Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 18:56
InflatableMouse schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:01:
@Sicos Dank! Ik ben sowieso niet van plan om het zelf aan te sluiten hoor. 400 euro op een totaal van tussen 8 en de 11.000 euro, afhankelijk van welke aanbieder ik kies en hoe groot de accu's zijn.

Wat ik voor het eerst hoorde vandaag en niet eerder over had gelezen is dat ze ook de omvormer van je zonnepanelen kunnen vervangen. Is dat echt voordeliger (efficienter)?
Ik neem aan dat je het over Sessy hebt maar die vervangt NIET je PV omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Sicos schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Ik neem aan dat je het over Sessy hebt maar die vervangt NIET je PV omvormer
Nee, sorry dat komt van een van die andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Sicos schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Ik ben persoonlijk voor Sessy gegaan omdat het een kant en klaar systeem was van een Nederlands bedrijf. Ik had daarvoor ook naar Victron systemen gekeken met bijvoorbeeld server rack battery's maar dacht toen dat, dat altijd uit Amerika kwam (waar ze vaak 110 volt hebben) en daardoor voor een Sessy gegaan.
De grap is dat Victron ook Nederlands is en al bijna 50 jaar bestaat. ;)

Maar inderdaad, een stuk ingewikkelder om aan de praat te krijgen dan een Sessy.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:02
Ethirty schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:44:
[...]

De grap is dat Victron ook Nederlands is en al bijna 50 jaar bestaat. ;)

Maar inderdaad, een stuk ingewikkelder om aan de praat te krijgen dan een Sessy.
Nu doe je net of Victron rocket science is. Als je alles heb aangesloten dan is de configuratie binnen 60 minuten gedaan.

En als je naar de Modbus registers kijk dan is Victron meer open dan een Sessy.

Hier net mijn Victron uitgebreid voor nog geen Euro 300 per kWh inclusief alle zekeringen en kabels, en nee ik heb de accu's niet zelf gebouwd (gewoon Pylontech US5000).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
Laroil schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:24:
Weet iemand wat op dit moment de levertijd is van een systeem?
Circa 6 weken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:08
InflatableMouse schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:58:
Ik heb ondertussen meerdere offertes ontvangen, waaronder eentje voor Sessy van een van hun installatie partners. Een van de redenen waarvoor ik voor Sessy zou kiezen is omdat het een Nederlands bedrijf is met een volledig open systeem. Echter is het best wel wat duurder dan andere aanbieders en ik twijfel of dat het wel waard is. Ik vraag me af waarom anderen voor Sessy kiezen?
Ik heb voor Sessy gekozen omdat:
- heel redelijk geprijsd is voor wat je krijgt.
- privacy en lokale controle.
- goede HA integratie.
- geen vendor lock (zoals een batterij van zonneplan).
- eenvoudig (dus ik ben niet afhankelijk van een expert).
- goed bedrijfs concept (een Nederlandse batterij voor de Nederlandse markt).

Sessy is geen koopje, maar het is wat mij betreft value for money. De markt voor thuisbatterijen komt redelijk op gang, dus je hebt het voor het kiezen.

Als ik nu een thuisbatterij zou aanschaffen zou ik zonder aarzelen weer een Sessy kopen.
Als ik mijn hele PV installatie opnieuw zou doen zou ik het met een DC batterij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 22:24
Laroil schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:24:
Weet iemand wat op dit moment de levertijd is van een systeem?
Goede vraag.

Heb je deze vraag al eens op de website van Sessy gesteld? daar kun je het antwoord namelijk prima vinden.

Levertijd Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

John245 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Nu doe je net of Victron rocket science is. Als je alles heb aangesloten dan is de configuratie binnen 60 minuten gedaan.

Hier net mijn Victron uitgebreid voor nog geen Euro 300 per kWh inclusief alle zekeringen en kabels, en nee ik heb de accu's niet zelf gebouwd (gewoon Pylontech US5000).
Ik ben niet gediplomeerd, heb ik geen certificaten en wanneer er iets mis mee gaat (lees in de hens gaat) los van of het mijn eigen schuld is, denk ik dat ik het nakijken heb wanneer ik de verzekering bel met een claim. Voor die paar honderd euro is het me dat niet waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:13
Peterhardenberg schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Goede vraag.

Heb je deze vraag al eens op de website van Sessy gesteld? daar kun je het antwoord namelijk prima vinden.

Levertijd Sessy
8-10 weken, ,maar klopt dit met de praktijk want ik zie veel 6 weken langs komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Ik zei ook niet dat het rocket science was, maar wel een stuk complexer dan een Sessy ophangen. Zekeringen, kabeldiktes, ogen aanknijpen, juiste software programmeren in je GX, can bus, ve.bus, heb je met een Sessy allemaal niks mee te maken. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09 07:53
Simpel360 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:41:
[...]

:+ de 1e transistor die geluid (behalve heel kortstondig bij het stuk gaan) maakt moet ik nog tegen komen.
Een coil als in spoel die geluid maakt herken ik dan wel weer. Zeker in schakelende voedingen.
Zolang de rook er maar in blijft zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 22:24
Laroil schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:47:
[...]

8-10 weken, ,maar klopt dit met de praktijk want ik zie veel 6 weken langs komen
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je deze vraag beter aan Sessy kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 18:55
Vandaag de firmware eens bijgewerkt naar de 1.70 versie. De vorige keren met de updates moest ik lokaal nog een paar keer de firmware met de hand bijwerken, aangezien 1 of 2 van de 3 sessies in storing bleven staan.

Dit keer gaat het goed! :>

[ Voor 160% gewijzigd door Wimlem op 27-07-2024 09:47 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-08 21:38
vanenkelen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:23:
Hmmmm, mijn Sessy’s hebben bijna een week uitgestaan. Dacht dat ik het melden van storingen via Homey goed geregeld had, maar heb het niet doorgehad (geen melding gehad). Was zelf ook een weekje weg, dus dan ben je er ook niet mee bezig.

Kunnen jullie eens meedenken wat er mis is gegaan?
  • Ik heb in mijn hoofdgroepenkast een 3-fase ALS 30 mA 40A met daarachter een 20A 3-fase automaat.
  • Van daar vertrekt een 5x 6mm2 kabel naar een onderverdeler in de garage.
  • In de onderverdeler zit een 3-fase hoofdschakelaar en vervolgens op fase 1 en fase 2 allebei een 1 fase ALS 30 mA 40A met daarachter een 16A automaat.
  • Op fase 1 zit één Sessy en op fase 2 ook ééntje
Nu is dus de ALS in de hoofdgroepenkast eruit geklapt.

Dat kan dan toch alleen betekenen dat er tussen de ALS van de onderverdeler en de ALS van de hoofdgroepenkast iets is gebeurt?

Wat voor mij gek is want daar zitten geen andere onderdelen tussen, alleen die kabel en die ligt in een mantelbuis zonder onderbrekingen van A naar B.

Of is dit een voorbeeld dat er wel iets is gebeurt in de buurt van de Sessy’s en dat de ALS in de hoofdgroepenkast net iets sneller/gevoeliger heeft gereageerd dan die in de onderverdeler?
Wat zit er op de 3e fase in de garage? Deze kan er ook voor zorgen dat de ALS in de hoofdgroepenkast eruit gaat als deze sneller reageert dan de ALS verderop in de garage.

Waarom 2 ALS in serie per fase? Ik zie daar de meerwaarde niet van in.

Om ongewenst kettingeffect te voorkomen zou ik 3x 1-fase ALS gebruiken in de garage. Dan blijven in ieder geval 2 fases onaangeroerd bij een probleem op fase 3.

[ Voor 0% gewijzigd door BerndGaykema op 29-07-2024 10:46 . Reden: In laatste alinea "hoofdgroepenkast" vervangen door "garage". ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:11

vanenkelen

uhmmm.....speechless

BerndGaykema schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Wat zit er op de 3e fase in de garage? Deze kan er ook voor zorgen dat de ALS in de hoofdgroepenkast eruit gaat als deze sneller reageert dan de ALS verderop in de garage.

Waarom 2 ALS in serie per fase? Ik zie daar de meerwaarde niet van in.

Om ongewenst kettingeffect te voorkomen zou ik 3x 1-fase ALS gebruiken in de hoofdgroepenkast. Dan blijven in ieder geval 2 fases onaangeroerd bij een probleem op fase 3.
- Op de 3e fase zit niets.

- 2 ALS’en in serie om ook de kabel van hoofdgroepenkast naar de onderverdeler in de garage te beschermen. Die kabel loopt deels door de kruipruimte, deels door de grond in de tuin/oprit en deels over de muur in de garage. Hier zijn blijkbaar speciale onderverdeler ALS’en voor. Daar heb ik later nog naar gelinkt. Die heb ik niet gebruik.

