Zal vast ook wel met andere maatschappijen mogelijk worden in de toekomst, volgens mij zijn al dit soort integraties aan de kant van Charged behoorlijk open (zie ook SessyConnect bijvoorbeeld)RiendP schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:00:
Jammer alleen Eneco, dat is de laatste partij waar ik mee in zee wil gaan
Raar dat ze de optie niet in de laad strategie drop down hebben gezet. Dit geeft de indruk dat het ook voor andere energie leveranciers iets doet of misschien hopen ze dat andere gebruikers het per ongeluk aan zetten en de winst in eigen zak kunnen steken. Dit is wat aluhoedje, dus ik denk (hoop) niet dat het zo werkt maar je wilt gewoon de indruk niet wekken dat er een luchtje aan kan zitten.vanenkelen schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Inmiddels is dus officieel duidelijk wat GridEase is:
Persbericht Eneco
Via de Chat van Tibber heb ik begrepen dat hun ook in gesprek zijn met SessyRiendP schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:00:
Jammer alleen Eneco, dat is de laatste partij waar ik mee in zee wil gaan
Beetje later dan gepland, maar GridEase is live. Zie oa dit artikel.
We lanceren nu met Eneco. Andere energieleveranciers kunnen we aansluiten als ze vergelijkbare diensten weten te ontwikkelen.
De basis van GridEase is dus: enkele keren per dag de controle over je batterij afstaan, zodat de energiemaatschappij het net kan helpen ontlasten op piekmomenten. Dit is dus anders dan met SessyConnect, waar je de gehele controle van je batterij uit handen geeft.
GridEase hebben we ontwikkeld, omdat we van veel Sessy eigenaren te horen kregen dat ze met de Sessy de energietransitie willen versnellen en mee willen helpen het elektriciteitsnet te ontlasten. GridEase is een mooie stap naar dat doel.
Alle modi van Sessy op een rijtje:
We lanceren nu met Eneco. Andere energieleveranciers kunnen we aansluiten als ze vergelijkbare diensten weten te ontwikkelen.
De basis van GridEase is dus: enkele keren per dag de controle over je batterij afstaan, zodat de energiemaatschappij het net kan helpen ontlasten op piekmomenten. Dit is dus anders dan met SessyConnect, waar je de gehele controle van je batterij uit handen geeft.
GridEase hebben we ontwikkeld, omdat we van veel Sessy eigenaren te horen kregen dat ze met de Sessy de energietransitie willen versnellen en mee willen helpen het elektriciteitsnet te ontlasten. GridEase is een mooie stap naar dat doel.
Alle modi van Sessy op een rijtje:
- NOM: Sessy wordt gestuurd door de P1 dongel obv overschot of tekort aan energie in huis
- API: Sessy wordt gestuurd door externe signalen die jij geeft of laat geven door externe software
- Dynamisch: Sessy wordt gestuurd obv EPEX (uur) prijzen
- ECO: Sessy gaat op de goedkoopste momenten laden en compenseert daarna verbruik uit de batterij
- GridEase: Default is NOM met af en toe een override van externe partij (voorlopig Eneco) om net te ontlasten
- SessyConnect: Sessy wordt gestuurd obv de onbalandsmarktprijzen

Mooi compleet lijstje !Legan2 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:48:
Beetje later dan gepland, maar GridEase is live. Zie oa dit artikel.
Alle modi van Sessy op een rijtje:Wat vinden jullie? Nuttig? Gevaarlijke opmerking nu: Comments ar welcome
- NOM: Sessy wordt gestuurd door de P1 dongel obv overschot of tekort aan energie in huis
- API: Sessy wordt gestuurd door externe signalen die jij geeft of laat geven door externe software
- Dynamisch: Sessy wordt gestuurd obv EPEX (uur) prijzen
- ECO: Sessy gaat op de goedkoopste momenten laden en compenseert daarna verbruik uit de batterij
- GridEase: Default is NOM met af en toe een override van externe partij (voorlopig Eneco) om net te ontlasten
- SessyConnect: Sessy wordt gestuurd obv de onbalandsmarktprijzen
Houd de ECO stand ook rekening met verwachte zonopbrengst ? Het zou zonde zijn als hij ‘s nachts gaat laden terwijl er overdag zonnepverschot is…
Of lossen hele lage of negatieve prijzen op het moment van veel zonneopbrengst dat automatisch op ?
Opzich een leuk idee zeker als dit helpt.Legan2 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:48:
Wat vinden jullie? Nuttig? Gevaarlijke opmerking nu: Comments ar welcome
Maar het idee dat je "deels" je batterij uit handen geeft vind ik persoonlijk niet zo fijne gedachte gang. Je hebt dan namelijk geen controle meer over wat er mee gebeurd.
Aan de andere kant als ik kan helpen en er ook nog wat op kan verdienen is dat mooi mee genomen. Het ligt er natuurlijk wel aan wat de vergoeding gaat zijn. Dit is nog niet helemaal duidelijk behalve de 5 euro, waar je natuurlijk niks mee op schiet.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Dit zou ik ook eens graag beantwoord willen zien. Afhankelijk van de dynamische prijzen hoeft niet altijd te kloppen aangezien die ook afhankelijk is van de wind. De Sessy kan ook niet naar het lokale weerbericht kijken om te weten of de zon gaat schijnen. Dus toch maar handmatig iedere dag instellen?helm71 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 06:05:
[...]
Mooi compleet lijstje !
Houd de ECO stand ook rekening met verwachte zonopbrengst ? Het zou zonde zijn als hij ‘s nachts gaat laden terwijl er overdag zonnepverschot is…
Of lossen hele lage of negatieve prijzen op het moment van veel zonneopbrengst dat automatisch op ?
En dat laatste probeer ik te voorkomen… Het moet niet op werk gaan lijken ;-)MajaMestreech schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:39:
[...]
Dit zou ik ook eens graag beantwoord willen zien. Afhankelijk van de dynamische prijzen hoeft niet altijd te kloppen aangezien die ook afhankelijk is van de wind. De Sessy kan ook niet naar het lokale weerbericht kijken om te weten of de zon gaat schijnen. Dus toch maar handmatig iedere dag instellen?
Vooralsnot denk ik dat ik uit de voeten kom met “NOM in de maanden met veel zon”, “ECO in de andere maanden”… Ik twijfel nog aan dat laatste.. ik zou eens moeten uitrekenen hoeveel dat in de donkere maanden -echt- scheelt… grootste verschillen zitten in de zonnemaanden volgens mij en dan doet NOM het voor mij prima… Als het niet substantieel scheelt laat ik hem denk ik gewoon op NOM staan…
Vooralsnog schakel ik 2x per jaar: zomerstand is NOM, winterstand is Dynamisch of ECO (eco nog niet getest in de winter).
Snap niet dat ze dat niet zelf slim kunnen....... niet zo moeilijk.
Ik hoop eigenlijk op een volgende eco stand:
- Laden in goedkoopste uren.
- Deels NOM daarna: niet NOM opladen, dus enkel gebruik batterij bij verbruik en eventueel terugleveren aan het net tegen het duurdere tarief.
- Laden in goedkoopste uren.
- Deels NOM daarna: niet NOM opladen, dus enkel gebruik batterij bij verbruik en eventueel terugleveren aan het net tegen het duurdere tarief.
Sessy is een van de slimste batterijen die je kunt kopen. De beperking om het nog slimmer te maken ligt niet bij de ontwikkelaars maar bij de gebruiker.prettig schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:24:
...
Het is nagenoeg onmogelijk om logica te maken die voor iedereen past. We hebben immers allemaal net andere wensen en verwachtingen. Als die slimheid net niet doet wat je verwacht zorgt voor veel bug reports en support verzoeken.
Het is logischer om relatief eenvoudige basis functionaliteit aan te bieden en een API voor complexere logica aan te bieden. Ik ken geen enkele batterij die meer of betere opties biedt dan Sessy.
Er zijn redelijk wat gebruikers die complexere energy management in home assistant bouwen maar er zijn geen blueprints omdat de logica bijna niet herbruikbaar is.
Kijk eens naar het Victron systeem.AJediIAm schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Sessy is een van de slimste batterijen die je kunt kopen. De beperking om het nog slimmer te maken ligt niet bij de ontwikkelaars maar bij de gebruiker.
Het is nagenoeg onmogelijk om logica te maken die voor iedereen past. We hebben immers allemaal net andere wensen en verwachtingen. Als die slimheid net niet doet wat je verwacht zorgt voor veel bug reports en support verzoeken.
Het is logischer om relatief eenvoudige basis functionaliteit aan te bieden en een API voor complexere logica aan te bieden. Ik ken geen enkele batterij die meer of betere opties biedt dan Sessy.
Er zijn redelijk wat gebruikers die complexere energy management in home assistant bouwen maar er zijn geen blueprints omdat de logica bijna niet herbruikbaar is.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Victron heeft veel extra onderdelen boven op hun "thuis" accus. De standaard BMS lijkt echter vrij simpel (laden, ontladen, NoM). De demo omgeving laat geen slimme laad strategieën zien zoals dynamische of Eco van Sessy.
De extra app en dashboards zijn beter te vergelijken met home assistant dan met Sessy. Het is een extern systeem wat voornamelijk inzicht geeft. Ook hier heb ik geen Intelligente laad strategieën zoals dynamische laden gevonden.
Als Victron toch meer intelligentie heeft neem ik dit op je woord aan. (We zijn hier tenslotte niet om Victron te bespreken). Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is waar die extra intelligentie dan zit of of die niet beter met home assistant vergeleken kan worden dan met Sessy.
Victron heeft Dynamic ESS (Day ahead) waarbij ook rekening wordt gehouden met voorspeld verbruik en voorspelde zon opwek. Verder is er tegenwoordig ook een green mode voor Dynamic ESS (die iets minder oplevert). Verder kun je Node-RED op de controller draaien (dus je kan zelf helemaal los gaan). Verder kun je ook signal K op de controller draaien (marine use, zelf geen ervaring mee). Verder volledige integratie met sommige omvormers. Natuurlijk kun je Victron ook met een Home Automation systeem aansturen (MQTT en Modbus protocol is beschikbaar). Maar het gaat inderdaad te ver om het uitgebreid te bespreken. Het is denk ik ook een product voor een andere doelgroep. Kijk anders eens wat filmpjes van Harold Halewijn.AJediIAm schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:19:
[...]
Victron heeft veel extra onderdelen boven op hun "thuis" accus. De standaard BMS lijkt echter vrij simpel (laden, ontladen, NoM). De demo omgeving laat geen slimme laad strategieën zien zoals dynamische of Eco van Sessy.
