Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boeryepes schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Ik heb een 1-fase zonder q-relais. Volgorde wordt dan denk ik PV-Micro's (IQ7)-Sessy-Meterkast (zonder ontstoorspoel)-Envoy.

Ik ga het volgende week nog even met de installateur bespreken.
Volgens mij voldoet de installatie zonder een q-relais niet aan de eisen die de netbeheerder stelt.

Als je een normale IQ gateway (envoy) hebt dan zou het kunnen werken, heb je een metered gateway dan moet je goed kijken dat je de meetspoelen wel op de juiste plek plaatst.

Ik denk alleen dat ik de Sessy zou aansluiten op de vrije groep, zo heb je een mooie scheiding tussen de systemen.. Mocht er met de PV wat gebeuren heeft de Sessy daar geen last van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Volgens mij voldoet de installatie zonder een q-relais niet aan de eisen die de netbeheerder stelt.
In dit draadje is al uitgezocht en bevestigd dat een q-relais in Nederland niet verplicht is.
https://gathering.tweaker...message/70566538#70566538
Ik ga ook voor de aparte groep omdat ik geen gedonder wil met de Enphase micro-Envoy comms. Heb dat na installatie kort gehad en was niet blij met de support van de installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 12-06-2024 21:02 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:40
HeroS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:48:
Ben me al een tijdje aan het inlezen in diversen forums. En zit er aan te denken om er 1tje aan te schaffen.

Waar ik nog mee zit is om het financieel gerechtvaardigd te krijgen. Het is namelijk wel een bak met geld. Mijn bedoeling is om "alle" zonenergie op te slaan welke ik over heb. Hierdoor zou ik geen terugleverboete meer hoeven te betalen (240 euro p/j).

Dat zou in houden dat ik na zo'n 15 jaar break even zou spelen. Nu is dat natuurlijk geheel afhankelijk wat de regering gaat doen. Maar je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat zonnepanelen na 2027 minder gaan opleveren.

Je zou natuurlijk ook met de huidige saldering regeling niks kunnen doen met de zonenergie en gaan handelen op de onbalansmarkt.

Als ik dan kijk op de zonneplan website naar de demo installatie wordt waarschijnlijk zo'n 1500 euro per jaar verdient. Nu is dat een 20 kWh batterij en de Sessy zo'n 4 kWh...of te wel 1500/5=300 euro. En als ik in het Frank Energie topic kijk zie ik daar bedragen voorbij komen van 30 p/mnd. Dus laten we optimistisch zijn en dat het 400 euro per jaar oplevert. Dan duurt het nogsteeds 10 jaar.

Dus je moet dit meer zien als een vrij dure hobby. Nu hoeft het perse van mij ook geen bakken met geld op te leveren maar enigszins kostendekkend zou wel fijn zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je best het e.a goed ziet. De onbalansmarkt is de meest rendabele vorm van renderen. Alles wat je dan naar beneden schuift zoals dayahead handel en consumptie zonnestroom eerst levert minder op dus een TVT die oploopt.

Daarnaast is er een voordeel dat als je o.a. gaat handelen op een onbalansmarkt, je een dynamisch energiecontract neemt etc je de BTW op je accu terug krijgt. Vergeet niet dat je ook wat extra kosten krijgt. Die staan niet altijd vermeld. 300 euro forfait 1 malig. 1 malig aanpassing werkschakelaar meterkast a 250 euro ongeveer. Evt omzetten naar 3 fase als je nog 1 hebt en naar 3 wenst te gaan. Ook een goeie 300 euro.

Daarnaast is belangrijk te bepalen wat wil jezelf ermee. Wil je een systeen dat alleen handeld op onbalans en straks (is er nog niet) voor eigen consumptie kunt gaan. Dan kan Zonneplan. Let op bij alle onbalans handel geldt rendement uit het verleden..... zie het als beleggingsproduct.

Wil je meer vrijheid te kiezen tussen de eerder genoemde modi, dan kom je al sneller uit bij Frank met Bliq, GivEnergy enzo. Ook daar letten op de 1 malige kosten.

Het is nu nog niet mogelijk met deze batterjjen naar Zonneplan te gaan. Of dat ook gaat gebeuren?

Bliq en Accuselect (GivEnergy) praten wel met andere partijen dan alleen Frank. Wellicht worden daar (binnenkort) andere partijen aan toegevoegd zodat je niet bij Frank hoeft te blijven als het niet bevalt.

Ik zou de website's van al die aanbieders eens rustig lezen. Ga eens een adviesgesprek aan (kost niks behalve tijd). Natuurlijk krijg je mooie argumenten maar weet vooraf heel goed wat je zelf belangrijk vindt. Hopelijk heb ik je wat opweg geholpen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:28
@Devke dat forfait is ongeveer €15,- per kWh capaciteit van de thuisbatterij. In het geval van een 5kWh Sessy betreft het dan €75. (bron)

De aanpassing werkschakelaar voor €250 kan ik even niet plaatsen. Waarom zou je deze extra moeten hebben in de meterkast? (of heb je het hier over de zonneplan Nexus waar dat van toepassing is?)

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Een vraagje, ik haal het niet zo 1-2-3 uit de documentatie.

Mijn SolarEdge omvormer kan zichzelf evt uitschakelen bij negatieve stroomprijzen. Maar wat nu als ik een Sessy heb (ik wil er tenminste één aan gaan schaffen).?

Mij lijkt dat, if stroomprijs negatief, maar Sessy nog niet volgeladen, de Sessy de zonnestroom van het dak 'inpikt'. Zodra de Sessy vol is, en er nog steeds een overschot is, dán zou evt de omvormer uit kunnen.

Is dat te regelen vanuit de Sessy, of ga ik maken in HomeAssistant (ook geen probleem, die heb ik al, maar hoe meer die dingen zelf doen, hoe makkelijker).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 18:59
Dan moet je een script gaan schrijven in HA. En het vermogen terug laten zetten op een stand dat het je huisverbruik continue afdekt. Als het je lukt dar te schrijven houdt ik me aanbevolen. Heb HA maar niet de skiles om het zelf te doen. Heb solaredge en Sessy's.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Leoniq schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:26:
Dan moet je een script gaan schrijven in HA. En het vermogen terug laten zetten op een stand dat het je huisverbruik continue afdekt. Als het je lukt dar te schrijven houdt ik me aanbevolen. Heb HA maar niet de skiles om het zelf te doen. Heb solaredge en Sessy's.
Die gedachte had ik ook, maar ik kan alleen vinden aan/uit via modbus vanuit HA. Als ik tarieven koppel in de SolarEdge app gaat ie gewoon uit. Aan/uit is niet zo spannend, maar terugschroeven naar mijn idle verbruik zie ik nog helemaal nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
jvanderkroon schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:18:
@Devke dat forfait is ongeveer €15,- per kWh capaciteit van de thuisbatterij. In het geval van een 5kWh Sessy betreft het dan €75. (bron)

De aanpassing werkschakelaar voor €250 kan ik even niet plaatsen. Waarom zou je deze extra moeten hebben in de meterkast? (of heb je het hier over de zonneplan Nexus waar dat van toepassing is?)
Goeie. Ik ging idd uit van een 20kWh Nexus. Die werkschakelaar plaatste bijv Zonneplan zodat Liander (mijn netbeheerder) daarna 1 fase naar 3 fase kon omzetten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Die gedachte had ik ook, maar ik kan alleen vinden aan/uit via modbus vanuit HA. Als ik tarieven koppel in de SolarEdge app gaat ie gewoon uit. Aan/uit is niet zo spannend, maar terugschroeven naar mijn idle verbruik zie ik nog helemaal nergens terug.
Als je een dynamisch contract hebt krijg je geld om je Sessy op te laden bij negatieve prijzen...

