Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Simpel360 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:24:
[...]

Eens kijken of die code ook werkt per e-mail O-)
Het moet niet gekker worden :*)

Straks ff betalen en dan een afhaaldate plannen *O*

Gelukkig met het plaatsen van de 1e al rekening gehouden met deze uitbreiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:38
Simpel360 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:10:
[...]

Het moet niet gekker worden :*)

Straks ff betalen en dan een afhaaldate plannen *O*

Gelukkig met het plaatsen van de 1e al rekening gehouden met deze uitbreiding :+
Nice! dan moet het wel een goede aanbieding zijn geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
DJP! schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:50:
[...]

Nice! dan moet het wel een goede aanbieding zijn geweest :)
Als je al een Sessy wil, is dit, wat mij betreft, wel het moment.

Hmm, ik lijk wel een fanboy O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Heeft er iemand al langere tijd ervaring met de Sessy geplaatst op zolder van je woning?
Ik ben namelijk benieuwd hoe het geluid ervaren wordt door het jaar heen en met name in de nacht als het over het algemeen stil is in huis.

En heb voor het plaatsen van een Sessy in huis nog wat extra moeten doen met verzekering ofzo?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
avdl72 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:39:
Heeft er iemand al langere tijd ervaring met de Sessy geplaatst op zolder van je woning?
Ik ben namelijk benieuwd hoe het geluid ervaren wordt door het jaar heen en met name in de nacht als het over het algemeen stil is in huis.

En heb voor het plaatsen van een Sessy in huis nog wat extra moeten doen met verzekering ofzo?
Geluid van de Sessy's is natuurlijk erg afhankelijk van wat je ermee doet. Alleen op vol vermogen laden of ontladen is er sprake van geluid van de ventilator. Maar als er in de nacht gebruik van NOM word gemaakt is er geen overlast van het geluid. Sessy heeft inmiddels zoveel instel mogelijkheden en verbeterde behuizing dat geluid overlast niet echt meer een issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:46

Ik had 2 Sessy's op zolder aan een tussenmuur (10cm gibo) gehangen. Sessy's van het "eerdere" model. Die staat (op de pootjes) nu in de garage. Het geluid van de resonerende muur gaf overlast in het kantoor aan de andere kant.
Ook na het toepassen van wat isolatie achter de accu en zelfs in de accu (de kap zit relatief los en rammelde ook behoorlijk). De fannetjes zijn relatief klein en draaien hard en lijken niet van hoge kwaliteit/in balans (Het zijn geen noctuas)

Ik heb (vanwege ruimtegebrek) niet getest of de accus op zolder op de grond ook tot klachten zou leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij zijn die nieuwe Sessy's echt een stuk stiller onder full load. Volgens zijn er ook wel een paar Tweakers die het oude en nieuwe model naast elkaar hebben hangen en dit kunnen bevestigen. Zou mooi zijn als iemand het verschil tussen een oude en nieuwe Sessy qua geluidsproductrie een kan meten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:51
Nieuwe Homey app versie 2.5.0 is klaar om getest te worden.

* Added Homey total imported/exported energy capability.
* Added Sessy inverter current capability (fw>=1.8.1).
* API discovery endpoints update.

Hiermee worden nieuwe features van Sessy ontsloten, en is de app voorbereid op de aankomende nieuwe Homey Energy functionaliteit.

https://community.homey.a...huisbatterij-nl/78156/667

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:22
Zo een nieuwe update van zowel de Sessy's als van de Homey intergratie

1.8.1
27-11-2024
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features
Stroom in de API – Naast het vermogen is de uitgangsstroom van Sessy nu ook beschikbaar via de API.
Verbeteringen
Nul op de meter V2 – Als je meerdere Sessy’s hebt, wordt het vermogen in de nul-op-de-meter regeling nu gelijk verdeeld over alle Sessy’s. Voorheen betekende meer Sessy’s dat er een hoger minimaal vermogen nodig was om ze allemaal te activeren. Dat kon slimmer. Na honderden uren ontwikkeling hebben we een nieuwe regeling die Sessy’s efficiënter laat werken. De nieuwe nul op de meter regeling schakelt Sessy’s één voor één in op basis van het gewenste vermogen en de verschillende batterijniveau’s. Door deze update wordt de impact van jouw Sessy effectiever zo vergroot je de inzet van jouw Sessy voor de energietransitie en een lagere energierekening.

Wil je iets meer technische diepgang? lees dan verder. We hebben de stapsgewijze inschakeling ingevoerd omdat het effect van een omvormer afhankelijk is van het vermogen waarmee hij werkt. Bij lagere vermogens zijn de efficiëntie, vermogensfactor (power factor) en harmonische vervorming namelijk slechter. Dit is ook de reden dat een Sessy een relatief kleine omvormer heeft, hoe groter een omvormer, des te slechter de prestaties van deze omvormer zijn bij lage vermogens.
Veel huishoudens verbruiken de meeste uren honderden watts en geen duizenden, met een omvormer van 10 kW zit je dus met de gebakken peren wanneer het huishouden enkele honderden Watts vraagt. Bij lagere vermogens heb je een slechtere efficiëntie waardoor je minder kWh’en effectief kunt gebruiken voor jouw huishouden. Een lagere power factor betekent meer verliezen in het elektriciteitsnet, hogere stromen en zwaardere kabels, transformatoren en generatoren.
Een slechte harmonische vervorming creëert meer warmte in transformatoren, motoren en kabels, ook zijn computers, medische apparatuur en regelsystemen er gevoelig voor. De schaal is nu klein maar als partijen hier niet verantwoordelijk mee om gaan dan kunnen wij wel voorspellen wat het volgende probleem wordt op het elektriciteitsnet..

Bug fixes
Netwerkscan – Bij het configureren van een nieuwe installatie vraagt Sessy op welke netwerken er beschikbaar zijn. De webpagina kon wel eens vastlopen in deze stap waardoor je de pagina moest herladen, deze bug is opgelost.
Sessy logo

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:01:
Zo een nieuwe update van zowel de Sessy's als van de Homey intergratie

1.8.1
27-11-2024

Nieuwe features
Stroom in de API – Naast het vermogen is de uitgangsstroom van Sessy nu ook beschikbaar via de API.
Verbeteringen
Nul op de meter V2 – Als je meerdere Sessy’s hebt, wordt het vermogen in de nul-op-de-meter regeling nu gelijk verdeeld over alle Sessy’s. Voorheen betekende meer Sessy’s dat er een hoger minimaal vermogen nodig was om ze allemaal te activeren. Dat kon slimmer. Na honderden uren ontwikkeling hebben we een nieuwe regeling die Sessy’s efficiënter laat werken. De nieuwe nul op de meter regeling schakelt Sessy’s één voor één in op basis van het gewenste vermogen en de verschillende batterijniveau’s. Door deze update wordt de impact van jouw Sessy effectiever zo vergroot je de inzet van jouw Sessy voor de energietransitie en een lagere energierekening.

