Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
worker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Je moet weten dat de Sessy geen rekening houdt met andere gebruikers. Alleen met andere Sessy’s.
Is het éénfase meterkast, of zijn er 3 fases beschikbaar?

Als één gebruiker rekening houdt met andere gebruikers heet dat load balancing. Vaak hebben laadpalen die mogelijkheid. Sessy (nog) niet.

Het feit dat een zekering eruit klapt heeft een vrij duidelijke oorzaak: er wordt teveel verbruikt op die fase. Je moet óf beide apparaten begrenzen zodat ze samen niet over de maximale stroom gaan, óf 1 van de apparaten moet zich aanpassen aan de rest.
Dat ben ik met je eens. Juist daarom wil ik graag fasebelasting bekijken. Ik dacht dat met de P1 meter van de Sessy de data toegankelijk zou moeten zijn, maar die is dat dus niet :(

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:23
BarryH schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Dat ben ik met je eens. Juist daarom wil ik graag fasebelasting bekijken. Ik dacht dat met de P1 meter van de Sessy de data toegankelijk zou moeten zijn, maar die is dat dus niet :(
Je zou verwachten omdat de laadpaal z'n eigen P1 data heeft dat deze daar ook rekening mee houdt. De kans dat er dus ergens een instelling niet goed staat lijkt mij dus best reëel. Weet je toevallig in welke modus de Sessy draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdboer68
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:20
De Sessy P1 dongle kan je toch gewoon uitlezen? https://www.sessy.nl/wp-c...s/2024/07/api_docs_p1.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Dit werkt alleen lokaal... op het Sessy portal wordt alleen eens per 15 min de energie (kWh standen) opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Ok.
Ik heb wel de web ui bekeken (alleen een totaal verbruik zichtbaar).
Maar hoe kan ik makkelijk op de pc van de atechnische buurman die dongle uitlezen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
BarryH schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ok.
Maar hoe kan ik makkelijk op de pc van de atechnische buurman die dongle uitlezen?
met de myhomebattery app kun je de dongle helemaal uitlezen alleen deze houdt niks bij... Als je de P1 data wilt bijhouden zul je iets van een domotica systeem of P1 reader moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:14
DukeBox schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Daarom mijn opmerking, het is per situatie afhankelijk

Het enige dat ik wil is 's nachts zoveel mogelijk mijn 'eigen' stroom gebruiken wat zover ik begrepen heb de sessy juist met 'nul-op-de-meter' moet kunnen.

Ik heb deze maand 142,59kWh terug geleverd, als ik 2 sessy's neem (10kWh) zou ik die ~14x kunnen laden en had ik daar ál mijn nachtelijke sluipverbruik mee gedekt.

Als je een sluipverbruik van 10 kWh hebt.
Is je verbruik wel exorbitant hoog
[...]

Eventueel subsidie maar ook het niet uitschakelen van je PV wanneer de wijkspanning teveel oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdboer68
BarryH schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ok.
Python scriptje vind ik de gemakkelijkste manier, maar dat zal voor ieder anders zijn. PC moet dan wel aan blijven om te loggen. Anders een in de vergetelheid geraakte raspberry pi inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:10

Ersus

Zuid-Limburg

Ik heb na een jaar met de 5 kW Sessy er een Victron systeem van 30kW naast geplaatst, maar dat samen te laten werken via eigen scripts via de api is een hele klus. Ik overweeg de Sessy buiten gebruik te stellen of heeft er iemand iets geknutseld met een combi Victron & Sessy?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Probleem(pje) met 1 van mijn 2 Sessy's:

🚫 Sessy (ont)laadt niet, door een fout in het batterijmanagementsysteem (sinds 6 minuten geleden)

-knip-

Router reboot, fixed it.
Sorry

[ Voor 93% gewijzigd door DaCootMeister op 23-02-2025 11:05 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:01
Je vergeet te melden welke versie firmware je hebt draaien (nog 1.81 of reeds de 1.85)
Maar kun je ook niet beter deze melding bij sessy zelf melden, ja we weten dat twain_v hier wel mee leest maar het komt niet in hun registratie ticket systeem terecht. voor jou is logging belangrijk maar voor sessy is ticket logging ook belangrijk om te leren.

Ik zou als ik je was nog 1 maal je Sessy bat, een keer stroomloos maken ipv een reset. (dan weet je zeker dat alles gereset is (incl het bms)
En het dan nog eens aan kijken of je melding nog/weer hebt indien ja dan incl je logging aan vullen richting Sessy

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
psdata schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:13:
Je vergeet te melden welke versie firmware je hebt draaien (nog 1.81 of reeds de 1.85)
Maar kun je ook niet beter deze melding bij sessy zelf melden, ja we weten dat twain_v hier wel mee leest maar het komt niet in hun registratie ticket systeem terecht. voor jou is logging belangrijk maar voor sessy is ticket logging ook belangrijk om te leren.

Ik zou als ik je was nog 1 maal je Sessy bat, een keer stroomloos maken ipv een reset. (dan weet je zeker dat alles gereset is (incl het bms)
En het dan nog eens aan kijken of je melding nog/weer hebt indien ja dan incl je logging aan vullen richting Sessy
Inmiddels doet het er niet meer toe; na reset van de router kwam de communicatie weer op gang.
Firmware 1.8.1, duurt lang voor 1.8.4 wordt gepushed.
1.8.5 heb ik nergens gezien.... https://www.sessy.nl/firmware-updates/

En natuurlijk weet ik wel dat officiele storing bij Sessy zelf moet worden aangemeld.
Dit was louter een hoor en wederhoor exercitie.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Je hebt gelijk laatste versie zou zijn 1.84
Deploy duurd al lang, wellicht toch issue er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
DaCootMeister schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:12:
[...]

