Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PaulSinnema
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 13:10
Hoi,

Ik ben begonnen met het schrijven van een .Net Docker service met API waarmee ik mijn 3 Sessy's wil gaan aansturen. Ik ben van plan om het maximum uit de batterijen te halen door te anticiperen op prijzen en energiebehoefte van mijn huis. M.a.w. goedkoop inkopen via een dynamisch contract en optimaal benutten met o.m. nul-op-de-meter en verkopen als de prijs hoog is.

Ik ben al in staat om de day-ahead-market prijzen op te halen via de ENTSO-E openAPI. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik de openAPI interface van de Sessy kan gebruiken.

Je kunt mijn voortgang hier volgen: https://github.com/PaulSinnema/SessyController

Eisen aan de service:
  • Haal de prijzen op van ENTSO-E voor vandaag en indien aanwezig morgen.
  • Leer de energiebehoefte van de woning. Correlatie met buitentemperatuur?
  • Bepaal wanneer de batterijen geladen moeten worden. Houd rekening met laagste prijzen van vandaag en morgen.
  • Bepaal hoeveel energie er verkocht kan worden rekening houdend met de energiebehoefte van de woning.
  • Verkoop energie zodra de prijs hoog is. Verkoop niet teveel zodat nul-op-de-meter mogelijk blijft tegen de laagste prijzen. Verkoop niet als het prijsverschil tussen inkoop en verkoop te laag is.
  • Zorg ervoor dat het restant van de energie als nul-op-de-meter wordt gebruikt.
  • Eigen opwek zoveel mogelijk opslaan en voor eigen consumptie gebruiken en overschot duur verkopen.
Het wordt een complex ding dat met veel situaties rekening moet gaan houden. Ik moet nog goed nadenken over strategie e.d. maar het is wel een fun project.

Groet,
Paul Sinnema.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:03
PaulSinnema schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:19:
Hoi,

Ik ben begonnen met het schrijven van een .Net Docker service met API waarmee ik mijn 3 Sessy's wil gaan aansturen. Ik ben van plan om het maximum uit de batterijen te halen door te anticiperen op prijzen en energiebehoefte van mijn huis. M.a.w. goedkoop inkopen via een dynamisch contract en optimaal benutten met o.m. nul-op-de-meter en verkopen als de prijs hoog is.

Ik ben al in staat om de day-ahead-market prijzen op te halen via de ENTSO-E openAPI. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik de openAPI interface van de Sessy kan gebruiken.

Je kunt mijn voortgang hier volgen: https://github.com/PaulSinnema/SessyController

Eisen aan de service:
  • Haal de prijzen op van ENTSO-E voor vandaag en indien aanwezig morgen.
  • Leer de energiebehoefte van de woning. Correlatie met buitentemperatuur?
  • Bepaal wanneer de batterijen geladen moeten worden. Houd rekening met laagste prijzen van vandaag en morgen.
  • Bepaal hoeveel energie er verkocht kan worden rekening houdend met de energiebehoefte van de woning.
  • Verkoop energie zodra de prijs hoog is. Verkoop niet teveel zodat nul-op-de-meter mogelijk blijft tegen de laagste prijzen. Verkoop niet als het prijsverschil tussen inkoop en verkoop te laag is.
  • Zorg ervoor dat het restant van de energie als nul-op-de-meter wordt gebruikt.
  • Eigen opwek zoveel mogelijk opslaan en voor eigen consumptie gebruiken en overschot duur verkopen.
Het wordt een complex ding dat met veel situaties rekening moet gaan houden. Ik moet nog goed nadenken over strategie e.d. maar het is wel een fun project.

Groet,
Paul Sinnema.
Leuk project! zelf heb ik er ook een tijdje na zitten kijken en ik denk dat ik weer oppak als de salderingsregeling weg is. Een van de dingen die ik nog zou willen toevoegen is de voorspelling wat PV gaat doen.bijvoorbeeld via https://forecast.solar lijkt me gaaf om hier ook rekening mee te houden voordat ik energie ga verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
HaraldBou schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:02:
[...]
Het liefste zou ik 1 of beide sessy’s met een aanvullende accu willen kunnen uitbreiden opdat er geen 5kw maar 10 (of veelvoud) per sessy beschikbaar zou zijn. Een soort uitbreidingsunit per individuele sessy.
Dat is ook waar ik op hoop. Uit mijn contacten met Sessy begrijp ik dat dit wel op de backlog staat als toepassing voor de uitbreidingspoort. Ik heb wel behoefte aan wat meer opslag, maar hoef niet meer laad/ontlaad vermogen, dus via dezelfde omvormer, maar wat meer opslag daarachter zou welkom zijn. Ik wacht rustig de ontwikkelingen af.

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:41
Ter inspiratie (nog eens) mijn eigen knutselwerk in HomeAssistant.
Ik ga niet verkopen als de prijs hoog is, dus dat vind je niet terug en salderen loopt toch op z'n einde. Verder kan mijn macro alleen optimaliseren voor goedkoop laden na 12 uur 's nachts omdat ik geen zin had om over de datumgrens te gaan knutselen. Ik hou rekening met verwachte opbrengst van m'n panelen via de forecast solar integratie en heb een harde aanname voor mijn eigen gebruik. En ik laad 's nachts niet op als het prijsverschil van de komende dag te klein is.

Ben ik behoorlijk mee in m'n nopjes, al zeg ik het zelf ;)

https://gist.github.com/m...00991bbd46dad1948ce2d6ce9

• DJP!
Torch1969 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:54:
[...]

Dat is ook waar ik op hoop. Uit mijn contacten met Sessy begrijp ik dat dit wel op de backlog staat als toepassing voor de uitbreidingspoort. Ik heb wel behoefte aan wat meer opslag, maar hoef niet meer laad/ontlaad vermogen, dus via dezelfde omvormer, maar wat meer opslag daarachter zou welkom zijn. Ik wacht rustig de ontwikkelingen af.
Zou inderdaad wel mooi zijn als er iets van een extensiepack kan komen waardoor je 2,5 tot 3kWh aan de Sessy kan toevoegen. Alleen denk dat het lastiger is dan wij denken. Type cel zal anders zijn, moet er op zo'n extensiepack een eigen BMS? en hoe zit het qua communicatie na de Sessy?

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 08:29
Vandaag de eerste cyclus met Sessy gehad!

Op dynamische modus. Volledig geladen in 4 uur, volledig ontladen in 3 uur. In: 6,43 kWh, Uit: 5,01 kWh. Dat is een RTE van 78%. Niet heel best :+

Nu hangt de Sessy wel in een onverwarmde schuur, dus de omgevingstemperatuur van 11 °C tijdens laden en 6 °C tijdens ontladen zal niet echt geholpen hebben.

Maar eens over een langere periode kijken :)

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02:24
DJP! schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:19:
[...]

Zou inderdaad wel mooi zijn als er iets van een extensiepack kan komen waardoor je 2,5 tot 3kWh aan de Sessy kan toevoegen. Alleen denk dat het lastiger is dan wij denken. Type cel zal anders zijn, moet er op zo'n extensiepack een eigen BMS? en hoe zit het qua communicatie na de Sessy?
Op de extra connector zit er behalve de + en - nog een paar andere touwtjes, kan zomaar een interne bus zijn.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

worker

2x Sessy thuisbatterij

vinniefireman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:22:

Op dynamische modus. Volledig geladen in 4 uur, volledig ontladen in 3 uur. In: 6,43 kWh, Uit: 5,01 kWh. Dat is een RTE van 78%. Niet heel best :+

Nu hangt de Sessy wel in een onverwarmde schuur, dus de omgevingstemperatuur van 11 °C tijdens laden en 6 °C tijdens ontladen zal niet echt geholpen hebben.