Via de standaard SolarEdge intergratie krijg je volgens mij een slider van 0 tot 100% om het vermorgen van de omvormer te regelen. 0% is uit, 100% is vol vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:19:

Mijn SolarEdge omvormer kan zichzelf evt uitschakelen bij negatieve stroomprijzen. Maar wat nu als ik een Sessy heb (ik wil er tenminste één aan gaan schaffen).?

Mij lijkt dat, if stroomprijs negatief, maar Sessy nog niet volgeladen, de Sessy de zonnestroom van het dak 'inpikt'. Zodra de Sessy vol is, en er nog steeds een overschot is, dán zou evt de omvormer uit kunnen.

Is dat te regelen vanuit de Sessy, of ga ik maken in HomeAssistant (ook geen probleem, die heb ik al, maar hoe meer die dingen zelf doen, hoe makkelijker).
Je kan SolarEdge terug regelen ipv uitschakelen?
Dan kan je terug regelen dat er geen stroom naar grid gaat maar nog wel je eigen verbruik word opgewekt. incl Sessy laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Peterhardenberg op 13-06-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:01
Devke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:30:
[...]

Goeie. Ik ging idd uit van een 20kWh Nexus. Die werkschakelaar plaatste bijv Zonneplan zodat Liander (mijn netbeheerder) daarna 1 fase naar 3 fase kon omzetten.
Ik denk dat je je vergist met een hoofdschakelaar. De hoofdschakelaar wordt door een electriciën tussen de meter en de aardlek schakelaars gezet. Daarna komt de netbeheerder om een omzetting naar 3 fase te regelen.

Een werkschakelaar is een schakelaar die dicht bij een electrische installatie wordt geplaatst zodat bij onderhoud vanaf die plek makkelijk de installatie stroomloos gemaakt kan worden. Die gele dozen met een rode draaischakelaar die je af en toe ziet bij apparaten is een werkschakelaar. Ook als je staat te tanken zie je op de zuil een bericht over een noodschakelaar. Ook dat is een werkschakelaar.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
asing schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat je je vergist met een hoofdschakelaar. De hoofdschakelaar wordt door een electriciën tussen de meter en de aardlek schakelaars gezet. Daarna komt de netbeheerder om een omzetting naar 3 fase te regelen.

Een werkschakelaar is een schakelaar die dicht bij een electrische installatie wordt geplaatst zodat bij onderhoud vanaf die plek makkelijk de installatie stroomloos gemaakt kan worden. Die gele dozen met een rode draaischakelaar die je af en toe ziet bij apparaten is een werkschakelaar. Ook als je staat te tanken zie je op de zuil een bericht over een noodschakelaar. Ook dat is een werkschakelaar.
Je hebt helemaal gelijk. Die zit ook bij mijn omvomer. Was nog te vroeg 🤣🙈. Ken de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 17:46
Peterhardenberg schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Dan kan je terug regelen dat er geen stroom naar grid gaat maar nog wel je eigen verbruik word opgewekt. incl Sessy laden.
Is daar ergens een omschrijving van ?

Dat zou namelijk precies zijn wat nodig was….

Script dat de solaredge terugschroeft tot het niveau van “nauwelijks terugleveren”…

Maar goed .. dat is alleen maar relevant als energie terugleveren echt netto geld kost, dat is alleen het geval bij een dynamisch contract.. vraag is of het kleine beetje dat je nog wel verdient bij terugleveren in een vast contract in combinatie met meer kortere levensduur van je batterij (want: meer laad/ontlaad cycli) uiteindelijk de moeite waard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
helm71 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Script dat de solaredge terugschroeft tot het niveau van “nauwelijks terugleveren”…

Maar goed .. dat is alleen maar relevant als energie terugleveren echt netto geld kost, dat is alleen het geval bij een dynamisch contract.. vraag is of het kleine beetje dat je nog wel verdient bij terugleveren in een vast contract in combinatie met meer kortere levensduur van je batterij (want: meer laad/ontlaad cycli) uiteindelijk de moeite waard is..
Zie https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus voor meer info. Je brengt dus tussen Home Assistant en de SolarEdge omvormer een Modbus link tot stand, hier lees je dus alle info mee uit maar kun je dus ook het vermoeden limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
helm71 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:23:
[...]

@helm71
In de link van mn vorige post " SetApp support for export limitation configuration and verfication "
Hoofdstuk 3 pagina 16 van de link
nogmaals de link Chapter 3: Export Limitation Configuration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:54
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:19:

Een Sessy schakelt jouw zonnepanelen niet uit, ook niet als je de omvormer op je Sessy aansluit.

Je zal eventueel dan zelf iets in bijvoorbeeld Home Assistant moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Sicos schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Een Sessy schakelt jouw zonnepanelen niet uit, ook niet als je de omvormer op je Sessy aansluit.

Je zal eventueel dan zelf iets in bijvoorbeeld Home Assistant moeten maken.
Daar was ik al bang voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Peterhardenberg schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXR4hfETH0iY0v55FeCP5Bp21c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSVQEpheJeJ8R1Iui8BmQzW3.jpg?f=fotoalbum_large

Die slider werkt perfect. Maar hoe je die aanstuurt in een automation in HA weet ik niet. Maar weet dat het kan met een script.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
@Leoniq

Solaredge heeft zeer uitgebreide kennis database online staan.
Ik heb zelf geen Solaredge systeem maar had gehoord dat je in het systeem zelf zero export kunt regelen zonder HA.

Onderstaand stukje Google translate komt uit het Solaredge knowledge center

Introductie van nul-exportbeperking
Er bestaat een speciaal geval van exportbeperking, waarbij geen stroom mag worden geëxporteerd
naar het elektriciteitsnet, vandaar de term ‘zero export’. In zo’n geval regelt het systeem de situatie
productievermogen om te allen tijde overeen te komen met het verbruiksvermogen van de belasting.
Deze bijlage beschrijft de gebruiksscenario's van nul-exportbeperking en toont voorbeelden daarvan
systeemgedrag indien geconfigureerd als een nul-exportsysteem. Echter hetzelfde
De beginselen zijn van toepassing op gebruiksscenario's die niet tot nul behoren. Werkelijke methode van
configuratie vindt u in de toepassingsnotitie van de Export Limitation Guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekie1968
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-09 12:28
welke integratie is dat van solar edge?
Leoniq schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Die slider werkt perfect. Maar hoe je die aanstuurt in een automation in HA weet ik niet. Maar weet dat het kan met een script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Peterhardenberg schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:26:
[...]

