voor 6250 euro. Die zijn geplaatst voor “ nul “ euro (zelf montage), daarna is er een BTW teruggave overheen gegaan (zeg even 1000 euro) en het aantal cycli blijft 6000.
Dan kom ik met het sommetje van hierboven op…. (met de zelfde prijzen als gegeven in het voorbeeld)

Prijs sessie -> (6250 – 1000)/2 = 2625 / 6000 = 0,44 euro
Inkoop van 6 kwh a 15 cent blijft gelijk en is dan 90 cent + 44 cent (afschrijving) samen 1,34 euro. ‘
Dan zou quitte spelen zijn vanaf 0,268 euro of 27 cent. Delta van 0,268 – 0,15 = 0.11,8 euro
Dat is een mooie goocheltruuk voor een 7 jarige; wel de prijs van twee Sessy's rekenen, maar gewoon pretenderen of twee Sessy's samen toch slechts 1x 5kWh kunnen opslaan (6kWh met verliezen) inplaats van het dubbele.. Ik denk dat hele berekening de prullenmand in kan. Toch? :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maartentux
DJP! schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:47:
Ik sta er zelf wat anders in qua cycles. Ik focus me ook niet zoveel op terugverdientijd maar meer op zo laag mogelijke maandlasten. 6000 cycles is namelijk best wel lang als je 1 cycle per dag doet. Dat is meer dan 16 jaar!!

[...]
misschien niet goed voor de terugverdientijd maar wel goed voor het maandbedrag :)
Lijkt me verstandig.
Ikzelf heb mijn Sessy niet gekocht om er op te verdienen, maar om ideele redenen, en uit nieuwsgierigheid.

Ik denk dat het goed is voor iedereen om dat idee van 'ooit terugverdienen' los te laten. Waarom? Accu's volgden tot nu toe eenzelfde prijstrend als zonnepanelen. Of Moore's law. Dat betekent dat je in circa 18-24 maanden dubbele capaciteit krijgt voor hetzelfde geld. Tenzij deze trend abrupt zou stoppen is er geen reden te bedenken waarom dat nu anders zal zijn (integendeel zelfs).
Met andere woorden: in 2026 koop je voor €3250 een thuisaccu van 10kWh. In 2028 is dat een thuisaccu van 12kWh voor €1950. In 2030 heb je een 20kWh thuisaccu voor €1795.
Je moet je dus realiseren dat de economische waarde van een 5kWh Sessy in 2034 even sterk gedaald is als de restwaarde van een Intel Core2Duo PC in 2023.

Daar is niets mis mee; smartphones en autos kopen we ook niet omdat ze een hoge tweedehandswaarde hebben na 14 jaar. We gebruiken ze, het zijn gebruiksvoorwerpen. Net als een thuisaccu.

Dus als je je geld eruit wilt halen kun je inderdaad beter de vaart erin houden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:25
Helemaal mee eens.

Ik ben ook niet zo van het terug verdienen.
Een hobby mag geld kosten.

Ik heb er 3 midden september laten installeren.
Ben nu vooral benieuwd vanaf welke maand ik niet meer energy hoef in te kopen.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Mrwandelfreak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:53:
Helemaal mee eens.

Ik ben ook niet zo van het terug verdienen.
Een hobby mag geld kosten.

Ik heb er 3 midden september laten installeren.
Ben nu vooral benieuwd vanaf welke maand ik niet meer energy hoef in te kopen.
High five!

Ik heb er eentje. Vanaf juli geloof ik.

Niet genoeg om de nacht mee te kunnen overbruggen. Maar meer stuks is lastig om diverse redenen. 3 fasen gaat hier niet echt lukken, er is te weinig fysieke ruimte. Ik heb ook geen ruimte meer om een extra Sessy te plaatsen, ofwel warmte ofwel geluid gaat spelbreker zijn, of hij moet in de schuur. En die is onverwarmd. Niet dat het daar binnen vriest, maar het zit wel op het randje. En misschien nog een stuk erger: erg stoffig, daar staat ook bijv. een zaagtafel...
Eventueel zou ik de keuken nog kunnen overwegen, maar da's verre van ideaal.

Ik hoop en wacht met smart op nieuws van Charged over een (hopelijke) uitbreiding van die 48V poort.

Verder vooral benieuwd dit jaar naar m'n zonnepanelen, want die liggen oostwest sinds eind zomer.

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 02-02-2025 23:10 . Reden: zin toevoegen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Maartentux schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:18:
[...]

Dat is een mooie goocheltruuk voor een 7 jarige; wel de prijs van twee Sessy's rekenen, maar gewoon pretenderen of twee Sessy's samen toch slechts 1x 5kWh kunnen opslaan (6kWh met verliezen) inplaats van het dubbele.. Ik denk dat hele berekening de prullenmand in kan. Toch? :*)
Oepsie. Ik zat het even snel tussen door te tiepen.
Al deel ik de prijs wel door twee om op 1 sessy (dus 5/6kwh).

En komt het eindresultaat uit waar ik het verwacht, iets goedkoper dan het voorbeeld zonder btw teruggave.
Reken het eens na hier, uitgeschreven, dan kunnen we zien waar ik de mist in ga.
@Maartentux ik ben nu toch echt benieuwd waar het misgaat. Kun je het even narekenen, ik zie het namelijk niet.

[ Voor 31% gewijzigd door tcw82 op 03-02-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:16:
[...]

@Maartentux ik ben nu toch echt benieuwd waar het misgaat. Kun je het even narekenen, ik zie het namelijk niet.
Sorry ik ben het spoor nu bijster. Zie ik het verkeerd? Ik ben ook niet zo scherp op dit tijdstip. Volgens mij voer jij de aanschafkosten van TWEE Sessy's op, maar reken je daarna verder met de hoeveelheid energie die EEN Sessy kan opslaan. Dat is toch letterlijk met twee maten meten? Vergeef me als ik zelf sta te bazelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Maartentux schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:54:
[...]

Sorry ik ben het spoor nu bijster. Zie ik het verkeerd? Ik ben ook niet zo scherp op dit tijdstip. Volgens mij voer jij de aanschafkosten van TWEE Sessy's op, maar reken je daarna verder met de hoeveelheid energie die EEN Sessy kan opslaan. Dat is toch letterlijk met twee maten meten? Vergeef me als ik zelf sta te bazelen...
@Maartentux, ik heb mijn best gedaan het zo leesbaar en "volgbaar" mogelijk te maken. Zou je het eens na willen lopen?

Ah, toch een fout. Er komt geen 12/6kwh uit maar slechts 10/5. Ik ga het even herstellen.
De investering:
In de uitschrijving zal ik elke keer de eerste regel doen voor een setje van 2 accus. Dan volgt daaronder de regel voor de situatie als je maar 1 sessie zou hebben.