Inmiddels doet het er niet meer toe; na reset van de router kwam de communicatie weer op gang.
Firmware 1.8.1, duurt lang voor 1.8.4 wordt gepushed.
1.8.5 heb ik nergens gezien.... https://www.sessy.nl/firmware-updates/

En natuurlijk weet ik wel dat officiele storing bij Sessy zelf moet worden aangemeld.
Dit was louter een hoor en wederhoor exercitie.
Ik ben nu wel benieuwd hoe een reset van de router ervoor zorgt dat het BMS van de Sessy het weer gaat doen… :) volgens mij zien die twee niet met elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauswaus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 11:10
Hi,

Wanneer ik op de shop van Sessy als nieuwe klant een thuis batterij wil bestellen, dan is de 'zelf installeren' optie onder de installatie opties greyed out. Deze kan ik dus niet selecteren. Wanneer ik daarboven aanvink dat ik al een bestaande klant ben, dan is de optie wel beschikbaar.

Ik ben echter een nieuwe klant en zou de installatie graag zelf willen doen. Weet er hier iemand meer over? Zo niet, dan zal ik ze eens bellen.

"Software is like sex: it's better when it's free."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
wauswaus schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:38:
Hi,

Wanneer ik op de shop van Sessy als nieuwe klant een thuis batterij wil bestellen, dan is de 'zelf installeren' optie onder de installatie opties greyed out. Deze kan ik dus niet selecteren. Wanneer ik daarboven aanvink dat ik al een bestaande klant ben, dan is de optie wel beschikbaar.

Ik ben echter een nieuwe klant en zou de installatie graag zelf willen doen. Weet er hier iemand meer over? Zo niet, dan zal ik ze eens bellen.
Bellen kan sowieso geen kwaad maar volgens mij werkt de optie om een offerte aan te vragen ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ersus schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:50:
Ik heb na een jaar met de 5 kW Sessy er een Victron systeem van 30kW naast geplaatst, maar dat samen te laten werken via eigen scripts via de api is een hele klus. Ik overweeg de Sessy buiten gebruik te stellen of heeft er iemand iets geknutseld met een combi Victron & Sessy?
Je zult een 30 kWh systeem bedoelen?
Als je werkt met Home Assistant kun je het gebruik van Day Ahead Optimizer overwegen. Die kan met meer verschillende thuisaccu's overweg.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

KC27 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Je zult een 30 kWh systeem bedoelen?
Als je werkt met Home Assistant kun je het gebruik van Day Ahead Optimizer overwegen. Die kan met meer verschillende thuisaccu's overweg.
Klopt, typotje, kWh idd.
Interessant, misschien moet ik mij toch eens in HomeAssistant verdiepen. Nu draait de Victron DESS assistent in de multiplus, die zou ik dan moeten deactiveren.

De Sessy heb ik inmiddels als aanbod geplaatst. Mocht daar geen interesse voor zijn dan is een integratie de volgende optie.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ersus schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:21:
[...]

Klopt, typotje, kWh idd.
Interessant, misschien moet ik mij toch eens in HomeAssistant verdiepen. Nu draait de Victron DESS assistent in de multiplus, die zou ik dan moeten deactiveren.

De Sessy heb ik inmiddels als aanbod geplaatst. Mocht daar geen interesse voor zijn dan is een integratie de volgende optie.
Het mooie van een combinatie van een Sessy en een Victron systeem is dat je bij lage vermogens een beter rendement hebt van een Sessy (als je dan het Victron systeem helemaal uit hebt staan). De Victron kan dan de hogere vermogens afdekken. Dat wordt straks na afschaffing van de saldering een aantrekkelijke combinatie.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

ThaDude

Hang Loose

@sparkly Ik heb hetzelfde. Support ook maar gemaild. Ik heb 2 sessy's een van de twee doet gek gedrag als die aan het ontladen is. Hij springt van ontladen naar laden etc

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJP!
Op dit moment is er in mijn wijk een geplande stroom storing... Via een omkeerschakelaar (Hager SFT240) heb ik een Victron Phoenix 800 aangesloten op wat groepen om de boel in de lucht te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLCUPwGIEiK5b31Bw5IPQRvFU5o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jtRNbH1Rk0LDdQHdw6o9T5QZ.png?f=user_large

De apparatuur in de keuken doet het niet, maar ik heb wel verlichting, en internet :D.

Nu alleen nog koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
DJP! schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:39:
Op dit moment is er in mijn wijk een geplande stroom storing... Via een omkeerschakelaar (Hager SFT240) heb ik een Victron Phoenix 800 aangesloten op wat groepen om de boel in de lucht te houden.

[Afbeelding]

De apparatuur in de keuken doet het niet, maar ik heb wel verlichting, en internet :D.

Nu alleen nog koffie...
Mooi man, Je hebt een mooi systeem samengesteld.
Heb je voldoende stroom voor de koffie??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Peterhardenberg schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Mooi man, Je hebt een mooi systeem samengesteld.
Heb je voldoende stroom voor de koffie??
Ik heb 800W nominaal en 1600W piek volgens mij... Durf het niet aan om het koffie apparaat aan te zetten.

Maar aangezien ze hadden aangekondigd dat de stroom er af ging heb ik wel een thermosflesje met koffie voorbereid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Laatst online: 21:53
ThaDude schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:09:
@sparkly Ik heb hetzelfde. Support ook maar gemaild. Ik heb 2 sessy's een van de twee doet gek gedrag als die aan het ontladen is. Hij springt van ontladen naar laden etc
Is dat ook een v1.1.1?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Ik heb firmware versie 1.8.1. Ik neem aan dat je dat bedoelt?

In avond gaat het alle kanten op laden/ontladen etc..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VK9epFdEKQTjpXq2yRy3JOOZaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZhPMhRE4VgVxFRSIQlTe5KI.png?f=fotoalbum_large

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
ThaDude schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Ik heb firmware versie 1.8.1. Ik neem aan dat je dat bedoelt?

In avond gaat het alle kanten op laden/ontladen etc..[Afbeelding]
Nee ik bedoel de versie van je Sessy, van de hardware. Staat op de sticker.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@sparkly Ow nee daar staat Revisienr. v1.1
Ik heb ze al vanaf het begin. Earlybird zeg maar. Lijkt er trouwens op dat een van de 2 er last van heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:12
DJP! schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:39:

[Afbeelding]

Mooie setups.
Hoeveel % van de Sessys reserveer je hietvoor?

Nu alleen nog koffie...

