Yes, same here. Bij mij bij allebei de Sessy’s. Geluidsniveau en min/max vermogen ook.Sicos schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:30:
Andere mensen die na de 1.7.2 update het probleem hebben dat al de instellingen van de Sessy ineens foetsie zijn? Ik moest bij 2 van mijn 3 Sessy's alles opnieuw instellen om ze weer werkend te krijgen.
Zoals; P1 meter ip, op welke fase, hoeveel Sessy's in huishouden ... etc..
Gelukkig hebben bij mij de Sessy's allemaal vaste ip nummers en zijn ze bedraad want anders was dat nog een klusje geweest om weer goed te krijgen.vanenkelen schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:10:
[...]
Yes, same here. Bij mij bij allebei de Sessy’s. Geluidsniveau en min/max vermogen ook.
Op zich ging de update prima maar was wel handig geweest als ze dit even vermeld hadden als een mogelijk bijwerking. Het opnieuw instellen was ook wel weer gedaan binnen 5 minuten maar als ik niet even gecontroleerd had of de update volledig goed was gegaan (had het gestart vanaf de portal) dan had het waarschijnlijk wel enkele dagen geduurd voordat ik erachter was dat het niet meer werkte.
Hier 3 Sessy's bedraad aangesloten zonder problemen door de update gekomen.vanenkelen schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:10:
[...]
Yes, same here. Bij mij bij allebei de Sessy’s. Geluidsniveau en min/max vermogen ook.
Hier zijn beide Sessy's ook normaal door de update gekomen. Nu zou het bij ook misschien minder goed opvallen omdat ik geen max voor het geluid of de laad/ontlaad vermogen heb aangepast.
Edit: na nog een keer de spanning eraf en het extra goed aandrukken van de dongel doet ie het weer
.
Ik heb hier een Sessy waarvan de SOC op 100% staat terwijl de batterij zo goed als leeg is. Als ik de batterij dan toch probeer te ontladen met 500W omdat laden niet mogelijk is gaat de Sessy even met een lage waarde laden(?) daarna niks. Soms ook even geen verbinding met de Sessy. Alles is bedraad aangesloten en de andere Sessy doet het gewoon. Firmware is 1.7.2 en al een paar keer opnieuw opgestart. Iemand een idee?:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jPVqYQyvFjdEQprR5lx4dJmD.jpg?f=user_large)
Ik heb hier een Sessy waarvan de SOC op 100% staat terwijl de batterij zo goed als leeg is. Als ik de batterij dan toch probeer te ontladen met 500W omdat laden niet mogelijk is gaat de Sessy even met een lage waarde laden(?) daarna niks. Soms ook even geen verbinding met de Sessy. Alles is bedraad aangesloten en de andere Sessy doet het gewoon. Firmware is 1.7.2 en al een paar keer opnieuw opgestart. Iemand een idee?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jPVqYQyvFjdEQprR5lx4dJmD.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/IVXrS9oR5AsbE0NZ0DxZO58a.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Bapper op 28-09-2024 14:48 ]
Ik heb bijna hetzelfde probleem gehad met een Sessy, gemeld en uiteindelijk een nieuwe gekregen.Bapper schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:11:
Edit: na nog een keer de spanning eraf en het extra goed aandrukken van de dongel doet ie het weer.
Ik heb hier een Sessy waarvan de SOC op 100% staat terwijl de batterij zo goed als leeg is. Als ik de batterij dan toch probeer te ontladen met 500W omdat laden niet mogelijk is gaat de Sessy even met een lage waarde laden(?) daarna niks. Soms ook even geen verbinding met de Sessy. Alles is bedraad aangesloten en de andere Sessy doet het gewoon. Firmware is 1.7.2 en al een paar keer opnieuw opgestart. Iemand een idee? [Afbeelding]
[Afbeelding]
De blijdschap was van korte duur hij is er alweer mee gestopt...Sicos schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde probleem gehad met een Sessy, gemeld en uiteindelijk een nieuwe gekregen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VVd3JaJ8cE7RVpPqHlXtCP7s.jpg?f=user_large)
Na lang wikken en wegen toch niet overgestapt naar Victron, maar Sessy trouw gebleven.
Voor een heel knap prijsje kon ik een zwarte Sessy uit de opkoop op de kop tikken in verzegelde doos. Sessy is daar ook bereid om garantie op te geven dus 1 en 1 was 2.
Omdat tijdens de installatie bleek dat er wel wat verschillen in zitten wou ik jullie deze niet onthouden.
Sessy links is model v1.1.1
Sessy rechts is model v1.5
V1.5 is 2cm hoger, 2cm breder, iets dieper en de wandbeugel valt 1 cm hoger in de behuizing (iets om rekening mee te houden als je al een ander model hebt hangen!) Ook heeft deze versie koelgaten in de rechterbovenkant.
Ik kan al zeggen dat dit model echt FLINK stiller is dan de 1.1.1. Minstens een factor 2 stiller maar wellicht zelfs meer. Deze was ook modulair op te bouwen en dit was echt een verademing met installatie.
Foto:
:strip_exif()/f/image/GB0TgZep3GHyjHy1GB4kIMMy.jpg?f=fotoalbum_large)
Koelgaten:
Voor een heel knap prijsje kon ik een zwarte Sessy uit de opkoop op de kop tikken in verzegelde doos. Sessy is daar ook bereid om garantie op te geven dus 1 en 1 was 2.
Omdat tijdens de installatie bleek dat er wel wat verschillen in zitten wou ik jullie deze niet onthouden.
V1.5 is 2cm hoger, 2cm breder, iets dieper en de wandbeugel valt 1 cm hoger in de behuizing (iets om rekening mee te houden als je al een ander model hebt hangen!) Ook heeft deze versie koelgaten in de rechterbovenkant.
Ik kan al zeggen dat dit model echt FLINK stiller is dan de 1.1.1. Minstens een factor 2 stiller maar wellicht zelfs meer. Deze was ook modulair op te bouwen en dit was echt een verademing met installatie.
Foto:
:strip_exif()/f/image/GB0TgZep3GHyjHy1GB4kIMMy.jpg?f=fotoalbum_large)
Koelgaten:
:strip_exif()/f/image/bjmBUP72FQGQfcFFRA80kBfH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door sparkly op 28-09-2024 17:03 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Als je meerdere Sessy's hebt zou je ook even kunnen proberen de dongle om te wisselen en kijken of dat iets uitmaakt maar ik vermoed dat het probleem in je Sessy zit.Bapper schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:46:
[...]
De blijdschap was van korte duur hij is er alweer mee gestopt...[Afbeelding]
Zal wel een andere omvormer inzitten die meer pasief gekoeld wordt en ze zullen wel moeten want anders gaan ze geheid klanten verliezen aan het hoeveelheid lawaai dat een 1.1.1 versie kan produceren op vol vermogen.sparkly schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:00:
Na lang wikken en wegen toch niet overgestapt naar Victron, maar Sessy trouw gebleven.
