Tussen de muur en ophanging een stukje trillingsmat toepassen of trillingsdempers gebruiken (zoals bij het ophangen van airco's wordt gedaan) zou het geluid kunnen verminderen/wegnemen.
Gevalletje pech en toeval. Normaal zou je die echt niet moeten horen, maar als de fans in een bepaalde resonantie zitten van je huis/spouwmuur... Wat je zou kunnen proberen is ze op voetjes te zetten, al dan niet met een onderbouw.Stokertje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:42:
[...]
Wij hebben de Sessy in de garage hangen, dat leek me een mooie plek, ook ivm lawaai van de fannen. Alleen nu blijkt het geluid van de fannen door de spouwmuur heen te komen, de vibraties/trillingen van de fan worden door de ophangbeugel en schroeven overgedragen aan de muur.
Deze muur is een spouwmuur, de garage is tegen de buitenkant van het huis aangebouwd. Eigenlijk hangt de Sessy dus aan de buitenmuur van het huis. Met de fan op 5 is bij vollaan laden de Sessy te horen in de woonkamer en slaapkamers boven.
Erg vervelend. Met de fan op 4 gaat het een stuk beter maar nog steeds hoorbaar, maar ik limiteer liever niks. Later dit jaar komt er mogelijk een 2e Sessy naast te hangen, dan kan ik vergelijken of het exemplarisch is. Alles weer verplaatsen heb ik ook niet zo’n zin in eigenlijk.
Misschien iets om rekening mee te houden met de installatie.
In mijn vorige huis had mijn zoon een PC staan op de vloer, op zolder. In de kamer eronder waar ik sliep kon ik elke beweging van de kop van de harddisk horen en de ventilatoren bromden als een gek. Stond je naast de PC, dan was hij nagenoeg muisstil. Zelfs met een paar tegels eronder bleef je het horen al werd het minder. Gewoon pech....
Dank je wel voor deze info.Stokertje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:42:
[...]
Alleen nu blijkt het geluid van de fannen door de spouwmuur heen te komen, de vibraties/trillingen van de fan worden door de ophangbeugel en schroeven overgedragen aan de muur.
Ik ben aan het overwegen om een Sessy te kopen, en die zou dan bij mij op zolder moeten komen te hangen tegen de muur aan. Dit is de enige optie om hem bij mij te kunnen plaatsen.
Als ik dit zo lees dan heb ik er een hard hoofd in dat het een goede locatie is.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Hier kom ik niet mee weg.... sorry schat het is gewoon pech dat je niet hebt kunnen slapen (open zoldertrap)🤣RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:42:
[...]
Gevalletje pech en toeval. Normaal zou je die echt niet moeten horen, maar als de fans in een bepaalde resonantie zitten van je huis/spouwmuur... Wat je zou kunnen proberen is ze op voetjes te zetten, al dan niet met een onderbouw.
In mijn vorige huis had mijn zoon een PC staan op de vloer, op zolder. In de kamer eronder waar ik sliep kon ik elke beweging van de kop van de harddisk horen en de ventilatoren bromden als een gek. Stond je naast de PC, dan was hij nagenoeg muisstil. Zelfs met een paar tegels eronder bleef je het horen al werd het minder. Gewoon pech....
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Jammer dat er geen ervaringen met Bliq of GivEnergy of Alphaess is. Ben wel benieuwd namelijk. Mocht daar ooit een topic over kunnen komen...... Sessie heel flexibel. Misschien komt de fanloze variant nog wel een x.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Iets in mij zegt dat er helemaal geen 1 komt van welk merk of type dan ook.Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:36:
Jammer dat er geen ervaringen met Bliq of GivEnergy of Alphaess is. Ben wel benieuwd namelijk. Mocht daar ooit een topic over kunnen komen...... Sessie heel flexibel. Misschien komt de fanloze variant nog wel een x.
Iets in mij zegt dat je hier te voorbarig bent 🤡Simpel360 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Iets in mij zegt dat er helemaal geen 1 komt van welk merk of type dan ook.
Dat is niet hoe het op mij overkomt.Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Iets in mij zegt dat je hier te voorbarig bent 🤡
PV plaatsen te duur, laadpaal mag niet gemeente, accu o.a. te veel herrie.