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Ik heb geregeld dat de Sessy's bij 15% SoC naar idle gaan. Ben alleen nog even aan het nadenken hoe dit met de aansturing van FrankEnergie geregeld kan worden. Je kan namelijk niet domweg de complete aansturing stoppen want opladen moet nog wel kunnen.

15% is rond de 2,25 kWh (3 Sessy's) daar moet ik 6 uur van kunnen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb een vraag. Ik zie dat 1 van de Sessy's niet meer kan laden dan max 1700 watt.

Vanmorgen stond een andere op storing.
Heb alles spanning gsloos gemaakt en opgestart. Alles werkte weer, maar percentage van de accu's was naar 0 gereset. Wie heeft dat ook eens gehad?. Laadt ze nu max vol. Kijken of ze weer op 100% komen. Maar blijft vreemd dat andere 2 met 2200watt laden en de andere met 1700watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGppL3X7ZtczoRUJ8KuA1RTE2S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAQRABjQRgr6LGaiFp6J1556.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Leoniq op 26-02-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
@Leoniq

Hoe staan de instellingen van Sessy 1 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUyTARGcSOapNM64Jf-0SwIv8Hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wBpNw1kq5CKxyOJQshB0xNu7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Maar in de portal staat dit zelfde als bij jou.

1 sessy is nu vol en naar 100% gegaan.

Had sessy gebeld en was bezig uit te leggen. Maar verbinding was ineens weg. Wellicht dat het straks werkt???.

P.s: ik heb de CT dongle van Sessy.

Update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymXxGwj2T0PDYc7ofvOqRBPG8S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POh7BMwPFGRnwnc6G70otr0d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 142% gewijzigd door Leoniq op 26-02-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Ik denk dat ik in een zonniger stukje Nederland woon 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBHqKSbAwPm_6cmo9rvLKcfrMfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5v1xJXqcg2p8WcXEYduanOvL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Het probleem is nu opgelost. Wat heb ik gedaan. De portal gebruik ik nooit. Nu heb ik daar de slider van het laden/ontladen op 1700 laden gezet en daarna op 2200watt laden. Toen was het euvel verdwenen. Ook het uitroep teken was weg. Hoe wat en waarom is me een raadsel. Sessy kon me niet verder helpen daar ze geen toegang konden krijgen voor de fout melding uit te kunnen lezen. Lag aan hun zelf. Maar kortom. Het werkt weer. 😄😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@Leoniq Volgens mij slaat de Sessy 1x per zoveel tijd de SoC op in het geheugen. Bij een onverwachte restart gaat die weer terug na de laatste keer dat de SoC is opgeslagen. Als je bijvoorbeeld een firmware update draait slaat die eerst de SoC op voordat die die de update installeert.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
Sessy logo
1.8.4
18-02-2025
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

In deze update ligt de focus op het toevoegen van extra inzichten om de betrouwbaarheid van dynamische prijsinformatie in Sessy te verbeteren.

Nieuwe features
Inzicht externe aansturing – Het is in de API “v1/power/status” inzichtelijk gemaakt of dat Sessy aangestuurd wordt door een externe partij die jij deze rechten hebt gegeven.
Verbeteringen
State of Charge – Wanneer de Sessy vol of leeg is, wordt het batterijpercentage gekalibreerd. De detectie van een volle of lege batterij is verbeterd, waardoor de Sessy langer blijft werken en niet onterecht te vroeg stopt. Na deze update is het mogelijk dat Sessy het batterijniveau opnieuw kalibreert.

Bij mij is die nog niet aut geupdate ;1.8.1 had nog wat problemen met NOM en SOC kalibreren en zou nu beter moeten zijn.
.
Vraagje .voor wie al ervaring heeft met 1.8.4 en wilt delen over deze update t.a.v SOC .
laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:37
vogel6 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:36:
Na deze update is het mogelijk dat Sessy het batterijniveau opnieuw kalibreert.
Ik heb de update binnen maar nog niet gevonden hoe ik opnieuw kan kalibreren. Andere stukken tekst suggereren dat dit automatisch gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb de update binnen maar nog niet gevonden hoe ik opnieuw kan kalibreren. Andere stukken tekst suggereren dat dit automatisch gebeurt.
Het kan zijn dat je een eenmalige sprong ziet als de Sessy vol of leeg is... thats it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:58
Ben benieuwd wanneer we hier aan de beurt zijn. We waren onderdeel van de vroege gebruikers. Op zich wel fijn dat anderen de eerste nukken van een update mogen proeven. Normaal gesproken wordt iedereen toch zo ongeveer binnen een week van een update voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdboer68
Ik heb de 1.8.4 update al een dag of twee binnen op alle units, geen idee wat voor policy daar verder achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 22:10
HaraldBou schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:04:
Ben benieuwd wanneer we hier aan de beurt zijn. We waren onderdeel van de vroege gebruikers. Op zich wel fijn dat anderen de eerste nukken van een update mogen proeven. Normaal gesproken wordt iedereen toch zo ongeveer binnen een week van een update voorzien?
Ik heb die van mij nu een jaar. Update was binnen toen het berichtje hier op het forum verscheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Ik heb die van mij nu een jaar. Update was binnen toen het berichtje hier op het forum verscheen.
Hier 3 Sessy's vanaf eind 2023. soms zit ik bij de eerste groep die een update krijgen, Firmware update 1.8.4 kreeg ik pas deze middag.
Het is in dit topic al div keren beschreven hoe de uitrol van update's werkt, maar daar is nooit bij uitgelegd welke groep gebruikers eerst komt en welke welke groepen later.
Maar zolang alles nog goed werkt is het voor mij geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 19:52
Peterhardenberg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Het is in dit topic al div keren beschreven hoe de uitrol van update's werkt, maar daar is nooit bij uitgelegd welke groep gebruikers eerst komt en welke welke groepen later.
Eerst natuurlijk de interne tests, dan de alfa/betatesters (waaronder ikzelf en de andere integratie developers), daarna batches gebruikers met Sessy gekoppeld aan de Sessy Portal, dan batches van de overige gebruikers.

Voor zover ik weet zit er geen logica in de batchvolgorde van de laatste twee groepen, ik verwacht dat dit gewoon randomized groepen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 22:32
Doet bij jullie na de update vandaag de My Home Battery app. het nog?