Foto:
[Afbeelding]
Koelgaten:
[Afbeelding]
Weet niet wat er in de 1.1.1 zit maar dit zit in de 1.5Sicos schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:15:
[...]
Zal wel een andere omvormer inzitten die meer pasief gekoeld wordt en ze zullen wel moeten want anders gaan ze geheid klanten verliezen aan het hoeveelheid lawaai dat een 1.1.1 versie kan produceren op vol vermogen.
:strip_exif()/f/image/RD8mrpiP54C5ifvS2uWyx97d.jpg?f=fotoalbum_large)
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Bij de 1.1 modellen was die sticker er altijd afgehaald ... geen idee wat daarvoor de reden was. Wat betreft input en output vermogen is de boel bijna geluk.sparkly schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:26:
[...]
Weet niet wat er in de 1.1.1 zit maar dit zit in de 1.5
[Afbeelding]
Je zou even van de bovenkant een foto moeten maken want daar zitten bij de 1.1 versie de ventilators en dat zijn van die inieminie kleine ventilatortjes en die moeten dan wel heel snel draaien als je een bepaald koelvermogen wilt halen (vandaar de herrie bij die versie op vol vermogen).
[ Voor 20% gewijzigd door Sicos op 28-09-2024 17:34 ]
https://nl.farnell.com/me...0vphXxAu8XAQxw1egQF8-3rx_
Zo te zien zitten daar ook kleine ventilatortjes in... wellicht dat die beter gedempt zijn of dat er gewoon een betere airflow in die nieuwe kast zit.
Wel mooi spul... industriele voeding dus geen pruts spul uit China
Zo te zien zitten daar ook kleine ventilatortjes in... wellicht dat die beter gedempt zijn of dat er gewoon een betere airflow in die nieuwe kast zit.
[ Voor 87% gewijzigd door Sicos op 28-09-2024 17:55 ]
De lucht flow is aanzienlijk beter.Sicos schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:52:
https://nl.farnell.com/me...0vphXxAu8XAQxw1egQF8-3rx_
De warme lucht heeft nu daadwerkelijk een uitlaat en met wat plastic hebben ze de lucht ook die kant op geforceerd. Weet niet of dat in 1.1.1 ook al was. Zal m morgen eens openen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fqYvuLFNgxFPoAgRwyTfQEuW.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 28-09-2024 19:11 ]
Beide Sessy’s zijn bij mij ook bedraad aangesloten en van vaste ip’s voorzien.Sicos schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:34:
[...]
Gelukkig hebben bij mij de Sessy's allemaal vaste ip nummers en zijn ze bedraad want anders was dat nog een klusje geweest om weer goed te krijgen.
Op zich ging de update prima maar was wel handig geweest als ze dit even vermeld hadden als een mogelijk bijwerking. Het opnieuw instellen was ook wel weer gedaan binnen 5 minuten maar als ik niet even gecontroleerd had of de update volledig goed was gegaan (had het gestart vanaf de portal) dan had het waarschijnlijk wel enkele dagen geduurd voordat ik erachter was dat het niet meer werkte.
Ik zag het omdat ze bij mij ineens op max geluidsniveau 3 stonden. Terwijl ik geen limiet (dus stand 5) ingesteld had.
Echt vreemd.
Dit is wel heel interessant. Zit me gelijk af te vragen of ik mijn Sessy’s ook kan tweaken door wat extra openingen en eventueel stille fans in de behuizing te plaatsen om de luchtstroom wat te verbeteren.sparkly schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:09:
[...]
De lucht flow is aanzienlijk beter.
De warme lucht heeft nu daadwerkelijk een uitlaat en met wat plastic hebben ze de lucht ook die kant op geforceerd. Weet niet of dat in 1.1.1 ook al was. Zal m morgen eens openen.
[Afbeelding]
Gaaf! Ben wel benieuwd waarom die stiller is. De omvormer is volgens mij hetzelfde als in de vorige versie. De airflow zal een stuk beter zijn door de extra koel openingen. Maar zou dit ook zorgen voor minder lawaai?sparkly schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:00:
Foto:
[Afbeelding]
Koelgaten:
[Afbeelding]
Ai, BMS error op 1 van de 3 Sessy's. Heb al 1x reset uitgevoerd door de spanning er even af te halen. Heeft niet geholpen.
En Na 30 minuten werkt ie weer. Vreemd.
En Na 30 minuten werkt ie weer. Vreemd.
[ Voor 14% gewijzigd door mgroen81 op 29-09-2024 09:33 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Is toch eigenlijk heel simpel, als de hitte beter weg kan dan hoeven de ventilators ook minder te doen dan als de hitte geforceerd de kast uit moet.DJP! schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:17:
[...]
Gaaf! Ben wel benieuwd waarom die stiller is. De omvormer is volgens mij hetzelfde als in de vorige versie. De airflow zal een stuk beter zijn door de extra koel openingen. Maar zou dit ook zorgen voor minder lawaai?
Heb net de kap van de v1.1.1 en de v1.5 open gehad.
Omvormer lijkt hardwarematig identiek te zijn echter het is heel duidelijk dat ook met open kap die van de v1.5 significant stiller is. Design van de kap lijkt dus niet de oorzaak te zijn van een stillere Sessy. Nadeel is dat 99% van de sticker op de omvormer van de v1.1.1 bewust weggehaald is. Waarom is mij een raadsel. Ding is nieuw in doos geleverd. Wellicht is de v1.5 omvormer een nieuwere versie met stillere fans. Formaat van de fans is in ieder geval identiek.
Mbt koeling is grootste verschil het pad wat de lucht aflegt.
v1.1.1 Koele lucht via filtertje linksonder erin. Warme lucht boven de omvormer eruit, batterijcompartiment in en dan omlaag, de uitlaatroosters in het midden van de behuizing eruit om via het kanaal de onderkant van de omvormer te verlaten. Links daarvan zit de aanvoer van koele lucht. Dat is dus niet zo'n slim design tenzij het de bedoeling is om de batterijen 'warm' te houden.
v1.5 Koele lucht via filtertje linksonder erin. Warme lucht boven de omvormer eruit, direct richting de openingen in de rechterbovenkant van de behuizing. Dit is veel logischer.
Nog een verandering is dat de v1.5 geen 48V poort lijkt te hebben!
Omvormer lijkt hardwarematig identiek te zijn echter het is heel duidelijk dat ook met open kap die van de v1.5 significant stiller is. Design van de kap lijkt dus niet de oorzaak te zijn van een stillere Sessy. Nadeel is dat 99% van de sticker op de omvormer van de v1.1.1 bewust weggehaald is. Waarom is mij een raadsel. Ding is nieuw in doos geleverd. Wellicht is de v1.5 omvormer een nieuwere versie met stillere fans. Formaat van de fans is in ieder geval identiek.
