Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:59
Hier ook op XOM. Denk later op het jaar 1 idle om de week een andere. Zou mooi zijn als je dat in HA automatisch kunt doen.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:14
helm71 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:50:
Die van mij blijft lekker actief in nom … dat doet in de winter ook niet veel…
Ik gebruik ook gewoon NOM en maak me niet druk om verliezen omdat Sessy wordt geladen door restcapaciteit van mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Een aanvulling,
Ik heb Sessy begrensd op 1000 Watt laden/ontladen omdat de omvormer ook in dezelfde groep zit.
Dit om brand in die groep te voorkomen omdat mijn zonnepanelen ongeveer 2200 Watt leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
rtunru schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:31:
Een aanvulling,
Ik heb Sessy begrensd op 1000 Watt laden/ontladen omdat de omvormer ook in dezelfde groep zit.
Dit om brand in die groep te voorkomen omdat mijn zonnepanelen ongeveer 2200 Watt leveren.
Zit de PV aangesloten via de Sessy? Dan regelt Sessy de begrenzing zelf. (Mits je de instellingen goed zet)
(Zo niet, waarom niet? Als ze op dezelfde groep zitten zou ik verwachten dat PV inverter en Sessy bij elkaar in de buurt zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door worker op 19-08-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
worker schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Zit de PV aangesloten via de Sessy? Dan regelt Sessy de begrenzing zelf. (Mits je de instellingen goed zet)
(Zo niet, waarom niet? Als ze op dezelfde groep zitten zou ik verwachten dat PV inverter en Sessy bij elkaar in de buurt zitten)
Mijn scenario is:
Volle onbegrensde Sessy ontlaadt en de panelen leveren voluit.
Maar, misschien heb je gelijk.
Voor mijn gemoedstoestand, begrens ik toch mijn Sessy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:39
rtunru schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Mijn scenario is:
Volle onbegrensde Sessy ontlaadt en de panelen leveren voluit.
Maar, misschien heb je gelijk.
Voor mijn gemoedstoestand, begrens ik toch mijn Sessy.
Dit voorbeeld is juist waarom er een PV aansluiting op de Sessy gemaakt is… je sluit de PV op de Sessy aan. De Sessy meet de stroom van de PV en past zijn gedrag daarop aan. Als je de Sessy zo hebt aangesloten is die begrenzing overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
DJP! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Dit voorbeeld is juist waarom er een PV aansluiting op de Sessy gemaakt is… je sluit de PV op de Sessy aan. De Sessy meet de stroom van de PV en past zijn gedrag daarop aan. Als je de Sessy zo hebt aangesloten is die begrenzing overbodig.
Als aanvulling: je kan de hoogte van de stroombegrenzing zelf kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
rtunru schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Ik gebruik ook gewoon NOM en maak me niet druk om verliezen omdat Sessy wordt geladen door restcapaciteit van mijn zonnepanelen.
Doe ik ook, maar er zijn wel verliezen nu (ik neem dat op de koop toe). Omdat je nu nog kunt salderen en salderen geen verlies kent maar een batterij wel.

In principe is een batterij in combinatie met een vast contract en salderen gelijk aan geld weggooien.

Een beetje… en ik doe het lekker toch, om ervaring op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:59
helm71 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:14:
[...]

Doe ik ook, maar er zijn wel verliezen nu (ik neem dat op de koop toe). Omdat je nu nog kunt salderen en salderen geen verlies kent maar een batterij wel.

In principe is een batterij in combinatie met een vast contract en salderen gelijk aan geld weggooien.

Een beetje… en ik doe het lekker toch, om ervaring op te doen.
Hier was ook de bedoeling dit jaar om de accu's en aansturing te leren. En dan via de afbouw regeling saldering te draaien. Maar je kunt ook niet alles vantevoren weten.

En blijft ook leuk om te doen.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:44
Als ik kijk naar de terugleverkosten die soms betaald moeten worden bij een vast/variabel contract en het verlies aan rendement bij de Sessy.
Dan heb ik het gevoel dat het nog steeds voordeliger kan zijn om de Sessy op NOM te laten draaien.

Ik heb het nooit uitgerekend.

--[SPECS]--

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

Ottie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:16:
Als ik kijk naar de terugleverkosten die soms betaald moeten worden bij een vast/variabel contract en het verlies aan rendement bij de Sessy.
Dan heb ik het gevoel dat het nog steeds voordeliger kan zijn om de Sessy op NOM te laten draaien.

Ik heb het nooit uitgerekend.
Ik wel maar dan kost het alsnog geld. Dit hangt natuurlijk van je contract af (hoeveel je betaald) en hoeveel je terug levert.

Het gaat overigens om een paar tientjes dus niks om je druk over te maken.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Mijn sessy is ook vandaag ook geinstalleerd. Allemaal netjes op gehangen en kabels netjes weg gewerkt. Voorlopig staat hij nog op NOM om eens te kijken wat hij gaat doen.

De monteur melde mij dat er binnenkort een eigen sessy APP gaat komen. Dat zou wel fijn zijn, hopelijk is die wat gebruiksvriendelijk dan de webUI. Hier vind ik de grafieken wat lastig af te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:22
HeroS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:15:
Mijn sessy is ook vandaag ook geinstalleerd. Allemaal netjes op gehangen en kabels netjes weg gewerkt. Voorlopig staat hij nog op NOM om eens te kijken wat hij gaat doen.

De monteur melde mij dat er binnenkort een eigen sessy APP gaat komen. Dat zou wel fijn zijn, hopelijk is die wat gebruiksvriendelijk dan de webUI. Hier vind ik de grafieken wat lastig af te lezen.
Ik denk dat de monteur deze tool bedoelde : kijk maar eens naar de tool van @Sandburd zie : Sandburd in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Zowel voor Apple als Android kun je je Sessy buiten de WEB Gui om bedienen (globaal) Zoek naar "My home battery"

En anders mocht je het leuk vinden Home automations de intergratie van Sessy binnen Homey (@gruijter - https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156 ) of binnen HA (@PimDoos - https://github.com/PimDoos/ha-sessy ) zijn best wel goed. Via deze methodes bedien je je gehele sessy via z'n API, dus in z'n geheel naar you wensen laten draaien. (binnen de beperkingen HA of Homey)

[ Voor 12% gewijzigd door psdata op 21-08-2024 15:48 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

psdata schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Ik denk dat de monteur deze tool bedoelde : kijk maar eens naar de tool van @Sandburd zie : Sandburd in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Zowel voor Apple als Android kun je je Sessy buiten de WEB Gui om bedienen (globaal) Zoek naar "My home battery"

