Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
Ik gebruik al een tijdje de eco modus. Echter afgelopen nacht plots om 0.00 uur ging de accu laden. Normaal tussen 12:00 en 17:00
Laden had ik wel verlengd naar 8 uur maar weer terug gezet . Toch bleef de accu laden. Kon niets anders doen dan het apparaat maar uit te zetten.
Anderen ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
rondebru schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:10:
Ik gebruik al een tijdje de eco modus. Echter afgelopen nacht plots om 0.00 uur ging de accu laden. Normaal tussen 12:00 en 17:00
Laden had ik wel verlengd naar 8 uur maar weer terug gezet . Toch bleef de accu laden. Kon niets anders doen dan het apparaat maar uit te zetten.
Constateerde vanochtend eveneens dat de sessies vannacht om 0:00 uur zijn gaan laden. Gebruik eveneens al geruime tijd naar tevredenheid de eco modus. De lading wordt later vandaag wel weer gebruikt, zeker van 19:00 tot 21:00 uur waar ik een KwH prijs van 0,56 zie staan. (Budget Energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
DJP! schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Dan is het even afwachten wat er uit het ticket bij Sessy komt...
Vandaag nog maar eens gebeld voor een update, lijkt erop dat de Sessy vervangen moet gaan worden.
Er wordt nu een datum ingepland voor vervanging.
Ik heb welgeteld 3 weken van de Sessy kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
rondebru schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:10:
Ja hier ook. Gelukkig was er maar 1 actief. Mijn theorie:
Omdat er gisteren geen prijzen ingeladen zijn, start de Sessy direct met laden om middernacht voor het aantal uren dat je ingesteld hebt voor de ECO mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

Vanochtend viel me op dat de batterij 60% vol was wat natuurlijk vreemd is. Hij wordt deels aan gestuurd via de Homey en als ik daar ik de tijdlijn kijk zie ik een storing om 04:12 nachts waarna de controle aan de Homey wordt gegeven en hij begint dan te laden.

Dus heb hem weer terug gezet, maar vanochtend was hij weer aan het laden en een storing.

Zijn er meer mensen die dit hebben? En hoe kan ik met de support van Sessy contact opnemen (kan geen e-mailadres vinden op hun website).

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
HeroS schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:28:
Vanochtend viel me op dat de batterij 60% vol was wat natuurlijk vreemd is. Hij wordt deels aan gestuurd via de Homey en als ik daar ik de tijdlijn kijk zie ik een storing om 04:12 nachts waarna de controle aan de Homey wordt gegeven en hij begint dan te laden.

Dus heb hem weer terug gezet, maar vanochtend was hij weer aan het laden en een storing.

Zijn er meer mensen die dit hebben? En hoe kan ik met de support van Sessy contact opnemen (kan geen e-mailadres vinden op hun website).
https://www.sessy.nl/contact/ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
HeroS schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:28:

Sessy word deels gestuurd door Homey?
Stuur je de Sessy aan via de open modus, (Homy), wat is dan het andere deel?
En wat laat je Homey doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Peterhardenberg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:01:
[...]

Sessy word deels gestuurd door Homey?
Stuur je de Sessy aan via de open modus, (Homy), wat is dan het andere deel?
En wat laat je Homey doen?
Als de auto gaat laden zet ik hem op besturing Homey en dan wacht ik 4 sec en zet hem op doel vermogen 0, zodat hij niks meer doet. Als de auto klaar is dan zet ik de XOM op 0 om weer NOM te krijgen. Ik weet dat je de NOM ook via de Homey kan regelen maar nog niet aan toe gekomen.

Maar vannacht zat de auto niet aan de lader dus het is onmogelijk dat deze flow gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
@HeroS

Zelf stuur ik 3 accu's aan via de open modus en gebruik Homey daar voor. Vanaf het voorjaar stuur ik op XOM via de Homey.
Eigenlijk altijd zonder problemen.
Misschien kun je in het Homey gebruikers forum verder zoeken hoe je de Sessy's goed kunt aansturen in combinatie met je EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Peterhardenberg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:23:
@HeroS

Zelf stuur ik 3 accu's aan via de open modus en gebruik Homey daar voor. Vanaf het voorjaar stuur ik op XOM via de Homey.
Eigenlijk altijd zonder problemen.
Misschien kun je in het Homey gebruikers forum verder zoeken hoe je de Sessy's goed kunt aansturen in combinatie met je EV.
Is vreemd inderdaad. maar goed om te horen dat het bij jouw wel werkt zonder problemen. Zal eens contact opnemen met Sessy hierover.

Ik weet al hoe ik de auto ga aansturen, moet dit nog ombouwen want heb hiervoor al een oplossing voordat ik de Sessy had. Dus dat komt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Even een tipje.... Of er nu een flow draait of niet, als de Homey app geïnstalleerd is, neemt hij eens in de zoveel tijd de controle over. Dus als je in de webinterface of met de 'my home battery' app hem in een andere mode zet, dan is dat van beperkte duur, want de Homey app zet hem weer terug naar api-mode. Ik heb me daar ook weleens op verkeken, dacht dat als ik de trigger voor de flow weg nam hij onder besturing van (bijv) dynamische modus dat op die manier (ont)laadde, tot hij na een dag niets meer deed en bleek weer in api-mode te staan. En ik meen me te herinneren dat dat idd 's nachts gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
rene037 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:45:
Even een tipje.... Of er nu een flow draait of niet, als de Homey app geïnstalleerd is, neemt hij eens in de zoveel tijd de controle over. Dus als je in de webinterface of met de 'my home battery' app hem in een andere mode zet, dan is dat van beperkte duur, want de Homey app zet hem weer terug naar api-mode. Ik heb me daar ook weleens op verkeken, dacht dat als ik de trigger voor de flow weg nam hij onder besturing van (bijv) dynamische modus dat op die manier (ont)laadde, tot hij na een dag niets meer deed en bleek weer in api-mode te staan. En ik meen me te herinneren dat dat idd 's nachts gebeurde.
Had je niet ergens in een flow staan dat Homey de besturing van Sessy moest overnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

rene037 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:45:
Aah, dat verklaart het dan. Niet echt super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
[quote]Peterhardenberg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:13:
[...]

Ik denk toch dat je dat zelf ergens geprogrammeerd hebt… mijn app op homey staat keurig geinstalleerd en werkt ook, maar hij staat altijd op NOM behalve als ik dat in een flow wijzig…. Hij gaat nooit vanzelf naar api modus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
PeterJones schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:54:
[...]

Ja hier ook. Gelukkig was er maar 1 actief. Mijn theorie:
Omdat er gisteren geen prijzen ingeladen zijn, start de Sessy direct met laden om middernacht voor het aantal uren dat je ingesteld hebt voor de ECO mode.
Klopt. Antwoord van Sessy was : geen prijzen ingeladen door de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
rondebru schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:47:
[...]