Wil je iets meer technische diepgang? lees dan verder. We hebben de stapsgewijze inschakeling ingevoerd omdat het effect van een omvormer afhankelijk is van het vermogen waarmee hij werkt. Bij lagere vermogens zijn de efficiëntie, vermogensfactor (power factor) en harmonische vervorming namelijk slechter. Dit is ook de reden dat een Sessy een relatief kleine omvormer heeft, hoe groter een omvormer, des te slechter de prestaties van deze omvormer zijn bij lage vermogens.
Veel huishoudens verbruiken de meeste uren honderden watts en geen duizenden, met een omvormer van 10 kW zit je dus met de gebakken peren wanneer het huishouden enkele honderden Watts vraagt. Bij lagere vermogens heb je een slechtere efficiëntie waardoor je minder kWh’en effectief kunt gebruiken voor jouw huishouden. Een lagere power factor betekent meer verliezen in het elektriciteitsnet, hogere stromen en zwaardere kabels, transformatoren en generatoren.
Een slechte harmonische vervorming creëert meer warmte in transformatoren, motoren en kabels, ook zijn computers, medische apparatuur en regelsystemen er gevoelig voor. De schaal is nu klein maar als partijen hier niet verantwoordelijk mee om gaan dan kunnen wij wel voorspellen wat het volgende probleem wordt op het elektriciteitsnet..

Bug fixes
Netwerkscan – Bij het configureren van een nieuwe installatie vraagt Sessy op welke netwerken er beschikbaar zijn. De webpagina kon wel eens vastlopen in deze stap waardoor je de pagina moest herladen, deze bug is opgelost.
Sessy logo
Die nieuwe NOM regeling is echt een goede verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
Als gevolg van het per ongeluk doorsnijden van het verlengsnoer naar de heggenschaar (stom natuurlijk!) deed de aardlekschakelaar wat ervan verwacht werd. Alles uit, ook de modem natuurlijk.
Na alles weer opgestart te hebben bleken de 2 Sessy's via de portal en de Home Battery app niet meer bereikbaar, de Sessy's zijn bedraad aangesloten en IP vastgezet. Alleen de P1 meter was nog via Wifi omdat die dicht bij een Deco Wifi punt hangt.
Bij het zoeken naar de oorzaak bleek dat de Sessy's een ander IP-adres toegewezen hebben gekregen. Doordat de Deco Wifi set ook opnieuw moest worden ingesteld was de P1 meter eveneens van slag.
Heb de P1 meter nu ook bedraad en de instellingen aangepast aan de nieuwe IP-adressen. Zowel de Portal als de Home Battery App zijn weer bereikbaar. De SOC was ongeveer 70%

De Sessy's staan al ruim een jaar, naar volle tevredenheid, op Eco en volgen keurig de fluctuaties van het dynamische energiecontract en/of laden als de zon schijnt. Vanochtend was er voldoende zon om op te gaan laden, maar dat gebeurde niet en ook van stroom leveren is nog geen sprake. De Sessy vermogen grafiek geeft 1 kaarsrechte groene lijn vanaf het moment (gisterochtend) dat de stroom wegviel.
Ik heb geen Homey of HA maar kan met de Portal en de App aangevuld met Youless voldoende controleren.
Wat kan/moet ik doen om de batterijen weer actief te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

Heb de v1.3. Onder full load in een afgesloten kamer naast mijn slaapkamer (stenen muuur) vind ik het acceptabel. Niet acceptabel is de coil whine die af en toe optreedt. Dat hoor je goed en niet fijn in de slaapkamer.

Mijn oplossing...met isolatie aan de binnenkant.

Voor de critici, door koppeling aan de centrale luchtafvoer blijft ie ook onder full load koel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOhJLLu4YCrOSKk4DxGiqopo2HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e33xnRs5ZIatGPTarbPLAyIy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 03-12-2024 15:51 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ronbebelaar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:47:
Als gevolg van het per ongeluk doorsnijden van het verlengsnoer naar de heggenschaar (stom natuurlijk!) deed de aardlekschakelaar wat ervan verwacht werd. Alles uit, ook de modem natuurlijk.
Na alles weer opgestart te hebben bleken de 2 Sessy's via de portal en de Home Battery app niet meer bereikbaar, de Sessy's zijn bedraad aangesloten en IP vastgezet. Alleen de P1 meter was nog via Wifi omdat die dicht bij een Deco Wifi punt hangt.
Bij het zoeken naar de oorzaak bleek dat de Sessy's een ander IP-adres toegewezen hebben gekregen. Doordat de Deco Wifi set ook opnieuw moest worden ingesteld was de P1 meter eveneens van slag.
Heb de P1 meter nu ook bedraad en de instellingen aangepast aan de nieuwe IP-adressen. Zowel de Portal als de Home Battery App zijn weer bereikbaar. De SOC was ongeveer 70%

De Sessy's staan al ruim een jaar, naar volle tevredenheid, op Eco en volgen keurig de fluctuaties van het dynamische energiecontract en/of laden als de zon schijnt. Vanochtend was er voldoende zon om op te gaan laden, maar dat gebeurde niet en ook van stroom leveren is nog geen sprake. De Sessy vermogen grafiek geeft 1 kaarsrechte groene lijn vanaf het moment (gisterochtend) dat de stroom wegviel.
Ik heb geen Homey of HA maar kan met de Portal en de App aangevuld met Youless voldoende controleren.
Wat kan/moet ik doen om de batterijen weer actief te krijgen?
Als ze via het netwerk weer bereikbaar zijn kun je ze via de MyHomeBattery app weer in NOM zetten?

Mochten ze niet via het netwerk beschikbaar zijn kun je ze even uit en aan zetten om te kijken of ze daarna wel beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
Ja alles weer bereikbaar en ik heb ook al eerder geswitched zowel in de App als in de Portal.
Zie wel dat tijdens het opstellen van mijn bericht er een update is geweest naar v1.8.1.
Meld me later over het resultaat van het op NOM zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
Beide Sessy's zijn nog steeds in 'Rust' Geen enkele actie. Zal ze straks nog eens uit en aanzetten, eerst maar rustig eten.
Hoop dat ze voor morgen weer aan de praat zijn om het hoge tarief te compenseren.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronbebelaar op 03-12-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ronbebelaar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:20:
Beide Sessy's zijn nog steeds in 'Rust' Geen enkele actie. Zal ze straks nog eens uit en aanzetten, eerst maar rustig eten.
Hoop dat ze voor morgen weer aan de praat zijn om het hoge tarief te compenseren.
Als je in het Portal inlogt kun je dan wel beide Sessy’s zien? Kloppen daar de IP adressen met de ingestelde adressen? En klopt het IP adres van de P1 dongle? Misschien kunnen de Sessy’s de P1 domgle niet zien omdat dit IP adres gewijzigd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
Opnieuw herstarten van de Sessy's heeft niets opgeleverd. Alles blijft in 'Rust' staan.
In de Portal zie ik beide Sessy's en de P1 dongle. De oorspronkelijke IP's waren 192.168.178.etc. Dat is nu voor alle aangesloten items 192.168.68. etc geworden. De modem geeft echter als start IP nog steeds 192.168.178.10 aan. Ik denk inderdaad dat de Sessy's de P1 dongle niet zien.