Mbt koeling is grootste verschil het pad wat de lucht aflegt.
v1.1.1 Koele lucht via filtertje linksonder erin. Warme lucht boven de omvormer eruit, batterijcompartiment in en dan omlaag, de uitlaatroosters in het midden van de behuizing eruit om via het kanaal de onderkant van de omvormer te verlaten. Links daarvan zit de aanvoer van koele lucht. Dat is dus niet zo'n slim design tenzij het de bedoeling is om de batterijen 'warm' te houden.
v1.5 Koele lucht via filtertje linksonder erin. Warme lucht boven de omvormer eruit, direct richting de openingen in de rechterbovenkant van de behuizing. Dit is veel logischer.
Nog een verandering is dat de v1.5 geen 48V poort lijkt te hebben!
:strip_exif()/f/image/KMAGO6xjapwE9kX0b9oMJPv9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door sparkly op 29-09-2024 10:00 ]
Dit lijkt niet zo te zijn, die mijn post hierboven. Ook met volledig open kap is de v1.1.1 nog steeds flink luider dan de 1.5.Sicos schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:50:
[...]
Is toch eigenlijk heel simpel, als de hitte beter weg kan dan hoeven de ventilators ook minder te doen dan als de hitte geforceerd de kast uit moet.
Volgens mij zitten de fans in de omvormer en worden ook door de omvormer aangestuurd. De omvormer produceert nog steeds evenveel warmte als het voorgaande model. Dat de hitte in de kast bleef hangen had als nadeel dat de accu's zelf warmem werder. Maar daar verder de fans niet op geregeld. Ik vermoed dus dat er wel andere fans in de omvormer zitten. Een andere oplossing kan zijn dat de omvormer met wat extra demping materiaal aan het frame bevestigd is.Sicos schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:50:
[...]
Is toch eigenlijk heel simpel, als de hitte beter weg kan dan hoeven de ventilators ook minder te doen dan als de hitte geforceerd de kast uit moet.
@sparkly leuke foto's! wel jammer van de 48VDC poort... die poort zit er helemaal niet meer op? ook niet ergens aan de linker kant ofzo?
Klopt de fans zitten aan de bovenkant in de omvormers. Ze blazen recht omhoog tegen de bovenkant van de behuizing aan en hier is ook nog wel winst te halen door een kunststof 90 graden bocht (á la pvc bocht) te plaatsen of iets dergelijks zodat de lucht echt mooi weg geleid wordt.DJP! schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:04:
[...]
Volgens mij zitten de fans in de omvormer en worden ook door de omvormer aangestuurd. De omvormer produceert nog steeds evenveel warmte als het voorgaande model. Dat de hitte in de kast bleef hangen had als nadeel dat de accu's zelf warmem werder. Maar daar verder de fans niet op geregeld. Ik vermoed dus dat er wel andere fans in de omvormer zitten. Een andere oplossing kan zijn dat de omvormer met wat extra demping materiaal aan het frame bevestigd is.
@sparkly leuke foto's! wel jammer van de 48VDC poort... die poort zit er helemaal niet meer op? ook niet ergens aan de linker kant ofzo?
EDIT. De omvormer hangt bij de 1.1.1 stegen een metalen plaat. Bij de 1.5 hangt deze daar een paar cm vrij van. Verder geen demping of iets dergelijks.
De poort is fysiek niet aanwezig. Er lijkt wel een alternatief te zijn. Ik ga wat foto's maken momentje
Komtie:
:strip_exif()/f/image/DGxan6sIiVgq0BbInkynPCsp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door sparkly op 29-09-2024 10:26 ]
Goed gevonden, dat is hemsparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:10:
[...]
Klopt de fans zitten aan de bovenkant in de omvormers.
EDIT. De omvormer hangt bij de 1.1.1 stegen een metalen plaat. Bij de 1.5 hangt deze daar een paar cm vrij van. Verder geen demping of iets dergelijks.
De poort is fysiek niet aanwezig. Er lijkt wel een alternatief te zijn. Ik ga wat foto's maken momentje
Komtie:
[Afbeelding]
We zullen niet zomaar afwijken van onze beloftes, daarvoor vinden we de poort zelf ook te leuk.
Vanuit veiligheidsoverwegingen en een beter kabel traject is het wat aangepast maar nog steeds compatibel.
Ik heb de herrie uiteindelijk gewoon opgelost met een extra kast om de Sessy's (was natuurlijk niet gratis en koste ook nog een middag klussen).. die kast op mijn balans ventilatie aangesloten... sensor in de kast en HA stuurt dan weer extra de balans ventilatie aan als het te heet wordt in de kast... daarna eigenlijk nooit meer echt last gehad van het lawaai wat versie 1.1.1 produceerde.DJP! schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:04:
[...]
Volgens mij zitten de fans in de omvormer en worden ook door de omvormer aangestuurd. De omvormer produceert nog steeds evenveel warmte als het voorgaande model. Dat de hitte in de kast bleef hangen had als nadeel dat de accu's zelf warmem werder. Maar daar verder de fans niet op geregeld. Ik vermoed dus dat er wel andere fans in de omvormer zitten. Een andere oplossing kan zijn dat de omvormer met wat extra demping materiaal aan het frame bevestigd is.
Dat is goed om te horen. Dit lijkt me zelf ook een veel degelijkere verbinding.Twan_V schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:28:
[...]
Goed gevonden, dat is hem
We zullen niet zomaar afwijken van onze beloftes, daarvoor vinden we de poort zelf ook te leuk.
Vanuit veiligheidsoverwegingen en een beter kabel traject is het wat aangepast maar nog steeds compatibel.
Toch een 48VDC poortsparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:10:
[...]
Klopt de fans zitten aan de bovenkant in de omvormers. Ze blazen recht omhoog tegen de bovenkant van de behuizing aan en hier is ook nog wel winst te halen door een kunststof 90 graden bocht (á la pvc bocht) te plaatsen of iets dergelijks zodat de lucht echt mooi weg geleid wordt.
Komtie:
[Afbeelding]
Misschien blijft die omvormer wel koeler op deze manier waardoor de fans minder hard hoeven te draaien...
Wel leuk om te zien dat der Sessy's toch elke verbeterd worden.
Ja vind het ook leuk om ze naast elkaar te hebben hangen en zo de voortgang te zien. Significante veranderingen zoals het koeltraject of het modulair installeren (wat was dat een verademing zeg!!), maar ook tweaks zoals sleuven ipv gaatjes voor de bovenste boutjes zodat de kap er makkelijker af kan e.d. Ze zitten zeker niet stil bij Sessy.DJP! schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:41:
[...]
Toch een 48VDC poort![]()
Misschien blijft die omvormer wel koeler op deze manier waardoor de fans minder hard hoeven te draaien...
Wel leuk om te zien dat der Sessy's toch elke verbeterd worden.
Kun je bij de V1.1.1 niet een mod doen door een gat met rooster boven de omvormer in de kap te maken zodat die de warmte (recht naar boven) beter weg kan?
Misschien zelfs door een mod-kitje vanuit Sessy (boormal, roostertje, filter ed)?
Ben zelf altijd wel een beetje terughoudend met dit soort mods btw ivm garantie.
Misschien zelfs door een mod-kitje vanuit Sessy (boormal, roostertje, filter ed)?