Ik wacht af of dit een eenmalige hickup was of dat het vaker voor gaat komen. Zo ja, dan haal ik een speciale ALS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
InflatableMouse schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:58:
Ik heb ondertussen meerdere offertes ontvangen, waaronder eentje voor Sessy van een van hun installatie partners. Een van de redenen waarvoor ik voor Sessy zou kiezen is omdat het een Nederlands bedrijf is met een volledig open systeem. Echter is het best wel wat duurder dan andere aanbieders en ik twijfel of dat het wel waard is. Ik vraag me af waarom anderen voor Sessy kiezen?
Voor Sessy kiezen doe je omdat:
- Nederlands bedrijf (echt nederlands en dus niet een chinees moederbedrijf oid ivm kennis- of data-lekken)
- Nederlands product (natuurlijk voor zoveel mogelijk want de chinezen controleren de batterijen-markt)
- alle data die wordt opgebouwd is van mij en blijft bij mij (natuurlijk kun je ook anders kiezen maar je hebt tenminste de keuze).
- goede integratie met Home Assistant en dus geheel zelf voor je eigen unieke energie-situatie (ont)laad scenario's te maken (maar hoeft niet als je dat niet wilt of niet kunt)
- goede integratie met Homey Pro en dus geheel zelf voor je eigen unieke energie-situatie (ont)laad scenario's te maken (maar hoeft niet als je dat niet wilt of niet kunt)
- omvormer en accu's ineen en dus zeker passend bij elkaar (hoe je zelf niet meer druk om te maken en dus gemak)
- zowel voor AC als voor DC aansluiting te gebruiken, dus in alle situaties aan je huis energie-netwerk te knopen. (weer gemak)
- geen vendor lock in
- geen abonnementsconstructie!!!! dus kosten geheel zelf in de hand en is eenmalig. (abonnementen hebben de neiging alleen maar duurder te worden).
- alle data is van mij en blijft van mij (ja, nog een keer gemeld want bedrijven weten al teveel over mijn en jou (koop)gedrag)
- goede service,
- goede community
- snelle reactie van de producent
- deskundige installateurs
- alles-in-een oplossing die doet wat er is beloofd.

Kortom, kopen, installeren (zelf of laten doen), en geld verdienen (want wat je niet hoef in te kopen hoef je ook niet te betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 16:56

Len

Leeg

Ik zit lekker op vakantie en zie helaas dat mijn dongle geen verbinding meer heeft. Als ik inlog in mijn router zielig het ook niet terug is de lijst en het is ook niet meer te pingen.

Dit lijkt gekomen te zijn met de 1.7.0 firmware update. Nu hoop ik dat een spanningreset de oplossing zal zijn maar herlaas kan dat alleen op thuis…

Nu heb ik nog zitten na te denken om het via mijn home assistent te scripten. Het werkte op NOM en dat moet wel te doen zijn, vooral het ontladen is nu ik niet thuis ben goed voorspelbaar.

Is bij iedereen de update naar 1.7.0 wel goed gegaan?

Free Tibet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:16
Len schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:58:
Ik zit lekker op vakantie en zie helaas dat mijn dongle geen verbinding meer heeft. Als ik inlog in mijn router zielig het ook niet terug is de lijst en het is ook niet meer te pingen.

Dit lijkt gekomen te zijn met de 1.7.0 firmware update. Nu hoop ik dat een spanningreset de oplossing zal zijn maar herlaas kan dat alleen op thuis…

Nu heb ik nog zitten na te denken om het via mijn home assistent te scripten. Het werkte op NOM en dat moet wel te doen zijn, vooral het ontladen is nu ik niet thuis ben goed voorspelbaar.

Jawel.
Geeft het een dag, kijken of het nog terug komt.
(Heb dit een update geleden ook gehad en ook niet thuis op dat moment, dag later spontaan weer goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:08

Hier zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
Hier is ook na de update naar 1.7.0 het systeem 1 hele dag offline geweest. Zondagavond de update gedaan. En enige tijd erna gemerkt dat de Sessy geen power meer leverde terwijl de accu nagenoeg vol was. Maandagavond is het systeem spontaan weer online gekomen en weer power gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembo_nl
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-09 22:17
vanenkelen schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:37:
[...]

- Op de 3e fase zit niets.

- 2 ALS’en in serie om ook de kabel van hoofdgroepenkast naar de onderverdeler in de garage te beschermen. Die kabel loopt deels door de kruipruimte, deels door de grond in de tuin/oprit en deels over de muur in de garage. Hier zijn blijkbaar speciale onderverdeler ALS’en voor. Daar heb ik later nog naar gelinkt. Die heb ik niet gebruik.

Ik wacht af of dit een eenmalige hickup was of dat het vaker voor gaat komen. Zo ja, dan haal ik een speciale ALS.
Dit is wat en volgens de NEN 1010 nodig is voor een onderverdeler:

Als je tussen de hoofdverdeler en onderverdeler geen gebruikers hebt wordt de koppeling in de groepenkast gezien als een distributiegroep. Je plaatst hier normaliter een automaat (en geen aardlekschakelaar). De aardlekschakelaar heb je vaak ook niet nodig om je uitschakeltijd te halen omdat deze hoger is bij distributiegroepen. In de onderverdeler plaats je dan je benodigde aardlekschakelaars.

Dus een ALS in de hoofdverdeler mag maar is niet vereist.

Busy converting Oxygen to Carbon-dioxide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema

Jazeker, verliep goed.
Op 19-7 om 08:48 stond ik toevallig naast de Sessy toen ineens de ventilator stil viel. Ik dacht, wat vreemd, en heb meteen ingelogd. Zag dat er een update 1.7.0 gepushed was. Wel een rare tijd, 's nachts is handiger. Het geheel startte meteen weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
BerndGaykema schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Jazeker, verliep goed.
Op 19-7 om 08:48 stond ik toevallig naast de Sessy toen ineens de ventilator stil viel. Ik dacht, wat vreemd, en heb meteen ingelogd. Zag dat er een update 1.7.0 gepushed was. Wel een rare tijd, 's nachts is handiger. Het geheel startte meteen weer op.
Het werkt op zich vrij aardig die updates maar het is niet 100% full proof. Ik heb ook al een keer gehad met een update dat de boel niet meer starte en ik de boel dus even stroom dood moest maken.

Soms komt het ook voor dat 2 van de 3 sessy's wel zijn geupdate maar 1 niet.... maar goed allemaal op te lossen door gewoon het met het handje doen.

Je kan trouwens ook gewoon in de portal (portal.sessy.nl) instellen dat je geen automatische updates wilt... of alleen na akkoord dus dan ben je ook van eventueel gedoe af dat je niet thuis bent wanneer de update wordt gepushed..

Je zal dan wel zelf even om de zoveel tijd een controle moeten doen of er een update is maar van de andere kant als de boel goed werkt en je zit niet op nieuwe functionaliteit te wachten dan is het van... who cares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb sinds 1,5 maand een Sessy hangen. Nu valt mij op dat sinds een week of 2 de Sessy bij tijd en wijle een gigantische coilwhine lijkt te hebben.

Is dit een bekend euvel en valt er wat aan te doen?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Boeryepes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:28:
Ik heb sinds 1,5 maand een Sessy hangen. Nu valt mij op dat sinds een week of 2 de Sessy bij tijd en wijle een gigantische coilwhine lijkt te hebben.

Is dit een bekend euvel en valt er wat aan te doen?
Ressoneert er gewoon niet iets ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Sicos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Ressoneert er gewoon niet iets ergens
Het is een snerpend piepend geluid en geen normale trilling.

Edit: video met geluid https://1drv.ms/v/c/fd01f...6MBwz-zZCqxTywCm4DdO-gvFw

[ Voor 21% gewijzigd door Boeryepes op 29-07-2024 17:32 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Boeryepes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:27:
[...]

Het is een snerpend piepend geluid en geen normale trilling.

Edit: video met geluid https://1drv.ms/v/c/fd01f...6MBwz-zZCqxTywCm4DdO-gvFw
Dat klinkt inderdaad als 1 of ander hoogfrequent geluidje... ik zou daarvoor gewoon even contact met Sessy opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:46
En als je een keer een reboot (power down en up) doet, is het dan over of komt het weer terug?
En is het bij een bepaald vermogen (laden of ontladen) of altijd.
En zeker bij blijvend contact opnemen met sessy zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door psdata op 29-07-2024 19:08 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
psdata schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:07:
En als je een keer een reboot (power down en up) doet, is het dan over of komt het weer terug?
En is het bij een bepaald vermogen (laden of ontladen) of altijd.
En zeker bij blijvend contact opnemen met sessy zelf.
Treedt op bij zowel op- als afladen. Ik heb de indruk dat het optreed als de batterij redelijk leeg is (rond 25%) maar heb dat niet echt gecheckt.

Ga morgen maar eens bellen.

Edit: Een power down/up wacht ik even mee totdat ik een reactie van Sessy heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 29-07-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:46
Boeryepes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:28:
[...]

Ga morgen maar eens bellen.

Edit: Een power down/up wacht ik even mee totdat ik een reactie van Sessy heb.
Dat zal het eerste zijn wat ze waarschijnlijk voorstellen.
Dus wees ze voor anders kost het jouw zeker weer een dag. Als het zich voor blijft doen.
Is hij ook net geupdate naar versie 1.7 dan kan eff een extra reboot geen kwaad.