Ik heb dit een paar keer bekeken en kom op zo’n 83%. Temperatuur zou kunnen meespelen inderdaad.

Edit:
Ik hou sinds het begin in Home Assistant bij hoeveel kWh er in en uit mijn Sessy’s stromen.
Voorbeeld: 1928 in en 1605 uit -> RTE = 83.2%

[ Voor 10% gewijzigd door worker op 20-12-2024 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53

Dat kan inderdaad beter, op volledig vermogen gedraaid? De Sessy is het meest efficiënt rond 1000 W. Ik laad/ontlaad meestal tussen 600W en 1200 W en zit rond 85% RTE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je de inzet van je Sessy(s) wilt optimaliseren bij gebruik van day ahead tarieven van je leverancier kijk dan eens naar DAO (Day Ahead Optimizer)
Er zijn al verschillende Sessy-gebruikers die met succes DAO gebruiken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 15:43
KC27 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:13:
Als je de inzet van je Sessy(s) wilt optimaliseren bij gebruik van day ahead tarieven van je leverancier kijk dan eens naar DAO (Day Ahead Optimizer)
Er zijn al verschillende Sessy-gebruikers die met succes DAO gebruiken.
Hier in 1 tevreden gebruiker van je optimizer.
Mijn ervaring tot nu toe is zeer positief. Het laden en ontladen gebeurt ongeveer op dezelfde tijden als dat je Sessy's Dynamic modus zou gebruiken. Alleen wel vaker met lagere vermogens. Dit komt omdat de optimizer ook rekening houdt met de ingestelde efficiëntie bij de verschillende vermogens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su373hrsT6vWrkpvsY8bvStY_i0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YRxpW8h3bfXyTP5uVA40QXvr.png?f=fotoalbum_medium

In DAO heb ik nu ook de boiler en EV ingesteld, en deze worden ook op de optimale tijden geladen.
Alles wat je kunt schakelen in Home Assistant, kan je aansturen met de optimizer.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:47
Vraag 1: Als ik 3 Sessy's aansluit op een groep in de meterkast waarbij iedere Sessy op 1 fase wordt aangesloten, worden dezen dan gelijkmatig opgeladen door 1 zonnepaneel omvormer 2500 W op L2 en 1 omvormer 5000 W op L3? Of gaan hier verschillen in ontstaan per fase / Sessy?

Vraag 2: Hoe kun je met de genoemde 3 Sessy's bij het laden middels de Zonnepanelen voorrang verlenen aan het laden van de batterijen versus het laden van de EV?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb besloten om mijn Sessy te verkopen (lees: is reeds verkocht). Reden is als volgt:
- Mijn EV heeft een slechte accu en valt intussen buiten de garantie. Voor solarstorage is 'ie echter nog prima geschikt. Misschien repareer ik de weak cells zelf nog, op enig later moment.
- Ik heb de EV verkocht (zonder accu pack) als donor voor een ombouwproject.
- Mijn huidige KACO solaromvormer gaat richting de 11 jaar.
- 5kWh uit één Sessy is eigenlijk te weinig voor mijn huishouden.
Alles opgeteld ga ik het 30kWh pack op de aanbouw leggen en sluit ik 'm aan op een hybride Fronius omvormer. Die hele handel ga ik slim aansturen via HomeAssistant om zo het maximale uit m'n opwek en dyamisch contract te persen. Grootverbruikers in huis zijn warmtepomp, airco (koeling) en PHEV.

De setup zal bestaan uit:
- Leaf 30kWh pack
- Fronius GEN24 omvormer
- CAN/RS485 interface

Grootste uitdaging is om het pack van 300kg op de aanbouw te krijgen...

Inspiratiebron

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Laatst online: 20:32
Zijn er mensen die weten hoe je met 3x sessy op elke fase een noodstroom voorziening kunt creëren en met welke extra hardware. De 48v van sessy laat al op zich wachten vanaf de eerste uitgifte. Ze zijn ermee bezig. Nou vindt ik dit te lang duren. Heb Solaredge 3 fase en 1x 1 fase. Hoor het graag.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Sessy kan geen noodstroom leveren omdat 'ie zich uitschakelt als er geen netspanning is. Om een actieve noodstroomvoorziening te maken, moet je je huis loskoppelen van het net. Anders staat je energiebron te leveren aan de hele wijk... Je kunt je voorstellen dat dergelijke systemen meer behelzen dan een simpel relais.

Andere optie is een 48v>230v omvormer op de 48v vd Sessy aansluiten. Bij spanningsuitval kun je daar dan wat energie uit halen. Ja, technisch kan dat. Het staat je vrij om het te proberen want de Sessy is van jou. Je Sessy wordt dan een domme batterij. Eerlijk gezegd zou ik een andere route kiezen. Ik denk dat er niet veel meer uit een Sessy te persen is dan wat het nu voorstelt.

Kijk eens naar oa Fronius GEN24 omvormers. Die kunnen wél wat jij wilt. Maar een naadloze overgang van net naar batterij zit er niet in. Ook een Fronius heeft ongeveer 10 sec nodig om alle veiligheidscheks te doen en relais te triggeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Roger_de_Poger op 21-12-2024 12:28 ]

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:59
Leoniq schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:15:
Zijn er mensen die weten hoe je met 3x sessy op elke fase een noodstroom voorziening kunt creëren en met welke extra hardware. De 48v van sessy laat al op zich wachten vanad de eerste uitgifte. Ze zijn ermee bezig. Nou vindt ik dit te lang duren. Heb Solaredge 3 fase en 1x 1 fase. Hoor het graag.
Omdat veilig te regelen moet er nog wel wat gebeuren.
In onderstaande link word e.a. beschreven.
ESS systeem tbv eilandmodus aanleggen

En een duidelijk filmpje over een eiland systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Peterhardenberg op 21-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
Roger_de_Poger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:13:
Ik heb besloten om mijn Sessy te verkopen (lees: is reeds verkocht). Reden is als volgt:
- Mijn EV heeft een slechte accu en valt intussen buiten de garantie. Voor solarstorage is 'ie echter nog prima geschikt. Misschien repareer ik de weak cells zelf nog, op enig later moment.
Alles opgeteld ga ik het 30kWh pack op de aanbouw leggen en sluit ik 'm aan op een hybride Fronius omvormer. Die hele handel ga ik slim aansturen via HomeAssistant om zo het maximale uit m'n opwek en dyamisch contract te persen. Grootverbruikers in huis zijn warmtepomp, airco (koeling) en PHEV.

- Leaf 30kWh pack
- Fronius GEN24 omvormer
- CAN/RS485 interface

Inspiratiebron
Nieuwe kans voor de batterij dus. Mag ik vragen hoeveel km je ermee gereden hebt? Hoeveel capaciteit je had en wat er nu nog bruikbaar van is?

Ik vind het een mooie vinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 09:46
Kan Sessy op de eoa manier uit zichzelf peak shaving op ampere ?

Ik gebruik een doorstromer voor verwarming in de douche maar die piek boven de 24 ampere op sommige groepen...

If not dan kan ik in Homey iets maken.. Maar native is mooier.. Voor de Belgische klanten lijkt me dit ook een mooie optie..

Het lastige is wel dat die verschillene modi door elkaar heen gaan werken langzamerhand...