Ben zelf altijd wel een beetje terughoudend met dit soort mods btw ivm garantie.
[ Voor 15% gewijzigd door Frappuccino op 29-09-2024 11:01 ]
Mijn boerenverstand zegt dat dit inderdaad wel moet kunnen. Maar gezien de V1.1.1 met open kap nog steeds veel luider is dan de v1.5 vraag ik me af of dit uberhaupt iets uit haalt. Daarbij is geluid voor mij geen issue gezien ze in de garage tegen een buitenmuur hangen.Frappuccino schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:58:
Kun je bij de V1.1.1 niet een mod doen door een gat met rooster boven de omvormer in de kap te maken zodat die de warmte (recht naar boven) beter weg kan?
Ik moet zeggen dat de koeling wel goed functioneert bij de v1.1.1, de accu's zijn een paar graden warmer dan bij de v1.5 maar niet eens in de buurt van problematisch ofzo. De omvormer zelf wordt niet warmer dan bij de v1.5. Ik denk zelf dat de omvormer in de v1.1.1 een ander type lager heeft in de ventilatoren waardoor ze gewoon altijd luider zijn. Wellicht is dat nog wel te achterhalen.
Best nieuwsgierig: als je nu sessy's besteld, welke versie krijg je dan? Lopen die 2 door elkaar?
Ik denk er over na, op het oog vind ik die nieuwe er gewoon beter uitzien....
Je krijgt de nieuwe variant.. Alleen je moet volgens mij wel aangeven dat je een zwarte wilt. Normaal zijn ze wit.jaro431 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:05:
Best nieuwsgierig: als je nu sessy's besteld, welke versie krijg je dan? Lopen die 2 door elkaar?
Volgens mij is de zwarte versie alleen in overleg beschikbaar en krijg je standaard een witte.jaro431 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:05:
Mijn idee is toch dat als de warmte beter weg kan de fans ook minder hard hoeven te draaien.sparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:03:
[...]
Mijn boerenverstand zegt dat dit inderdaad wel moet kunnen. Maar gezien de V1.1.1 met open kap nog steeds veel luider is dan de v1.5 vraag ik me af of dit uberhaupt iets uit haalt. Daarbij is geluid voor mij geen issue gezien ze in de garage tegen een buitenmuur hangen.
Ik moet zeggen dat de koeling wel goed functioneert bij de v1.1.1, de accu's zijn een paar graden warmer dan bij de v1.5 maar niet eens in de buurt van problematisch ofzo. De omvormer zelf wordt niet warmer dan bij de v1.5. Ik denk zelf dat de omvormer in de v1.1.1 een ander type lager heeft in de ventilatoren waardoor ze gewoon altijd luider zijn. Wellicht is dat nog wel te achterhalen.
Maar de vraag blijft wel of een dergelijke mod opweegt tegen de behaalde winst (in geluidsreductie en warmte in de Sessy).
Klopt helemaal.Frappuccino schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:15:
[...]
Mijn idee is toch dat als de warmte beter weg kan de fans ook minder hard hoeven te draaien.
Maar de vraag blijft wel of een dergelijke mod opweegt tegen de behaalde winst (in geluidsreductie en warmte in de Sessy).
Maar: met open kap kan de warmte perfect weg.
En toch wordt hij niet stiller. Met andere woorden: de omvormer zelf (die bepalend is voor de snelheid van de fans) wordt niet koeler als de kap eraf is. En dus gaat de ventilator niet langzamer draaien. En dus heeft een koel-mod door een opening te maken geen effect.
De temperatuur van de omvormer bepaalt de snelheid van de fans... Door de andere ophanging in de nieuwe Sessy kan de ophanging verbeterd zijn waardoor de temperatuur lager blijft en de fans dus minder hard hoeven te draaien.sparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:19:
[...]
Klopt helemaal.
Maar: met open kap kan de warmte perfect weg.
En toch wordt hij niet stiller. Met andere woorden: de omvormer zelf (die bepalend is voor de snelheid van de fans) wordt niet koeler als de kap eraf is. En dus gaat de ventilator niet langzamer draaien. En dus heeft een koel-mod door een opening te maken geen effect.
Een ander voordeel van de uitblaas openingen is dat de warmte van de omvormer niet meer bij de accu's zelf komt. Deze kunnen namelijk bij langdurig hoog vermogen (Met SessyConnect wil het wel eens gebeuren dat de Sessy's uren achterelkaar met hoog vermogen laden om daarna gelijk te gaan ontladen) ook (te) warm worden. Door de warme lucht van de omvormer dan rechtsboven uit te blazen vertraag je dit process aanzienlijk.
We zeggen hetzelfde alleen met andere woordenDJP! schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:31:
[...]
De temperatuur van de omvormer bepaalt de snelheid van de fans... Door de andere ophanging in de nieuwe Sessy kan de ophanging verbeterd zijn waardoor de temperatuur lager blijft en de fans dus minder hard hoeven te draaien.
Een ander voordeel van de uitblaas openingen is dat de warmte van de omvormer niet meer bij de accu's zelf komt. Deze kunnen namelijk bij langdurig hoog vermogen (Met SessyConnect wil het wel eens gebeuren dat de Sessy's uren achterelkaar met hoog vermogen laden om daarna gelijk te gaan ontladen) ook (te) warm worden. Door de warme lucht van de omvormer dan rechtsboven uit te blazen vertraag je dit process aanzienlijk.
Warmte effect op de accus is maar heel minimaal hoor, richting de 4 graden C verbetering ongeacht de belasting. Meermaals gemeten met de FLIR.
[ Voor 8% gewijzigd door sparkly op 29-09-2024 11:56 ]
4 graden wil ik niet echt mininmaal noemen. Welke temperatuur hebben de accus's ongeveer?sparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:55:
[...]
We zeggen hetzelfde alleen met andere woorden
Warmte effect op de accus is maar heel minimaal hoor, richting de 4 graden C verbetering ongeacht de belasting. Meermaals gemeten met de FLIR.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Gemeten op de behuizing V1.5 23.7 gr C, V1.1.1 27,2 grC. Ruimte waar ze hangen is 18 gr C.John245 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:00:
[...]
4 graden wil ik niet echt mininmaal noemen. Welke temperatuur hebben de accus's ongeveer?
Zijn om half 9 gaan laden, laatste 2 uur praktisch vol vermogen. Accu temperatuur is stabiel.
Heb nog wat developper boardjes liggen en wat DS18B20's. Wellicht plaats ik ze binnenkort wel thv de bovenste accu's van beide modellen om wat grafiektjes te produceren.
[ Voor 17% gewijzigd door sparkly op 29-09-2024 12:10 ]
Zou het kwaad kunnen als je 2 Sessy 's stijf tegen elkaar aan monteert, dus aan één zijkant geen 15cm ruimte er tussen? Op de andere 3 vlakken heeft de Sessy wel voldoende ruimte.
Mijn muurtje tussen garagepoort en deur naar de bijkeuken is net niet breed genoeg. Maar als ik ze tegen elkaar aan kan zetten, dan past het mooi.