2 stuks sessie aanschaf samen 6250 euro
1 teruggave BTW 1000 euro (-/-)
0 euro installatie 0 euro (+/+)
-----------------------------------------------------------------------------
Totaal uitgave voor 2 stuks 5250 euro
Ik ga ervan uit dat het BTW aandeel gelijk is, of je nu 1 of 2 units hebt gekocht. Daarmee komt de prijs van 1 accus op 5250/2 = 2625

2 stuks aanschaf 5250 euro
1 stuks aanschaf 2625 euro.
.
Vaste kosten
Vaste kosten per cyclus komen dan op:
6000 cycli en 6 kWh kan nu door elkaar gaan lopen, 1 of 2 accus, maakt niet uit, je laad/ontlaad gelijktijdig en daarmee dus altijd 6000 cycli.
De “afschrijving” voor 2 sessies is dan aanschaf delen door cycli -> 5250 euro / 6000 cycli - > 0,875 euro per cyclus.
De “afschrijving” voor 1 sessies is dan aanschaf delen door cycli -> (5250/2) euro / 6000 cycli - > 0,438 euro per cyclus.
Laden/ontladen:
2 stuks kan je opladen met in totaal 12000 Wh (12kWh -> 2 * 6 kWh)
1 stuks kan je opladen met in totaal 6000w (6 kWh -> 1 * 6 kWh)
.
Variabele kosten:
Weer uitgaande van die 0,15 euro kost het laden van 2 accu 0,15 euro * 12 kWh = 1,80 euro
Weer uitgaande van die 0,15 euro kost het laden van 1 accu 0,15 euro * 6 kWh = 0,90 euro

De totale kosten voor het opladen van 2 accus komt daarmee op:
vaste kosten plus variabele kosten-> 0,875 euro + 1,80 euro = 2,675 euro

De totale kosten voor het opladen van 2 accus komt daarmee op:
vaste kosten plus variabele kosten-> 0,438 euro + 0,90 euro = 1,338 euro
.
Ontladen:
2 accus kunnen 12 10 kWh ontladen, om met 12 10 kWh een opbrengst hoger dan 2,675 euro te behalen zul je die 12 10 kWh moeten verkopen voor tenminste 0,223euro 0,268 per kWh (2,675 euro / 12 10 kWh = 0,223euro 0,268 euro.

1 accu kan 6 5 kWh ontladen, om met 6 5 kWh een opbrengst hoger dan 1,338 euro te behalen zul je die 6 5 kWh moeten verkopen voor tenminste 0,268 euro per kWh (1,338 euro / 6 5 kWh = 0,223 0,268euro)
De delta prijs:
Verkoop minus inkoop voor de prijs delta -> 0,223 0,268euro – 0,150 =0,073 0,117 euro
Dit is voor beide accus gelijk.
.
De situatie als het zonder BTW en MET installatie kosten is
Het punt dat ik initieel wilde maken was dat de delta van 0,10 euro waarop de Sessie handelt behoorlijk star is, een systeem gekocht met (betaalde) installatie en zonder BTW teruggave valt anders uit. De delta prijs wordt dan geen 0,07 0,117 euro maar wordt 0,09 0,1384 euro.

(ik heb het helemaal uitgeschreven en beschikbaar om hier te plakken, maar dan wordt dit helemaal onleesbaar)

Van 0,07 0,117 euro naar 0,09 0,138 euro is absoluut niet veel, het is wel 22% 15% verschil, 22% 15% die je zou kunnen doorkantelen naar het aantal extra momenten dat de accus kunnen laden/ontladen.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 03-02-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:00
[...]

Het klinkt eigenlijk meer alsof je een auto koopt, die op je oprit laat afleveren en dan klaagt omdat je nog steeds met de fiets naar je werk gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:04:
[...]

@Maartentux, ik heb mijn best gedaan het zo leesbaar en "volgbaar" mogelijk te maken. Zou je het eens na willen lopen?

[...]
Ontladen:
2 accus kunnen 12 kWh ontladen, om met 12kWh een opbrengst hoger dan 2,675 euro te behalen zul je die 12kWh moeten verkopen voor tenminste 0,223 euro per kWh (2,675 euro / 12 kWh = 0,223 euro)

1 accu kan 6 kWh ontladen, om met 6kWh een opbrengst hoger dan 1,338 euro te behalen zul je die 6kWh moeten verkopen voor tenminste 0,223 euro per kWh (1,338 euro / 6kWh = 0,223 euro)
De delta prijs:
Verkoop minus inkoop voor de prijs delta -> 0,223 – 0,150 = 0,073 euro
Dit is voor beide accus gelijk.
Het klopt beter, maar je doet nu alsof je 6kWh uit een Sessy krijgt, maar wat je eruit krijgt is slechts 5kWh, door de verliezen.

Je maakt het je wel nodeloos moeilijk, eigenlijk moet je gewoon zo snel mogelijk omrekenen naar de prijs per kWh ipv per Sessy, daarmee elimineer je al deze hoepels en struikelblokken.

Als ik het goed zie kwam je eerst uit op 11,8 cent drempel en nu op 7,3 cent drempel. Waarbij de bovengenoemde 20% fout niet is meegenomen...

Verder ben ik niet zo thuis in de materie, zeker als het op energiebelastingen aankomt. Het ging mij puur om de 1 Sessy/2 Sessy's capaciteit denkfout.

Succes verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Mijn zonnepanelen werken ook op de maan blijkbaar....
180kw....nice.....

:+

Zeker ook als je realiseert dat de zonnepanelen hier niet via de sessie accus lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpNFTKUgz_fgX-Wr8W8oeSdz_U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYbXSvqjK8BZKE10PFWW6ZsH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:44
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:45:
Mijn zonnepanelen werken ook op de maan blijkbaar....
180kw....nice.....
Het blijft nog steeds de zon. De maan reflecteert alleen maar en geeft zelf geen licht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:18
Ik heb 2x een sessy. Ze doen op het moment vrij weinig, stuur ze zelf aan met api. Ze staan best een paar dagen op 0% of juist 100%. Soms zelfs wel een week.

Bedacht mij ineens is het wel goed om langere tijd hierop te laten staan? Vooral 0%. Hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Mr_thebrown schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:15:
Ik heb 2x een sessy. Ze doen op het moment vrij weinig, stuur ze zelf aan met api. Ze staan best een paar dagen op 0% of juist 100%. Soms zelfs wel een week.

Bedacht mij ineens is het wel goed om langere tijd hierop te laten staan? Vooral 0%. Hoe denken jullie daarover?
Hier een gelijke setup, stuur ze ook zelf aan maar eigenlijk te weinig. van PV ect om effectief te zijn.
Dus eens in de week op een gunstig dynamische tijdstip laat ik ze opladen, om ze weer daarna weer op een dynamische gustige NOM uren weer te ontladen.
Effectief nee, gunstig nee, maar ik wil wel zien dat installatie gewoon werkt, op naar de dagen met genoeg zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 08:25
Mr_thebrown schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:15:

Het BMS in de Sessy's beschermt je: 100% is geen 100%, het is ongeveer 5/6, dus nog meer dan genoeg headroom. Op 0% wordt er af en toe wat bij gedruppeld om de batterijen voor diep ontladen te behoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
psdata schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Hier een gelijke setup, stuur ze ook zelf aan maar eigenlijk te weinig. van PV ect om effectief te zijn.
Dus eens in de week op een gunstig dynamische tijdstip laat ik ze opladen, om ze weer daarna weer op een dynamische gustige NOM uren weer te ontladen.
Effectief nee, gunstig nee, maar ik wil wel zien dat installatie gewoon werkt, op naar de dagen met genoeg zon.
Hier vergelijkbare half manuele modus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

In de app My Home Battery zie ik bij systeem details ""Totaal geladen en Totaal ontladen"", ik vraag me af welke totalen zijn dit. kWh per uur dag maand ????