De extra app en dashboards zijn beter te vergelijken met home assistant dan met Sessy. Het is een extern systeem wat voornamelijk inzicht geeft. Ook hier heb ik geen Intelligente laad strategieën zoals dynamische laden gevonden.
Als Victron toch meer intelligentie heeft neem ik dit op je woord aan. (We zijn hier tenslotte niet om Victron te bespreken). Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is waar die extra intelligentie dan zit of of die niet beter met home assistant vergeleken kan worden dan met Sessy.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
En je moet ook nog even een zak geld meenemenJohn245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:37:
[...]
Victron heeft Dynamic ESS (Day ahead) waarbij ook rekening wordt gehouden met voorspeld verbruik en voorspelde zon opwek. Verder is er tegenwoordig ook een green mode voor Dynamic ESS (die iets minder oplevert). Verder kun je Node-RED op de controller draaien (dus je kan zelf helemaal los gaan). Verder kun je ook signal K op de controller draaien (marine use, zelf geen ervaring mee). Verder volledige integratie met sommige omvormers. Natuurlijk kun je Victron ook met een Home Automation systeem aansturen (MQTT en Modbus protocol is beschikbaar). Maar het gaat inderdaad te ver om het uitgebreid te bespreken. Het is denk ik ook een product voor een andere doelgroep. Kijk anders eens wat filmpjes van Harold Halewijn.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Het is niet ingewikkeld om met Homey of Home Assistant die eigen flows te maken…
Er zijn apps voor die voorspelling van zonnekracht doen en er zijn apps die de sessy en je panelen kunnen uitlezen..
Daar kan ik inderdaad alle kanten mee op.
Wat ik me wel afvraag (los van het feit dat dat leuk hobbywerk is), is of ik er echt iets mee ga opschieten financieel.
Ik geloof niet de onbalans markt op middenlange termijn. Een dynamisch contract kan wel geld verdienen maar de vraag is hoeveel, met een vast contract heb ik geen zorgen over negatieve prijzen en ik kan de sessy op NOM lekker zijn ding laten doen… Dat gaat wel duurder uitpakken dan eem goed getunede dynamische inrichting maar iets in me zegt dat dat verschil ook niet heel groot gaat zijn.. al is het maar doordat de spread tussen goedkoop en duur groter moet zijn dan het omzetverlies… die spread is in de winter vooralsnog veel kleiner dan in de zomer. In de zomer werkt NOM prima en is er (in mijn geval met twee sessies, ik heb er nu 1) niets anders nodig. In de winter zou laden/gebruiken verschuiven iets op kunnen brengen, maar dan moet de spread wel een flink stuk groter zijn dan het omzetverlies anders wordt het een centenkwestie…
Er zijn apps voor die voorspelling van zonnekracht doen en er zijn apps die de sessy en je panelen kunnen uitlezen..
Daar kan ik inderdaad alle kanten mee op.
Wat ik me wel afvraag (los van het feit dat dat leuk hobbywerk is), is of ik er echt iets mee ga opschieten financieel.
Ik geloof niet de onbalans markt op middenlange termijn. Een dynamisch contract kan wel geld verdienen maar de vraag is hoeveel, met een vast contract heb ik geen zorgen over negatieve prijzen en ik kan de sessy op NOM lekker zijn ding laten doen… Dat gaat wel duurder uitpakken dan eem goed getunede dynamische inrichting maar iets in me zegt dat dat verschil ook niet heel groot gaat zijn.. al is het maar doordat de spread tussen goedkoop en duur groter moet zijn dan het omzetverlies… die spread is in de winter vooralsnog veel kleiner dan in de zomer. In de zomer werkt NOM prima en is er (in mijn geval met twee sessies, ik heb er nu 1) niets anders nodig. In de winter zou laden/gebruiken verschuiven iets op kunnen brengen, maar dan moet de spread wel een flink stuk groter zijn dan het omzetverlies anders wordt het een centenkwestie…
Vanaf 3 Sessy's is Victron voordeliger. Dat is uiteindelijk voor mij de reden om mijn bestelde Sessy's te annuleren. Sessy is namelijk een heel mooi product.
[ Voor 25% gewijzigd door John245 op 13-07-2024 21:11 ]
Voor het geld van een sessy kan je erg veel doen met victron. Heb afgelopen week een pylontech US5000, victron multiplus II en cerbo GX gekocht voor net 2200 eurie. Samen met Home assistant en Node red op zowel mij HA als de Cerbo heb ik super veel mogelijkheden. Natuurlijk wordt dit een Dynamisch ESS opstelling.
Uit interesse: kun je ook 15kwh per dag kwijt ?John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:11:
[...]
Vanaf 3 Sessy's is Victron voordeliger. Dat is uiteindelijk voor mij de reden om mijn bestelde Sessy's te annuleren. Sessy is namelijk een heel mooi product.
Ik gebruik in de omer net iets minder dan 10kwh per dag. Ik heb bakken met zon over in de goede maanden maar daar helpt een batterij niets in (ik zou die derde dan 1 keer volladen en die nooit leegtrekken…
Staat hier toch dagelijks een server te draaien, koeling op de warmtepomp als het warm is, etc..
Met gemak. Zelfs als we afwezig zijn verbruiken we minimaal 28,8 kWh per dag.helm71 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:30:
[...]
Uit interesse: kun je ook 15kwh per dag kwijt ?
Ik gebruik in de omer net iets minder dan 10kwh per dag. Ik heb bakken met zon over in de goede maanden maar daar helpt een batterij niets in (ik zou die derde dan 1 keer volladen en die nooit leegtrekken…
Staat hier toch dagelijks een server te draaien, koeling op de warmtepomp als het warm is, etc..
/f/image/Uz2XuQXdxNajuLH4lURddnBe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/svt62hqVV2UAKspy7GW2IXcY.png?f=fotoalbum_large)
Strategie impressie’
Heb nu een jaar ervaring met sessy batterijen ,het is voor mij ook nog steeds zoeken naar de beste instellingen in Home assistent welke strategie het beste uitpakte ,veel moeten leren in HA en later in Node Red (met hulp erbij) , in begin veel met ROI gewerkt om te leren maar deze modus paste niet zo best in mijn pv profiel ,ben meer andere modus strategieën gaan uitproberen ,lastig vond ik dat ik voor elk modus wijziging de tijd blokken moest veranderen ,en als je bv. 5 strategieën per dag heb om met de dyn. Prijzen het beste financiële resultaat wilde behalen ,je 5 keer naar HA moest gaan om periode modus te veranderen en dat voor meerdere batterijen .
Sinds 2 weken (met hulp van mijn zoon) in Node Red een flow chart sjabloon gemaakt waarbij ik s ’vond de strategie invult voor de hele volgende dag ,dus alle tijd blokken kan ik van te voren instellen .
De avond van te voren zet ik in excel de prijzen welke ik ophaal uit EPEX beurs en omzet voor herberekening in excel om goed inzicht te krijgen en zet dan de strategie in Node Red sjabloon.
1 sjabloon stuurt alle batterijen aan .
Lastig blijft om de zon productie goed in te schatten vooral met wisselend weer ,ik check in namiddag of dat de batterijen gevuld gaan worden , evt als prijs toe laat koop ik wat bij.
Ik blijf nog steeds leren en het te verbeteren, ik weet dat er slimmere programma’s zijn, maar moet het ook nog een keer begrijpen en snappen en toepasbaar zijn in mijn energie profiel.
Uitleg bij excel
0-6 in de nacht op nom ,probeer +- 4 kw in batterij te laten voor de nacht
6-7 leeg maken batterij om ruimte voor de dag te maken.
7-9 per dag verschillend voor dit schema op idle om ruimte te sparen voor het grote tijd blok van neg. Prijzen, soms is het prijs technisch beter om pv direct aan grid te leren ipv laden batterij.
9-18 NOM
18-20 idle (prijs technisch).
20-23 ontladen de batterijen tot +- 4 kw reserve voor de volgende nacht.
23-24 NOM
Regel 14 geeft inzicht in de minimale verkoop prijs na omzetting in de batterij .
En zo gaan we verder en leren elke dag .
prettig weekend.
Dan ga jij dat inderdaad helemaal redden :-)John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:33:
[...]
Met gemak. Zelfs als we afwezig zijn verbruiken we minimaal 28,8 kWh per dag.
Heb je enig idee over wat je dit financieel oplevert ? Als je je netto verbruik tegen een vast tarief wegzet, wat voor winst trek je dan ?vogel6 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Strategie impressie’
Heb nu een jaar ervaring met sessy batterijen ,het is voor mij ook nog steeds zoeken naar de beste instellingen in Home assistent welke strategie het beste uitpakte ,veel moeten leren in HA en later in Node Red (met hulp erbij) , in begin veel met ROI gewerkt om te leren maar deze modus paste niet zo best in mijn pv profiel ,ben meer andere modus strategieën gaan uitproberen ,lastig vond ik dat ik voor elk modus wijziging de tijd blokken moest veranderen ,en als je bv. 5 strategieën per dag heb om met de dyn. Prijzen het beste financiële resultaat wilde behalen ,je 5 keer naar HA moest gaan om periode modus te veranderen en dat voor meerdere batterijen .
Sinds 2 weken (met hulp van mijn zoon) in Node Red een flow chart sjabloon gemaakt waarbij ik s ’vond de strategie invult voor de hele volgende dag ,dus alle tijd blokken kan ik van te voren instellen .
De avond van te voren zet ik in excel de prijzen welke ik ophaal uit EPEX beurs en omzet voor herberekening in excel om goed inzicht te krijgen en zet dan de strategie in Node Red sjabloon.
1 sjabloon stuurt alle batterijen aan .
Lastig blijft om de zon productie goed in te schatten vooral met wisselend weer ,ik check in namiddag of dat de batterijen gevuld gaan worden , evt als prijs toe laat koop ik wat bij.
Ik blijf nog steeds leren en het te verbeteren, ik weet dat er slimmere programma’s zijn, maar moet het ook nog een keer begrijpen en snappen en toepasbaar zijn in mijn energie profiel.
Uitleg bij excel
0-6 in de nacht op nom ,probeer +- 4 kw in batterij te laten voor de nacht
6-7 leeg maken batterij om ruimte voor de dag te maken.
7-9 per dag verschillend voor dit schema op idle om ruimte te sparen voor het grote tijd blok van neg. Prijzen, soms is het prijs technisch beter om pv direct aan grid te leren ipv laden batterij.