Mijn muurtje tussen garagepoort en deur naar de bijkeuken is net niet breed genoeg. Maar als ik ze tegen elkaar aan kan zetten, dan past het mooi.
Als je de versie met ventilatieroosters aan de rechter zijkant hebt lijkt me strak tegen elkaar hangen geen optie.PetraF schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:32:
Zou het kwaad kunnen als je 2 Sessy 's stijf tegen elkaar aan monteert, dus aan één zijkant geen 15cm ruimte er tussen? Op de andere 3 vlakken heeft de Sessy wel voldoende ruimte.
Als het 'echte' 18b20 zijn kan dat, anders moet je ze even calibreren/ijken, want die van Ali zijn nep en kunnen onderling zomaar 2 graden verschillen. Soort correctietabelletje maken per serienummer. (On-line is er wel wat over te vinden om uit te zoeken of ze echt zijn, o.a. kun je dat aan de serienummers zien.)sparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:08:
[...]
Gemeten op de behuizing V1.5 23.7 gr C, V1.1.1 27,2 grC. Ruimte waar ze hangen is 18 gr C.
Zijn om half 9 gaan laden, laatste 2 uur praktisch vol vermogen. Accu temperatuur is stabiel.
Heb nog wat developper boardjes liggen en wat DS18B20's. Wellicht plaats ik ze binnenkort wel thv de bovenste accu's van beide modellen om wat grafiektjes te produceren.
[Edit] Kon het eerst niet vinden, maar hier bijvoorbeeld: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20/
[ Voor 6% gewijzigd door rene037 op 29-09-2024 14:17 . Reden: Toevoeging ]
@Twan_V zou leuk zijn als jullie een blogje of update kunnen geven over de (door)ontwikkelingen van de Sessy. Je ziet het enthousiasme hier in het topic om erachter te komen wat er anders/verbeterd is.
(Of heb ik daar ergens overheen gelezen? 😇)
(Of heb ik daar ergens overheen gelezen? 😇)
Nee heb ik niet. Begrihp ik dat het dan wel zou kunnen?Frappuccino schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:47:
[...]
Als je de versie met ventilatieroosters aan de rechter zijkant hebt lijkt me strak tegen elkaar hangen geen optie.
Zou zelf een ander plekje bedenken. Sessy geeft helder aan in de installatiehandleiding dat er ruimte tussen moet zitten. Je hebt kans dat de warme lucht uit de ene Sessy, opgezogen wordt door de andere.PetraF schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:25:
[...]
Nee heb ik niet. Begrihp ik dat het dan wel zou kunnen?
Heb je ook een foto van de batterijen toevallig?sparkly schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:00:
Foto:
[Afbeelding]
Koelgaten:
[Afbeelding]
Wil je van mij niet open halen omdat ik gehoord heb dat de schroefjes nogal een pain in the ass zijn
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Alleen zoals ze uit de doos kwamen en nu in de sessy zitten, zie een paar posts terug. Heb ze simpelweg opgepakt en erin gezet. Mag ik vragen waar je specifiek benieuwd naar bent?HeroS schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:11:
[...]
Heb je ook een foto van de batterijen toevallig?
Wil je van mij niet open halen omdat ik gehoord heb dat de schroefjes nogal een pain in the ass zijn
Zie het inderdaad. Ik was benieuwd hoe ze erin hangen.sparkly schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:26:
[...]
Alleen zoals ze uit de doos kwamen en nu in de sessy zitten, zie een paar posts terug. Heb ze simpelweg opgepakt en erin gezet. Mag ik vragen waar je specifiek benieuwd naar bent?
Ze zitten in een metalen frame. Daaraan zitten aan de achterkant een soort haakjes die dan in het frame van de sessy zelf vallen. Dus ze staan niet in de behuizing, ze hangen erin.HeroS schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:33:
[...]
Zie het inderdaad. Ik was benieuwd hoe ze erin hangen.
En dat hebben ze best ingenieus gedaan, accu's hoeven niet perfect in lijn met het frame te zijn bij het plaatsen, ze vallen in een soort 'V' waardoor het best gemakkelijk gaat.
Hoi iedereen.
Ik heb sinds feb dit jaar 3 sessy's. De zomer is voorbij. Nu zou ik het mooi vinden om de sessy's roulerend uit te zetten. Dus 1 actief.
Heb geen dynamisch contract en draai altijd NOM. Hier zou een automation voor kunnen helpen.
Bijvoorbeeld. 1 week 1 en 2 niet actief etc.
Ik ben geen HA specialist dus enige hulp is fijn.
@PimDoos
Ik heb sinds feb dit jaar 3 sessy's. De zomer is voorbij. Nu zou ik het mooi vinden om de sessy's roulerend uit te zetten. Dus 1 actief.
Heb geen dynamisch contract en draai altijd NOM. Hier zou een automation voor kunnen helpen.
@PimDoos
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Lijkt me prima te doen met een automatisering inderdaad. Ik denk dat als je je vraag aan chatgpt stelt hij een vrij nauwkeurige code uitspuugt die je kunt copy pasten.Leoniq schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:03:
Hoi iedereen.
@PimDoos
Sessy X on the meter van Pimdoos doet dat in principe al alleen rouleert die per dag en niet per week maar dat zal vast door hem makkelijk aan te passen zijn ... wellicht mooie toevoeging.Leoniq schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:03:
Hoi iedereen.
@PimDoos
Dat zou de makkelijkste manier zijn. Ik draai XOM.Sicos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:50:
[...]
Sessy X on the meter van Pimdoos doet dat in principe al alleen rouleert die per dag en niet per week maar dat zal vast door hem makkelijk aan te passen zijn ... wellicht mooie toevoeging.
Is dat niet deze rode regel onderaan op week zetten? Prioriteit offset template?
:strip_exif()/f/image/oigMP0XMt5zBYZSd5F9m1yVS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Leoniq op 02-10-2024 19:02 ]
Maar als je dit afwisselen al hebt per dag, waarom is per week dan beter? Waarom wil je dat, if you don’t mind me asking?Leoniq schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:56:
Is dat niet deze rode regel onderaan op week zetten? Prioriteit offset template?
[Afbeelding]
Ik wil dat omdat ik in de winterperiode hooguit 1 vol krijg. En ze dan alle 3 aan geen nut heeft.
Ik switch in de winterperiode meestal over op goedkoop laden in de nachtelijke uren en verbruiken overdag.Leoniq schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:03:
Ik wil dat omdat ik in de winterperiode hooguit 1 vol krijg. En ze dan alle 3 aan geen nut heeft.
Mocht je een dynamisch contract hebben zou je ook kunnen kijken na de ECO modus. Laden als de prijs laag is en dat dan de rest van de dag nul op de meter
In de begin post melde ik dat ik geen dynamisch contract heb. Ook geen piek/dal.
Daarom zou een automation mooi zijn. Maar met chatgpt gaat mij dat niet lukken.