Ik zie het advies met de oplossing met belangstelling tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Ronbebelaar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:57:
Opnieuw herstarten van de Sessy's heeft niets opgeleverd. Alles blijft in 'Rust' staan.
In de Portal zie ik beide Sessy's en de P1 dongle. De oorspronkelijke IP's waren 192.168.178.etc. Dat is nu voor alle aangesloten items 192.168.68. etc geworden. De modem geeft echter als start IP nog steeds 192.168.178.10 aan. Ik denk inderdaad dat de Sessy's de P1 dongle niet zien.

Ik zie het advies met de oplossing met belangstelling tegemoet.
De 192.168.178.* is de DHCP range die door de modem wordt uitgegeven. De 192.168.68.* range wordt door de Deco uitgegeven. twee DHCP servers in het netwerk gaat niet lekker werken. Dus of de router mode bij Deco uitzetten of de DHCP server van je modem uitzetten. Daarna alle netwerk apparaten even herstarten en het systeem zou wel moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Ja, eignelijk is je setup van je DHCP niet geheel juist, Idee van @DJP! is juist.
En zorg dat je je Ip adressen vastzet/reserveerd op je router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
DJP! schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:04:
[...]

De 192.168.178.* is de DHCP range die door de modem wordt uitgegeven. De 192.168.68.* range wordt door de Deco uitgegeven. twee DHCP servers in het netwerk gaat niet lekker werken. Dus of de router mode bij Deco uitzetten of de DHCP server van je modem uitzetten. Daarna alle netwerk apparaten even herstarten en het systeem zou wel moeten werken :)
Hartelijk dank voor het advies.

Ik ga mij daar morgen mee bezighouden en laat het resultaat uiteraard weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:29

Nieuwe features in update 1.8.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZRKMjjgzOFpMnZ6PD0yvbkaGls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jSUnsxlnMnDqr7bbiFNXUlBW.png?f=user_large

vraag; kan iemand uitleggen wat met deze modus gedaan kan worden ,kan geen uitleg vinden op de sessy site.

Verbeteringen

Nul op de meter V2 – Als je meerdere Sessy’s hebt, wordt het vermogen in de nul-op-de-meter regeling nu gelijk verdeeld over alle Sessy’s. Voorheen betekende meer Sessy’s dat er een hoger minimaal vermogen nodig was om ze allemaal te activeren. Dat kon slimmer. Na honderden uren ontwikkeling hebben we een nieuwe regeling die Sessy’s efficiënter laat werken. De nieuwe nul op de meter regeling schakelt Sessy’s één voor één in op basis van het gewenste vermogen en de verschillende batterijniveau’s. Door deze update wordt de impact van jouw Sessy effectiever zo vergroot je de inzet van jouw Sessy voor de energietransitie en een lagere energierekening.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkuzWUdkqbpi3Vor_1zJuCdz8NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Bp4OfUYP9Oqy0v5kNl7BDWz.png?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren update 1.8.1 ,daar ik meerdere batterijen heb .is de eerste indruk heel positief op NOM ,afname/laden wordt nu verdeelt over de batterijen .hoop dat het zo blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door vogel6 op 04-12-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

vogel6 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:04:

Dan regel je alles zelf (volledige controle aan Home Assisant).

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:04:

Nieuwe features in update 1.8.1

[Afbeelding]

vraag; kan iemand uitleggen wat met deze modus gadaan kan worden ,kan geen uitleg vinden op de sessy site.

Verbeteringen

sinds gisteren update 1.8.1 ,daar ik meerdere batterijen heb .is de eerste indruk heel positief op NOM ,afname wordt nu verdeelt over de batterijen .hoop dat het zo blijft.

Met API doelen ze op de Application programming interface. De manier hoe Home Assistant met de Sessy praat. Via die API is de stroom (in mA) beschikbaar gemaakt. Bij een van de volgende updates zal @PimDoos deze vast toevoegen aan de intergratie :) en kun j de stroom van de Sessy in HA zien.

Sorry had de vraag verkeerd begrepen! in API modus kun je zelf opgegeven met hoeveel vermogen de Sessy laad of ontlaad.

[ Voor 3% gewijzigd door DJP! op 04-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
[...]

Met API doelen ze op de Application programming interface. De manier hoe Home Assistant met de Sessy praat. Via die API is de stroom (in mA) beschikbaar gemaakt. Bij een van de volgende updates zal @PimDoos deze vast toevoegen aan de intergratie :) en kun j de stroom van de Sessy in HA zien.

Sorry had de vraag verkeerd begrepen! in API modus kun je zelf opgegeven met hoeveel vermogen de Sessy laad of ontlaad.
Kleine aanvulling: Niet alleen HA, maar ook andere domotica zoals Node-Red of Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
DJP! schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:04:
[...]

Heb het hele netwerk systeem gereset en alles werkt weer naar behoren. Hartelijk dank voor de assistentie en advies.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
In 1.8.1 is de 'Inverter Current' toegevoegd aan de API. Hiermee kunnen we nu ook uitlezen wat de uitgangsstroom is van de omvormer van Sessy. Eerder konden we alleen het uitgangsvermogen lezen.
De Inverter Current sensor voeg ik in HA-Sessy 0.7.1 toe aan Home Assistant. Ik verwacht dat ik die eind deze week kan releasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hhmm het portaal is vastgelopen, zo lijkt het.
Portal.sessy.nl bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:00:
Hhmm het portaal is vastgelopen, zo lijkt het.
Portal.sessy.nl bedoel ik dan.
Gebruik je toevallig Safari? Bij mij werkte dat ook niet, heb de cache even geleegd en dat heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:32:
[...]

Gebruik je toevallig Safari? Bij mij werkte dat ook niet, heb de cache even geleegd en dat heeft geholpen.
nee, edge (ja echt) en chrome. Edge op een desktop. Chrome op de mobiele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
MAAAR inmiddels is het weer online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:11:
[...]

nee, edge (ja echt) en chrome. Edge op een desktop. Chrome op de mobiele telefoon.
Vanmorgen wou ie bij mij ook niet. Site laadde niet (ios/safari). In de middag weer wel. Leek me een server issue.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-09 09:54
Sinds de laatste update doet de NOM/ECO modus gek. Meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjNGV6O3L0IXXcsCrMXR7VahWpQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xpdo0YVYh7iJB7cIjO1F4VXW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Sparky669 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:27:

[Afbeelding]
Heb je update 1.8.1? zo ja dan kan het zijn dat in NOM modus het vermogen wordt verdeelt over de sessy's , bij mij zie ik dat het tot 12% verschil kan oplopen voordat die overgaat naar de volgende sessy's ,ik staat niet in ECO modus.
in principe werkt het prima bij mij en vooral efficient , geen geslinger meer bij lage vermogen's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bkZcTefzSKXN3Xws3jOVaa_cWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/audDG1mClVUuj3pBBwoNSIk8.png?f=fotoalbum_large

voorbeeld vlak na update 1.8.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i66JfXLLlVcsIXRfETUfEqkytU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Rbin8ZObv5xkjg4b3HXdLVM.png?f=user_large

nog een voorbeeld ,wp gaat aan op NOM.