[ Voor 9% gewijzigd door psdata op 29-07-2024 19:41 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
psdata schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:37:
[...]

Dat zal het eerste zijn wat ze waarschijnlijk voorstellen.
Dus wees ze voor anders kost het jouw zeker weer een dag. Als het zich voor blijft doen.
Is hij ook net geupdate naar versie 1.7 dan kan eff een extra reboot geen kwaad.
Ok 😎 je hebt me overtuigd. Power cycle gedaan. Nu afwachten of het geluid terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBYFitj6-lQSRhbdLRjUysndu6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9wI0mXS1HuJNGpizk9no7aji.png?f=user_large

zojuist zag ik de onbelansprijzen van 29-7-24 in beeld.
vraagje?
Hoe waren de verdiensten gistermiddag met deze pieken zowel neg. als pos,.

kan een frank gebruiker hier iets over vertellen ?
Ik lees weinig over hoe of wat de ervaringen zijn met de onbelansmarkt /
wie doet een poging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Ok 😎 je hebt me overtuigd. Power cycle gedaan. Nu afwachten of het geluid terugkomt.
Voorlopige update: de Sessy is stil gebleven (op het niveau dat je mag verwachten op niveau 3). Fingers crossed.

Nog geen reactie van Sessy gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwilbrink
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-09 22:38
Goedemiddag,

Ik heb vandaag mijn Sessie binnen gekregen en heb een vraagje daarover. Ik wordt er nog niet wijs uit in forums en de site van Sessy hoe ik hem aansluit.

Ik heb 1-fase (35 ampere hoofdzekering) waarop ik een Enphase systeem met q-relais op 1 16 ampere groep heb aangesloten. Daar zit verder niets bij op aan verbruikers. Kan ik mijn Sessy gewoon tussen de Q-relais en de 16 ampere zekering aansluiten? Ik bedoel wordt de 16 ampere zekering dan op een bepaald moment niet overbelast? Als ik bv laad vanaf het net en de panelen wekken stroom op. Of vangt de Sessy software dit alles op en regelt dat er geen overbelasting op de 16 ampere zekering kan plaatsvinden?

Misschien een onbenullige vraag op de verkeerde plek maar ik ben op zoek naar of dit kan of dat ik de Sessy op een afzonderlijke nieuwe groep moet aansluiten.

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
hwilbrink schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:29:
Goedemiddag,

Ik heb vandaag mijn Sessie binnen gekregen en heb een vraagje daarover. Ik wordt er nog niet wijs uit in forums en de site van Sessy hoe ik hem aansluit.

Ik heb 1-fase (35 ampere hoofdzekering) waarop ik een Enphase systeem met q-relais op 1 16 ampere groep heb aangesloten. Daar zit verder niets bij op aan verbruikers. Kan ik mijn Sessy gewoon tussen de Q-relais en de 16 ampere zekering aansluiten? Ik bedoel wordt de 16 ampere zekering dan op een bepaald moment niet overbelast? Als ik bv laad vanaf het net en de panelen wekken stroom op. Of vangt de Sessy software dit alles op en regelt dat er geen overbelasting op de 16 ampere zekering kan plaatsvinden?

Misschien een onbenullige vraag op de verkeerde plek maar ik ben op zoek naar of dit kan of dat ik de Sessy op een afzonderlijke nieuwe groep moet aansluiten.

Alvast dank.
Mijn 1e reactie dan: waarom?
Als je de kennis & kunde niet hebt.

Het scheelt dat het pas nog (weer) in dit topic is geweest :+

Gebuik de zoekbalk bovenin deze pagina in dit topic (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Simpel360 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Mijn 1e reactie dan: waarom?
Als je de kennis & kunde niet hebt.

Het scheelt dat het pas nog (weer) in dit topic is geweest :+

Gebuik de zoekbalk bovenin deze pagina in dit topic (y)
Je kan hem op elke willekeurige groep aansluiten waar je plek hebt zolang je maar niet over het maximale vermogen van die groep heen gaat.

Het moet zo ie zo NA je q-relais (dus niet tussen de q-relais en je micro omvormers) want anders doet ie niks als je zonnepanelen niet actief zijn :-) ... tenminst ik meen me te herinneren dat zo'n q-relais uitschakelt als je panelen niet actief zijn (weet het niet 100% zeker)

En kijk anders op de site van Sessy want daar staan genoeg handleidingen en filmpjes... en als je niet weet waar je mee bezig bent dan raad ik je een elektricien aan.

Beter wat geld kwijt zijn en nog een huis hebben i.p.v. dat je iets verkeerd doet en je huis affikt vanwege sluiting ergens... of erger dat je een gigantisch oplawaai krijgt omdat je iets verkeerds hebt aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Sicos op 01-08-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Sicos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Je kan hem op elke willekeurige groep aansluiten waar je plek hebt zolang je maar niet over het maximale vermogen van die groep heen gaat.

Het moet zo ie zo NA je q-relais (dus niet tussen de q-relais en je micro omvormers) want anders doet ie niks als je zonnepanelen niet actief zijn :-) ... tenminst ik meen me te herinneren dat zo'n q-relais uitschakelt als je panelen niet actief zijn (weet het niet 100% zeker)

En kijk anders op de site van Sessy want daar staan genoeg handleidingen en filmpjes... en als je niet weet waar je mee bezig bent dan raad ik je een elektricien aan.

Beter wat geld kwijt zijn en nog een huis hebben i.p.v. dat je iets verkeerd doet en je huis affikt vanwege sluiting ergens... of erger dat je een gigantisch oplawaai krijgt omdat je iets verkeerds hebt aangesloten.
Je kan hem ook met een snoer & stekker aansluiten. Maar dat is niet wat de installatiehandleiding je verteld.
RTFM :+

Edit: ah je had de tekst nog wat aangepast/ crosspost.

Elektrieker dus d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 01-08-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Simpel360 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Je kan hem ook met een snoer & stekker aansluiten. Maar dat is niet wat de installatiehandleiding je verteld.
RTFM :+

Edit: ah je had de tekst nog wat aangepast/ crosspost.

Elektrieker dus d:)b
Ik ben software ontwikkelaar en hoe meer ik in het english schrijf hoe meer moeite ik vaak met de Nederlandse onlogische spellingsvormen heb... en ja .... om de één of andere reden zit electricien in het spiergeheugen van mijn vingers en betrap ik me erop dat ik dat heel erg vaak verkeerd intik. Geen idee of dat vroeger de voorkeurspelling was aangezien het groene boekje en woorden nogal eens aangepast zijn in het Nederlands omdat één of andere pipo er iets van vondt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Sicos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Ik ben software ontwikkelaar en hoe meer ik in het english schrijf hoe meer moeite ik vaak met de Nederlandse onlogische spellingsvormen heb... en ja .... om de één of andere reden zit electricien in het spiergeheugen van mijn vingers en betrap ik me erop dat ik dat heel erg vaak verkeerd intik. Geen idee of dat vroeger de voorkeurspelling was aangezien het groene boekje en woorden nogal eens aangepast zijn in het Nederlands omdat één of andere pipo er iets van vondt.
Maakt mij niet uit, gaat mij om de strekking van je betoog. Kan zelf ook wat verkeerd hebben gelezen vandaar van mij de opmerking van edit/crosspost.
Weet dus niet meer wat er in 1e instantie stond waar ik op reageerde :o :+
En elektriekert is een favoriete verbastering/koosnaam van mij voor een beoefenaar van het mooie vak elektricien O-)
Ik ben dus verre van een taalpurist :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwilbrink
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-09 22:38
Dank voor je reactie Sicos. Ik ben iid geen elektricien maar ken de basis wel denk ik :-)
Weet alleen niet hoe de Sessy reageert als ik hem in de kabel tussen het q-relais en de zekering plaats qua wattage wat de zekering aan kan. Omdat met opwek er ook een goeie 2500 watt door de kabel en zekering vliegt.
Maar ik maak een nieuwe groep en sluit hem daar achter aan. Dan kan het niet fout gaan.

Dank in elk geval voor je moeite om een beetje fatsoenlijk te antwoorden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
hwilbrink schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:50:
Dank voor je reactie Sicos. Ik ben iid geen elektricien maar ken de basis wel denk ik :-)
Weet alleen niet hoe de Sessy reageert als ik hem in de kabel tussen het q-relais en de zekering plaats qua wattage wat de zekering aan kan. Omdat met opwek er ook een goeie 2500 watt door de kabel en zekering vliegt.
Maar ik maak een nieuwe groep en sluit hem daar achter aan. Dan kan het niet fout gaan.

Dank in elk geval voor je moeite om een beetje fatsoenlijk te antwoorden ;-)
Ik begrijp uw hint ;)
Het is dan ook volledig overbodig om u te wijzen op de eisen van de groepenkast, ook ivm aderdiameter en het buiten de specs kunnen opereren van bijvoorbeeld een aardlekschakelaar.

