Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdboer68
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:20
Frappuccino schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:28:
Raar voorval daarstraks.

De Sessy op Idle met 51% lading. (bewust want auto aan het laden).
Na het laden van de auto de Sessy van Idle naar NoM en in ene die 51% lading kwijt.
De Sessy even een power cycle (uit en weer aan dus) gegeven want 51% lading kwijt door enkel van Idle naar NoM is vreemd.
Et voila, daar was de 51% lading weer.

Schiet mij maar lek. En wie het weet mag het zeggen.
Deze week een vergelijkbare situatie gehad. Een van de batterijen ging van 70 naar 0 en bleef in rust tot een reset. Daarna was de lading weer terug.

Lokaal toegang tot de dongel liet zien dat de sessy een overspanning had gedetecteerd. (oranje bolletje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:41
@Peterhardenberg De Sessy is ongeveer een jaar oud dus niet de laatste versie.

Ik was iig niet bekend met het verschijnsel en heb er hier ook niks over gelezen, maar misschien heb ik er langs gekeken.

Even wachten op de update dan.

@fdboer68 Goede tip, lokale toegang had ik nog niet aan gedacht. Zal vanavond eens kijken of het nog terug te vinden is.

Dergelijke informatie zou ik liever in de portal zien btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
In de dongle van de Sessy gekeken. Zie wel rode bolletjes in de history maar geen uitleg over wat het probleem is. Staat opgetreden zegt niet veel natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSGt6YO0NrLSp9Gr1lkxPv-oCJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DMVEugaYGVY0yhTjRvHoCDBz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik ben vermoedelijk bij het aansluiten en cofigureren van de sessy's ooit dom geweest, en bij het aanmelden op de portal eerste dongle het serienr van de tweede accu ingevoerd en vice versa.

Als ik nu b.v. lokaal op de dongle inlog, staat in de header dus het serienr van de andere sessy.

Nu kan je zeggen; laat maar zitten. Maar het werkt verwarrend en als er in de toekomst ooit een probleem ontstaat kan ik zo maar de verkeerde van de muur schroeven. Ik wil dat dus rechttrekken.

Sessy geeft helaas antwoorden waar ik niets mee kan of gaat niet inhoudelijk op de vraag in.

Ik kan bv. heel simpel de kappen verwisselen waar de stickers op zitten, tenzij het serienr ook ergens softwarematig is ingebakken. Iemand een idee?
Anders is de-registreren in de portal en opnieuw correct invoeren een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 19:52
jaro431 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:26:
Als ik nu b.v. lokaal op de dongle inlog, staat in de header dus het serienr van de andere sessy.

Ik kan bv. heel simpel de kappen verwisselen waar de stickers op zitten, tenzij het serienr ook ergens softwarematig is ingebakken. Iemand een idee?
Er zijn twee serienummers:
Serienummer wat met een D begint is voor de Dongle en staat in flash van de dongle.
Serienummer wat met een A begint is voor het AC board en staat in flash van de Sessy. Dit zie je in de header.

Het AC board serienummer wordt als het goed is door de Dongle uitgelezen en in de webinterface weergegeven. Mogelijk staat de oude waarde nog in cache, dan zou CTRL+F5 op de WebUI al voldoende moeten zijn om dit te fixen.

Check anders even of het serienummer in de header overeenkomt met het serienummer wat je ziet als 'sessy_serial' op http://sessy-xxxx.local/api/v1/system/info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
PimDoos schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Er zijn twee serienummers:
Serienummer wat met een D begint is voor de Dongle en staat in flash van de dongle.
Serienummer wat met een A begint is voor het AC board en staat in flash van de Sessy. Dit zie je in de header.

Het AC board serienummer wordt als het goed is door de Dongle uitgelezen en in de webinterface weergegeven. Mogelijk staat de oude waarde nog in cache, dan zou CTRL+F5 op de WebUI al voldoende moeten zijn om dit te fixen.

Check anders even of het serienummer in de header overeenkomt met het serienummer wat je ziet als 'sessy_serial' op http://sessy-xxxx.local/api/v1/system/info.
Ja, cache dacht ik ook aan, maar helaas. De api-call geeft ook hetzelfde serieNr weer. Maar fysiek zit het dus echt omgedraaid en horen de dongle en accu niet bij elkaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
jaro431 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Ja, cache dacht ik ook aan, maar helaas. De api-call geeft ook hetzelfde serieNr weer. Maar fysiek zit het dus echt omgedraaid en horen de dongle en accu niet bij elkaar....
En als je de dongles omwisselt, wijzigt het serienummer in de header dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 07:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLn9etxBdOi0Mo00om1x_o9aKGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIEXhDPSEalMyakKYAzvXA64.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag schiet 1 sessy weer door! Grap is dat het de zelfde is als de vorige keer.

Ik had belooft log files te sturen maar ik heb geen idee hoe ik uit homey de logwaardes kan halen.
Iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
jaro431 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:26:
Ik ben vermoedelijk bij het aansluiten en cofigureren van de sessy's ooit dom geweest, en bij het aanmelden op de portal eerste dongle het serienr van de tweede accu ingevoerd en vice versa.

Nu kan je zeggen; laat maar zitten. Maar het werkt verwarrend en als er in de toekomst ooit een probleem ontstaat kan ik zo maar de verkeerde van de muur schroeven. Ik wil dat dus rechttrekken.

Sessy geeft helaas antwoorden waar ik niets mee kan of gaat niet inhoudelijk op de vraag in.

Het serienummer is gelinked aan de control printplaat in de Sessy. De dongel leest dit serienummer uit en toont deze in de webpagina, portal heeft er dus niets mee te maken. Als de dongel het serienummer niet kan uitlezen staat er unknown. Misschien dat de kappend gewisseld zijn? Als je de dongels verwisseld zou het serienummer dus moeten wijzigen omdat die dan een ander serienummer uitleest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
TimK1990 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:46:
[Afbeelding]

Vandaag schiet 1 sessy weer door! Grap is dat het de zelfde is als de vorige keer.

Ik had belooft log files te sturen maar ik heb geen idee hoe ik uit homey de logwaardes kan halen.
Iemand enig idee?
Als je 1.8.5 of ouder draait kan dit inderdaad nog gebeuren. In 1.8.6 moet dit eindelijk opgelost zijn. De release wordt al uitgerold https://www.sessy.nl/firmware-updates/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik krijg vandaag weer een melding van mijn Homey: Nieuwe firmware beschikbaar voor Sessy Dongle, Bat 1.8.1

Wanneer komt de nieuwe firmware beschikbaar voor alle sessy batterijen en dongles ??

Alles staat bij mij nog op 1.8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
sideriusj schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:20:
Ik krijg vandaag weer een melding van mijn Homey: Nieuwe firmware beschikbaar voor Sessy Dongle, Bat 1.8.1

Wanneer komt de nieuwe firmware beschikbaar voor alle sessy batterijen en dongles ??

Alles staat bij mij nog op 1.8.1
Bij mij ook alles nog op 1.8.1. Komt vast goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Twan_V schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:40:
[...]

Als je 1.8.5 of ouder draait kan dit inderdaad nog gebeuren. In 1.8.6 moet dit eindelijk opgelost zijn. De release wordt al uitgerold https://www.sessy.nl/firmware-updates/
Super! En ik zie ook dat de instabiliteit ook opgelost is met mijn meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 13:25
ik zit op firmware 1.8.4 en ik heb nu twee dagen achterelkaar dat mijn sessy ineens van 50 naar 0 procent gaat en stop met laden. Na een reset werkt het weer.

