vanenkelen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:52:
Ik wil toch eens gaan kijken of ik mijn 2 Sessy’s akoestisch ontkoppeld kan plaatsen. Ze hangen nu aan de muur in de garage die naast/tegen ons huis staat en sinds ik er 2 heb lijkt het alsof ze resoneren. 1’tje hoorde ik vrijwel niet, nu met 2 zijn ze echt wel goed te horen in huis. Ook op gekke plekken, wat voor mij bewijst dat het echt trilling/resonantie is.
Het makkelijkste lijkt me om een zware stellingkast te bouwen waarin ik ze boven elkaar kan zetten. Die kast kan ik met trillingsdempers/matten akoestisch vrij van de muur/grond plaatsen. De Sessy’s wil ik dan boven elkaar op pootjes in de kast plaatsen. Het liefste pak ik dan van die trillingsdempers voor buiten units van airco’s (m8 bouten volgens mij).
Wie van jullie heeft Sessy op pootjes staan en wat is de maat van de bout die gebruikt wordt? Zag wel wat foto’s in het topic, maar kan details niet heel precies zien.
Vraag staat overigens ook per mail uit bij Sessy, maar nog geen reactie gehad.
DJP! schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:33:
[...]
Ergens in dit topic staan plaatjes van iemand die de Sessy aan kunstof blokken heeft opgehangen voor akoestische ontkoppeling. Volgens mij werkte dit redelijk goed.
Als je naar onderkant van de Sessy kijkt zie je dan 4 gaten voor de pootjes? De eerste batches van de Sessy hebben namelijk niet de mogelijkheid om op pootjes te staan?
Bij mij blijkt 1 van de 2 veel meer herrie te maken dan de ander.
ik heb de kap gelicht (toen de herrie op trad) en dat was een van de grootste boosdoeners. Kap er af, stil (op wat geruis van de fans) kap er op ... mega indringend "whoem-whoem-whoem" resonatie. Het geluid kwam op zodra de kap richting de eindpositie geschoven werd.
Toen heb ik wat geexperimenteerd, o.a. met iets dat lijkt op de oplossing van @
Simpel360, ik heb gekozen voor een yoga mat, daar stroken van geknipt en die achter de 2 zijkanten van de accu geschoven.
Ook heb ik een reep onder de kap gedaan, die hielp ook al aanzienlijk.
Uiteindelijk zijn de accus van de muur gehaald en op de begane grond in de garage neergezet (op de pootjes). De reden voor verhuizen was niet zozeer het geluid, maar de temperatuur. Ze hingen in een kamer zonder ventilatie (geen ramen, geen afzuiging), op 3 meter hoogte tegen het dak naast de zonnepaneel omvormers (die meer vermogen verwerken, maar muis stil zijn

) in juni werden ze goed heet en zo ook de kamer.