Nee de kabel komt niet door de muur heen. Ik ga even contact opnemen met de monteur en ik neem Sessy even in kopie mee. Dank voor alle hulp!sparkly schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:40:
[...]
En dan de werkschakelaar nog goed aansluiten
Edit: Of komt de kabel door de muur heen de werkschakelaar binnen?
Dan ben ik erg benieuwd welke kabel dan wel naar de meterkast gaatpfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:44:
[...]
Nee de kabel komt niet door de muur heen. Ik ga even contact opnemen met de monteur en ik neem Sessy even in kopie mee. Dank voor alle hulp!![]()
@pfenomenon Zit er echt niet nog ergens een kabel? In de buurt van de PV omvormer wellicht? Ben nu wel heel nieuwsgierig.
[ Voor 15% gewijzigd door sparkly op 18-06-2024 20:52 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Oh in dat grijze ding aan de muur. Daar zal dan wel een kabel in zitten die naar de meterkast gaat.sparkly schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:46:
[...]
Dan ben ik erg benieuwd welke kabel dan wel naar de meterkast gaat
Maar echt geen idee, maar dat had je al door.

Dat zou dus precies niet moeten.pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Oh in dat grijze ding aan de muur. Daar zal dan wel een kabel in zitten die naar de meterkast gaat.
Maar echt geen idee, maar dat had je al door.
Zou je eens een overzicht foto kunnen maken?
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
sparkly schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:54:
[...]
Dat zou dus precies niet moeten.
Zou je eens een overzicht foto kunnen maken?
:strip_exif()/f/image/BpyEKnkg9lEOM7zNIuaopCvz.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet wel een kabel ergens in de muur zitten, anders kan de installatie niet werken
Maar even serieus, dit zou ik zelf echt even netjes gemaakt willen hebben
- Dus 3 aderige kabels ipv 5 aderige waarvan er 2 zijn doorgeknipt.
- Kabel routing netjes en deugdelijk maken.
- Uitzoeken hoe de werkschakelaar zit aangesloten en of dit zo mag. Vind het wel erg vaag. Ook omdat er 2 wartels inzitten en slechts 1 voorzien is van kabel. Nu kunnen er spinnen e.d. in komen.
- L1 goed laten aansluiten op de 2e Sessy
- Afdekkapje bij de aansluitingen Sessy laten plaatsen (transparante)
Zou als ik Sessy was graag willen weten wie deze installatiepartner was. Zonde om te zien dat er zo gewerkt wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 18-06-2024 21:12 ]
Zie hierboven. Een hele berg foto's maakt veel duidelijk en het lijkt erop dat het probleem gevonden isrene037 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:36:
[...]
In principe hoeft het niet direct van de hele groepenkast,

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik heb heel toevallig zo'n werkschakelaar liggen voor iets anders. Ja er moeten 2 kabels heen gaan. Ik zie 1 kabel weg gaan dan de Sessy dus dit ziet er niet goed uit.sparkly schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:08:
[...]
Er moet wel een kabel ergens in de muur zitten, anders kan de installatie niet werken![]()
Maar even serieus, dit zou ik zelf echt even netjes gemaakt willen hebben
- Uitzoeken hoe de werkschakelaar zit aangesloten en of dit zo mag. Vind het wel erg vaag. Ook omdat er 2 wartels inzitten en slechts 1 voorzien is van kabel. Nu kunnen er spinnen e.d. in komen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Daarom had ik niet gereageerd, mijn vermoeden bleek juist. Maar nu ik toch reageer... Ik zou iedere Sessy op een eigen fase zetten. Maar is een keuze.asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:23:
[...]
Zie hierboven. Een hele berg foto's maakt veel duidelijk en het lijkt erop dat het probleem gevonden is. Of eigenlijk problemen want er zijn er meerdere.
Daarom jammer, als je toch 5-aderige kabel gebruikt, die afknipt i.p.v. aansluit op de Sessys.rene037 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:28:
[...]
Maar nu ik toch reageer... Ik zou iedere Sessy op een eigen fase zetten. Maar is een keuze.
Allen, dank voor alle informatie en de hulp.
Dezelfde monteur is weer langs geweest en heeft de zonnepanelen en de sessy's op een andere groep gezet.
En dat was het volgens hem. Toen heb ik hem nog even op al jullie informatie gewezen, maar met een heleboel argumenten wist hij te vertellen dat het niet klopte.
Zojuist toch maar even een check gedaan of er nog wat verandert is t.o.v. de vorige keer.
En wat blijkt: Het bruine draadje is spontaan van plekje gewisseld.
Dit was de vorige keer:
https://tweakers.net/i/mX...6uzAormv.jpg?f=user_large
En zo ziet het er nu uit:
:strip_exif()/f/image/U8F7hUe1aCxxigLPy0RnvV7c.jpg?f=fotoalbum_large)
Een bijzondere gang van zaken.
Dezelfde monteur is weer langs geweest en heeft de zonnepanelen en de sessy's op een andere groep gezet.
En dat was het volgens hem. Toen heb ik hem nog even op al jullie informatie gewezen, maar met een heleboel argumenten wist hij te vertellen dat het niet klopte.
Zojuist toch maar even een check gedaan of er nog wat verandert is t.o.v. de vorige keer.
En wat blijkt: Het bruine draadje is spontaan van plekje gewisseld.
Dit was de vorige keer:
:strip_exif()/f/image/U8F7hUe1aCxxigLPy0RnvV7c.jpg?f=fotoalbum_large)

Ben dan gewoon een vent en zeg gewoon dat je een fout hebt gemaakt... overkomt de beste... i.p.v. dat je doet alsof er niks aan de hand is en het ondertussen fixt.pfenomenon schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:10:
Allen, dank voor alle informatie en de hulp.![]()
![]()
En wat blijkt: Het bruine draadje is spontaan van plekje gewisseld.![]()
Dit was de vorige keer:
[Afbeelding]
Ik heb persoonlijk liever iemand die gewoon zegt dat die een fout heeft gemaakt... waar gehakt wordt vallen spanders of zoiets.
Wellicht dat die bang was dat die de Sessy kapot had gemaakt... gelukkig zijn die vrij goed beveiligd en moet je het wel heel erg gek maken om die kapot te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sicos op 21-06-2024 16:17 ]
Sicos schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Ben dan gewoon een vent en zeg gewoon dat je een fout hebt gemaakt... overkomt de beste... i.p.v. dat je doet alsof er niks aan de hand is en het ondertussen fixt.
Ik heb persoonlijk liever iemand die gewoon zegt dat die een fout heeft gemaakt... waar gehakt wordt vallen spanders of zoiets.
Wellicht dat die bang was dat die de Sessy kapot had gemaakt... gelukkig zijn die vrij goed beveiligd en moet je het wel heel erg gek maken om die kapot te krijgen.
Moet het wel een zelflerend exemplaar zijnPeterhardenberg schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Maar nu is er wel weer een Sessy installateur bij die weet hoe het moet.
![]()
Snap alleen nog niet waarom er een 3 fase kabel is gebruikt om hem 1 fase aan te sluiten. Beetje jammer van de kabel.Peterhardenberg schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Maar nu is er wel weer een Sessy installateur bij die weet hoe het moet.
![]()
Vanmorgen iets raars met mijn Sessy. In de modus NOM begon deze te oscilleren toen deze leeg was. In de error log ook steeds een melding over cell voltage too low.
:strip_exif()/f/image/BPrlPd83U7iUnHRLEyLj1E9G.jpg?f=fotoalbum_large)
Handmatig om 6:00 maar uit gezet (en om 12:00 weer aan).
Lijkt dat de batterijcapaciteit te optimistisch werd ingeschat, maar je ziet dat deze toen de Sessy uit stond nog een keer omhoog is bijgesteld...
:strip_exif()/f/image/BPrlPd83U7iUnHRLEyLj1E9G.jpg?f=fotoalbum_large)
Handmatig om 6:00 maar uit gezet (en om 12:00 weer aan).
Lijkt dat de batterijcapaciteit te optimistisch werd ingeschat, maar je ziet dat deze toen de Sessy uit stond nog een keer omhoog is bijgesteld...
Afgelopen week is mijn eerste Sessy geplaatst alleen waren er meteen na het installeren problemen.
Installateur was nog aanwezig tijdens de eerste storing, hij heeft goed geholpen met troubleshooting en heeft ook nog iemand van Sessy zelf aan de telefoon gehad om te helpen.