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
sideriusj schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:00:
In de app My Home Battery zie ik bij systeem details ""Totaal geladen en Totaal ontladen"", ik vraag me af welke totalen zijn dit. kWh per uur dag maand ????
Enkele software updates terug is de kWh meting aan Sessy software toegevoegd.
Totaal opgeladen/ontladen is vanaf dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB7-tR56lQ6hoEIYrY8VTG2HY3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qRLoFRpkFdU90YJW5irNEhyo.png?f=user_large

Even bij mij terug gezocht in de sensoren van een batterij.
bovenste blokje.
bij mij kan ik terug vinden dat het 12-11-24 software matig is bij gezet ,app klopt met sensor.

Onderste blokje is bij mij vanaf installatie datum ,is software matige meting.

De onderste meting is bij mij niet correct daar het een cummulatie is vanaf het begin af en toen was de registratie van laden en ontladen niet correct ,heb toen ook separate meters toegevoegd voor mij zelf om juiste meting te hebben.

Ik heb de onderste grafiek ontleed vanaf begin en ontdekte dat van af 12-11-24 de grafiek synchone meeloopt met de bovenste blokje
Bovenste blokje is RTE +-17,4%
Onderste blokje is RTE +-8,5% maar vanaf 12-11-24 synchrone met bovenste blokje.

Mijn separate Shelly bi-directionele meting komt op RTE +- 19%.

Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:43
Hmm mijn sessy's hebben er beide de brui aan gegeven. Wanneer ze proberen te laden vliegt de PV groep eruit en krijg ik deze melding...

Sessy (ont)laadt niet, door een fout in het batterijmanagementsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

JeroendeGroot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:37:
Hmm mijn sessy's hebben er beide de brui aan gegeven. Wanneer ze proberen te laden vliegt de PV groep eruit en krijg ik deze melding...

Sessy (ont)laadt niet, door een fout in het batterijmanagementsysteem
Allebei in één keer? Oei, heb je mogelijk iets van overbelasting gehad van buitenaf?

Hoe zitten de Sessy's aangesloten? PV aangesloten op Sessy en daarna naar meterkast/PV-groep, of zitten de Sessy's op een eigen groep parallel aan PV?

Balen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:43
Het lijkt erop dat ze te diep zijn ontladen, ik zie dit in de log.. net voor de aardlek er uitvliegt. De PV zit op de Sessy aangesloten die daarna naar de meterkast gaat.

2025/02/04 E (15:47:55.718) ac_board: 2025/02/04 E (15:47:54.918) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...

2025/02/04 E (15:46:55.754) ac_board: 2025/02/04 E (15:46:54.898) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...

2025/02/04 E (15:46:10.680) ac_board: 2025/02/04 E (15:46:09.881) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...

2025/02/04 E (15:45:56.149) ac_board: 2025/02/04 E (15:45:54.877) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...

2025/02/04 E (15:45:25.670) ac_board: 2025/02/04 E (15:45:24.872) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...

2025/02/04 E (15:45:10.666) ac_board: 2025/02/04 E (15:45:09.866) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

vogel6 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:29:
[Afbeelding]

Even bij mij terug gezocht in de sensoren van een batterij.
bovenste blokje.
bij mij kan ik terug vinden dat het 12-11-24 software matig is bij gezet ,app klopt met sensor.

Onderste blokje is bij mij vanaf installatie datum ,is software matige meting.

De onderste meting is bij mij niet correct daar het een cummulatie is vanaf het begin af en toen was de registratie van laden en ontladen niet correct ,heb toen ook separate meters toegevoegd voor mij zelf om juiste meting te hebben.

Ik heb de onderste grafiek ontleed vanaf begin en ontdekte dat van af 12-11-24 de grafiek synchone meeloopt met de bovenste blokje
Bovenste blokje is RTE +-17,4%
Onderste blokje is RTE +-8,5% maar vanaf 12-11-24 synchrone met bovenste blokje.

Mijn separate Shelly bi-directionele meting komt op RTE +- 19%.

Het is wat het is.
Dat komt overeen met mijn verliezen hier de RTE > 17,9%. Dat doet toch een beetje pijn.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
HeroS schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Dat komt overeen met mijn verliezen hier de RTE > 17,9%. Dat doet toch een beetje pijn.
als het in de pocket maar geen pijn doet! daar doen we het voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@vogel6 Maar hoe weet ik of dat het geen pijn doet in de pocket, hoe kom ik daar achter ???

Ik zit op een verlies van 17 % in kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik heb die getallen ook even bekeken .
Accu 1: 294kwh erin, 248kwh eruit(15%?)
Accu 2: 302kwh erin, 252kwh eruit (16%?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
vogel6 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Ben ook wel benieuwd, hoe bepaal je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
sideriusj schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:35:
@vogel6 Maar hoe weet ik of dat het geen pijn doet in de pocket, hoe kom ik daar achter ???

Ik zit op een verlies van 17 % in kWh
Zo probeer ik het uit te rekenen .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7ioIOo134ttmjzQAi8KBKI6aR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t8hyKEzgVsMbi06y7NwVbZRW.png?f=user_large

Bovenstaande view is een stukje uit mijn dagplanning per uur voor morgen .(beknopt,het is veel complexer).
vb ik laad tussen 5-6 de batterij voor 29,3 ct p/kw all in tibber prijs en het moet minimaal opbrengen na conversie 34,86 ct
en verkoop het in het 8-9 uur voor prijs hoger dan 34,86 ct
het 5de uur zet ik de WP stil anders kom ik over de grid amp van 25 amp heen .
in het 8ste uur zet ik WP ook stil maar dan als reden dat de stroom duurder is.
ik hou geen rekening met afschrijving , de dag na aankoop heb ik ze gelijk afgeschreven !..
Ik was in begin voorstander van ROI maar dit paste toch niet in mijn profiel , ik heb liever 3 eieren half vol dan 1 ei vol! ik werk met de modus idle.nom.api-,api+

en zo gaat het door en vind het voormij leuk om zo te doen en geeft een positieve bijdrage in de pocket!.
nadat ik het in gepland hebt zet ik het in een flow in Node Red ,en wordt het de volgende dag uitgevoerd .

[ Voor 7% gewijzigd door vogel6 op 05-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

vogel6 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Nou, zit nu op een terug verdientijd tussen de 15 en 20 jaar. Dusuuh, me pocket wordt hier niet veel wijzer van :P

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
Hoi,
Even een update om wat vragen te beantwoorden die ik langs zag komen. De afgelopen weken waren behoorlijk druk, dus soms laat ik jullie even speculeren of elkaar helpen.
We werken aan van alles: zo verbeteren we het productieproces (binnenkort ontvangen we onze eerste cobot 🤖), zetten we interne automatiseringen op om de customer support nóg beter te maken, ontwikkelen we nieuwe hardware, leiden we installateurs op voor mooie installaties bij klanten, creëren we nieuwe proposities, komt er een Sessy-app, én breiden we ons team uit met een IT-beheerder, cloudontwikkelaar en hardware engineer. Maar jullie zijn vast meer geïnteresseerd in features..

Load balancing
Hij kwam al een paar keer voorbij hier op het forum “Load balancing”. Het Antwoord is ja, dat gaat Sessy ook ondersteunen. Al vinden we de term ‘load balancing’ niet helemaal kloppen, want de belasting balanceert niet echt de load. Een apparaat verminderd het vermogen op overbelaste fasen maar maakt deze niet gelijk. Hoe dan ook, afhankelijk van de aangesloten fase zal Sessy dus het laadvermogen verlagen om te voorkomen dat de zekering doorslaat.
Peak shaving
Als bonusfeature heeft Ludo peak shaving gebouwd. Daarmee kun je Sessy straks automatisch laten overschakelen naar ontladen, zodat de hoofdzekering niet overbelast raakt wanneer er andere grote verbruikers aanstaan.