Wat opvalt in de logs "safety_loop_statemachine: inverter did not boot correctly"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:58
Twan_V schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Het serienummer is gelinked aan de control printplaat in de Sessy. De dongel leest dit serienummer uit en toont deze in de webpagina, portal heeft er dus niets mee te maken. Als de dongel het serienummer niet kan uitlezen staat er unknown. Misschien dat de kappend gewisseld zijn? Als je de dongels verwisseld zou het serienummer dus moeten wijzigen omdat die dan een ander serienummer uitleest.
Als je nog op 1.8.1 zit, ga je dan automatisch in één keer naar 1.8.6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Twan_V schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Ja, dat lijkt dan inderdaad het geval geweest te kunnen zijn. Ik kan het me niet herinneren.

Oplossing is dan dus simpel, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 21:35
Gisteren versie 1.8.6 geïnstalleerd. Er blijft een (van twee) Sessy problemen geven. Bij een oplaadcommando via de app begint het laden op rond 1800 watt, (instelling 2200). Dat is dus al raar. Vervolgens begint het laden tot 37% en dan stopt de Sessy ermee. Blijft rond de 100 watt laden, maar het percentage neemt niet meer toe.

Oplaad commando opnieuw geven geeft geen resultaat. Het is niet zo dat er ineens een verbruiker in huis bij komt die maakt dat er een maximaal limiet ingesteld wordt, als verklaring voor het gedrag.

Probleem bestond ook al voor de afgelopen software update en zou worden opgelost door de laatste versie (aldus de helpdesk). Maar helaas.

Nu maar even afwachten hoe nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Moet zeggen @Twan_V dat 1.8.6 firmware erg goed draait bij mij. :)

Waar ik voorheen op ECO nog gelimiteerd werd door de wattage setting die ik heb staan number.sessy_xxxx_eco_charge_power bij volle zon, is deze nu geen belemmerring meer en hoef ik niet meer te schakelen tussen NOM en ECO.

Update: helaas blijk dat met het schakelen van het uur toch niet zo helaas...
Posting gemaakt op Sessy forum : https://forum.sessy.nl/ec...zon-gegenereerde-energie/

Vandaag laden mijn Sessy's lekker op obv zonkracht en daar kan ik, incl full electric wamtepomp met deze milde temperaturen, de hele dag en een deel van de nacht mee draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door DaCootMeister op 15-03-2025 09:57 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Vraagje over de firepro (blus-module in geval van brand). Ik heb initieel 2 sessy's gekocht en maar in 1 daarvan zit een firepro. Is dat standaard (1 firepro per 2)?

Ik heb niets over een advies gelezen wat dan de juiste volgorde is van ophangen (bij naast elkaar, de firepro links o.i.d.) want ik kan me voorstellen dat er een optimale opstelling is.

Als het al zin heeft, want als de firepro wordt geactiveerd n.a.v. een brand in de 2e sessy zal die al in een behoorlijk actief stadium zijn en je kunt je afvragen wat de mate van succes dan zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:23
jaro431 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:42:
Vraagje over de firepro (blus-module in geval van brand). Ik heb initieel 2 sessy's gekocht en maar in 1 daarvan zit een firepro. Is dat standaard (1 firepro per 2)?

Ik heb niets over een advies gelezen wat dan de juiste volgorde is van ophangen (bij naast elkaar, de firepro links o.i.d.) want ik kan me voorstellen dat er een optimale opstelling is.

Als het al zin heeft, want als de firepro wordt geactiveerd n.a.v. een brand in de 2e sessy zal die al in een behoorlijk actief stadium zijn en je kunt je afvragen wat de mate van succes dan zal zijn...
Heb je twee dezelfde Sessy's?

Bij het oude model kon je ze namelijk wel zien zitten maar bij het nieuwe model (met de losse accupacks) zie je de FirePro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
DJP! schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Heb je twee dezelfde Sessy's?

Bij het oude model kon je ze namelijk wel zien zitten maar bij het nieuwe model (met de losse accupacks) zie je de FirePro niet.
Ja, in oktober 24 gekocht. Je kunt de firepro duidelijk zien zitten. Tenminste, in 1 van de 2.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
jaro431 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Ja, in oktober 24 gekocht. Je kunt de firepro duidelijk zien zitten. Tenminste, in 1 van de 2.....
Als ze allebei hetzelfde model zijn en de ene heeft er wel een en de andere niet zou ik wat foto’s maken en naar Sessy sturen. Volgens mij hoort elke Sessy zo’n blus unit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Het zal wel mijn ongeduld zijn... Maar is er iets duidelijk over het update beleid?
De vorige kreeg ik voor mij gevoel redelijk snel maar nu ben ik al weer een aantal dagen aan het wachten.

Vooral het instabiele irriteerd me gewoon en het feit dat ze het nu getackeld lijken te hebben zorgt er voor dat ik iets te vaak in de portal zit te kijken 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
TimK1990 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:38:
Het zal wel mijn ongeduld zijn... Maar is er iets duidelijk over het update beleid?
De vorige kreeg ik voor mij gevoel redelijk snel maar nu ben ik al weer een aantal dagen aan het wachten.

Vooral het instabiele irriteerd me gewoon en het feit dat ze het nu getackeld lijken te hebben zorgt er voor dat ik iets te vaak in de portal zit te kijken 🤪
Maar !!!! je hebt 1 geluk, Je geduld zal beloond worden.
De update werkt ;)
Gisteren kreeg ik de update binnen nu draait alles weer strak zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10

Dat was ook mijn vraag. Ik zie hier iets over update 1.8.6 en dat lees ik ook op de website van Sessy. Maar ik zit (nog) op 1.8.4 en zelfs met het bedienen van de knop "controleren op updates" worden geen updates gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
OsiriS.nl schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Dat was ook mijn vraag. Ik zie hier iets over update 1.8.6 en dat lees ik ook op de website van Sessy. Maar ik zit (nog) op 1.8.4 en zelfs met het bedienen van de knop "controleren op updates" worden geen updates gevonden?
Vooral ook omdat ik lees dat er zelfs nog mensen op 1.8.1 blijken te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:58
HaraldBou schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Als je nog op 1.8.1 zit, ga je dan automatisch in één keer naar 1.8.6?
Op basis van eigen ervaring is het antwoord “ja”
Gisterochtend nog op 1.8.1 en gister in de loop van de dag op 1.8.6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
14-3 over op 1.8.6, direct vanaf 1.8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horians
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 07:22
Geen idee of iemand anders dit ook heeft maar mijn Sessy laadt veel meer op dan dat hij ontlaadt. Tenminste, dat is wat weergegeven wordt. Zowel in Home Assistant als op /api/v1/energy/status.

"import_wh": 278828,
"export_wh": 229284

Ik snap dat er wat verlies kan zijn maar zoveel?
In Home Assistant wordt vaak zelfs weergegeven dat er iedere dag een kWh meer geladen dan ontladen wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:30
Er is verlies met laden en er is verlies met ontladen. Totaal is dat verlies bijna 20%.
In jouw geval ongeveer 18%.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:01
Vrij normaal verlies,
Kot door je omzetting door lader en omvormer
eerst vanaf pv of grid via je "acculader" je accu in en daarna via je omvormer van uit je accu naar verbruik (grid).
Grof weg gezien kan dat per omzetting zo'n 10% zijn dus als jij nu op 18% heb je een redelijk verwacht verlies.