Klopt. Antwoord van Sessy was : geen prijzen ingeladen door de leverancier.
Het is interessanter om de oorzaak te weten waarom deze prijzen niet zijn ingeladen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

helm71 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:17:
[quote]Peterhardenberg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:13:
[...]

Ik denk toch dat je dat zelf ergens geprogrammeerd hebt… mijn app op homey staat keurig geinstalleerd en werkt ook, maar hij staat altijd op NOM behalve als ik dat in een flow wijzig…. Hij gaat nooit vanzelf naar api modus..
Vreemd... Ik had in het begin de Sessy dynamische mode en daarna de voorbeeldflow ROI met PBTH om nog wat meer te regelen. Omdat mijn homey kickstarteredition wat wankel begint te raden, had ik in de (advanced) flow het draadje weggehaald tussen de trigger pricechenge en de rest en Sessy wrr op ROI gezet. Na een dag bleek hij weer op API te staan. De Sessy App verwijderd en nu blijft hij op ROI staan.
In de beginfase was ik ook wat aan het sprelen en ik meen dat de schrijver (gruiter?) bevestigde dat de sessy app van homey het in api 'dwingt'.
Maar goed, als jij er geen last van hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:07

vanenkelen

uhmmm.....speechless

rene037 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:00:
[...]
In de beginfase was ik ook wat aan het sprelen en ik meen dat de schrijver (gruiter?) bevestigde dat de sessy app van homey het in api 'dwingt'.
Heb er al een tijdje niet meer mee gewerkt, maar je kon in de Homey app voor Sessy of PBTH aanvinken of je wilde dat Homey altijd de regie weer terug zou pakken of dit niet zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
rene037 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:00:
[...]

Vreemd... Ik had in het begin de Sessy dynamische mode en daarna de voorbeeldflow ROI met PBTH om nog wat meer te regelen. Omdat mijn homey kickstarteredition wat wankel begint te raden, had ik in de (advanced) flow het draadje weggehaald tussen de trigger pricechenge en de rest en Sessy wrr op ROI gezet. Na een dag bleek hij weer op API te staan. De Sessy App verwijderd en nu blijft hij op ROI staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP64LXnDuTz6Lwv_lcuF6aJzsBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqTN1KqdPYIQHS7mjJZIxkKP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ah, dat was em. Helemaal vergeten.... Draait ook al ff. Dank voor screenshot. (En ik kon zelf niet kijken want ik heb hem van Homey verwijderd.)

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dat is een goeie inderdaad. Als ik dit lees dan... als de APP herstart of als je hem aan stuurt zet hij hem automatisch op Homey bediening.

Dus als ik dit uitzet moet ik hem eerst op de besturingsmodus Homey zetten en dan kan ik hem pas bedienen? Als je vinkje aan zet kan ik direct het vermogen bv op 0 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
HeroS schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:23:
[...]

Dat is een goeie inderdaad. Als ik dit lees dan... als de APP herstart of als je hem aan stuurt zet hij hem automatisch op Homey bediening.

Dus als ik dit uitzet moet ik hem eerst op de besturingsmodus Homey zetten en dan kan ik hem pas bedienen? Als je vinkje aan zet kan ik direct het vermogen bv op 0 zetten?
Als dat vinkje uit staat laat je hem door een flow in de api modus zetten als dat nodig is, en als je wilt dat sessy het weer zelf doet zet je dat aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Iemand nog meer informatie over het gerucht dat onlangs langskwam mbt een eigen app van sessy zelf?
My home Battery werkt heel fijn, maar alleen als je thuis bent. Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:22
HaraldBou schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:13:
Iemand nog meer informatie over het gerucht dat onlangs langskwam mbt een eigen app van sessy zelf?
My home Battery werkt heel fijn, maar alleen als je thuis bent. Of heb ik het mis?
Nee niet meer van gehoord, alleen 1 gerucht.

Zonder hulp midden Ja.

1ste optie Neem een Homey of HA
Via de remote acces naar deze platvormen kun je je Sessy bedienen (van buiten je netwerk)

2de optie VPN:
Set een VPN connectie op naar je locale netwerk dan gaat het ook werken.
Vaak een optie op je router, of op een 2de device binnen je netwerk.

3de optie portforwarding (geen aanrader)
ben je handig met en bedreven met je modem/router en DNS instellingen zou je het ook op deze manier kunnen doen. Maar ik raad hem wel af daar het geen beveiliging bevat.

Over optie 1 en 2 kun je genoeg vinden op andere forums op tweakers

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:59
HaraldBou schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:13:
Denk dat het gerucht binnenkort geen gerucht meer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WGAWZNMU0WJpFMnz60rekc-YFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8mUA04ioMad1Sa60XUCMd3x.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:39
Leoniq schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de installateurs app... Hiermee kun je een Sessy in bedrijf stellen, volgens mij is dit niet voor 'normaal' gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:04
Leoniq schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een installatie app om de dongels aan jouw WiFi te koppelen.
Meer niet volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 09:25
Hij staap ook gewoon in de appstore voor android --> https://play.google.com/s...ssy_setup_app&hl=nl&pli=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik wil toch eens gaan kijken of ik mijn 2 Sessy’s akoestisch ontkoppeld kan plaatsen. Ze hangen nu aan de muur in de garage die naast/tegen ons huis staat en sinds ik er 2 heb lijkt het alsof ze resoneren. 1’tje hoorde ik vrijwel niet, nu met 2 zijn ze echt wel goed te horen in huis. Ook op gekke plekken, wat voor mij bewijst dat het echt trilling/resonantie is.

Het makkelijkste lijkt me om een zware stellingkast te bouwen waarin ik ze boven elkaar kan zetten. Die kast kan ik met trillingsdempers/matten akoestisch vrij van de muur/grond plaatsen. De Sessy’s wil ik dan boven elkaar op pootjes in de kast plaatsen. Het liefste pak ik dan van die trillingsdempers voor buiten units van airco’s (m8 bouten volgens mij).

Wie van jullie heeft Sessy op pootjes staan en wat is de maat van de bout die gebruikt wordt? Zag wel wat foto’s in het topic, maar kan details niet heel precies zien.

Vraag staat overigens ook per mail uit bij Sessy, maar nog geen reactie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:52:
Ik wil toch eens gaan kijken of ik mijn 2 Sessy’s akoestisch ontkoppeld kan plaatsen. Ze hangen nu aan de muur in de garage die naast/tegen ons huis staat en sinds ik er 2 heb lijkt het alsof ze resoneren. 1’tje hoorde ik vrijwel niet, nu met 2 zijn ze echt wel goed te horen in huis. Ook op gekke plekke, wat voor mij bewijst dat het echt trilling/resonantie is.