De verbinding tussen de P1 meter en de accu was niet aanwezig terwijl alles wel gewoon een IP adres had en bereikbaar was. Accu ging niet naar Running_Safe state.
P1 meter is aangesloten op via bedraad netwerk ipv wifi en na 15/20min begon alles opeens te werken.
Helaas, na een paar uur kwam de storing weer terug. P1 meter eens uit/aan gezet en na 15/20 min begon het weer te werken.
Volgende dag wakker en uiteraard meteen kijken, weer in storing..
Nu was de P1 meter aangesloten door de installateur via een dubbele USB voeding en had ik op dat moment te weinig stopcontacten in de meterkast.
De actieve P1 splitter die ik nodig had, heeft de installateur op dezelfde dubbele USB voeding aangesloten vanwege die te weinig stopcontacten.
Dus, 2 apparaten gevoed via 1 USB oplader.
Nu heb ik zelf een losse USB voeding gepakt en de verdeeldoos in de meterkast vervangen voor een groter exemplaar met wel genoeg stopcontacten en tada! Het werkt weer!
Draait nu al een aantal dagen zonder problemen.
Dus, voor wie vreemde verbindingsproblemen tegenkomt na installatie, zorg ervoor dat de P1 meter fatsoenlijke voeding heeft.
Installateur was nog aanwezig tijdens de eerste storing, hij heeft goed geholpen met troubleshooting en heeft ook nog iemand van Sessy zelf aan de telefoon gehad om te helpen.
De verbinding tussen de P1 meter en de accu was niet aanwezig terwijl alles wel gewoon een IP adres had en bereikbaar was. Accu ging niet naar Running_Safe state.
P1 meter is aangesloten op via bedraad netwerk ipv wifi en na 15/20min begon alles opeens te werken.
Helaas, na een paar uur kwam de storing weer terug. P1 meter eens uit/aan gezet en na 15/20 min begon het weer te werken.
Volgende dag wakker en uiteraard meteen kijken, weer in storing..
Nu was de P1 meter aangesloten door de installateur via een dubbele USB voeding en had ik op dat moment te weinig stopcontacten in de meterkast.
De actieve P1 splitter die ik nodig had, heeft de installateur op dezelfde dubbele USB voeding aangesloten vanwege die te weinig stopcontacten.
Dus, 2 apparaten gevoed via 1 USB oplader.
Nu heb ik zelf een losse USB voeding gepakt en de verdeeldoos in de meterkast vervangen voor een groter exemplaar met wel genoeg stopcontacten en tada! Het werkt weer!
Draait nu al een aantal dagen zonder problemen.
Dus, voor wie vreemde verbindingsproblemen tegenkomt na installatie, zorg ervoor dat de P1 meter fatsoenlijke voeding heeft.
ik zie een 1fase kabel met een draadbrug...Sicos schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:35:
[...]
Snap alleen nog niet waarom er een 3 fase kabel is gebruikt om hem 1 fase aan te sluiten. Beetje jammer van de kabel.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Goed kijken en ook naar de eerdere foto's een paar posts terug, dan zie je het wel.Roger_de_Poger schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:20:
[...]
ik zie een 1fase kabel met een draadbrug...
Yep, die foto had ik gemist. Pastasaus erover en aanschuiven maar...
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Wellicht dat ze toevallig nog een 3 fase kabel hadden liggen en daarom die gebruikt... zou ik ook doen maar anders is het jammer van het koper.Roger_de_Poger schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:26:
Yep, die foto had ik gemist. Pastasaus erover en aanschuiven maar...
...ik heb meer m'n bedenkingen bij die trekontlasting van een Sessy. Gestanst stalen stripje met scherpe randen dat helemaal krom trekt als je het aandraait. Goede draadstripper....
De verwachting bij mij is dat de batterijen vandaag eerder vol zijn dan de negatieve beursprijs voorbij zal zijn.
vraag ;
hoe gaan jullie hier mee om?
- doorblijven leveren tegen neg prijs?
- afschakelen?
- door blijven leveren tegen neg. prijs om de EB component te salderen?
-alternatieve opslag?
graag jullie mening /bevindingen/acktie ect.
grt
aanvulling 13:00
voor vandaag was/is mijn batterij strategie
0-7 nom
7-10 uit
10-+-17 nom
+-17-20 uit (afhankelijk van batterij vulling) evt wat met neg. prijs leveren voor EB component saldering.
20-23 Api legen op +- 3kw na welke ik gebruik voor de nacht nom
24-+-7 uur de volgende dag nom
ps dit moment toenemende sluier bewolking ,schat dat de batterijen net vol komen.
wel een hobby wat veel tijd kost ,maar vind het leuk om mee bezig te zijn en hopelijk worden de totale jaarlijkse energie kosten laag!.
vraag ;
- afschakelen?
-alternatieve opslag?
grt
0-7 nom
7-10 uit
10-+-17 nom
+-17-20 uit (afhankelijk van batterij vulling) evt wat met neg. prijs leveren voor EB component saldering.
ps dit moment toenemende sluier bewolking ,schat dat de batterijen net vol komen.
wel een hobby wat veel tijd kost ,maar vind het leuk om mee bezig te zijn en hopelijk worden de totale jaarlijkse energie kosten laag!.
[ Voor 42% gewijzigd door vogel6 op 23-06-2024 13:18 ]
Niet iedereen handelt met stroom met een Sessy.vogel6 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:30:
De verwachting bij mij is dat de batterijen vandaag eerder vol zijn dan de negatieve beursprijs voorbij zal zijn.
vraag ;
- afschakelen?
-alternatieve opslag?
grt
Hier3 x Sessy die van morgen om 10 uur allemaal al vol zaten. vast energie contract € 0,115 TLV (nog) geen TLB. draai 24 uur p/d XOM waarbij X voor 200W staat. dus sta de rest van de dag flink terug te leveren. en de TLV te incasseren. Vanavond weer stroom uit de accu tot morgenochtend.
Dus : niet afschakelen, blijf door leveren en geen alternative opslag
Same here… dynamisch en zeker onbalans maakt het een stuk ingewikkelder en de extr profit is twijfelachtig, zeker als je de extra slijtage van je batterij meeneemt.Peterhardenberg schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:44:
[...]
Niet iedereen handelt met stroom met een Sessy.
Hier3 x Sessy die van morgen om 10 uur allemaal al vol zaten. vast energie contract € 0,115 TLV (nog) geen TLB. draai 24 uur p/d XOM waarbij X voor 200W staat. dus sta de rest van de dag flink terug te leveren. en de TLV te incasseren. Vanavond weer stroom uit de accu tot morgenochtend.
Dus : niet afschakelen, blijf door leveren en geen alternative opslag
De kale prijs is (verwaarloosbaar) negatief, maar je kunt nog steeds je belasting wegsalderen. Ik doe helemaal niets als de batterijen vol zijn, lekker laten terugleveren.vogel6 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:30:
vraag ;
- afschakelen?
-alternatieve opslag?
grt
Hallo, ik heb op dit moment een 3.6 kW omvormer op een 16A groep en overweeg er nu 2 Sessy's tussen te zetten die ik oa. wil kunnen gebruiken voor het sneller opladen van een elektrische auto met eigen stroom - iig de eerste 10 kWh.
Mijn plan is om een 7 kW lader op een nieuwe 32A groep te plaatsen, en de huidige 16A groep van de omvormer te upgraden naar 32A / 4mm bekabeling, zodat het opladen op een zonnige dag met zowel de 3.6 kW van de omvormer als 2x1.7kW van de Sessy's kan. Ik zou de Sessy's dan op de 'Nul op meter' strategie zetten, en de lader met 7 kW laten laden waarbij ik dan verwacht dat de Sessy's maximaal gaan ontladen.
Hoofdaansluiting is 1x 40A.
Werkt dit op deze manier of zie ik iets over het hoofd?
Mijn plan is om een 7 kW lader op een nieuwe 32A groep te plaatsen, en de huidige 16A groep van de omvormer te upgraden naar 32A / 4mm bekabeling, zodat het opladen op een zonnige dag met zowel de 3.6 kW van de omvormer als 2x1.7kW van de Sessy's kan. Ik zou de Sessy's dan op de 'Nul op meter' strategie zetten, en de lader met 7 kW laten laden waarbij ik dan verwacht dat de Sessy's maximaal gaan ontladen.