Dat is ook tevens een onderdeel van dat je tussen inkoop en verkoop prijs energie (bij ROI) er minimaal 10 cent tusen zo moeten zitten om dit verlies te dekken.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een offerte ontvangen voor 3 Sessy's (3-fase aansluiting) dus wie weet kom ik ook bij de club (ik moet vrouw lief nog overtuigen :? ).

We doen nu zoveel mogelijk zonne stroom gebruiken met onze Zappi autolader. Deze kan sturen op overschot en bij 1.4 kW overschot wordt de EV geladen. Nu is mijn vraag hoe dit in combinatie gaat met de Sessy's laden op overschot. Heeft iemand ervaring hiermee wanneer dus zowel de Zappi (of andere lader die laadt op overschot) als de Sessy op overschot wil laden? De Zappi meet met CT-klemmen, de Sessy met de P1 meter.

Vragen die hierbij opkomen voornamelijk voor de zomerperiode:
1. Kun je de Sessy instellen dat hij laadt tot 1.4 kW overschot en dan stopt?
2. Kun je de Sessy instellen om bv. maximaal 5 kWh de batterijen vol te laden om de avond/nacht door te komen op NOM?

Ik heb geen Home assist of andere API apps, dus de vraag is voor de standaard instel mogelijkheden op de portal.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Laatst online: 18:12
Je kan Sessy's ook met CT klemmen krijgen. Ik laadt mijn Sessy's eerst vol en of eerst de ev. Dit kan je automatisch doen via HA. Zoals vandaag 3 Sessy's vol om 12.45 Daarna ev met overschot.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31

Hier ook, zojuist weer van 2% naar 100% geklapt, laden stopt. Het is dat ik in de buurt ben en alles even uit en aan kan zetten om het op te lossen. Dit is een bug die een hot-fix vereist, niet een traag uitgerolde update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Hielko1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Hier ook, zojuist weer van 2% naar 100% geklapt, laden stopt. Het is dat ik in de buurt ben en alles even uit en aan kan zetten om het op te lossen. Dit is een bug die een hot-fix vereist, niet een traag uitgerolde update.
Welke versie FW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:21:
Ik heb een offerte ontvangen voor 3 Sessy's (3-fase aansluiting) dus wie weet kom ik ook bij de club (ik moet vrouw lief nog overtuigen :? ).

We doen nu zoveel mogelijk zonne stroom gebruiken met onze Zappi autolader. Deze kan sturen op overschot en bij 1.4 kW overschot wordt de EV geladen. Nu is mijn vraag hoe dit in combinatie gaat met de Sessy's laden op overschot. Heeft iemand ervaring hiermee wanneer dus zowel de Zappi (of andere lader die laadt op overschot) als de Sessy op overschot wil laden? De Zappi meet met CT-klemmen, de Sessy met de P1 meter.

Vragen die hierbij opkomen voornamelijk voor de zomerperiode:
2. Kun je de Sessy instellen om bv. maximaal 5 kWh de batterijen vol te laden om de avond/nacht door te komen op NOM?

Ik heb geen Home assist of andere API apps, dus de vraag is voor de standaard instel mogelijkheden op de portal.

Alvast bedankt.
Ik denk dat dit niet lekker gaat werken. De Zappi en Sessy's gaan elkaar tegen werken als ze niet beide centraal aangestuurd worden. Dit geld ook voor het tweede punt, je kunt via de API de Sessy's helemaal aansturen zoals je zelf wilt, alleen als je dit niet zelf wilt doen moet je het laten doen door bij voorbeeld een Home Assistant, Homey of Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Ik zit nog op 1.8.4 (nog geen update beschikbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Hielko1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Ik zit nog op 1.8.4 (nog geen update beschikbaar).
Sinds 1.8.6 hier geen probleem meer, op Sessy's van de eerste versie. Als je een mailtje stuurt naar Sessy sturen met vermelding van je probleem, krijg je misschien sneller je update. Wel ff je gebruikers naam van Sessy portal mee sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
mgroen81 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:21:
Er is verlies met laden en er is verlies met ontladen. Totaal is dat verlies bijna 20%.
In jouw geval ongeveer 18%.
Ik neem aan dat het verlies niet meer optreedt zodra de accu vol zit én er nog niet door de accu geleverd wordt? Of is er dan toch sprake van een flow van en naar de accu met bijbehorend verlies?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Peterhardenberg schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Sinds 1.8.6 hier geen probleem meer, op Sessy's van de eerste versie. Als je een mailtje stuurt naar Sessy sturen met vermelding van je probleem, krijg je misschien sneller je update. Wel ff je gebruikers naam van Sessy portal mee sturen.
Sneller kon niet volgens Sessy support, je moet gewoon wachten tot je aan de beurt bent met de trage uitrol. Maar vervolgens kreeg ik de update binnen :)
Ik blijf vinden dat wanneer er een serieuze bug is, die snel als hotfix moet worden uitgerold, dat is het normaal gesproken gaat bij software met ernstige bugs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Hielko1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Sneller kon niet volgens Sessy support, je moet gewoon wachten tot je aan de beurt bent met de trage uitrol. Maar vervolgens kreeg ik de update binnen :)
Ik blijf vinden dat wanneer er een serieuze bug is, die snel als hotfix moet worden uitgerold, dat is het normaal gesproken gaat bij software met ernstige bugs.
Er zit een nadeel aan een snelle hotfix, deze is minder goed getest, met kind op de volgende bug,
Sessy heeft hier meerdere keren uitgelegd hoe de update's worden uitgerold en waarom,
Soms zat ik er snel bij en soms moest ik weken wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
Ik vind dat ze het goed doen, de ene keer vrij aan het begin een andere keer later. En soms ook wel een versie overgeslagen. Een nieuwe versie haalde kwa timing (lancering) een oude in.

@Twan_V Ga zo door met uitgifte liever safe en gecontroleerd dan te snel en nog meer rare uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
Een hotfix is wat anders dan een reguliere update. Een hotfix lost een specifiek urgent probleem op, verder niet. Het is de software wereld heel normaal om hotfixes voor specifieke problemen uit te brengen.

Ik vond het spontaan naar 100% springen een urgent probleem omdat het laden dan stopt. Dat is kern functionaliteit van de thuisbasis. Dat moet goed werken. Het was voor mij als nieuwe Sessy gebruiker best frustrerend om de eerste week met dit probleem geconfronteerd te worden.