Het makkelijkste lijkt me om een zware stellingkast te bouwen waarin ik ze boven elkaar kan zetten. Die kast kan ik met trillingsdempers/matten akoestisch vrij van de muur/grond plaatsen. De Sessy’s wil ik dan boven elkaar op pootjes in de kast plaatsen. Het liefste pak ik dan van die trillingsdempers voor buiten units van airco’s (m8 bouten volgens mij).

Wie van jullie heeft Sessy op pootjes staan en wat is de maat van de bout die gebruikt wordt? Zag wel wat foto’s in het topic, maar kan details niet heel precies zien.

Ergens in dit topic staan plaatjes van iemand die de Sessy aan kunstof blokken heeft opgehangen voor akoestische ontkoppeling. Volgens mij werkte dit redelijk goed.

Als je naar onderkant van de Sessy kijkt zie je dan 4 gaten voor de pootjes? De eerste batches van de Sessy hebben namelijk niet de mogelijkheid om op pootjes te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:33:
[...]

Ergens in dit topic staan plaatjes van iemand die de Sessy aan kunstof blokken heeft opgehangen voor akoestische ontkoppeling. Volgens mij werkte dit redelijk goed.

Als je naar onderkant van de Sessy kijkt zie je dan 4 gaten voor de pootjes? De eerste batches van de Sessy hebben namelijk niet de mogelijkheid om op pootjes te staan?
Nou volg ik dit topic vrijwel dagelijks, maar die heb ik dan toch gemist... ik ga nog eens zoeken. Ophangen aan kunststof blokken, kan ik me even niets bij voorstellen.

Ik heb bij de bovenste van mijn twee Sessy's net gaatjes gezien en proefondervindelijk vastgesteld dat het M8 is. De onderste (die heb ik eerder gekocht) kon ik nu even niet bij. Hopen dat die ze ook heeft.

Edit:
Ah dat moet deze dan zijn (PVC):
Linkje

Die had ik inderdaad al een keer gezien. Ik zou toch liever naar verticale demping willen gaan en het contactoppervlakte zo klein mogelijk willen maken ipv met grote plakken werken. Bovendien hou je hier verbinding met de muur door de schroeven die een fysieke metalen verbinding tussen Sessy en de muur vormen.

Edit2:
Dit was ook een voor mij interessant advies:
Link2
Maar vraagt wat meer geknutsel en maatwerk denk ik zo.

Als ik standaard verticale trillingsdempers voor airco buitenunit kan gebruiken zoals bijvoorbeeld deze dan heb ik alleen nog maar een stevige kast nodig waar ik ze in zet en die zet ik ook op rubber dempers.

[ Voor 40% gewijzigd door vanenkelen op 07-09-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
vanenkelen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:51:
[...]

Nou volg ik dit topic vrijwel dagelijks, maar die heb ik dan toch gemist... ik ga nog eens zoeken. Ophangen aan kunststof blokken, kan ik me even niets bij voorstellen.

Ik heb bij de bovenste van mijn twee Sessy's net gaatjes gezien en proefondervindelijk vastgesteld dat het M8 is. De onderste (die heb ik eerder gekocht) kon ik nu even niet bij. Hopen dat die ze ook heeft.

Edit:
Ah dat moet deze dan zijn (PVC):
Linkje

Die had ik inderdaad al een keer gezien. Ik zou toch liever naar verticale demping willen gaan en het contactoppervlakte zo klein mogelijk willen maken ipv met grote plakken werken. Bovendien hou je hier verbinding met de muur door de schroeven die een fysieke metalen verbinding tussen Sessy en de muur vormen.

Edit2:
Dit was ook een voor mij interessant advies:
Link2
Maar vraagt wat meer geknutsel en maatwerk denk ik zo.

Als ik standaard verticale trillingsdempers voor airco buitenunit kan gebruiken zoals bijvoorbeeld deze dan heb ik alleen nog maar een stevige kast nodig waar ik ze in zet en die zet ik ook op rubber dempers.
Ik heb die afstand plaatjes puur voor koeling gemaakt. Voor resonantie o.i.d. zal dit niets doen.

Verder maakt mijn Sessy alleen het "standaard" bekende ventilatorgeluid en warmte productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Simpel360 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:14:
[...]

Ik heb die afstand plaatjes puur voor koeling gemaakt. Voor resonantie o.i.d. zal dit niets doen.

Verder maakt mijn Sessy alleen het "standaard" bekende ventilatorgeluid en warmte productie.
Wellicht een idee om de boel tegen een houten plaat te hangen, ik heb ze zelf tegen het knieschot van mijn dak hangen en dat trilt helemaal niet ... wellicht omdat het hout is. Ik heb uiteindelijk wel een kast om de accu's heen gemaakt omdat ik de ventilators bij vol vermogen teveel herrie vond maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-09 09:54
Zojuist foucode 132 gehad. De fan ging zonder reden heel hard draaien. Helaas is in de system state details alleen de status 'waiting' te zien. Alleen als ik de webinterface van de lokale sessy open zie ik deze foutcode. Is er een manier om hem met HA een push bericht te laten sturen met de inhoud van foutcodes? Nu krijg ik namelijk niet direct een melding als er iets aan de hand is. In dit geval was ik thuis en kon ik direct rebooten, maar als ik niet thuis was had de fan dus uren hard staan draaien...

Ik zou verwachten dat in de system state details meer informatie is dan alleen 'waiting' of kijk ik er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-08 18:00
Sinds kort heb ik mijn software voor het verzamelen van data uit sessy en P1 meters wat uitgebreid en nu volg ik dus al een tijdje het verloop van laden/ontladen. En afgelopen nacht zag ik ineens iets geks. Precies om 1:30 stopte de sessy met het leveren van stroom (SOC was 73% op dat moment) en na exact een uur begon ie weer te leveren. Is dat iets wat anderen ook zien? In de weken hiervoor is zoiets nog nooit voorgekomen.

Ik heb mijn sessy bewust niet gekoppeld aan het portal. Weet dus ook niet of dit iets is wat vaker voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

hekkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:17:
Sinds kort heb ik mijn software voor het verzamelen van data uit sessy en P1 meters wat uitgebreid en nu volg ik dus al een tijdje het verloop van laden/ontladen. En afgelopen nacht zag ik ineens iets geks. Precies om 1:30 stopte de sessy met het leveren van stroom (SOC was 73% op dat moment) en na exact een uur begon ie weer te leveren. Is dat iets wat anderen ook zien? In de weken hiervoor is zoiets nog nooit voorgekomen.

Ik heb mijn sessy bewust niet gekoppeld aan het portal. Weet dus ook niet of dit iets is wat vaker voorkomt.
Welke software gebruik je daarvoor ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
@hekkel Wellicht kijken in je "eigen software" of je daar de loging ook hebt aan gezet.
Zelf zit er in de Sessy zelf geen "echte loging" om uit telezen.