[ Voor 27% gewijzigd door vogel6 op 06-12-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sparky669 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:27:

[Afbeelding]
2600 watt laden efficenter in 2 Sessy's dan in 3 Sessy's.
Dat is een echte verbetering in de laatste update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik kwam via het YouTube kanaal ketelklets deze thuis accu's tegen... vraag je je toch af hoe ze dat voor die prijs kunnen doen als ik zie hoeveel je nu voor een Sessy moet betalen --> https://duravolt.nl/shop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Sicos schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:35:
Ik kwam via het YouTube kanaal ketelklets deze thuis accu's tegen... vraag je je toch af hoe ze dat voor die prijs kunnen doen als ik zie hoeveel je nu voor een Sessy moet betalen --> https://duravolt.nl/shop/
Dat is niet zo lastig hoor. Bij de introductie van de Sessy was de prijs redelijk marktconform. Maar andere spelers (Victron, etc...) zijn significant goedkoper geworden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Sicos schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:35:
Zie daarvoor ook dit specifieke topic: Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu.

De Sessy is relatief duur per kWh.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Hoe waar kan ik zien hoeveel kWh er per dag de Sessy in gaat en hoeveel er weer uit gaat. ?? En dat ook nog in euro's. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Taro schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:10:
[...]

Zie daarvoor ook dit specifieke topic: Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu.

De Sessy is relatief duur per kWh.
Dan zullen ze een zware dobber gaan krijgen door dit soort prijzen op de thuis accu markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22
Moet ik me zorgen maken als mijn Sessy's nog steeds de update naar 1.8.1 niet gekregen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
mrvanes schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:27:
Moet ik me zorgen maken als mijn Sessy's nog steeds de update naar 1.8.1 niet gekregen hebben?
Nee, doet ie het niet meer? Ik heb die update ook nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
Sicos schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:35:
[...]

Nee, doet ie het niet meer? Ik heb die update ook nog niet gehad.
Alles werkt naar behoren, maar ik heb er drie, dus de update is wel interessant voor mij. Ik vraag me af in hoeveel batches en wanneer Charged de firmware releaset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Geen gekke vraag, ik zit nog op 1.7.6, had al het idee dat ik dan wat updates gemist had. Volgens 'controleer op updates' is 1.7.6 de laatste versie, je zou verwachten dat als je handmatig checkt je toch de laatste versie ziet. (Dat is ook nooit zo geweest denk ik, maar zou wel handig zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Ze werken bij Charged in batches
Komen ze met de uitrol een probleem tegen (kan van alles ook aan hun backend ect) dan zet men het uitrol proces stop.
Als men het probleem heeft op gelost gaat men weer verder met uit rol en soms dat men er tot komt om een nieuwe versie uitbrengt en dat men de uit rol van de huidige versie gewoon verder overslaat.

Zelf heb ik dat gehad rond de firma update van 1.7.x naar hoger waarbij men een nieuwe update uitkwam en deze cancelden later verder ging met daar op volgende versie.

Nu zit ik toevallig al reeds op de 1.8.1 te draaien, tot op heden geen probleem aan mijn kant.

Zelf vind ik deze manier van uit rol een hele goeie, en dat men het afbreuk risico behoorlijk spreid. Zowel op onze installatie als op hun back-end in de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
psdata schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:11:
Ze werken bij Charged in batches
Komen ze met de uitrol een probleem tegen (kan van alles ook aan hun backend ect) dan zet men het uitrol proces stop.
Als men het probleem heeft op gelost gaat men weer verder met uit rol en soms dat men er tot komt om een nieuwe versie uitbrengt en dat men de uit rol van de huidige versie gewoon verder overslaat.

Zelf heb ik dat gehad rond de firma update van 1.7.x naar hoger waarbij men een nieuwe update uitkwam en deze cancelden later verder ging met daar op volgende versie.

Nu zit ik toevallig al reeds op de 1.8.1 te draaien, tot op heden geen probleem aan mijn kant.

Zelf vind ik deze manier van uit rol een hele goeie, en dat men het afbreuk risico behoorlijk spreid. Zowel op onze installatie als op hun back-end in de cloud.
Klopt helemaal,
Hier ook wel eens een update overgeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
Update 1.8.1 is bij mij 4-12-24 aut ingezet (is ook zo geselecteerd in het portal.)

Het vreemde deze keer was dat er maar 1 batterij werd geupdate en de rest niet,heb in het portal de andere batterijen alsnog ge update handmatig.
Ervaring tot nu toe is dat dit een hele goede update voor mijn batterijen is geweest.
de NOM is nu heel rustig geworden ,geen geslinger meer, en tot nu werkt de SOC op de batterijen voor het eerste nu 6 dagen aaneen met een goede indicatie ,hopelijk blijft dat zo .
vrg, voor diegene die update 1.8.1. al een tijdje hebben ,wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:01:
Update 1.8.1 is bij mij 4-12-24 aut ingezet (is ook zo geselecteerd in het portal.)

Het vreemde deze keer was dat er maar 1 batterij werd geupdate en de rest niet,heb in het portal de andere batterijen alsnog ge update handmatig.
Ervaring tot nu toe is dat dit een hele goede update voor mijn batterijen is geweest.
de NOM is nu heel rustig geworden ,geen geslinger meer, en tot nu werkt de SOC op de batterijen voor het eerste nu 6 dagen aaneen met een goede indicatie ,hopelijk blijft dat zo .
vrg, voor diegene die al update 1.81. al een tijdje hebben ,wat is jullie ervaring?
Ik heb het geluk dat ik 1.8.1 al wat langer draai. De nieuwe NOM regeling is echt een stuk beter/efficienter! Erg mooi om te zien dat er automatisch extra Sessy’s bijgeschakeld worden als dat beter voor de efficiëntie is. Ook de SoC is goed maar dit zat al in 1.7.6.