Zo weer een beetje lief gereageerd? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembo_nl
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-09 22:17
hwilbrink schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:29:

Daar zit verder niets Ik bedoel wordt de 16 ampere zekering dan op een bepaald moment niet overbelast? Als ik bv laad vanaf het net en de panelen wekken stroom op. Of vangt de Sessy software dit alles op en regelt dat er geen overbelasting op de 16 ampere zekering kan plaatsvinden?
Een en ander ligt aan de maximale opwek van de zonnepanelen.
Op het moment dat de zonnepanelen leveren zal het gevraagde vermogen van het net verminderd worden met de hoeveelheid levering.
Het wordt een misschien een uitdaging als de zonnepanelen (ligt aan de max opwek) en Sessy tegelijk gaan leveren, maar als het goed ingesteld staat zal de software dit ondervangen.
Dus, een eigen zekering kan en mag maar hoeft misschien niet perse.

Busy converting Oxygen to Carbon-dioxide

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vogel6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:56:
[Afbeelding]

zojuist zag ik de onbelansprijzen van 29-7-24 in beeld.
vraagje?
Hoe waren de verdiensten gistermiddag met deze pieken zowel neg. als pos,.

kan een frank gebruiker hier iets over vertellen ?
Ik lees weinig over hoe of wat de ervaringen zijn met de onbelansmarkt /
wie doet een poging?
Er is een heel topic over :)

Frank Energie Slim Handelen

Als je kijkt naar je plaatje zie ik regeltoestand 2 :( dat levert meestal geen geld op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:54
Nou had toch eerst even moeten kijken hier, maar 1.7.0 update uitgevoerd en ja hoor mijn Sessy lijkt compleet dood te zijn. Dongel verbind niet meer mijn met netwerk en zet ook niet zijn eigen netwerk op

Ik heb al een power cycle gedaan maar tevergeefs. Volgens andere hier kwam die na een dag weer terug online, klopt dit?

EDIT: Sessy is weer terug, duurde gelukkig maar iets meer dan een uurtje

[ Voor 10% gewijzigd door smiba op 05-08-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
DJP! schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Er is een heel topic over :)

Frank Energie Slim Handelen

Als je kijkt naar je plaatje zie ik regeltoestand 2 :( dat levert meestal geen geld op...
Let wel op dat Frank opslag rekent voor zowel de inkoop als de verkoop van stroom. Zeer twijfelachtig en een goede rede om Frank te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:58
AJediIAm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:38:
[...]

Let wel op dat Frank opslag rekent voor zowel de inkoop als de verkoop van stroom. Zeer twijfelachtig en een goede rede om Frank te vermijden.
Zonneplan heeft ook opslagen. Vlgs mij iedere dynamisch contract energieboer.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AJediIAm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:38:
[...]

Volgens mij hebben alle leveranciers van Dynamische Contracten een opslag, voordeel bij Frank is dat je daar nu nog een flinke korting opkrijgt waardoor deze lager is dan bij andere aanbieders. Dit gaat in de toekomst wel veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
DJP! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:59:
[...]
Volgens mij hebben alle leveranciers van Dynamische Contracten een opslag, voordeel bij Frank is dat je daar nu nog een flinke korting opkrijgt waardoor deze lager is dan bij andere aanbieders. Dit gaat in de toekomst wel veranderen...
Alle leveranciers rekenen een opslag.
Frank en NextEnergy rekenen als enige opslag voor import + export.
De rest rekent opslag over import - export.

Details en discussie kan hier gevolgd worden: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Smerig trucje in de kleine lettertjes :r

[ Voor 3% gewijzigd door AJediIAm op 06-08-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
De meeste leveranciers "salderen" de opslag, Frank rekent hem 2x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Eind vorig jaar is de garage verbouwd en beter, maar niet volledig, geïsoleerd. Voorheen kon het er bijv. -5 worden in de winter, nu weet ik dat nog niet ivm andere isolatie, maar ik heb er recent wel een sensor opgehangen om dit beter te kunnen gaan monitoren. Ik heb hier al weleens eerder een vraag over gesteld of de Sessy ook tegen bijv. -5 of -10 graden kan. Dat de Sessy dan tijdelijk niet kan laden/ontladen omdat LFP er niet tegen kan begrijp ik en dat er even geen activiteit zal zijn is ook prima, de vraag is of het geheel/apparaat er tegen kan en schade door oploopt.

Op de website zie ik uitspraken/specs:
  1. De beste plek voor een thuisbatterij is beschut droog en vorstvrij.
  2. Temperatuur heeft invloed op de capaciteit en levensduur van de batterij. Bij vorst zal de batterij zichzelf uitschakelen. Een Sessy voelt zich dus niet lekker in een koude en natte omgeving.
  3. Bedrijfstemperatuur 0 - 40 °C
  4. Uit de datasheet: Omgevingstemperatuur 0 – 35 °C
Vochtvrij is de omgeving zeker, het is een geventileerde garage tegen het huis aan, geen houten schuurtje ofzo achter in de tuin. Vorstvrij is de garage dus waarschijnlijk niet en dat betekent dat de batterij zichzelf zal uitschakelen, ook prima. En dat de Sessy('s) tussen bijv. -10 en 0-1 graad niet bijdragen is ok. Maar kunnen ze er tegen of beschadigen ze? Ik weet dat LFP dan niet geladen/ontladen mag worden, maar het gaat mij puur om de elektronica en andere zaken. Weet iemand daar meer over? Anders leg ik de vraag bij ze neer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Taro schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:50:
Eind vorig jaar is de garage verbouwd en beter, maar niet volledig, geïsoleerd. Voorheen kon het er bijv. -5 worden in de winter, nu weet ik dat nog niet ivm andere isolatie, maar ik heb er recent wel een sensor opgehangen om dit beter te kunnen gaan monitoren. Ik heb hier al weleens eerder een vraag over gesteld of de Sessy ook tegen bijv. -5 of -10 graden kan. Dat de Sessy dan tijdelijk niet kan laden/ontladen omdat LFP er niet tegen kan begrijp ik en dat er even geen activiteit zal zijn is ook prima, de vraag is of het geheel/apparaat er tegen kan en schade door oploopt.

Op de website zie ik uitspraken/specs:
  1. De beste plek voor een thuisbatterij is beschut droog en vorstvrij.
  2. Temperatuur heeft invloed op de capaciteit en levensduur van de batterij. Bij vorst zal de batterij zichzelf uitschakelen. Een Sessy voelt zich dus niet lekker in een koude en natte omgeving.
  3. Bedrijfstemperatuur 0 - 40 °C
  4. Uit de datasheet: Omgevingstemperatuur 0 – 35 °C
Vochtvrij is de omgeving zeker, het is een geventileerde garage tegen het huis aan, geen houten schuurtje ofzo achter in de tuin. Vorstvrij is de garage dus waarschijnlijk niet en dat betekent dat de batterij zichzelf zal uitschakelen, ook prima. En dat de Sessy('s) tussen bijv. -10 en 0-1 graad niet bijdragen is ok. Maar kunnen ze er tegen of beschadigen ze? Ik weet dat LFP dan niet geladen/ontladen mag worden, maar het gaat mij puur om de elektronica en andere zaken. Weet iemand daar meer over? Anders leg ik de vraag bij ze neer.
Als de boel onder nul gaat stopt je sessy automatisch met laden of ontladen om de accu's te beschermen. Als je de accu's actief gebruikt is de kans overigens wel kleiner dat de boel onder nul komt aangezien de Sessy's ook warmte produceren wat dus eigenlijk je garage een beetje mee opwarmt. Mocht het toch onder nul komen dan kan je eventueel nog een kast om je Sessy heen bouwen met wat isolatie erin maar ik denk persoonlijk dat het niet nodig zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sicos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Als de boel onder nul gaat stopt je sessy automatisch met laden of ontladen om de accu's te beschermen.
Bekend inderdaad en ook prima als die situatie zich voordoet.
Als je de accu's actief gebruikt is de kans overigens wel kleiner dat de boel onder nul komt aangezien de Sessy's ook warmte produceren wat dus eigenlijk je garage een beetje mee opwarmt. Mocht het toch onder nul komen dan kan je eventueel nog een kast om je Sessy heen bouwen met wat isolatie erin maar ik denk persoonlijk dat het niet nodig zal zijn.
Klopt, echter is de inhoud van de garage zo'n 115 m3, denk niet dat ze daarop veel effect zullen hebben. In dec/jan hebben we een paar dagen lang elektrische kachels gebruikt om het beton en extra vloerlagen sneller te laten drogen en er moesten aardig wat Wattjes in om de ruimte iets warmer te krijgen. Maar afijn, misschien produceren 3 stuks net voldoende warmte om het boven 0 te houden. Een kast eromheen maken kan ook nog evt.

Heb Sessy voor de zekerheid ook nog een berichtje gestuurd om het na te vragen.

De simulaties die ik al een tijdje heb draaien komen met "dom" nul op de meter niet zo lekker uit, maar dat is wel van toepassing op bijv. de HomeWizard, Anker Solix X1, etc. Ik overweeg ook nog steeds Victron, maar ik kan de Sessy's mooi op de muur hangen, waar ik bij Victron dan naar oplossingen op de vloer toe moet en ik bij problemen nergens op terug kan vallen. Ik schaf dan liever een kant en klaar product aan dat ik mooi met Home Assistant kan aansturen en waarbij ik bij problemen terug kan vallen op een leverancier. Als ik ervoor ga, dan ook voor de winter, aangezien de stroomrekening in de winter behoorlijk oploopt en ik juist dan goedkoop dynamisch zou willen gaan opslaan als de panelen nauwelijks iets doen.