Bij mij zijn de Sessy's en P1 meter verdwenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
Carlo Adan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:08:

Werkt goed hier na de update op Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Bij mij versie 1.2 van de app en 1.84 op de sessy dongels
Werkt het nog steeds, geen problemen kan nog steeds bediening over nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Carlo Adan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:08:

IOS app van My Home Battery geen probleem na update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 22:32
Check. Bedankt allemaal. Ga ik de IP config eens doorpluizen. Misschien hebben ze nieuwe IP's gekregen na de update 1.8.4. Wel vreemd, want er is een reservering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Voor diegene met dezelfde problemen als ik heb met een van de oudere sessys, namelijk het enorm slingeren en laden terwijl hij moet ontladen etc.

Firmware 1.8.4 bied geen oplossing tov 1.8.1. Ander mysterie: Na opdate ben ik de sessy gaan laden met als startpunt een lege sessy. Na 0.3 kwh opladen springt de SOC plots van 3% naar 100%. Mijn andere sessy gedraagt zich wel normaal.

Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zag er een vraag over langs komen, dus ook even hier.

Versie 1.2.15 van de app bevat functionaliteit om de vlag van aansturing door de energieleverancier weer te geven. Dit wordt gedaan door de "kaart" een iets afwijkend kleurtje te geven en de strategie als "overschreven" weer te geven.

Zelf heb ik niet dat de controle overgenomen kan worden, dus is een beetje mijn interpretatie van hoe dit werkt.
Mocht ik dit helemaal mis hebben en het op deze manier alleen maar irritant is graag commentaar :) dan kan ik kijken wat wel handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 13:01
sparkly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:59:
Voor diegene met dezelfde problemen als ik heb met een van de oudere sessys, namelijk het enorm slingeren en laden terwijl hij moet ontladen etc.

Firmware 1.8.4 bied geen oplossing tov 1.8.1. Ander mysterie: Na opdate ben ik de sessy gaan laden met als startpunt een lege sessy. Na 0.3 kwh opladen springt de SOC plots van 3% naar 100%. Mijn andere sessy gedraagt zich wel normaal.

Ik heb fw 1.8.4 nog niet binnen mogen krijgen, maar heel jammer om te horen dat de instabiliteit daarmee nog niet weg is. Is downgraden technisch mogelijk ? Ik zou wel heel graag terug willen naar versie 1.7.6 waar ik dit probleem niet had. Dan geeft het wachten op een oplossing ook niet zoveel frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik draai de 1.8.1 Geen enkel probleem. Ook het oude SOC probleem nooit meer gehad. Dus ik wacht met de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 07:59
Ik heb de update sinds vrijdag draaien maar merk geen noemenswaardige verschil. Maar de echte problemen heb ik ook niet gehad.
Ik heb ook de nieuwe hardware versie geen idee of het daar mee te maken had.

Is er eigenlijk een mogelijkheid de firmware te downgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Ik draai hier op hardware 1ste generatie
En geen noemens waardige problemen met de nieuwe firmware 1.84
SOC aan duiding blijft een beetje nukkig maar die monitor ik ook extern via een paar EATON/HomeWizard modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Hier kan hij hem redelijjk op 0 houden. Niet perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-L7dImvGbW0wVxdpz-ufENmgKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBO04KXq5T40SMCDhpDl7b6l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6NY8VkcLduTRDmgam9HNc6M7U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlXkAHKkBUNKcFIFDxyhjgCb.png?f=fotoalbum_large

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30
voor aanbod hebben we........ https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 03-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
procyon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:34:
Daar bijna niemand zal zoeken naar een Sessy in vraag en aanbod (er is ook eigenlijk geen categorie waar thuisbatterijen echt in passen), bij deze even het bericht dat ik er 3 in de verkoop gezet heb.
Ze mogen afzonderlijk weg, mocht je je huidige set willen uitbreiden.

v&a aangeboden: 3x sessy thuisbatterij plus P1 meter.
Dat is bijzonder Sessy in de verkoop, wil je evt de reden met ons delen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17

Update time!

Uiteraard streven we ernaar om elk bekend probleem, ongeacht de omvang, mee te nemen in een nieuwe release. Echter, als we niet met zekerheid kunnen zeggen wanneer een oplossing gereed is, willen we de release niet uitstellen. Dit zou namelijk betekenen dat andere gebruikers langer moeten wachten op nieuwe features of verbeteringen.

Maar, ik heb ook goed nieuws voor de eerste Sessy’s met instabiel gedrag: we hebben de oorzaak van het probleem gevonden!

Ludo legt het uit (MAND-versie – na dagenlang met zijn handen in het haar te hebben gezeten):
Toen ik tijdens mijn testen logging toevoegde om te vinden waar het fout ging, verdween het probleem. In eerste instantie dacht ik dat dit toeval was; mensen rapporteerden immers verschillende momenten waar zij het probleem voor het eerst zagen. Ik dacht dus dat het willekeurig wel of niet voorkwam, en heb toen meerdere dagen allemaal testen gedraaid, om het probleem te vinden. Maar het kwam maar niet terug.
Toen ik weer een release versie op de Sessy zette was het instabiele vermogen weer terug. Dat was absurd, ik had alleen wat logging toegevoegd, en dat kan het probleem niet ineens oplossen. Maar het was te toevallig, dus na wat meer testen bleken wat print statements in de code, het probleem te verhelpen.
Wat blijkt: de compiler optimaliseerde bepaalde stukken van de broncode weg, terwijl dit eigenlijk niet moest. Toen ik tijdens mijn testen logging toevoegde om te vinden waar het fout ging, veranderde het gedrag van de compiler, waardoor de code wel uitgevoerd werd. De oplossing is dus om aan de compiler mee te geven, dat die een specifieke functie niet moet optimaliseren, en dan werkt het weer. Dat klinkt simpel, maar dit komt bijna nooit voor: de compiler doet het nagenoeg altijd beter dan de programmeur.
Tweede punt
Ander mysterie: Na opdate ben ik de sessy gaan laden met als startpunt een lege sessy. Na 0.3 kwh opladen springt de SOC plots van 3% naar 100%. Mijn andere sessy gedraagt zich wel normaal.
De voorlopige hypothese is dat de SoC-sprongen van jouw Sessy verband houden met het instabiele vermogen, waardoor de full/empty-bepaling van het batterijpakket niet correct functioneert. Of deze hypothese klopt, zullen we kunnen beoordelen na de release van versie 1.8.5. Ik ga deze versie nu uitrollen naar de Beta-groep. Zodra de stabiliteit is bevestigd, zullen we de update ook voor jouw Sessy beschikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Twan_V schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Update time!