32A op een 40A hoofd aansluiting dan blijft er 8A (1800w)over voor de rest van de woning.johan80 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:17:
Hallo, ik heb op dit moment een 3.6 kW omvormer op een 16A groep en overweeg er nu 2 Sessy's tussen te zetten die ik oa. wil kunnen gebruiken voor het sneller opladen van een elektrische auto met eigen stroom - iig de eerste 10 kWh.
Wordt het dan niet iets van:
"Schat doe het licht ff uit, ik wil koffie zetten"
ga eens denken aan een 3 fase aansluiting, dat geeft je iets meer mogelijkheden..
Daarnaast is het behoorlijk inefficiënt om je auto te laden vanuit de accu's. Je hebt dan nog 2x omzetverlies.Peterhardenberg schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:15:
[...]
32A op een 40A hoofd aansluiting dan blijft er 8A (1800w)over voor de rest van de woning.
ga eens denken aan een 3 fase aansluiting, dat geeft je iets meer mogelijkheden..
Zolang salderen bestaat heeft het al helemaal geen zin.
En omzetten naar 3 fasen zou ik zeker doen. Beetje investering, maa3 3x25A is net zo duur als 1x40 wat betreft vastrecht en geeft een hoop rust. Zo dan zeker ook vragen voor 3 automaten en niet 3 smeltveiligheden, dan ben je helemaal klaar.
Ehm ja behoorlijk!johan80 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:17:
Wil je je EV een beetje vlot laden dan is 3 fase wel aan te raden. Qua aansluiting kost het je ook niets extra. 3 fase 25A is ongeveer net zo duur. Volladen van mijn Tesla kan op 3 fase zo een uur of 5 duren. In jouw geval dus 15 uur.
Dan iets anders. Je pakt DC van je zonnepanelen. Je omvormer maakt daar AC voor je huis van. Je Sessy gebruikt de omvormer om AC weer in DC om te zetten voor de accu. Dan wil je je auto laden. De DC spanning van de Sessy wordt omgezet in AC voor het net waarna je EV diens omvormer inzet om het weer om te zetten naar DC voor de accu.
Iedere keer dat ik het woord omvormer tikte kost je rendement
Het kost je alleen een paar honder euro en heel lang wachten voordat de een stroomnet beheerder zoals bijvoorbeeld Enexis langs komt om de boel aan te passen.asing schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:59:
[...]
Ehm ja behoorlijk!![]()
Wil je je EV een beetje vlot laden dan is 3 fase wel aan te raden. Qua aansluiting kost het je ook niets extra. 3 fase 25A is ongeveer net zo duur. Volladen van mijn Tesla kan op 3 fase zo een uur of 5 duren. In jouw geval dus 15 uur.
Dan iets anders. Je pakt DC van je zonnepanelen. Je omvormer maakt daar AC voor je huis van. Je Sessy gebruikt de omvormer om AC weer in DC om te zetten voor de accu. Dan wil je je auto laden. De DC spanning van de Sessy wordt omgezet in AC voor het net waarna je EV diens omvormer inzet om het weer om te zetten naar DC voor de accu.
Iedere keer dat ik het woord omvormer tikte kost je rendement. Nog erger, iedere kWh die door een Sessy gaat kost je effectief 10 cent. Omzetverliezen en slijtage van de accu.
Persoonlijk zou ik er wel voor gaan wat uiteindelijk is een 3 fase aansluiting gewoon de toekomst als uiteindelijk alles electrisch wordt.
Ik had iets duidelijker moeten zijn. Ik had het alleen over de maandelijkse kosten. Als je kijkt naar de eenmalige kosten, dan heb je de kosten die de netbeheerder je voorschotelt, en de kosten om je meterkast om te bouwen naar een 3-fase kast.Sicos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:52:
[...]
Het kost je alleen een paar honder euro en heel lang wachten voordat de een stroomnet beheerder zoals bijvoorbeeld Enexis langs komt om de boel aan te passen.
Persoonlijk zou ik er wel voor gaan wat uiteindelijk is een 3 fase aansluiting gewoon de toekomst als uiteindelijk alles electrisch wordt.
Als de lader 32A gebruikt en de panelen + Sessy's leveren 32A, dan bijft de volledige 40A van de hoofdaansluiting toch nog beschikbaar voor alle andere apparaten? Ik snap dat in de winter zonder zon en met een lege accu de laadsnelheid wel wat om laag zal moeten mbv loadbalancing om te zorgen dat ik altijd ruim onder de 40A blijf, maar dat is prima.Peterhardenberg schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:15:
[...]
32A op een 40A hoofd aansluiting dan blijft er 8A (1800w)over voor de rest van de woning.
Ik denk dat ik nog wat belangrijks was vergeten te melden: mijn primaire doel is om zo veel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom te gebruiken. De kosten voor het terugleveren (bij GreenChoice 11,6ct/kWh) zijn vergelijkbaar met de kosten per kWh van een Sessy - en dan vind ik het wel een leuke uitdaging om het zelf te regelen en te proberen zo dicht mogelijk bij de 0 op de meter te komen - en zelf via de laadstrategieen & APIs van de Sessy & lader eea zo optimaal mogelijk aan te sturen. Daarnaast ben ik flexibel mbt de tijden & lengte van het opladen van de auto en is het bijvoorbeeld niet erg om het laden te vertragen als de zon minder schijnt.asing schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:59:
[...]
Ehm ja behoorlijk!![]()
Iedere keer dat ik het woord omvormer tikte kost je rendement. Nog erger, iedere kWh die door een Sessy gaat kost je effectief 10 cent. Omzetverliezen en slijtage van de accu.
Ik snap dat als het doel is om zo snel mogelijk een lege accu vol te krijgen ik inderdaad beter een 3 fase aansluiting kan regelen met een 11kWh lader, maar dat is dus niet nodig. Verder is de kans op een warmtepomp in de toekomst nihil, want we zijn aangesloten op een warmtenet, dus een 3 fase aansluiting lijkt me overkill.
Klopt helemaal wat je zegt, dit geld ook trouwens als de 32A van PV direct naar de laadpaal van de EV gaan.johan80 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:14:
[...]
Als de lader 32A gebruikt en de panelen + Sessy's leveren 32A, dan bijft de volledige 40A van de hoofdaansluiting toch nog beschikbaar voor alle andere apparaten? Ik snap dat in de winter zonder zon en met een lege accu de laadsnelheid wel wat om laag zal moeten mbv loadbalancing om te zorgen dat ik altijd ruim onder de 40A blijf, maar dat is prima.
pladen van de auto en is het bijvoorbeeld niet erg om het laden te vertragen als de zon minder schijnt.
Maar als je in de avond auto wilt laden dan blijft er dus erg weinig over voor de rest van de woning.
En zoals vele andere je ook hebben aangeraden, kies voor 3 fase aansluiting, dit is zeker geen overkil,
Kun je ook nog een aantal Sessy's bijplaatsen, wat daar gaat dit topic eigenlijk over
Vorige week is mijn Sessy geïnstalleerd. Vind dat ze het mooi hebben gedaan.
Ik doe er verder niets mee maar vind de techniek interessant en het verhogen van eigen verbruik interesseert me. Uiteraa gebruik ik ook de app 'My Home Battery' (prettiger dan website) en heb ik de IP adressen vastgezet. De P1 dongle/splitter zit aan de LAN, de andere is Wifi. Heb het geluidsniveau op 4 gezet (5 echt te veel).
Tijdens de installatie is wel de Envoy (Enphase) om onbekende oorzaak overleden maar dat is in der minne geschikt.
Het is leuk om te zien hoe het verbruik 's morgens, 's avonds en 's nachts een flatline is geworden door de stroom uit de batterij. Vannacht op eigen stroom de airco aangehad. Leuk!
:strip_exif()/f/image/kMCVTRQf0Lmw0MFuI0ISdgYT.jpg?f=fotoalbum_large)
Batterij vannacht met airco aan:
Ik doe er verder niets mee maar vind de techniek interessant en het verhogen van eigen verbruik interesseert me. Uiteraa gebruik ik ook de app 'My Home Battery' (prettiger dan website) en heb ik de IP adressen vastgezet. De P1 dongle/splitter zit aan de LAN, de andere is Wifi. Heb het geluidsniveau op 4 gezet (5 echt te veel).
Tijdens de installatie is wel de Envoy (Enphase) om onbekende oorzaak overleden maar dat is in der minne geschikt.