Maar genoeg hierover wat mij betreft. Het is aan Sessy hoe ze hun klanten hierin willen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-09 14:12
Hielko1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:33:
Een hotfix is wat anders dan een reguliere update. Een hotfix lost een specifiek urgent probleem op, verder niet. Het is de software wereld heel normaal om hotfixes voor specifieke problemen uit te brengen.
Ik kan me nog een paar wereldwijde computerstoringen herinneren die als oorzaak hadden: een al te snel uitgerolde hotfix van Microsoft die toch onvoldoende getest bleek. Microsoft heeft ervan geleerd, want het gebeurt 'niet zo vaak' meer (lees: zelden tot nooit). Maar mensen vergeten blijkbaar snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maartentux
Heintje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Ik neem aan dat het verlies niet meer optreedt zodra de accu vol zit én er nog niet door de accu geleverd wordt? Of is er dan toch sprake van een flow van en naar de accu met bijbehorend verlies?
Er zijn 3 punten waarop verlies optreedt:
1. Bij het omvormen van 230V AC netspanning in DC spanning om de accu te laden
2. Het langzaam leeglopen van de accu, zgn. zelfontlading
3. Bij het omvormen van DC accuspanning om er 230V AC netspanning van te maken

Die verliezen waar sprake van is zijn 1 en 3. Laten we zeggen allebei zo'n 9-10%. Dus die treden alleen op bij laden of leveren. Punt 2, de zelfontlading, is vergeleken met deze twee verwaarloosbaar. Je zult in een half jaar de accu niet gebruiken misschien een paar procent kwijtraken, maar veel meer niet.

Een eenmaal gevulde accu zal dus gevuld blijven. Wel doet het BMS zo nu en dan druppelladen, maar de naam zegt het al, dat zijn 'druppels'. Een beetje zoals je water aanvult in een emmer, omdat het verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 08:23
Weet iemand of er al eens naar een soort van dynamische modus++ gewerkt word? Ik heb nu geruime tijd onbalanshandel bij Frank gedaan, maar dat is echt heel mager de laatste maanden.

Het liefste zou ik een slimmere variant van de dynamische modus willen zien die rekening houd met hoe vol de batterij nu al is. Zo heb je soms een batterij die al op 80% is, en waar dan 2 laaduren voor gepland worden met het eerste uur voor 0,05ct en het volgende uur op 0,01ct. Echter is ie natuurlijk het eerste uur al vol, dat had ik je ook wel kunnen vertellen ;)

Ook opties voor het limiteren van de charge tot 90% (oa.) zou heel fijn zijn, vind dat het nu met steeds van 100% naar 0% heen en weer wel heftig

Ik denk dat de day ahead optimiser ongeveer kan wat ik zoek in homeassistent, maar dat is toch best een draak om op te zetten. Zit hier echt te struggelen :P

[ Voor 10% gewijzigd door smiba op 18-03-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:06
smiba schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:18:
Weet iemand of er al eens naar een soort van dynamische modus++ gewerkt word? Ik heb nu geruime tijd onbalanshandel bij Frank gedaan, maar dat is echt heel mager de laatste maanden.

Het liefste zou ik een slimmere variant van de dynamische modus willen zien die rekening houd met hoe vol de batterij nu al is. Zo heb je soms een batterij die al op 80% is, en waar dan 2 laaduren voor gepland worden met het eerste uur voor 0,05ct en het volgende uur op 0,01ct. Echter is ie natuurlijk het eerste uur al vol, dat had ik je ook wel kunnen vertellen ;)

Ook opties voor het limiteren van de charge tot 90% (oa.) zou heel fijn zijn, vind dat het nu met steeds van 100% naar 0% heen en weer wel heftig

Ik denk dat de day ahead optimiser ongeveer kan wat ik zoek in homeassistent, maar dat is toch best een draak om op te zetten. Zit hier echt te struggelen :P
Of het nu 0,05ct is of 0,01ct is, dat verschil merk je toch niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30

Bedoel je deze? Die kende ik nog niet. Heb je emhass wel eens geprobeerd? Ook een draak om op te zetten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Simpel360 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 05:01:
[...]

Of het nu 0,05ct is of 0,01ct is, dat verschil merk je toch niet? ;)
Onbalanshandelen is al penny-pinching, dus waarom niet dat optimaler doen :)

Stel nou dat het iedere dag gebeurt met 1.5kWh, dat is 6ct per dag --> 21,9 eur per jaar, 219 eur op 10 jaar (waarna mijn Sessy absoluut wel op is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
balk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:47:
[...]

Bedoel je deze? Die kende ik nog niet. Heb je emhass wel eens geprobeerd? Ook een draak om op te zetten trouwens.
Yep! Die van corneel27 heb ik geprobeerd op te zetten, ben zo ver dat ie zelfs een correct plan maakt maar hoe ik m de juiste home assistant values laat aanpassen zit ik nu een beetje op vast. Denk als ik nog wat verder stoei dat het uiteindelijk wel lukt hoor, maar het is allemaal wat frustrerend

Misschien dat ik heel snel nog even naar emhass kijk, maar ik heb weinig te automatiseren verder (helaas), enkel mijn batterij en mijn 2 zonnepanelen op mijn balkon. Beide solutions zijn een beetje overkill, maar goed als het maar werkt :+

[ Voor 4% gewijzigd door smiba op 19-03-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
smiba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Yep! Die van corneel27 heb ik geprobeerd op te zetten, ben zo ver dat ie zelfs een correct plan maakt maar hoe ik m de juiste home assistant values laat aanpassen zit ik nu een beetje op vast. Denk als ik nog wat verder stoei dat het uiteindelijk wel lukt hoor, maar het is allemaal wat frustrerend

Misschien dat ik heel snel nog even naar emhass kijk, maar ik heb weinig te automatiseren verder (helaas), enkel mijn batterij en mijn 2 zonnepanelen op mijn balkon. Beide solutions zijn een beetje overkill, maar goed als het maar werkt :+
Je moet een aantal automations aanmaken die triggeren op de entities die DAO zelf instelt, en dan daarmee de Sessy entities aanpassen. Op het discussieforum van de github pagina staan wat voorbeelden van iemand die ook een Sessy gebruikt met DAO:
https://github.com/corneel27/day-ahead/discussions/154

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Je moet een aantal automations aanmaken die triggeren op de entities die DAO zelf instelt, en dan daarmee de Sessy entities aanpassen. Op het discussieforum van de github pagina staan wat voorbeelden van iemand die ook een Sessy gebruikt met DAO:
https://github.com/corneel27/day-ahead/discussions/154
Hoe goed werkt het voorspellen van de PV bij deze applicaties?

Ik ben een tijd geleden bezig geweest met Solar.forcast maar dat was niet al te best. Ene dag klopte het een beetje dag later zat het er weer compleet naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Hoe goed werkt het voorspellen van de PV bij deze applicaties?

Ik ben een tijd geleden bezig geweest met Solar.forcast maar dat was niet al te best. Ene dag klopte het een beetje dag later zat het er weer compleet naast.
Niet heel geweldig, maar dat maakt eigenlijk (nog) niet zoveel uit (nu salderen nog bestaat). Ik heb mijn automations wel enigszins aangepast zodat hij iets meer NoM doet ipv op setpoints ont/laden. Ik zit nu (met ~3200 Wp op voornamelijk west) op 70-80% eigengebruik+opslag van zonne-energie, dus dat is best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Niet heel geweldig, maar dat maakt eigenlijk (nog) niet zoveel uit (nu salderen nog bestaat). Ik heb mijn automations wel enigszins aangepast zodat hij iets meer NoM doet ipv op setpoints ont/laden. Ik zit nu (met ~3200 Wp op voornamelijk west) op 70-80% eigengebruik+opslag van zonne-energie, dus dat is best netjes.
OKe, dat is dus wel een beetje in lijn met mijn ervaringen. Ik ga dit volgend jaar, tegen het einde denk ik weer oppakken. Tot die tijd zoveel mogelijk NOM en onbalans handel.