Eigenlijk zou ik willen:

Als het morgen flink zonnig wordt dan ga je niet laden en doe je NOM.
Als het morgen niet zonnig genoeg wordt dan ga je ECO modus doen.
In alle gevallen houd je 50% van 1 Sessy die je alleen gebruikt voor peak shaving..

Dat is best een ingewikkelde puzzel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
helm71 schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:50:
Kan Sessy op de eoa manier uit zichzelf peak shaving op ampere ?

Ik gebruik een doorstromer voor verwarming in de douche maar die piek boven de 24 ampere op sommige groepen...

If not dan kan ik in Homey iets maken.. Maar native is mooier.. Voor de Belgische klanten lijkt me dit ook een mooie optie..

Het lastige is wel dat die verschillene modi door elkaar heen gaan werken langzamerhand...

Eigenlijk zou ik willen:

Als het morgen flink zonnig wordt dan ga je niet laden en doe je NOM.
Als het morgen niet zonnig genoeg wordt dan ga je ECO modus doen.
In alle gevallen houd je 50% van 1 Sessy die je alleen gebruikt voor peak shaving..

Dat is best een ingewikkelde puzzel..
Met HomeAssistant en Solar forecast kan je dit probleem prima oplossen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 12:50
Roger_de_Poger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:13:

- Leaf 30kWh pack
- Fronius GEN24 omvormer
- CAN/RS485 interface

Inspiratiebron
Leuk project! Wel een uitdaging met dat gewicht…

Hier gaat de Sessy ook de verkoop in nadat de Victron installatie actief is.

We hebben een 3x 25A en moeten in de toekomst eigenlijk opschalen naar 3x 40 en dat is op de lange termijn wel erg duur.

Inmiddels zijn 3x Victron 48/8000 geleverd en gaan we een opslagsysteem realiseren om de stroompieken te kunnen scheren en meteen ook voorbereiden op het einde van de salderingsregeling.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
mrvanes schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:43:
[...]

Met HomeAssistant en Solar forecast kan je dit probleem prima oplossen...
Met homey ook.. Geen probleem, moet ik alleen even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Ersus schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:15:
[...]

We hebben een 3x 25A en moeten in de toekomst eigenlijk opschalen naar 3x 40 en dat is op de lange termijn wel erg duur.

Inmiddels zijn 3x Victron 48/8000 geleverd en gaan we een opslagsysteem realiseren om de stroompieken te kunnen scheren en meteen ook voorbereiden op het einde van de salderingsregeling.
Tja, als ze niks met de 48v aansluiting gaan doen voor noodstroom, ga ik me ook bedenken of ik ze nog wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leoniq schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:57:
[...]

Tja, als ze niks met de 48v aansluiting gaan doen voor noodstroom, ga ik me ook bedenken of ik ze nog wil houden.
Het lijkt mij ook wel heel handig om een kleine (max 500W) omvormer aan de 48VDC poort te hangen om zo de koelkasten en wat netwerk apparatuur in de lucht te kunnen houden bij stroom uitval. Het hoeft van mij niet helemaal automatisch te gaan. Ik wil best met de hand de hoofdschakelaar omzetten en dan via een stekker de boel omsteken.

Helemaal mooi zou natuurlijk zijn om die 48VDC poorten van meerdere Sessy's iets van een 48VDC netwerkje te kunnen bouwen waar op die omvormer maar ook eventueel extra opslag of een kleine PV omvormer op aangesloten kan worden :D

De stap om over te gaan op een complete zelfbouw batterij met Victron apparatuur etc is voor mij nu een stap te ver... Zeker omdat de Sessy's de komende jaren zich zelf op de onbalansmarkt al een eind kunnen terug verdienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:58:
[...]

Nieuwe kans voor de batterij dus. Mag ik vragen hoeveel km je ermee gereden hebt? Hoeveel capaciteit je had en wat er nu nog bruikbaar van is?

Ik vind het een mooie vinding!
De Leaf heeft 112K gelopen en is uit 2017. OP het pack staat 30kWh, effectief was dat 27kWh en nu is daar nog 22 van over zegt LeafSpy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ersus schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:15:
[...]

Tja, ik heb de warmtepomp van 120kg ook op de aanbouw gelift, dus dit gaat me ook lukken. Punt van aandacht is de druk/m2. Als 't niet nodig is, zou ik wegblijven van 3x40A want dat kost je veel pegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 12:50
Roger_de_Poger schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:34:
[...]

Tja, ik heb de warmtepomp van 120kg ook op de aanbouw gelift, dus dit gaat me ook lukken. Punt van aandacht is de druk/m2. Als 't niet nodig is, zou ik wegblijven van 3x40A want dat kost je veel pegels.
Wellicht een stalen constructie om de druk te verdelen over het dak?

Die 3x 40 gaat er niet komen, precies zoals je schrijft, het aantal pegels rechtvaardigt de Victron installatie met vooreerst 30kWh voor het peakshaven. De Victrons in 3 fase kunnen met gemak nog eens 25A per fase toevoegen tot een totaal van 50A per fase.

Uiteraard gaat de verdelerruimte op de schop om te voldoen aan de veiligheidseisen.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
Roger_de_Poger schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:28:
[...]

De Leaf heeft 112K gelopen en is uit 2017. OP het pack staat 30kWh, effectief was dat 27kWh en nu is daar nog 22 van over zegt LeafSpy.
20% degradatie op 112k. Vlgs mij staat de leaf erom bekend dat die vrij fors is. Voor een thuisbatterij een hele mooie 22 kWh over 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online

Ik reken die RTE al een jaar continue en geautomatiseerd uit. Kom op 78,2% uit. Mede een van de redenen dat ik naar een hybride omvormer ga. Dat stapelen van omzetverliezen kost erg veel op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ersus schreef op maandag 23 december 2024 @ 01:23:
[...]

Wellicht een stalen constructie om de druk te verdelen over het dak?

Die 3x 40 gaat er niet komen, precies zoals je schrijft, het aantal pegels rechtvaardigt de Victron installatie met vooreerst 30kWh voor het peakshaven. De Victrons in 3 fase kunnen met gemak nog eens 25A per fase toevoegen tot een totaal van 50A per fase.

Uiteraard gaat de verdelerruimte op de schop om te voldoen aan de veiligheidseisen.
Ik zet het pack in de lengte op twee aluminium liggers welke ik op twee hardhouten planken plaats met EPDM schuim eronder voor complete egalisatie. Daarmee is druklast per cm2 zeer beperkt. De aanbouw zelf is van beton... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

worker

2x Sessy thuisbatterij

Roger_de_Poger schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:38:
[...]

Ik reken die RTE al een jaar continue en geautomatiseerd uit. Kom op 78,2% uit. Mede een van de redenen dat ik naar een hybride omvormer ga. Dat stapelen van omzetverliezen kost erg veel op jaarbasis.
Dat is flink lager dan wat ik zie. Ik draai vrijwel altijd in ROI mode, wat meestal betekent vol laden en vol ontladen.
Welke mode draai jij? Ik vermoed dat de NOM mode veel grotere verliezen door de inverter, die heeft echt een belabberd rendement als je de hele dag door 100-300W aan het ontladen bent.
En daar helpt een hybride omvormer niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier meet ik met de externe kWh meter een RTE van tussen de 83 en 84%. Nu staan mijn Sessy's bijna altijd in onbalans handel te draaien en dat werkt dus best wel efficiënt.

In NOM was de RTE ook ietsje lager...