Blijft mooi om te zien hoe de Sessy’s steeds verbeterd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:01
Ben gister naar 1.8.1. gegaan en de Sessy is weer helemaal van slag. De ontlaad snelheid fluctueert weer enorm bij een vast setpoint. De communicatie tussen P1 dongle en Batterij dongle valt heel vaak weg, waardoor NOM niet meer werkt...Kan er geen beta en stable kanaal komen? De laatste updates geven mij meer gedoe dan winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:47

vanenkelen

uhmmm.....speechless

TweakerF schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:00:
Ben gister naar 1.8.1. gegaan en de Sessy is weer helemaal van slag. De ontlaad snelheid fluctueert weer enorm bij een vast setpoint. De communicatie tussen P1 dongle en Batterij dongle valt heel vaak weg, waardoor NOM niet meer werkt...Kan er geen beta en stable kanaal komen? De laatste updates geven mij meer gedoe dan winst.
Ik ben overgegaan op handmatige updates. Zelf nooit last gehad van dit soort klachten, maar ik wacht graag even de ervaringen van anderen af voordat ik een update draai. En als het stabiel draait is de noodzaak om zsm naar een nieuwe versie te gaan toch niet heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Ook hier heb ik hem staan op handmatige update (wil het wel op mijn moment updaten)
Zelf geen last van vervelende dingen met m'n sessy 's
Wel alles bedraad aan gesloten en IP vast gezet op mijn DHCP service (Unify)
En om een Stable en beta channel te bouwen kun je ook met handmatige update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Bij update overgang naar 1.8.1 had ik ook eerste instantie de indruk waar gaat dit heen met de SOC's ,maar de 2de dag werd het al beter .
vlgs sessy ,kan dit komen door de calibratie van de oude SOC naar de calibratie van de nieuwe update SOC.

Als je de grafiek zie en de ondelinge percentage van de SOC's kan dit op lopen tot 20% onderling verschil van de batterijen (zie cirkels) ,maar wordt toch weer gelijk getrokken (knap hoor!).hoop echt dat het zo blijft ,is echt een verademing.
vrg, hoe gaat het bij gebruikers met 2 batterijen met de SOC"S,ook goed? laat eens wat van je horen!.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ERKT_B449JTPzwBTxBB4HbphYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gUiqnAA56Ig1KQ4iaabvDYnp.png?f=user_large'

De rechte laad lijnen zijn API- met vaste laadvermogen.de andere lijnen zij alle NOM.

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 16:06

Locke_

Iron within, Iron Without!

vogel6 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:06:
Bij update overgang naar 1.8.1 had ik ook eerste instantie de indruk waar gaat dit heen met de SOC's ,maar de 2de dag werd het al beter .
vlgs sessy ,kan dit komen door de calibratie van de oude SOC naar de calibratie van de nieuwe update SOC.

Als je de grafiek zie en de ondelinge percentage van de SOC's kan dit op lopen tot 20% onderling verschil van de batterijen (zie cirkels) ,maar wordt toch weer gelijk getrokken (knap hoor!).hoop echt dat het zo blijft ,is echt een verademing.
vrg, hoe gaat het bij gebruikers met 2 batterijen met de SOC"S,ook goed? laat eens wat van je horen!.[Afbeelding]'

De rechte laad lijnen zijn API- met vaste laadvermogen.de andere lijnen zij alle NOM.
De update staat klaar, ik ga vandaag echter niet updaten omdat ik zo veel mogelijk op de batterijen wil draaien met de huidige prijzen. Als de prijzen morgen of het weekend beter zijn, dan zet ik hem er op en zal ik ook grafieken van mijn 2 batterijen draaien :-)

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Zowel gisteren als vandaag maar even op handmatige besturing.
Vannacht weer geladen en straks op Nom en twee uurtjes ontladen en dan weer nom, dit houd hij dan vol tot vanavond 2100 uur.

Waarom om dat daar niet tegen te programeren valt. En om dat het kan 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GJ-61
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-08 20:26
Sessy Accu's laden en ontladen behoorlijk gelijk na de nieuwste update. Ze draaien op eco. Instelling Max 3 uur laden op 2200 watt. Erg tevreden erover. Mooie Toevoeging zou zijn als je kan instellen dat hij pas weer gaat ontladen bij een bepaald prijsverschil. Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij in de nacht de eerste paar uur niets doet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTd-rZarhJfxjoKB_l7GdgJYj4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W39Z6mWayWWGFyNTnd6b9lXx.png?f=fotoalbum_large

• DJP!
GJ-61 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:05:
Sessy Accu's laden en ontladen behoorlijk gelijk na de nieuwste update. Ze draaien op eco. Instelling Max 3 uur laden op 2200 watt. Erg tevreden erover. Mooie Toevoeging zou zijn als je kan instellen dat hij pas weer gaat ontladen bij een bepaald prijsverschil. Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij in de nacht de eerste paar uur niets doet.[Afbeelding]
Mooi plaatje! met wel programma heb je dit gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJ-61
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-08 20:26
Dit komt uit Homey-pro, ik gebruik Homey nog maar een paar maanden maar je kan daar wel bizar veel mee doen.
Ik lees de Sesssy's alleen maar uit.
Ik gebruik ook Homey-pro om de gegevens vd P1 mtr ieder uur te exporteren naar Google sheets incl de Kw-uur prijs van dat moment.

• psdata
GJ-61 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:03:
Ik gebruik ook Homey-pro om de gegevens vd P1 mtr ieder uur te exporteren naar Google sheets incl de Kw-uur prijs van dat moment.
Heb je door een voorbeeld (plaatje) van lijkt me interessant om dat ook vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

vogel6 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:06:

vrg, hoe gaat het bij gebruikers met 2 batterijen met de SOC"S,ook goed? laat eens wat van je horen!.[Afbeelding]'

gisteravond de upgrade gedaan. Dit zie ik nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72T0R05GGohiGiX8Wq9AFdWOdKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/muFl26rg3Eg08y3zaLg35U72.png?f=user_large

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Locke_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:06:
[...]

gisteravond de upgrade gedaan. Dit zie ik nu:

[Afbeelding]
Ik weet niet precies waar je op doelt maar de NOM regeling is een stuk beter geworden :) Bij lagere vermogens zal er nu nog maar 1 Sessy actief zijn. Als er dan een piek komt (hoger vermogen) dan komt er een tweede en derde en vierde etc Sessy bij. Het klopt dus dat de SoC niet meer gelijk loopt bij NoM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

DJP! schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:24:
[...]

Ik weet niet precies waar je op doelt maar de NOM regeling is een stuk beter geworden :) Bij lagere vermogens zal er nu nog maar 1 Sessy actief zijn. Als er dan een piek komt (hoger vermogen) dan komt er een tweede en derde en vierde etc Sessy bij. Het klopt dus dat de SoC niet meer gelijk loopt bij NoM.
Dat is dus precies wat ik zie, ik heb 2 sessy's en ik zie er nu 1 actief bij laag vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Hoe waar kan ik zien hoeveel kWh er per dag de Sessy in gaat en hoeveel er weer uit gaat. ?? En dat ook nog in euro's. ??