Afijn, benieuwd dus of ze in de garage geplaatst kunnen worden, meer dan voldoende ruimte en ik wil ze niet in huis ophangen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Taro schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

[...]

Klopt, echter is de inhoud van de garage zo'n 115 m3, denk niet dat ze daarop veel effect zullen hebben. In dec/jan hebben we een paar dagen lang elektrische kachels gebruikt om het beton en extra vloerlagen sneller te laten drogen en er moesten aardig wat Wattjes in om de ruimte iets warmer te krijgen. Maar afijn, misschien produceren 3 stuks net voldoende warmte om het boven 0 te houden. Een kast eromheen maken kan ook nog evt.

De simulaties die ik al een tijdje heb draaien komen met "dom" nul op de meter niet zo lekker uit, maar dat is wel van toepassing op bijv. de HomeWizard, Anker Solix X1, etc. Ik overweeg ook nog steeds Victron, maar ik kan de Sessy's mooi op de muur hangen, waar ik bij Victron dan naar oplossingen op de vloer toe moet en ik bij problemen nergens op terug kan vallen. Ik schaf dan liever een kant en klaar product aan dat ik mooi met Home Assistant kan aansturen en waarbij ik bij problemen terug kan vallen op een leverancier. Als ik ervoor ga, dan ook voor de winter, aangezien de stroomrekening in de winter behoorlijk oploopt en ik juist dan goedkoop dynamisch zou willen gaan opslaan als de panelen nauwelijks iets doen.

Afijn, benieuwd dus of ze in de garage geplaatst kunnen worden, meer dan voldoende ruimte en ik wil ze niet in huis ophangen.
Ik heb mijn 3 Sessy's op zolder neergehangen, deze heeft gewoon een vaste trap en is open.... maar omdat ik ze teveel herrie vond maken op vol vermogen heb ik er een kast omheen gemaakt die ik op mijn balansventilatie heb aangesloten om ervoor te zorgen dat het niet te warm wordt in die kast (als je in dit forum zoekt kun je mijn post over het bouwen van die kast wel vinden).

Overigens kan het bij mij op zolder best warm worden... tot wel 30 graden dus ik ben aan het kijken naar een warmtepomp boiler die ik ook hier ga ophangen. Daar maak ik dan ook een kast omheen en koppel die dan aan de kast van de Sesy's zodat de warmte van de Sessy's gebruikt kan worden om het water in de boiler op te warmen. De warmte pomp boiler kan dan de koude lucht mijn zolder in blazen zodat ik "gratis" airco heb. Uiteindelijk wil ik er ook nog kleppen tussen zetten zodat ik in de zomer de warmte uit huis kan halen en in de winter gewoon van buiten...

.... maar goed... dat is dus een toekomstig hobby project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

[...]

Je bedoeld dat HomeWizard wel lekker uitkomt in de simulatie? Ik snap je opmerking m.b.t. de wintermaanden. Dan is HW denk ik niet het juiste product.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

[...]

Ter indicatie, mijn systeem is in staat om de kelder (164 m3) op te warmen van 8 naar 20 graden in de zomer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ter indicatie, mijn systeem is in staat om de kelder (164 m3) op te warmen van 8 naar 20 graden in de zomer.
Victron zo te lezen. Dat is wel fors. Zal ook aan je vermogen liggen maar ik ga eerst eens wat klooien met een HW batterij. Later eventueel gevolgd door een systeem op zolder. Zolder is in de wintermaanden een graad of 10. In de zomer gaan we wel richting de 30. Als die omvormers dan ook nog eens de boel gaan opjagen. Oeps. Heb geen garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sicos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Ik heb mijn 3 Sessy's op zolder neergehangen, deze heeft gewoon een vaste trap en is open.... maar omdat ik ze teveel herrie vond maken op vol vermogen heb ik er een kast omheen gemaakt die ik op mijn balangsventilatie heb aangesloten om ervoor te zorgen dat het niet te warm wordt in die kast (als je in dit forum zoekt kun je mijn post over het bouwen van die kast wel vinden).
Ik lees hier al vanaf dag 1 mee, mooie oplossing inderdaad d:)b
Overigens kan het bij mij op zolder best warm worden... tot wel 30 graden dus ik ben aan het kijken naar een warmtepomp boiler die ik ook hier ga ophangen. Daar maak ik dan ook een kast omheen en koppel die dan aan de kast van de Sesy's zodat de warmte van de Sessy's gebruikt kan worden om het water in de boiler op te warmen. De warmte pomp boiler kan dan de koude lucht mijn mijn zolder in blazen zodat ik "gratis" airco heb. Uiteindelijk wil ik er ook nog kleppen tussen zetten zodat ik in de zomer de warmte uit huis kan halen en in de winter gewoon van buiten...

Het hergebruiken van de restwarmte is helemaal duurzaam natuurlijk. Misschien kunnen ze een Tweakers versie van de Sessy uitbrengen die vloeistofgekoeld is, dan kan je die warmte prima naar wat anders overbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

[...]

Mijn SolaX accu’s hebben een verwarmingselement en warmen zichzelf op tot 18 graden voordat ze beginnen met opladen als ze te koud zijn.
Maar alleen te gebruiken in combinatie met een SolaX omvormer dus dan zou je die er ook bij moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier hangen twee Sessy's in een aangebouwde, redelijk goed geïsoleerde garage. Ik denk dat de inhoud rond de 50m3 zal zijn. Vroeger kon het in de garage ook wel eens vriezen... Maar afgelopen winter is het daar niet onder de 7 graden geweest. Nu heeft het niet echt gevroren maar die Sessy's kunnen best wat warmte afgeven. Ik ben benieuwd naar aankomende winter, de Sessy's worden nu aangestuurd door Frank Energie en kunnen dan behoorlijk lang op vol vermogen ontladen en laden. Ik denk dat het zelfs al vriest het 20 graden het niet onder de 0 meer zal komen in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ErnstvV schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Mijn SolaX accu’s hebben een verwarmingselement en warmen zichzelf op tot 18 graden voordat ze beginnen met opladen als ze te koud zijn.
Maar alleen te gebruiken in combinatie met een SolaX omvormer dus dan zou je die er ook bij moeten kopen.
Daarom keek ik ook naar de Anker Solix X1, die heeft ook ingebouwde verwarming, wat natuurlijk wel weer ten koste van de ROI gaat. SolaX heb ik mij verder nog niet in verdiept en ik wil de scope eigenlijk niet verbreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-08 14:36
Ik heb de volgende vraag. Ik ben van plan om ook een Sessy aan te schaffen. Het idee is om de sessy op de zolder te plaatsen maar ivm een open trap ben ik benieuwd naar het geluid dat geproduceerd wordt door de sessy.

Ik heb al wel een filmpje gezien met een stille sessy, is dit werkelijk het geluid dat geproduceerd wordt want dan valt het wel mee volgens mij.

Wat is de ervaring met de fan op een lagere stand zetten, Heeft dit veel impact op het laden en ontladen?

--[SPECS]--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ottie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:19:
Ik heb de volgende vraag. Ik ben van plan om ook een Sessy aan te schaffen. Het idee is om de sessy op de zolder te plaatsen maar ivm een open trap ben ik benieuwd naar het geluid dat geproduceerd wordt door de sessy.

Ik heb al wel een filmpje gezien met een stille sessy, is dit werkelijk het geluid dat geproduceerd wordt want dan valt het wel mee volgens mij.

Wat is de ervaring met de fan op een lagere stand zetten, Heeft dit veel impact op het laden en ontladen?
Ik heb een open trappenhuis maar de sessy hangt op zolder in het cv-hok. Met de fan op 3 is ie best stil en hoor ik hem niet. Zelfs op standje 4 is het nog acceptabel.

Echter hij piept ook regelmatig behoorlijk (coil whine?) en dat hoor ik door de deur heen op de onderliggende verdieping in het trappenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Lees dit forum effe door. Er is al heel veel over geschreven...

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik denk dat ook moet kijken hoe je de Sessy wil gebruiken, met SessyConnect of ROI draait de Sessy langere tijd op hoog vermogen. Dit geeft dus soms overlast. Bij NoM heeft de Sessy vaak een lager vermogen en hoor je de fan niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71

Mijn Sessy hangt in de schuur en daar hangt hij prima, als hij "niets doet" is hij ook stil, maar als hij volle bak aan het laden is dan is dat toch echt een geluid dat ik niet op zolder zou willen hangen, ik weet zeker dat dat ik dat beneden zou horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 22:39
Sicos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Overigens kan het bij mij op zolder best warm worden... tot wel 30 graden dus ik ben aan het kijken naar een warmtepomp boiler die ik ook hier ga ophangen. Daar maak ik dan ook een kast omheen en koppel die dan aan de kast van de Sesy's zodat de warmte van de Sessy's gebruikt kan worden om het water in de boiler op te warmen. De warmte pomp boiler kan dan de koude lucht mijn zolder in blazen zodat ik "gratis" airco heb. Uiteindelijk wil ik er ook nog kleppen tussen zetten zodat ik in de zomer de warmte uit huis kan halen en in de winter gewoon van buiten...