En anders mocht je het leuk vinden Home automations de intergratie van Sessy binnen Homey (@gruijter - https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156 ) of binnen HA (@PimDoos - https://github.com/PimDoos/ha-sessy ) zijn best wel goed. Via deze methodes bedien je je gehele sessy via z'n API, dus in z'n geheel naar you wensen laten draaien. (binnen de beperkingen HA of Homey)
Ja, die APP is mij bekend maar de monteur gaf aan dat het niet die was maar een eigen APP van Sessy zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
HeroS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:09:
[...]
Ja, die APP is mij bekend maar de monteur gaf aan dat het niet die was maar een eigen APP van Sessy zelf.
Ben benieuwd waar men dan mee komt, voor het eerst dat ik hiervan hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Vandaag de update 1:71 beschikbaar

De release note's:

Nieuwe features
GridEase - Sessy heeft een nieuwe strategie, GridEase. In deze modus doet Sessy wat je van Sessy gewend bent, zoals nul op de meter. Sessy staat toe tijdelijk aangestuurd te worden door een externe partij. Zo kan Sessy aangestuurd worden door een energieleverancier of misschien wel de netbeheerder, met als doel dat jouw Sessy impact maakt op het grotere plaatje. Een financiële beloning door derden is mogelijk. Ons doel is de energietransitie verder te helpen. Voor meer informatie over GridEase kun je naar www.sessy.nl/GridEase. (LET OP: Momenteel wordt GridEase alleen toegepast door Eneco. Andere partijen kunnen op termijn volgen. De bal ligt bij hen)
Grafieken op AP - Het is vanaf nu mogelijk om de vermogensgrafieken van de P1/CT-meter en Sessy in te zien wanneer er verbinding is met het lokale Access Point. Dit maakt het eenvoudiger en sneller om tijdens de configuratie van een nieuwe installatie de correcte werking te waarborgen.

Bug fixes
Door een probleem in de ethernet driver kon een bedrade installatie de internetverbinding verliezen. Er is een herstart geïmplementeerd om de verbinding te herstellen. Bij de volgende update van het hele development framework zal de oorzaak verholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Hallo @PimDoos,
Ik zag dat er op HA een update klaar staat voor HACS ( Home Assistant Community Store) van versie 1.34 naar versie 2.0.
Is jou intergratie van Sessy er al klaar voor om deze update door te voeren?
Ik heb hem nog even on hold gezet.
Johan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
psdata schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:27:
Hallo @PimDoos,
Ik zag dat er op HA een update klaar staat voor HACS ( Home Assistant Community Store) van versie 1.34 naar versie 2.0.
Johan
Hier de upgrade van HACS uitgevoerd naar 2.0 en alles is blijven werken gelukkig.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Inderdaad zie ik de update klaar staan voor zowel de Sessy's als de HACS-integratie van PimDoos.
Tip voor hen: een update of upgrade op een vrijdag vlak voor het weekend is erg onhandig. Want als er vragen komen of verstoringen door de update, of het portal met de updates ligt eruit vanwege drukte, dan is het weekend en wordt er niet gewerkt. Wachten tot maandag vergroot de ergernis enorm.
Dit kan simpel vermeden worden door updates op een dinsdag beschikbaar te stellen, ook als er een automatisch update-commando wordt gegeven. Dan zijn er nog drie werkdagen om incidenten te verhelpen, eventueel zelfs met een update-fix, of roll-back naar de vorige versie.

Ik installeer de update na het weekend.

[ Voor 4% gewijzigd door KoQuest op 23-08-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
KoQuest schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:42:
Tip voor hen: een update of upgrade op een vrijdag vlak voor het weekend is erg onhandig.
Volgens mij werken ze regelmatig door in het weekend en het is een gefaseerde uitrol. Ze weten heel goed wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
@KoQuest
AJediIAm schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:13:
[...]

Volgens mij werken ze regelmatig door in het weekend en het is een gefaseerde uitrol. Ze weten heel goed wat ze doen.
Voor de sessy update's ben ik niet zo bang, deze had ik van ochtend al gedaan.
Gaat/ging mij meer voor de update van HACS binnen HomeAssistent. of oude intergratie's zoals Sessy wel door gaan.

Eigenlijk ben ik het enerzijds wel met @KoQuest eens om dit soort update's meer in de begind van de week te doen ipv vlak voor het weekend. Maarja het is geen bedrijfs matige update maar een update in de hobby sfeer (voor velen, die paar daargelaten) dus mocht het stuk gaan heeft iedere hobyist het hele weekend :*) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
psdata schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:37:
@KoQuest

[...]

Voor de sessy update's ben ik niet zo bang, deze had ik van ochtend al gedaan.
Gaat/ging mij meer voor de update van HACS binnen HomeAssistent. of oude intergratie's zoals Sessy wel door gaan.

Eigenlijk ben ik het enerzijds wel met @KoQuest eens om dit soort update's meer in de begind van de week te doen ipv vlak voor het weekend. Maarja het is bedrijfs matige update maar een update in de hobby sfeer (voor velen, die paar daargelaten) dus mocht het stuk gaan heeft iedere hobyist het hele weekend :*) :)
Bedrijfsmatige updates doen ze juist meestal in het weekend zodat niemand er last van heeft :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Bedrijfsmatige updates doen ze juist meestal in het weekend zodat niemand er last van heeft :)
@John245 hahaha, Inderdaad bedrijfs mattige update's net voor of in het weekend. Ik zit al jaren in dat wereldje en ik probeer het altijd te voorkomen. Liever maandag avond in de shit dan op vrijdag nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
psdata schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

@John245 hahaha, Inderdaad bedrijfs mattige update's net voor of in het weekend. Ik zit al jaren in dat wereldje en ik probeer het altijd te voorkomen. Liever maandag avond in de shit dan op vrijdag nacht.
Ja maar sommige updates duren wel 2 - 3 dagen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
psdata schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Yep, idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

Ja maar sommige updates duren wel 2 - 3 dagen.
Dan zijn het vaak migratie's en geen Update's. en ja die kunnen wel langer duren.

Maar laten we het hier maar bij HA, Homey en Sessy houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
mgroen81 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Hier de upgrade van HACS uitgevoerd naar 2.0 en alles is blijven werken gelukkig.
Naanleiding van jou ervaring en een goede back-up toch net ook gedaan.
Allles werk nog gewoon en ook het installeren van een nieuwe (wat oudere HACS intergratie) ging gewoon goed.
Wellicht is dit ook goed nieuws voor @PimDoos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:34
psdata schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:27:
Hallo @PimDoos,
Johan
Om even de misvatting weg te nemen: HACS is niets meer dan een systeem wat de updates voor custom integraties voor Home Assistant download. De versie van HACS heeft geen invloed op de werking van een integratie, hooguit op de manier hoe je custom integraties kunt updaten. Dat laatste zal met HACS 2.0 iets makkelijker gaan.