Houd die DAO ook rekening met de buiten temperaturen om een schatting te maken voor het vermogen van de warmtepomp? Volgens mij zou dat best een goede toevoeging zijn. Voor warmtepompen is het vrij makkelijk om te bepalen hoeveel vermogen ze nodig hebben bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
smiba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Onbalanshandelen is al penny-pinching, dus waarom niet dat optimaler doen :)

Stel nou dat het iedere dag gebeurt met 1.5kWh, dat is 6ct per dag --> 21,9 eur per jaar, 219 eur op 10 jaar (waarna mijn Sessy absoluut wel op is).
Eh tenzij je wat anders bedoeld...
0,05ct = € 0,0005 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Simpel360 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:22:
[...]

Eh tenzij je wat anders bedoeld...
0,05ct = € 0,0005 :S
Wat ik typ: 5ct
Wat jij leest: 0.05ct

Dat achter de komma komt toch echt van je zelf hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat dit niet lekker gaat werken. De Zappi en Sessy's gaan elkaar tegen werken als ze niet beide centraal aangestuurd worden. Dit geld ook voor het tweede punt, je kunt via de API de Sessy's helemaal aansturen zoals je zelf wilt, alleen als je dit niet zelf wilt doen moet je het laten doen door bij voorbeeld een Home Assistant, Homey of Domoticz.
Begrijp ik je goed dat je onderstaande dus alleen via API kunt instellen en niet op de Sessy portal / app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
MajaMestreech schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Begrijp ik je goed dat je onderstaande dus alleen via API kunt instellen en niet op de Sessy portal / app?

Klopt, voor dit soort usecases heb je de API nodig (of een Home Automation platform wat die API implementeert, zoals Home Assistant of Homey). De Eco modus komt misschien nog het meest in de buurt bij punt 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
smiba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:54:
[...]

Wat ik typ: 5ct
Wat jij leest: 0.05ct

Dat achter de komma komt toch echt van je zelf hoor :)
Dat denk ik niet. O-)

In je post van 18 maart 23:18 staat toch echt wat anders als wat je blijkbaar hebt bedoeld te typen.
Daar staat toch echt 0,05ct en 0,01ct.
En daar reageer ik op.
Lees die post maar eens terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:20:
[...]

OKe, dat is dus wel een beetje in lijn met mijn ervaringen. Ik ga dit volgend jaar, tegen het einde denk ik weer oppakken. Tot die tijd zoveel mogelijk NOM en onbalans handel.

Houd die DAO ook rekening met de buiten temperaturen om een schatting te maken voor het vermogen van de warmtepomp? Volgens mij zou dat best een goede toevoeging zijn. Voor warmtepompen is het vrij makkelijk om te bepalen hoeveel vermogen ze nodig hebben bij een bepaalde temperatuur.
Wij hebben nog geen warmtepomp, dus dat heb ik nooit echt goed bekeken. Ik hoop nog altijd op een combinatie van normale EPEX handel met uitzonderlijk onbalanshandel op grote pieken. Ik vond de FE Zelfconsumptie+ mode te ontransparant. Ik hoop dat Tibber daar ooit mee komt, met iets als gridrewards voor batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
Simpel360 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 05:48:
[...]

Dat denk ik niet. O-)

In je post van 18 maart 23:18 staat toch echt wat anders als wat je blijkbaar hebt bedoeld te typen.
En daar reageer ik op.
Hij (@Simpel360 ) bedoelt dit hieronder:

0,04 cent verschil is niet zo heel veel. 4 cent is weer wat meer (100 keer meer zelfs). :o

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 20-03-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Simpel360 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 05:48:
[...]

Dat denk ik niet. O-)

En daar reageer ik op.
Haha compleet overheen gelezen, maar blijft een beetje flauw natuurlijk. Bedoel hele centen :+

Gisteren maar de boel op dynamisch gezet, binnenkort via home assistant. Denk dat dit wel prima is voor nu met de prijsverschillen door de dag

[ Voor 14% gewijzigd door smiba op 20-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
smiba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Haha compleet overheen gelezen, maar blijft een beetje flauw natuurlijk. Bedoel hele centen :+

Gisteren maar de boel op dynamisch gezet, binnenkort via home assistant. Denk dat dit wel prima is voor nu met de prijsverschillen door de dag
Nou ja flauw, factor 100 maakt je verhaal wel heel wat anders :+

En inderdaad dynamisch is deze dagen wel heel leuk oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
Simpel360 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Nou ja flauw, factor 100 maakt je verhaal wel heel wat anders :+

En inderdaad dynamisch is deze dagen wel heel leuk oOo
Kan nog wel wat opslagcapaciteit gebruiken :) :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Kan nog wel wat opslagcapaciteit gebruiken :) :)
Zeker.

Hoe zou het zijn met de ontwikkeling van uitbreidingsaccu? O-)
Minpuntje is dan wel dat je met 2200/1700W laden/ontladen blijft zitten, mooi dat er altijd nog NOM is voor wat overblijft na dynamisch ontladen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Simpel360 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Zeker.

Hoe zou het zijn met de ontwikkeling van uitbreidingsaccu? O-)
Minpuntje is dan wel dat je met 2200/1700W laden/ontladen blijft zitten, mooi dat er altijd nog NOM is voor wat overblijft na dynamisch ontladen :*)
De vraag is ook wat de prijs gaat worden. De prijs van thuisbatterijen daalt best vlot nu, ook van goede merken en ik heb toch de indruk dat Sessy niet mee gaat en daarmee zichzelf uit de markt prijst. Hetgeen jammer is, want ik ben op zich een tevreden gebruiker. Maar € 3550 ex installatie voor 5kW is niet meer van deze tijd volgens mij. Hoe mooi het product ook is, voor uitbreiding kijk ik toch ook met een scheef oog naar andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
rene037 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:54:
[...]

De vraag is ook wat de prijs gaat worden. De prijs van thuisbatterijen daalt best vlot nu, ook van goede merken en ik heb toch de indruk dat Sessy niet mee gaat en daarmee zichzelf uit de markt prijst. Hetgeen jammer is, want ik ben op zich een tevreden gebruiker. Maar € 3550 ex installatie voor 5kW is niet meer van deze tijd volgens mij. Hoe mooi het product ook is, voor uitbreiding kijk ik toch ook met een scheef oog naar andere merken.
Gaan die andere merken samenwerken met je Sessy's of krijg je een jojo effect in de sturing?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
John245 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Gaan die andere merken samenwerken met je Sessy's of krijg je een jojo effect in de sturing?
De Sessy's hebben een lokale API waarmee je ze vanuit een domotica systeem kunt aansturen. Zolang je zorgt dat je 1 master hebt thuis zal het best goed gaan.

Hier ben ik een beetje aan het testen met PV op de 48VDC poort. Dit werkt best leuk :D Heb nu een Victron MPPT 100/20 met 2 zonnepanelen direct op de 48VDC poort. Als ik de cijfertjes mag geloven is dit zo'n 10% efficiënter dan de GroWatt omvormer die er eerst tussen zat... Als de boel een beetje netjes is zal ik eens wat foto's posten..