Maar wat gebruik je voor de aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
De software die ik gebruik heb ik dus zelf geschreven. Je kunt het vinden op github:

https://github.com/mhekkel/energyd

Niet echt triviaal om te bouwen, Maar het maakt dus plaatjes als deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZILXZpNSBwJfERU-Gb5sdgipC1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLgTZQngHbq7HLKBcOVpLC0f.png?f=fotoalbum_large

Beetje veel data in een grafiek, maar geel is zonne energie, lichtblauw is laden dan wel ontladen van de batterij. Grijs is levering en opname zoals gelezen van de slimme meter. Zwarte lijn is netto van die laatste twee en blauwe lijn is SOC.

Afijn, hier zie je dus dat tussen 1:30 en 2:30 de sessie geen stroom heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
hekkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:41:
De software die ik gebruik heb ik dus zelf geschreven. Je kunt het vinden op github:

https://github.com/mhekkel/energyd

Niet echt triviaal om te bouwen, Maar het maakt dus plaatjes als deze:

[Afbeelding]

Beetje veel data in een grafiek, maar geel is zonne energie, lichtblauw is laden dan wel ontladen van de batterij. Grijs is levering en opname zoals gelezen van de slimme meter. Zwarte lijn is netto van die laatste twee en blauwe lijn is SOC.

Afijn, hier zie je dus dat tussen 1:30 en 2:30 de sessie geen stroom heeft geleverd.
Heel mooi overzicht ondanks alle info goed te begrijpen.

Maar hoe word Sessy aangestuurd? via de Portal of via API
Is het via de Portal dan kan het zijn dat de verbinding met de portal er een uurtje uit was.
Aansturing via API, dan moet je het in je eigen aansturing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
Ik heb mijn sessy niet gekoppeld aan de portal. Ik gebruik dus nul op de meter (NOM).

Er is dus geen enkele sprake van aansturing vanuit mijn eigen software. Sessy kon in de tussentijd wel uitgelezen worden. Het is dus ook niet echt een network glitch of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
hekkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:05:
Ik heb mijn sessy niet gekoppeld aan de portal. Ik gebruik dus nul op de meter (NOM).

Er is dus geen enkele sprake van aansturing vanuit mijn eigen software. Sessy kon in de tussentijd wel uitgelezen worden. Het is dus ook niet echt een network glitch of zo.
Is die niet toevallig onder z’n minimale vermogen gekomen? Staat er iets in de error log (ip/errors)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

hekkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:17:

De verklaring is waarschijnlijk dat de Sessy onder het minimale vermogen is gekomen. Dan stopt hij ermee.
Pas als de energievraag van je huis ongeveer 3x het minimum is, dan start hij weer.
Dat dat precies een uur later was is gewoon toeval.

Als je dit écht niet wil moet je het minimum verlagen. Besef wel dat het rendement érg slecht is bij heel lage vermogens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
ip/errors bevat geen recente fouten. Maar de verklaring van dat minimum vermogen zal best wel eens kunnen kloppen.

En goed te weten dat dat dus slecht is voor het rendement. Ik zou dat minimum zo verlagen maar doe dat nu dus toch maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

In rust verbruikt de Sessy heel weinig vermogen.
Maar als de inverter van de Sessy aangaat, verlies je sowieso 15W(*)
Dus als NOM 50W compenseert om je meter op nul te houden, haalt de Sessy minimaal 65W uit je batterij. Dan zit je op 77% rendement.

(*) dit kun je zien door met een vermogensmeter te meten wat Sessy uit het net haalt. Als ik Sessy in API mode zet, en hem in running heb, en dan het setpoint op nul zet, zie ik dat er 15W uit het net wordt gehaald. En na iets van een minuut gaat dat naar nul omdat de inverter wordt uitgezet

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:09
Simpel360 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:25:
[...]

Op verzoek:

[Afbeelding]

Het stuk linksonder had wel wat minder breed gekund, achteraf.

[Afbeelding]

Steekt 1 cm uit.
vanenkelen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:52:
Ik wil toch eens gaan kijken of ik mijn 2 Sessy’s akoestisch ontkoppeld kan plaatsen. Ze hangen nu aan de muur in de garage die naast/tegen ons huis staat en sinds ik er 2 heb lijkt het alsof ze resoneren. 1’tje hoorde ik vrijwel niet, nu met 2 zijn ze echt wel goed te horen in huis. Ook op gekke plekken, wat voor mij bewijst dat het echt trilling/resonantie is.

DJP! schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:33:
[...]

Bij mij blijkt 1 van de 2 veel meer herrie te maken dan de ander.
ik heb de kap gelicht (toen de herrie op trad) en dat was een van de grootste boosdoeners. Kap er af, stil (op wat geruis van de fans) kap er op ... mega indringend "whoem-whoem-whoem" resonatie. Het geluid kwam op zodra de kap richting de eindpositie geschoven werd.

Toen heb ik wat geexperimenteerd, o.a. met iets dat lijkt op de oplossing van @Simpel360, ik heb gekozen voor een yoga mat, daar stroken van geknipt en die achter de 2 zijkanten van de accu geschoven.
Ook heb ik een reep onder de kap gedaan, die hielp ook al aanzienlijk.

Uiteindelijk zijn de accus van de muur gehaald en op de begane grond in de garage neergezet (op de pootjes). De reden voor verhuizen was niet zozeer het geluid, maar de temperatuur. Ze hingen in een kamer zonder ventilatie (geen ramen, geen afzuiging), op 3 meter hoogte tegen het dak naast de zonnepaneel omvormers (die meer vermogen verwerken, maar muis stil zijn :? ) in juni werden ze goed heet en zo ook de kamer.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

tcw82 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 03:42:

Ook heb ik een reep onder de kap gedaan, die hielp ook al aanzienlijk.

Uiteindelijk zijn de accus van de muur gehaald en op de begane grond in de garage neergezet (op de pootjes).
Thanks voor jouw ervaring. Herkenbaar en inderdaad toch wel jammer dat de omvormer in de Sessy zoveel herrie moet maken.

Ben benieuwd hoe/waar je die reep onder de kap hebt gedaan?

En, merkte je verschil in geluid tussen ophangen of op pootjes zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hekkel
worker schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:44:
In rust verbruikt de Sessy heel weinig vermogen.
Maar als de inverter van de Sessy aangaat, verlies je sowieso 15W(*)
Dus als NOM 50W compenseert om je meter op nul te houden, haalt de Sessy minimaal 65W uit je batterij. Dan zit je op 77% rendement.