Zoals je aan de badge op GitHub kunt zien voldoet HA-Sessy nog aan alle eisen van HACS :)
Afbeeldingslocatie: https://github.com/PimDoos/ha-sessy/actions/workflows/hacs.yaml/badge.svg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
PimDoos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Zoals je aan de badge op GitHub kunt zien voldoet HA-Sessy nog aan alle eisen van HACS :)
[Afbeelding]
Names vele Hacs en Sessy intergratie gebruikers bedankt voor deze bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
Hmmm, sinds donderdag laadt mijn Sessy niet meer op.
Als ik inlog op de webinterface, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTSWged-hFB2u1LH23qkpN_4CK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xfeUjnDlUFMsWKQpdMLeKC9k.png?f=user_large

Kan ik zelf nog wat proberen of is het toch een kwestie van contact opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Lizard schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:58:
Hmmm, sinds donderdag laadt mijn Sessy niet meer op.
Als ik inlog op de webinterface, zie ik dit:
Kan ik zelf nog wat proberen of is het toch een kwestie van contact opnemen?
Zou als eeerte een power cycle doen
Effe via de groep waarop de sessy is aan gesloten voor 10 seconden uit en weer aan.
Mocht je dan de zelfde melding of andere deze dmv een ticket bij Sessy melden
Er dan al bij vermelden dat je al een power cycle hebt gedaan, anders zal dat het eerste zijn waar ze naar vragen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
psdata schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

Zou als eeerte een power cycle doen
Effe via de groep waarop de sessy is aan gesloten voor 10 seconden uit en weer aan.
Mocht je dan de zelfde melding of andere deze dmv een ticket bij Sessy melden
Er dan al bij vermelden dat je al een power cycle hebt gedaan, anders zal dat het eerste zijn waar ze naar vragen.

Succes
Helaas, een powercycle heeft niet geholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOofo4b40u1wvAzyxwBgb_I0Pvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LIPOQ7x0s7CJLnHZBQWcSfNB.png?f=user_large

Ik ga een ticket inschieten bij Sessy.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Wellicht zou je nog een keer kunnen proberen om hem op laden te zetten ipv een andere mode.
De melding lijkt er o duiden dat de accu's te leeg zijn.
Maar met deze melding kun je wel goede ene ticket maken bij Sessy zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08 23:46
Ik stel mijn vraag hier nog maar eens, omdat ik in het algemene topic alleen maar te horen krijg dat ik met Sessy een verkeerde keuze heb gemaakt en ik beter Victron had kunnen kiezen.

Op moment heb ik twee Sessy's hangen en denk aan uitbreiden tot 4. Op moment draai ik via Homey NOM strategie en laad ik op de goedkope momenten mijn batterij op naar 100%. Ik ben een groot stroom verbruiker (10.000 kWh pj), vooral overdag maar ook in de nacht wordt circa 700 watt (voornamelijk airco's) gebruikt. Mijn 2 Sessy's beginnen om circa 18:00u met geven van stroom en zijn leeg om 03:00u. Mijn huis is volledig aangewezen op stroom en ik rij ook EV.

Net als iedereen wil ik geld besparen op mijn energierekening. Is NOM dan wel de beste keuze? En heeft het zin om van 10 kwh batterijen naar 20 kwh te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
PetraF schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:21:
Ik stel mijn vraag hier nog maar eens, omdat ik in het algemene topic alleen maar te horen krijg dat ik met Sessy een verkeerde keuze heb gemaakt en ik beter Victron had kunnen kiezen.

Net als iedereen wil ik geld besparen op mijn energierekening. Is NOM dan wel de beste keuze? En heeft het zin om van 10 kwh batterijen naar 20 kwh te gaan?
Heb je ook PV tot je beschikking?

Ik denk dat je leuk en goed bezig bent met het gebruik van je twee sessy's icm Homey.
JE zegt dat Homey NOM voert maar dan regel je het laden er nog extra bij (door Homey).
Zelf zou ik gaan voor de Sessy ECO mode en via Homey alleen de aanpassing als de EV gaat laden (of super veel eigen gebruik) dat je je sessy's in iedergeval niet laat leveren (kan door middel van Homey)

Door je continue verbruik sijn je sessy's leeg in de ochtend daar zou nog ruimte zijn voor meer (zou zelf voor 1 meer gaan). Je moet wel indien dat ze wel ook weer vol moeten komen of door PV (weet niet of je dat hebt) en door op goedkopere uren ze te vullen in een bepaald tijds panne.

Maar dit zijn mijn gedachte's je kunt ook bij Homey Sessy kiezen voor een uitgebreide ROI aan sturing, is ook eeen gdachte gang. Maar zeker bij je EV laden moet je opleten wat je Sessy's doen. (Van accu naar Accu is verlies in het veelvoud)

[ Voor 19% gewijzigd door psdata op 24-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
@Lizard Welke firmware versie gebruik je? Volgens mij zou dit probleem namelijk ergens afgelopen najaar opgelost moeten zijn. Als de batterij een te lage spanning krijgt zou deze op laag vermogen iets moeten gaan bijladen. Volgens mij werd dit de winter modus genoemd.

@PetraF Het ligt er een beetje aan wat je doel is, als je geld wil besparen op de energie rekening is NOM zeker een goede modus, in de winter zou je eventueel de ECO modus kunnen overwegen. Deze laad op goedkope momenten op en ontlaad de rest van de dag door de meter op de 0 te houden. Een EV opladen met accu's is niet altijd een goed plan. Als je energie opslaat in accu's is er altijd verlies. Als je met deze energie dan je EV gaat opladen heb je dubbel verlies. Dit is meestal niet rendabel. Of je van 10kWh naar 20kWh moet gaan is een rekensom, hoeveel energie gebruikt je huis (zonder EV) op een dag? wil je dat allemaal afdekken met een accu? Heb je een dynamisch energie contract? Deze vragen moet je voor jezelf beantwoorden en als daaruit blijkt dat je 20kWh kwijt kunt dan zou ik de stap wel nemen.

een 20kWh systeem van Sessy zal misschien iets duurder zijn dan een 20kWh systeem van Victron bij zelf installatie. Maar ik denk dat de Sessy meer gemak qua installatie bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
DJP! schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:58:
@Lizard Welke firmware versie gebruik je? Volgens mij zou dit probleem namelijk ergens afgelopen najaar opgelost moeten zijn. Als de batterij een te lage spanning krijgt zou deze op laag vermogen iets moeten gaan bijladen. Volgens mij werd dit de winter modus genoemd.

[...]
Ik heb firmware 1.7.0.
De 1e 3 weken heeft de sessie het goed gedaan, sinds donderdag laadt die niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Lizard schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb firmware 1.7.0.
De 1e 3 weken heeft de sessie het goed gedaan, sinds donderdag laadt die niet meer op.
Dan is het even afwachten wat er uit het ticket bij Sessy komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Ik zie in een Facebook groep (met foto) dat er volledig zwarte Sessy’s worden geleverd? Maar blijkbaar ook nog in de de oude kleuren maar dan zijn de afmetingen anders?