48V-poort
Er wordt nog steeds hard gewerkt aan de 48V-poort. Recent heeft @cees een mooie installatie gebouwd. Het is op zich niet zo ingewikkeld, maar er zijn veel mogelijke situaties en het product moet onder alle omstandigheden veilig én functioneel blijven. De poort is in de basis bedoeld om een 48V>230V-omvormer te ondersteunen, maar er kwam al snel de vraag of je hier meerdere Sessy’s op kunt aansluiten of andere apparaten. Dat is natuurlijk supertof, maar maakt het wel ingewikkelder.
Naast de hardware-impact is support misschien wel de grootste uitdaging: Gebruiker A wil een stekker, Gebruiker B een kabel van 1 of 3,5 meter met kabelschoenen X, Y of Z en Gebruiker C wil dat iemand langskomt om alles te installeren.
Gebruiker A met een goede soldeerbout en technische kennis is het snelst te helpen. Alles wat bij deze gebruiker niet soepel loopt moeten we oplossen voordat we Gebruiker B kunnen helpen.
Ik denk dat hier wel wat type A gebruikers aanwezig zijn, willen jullie ons en elkaar helpen om die uitdagingen inzichtelijk te maken? Om alle info op één plek te verzamelen, heb ik in het forum een extra categorie aangemaakt: https://forum.sessy.nl/deel-jouw-48v-poort-avontuur/

Dongel Access Point
In de dongels zit nu een doorlopende check om te bepalen of het access point moet worden opgestart. Daar voegen we aan toe dat het AP ook weer uitgaat nadat er 4 uur lang een verbinding actief is geweest.

Frank Energie-aansturing
Frank Energie heeft een nieuwe strategie gelanceerd, “zelfconsumptie plus”, waarbij ze gebruikmaken van de GridEase-functionaliteit. Hierdoor kan Sessy setpoints van Frank Energie ontvangen terwijl Sessy in NOM staat. Als je NOM via de API of de eco-modus gebruikt, wordt het setpoint ook in deze modi overschreven. Wil je de sturing helemaal blokkeren? Dat kan: je kunt zowel lokaal als in het portal instellen dat Sessy niet mag laden/leveren. In dat geval doet Sessy niets meer.
Als we willen dat je aansturing door derden tijdelijk kunt uitzetten, maar wèl Sessy lokaal kan aansturen, dan hebben we daar weer een extra functie voor nodig. Aan de ene kant denk ik: “Als je wilt handelen op de onbalansmarkt, dan laat je de batterij handelen. Wil je zelf alles controleren? Dan is handelen op de onbalansmarkt misschien niet de juiste keuze.” Aan de andere kant snap ik dat meer flexibiliteit leuk is. Maar meer opties betekent ook meer gebruikersvragen, meer onderhoud en een grotere kans op codefouten. Heb je een use-case die niet wordt ondersteund door laden/leveren uit te zetten en heb je misschien ook wel een goed idee voor een generieke oplossing? Post ‘m dan vooral op het forum.

Ondersteuning voor in-lijnmeters
We hebben al een tijdje een nieuwe P1-meter met een ingebouwde actieve splitter én een Modbus-poort. Hiermee kun je straks, als eerste stap, in-lijnmeters (we beginnen met de Eastron SDM630) uitlezen als alternatief voor CT-klemmen of voor snellere data verwerking t.o.v. een DSMR2/4-meter.

Backlog
API refactor
We willen een refactor doen van de API. Een aantal endpoints is gedocumenteerd (zichtbaar via ip/api), maar er wordt ook gebruikgemaakt van andere, niet-gedocumenteerde API’s om instellingen te wijzigen. Dat werkt, maar deze instellingen worden opgeslagen in NVS. Om dat NVS-geheugen te sparen, willen we de niet-gedocumenteerde endpoints aan RAM koppelen en ook toevoegen aan de documentatie, zodat je ze vaker kunt aanroepen zonder problemen.

Snellere nul op de meter regeling
We willen graag werken aan een snellere nul-op-de-meter-regeling (NOM). Nu zit er naast de vertraging in de slimme meter ook een bottleneck in de snelheid tussen de communicatie van de dongels. Door een update kunnen we meer sockets gaan gebruiken en dus sneller communiceren tussen dongels. Hierdoor kan NOM straks sneller reageren en nauwkeuriger op nul verbruik sturen.

Lokale dynamische modus
Het schema voor Sessy’s wordt in de cloud gemaakt en vervolgens verzonden naar alle Sessy’s. Het algoritme houdt rekening met afschrijving, efficiëntie en nieuwe prijzen. Dat zit best goed in elkaar. Toch willen sommige gebruikers dat Sessy al bij lagere prijsverschillen actief wordt, om dat te ondersteunen willen we het algoritme lokaal gaan draaien zodat elke Sessy met zijn eigen SoC en afschrijvingskosten kan rekenen.

Later volgt er meer info over geavanceerde netwerkconfiguraties, extra instellingen voor laadstrategieën en een update van de lokale interface. Als ik weer wat benoemenswaardig te melden heb (en de sfeer hier goed is) dan horen jullie het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrewfile
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 11:24
Hey allemaal,

Vraagje over Sessy/Dynamische modus. Zoals ik heb teruggelezen hier gaat bij Dynamische Modus Sessy zich laden en ontladen wanneer het verwachte verschil tussen in- en verkoopprijs per kWh meer is dan X cent. (Even in het midden gelaten wat dat is, rekening houdend met aantal cycli en afschrijvingen e.d.).

Wat mij vorige week opviel was dat met de zonnige dagen mijn overtollige opgewekte zonne energie niet de Sessy inging, maar rechtstreeks het net weer in. Mijn inziens zou deze 'gratis' stroom te allen tijde de Sessy moeten kunnen laden. Immers kostprijs '0' kan je feitelijk elke dag gaan verkopen tegen de marktprijs, die zal altijd hoger zijn dan afschrijving. In mijn specifieke geval heb ik bijna 14 kWh teruggeleverd op een dag en nauwelijks iets voor terug gekregen, terwijl ik ook mijn 2x Sessy had kunnen volgooien om die avond weer te verkopen.

Zie ik iets over het hoofd qua instelling, of is dit iets wat pas mogelijk wordt met de 'Lokale dynamische modus' die @Twan_V hierboven noemt? Ik kan natuurlijk ook NOM aanzetten, maar dan maak ik weer minder optimaal gebruik van mijn dynamisch contract.

Anders is nu het enige alternatief op zonnige dagen in de ochtend de instellingen aanpassen naar NOM, en dan aan de einde van de middag het terugzetten naar Dynamische Modus in de hoop dat hij dan in die avond zal ontladen. Al weet ik dan niet of die zo slim is om te onthouden dat de stroom is ingekocht voor '0'.

Hoor het graag!

Rijdt een Zeekr X LR in Pine Green en werkzaam bij Zeekr EU. Alles wordt op persoonlijke titel beantwoord en is daarom geen officiële communicatiekanaal vanuit Zeekr EU of haar dochterondernemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 20:43

Tazzios

..