Het is leuk om te zien hoe het verbruik 's morgens, 's avonds en 's nachts een flatline is geworden door de stroom uit de batterij. Vannacht op eigen stroom de airco aangehad. Leuk!
:strip_exif()/f/image/kMCVTRQf0Lmw0MFuI0ISdgYT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1sPgWGir7TGUwO9WgdFEcgT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Boeryepes op 24-06-2024 19:28 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Nette installatie! Die flatline kan verslavend zijn… ik merkte het vorig jaar dat we er stiekum wel een beetje op gingen sturen, steeds meer verbruik tijdens de zonnige uren etc… en niet alleen ik maar ook de rest van de familieBoeryepes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja degene die dat heeft aangelegd weet wat die doet.... dat ziet er inderdaad wel heel erg netjes uitBoeryepes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Sicos op 25-06-2024 07:10 ]
Dus ik vraag aan om de aansluiting te verzwaren bij (in mijn geval Enexis, kost iets van 300 euro). Dan komt er iemand langs, maakt het van 1x35 dan 3x25 door de hoofdaansluiting aan te passen en een nieuwe meter te installeren...Sicos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:52:
[...]
Het kost je alleen een paar honder euro en heel lang wachten voordat de een stroomnet beheerder zoals bijvoorbeeld Enexis langs komt om de boel aan te passen.
En wat dan? Mijn meterkast is geschikt voor 1x35 A - meerdere groepen (keuken met krachtstroom)... Betekend dat dan dat er - totdat een installatiebedrijf voorbij komt en de groepen opnieuw aanlegt, verdeelt over de nieuwe fases - er dus geen stroom is?
Dan nog een vraag, de Sessy is geschikt voor 1 en 3 fase (prima)... Nu vraag ik me dan af of er andere apparatuur is die alleen geschikt is voor 1 fase... (SolarEdge omvormer? Of iets anders wat eventueel dan niet meer werkt? Is er verder iets waar op op moet letten?
Uh, je hebt krachtstroom in de keuken maar wel een 1x 35A aansluiting? Dat lijkt me niet mogelijk. Krachtstroom is namelijk 400V en dit is enkel mogelijk met een 3 fase aansluiting (zoals 3 x 25A)rboerdijk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:03:
[...]
Dus ik vraag aan om de aansluiting te verzwaren bij (in mijn geval Enexis, kost iets van 300 euro). Dan komt er iemand langs, maakt het van 1x35 dan 3x25 door de hoofdaansluiting aan te passen en een nieuwe meter te installeren...
En wat dan? Mijn meterkast is geschikt voor 1x35 A - meerdere groepen (keuken met krachtstroom)... Betekend dat dan dat er - totdat een installatiebedrijf voorbij komt en de groepen opnieuw aanlegt, verdeelt over de nieuwe fases - er dus geen stroom is?
Dan nog een vraag, de Sessy is geschikt voor 1 en 3 fase (prima)... Nu vraag ik me dan af of er andere apparatuur is die alleen geschikt is voor 1 fase... (SolarEdge omvormer? Of iets anders wat eventueel dan niet meer werkt? Is er verder iets waar op op moet letten?
Alle apparaten en aansluitingen die je hebt kunnen gewoon blijven werken. Ook kan alle 1 fase apparatuur gewoon aangesloten op 3 fasen 3x25A simpelweg door het op 1 van die 3 fases aan te sluiten. 3 fase apparatuur kan dan weer NIET op 1 fase aansluiting worden aangesloten.
Ja, na aanpassing moeten je groepen worden verdeeld over de 3 fasen. Maar ik kan me niet voorstellen dat de monteur van de netbeheerder je stroomloos achterlaat. Vraag dit gewoon even na, een tijdelijke verdeling is echt niet zo veel werk.
Zie het zo:rboerdijk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:03:
[...]
Dus ik vraag aan om de aansluiting te verzwaren bij (in mijn geval Enexis, kost iets van 300 euro). Dan komt er iemand langs, maakt het van 1x35 dan 3x25 door de hoofdaansluiting aan te passen en een nieuwe meter te installeren...
- er komt nu 1 fase (zeg maar 1 draad) je meterkast binnen aan de onderkant
- straks komen er 3 fases (zeg 3 draden) je meterkast binnen aan de onderkant
Aan de bovenkant van je meterkast komen alle groepen binnen, die zitten nu allemaal op 1 fase en die moeten nu verdeeld over drie fases.
Als je toevallig al een groepenkast hebt die op drie fases is voorbereid dan is dat een kwestie van draadjes verplaatsen. Als je een 1-fase groepenkast hebt moet die groepenkast vervangen worden…
Als je die 1x35 nu ook volledig gebruikt dan moet dat ook wel samen, je zou namelijk na het overzetten naar 3 fase theoretisch alles aan 1 fase kunnen knopen, maar de nieiwe fase is 25 waar je nu 35 hebt… dus als je 35 amperage gaat gebruiken knalt je hoofdstop eruit..
Doe vergelijkbaar met wat jij doet. De laatste paar dagenvogel6 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:30:
vraag ;
- afschakelen?
-alternatieve opslag?
grt
0-7 nom
7-10 uit
10-+-17 nom
's nachts en 's ochtends - eco modus (niet laden buiten de goedkoopste uren). Alle zonne-energie ' ochtends direct het net op, maar wel eigen piek verbruik uit de batterij
Laagste uren - nom. Zodat zoveel mogelijk de batterij in gaat. Na batterij vol, gaat het weer het net op, momenteel komen de dip en batterij laadtijd goed overeen.
's avonds - api. Als de prijs hoog genoeg is.
's nachts - eco modus
Hmm... We hebben een electrische kookplaat, ik had iets gehoord van klok en klepel en 2 groepen naar 1, maar waarschijnlijk zit dat ding gewoon op een aparte groep.sparkly schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:26:
[...]
Uh, je hebt krachtstroom in de keuken maar wel een 1x 35A aansluiting? Dat lijkt me niet mogelijk. Krachtstroom is namelijk 400V en dit is enkel mogelijk met een 3 fase aansluiting (zoals 3 x 25A)
Bedankt voor de verdere uitleg Sparkly en Helm71, het is nu wat duidelijker!
Je hebt vermoedelijk een kookgroep die 1 fase split naar 2 fases vanuit die ene fase, en dan 2 nullen meevoert. die beide nullen zijn nodig om de belasting te verdelen omdat je juist maar enkel een fase in de meterkast hebt.rboerdijk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:16:
[...]
Hmm... We hebben een electrische kookplaat, ik had iets gehoord van klok en klepel en 2 groepen naar 1, maar waarschijnlijk zit dat ding gewoon op een aparte groep.
Bedankt voor de verdere uitleg Sparkly en Helm71, het is nu wat duidelijker!
Straks kan je die fase die gesplitst is op een eigen fase zetten en eventueel met enkel een nuldraad naar de kookplaat werken. Doordat de verschillende fases 120 graden verschoven zijn tov elkaar is de belasting door de nuldraad niet hoger dan dat het mag zijn.
Aan te raden is een nieuwe fase verdeling in je meterkast vanaf de hoofdschakelaar die dan 4 polig wordt.
Althans als je een upgrade krijgt van het de netbeheerder dan is het handig dat die 4p schakelaar er vooraf in zit, zij willen die aders alleen maar veilig kwijt kunnen onder een paar klemmetjes.
17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA
Bijna goedErsus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:48:
[...]
Je hebt vermoedelijk een kookgroep die 1 fase split naar 2 fases vanuit die ene fase, en dan 2 nullen meevoert. die beide nullen zijn nodig om de belasting te verdelen omdat je juist maar enkel een fase in de meterkast hebt.
Straks kan je die fase die gesplitst is op een eigen fase zetten en eventueel met enkel een nuldraad naar de kookplaat werken. Doordat de verschillende fases 120 graden verschoven zijn tov elkaar is de belasting door de nuldraad niet hoger dan dat het mag zijn.
Aan te raden is een nieuwe fase verdeling in je meterkast vanaf de hoofdschakelaar die dan 4 polig wordt.
Althans als je een upgrade krijgt van het de netbeheerder dan is het handig dat die 4p schakelaar er vooraf in zit, zij willen die aders alleen maar veilig kwijt kunnen onder een paar klemmetjes.