Uiteraard streven we ernaar om elk bekend probleem, ongeacht de omvang, mee te nemen in een nieuwe release. Echter, als we niet met zekerheid kunnen zeggen wanneer een oplossing gereed is, willen we de release niet uitstellen. Dit zou namelijk betekenen dat andere gebruikers langer moeten wachten op nieuwe features of verbeteringen.

Maar, ik heb ook goed nieuws voor de eerste Sessy’s met instabiel gedrag: we hebben de oorzaak van het probleem gevonden!

Ludo legt het uit (MAND-versie – na dagenlang met zijn handen in het haar te hebben gezeten):

[...]

Tweede punt

[...]

De voorlopige hypothese is dat de SoC-sprongen van jouw Sessy verband houden met het instabiele vermogen, waardoor de full/empty-bepaling van het batterijpakket niet correct functioneert. Of deze hypothese klopt, zullen we kunnen beoordelen na de release van versie 1.8.5. Ik ga deze versie nu uitrollen naar de Beta-groep. Zodra de stabiliteit is bevestigd, zullen we de update ook voor jouw Sessy beschikbaar maken.
Goed nieuws! Bedankt voor het delen. SOC Sprong in 1.8.4 was overigens eenmalig tot dusver. Verder is de SOC eigenlijk spot-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
En daar staat ie ook, helaas practisch onvindbaar omdat er geen categorie 'thuisaccus' bestaat. precies wat ik eigenlijk als reden aangaf ook ;)

Er is er inmiddels 1 verkocht.
nog twee beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Twan_V krijg ik die dan ook versneld? Ik heb immers hetzelfde probleem! (Ook gemeld bij support overigens)
Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
procyon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:52:
[...]

En daar staat ie ook, helaas practisch onvindbaar omdat er geen categorie 'thuisaccus' bestaat. precies wat ik eigenlijk als reden aangaf ook ;)

Er is er inmiddels 1 verkocht.
nog twee beschikbaar.
Check je PM, wellicht nog één :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Terugkomend op de update. Ik heb nooit problemen met de de gehad! Tot nu dan.

Dit is onmogelijk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FASAMW3znWoCmibEiil8NRR10eI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSX9AM0mSzq9sn8VzaUn8RRC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIkfbmHVJSbqGEeKRMsiEcWZgTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91lRdyDAyOgz3o0MT7iPUyvs.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens maar bij 1 van de 2!
Nog een keer de update gepush om te kijken wat er gebeurt maar dat maakt niet uit

Wel benieuwd of hij straks met laden weer terug sprinkt gezien die dan zou moeten merken dat hij toch wel vol zit!

[ Voor 5% gewijzigd door TimK1990 op 04-03-2025 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Peterhardenberg schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:29:

Dat is bijzonder Sessy in de verkoop, wil je evt de reden met ons delen?
Ben enorm blij met de sessy's. De reden waarom ik ze in de verkoop doe is dat ik een zelfbouw set aan het bouwen ben die uiteindelijk ook een volledige offgrid / backup functie moet hebben mocht de stroom uitvallen.

Heeft geen economisch sluitende business case maar is meer hobby werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:18
procyon schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Ben enorm blij met de sessy's. De reden waarom ik ze in de verkoop doe is dat ik een zelfbouw set aan het bouwen ben die uiteindelijk ook een volledige offgrid / backup functie moet hebben mocht de stroom uitvallen.

Heeft geen economisch sluitende business case maar is meer hobby werk :)
Victron systeem met battery racks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Sicos schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Victron systeem met battery racks?
Ja exact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Precies wat ook ik zou doen als ik jouw was :-) ... maar ik heb al 3 sessy's en ze werken prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:16
Ik heb nu al 3 sessy's die van 3 procent of 30 procent of wat dan ook direct naar 100 schieten en stoppen met laden. Updaten gaat automatisch via sessy portal. Dus de nieuwste firmware. Accu's zijn van verschillende leeftijden en levermomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 13:01
Twan_V schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Heel fijn om te horen. Dank voor jullie inzet om het te vinden en op te lossen. Kom maar op met de update :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twan_V
sparkly schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Goed nieuws! Bedankt voor het delen. SOC Sprong in 1.8.4 was overigens eenmalig tot dusver. Verder is de SOC eigenlijk spot-on.
ThaDude schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:17:
@Twan_V krijg ik die dan ook versneld? Ik heb immers hetzelfde probleem! (Ook gemeld bij support overigens)
Alvast bedankt :)
TweakerF schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Heel fijn om te horen. Dank voor jullie inzet om het te vinden en op te lossen. Kom maar op met de update :)
We zouden jullie toegang kunnen geven tot de betá release, als je dat wilt, stuur dan even een mailtje met portal gebruikersnaam of Sessy serienummer gericht aan mij naar info@sessy.nl. Dan geef ik jullie de optie om de betá firmware te installeren (je kunt dan kiezen tussen beta of stable).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
TimK1990 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:31:
Terugkomend op de update. Ik heb nooit problemen met de de gehad! Tot nu dan.

Dit is onmogelijk :
[Afbeelding][Afbeelding]

Overigens maar bij 1 van de 2!
Nog een keer de update gepush om te kijken wat er gebeurt maar dat maakt niet uit

Wel benieuwd of hij straks met laden weer terug sprinkt gezien die dan zou moeten merken dat hij toch wel vol zit!
Die van mij is zojuist ook weer in een keer door geschoten naar 100%

Ben benieuwd of het nogmaals gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Twan_V schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:44:
[...]

[...]

[...]