9-18 NOM
18-20 idle (prijs technisch).
20-23 ontladen de batterijen tot +- 4 kw reserve voor de volgende nacht.
23-24 NOM
Regel 14 geeft inzicht in de minimale verkoop prijs na omzetting in de batterij .
En zo gaan we verder en leren elke dag .
prettig weekend.
De strategie gaat zondag draaien,helm71 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:21:
[...]
Heb je enig idee over wat je dit financieel oplevert ? Als je je netto verbruik tegen een vast tarief wegzet, wat voor winst trek je dan ?
maandag morgen kan ik in de app zien wat het resultaat is.
Ik zou het enorm op prijs stellen als je dat kunt delen!vogel6 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:58:
[...]
De strategie gaat zondag draaien,
maandag morgen kan ik in de app zien wat het resultaat is.
Houd rekening met 15% verlies bij volledig laden -> ontladen.
Ik heb vele tests gedaan en daarbij de energie die erin en eruit gaat gemeten (via de fase-selectdraad waarin ik een geijkte ferrarismeter heb geplaatst). Daar komt deze waarde van 15% uit.
Het werkelijke verlies schommelt wat, afhankelijk van hoe groot de laad- en ontlaadstroom is. Gemiddeld kwam ik bij mij op 15% uit.
Ik heb vele tests gedaan en daarbij de energie die erin en eruit gaat gemeten (via de fase-selectdraad waarin ik een geijkte ferrarismeter heb geplaatst). Daar komt deze waarde van 15% uit.
Het werkelijke verlies schommelt wat, afhankelijk van hoe groot de laad- en ontlaadstroom is. Gemiddeld kwam ik bij mij op 15% uit.
[ Voor 21% gewijzigd door BerndGaykema op 14-07-2024 16:06 ]
Right… dat is de ene helft van de vergelijking…BerndGaykema schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:04:
Houd rekening met 15% verlies bij volledig laden -> ontladen.
De vraag daarna zou voor mij zijn: hoe vaak komt het in de winter voor dat het prijsverschil meer is dan 15 procent ..
Er staan wat cijfers op tibber:
https://tibber.com/nl/energieprijzen
Ik denk dat dat niet klopt, althans, ik interpreteer verkeertd neem ik aan, het verschil tussen hoogste em laagste lijkt mij veel te klein..
[ Voor 13% gewijzigd door helm71 op 14-07-2024 19:09 ]
ik zie dat er onverwachts maandag morgen 2 uren zijn van een hogere verkoop prijs als nu om 20:00 zodat ik het grootste gedeelte van de batterij voorraad morgen ochtend gaat verkopen en een kleiner deel om 20:00 en +- 4 kw voor de nacht op NOMhelm71 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 06:57:
[...]
Ik zou het enorm op prijs stellen als je dat kunt delen!
dus de dag opbrengst vandaag gaat niet geheel kloppen met wat de bedoeling was.
de batterijen waren snel vol om 15:00 daarna ging het regenen en heb de rest (schatting 6 kw )maar tegen kleine neg. prijs verkocht om toch de EB en btw component mee te nemen in de jaarsaldering. heb dus niet afgeschakeld.
Melding ""Sessy kan ROI niet uitvoeren, er is geen tijdschema ontvangen van de cloud (sinds 5 uur geleden) nu 12.46 uur.""
Deze melding op alle 3 mijn sessy's. ROI is wel uitgevoerd tussen 06.00 en 08.00 uur.
Net nu vandaag grote prijsverschillen, 15 tot 41 cent.
Het blijft opletten. Laden heb ik handmatig gestart.
Deze melding op alle 3 mijn sessy's. ROI is wel uitgevoerd tussen 06.00 en 08.00 uur.
vraag en evt,aan/van batterij techneuten.
gisteren waren erg veel schapen wolken met sterk wissellende ladingen van de batterijen op NOM zie ook voorgaande grafic's.
bij mijzelf komt de vraag op', is dit nu wel efficient laden.dus zocht ik naar de laad /lever curve efficientie in de handleiding van sessy ,is voor mij als niet batterij deskundige lastig om de grafic te begrijpen.
als eerste de begin tekst welke luid.
Wil je een maximale round trip efficiency behalen? houd dan rekening met de efficiëntie curve van een omvormer.
Een batterij is goed aan te sturen met een constante stroom regeling, wanneer de batterij vol of leeg raakt verandert de regeling in een constante spanning regeling. Door het sterk afnemende vermogen in CV modus is de efficiëntie lager.
vooral de opmerking "constante stroom regeling" triggerde mij ,zoals gisteren staat de batterij op NOM te laden ,denk dat het niet constant is!
de laatste tijd probeer ik cyclussen te draaien van 0% tot 100% laden en ontladen.
bij mij wordt het meeste geladen en ontladen op NOM en Api+ is meestal 1550(kan niet meer) en laden meestal tussen de 1700-2000watt.
/f/image/nR8q0pIQAbTuJW9forOKSAGb.png?f=fotoalbum_large)
als ik bovenstaande curve's mag begrijpen
1 is het beste te laden en ontladen tussen de 15% en 95% volume ??
2 95% laad efficentie is 50% van 2200watt=1100 watt constant laden het beste??
3 95% ontladen efficientie is 50% van 1700watt =850 watt constant ontladen het beste???
kan zijn dat ik het verkeerd inziet vandaar aan jullie,jullie uitleg
Twan van sessy als jij dit leest mag ook jij je uitleg geven! is uit jullie documentatie op de website.
gisteren waren erg veel schapen wolken met sterk wissellende ladingen van de batterijen op NOM zie ook voorgaande grafic's.
bij mijzelf komt de vraag op', is dit nu wel efficient laden.dus zocht ik naar de laad /lever curve efficientie in de handleiding van sessy ,is voor mij als niet batterij deskundige lastig om de grafic te begrijpen.
als eerste de begin tekst welke luid.
Wil je een maximale round trip efficiency behalen? houd dan rekening met de efficiëntie curve van een omvormer.
Een batterij is goed aan te sturen met een constante stroom regeling, wanneer de batterij vol of leeg raakt verandert de regeling in een constante spanning regeling. Door het sterk afnemende vermogen in CV modus is de efficiëntie lager.
vooral de opmerking "constante stroom regeling" triggerde mij ,zoals gisteren staat de batterij op NOM te laden ,denk dat het niet constant is!
de laatste tijd probeer ik cyclussen te draaien van 0% tot 100% laden en ontladen.
bij mij wordt het meeste geladen en ontladen op NOM en Api+ is meestal 1550(kan niet meer) en laden meestal tussen de 1700-2000watt.
/f/image/nR8q0pIQAbTuJW9forOKSAGb.png?f=fotoalbum_large)
als ik bovenstaande curve's mag begrijpen
3 95% ontladen efficientie is 50% van 1700watt =850 watt constant ontladen het beste???
kan zijn dat ik het verkeerd inziet vandaar aan jullie,jullie uitleg
Twan van sessy als jij dit leest mag ook jij je uitleg geven! is uit jullie documentatie op de website.
Hier Firmware update 1.7.0
Bug fixes
De Sessy dongel had een 'memory leak' ofwel een lek in het vrij houden van werkgeheugen. Dit kun je vergelijken met een vaatwasser die wordt gevuld met servies maar niet wordt uitgeruimd, op ten duur heb je geen schoon bestek meer. Bij Sessy vertaalde zich dit naar mogelijke problemen in de functionaliteit na een periode van ±6 weken, bijvoorbeeld het verlies van een verbinding met de portal. ~ Mocht dat overigens voorkomen dan is dit vaak al op te lossen door de groep uit en aan zetten of het dongeltje onder de Sessy even eruit te halen en opnieuw erin te stoppen.
Bug fixes
De Sessy dongel had een 'memory leak' ofwel een lek in het vrij houden van werkgeheugen. Dit kun je vergelijken met een vaatwasser die wordt gevuld met servies maar niet wordt uitgeruimd, op ten duur heb je geen schoon bestek meer. Bij Sessy vertaalde zich dit naar mogelijke problemen in de functionaliteit na een periode van ±6 weken, bijvoorbeeld het verlies van een verbinding met de portal. ~ Mocht dat overigens voorkomen dan is dit vaak al op te lossen door de groep uit en aan zetten of het dongeltje onder de Sessy even eruit te halen en opnieuw erin te stoppen.
sideriusj schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:51:
Melding ""Sessy kan ROI niet uitvoeren, er is geen tijdschema ontvangen van de cloud (sinds 5 uur geleden) nu 12.46 uur.""
/f/image/5BzePPgJWbX0hCh1WcffkXww.png?f=fotoalbum_large)
mijn schema voor vandaag ,zondag avond ingesteld,als alles goed werkt hoef ik verder niets te doen ,
om 15:00 schat ik in of dat de batterij vol komt ivm de avond prijzen ,evt.laad ik wat bij.
want met avond prijzen van gem. 32-41 ct is het leuk hobbyen!!!
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
wie gaat hier verdienen?
https://energieopwek.nl/
wie gaat hier verdienen?
https://energieopwek.nl/
[ Voor 14% gewijzigd door vogel6 op 15-07-2024 19:49 ]
Ik denk dat je het niet zo moet lezen. Dat de laadstroom varieert in NOM modus heeft niets te maken met Constant Current (CC) of Constant Voltage (CV) laden. CC en CV laad modi refereren naar de laad regeltechniek waarmee de batterij spanning/stroom geregeld worden. In de S-vormige curve op de Sessy pagina waar je dit gevonden hebt, is de CV modus te zien van 0-5% en van 95-100% batterij percentage. Daartussen wordt de CC modus gebruikt, wat efficiënter is.vogel6 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:10:
Vergelijk dit met bijvoorbeeld het laden van een EV: dat kan het snelste als de SoC (state of charge, hoe vol de batterij zit) tussen zeg 20 en 80%, daarbuiten laad die langzamer.
De andere curves laten inderdaad de laad en ontlaad efficientie zien als functie van het vermogen tov het maximale laad- of ontlaad vermogen (resp 2200 en 1700 W). Ik denk dat deze curves bepaald zijn in CC modus, maar dat zal Sessy moeten bevestigen. In CV modus zal het maximale vermogen lager zijn, en daarmee ook een lagere efficiëntie, dus je kunt inderdaad stellen dat je je batterij beter niet helemaal kan ontladen en opladen. De BMS zal daar ook bij helpen.vogel6 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:10:
Items 2 en 3 zijn volgens mij dus correct. Item 1 klopt wellicht vanuit energie efficiëntie, maar heeft mogelijk andere nadelen. Er is hier bijvoorbeeld al veel geschreven over de SoC indicatie van de Sessy, als je niet volledig laad/ontlaad zal die behoorlijk gaan afwijken.