@andrewfile waar de stroom vandaan komt is niet relevant* alleen de stroomprijs.
Voorbeeld: direct verkopen voor 25 cent of opslaan in de Sessy en dan later verkopen voor 28 cent.Dit kan niet uit i.v.m. omzetverliezen en afschrijving.

*zolang we nog mogen salderen en je niet meer teruglevert dan afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrewfile
Tazzios schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:55:
@andrewfile waar de stroom vandaan komt is niet relevant* alleen de stroomprijs.
Voorbeeld: direct verkopen voor 25 cent of opslaan in de Sessy en dan later verkopen voor 28 cent.Dit kan niet uit i.v.m. omzetverliezen en afschrijving.

*zolang we nog mogen salderen en je niet meer teruglevert dan afneemt.
Als we vorige week als voorbeeld nemen. Homewizard geeft dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RwbtNTHsy-nHdoP7QXftqaBbBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcsBovbw6pfJdBR6l03KI3he.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEwLmcgNyJU4xxYSJsl10FueaDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdLen9oW04bwCuyyjQ0FAxIT.png?f=fotoalbum_large

In dit teval 14,8 kWh teruggeleverd voor totaal 4,66. Mijn gevoel zegt dat als ik de batterij had gevuld die dag ik er meer profijt zou hebben gehad. Dan is het misschien beter om zelf de rekensom te maken of NOM meer zin heeft in dit geval.

Als straks salderen er helemaal af is wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Rijdt een Zeekr X LR in Pine Green en werkzaam bij Zeekr EU. Alles wordt op persoonlijke titel beantwoord en is daarom geen officiële communicatiekanaal vanuit Zeekr EU of haar dochterondernemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 20:43

Tazzios

..

Over gevoel ga ik niet discussiëren, over cijfers wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrewfile
Tazzios schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:20:
Over gevoel ga ik niet discussiëren, over cijfers wel. ;)
Eens. Waar ik in mijn gedachten even verkeerd liep was dat met dynamisch contract je natuurlijk je opgewekte stroom ook verkoopt tegen de op dat moment geldende tarieven. Tot eind vorig jaar een variabel contract gehad en dan lag dat wat meer vast =)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Hier ook een derde Sessy geplaatst, wat een verschil met de eerdere modellen! Mijn andere Sessy's waren van de eerste batches wat een verschil!

Met de kap erop lijkt de nieuwe Sessy ietsje groter maar als je de binnenkant ziet dan lijken ze niet eens op elkaar. Volgens mij is zo'n beetje de hele binnen kant door ontwikkeld. Een van de grootste verbeteringen is volgens mij wel dat de batterijen in losse packs zitten die je er in moet hangen. Dit zorgt ervoor dat je een Sessy nu in je eentje kan ophangen zonder je rug te slopen :)

Ook merk je dat de airflow flink verbeterd is, in vergelijking met de eerste modellen is dit model echt een stuk stiller!

Nu maar eens de 48VDC in gebruik gaan nemen met een Victron Phoenix omvormer voor een noodstroom oplossing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
Heb je foto's van de verschillen? Of zijn die ergens te vinden?

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53
Ottie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:42:
Ik heb in dit forum een aantal fotos gepost hiervan.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DJP!
Ottie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:42:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL_QytPBvvoLYCFFkqVmfewlS3M=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zM786B8OKsVVwA6YzU6fnnk4.gif?f=fotoalbum_medium

vs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmgBkhryGo_cJtsyS64zHnpYe24=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkHrprs6P1NIn7wqP7eyI7M7.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook maar eens even aan het klussen geweest!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LODoQU8XQ-6OaMXYbGtNVaADq0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPxn8Zs3MNMz4rE6VPf9cjeN.jpg?f=fotoalbum_medium

Drie Sessy's via diodes aangesloten op een Victron Phoenix 800VA omvormer. Volgende stap is om de Victron naar de meterkast te bedraden. In de meterkast komt dan voor de groepen waar de koelkast, diepvries, het netwerk en wat verlichting op zitten een omkeerschakelaar zodat ik in geval van een stroomstoring handmatig die schakelaar kan bedienen en die groep van elektriciteit te voorzien.

[ Voor 31% gewijzigd door DJP! op 12-02-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 13:01
Twan_V schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:26:

Snellere nul op de meter regeling
We willen graag werken aan een snellere nul-op-de-meter-regeling (NOM). Nu zit er naast de vertraging in de slimme meter ook een bottleneck in de snelheid tussen de communicatie van de dongels. Door een update kunnen we meer sockets gaan gebruiken en dus sneller communiceren tussen dongels. Hierdoor kan NOM straks sneller reageren en nauwkeuriger op nul verbruik sturen.
Ik zit nog altijd met een zeer vervelende bug ontstaan in fw 1.7.5 die werd opgelost in 1.7.6, maar weer terug kwam in 1.8.1.

De output/input is daardoor bijzonder instabiel, schommelt alle kanten op. Gaat laden wanneer hij in ontladen staat via vaste setpoint. Ik zie liever dat zulke bugs eerst worden opgelost voordat er nieuwe features geintroduceerd worden. In deze dure wintermaanden kost dit gewoon centen :(

• Twan_V
TweakerF schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik zit nog altijd met een zeer vervelende bug ontstaan in fw 1.7.5 die werd opgelost in 1.7.6, maar weer terug kwam in 1.8.1.

De output/input is daardoor bijzonder instabiel, schommelt alle kanten op. Gaat laden wanneer hij in ontladen staat via vaste setpoint. Ik zie liever dat zulke bugs eerst worden opgelost voordat er nieuwe features geintroduceerd worden. In deze dure wintermaanden kost dit gewoon centen :(
Dat snap ik! Als dit al bekend is bij ons heeft dat uiteraard ook voorrang. Er staan tientallen andere dingen op de backlog of in PR maar de meeste daarvan zijn niet interessant genoeg om te benoemen.

Heb je dit al gemeld bij onze customer support met je e-mailadres dat je gebruikt in de portal of met jouw Sessy serienummer? Op basis van een tweakers gebruikersnaam kunnen we niets voor je betekenen.

• sparkly
Twan_V schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Dat snap ik! Als dit al bekend is bij ons heeft dat uiteraard ook voorrang. Er staan tientallen andere dingen op de backlog of in PR maar de meeste daarvan zijn niet interessant genoeg om te benoemen.

Heb je dit al gemeld bij onze customer support met je e-mailadres dat je gebruikt in de portal of met jouw Sessy serienummer? Op basis van een tweakers gebruikersnaam kunnen we niets voor je betekenen.
Ik zit net als @TweakerF met dit probleem. Maar ik werd -om het netjes uit te drukken- erg ongelukkig van de reactie en het niveau van de klantenservice toen ik dit nogmaals kenbaar maakte. Deed me aan Ziggo denken. Laten we hopen dat dit een incident was.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twan_V
sparkly schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:36:
[...]