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ben bang dat je dat tegen gaat vallen dat "gratis airco". In de zomer is je WPB vaak in no time al weer op temperatuur. Dus het effect op de ruimte is meestal maar minimaal en van korte duur. Hoge investering en weinig ROI.

Je kunt dan beter een L/L airco aanschaffen. Heb je zomer en winter wat aan. Met als voordeel dat je hem in de zomer vaak "gratis" kan laten draaien als je genoeg PV hebt.

Mijn WPB staat in een utility ruimte en draait buiten/buiten. Goed geisoleerd verder maar met plat dak. Dus in de zomer wordt het er behoorlijk warm (er hangen ook een aantal PV omvormers die warmte produceren) Ik trek in die periode gewoon de uitgaande slang van de boiler. Dan blaast hij gewoon de ruimte in. Helpt een beetje. Heb de WPB zo geprogrammeerd dat deze pas gaat verwarmen op het heetst van de dag (hier na 13:00 uur). Dan heeft het het meeste effect. Wel zorgen dat er geen overdruk kan ontstaat in de ruimte.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ben bang dat je dat tegen gaat vallen dat "gratis airco". In de zomer is je WPB vaak in no time al weer op temperatuur. Dus het effect op de ruimte is meestal maar minimaal en van korte duur. Hoge investering en weinig ROI.

Je kunt dan beter een L/L airco aanschaffen. Heb je zomer en winter wat aan. Met als voordeel dat je hem in de zomer vaak "gratis" kan laten draaien als je genoeg PV hebt.

Mijn WPB staat in een utility ruimte en draait buiten/buiten. Goed geisoleerd verder maar met plat dak. Dus in de zomer wordt het er behoorlijk warm (er hangen ook een aantal PV omvormers die warmte produceren) Ik trek in die periode gewoon de uitgaande slang van de boiler. Dan blaast hij gewoon de ruimte in. Helpt een beetje. Heb de WPB zo geprogrammeerd dat deze pas gaat verwarmen op het heetst van de dag (hier na 13:00 uur). Dan heeft het het meeste effect. Wel zorgen dat er geen overdruk kan ontstaat in de ruimte.
Daarom had ik al "gratis airco" tussen dubbele qoutes gezet... aangezien ik de boiler nog moet kopen en er niet overdreven veel van verwacht. Mijn zolder wordt overigens niet actief gebruikt. Ik woon namelijk in me eentje in een 2 onder een kapper dus veel meer dan een diepvries, wasmachine, droogrek, 3 Sessy's, gasketel en PV omver staat er niet. Alle beetje koelte is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.

Wat is een L/L airco ? Lucht / Lucht airco?

Ik moet alleen nog uitvissen wat voor type warmte pomp boiler ik het beste aan kan schaffen en hoe groot deze moet zijn.

Ik heb een bad (dat ik hooguit 10 keer per jaar gebruik) en een douche. Het wil ook nog weleens voorkomen dat ik na het bad nog even onder de douche duik dus dat wil ik wel afgedekt zien.

Ik zat persoonlijk aan een wpb van 150 - 200 liter te denken maar ik hoor graag gebruikerservaring.

Mijn doel ik overigens om helemaal gasloos te gaan aangezien mijn huis van 2010 is en goed geissoleerd. Ik heb alleen vloerverwarming en overal HR++ glas.

Later wil ik ook nog een warmtepomp plaatsen die ik ook kan gebruiken voor koelen (ja ik weet dat je niet kan ontvochtigen met een warmtepomp). Ik heb gekeken voor een warmtepomp die ook warmwater kan leveren maar mij lijkt het handiger om dat niet te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sicos op 13-08-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 22:39
@Sicos
Jawel.... Lucht/Lucht airco😁

[ Voor 15% gewijzigd door Doggieman op 13-08-2024 15:46 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Sicos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:42:
[...]
Ik moet alleen nog uitvissen wat voor type warmte pomp boiler ik het beste aan kan schaffen en hoe groot deze moet zijn.

Ik heb een bad (dat ik hooguit 10 keer per jaar gebruik) en een douche. Het wil ook nog weleens voorkomen dat ik na het bad nog even onder de douche duik dus dat wil ik wel afgedekt zien.

Ik zat persoonlijk aan een wpb van 150 - 200 liter te denken maar ik hoor graag gebruikerservaring.

Mijn doel ik overigens om helemaal gasloos te gaan aangezien mijn huis van 2010 is en goed geissoleerd. Ik heb alleen vloerverwarming en overal HR++ glas.

Later wil ik ook nog een warmtepomp plaatsen die ik ook kan gebruiken voor koelen (ja ik weet dat je niet kan ontvochtigen met een warmtepomp). Ik heb gekeken voor een warmtepomp die ook warmwater kan leveren maar mij lijkt het handiger om dat niet te doen.
Laat je goed informeren en plan door verschillende experts en ontwerp voor het eind resultaat. Wees voorzichtig met suboptimale tussen stappen.

Energie opslaan in warmte met behulp van warmtepomp is redelijk efficiënt als je het binnen een dag kan gebruiken. Een warmtepomp boiler lijkt me dus een prima plan. Zelf heb ik een warmtepomp met 120 Liter. Dat is voldoende voor 4 personen (bad, douch, hotfills, etc). Er zijn veel andere topics die hier dieper op in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
N.v.t.

[ Voor 96% gewijzigd door John245 op 14-08-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Voor veiligheid gerelateerde items rondom thuisbatterijen heb ik een speciaal topic aangemaakt. Dit zal regelmatig bijgewerkt worden. Bijdragen zijn natuurlijk van harte welkom. @JeroenH @DJP! Misschien een idee om een referentie naar dit topic op te nemen in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@John245 heb een linkje naar het topic toegevoegd in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DJP! schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:46:
@John245 heb een linkje naar het topic toegevoegd in de TS.
Dankjewel. Ik denk dat het zinvol is om 1 topic te hebben omtrent veiligheid in plaats van overal de informatie te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan80
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-05 15:56
Ik heb 2 Sessy's die ik via OpenHAB zelf aanstuur voor een zo optimaal mogelijk laadschema op basis van verwachtte energieverbruik/opbrengst & tarieven. Hier heb ik ook een accurate SoC voor nodig. Aangezien de SoC van Sessy zelf niet erg betrouwbaar is, houd ik in OpenHAB het afgegeven/opgenomen vermogen bij. Hiermee zie ik dat ik ~6kW moet laden voordat de batterij van leeg naar vol is, en ik ~5kW kan ontladen voordat de batterij dan weer leeg is. Dat komt overeen met een capaciteit van ~5.5kW en een omvormer-efficientie van ~90%. Op basis hiervan kan ik accuraat de SoC inschatten en goed voorspellen wanneer de batterij vol of leeg zal zijn.

Een paar dagen terug sprong 1 vd 2 Sessy's opeens op SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY bij ontladen via de standaard NOM strategie terwijl ik zeker weet dat er nog >1kW in zat. De andere ging wel vrolijk door zoals verwacht. Vervolgens ging het weer een paar dagen goed en vandaag stopten ze beide een paar minuten na elkaar terwijl er nog >2kW in zat. Er lijkt dus een structureel probleem te zijn.

De SoC van Sessy zelf is 5%, terwijl system state SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY is, dus zelfs denkt dat er nog energie in zit. In de log file (via de /errors url) staat niks raars. Ik heb de 1.7.0 firmware op de dongle & batterij.

Herkent iemand dit probleem en enig idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan80 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:52:
Ik heb 2 Sessy's die ik via OpenHAB zelf aanstuur voor een zo optimaal mogelijk laadschema op basis van verwachtte energieverbruik/opbrengst & tarieven. Hier heb ik ook een accurate SoC voor nodig. Aangezien de SoC van Sessy zelf niet erg betrouwbaar is, houd ik in OpenHAB het afgegeven/opgenomen vermogen bij. Hiermee zie ik dat ik ~6kW moet laden voordat de batterij van leeg naar vol is, en ik ~5kW kan ontladen voordat de batterij dan weer leeg is. Dat komt overeen met een capaciteit van ~5.5kW en een omvormer-efficientie van ~90%. Op basis hiervan kan ik accuraat de SoC inschatten en goed voorspellen wanneer de batterij vol of leeg zal zijn.

Een paar dagen terug sprong 1 vd 2 Sessy's opeens op SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY bij ontladen via de standaard NOM strategie terwijl ik zeker weet dat er nog >1kW in zat. De andere ging wel vrolijk door zoals verwacht. Vervolgens ging het weer een paar dagen goed en vandaag stopten ze beide een paar minuten na elkaar terwijl er nog >2kW in zat. Er lijkt dus een structureel probleem te zijn.

De SoC van Sessy zelf is 5%, terwijl system state SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY is, dus zelfs denkt dat er nog energie in zit. In de log file (via de /errors url) staat niks raars. Ik heb de 1.7.0 firmware op de dongle & batterij.