We zouden jullie toegang kunnen geven tot de betá release, als je dat wilt, stuur dan even een mailtje met portal gebruikersnaam of Sessy serienummer gericht aan mij naar info@sessy.nl. Dan geef ik jullie de optie om de betá firmware te installeren (je kunt dan kiezen tussen beta of stable).
Hee wat een leuk initiatief. Je kan van mij een mailtje verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
TimK1990 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Die van mij is zojuist ook weer in een keer door geschoten naar 100%

Ben benieuwd of het nogmaals gaat gebeuren.
Log je lokaal de activiteit? wij zouden erg geholpen zijn met data van het vermogen + SoC, het liefst met een frequentie van ±1 seconden, maxiaal 5 seconden. We krijgen het op onze test Sessy's niet gereproduceerd. Van jouw Sessy hebben we nu enkel minuutdata (er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om dat tijdelijk realtime te streamen) de regeling om full/empty te triggeren duurt 15 seconden dus nu mist dat inzicht.

log files mogen naar de info mailbox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Twan_V schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Log je lokaal de activiteit? wij zouden erg geholpen zijn met data van het vermogen + SoC, het liefst met een frequentie van ±1 seconden, maxiaal 5 seconden. We krijgen het op onze test Sessy's niet gereproduceerd. Van jouw Sessy hebben we nu enkel minuutdata (er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om dat tijdelijk realtime te streamen) de regeling om full/empty te triggeren duurt 15 seconden dus nu mist dat inzicht.

log files mogen naar de info mailbox :)
Ik log sinds vanochtend met homey! Dus van het spontaan terug vinden van 90% accu lading kan ik gegevens sturen. Zal proberen dat straks even te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik neem dus één van de sessy's over van Procyon. Lokaal zal e.e.a. na configuratie vast wel werken, maar hoe zit het met de registratie m.b.t. de sessy portal? Moet de registratie van de sessy nog eerst worden gedeactiveerd in zijn account?

Iemand ooit een 2e-hands sessy geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
jaro431 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:50:
Ik neem dus één van de sessy's over van Procyon. Lokaal zal e.e.a. na configuratie vast wel werken, maar hoe zit het met de registratie m.b.t. de sessy portal? Moet de registratie van de sessy nog eerst worden gedeactiveerd in zijn account?

Yes hier ook 2e hands gedaan, meen me te herinneren dat dat niet hoeft. Gewoon instellen alsof nieuw en klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door sparkly op 04-03-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
jaro431 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:50:

Gewoon een mailtje sturen naar info@sessy.nl en dan regelen ze dat voor jouw. Ik heb een keer een vervanger gehad vanwege een defect en toen hebben ze de "oude" ook voor mij uit de portal gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert-JanB
Ik heb vannacht opnieuw een storing in de (ont)ladingstoestand van een Sessy. Deze heeft firmware update 1.8.5 gisteren gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Albert-JanB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:43:
Ik heb vannacht opnieuw een storing in de (ont)ladingstoestand van een Sessy. Deze heeft firmware update 1.8.5 gisteren gekregen.
Hier gisteren het zelfde probleem met een Sessy ( geleverd eind 2023 )

gemeld aan Sessy, het is daar bekend en er word hard aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert-JanB
Ik weet dat het probleem bekend is en er aan gewerkt wordt, maar update 1.8.5 beta was juist bedoeld als fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Klopt, maar de fix doet dus nog niet helemaal wat die moet doen, en dar word ook aan gewerkt.
hier 3 Sessy's en vannacht 2 stuks van 100% naar 0 normaal kunnen ontladen, vandaag maar eens zien hoe het gaat weer naar 100% volladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Albert-JanB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:43:
kun je een plaatje laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan_V
Albert-JanB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:46:
Ik weet dat het probleem bekend is en er aan gewerkt wordt, maar update 1.8.5 beta was juist bedoeld als fix.
1.8.5 lost dat probleem niet op, er was een hypothese dat de vermogenschommeling van oude Sessy's sterk gerelateerd was aan de SoC sprongen. Echter zijn er ook situaties waarbij dat niet zo is. Daarom is er gisteren een melding in de portal geplaatst:
In firmware 1.8.4 hebben we de berekening van het batterijpercentage flink verbeterd. 🎉 Dit betekent dat afwijkingen grotendeels verholpen zouden moeten zijn. Toch kan het in sommige gevallen nog gebeuren dat een volle of lege batterij niet helemaal correct wordt gedetecteerd. Dit is gelukkig niet schadelijk voor Sessy, maar kan wel zorgen voor een wat vreemde grafiek.
We zijn druk bezig met een definitieve oplossing, die je kunt verwachten in firmware 1.8.6. Bedankt voor je geduld en vertrouwen! 🙌
1.8.6 zou dat probleem wèl moeten oplossen, die willen we vandaag naar Alpha zetten en begin volgende week naar beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-b997awQAlT-A4USI2aZfkeWec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Nwe4T0lAxj0XZYGQQB2XZpnb.png?f=user_large

sinds gisteren 5-3 25 1.8.5update is nog kort

1.8.4 pijl SOC is het probleem ,het is willigkeurig dan 0-100% stop of start soms op 60%
wat wel opvalt dat de spraed groter op NOM is geworden is soms 0-50% zie grafiek dit was ook in 1.8.4 maar in 1.8.1 was de spread +- 15%
tot zover ervaring 1.8.5

[ Voor 10% gewijzigd door vogel6 op 06-03-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31
Ga binnenkort twee sessy's installeren, op de groep van de zonnepanelen omvormer (omvormer 3 fase). In de handleiding staat dat de aansluiting op de groep moet worden doorgelust van de ene sessy naar de andere (dat is logisch), maar dat de aansluiting van de zonnepanelen omvormer maar op één sessy hoeft te gebeuren (geen doorlussen).
Sessy meet de belasting van de zonnepanelen en voorkomt daardoor overbelasting op de groep en fasen. Twee vragen:
- hoe werkt dit voor de Sessy die zelf geen koppeling heeft met de omvormer, hoe weet die Sessy of laden/ontladen beperkt moet worden om overbelasting te voorkomen?
- wat gebeurt er wanneer de Sessy die gekoppeld is met de omvormer uitvalt. Wordt dan nog steeds het vermogen van de andere Sessy (laden/ontladen) aangepast op de maximaal toegestane belasting in combinatie met de levering van de zonnepanelen? Of stopt de levering van de zonnepanelen als de Sessy waarmee de omvormer is gekoppeld uitvalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Twan_V Sinds gisteren versie 1.8.5 geïnstalleerd. Vannacht hier mee gedraaid en het de stabiliteit lijkt weer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert-JanB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7z9Wx-J-oUkQALUju__J0mW1Ks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D8eDonIV1ZyJH4eMeji5TXAH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXEPJjMGxZrXMBehdVzzNB_tCHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SkGZV6ZRI2hqLObHACqoDjLu.png?f=user_large