(*) dit kun je zien door met een vermogensmeter te meten wat Sessy uit het net haalt. Als ik Sessy in API mode zet, en hem in running heb, en dan het setpoint op nul zet, zie ik dat er 15W uit het net wordt gehaald. En na iets van een minuut gaat dat naar nul omdat de inverter wordt uitgezet
Dank voor deze heldere uitleg. Als proef meteen het minimale vermogen op 200 gezet in plaats van de 50 die ik had en inderdaad, de hele nacht heeft de Sessy niets geleverd. Maar ik zet 'm dus toch weer op 50, want verlies of niet, op deze manier blijft de Sessy de hele nacht vol zitten en gebruik ik dus zo 1,5kWh aan stroom van het net. Dat is best zonde, want een groot deel van het jaar komt mijn ene Sessy nooit leeg op een dag, zelfs met die 50 W stand. Zet ik 'm op 200 dan wordt dat dus nog minder.

Straks (snel nu, helaas) als er te weinig licht is om de Sessy op een dag vol te laden dan zet ik 'm wel weer op 200. Dat is dan dus efficiënter.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ben ik de enige die niet meer kan inloggen op het portaal? Geeft aan dat de combo email/ww niet bekend is. Ik heb uiteraard niks gewijzigd. Een reset van het wachtwoord helpt ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door HeroS op 11-09-2024 10:08 ]

• DJP!
HeroS schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:56:
Ben ik de enige die niet meer kan inloggen op het portaal? Geeft aan dat de combo email/ww niet bekend is. Ik heb uiteraard niks gewijzigd. Een reset van het wachtwoord helpt ook niet.
Ik kan gewoon inloggen...

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Bedankt voor je reactie. Denk even ergens een knik in de kabel. Het ww vergeten mail/link klopt nu ook weer. Kan nu wel weer inloggen.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:09
vanenkelen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:01:
[...]

Thanks voor jouw ervaring. Herkenbaar en inderdaad toch wel jammer dat de omvormer in de Sessy zoveel herrie moet maken.

Ben benieuwd hoe/waar je die reep onder de kap hebt gedaan?

En, merkte je verschil in geluid tussen ophangen of op pootjes zetten?
De accus maken hangend of staand min of meer even veel geluid. Alleen hangend hingen ze " midden" op een gips blokken muur die aan de bovenkant " los " staat. Die muur ging ook meedoen.

In de garage staan ze tegen de buitenmuur en dus niet aan de muur vast, hoogstens 'leunend".

Ik zal even kijken of er tijd is om de kap te lichten, ik herinner me dat het een hele strijd was om de schroefjes weer uitgelijnd te krijgen. :/

• Sicos
Kwam vandaag dit artikel in de Telegraag app tegen over de thuis batterij... op zich wel leuk om te zien maar er wordt in mijn ogen ook een hoop onzin vertelt.

Steeds meer mensen die zonnepanelen hebben, kiezen voor een thuisbatterij. Hiermee kun je opgewekte stroom die je niet gebruikt opslaan en later gebruiken, in plaats van het terug te moeten leveren aan het stroomnet om het later weer af te nemen. Volgens trendwatcher Vincent Everts is deze relatief nieuwe methode de toekomst.

https://www.telegraaf.nl/...=email&utm_campaign=email

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat een oude video. Er ligt nog sneeuw.
Isabelle mag mij uitleggen waarom een thuisbatterij belastend is voor het milieu en een batterijpark niet.
Oh, "als er achter iedere voordeur". Maar dat wordt door Ans en Henk wel vertaald naar "het is voor niemand goed en het is supermilieuonvriendelijk!".

Het moet gewoon verplicht gesteld worden: zonnepanelen? Dan ook een thuisbatterij. En al is het maar 1 kWh, met 2,6 miljoen huishoudens met zonnepanelen heb je dan ook al 2,6 GWh aan opslag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-08 13:04
Ik wil graag 3 Sessy's ophangen in onze schuur. Netjes op een brandwerende plaat. Omdat het in de schuur wel erg stoffig wordt zou ik de Sessy's graag monteren en willen "afschermen" tegen het stof. Nu doen we dat met andere zaken door kunstof kasten te hebben geplaatst (Keter Stilo). Kunnen we dat voor de Sessy's ook doen, of worden ze daarvoor te warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Carlo Adan schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:06:
Ik wil graag 3 Sessy's ophangen in onze schuur. Netjes op een brandwerende plaat. Omdat het in de schuur wel erg stoffig wordt zou ik de Sessy's graag monteren en willen "afschermen" tegen het stof. Nu doen we dat met andere zaken door kunstof kasten te hebben geplaatst (Keter Stilo). Kunnen we dat voor de Sessy's ook doen, of worden ze daarvoor te warm?
Standaard worden Sessy's tegenwoordig geleverd met een stoffilter en je kan er natuurlijk altijd nog een kast omheen bouwen... zie mijn post ergens op dit forum voor een voorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:30
Update 1.7.2, komt naar je toe deze week wellicht;
12-09-2024
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features
Energiemetingen – Een van de tickets die al lang op onze backlog staat, de energiemeting. Tot op heden rapporteerde Sessy alleen het vermogen [W], dat geeft inzicht in Watt een Sessy op een bepaald moment doet. Het vertelt alleen niet in een oogopslag wat Sessy over een langere periode heeft gedaan (uur, dag, week, maand jaar etc). Om dat te berekenen is er een optelling nodig van het vermogen, relatief simpel, totdat je in de details komt, dat was gelukkig niet jouw uitdaging maar die van ons. Met het inzicht in wat Sessy over een bepaalde periode heeft gedaan zijn leuke dingen te doen, bijvoorbeeld energie-onafhankelijkheids berekeningen, hoeveel bomen heb je geplant, winstberekeningen en meer. De energiemetingen zijn beschikbaar via de lokale api en worden later toegevoegd aan het bestand dat je kunt downloaden via de portal. Deze data zal op termijn ook in de portal gebruikt gaan worden om je meer inzichten te geven in Sessy en het huishouden.

Verbeteringen
Vermogensmeting – De vermogensmeting van Sessy (en de CT meter) is nauwkeuriger geworden, niet veel, maar we maken Sessy graag beter. Dat geeft je een beter beeld van wat Sessy precies aan het doen is, voor de echte 🤓

Check da Specz

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:34
Met update 1.7.2 worden energiemetingen toegevoegd aan de API. In versie 0.7.0 van ha-sessy heb ik dit toegevoegd aan de Home Assistant integratie.
Voor nieuwe installaties is dus niet langer de Riemann helper nodig om Sessy toe te kunnen voegen aan het energiedashboard van Home Assistant. 🥳
Gezien 1.7.2 nog niet voor iedereen beschikbaar is gaat staat de ha-sessy 0.7.0-release ook nog even in beta.