Probeer de Sessy even helemaal vol te laden en helemaal te ontladen met een wat hoger vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan80
DJP! schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Probeer de Sessy even helemaal vol te laden en helemaal te ontladen met een wat hoger vermogen.
Ok, ga ik doen, wat is de achterliggende gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
johan80 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Door een x helemaal te laden en ontladen kalibreer je de SoC weer. Advies krijg ik ook bij onze EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb een paar keer gezien dat er bij een lage SoC en weinig vermogen soms de Battery Empty melding komt terwijl er nog wel energie in de Sessy zit. Door bij een wat hoger vermogen te ontladen zou je hier geen last van hebben. Daarnaast wat @Devke ook zegt, helemaal opladen en ontladen zorgt voor een betere kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Combinatie van LFP accu karakteristiek & afwijking in shunt metingen. LFP accu's moet je regelmatig naar 100% laden zodat de SoC weer goed bepaald kan worden. Daarnaast is de shunt meting niet 100% perfect, waardoor ingaand & uitgaand vermogen niet 100% correct gemeten worden en het BMS dus op een gegeven moment een verkeerde inschatting van de SoC maakt omdat dit geschat ipv perfect bepaald kan worden. Heb dat eerder toegelicht in dit topic, dus kan je evt. op terugzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:28

worker

2x Sessy thuisbatterij

johan80 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:52:

Je zegt dat je zeker weet dat er nog 1kWh in moet hebben gezeten toen de Sessy zelf besloot dat hij empty was. Hoe weet je dat zeker?
Hoe lang ervoor had je vol of leeg aangetikt? De reden dat ik het vraag: met NOM draai je vermoedelijk gemiddeld genomen met een lage efficiëntie bij het ontladen vanwege het lage vermogen wat de Sessy moet afgeven.
Als je langere tijd (meerdere dagen) met NOM op en neer bent gegaan zonder vol of leeg aan te tikken weet je steeds minder goed hoeveel energie er echt nog inzit.

• Sicos
worker schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:14:
[...]

Je zegt dat je zeker weet dat er nog 1kWh in moet hebben gezeten toen de Sessy zelf besloot dat hij empty was. Hoe weet je dat zeker?
Hoe lang ervoor had je vol of leeg aangetikt? De reden dat ik het vraag: met NOM draai je vermoedelijk gemiddeld genomen met een lage efficiëntie bij het ontladen vanwege het lage vermogen wat de Sessy moet afgeven.
Als je langere tijd (meerdere dagen) met NOM op en neer bent gegaan zonder vol of leeg aan te tikken weet je steeds minder goed hoeveel energie er echt nog inzit.
Wat je ook kan doen... tenminste wat bij mij werkt is om de Sessy 5 minuten te laten opladen en dan kan je ineens een heel stuk langer de boel ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan80
DJP! schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Ik heb een paar keer gezien dat er bij een lage SoC en weinig vermogen soms de Battery Empty melding komt terwijl er nog wel energie in de Sessy zit. Door bij een wat hoger vermogen te ontladen zou je hier geen last van hebben. Daarnaast wat @Devke ook zegt, helemaal opladen en ontladen zorgt voor een betere kalibratie.
Bedankt voor alle tips! Zoals verwacht bleken de Sessy's na het laden van ~3kW weer helemaal vol (omdat ik wist dat er nog >2kW in zat). Vervolgens kon ik weer 5.3kW ontladen voordat hij helemaal leeg was. Ik ga er vanuit dat nu alles wel weer normaal zal werken, maar vraag me af hoe lang het zal duren voor het zelfde issue op speelt, en of er nu daadwerkelijk iets beter gekalibreerd is (want de SoC in de API lijkt nog even onbetrouwbaar als voorheen).
worker schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:14:
[...]

Hoe lang ervoor had je vol of leeg aangetikt? ...
Ik weet dat doordat ik via OpenHAB het vermogen monitor en op basis daarvan kan ik redelijk accuraat uitrekenen wanneer de batterij vol of leeg zal zijn. Met deze zonnige dagen ontlaad ik de batterijen volledig in de nacht (grotendeels via NOM, en het laatste stukje geforceerd via de API), en laad ze weer volledig op overdag. Het kan toeval zijn, maar op de dag waarop het Sessy's de weg kwijt raakte was er nauwelijks zon, waardoor de Sessy's van 10pm tot aan 3pm de volgende dag op NOM stonden, en door de beperkte zon werd er dus effectief langere tijd met een relatief laag vermogen ontladen. Dit lijkt me dus ook weer niet dermate lang of ongebruikelijk dat dit een logische verklaring is.
Sicos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Wat je ook kan doen... tenminste wat bij mij werkt is om de Sessy 5 minuten te laten opladen en dan kan je ineens een heel stuk langer de boel ontladen.
Ja, dat had ik ook geprobeerd maar korter: ik had de Sessy denk ik 2 minuten laten laden en toen weer ontladen, maar dat hielp niet maar wellicht had ik het dus langer moeten doen. Maar interessant dat jij dus hetzelfde issue hebt. Hoe vaak gebeurt het bij jou en is het ook na een langere tijd op NOM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
johan80 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:22:

[...]

Ja, dat had ik ook geprobeerd maar korter: ik had de Sessy denk ik 2 minuten laten laden en toen weer ontladen, maar dat hielp niet maar wellicht had ik het dus langer moeten doen. Maar interessant dat jij dus hetzelfde issue hebt. Hoe vaak gebeurt het bij jou en is het ook na een langere tijd op NOM?
Komt zelden voor maar dan is dat mijn oplossing daarvoor.

Ik kijk eigenlijk niet meer zovaak naar mijn Sessy's zolang ze goed werken. Ik blijf het overigens wel leuk vinden dat ik sinds 1 april zo goed als bijna helemaal niks meer van het net heb afgenomen ... volgens Home Assistant ongeveer 43kwh ... normaal zou ik dat in 4 dagen al opmaken toen ik geen Sessy's had.

En nee ik streep niet het terug leveren en afnemen tegen elkaar weg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
BerndGaykema schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:08:
Even terugkomend op de efficientie van Sessy.

Ik regel het laad- en ontlaadvermogen via Homey Pro 2023. Via een instelling van de juiste flow card kun je dit regelen. Uit mijn tests blijkt dat de %-laadwaarde die Sessy afgeeft nergens op slaat.

Van leeg naar 100% (geen begrenzing, Sessy stopt zelf): er gaat 6,15 kWh in en er komst 5,15 kWh uit: 16,3% verlies.
Van leeg naar 98% (begrensd via Homey): er gaat 3,43 kWh in en er komt 2,9 kWh uit: 15,9% verlies.
Van leeg naar 95%: er gaat 3,3 kWh in en er komt 2,8 kWh uit: 15,2% verlies.

Al deze metingen zijn 5x uitgevoerd.

Een Ferrarismeter die beide kanten geijkt draait levert de energiewaarden.

Ik ga een reparatieverzoek indienen voor de foute laadwaarden. Het zelfijkend proces waar ze prat op gaan werkt absoluut niet bij mijn Sessy.
Een maand verder, bijna elke dag een leeg-vol-leeg cyclus gehad, en een verlies van 44,4 kWh gedraaid, gemeten met de eerder genoemde Ferrarismeter.

Ik ga de Sessy uitzetten en over een jaar, met een ander energiecontract, weer gebruiken. Nu, met een vast contract, levert de Sessy alleen maar kosten op. Ik weet hoe die werkt, wat er aan te sturen valt etc. Vol laden en uitzetten !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
BerndGaykema schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Een maand verder, bijna elke dag een leeg-vol-leeg cyclus gehad, en een verlies van 44,4 kWh gedraaid, gemeten met de eerder genoemde Ferrarismeter.