Weet iemand hier het fijne van?

Zou het toch wel heel erg vervelend vinden dat als ik mocht uitbreiden een Sessy krijg met een andere kleur of afmeting. Geen gezicht als dat naast elkaar komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Stokertje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:58:
Ik zie in een Facebook groep (met foto) dat er volledig zwarte Sessy’s worden geleverd? Maar blijkbaar ook nog in de de oude kleuren maar dan zijn de afmetingen anders?

Weet iemand hier het fijne van?

Zou het toch wel heel erg vervelend vinden dat als ik mocht uitbreiden een Sessy krijg met een andere kleur of afmeting. Geen gezicht als dat naast elkaar komt te hangen.
Een zwarte Sessy heb ik nog niet gezien. Als je op het Youtube Channel kijkt dan zie je dat er wel iets van een nieuw/ander model is. Bij dit model is de Sessy meer modulair opgebouwd waarbij bijvoorbeeld de accu's per 8(?) in een module zitten. Het lijkt erop dat deze Sessy wat smaller is als je de specificaties bekijkt.

Zou je die zwarte Sessy hier eens kunnen delen? (ik heb geen Facebook :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU1C2sVdhuYIeSnE3f4vGEUcFLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo8ctMbzi3Dsy9yrYkuzyoRA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de betreffende foto, de persoon zegt ook dat ze zo geleverd zijn. Vind het wel vreemd, marketing technisch is jet toch ook niet handig zomaar van de bekende kleuren af te stappen?

Mocht ik gaan uitbreiden eerst maar eens bellen met Sessy, mogelijk heb je nog een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
PetraF schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:21:

Op moment heb ik twee Sessy's hangen en denk aan uitbreiden tot 4. Op moment draai ik via Homey NOM strategie en laad ik op de goedkope momenten mijn batterij op naar 100%. Ik ben een stroom verbruiker, vooral overdag maar ook in de nacht wordt circa 700 watt (voornamelijk airco's) gebruikt. Mijn 2 Sessy's beginnen om circa 18:00u met geven van stroom en zijn leeg om 03:00u. Mijn huis is volledig aangewezen op stroom en ik rij ook EV.

Sessy of Victron is de mate van je eigen handigheid bepalend.
Zoals hiervoor ook al gememoreerd is.
En ja dat kan je geld kosten.

Ik bekijk de Sessy en PV als losse geldmachines.
Zelf draai ik (vaak) op dynamisch, gestuurd door Charged (Sessy).
Of ik die 5 (6) KWh PV nu het net op stuur of de Sessy in, dit is gewoon de uurprijs in de rendement berekening. (Uitgaande van salderen).
M.a.w. reken iedere KWh om naar Euro en kijk wat je er dan mee kan doen. En ja dit is per uur verschillend. Ik zorg wel dat er minimaal 10 cent zit tussen oplaad KWh en ontladen KWh.
Je EV laden op de goedkoopste momenten natuurlijk, of NOM daarbij in euro's handig is dat denk ik niet.

Als het je om milieu/groen gaat is het een ander verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Stokertje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:27:
[Afbeelding]

Dit is de betreffende foto, de persoon zegt ook dat ze zo geleverd zijn. Vind het wel vreemd, marketing technisch is jet toch ook niet handig zomaar van de bekende kleuren af te stappen?

Mocht ik gaan uitbreiden eerst maar eens bellen met Sessy, mogelijk heb je nog een keuze.
Ik zie ook wat roostertjes op het rechtse paneel.

Mogelijk dat @Twan_V wat kan melden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Die roostertjes zie je bij het 'nieuwe' model op het Youtube Channel ook. Dat zwarte ziet er wel gaaf uit, volgens mij zie je er wel alles op...(vingerafdrukken, stof etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:25
DJP! schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:35:
Die roostertjes zie je bij het 'nieuwe' model op het Youtube Channel ook. Dat zwarte ziet er wel gaaf uit, volgens mij zie je er wel alles op...(vingerafdrukken, stof etc)
Het zal ook wel goedkoper zijn, op de witte kasten moesten ze de logo's plakken en op die zwarte kasten zit het zo te zien in het metaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Persoonlijk vind ik de witte kasten trouwens mooier maar bij mij had het niet zo heel veel uitgemaakt aangezien ik toch een kast om de Sessy's heen heb gebouwd.

En ja dit zijn waarschijnlijk de "modulaire" Sessy's ... zie diit --> YouTube: Sessy modulair opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 11:03
Over de zwarte kappen, er zijn sinds een relatief korte tijd een aantal installatiebedrijven die deze leveren. Uiteraard doen ze dat in overleg met hun klanten.

Wat vinden jullie ervan? Zouden er nog meer opties moeten zijn? Of irrelevant voor iets als een thuisbatterij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Twan_V schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:09:
Over de zwarte kappen, er zijn sinds een relatief korte tijd een aantal installatiebedrijven die deze leveren. Uiteraard doen ze dat in overleg met hun klanten.

Wat vinden jullie ervan? Zouden er nog meer opties moeten zijn? Of irrelevant voor iets als een thuisbatterij
Ik kan mij voorstellen dat voor sommige mensen, waar de Sessy op een prominente plaats in het zicht hangt dit van belang kan zijn... Maar of het een dealbreker is?

Bij mij hangen de Sessy's in de garage en daar maakt de kleur niet heel veel uit. Ik denk dat veel thuisbatterijen in garage's, op zolders, in kelders etc hangen. Op deze plekken maakt kleur over het algemeen vrij weinig uit... een thuisbatterij is ook niet iets wat ik aan iedereen laat zien of wat iedereen ziet als die bij je thuis komt.

Wat ik wel belangrijk vind is dat de kleur waarin de originele Sessy's geleverd zijn (wit) gehandhaafd blijft. Het is geen gezicht als je later een uitbreiding doet dat die een andere kleur heeft dan de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Hallo @Twan_V
Persoonlijk vind ik voor de sessy's de huidige witte kast mooier, maar ja als julie er een optie van maken heb ik weinig in te brengen.
Als de het formaat maar gelijk blijft, zeker bij uitbreidingen van installatie's in het zelfde vermogens uitvoering. en dan natuurlijk ook de huidige kleur

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 24-08-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Twan_V schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:09:

Een Sessy mag gezien worden. Ik vind het wel wat hebben om een nette meterkast of garage opstelling te hebben. Zwart en wit lijkt me een prima. Meer keus heeft heel weinig meerwaarde.

RGB verlichting is natuurlijk wel nog een essentiële toevoeging ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AJediIAm op 24-08-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
AJediIAm schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Een Sessy mag gezien worden. Ik vind het wel wat hebben om een nette meterkast of garage opstelling te hebben. Zwart en wit lijkt me een prima. Meer keus heeft heel weinig meerwaarde.