Dat je alles uitrekent en uitzoekt
Dat het dan niet uit kan

Er zijn meer routes naar Rome he..... 😉. Je mag je mening hebben joh. Heb ik geen probleem mee. Zolang het onderbouwt is. Verschillen van mening mag. Gelukkig zelfs. Gemeente kan ik niet dwingen..... ze wel aan het kietelen om e.a. mogelijk te maken.Simpel360 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:03:
[...]
Dat is niet hoe het op mij overkomt.
PV plaatsen te duur, laadpaal mag niet gemeente, accu o.a. te veel herrie.
Dat je alles uitrekent en uitzoektZouden er meer moeten doen.
Dat het dan niet uit kan![]()
Ach, wat waar bemoei mij eigenlijk mee?
Even een vraagje voor wat betreft plaatsing: is het verstandig/nodig om de accu(s) te monteren op een soort brandwerende plaat die aan de muur bevestigd word? Met oog op veiligheid, maar ook met oog op eenvoudige montage van bijvoobeeld kabelgoten, klemmen, etc?
Hier hangen de Sessy's op een bakstenen muur. Kabelgootjes en dergelijke ook gewoon netjes op de muur geboord. Hou er rekening mee dat een Sessy 46kg is. Das best zwaar, zorg ervoor dat de wand/muur dus wel stevig is.Ad4NL schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:43:
Even een vraagje voor wat betreft plaatsing: is het verstandig/nodig om de accu(s) te monteren op een soort brandwerende plaat die aan de muur bevestigd word? Met oog op veiligheid, maar ook met oog op eenvoudige montage van bijvoobeeld kabelgoten, klemmen, etc?
En als je ze zelf wilt ophangen zorg dan dat je hulp krijgt, das echt beter voor je rug
Dit & ik heb mijn Sessy op stukken pvc van 1 cm dik gemonteerd zodat er wat meer ruimte is voor de uitgeblazen lucht. Of het nut heeft geen idee, puur voor het (onderbuik) gevoel.DJP! schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:47:
[...]
Hier hangen de Sessy's op een bakstenen muur. Kabelgootjes en dergelijke ook gewoon netjes op de muur geboord. Hou er rekening mee dat een Sessy 46kg is. Das best zwaar, zorg ervoor dat de wand/muur dus wel stevig is.
En als je ze zelf wilt ophangen zorg dan dat je hulp krijgt, das echt beter voor je rug
Stukken PVC? ook achter de ophangbeugel? foto?Simpel360 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:36:
[...]
Dit & ik heb mijn Sessy op stukken pvc van 1 cm dik gemonteerd zodat er wat meer ruimte is voor de uitgeblazen lucht. Of het nut heeft geen idee, puur voor het (onderbuik) gevoel.
Ik heb 2 Sessy’s hangen, ook in de garage, eveneens aan de andere kant van de spouwmuur van mijn huis.Stokertje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:42:
[...]
Wij hebben de Sessy in de garage hangen, dat leek me een mooie plek, ook ivm lawaai van de fannen. Alleen nu blijkt het geluid van de fannen door de spouwmuur heen te komen, de vibraties/trillingen van de fan worden door de ophangbeugel en schroeven overgedragen aan de muur.
Deze muur is een spouwmuur, de garage is tegen de buitenkant van het huis aangebouwd. Eigenlijk hangt de Sessy dus aan de buitenmuur van het huis. Met de fan op 5 is bij vollaan laden de Sessy te horen in de woonkamer en slaapkamers boven.
Erg vervelend. Met de fan op 4 gaat het een stuk beter maar nog steeds hoorbaar, maar ik limiteer liever niks. Later dit jaar komt er mogelijk een 2e Sessy naast te hangen, dan kan ik vergelijken of het exemplarisch is. Alles weer verplaatsen heb ik ook niet zo’n zin in eigenlijk.
Toen de Sessy’s nog op ROI draaiden heb ik ze nooit gehoord, maar nu op SessyConnect hoor ik ze af en toe wel. Er resoneert iets wat soms en op gekke plekken voor een indringend gezoem zorgt. Je kunt het geluid als je in huis bent ook niet goed plaatsen, het lijkt op onlogische plekken hoorbaar en als je je dan een beetje anders positioneert is het weer weg. Echt resonantie dus.