Kook groep 1fase aansluiting wordt niet gesplitst naar 2 fase's maar naar 2 groepen maar nog steeds 1 fase
Beide nullen?? er is maar 1 nul zowel bij een 1 fase als bij een 3 fase aansluiting
Kijk maar eens bij het Sessy 3 fase aansluit blok,: 3 fase's (Zwart, bruin, grijs en 1x nul (blauw))
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten als jouw. Mijn huis is uit 2010 en was nog ingericht op een 1 fase aansluiting van 40 ampere. Ik heb die laten aanpassen naar 3 x 25. Wat ik zelf al had gedaan is het volgende;rboerdijk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:03:
[...]
- Mijn groepenkast was eigenlijk al min of meer ingericht op 3 fases, ik had namelijk al 2 aardlekken met daarop 4 automaten van 16 ampere. Wat ik zelf heb gedaan is de hoofdschakelaar die 1 fase was vervangen door een 3 fase hoofdschakelaar en draden die vanuit de aardlek op aftakblokjes onderaan in de meterkast zaten aangesloten op die hoofdschakelaar.
- Zelf een nieuwe groep met aardlek bijgemaakt en de boel herverdeelt zodat de belasting over de verschillende fases ongeveer gelijk was (dus zeg maar wasmachine niet aan de zelfde groep als waar ook mijn inductie kookplaat en magnetron aan hangt)
- Vervolgens heb ik (aangezien ik toen nog 1 fase had) alle fases en null's doorgelust op de hoofdschakelaar (omdat ik toen nog geen 3 fases had)
Enexis heeft toen alleen maar de boel moeten ombouwen naar 3 fases (iedereen heeft standaard in zijn huis al 3 fases alleen zit er dan maar 1 fase aangesloten) en de doorlussing moeten weghalen... en tada... de boel is 3 fase.
Foto van toen de Enexis monteur bezig was de boel om te bouwen naar 3 fases:
:strip_exif()/f/image/ODYczCqzn4momzaA9KPImIDx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IDmbivP4OG0dY3XQrFK2QQop.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja ik weet het er mogen maar 4 automaten op een aardlek maar dit was toen tijdelijk en zit ondertussen al meer dan een jaar al niet meer zo. Dat zijn nu gewoon 3 automaten en de kookgroep (die je mag tellen als 1)
:strip_exif()/f/image/dgNfRnf7akGOU8g2PmF4wrn4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 26-06-2024 07:18 ]
Vraag voor hier 
Oude situatie:
Ik had altijd 2 Sessy's aangesloten op 2 losse omvormers. Ik had de draden in de meterkast opgepakt en naar Sessy's gebracht en vanuit daar weer terug naar meterkast. Kortom 4 kabels lopen. 2 heen en 2 terug. Werkte als een trein! Aangesloten inkomend op de zonnepaneel kant (AC_PV) en dan weer weg op de AC_GRID zijde.
Nieuwe situatie:
Nu heb ik al mijn zonnepanelen van het dak laten halen en heb ik de losse omvormers vervangen een nieuwe Enphase 3 fase set. Ik kan deze na het Q-relais oppakken en naar de Sessy's brengen met een 5*4mm2 kabel.
Klopt het (als ik tekeningen goed lees) dat je op 1 Sessy hem dan aansluit op de zonnepanelen klemmen en dat je de andere er bij op zet op de AC klemmen? Toen ik dit zag had ik soort van storing in me hersenen LOL
Krijgt deze 2e Sessy (en eventueel later een 3e Sessy) dan wel de opgewekte stroom van de andere fases binnen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Oude situatie:
Ik had altijd 2 Sessy's aangesloten op 2 losse omvormers. Ik had de draden in de meterkast opgepakt en naar Sessy's gebracht en vanuit daar weer terug naar meterkast. Kortom 4 kabels lopen. 2 heen en 2 terug. Werkte als een trein! Aangesloten inkomend op de zonnepaneel kant (AC_PV) en dan weer weg op de AC_GRID zijde.
Nieuwe situatie:
Nu heb ik al mijn zonnepanelen van het dak laten halen en heb ik de losse omvormers vervangen een nieuwe Enphase 3 fase set. Ik kan deze na het Q-relais oppakken en naar de Sessy's brengen met een 5*4mm2 kabel.
Klopt het (als ik tekeningen goed lees) dat je op 1 Sessy hem dan aansluit op de zonnepanelen klemmen en dat je de andere er bij op zet op de AC klemmen? Toen ik dit zag had ik soort van storing in me hersenen LOL

Alvast bedankt voor jullie hulp!
[ Voor 4% gewijzigd door ThaDude op 26-06-2024 09:04 . Reden: toevoegingen ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ja, klopt. Die AC_net klemmen staan parallel. De opgewekte stroom kan dan naar het net of naar de volgende sessy. Wel de fase selectie aanpassen bij de tweede sessy. Pagina 42 van de handleidingThaDude schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:56:
Klopt het (als ik tekeningen goed lees) dat je op 1 Sessy hem dan aansluit op de zonnepanelen klemmen en dat je de andere er bij op zet op de AC klemmen? Toen ik dit zag had ik soort van storing in me hersenen LOLKrijgt deze 2e Sessy (en eventueel later een 3e Sessy) dan wel de opgewekte stroom van de andere fases binnen?
De dynamische tarieven lijken vandaag niet te kloppen? Sessy zegt om 13:00 bijvoorbeeld €0.26, maar volgens Tibber is het €0.04. Is ook geen laadstrategie
/f/image/N5wBHTqTKqZEGUCYg7H8W4kQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U1Y7pUwRF41DXSL3RKWAGz1l.png?f=fotoalbum_large)
mat.hi.as in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."xantus schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:58:
[...]
De dynamische tarieven lijken vandaag niet te kloppen? Sessy zegt om 13:00 bijvoorbeeld €0.26, maar volgens Tibber is het €0.04. Is ook geen laadstrategie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En een heleboel posts ervoor.
Met 3 fasen laden (= doorgaans 11 kW) is niet 3x zo snel als met 1 fase (= doorgaans 7 kW) laden, eerder 1,5x zo snel.asing schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:59:
[...]
Ik heb ook jarenlang met 7 kW geladen, dat is voldoende en niet per se een reden om de netaansluiting/meterkast te upgraden, helemaal gezien de vraag vanuit het aansluiten van een Sessy komt. Soms is 1-fase nog wel handiger ook aangezien dan zowel verbruik, PV als Sessy('s) op dezelfde fase zitten, mits natuurlijk het totale vermogen toereikend is voor het huishouden. Dan kan je jezelf de kosten van de upgrade besparen als die anders niet nodig zijn. Richting de toekomst natuurlijk wel handig om te upgraden, maar kan ook later.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Gisteren de sessy dongle eruit (paar weken terug de dongle). Portal ziet dat, alert vanuit portal zou echt handig zijn. Even lostrekken en er weer op en doet het weer.
Heel veel mensen die straks een Sessy hebben en niet de hele dag naar de data kijken, die zien het dan pas weken later.
Echt gemis: altert management en remote restart.
Heel veel mensen die straks een Sessy hebben en niet de hele dag naar de data kijken, die zien het dan pas weken later.
Wat bedoel je? Dat je WIFI dongle geen contact meer heeft met de Sessy? Ik heb de dongle met dubbelzijdige tape vastgemaakt om die reden. .... bedoel gravity always wins...prettig schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:48:
Gisteren de sessy dongle eruit (paar weken terug de dongle). Portal ziet dat, alert vanuit portal zou echt handig zijn. Even lostrekken en er weer op en doet het weer.
Ik snap de Sessy even niet.
Verbruik hoog: Airco aan, vastwasser aan. Zonnepanelen leveren stroom maar komen zo'n 2kW te kort. Sessy schakelt bij (status vol, mode NOM) maar levert maar 1,3kW dus trek zo'n 0.7lW uit het net.
2.2kW is de max dus waarom levert de Sessy niet meer?
Verbruik hoog: Airco aan, vastwasser aan. Zonnepanelen leveren stroom maar komen zo'n 2kW te kort. Sessy schakelt bij (status vol, mode NOM) maar levert maar 1,3kW dus trek zo'n 0.7lW uit het net.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Een Sessy kan maximaal laden met 2200 Watt en ontladen op 1700 Watt maar dat hangt ook weer af van de instellingen die je in de wifi dongle hebt gedaan... zoals hoeveel Sessy's er op een fase zitten.Boeryepes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:51:
Het maximaal ontladen is bij mij vaak max 1500 Watt overigens.