@helm71
In de link van mn vorige post " SetApp support for export limitation configuration and verfication "
Hoofdstuk 3 pagina 16 van de link
nogmaals de link Chapter 3: Export Limitation Configuration
Als ik het goed lees is dat een one time setup… wat we nodig zouden hebben is iets van een api koppeling om dat ook dynamisch aan te kunnen passen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Snoekie1968 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:33:
welke integratie is dat van solar edge?

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SowR6z1f1RqKtu3BlThXzZgMmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHDUA0PtLMJNDkGNryJyWs31.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat je hier wat aan hebt. Verder weet ik niks van HA. Is voor mij gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:52
Leoniq schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb zon script , op basis van die van @Gameboy maar dan werkend met 3 SE omvormers met verschillende oriëntatie. Via modbus over tcp.
Hier kun je mooi nul op de meter mee draaien, of 500w terugleven maximaal, of 100w, eigenlijk alles wat je zou willen.

Lees hier maar eens doorheen, dan kom je een eind. Als je 1 omvormer hebt kun je die van gameboy heel makkelijk gebruiken. Als je meer omvormers hebt die ook nog verschillende orientatie panelen hebben dan moet je er een extra automatisering inbakken, die staat eronder ook gedeeld.

Gameboy in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

[ Voor 22% gewijzigd door sparkly op 13-06-2024 21:38 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:17
Zullen we het weer over sessy hebben.

Afgelopen wwken al keurig op ECO gedraaid.

Vaak in de ochtend geladen door de zon plus terug levering, daarna gedurence middag uren de zon en aangevuld met goedkoopste grid uren tot vol. Einde middag nog een teruglevering
Daarna tot halverwege de nacht in de 'eco nom' bedrijf incl koken (aangevuld door grid).

Effectief gebruik een 5 a 7 Kwh vanaf het grid en de rest vanuit de zon tot een totaal verbruik van 16 a 20 Kwh.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:03
Heb sinds 2 dagen mijn Sessy binnen, maar het valt me wel op dat de gerapporteerde SOC echt niets zeggend is.

Word dit nog beter over de komende dagen?

Heb in deze paar dagen al mee gemaakt dat ie 100% SOC rapporteert maar nog ~1.4kWh er bij heeft weten te laden voor ie echt vol was, dat ie 100% SOC rapporteert tijdens het laden, maar zodra het laden stopt ie langzaam afzakt naar 55%, en dat ie 0% rapporteert en nog even 1.1kWh ontlaad voordat het echt leeg is.

Wat is de makkelijkste manier om dynamische modus via Home Assistant te regelen trouwens? Ik vind de schemas die Charged op het moment maakt niet altijd er geweldig uitzien, en zou het liefste dat als het verschil onder de 10ct ligt dat de batterij gewoon lekker idle blijft.

EDIT: Zie dat Frank Energie mijn SessyConnect heeft geactiveerd, hang m daar wel aan en zie wel of het iets word. Anders ga ik later zelf maar even stoeien :+

[ Voor 31% gewijzigd door smiba op 14-06-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
smiba schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:10:
Heb sinds 2 dagen mijn Sessy binnen, maar het valt me wel op dat de gerapporteerde SOC echt niets zeggend is.

Word dit nog beter over de komende dagen?

Heb in deze paar dagen al mee gemaakt dat ie 100% SOC rapporteert maar nog ~1.4kWh er bij heeft weten te laden voor ie echt vol was, dat ie 100% SOC rapporteert tijdens het laden, maar zodra het laden stopt ie langzaam afzakt naar 55%, en dat ie 0% rapporteert en nog even 1.1kWh ontlaad voordat het echt leeg is.

Wat is de makkelijkste manier om dynamische modus via Home Assistant te regelen trouwens? Ik vind de schemas die Charged op het moment maakt niet altijd er geweldig uitzien, en zou het liefste dat als het verschil onder de 10ct ligt dat de batterij gewoon lekker idle blijft.

EDIT: Zie dat Frank Energie mijn SessyConnect heeft geactiveerd, hang m daar wel aan en zie wel of het iets word. Anders ga ik later zelf maar even stoeien :+
@smiba Je kunt binnen 2 dagen nog niet zo veel zeggen. Heb je hem al een keer geheel leeg en weer geheel gevuld. En daar na een reboot (geeft nog wel eens een verbetering maar niet blijvend.

Dat van de "SOC" heb je hier al vaak kunnen lezen, en geeft geen goed beeld van de vulling.
Hiervoor kun je beter kijken wat er per dag in gaat en uit gaat. Plaats er een eigen Kwh meter bij tussen iets als Eastron (Homewizard)

Voor intergratie bunnen HA, volg in eerste instanstie de uitleg van @PimDoos en maak gebruik van 1 van zijn blueprints.

Nu je hem gelijk overdraagt/connect aan FE kun je eigenlijk niet meer zien wat hij echt voor je doet. Maar meten is weten, maak er een ruime test van en zeker een week. Bij sturing FE ga het niet zelf bij invloeden want dan is je proef waardellos.
Probeer daarna eens een week lang de HA oplossing en meet weer, en daar na eens een tijdje Sessy ECO mode.

Succes en veel plezier met je Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Plaats er een eigen Kwh meter bij tussen iets als Eastron (Homewizard)
Zou dat ook gewoon met de energy socket van Homewizard kunnen? Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QONyv7tjWUa4IjkMLuh3GGAWD_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cxoH0TZCM8ryYnDELDdkkpYB.webp?f=user_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Boeryepes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]
Ik twijfel. Vraag is hoeveel watts door die meter mogen stromen.... dacht 3600. Daarnaast of deze socket wel een terugleverstroom meet. Batterij gaat 2 kanten op namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij moeten apparaten die meer dan 500W kunnen terugleveren op een eigen groep met een vaste verbinding aangesloten worden.

Daarnaast weet ik niet hoe goed deze pluggen zijn maar hou er rekening mee dat de Sessy lange tijd 10A kan afnemen/leveren. Nu lijkt deze plug het wel te trekken (12A continuous load), maar zelf zou ik toch voor een vaste aansluiting gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
[...]

[Afbeelding]
Het is niet conform bestaande wet en regelgeving Sessy op een stopcontact aan te sluiten.
En een socket kan niet 2 kanten opmeten, en dat wil je natuurlijk wel bij een accu
Het klopt dat deze socket verbruik en teruglevering meet, maar dat word bij elkaar opgeteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Peterhardenberg op 14-06-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Ik twijfel. Vraag is hoeveel watts door die meter mogen stromen.... dacht 3600. Daarnaast of deze socket wel een terugleverstroom meet. Batterij gaat 2 kanten op namelijk.
De bot van Homewizard zegt van wel: De Energy Socket kan van elk apparaat met een stekker bijhouden hoeveel stroom deze gebruiken, óf juist opbrengen. Dit houdt in dat de Energy Socket in staat is om zowel het energieverbruik als de energieopwekking te meten, wat ook van toepassing zou kunnen zijn op een thuisbatterij die energie opwekt.