Ik zit net als @TweakerF met dit probleem. Maar ik werd -om het netjes uit te drukken- erg ongelukkig van de reactie en het niveau van de klantenservice toen ik dit nogmaals kenbaar maakte. Deed me aan Ziggo denken. Laten we hopen dat dit een incident was.
Ik word altijd erg gelukkig van de inzet die het support team levert. Er zijn natuurlijk gevallen waarbij de situatie niet duidelijk genoeg is of dat er kennis ontbreekt, als het dan druk is glippen er misschien dingen doorheen. Als je die indruk hebt, plaats dan even een berichtje met wat technische details op het Sessy forum. Als je het team kent weet je dat er altijd gezocht wordt naar een oplossing, gebeurt dat niet dan is er ongetwijfeld miscommunicatie of liggen de partijen niet op een lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 13:01
Twan_V schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Ja, ongeveer 6 mails. Reactie krijgen duurt erg lang. Meer dan een week. Eerst wordt het probleem ontkent. Dan de suggestie 'Heb je wifi al uit en aan gezet'... Later was het probleem bekend en werd er aan gewerkt. Inmiddels zijn we maanden verder en zit ik met een 'defect' product. Ik heb het punt bereikt dat ik hem onder garantie wil laten omwisselen naar een nieuwe hw revisie die dit probleem schijnbaar niet heeft. Maar ik verwacht niet dat dit gehonoreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:00
@Twan_V

Superblij met de toevoeging van peakshaving… ik verwarm met een doorstromer en die piekt flink boven de 24 ampere..!

Ik zie uit naar de nieuwe versie

(En naar de zon, met mijn tweede sessy actief zou ik een heel mooi vlak lijntje moeten krijgen kwa gebruik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
TweakerF schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Ja, ongeveer 6 mails. Reactie krijgen duurt erg lang. Meer dan een week. Eerst wordt het probleem ontkent. Dan de suggestie 'Heb je wifi al uit en aan gezet'... Later was het probleem bekend en werd er aan gewerkt. Inmiddels zijn we maanden verder en zit ik met een 'defect' product. Ik heb het punt bereikt dat ik hem onder garantie wil laten omwisselen naar een nieuwe hw revisie die dit probleem schijnbaar niet heeft. Maar ik verwacht niet dat dit gehonoreerd wordt.
Lijkt wel een copy paste van mijn ervaring. Meegstuurded data uit home-assistant die het probleem zeer duidelijk weergeeft werd niet (h)erkend, in de portal is geen probleem te zien was de reactie, zonder enige verdere uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V_eM1lwxQVSGOTVvl1Q95ATdtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPu3Kgv9kkk21PtcYT1UUQ0d.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk was ook dat de betreffende medewerker geen enkele moeite deed om zich in te lezen in het zeer gedetailleerde mailverkeer van oktober 2024, wat ik meermaals wel heb verzocht. Na mijn mail met uitleg over het opladen terwijl de sessy moet ontladen, hevig schommelen bij stabiel setpoint e.d. kreeg ik als antwoord dat het "klopt dat er issues zijn met de SOC". Toen voelde ik de bui al hangen...

Na 14 dagen heen en weer mailen:
"Wij hebben een soortgelijk geval gevonden in onze database en hebben deze gerapporteerd aan het DEV-team. Het heeft dus de aandacht."

Helaas na herhaaldelijk en specifiek vragen of het een hardware-probleem kan zijn nog steeds geen antwoord. Vraag wordt vakkundig en voor 100% genegeerd.

Daar moet je het dan maar mee doen.

Totaal anders dan mijn eerdere ervaringen met de klantenservice. Het nadeel van een groeiende organisatie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Twan_V schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Ik word altijd erg gelukkig van de inzet die het support team levert. Er zijn natuurlijk gevallen waarbij de situatie niet duidelijk genoeg is of dat er kennis ontbreekt, als het dan druk is glippen er misschien dingen doorheen. Als je die indruk hebt, plaats dan even een berichtje met wat technische details op het Sessy forum. Als je het team kent weet je dat er altijd gezocht wordt naar een oplossing, gebeurt dat niet dan is er ongetwijfeld miscommunicatie of liggen de partijen niet op een lijn.
Het siert je dat je het opneemt voor je mensen, maar sluit je oren niet voor gedeelde ervaringen zou ik zeggen! De informatie die ik heb gedeeld per mail is uiterst gedetailleerd en kan bijna niet verkeerd geïnterpreteerd worden. In mijn geval is er vermoedelijk simpelweg de moeite niet genomen om het (volledig) door te nemen. Liefde moet wel van 2 kanten komen O+

Ook het herhaaldelijk volledig negeren van dezelfde vraag (of er sprake kan zijn van een hardware probleem) is frustrerend. Het ontbreekt me simpelweg aan tijd om eindeloos heen en weer te discussiëren dus ik heb nu een beroep gedaan op de garantie omdat ik geen vertrouwen heb dat er binnen een redelijke termijn een oplossing komt.

Overigens leuk om te lezen over de ontwikkelingen die je deelde. Kijk er naar uit om de Sessy's te kunnen upgraden via de 48v poort (op welke manier dan ook :D )

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Twan_V
TweakerF schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Ik weet niet welk punt je probeert te maken met "Reactie krijgen duurt erg lang. Meer dan een week". Roel heeft de meeste mails binnen een dag beantwoord. Alleen eind december waren de meeste mensen met vakantie dus kon een reactie wat langer duren.

Ik begrijp je frustratie, je product werkt niet goed en zicht op een oplossing heb je nog niet gekregen. Ik ga mij er persoonlijk hard voor maken om dit soepeler te laten verlopen.

Ik wil geen excusespraatje houden maar kan je wel met droge ogen uitleggen waarom we hier staan. Het pendelen is voor onze customer support mensen niet te zien, het speelt alleen bij een aantal Sessy's van de eerste batch. De resolutie van de data in de portal is 1 minuut, dat is te hoog om te kunnen zien dat er in de vermogensregeling op secondenniveau iets niet goed gaat. Kijken we dan niet verder? tuurlijk wel, we hebben hier diverse systemen om een situatie na te bootsen, echter door de vakantieperiode en verbouwingen op het terrein hier in januari hadden wij geen toegang tot onze test systemen. De embedded werkzaamheden omgooien om in een case te duiken waarvan we niet weten of het een Sessy probleem is is erg risicovol. Te vaak steken we tijd in uitgebreide troubleshooting en dan blijkt het probleem niet in Sessy te zitten, dat kost een hoop tijd. (Vervolgens krijgen we weer de vraag waarom de 48V poort tòch zo lang duurt). De heren bij support proberen iets daarom altijd zelf op te lossen of het iets meer tijd te geven om een fals alarm te voorkomen. Nogmaals, ik wil geen excuusbrief schrijven en deze situatie verdient absoluut niet de schoonheidspreis, maar ik hoop je wel te laten zien dat de situatie voor ons best complex is.

"Maar ik verwacht niet dat dit gehonoreerd wordt." Het leven wordt echt veel leuker als je uitgaat van goede intenties bij mensen, nu heb ik het gevoel dat je ons achter de bank probeert te schuiven. Daar worden mensen echt niet vriendelijker of meer bereid van. We zijn namelijk absoluut bereid om service uit te voeren, Frank rijdt als het nodig is het hele land door om iets op te lossen en daar wordt geen cent voor in rekening gebracht, ook niet als het probleem eigenlijk niet door Sessy kwam.
sparkly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:36:
[...]