Terug naar het begin, dat de laadstroom varieert in NOM heeft wel invloed op de efficiëntie, maar zal normaal gesproken niet betekenen dat je daarmee van CC naar CV modus gaat, tenzij je batterij bijna vol of bijna leeg is.
Lang veerhaal kort: vorige week een kWh geplaatst voor de Sessy's staat altijd op XOM en kom niet aan de 80% RTEPeterJones schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:21:
[...]
Ik denk dat je het niet zo moet lezen. Dat de laadstroom varieert in NOM modus heeft niets te maken met Constant Current (CC) of Constant Voltage (CV) laden. CC en CV laad modi refereren naar de laad regeltechniek waarmee de batterij spanning/stroom geregeld worden. In de S-vormige curve op de Sessy pagina waar je dit gevonden hebt, is de CV modus te zien van 0-5% en van 95-100% batterij percentage. Daartussen wordt de CC modus gebruikt, wat efficiënter is.
Vergelijk dit met bijvoorbeeld het laden van een EV: dat kan het snelste als de SoC (state of charge, hoe vol de batterij zit) tussen zeg 20 en 80%, daarbuiten laad die langzamer.
[...]
De andere curves laten inderdaad de laad en ontlaad efficientie zien als functie van het vermogen tov het maximale laad- of ontlaad vermogen (resp 2200 en 1700 W). Ik denk dat deze curves bepaald zijn in CC modus, maar dat zal Sessy moeten bevestigen. In CV modus zal het maximale vermogen lager zijn, en daarmee ook een lagere efficiëntie, dus je kunt inderdaad stellen dat je je batterij beter niet helemaal kan ontladen en opladen. De BMS zal daar ook bij helpen.
Items 2 en 3 zijn volgens mij dus correct. Item 1 klopt wellicht vanuit energie efficiëntie, maar heeft mogelijk andere nadelen. Er is hier bijvoorbeeld al veel geschreven over de SoC indicatie van de Sessy, als je niet volledig laad/ontlaad zal die behoorlijk gaan afwijken.
Terug naar het begin, dat de laadstroom varieert in NOM heeft wel invloed op de efficiëntie, maar zal normaal gesproken niet betekenen dat je daarmee van CC naar CV modus gaat, tenzij je batterij bijna vol of bijna leeg is.
Hallo Peter,Peterhardenberg schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:54:
[...]
Lang veerhaal kort: vorige week een kWh geplaatst voor de Sessy's staat altijd op XOM en kom niet aan de 80% RTE
Ook hier afgelopen week wat minder, een RTE van zo'n 81% op ECO mode
Kijk ik naar de lopende maand juli dan heb ik een 83,3 gehaald
en bij de maand juni haalde ik een RTE van 83,7
Gewoon effe wat cijfers om ook meer referentie te krijgen van elkaar
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Optimale RTE is bij 95% * 95% = ~90%.
NOM en ECO zullen beide veel gebruik maken van lage laad en ontlaad vermogens verwacht ik, en gezien de curve kan de RTE dan flink dalen, bij 90% * 90% = ~80%!
Zou je, om hogere RTE te realiseren, laden en ontladen niet bij een continue laag vermogen maar juist met een kortstondiger hoger vermogen moeten doen? In Nederland kan dat denk ik werken omdat de P1 meter afrekenen op basis van energie verbruik (per uur). Dus als je bijvoorbeeld 10 minuten 30W gebruikt registreert de meter 300Wmin = 50Wh. Door je batterij 1 minuut lang met 300W te ontladen compenseer je die energie. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Eigenlijk implementeer je dan een soort puls gemoduleerde NOM modus ipv een amplitude gemoduleerde NOM modus. In Nederland nog steeds nul op de (energie) meter, alleen als je kijkt naar je momentane energieverbruik zie je dat die gepulseerd wordt. Maar voelt misschien anders?
NOM en ECO zullen beide veel gebruik maken van lage laad en ontlaad vermogens verwacht ik, en gezien de curve kan de RTE dan flink dalen, bij 90% * 90% = ~80%!
Zou je, om hogere RTE te realiseren, laden en ontladen niet bij een continue laag vermogen maar juist met een kortstondiger hoger vermogen moeten doen? In Nederland kan dat denk ik werken omdat de P1 meter afrekenen op basis van energie verbruik (per uur). Dus als je bijvoorbeeld 10 minuten 30W gebruikt registreert de meter 300Wmin = 50Wh. Door je batterij 1 minuut lang met 300W te ontladen compenseer je die energie. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Eigenlijk implementeer je dan een soort puls gemoduleerde NOM modus ipv een amplitude gemoduleerde NOM modus. In Nederland nog steeds nul op de (energie) meter, alleen als je kijkt naar je momentane energieverbruik zie je dat die gepulseerd wordt. Maar voelt misschien anders?
beter zo, is het niet?ErnstH schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:46:
Dat helpt alleen natuurlijk niet als je voor niet-economische redenen NOM draait.
Bedankt voor je duidelijke en leerzame uitleg.PeterJones schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:21:
[...]
Ik denk dat je het niet zo moet lezen. Dat de laadstroom varieert in NOM modus heeft niets te maken met Constant Current (CC) of Constant Voltage (CV) laden. CC en CV laad modi refereren naar de laad regeltechniek waarmee de batterij spanning/stroom geregeld worden. In de S-vormige curve op de Sessy pagina waar je dit gevonden hebt, is de CV modus te zien van 0-5% en van 95-100% batterij percentage. Daartussen wordt de CC modus gebruikt, wat efficiënter is.
[...]
De andere curves laten inderdaad de laad en ontlaad efficientie zien als functie van het vermogen tov het maximale laad- of ontlaad vermogen (resp 2200 en 1700 W). Ik denk dat deze curves bepaald zijn in CC modus, maar dat zal Sessy moeten bevestigen. In CV modus zal het maximale vermogen lager zijn, en daarmee ook een lagere efficiëntie, dus je kunt inderdaad stellen dat je je batterij beter niet helemaal kan ontladen en opladen. De BMS zal daar ook bij helpen.
Mijn RTE over de hele maand juni was
1 op basis van flowmeter van de batterij zelf 90%
2 op basis van een 2 bi-directionele meter van shelly was 80%
omdat ik de sessy meter niet vertrouwde ,vorig jaar al niet de grafiek geeft hiks in de flow ,heb ik een aparte meter geplaats tussen de batterijen en de meterkast ,deze flow geeft geen hiks dus vertrouw ik deze meer.
ik heb de hele maand juni zoveel mogelijk 0 tot 100% gedraaid laden overdag en ontladen zoveel dat ik voor de aankomende nacht +- 4 kw laat zitten op NOM .
wat gebeurt er ! de laaste 2 weken doe ik ivm de neg prijzen overdag waarbij ik de batterij zo leeg mogelijk wil hebben voor start laden ,dat ik in de voornacht voor licht worden de batterij het evt restant voorraad laat legen door API+ ,dit werkt in de meeste gevallen goed ,zoniet van morgen was er 1 batterij welke uit welke uit de idle stand kwam ,ik zie dat die goed door de opstart fase gaat maar op laatste moment BMS error geeft met status "FOUT" dmv reset gaat die het weer doen ,weet nog goed wat hier tegen te doen ,het gebeurt willigkeurig op alle batterijen soms dagen niets en dan dagen meerdere te gelijk .
De SOC zijn vaak onwilligkeurig correct .
Ben er nog niet goed uit wat te doen .
Misschien hebben jullie tps???
[ Voor 25% gewijzigd door vogel6 op 16-07-2024 11:28 ]
Even terugkomend op de efficientie van Sessy.
Ik regel het laad- en ontlaadvermogen via Homey Pro 2023. Via een instelling van de juiste flow card kun je dit regelen. Uit mijn tests blijkt dat de %-laadwaarde die Sessy afgeeft nergens op slaat.
Van leeg naar 100% (geen begrenzing, Sessy stopt zelf): er gaat 6,15 kWh in en er komst 5,15 kWh uit: 16,3% verlies.
Van leeg naar 98% (begrensd via Homey): er gaat 3,43 kWh in en er komt 2,9 kWh uit: 15,9% verlies.
Van leeg naar 95%: er gaat 3,3 kWh in en er komt 2,8 kWh uit: 15,2% verlies.
Al deze metingen zijn 5x uitgevoerd.
Een Ferrarismeter die beide kanten geijkt draait levert de energiewaarden.
Ik ga een reparatieverzoek indienen voor de foute laadwaarden. Het zelfijkend proces waar ze prat op gaan werkt absoluut niet bij mijn Sessy.
Ik regel het laad- en ontlaadvermogen via Homey Pro 2023. Via een instelling van de juiste flow card kun je dit regelen. Uit mijn tests blijkt dat de %-laadwaarde die Sessy afgeeft nergens op slaat.
Van leeg naar 100% (geen begrenzing, Sessy stopt zelf): er gaat 6,15 kWh in en er komst 5,15 kWh uit: 16,3% verlies.
Van leeg naar 98% (begrensd via Homey): er gaat 3,43 kWh in en er komt 2,9 kWh uit: 15,9% verlies.
Ik ga een reparatieverzoek indienen voor de foute laadwaarden. Het zelfijkend proces waar ze prat op gaan werkt absoluut niet bij mijn Sessy.
Volgens mij werkt dat bij niemand. In de laatste fase van de lading is het bij dit type accu's heel lastig om de SOC te bepalen omdat de spanningsstijging miniem is in die fase. Vol is vol, leeg is leeg. Alles er tussenin is een zeer ruwe indicatie. Er zijn meer mensen die er bovenop zitten, maar het is zonde van de tijd. Het had leuk geweest als het precies zou kloppen, maar ik heb niet de illusie dat het ooit gaat verbeteren bij bestaande installaties. Ontwikkelingen gaan verder en dus ook dit soort beheer, maar ik denk dat het is wat het is. Hij doet het of hij doet het niet.BerndGaykema schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:08:
Even terugkomend op de efficientie van Sessy.
Ik vermoed dat het wel op te lossen is. Auto's hebben tegenwoordig ook dit type batterij. Lijkt me vervelend als de kilometers niet correct geschat worden.rene037 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:36:
[...]