Piekstroom is 16A en continu 12A. Die 12A is 2,88kW en dat is meer dan de Sessy doet (2,2kW laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:31
Boeryepes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:01:
[...]

De bot van Homewizard zegt van wel: De Energy Socket kan van elk apparaat met een stekker bijhouden hoeveel stroom deze gebruiken, óf juist opbrengen. Dit houdt in dat de Energy Socket in staat is om zowel het energieverbruik als de energieopwekking te meten, wat ook van toepassing zou kunnen zijn op een thuisbatterij die energie opwekt.

Piekstroom is 16A en continu 12A. Die 12A is 2,88kW en dat is meer dan de Sessy doet (2,2kW laden).
De Sessy heeft geen stekker.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
[...]

[Afbeelding]
Zou toch altijd voor deze gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdSdFLOYZKT1Q8gpmKLUlQyt5C8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lZbpfRxebrc13lzqesAxSAY9.png?f=user_large
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Of als 3 sessy hebt op de 3 fase's zou je3 fase variant kunnen toepassen

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 14-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
John245 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:08:
[...]

De Sessy heeft geen stekker.
Check, zie het net ook in de installatievideo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

Als ik al een eigen groep heb, dan vervangt deze dus de bestaande unit in de meterkast (mits het past)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Boeryepes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Ondanks antwoord [@John245 Sessy geen stekker heeft zou ik zo iets als een Sessy nooit via een stekker als een "Schuko" aansluiten.
Dan eerder via een CEE stekker verbinden.

Maar het blijft not done om ene sessy via een stekker aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Ondanks antwoord [@John245 Sessy geen stekker heeft zou ik zo iets als een Sessy nooit via een stekker als een "Schuko" aansluiten.
Dan eerder via een CEE stekker verbinden.

Maar het blijft not done om ene sessy via een stekker aan te sluiten.
Yep, ondertussen begrepen, ook uit de installatievideo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Boeryepes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:14:
[...]

Als ik al een eigen groep heb, dan vervangt deze dus de bestaande unit in de meterkast (mits het past)?
Nee komt er extra bij dit is geen vervanging van je zekering automaat.

Mocht je geen ruimte in de meterkast hebben, maar wel die extra groep ga dan voor een klein sup kastje of in de meter kast zelf of vlakbij je Sessy.

https://www.elektramat.nl...odules-ip30-95x140x83-mm/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

het kost wat maar dan heb je ook WATT >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
@psdata en de rest, dank voor de tips. Ik heb het kastje van Eaton en de 1-fase meter van HW besteld. Donderdag de installateur even lief aankijken en hopen dat ie het gewoon even meeneemt.

Hopelijk is lekkere koffie en koek voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
Dank voor alle tips tot nu toe.
Weet iemand hier welke datum op de factuur van Sessy komt? Is dat de datum van bestelling of van levering?

Ik vraag dit in verband met de BTW teruggave, en contract datum van dynamische energieprijzen. Die moet ik nog overzetten, maar wil dat ook niet te snel/vroeg doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
PeterJones schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:32:
Dank voor alle tips tot nu toe.
Weet iemand hier welke datum op de factuur van Sessy komt? Is dat de datum van bestelling of van levering?

Ik vraag dit in verband met de BTW teruggave, en contract datum van dynamische energieprijzen. Die moet ik nog overzetten, maar wil dat ook niet te snel/vroeg doen.
Ga er trouwens maar niet vanuit dat je de btw heel snel terug hebt. Ik heb mijn aanvraag al ruim 4 maanden geleden ingediend en al een keer naar het bedrijf gemaild dat de btw teruggave doet maar die gaven aan dat het bij de belastingsdienst allemaal niet zo snel ging omdat dit een vrij nieuw proces is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
Sicos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:52:
[...]

Ga er trouwens maar niet vanuit dat je de btw heel snel terug hebt. Ik heb mijn aanvraag al ruim 4 maanden geleden ingediend en al een keer naar het bedrijf gemaild dat de btw teruggave doet maar die gaven aan dat het bij de belastingsdienst allemaal niet zo snel ging omdat dit een vrij nieuw proces is.
@Sicos enig idee welke datum op de factuur komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PeterJones schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:24:
[...]

Ik zou het echt niet weten (dan zou ik op mijn eigen factuur moeten kijken) maar ik neem aan dat het de dag van levering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
PeterJones schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:24:
[...]

Bij oplevering krijg je de definitieve factuur toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:39

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Sicos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:52:
[...]

Oh, dan moet ik nog even geduld hebben. Ik heb nu ongeveer 2,5 maand geleden de aanvraag ingediend (zou 6 weken duren was de melding), maar ook nog niets gehoord. Had na 7 weken al eens een mail gestuurd aan De Centrale, maar toen was de reactie "wij weten het ook niet, zodra we iets horen laten we het weten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
vanenkelen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Oh, dan moet ik nog even geduld hebben. Ik heb nu ongeveer 2,5 maand geleden de aanvraag ingediend (zou 6 weken duren was de melding), maar ook nog niets gehoord. Had na 7 weken al eens een mail gestuurd aan De Centrale, maar toen was de reactie "wij weten het ook niet, zodra we iets horen laten we het weten".
Dat valt best mee hoor, ik heb het zelf gedaan en had het met 6 weken terug

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiendP
  • Laatst online: 12-08 14:46
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Even over de definitie van een negatieve stroomprijs. Is dit met of zonder energie belasting, btw ed. of de kale EPEX prijs. Als de kale EPEX prijs negatief is, zoals bijvoorbeeld vandaag dan betaal je nog steeds belasting en is de prijs dus niet negatief.
De prijs wordt pas negatief als de EPEX prijs -15 cent of minder wordt. En dit gebeurd bijna nooit, dus waarom wordt er altijd zo zenuwachtig gedaan bij negatieve EPEX prijzen en dan je zonnepanelen uitzetten. En als het dan eens een keer gebeurd dan kost het je een paar cent..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO0tiCR7mCEhphrcYyjlxD7HDcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0sv0Bq3ddyLUCVFtqXjUXJew.png?f=user_large
We zouden ons meer druk moeten maken om de opgewekte energie zo slim mogelijk te gebruiken, dan kan je tientallen tot honderden euro's mee besparen/verdienen.

Of heb ik het helemaal mis?

[ Voor 8% gewijzigd door RiendP op 15-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

[Afbeelding]
Ik zou die niet gebruiken. De gedachte is dat een normaal stopcontact niet berekend is om langdurig veel stroom door te laten.

Beter is een DIN rail meter van HomeWizard.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:12:
[...]

Ik zou die niet gebruiken. De gedachte is dat een normaal stopcontact niet berekend is om langdurig veel stroom door te laten.

Dank. De discussie is gisteren al gevoerd met nuttige feedback van meerdere tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
asing schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:12:
[...]