Maar waarom specifiek per week ipv per dag?Leoniq schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:03:
De sessy in HA is niet heel ingewikkeld hoor en dit regelen ook niet. Je moet alleen wel een pc of RPI hebben.Leoniq schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:03:
Hoi iedereen.
@PimDoos
Ik heb deze guide gemaakt:
https://www.hellosmarthom...me-assistant-installatie/
@HeroS Ik weet niet of je de intentie hebt om de handleiding bij te houden maar het stukje van de Riemann Som helpers zou er uit kunnen.
Ja, dat klopt inderdaad maar ik kon dit niet toevoegen omdat mijn Sessy nog niet op de juiste versie zat. Nu inmiddels wel dus ga dit inderdaad even updaten.Tazzios schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:03:
@HeroS Ik weet niet of je de intentie hebt om de handleiding bij te houden maar het stukje van de Riemann Som helpers zou er uit kunnen.
Omdat je maar max 5 kwh dadelijk in de winter kunt opslaan. 3x laag laadvermogen laden is minder efficiënt dan 1 laden. Dat is mijn gedachte. En daarom om de week een andere Sessy.anboni schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Maar waarom specifiek per week ipv per dag?
Ik draai XOM zoals eerder vermeld. Heb dus HA. Maar mijn gewilde instelling zit daar niet mee.HeroS schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:54:
[...]
De sessy in HA is niet heel ingewikkeld hoor en dit regelen ook niet. Je moet alleen wel een pc of RPI hebben.
Ik heb deze guide gemaakt:
https://www.hellosmarthom...me-assistant-installatie/
Je zou iets kunen maken in de trend van
if week nr 40, 43, 46, 49, 52 ect.. then Sessy 1 Xom of ECO, de overige uit
if week nr 41, 43, 76, 50, 1 ect.. then Sessy 2 Xom of ECO, de overige uit
if week nr 42, 44, 47, 51, 2 ect.. then Sessy 3 Xom of ECO, de overige uit
En dit dan door tellen tot je ze weer all drie laat draaien
Zal vast wel een optie ergens zijn binnen HA om week nr te bepalen
Succes
Succes
[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 03-10-2024 13:25 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Daar kun je de remainder (of % teken in C#) het best voor gebruiken:psdata schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:24:
Je zou iets kunen maken in de trend van
Succes
If (weeknr % 3) == 0 then Sessy1
If (weeknr % 3) == 1 then Sessy2
If (weeknr % 3) == 2 then Sessy3
Week1: Sessy2 (1/3=0 rest 1)
Week2: Sessy3 (2/3=0 rest 2)
Week3: Sessy1 (3/3=1 rest 0)
...
Week51: Sessy1 (51/3=17 rest 0)
Is er een reden dat je dit per week wilt doen, en niet per dag? Want je bereikt dan toch hetzelfde?Leoniq schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:58:
In de begin post melde ik dat ik geen dynamisch contract heb. Ook geen piek/dal.
Verkeerd gepost
[ Voor 93% gewijzigd door Peterhardenberg op 04-10-2024 08:51 ]
Hoi,
Er worden goede stappen gemaakt in het ter beschikking stellen van de 48V poort!
Om de juiste dingen als eerste live te krijgen hebben we een kort formulier opgemaakt, je kunt ons helpen door deze in te vullen.
https://wkf.ms/3zDDOGK
Dank voor de moeite 🙂
Twan
Er worden goede stappen gemaakt in het ter beschikking stellen van de 48V poort!
Om de juiste dingen als eerste live te krijgen hebben we een kort formulier opgemaakt, je kunt ons helpen door deze in te vullen.
Dank voor de moeite 🙂
Twan
Dit is inderdaad waar de priority offset template voor gemaakt is. Het idee is dat je hier een template in zet die steeds met één opgehoogd wordt om je primaire Sessy te wisselen.Leoniq schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:56:
[Afbeelding]
De default wisselt iedere dag:
code:
1
| {{ now().day }} |
Dit wisselt iedere 7 dagen:
code:
1
| {{ (now().timetuple().tm_yday / 7) | int }} |
Geweldig nieuws! Kan niet wachten om wat 5kWh packs toe te voegen.Twan_V schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:18:
Hoi,
Dank voor de moeite 🙂
Twan
In mijn geval noodstroom. Heb meteen genoeg vermogen/opslag gekocht.
Ik twijfel om ze in de winter op idle te zetten omdat ik dan toch te weinig opwek en we nog steeds kunnen salderen.
Wat zou een goed percentage zijn om de sessy's op te bewaren? Ik zat te denken aan 55% ofzo. Meer mensen die ze uitzetten in de winter?
Ik heb een vast contract en veel zonnepanelen maar met grijs weer toch niet voldoende..
Wat zou een goed percentage zijn om de sessy's op te bewaren? Ik zat te denken aan 55% ofzo. Meer mensen die ze uitzetten in de winter?
Ik heb een vast contract en veel zonnepanelen maar met grijs weer toch niet voldoende..
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Is het een gek idee om een DC netwerkje aan te leggen vanaf de 48v poort naar een klein homelab zodat ik al die adapters niet meer nodig heb en de Sessy als UPS te gebruiken?Twan_V schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:18:
Hoi,
Dank voor de moeite 🙂
Twan
Of is het eigenlijk niet handig om continue 50W uit de sessie te trekken waardoor die sneller slijten?
dtv; wordt het langzamerhand niet tijd om een “eigen sessy app” voor de goegemeente beschikbaar te hebben en tegelijkertijd tweakers de mogelijkheid te blijven bieden om te “knutselen”?
Anders wordt je door de conculega’s verder voorbij gelopen.
Als ik Sessy was zou ik @Sandburd vragen of ze zijn app verder mogen uitbouwen/gebruiken/doorontwikkelen/samenwerken/…HaraldBou schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:42:
dtv; wordt het langzamerhand niet tijd om een “eigen sessy app” voor de goegemeente beschikbaar te hebben en tegelijkertijd tweakers de mogelijkheid te blijven bieden om te “knutselen”?
Edit: ook wel interessant om dan hier aan te geven wat voor functionaliteit we in de dedicated Sessy app zouden willen zien.
Ik zou het al fijn vinden als het een mix is tussen wat in de My Home Battery app kan (basale bediening) en wat ik in de (in mijn geval) 4 Sessy web portals kan zien en instellen (Sessy 1, Sessy 2, P1 dongle en Sessy Portal.
[ Voor 26% gewijzigd door vanenkelen op 06-10-2024 10:25 ]
@HaraldBou & @vanenkelen ik heb liever dat ze hun ontwikkelgeld en tijd spenderen aan andere zaken als een kek appje. Al die grappen en grollen kosten gewoon geld, ik heb liever een lage prijs voor de uitbreidingsaccu of de volgende Sessy. Dat is waar je het verschil gaat maken.
De @Sandburd app gebruik ik incidenteel, maar ben er wel heel blij ermee. En wie weet wordt hij wel ondersteunt?
Het gros vd gebruikers stellen hun Sessy in in de door hun gewenste modus en laten het gaan.