Reactie van Sessy:

Op dit moment is het alleen nog mogelijk om via de geexporteerde data in portal te zien hoeveel kWh er de sessy’s uitgaat. Dit is rechtsboven bij de portal te vinden bij ‘’telemetrie exporten’’. Maar let op, wij hebben hier op dit moment geen handleiding voor hebben en hebben nog geen beeld bij wanneer deze er gaat komen. Dit geldt ook voor hoeveel euro de Sessy’s opleveren.

Dit willen we in de toekomst wel ontwikkelen alleen hebben nog geen tijdsindicatie wanneer dit voor iedereen mogelijk zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Zoals al veel vaker genoemd wil je op dit moment exht weten wat je Sessy in en uit gaat plaats een goede tussen meter (Eatron of en Smartwizzard ) en start de loging.
Wil je het automatiseren maak dan gebruik van Homey, HA of domotics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:08:
Zoals al veel vaker genoemd wil je op dit moment exht weten wat je Sessy in en uit gaat plaats een goede tussen meter (Eatron of en Smartwizzard ) en start de loging.
Wil je het automatiseren maak dan gebruik van Homey, HA of domotics.
Ik denk dat een externe kWh meter niet eens meer nodig is... Zelf heb ik het wel (sinds de installatie) maar sinds de update dat de kWh waardes uit de Sessy zelf beschikbaar zijn is die eigenlijk overbodig geworden. tussen de kWh uur waardes van de Sessy en de externe kWh meter zit bij mij minder dan 0,5% verschil :)

@sideriusj Ik denk dat het voor Sessy best lastig is om voor iedere gebruiker apart de kWh kostenbaten te berekenen. Je bent hier namelijk afhankelijk van de prijzen van je energie leverancier, salderen etc. Makkelijker is om dit zelf te doen in HA, Homey of Domoticz, misschien zit het er soms wel standaard in...

[ Voor 5% gewijzigd door DJP! op 14-12-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblok
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-01 14:57
vandaag 14 december voor het eerst dat mijn sessy in de nacht niet oplaadde. Ik heb hem pas sinds 15 november dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

sideriusj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:02:

Reactie van Sessy:

Op dit moment is het alleen nog mogelijk om via de geexporteerde data in portal te zien hoeveel kWh er de sessy’s uitgaat. Dit is rechtsboven bij de portal te vinden bij ‘’telemetrie exporten’’. Maar let op, wij hebben hier op dit moment geen handleiding voor hebben en hebben nog geen beeld bij wanneer deze er gaat komen. Dit geldt ook voor hoeveel euro de Sessy’s opleveren.

Dit willen we in de toekomst wel ontwikkelen alleen hebben nog geen tijdsindicatie wanneer dit voor iedereen mogelijk zal zijn.
Je hiervoor een Homeyb(met power by hour app) gebruiken of home assistant Check hier: https://www.hellosmarthom...tterij/homey-installatie/

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrvanes
ernstblok schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:31:
vandaag 14 december voor het eerst dat mijn sessy in de nacht niet oplaadde. Ik heb hem pas sinds 15 november dit jaar
Ik weet natuurlijk niet op welke stand je hem hebt staan, maar als je hem op dynamisch hebt staan wordt er alleen geladen als het prijsverschil tussen dal en piek groot genoeg is om de afschrijving van een laadcyclus te rechtvaardigen. Je kan dat gedrag ook zien in de portal als de blauwe lijn in de energieprijs grafiek. Ik weet niet zeker of dat ook voor de eco mode geldt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKLvXkknredK18m73LRavmcPU-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qhibn4vaGmtQAeCNlgQbyWvN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
mrvanes schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:38:
[...]

Ik weet natuurlijk niet op welke stand je hem hebt staan, maar als je hem op dynamisch hebt staan wordt er alleen geladen als het prijsverschil tussen dal en piek groot genoeg is om de afschrijving van een laadcyclus te rechtvaardigen. Je kan dat gedrag ook zien in de portal als de blauwe lijn in de energieprijs grafiek. Ik weet niet zeker of dat ook voor de eco mode geldt.

[Afbeelding]
Dat prijsverschil moet bij de Sessy vrij groot zijn vlgs mij. 3500 aanschaf. Delen door 6000 cycli (je moet ergens vanuit gaan... cycli of tijd) en dan nog delen door 5 (5 kWh opslag). 12 ct per kWh. Dan heb ik nog geen 20% omzettingsverlies meegenomen. Dan kom je op een pak en beet ruim 14 ct uit. Afgelopen periode is dat wel een paar x gelukt. Ik ga er even vanuit dat iemand hem zelf installeerd. Anders komen deze kosten erbij nog in de prijs. Ik vind Sessy een mooi systeem maar te prijzig (nog).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Devke schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:58:
[...]

Dat prijsverschil moet bij de Sessy vrij groot zijn vlgs mij. 3500 aanschaf. Delen door 6000 cycli (je moet ergens vanuit gaan... cycli of tijd) en dan nog delen door 5 (5 kWh opslag). 12 ct per kWh. Dan heb ik nog geen 20% omzettingsverlies meegenomen. Dan kom je op een pak en beet ruim 14 ct uit. Afgelopen periode is dat wel een paar x gelukt. Ik ga er even vanuit dat iemand hem zelf installeerd. Anders komen deze kosten erbij nog in de prijs. Ik vind Sessy een mooi systeem maar te prijzig (nog).
Mijn ervaring is na 1,5 jaar, dat het verschil tussen inkoop en verkoop minstens 15 cent moet zijn wil je winst maken. Gemiddeld zit ik rond 1 euro per dag met 3 sessy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
sideriusj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:02:

Reactie van Sessy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJQ2gGLaSPStzYHjI72KRC6Y-08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6cjBGa88ufFLjSqi07fGAIhz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4WNEEL79ZZoFb89etDocoz9dBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJWpA6l3d81Gk8AjJP1dwkqv.png?f=fotoalbum_large

Het is mogelijk kwh en Euro's in Energie dashboard te plaatsen om opbrengst bij te houden.
Wel eerst een intergral ( Helper )aanmaken in KWh anders werkt de prijs toekenning niet !.
Informatie blijft wel discutabel, je kan maar 1 prijs toekennen ,bv de batterij laad zowel uit het net als van de PV's , dan wordt alles de zelfde prijs maar dat is aan jou!.
succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
sideriusj schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:38:
[...]

Mijn ervaring is na 1,5 jaar, dat het verschil tussen inkoop en verkoop minstens 15 cent moet zijn wil je winst maken. Gemiddeld zit ik rond 1 euro per dag met 3 sessy's.
Mooi om te lezen dat berekening en ervaring dus samen komen 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
vogel6 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is mogelijk kwh en Euro's in Energie dashboard te plaatsen om opbrengst bij te houden.
Wel eerst een intergral ( Helper )aanmaken in KWh anders werkt de prijs toekenning niet !.
Informatie blijft wel discutabel, je kan maar 1 prijs toekennen ,bv de batterij laad zowel uit het net als van de PV's , dan wordt alles de zelfde prijs maar dat is aan jou!.
succes er mee.
Kun je bij zo'n Sessy ook instellen dat hij alleen laad obv PV? Ik snap dat je er dan in de winter nauwelijks iets aan hebt, maar zo'n 8 a 9 maanden van het jaar wel. Ik snap ook dat zo'n batterij niet echt rendabel is, maar het is wél leuk speelgoed, en ik wil hem eigenlijk gebruiken om van zo'n 8 a 9 maanden per jaar het nachtverbruik van mijn huis (grotendeels) op te vangen.