Zolang jij niet boven de specificaties van die HomeWizard socket uitkomt zou er niks aan de hand moeten zijn. Toen ik nog een 1 fase zonnepanelen systeem had met een SMA Sunnyboy omvormer had ik er een een Iqonic slimmer stekker tussen zitten om het opgewekte vermogen op mijn telefoon te kunnen zien. Die sunnyboy kon toen (praat over 2013) alleen maar worden uitgelezen met blauwe tand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sicos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Zolang jij niet boven de specificaties van die HomeWizard socket uitkomt zou er niks aan de hand moeten zijn. Toen ik nog een 1 fase zonnepanelen systeem had met een SMA Sunnyboy omvormer had ik er een een Iqonic slimmer stekker tussen zitten om het opgewekte vermogen op mijn telefoon te kunnen zien. Die sunnyboy kon toen (praat over 2013) alleen maar worden uitgelezen met blauwe tand.
De Energy socket kan 3680W aan, en continue 2760W. Je zou in 2013 moeite hebben om die 2760W te halen maar mijn 8 paneeltjes uit 2023 zouden daar met mooi weer totaal geen moeite mee hebben :P .

Ik snap wel dat je het deed want destijds waren de opties beperkt.

Maar het gaat hier over Sessys. Met zo'n plug eraan zou je 1 Sessy met gemak kunnen inpluggen. Twee stuks kan al over het vermogen heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
asing schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:50:
[...]

De Energy socket kan 3680W aan, en continue 2760W. Je zou in 2013 moeite hebben om die 2760W te halen maar mijn 8 paneeltjes uit 2023 zouden daar met mooi weer totaal geen moeite mee hebben :P .

Ik snap wel dat je het deed want destijds waren de opties beperkt.

Maar het gaat hier over Sessys. Met zo'n plug eraan zou je 1 Sessy met gemak kunnen inpluggen. Twee stuks kan al over het vermogen heen gaan.
Hier zonnepanelen vanaf 2010. En toen waren er al genoeg opties.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sicos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Dat mag dus eigenlijk niet.

Installateurs moeten elektrische installaties zoals zonnepanelen en accu omvormers installeren volgens het Bouwbesluit waarin wordt verwezen naar de norm NEN 1010:2020 (Nederlandse Normalisatie Instituut, 2021). Daarin staat dat zonnepanelen en accu's niet via het stopcontact aangesloten mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Sessy heeft geen stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msjl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 19:03
RiendP schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Even over de definitie van een negatieve stroomprijs. Is dit met of zonder energie belasting, btw ed. of de kale EPEX prijs. Als de kale EPEX prijs negatief is, zoals bijvoorbeeld vandaag dan betaal je nog steeds belasting en is de prijs dus niet negatief.
De prijs wordt pas negatief als de EPEX prijs -15 cent of minder wordt. En dit gebeurd bijna nooit, dus waarom wordt er altijd zo zenuwachtig gedaan bij negatieve EPEX prijzen en dan je zonnepanelen uitzetten. En als het dan eens een keer gebeurd dan kost het je een paar cent..
[Afbeelding]
We zouden ons meer druk moeten maken om de opgewekte energie zo slim mogelijk te gebruiken, dan kan je tientallen tot honderden euro's mee besparen/verdienen.

Ik ging ervanuit dat bij een negatieve EPEX + een positieve all-in prijs zowel betaalt voor terugleveren als voor het afnemen. Dan wil je voor dat uur zo dicht bij de NOM zitten als mogelijk. Dat is in ieder geval mijn reden om de zonnepanelen met een scriptje uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Laatst online: 21-12-2024
Wat ik mis bij Sessy: ik wil alert krijgen (bv. email) als iets niet werkt.

P1 meter was niet verbonden en zie ik pas als ik zelf kijk. Als je niet zelf kijkt doet die dus weken niks (of langer).

Op de planning bij Sessy ? Of kan dat al ?
Iemand zoiets al zelf gemaakt ? (ga anders zelf maar wat logica maken om dat op te lossen)

Restart: ook zoiets...... moet gewoon via de software kunnen, dan kun automatisch restarten bij storing (ipv de stekker eruit te halen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 23:08
RiendP schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk er precies hetzelfde over en vraag me ook af waarom iedereen zo panisch doet over het uitzetten van de zonnepanelen. Zelfs mensen met een vast of variabel contract lopen dit te schreeuwen.
Vanaf 1 juli stappen wij over op Tibber en die laten de prijzen zien in de app inclusief belasting en BTW. Pas als dit onder nul gaat zou je eventueel de zonnepanelen kunnen uitzetten. Onze SolarEdge omvormer heb ik hiervoor alvast ingesteld dat deze automatisch uitgaat bij tarief kleiner dan (EPEX prijs + € 0,155).

Maar wie weet, begrijp ik het net als @RiendP ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

Zit te kijken wat de beste plek is voor de sessy.

Heb 2 sets zonnepanelen:
- 1 zit in de schuur op een eigen groep en omvormer. Deze set is 1200 w.
- de andere zit op de zolder ook op een eigen groep en aparte omvormer. Deze set is 2500w en is beter gepositioneerd.

Ik begrijp dat de sessy tussen de omvormer en de groep geplaatst moet worden.

Als ik hem in de schuur zet dan is hij los van de huis en dus wat brandveiliger en minder last van geluid.

Op de zolder heb je dat wat minder maar daar zit wel het meeste vermogen.

Ik neem aan dat de sessy kijkt naar het totaal vermogen van het huis? Mijn bedoeling is om de zonnestroom op te slaan van beide sets.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helm71
HeroS schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:04:
Zit te kijken wat de beste plek is voor de sessy.

Heb 2 sets zonnepanelen:
- 1 zit in de schuur op een eigen groep en omvormer. Deze set is 1200 w.
- de andere zit op de zolder ook op een eigen groep en aparte omvormer. Deze set is 2500w en is beter gepositioneerd.

Ik begrijp dat de sessy tussen de omvormer en de groep geplaatst moet worden.

Als ik hem in de schuur zet dan is hij los van de huis en dus wat brandveiliger en minder last van geluid.

Op de zolder heb je dat wat minder maar daar zit wel het meeste vermogen.

Ik neem aan dat de sessy kijkt naar het totaal vermogen van het huis? Mijn bedoeling is om de zonnestroom op te slaan van beide sets.
De sessy hoeft niet tussen omvormer en de groep geplaatst te worden… je kunt hem overal hangen…

Sessy kijkt door middel van een dongle in je slimme meter of hij moet gaan ontladen of laden, daar wordt de zonne-opbrengst niet voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Vraagje: als de Sessy op een eigen groep is aangesloten, mag er dan iets anders op die groep zitten? Ik heb op de site van Sessy niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48
prettig schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:17:
Restart: ook zoiets...... moet gewoon via de software kunnen, dan kun automatisch restarten bij storing (ipv de stekker eruit te halen).
Niet heel elegante workaround: installeer de huidige firmware opnieuw, dan forceert 'ie ook een reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Boeryepes schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:16:
Vraagje: als de Sessy op een eigen groep is aangesloten, mag er dan iets anders op die groep zitten? Ik heb op de site van Sessy niets kunnen vinden.
Nee, eigen groep = niet met iets samen.