Lijkt wel een copy paste van mijn ervaring. Meegstuurded data uit home-assistant die het probleem zeer duidelijk weergeeft werd niet (h)erkend, in de portal is geen probleem te zien was de reactie, zonder enige verdere uitleg.
[Afbeelding]

Duidelijk was ook dat de betreffende medewerker geen enkele moeite deed om zich in te lezen in het zeer gedetailleerde mailverkeer van oktober 2024, wat ik meermaals wel heb verzocht. Na mijn mail met uitleg over het opladen terwijl de sessy moet ontladen, hevig schommelen bij stabiel setpoint e.d. kreeg ik als antwoord dat het "klopt dat er issues zijn met de SOC". Toen voelde ik de bui al hangen...

Na 14 dagen heen en weer mailen:
"Wij hebben een soortgelijk geval gevonden in onze database en hebben deze gerapporteerd aan het DEV-team. Het heeft dus de aandacht."

Helaas na herhaaldelijk en specifiek vragen of het een hardware-probleem kan zijn nog steeds geen antwoord. Vraag wordt vakkundig en voor 100% genegeerd.

Daar moet je het dan maar mee doen.

Totaal anders dan mijn eerdere ervaringen met de klantenservice. Het nadeel van een groeiende organisatie denk ik.
Wederom, dit verdient niet de schoonheidsprijs maar als ik het op mag nemen voor onze goede support jongens dan is dit ook ècht een lastige case voor ze, ze krijgen ongelooflijk veel mailtjes, ook veel met onzin. Om ervoor te zorgen dat het ontwikkelteam kan focussen op de veel gevraagde ontwikkelingen proberen zij indien mogelijk het zelfstandig op te lossen. Deze case had absoluut kenbaar gemaakt moeten worden bij de ontwikkelaars, dat is niet op tijd gebeurd. We hebben dit bij de vrijmibo vandaag uitgebreid besproken, hoe kunnen we dit filter verbeteren. Dat is verder onze taak. Ik kan jullie wel een tip meegeven, heb je het idee dat het spaak loopt bij de standaard support? post het op forum.sessy.nl, paar leuke grafieken van home-assistant erbij, dan kijkt Ludo, Martijn of ik er even naar en zien we snel genoeg of we daar verder in moeten duiken.

"Totaal anders dan mijn eerdere ervaringen met de klantenservice. Het nadeel van een groeiende organisatie denk ik." Doe dit soort aannames nou niet. Precies diezelfde jongens zorgen ook voor dit soort reacties:
TimK1990 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Ik heb contact gehad met een zeer aardig man en de situatie uitgelegd. Hij keek en zag direct dat er veel verspringende waardes van het voltage van de accu cellen.
Zijn inschatting was dat het in de vlakkabel zou moeten zitten. Net thuis gekomen en hij leek verder goed te zitten. Toch even los gehaald en opnieuw vast geklikt.

En het werkt!

Hij stuurde heel vriendelijk meteen de grafiek door van de waardes die hij zag.

Petje af voor de service.
break
sparkly schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:19:
[...]

Het siert je dat je het opneemt voor je mensen, maar sluit je oren niet voor gedeelde ervaringen zou ik zeggen! De informatie die ik heb gedeeld per mail is uiterst gedetailleerd en kan bijna niet verkeerd geïnterpreteerd worden. In mijn geval is er vermoedelijk simpelweg de moeite niet genomen om het (volledig) door te nemen. Liefde moet wel van 2 kanten komen O+

Ook het herhaaldelijk volledig negeren van dezelfde vraag (of er sprake kan zijn van een hardware probleem) is frustrerend. Het ontbreekt me simpelweg aan tijd om eindeloos heen en weer te discussiëren dus ik heb nu een beroep gedaan op de garantie omdat ik geen vertrouwen heb dat er binnen een redelijke termijn een oplossing komt.

Overigens leuk om te lezen over de ontwikkelingen die je deelde. Kijk er naar uit om de Sessy's te kunnen upgraden via de 48v poort (op welke manier dan ook :D )
Oh ik sluit mijn oren zeker niet voor de andere kant van het verhaal, de inzet van het support team is goed, daar zal ik volledig achter staan. Als het gaat om details dan zal ik eerder naar een tweaker luisteren dan naar support. Met alle respect kunnen zij met hun achtergrond opleiding als bedrijfskunde of douane dergelijke technische details niet altijd plaatsen. Waar het voor jou heel duidelijk kan zijn dat er iets niet klopt, hoeft dat bij hen niet zo te zijn.

95 van de 100 vragen kunnen ze goed beantwoorden, bij die overige 5 moeten ze de ontwikkelaars erbij vragen, als dat met 1 onderwerp niet gebeurt, dan krijgen we deze situatie :)

Meestal is het zo dat de heren het weten, of ze weten het niet, als je dan nog een keer mailt, ga je echt geen ander antwoord krijgen. Jij hebt je Sessy al lang genoeg, je bent zeker van de case, zet het op forum, hier op tweakers of stuur mij desnoods even een PB dan was het opgepakt. Dat dat eigenlijk ook bij zo'n case via de mail had moeten kunnen ben ik het helemaal mee eens, waarom dat niet is gebeurd gaan wij uitpluizen, bespreken en verbeteren.

Dan terug naar de kern;

We hebben inmiddels het een en ander weten te reproduceren, in een van jouw mails @TweakerF schreef je dat het probleem geïntroduceerd werd in versie 1.7.5 en vervolgens was opgelost in 1.7.6 maar weer terug kwam in 1.8.1. Wij hebben in alle 3 de versies dit probleem weten te reproduceren, gelukkig, want in geen van deze updates was er iets gewijzigd aan de driver die nodig is om deze 1e modellen te ondersteunen.
Heb je inzicht in of dit probleem zich ook niet voordeed in alles tussen versie 1.7.3 en 1.6.0? Mochten je dat inzicht hebben en nog wat geduld, wil je mij die informatie dan sturen?

Genoeg ge***t (en m'n eten wordt koud), nu aan de bak om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Vraagje: heeft een Sessy een betrouwbare ingebouwde kwh meter of is het verstandig om een externe meter te plaatsen? Ik wil import en export meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
balk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:04:
Vraagje: heeft een Sessy een betrouwbare ingebouwde kwh meter of is het verstandig om een externe meter te plaatsen? Ik wil import en export meten.
Wat zijn je eisen? Het is geen gecertificeerde meter in ieder geval zoals bijvoorbeeld de kWh meter van HomeWizard dat wel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itavero
Ik mis een digitaal schuifje op de dongel en P1 meter om de WiFi uit te zetten.
Ze zijn allemaal bedraad aangesloten, maar ik zie nog steeds de Sessy SSIDs.
Lijkt me niet nodig en ook minder veilig.

Hoe zet ik deze uit?

Update: de velden bij de wifi instellingen leeg laten en op "Opslaan" klikken lijkt de oplossing te bieden.

[ Voor 20% gewijzigd door itavero op 17-02-2025 09:14 . Reden: Oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
itavero schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Wat zijn je eisen? Het is geen gecertificeerde meter in ieder geval zoals bijvoorbeeld de kWh meter van HomeWizard dat wel is.
Gewoon voor eigen data logging in home assistant. Ik hoef niets er voor af te rekenen :) misschien dat ik een home wizard meter er tussen zet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
balk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Gewoon voor eigen data logging in home assistant. Ik hoef niets er voor af te rekenen :) misschien dat ik een home wizard meter er tussen zet
Zelf heb ik er wel een extra tussenmeter tussen zitten. Toen de Sessy op de markt kwam had deze namelijk nog geen kWh metingen. Inmiddels zijn de kWh meters in de Sessy door een firmware update toegevoegd.