Volgens mij werkt dat bij niemand. In de laatste fase van de lading is het bij dit type accu's heel lastig om de SOC te bepalen omdat de spanningsstijging miniem is in die fase. Vol is vol, leeg is leeg. Alles er tussenin is een zeer ruwe indicatie. Er zijn meer mensen die er bovenop zitten, maar het is zonde van de tijd. Het had leuk geweest als het precies zou kloppen, maar ik heb niet de illusie dat het ooit gaat verbeteren bij bestaande installaties. Ontwikkelingen gaan verder en dus ook dit soort beheer, maar ik denk dat het is wat het is. Hij doet het of hij doet het niet.
Verder heb ik Pylontech's (zelfde type) en daar werkt het ook gewoon.
Dit heeft inderdaad nooit echt fatsoenlijk gewerkt, ik had gisteren nog een Sessy die spontaan van vol naar 85% ging zonder dat deze die dag iets had hoeven doen. Ik had de dakramen open gezet om door te luchten en de paar graden temperatuur verlaging had dit waarschijnlijk als effect :-) ...rene037 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:36:
[...]
Volgens mij werkt dat bij niemand. In de laatste fase van de lading is het bij dit type accu's heel lastig om de SOC te bepalen omdat de spanningsstijging miniem is in die fase. Vol is vol, leeg is leeg. Alles er tussenin is een zeer ruwe indicatie. Er zijn meer mensen die er bovenop zitten, maar het is zonde van de tijd. Het had leuk geweest als het precies zou kloppen, maar ik heb niet de illusie dat het ooit gaat verbeteren bij bestaande installaties. Ontwikkelingen gaan verder en dus ook dit soort beheer, maar ik denk dat het is wat het is. Hij doet het of hij doet het niet.
Hmmmm, mijn Sessy’s hebben bijna een week uitgestaan. Dacht dat ik het melden van storingen via Homey goed geregeld had, maar heb het niet doorgehad (geen melding gehad). Was zelf ook een weekje weg, dus dan ben je er ook niet mee bezig.
Kunnen jullie eens meedenken wat er mis is gegaan?
Dat kan dan toch alleen betekenen dat er tussen de ALS van de onderverdeler en de ALS van de hoofdgroepenkast iets is gebeurt?
Wat voor mij gek is want daar zitten geen andere onderdelen tussen, alleen die kabel en die ligt in een mantelbuis zonder onderbrekingen van A naar B.
Of is dit een voorbeeld dat er wel iets is gebeurt in de buurt van de Sessy’s en dat de ALS in de hoofdgroepenkast net iets sneller/gevoeliger heeft gereageerd dan die in de onderverdeler?
Kunnen jullie eens meedenken wat er mis is gegaan?
- Ik heb in mijn hoofdgroepenkast een 3-fase ALS 30 mA 40A met daarachter een 20A 3-fase automaat.
- Van daar vertrekt een 5x 6mm2 kabel naar een onderverdeler in de garage.
- In de onderverdeler zit een 3-fase hoofdschakelaar en vervolgens op fase 1 en fase 2 allebei een 1 fase ALS 30 mA 40A met daarachter een 16A automaat.
- Op fase 1 zit één Sessy en op fase 2 ook ééntje
Dat kan dan toch alleen betekenen dat er tussen de ALS van de onderverdeler en de ALS van de hoofdgroepenkast iets is gebeurt?
Wat voor mij gek is want daar zitten geen andere onderdelen tussen, alleen die kabel en die ligt in een mantelbuis zonder onderbrekingen van A naar B.
Of is dit een voorbeeld dat er wel iets is gebeurt in de buurt van de Sessy’s en dat de ALS in de hoofdgroepenkast net iets sneller/gevoeliger heeft gereageerd dan die in de onderverdeler?
Een plaatje helpt ons beter. Heb je serieus 40A. Je krijgt dus 3x40A van de netbeheerder?vanenkelen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:23:
Hmmmm, mijn Sessy’s hebben bijna een week uitgestaan. Dacht dat ik het melden van storingen via Homey goed geregeld had, maar heb het niet doorgehad (geen melding gehad). Was zelf ook een weekje weg, dus dan ben je er ook niet mee bezig.
Kunnen jullie eens meedenken wat er mis is gegaan?Nu is dus de ALS in de hoofdgroepenkast eruit geklapt.
- Ik heb in mijn hoofdgroepenkast een 3-fase ALS 30 mA 40A met daarachter een 20A 3-fase automaat.
- In de onderverdeler zit een 3-fase hoofdschakelaar en vervolgens op fase 1 en fase 2 allebei een 1 fase ALS 30 mA 40A met daarachter een 16A automaat.
Volgens mij bestaat dat nog niet eens, meestal is het;John245 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:46:
[...]
Een plaatje helpt ons beter. Heb je serieus 40A. Je krijgt dus 3x40A van de netbeheerder?
1 x 35
1 x 40 (had ik vroeger ... tenminste dat dacht ik)
3 x 25 (heb ik nu)
3 x 35 (als je al een grote verbruiker bent maar kost ook meer)
3 x 80 (.... kost heel erg veel)
https://www.enexis.nl/aan...-aansluiting-heb-ik-nodig
[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 16-07-2024 19:54 ]
Plaatje heb ik niet voorhanden helaas, kan wel even kijken of ik dat snel kan maken. Maar dat wordt later.John245 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:46:
[...]
Een plaatje helpt ons beter. Heb je serieus 40A. Je krijgt dus 3x40A van de netbeheerder?
Die 40A voor de ALS is de maximale belastbaarheid van de ALS niet de uitschakelwaarde. Je hebt ook ALS’en met 63A als waarde.
Ik heb een 3x 25A aansluiting.
Ja maar als jij 3 x 25A hebt dan klapt waarschijnlijk je hoofd zekering er eerder uit mocht je op 1 of andere manier 40 ampere trekken
edit: laat maar we hebben het over een aardlek :-) ... ik zat de hele tijd aan een automaat te denken.
edit: laat maar we hebben het over een aardlek :-) ... ik zat de hele tijd aan een automaat te denken.
[ Voor 28% gewijzigd door Sicos op 16-07-2024 20:05 ]
Klopt! Ik denk dat ik die 40A niet had moeten melden, die leidt blijkbaar af en doet eigenlijk niet ter zake voor mijn vraag. Als er 40A belasting was geweest hadden de automaten van 16A en 20A eruitgeklapt. Die 40A bij de aardlekschakelaar zegt alleen maar iets over de belastbaarheid van de interne componenten, niet iets over de waarde waarop hij er uitklapt.Sicos schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:01:
Ja maar als jij 3 x 25A hebt dan klapt waarschijnlijk je hoofd zekering er eerder uit mocht je op 1 of andere manier 40 ampere trekken
Het gaat er mij om dat de aardlekschakelaar er uitgeklapt is op een plek die ik niet logisch vindt. Dat betekent dus dat er ergens een kortsluitstroom van meer dan 30 mA is geweest op een plek die ik niet kan verklaren.
Ik heb tot nu toe ook 1 keer een onverklaarbare uitvaller gehad met mijn 3 sessys. Maar toen stonden er 2 te laden en zette ik net de wasmachine aan op 90 graden. Toen klapte er bij mij 2 aardleks uit van de 2 fases waarop die sessys stonden te laden en de 300ma automaat beneden in mijn groepenkast die tussen de onderverdelen zit die ik op zolder heb waar ook de wasmachine staat. Daarna de boel gewoon weer allemaal aan gezet en alles ging weer vrolijk verder met werken alsof er niks aan de hand was... Heb ik ook nooit kunnen verlaten.vanenkelen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Klopt! Ik denk dat ik die 40A niet had moeten melden, die leidt blijkbaar af en doet eigenlijk niet ter zake voor mijn vraag. Als er 40A belasting was geweest hadden de automaten van 16A en 20A eruitgeklapt. Die 40A bij de aardlekschakelaar zegt alleen maar iets over de belastbaarheid van de interne componenten, niet iets over de waarde waarop hij er uitklapt.
Het gaat er mij om dat de aardlekschakelaar er uitgeklapt is op een plek die ik niet logisch vindt. Dat betekent dus dat er ergens een kortsluitstroom van meer dan 30 mA is geweest op een plek die ik niet kan verklaren.
Onbalans markt met Frank Energie. Dit was wel het beste resultaat tot nu toe in 1 dag.vogel6 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:47:
[...]
mooi resultaat ,was dit onbelans of day-ahead?
Gisteren waren de onbelans prijzen super hoog tot€ 0.90 kwhr vooral meer dan 3 uur ,dit is ongekend.Mister I schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:58:
[...]
Onbalans markt met Frank Energie. Dit was wel het beste resultaat tot nu toe in 1 dag.
Dit kun je echt op de hanebalk schrijven.
verkoop gisteren +- €18.76 hele dag day ahead vlgs app.
inkoopprijs van af 1 juli € 0.175 verkoop € 0.261 Tibber dynamisch vls app
naar aanleiding van discussie over RTE van de batterijen icm de cc/cv laad/los curve heb ik vandaag een test gedaan zonder naar de prijzen te kijken maar op bassis van constant 1100 watt laden en 850 watt ontladen dmv Api+ dus constante vaste flow. laden en ontladen.PeterJones schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:21:
[...]
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/hd2fEyJfQJPqIm12rpGjDMDf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y0qnPyJAWanryZ0HQ1opV0bV.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FIgQfi8gAJjrz4vbXGgBA8E0.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/nn1s1GFQ5dOZn3XABcTo2WFj.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GKWJP0EgO3FykhEs9FPnTDqf.png?f=user_large)
div grafic's
zon pv
grid balanse
batterij vulling alleen nr 3 was correct (heelaas de rest niet)
laden en ontladen
resultaat RTE is 87.07% of tewel 12.92% vond dit wel aanmerkelijk daar ik bij dyn laden en ontladen op +-18% komt .
moet hier wel over nadenken wat ik hier mee gaat doen .
technisch is dit wel mooi maar financieel weet ik nog niet
tot zover weten we wat meer .
Als ik het goed lees heb je twee ALS-en na elkaar, beiden 30mA. Dan is het niet zo vreemd dat die het dichtst bij de hoofdschakelaar zit er als eerste uitgaat.vanenkelen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:23:
Kunnen jullie eens meedenken wat er mis is gegaan?Nu is dus de ALS in de hoofdgroepenkast eruit geklapt.
Stel je hebt op de hoofdschakelaar een wasmachine die een paar mA lekt. Voor het voorbeeld 15mA. (Er was een tijd dat de wasmachine niet op de aardlek ging omdat die er anders altijd uit zou vliegen, maar dat ter zijde)
Dat triggert de ALS niet. Nu ga je in de garage achter de tweede ALS ook wat lekken, voor het voorbeeld 20mA. De ALS in de garage gaat er niet uit, maar die in de meterkast wel, want het totaal is 35mA.