[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 20-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

John245 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Wat DJP al zegt, je kunt Sessy sturen, maar ik zou die andere sowieso niet op dezelfde fase plaatsen. Dan nog moet je wel handig aansturen. Ik hoop natuurlijk dat er met de prijs van Sessy wat gaat gebeuren. Voorlopig blijf ik nog even bij deze ene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
DJP! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:20:
[...]

De Sessy's hebben een lokale API waarmee je ze vanuit een domotica systeem kunt aansturen. Zolang je zorgt dat je 1 master hebt thuis zal het best goed gaan.

Hier ben ik een beetje aan het testen met PV op de 48VDC poort. Dit werkt best leuk :D Heb nu een Victron MPPT 100/20 met 2 zonnepanelen direct op de 48VDC poort. Als ik de cijfertjes mag geloven is dit zo'n 10% efficiënter dan de GroWatt omvormer die er eerst tussen zat... Als de boel een beetje netjes is zal ik eens wat foto's posten..
Doe je dan ook terug voeden (laden) naar de Sessy?

Foto's in testfase mag ook gewoon hoor O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
rene037 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Precies dit. Mooi product maar de alternatieven zijn inmiddels aantrekkelijker. Ik zou zo 2 of meer extra sessy's willen (heb er nu 1 en dat bevalt goed). Maar de prijs kan ik ook een Victron systeem aanschaffen, heb ik meer mogelijkheden waaronder noodstroom...

Maar even afwachten hoe de markt zich ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyronica
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-09 18:36
Ik vind het ook een lastige keuze, vooral als ik de prijs van de Nexus 20kwh Thuisaccu wegzet tegen 4 Sessy's. Het open karakter van de sessy en aansturing via HA spreekt me erg aan maar het prijsverschil is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Tyronica schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:41:
Ik vind het ook een lastige keuze, vooral als ik de prijs van de Nexus 20kwh Thuisaccu wegzet tegen 4 Sessy's. Het open karakter van de sessy en aansturing via HA spreekt me erg aan maar het prijsverschil is groot.
Ik denk dat je de eisen in kaart moet brengen en dan kijken welk systeem het meest geschikt is. De een gaat voor Sessy, de ander voor Nexus en weer een ander voor Victron (en zo zijn er nog veel meer oplossingen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJP!
Wat wel een voordeel is dat elke Sessy zijn eigen omvormer heeft. Een hele grote omvormer heeft meer verlieszen op lager vermogen dan een kleinere omvormer. Met de nieuwe NOM regeling waarin er aan de hand van het vermogen Sessy's bij en afgeschakeld worden is dat best efficiënt. Voor nu met onbalanshandel is dat misschien niet interessant maar als het salderen is afgeschaft en je nul op de meter wil draaien om je PV energie zo veel mogelijk te gebruiken is dat best een voordeel.

@Simpel360 Ja de PV kan nu via de DC poort de Sessy bijladen :D zal morgen even wat foto's maken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:55:
Wat wel een voordeel is dat elke Sessy zijn eigen omvormer heeft. Een hele grote omvormer heeft meer verlieszen op lager vermogen dan een kleinere omvormer. Met de nieuwe NOM regeling waarin er aan de hand van het vermogen Sessy's bij en afgeschakeld worden is dat best efficiënt. Voor nu met onbalanshandel is dat misschien niet interessant maar als het salderen is afgeschaft en je nul op de meter wil draaien om je PV energie zo veel mogelijk te gebruiken is dat best een voordeel.

@Simpel360 Ja de PV kan nu via de DC poort de Sessy bijladen :D zal morgen even wat foto's maken en posten.
Nog even deze vraag over bovenstaande. Dus bij installatie van 3 Sessy's verdeeld over 3 fases, zal bij een nachtverbruik van 150-300 W dit geleverd worden door 1 Sessy met dus 1 omvormer met ontlaad vermogen van 1.7 kW?

Daartegenover indien er een piek in het verbruik is van bv. 5 kW, dan kan dit door de 3 Sessy's tegelijkertijd geleverd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
MajaMestreech schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Nog even deze vraag over bovenstaande. Dus bij installatie van 3 Sessy's verdeeld over 3 fases, zal bij een nachtverbruik van 150-300 W dit geleverd worden door 1 Sessy met dus 1 omvormer met ontlaad vermogen van 1.7 kW?

Daartegenover indien er een piek in het verbruik is van bv. 5 kW, dan kan dit door de 3 Sessy's tegelijkertijd geleverd worden?
Klopt helemaal.
Ook al zijn de Sessy's niet verdeeld over de Fase's dan gaat dit nog steeds op.
Als elke Sessy maar op een eigen groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
DJP! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:55:

:7 What if..... je er bijvoorbeeld ook nog een Pylontech accu op de poort van de Sessy bij zet :?
Uitlezen van die BMS moet je dan wel ff regelen.
Of denk ik nu rare dingen? :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Simpel360 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:10:
[...]

:7 What if..... je er bijvoorbeeld ook nog een Pylontech accu op de poort van de Sessy bij zet :?
Uitlezen van die BMS moet je dan wel ff regelen.
Of denk ik nu rare dingen? :S
Ik denk dat dit wel uitdagend gaat zijn. Ijk heb ook te weinig kennis van hoe de batterijen en bijbehorende voltages werken. Ik kan me voorstellen dat zo'n Pylontech net ietsje andere voltages gebruikt als de Sessy.

Aangezien je volgens mij 1 48VDC bus hebt zullen beide batterijen op het zelfde voltage moeten gaan werken. Ik weet niet of dat mogelijk is en hoe dat dan zou moeten gaan werken.

@MajaMestreech een Sessy is traploos regelbaar van 50W tm 1700W. Als je dus 350W verbruik op je slimme meter hebt dan zal 1 Sessy 3509W gaan leveren. Dit is een stuk efficiënter dan 3 Sessy's die 117W moeten gaan leveren. Als je huis opeens 4,5kW gaat gebruiken zullen drie Sessy's elk 1500W gaan leveren.

Het bij en afschakelen van de Sessy's gebeurt door de P1 dongle van Sessy en aan de hand van bijvoorbeeld de State of Charge en laad en lever limieten van de Sessy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Vandaag leek vol niet 100% maar 99%. Meer mensen die dit hebben sinds 1.8.6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Frappuccino schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:31:
Vandaag leek vol niet 100% maar 99%. Meer mensen die dit hebben sinds 1.8.6?
Yes hier ook bij een Sessy gezien. Geef dit ook even aan Sessy door (info@sessy.nl dacht ik) dan ben ik in iedergeval niet de enige die het gemeld heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Ik werd het wachten beu en bij mij is het vechten om geschikte ruimte, ik heb geen zolder noch garage, enkel een onverwarmd ongeisoleerd schuurtje. Dus mijn Sessy zit in de krappe trapkast, samen met de PV omvormer, de groepenkast en de patchkast, en een 120 kg 3kVA UPS. Zelfs Harry Potter past er niet meer bij. Daar gaat geen tweede Sessy meer bijpassen*, maar ook zeker geen ander merk thuisaccu.

Ik heb besloten een tweede Sessy te kopen, die komt dan in mijn storage ruimte, op amper 4 meter van mijn slaapkamer/bed. Het is niet anders. Ik ga 'm wel zo tweaken dat hij 's nachts geen herrie mag maken.
Inderdaad is de prijs helaas nog steeds hetzelfde. En als ze volgende week ineens de prijs verlagen word ik heel verdrietig. Het blijft altijd een gok. Maar ik kan ook niet leven met 0,25 cent netto terugleververgoeding vanaf 2027, dus de knoop maar doorgehakt, ook al is er nog 20 maanden tijd...

