HeroS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:48:
Ben me al een tijdje aan het inlezen in diversen forums. En zit er aan te denken om er 1tje aan te schaffen.
Waar ik nog mee zit is om het financieel gerechtvaardigd te krijgen. Het is namelijk wel een bak met geld. Mijn bedoeling is om "alle" zonenergie op te slaan welke ik over heb. Hierdoor zou ik geen terugleverboete meer hoeven te betalen (240 euro p/j).
Dat zou in houden dat ik na zo'n 15 jaar break even zou spelen. Nu is dat natuurlijk geheel afhankelijk wat de regering gaat doen. Maar je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat zonnepanelen na 2027 minder gaan opleveren.
Je zou natuurlijk ook met de huidige saldering regeling niks kunnen doen met de zonenergie en gaan handelen op de onbalansmarkt.
Als ik dan kijk op de zonneplan website naar de demo installatie wordt waarschijnlijk zo'n 1500 euro per jaar verdient. Nu is dat een 20 kWh batterij en de Sessy zo'n 4 kWh...of te wel 1500/5=300 euro. En als ik in het Frank Energie topic kijk zie ik daar bedragen voorbij komen van 30 p/mnd. Dus laten we optimistisch zijn en dat het 400 euro per jaar oplevert. Dan duurt het nogsteeds 10 jaar.
Dus je moet dit meer zien als een vrij dure hobby. Nu hoeft het perse van mij ook geen bakken met geld op te leveren maar enigszins kostendekkend zou wel fijn zijn.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je best het e.a goed ziet. De onbalansmarkt is de meest rendabele vorm van renderen. Alles wat je dan naar beneden schuift zoals dayahead handel en consumptie zonnestroom eerst levert minder op dus een TVT die oploopt.
Daarnaast is er een voordeel dat als je o.a. gaat handelen op een onbalansmarkt, je een dynamisch energiecontract neemt etc je de BTW op je accu terug krijgt. Vergeet niet dat je ook wat extra kosten krijgt. Die staan niet altijd vermeld. 300 euro forfait 1 malig. 1 malig aanpassing werkschakelaar meterkast a 250 euro ongeveer. Evt omzetten naar 3 fase als je nog 1 hebt en naar 3 wenst te gaan. Ook een goeie 300 euro.
Daarnaast is belangrijk te bepalen wat wil jezelf ermee. Wil je een systeen dat alleen handeld op onbalans en straks (is er nog niet) voor eigen consumptie kunt gaan. Dan kan Zonneplan. Let op bij alle onbalans handel geldt rendement uit het verleden..... zie het als beleggingsproduct.
Wil je meer vrijheid te kiezen tussen de eerder genoemde modi, dan kom je al sneller uit bij Frank met Bliq, GivEnergy enzo. Ook daar letten op de 1 malige kosten.
Het is nu nog niet mogelijk met deze batterjjen naar Zonneplan te gaan. Of dat ook gaat gebeuren?
Bliq en Accuselect (GivEnergy) praten wel met andere partijen dan alleen Frank. Wellicht worden daar (binnenkort) andere partijen aan toegevoegd zodat je niet bij Frank hoeft te blijven als het niet bevalt.
Ik zou de website's van al die aanbieders eens rustig lezen. Ga eens een adviesgesprek aan (kost niks behalve tijd). Natuurlijk krijg je mooie argumenten maar weet vooraf heel goed wat je zelf belangrijk vindt. Hopelijk heb ik je wat opweg geholpen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.