Nu is dat nog steeds geen lekkere situatie, maar op je hoofdaansluiting heb je een heleboel apparaten die allemaal een (heel) klein beetje lekken, in de garage maar enkele.
Als nu
Beetje off-topic, maar aantal posts geleden had ik er wel een opmerking over gemaakt, dus vandaar toch maar even een vervolg.
Voor wie zijn smeltveiligheden van stedin (ook wel hoofdzekering genoemd) wil laten vervangen door automaten, omdat met zonnepanelen, thuisaccu en electrische auto ondanks alle loadbalancing en zo eerder voor kan komen dat die er dan uitgaat, even het verschil in kosten.
Bij mij moest de slimme meter vervangen worden, dus ik hoopte op een combinatiebezoek, maar helaas.
Vervangen meterbord cq de aansluitkast kost € 362,23 inc BTW, het vervangen van een zekering kost inc voorrijdkosten € 95 door de week en € 130 in het weekend. Ofwel, pas na 4 keer een 'ongelukje' behaal je voordeel. (Het gaat hier om Stedin, ik weet niet hoe het bij Liander en zo zit.) Het zou dan in september ingepland worden.
Saillant detail: Ik had aanvankelijk afspraak voor metervervanging gepland, vanwege ombouw op hold gezet en nu weer opnieuw ingepland en nu komen ze veel eerder dan oorspronkelijk, nl vrijdag as al.
Hopelijk scheelt dat wat mensen offerte aanvragen met teleurstelling.
Voor wie zijn smeltveiligheden van stedin (ook wel hoofdzekering genoemd) wil laten vervangen door automaten, omdat met zonnepanelen, thuisaccu en electrische auto ondanks alle loadbalancing en zo eerder voor kan komen dat die er dan uitgaat, even het verschil in kosten.
Bij mij moest de slimme meter vervangen worden, dus ik hoopte op een combinatiebezoek, maar helaas.
Vervangen meterbord cq de aansluitkast kost € 362,23 inc BTW, het vervangen van een zekering kost inc voorrijdkosten € 95 door de week en € 130 in het weekend. Ofwel, pas na 4 keer een 'ongelukje' behaal je voordeel. (Het gaat hier om Stedin, ik weet niet hoe het bij Liander en zo zit.) Het zou dan in september ingepland worden.
Saillant detail: Ik had aanvankelijk afspraak voor metervervanging gepland, vanwege ombouw op hold gezet en nu weer opnieuw ingepland en nu komen ze veel eerder dan oorspronkelijk, nl vrijdag as al.
Wauw, hier was dat € 155 inclusief verzwaren naar 3x25A en verplaatsen. Volgens kantoormedewerker veel duurder, maar de werkvoorbereider heeft de kosten naar beneden gebracht.rene037 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:47:
Beetje off-topic, maar aantal posts geleden had ik er wel een opmerking over gemaakt, dus vandaar toch maar even een vervolg.
Thanks, dat klinkt helder inderdaad. Alleen het gekke is dat er achter de 3-fasen ALS in mijn meterkast niets anders zit dan 2 Sessy's, ieder op een eigen fase en een eigen ALS. De 3-fasen ALS zit rechtstreeks op de hoofdaansluiting, net als de 1-fase ALS'en waar de rest van mijn huis en dus ook wasmachines en droger op zitten.rene037 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:30:
[...]
Als ik het goed lees heb je twee ALS-en na elkaar, beiden 30mA. Dan is het niet zo vreemd dat die het dichtst bij de hoofdschakelaar zit er als eerste uitgaat.
Stel je hebt op de hoofdschakelaar een wasmachine die een paar mA lekt. Voor het voorbeeld 15mA. (Er was een tijd dat de wasmachine niet op de aardlek ging omdat die er anders altijd uit zou vliegen, maar dat ter zijde)
Dat triggert de ALS niet. Nu ga je in de garage achter de tweede ALS ook wat lekken, voor het voorbeeld 20mA. De ALS in de garage gaat er niet uit, maar die in de meterkast wel, want het totaal is 35mA.
Nu is dat nog steeds geen lekkere situatie, maar op je hoofdaansluiting heb je een heleboel apparaten die allemaal een (heel) klein beetje lekken, in de garage maar enkele.
Als nu
Kunnen andere lekstromen dan ook vanaf de 'onderkant' de 3-fasen ALS beïnvloeden (en dan zitten de 2 Sessy's op de 'bovenkant' van die ALS?
Die 3-fase ALS meet de lekstroom via de nul, ofwel de som van de 3 fasen. Nog steeds vervelend dat er 30mA lekt. Maar ook dan kan het nog toeval zijn dat die in de meterkast eruit vliegt, helemaal precies bij 30mA gaan ze niet. Dus als die in de meterkast bij 30,2mA tript en die bij je Sessies op 30,5mA, gaat die in de meterkast eerst. Dat geldt ook als er bij 1 sessie 4mA lekt en bij de ander 27, dan gaat allen die in de meterkast.vanenkelen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:52:
[...]
Thanks, dat klinkt helder inderdaad. Alleen het gekke is dat er achter de 3-fasen ALS in mijn meterkast niets anders zit dan 2 Sessy's, ieder op een eigen fase en een eigen ALS. De 3-fasen ALS zit rechtstreeks op de hoofdaansluiting, net als de 1-fase ALS'en waar de rest van mijn huis en dus ook wasmachines en droger op zitten.
Kunnen andere lekstromen dan ook vanaf de 'onderkant' de 3-fasen ALS beïnvloeden (en dan zitten de 2 Sessy's op de 'bovenkant' van die ALS?
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom door de fasedraden en de nul. Je hebt maar één nul, dus hij meet de som van de 3 fases afgetrokken van de nul.
De bron van het lek vinden lijkt me wel belangrijk, want dit wil je niet.
Helder!rene037 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:01:
[...]
Die 3-fase ALS meet de lekstroom via de nul, ofwel de som van de 3 fasen. Nog steeds vervelend dat er 30mA lekt. Maar ook dan kan het nog toeval zijn dat die in de meterkast eruit vliegt, helemaal precies bij 30mA gaan ze niet. Dus als die in de meterkast bij 30,2mA tript en die bij je Sessies op 30,5mA, gaat die in de meterkast eerst. Dat geldt ook als er bij 1 sessie 4mA lekt en bij de ander 27, dan gaat allen die in de meterkast.
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom door de fasedraden en de nul. Je hebt maar één nul, dus hij meet de som van de 3 fases afgetrokken van de nul.
Die 30,2 / 30,5 mogelijkheid zat inderdaad ook bij mij in mijn hoofd. Maar goed het is de eerste keer dat hij eruit geklapt is sinds ik de Sessy's heb, dus ook maar even afwachten of het nog een keer gebeurt of dat het een toevallige samenloop van omstandigheden is. Geen idee ook hoe ik zelf moet gaan zoeken naar het lek trouwens.
Met een lekstroomtang.vanenkelen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:04:
[...]
Helder!
Die 30,2 / 30,5 mogelijkheid zat inderdaad ook bij mij in mijn hoofd. Maar goed het is de eerste keer dat hij eruit geklapt is sinds ik de Sessy's heb, dus ook maar even afwachten of het nog een keer gebeurt of dat het een toevallige samenloop van omstandigheden is. Geen idee ook hoe ik zelf moet gaan zoeken naar het lek trouwens.
Misschien wel door een prof. Want 2 dezelfde ALS-en achter elkaar heeft ook niet zoveel nut.
Projectje voor na de vakantie... ik ga eens googlen
Ik ben zelf inderdaad geen prof, maar heb mijn installatieplan wel laten controleren en aanscherpen door een elektricien. Hij gaf aan dat 2x een zelfde ALS achter elkaar inderdaad niet helemaal volgens de regels is, maar dat het ook niet onveilig is en dat het (ook door profs) veel vaker gedaan wordt bij het aanleggen van een onderverdeler groepenkast. Een van de nadelen (en dat ondervind ik dus nu) is dat niet perse de ALS het dichtste bij een eventueel probleem eruit klapt, maar eentje verderop in de keten.rene037 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:12:
[...]
Misschien wel door een prof. Want 2 dezelfde ALS-en achter elkaar heeft ook niet zoveel nut.
Aangezien het een vaste installatie/verbinding is tussen je hoofd meterkast en onderverdeler, dan mag je ook een 100mAof zelfs 300mA ipv 30mA ALS plaatsen in je meterkast.vanenkelen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:23:
Zoals al vermeld heeft 2x ALS achter elkaar van de zelfde waarde niet veel nut (maar kan ook geen kwaad) maar er moet wel één zitten ter beveiliging van de kabel tussen meterkast en onderverdeler...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dit was letterlijk wat de bevriende elektricien mij vertelde.Jazsie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:37:
[...
Zoals al vermeld heeft 2x ALS achter elkaar van de zelfde waarde niet veel nut (maar kan ook geen kwaad) maar er moet wel één zitten ter beveiliging van de kabel tussen meterkast en onderverdeler...
Zo zit het bij mij ook;vanenkelen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:53:
[...]
Dit was letterlijk wat de bevriende elektricien mij vertelde.
- Aftakblokjes op de hoofdschakelaar in de meterkast beneden
- Die gaat naar een 300ma 20A 3 fase aardlek
- Vanuit daar gaat een 3 fase 6mm2 kabel naar de onderverdeler op zolder
- De kabel komt daar uit op een hoofdschakelaar van de onderverdeler
- Gaat dan via de aftakblokjes in de groepenkast (of hoe je die dingen ook noemt die er standaard in zitten) naar 3 verschillede 1 fase aardleks
- En vanuit die aardleks gaan het weer naar de 16a automaten achter die aardlek.
Een aardlekschakelaar moet tussen de 50 en 100% van de beveiligingswaarde klappen. Dus in dit geval ergens tussen de 15 en 30 mA.rene037 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:01:
[...]
Die 3-fase ALS meet de lekstroom via de nul, ofwel de som van de 3 fasen. Nog steeds vervelend dat er 30mA lekt. Maar ook dan kan het nog toeval zijn dat die in de meterkast eruit vliegt, helemaal precies bij 30mA gaan ze niet. Dus als die in de meterkast bij 30,2mA tript en die bij je Sessies op 30,5mA, gaat die in de meterkast eerst. Dat geldt ook als er bij 1 sessie 4mA lekt en bij de ander 27, dan gaat allen die in de meterkast.