Denk wel dat de NOM nu efficiënter is dan voorheen door die laatste NOM update. Nu staat er maar 1 Sessy te draaien ipv meerdere met een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5iU1FXpIlovU_hzabZj1k0jhQA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DJ91XxOecJ5hBnzo9muHGrxf.png?f=user_large

Voor geinteresseerde ,mijn omzetting van AC>DC>AC was gewogen 19.59% en is gemeten met externe meting laden en ontladen ,de sessy meting via HA is niet betrouwbaar.
Hopelijk geeft update 1.8.1 betere omzetting ivm betere regeling om NOM.
Zag net een you-tube van Halewijn met victron 20.2% omzetting op jaarbasis.

[ Voor 9% gewijzigd door vogel6 op 24-12-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Vraagje: als ik de batterijen aanstuur, moet ik dat per batterij doen ? In homey voeg ik de batterijen los toe, moet ik ze via de api ook los van elkaar van modus veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8lctqm6uzhkthGRKeZ4HSsS53o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BeHMQkS09phKdxedOZBmqpHf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy3QHRRiEiLlAXilEGaIkhBRCGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Okoawc0za0otuMtKehJ5G6UF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Od_TPV3zFT66iOJPNVa4kRHoBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p4jDpMp11nq5WUk2qniLhyHG.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door vogel6 op 25-12-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@vogel6 Kan je niet wat apparatuur naar Fase 2 verplaatsen in de meterkast?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:11
helm71 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:26:
Vraagje: als ik de batterijen aanstuur, moet ik dat per batterij doen ? In homey voeg ik de batterijen los toe, moet ik ze via de api ook los van elkaar van modus veranderen ?
Ja, in Homey moet je per accu aansturen. Kun je natuurlijk wel samen in 1 flow zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Taro schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:10:
@vogel6 Kan je niet wat apparatuur naar Fase 2 verplaatsen in de meterkast?
Heb al een verdeelplan over de fasen in de meterkast gedaan ..
er zijn al 2 batterijen per fasen is al bij 2,2kw laden 19.1 amp!
sessy batterijen houden geen rekening met de grid Amp
dit was ook van mijn redenen om het in excel inzichtelijk te maken en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
vogel6 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:40:
[...]
sessy batterijen houden geen rekening met de grid Amp
Deze configuratie opties wel eens bekeken? Ik weet overigens niet of de Sessy rekening houdt met het huidig verbruik op de betreffende fase. (Zou het wel kunnen technisch gezien natuurlijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gnMEh8zn4vbV4iSpu6tg6-ggr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJr0Iw6wFKUZvOjm7Scru1AB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door vinniefireman op 24-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
vogel6 schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:48:
Voor geinteresseerde ,mijn omzetting van AC>DC<AC was gewogen 19.59% en is gemeten met externe meting laden en ontladen ,de sessy meting via HA is niet betrouwbaar.
Bedoel je hiermee te zeggen dat jouw RTE 19,59% is? Of dat je 19,59% verlies hebt tijdens omzetting? Want in dat eerste geval gaat er iets goed mis of kun je de Sessy wel naar de milieustraat brengen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vinniefireman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:19:
[...]

Deze configuratie opties wel eens bekeken? Ik weet overigens niet of de Sessy rekening houdt met het huidig verbruik op de betreffende fase. (Zou het wel kunnen technisch gezien natuurlijk).

[Afbeelding]
Op dit moment werken die instellingen alleen bij NOM, bij alle andere modussen kijkt de Sessy niet na de P1 meter...

Volgens mij staat dit wel op de roadmap...

Zelf heb ik hier alleen last van als de laadpaal aan het laden is. Hiervoor heb ik ook wat logica gemaakt in NodeRed die de laadpaal limiteert.

[ Voor 9% gewijzigd door DJP! op 24-12-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
vinniefireman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:24:
[...]

Bedoel je hiermee te zeggen dat jouw RTE 19,59% is? Of dat je 19,59% verlies hebt tijdens omzetting? Want in dat eerste geval gaat er iets goed mis of kun je de Sessy wel naar de milieustraat brengen 8)7
verlies is niet erg ,als het maar positieve pegels in de pocket brengt! bdw de milieustraat was dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
vinniefireman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
tijdens de gebruikersdagen in 2023 werd deze vraag ook gesteld ,en sessy melde toen dat de sessy's geen rekening houden met de grid amp ,dus houd geen rekening met andere verbruikers zodoende ga je makkelijk over de 25 amp heen ,daardoor kreeg ik ook steeds alarmmeldingen van tibber dat ik over 25 amp heen gaat
als je 2 sessy'laad op de fase is al 19,1 amp houd je 1,38 kw over ,als je dan de waterkoker aan zet ga je er al overheen ,vandaar dat ik dit overzicht schema voor mij zelf maakte en heb nu van te voren inzicht wanneer en welk uur er overbelasting op treed ,voor mij werkt het heel goed ,dus dacht ik dat te delen met jullie ! doen jullie toch ook.
bdw ik heb vele automatiseringen scrips voorbij zien komen maar zie niets over overbelasting van de grid amp voorbij komen .hoe gaan jullie hiermee om ? laat ook effen weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
Allemaal een gezegende kerst toegewenst en de beste wensen voor 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
DJP! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:33:
[...]

Op dit moment werken die instellingen alleen bij NOM, bij alle andere modussen kijkt de Sessy niet na de P1 meter...
Eco kijkt ook naar P1 (die laadt tenslotte op de goedkoopste uren en is daarna effectief nom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
anboni schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:00:
[...]

Eco kijkt ook naar P1 (die laadt tenslotte op de goedkoopste uren en is daarna effectief nom)
Ook tijdens het opladen? tijdens het NOM gedeelte van ECO wordt er inderdaad na de P1 meter gekeken alleen ben ik daar bij het gepland opladen niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
DJP! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:25:
[...]

Ook tijdens het opladen? tijdens het NOM gedeelte van ECO wordt er inderdaad na de P1 meter gekeken alleen ben ik daar bij het gepland opladen niet zeker van.
ah op die manier, nee, dat geloof ik inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
vogel6 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:54:
Allemaal een gezegende kerst toegewenst en de beste wensen voor 2025.
Als je de grid amp meet met een p1 meter in home assistant, homey ofzo kune je op basis daarvan akties nemen..

Ik draai volledig NOM maar ben nu bezig een flow te maken die zorgt dat er 25% lading in de sessy blijft en de sessy laten leveren op het moment dat ik de grid amp overschrijd, soort van simpele peak shaving..

Gaat wel lukken maar is wel een ietwat complexe flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrvanes
vogel6 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:54:
[...]
bdw ik heb vele automatiseringen scrips voorbij zien komen maar zie niets over overbelasting van de grid amp voorbij komen .hoe gaan jullie hiermee om ? laat ook effen weten.
Ik beperk het laadvermogen van mijn 3 Sessys gewoon tot 1,25kW (per stuk) en laad alleen in de nacht bij lage dynamische prijs (in de winter, en alleen als prijsverschil het toelaat). Nooit een probleem met 25A, ook niet als de auto tegelijk laadt met 11kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb ook 3 hangen. Geen probleem. Maar Vogel6 heeft er 6, dus 2 per fase. Dan is dat dus wel een ding op sommige momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFDaDFG8CAIZT2cOGZXplICEXh8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HLHJIHWEhJmCwygxmRsvpzPZ.png?f=user_large

Voorbeeld van melding uit de Tibber app bij overschrijding van max.amp . dit kan gebeuren als je bv 1 uur inpland en het apparaat duurt bv 10 min langer in het volgende uur waar dan al iets anders in is gepland.
dus goed de duurtijd invullen in de excel blijft belangrijk.
De zekering is heel gebleven zal wel een T zekering zijn (beetje geluk mag ook wel)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:59:
[Afbeelding]

Voorbeeld van melding uit de Tibber app bij overschrijding van max.amp . dit kan gebeuren als je bv 1 uur inpland en het apparaat duurt bv 10 min langer in het volgende uur waar dan al iets anders in is gepland.
De zekering is heel gebleven zal wel een T zekering zijn (beetje geluk mag ook wel)!
Als ik jou was zou ik automatisch gaan sturen via bijv. Home Assistant, want ik vermoed dat je wel betere en leukere dingen te doen hebt dan administratie bijhouden en iedere dag de strategie met de wederhelft door te nemen.