Als je wat wil Tweaken zijn er genoeg andere mogelijkheden (HA, Domotics e.a.) via de api wat gewoon gratis kan.
Maar dit is slechts mijn mening/visie.
De @Sandburd app gebruik ik incidenteel, maar ben er wel heel blij ermee. En wie weet wordt hij wel ondersteunt?
Het gros vd gebruikers stellen hun Sessy in in de door hun gewenste modus en laten het gaan.
Als je wat wil Tweaken zijn er genoeg andere mogelijkheden (HA, Domotics e.a.) via de api wat gewoon gratis kan.
Mening mag. Deel de kosten van zo'n app door het aantal installaties en het bedrag is marginaal. Niet iedereen knutselt met domotica en door eenvoudige bediening verkoop je meer installaties, hetgeen een grotere invloed op de (kost)prijs heeft. Ergo, mijn mening is anders. (Ook al do ik wel aan domotika gepriegel...)Simpel360 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:27:
@HaraldBou & @vanenkelen ik heb liever dat ze hun ontwikkelgeld en tijd spenderen aan andere zaken als een kek appje. Al die grappen en grollen kosten gewoon geld, ik heb liever een lage prijs voor de uitbreidingsaccu of de volgende Sessy. Dat is waar je het verschil gaat maken.
Stel 3000 gebruikers. De ontwikkelkosten van een app zijn gemiddeld 40.000 - 100.000. Is toch weer 13 - 33 die bij de prijs komt plus ondersteuning ook Euro 10 per jaar. Stel product gaat 15 jaar mee. Dan kom je toch op een bedrag van 160 - 200 extra. Neem daarbij dat de oplossing al niet de goedkoopste is.rene037 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:51:
[...]
Mening mag. Deel de kosten van zo'n app door het aantal installaties en het bedrag is marginaal. Niet iedereen knutselt met domotica en door eenvoudige bediening verkoop je meer installaties, hetgeen een grotere invloed op de (kost)prijs heeft. Ergo, mijn mening is anders. (Ook al do ik wel aan domotika gepriegel...)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Na de eerste maand heb ik zelden nog naar de Sessie omgekeken. Zo af en toe wissel ik van laad strategie of doe een update. De portal is daar goed genoeg voor. Ik vind het prima als ze bij hun hardware kern blijven en de portal met lagere prioriteit mee ontwikkelen.
Ik snap heel goed dat andere mensen graag een app willen. Zolang die er nog niet is heeft Home Assistant heeft een leuk energy management dashboard en prima integratie met Sessy.
Ik snap heel goed dat andere mensen graag een app willen. Zolang die er nog niet is heeft Home Assistant heeft een leuk energy management dashboard en prima integratie met Sessy.
Voor mensen die niet super technisch zijn, maar toch meer controle willen over hun Sessy's, is er een hele mooie mobiele app. Die werkt ook buitenshuis. Je moet daarvoor wel een Homey Pro kopen a 400 euro, maar dan heb je ook wel het neusje van de zalm mbt home automation voor non-techwizzards: https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156
NB: Het zit nog steeds in de pijplijn bij Charged (@Twan_V ) om ooit de Homey cloud versie te gaan ondersteunen. Die cloud Homey is tot 5 apparaten (bv 1x Sessy P1 meter en 4x Sessy) helemaal gratis te gebruiken🤞
NB: Het zit nog steeds in de pijplijn bij Charged (@Twan_V ) om ooit de Homey cloud versie te gaan ondersteunen. Die cloud Homey is tot 5 apparaten (bv 1x Sessy P1 meter en 4x Sessy) helemaal gratis te gebruiken🤞
[ Voor 4% gewijzigd door gruijter op 07-10-2024 07:46 ]
Ik zou het mooi vinden als de app My Home Battery van @Sandburd ook gebruikt kon worden als je niet verbonden bent met je thuisnetwerk. De app vind ik wat betreft batterijnivo en laden/ontladen nauwkeuriger en sneller werken dan die van Sessy zelf.
Eens hoor, laat ze bij Sessy maar goed prioriteren op wat het belangrijkste/nuttigste is. Maar ik merk dat ik qua gebruiksgemak de verschillende portals minder handig vindt en dan zie ik wat Sandburd heeft gebouwd en dan denk ik dat gaat al een stuk de goede richting op.Simpel360 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:27:
Weet dat ontwikkelkosten (en vervolgens onderhoud) geld kosten, maar kan me niet voorstellen dat Sandburd inmiddels voor tienduizenden euro’s aan eigen uren in zijn app heeft gestoken.
Dus als Sessy een eigen app zou willen bouwen, start dan met iets wat in de community al is ontwikkeld en probeer daar de samenwerking/doorontwikkeling te vinden. En laat ons dan ondertussen alvast maar een wensenlijstje maken 😉.
Met Euro 150 per uur gaat het snel.vanenkelen schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:37:
[...]
Eens hoor, laat ze bij Sessy maar goed prioriteren op wat het belangrijkste/nuttigste is. Maar ik merk dat ik qua gebruiksgemak de verschillende portals minder handig vindt en dan zie ik wat Sandburd heeft gebouwd en dan denk ik dat gaat al een stuk de goede richting op.
Weet dat ontwikkelkosten (en vervolgens onderhoud) geld kosten, maar kan me niet voorstellen dat Sandburd inmiddels voor tienduizenden euro’s aan eigen uren in zijn app heeft gestoken.
Ik huur voor mijn werk vrij veel mensen in (IT’ers, consultants, etc). 150 euro per uur betaal ik daar niet snel voor. Voor een goede professional van een groter IT concern zit ik op 125 euro per uur. Zzp’ers kunnen nog een heel stuk lager.
Edit:
En wat mij betreft gaat een discussie over de kosten te ver voor hier. Ben het helemaal eens dat Sessy vooral goed moet prioriteren op wat voor hun product/klant het belangrijkste is en meeste waarde toevoegt.
Als enthousiaste community mag je dan toch ideeën opgooien wat er in zo’n app zou moeten zitten en het niet direct parkeren vanwege kosten. Als vervolgens Sessy dat niet oppakt (andere prio) maar een @Sandburd, een @PimDoos of een @gruijter daar weer inspiratie door krijgt en hun eigen (fijne) apps daarmee verrijkt is het helemaal win-win.
[ Voor 41% gewijzigd door vanenkelen op 07-10-2024 08:09 ]
Al vaker gemeld:PetraF schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:58:
Ik zou het mooi vinden als de app My Home Battery van @Sandburd ook gebruikt kon worden als je niet verbonden bent met je thuisnetwerk. De app vind ik wat betreft batterijnivo en laden/ontladen nauwkeuriger en sneller werken dan die van Sessy zelf.
Veilige optie: maak een vpn connectie naar je huis en je kunt de "My Home App" ook buitens huis gebruiken.
Ik sluit me aan bij dat het team van sessy zich merendeel moet bezig houden met de ontwikeling van de sessy en uitbreidingen (48 volt port ect).