Bijgaand, een plaatje van sessy en een plaatje van home assistant van dezelfde accu

Wachten rustug op versie 1.8.6 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Albert-JanB op 06-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

worker

2x Sessy thuisbatterij

Hielko1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:18:
Ga binnenkort twee sessy's installeren, op de groep van de zonnepanelen omvormer (omvormer 3 fase). In de handleiding staat dat de aansluiting op de groep moet worden doorgelust van de ene sessy naar de andere (dat is logisch), maar dat de aansluiting van de zonnepanelen omvormer maar op één sessy hoeft te gebeuren (geen doorlussen).
Sessy meet de belasting van de zonnepanelen en voorkomt daardoor overbelasting op de groep en fasen. Twee vragen:
- hoe werkt dit voor de Sessy die zelf geen koppeling heeft met de omvormer, hoe weet die Sessy of laden/ontladen beperkt moet worden om overbelasting te voorkomen?
- wat gebeurt er wanneer de Sessy die gekoppeld is met de omvormer uitvalt. Wordt dan nog steeds het vermogen van de andere Sessy (laden/ontladen) aangepast op de maximaal toegestane belasting in combinatie met de levering van de zonnepanelen? Of stopt de levering van de zonnepanelen als de Sessy waarmee de omvormer is gekoppeld uitvalt?
Sessy meet hoeveel vermogen de PV installatie opwekt, en weet dus hoeveel “ruimte” er nog is op de groep om te (ont)laden. Mits je goed hebt ingesteld hoe jou config is natuurlijk.
Het werkt goed bij mij: ik heb 2 Sessy’s op een 16A groep. Ze kunnen dus niet beide laden met 2kW. Maar als de zon schijnt kan dat wel, want Sessy’s weten dan dat er meer vermogen beschikbaar is

Ik weet niet wat er gebeurt als de Sessy met de PV aansluiting wegvalt. Ik denk dat er dan hetzelfde gebeurt als wanneer de PV nul levert: de andere Sessy’s gaan er dan vanuit dat er geen PV opwek is. Het is lastig om een situatie te bedenken waarin dat tot problemen leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

KC27 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Het mooie van een combinatie van een Sessy en een Victron systeem is dat je bij lage vermogens een beter rendement hebt van een Sessy (als je dan het Victron systeem helemaal uit hebt staan). De Victron kan dan de hogere vermogens afdekken. Dat wordt straks na afschaffing van de saldering een aantrekkelijke combinatie.
Dat kan goed met Home Assistant gerealiseerd worden denk ik, maar de Sessy is al verkocht.

Er is nog 60kWh aan opslag onderweg voor de Victron, die straks 90kWh in totaal voor de kiezen krijgt.
Laadvermogen 330Amp en ontlaadvermogen max 420Amp. Dan zou de Sessy uiteindelijk er maar wat bijhangen en niks te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 21:35
Vraag nav update. Ik heb 4/3 update gedaan naar 1.8.5.

Hierna stopte 1 vd twee sessy’s met laden op 52% in eco. Ondanks aanbod zonne energie. De andere gaat wel tot 100%. Ook een “charge” command via de battery app geeft geen oplading. De Sessy blijft hangen op 100 watt laden oid. Zonder oplopen van percentage. Ondanks goede min/max instelling. Reboot/spanningsvrij maken heeft niks opgelost. Als ik via ip in het menu kijk van de Sessy zie ik geen foutmeldingen, werkt prima.

Was voorheen wel goed. En wel ontlading van 1200 watt.

Iemand een suggestie? Kan ik het weer terugdraaien naar de oude software versie?

----

Na een volledige ontlading gaat het wel weer goed. Misschien toch een kalibratiedingetje na de software update.

---

Update2: Vandaag toch weer stoppende sessy op dit keer 28%. Geen idee of de batterij wel vol was, en dat alleen de SoC afwijkend is. Morgen maar weer eens zien...

[ Voor 25% gewijzigd door Joost996me op 08-03-2025 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 07:55
worker schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:38:
[...]

Het werkt goed bij mij: ik heb 2 Sessy’s op een 16A groep. Ze kunnen dus niet beide laden met 2kW. Maar als de zon schijnt kan dat wel, want Sessy’s weten dan dat er meer vermogen beschikbaar is
Hielko1 geeft aan een krachtgroep te hebben voor zijn 3-fase omvormer, dus als hij zijn Sessy's netjes verdeeld zal opladen geen probleem zijn.
Het enige dat problematisch kan zijn is het ontladen, maar die use case lijkt mij niet reëel (tenzij er in totaal meer wordt verbruikt in de woning dan dat via de zekering van die PV groep geleverd kan worden).

Maar belangrijkste antwoord is inderdaad dat een van de Sessy's de PV opbrengst kan meten doordat deze op de speciale ingang zijn aangesloten.
Het mooie hieraan is ook dat je niet afhankelijk bent van een API koppeling.

Zelf gebruik ik dit overigens niet en gebruik ik enkel de feedback van de slimme meter (via de P1 module van Sessy).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
DJP! schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

vs

[Afbeelding]

Ook maar eens even aan het klussen geweest!

[Afbeelding]

Drie Sessy's via diodes aangesloten op een Victron Phoenix 800VA omvormer. Volgende stap is om de Victron naar de meterkast te bedraden. In de meterkast komt dan voor de groepen waar de koelkast, diepvries, het netwerk en wat verlichting op zitten een omkeerschakelaar zodat ik in geval van een stroomstoring handmatig die schakelaar kan bedienen en die groep van elektriciteit te voorzien.
Ik heb een vraag. Zou je misschien een schema kunnen tekenen van wat je hier hebt? En het doel van de diodes is om de Sessy's te beschermen? Waarom heb je er twee ipv 1 of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomerkoning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 15:58
Hier ook een gebruiker van het eerste uur, altijd naar volle tevredenheid en eigenlijk nooit enige issue met de Sessy gehad (behalve self-induced door mijn eigen HA config).