RGB verlichting is natuurlijk wel nog een essentiële toevoeging ;)
Voor dat soort dingen kan je helemaal los gaan bij bol.com --> https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Voor dat soort dingen kan je helemaal los gaan bij bol.com --> https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping
En dan een glazen voorkant maken en de RGB verlichting aan de binnenkant…

Volgende stap is een YouTube serie Pimp my Sessy >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
DJP! schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

En dan een glazen voorkant maken en de RGB verlichting aan de binnenkant…

Volgende stap is een YouTube serie Pimp my Sessy >:)
Vergeet de waterkoeling niet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Sicos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:48:
Persoonlijk vind ik de witte kasten trouwens mooier maar bij mij had het niet zo heel veel uitgemaakt aangezien ik toch een kast om de Sessy's heen heb gebouwd.

En ja dit zijn waarschijnlijk de "modulaire" Sessy's ... zie diit --> YouTube: Sessy modulair opbouwen
@Twan_V zijn er al specificaties die je kan delen van deze "modulaire" Sessy? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:44
Geen laadstrategie vandaag, dan maar handmatig laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 13:48
Hi all,

Ik heb gewoon 45% +/- zelfontlading in een maand tijd, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTTaxS6Xy9ZPmjYR2Kum1SvtjFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F9YmxJBd1ZK2GAtvQAPLPru6.png?f=user_large

Also, weten we inmiddels al wat over de status van die 48v poort?

[ Voor 11% gewijzigd door mtotheathe op 26-08-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
mtotheathe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:10:
Hi all,

[Afbeelding]

Dat is gewoon de welbekende SOC drift... waarschijnlijk zitten ze nog gewoon voor zo goed als 100% vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
mtotheathe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:10:
Hi all,

[Afbeelding]

@Sicos ik weet niet of dit helemaal te verklaren is aan de SoC drift.

Even heel grof gezegd, is dit 2,5kWh verlies over 40 dagen...

2,5kWh == 2500Wh
2500Wh / 40 dagen is 62,5Wh per dag
62,5Wh /24 uur = 2,6Wh

Volgens deze berekening heeft de Sessy een stand-by verbruik van 2,6W... dit klinkt niet heel gek.

Volgens https://lastminuteenginee...-modes-power-consumption/ heeft een actieve ESP een verbruik van max 260mA.

260mA bij 5 Volt (aanname van de voedingsspanning) = 1,3W..

Volgens mij zitten er 2 bordjes/dongels in een Sessy dus dan lijkt het 2,6W verbruik wel te kloppen...

Als de Sessy in stand-by gaat dan wordt de AC omvormer losgekoppeld, de electronica wordt dan vanuit de batterij zelf van energie voorzien. Dit valt dus niet anders te meten dan de SoC in de gaten te houden.

PS over de 48VDC poort is nog niets bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Er is een 1.7.1 update... tenminste mijn Sessy's krijgen die aangeboden. Ik heb geen idee wat erin zit want ik krijg het bericht op portal.sessy.nl niet geopend want die site flipt de hele tijd als ik ergens op probeer te klikken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:34:
Er is een 1.7.1 update... tenminste mijn Sessy's krijgen die aangeboden. Ik heb geen idee wat erin zit want ik krijg het bericht op portal.sessy.nl niet geopend want die site flipt de hele tijd als ik ergens op probeer te klikken :-)
Zie : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79917020

Reeds vorige week geplaatst, ging bij mij probleemloos
Doen ze goed bij Sessy door in batches te update

[ Voor 5% gewijzigd door psdata op 27-08-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
@Twan_V : Geen idee wanneer je dit leest maar er zit een bug in portal.sessy.nl

Access to XMLHttpRequest at 'https://charged-api.azurewebsites.net/Notification/Read?notificationId=39&userId=c2af6bd1-0672-4598-b2bf-5d255c1220d7&type=1' from origin 'https://portal.sessy.nl' has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Zie : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79917020

Reeds vorige week geplaatst, ging bij mij probleemloos
Doen ze goed bij Sessy door in batches te update
Deze update ging bij mij ook probleemloos, wat updates terug moest ik vaak de boel even uit en weer aanzetten om de boel weer aan de gang te krijgen maar nu flawless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:50:
@Twan_V : Geen idee wanneer je dit leest maar er zit een bug in portal.sessy.nl

Access to XMLHttpRequest at 'https://charged-api.azurewebsites.net/Notification/Read?notificationId=39&userId=c2af6bd1-0672-4598-b2bf-5d255c1220d7&type=1' from origin 'https://portal.sessy.nl' has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource.
Die error krijg ik hier niet als ik de info van update 1.71 open zowel op laptop/mobile
nieuwe browser sessie of je cashe eens legen :)
Ja ik weet het typsche helpdesk antwoord :*) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
@Twan_V : Die zie ik ook voorbij komen maar die zal wel mhet de CORS policy te maken hebben --> https://charged-api.azure...-b2bf-5d255c1220d7&type=1 net::ERR_FAILED 500 (Internal Server Error)

Als ik een notificatie probeer te openen dan flipt de boel en springt die weer terug naar het vorige scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Die error krijg ik hier niet als ik de info van update 1.71 open zowel op laptop/mobile
niewe browser sessie of je cashe eens legen :)
Ja ik weet het typsche helpdesk antwoord :*) :)
Ik heb al een paar keer CTRL + F5 gedaan om Chrome te forceren alles opnieuw op te laten halen van de server maar dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 11:03
Sicos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:58:
@Twan_V : Die zie ik ook voorbij komen maar die zal wel mhet de CORS policy te maken hebben --> https://charged-api.azure...-b2bf-5d255c1220d7&type=1 net::ERR_FAILED 500 (Internal Server Error)

Als ik een notificatie probeer te openen dan flipt de boel en springt die weer terug naar het vorige scherm.
Heb je alle (update) notificaties bewaard? Ik meen dat portal het niet zo leuk vind als er te veel notificaties staan. Een aantal oude verwijderen helpt mogelijk. Ik geef het in ieder geval door (als het niet al bekend is)

Je kunt ook altijd terecht op www.sessy.nl/firmware-updates

[ Voor 3% gewijzigd door Twan_V op 27-08-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Twan_V schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Heb je alle (update) notificaties bewaard? Ik meen dat portal het niet zo leuk vind als er te veel notificaties staan. Een aantal oude verwijderen helpt mogelijk. Ik geef het in ieder geval door (als het niet al bekend is)

Je kunt ook altijd terecht op www.sessy.nl/firmware-updates
Nee, ik gooi de notificaties meteen weg als ik ze gelezen heb (met de rode prullenbak knop), alleen die van versie 1.7.1 staan er. Ik gebruik wel Ghostery als anti adds plugin maar ook al zet ik die uit en doe ik nog een paar keer CTRL + F5 .... same problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Ik kan klikken wat ik wil maar het blijft flippen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNMD6u5J0FOU92GQvnriftiktLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWCQGialJeIxZ6Lcd0LJgVVF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Nee, ik gooi de notificaties meteen weg als ik ze gelezen heb (met de rode prullenbak knop), alleen die van versie 1.7.1 staan er. Ik gebruik wel Ghostery als anti adds plugin maar ook al zet ik die uit en doe ik nog een paar keer CTRL + F5 .... same problem.
He @Sicos
Heb je al eens een andere brouwser gebruikt, effe weer de helpdesk medewerker spelen |:( _/-\o_
Of je device opnieuw opgestart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

He @Sicos
Heb je al eens een andere brouwser gebruikt, effe weer de helpdesk medewerker spelen |:( _/-\o_
Of je device opnieuw opgestart :)
Chrome, Edge, FireFox ... same problem.... vaste PC en laptop ... same problem :-) ... ik ben software ontwikkelaar dus dat zijn de standaard dingen die ik doe.