En dat varieert per keer. Voor de rest klopt het, maar kleine aanvulling op je verhaal
2x ALS achter elkaar, Probeer deze eens om te wisselen om te zien welke eruit dan uitgaat.vanenkelen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Ik ben zelf inderdaad geen prof, maar heb mijn installatieplan wel laten controleren en aanscherpen door een elektricien. Hij gaf aan dat 2x een zelfde ALS achter elkaar inderdaad niet helemaal volgens de regels is, maar dat het ook niet onveilig is en dat het (ook door profs) veel vaker gedaan wordt bij het aanleggen van een onderverdeler groepenkast. Een van de nadelen (en dat ondervind ik dus nu) is dat niet perse de ALS het dichtste bij een eventueel probleem eruit klapt, maar eentje verderop in de keten.
Dat gaat niet helaas. De ALS in de meterkast is 3-fasen en de ALS’en in de onderverdeler voor de Sessy’s zijn 1 fase.Peterhardenberg schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:56:
[...]
2x ALS achter elkaar, Probeer deze eens om te wisselen om te zien welke eruit dan uitgaat.
Ik denk dat als het vaker gebeurt dat ik en moet onderzoeken waar het lek zit en toch een selectieve ALS zoals deze moet gebruiken:
https://www.sandervunderi...f-300ma-f204s-40-0-3.html
[ Voor 25% gewijzigd door vanenkelen op 17-07-2024 19:32 ]
Daarom adviseren een aantal autofabrikanten, incl. Tesla, om de auto's met LFP accu minimaal eenmaal per week naar 100% op te laden. Het enige doel daarvan is dat de SoC weer goed bepaald kan worden.John245 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Ik vermoed dat het wel op te lossen is. Auto's hebben tegenwoordig ook dit type batterij. Lijkt me vervelend als de kilometers niet correct geschat worden.
Zie hier ook de achterliggende reden, bij LFP kan de SoC in de tussenliggende range heel lastig worden ingeschat, vandaar ook het driften van de SoC van de Sessy waarbij ook meespeelt dat de shunt niet 100% correct het complete verbruik kan meten, waardoor er af en toe foutieve schattingen door de Sessy gemaakt worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CBfPPUjKqEnw9D9OgmHFvFrI.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
hoe batterij gezond houden?
veel onderwerpen over batterij welke afgelopen dagen passeerde! ook hoe SOC werkt.
YouTube: Hoe houd je een thuisbatterij gezond?
veel onderwerpen over batterij welke afgelopen dagen passeerde! ook hoe SOC werkt.
YouTube: Hoe houd je een thuisbatterij gezond?
[quote]Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Daarom adviseren een aantal autofabrikanten, incl. Tesla, om de auto's met LFP accu minimaal eenmaal per week naar 100% op te laden. Het enige doel daarvan is dat de SoC weer goed bepaald kan worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tOERn3wLJJwORTkhVooKbCeI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lMFqQ6qtTekXBqpX9iEMftAI.png?f=user_large)
bij mij elke dag SOC 0-100% maar loopt niet sychroon met laden/ontladen ,zou het fijn vinden als het correct kon/kan werken . bij 2 keer firme update heeft het 1 a 2 dagen goed gewerkt ,helaas bij laatste update niet.
ik sta open voor tips.
[...]
Daarom adviseren een aantal autofabrikanten, incl. Tesla, om de auto's met LFP accu minimaal eenmaal per week naar 100% op te laden. Het enige doel daarvan is dat de SoC weer goed bepaald kan worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tOERn3wLJJwORTkhVooKbCeI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lMFqQ6qtTekXBqpX9iEMftAI.png?f=user_large)
bij mij elke dag SOC 0-100% maar loopt niet sychroon met laden/ontladen ,zou het fijn vinden als het correct kon/kan werken . bij 2 keer firme update heeft het 1 a 2 dagen goed gewerkt ,helaas bij laatste update niet.
ik sta open voor tips.
Hallo, ik was een poosje offline. Maar, vraagje. Portal van sessie zegt laden vanaf 12 uur. Alleen er gebeurd niks. Nu zelf de accu op laden gezet vanaf 1300. En vanavond maar handmatig ontladen. Mis ik iets? Ik zou met de delta van vandaag (en omdat het in de portal staat) een laad-ontlaad verwachten?
Lees hier al lang mee en heb inmiddels een paar weken meerdere simulaties draaien van verschillende accu's. Door mijn situatie is wel helder dat ik een slimme accu nodig heb die bijv. als de EV gaat laden niet volledig zal ontladen. Daarnaast wil ik het timen van het laden ivm dynamische tarieven kunnen bepalen. Ik wacht de NL introductie en mogelijkheden van de Anker Solix X1 nog wel even af, maar anders vermoed ik dat ik toch voor de Sessy zal gaan, ook in combinatie met Home Assistant integratie, XOM, etc.
In de zomer is 10-15 kWh toereikend, want de zonnepanelen wekken wel meer op, maar wij verbruiken dan incl. bijv. airco's in de avond niet meer dan 12-15 kWh per dag excl. EV. In de winter verwarmen wij nu nog met L/L WP's (L/W WP volgt) en gaat er zo 20-25 kWh op een dag doorheen. Daarvan hoef ik niet per se alle uren te dekken, maar wel de duurste aan doorgaans het begin van de avond.
We hebben 3x25A en 1-fase 5k PV. Nu twijfel ik over de volgende 2 opties:
Mijzelf kennende ben ik de extra investering al snel vergeten en vind ik het fijner om 3x5 kWh op 3-fasen te hebben vs 2x 5kWh op 1-fase.
Ik neem aan dat je kunt instellen dat 1 Sessy op de PV groep zit en de andere 2 niet en dat dit dan optimaal werkt? Dan ga ik hier thuis toch maar eens overleg plegen
In de zomer is 10-15 kWh toereikend, want de zonnepanelen wekken wel meer op, maar wij verbruiken dan incl. bijv. airco's in de avond niet meer dan 12-15 kWh per dag excl. EV. In de winter verwarmen wij nu nog met L/L WP's (L/W WP volgt) en gaat er zo 20-25 kWh op een dag doorheen. Daarvan hoef ik niet per se alle uren te dekken, maar wel de duurste aan doorgaans het begin van de avond.
We hebben 3x25A en 1-fase 5k PV. Nu twijfel ik over de volgende 2 opties:
- 2x Sessy en dan in de garage op de PV aansluiten, simpele en goedkope montage op bestaande 25A groep
- 3x Sessy, 1 op iedere fase, waarvan 1 stuk dan OF op de PV OF net als de andere 2 op een eigen groep buiten PV om.
Mijzelf kennende ben ik de extra investering al snel vergeten en vind ik het fijner om 3x5 kWh op 3-fasen te hebben vs 2x 5kWh op 1-fase.
Ik neem aan dat je kunt instellen dat 1 Sessy op de PV groep zit en de andere 2 niet en dat dit dan optimaal werkt? Dan ga ik hier thuis toch maar eens overleg plegen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Je sluit de PV ook bij een 3 fase setup op 1 van de Sessys aan. Op de andere Sessys geef je vervolgens het IP adres op van de Sessy met de PV zodat die via de API de opwek opvragen. Uit m'n hoofd zeg ik dat de Sessys eigenlijk niks direct met die opwek waardes doen, alleen output limiteren om binnen de grenzen van de zekering te blijven.Taro schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:37:
Los vsn het feit dat je er een aardig grafiekje bij krijgt maakt het niet uit waar je de sessys hangt, alle twee of alledrie bij de ov is het makkelijkst omdat die groep er al ligt…Taro schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:37:
Lees hier al lang mee en heb inmiddels een paar weken meerdere simulaties draaien van verschillende accu's. Door mijn situatie is wel helder dat ik een slimme accu nodig heb die bijv. als de EV gaat laden niet volledig zal ontladen. Daarnaast wil ik het timen van het laden ivm dynamische tarieven kunnen bepalen. Ik wacht de NL introductie en mogelijkheden van de Anker Solix X1 nog wel even af, maar anders vermoed ik dat ik toch voor de Sessy zal gaan, ook in combinatie met Home Assistant integratie, XOM, etc.
We hebben 3x25A en 1-fase 5k PV. Nu twijfel ik over de volgende 2 opties:Ik weet dat Sessy graag de PV opbrengst meet, dus dan zouden er maar 2 extra groepen in de meterkast bij moeten en gebruikt de 3e Sessy de PV groep. Dat vraagt echter wel weer veel meer manuren en materiaal vs 2x Sessy aansluiten op de bestaande PV kabel in de garage die met 5k huidig vermogen al passend is. Dat heeft een negatieve invloed op de ROI, die toch al niet zo positief is.
- 2x Sessy en dan in de garage op de PV aansluiten, simpele en goedkope montage op bestaande 25A groep
- 3x Sessy, 1 op iedere fase, waarvan 1 stuk dan OF op de PV OF net als de andere 2 op een eigen groep buiten PV om.
Er is ook geen noodzaak bij dit aantal sessys om ze over de groepen te verdelen..
Als ik de installatieschema's bekijk is de afzekering van de Sessy's 16A.Taro schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:37:
[...]
We hebben 3x25A en 1-fase 5k PV. Nu twijfel ik over de volgende 2 opties:[...]
5kW PV door de Sessy('s) sturen lijkt mij dan wat overenthousiast.
2 of 3 Sessy's op 1 nieuwe 16A 3f groep en de PV groep laten voor wat die is zou mijn way to go zijn.
Ik heb ook 3 keer 25 amp hoofdzekering en een PV 5420 watt en 1 sessie gezekerd met 25 amp. in de meterkast. Ik heb de sessie ingesteld op Maximale stroom van de groep 20 amp. Toch heb ik al eens 22 amp gemeten op deze fase. Klopt het dan wel " output limiteren" ?anboni schreef op zondag 21 juli 2024 @ 00:00:
[...]
Uit m'n hoofd zeg ik dat de Sessys eigenlijk niks direct met die opwek waardes doen, alleen output limiteren om binnen de grenzen van de zekering te blijven.
Vraag. Zijn er mensen die ervaring hebben met het volgende cq ondersteund sessy onderstaande?
Als je een domme en/of ferraris meter hebt en je wilt niet nog meer ct klemmen in je meterkast is onderstaande een oplossing.
Zou dit native werken vanuit sessy?
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Aangesloten direct na de meter en zonder homeassistant oplossingen. Dus met native ondersteuning vanuit de sessy?