Ik overweeg nu om ze weer van de muur te halen en trillingsdemping toe te passen.
Ben nog op zoek naar geschikt montage materiaal hiervoor, iemand tips/ervaring?
Je zou er eventueel zoiets tussen de beugel en muur kunnen hangen --> https://www.soniflex.com/...lies/anti-trilling-folies alleen verder geen ervaring met hoeveel dat dan dempt op een spouwmuur. Ik vind het zo ie zo gek dat je het dwars door een spouwmuur heen hoort aangezien daar vaak al isolatie materiaal in zit.Stokertje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:42:
[...]
Je had in het PvE moeten laten opnemen dat de muur ankerloos is.Sicos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:00:
[...]
Je zou er eventueel zoiets tussen de beugel en muur kunnen hangen --> https://www.soniflex.com/...lies/anti-trilling-folies alleen verder geen ervaring met hoeveel dat dan dempt op een spouwmuur. Ik vind het zo ie zo gek dat je het dwars door een spouwmuur heen hoort aangezien daar vaak al isolatie materiaal in zit.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
In mijn geval weet ik zeker dat de spouwmuur ankerloos is. Het gekke is ook dat ik het ventilatorgeluid van de Sessy’s niet hoor als ze op maximaal vermogen draaien. Alleen als ik echt mijn oor tegen de muur leg hoor je iets.
Maar er ontstaat ergens een resonantie die een zoemend bromgeluid veroorzaakt en die hoor ik soms. Dat geluid lijkt ook te pulseren. Ik hoor het ook niet eens op logische plekken (je hoort het niet perse aan de andere kant van de muur, maar als je door de woonkamer loopt kom je ineens in een geluidspiek #hiddensoundsystem 😂).
Dus ik wil vooral proberen de trilling van de Sessy’s te ontkoppelen van de muur/ophanging. Ik ga eens kijken naar dat folie en ophangsystemen van airco’s. Volgens mij is de verdeler van de vloerverwarming ook met een soort rubberen buffer ringen opgehangen aan de muur om het trillen van de pomp te dempen.
Maar er ontstaat ergens een resonantie die een zoemend bromgeluid veroorzaakt en die hoor ik soms. Dat geluid lijkt ook te pulseren. Ik hoor het ook niet eens op logische plekken (je hoort het niet perse aan de andere kant van de muur, maar als je door de woonkamer loopt kom je ineens in een geluidspiek #hiddensoundsystem 😂).
Dus ik wil vooral proberen de trilling van de Sessy’s te ontkoppelen van de muur/ophanging. Ik ga eens kijken naar dat folie en ophangsystemen van airco’s. Volgens mij is de verdeler van de vloerverwarming ook met een soort rubberen buffer ringen opgehangen aan de muur om het trillen van de pomp te dempen.
@Stokertje & @vanenkelen zijn het massieve muren of houtskelet/metalstut muren?
Deze anti-trilmat tussen de ophangplaat van de Sessy en de muur? https://www.ventilatiesho...7kMof5jJ-8_YaAoPGEALw_wcB
Of deze wat minder dik (maar misschien ook minder goed) https://www.rubberloods.n...-trillingsmat-8mm-50x50-2
Of deze wat minder dik (maar misschien ook minder goed) https://www.rubberloods.n...-trillingsmat-8mm-50x50-2
Massief, twee keer kalkzandsteen.Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:11:
Lijkt me wat aan de dikke kant? Dan moet je de Sessy met schroeven door die mat heen goed tegen de muur trekken.Bapper schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:18:
Deze anti-trilmat tussen de ophangplaat van de Sessy en de muur? https://www.ventilatiesho...7kMof5jJ-8_YaAoPGEALw_wcB
En, terwijl ik er nu wat beter over nadenk, alsnog hou je de verbinding tussen Sessy en de muur via de schroeven die de muur ingaan.