Stel je zet je Sessy (+- 10A) en je Wasmachine op 1 groep, en de wasmachine veroorzaakt kortsluiting, dan zuigt de wasmachine alles, dus dan heb je zowel de 10A van Sessy als die aan het ontladen was, plus 16A van je groep = 26A over je draadjes.

Daarnaast, niet alleen eigen groep, maar ik kies voor een eigen aardlekautomaat (is iets anders dan een aardlekschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Faceless schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:54:
[...]

Nee, eigen groep = niet met iets samen.

Stel je zet je Sessy (+- 10A) en je Wasmachine op 1 groep, en de wasmachine veroorzaakt kortsluiting, dan zuigt de wasmachine alles, dus dan heb je zowel de 10A van Sessy als die aan het ontladen was, plus 16A van je groep = 26A over je draadjes.

Daarnaast, niet alleen eigen groep, maar ik kies voor een eigen aardlekautomaat (is iets anders dan een aardlekschakelaar).
Als je al gewoon een aardlek automaat op de groep hebt zitten waar je een automaat plaatst voor je Sessy dan hoef je niet een allamat te plaatsen. Een allamat is alleen maar zinvol als je bijvoorbeeld ruimte wilt besparen of omdat je nog geen losse groep met een aardlek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Dan kan ik de aparte groep niet gebruiken want ik de cv-ketel op die groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Boeryepes schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:40:
Dan kan ik de aparte groep niet gebruiken want ik de cv-ketel op die groep.
Sessy moet een eigen groep hebben waar niets bij op mag, maar er is een uitzondering, en dat is de PV groep Daar mag de Sessy wel bij op gezet worden, daarom adviseert Sessy plaatsing tussen PV omvormer en de groepenkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

MajaMestreech schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Ik denk er precies hetzelfde over en vraag me ook af waarom iedereen zo panisch doet over het uitzetten van de zonnepanelen. Zelfs mensen met een vast of variabel contract lopen dit te schreeuwen.
Vanaf 1 juli stappen wij over op Tibber en die laten de prijzen zien in de app inclusief belasting en BTW. Pas als dit onder nul gaat zou je eventueel de zonnepanelen kunnen uitzetten. Onze SolarEdge omvormer heb ik hiervoor alvast ingesteld dat deze automatisch uitgaat bij tarief kleiner dan (EPEX prijs + € 0,155).

Maar wie weet, begrijp ik het net als @RiendP ook niet goed.
En @RiendP

Dat kale tarief gaat gelden als je niet meer kan salderen; dus meer opwekt per jaar dan verbruikt. Je kunt dan dus niet alles salderen en hebt dan niet dat belasting (€0,155) verhaal meer in je rekensom. Je krijgt namelijk enkel het kale leveringstarief welke ook wel eens negatief is en hebt geen uitwisseling (saldering) van belastingen op dat deel.

Dus wek je meer op dan je verbruikt of straks bij een mogelijk stoppen van de salderingsregeling is dit kale tarief wel interessant om op te gaan letten.

De meeste die nu hard roepen dat een pv set uit moet in sommige uren zijn de online artikelen die toevallig ook reclame inkomsten en dus clicks willen genereren….. of mensen die dit dan weer vrolijk na gaan roepen.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 16-06-2024 22:24 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
ErikVers schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:17:
[...]

En @RiendP

Dat kale tarief gaat gelden als je niet meer kan salderen; dus meer opwekt per jaar dan verbruikt. Je kunt dan dus niet alles salderen en hebt dan niet dat belasting (€0,155) verhaal meer in je rekensom. Je krijgt namelijk enkel het kale leveringstarief welke ook wel eens negatief is en hebt geen uitwisseling (saldering) van belastingen op dat deel.

Dus wek je meer op dan je verbruikt of straks bij een mogelijk stoppen van de salderingsregeling is dit kale tarief wel interessant om op te gaan letten.

De meeste die nu hard roepen dat een pv set uit moet in sommige uren zijn de online artikelen die toevallig ook reclame inkomsten en dus clicks willen genereren….. of mensen die dit dan weer vrolijk na gaan roepen.
Bij mijn weten is er momenteel geen enkel vast contract waarbij uitschakelem van je set zinnig is, correct ? Je verdient minder, maar niet negatief.

Uitschakelen verdient alleen geld bij een contract met verschillende uurprijzen….

Zolang je niet als doel hebt om geld te verdienen op de korte termijn onbalansmarkt en je een vast contract hebt (ook na salderen) is uitschakelen dus altijd zonde…

Of maak ik een denkfout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

helm71 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:26:
[...]

Bij mijn weten is er momenteel geen enkel vast contract waarbij uitschakelem van je set zinnig is, correct ? Je verdient minder, maar niet negatief.

Uitschakelen verdient alleen geld bij een contract met verschillende uurprijzen….

Zolang je niet als doel hebt om geld te verdienen op de korte termijn onbalansmarkt en je een vast contract hebt (ook na salderen) is uitschakelen dus altijd zonde…

Of maak ik een denkfout ?
Dynamisch contract en met meer opwek per jaar dan heeft het incidenteel nut. Verder voorzover ik weet niet nee, maar wat vandaag nee is kan volgend jaar ja zijn en vica versa goed om je kansen te spreiden en te kunnen schakelen. 😜👍❌✅

Edit: mocht je het interessant vinden hier staat goede uitleg; https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 16-06-2024 23:23 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Peterhardenberg schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Sessy moet een eigen groep hebben waar niets bij op mag, maar er is een uitzondering, en dat is de PV groep Daar mag de Sessy wel bij op gezet worden, daarom adviseert Sessy plaatsing tussen PV omvormer en de groepenkast.
Nou, niet 'bij op' , maar de PV mag 'via' de Sessy. Sessy meet wat de PV groep levert en begrenst ontlading tot het maximaal toelaatbare voor die groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
ErikVers schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:43:
[...]

Dynamisch contract en met meer opwek per jaar dan heeft het incidenteel nut. Verder voorzover ik weet niet nee, maar wat vandaag nee is kan volgend jaar ja zijn en vica versa goed om je kansen te spreiden en te kunnen schakelen. 😜👍❌✅

Edit: mocht je het interessant vinden hier staat goede uitleg; https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Helemaal eens hoor.. ik vond het goed om dit even op deze manier op te schrijven…

Het is correct dat je niet weet hoe toekomstige regelgeving er uit gaat zien dus flexibiliteit is altijd een goed idee.

Je hoort zoveel mensen roepen (wellisweer niet zozeer -hier-) dat je je zonnepanelen moet uitzetten omdat het anders geld kost.

Zolang je een vast contract hebt, is dat onnodig en kost dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

rene037 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Nou, niet 'bij op' , maar de PV mag 'via' de Sessy. Sessy meet wat de PV groep levert en begrenst ontlading tot het maximaal toelaatbare voor die groep.
Ja, precies. Dus in mijn geval is het handiger om hem aan te sluiten op de set met het laagste vermogen. Deze is namelijk max 5A en de sessie max. 10A?. Dus zou dit mooi binnen de 16A blijven.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
rene037 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Als je Sessy tussen PV omvormer en de meterkast zet zitten deze samen op 1 groep. De P1 dongel van Sessy meet altijd de groep en de fase en voorkomt overschrijding van de maximale waardes.
Maar er komt geen extra groep bij.
Er worden ook geen nieuwe kabels getrokken.