Ik kan nu wel mooi de Sessy kWh metingen vergelijken met de tussenmeter waardes. Er zit soms een kleine afwijking tussen die twee waardes, iets van 1 a 2%... Goed genoeg voor mij. ALs ik het nu opnieuw nieuw moest installeren zou er ook geen tussenmeter meer tussen komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
balk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:04:
Sinds enkele maanden geeft een Sessy aan hoeveel kWh's er geladen en ontladen zijn. Zelf had ik al een kWh meter geplaatst voordat deze mogelijkheid er was, De getallen komen netjes over een en zeker voor het bereken van de RTE komen de getallen het zelfde uit.
Als je er geen heel bijzondere reden voor hebt is het niet noodzakelijk een kWh meter te plaatseen.

Onderstaand plaatje komt uit " My Home Battery " App

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRrIc-geMt-SBXvAax1q7AXplJQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C344JiYMQ5L1CbGHmOguBZvr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
itavero schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:10:
Ik mis een digitaal schuifje op de dongel en P1 meter om de WiFi uit te zetten.

...

Update: de velden bij de wifi instellingen leeg laten en op "Opslaan" klikken lijkt de oplossing te bieden.
Oh, dat leek even te werken, maar nu zie ik de SSID weer. 🤔
Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
itavero schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Oh, dat leek even te werken, maar nu zie ik de SSID weer. 🤔
Iemand nog suggesties?
Tot op heden is hier nog geen oplossing voor. (deze vraag komt geregeld voor bij zowel hier als op het Sessy forum zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Tot op heden is hier nog geen oplossing voor. (deze vraag komt geregeld voor bij zowel hier als op het Sessy forum zelf)
Op het Sessy forum is wel gemeld dat er een oplossing aankomt :)

https://forum.sessy.nl/fe...s-uitschakelen/#post-1325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Onderstaand plaatje komt uit " My Home Battery " App

[Afbeelding]
Je zult wel zelf bij moeten houden waar ze op staan als je de verschillen per dag bijvoorbeeld wilt zien, je kunt de tellers niet op een eenvoudige manier weer op 0 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sandburd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Je zult wel zelf bij moeten houden waar ze op staan als je de verschillen per dag bijvoorbeeld wilt zien, je kunt de tellers niet op een eenvoudige manier weer op 0 zetten.
Dat klopt, maar dat is in Homey wel weer gemakkelijk te regelen.
En met 3 Sessy's vind ik de juiste NOM gegevens veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
DJP! schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Zelf heb ik er wel een extra tussenmeter tussen zitten. Toen de Sessy op de markt kwam had deze namelijk nog geen kWh metingen. Inmiddels zijn de kWh meters in de Sessy door een firmware update toegevoegd.

Ik kan nu wel mooi de Sessy kWh metingen vergelijken met de tussenmeter waardes. Er zit soms een kleine afwijking tussen die twee waardes, iets van 1 a 2%... Goed genoeg voor mij. ALs ik het nu opnieuw nieuw moest installeren zou er ook geen tussenmeter meer tussen komen
Bij mij het zelf< 1% afwijking tussen extra shelly meter en software meting , pas na +- 12-12-24 (bij mij) is het gelijk gaan lopen met de extra meting ,nu zou ik het niet meer doen. knap dat ze het voorelkaar hebben gekregen,was toch wel een probleem stond alleen laag op de probleem lijst om op te lossen dat gaven ze zelf ook aan in 2023. dit moment shelly 63.44 en sessy meting 63.02 .is prima.

[ Voor 11% gewijzigd door vogel6 op 17-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGK1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17
Zijn er meer mensen bij wie de my home battery app niet meer werk, krijg namelijk na de update van 5/2 een zwart scherm als ik de app open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:08

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Hier werkt hij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
TGK1985 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:37:
Zijn er meer mensen bij wie de my home battery app niet meer werk, krijg namelijk na de update van 5/2 een zwart scherm als ik de app open.
IOS doet het prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
TGK1985 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:37:
Gebruik je iOS of Android? En wat kan helpen is om de instellingen weg te mikken / de app opnieuw te installeren.

En krijg je na een tijdje (kan een minuut duren) wel de "kaarten" te zien of zie je helemaal geen app, dus ook geen titelbalk etc.

Stuur mij anders even een pb met een screenshot oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Sinds een weekje nu een nieuwe Sessy naast de twee oudere Sessy's hangen. Die nieuwe is echt een stuk stiller! Nu al een paar keer moeten checken of de nieuwe het wel deed want ik hoor hem niet als ze alle drie aan het opladen zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Bij mijn buurman klapt er af en toe een stop uit. Vervelend genoeg een stop van de hoofdzekering, waar hij zelf niet bij kan

Ik heb net geprobeerd de P1 data (uit de sessy portal) te downloaden. Dat lijkt in de portal te kunnen en ik kan een csv file downloaden.
In de headers daarvan staan keurig alle datavelden van een P1 meter.
Ook staat er ongeveer 1 regel per minuut in de download.
Maar alle regels zijn leeg op een timestamp na en eens in de 51 minuten de normale meterstanden (levering/teruglevering voor normaal en daltarief).

De sessy zelf lijkt normaal te functioneren en in de portal ziet het er ook gevuld uit
Wat kan ik hier uit opmaken?

nb. de p1 meter van sessie is een zwart kastje
nb2. naast de sessie zit ook de laadpaal van de auto aangesloten met een passieve p1 splitter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Misschien kun je beter eerst in de instellingen van de Sessy kijken of daar alles goed staat.
Hoeft niet gelijk te zijn aan het voorbeeld hieronder.
Ook de instellingen van de laadpaal bekijken. of daar wel DLB is ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU6RBqxxtdcVtNknJCJtK6VrIlg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w4YyHsBlT2vU7t2aLgYnyv2V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

BarryH schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:30:
Bij mijn buurman klapt er af en toe een stop uit. Vervelend genoeg een stop van de hoofdzekering, waar hij zelf niet bij kan

Ik heb net geprobeerd de P1 data (uit de sessy portal) te downloaden. Dat lijkt in de portal te kunnen en ik kan een csv file downloaden.
In de headers daarvan staan keurig alle datavelden van een P1 meter.
Ook staat er ongeveer 1 regel per minuut in de download.
Maar alle regels zijn leeg op een timestamp na en eens in de 51 minuten de normale meterstanden (levering/teruglevering voor normaal en daltarief).

De sessy zelf lijkt normaal te functioneren en in de portal ziet het er ook gevuld uit
Wat kan ik hier uit opmaken?

nb. de p1 meter van sessie is een zwart kastje
nb2. naast de sessie zit ook de laadpaal van de auto aangesloten met een passieve p1 splitter
Je moet weten dat de Sessy geen rekening houdt met andere gebruikers. Alleen met andere Sessy’s.
Is het éénfase meterkast, of zijn er 3 fases beschikbaar?

Als één gebruiker rekening houdt met andere gebruikers heet dat load balancing. Vaak hebben laadpalen die mogelijkheid. Sessy (nog) niet.

Het feit dat een zekering eruit klapt heeft een vrij duidelijke oorzaak: er wordt teveel verbruikt op die fase. Je moet óf beide apparaten begrenzen zodat ze samen niet over de maximale stroom gaan, óf 1 van de apparaten moet zich aanpassen aan de rest.
Pagina: 1 ... 81 ... 94 Laatste