Gemetselde buitenmuur met 5cm piepschuim platen in de spouw en kalkzandsteen binnenmuur.Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:11:
Denk niet dat dat dat gaat helpen, de overdracht van de Sessy naar de muur gaat hoogstwaarschijnlijk via de 2 “haken” waar de Sessy op hangt en zo via de beugel en schroeven de muur in. Denk dat de ontkoppeling op die 2 haken moet plaatsvinden wat waarschijnlijk erg lastig gaat zijn vanwege de oppervlakte en het grote gewicht wat op die 2 punten rust.Bapper schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:18:
Ik ga eerst kijken wat een eventuele 2e Sessy gaat doen qua geluid als ik die ernaast hang.
Dat komt omdat het contactgeluid is, de trillingen van de fan worden overgedragen aan de massa van de muur via de ophangbeugel en schroeven waarschijnlijk. De isolatie doet daar niks tegen. Het is geen geluid los in de ruimte zoals praten ofzo.Sicos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:00:
[...]
Je zou er eventueel zoiets tussen de beugel en muur kunnen hangen --> https://www.soniflex.com/...lies/anti-trilling-folies alleen verder geen ervaring met hoeveel dat dan dempt op een spouwmuur. Ik vind het zo ie zo gek dat je het dwars door een spouwmuur heen hoort aangezien daar vaak al isolatie materiaal in zit.
@Stokertje Kan je hem niet van de muur halen en tijdelijk op de grond zetten, op een paar tegels, een blokje hout of een kratje? Dan kan je door deductie weer wat verder komen.
Of als je het waarneemt een 2e persoon met de vlakke hand op de voorkant van de Sessy wat te laten drukken, met beleid om niet gelijk deuken te maken
Kijken of het geluid dan verandert.
Kijken of het geluid dan verandert.
[ Voor 28% gewijzigd door Simpel360 op 04-06-2024 09:09 ]
Mijn idee was juist om hem een stukje van de muur te trekken zodat hij alleen op de 2 haken van de beugel nog contact maakt met de muur. Is het geluid dan weg dan is het genoeg om met een beetje dempingsmateriaal de achterkant van de Sessy een stukje van de muur te halen. Maar ben bang dat het via de 2 haken van de beugel gaat.
Even wachten op zon en hard draaiende fan. @RonaldHeirbaut even van de muur af is nog niet zo makkelijk, dan moet de bekabeling weer los etc, kan wel, maar toevallig ben ik door mijn rug gegaan en is slepen met een Sessy momenteel zeker geen optie :-)
Even wachten op zon en hard draaiende fan. @RonaldHeirbaut even van de muur af is nog niet zo makkelijk, dan moet de bekabeling weer los etc, kan wel, maar toevallig ben ik door mijn rug gegaan en is slepen met een Sessy momenteel zeker geen optie :-)
Door de vorm van de beugel en de positie op de achterplaat lijkt het mij er op dat de constructie gemaakt is om de Sessy strak tegen de achtergrond te doen houden. Als je al speling hebt zal dat maar 1 mm zijn oid.
Met beleid proberen dus.
Met beleid proberen dus.
Als je de onderkant van de Sessy beetpakt kan je hem zo een cm van de muur aftrekken, hij kantelt als het ware op de beugel. Aan de bovenkant blijft ie wel tegen de muur aan dan.Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:36:
Door de vorm van de beugel en de positie op de achterplaat lijkt het mij er op dat de constructie gemaakt is om de Sessy strak tegen de achtergrond te doen houden. Als je al speling hebt zal dat maar 1 mm zijn oid.
Met beleid proberen dus.
Stokertje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:40:
[...]
Als je de onderkant van de Sessy beetpakt kan je hem zo een cm van de muur aftrekken, hij kantelt als het ware op de beugel. Aan de bovenkant blijft ie wel tegen de muur aan dan.
Net even getest met een verwijderde borgbout(je).
Het zal onder niet meer zijn als 1 cm (met beleid). Is het toch toleranter als het in het geheugen zat.

:strip_exif()/f/image/IDACc1TaVfO4C1yuft6GPnk2.jpg?f=fotoalbum_large)
ik denk even mee!