Ah ja, je hebt gelijk, had de getallen omgekeerd in het hoofd. Ik zie inderdaad dat ie tot ca 1500-1600 komt.Sicos schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:58:
[...]
Een Sessy kan maximaal laden met 2200 Watt en ontladen op 1700 Watt maar dat hangt ook weer af van de instellingen die je in de wifi dongle hebt gedaan... zoals hoeveel Sessy's er op een fase zitten.
Het maximaal ontladen is bij mij vaak max 1500 Watt overigens.
Verwarring was dus ikzelf, niet de Sessy.
Bekabeld, module zit gewoon vast. Maar stopt er spontaan mee. En dat moet je dan maar net door hebben. Geen storing, maar portal ziet wel dat die niet beschikbaar is.Sicos schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:43:
[...]
Wat bedoel je? Dat je WIFI dongle geen contact meer heeft met de Sessy? Ik heb de dongle met dubbelzijdige tape vastgemaakt om die reden. .... bedoel gravity always wins...
Wil gewoon melding hebben (bv. email, werkt voor de meeste mensen prima). Beste is natuurlijk echte melding in bv. een dedicated app.
Nu beetje knullig, als je niet kijkt weet je het niet. Maar zal vanzelf komen zodra de niet tweakers ze gaan kopen (meeste mensen zien een accu als een niet-naar-omkijken ding, sessy is dat nog niet...... ).
Ik heb nu ongeveer een jaar 3 Sessy's, waarvan er 2 vervangen zijn vanwege kinderziektes maar wat jij hebt heb ik nog nooit gehad... dat soort gezeur heb ik vroeger vaak zat gehad met andere dingen die aan het netwerk hingen. Na het vastzetten van ip nummers nooit meer dat soort gezeur.prettig schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:27:
[...]
Bekabeld, module zit gewoon vast. Maar stopt er spontaan mee. En dat moet je dan maar net door hebben. Geen storing, maar portal ziet wel dat die niet beschikbaar is.
Wil gewoon melding hebben (bv. email, werkt voor de meeste mensen prima). Beste is natuurlijk echte melding in bv. een dedicated app.
Nu beetje knullig, als je niet kijkt weet je het niet. Maar zal vanzelf komen zodra de niet tweakers ze gaan kopen (meeste mensen zien een accu als een niet-naar-omkijken ding, sessy is dat nog niet...... ).
Heb je je dongles wel vaste ip nummers gegeven? Ik kan me zomaar bedenken dat de lease tijd van je DHCP request is verlopen en dat de boel daarom in de soep loopt.
[ Voor 7% gewijzigd door Sicos op 27-06-2024 19:52 ]
Staan er dan geen errors in het error log?prettig schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:27:
[...]
Bekabeld, module zit gewoon vast. Maar stopt er spontaan mee. En dat moet je dan maar net door hebben. Geen storing, maar portal ziet wel dat die niet beschikbaar is.
Hoogste tijd voor een 2e SessyBoeryepes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:51:
Vast ip, na reset komt die ook weer terug op dat IP. Geen errors in de logs.Sicos schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:50:
[...]
Heb je je dongles wel vaste ip nummers gegeven? Ik kan me zomaar bedenken dat de lease tijd van je DHCP request is verlopen en dat de boel daarom in de soep loopt.
Dingen lopen nu eenmaal vast, monitoring/alerts is vrij normaal bij veel systemen en vaak noodzakelijk.
Reset op afstand ook handig.
Exact dat bedoel ik de fase wordt als het ware naar 2 fases gesplitst vanuit de gelijke fase.Peterhardenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:11:
[...]
Bijna goed
Kook groep 1fase aansluiting wordt niet gesplitst naar 2 fase's maar naar 2 groepen maar nog steeds 1 fase
Beide nullen?? er is maar 1 nul zowel bij een 1 fase als bij een 3 fase aansluiting
Kijk maar eens bij het Sessy 3 fase aansluit blok,: 3 fase's (Zwart, bruin, grijs en 1x nul (blauw))
Als het een dubbele groep is dan heb je ook twee nullen die uit die groep komen en ik hoop dat ze die ook beide naar je kookplaat voeren.
Yep de sessy heeft maar 1 nul idd, maar de sessy doet ook maar iets met 1 fase en niet met 3 fases dan is die ene nul voldoende.
Als je met een 3 fase aansluiting een nul geleider neemt dan is de stroom over de nulleider wortel 3....
daarom moet je ook bij een eenfasige huisaansluiting en de toepassing van een kookgroep 2 nullen meevoeren omdat de belasting over een enkele nul theoretisch 32A zou kunnen zijn.
Heb je verschillende fases en je maakt een kookgroep dan kun je met een enkele nul volstaan, maar als je een vakman bent doe je netjes beide groepen fase en nul meevoeren ook als is de stroom dan niet 32A over de nuldraad.
[ Voor 32% gewijzigd door Ersus op 28-06-2024 20:23 ]
17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA
Het apparaat wordt dan wel warm, maar er op koken lijkt mij nog niet mogelijk…Frappuccino schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:34:
Wil men gaan koken op de Sessy?
Heel beperkt warm (bij mij)ErnstvV schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:21:
[...]
Het apparaat wordt dan wel warm, maar er op koken lijkt mij nog niet mogelijk…
Ik heb nu een week 2 Sessy's actief, eigenlijk kunnen ze hun warmte niet kwijt. Verse lucht wordt aangezogen van onderaf en de warme lucht moet worden afgevoerd op zo'n 15 cm van boven aan de achterzijde. Maar de Sessy's zitten vrijwel aan de muur geplakt met boven het luchtafvoerrooster de bevestigingsplaat die een blokkade vormt voor de luchtafvoer. De buitenkast wordt het warmst links bovenin daar zou een luchtafvoer mogelijkheid het meest op zijn plaats zijn. Als de warmte beter afgevoerd zou kunnen worden hoeft de ventilator minder hard te werken en produceren ze minder geluid. Overigens is het geluid en de warmte hier geen probleem aangezien de Sessy's in een koele kelder hangen.
Natuurlijk zal een goede luchtafvoer wel uitmaken maar persoonlijk denk ik dat de Sessy op vol vermogen nog steeds zijn ventilators hard aan zal hebben. De omvormer is maar een plat klein kastje en hoe koud de omgeving ook is... dat kleine kastje is met electronica nu eenmaal zo warm.Bapper schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:19:
Ik heb nu een week 2 Sessy's actief, eigenlijk kunnen ze hun warmte niet kwijt. Verse lucht wordt aangezogen van onderaf en de warme lucht moet worden afgevoerd op zo'n 15 cm van boven aan de achterzijde. Maar de Sessy's zitten vrijwel aan de muur geplakt met boven het luchtafvoerrooster de bevestigingsplaat die een blokkade vormt voor de luchtafvoer. De buitenkast wordt het warmst links bovenin daar zou een luchtafvoer mogelijkheid het meest op zijn plaats zijn. Als de warmte beter afgevoerd zou kunnen worden hoeft de ventilator minder hard te werken en produceren ze minder geluid. Overigens is het geluid en de warmte hier geen probleem aangezien de Sessy's in een koele kelder hangen.
/f/image/2mOoIosQOvr8o4Ja4Myylam0.png?f=fotoalbum_large)
Batterij strategie opzet gemaakt in node red door mijn zoon(configuratie) en strategie door mij zelf.
gebruikt het nu voor 2 dagen en werkt voor mij ,precies wat ik zoek.
Is geschikt voor 1-6 batterijen.
Er zit wel een uitleg bij nodig hoe ik hier toe gekomen ben.
als er echte interesse voor is wil ik wel verder uitleggen.
ik hoor het wel,
grt
Firmware 1.6.10
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Een aantal stabiliteitsverbeteringen zijn doorgevoerd
Had 2x zelfde probleem, ontdekte erg laat, en enige oplossing: compleet af- en inschakelen. Gebeurde bij 2 verschillende dubbelsystemen op verschillende momenten bij een van de extra Sessy’s.prettig schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Vast ip, na reset komt die ook weer terug op dat IP. Geen errors in de logs.
Dingen lopen nu eenmaal vast, monitoring/alerts is vrij normaal bij veel systemen en vaak noodzakelijk.
Reset op afstand ook handig.
Dus graag een melding van niet reagerende Sessy, en een mogelijkheid voor remote reset.