Deze data stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje, dus fijn dat dit nu is toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
PimDoos schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:18:
Met update 1.7.2 worden energiemetingen toegevoegd aan de API. In versie 0.7.0 van ha-sessy heb ik dit toegevoegd aan de Home Assistant integratie.
Voor nieuwe installaties is dus niet langer de Riemann helper nodig om Sessy toe te kunnen voegen aan het energiedashboard van Home Assistant. 🥳
Gezien 1.7.2 nog niet voor iedereen beschikbaar is gaat staat de ha-sessy 0.7.0-release ook nog even in beta.

Deze data stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje, dus fijn dat dit nu is toegevoegd :)
Klasse Pim, dank voor deze doorontwikkeling
_/-\o_

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:15
@PimDoos

ik krijg net de update naar 0,6,2.

Dus als ik ook om kan naar 0.7.0 dan kan ik de energiemeting aanpassen?
De Sessy zit nu nog op 1.7.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Frappuccino schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:43:
@PimDoos

ik krijg net de update naar 0,6,2.

Dus als ik ook om kan naar 0.7.0 dan kan ik de energiemeting aanpassen?
De Sessy zit nu nog op 1.7.1.
Voor Sessy firmware 1.7.1 is ha-sessy 0.6.3 het meest geschikt.
Pas als je Sessy firmware 1.7.2 hebt kun je ha-sessy 0.7.0 gebruiken voor de energiemetingen.

Sessy firmware 1.7.2 wordt in de komende weken naar iedereen uitgerold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
PimDoos schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:29:
[...]

Voor Sessy firmware 1.7.1 is ha-sessy 0.6.3 het meest geschikt.
Pas als je Sessy firmware 1.7.2 hebt kun je ha-sessy 0.7.0 gebruiken voor de energiemetingen.

Sessy firmware 1.7.2 wordt in de komende weken naar iedereen uitgerold
Ja dat snap ik.

De vraag was dan ook als de Sessy op 1.7.2 zit en de 0.7.0 integratie installeer dan kan ik de Riemann helpers vervangen door de entities die nu direct beschikbaar zijn vanuit de Sessy? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Frappuccino schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:58:
[...]

Ja dat snap ik.

De vraag was dan ook als de Sessy op 1.7.2 zit en de 0.7.0 integratie installeer dan kan ik de Riemann helpers vervangen door de entities die nu direct beschikbaar zijn vanuit de Sessy? ;)
Yes, dat is de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Eerst maar eens kijken of er hetzelfde uitkomt, ik laat mijn Riemann helpers nog even doordraaien.
Ik kan 0.7.0 van de Sessy integratie nog niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

worker schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:55:
Eerst maar eens kijken of er hetzelfde uitkomt, ik laat mijn Riemann helpers nog even doordraaien.
Ik kan 0.7.0 van de Sessy integratie nog niet vinden
hacs>sessy. rechtboven 3 puntjes 'opnieuw downloaden' en dan zelf 0.7.0 kiezen.

edit:
Er kijken ook wat instellingen weg te zijn gehaald in de API zoals de eco instellingen en noise level.

[ Voor 14% gewijzigd door Tazzios op 17-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 16:04
Kan iemand mij vertellen (schematisch misschien) hoe ik het beste een sessy kan aansluiten met een Enphase install?

3 fase qrelay met een envoy metered.
De communicatie tussen deze en panelen moet intact kunnen blijven toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Razorh schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:41:
Kan iemand mij vertellen (schematisch misschien) hoe ik het beste een sessy kan aansluiten met een Enphase install?

https://www.sessy.nl/installatie/
Sessy tussen de relay en meterkast of op een eigen (1-fase) groep.

[ Voor 3% gewijzigd door AJediIAm op 17-09-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
AJediIAm schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:45:
[...]

https://www.sessy.nl/installatie/
Sessy tussen de relay en meterkast of op een eigen (1-fase) groep.
Bij een Enfase systeem, kun je je sessy beste op een aparte (vrije/nieuwe) groep aan sluiten in je meterkast.
Bij meerdere Sessy's (zelfs als je aan 2 denkt, ben toch voorbereid op die derde) zou ik zelfs een nieuwe 3 fase groep plaatsen.
Ik zou zelfs niet gaan sleutelen aan de bestaande Enfase aansluiting in je meterkast (vaak te druk met draden ect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon stokvis
  • Laatst online: 12-09 15:27
Misschien een beetje een beginnersvraag, maar ik kan nergens een antwoord vinden, ook niet in dit topic. Mijn vraag gaat over het laadvermogen dat je kunt instellen bij de eco modus. Dat varieert tussen min. 50W en 2200W. Kan iemand mij uitleggen wat deze instelling precies doet? En wat je afweging zou kunnen zijn hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
simon stokvis schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:06:
Misschien een beetje een beginnersvraag, maar ik kan nergens een antwoord vinden, ook niet in dit topic. Mijn vraag gaat over het laadvermogen dat je kunt instellen bij de eco modus. Dat varieert tussen min. 50W en 2200W. Kan iemand mij uitleggen wat deze instelling precies doet? En wat je afweging zou kunnen zijn hierin?
Voor zover ik het begepen heb, zijn deze de waarden waarbij Sessy begint met laden of ontladen (minimum) en gaat dit laden en ontladen door tot de maximale waarde mits dit mogelijk is.
Dit zag ik in elk geval gebeuren met NOM

• Frappuccino
Tazzios schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:44:
[...]

hacs>sessy. rechtboven 3 puntjes 'opnieuw downloaden' en dan zelf 0.7.0 kiezen.

edit:
Er kijken ook wat instellingen weg te zijn gehaald in de API zoals de eco instellingen en noise level.
Waarom zou men er dat uitgehaald hebben?

Edit:
Net de update naar 1.7.2 binnen.
Misschien begrijp ik bovenstaande quote verkeerd maar ik kan nog steeds noise level instellen in HA.

Edit 2:
Heb nog niet 0.7.0 integratie.

[ Voor 21% gewijzigd door Frappuccino op 18-09-2024 21:54 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Bij mij zijn die en wat andere opties in HA grijs geworden met de melding niet beschikbaar.
Vind ik ook vreemd maar hoor er verder niemand over.

Sessy 1.7.2
Pimdoos 0.7.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De tellers van de sessy zijn ook zichtbaar in de my home battery app, bij de details. Worden getoond zodra je een compatible firmware draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:04
Ik heb Homey app versie 2.4.1 zojuist voor iedereen vrijgegeven in de app store.

* Added kWh meters for Sessy and CT meter (fw>=1.7.2).
* Added slider UI for system noise level.

https://community.homey.app/t/78156

[ Voor 3% gewijzigd door gruijter op 19-09-2024 10:57 ]

• PimDoos
[...]

Frappuccino schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:31:
[...]

Waarom zou men er dat uitgehaald hebben?