[ Voor 16% gewijzigd door Sicos op 27-08-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Weet iemand of het mogelijk is om de WiFi instellingen te resetten in de Sessy? In eerste instantie heb ik via WiFi verbonden, daarna heb ik de dongles bedraad aangesloten. Nu zie ik in de error log regelmatig het volgende voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
2024/08/27 E (08:41:56.366) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:41:56.351) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=0 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:38:02.264) rest-api: rest_send_err failed, with message: Failed to request power state, with code: 500 Internal Server Error
2024/08/27 E (08:38:02.262) rest-api: Failed to request power state: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:38:02.133) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:38:01.795) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:38:01.697) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=0 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:19:03.749) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:18:59.578) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:18:59.073) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (08:18:59.059) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (08:18:59.057) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2024/08/27 E (08:18:58.971) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2024/08/27 E (08:18:58.969) esp-tls: [sock=52] select() timeout
2024/08/27 E (05:34:44.640) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '-218'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (05:34:44.626) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=-218 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (05:34:44.624) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2024/08/27 E (05:34:44.622) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2024/08/27 E (05:34:44.535) esp-tls: [sock=52] select() timeout
2024/08/27 E (01:46:21.652) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '-199'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (01:46:21.556) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=-199 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/26 E (22:24:38.719) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '-284'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/26 E (22:24:38.621) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=-284 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN

192.168.2.16 is het ip-adres van de P1 dongle via de WiFi, in de sessy staat dit ingesteld als 192.168.2.110, wat het ip-adres van de bedraade verbinding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
BosGnoom schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:17:
Weet iemand of het mogelijk is om de WiFi instellingen te resetten in de Sessy? In eerste instantie heb ik via WiFi verbonden, daarna heb ik de dongles bedraad aangesloten. Nu zie ik in de error log regelmatig het volgende voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
2024/08/27 E (08:41:56.366) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:41:56.351) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=0 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:38:02.264) rest-api: rest_send_err failed, with message: Failed to request power state, with code: 500 Internal Server Error
2024/08/27 E (08:38:02.262) rest-api: Failed to request power state: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:38:02.133) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:38:01.795) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:38:01.697) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=0 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (08:19:03.749) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:18:59.578) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2024/08/27 E (08:18:59.073) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (08:18:59.059) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (08:18:59.057) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2024/08/27 E (08:18:58.971) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2024/08/27 E (08:18:58.969) esp-tls: [sock=52] select() timeout
2024/08/27 E (05:34:44.640) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '-218'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (05:34:44.626) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=-218 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2024/08/27 E (05:34:44.624) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2024/08/27 E (05:34:44.622) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2024/08/27 E (05:34:44.535) esp-tls: [sock=52] select() timeout
2024/08/27 E (01:46:21.652) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '-199'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/27 E (01:46:21.556) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=-199 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/26 E (22:24:38.719) strategy_common: Could not connect to P1 via mdns IP '192.168.2.16' (using param '-284'), with error: ESP_ERR_HTTP_EAGAIN
2024/08/26 E (22:24:38.621) http_req: Request for URL http://192.168.2.16/api/v1/p1/status?power=-284 failed with error ESP_ERR_HTTP_EAGAIN

192.168.2.16 is het ip-adres van de P1 dongle via de WiFi, in de sessy staat dit ingesteld als 192.168.2.110, wat het ip-adres van de bedraade verbinding is.
Gewoon in de dropdown waar je de wifi netwerken kan kiezen de boel op niks (lege regel) zetten en dan is je wifi uitgeschakeld.

En even in de instellingen van de Sessy dongle controleren of je toch niet ergens nog dat ip nummer hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 13:48
DJP! schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

@Sicos ik weet niet of dit helemaal te verklaren is aan de SoC drift.

Even heel grof gezegd, is dit 2,5kWh verlies over 40 dagen...
Thanks! Dat is inderdaad niet heel gek, dan is het niet de soc-drift, top :*)

Ik heb nog eens gemaild over die 48v poort, zou er toch wel graag gebruik van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Heeft iemand toevallig de Sessy op de laadstrategie "dynamisch" draaien? Ik ben benieuwd naar de opbrengsten/verliezen voor mijn artikel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
HeroS schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:28:
Heeft iemand toevallig de Sessy op de laadstrategie "dynamisch" draaien? Ik ben benieuwd naar de opbrengsten/verliezen voor mijn artikel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfdY7pKsDgv9umJI65wmK38pxX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWfyf5uM42y7bt7ViiEXEpfX.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn dagoverzicht met 2 Sessy's en verder geen zonnepanelen. 50 cent opbrengst voor vandaag. Dus dat is de opbrengst van de Sessy's met inkoop tegen zo'n 16 cent en verkoop tegen zo'n 42 cent en dan heb ik ook nog de hele dag energie verbruikt, gekookt, fan aan, etc.

Dus dat moet je dan afzetten tegen de situatie zonder Sessy's. 6,3kWh x 0,35 (ongeveer gemiddeld voor vandaag als je verbruik wat in de avonduren hebt) = € 2,20. Dus € 2,70 winst zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Faceless schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]

Dit is mijn dagoverzicht met 2 Sessy's en verder geen zonnepanelen. 50 cent opbrengst voor vandaag. Dus dat is de opbrengst van de Sessy's met inkoop tegen zo'n 16 cent en verkoop tegen zo'n 42 cent en dan heb ik ook nog de hele dag energie verbruikt, gekookt, fan aan, etc.

Dus dat moet je dan afzetten tegen de situatie zonder Sessy's. 6,3kWh x 0,35 (ongeveer gemiddeld voor vandaag als je verbruik wat in de avonduren hebt) = € 2,20. Dus € 2,70 winst zeg maar.
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide statistieken! Dus per maand zal het gemiddeld over het hele jaar voor 1 sessy zo'n 35 euro winst zijn per maand zijn. Dit vind ik nog best wel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
Verschilt een beetje per dag, gaat om het verschil tussen de piek prijs en de dal prijs. Gisteren zat daar een groot verschil in. Aan de andere kant, in het weekend zit het dal soms op 0 cent of iets negatief. En soms gebruik ik overdag meer dan andere dagen, dus het verschilt nogal. Het is maar een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hoi,
Dat is een mooie overzichtelijke grafiek.
Waar haal ie die uit?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
avdl72 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Hoi,
Dat is een mooie overzichtelijke grafiek.
Waar haal ie die uit?
Dank.