Is het mogelijk om via Home Assistant de Sessy's in vermogen te verlagen/verhogen in andere modi dan API? Want dan zou je zelf een loadbalancing achtige oplossing kunnen maken en het vermogen verlagen wanneer het ampèrage op een fase te hoog wordt. Met een simpele P1-meter en wat scripting kan je dat bereiken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Taro schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:16:
[...]

Als ik jou was zou ik automatisch gaan sturen via bijv. Home Assistant, want ik vermoed dat je wel betere en leukere dingen te doen hebt dan administratie bijhouden en iedere dag de strategie met de wederhelft door te nemen.

Is het mogelijk om via Home Assistant de Sessy's in vermogen te verlagen/verhogen in andere modi dan API? Want dan zou je zelf een loadbalancing achtige oplossing kunnen maken en het vermogen verlagen wanneer het ampèrage op een fase te hoog wordt. Met een simpele P1-meter en wat scripting kan je dat bereiken.
Ik ben niet "jou",zou mij als Moderator te veel tijd kosten ,het is voormij gewoon hobby en dat mag wat leuke tijd kosten en houd de totale energie kosten behapbaar.

vraagje; durf je te vertellen wat uw totale energiekosten zijn op jaar basis inclusief alles?

ik hoop eind januari als de jaarrekening komt schat ik nu in op min € 500 totale all in kosten te komen en in zeg eerlijk dat gaat niet vanzelf dat kost tijd .aandacht (tweekers) ,moeite, plezier en leerzaam etc.
en van de besparingen kunnen "wij" mijn vrouw en ik leuken dingen doen met de (klein)-kinderen.

tot hoors. en gezegende dagen toegewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:26:
[...]
Ik ben niet "jou",zou mij als Moderator te veel tijd kosten ,het is voormij gewoon hobby en dat mag wat leuke tijd kosten en houd de totale energie kosten behapbaar.
Kwam er misschien wat onhandig uit, was positief bedoeld, ik probeer alleen maar mee te denken d:)b
vraagje; durf je te vertellen wat uw totale energiekosten zijn op jaar basis inclusief alles?
Uw -> jouw. Ja tuurlijk. Wel even wat context erbij:
  • 3 L/L WP's met 5 binnenunits voor koelen/verwarmen, met in de winter gas als aanvulling voor de benedenverdieping tbv vloerverwarming.
  • EV met 20.000 km/jaar, volledig thuisladen, dus dat zijn flink wat kWh's
  • 4250 kWh opwek, waarvan ongeveer 50% eigenverbruik
  • Sinds 1-2 maanden een kleine thuisaccu in gebruik, maar die heeft nu zo'n 30 Euro opgeleverd, dus verwaarloosbaar
  • In januari en een beetje in februari een verbouwing aan de garage gehad met daarin een aantal bouwdrogers die dag en nacht aan stonden, dus die hebben het gemiddelde tarief en verbruik dit jaar aanzienlijk verhoogd, zie ook de flinke piek in januari.
Over 2023 zat ik op 789 Euro incl. volledig thuisladen EV, excl. vastrecht etc., daar verwacht ik in 2025 ook weer ongeveer op uit te komen.

Hierbij de stroomkosten, afnametarief en teruglevertarief over (op 7 dagen na) heel 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKkfXFqB7MkKDgfZfuOZr0v1iRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCT4SO0iTlCyvYF5smeD6pxj.jpg?f=fotoalbum_large
ik hoop eind januari als de jaarrekening komt schat ik nu in op min € 500 totale all in kosten te komen en in zeg eerlijk dat gaat niet vanzelf dat kost tijd .aandacht (tweekers) ,moeite, plezier en leerzaam etc.
en van de besparingen kunnen "wij" mijn vrouw en ik leuken dingen doen met de (klein)-kinderen.

tot hoors. en gezegende dagen toegewenst.
Mooi om te zien dat je er zo bewust mee bezig bent. Bedankt en jij/jullie ook fijne dagen toegewenst (y)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
worker schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:16:
[...]

Dat is flink lager dan wat ik zie. Ik draai vrijwel altijd in ROI mode, wat meestal betekent vol laden en vol ontladen.
Welke mode draai jij? Ik vermoed dat de NOM mode veel grotere verliezen door de inverter, die heeft echt een belabberd rendement als je de hele dag door 100-300W aan het ontladen bent.
En daar helpt een hybride omvormer niet tegen.
Klopt, ik draaide overwegend NOM. Maar die 5kWh is ook eigenlijk te weinig. Te weinig om mee te handelen, te weinig om je huis 24hr op te laten laten draaien. Te weinig voor alles. Bij nader inzien is de investering niet rendabel denk ik. Daar veranderd weinig aan als je zes Sessys hebt. Voor de prijs van 2 SEssys heb je ook een hybride omvormer en een oude Leaf batterij van 24kWh...
Daarom kies ik voor een andere weg. Met een hybride omvormer voorkom ik iig omzetverliezen bij het laden van de batterij. Ik vergroot de opslag naar 22>25kWh effectief en plaats en hybride omvormer die ik België koop (wat daar is alles-solar BTW-vrij). En er was een eindejaaractie :9
Met 25kWh heb ik genoeg voor 2 dagen (day ahead) én heb ik nog wat headroom om evt te handelen. De fun komt met Home Assistant: om voorspelling, historisch verbruik, en dynamische prijzen samen te brengen en zo de boel aan te sturen. Ik zal tzt een bouwverslag maken op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:27
Roger_de_Poger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:22:
[...]

Voor de prijs van 2 SEssys heb je ook een hybride omvormer en een oude Leaf batterij van 24kWh...
Daarom kies ik voor een andere weg. Met een hybride omvormer voorkom ik iig omzetverliezen bij het laden van de batterij. Ik vergroot de opslag naar 22>25kWh effectief en plaats en hybride omvormer die ik België koop (wat daar is alles-solar BTW-vrij). En er was een eindejaaractie :9
Met 25kWh heb ik genoeg voor 2 dagen (day ahead) én heb ik nog wat headroom om evt te handelen. De fun komt met Home Assistant: om voorspelling, historisch verbruik, en dynamische prijzen samen te brengen en zo de boel aan te sturen. Ik zal tzt een bouwverslag maken op Tweakers.
Ik ben benieuwd hoe je die oude Leaf accu gaat aansluiten op een hybride omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
rtunru schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:54:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je die oude Leaf accu gaat aansluiten op een hybride omvormer.
zo, en zo

De magic zit in die CAN<>modbus interface.