Edit:
Net de update naar 1.7.2 binnen.
Misschien begrijp ik bovenstaande quote verkeerd maar ik kan nog steeds noise level instellen in HA.

Edit 2:
Heb nog niet 0.7.0 integratie.
Er zijn geen sensors verwijderd in recente updates. Wel verloopt de setup van sensors iets meer asynchroon sinds ha-sessy 0.6.3, naar aanleiding van een wijziging in Home Assistant.

Als je de sensor niet ziet of op unavailable ziet staan, betekent dit dat de integratie bij het opstarten niet kon bepalen of de firmware van Sessy die sensor ondersteunt. In dat geval wordt de sensor uitgeschakeld. Reload van de integratie lost dit mogelijk tijdelijk op.

In de log van Home Assistant vind je een warning op het moment dat dit gebeurt. Check even of je op Sessy firmware 1.7.1 of hoger zit en of de Home Assistant integratie is bijgewerkt naar 0.6.3 of hoger.
Blijft het probleem terugkomen, maar dan even een issue aan op Github met de melding uit de log, dan kan ik uitzoeken wat er mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@PimDoos
Dank voor je reactie dan weet ik zeker dan er iets niet klopt. :)
Ik heb mijn log aan issue 97 toegevoegd, de daar gemelde melding zie ik o.a. ook in mijn log.

• Frappuccino
Ik wacht nog even tot 0.7.0 uit de beta is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
PimDoos schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:11:
[...]

[...]

Er zijn geen sensors verwijderd in recente updates. Wel verloopt de setup van sensors iets meer asynchroon sinds ha-sessy 0.6.3, naar aanleiding van een wijziging in Home Assistant.

Als je de sensor niet ziet of op unavailable ziet staan, betekent dit dat de integratie bij het opstarten niet kon bepalen of de firmware van Sessy die sensor ondersteunt. In dat geval wordt de sensor uitgeschakeld. Reload van de integratie lost dit mogelijk tijdelijk op.

In de log van Home Assistant vind je een warning op het moment dat dit gebeurt. Check even of je op Sessy firmware 1.7.1 of hoger zit en of de Home Assistant integratie is bijgewerkt naar 0.6.3 of hoger.
Blijft het probleem terugkomen, maar dan even een issue aan op Github met de melding uit de log, dan kan ik uitzoeken wat er mis gaat.
Hier zelfde probleem, ook issue 97 op GitHub aangevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 08:09
De nieuwe kWh meters (entiteiten) in de Sessy api zijn ook prima te gebruiken om met wat extra helpers een wel nauwkeurige SoC te maken in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Duurt lang voor 1.7.2 wordt gepushed/beschikbaar gemaakt. Zou leuk zijn dat je als gebruiker iets zou kunnen "forceren" op dit vlak

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
DaCootMeister schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:25:
Duurt lang voor 1.7.2 wordt gepushed/beschikbaar gemaakt. Zou leuk zijn dat je als gebruiker iets zou kunnen "forceren" op dit vlak
Tinus ongeduld :+

Maarrrr, je ben niet de enigste O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Simpel360 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:41:
[...]

Tinus ongeduld :+

Maarrrr, je ben niet de enigste O-)
En dan later zeker gaan klagen dat iets niet meer doet omdat ze het met een reden gefasseerd uitrollen :-) ... om eventuele bugs nog op te lossen voordat iedereen er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik had de sensors power_schedule (oid) verwijdert omdat deze grijs was maar daar bleek ene grafiek aan te hangen. Iemand een idee hoe ik die terug kan krijgen zonder andere dingen stuk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Tazzios schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:01:
Ik had de sensors power_schedule (oid) verwijdert omdat deze grijs was maar daar bleek ene grafiek aan te hangen. Iemand een idee hoe ik die terug kan krijgen zonder andere dingen stuk te maken?
Als je het over Home Assistant hebt... een backup terug zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Sicos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:57:
[...]

En dan later zeker gaan klagen dat iets niet meer doet omdat ze het met een reden gefasseerd uitrollen :-) ... om eventuele bugs nog op te lossen voordat iedereen er last van heeft.
Oh maar nu begrijp je mij verkeerd, het was slechts een poging om tot geduld te manen en dat poster niet de enigste is.

Ik sta juist achter de manier van opereren van Charged, ook in deze, en ben oprecht blij met ze.

• DaCootMeister
Sicos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:57:
[...]

Nee nee, zeker niet. Als je forceert moet je ook de risico's kunnen inschatten en accepteren als het onverhoopt anders loopt

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Voor mensen die ditzelfde issue hebben: Soms geeft de settings API van Sessy onverwachte resultaten terug (omdat dit een ongedocumenteerde API is en dus niet ondersteund is voor integraties).
Als je hier last van hebt, open dan even de Sessy Portal en sla vanuit daar je settings op, of schakel naar Eco mode. Daarmee worden de settings geïnitialiseerd en zou het weer moeten werken. Zie ook issue #97.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:22

Locke_

Iron within, Iron Without!

Hoi Allen, ik ga ook bij de club komen. Zojuist de offerte van Accu Today voor de plaatsing van 2 Sessy's getekend :)

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Sandburd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:37:
De tellers van de sessy zijn ook zichtbaar in de my home battery app, bij de details. Worden getoond zodra je een compatible firmware draait.
Dank hiervoor.

Ik begrijp alleen niet waarom mijn Totaal geladen veel kleiner is dan Totaal ontladen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze getallen zijn verzameld vanaf het moment dat de nieuwe sensors in mijn Sessy zijn gaan werken.
Of zijn deze getallen op dag basis?

[ Voor 3% gewijzigd door rtunru op 24-09-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:11
Ik mag mij nu ook scharen onder de gelukkige bezitters van een sessy, 2 stuks zelfs.

Ik heb ze aangesloten en geconfigureerd en alles lijkt te kloppen. Er hangt ook een homewizard kwh meter tussen en ik draai nom.

Echter zie ik dat mijn zonnepanelen meer leveren dan opgenomen soms laadt de ene en de andere voedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1CZDA1-NAXvMahf_1kMEPksSpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCTJl20rnqJVSUJw2WnM717W.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal gedrag voor de eerste run?
Of heb ik gewoon een suf foutje gemaakt in de configuratie?

EDIT:
Het laatste dus! Het functioneert perfect nu!

[ Voor 3% gewijzigd door TimK1990 op 25-09-2024 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrikken
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:52
Razorh schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:41:

Het is sterk aan te bevelen hier een aparte groep achter de hoofdschakelaar te maken, los van de Enphase automaat / Q-relais. Er bestaat een schema dat de Sessy('s) direct vanaf het Q-Relais worden gekoppeld maar dat is een slecht idee: het maakt alle metingen die Enphase doet (en bij eem 'metered' installatie is dat nog erger) waardeloos. Wat er tussen de Sessy's en de Enphase micro inverters gebeurt, blijft dan geheel buiten beschouwing. Je ziet de im- en export van de Sessy's wel terug in de Sessy app en portal maar het wordt allemaal erg verwarrend.