* Nouja, enige fysieke ruimte is er wel, maar onvoldoende warmteafvoer

[ Voor 2% gewijzigd door Maartentux op 20-03-2025 23:49 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maartentux schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:38:
[...]

Ik werd het wachten beu en bij mij is het vechten om geschikte ruimte, ik heb geen zolder noch garage, enkel een onverwarmd ongeisoleerd schuurtje. Dus mijn Sessy zit in de krappe trapkast, samen met de PV omvormer, de groepenkast en de patchkast, en een 120 kg 3kVA UPS. Zelfs Harry Potter past er niet meer bij. Daar gaat geen tweede Sessy meer bijpassen*, maar ook zeker geen ander merk thuisaccu.

Ik heb besloten een tweede Sessy te kopen, die komt dan in mijn storage ruimte, op amper 4 meter van mijn slaapkamer/bed. Het is niet anders. Ik ga 'm wel zo tweaken dat hij 's nachts geen herrie mag maken.
Inderdaad is de prijs helaas nog steeds hetzelfde. En als ze volgende week ineens de prijs verlagen word ik heel verdrietig. Het blijft altijd een gok. Maar ik kan ook niet leven met 0,25 cent netto terugleververgoeding vanaf 2027, dus de knoop maar doorgehakt, ook al is er nog 20 maanden tijd...

* Nouja, enige fysieke ruimte is er wel, maar onvoldoende warmteafvoer
Even de trapkast tweaken....
Rooster in de deur en rooster in een "schopplank" van de trap, evt nog een stille ventilator erbij.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:14
Ik heb ook een Victron Phoenix aangesloten op de 48V poort van de Sessy. Bijkomende gadget is dat ik nu de spanning kan zien. Screenshot tijdens een laad/ontlaad sessie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92Ofg-b-EJwdrMzaJMP1AqtHGEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaEsCa5BQ9VLOoHmTuN1qSyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vinniefireman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:02:
Ik heb ook een Victron Phoenix aangesloten op de 48V poort van de Sessy. Bijkomende gadget is dat ik nu de spanning kan zien. Screenshot tijdens een laad/ontlaad sessie.

[Afbeelding]
als je 1 Sessy hebt werkt dit best leuk! De omvormer zal alleen altijd de hoogste spanning pakken. Bij meerdere Sessy's (en diode's er tussen) kan het dus zijn dat de gemeten spanning dus niet altijd dezelfde Sessy is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
De Nexus is toch gekoppeld aan Zonneplan? Met vrijwel geen mogelijkheden om dan weg te gaan bij Zonneplan, omdat de koppeling door Zonneplan wordt geregeld, en minimale functionaliteit biedt met andere aanbieders. Ik heb zelf een enorme weerstand tegen dit soort vendor-lockin constructies. Zonneplan kan de 20 kWh waarschijnlijk zo goedkoop bieden omdat ze hiermee voor de komende jaren klanten kunnen vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:33
Het blijft maar in mijn hoofd spoken, het is jammer dat de ECO modus b.v. geen setting heeft om zonne-energie buiten de daluren (zoals in onderstaand screenshot van gisteren) door te leveren aan het net. Nu lijkt het zo te zijn dat er, zodra er overschot is (vanuit zon opwek) direct al wordt geladen en dat kan er toe leiden dat de accus al vol zijn (en dat er daarmee terug geleverd wordt) in de goedkoopste uren. Dat is toch jammer? Of zie ik dat verkeerd? Lijkt me rendabeler als er gedurende hogere tarieven wordt terug geleverd (of doorgeleverd van zon overschot), en dat er in de daluren wordt geladen. Ook met zon of uit het net indien nodig. Beter voor het net en beter voor de portemonnee. Misschien valt het deze week meer op vanwege het stabiele zonnige weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJAfOpAFtUqYImgUgXvyyRUR9ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tanmyu6difmJ4VLRtFqaaccP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Luke the Duke op 21-03-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46
Luke the Duke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:31:
Het blijft maar in mijn hoofd spoken, het is jammer dat de ECO modus b.v. geen setting heeft om zonne-energie buiten de daluren (zoals in onderstaand screenshot van gisteren) door te leveren aan het net. Nu lijkt het zo te zijn dat er, zodra er overschot is (vanuit zon opwek) direct al wordt geladen en dat kan er toe leiden dat de accus al vol zijn (en dat er daarmee terug geleverd wordt) in de goedkoopste uren. Dat is toch jammer? Of zie ik dat verkeerd? Lijkt me rendabeler als er gedurende hogere tarieven wordt terug geleverd (of doorgeleverd van zon overschot), en dat er in de daluren wordt geladen. Ook met zon of uit het net indien nodig. Beter voor het net en beter voor de portemonnee. Misschien valt het deze week meer op vanwege het stabiele zonnige weer.

[Afbeelding]
Interessant…

Dan zou je eigenlijk een soort modus willen hebben die:

Bij overschot zon:
- De batterij vult op de goedkope uren (want dan krijg je voor terugleveren dynamisch ook minder)
- De batterij niet vult maar teruglevert in de dure uren (want dan krijg je er dunamisch meer voor)

Wat dat lastig maakt is dat je een dag van te voren heel goed weet wat de prijzen zijn, maar niet wat de zonopbrengst gaat zijn… vermoedelijk gaat er in die inschatting zoveel “mis” dat je daarmee al geen winst meer overhoud…

Verder weet je ook je gebruik in de toekomst niet, dus ook dat moet dan voorspeld worden met dingen die daarin dan niet 100% kloppen waardoor het niet uit gaat komen..

Ik voel me wel prettig bij de simpelheid van:

Bij overschot NOM en daarna laden
Bij tekort in dure uren batterij ontladen
Bij tekort in goedkope uren batterij niet gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@Luke the Duke Als je genoeg PV opwek hebt vandaag om in een paar uur je Sessy's op te laden kun je het vinkje "laden buiten de goedkoopste uren" toch uitzetten? Dan laad de Sessy alleen bij tijdens de goedkoopste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:33
DJP! schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:02:
@Luke the Duke Als je genoeg PV opwek hebt vandaag om in een paar uur je Sessy's op te laden kun je het vinkje "laden buiten de goedkoopste uren" toch uitzetten? Dan laad de Sessy alleen bij tijdens de goedkoopste uren.
In ECO laadt hij als het kan op overschot, ook in dure uren. Als ik het goed heb tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Eco mode:
Laden op goedkoopst dayahaed prices kun je besturen door max vermogen en aantal uren)
En voorde rest op NOM, als er terug levering is zal hij de accu vullen ongeacht welk tijdstip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Luke the Duke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:35:
[...]

In ECO laadt hij als het kan op overschot, ook in dure uren. Als ik het goed heb tenminste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CACErt8MP7l9StLH-7KOiKQyFag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkUdwjxSBqpkE6MY57LfG36M.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je dit vinkje uitzet gaat de Sessy alleen laden op de goedkoopste uren. Ontladen zal die wel de hele tijd doen als het nodig is. Het is alleen de vraag of je genoeg PV opbrengst hebt om in een beperkt aantal uur de Sessy op te laden.