Ik zou denken van wel, omdat homewizard een open api interface heeft die gelijk is aan de p1 meter api interface.
* ik weet dat sessy ook een ct oplossing heeft maar vindt ik niet wenselijk.
* meten met ct klemmen is niet nauwkeurig en wil ik vermijden.
* helaas heb ik al ct klemmen dus geen ruimte meer.
* een slimme meter zou ook een mogelijk zijn. Maar dit even buiten beschouwing laten.
Laatste vraag. Als dit allemaal kan, kun je ook gebruiken maken van meer laad/ontlaad mogelijkheden dan nom op de meter. Zoals gridease
Als je een domme en/of ferraris meter hebt en je wilt niet nog meer ct klemmen in je meterkast is onderstaande een oplossing.
Aangesloten direct na de meter en zonder homeassistant oplossingen. Dus met native ondersteuning vanuit de sessy?
Ik zou denken van wel, omdat homewizard een open api interface heeft die gelijk is aan de p1 meter api interface.
* een slimme meter zou ook een mogelijk zijn. Maar dit even buiten beschouwing laten.
Laatste vraag. Als dit allemaal kan, kun je ook gebruiken maken van meer laad/ontlaad mogelijkheden dan nom op de meter. Zoals gridease
Ik gebruik die dingen om mijn zonnepanelen en mijn douchedoorstromer te meten. Je leest ze uit mey home assistant of homey en daar kun kr er weer een automatisering achter hangen..internet4me schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:42:
Vraag. Zijn er mensen die ervaring hebben met het volgende cq ondersteund sessy onderstaande?
Dit gaat niet native werken vanuit Sessy.internet4me schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:42:
Maar je kunt wel besturen van uit een ander pakket als HA of Hommey ed.
Op die homewizzrd (eastron) zit wel een SO contact op maar dan kan de P1(sessy) koppeling mee.
Kun je de applicatie van je CT klemmen ook niet koppelen met Homey of HA?
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
In mijn ervaring werkt het limiteren op de ingestelde stroom van de groep perfect en ook nauwkeurig. Maar alleen als de Sessy ook alle informatie heeft. Er mogen dus geen andere apparaten op de groep zitten.pc1t schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:19:
[...]
Ik heb ook 3 keer 25 amp hoofdzekering en een PV 5420 watt en 1 sessie gezekerd met 25 amp. in de meterkast. Ik heb de sessie ingesteld op Maximale stroom van de groep 20 amp. Toch heb ik al eens 22 amp gemeten op deze fase. Klopt het dan wel " output limiteren" ?
Hoe lang zag jij die 22A? Er is namelijk wel een responstijd op wijzigingen. De zekering in jouw meterkast slaan er ook niet meteen uit bij een kleine overschrijding. Ik heb ook al eens 29A gezien op een fase, terwijl mijn zekering 25A is. Toen heb ik geluk gehad dat ik er snel bij was. (Was mijn eigen fout, teveel gebruikers aangezet, op verschillende groepen)
Voor wat betreft de BTW-teruggave, zojuist een update ontvangen vanuit De Centrale:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Die had ik ook gehad en je was me voor met hier posten :-).ErnstH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:59:
Voor wat betreft de BTW-teruggave, zojuist een update ontvangen vanuit De Centrale:
***members only***
De belastingsdienst... leuker kunnen we het niet maken (of zoiets) ... wel heel langzaam... aangezien ik mijn b.t.w. teruggave volgens mij al ergens in februari heb gestart.
[ Voor 24% gewijzigd door Sicos op 24-07-2024 18:37 ]
Dit kwam ik toevallig tegen op YouTube... is dat een nieuw model Sessy?
YouTube: Sessy modulair opbouwen
YouTube: Sessy installatie app
Ziet er wel leuk uit... niet meer sjouwen met die zware krengen als geheel maar in delen.
Ziet er wel leuk uit... niet meer sjouwen met die zware krengen als geheel maar in delen.
[ Voor 15% gewijzigd door Sicos op 25-07-2024 14:11 ]
Ik heb nu wederom een Sessy met een hoge pieptoon er in. Hierdoor wordt hij onbruikbaar. De Sessy's hangen bij mij op een uitdagende plek boven de trap dus ik zie er tegenop om hem er weer af te halen. Het zou mooi zijn als in dit soort gevallen dus ook zaken als de fan vervangbaar/upgradeble is. Scheelt hoop gewicht en gedoe met retour... Ik juich het toe! Verder nog steeds tevreden! Zelfs met de SOC ;-)
Een pieptoon komt vaak van transistoren ... zoek maar eens op coil whine.Sparky669 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:40:
Ik heb nu wederom een Sessy met een hoge pieptoon er in. Hierdoor wordt hij onbruikbaar. De Sessy's hangen bij mij op een uitdagende plek boven de trap dus ik zie er tegenop om hem er weer af te halen. Het zou mooi zijn als in dit soort gevallen dus ook zaken als de fan vervangbaar/upgradeble is. Scheelt hoop gewicht en gedoe met retour... Ik juich het toe! Verder nog steeds tevreden! Zelfs met de SOC ;-)
In principe kan je in het huidige model Sessy ook gewoon de omvormer vervangen ... deze zit gewoon met boutjes en connecters vast... het is niet dat de boel vast gelast zit ofzo.
Dat grijze "ding" is de omvormer.
:strip_exif()/f/image/dbXTwhcQjWc1r4v0IWIEGDH5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Sicos op 25-07-2024 14:59 ]
Sicos schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:54:
[...]
Een pieptoon komt vaak van transistoren ... zoek maar eens op coil whine.
[...]
Een coil als in spoel die geluid maakt herken ik dan wel weer. Zeker in schakelende voedingen.
De extra kabels tussen de omvormers en de batterij doet vermoeden dat de 24v poort niet gebruikt kan worden voor een "extensie pack" om een sessy meer opslag capaciteit te geven met de zelfde omvormer.Sicos schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:08:
Dit kwam ik toevallig tegen op YouTube... is dat een nieuw model Sessy?
Er is geen enkele indicatie gegeven dat dit mogelijk zou zijn maar met mijn beperkte electronica kennis had ik er stiekem wel op gehoopt.
Dit is door sessy zelf aangegeven in het verleden, maar ook 3 dagen geleden nog op youtube.AJediIAm schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:59:
[...]
De extra kabels tussen de omvormers en de batterij doet vermoeden dat de 24v poort niet gebruikt kan worden voor een "extensie pack" om een sessy meer opslag capaciteit te geven met de zelfde omvormer.
Er is geen enkele indicatie gegeven dat dit mogelijk zou zijn maar met mijn beperkte electronica kennis had ik er stiekem wel op gehoopt.
"
@sessythuisbatterij
3 dagen geleden
Geen idee, it wasn't me! Sessy is inderdaad voorbereid deze uitbreiding. Voor als je volgende vraag is op welke termijn; daar heb ik geen antwoord op helaas, maar ik hoop eind dit jaar nog. Groetjes, Twan"
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Voor mijn weten is het een 48v poort. En ja, is vanaf het beginaan afgegeven dat dat in een later stadium een vervolg zou krijgen. Ook op het sessy forum is die vraag gesteld. Helaas daar ook geen antwoord.
Dus @Twan_V laat eens wat horen over de 48v poort.
Dus @Twan_V laat eens wat horen over de 48v poort.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Bedankt voor de reacties. Dat klinkt hoopvol. Kan me voorstellen dat ze het nog even in het geruchten circuit willen houden.
Geen haast. We wachten geduldig af.
Geen haast. We wachten geduldig af.
Ik heb ondertussen meerdere offertes ontvangen, waaronder eentje voor Sessy van een van hun installatie partners. Een van de redenen waarvoor ik voor Sessy zou kiezen is omdat het een Nederlands bedrijf is met een volledig open systeem. Echter is het best wel wat duurder dan andere aanbieders en ik twijfel of dat het wel waard is. Ik vraag me af waarom anderen voor Sessy kiezen?
Ik ben persoonlijk voor Sessy gegaan omdat het een kant en klaar systeem was van een Nederlands bedrijf. Ik had daarvoor ook naar Victron systemen gekeken met bijvoorbeeld server rack battery's maar dacht toen dat, dat altijd uit Amerika kwam (waar ze vaak 110 volt hebben) en daardoor voor een Sessy gegaan.InflatableMouse schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:58:
Ik heb ondertussen meerdere offertes ontvangen, waaronder eentje voor Sessy van een van hun installatie partners. Een van de redenen waarvoor ik voor Sessy zou kiezen is omdat het een Nederlands bedrijf is met een volledig open systeem. Echter is het best wel wat duurder dan andere aanbieders en ik twijfel of dat het wel waard is. Ik vraag me af waarom anderen voor Sessy kiezen?
Als ik dit nog een keer zou doen dan kies ik dus voor een Victron systeem met server rack batterijen aangezien dit toch goedkoper is. Je hebt tegenwoordig al een 5kwh server rack batterij voor 1300 euro en het is wat dat betreft vrij modulair. Vaak komen ze dan wel aanzetten met het feit dat een Victron systeem meer verbruikt in standby maar dat valt best mee.
Je hebt bij een Victron systeem wel meer technische kennis nodig, wat betreft een Sessy is het vrij standaard aansluitwerk.
Ik had nog de mazzel dat ik de Sessy's voor 2750 per stuk had (ik heb er 3) omdat dat nog in de startup fase was van het bedrijf zelf.
Nu is het toch wel iets duurder geworden, je betaalt tegenwoordig voor de verzendkosten (maar goed dat doen eigenlijk wel bijna alle bedrijven) en de Sessy zelf is ook duurder geworden ook al zijn de accu cellen goedkoper geworden.
Overigens ben ik prima tevreden met de Sessy's maar toen wist ik nog niet beter.
[ Voor 20% gewijzigd door Sicos op 26-07-2024 14:33 ]
@Sicos Dank! Ik ben sowieso niet van plan om het zelf aan te sluiten hoor. 400 euro op een totaal van tussen 8 en de 11.000 euro, afhankelijk van welke aanbieder ik kies en hoe groot de accu's zijn.
Wat ik voor het eerst hoorde vandaag en niet eerder over had gelezen is dat ze ook de omvormer van je zonnepanelen kunnen vervangen. Is dat echt voordeliger (efficienter)?
Wat ik voor het eerst hoorde vandaag en niet eerder over had gelezen is dat ze ook de omvormer van je zonnepanelen kunnen vervangen. Is dat echt voordeliger (efficienter)?