Ik zou ook sterk aanbevelen een eigen tussenmeter te plaatsen. Dan kun je goed het rendement van de Sessy's meten (verschil tussen im- ebn export). Je zult daar van opkijken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQYHX-6N1RRWGd8EGMrO9GbAKek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s0vKziu3myTFakYy6OIYkXzS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 16:04
@hrikken Bedankt hier heb ik iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
hrikken schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:06:
[...]

Het is sterk aan te bevelen hier een aparte groep achter de hoofdschakelaar te maken, los van de Enphase automaat / Q-relais. Er bestaat een schema dat de Sessy('s) direct vanaf het Q-Relais worden gekoppeld maar dat is een slecht idee: het maakt alle metingen die Enphase doet (en bij eem 'metered' installatie is dat nog erger) waardeloos. Wat er tussen de Sessy's en de Enphase micro inverters gebeurt, blijft dan geheel buiten beschouwing. Je ziet de im- en export van de Sessy's wel terug in de Sessy app en portal maar het wordt allemaal erg verwarrend.

Ik zou ook sterk aanbevelen een eigen tussenmeter te plaatsen. Dan kun je goed het rendement van de Sessy's meten (verschil tussen im- ebn export). Je zult daar van opkijken!

[Afbeelding]
Hier heb ik ook een tussenmeter geplaatst. Ik moet zeggen dat deze sinds de laatste update met de energie metingen een stuk minder interessant is geworden. Die energie metingen van de Sessy komen bijna 1 op 1 overeen met die van de kWh tussen meter. Naast de energie waardes kun je ook de voltages uitlezen uit de Sessy, daar heb je dus ook geen kWh meter meer voor nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Jammer dat de zonnige dagen zo goed als over zijn. Ik heb sinds 1 april (nee dat is geen grapje) op zonne energie gedraaid maar zoals het er nu naar uit ziet zal dat snel over zijn en wordt de boel weer afhankelijk van het net.

Het blijft wel leuk om maar 80kwh verbruikt te hebben van het net in al die maanden. Nul zal het nooit zijn aangezien er altijd enige vertraging is in het terug leveren vanuit je Sessy en het moment waarop je het verbruikt start.

En ja met de saldering mag je ook wegstrepen maar dan heb je uiteindelijk nog steeds meer verbruikt uit het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:19:
Jammer dat de zonnige dagen zo goed als over zijn. Ik heb sinds 1 april (nee dat is geen grapje) op zonne energie gedraaid maar zoals het er nu naar uit ziet zal dat snel over zijn en wordt de boel weer afhankelijk van het net.

Het blijft wel leuk om maar 80kwh verbruikt te hebben van het net in al die maanden. Nul zal het nooit zijn aangezien er altijd enige vertraging is in het terug leveren vanuit je Sessy en het moment waarop je het verbruikt start.

En ja met de saldering mag je ook wegstrepen maar dan heb je uiteindelijk nog steeds meer verbruikt uit het net.
En exact dit mis ik dus sinds ik aan het handelen ben met FrankEnergie op de onbalans markt. Doordat de Sessy's extern worden aangestuurd en niet NoM draaien heb je dus veel minder inzicht in je eigen verbruik. Juist dit inzicht stimuleert om zoveel mogelijk energie te verbruiken als het beschikbaar is via de PV. en zo min mogelijk als de zon niet schijnt.

• Simpel360
DJP! schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:54:
[...]

En exact dit mis ik dus sinds ik aan het handelen ben met FrankEnergie op de onbalans markt. Doordat de Sessy's extern worden aangestuurd en niet NoM draaien heb je dus veel minder inzicht in je eigen verbruik. Juist dit inzicht stimuleert om zoveel mogelijk energie te verbruiken als het beschikbaar is via de PV. en zo min mogelijk als de zon niet schijnt.
Maar je hebt toch de verschillende sensoren (P1, Sessy, PV) en daarmee kun je toch een berekening maken?
Dat de Sessy icm de onbalanshandel minder voorspelbaar is is helder maar feitelijk toch niet anders als de periode voor de Sessy's icm een dynamisch contract?
Als er geen onbalans is om te verrekenen blijft het dynamisch.

Kan het fout hebben natuurlijk :+

De wazigheid in de exacte berekeningen van de onbalansaanbieders zijn voor mij nog een dingetje :X

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:11
Wat ik op dit moment al moeilijk vind is dat in de energy app mijn stroom gebruik voor mijn gevoel geen totaal meer is.
Sessy zit op een eigen groep met kwh meter. De grafiek houd alleen rekening met de pv panelen in de berekening. De kwh meter is ingesteld dst er een accu aan hangt. Je zou toch denken dat hij deze dus ook mee rekend

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Ik kan eindelijk update 1.7.2 installeren maar ik zie ook dat 1.7.3 al klaar staat voor uitrol met stabiliteitsverbeteringen. Wat is verstandig? Nog even wachten tot 1.7.3 beschikbaar komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rtunru schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:08:
[...]

Dank hiervoor.

Ik begrijp alleen niet waarom mijn Totaal geladen veel kleiner is dan Totaal ontladen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze getallen zijn verzameld vanaf het moment dat de nieuwe sensors in mijn Sessy zijn gaan werken.
Of zijn deze getallen op dag basis?
De tellers zijn actief geworden (in je sessy) na de firmware upgrade. Dus als je op dat moment een volle batterij had en daarna voornamelijk geleverd hebt zul je zo'n verschil zien.
Heb bij Charged gevraagd of het misschien een optie is om in het portal (of de sessy zelf) in te bouwen dat je de tellers kunt resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Sandburd schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:00:
[...]

De tellers zijn actief geworden (in je sessy) na de firmware upgrade. Dus als je op dat moment een volle batterij had en daarna voornamelijk geleverd hebt zul je zo'n verschil zien.
Heb bij Charged gevraagd of het misschien een optie is om in het portal (of de sessy zelf) in te bouwen dat je de tellers kunt resetten.
Ze gaan toch uit elkaar lopen. Na een paar weken maakt het niet meer uit dat ze ongelijk begonnen zijn.
(Ze lopen uit elkaar omdat je grofweg 18% meer laadt dan dat je ontlaadt)

• Sicos
Andere mensen die na de 1.7.2 update het probleem hebben dat al de instellingen van de Sessy ineens foetsie zijn? Ik moest bij 2 van mijn 3 Sessy's alles opnieuw instellen om ze weer werkend te krijgen.

Zoals; P1 meter ip, op welke fase, hoeveel Sessy's in huishouden ... etc..
Pagina: 1 ... 73 ... 94 Laatste