Updates komen altijd gefaseerd beschikbaar. Kan rustig een paar weken duren, als er bij de eerste batch problemen worden geconstateerd.
1.6.10 staat erop, update zonder issues.anboni schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:39:
[...]
Updates komen altijd gefaseerd beschikbaar. Kan rustig een paar weken duren, als er bij de eerste batch problemen worden geconstateerd.
Vraagje over de Open/API modus: houdt de Sessy in die modus ook rekening met de maximum vermogens op de groepen & hoofdaansluiting zoals ingesteld in de settings? Dus stel je zou het setpoint op maximaal laden zetten, maar er zijn op dat moment ook een aantal andere grote verbruikers vermogen aan het trekken, past Sessy dan zijn daadwerkelijke laadvermogen naar beneden aan om het totale vermogen binnen de maxima van de groep & hoofdaansluiting te houden?
-- edit --johan80 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:51:
Vraagje over de Open/API modus: houdt de Sessy in die modus ook rekening met de maximum vermogens op de groepen & hoofdaansluiting zoals ingesteld in de settings? Dus stel je zou het setpoint op maximaal laden zetten, maar er zijn op dat moment ook een aantal andere grote verbruikers vermogen aan het trekken, past Sessy dan zijn daadwerkelijke laadvermogen naar beneden aan om het totale vermogen binnen de maxima van de groep & hoofdaansluiting te houden?
Nee dus... weer iets geleerd
[ Voor 3% gewijzigd door Sicos op 04-07-2024 11:01 ]
Nee bij de open modus / API doet ie dat niet.
Hij kijkt wel naar de PV uitgang en rekent daarmee door, maar je kan met je Sessy je hoofdzekering eruit trekken. Er wordt in die modus niet gekeken naar het totaal verbruik.
Dat komt niet overeen met mijn observaties. Als ik alle 6 mijn sessy's op -2200 setpoint zet, wordt er wel degelijk gelimiteerd op het max van de groep.Mister I schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:20:
[...]
Nee bij de open modus / API doet ie dat niet.
Hij kijkt wel naar de PV uitgang en rekent daarmee door, maar je kan met je Sessy je hoofdzekering eruit trekken. Er wordt in die modus niet gekeken naar het totaal verbruik.
Wellicht dan wel van de groep, maar niet van de hoofdzekering.anboni schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:08:
[...]
Dat komt niet overeen met mijn observaties. Als ik alle 6 mijn sessy's op -2200 setpoint zet, wordt er wel degelijk gelimiteerd op het max van de groep.
Als ik mijn auto aan het laden ben en alle 6 de sessy's staan te laden, dan gaat ie ruim over de 25 Ampere per fase heen die ingesteld staan op de Sessy's. Dat los ik nu op, door de auto langzamer te laten laden, maar zou die dat niet doen, dan zou ik de hoofdzekeringen laten smelten.
Ah ja, op die manier. Nee, in API mode moet je de volledige aansturing zelf verzorgen (muv de max van de groep dus) en dus ook zelf je load balancing doen. Zou op zich nog wel een leuke feature request kunnen zijn, API mode met P1 load balancing. @Twan_V Lees je mee?Mister I schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Wellicht dan wel van de groep, maar niet van de hoofdzekering.
Als ik mijn auto aan het laden ben en alle 6 de sessy's staan te laden, dan gaat ie ruim over de 25 Ampere per fase heen die ingesteld staan op de Sessy's. Dat los ik nu op, door de auto langzamer te laten laden, maar zou die dat niet doen, dan zou ik de hoofdzekeringen laten smelten.
Ik heb de 3 fase variant tussen de sessy's en de werkschakelaar geplaatst. Teleurstellend dat deze kWh meter uitsluitend de totale import/export weergeeft zowel op de meter als in Home Assistant. Had toch prettig geweest om de import/export per sessy te kunnen monitoren.psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:11:
[...]
Zou toch altijd voor deze gaan:
[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Of als 3 sessy hebt op de 3 fase's zou je3 fase variant kunnen toepassen
Generieke opmerkingen/vraagstukken voor de Sessy ECO mode;
Op https://forum.sessy.nl/ec...s-stuk-qua-laadstrategie/ heb ik een opmerking gemaakt maar geen antwoord ontvangen.
Wellicht omdat deze er (nog) niet is, of geen echte prioriteit heeft.
Voorbeeld: gister was er gedurende 2 uur een negatief uurtarief (zelfs met alle belastingen&uplifts afgetrokken).
Sessy in ECO gaat laden op het moment de PV installatie gaat leveren. Dat is ook prima.
MAAR, zou het tevens efficient zijn om de nagatieve uren te gebruiken.
Op het moment deze uren aanbreken (tussen 13-15 uur) hebben mijn Sessy's al een 75% SOC.
Met gratis energie, heel fijn, maar je kunt zelfs iets ' verdienen' door gebruik te maken van de negatieve tarieven en je laadstrategie hierop aanpassen. Dan moet er logica worden toegevoegd aan de modus die hier rekening mee houdt.
Zelfde geldt voor zonvoorspelling of gecombineerd, een PV input trend meting, en op basis van deze 2 variabelen het laden via het energienet zo lang mogelijk uitstellen.
Op https://forum.sessy.nl/ec...s-stuk-qua-laadstrategie/ heb ik een opmerking gemaakt maar geen antwoord ontvangen.
Wellicht omdat deze er (nog) niet is, of geen echte prioriteit heeft.
Voorbeeld: gister was er gedurende 2 uur een negatief uurtarief (zelfs met alle belastingen&uplifts afgetrokken).
Sessy in ECO gaat laden op het moment de PV installatie gaat leveren. Dat is ook prima.
MAAR, zou het tevens efficient zijn om de nagatieve uren te gebruiken.
Op het moment deze uren aanbreken (tussen 13-15 uur) hebben mijn Sessy's al een 75% SOC.
Met gratis energie, heel fijn, maar je kunt zelfs iets ' verdienen' door gebruik te maken van de negatieve tarieven en je laadstrategie hierop aanpassen. Dan moet er logica worden toegevoegd aan de modus die hier rekening mee houdt.
Zelfde geldt voor zonvoorspelling of gecombineerd, een PV input trend meting, en op basis van deze 2 variabelen het laden via het energienet zo lang mogelijk uitstellen.
Volgens de HW website kun je de aparte fasen zien met energy+ abonnement.Bapper schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Ik heb de 3 fase variant tussen de sessy's en de werkschakelaar geplaatst. Teleurstellend dat deze kWh meter uitsluitend de totale import/export weergeeft zowel op de meter als in Home Assistant. Had toch prettig geweest om de import/export per sessy te kunnen monitoren.
In HA zou je dan eigenlijk ook de fasen moeten kunnen zien.
Heb je wel alle eigenschappen (entities) aangezet (enabled) ?
Ik denk er namelijk ook over, om er een 3fasen meter er tussen te zetten...
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Niet alle entiteiten zijn enabled maar die hebben andere eigenschappen. Ik denk wel dat met een helper en wat vermenigvuldigen en delen het mogelijk is de import/export per fase te destilleren.
Ander minpuntje is dat de kWh-meter een matige wifi ontvanger heeft. De Sessy's waren middels een switch bedraad aangesloten en ik heb deze switch moeten vervangen door een oude linksys router (2008) met wifi functie die ik als accespoint heb ingesteld en dicht bij de kWh meter gezet.
Ander minpuntje is dat de kWh-meter een matige wifi ontvanger heeft. De Sessy's waren middels een switch bedraad aangesloten en ik heb deze switch moeten vervangen door een oude linksys router (2008) met wifi functie die ik als accespoint heb ingesteld en dicht bij de kWh meter gezet.
Allen,
Ik ben de uitval van mijn zonnepanelen eigenlijk best zat. Het lukt met het huidige eigen verbruik niet om de voltages onder 253v te houden.
Totale omvormer vermogen 15kw.
Mn 2 fasen gaan steeds mis (uitval door > 253v). Op die fasen hangen per fase een 3.3 kw stringomvormer (verder op de fase die geen probleem geeft een 3.4 kw en op alle 3 de fasen nog 5kw 3-fase omvormer, 4 stringomvormers totaal).
Mijn idee zou zijn om de twee uitvallende omvormers te koppelen aan per stuk 2 sessy's?
Kun je het misschien zelfs zo instellen dat de omvormer zijn energie rechtreeks in de sessy's pompt en de sessy dan even los van het net staat en het te hoge voltage probleem niet kan spelen?