En ik hoop dat Sessy de makers van de vrije apps
(@PimDoos , @gruijter en @Sandburd ) een warm hart toe bedeeld/ondersteund
psdata schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:05:
[...]
Al vaker gemeld:
Veilige optie: maak een vpn connectie naar je huis en je kunt de "My Home App" ook buitens huis gebruiken.
Ik sluit me aan bij dat het team van sessy zich merendeel moet bezig houden met de ontwikeling van de sessy en uitbreidingen (48 volt port ect).
En ik hoop dat Sessy de makers van de vrije apps
(@PimDoos , @gruijter en @Sandburd ) een warm hart bedeeld
Als ik remote op het thuisnetwerk wat wil doen doe ik dat ook met een vpn. Ben niet zo van alles maar in de cloud apps.
[ Voor 10% gewijzigd door Simpel360 op 07-10-2024 08:31 ]
Met de Homey Pro werkt alles in je lokale netwerk. De data blijft in eigen beheer. Dat is een belangrijk verkoopargument van Homey Pro.Simpel360 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:27:
[...]
![]()
![]()
Als ik remote op het thuisnetwerk wat wil doen doe ik dat ook met een vpn. Ben niet zo van alles maar in de cloud apps.
Alleen de beveiligde verbinding vanuit de mobile app als je niet thuis bent, loopt standaard via de cloud. Maar ook die kun je instellen om een rechtstreekse verbinding te maken. Daarvoor moet je portforwarding instellen in je router.
[ Voor 12% gewijzigd door gruijter op 07-10-2024 10:10 ]
Of een VPN gebruiken @gruijter Robingruijter schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
Met de Homey Pro werkt alles in je lokale netwerk. De data blijft in eigen beheer. Dat is een belangrijk verkoopargument van Homey Pro.
Alleen de beveiligde verbinding vanuit de mobile app als je niet thuis bent, loopt standaard via de cloud. Maar ook die kun je instellen om een rechtstreekse verbinding te maken. Daarvoor moet je portforwarding instellen in je router.
Maar je hebt gelijk de optie via Homey-cloud of zelfs HA-cloud is ook een goede.
Enige waar je nog wel eens tegen aanloopt is je local vs externe hostname (maar ja dat kun je oplossen door je zelf intern een DNS te draaien)
Was er al mee aan het spelen, heel tof.gruijter schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:02:
Overigens is Homey Dashboards nu beschikbaar gekomen als publieke bèta. Speciaal voor de mensen die van grafiekjes houden 😉.
[Afbeelding]
Had wel een paar eerste bevindingen/opmerkingen:
- Ik had het idee dat de grafiek met uurprijzen niet automatisch ververst werd, maar dat moet ik nog even dubbelchecken.
- Zie je een mogelijkheid om die grafiek ook in een dark-mode te publiceren? Dan blijft het dashboard mooi egaal donker.
Of zal ik dit in het Homey Community forum posten?
Zou inderdaad mooier zijn. Maar heeft voor mij op dit moment geen prio. Je kunt het toevoegen aan de speciale thread voor PBTH feature requests.vanenkelen schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
- Zie je een mogelijkheid om die grafiek ook in een dark-mode te publiceren? Dan blijft het dashboard mooi egaal donker.
Of zal ik dit in het Homey Community forum posten?
https://community.homey.a...ur-feature-requests/69740
[ Voor 8% gewijzigd door gruijter op 07-10-2024 13:09 ]
Zou toch mooi zijn als we de windmolen van deze startup in de toekomst kunnen koppelen aan onze Sessy's via de 48V poort.
https://www.change.inc/en...of-in-de-tuin-staan-41240
Hangt er maar net vanaf wat dat ding als output heeft.. als het AC is zal het niet lukken en met DC wel... maar dan moet het weer 48 volt zijn... en zit er achter de 48 volt wel een load controller???Bapper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:52:
Zou toch mooi zijn als we de windmolen van deze startup in de toekomst kunnen koppelen aan onze Sessy's via de 48V poort.
Op het Sessy forum komt er geen antwoord, ben benieuwd wat de reden is dat de access points van de dongels actief blijven? Beide zijn hier WIFI verbonden maar de access points blijven gewoon actief.
Afgezien dat ze behoorlijk uitzenden op een wifi kanaal, vind ik het ook een ding dat andere zien dat er een Sessy ergens hangt.
Afgezien dat ze behoorlijk uitzenden op een wifi kanaal, vind ik het ook een ding dat andere zien dat er een Sessy ergens hangt.
Als je in je wifi dongle de boel op de lege regel zet (bij de lijst met gevonden wifi netwerken) dan heb je dit niet.herda schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:06:
Op het Sessy forum komt er geen antwoord, ben benieuwd wat de reden is dat de access points van de dongels actief blijven? Beide zijn hier WIFI verbonden maar de access points blijven gewoon actief.
Deze snap ik denk ik even niet. Bij het instellen van de WIFI heb je de lijst met gevonden netwerken, welke je kan kiezen of handmatig en een wachtwoord. Heb hier geen lege regel oid.Sicos schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
Als je in je wifi dongle de boel op de lege regel zet (bij de lijst met gevonden wifi netwerken) dan heb je dit niet.
Of bedoel je alles leeg laten bij de WIFI? Als je dat doet heb je geen WIFI meer, niet wat ik wil
[ Voor 10% gewijzigd door herda op 07-10-2024 14:55 ]
Ja, dit is voor mij ook een probleem. Ik gebruik de Sessy's en P1 dongel via wifi (geen ethernet). Iedere keer als ze de verbinding even kwijt zijn met de wifi beginnen ze hun eigen AP uit te zenden op kanaal 1. Dat blijven ze ook doen als ze wel weer verbinding hebben. En dat stoort mijn home wifi netwerk behoorlijk!herda schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:06:
Ik los het nu op doordat ik op mijn Homey een 'reboot Sessy's' knop heb gemaakt. Die gebruik ik als ik merk dat 1 of meer Sessy's weer aan het storen zijn. Dan houden ze op met storen...
@Twan_V dit is best wel problematisch wifi gedrag. Kan hier een firmware oplossing voor komen?
Ligt dus niet aan mij dat ik dit zie gebeuren en verstoring plaats vindt. Alleen hier, zelfs na reboot, blijven de access points actief.gruijter schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:39:
[...]
Ja, dit is voor mij ook een probleem. Ik gebruik de Sessy's en P1 dongel via wifi (geen ethernet). Iedere keer als ze de verbinding even kwijt zijn met de wifi beginnen ze hun eigen AP uit te zenden op kanaal 1. Dat blijven ze ook doen als ze wel weer verbinding hebben. En dat stoort mijn home wifi netwerk behoorlijk!
Ik los het nu op doordat ik op mijn Homey een 'reboot Sessy's' knop heb gemaakt. Die gebruik ik als ik merk dat 1 of meer Sessy's weer aan het storen zijn. Dan houden ze op met storen...
@Twan_V dit is best wel problematisch wifi gedrag. Kan hier een firmware oplossing voor komen?