De data is afkomstig van Tibber in combinatie met de Tibber Pulse P1 meter.

De code is afkomstig van deze repo: https://github.com/humpataa/tibber-daily-view

Maar dan vertaald en verbouwd om ook de teruglevering te laten zien (en alles netjes object georiënteerd gemaakt)

[ Voor 7% gewijzigd door Faceless op 28-08-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Faceless schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]

Heb je zonder zonnepanelen maar wel teruglevering door de sessys ook een teruglever boete?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
snameroc schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Heb je zonder zonnepanelen maar wel teruglevering door de sessys ook een teruglever boete?
Ja, een slimme meter ziet gewoon stroom naar het net gaan en die heeft echt geen idee of die stroom door je Sessy het net op wordt gepushed of dat het je zonnepanelen zijn. Al heb je een agregaat staan die terug levert dan nog kan een slimme meter niet het verschil zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Sicos op 28-08-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Sicos schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Ja, een slimme meter ziet gewoon stroom naar het net gaan en die heeft echt geen idee of die stroom door je Sessy het net op wordt gepushed of dat het je zonnepanelen zijn. Al heb je een agregaat staan die terug levert dan nog kan een slimme meter niet het verschil zien.
Eigenlijk wist ik dat van die meter wel natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat er andere afspraken mogelijk zijn met je energie leverancier
Is dat dan nog rendabel?

[ Voor 14% gewijzigd door snameroc op 28-08-2024 19:53 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
snameroc schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Eigenlijk wist ik dat van die meter wel natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat er andere afspraken mogelijk zijn met je energie leverancier
Is dat dan nog rendabel?
Volgens mij ligt het nog steeds aan het soort energie contract je hebt. Als je een dynamisch contract heb is er vaak geen teruglever boete. Met een dynamisch contract kun je de Sessy goedkoop opladen en als de prijs weer hoger is ontladen. Je kunt er ook voor kiezen om de Sessy goedkoop op te laden en zo de kosten van je energie gebruik omlaag te brengen.

Als je een vast/variabel contact hebt dan heb je wel vaker een teruglever boete.

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Sicos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Gewoon in de dropdown waar je de wifi netwerken kan kiezen de boel op niks (lege regel) zetten en dan is je wifi uitgeschakeld.

En even in de instellingen van de Sessy dongle controleren of je toch niet ergens nog dat ip nummer hebt staan.
Oh top!

Via de module van PimDoos had ik nog even gecontroleerd of er niet stiekem toch ergens het andere ip adres gebruikt werd. Dat was niet zo.

Als ik iets met esp's en wifi aan het prutsen ben gebruik ik de WiFiManager, daar zit een 'reset' op, vandaar dat ik niet op het idee kwam om de blanco selectie te gebruiken. Bedankt!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:50
All,

Ik ben wat simulaties met afschrijvingen etc aan het draaien in HA. Ik heb de Sessy daarin ook opgenomen.
Ik kan op de website zien wat hij kaal kost maar weet niet of dat met installatie is, zonee wat zijn dan ongeveer de installatiekosten? Ik wil niet gelijk allerlei installateurs/verkopers de hele dag aan de telefoon.

Kan iemand een indicatie geven voor 1 sessy op 1 fase???

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Devke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:37:
All,

Ik ben wat simulaties met afschrijvingen etc aan het draaien in HA. Ik heb de Sessy daarin ook opgenomen.
Ik kan op de website zien wat hij kaal kost maar weet niet of dat met installatie is, zonee wat zijn dan ongeveer de installatiekosten? Ik wil niet gelijk allerlei installateurs/verkopers de hele dag aan de telefoon.

Kan iemand een indicatie geven voor 1 sessy op 1 fase???
Tussen de 500 en 600 euro.

• Devke
Kom je op een 4150 euro uit voor 1 sessy. 6000+cycli.... dure cycli prijs.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• John245
Devke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:57:
Kom je op een 4150 euro uit voor 1 sessy. 6000+cycli.... dure cycli prijs.
Ja 13,8 cent. Als je een beetje handig ben 11,8 cent.

Volgens mij is er nu ook meer concurrentie in dit segment, maar ik denk dat die minder functionaliteit bieden (niet geheel meer op de hoogte op dit moment).

Als je groter kan kan natuurlijk ook de cycle prijs naar beneden. In mijn geval is die 5,6 cent, en met de huidige prijzen zou deze zelfs 4,9 cent zijn.

• Devke
John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

Ja 13,8 cent. Als je een beetje handig ben 11,8 cent.

Volgens mij is er nu ook meer concurrentie in dit segment, maar ik denk dat die minder functionaliteit bieden (niet geheel meer op de hoogte op dit moment).

Als je groter kan kan natuurlijk ook de cycle prijs naar beneden. In mijn geval is die 5,6 cent, en met de huidige prijzen zou deze zelfs 4,9 cent zijn.
Die moet je me even uitleggen.

De aanschaf inclusief BTW op de website is 3550 euro. Tel daar 500 euro installatie bij. 4050 euro. Als ik die deel op 6000 cycli (vlgs sessy) dan kom ik op 67,5 ct per cycli uit.

Hoe kom jij op 13,8?

• John245
Devke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Die moet je me even uitleggen.

De aanschaf inclusief BTW op de website is 3550 euro. Tel daar 500 euro installatie bij. 4050 euro. Als ik die deel op 6000 cycli (vlgs sessy) dan kom ik op 67,5 ct per cycli uit.

Hoe kom jij op 13,8?
Sorry niet correct gelezen. Maar om het vergelijkbaar te maken heb ik ook door de capaciteit gedeeld. Anders is het appels met peren vergelijken en zou ik een cycle prijs van ca. 2 euro hebben. :)

• Devke
John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Sorry niet correct gelezen. Maar om het vergelijkbaar te maken heb ik ook door de capaciteit gedeeld. Anders is het appels met peren vergelijken en zou ik een cycle prijs van ca. 2 euro hebben. :)
Jij hebt terug gerekend naar een kWh prijs dus. Ff denken of ik nu geen fout maak.

De omzettingsverliezen is verschil tussen batterij in en uit. Ik reken met RTE van 80%

De TLB is 10.5 ct / kWh de afname prijs is net boven de 26 ct / kWh.

Alles wat de batterij ingaat is besparing op de TLB.
Maar doordat ik e.a. de batterij laat ingaan mis ik natuurlijk (bij evenveel verbruik als terugleveren) mijn TLV van zeg rond de 16 ct / kWh.