Maar als je niet kunt instellen dat hij niét van het net mag laden, dan vind ik het al minder interessant.

Overigens, wat zijn de installatiekosten van zo'n ding?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Just_A_User schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:20:
[...]

Kun je bij zo'n Sessy ook instellen dat hij alleen laad obv PV? Ik snap dat je er dan in de winter nauwelijks iets aan hebt, maar zo'n 8 a 9 maanden van het jaar wel. Ik snap ook dat zo'n batterij niet echt rendabel is, maar het is wél leuk speelgoed, en ik wil hem eigenlijk gebruiken om van zo'n 8 a 9 maanden per jaar het nachtverbruik van mijn huis (grotendeels) op te vangen.

Maar als je niet kunt instellen dat hij niét van het net mag laden, dan vind ik het al minder interessant.

Overigens, wat zijn de installatiekosten van zo'n ding?
Je hebt bij de Sessy standaard wat modulen die je zelf kunt selecteren. Bij NOM (nul op de meter) zorgt de Sessy voor 0 op de slimmemeter, bij PV overschot gaat die laden en anders ontladen. Bij ECO doet ie hetzelfde als bij de NOM modus alleen laad de Sessy op de X aantal goedkoopste uren van de dag bij. Daarnaast heb je ook nog de dynamische modus waarbij de Sessy laad op de goedkoopste uren en ontlaad bij de duurste uren.

Maar de leukste modus is wel de API modus :) hier ben je zelf in control, je kunt handmatig de Sessy dan laten laden of ontladen maar ook via een domotica pakket (HA, Homey en Domoticz hebben eigen integratie) kortom je bepaalt zelf wat de Sessy wel en niet doet :D

Wat de installatie kosten tegenwoordig kosten heb ik geen idee, als je handig bent kun je de Sessy ook zelf ophangen en op een eigen groep aansluiten. Of op de PV groep etc. Zie de installatie handleiding voor meer voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
DJP! schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:33:
[...]

Je hebt bij de Sessy standaard wat modulen die je zelf kunt selecteren. Bij NOM (nul op de meter) zorgt de Sessy voor 0 op de slimmemeter, bij PV overschot gaat die laden en anders ontladen. Bij ECO doet ie hetzelfde als bij de NOM modus alleen laad de Sessy op de X aantal goedkoopste uren van de dag bij. Daarnaast heb je ook nog de dynamische modus waarbij de Sessy laad op de goedkoopste uren en ontlaad bij de duurste uren.

Maar de leukste modus is wel de API modus :) hier ben je zelf in control, je kunt handmatig de Sessy dan laten laden of ontladen maar ook via een domotica pakket (HA, Homey en Domoticz hebben eigen integratie) kortom je bepaalt zelf wat de Sessy wel en niet doet :D

Wat de installatie kosten tegenwoordig kosten heb ik geen idee, als je handig bent kun je de Sessy ook zelf ophangen en op een eigen groep aansluiten. Of op de PV groep etc. Zie de installatie handleiding voor meer voorbeelden.
Ik ben dus niét handig, vandaar ook de interesse in de kosten van de montage. :P

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Just_A_User schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:35:
[...]

Ik ben dus niét handig, vandaar ook de interesse in de kosten van de montage. :P
Dan zou ik gewoon Sessy even een mailtje sturen met de vraag na de kosten. Volgens mij staat er nog ergens een kortingscode in dit topic, weet niet of die nog geldig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Just_A_User schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:35:
[...]

Shelly Pro 3EM Energiemeter kost +- € 130 3 phase 2 meet richtingen ,kost wat maar heb je ook wat !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 22:36
Die eco mode klopt niet echt. Ding gaat om 21:00 laden voor €0,05 terwijl we vannacht 6 uur lang "gratis" stroom hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
BlueFlame schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:50:
Die eco mode klopt niet echt. Ding gaat om 21:00 laden voor €0,05 terwijl we vannacht 6 uur lang "gratis" stroom hebben...
Wat klopt er niet?
Laden op de laagste uren van de dag. Morgen is de volgende dag.

21:00 uur is de laagste prijs vandaag.
Morgen zijn de prijzen idd nog lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Peterhardenberg schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:03:
[...]

Wat klopt er niet?
Laden op de laagste uren van de dag. Morgen is de volgende dag.

21:00 uur is de laagste prijs vandaag.
Morgen zijn de prijzen idd nog lager.
Zou wel een mooie toevoeging zijn om het opladen uit te stellen als er binnen de komende x (zelf in te stellen tussen de 4 en 12) uren de hoeveelheid laad uren goedkoper zijn. Dus niet opladen als er in de komende 8 uur bijvoorbeeld 4 nog goedkopere uren zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
DJP! schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:11:
[...]

Zou wel een mooie toevoeging zijn om het opladen uit te stellen als er binnen de komende x (zelf in te stellen tussen de 4 en 12) uren de hoeveelheid laad uren goedkoper zijn. Dus niet opladen als er in de komende 8 uur bijvoorbeeld 4 nog goedkopere uren zijn...
Kun je dat niet bouwen via HA of Homey?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Devke schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:12:
[...]

Kun je dat niet bouwen via HA of Homey?
Alles is te bouwen in HA of Homey :D voordeel op de API modus....

Maar ik denk dat het een leuke toevoeding voor de bestaande ECO modus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

DJP! schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:17:
[...]

Alles is te bouwen in HA of Homey :D voordeel op de API modus....

Maar ik denk dat het een leuke toevoeding voor de bestaande ECO modus is.
Zou zeker een interessante optie zijn. Zet je het op het sessy forum als feature request?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kunt met Home Assistant icm Cheapest Hours integratie een Jinja scriptje maken van een paar regels die de duurste en goedkoopste uren van vandaag en morgen ophaalt, incl. afwijking van het gemiddelde en dan bepalen wanneer te laden en ontladen. Ben je niet afhankelijk van Sessy zelf, gewoon via API-mode aansturen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 21:44
Locke_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:25:
[...]

Zou zeker een interessante optie zijn. Zet je het op het sessy forum als feature request?
Een andere optie zou zijn ol de tijdsperiode waarin “de goedkoopste uren” worden bepaald instelbaar te maken..

Daarmee zou ke die tijdsperiode ook “van 22:00 tot en met 21:59 de volgende dag” kunnen maken.