[ Voor 14% gewijzigd door DJP! op 21-03-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
DJP! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Yes hier ook bij een Sessy gezien. Geef dit ook even aan Sessy door (info@sessy.nl dacht ik) dan ben ik in iedergeval niet de enige die het gemeld heeft :)
Ik kijk vandaag nog even wat het gaat doen maar anders volg ik je advies zeker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Simpel360 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:02:
[...]

Even de trapkast tweaken....
Rooster in de deur en rooster in een "schopplank" van de trap, evt nog een stille ventilator erbij.
:+
Haha, precies het omgekeerde dus. De trapkast deur zit midden in de woonkamer. Ik wil er absoluut niets van horen, dus ik heb de deur zwaar geisoleerd, met massaplaten en met 40 mm foam. Wel kan er wat warmte weg via stenen muur en vloer. En to be fair: de Sessy maakt niet het meeste lawaai, dat is die ouwe UPS.

Maar dat van die 'schopplank' is een goeie; dat komt uit in de hal. Ga ik misschien idd wel doen.
Voorlopig werkt het echter goed, 's nachts is de deur open, overdag dicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 21:10
MajaMestreech schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb twee Sessy's en sinds de "nieuwe" NOM zie ik dat bijv. 's nachts bij 300 watt verbruik en beide Sessy's in gebruik, 1 Sessy levert tot die 5% leger is dan Sessy 2, dan wordt er omgeschakeld en levert Sessy 2 tot die weer 5% leger is dan Sessy 1 enz. Efficient dus. De procenten kan ik mis hebben maar het gaat even over de werking. Bij 750 watt zie ik dat steeds 1 levert of laadt. Bij meer als 1000 Watt wordt het verdeelt over de 2 Sessy's. Over de exacte waardes kan Twan miss iets meer zeggen, maar dit is mijn ervaring hoe het nu werkt. Erg tevreden mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
Hielko1 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:41:
[...]

De Nexus is toch gekoppeld aan Zonneplan? Met vrijwel geen mogelijkheden om dan weg te gaan bij Zonneplan, omdat de koppeling door Zonneplan wordt geregeld, en minimale functionaliteit biedt met andere aanbieders. Ik heb zelf een enorme weerstand tegen dit soort vendor-lockin constructies. Zonneplan kan de 20 kWh waarschijnlijk zo goedkoop bieden omdat ze hiermee voor de komende jaren klanten kunnen vasthouden.
Ja precies dit argument. Ik heb een SolarEdge omvormer (en inmiddels een paar microinverters als extra) maar geen háár op mijn hoofd die zou overwegen om een SolarEdge thuisaccu erbij te kopen, dan kom ik nooit meer van die rommel af. En sinds ik heb ervaren hoe hard SolarEdge het zelf uitlezen van hun spul saboteert/frustreert ben ik helemaal klaar met ze. Juist dat merk-agnostische karakter van Sessy was voor mij een doorslaggevend argument om mijn eerste Sessy te kopen vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maartentux schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:22:
[...]

Haha, precies het omgekeerde dus. De trapkast deur zit midden in de woonkamer. Ik wil er absoluut niets van horen, dus ik heb de deur zwaar geisoleerd, met massaplaten en met 40 mm foam. Wel kan er wat warmte weg via stenen muur en vloer. En to be fair: de Sessy maakt niet het meeste lawaai, dat is die ouwe UPS.

Maar dat van die 'schopplank' is een goeie; dat komt uit in de hal. Ga ik misschien idd wel doen.
Voorlopig werkt het echter goed, 's nachts is de deur open, overdag dicht.
Ventilatie laag in een "schopplank" en 1tje hoog? :+
Wel opletten dat je de kast herrie niet tot overlast in je gang maakt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
vinniefireman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:02:

[Afbeelding]
Interessant, ben je ook in staat om er een SOC en laad/ontlaad stroom (of vermogen) plaatje van uit de Sessy bij te zetten?
Het liefst met een tijdbasis van 10:00 tot 22:00 :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 22-03-2025 05:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:14
@Simpel360 In dezelfde grafiek lukte niet zo snel, maar onderstaand geeft ook wel een beeld denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQaXaTMZ99YoHHDw4vMpuyH42wE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5IsmQOFbdT53OGhhfutVCBX0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
vinniefireman schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:39:
@Simpel360 In dezelfde grafiek lukte niet zo snel, maar onderstaand geeft ook wel een beeld denk ik.

[Afbeelding]
<3 mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieshose
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-05 07:27
heren, vraagje, voor NOM, waarom zou ik dan 3500 voor sessie betalen als ik ook een growatt voor rond de 1500 euro zie voor 5kwh?

Onderstaande zegt copilot. Maar voor Nom hoef ik toch helemaal geen slimme functies enzo te hebben. Ik begrijp dat NL wellicht veiliger is enzo, maar verder?

Het prijsverschil tussen een Sessy- en een Growatt-accu van 5 kWh komt voort uit verschillende factoren, waaronder specificaties, functionaliteit en merkpositionering. Hier zijn enkele belangrijke verschillen:

1. **Technologie en Specificaties**:
- **Sessy**: Sessy-accu's zijn ontworpen met een focus op gebruiksgemak en slimme software. Ze bieden functies zoals real-time monitoring via een app en integratie met dynamische energietarieven. Sessy gebruikt LiFePO4 (lithium-ijzerfosfaat) batterijen, die bekend staan om hun veiligheid en lange levensduur [A](https://www.solar-outlet....92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1) [B](https://www.sessy.nl/prij...92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1).
- **Growatt**: Growatt-accu's zijn vaak meer gericht op compatibiliteit met Growatt-omvormers en bieden een breed scala aan toepassingen. Ze hebben een robuust ontwerp en zijn geschikt voor grotere zonne-energiesystemen [C](https://mijnalius.nl/blog...92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1).

2. **Prijsstelling**:
- Sessy-accu's zijn doorgaans duurder vanwege hun slimme functies, gebruiksvriendelijke software en Nederlandse productie. De prijs ligt rond de €3.100 tot €3.550 voor een 5 kWh-model [A](https://www.solar-outlet....92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1) [B](https://www.sessy.nl/prij...92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1).
- Growatt-accu's zijn vaak goedkoper en richten zich op een breder publiek. Ze bieden minder geavanceerde software, maar zijn nog steeds betrouwbaar en efficiënt [C](https://mijnalius.nl/blog...92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1).

3. **Installatie en Compatibiliteit**:
- Sessy-accu's zijn modulair en eenvoudig te installeren, zelfs zonder een hybride omvormer. Ze zijn compatibel met vrijwel alle zonne-energiesystemen [A](https://www.solar-outlet....92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1).
- Growatt-accu's werken het beste in combinatie met Growatt-omvormers, wat de installatie eenvoudiger maakt als je al een Growatt-systeem hebt [C](https://mijnalius.nl/blog...92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1).

4. **Merk en Positionering**:
- Sessy positioneert zich als een premium merk met een focus op slimme energieoplossingen en duurzaamheid.
- Growatt richt zich meer op betaalbaarheid en functionaliteit voor een breed scala aan gebruikers.

Het hogere prijskaartje van Sessy weerspiegelt de extra functies en de focus op gebruiksgemak, terwijl Growatt een meer budgetvriendelijke optie biedt. Laat me weten als je meer wilt weten over een van deze merken!
Pagina: 1 ... 83 ... 94 Laatste