[ Voor 6% gewijzigd door Roger_de_Poger op 25-12-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Roger_de_Poger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:46:
[...]

zo, en zo

De magic zit in die CAN<>modbus interface.
Dat heb ik inderdaad al gezien, maar ik heb het meer over de electrische verbindingen en het feit dat je toch met een 400 Volt batterij te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Om elektrische verbindingen te maken hebben ze geweldig spul uitgevonden: koper.
Zonder gekheid; wat is het probleem? Er komt idd 400V uit dat pack dus je omvormer moet type HV zijn. In het pack zitten ook relais die je moet aansturen. Voor er 400V op de uitgaande connector staat, ben je een paar stappen verder en je moet je ook realiseren dat 400V DC geen speelgoed is. Opletten dus en serviceplug verwijderen. Degelijke bekabeling gebruiken, links en rechts wat smeltpatronen gebruiken en alles netjes in PVC buizen. Bij 48V systemen lopen er vaak hoge stromen, nu heb je te maken met een hoge spanning. Maar ik herhaal weer: pas op want 400V DC is geen speelgoed. En qua connectoren gebruik je liefst de originele waterdichte connectoren. Die zijn op de sloop en Ebay wel te vinden. Ik zou wegblijven van zelfgeprinte modelletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:53
Ik wist niet dat er in een Leaf ook Sessy's zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Frappuccino schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:20:
Ik wist niet dat er in een Leaf ook Sessy's zaten.
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Mijn Sessy is niet te koop en ik heb een Homewizard besteld.
Ik weet niet hoe eenvoudig het is in NL om aan een gebruikte Leaf accu te komen inclusief de benodigde kabels.

• Roger_de_Poger
  • Niet online
rtunru schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:40:
[...]

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Mijn Sessy is niet te koop en ik heb een Homewizard besteld.
Ik weet niet hoe eenvoudig het is in NL om aan een gebruikte Leaf accu te komen inclusief de benodigde kabels.
Da's vrij eenvoudig. Overigens werkt dit trucje ook met veel andere batterijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dit betreft het Sessy topic, tussendoor een keer een andere oplossing noemen is natuurlijk prima, maar voorkom dat het teveel offtopic gaat zoals nu het geval is.

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:05
vogel6 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:59:
[Afbeelding]

Te vaak je hoofdzekering overbelasten is ook geen goed idee, na 10+ keer heb je grote kans dat de zekering (bij een automaat) de geest geeft en dan zal je toch echt moeten wachten totdat de netbeheerder langs komt om de boel te vervangen.

Bij een ouderwetste stop ben je meteen klaar :-)

• rene037
  • Registratie: November 2007

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De opmerking 'dit is geen enorme ramp' vind ik wel apart. Het is maar hoe je het bekijkt. 3A eroverheen is kennelijk voor een (half) uur geen probleem, maar als hij eruit gaat is dat toch wel kostbaar geintje.
Ik was overigens in de veronderstelling dat Sessy stopte met (ont)laden als de 25 A leveren of gebruiken overschreden wordt. En hoopte zelfs dat dat onafhankelijk van mode was - in API mode kun je dat wel zelf regelen, maar het is onlogisch dat je met api mode die grens wilt overschrijden.

• vogel6
rene037 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:18:
De opmerking 'dit is geen enorme ramp' vind ik wel apart. Het is maar hoe je het bekijkt. 3A eroverheen is kennelijk voor een (half) uur geen probleem, maar als hij eruit gaat is dat toch wel kostbaar geintje.
Ik was overigens in de veronderstelling dat Sessy stopte met (ont)laden als de 25 A leveren of gebruiken overschreden wordt. En hoopte zelfs dat dat onafhankelijk van mode was - in API mode kun je dat wel zelf regelen, maar het is onlogisch dat je met api mode die grens wilt overschrijden.
Dit is ook de reden dat ik vooraf voor morgen inzicht wil hebben over de gelijktijdigheid van de apparaten in de uren vlakken ,vandaar dit excel ,dit werkt voor mij sinds half okt heel goed en vooral inzichtelijk ,heb nu bijna geen alarm meldingen meer .
Het begon eigelijk in okt toen de 2 Wp gingen draaien ( de 2de was in test fasen) ik draai nu 95% op 1 Wp al 5,5 jaar de 2de gaat draaien bij -5 gr. C en als reserve. Helaas heeft de 1ste Wp na 5,5 jr trouwe dienst het opgegeven en rep.kosten waren 90% van nieuwprijs dus werd het een nieuwe er bij .
Dat warmtepompen dus 10-15 meegaan is ook een illusie ,moet wel kunnen.
Op de gebruikers middagen heeft Sessy dat ook uitgelegd dat er geen rekening wordt gehouden met de Grid Amp. en mij niet bekend ofdat het nu wel zo is ,mischien wel op de groep Amp van de batterij.
De 2de wp stond op de zelfde Fasen als de 1ste ,heb al gauw kabel bij getrokken naar 3de fasen die weinig belast werd ,en dat werkt goed.
Voor Tibber zat ik bij Frank ,maar die had geen max.Amp alarmmeldingen op de App dus viel het ook niet op maar nu wel .
Ik heb wel de mogelijkheid om in Node Red op basis van Grid Amp een strategie flow in te bouwen op de wasmachine,vaatwasser,droger ,maar wil dat niet dat zulke apparatuur flipper kasten worden op basis van grid Amp plus dat soms apparatuur niet meer opstart ivm met de uitstel tijden.
Deze apparaten moeten gewoon hun ingestelde programa afmaken zonder onderbroken te worden door grid amp of uurprijzen.
ik plan het liever in voor de volgendag vind ik safer ,zou wel kunnen op de tapwaterboiler dat is een element.
En zo ben je maar bezig!.

[ Voor 12% gewijzigd door vogel6 op 28-12-2024 09:19 ]

• rene037
  • Registratie: November 2007

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Gebruik jij de Tibber Pulse waardoor Tibber die melding geeft? Die heb ik laten zitten omdat ik zelf P1 data opvang in Node Red. Maar handig is het wel, ook al komt het bij ons niet vaak voor dat de kans op >25A er is, maar af en toe als auto laadt en de quooker gaat aan terwijl er andere grootverbruiker draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
rene037 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:46:
Gebruik jij de Tibber Pulse waardoor Tibber die melding geeft? Die heb ik laten zitten omdat ik zelf P1 data opvang in Node Red. Maar handig is het wel, ook al komt het bij ons niet vaak voor dat de kans op >25A er is, maar af en toe als auto laadt en de quooker gaat aan terwijl er andere grootverbruiker draait.
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32
DJP! schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:26:
[...]

In de Topic Start staat redelijk goed beschreven hoe NoM en XoM werken. Grote verschil is dat bij NoM de Slimmemeter zoveel mogelijk op 0 wordt gehouden en bij XoM op een zelf ingestelde waarde.

[...]

Als Sessy failliet gaat en de servers dus uitgaan stopt de ROI modus er mee. De setpoints worden immers niet meer geupdate en verstuurd. De NoM en API modus blijven gewoon werken omdat die lokaal draaien. Bij een faillissement heb je dus nog een werkende thuisbatterij die je zelf kan aansturen :)
Hi, ik ben me aan het oriënteren. Stel Sessy (het bedrijf) houdt er mee op. Dan blijft de API bestaan (want lokaal). Kan ik dan wel iets als Frank Energie blijven gebruiken (handel op onbalans markt)? Werkt dat via de API of via Sessy? Weet iemand dat?

[ Voor 1% gewijzigd door balk op 28-12-2024 08:26 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
balk schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:10:
[...]