Je krijgt dan wel weer last van het moment waarop je de dynamische prijzen krijgt.. dus wellicht is het window dat je hebt om te schuiven minder groot dan het lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-08 11:01
TweakerF schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:00:
We rollen updates uit van Beta, naar groep 1 --> 2, 3, etc. Natuurlijk gaan updates alleen naar de volgende groep als we geen klachten horen. Dat proces zou moeten voorkomen dat updates met bugs bij veel gebruikers terecht komen.

Als ik bovenstaande lees ervaar jij dingen die niet horen. Sorry... Kan je via mail wat meer context geven (info@sessy,nl) ? Dan gaan we er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Net de aflevering van Kassa Radar van gisteravond gezien over de thuisbatterij.
Blij dat ik niet met Solaar in zee ben gegaan maar voor Sessy heb gekozen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Locke_ op 17-12-2024 09:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJP!
Locke_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:21:
Net de aflevering van Kassa van gisteravond gezien over de thuisbatterij.
Ik vond het jammer dat Sessy over dezelfde kam werd geschoren als de rest van de aanbieders. Volgens mij is Sessy een van de weinige thuisaccu-aanbieders waarbij je volledige controle hebt en niet afhankelijk bent van een energieleverancier of de accu-leverancier.

Als je wilt handelen op de onbalansmarkt, kun je daar zelf voor kiezen. Wil je handelen op de EPEX-markt, dan kun je daar ook zelf voor kiezen, ongeacht welke energieleverancier je hebt. Als je alleen PV-energie wilt opslaan voor later gebruik, is dat een eigen keuze. Sessy kan het allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:26
Net de aflevering van Kassa van gisteravond gezien over de thuisbatterij.
Radar dus. *check*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

DJP! schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:34:
[...]

Ik vond het jammer dat Sessy over dezelfde kam werd geschoren als de rest van de aanbieders. Volgens mij is Sessy een van de weinige thuisaccu-aanbieders waarbij je volledige controle hebt en niet afhankelijk bent van een energieleverancier of de accu-leverancier.

Als je wilt handelen op de onbalansmarkt, kun je daar zelf voor kiezen. Wil je handelen op de EPEX-markt, dan kun je daar ook zelf voor kiezen, ongeacht welke energieleverancier je hebt. Als je alleen PV-energie wilt opslaan voor later gebruik, is dat een eigen keuze. Sessy kan het allemaal. :)
Mijn onderzoek destijds voor een thuisbatterij gaf wel duidelijk aan dat Solaredge, Sessy en Victron de meeste opties qua gebruiksmogelijkheden bieden. Solaredge is echter beperkt qua instellingen, het meeste wordt voor je besloten door Solaredge of de leverancier. Victron kwam meer over als iets voor echte die-hard techneuten die volledig (of bijna) in de materie zitten en Sessy zit daar tussenin, waarbij je kan kiezen of iets meer vanuit Sessy te laten sturen of zelf meer controle te hebben.

Daarnaast had ik gewoon een heel goede tussenpersoon/installateur (shout-out naar Mick Bakker van AccuToday) die gewoon een duidelijk en eerlijk verhaal had over Sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

My bad, zal het even corrigeren ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
Net de aflevering van Radar van gisteravond gezien over de thuisbatterij. [...]
Linkje naar het fragment voor wie het wil terugkijken: https://radar.avrotros.nl...terij-een-goed-idee-61179

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
DJP! schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:11:
[...]

Uitstekend idee! Misschien nog niet voor de 1.9 versie maar feestelijke extra feature in 2.0?
Misschien een idee om ons als gebruikers (sommigen al vanaf het nulde uur) mee te nemen in de features die je wilt ontwikkelen en de mate waarin je daarin lijkt te slagen? Volgens mij kijken en leven er hier voldoende mensen mee, die bij een moment waarop je extra kennis of een aha-erlebnis zoekt mee willen helpen om de goede weg verder te vinden.

Onze sessy’s hangen hier vanaf juli 2023 en ik vind het nog elke dag gaaf. Het liefste zou ik 1 of beide sessy’s met een aanvullende accu willen kunnen uitbreiden opdat er geen 5kw maar 10 (of veelvoud) per sessy beschikbaar zou zijn. Een soort uitbreidingsunit per individuele sessy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
HaraldBou schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:02:
[...]

Onze sessy’s hangen hier vanaf juli 2023 en ik vind het nog elke dag gaaf. Het liefste zou ik 1 of beide sessy’s met een aanvullende accu willen kunnen uitbreiden opdat er geen 5kw maar 10 (of veelvoud) per sessy beschikbaar zou zijn. Een soort uitbreidingsunit per individuele sessy.
Een uitbreiding van een 2,5kWh zou mij ook wel wat lijken.
Bij meer moet je je afvragen of je dit Dynamisch wel snel genoeg vol & leeg krijgt in de beschikbare uren, een volgende Sessy kan dan logischer zijn, NOM ed is een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 18-12-2024 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Simpel360 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:15:
[...]

Een uitbreiding van een 2,5kWh zou mij ook wel wat lijken.
Bij meer moet je je afvragen of je dit Dynamisch wel snel genoeg vol & leeg krijgt in de beschikbare uren, een volgende Sessy kan dan logischer zijn, NOM ed is een ander verhaal natuurlijk.
Wij gaan het liefst voor zo weinig mogelijk afnemen van elektriciteitsbedrijven en als het dan echt moet, geven we ze het liefst het genoegen om in de “dynamische tarief-daluren” aan ons te leveren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:48
Vandaag heb ik ook een Sessy binnen gekregen. Installatie was heel eenvoudig. Kort na installatie is de Sessy ook vanzelf geupgraded naar firmware 1.8.1.

Ben benieuwd wat de Sessy gaat doen icm met mijn dynamisch contract de komende tijd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:55
vinniefireman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:50:
Vandaag heb ik ook een Sessy binnen gekregen. Installatie was heel eenvoudig. Kort na installatie is de Sessy ook vanzelf geupgraded naar firmware 1.8.1.

Ben benieuwd wat de Sessy gaat doen icm met mijn dynamisch contract de komende tijd :D
Veel plezier met handel in onbalans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
rtunru schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:07:
[...]

Veel plezier met handel in onbalans!
Met ROI doe je mee met de DayAhead prijzen en niet op de onbalans markt.

En mocht je kunnen sturen op verbruik en laden is het zeker voordeel. Maar reken je niet rijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:48
Ik heb de accu vooral omdat ik het gaaf vind. En NOM danwel pieken in de dynamische prijzen opvangen. Maar ik ga er niet vanuit dat ik hem terugverdien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:26
vinniefireman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
Ik heb de accu vooral omdat ik het gaaf vind. En NOM danwel pieken in de dynamische prijzen opvangen. Maar ik ga er niet vanuit dat ik hem terugverdien.
Voor een groot deel een hobby/leerprojectje inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 21:44
vinniefireman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
Precies dit :-)

Rocking 10kwh hier !
Pagina: 1 ... 78 ... 94 Laatste