Ik moet dus wel zeker weten dat het laden van die sessy's hier een oplossing voor gaat geven. Zo lang ik nog kan salderen heb ik die opslag eigenlijk niet nodig en ik heb nog niet de behoefte om te gaan handelen vanwege een gunstig energiecontract wat ik nog heb voor onbepaalde tijd. Terugleververgoeding 19ct.
Ik kan de sessy's in de nacht wel leeg trekken met laden ev en airco's, wp enz.
De "winst" moet komen uit minder verlies kw's door uitval en natuurlijk oefenen voor als de saldering toch gaat wegvallen en de energieboer nog meer trucs gaat uithalen waardoor eigen gebruik echt belangrijk wordt.....
Ik ben de uitval van mijn zonnepanelen eigenlijk best zat. Het lukt met het huidige eigen verbruik niet om de voltages onder 253v te houden.
Mn 2 fasen gaan steeds mis (uitval door > 253v). Op die fasen hangen per fase een 3.3 kw stringomvormer (verder op de fase die geen probleem geeft een 3.4 kw en op alle 3 de fasen nog 5kw 3-fase omvormer, 4 stringomvormers totaal).
Mijn idee zou zijn om de twee uitvallende omvormers te koppelen aan per stuk 2 sessy's?
Kun je het misschien zelfs zo instellen dat de omvormer zijn energie rechtreeks in de sessy's pompt en de sessy dan even los van het net staat en het te hoge voltage probleem niet kan spelen?
Ik moet dus wel zeker weten dat het laden van die sessy's hier een oplossing voor gaat geven. Zo lang ik nog kan salderen heb ik die opslag eigenlijk niet nodig en ik heb nog niet de behoefte om te gaan handelen vanwege een gunstig energiecontract wat ik nog heb voor onbepaalde tijd. Terugleververgoeding 19ct.
De "winst" moet komen uit minder verlies kw's door uitval en natuurlijk oefenen voor als de saldering toch gaat wegvallen en de energieboer nog meer trucs gaat uithalen waardoor eigen gebruik echt belangrijk wordt.....
De Sessy's zijn net als de omvormers beveiligd en schakelen uit bij een voltage boven de 253V. Je zou kunnen testen of je met een hoop extra eigenverbruik de voltage wat na beneden kunt trekken.bkruyver schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:05:
Allen,
Meet je de spanning in de meterkast ook? is die daar ook boven de 253V?
Ik denk dat je eerst moet vaststellen of de 253V ook in je meterkast bereikt wordt, of vooral bij je omvormers. Als dat laatste het geval is moet je dikkere bedrading aanleggen tussen je meterkast en je omvormers. Bij hoge vermogens scheelt dat zo een paar volt, gebruik calculators op internet om hieraan te rekenen.bkruyver schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:05:
Allen,
Een andere manier om de spanning bij je omvormer naar beneden te krijgen is om er een of meerdere Sessy’s naast te hangen en die te laten laden. Ga je de Sessy’s zo terugverdienen? Nee.
Ha, ja, kort maar duidelijk 😬psdata schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:19:
Nee kort antwoord
Ik zal eens wat metingen doen in de meterkast, met omvormers aan/uit, maar mijn vermoeden is dat het in de meterkast ook in ieder geval boven 250v is, dat heb ik tijdens een aantal losse metingen eerder gezien.worker schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat je eerst moet vaststellen of de 253V ook in je meterkast bereikt wordt, of vooral bij je omvormers. Als dat laatste het geval is moet je dikkere bedrading aanleggen tussen je meterkast en je omvormers. Bij hoge vermogens scheelt dat zo een paar volt, gebruik calculators op internet om hieraan te rekenen.
Een andere manier om de spanning bij je omvormer naar beneden te krijgen is om er een of meerdere Sessy’s naast te hangen en die te laten laden. Ga je de Sessy’s zo terugverdienen? Nee.
Ik denk overigens dat er mn pieken plaatsvinden, want als het bewolkt is, is de uitval het ergste, als een wolk wegtrekt en de hele straat en mijn pv vol gaat leveren, is de uitval het ergste....
@bkruyver Wat voor Slimmemeter heb je? een nieuwere DSMR minimaal 5.xx dan zit de voltage over de 3 fases gewoon in je meeting. en kun je die uitlezen met je P1 via HA of Homey of web acces
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Nee, oudere versie zonder voltages....psdata schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:15:
@bkruyver Wat voor Slimmemeter heb je? een nieuwere DSMR minimaal 5.xx dan zit de voltage over de 3 fases gewoon in je meeting. en kun je die uitlezen met je P1 via HA of Homey of web acces
Ik heb vandaag mijn Sessie geinstalleerd.
Maar 1 grafiek " Verbruiksmeter" werkt niet en krijg de melding: Koppel de verbruiksmeter met het serienummer voor verbruiksdata.
Maar waar kan ik de verbruiksmeter koppelen?
Maar 1 grafiek " Verbruiksmeter" werkt niet en krijg de melding: Koppel de verbruiksmeter met het serienummer voor verbruiksdata.
Heb je je sessy P1 dongle wel aangemeld in het sessy portaal. (username password op de stickertjes) zie handleiding https://www.sessy.nl/handleidingen/ 2de optie "Sessy aanmelden portaal en 3de pagina bij p1 dongle aanmeldenpc1t schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:30:
[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 08-07-2024 16:45 ]
Ja dat heb ik. Ik zie verder alles.psdata schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:43:
[...]
Heb je je sessy P1 dongle wel aangemeld in het sessy portaal. (username password op de stickertjes) zie handleiding https://www.sessy.nl/handleidingen/ 2de optie "Sessy aanmelden portaal en 3de pagina bij p1 dongle aanmelden
Ik heb de handleiding bekeken maar volgens mij heb ik dit zo gedaan.
In de portal zie ik geen ip adres staan bij Verbruiksmeter hostnaam / IP adres
Bij instellingen in het portal kan ik dit niet (meer) invullen
[ Voor 40% gewijzigd door pc1t op 08-07-2024 17:21 ]
Sessy draait nu 2 maanden.
Vandaag de eerste (netwerk) storing
Uit/aan verhielp het probleem
Hopenlijk klopt de SOC nu ook weer een beetje, die sloeg nergens op
Hele nacht nul op de meter met 0% SOC
Vandaag de eerste (netwerk) storing
Uit/aan verhielp het probleem
Hopenlijk klopt de SOC nu ook weer een beetje, die sloeg nergens op
Hele nacht nul op de meter met 0% SOC
Bij mij was het probleem toen dat ik met het SERIEnummer moest koppelenpc1t schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:30:
Niet met de hostname van de stickertjes...
Gevalletje niet goed lezen was dat
Je kunt het altijd hadmatig invullen in de locale web app van je sessy zelf.pc1t schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:58:
[...]
Ja dat heb ik. Ik zie verder alles.
Ik heb de handleiding bekeken maar volgens mij heb ik dit zo gedaan.
In de portal zie ik geen ip adres staan bij Verbruiksmeter hostnaam / IP adres
Bij instellingen in het portal kan ik dit niet (meer) invullen
:strip_exif()/f/image/bysQylpFq0cPekHVd6lIGDIO.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je de ip adressen vast gezet in je router (onder dhcp optie)
Check ook even of je sessy p1 dongel locaal te benaderen valt en log in met de gegevens van de de juiste sticker.
Het Ip adres staat er nu bij in de portal. Nu heb ik een melding: Geen data beschikbaar.psdata schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:19:
[...]
Je kunt het altijd hadmatig invullen in de locale web app van je sessy zelf.
[Afbeelding]
Heb je de ip adressen vast gezet in je router (onder dhcp optie)
Check ook even of je sessy p1 dongel locaal te benaderen valt en log in met de gegevens van de de juiste sticker.
Maar ik denk dat ik nog wat geduld moet hebben.
Bedankt voor de hulp.
Inmiddels is dus officieel duidelijk wat GridEase is:DaCootMeister schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:52:
Weet iemand wat met GridEase wordt bedoeld in de Sessy portal?
't is een nieuwe functie waarmee je zou helpen het net te stabiliseren. Een link die eraan gekoppeld is wijst naar https://www.sessy.nl/algemene-voorwaarden-grid-ease , maar geeft een 404 error
Persbericht Eneco
Jammer alleen Eneco, dat is de laatste partij waar ik mee in zee wil gaan