[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 17-06-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
HeroS schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:06:
[...]

Ja, precies. Dus in mijn geval is het handiger om hem aan te sluiten op de set met het laagste vermogen. Deze is namelijk max 5A en de sessie max. 10A?. Dus zou dit mooi binnen de 16A blijven.
Als je PV levert gaat PV stroom de accu in gaat ipv van het net op, blijf je altijd binnen je 16A want je hoeft de vermogens niet bijenkaar op te tellen.

Alleen als je wilt ontladen en de PV levert is er een beperking van je 16A van de groep. in dit geval dien je de getallen bij elkaar op te tellen.

Maar wil je de Sessy ontladen als de PV ook aan het leveren is, dan kun je idd beter een nieuwe groep maken speciaal voor de Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-09-2024
Goedemiddag allemaal,

Ik heb onlang 2 sessy's laten installeren.
De installateur heeft deze aangesloten op mijn omvormer (Solax X1) waar 15 zonnepanelen op aangesloten zijn. Sinds de installatie is er zowel tijden het laden als ontladen de stop doorgeslagen in de meterkast.
Tijdens het laden van mijn elektrische auto, is de hoofdschakelaar 2 maal eruit geslagen.

De installateur heeft dit nog nooit meegemaakt en hij komt van de week langs om te kijken waar het probleem zit. Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:31:
Goedemiddag allemaal,

De installateur heeft deze aangesloten op mijn omvormer (Solax X1) waar 15 zonnepanelen op aangesloten zijn. Sinds de installatie is er zowel tijden het laden als ontladen de stop doorgeslagen in de meterkast.
Tijdens het laden van mijn elektrische auto, is de hoofdschakelaar 2 maal eruit geslagen.

De installateur heeft dit nog nooit meegemaakt en hij komt van de week langs om te kijken waar het probleem zit. Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Weet je zeker dat het je hoofdschakelaar was? Lijkt me namelijk heel erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Goedemiddag allemaal,

Moest je netwerkbeheerder langskomen om die hoodschakelaar te vervangen ? Want als dat niet o was dan was dat niet de hoofdschakelaar..

Was het de stop of de aardlek ? Het tweede zou op een aansluitfout kunnem wijzen, als het het eerste is dan kan dat alleen maar als er te veel vermogen door de stop gaat en het is raar dat zich dat pas voordoet na installatie van de sessy…

Tenzij je heel laag gezekerd bent en de sessy te hoog staat afgesteld… heb je 16 ampere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Goedemiddag allemaal,

Waarschijnlijk een overbelasting maar zonder dat je weet hoe de boel is aangesloten kan je hier weinig over zeggen.

Je hoofdschakelaar kan er niet uit slaan wat dat is gewoon een schakelaar. Die staat gewoon aan of uit en gaat niet uit zichzelf uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Sicos op 18-06-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Goedemiddag allemaal,

Dat klinkt als een fout aangesloten installatie. Ik ga er even van uit dat geen electriciën bent anders had je dit niet hoeven vragen. Om je goed te kunnen adviseren moeten we weten hoe het precies is aangesloten. Dat betekent veel foto's en uitleg.

Om te bepalen waarom de zekeringen klappen ook graag vertellen wat je probeert TEGELIJK te doen.

Liefst trek je je meterkast open en maakt een paar foto's van de binnenkant. Meestal zit er een snelsluiting op en zolang je niet met een schrovendraaier gaat poken tussen de draadjes kan je dat veilig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:33:
[...]

Weet je zeker dat het je hoofdschakelaar was? Lijkt me namelijk heel erg sterk.
Maar even online gezocht op een beschrijving van de ABB-groepenkast. In plaats van de hoofdschakelaar is het de aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Dat klinkt als een fout aangesloten installatie. Ik ga er even van uit dat geen electriciën bent anders had je dit niet hoeven vragen. Om je goed te kunnen adviseren moeten we weten hoe het precies is aangesloten. Dat betekent veel foto's en uitleg.

Om te bepalen waarom de zekeringen klappen ook graag vertellen wat je probeert TEGELIJK te doen.

Liefst trek je je meterkast open en maakt een paar foto's van de binnenkant. Meestal zit er een snelsluiting op en zolang je niet met een schrovendraaier gaat poken tussen de draadjes kan je dat veilig doen.
In principe hoeft het niet direct van de hele groepenkast, mar van de onderkant van de Sessy als het afdekplaatje weg is. Als bijvoorbeeld de draden van de omvorer en groepenkast omgewisseld zijn, of parallel dan gaat het fout. Wat je even kunt doen is naar portal.sessy.nl en kijken of je PV opbrengst weergegeven wordt, naast het sessy en totaalvermogen. Als je geen PV-vermogen ziet, dan wordt dat niet gemeten en kan het zijn dat je auto max gaat laden terwijl Sessy dat ook doet.
Als je grafieken logisch zijn, dan kan foto inwendige van groepenkast samen met onderkant sessy handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:28:
[...]

Maar even online gezocht op een beschrijving van de ABB-groepenkast. In plaats van de hoofdschakelaar is het de aardlekschakelaar.
Die hoort niet om te gaan tenzij er iets als een montagefout is gemaakt. De zekeringen gaan eerst. De laatste keer dat ik dat meemaakte was er kortsluiting. Er was een lek in een dak, daar groeide een prachtige stalactiet van ijs aan die het eronder geplaatste stopcontact had bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Nee ik ben zeker geen elektricien en heb de sessy via een partner van Sessy laten installeren, omdat ik er absoluut geen verstand van heb.
De sessy begint met laden of ontladen, de zonnepanelen slaan tegelijkertijd aan (relatief veel zon t.o.v. de dagen daarvoor). Daardoor sloegen de stoppen door (de groep waarop de omvormer is aangesloten). Zie foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpYBaIEIQanLpLTgzTZMyXjPMLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtHhUTUga8iXLB8hBnFAUokj.jpg?f=fotoalbum_large

De aardlekschakelaar sloeg om toen ik mijn elektrische auto aan het opladen was, er redelijk wat zon was én de sessy's aan het ontladen waren. Zie foto van de schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltWrV1VsHMDZHCGSdBXpmyXIgYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSC5avHth4HPqXtvkx0H1W2N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Solax X1 omvormer, waarop de zonnepanelen en de sessy's zijn aangesloten, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgiT1g-0GBV-MJeej8bJXo77xyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrInkvEERrpOvBwANnpkLqlo.jpg?f=fotoalbum_large

De specs van de Solax X1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmvP1mtbu1nwMv8_niBBGOOf-7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3glWfOcBUUTiE1IMnW1Hn9A.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
@pfenomenon

Neem het door met je instalateur, is beter dan al het gis werk hier.