Heeft iemand ooit wel eens een doorgebrandde ventilator gehad bij een van de eerste Sessy modellen?

Vandaag kwam in de garage en rook een electrische brandlucht. Gelijk even alle gechecked in de garage waar stroom opstaat. Maar ik kon niks vinden (de geur was inmiddels ook overal in de garage dus moeilijk om de source te achterhalen).

Had wel het idee dat het bij de Sessy meer rook. De Sessy was op dat moment aan het ontladen met circa 600W. Wat me gelijk opviel was dat de ventilator een soort van fluitend geluid maakte, heel anders dan dat ik gewend was. (en ik weet hoeveel gelijk de Sessy kan maken). Ledje aan de onderkant was groen aan het knipperen (staat steady rood in Idle).

Voor de zekerheid maar de batterij in Idle gezet en Charged maar eens een maitlje gestuurd. Maar heb het flauwe idee dat er iets aan het doorbranden is, misschien een ventilator (door het rare geluid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan_V
zomerkoning schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:19:
Heeft iemand ooit wel eens een doorgebrandde ventilator gehad bij een van de eerste Sessy modellen?

Vandaag kwam in de garage en rook een electrische brandlucht. Gelijk even alle gechecked in de garage waar stroom opstaat. Maar ik kon niks vinden (de geur was inmiddels ook overal in de garage dus moeilijk om de source te achterhalen).

Had wel het idee dat het bij de Sessy meer rook. De Sessy was op dat moment aan het ontladen met circa 600W. Wat me gelijk opviel was dat de ventilator een soort van fluitend geluid maakte, heel anders dan dat ik gewend was. (en ik weet hoeveel gelijk de Sessy kan maken). Ledje aan de onderkant was groen aan het knipperen (staat steady rood in Idle).

Voor de zekerheid maar de batterij in Idle gezet en Charged maar eens een maitlje gestuurd. Maar heb het flauwe idee dat er iets aan het doorbranden is, misschien een ventilator (door het rare geluid).
Wel eerder meegemaakt dat een lager niet helemaal 100 was maar doorgebrand nog nooit. Wanneer de fan niet meer werkt zal het systeem ook een error geven. Hoe dan ook klinkt het wel de moeite waard om even te controleren! gaan we regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomerkoning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 15:58
Top, sinds dat ik de Sessy in idle heb gezet is de brandlucht verdwenen... Dus het lijkt echt daarvandaan te komen.

Zal nog even nalopen dat het niks anders is, maar zover niks kunnen vinden.
Twan_V schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Wel eerder meegemaakt dat een lager niet helemaal 100 was maar doorgebrand nog nooit. Wanneer de fan niet meer werkt zal het systeem ook een error geven. Hoe dan ook klinkt het wel de moeite waard om even te controleren! gaan we regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:14
balk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb een vraag. Zou je misschien een schema kunnen tekenen van wat je hier hebt? En het doel van de diodes is om de Sessy's te beschermen? Waarom heb je er twee ipv 1 of 3?
Schema en meer info hier: https://forum.sessy.nl/de...uur/informatie-van-sessy/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
@balk ik heb inderdaad het schema gebouwd uit bovenstaande link. De diodes zorgen ervoor dat de Sessy’s elkaar niet kunnen opladen. Ik heb drie Sessy’s en elke diode heeft 2 ingangen vandaar dat ik dus 2 diodeblokken nodig heb. Het systeem werkt wel erg leuk. Laatst een geplande stroom storing gehad en door de omkeerschakelaar in de meterkast kon ik alle belangrijke apparatuur en verlichting op de Sessy’s draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
DJP! schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:05:
[...]

@balk ik heb inderdaad het schema gebouwd uit bovenstaande link. De diodes zorgen ervoor dat de Sessy’s elkaar niet kunnen opladen. Ik heb drie Sessy’s en elke diode heeft 2 ingangen vandaar dat ik dus 2 diodeblokken nodig heb. Het systeem werkt wel erg leuk. Laatst een geplande stroom storing gehad en door de omkeerschakelaar in de meterkast kon ik alle belangrijke apparatuur en verlichting op de Sessy’s draaien :)
Dankjewel! Ik overweeg om vanaf de Victron een aansluiting te trekken naar de meterkast om zo de nas van een Sessy UPS te voorzien. En dan meteen een stopcontact voor de koelkast ofzo. Omkeer schakelaar lijkt me misschien weer wat gedoe.

Mijn twee sessies komen over drie weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:41
Raar voorval daarstraks.

De Sessy op Idle met 51% lading. (bewust want auto aan het laden).
Na het laden van de auto de Sessy van Idle naar NoM en in ene die 51% lading kwijt.
De Sessy even een power cycle (uit en weer aan dus) gegeven want 51% lading kwijt door enkel van Idle naar NoM is vreemd.
Et voila, daar was de 51% lading weer.

Schiet mij maar lek. En wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Frappuccino schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:28:
Raar voorval daarstraks.

De Sessy op Idle met 51% lading. (bewust want auto aan het laden).
Na het laden van de auto de Sessy van Idle naar NoM en in ene die 51% lading kwijt.
De Sessy even een power cycle (uit en weer aan dus) gegeven want 51% lading kwijt door enkel van Idle naar NoM is vreemd.
Et voila, daar was de 51% lading weer.

Schiet mij maar lek. En wie het weet mag het zeggen.
een van de eerste Sessy's?
Probleem doet zich voor sinds de laatste 2 software update's, er word gewerkt aan een nieuwe update,

Ook bij mij 1 van de 3 accu's in eens leeg en met laden ook in eens weer vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCiLiPmtRWy1Fq-c5AzCrsz5pOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJqZ8Lw4tt87kmHX2unNFg5Z.png?f=fotoalbum_large

Wachten is op een nieuwe update. (word aan gewerkt)
Pagina: 1 ... 82 ... 94 Laatste