Hi, ik ben me aan het oriënteren. Stel Sessy (het bedrijf) houdt er mee op. Dan blijft de API bestaan (want lokaal). Kan ik dan wel iets als Frank Energie blijven gebruiken (handel op onbalans markt)? Werkt dat via de API of via Sessy? Weet iemand dat?
De aansturing van FrankEnergie (en in de toekomst waarschijnlijk ook andere bedrijven) loopt via de Sessy servers, dus als Sessy er niet meer is zou onbalans handel op de huidige manier niet meer werken.

De API modus gebruik je eigenlijk alleen voor aansturing via HA, Homey, Domoticz etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-06 21:50
Als je 6 sessy’s hebt elke fase 2 accu’s

Zeker je dan met een 4polige 16A B automaat af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
gerben-82 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:35:

En met een aardlek 30mA type B.

Zie ook de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

gerben-82 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:35:

Ik heb hem zelf met B20 automaat afgezekerd 3 fase.
Zie mijn eerdere installatie in dit topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74522342

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75499294

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75501704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-06 21:50
Mag ik vragen waarom 20A afzekeren en 6mm2 ?
Lange afstand en verlies op de kabel?

Neem aan dat 4mm2 ook ruim voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

gerben-82 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:23:
[...]

Mag ik vragen waarom 20A afzekeren en 6mm2 ?
Lange afstand en verlies op de kabel?

Neem aan dat 4mm2 ook ruim voldoende is?
Heb later aangepast naar 4 mm2.
6mm2 past niet lekker namelijk. Heb deze kabels voor mijn werk vaak stukjes over.

20A omdat als ze alle zes op maximaal vermogen werken ze over de 16 Ampère heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 20:42
Sinds de laatste software update werkt bij mij de NOM / Eco niet echt lekker. Het is net of de dongle en de Sessy met een andere frequentie updaten waardoor de Sessy enorm gaat pendelen. Daarnaast heb ik het idee dat de Sessy het ingestelde setpoint minder nauwkeurig opvolgt. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
Arnold79 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:57:
Sinds de laatste software update werkt bij mij de NOM / Eco niet echt lekker. Het is net of de dongle en de Sessy met een andere frequentie updaten waardoor de Sessy enorm gaat pendelen. Daarnaast heb ik het idee dat de Sessy het ingestelde setpoint minder nauwkeurig opvolgt. Meer mensen last van?
Als je refereert aan v1.8.1 zijn bij mij juist synchronisatie issues opgelost. Dus nee, geen last. heb wel alles nu hardwired aangesloten ipv wifi, want dat was vaak instabiel.

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbr71
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-01 11:19
Arnold79 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:57:
Ik ervaar hetzelfde sinds de update naar 1.8.1 en zie veel P1 crc errors (bekabeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R6T-QOxXy_Qw6c0uRHPAsRihEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glP45BJMKgr2LMsBNgzs5Kxu.jpg?f=fotoalbum_large

En het laden van de Sessy fluctueert daardoor als een gek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmEQwVeoy_-8rVYSOq18_5nSo18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4plWD77XdZV51dHlbglxFsr.jpg?f=fotoalbum_large

En ik denk dat ik maar een melding ga maken bij Sessy...

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS | Sessy batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
lbr71 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Ik ervaar hetzelfde sinds de update naar 1.8.1 en zie veel P1 crc errors (bekabeld):

[Afbeelding]

En het laden van de Sessy fluctueert daardoor als een gek:

[Afbeelding]

En ik denk dat ik maar een melding ga maken bij Sessy...
Die P1 errors had je voor 1.8.1 niet? Heb je al eens een restart van de P1 dongle geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbr71
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-01 11:19
DJP! schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Die P1 errors had je voor 1.8.1 niet? Heb je al eens een restart van de P1 dongle geprobeerd?
Nee, voor zo ver ik kan zien niet. Ik log de P1 meter data en sinds 3 december (toen is update geinstalleerd) is het niet meer stabiel. Ik heb de dongle meerdere keren herstart en ook de update nogmaals geinstalleerd, maar geen verandering...

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS | Sessy batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 20:42
DaCootMeister schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Als je refereert aan v1.8.1 zijn bij mij juist synchronisatie issues opgelost. Dus nee, geen last. heb wel alles nu hardwired aangesloten ipv wifi, want dat was vaak instabiel.
Ja - v1.8.1. Bij mij ook - al vanaf begin - bekabeld aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
Iemand al enige indicatie van de “waarschijnlijk andere bedrijven”?
DJP! schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:25:
[...]

De aansturing van FrankEnergie (en in de toekomst waarschijnlijk ook andere bedrijven) loopt via de Sessy servers, dus als Sessy er niet meer is zou onbalans handel op de huidige manier niet meer werken.

De API modus gebruik je eigenlijk alleen voor aansturing via HA, Homey, Domoticz etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:01
Jongens, ik heb een uitdaging.

Ik heb afgelopen weekend de accu's verplaatst naar hun definitie locatie.
Helaas heb ik de vlakkabel niet goed aangedrukt of is hij los gekomen. Omdat het weer de afgelopen dagen niet zo geweldig geweest is en ik NOM draai heb ik er niet op gelet. Daarnaast blijkt dus dat de app, die ik wel in de gaten gehouden heb, deze melding niet weer geeft.

Vandaag was het een mooie dag en begreep ik niet waarom 1 niet aan het laden was.
Eenmaal thuis gekomen kon ik via de API de status opvragen. Bleek er een temperatuur error te zijn. Omdat ik dit logischerwijs vreemd vond, de andere accu laden wel, heb ik de kap er af gehaald en zag ik direct dat de kabel niet helemaal vast zat.

Echter heb ik nu een SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE. Ik heb geprobeerd geforceerd het laden aan te zetten. Helaas lukt dit niet.
Is er manier dit zelf op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
TimK1990 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:39:

Ik heb afgelopen weekend de accu's verplaatst naar hun definitie locatie.
Helaas heb ik de vlakkabel niet goed aangedrukt of is hij los gekomen. Omdat het weer de afgelopen dagen niet zo geweldig geweest is en ik NOM draai heb ik er niet op gelet. Daarnaast blijkt dus dat de app, die ik wel in de gaten gehouden heb, deze melding niet weer geeft.

Vandaag was het een mooie dag en begreep ik niet waarom 1 niet aan het laden was.
Eenmaal thuis gekomen kon ik via de API de status opvragen. Bleek er een temperatuur error te zijn. Omdat ik dit logischerwijs vreemd vond, de andere accu laden wel, heb ik de kap er af gehaald en zag ik direct dat de kabel niet helemaal vast zat.

Echter heb ik nu een SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE. Ik heb geprobeerd geforceerd het laden aan te zetten. Helaas lukt dit niet.
Volgens mij zou die bij SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE de Sessy zelf op laag vermogen moeten gaan opladen. Je zou kunnen proberen de Sessy even uit en aan te zetten, mocht dit niet baten dan even Sessy bellen of mailen, hopelijk kunnen ze je dan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
TimK1990 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:39:
Ik HEB nu een SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE. Ik heb geprobeerd geforceerd het laden aan te zetten. Helaas lukt dit niet.
Even contact met sessy opnemen. Kan het battery pack zijn maar ook bekabeling. Komen ze voor langs.
Heb hier een sessy ook in die modus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 18:23
HaraldBou schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:00:
[...]
Ik vrees dat de meeste energie leveranciers liever hun eigen vendor-lock-battery ondersteunen dan een Sessy :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:01
Sandburd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Even contact met sessy opnemen. Kan het battery pack zijn maar ook bekabeling. Komen ze voor langs.
Heb hier een sessy ook in die modus staan.
Ik heb contact gehad met een zeer aardig man en de situatie uitgelegd. Hij keek en zag direct dat er veel verspringende waardes van het voltage van de accu cellen.
Zijn inschatting was dat het in de vlakkabel zou moeten zitten. Net thuis gekomen en hij leek verder goed te zitten. Toch even los gehaald en opnieuw vast geklikt.