Afschrijving (even van de 6000 cycli uitgaan) is dus ruim 67 ct.

Dan krijg ik onderstaande (gebouwd in HA).

De Sessy kost dus geld in deze situatie. Variabel contract op stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUJfyccctO20yuKu7ei0G0Y3d6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyKdbgkpfJQhOOMLGWsdKfzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9D137xVZvLXHbIBMgTxBCLoZGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBCkgT7qDCV4KhsKIc2F0Mji.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Devke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Jij hebt terug gerekend naar een kWh prijs dus. Ff denken of ik nu geen fout maak.

De omzettingsverliezen is verschil tussen batterij in en uit. Ik reken met RTE van 80%

De TLB is 10.5 ct / kWh de afname prijs is net boven de 26 ct / kWh.

Alles wat de batterij ingaat is besparing op de TLB.
Maar doordat ik e.a. de batterij laat ingaan mis ik natuurlijk (bij evenveel verbruik als terugleveren) mijn TLV van zeg rond de 16 ct / kWh.

Afschrijving (even van de 6000 cycli uitgaan) is dus ruim 67 ct.

Dan krijg ik onderstaande (gebouwd in HA).

De Sessy kost dus geld in deze situatie. Variabel contract op stroom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien mis ik iets maar de afschrijving is toch:

6000 x 5 kWh = 30.000 kWh een Sessy kost zo'n 3600 euro (incl. installatie en incl. btw teruggaaf). Dus kost hij per kWh 30.000/3600 = 0,12 cent per kWh.

Nu heb je nog laadverlies van zo'n 10% maar aan de andere kant laad je hem ook niet altijd van vol naar leeg en na die 6.000 cycli is hij waarschijnlijk nog prima te gebruiken.

Dus een tvt van 10 cent is denk ik best realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HeroS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

6000 x 5 kWh = 30.000 kWh een Sessy kost zo'n 3600 euro (incl. installatie en incl. btw teruggaaf). Dus kost hij per kWh 30.000/3600 = 0,12 cent per kWh.

Nu heb je nog laadverlies van zo'n 10% maar aan de andere kant laad je hem ook niet altijd van vol naar leeg en na die 6.000 cycli is hij waarschijnlijk nog prima te gebruiken.

Heb je niet een laad verlies en ontlaad verlies van beide 10%? (zoals de meeste systemen).

Dus het gaat eerder naar de 15 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
HeroS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Mijn uitleg is misschien niet helemaal duidelijk. De afschrijving is een complete cyclus. Dus 5 kWh. Daarom kom je op 5 x .. ct. In jouw geval zou dat dus 5 x 12 ct is 60 ct uit. Per cyclus dus. Mijn algoritme haalt die kosten er dus af.

RTE staat op 80% in de simulatie. Nee hij zal na 6000 cycli niet stuk zijn. Ik houd er wel rekening mee dat hij dan afgeschreven moet zijn. 6000 cycli . Met 1.5 cycli per dag ben je al snel 11 jaar verder. Degradatie begint natuurlijk niet dan pas en aging zal ook mee tellen. Vandaar de 6000 grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Mijn uitleg is misschien niet helemaal duidelijk. De afschrijving is een complete cyclus. Dus 5 kWh. Daarom kom je op 5 x .. ct. In jouw geval zou dat dus 5 x 12 ct is 60 ct uit. Per cyclus dus. Mijn algoritme haalt die kosten er dus af.

RTE staat op 80% in de simulatie. Nee hij zal na 6000 cycli niet stuk zijn. Ik houd er wel rekening mee dat hij dan afgeschreven moet zijn. 6000 cycli . Met 1.5 cycli per dag ben je al snel 11 jaar verder. Degradatie begint natuurlijk niet dan pas en aging zal ook mee tellen. Vandaar de 6000 grens.
Een cycli (volledige laad-/ontlaadactie) is toch 5 kWh dus snap niet helemaal waarom je alles 5x doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Hou je bij je simulatie ook rekening met het feit dat de capaciteit afneemt. Dit is een performance test van een andere batterij. Maar ik neem aan dat deze data ook voor Sessy beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neA2S14Jbn9nkhcUQFiu6I1SopY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsUegFEpnouuDa5SsojBANXP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
HeroS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

Een cycli (volledige laad-/ontlaadactie) is toch 5 kWh dus snap niet helemaal waarom je alles 5x doet.
Klopt. Een cyclus is 5 kWh. Als je de afschrijving per cyclus wilt weten dan moet je dus de afschrijving per kWh x 5 doen. Dan heb je een volledige cyclus te pakken. Er passen immers 5 kWh's in een cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Hou je bij je simulatie ook rekening met het feit dat de capaciteit afneemt. Dit is een performance test van een andere batterij. Maar ik neem aan dat deze data ook voor Sessy beschikbaar is.
[Afbeelding]
Nee. Ik ga ervanuit ook nog eens dat je 6000 cycli kunt draaien op 100%. Uit de berekening zie je al dat het geen winstgevend project is (sterker nog er moet geld bij). Als je die curve ook mee moet nemen dan wordt het nog minder leuk (los even van het feit of je dit makkelijk kunt mee laten rekenen in HA).

Mijn energie rekening (stroom kWh kosten) staat al op 0. Enige dat ik besparen kan is de TLB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Nee. Ik ga ervanuit ook nog eens dat je 6000 cycli kunt draaien op 100%. Uit de berekening zie je al dat het geen winstgevend project is (sterker nog er moet geld bij). Als je die curve ook mee moet nemen dan wordt het nog minder leuk (los even van het feit of je dit makkelijk kunt mee laten rekenen in HA).

Mijn energie rekening (stroom kWh kosten) staat al op 0. Enige dat ik besparen kan is de TLB.
Precies dat... thuisbatterij is leuk, cool, maar je gaat er geen stuiver mee verdienen... Op de onbalansmarkt verdien je momenteel meer, maar daar slijt je batterij nog harder van... Bovendien verwacht ik dat die onbalansmarkt in de komende 1 tot 2 jaar veel minder interessant wordt door de inzet van veel grotere batterijen..

Maareh.. ik heb er dus ook 1 (sessy) en ik heb me ook ingeschreven voor zo'n homewizard ding, want het is wel supercool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
helm71 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Precies dat... thuisbatterij is leuk, cool, maar je gaat er geen stuiver mee verdienen... Op de onbalansmarkt verdien je momenteel meer, maar daar slijt je batterij nog harder van... Bovendien verwacht ik dat die onbalansmarkt in de komende 1 tot 2 jaar veel minder interessant wordt door de inzet van veel grotere batterijen..

Maareh.. ik heb er dus ook 1 (sessy) en ik heb me ook ingeschreven voor zo'n homewizard ding, want het is wel supercool.
Hier nog niks. Wel een HW batterij gekocht. Puur voor de ervaring.

Pagina: 1 ... 72 ... 94 Laatste