Ik ga de Sessy uitzetten en over een jaar, met een ander energiecontract, weer gebruiken. Nu, met een vast contract, levert de Sessy alleen maar kosten op. Ik weet hoe die werkt, wat er aan te sturen valt etc. Vol laden en uitzetten !!
Waarom heb je met een vast contract een thuisaccu aangeschaft? Heb je geen terugleverboete's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
BerndGaykema schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Ik zou hem aan laten staan zodat die wel zichzelf nog in de gaten kan houden. Je wilt niet na een jaar er achter komen dat de accu’s door zelfontlading leeg geraakt zijn en daardoor defect geraakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Tussenverslag vanaf 24-2-24 en delen van dynamish handelen tot eind juli.
alle cijfers zijn van de maandafrekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8RvBuarrX4xMvtveZD-uow8Tgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ipYqERJNqKuQfJ0LnUvscaJS.png?f=user_large
fig ;1
dynamisch uren contract
vanaf 24-2-24 ivm nw provider
ink/verk incl. EB,fee,btw,
saldering op jaarbasis.
geen EV , wel PV ,sessy batterijen en WP,WP uit na 1 mei tot 1 okt
batterijen modus zoveel mogelijk NOM,Api - /Api+/idle.
Actief dyn. Handelen op Day Ahead.
geen gasaansluiting.
(excl. net kosten.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrtK1-czD7kgIgQIqSTHlAoOHeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7l34BnAlOzUTworHNnmxVuIn.png?f=user_large
fig ;2
totale mnd en cum lasten incl netbeheerkosten ,btw en (jaar eb. teruggave p/mnd.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChEM9HQezNGV1iCT57ngEtg5G68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Dbu1CZV7M1l3rwYbQ9pFpS2.png?f=user_large
fig;3
kwhr. Salderings buffer opbouwen voor de winterperiode.

uitleg ;4
blijft moeilijk om echte rendament batterijen te bepalen .
ik ga alleen maar uit van totale energielasten incl belastingen en saldering .
vanaf feb. ben ik actief dyn.aan het handelen dmv day ahead prijzen om te rekenen naar totaal prijs ,
en dit in te voeren in een flowchart voor de volgende dag welke ik s'avond voor de volgende dag klaarzet
soms moet ik wat in de namiddag corrigeren ivm zonproductie +of- .
het blijft nog wel veel leren om het optimale er uit te halen en dit kost toch wel veel aandacht ,maar als je
het leuk vind is het te doen , anders moet je er niet aan beginnen.
het leren is vooral inzicht te gaan krijgen als de saldering afloopt hoe de energiekosten dan gaan worden
de WP is in de winter een grootte stroom gebruiker en als de saldering er af is kun je de EB/btw
en waarschijnelijk ook de provider fee niet meer kan salderen waardoor de energielasten
door belastingen (echt) veel duurder wordt .
rekenvoorbeeld ;
bij een WP inkoop van 4000 kw en prive bv 3000kw op jr basis.
is 7000kw * € 0,1316=€921 pr/jr = €76,75 per mnd!!!! Wat niet gesaldeerd gaat worden!
EB btw ct
10,88 2,285 13,16
toch wel een getal om te onthouden! Dus ook voor dynamische uurprijzen is salderen gunstig!
ik ben nog steeds zoekende of het beter of anders kan en hoop door te delen
met andere en respons daarop van te leren.

vraag zie ik iets over het hoofd?
ps; graag evt. comments op bovenstaande uitleggingen en hoe kijken jullie er tegen aan?,
en wie wil ook resultaten delen?

[ Voor 86% gewijzigd door vogel6 op 18-08-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Misschien wat makkelijker de plaatjes afzonderlijk toe te voegen en de tekst niet als plaatje maar als tekst. Leest makkelijker en de plaatjes zijn dan duidelijker. Tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:24:
[...]

Misschien wat makkelijker de plaatjes afzonderlijk toe te voegen en de tekst niet als plaatje maar als tekst. Leest makkelijker en de plaatjes zijn dan duidelijker. Tip.
goede tip ,effen bakkie doen ,zal het anders indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Uit dit topic weet ik dat de SoC van de Sessy niet betrouwbaar is maar dit is wel erg onbetrouwbaar niet? Of zie ik iets over het hoofd?

Deze nachten heb ik de airco aan dus ongeveer 500W per uur verbruik (zonder airco ca 140).

Volgens Sessy was de accu rond 0100 leeg maar volgens de P1 meter heeft ie de hele nacht de airco van stroom voorzien. Airco is rond 0630 uitgegaan. Pieken daarna zijn van ontbijtactiviteiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20FmmXwB_PwA7veh9jrzUJciZEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAiUaCi2NdB5nZnlPG5Ohhw4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RphxAZyNS1ccXNCdcVfePsCIE7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j3p4hvS8JSgbbpsEEUZTePO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vogel6 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:39:
Tussenverslag vanaf 24-2-24 en delen van dynamish handelen tot eind juli.
alle cijfers zijn van de maandafrekening.
[Afbeelding]
fig ;1
dynamisch uren contract
vanaf 24-2-24 ivm nw provider
ink/verk incl. EB,fee,btw,
saldering op jaarbasis.
geen EV , wel PV ,sessy batterijen en WP,WP uit na 1 mei tot 1 okt
batterijen modus zoveel mogelijk NOM,Api - /Api+/idle.
Actief dyn. Handelen op Day Ahead.
geen gasaansluiting.
(excl. net kosten.)
[Afbeelding]
fig ;2
totale mnd en cum lasten incl netbeheerkosten ,btw en (jaar eb. teruggave p/mnd.)
[Afbeelding]
fig;3
kwhr. Salderings buffer opbouwen voor de winterperiode.

uitleg ;4
blijft moeilijk om echte rendament batterijen te bepalen .
ik ga alleen maar uit van totale energielasten incl belastingen en saldering .
vanaf feb. ben ik actief dyn.aan het handelen dmv day ahead prijzen om te rekenen naar totaal prijs ,
en dit in te voeren in een flowchart voor de volgende dag welke ik s'avond voor de volgende dag klaarzet
soms moet ik wat in de namiddag corrigeren ivm zonproductie +of- .
het blijft nog wel veel leren om het optimale er uit te halen en dit kost toch wel veel aandacht ,maar als je
het leuk vind is het te doen , anders moet je er niet aan beginnen.
het leren is vooral inzicht te gaan krijgen als de saldering afloopt hoe de energiekosten dan gaan worden
de WP is in de winter een grootte stroom gebruiker en als de saldering er af is kun je de EB/btw
en waarschijnelijk ook de provider fee niet meer kan salderen waardoor de energielasten
door belastingen (echt) veel duurder wordt .
rekenvoorbeeld ;
bij een WP inkoop van 4000 kw en prive bv 3000kw op jr basis.
is 7000kw * € 0,1316=€921 pr/jr = €76,75 per mnd!!!! Wat niet gesaldeerd gaat worden!
EB btw ct
10,88 2,285 13,16
toch wel een getal om te onthouden! Dus ook voor dynamische uurprijzen is salderen gunstig!
ik ben nog steeds zoekende of het beter of anders kan en hoop door te delen
met andere en respons daarop van te leren.

vraag zie ik iets over het hoofd?
ps; graag evt. comments op bovenstaande uitleggingen en hoe kijken jullie er tegen aan?,
en wie wil ook resultaten delen?
Ik weet niet welke home automaten software je draait, maar misschien eens kijken naar iets van Solar.forcast? dit voorspelt de PV opbrengst, als je dit goed werkend weet te krijgen =en je integreert dat in de automatiseringen dan scheelt dat handmatig werk.

@Boeryepes Helaas komt dit vaker voor, sommige Sessy's hebben er ook meer last van dan andere volgens mij. Volgens mij ligt het ook een beetje aarde modus waarin de Sessy draait. Vroeger had ik ook last van een afwijkende SoC, sinds ik SessyConnect draai (sinds begin Mei) heb ik nooit meer een afwijkende SoC gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
DJP! schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

@Boeryepes Helaas komt dit vaker voor, sommige Sessy's hebben er ook meer last van dan andere volgens mij. Volgens mij ligt het ook een beetje aarde modus waarin de Sessy draait. Vroeger had ik ook last van een afwijkende SoC, sinds ik SessyConnect draai (sinds begin Mei) heb ik nooit meer een afwijkende SoC gehad.
Nul op meter. Ben er gelukkig niet zo mee bezig dat het me dwars zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Boeryepes schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Nul op meter. Ben er gelukkig niet zo mee bezig dat het me dwars zit.
Kan iemand uitleggen waarom de SOC in sessy connect wel goed werkt en niet in andere modus's ?
dat is wel merkwaardig!

En als je terug gaat naar andere modus blijft de SOC dan nog goed?

[ Voor 58% gewijzigd door vogel6 op 18-08-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vogel6 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Kan iemand uitleggen waarom de SOC in sessy connect wel goed werkt en niet in andere modus's ?
dat is wel merkwaardig!

En als je terug gaat naar andere modus blijft de SOC dan nog goed?
het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat in SessyConnect je nooit de status Battery full/empty krijgt. Het ontladen stopt altijd bij 0% en het laden bij 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Waarom heb je met een vast contract een thuisaccu aangeschaft? Heb je geen terugleverboete's?
Als hobby.
Wilde er een tijdje mee spelen en me voorbereiden op volgend jaar juli, wanneer mijn contract afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
BerndGaykema schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Als hobby.
Wilde er een tijdje mee spelen en me voorbereiden op volgend jaar juli, wanneer mijn contract afloopt.
Ah oke. Ik zou even goed uitzoeken of uitzetten wel de beste optie is. Vaak niet. Zonde als hij straks stuk is en je wilt hem gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
ErnstvV schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:03:
[...]

Ik zou hem aan laten staan zodat die wel zichzelf nog in de gaten kan houden. Je wilt niet na een jaar er achter komen dat de accu’s door zelfontlading leeg geraakt zijn en daardoor defect geraakt zijn.
Ik laat Sessy ook aanstaan maar dan in de mode "niets doen". Heb de flowchart voor Sessy uitgeschakeld zodat deze niets doet. En ik monitor natuurlijk de SOC. Weet ik meteen wat de lekstroom is als onderdeel van het totale verlies eerder gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Die van mij blijft lekker actief in nom … dat doet in de winter ook niet veel…
Pagina: 1 ... 71 ... 93 Laatste