En het werkt!

Hij stuurde heel vriendelijk meteen de grafiek door van de waardes die hij zag.

Petje af voor de service.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
HaraldBou schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:00:

[...]
@Twan_V of @roeland ;kunnen jullie hier al iets meer over zeggen? En mogelijk ook over andere ontwikkelingen, bijv met de 48v plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Er zijn nu plug and play systemen waar je wel al een noodstroom aansluiting hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXjFHCZCpDOoE_qlr5UEeNanFDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6puYWdB34CpQEqbY5lww58x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkLR_pIWR4m1oADAkPmSS5XCHCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGpVraFKRFsfguqKwJz7YEwk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27BMKK1WhyCgvsZhYA11gcuU6Zw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zsg3Hdf6cA746kOLpQC5OqTR.jpg?f=user_large

Moet voor een sessy toch ook zoiets kunnen ontwikkeld worden. Anders gaan jullie de boot missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:21
Ziet er leuk uit, waren me al eens op gevallen, maar wel een dure stekkerdoos boven op je sessy

Deze partij sluit hun apparatuur ook aan op het stop contact (als klein vermogen)
Bij " powerdown" disconnectie van het net (stecker er uit) en de verdeeel doos op de kabel aan sluiten en weer "Power Up" komt deze in een leverende power mode te staan tbv je "leuke" verdeel doos boven op je Accu. Op de stekker (welke lijkt op de sessy stekker) staat dus dan gewoon 230 volt)en dan door lussen naar het "design" stekker blok van 90 Euro.

Dit gaat helaas met onze Sessy's (welke vast zijn aangesloten) niet lukken. Op de stekker onder de sessy's staat Accu spanning 48 volt.

Maar ik ben het met je eens Sessy/Charche zou wel eens moeten komen met hun verdere toekomst visie/planning van hun product.

Het blijft een mooi (seesy) product, ben er ook zeker tevreden mee ben op jaar basis heb ik 87% van mijn PV zelf gebruikt.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 13:57

Locke_

Iron within, Iron Without!

Vraagje, heeft iemand ervaring met een sessy tijdelijk op zijn zijkant zetten?

Uiteraard zonder de stroom erop. Reden is dat ik nog steeds 1 kapot voetje moet vervangen en ik eigenlijk niet het hele apparaat uit elkaar wil halen daarvoor. Echter om er goed bij te kunnen moet ik hem dan tijdelijk even op zijn linker zij leggen zodat ik bij de pootjes kan komen.

Kan dit zonder problemen, of kan ik hem dan toch beter uit elkaar halen?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Locke_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:12:

Uiteraard zonder de stroom erop. Reden is dat ik nog steeds 1 kapot voetje moet vervangen en ik eigenlijk niet het hele apparaat uit elkaar wil halen daarvoor. Echter om er goed bij te kunnen moet ik hem dan tijdelijk even op zijn linker zij leggen zodat ik bij de pootjes kan komen.

Het zijn gesloten accu's dus dat moet geen probleem geven, als je voldoende ruimte in je bekabeling hebt zitten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
psdata schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:50:
Ziet er leuk uit, waren me alles op gevallen, maar wel een dure steckerdoos boven op je sessy

Deze partij sluit hun apparatuur ook aan op het stop contact (als klein vermogen)
Bij " powerdown" disconnectie van het net (stecker er uit) en de verdeeel doos op de kabel aan sluiten en weer "Power Up" komt deze in een leverende power mode te staan tbv je "leuke" verdeel doos boven op je Accu. Op de stekker (welke lijkt op de sessy stekker) staat dus dan gewoon 230 volt)en dan door lussen naar het "design" stekker blok van 90 Euro.

Dit gaat helaas met onze Sessy's (welke vast zijn aangesloten) niet lukken. Op de stekker onder de sessy's staan Accu spanning 48 volt.

Maar ik ben het met je eens Sessy/Charche zou wel eens moeten komen met hun verdere toekomst
Die kunnen ook op 1 groep aangesloten worden. Ik bedoel ze hebben het vanaf het eerste begin over de uitbreiding van de 48v poort. Uitvraag gedaan naar behoefte en je verneemt niks meer. Daar stoor ik me dan aan. Geef een voortgang raportage. @Twan_V .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:59

Lijkt mij dat het zonder problemen kan, wil je het zeker weten dan ff berichtje naar Charged/Sessy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Ik ben vooral benieuwd wat er straks aangesloten kan worden... is dat een kleine PV omvormer? Extra opslag? Noodstroom voorziening... mogelijkheden zijn eindeloos :D Zou ook leuk zijn als we dan bijvoorbeeld die noodstroom voorziening kunnen aansluiten op meerdere Sessy's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
DJP! schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:14:
Ik ben vooral benieuwd wat er straks aangesloten kan worden... is dat een kleine PV omvormer? Extra opslag? Noodstroom voorziening... mogelijkheden zijn eindeloos :D Zou ook leuk zijn als we dan bijvoorbeeld die noodstroom voorziening kunnen aansluiten op meerdere Sessy's...
Ja je wil natuurlijk wel 3 fase noodstroom.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
John245 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Ja je wil natuurlijk wel 3 fase noodstroom.
Aan 1 fase heb ik al genoeg :) maar zou leuk zijn dat je soort van 48VDC netwerkje kan creëren met een paar Sessy’s, wat PV en een noodstroomvoorziening :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Je zou met een aantal Sessy's en een paar goede sper diodes (accu protector) al snel een veilige 48 volt's sub bus klaar hebben. En als je daar op een kleine omvormer van 48 naar 230 volt (sinus) op aan sluit (natuurlijk wel af zekeren op een bepaald vermogen)
Maar het blijft knutselen, en dat is voor een tweaker natuurlijk geen probleem toch.
Het zo toch mooi zijn dan als dat vanuit Charged/Sessy zo worden gecommuniceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:42:
Je zou met een aantal Sessy's en een paar goede sper diodes (accu protector) al snel een veilige 48 volt's sub bus klaar hebben. En als je daar op een kleine omvormer van 48 naar 230 volt (sinus) op aan sluit (natuurlijk wel af zekeren op een bepaald vermogen)
Maar het blijft knutselen, en dat is voor een tweaker natuurlijk geen probleem toch.
Het zo toch mooi zijn dan als dat vanuit Charged/Sessy zo worden gecommuniceerd
Volgens mij ontbreekt inderdaad het stukje communicatie :D Bij de 48VDC poort zit volgens mij ook iets van een CAN bus interface... Maar geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71

Garantie tot aan de deut, maar bij levering in het busje liggen ze ook op hun kant ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:05
helm71 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:08:
[...]

Garantie tot aan de deut, maar bij levering in het busje liggen ze ook op hun kant ..
Dat en het zwaarste gedeelte (de accu's) zitten stevig vast in beugels dus ik denk dat het weinig kwaad kan. Toen ik bij mij de Sessy's heb opgehangen hebben ze ook gewoon op hun kant gelegen.
Pagina: 1 ... 79 ... 89 Laatste