Ik hoop dat niet alles op 1 groep zit, want dan kan het s gaan en moet je je Sessy's beperken.
Als ik naar je foto's kijk is dat dus wel het geval.

Zorg dat je je instellingen op je sessy's goed hebt staan als er meerdere op 1 groep en op deze zelfde fase zitten en wellicht samen met je PV.

[ Voor 7% gewijzigd door psdata op 18-06-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
rene037 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:36:
[...]

In principe hoeft het niet direct van de hele groepenkast, mar van de onderkant van de Sessy als het afdekplaatje weg is. Als bijvoorbeeld de draden van de omvorer en groepenkast omgewisseld zijn, of parallel dan gaat het fout. Wat je even kunt doen is naar portal.sessy.nl en kijken of je PV opbrengst weergegeven wordt, naast het sessy en totaalvermogen. Als je geen PV-vermogen ziet, dan wordt dat niet gemeten en kan het zijn dat je auto max gaat laden terwijl Sessy dat ook doet.
Als je grafieken logisch zijn, dan kan foto inwendige van groepenkast samen met onderkant sessy handig zijn.
Hierbij een screenshot van het portal met het moment waarop ik mijn auto aansloot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o0bCC5GDd-g21e0e7Sk1HI1Ax4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMdc5BIpRUhUlAgB3x6LegzB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
psdata schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:46:
@pfenomenon

Neem het door met je instalateur, is beter dan al het gis werk hier.

Ik hoop dat niet alles op 1 groep zit, want dan kan het s gaan en moet je je Sessy's beperken.
Als ik naar je foto's kijk is dat dus wel het geval.

Zorg dat je je instellingen op je sessy's goed hebt staan als er meerdere op 1 groep en op deze zelfde fase zitten en wellicht samen met je PV.
Ga ik zeker doen :)
Ik hoopte hier wat te lezen over mogelijke oorzaken, om een beetje voorbereid te zijn voordat de installateur weer langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Sicos schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Waarschijnlijk een overbelasting maar zonder dat je weet hoe de boel is aangesloten kan je hier weinig over zeggen.

Je hoofdschakelaar kan er niet uit slaan wat dat is gewoon een schakelaar. Die staat gewoon aan of uit en gaat niet uit zichzelf uit.
“Hoofdschakelaar” las ik als de hoofdstop, en die kan er zeker wel uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:28:
[...]

Dan heeft de installateur iets verkeerd aangesloten of de sessy zelf heeft een gebrek…

Sessy bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Ik hoopte hier wat te lezen over mogelijke oorzaken, om een beetje voorbereid te zijn voordat de installateur weer langskomt.
Zou je een foto kunnen maken van de onderkant van de Sessy? Daar zit een doorzichtig afdekplaatje waarachter de bedrading zit aangesloten. Het klinkt namelijk een beetje alsof je zonnepanelen op de doorlus aansluiting van de Sessy zitten aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Zie dus wel dat je 3 fase hebt.
Is je Auto lader 3 of 1 fase.
Indien 1 fase zit je Laadpaal op zelfde fase als je PV + Sessy's (dan loopt je max stroom wel op naar 25 A

Maar maak voor je zelf een stroom kring schema en neem dat door met je instalateur, mochten julie er niet uit komen bel dan met z'n tweeen het kantoor van Sessy, ze helpen je echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
DJP! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:53:
[...]

Zou je een foto kunnen maken van de onderkant van de Sessy? Daar zit een doorzichtig afdekplaatje waarachter de bedrading zit aangesloten. Het klinkt namelijk een beetje alsof je zonnepanelen op de doorlus aansluiting van de Sessy zitten aangesloten.
Het plaatje zat er niet op. Het is op deze manier aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6wQrx7cd9XobSy_mqaKqNxX1zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lp0heqvdrSL9fOedBUytzmE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaKP5NF8JikewEV2lnvxI5wthr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLzFdzd2ZsVBu0sfqUPpnXDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
psdata schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Zie dus wel dat je 3 fase hebt.
Is je Auto lader 3 of 1 fase.
Indien 1 fase zit je Laadpaal op zelfde fase als je PV + Sessy's (dan loopt je max stroom wel op naar 25 A

Maar maak voor je zelf een stroom kring schema en neem dat door met je instalateur, mochten julie er niet uit komen bel dan met z'n tweeen het kantoor van Sessy, ze helpen je echt wel.
Het is een 3-fase autolader, maximaal 11 kW laadvermogen.
Alfen Eve Single Pro-Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Het plaatje zat er niet op. Het is op deze manier aangesloten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De zonnepanelen lijken goed aangesloten...

Wat is dat witte buisje wat van rechts komt? Gaat dat naar een andere Sessy?

Daarnaast kun je de settings van de Sessy('s) nog even nalopen. even kijken of de maximale stroom van de groep en de hoofdaansluiting goed staan. Dit zou je ook samen met de helpdesk van Sessy kunnen doen.

[ Voor 10% gewijzigd door DJP! op 18-06-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
DJP! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:20:
[...]

De zonnepanelen lijken goed aangesloten...

Wat is dat witte buisje wat van rechts komt? Gaat dat naar een andere Sessy?

Daarnaast kun je de settings van de Sessy('s) nog even nalopen. even kijken of de maximale stroom van de groep en de hoofdaansluiting goed staan. Dit zou je ook samen met de helpdesk van Sessy kunnen doen.
Dat witte buisje gaat naar de tweede sessy.

Je bedoelt deze instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMAy8_r2Ch2hbbZzSB4_Jv85hEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avPOCzhHxGmPsEMLy4EgmNds.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door pfenomenon op 18-06-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Dan zou ik de instellingen even checken van beide Sessy's. Je hebt nu 2 Sessy's en zonnepanelen op 16A... Als daar iets verkeerd staan ingesteld kan het snel fout gaan. Vooral even checken of bij "Hostnaam of IP adres van de Sessy met hernieuwbare energie" het juiste IP adres staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
pfenomenon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Je bedoelt deze instellingen:

[Afbeelding]
Heb je ook een foto van de 2e sessy hoe die is aangesloten?

[ Voor 58% gewijzigd door sparkly op 18-06-2024 20:30 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfenomenon
sparkly schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Heb je ook een foto van de 2e sessy hoe die is aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gie0VQl2F1z55NNZYj-SyGZC58k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wituz72ZyYcQHj7e6uzAormv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier gaat het fout... De bruine draad moet bij het bruine blokje aangesloten worden waar ook de zwarte draad van de Sessy zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Er gaat hier echt het een en ander mis.
- Je 2e sessy L1 zit op de zonnepanelen aansluiting

Neem contact op met sessy zou ik zeggen, deze installateur zou ik niet meer over de vloer willen.

[ Voor 15% gewijzigd door sparkly op 18-06-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
DJP! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:39:
[...]

Hier gaat het fout... De bruine draad moet bij het bruine blokje aangesloten worden waar ook de zwarte draad van de Sessy zit...
En dan de werkschakelaar nog goed aansluiten :)
Edit: Of komt de kabel door de muur heen de werkschakelaar binnen?

[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 18-06-2024 20:41 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 94 Laatste