Heb zelf geen geluidproblemen door de muur heen,het is een spouwmuur garage /huis (weet niet of er ankers in zitten,)
gezien de steeds terug kerende discussie op tweekers, misschien dit foto ideetje met een piepschuim strookje achterkant tegen de onderzijde geplaats ,voor diegene die zich er aan ergerd. beter is een een trillings demper van rubber maar had dit niet voor handen .heb geen ervaring met dit idee ,pas van morgen geplaatst .
voordeel is dat chassis sessy kast nu niet tegen de muur aan rust en misschien minder of geen trilling meer door geeft
PS voor diegene die vloerverwarming heeft , in maart konden wij een trilling in huis niet vinden waar het van daan kwam. na lang zoeken bleek dat het toeren tal van de transport pomp welke ik tijdens de 5 grd vorst op max had gezet voor verwarming van de boven verdieping van het huis ,dit terug gehaald en geluid was weg.
de vloerpomp zelf is prussure dynamisch (regeld de druk zelf)
als iemand pos/neg. comments heeft laat even weten,
,
[ Voor 15% gewijzigd door vogel6 op 04-06-2024 11:17 ]
Hier kun je luchthaken kopen.Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:11:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Maar mijn vraag was serieus
Misschien is er een bouwkundige. Maar die haken kunnen dat gewicht niet aan.Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:24:
[...]
![]()
Maar mijn vraag was serieusholle ruimtes kunnen ook als klankkast fungeren.
kunnen die haakjes zoveel gewicht aan?
Meeste Trillings adapters zijn voor druk belasting en niet voor afschuif belasting
https://www.techniekwebsh...yTZtWljHI-KwaAuYNEALw_wcB
Wellicht door twee hoeklijnen 40*40 de ophanging van de Sessy van de muur weg te halen.
Deze methode wordt vaak gebruikt bij motoren en pompen (warmtepomp buiten deel)
Snele schets gemaakt
:strip_exif()/f/image/xJKIvckjcJDgIuQYcMAaZBal.jpg?f=fotoalbum_large)
en dan aan de onderzijde van de sessy een afstandhouder met met rubber dop (deur stop van 5 cm zou ook kunnen.
Dit soort oplossingen houd met name trillingen tegen.
Zelf heb ik er geen last van het geluid dat m'n sessy's maken ondanks dat ze op de binnen muur hangen op de vliering, (open trap tot zolder en dan de vlizo trap met klep)
Wellicht door twee hoeklijnen 40*40 de ophanging van de Sessy van de muur weg te halen.
Snele schets gemaakt
:strip_exif()/f/image/xJKIvckjcJDgIuQYcMAaZBal.jpg?f=fotoalbum_large)
en dan aan de onderzijde van de sessy een afstandhouder met met rubber dop (deur stop van 5 cm zou ook kunnen.
Zelf heb ik er geen last van het geluid dat m'n sessy's maken ondanks dat ze op de binnen muur hangen op de vliering, (open trap tot zolder en dan de vlizo trap met klep)
[ Voor 9% gewijzigd door psdata op 04-06-2024 12:16 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ik had bij het ophangen al wat 'maatregelen' getroffen.
Ten eerste op iedere schroef die de muur ingaat heb ik 2 rubber dopjes van ongeveer 2-3 mm dik, diameter van 1 cm geplaatst. Ik heb door die rubber dopjes heen geboord, eentje tussen de muur en de ophangplaat van de Sessy en de andere tussen de kop van de schroef en de ophangplaat. Er zit dus op de schroef een soort rubberen sandwich om de ophangplaat heen en dus ook tussen muur en plaat.
Diezelfde rubber dopjes heb ik ook onderaan de Sessy tegen de muur geplakt (op de plek van het piepschuim op de foto's hierboven).
Ben dus bang dat het resoneren inderdaad via het contact van de plaat en de schroeven toch de muur in gaat. Om dat te ontkoppelen wordt wel heel ingewikkeld (luchthaken klinken wel goed :-)).
Ten eerste op iedere schroef die de muur ingaat heb ik 2 rubber dopjes van ongeveer 2-3 mm dik, diameter van 1 cm geplaatst. Ik heb door die rubber dopjes heen geboord, eentje tussen de muur en de ophangplaat van de Sessy en de andere tussen de kop van de schroef en de ophangplaat. Er zit dus op de schroef een soort rubberen sandwich om de ophangplaat heen en dus ook tussen muur en plaat.
Diezelfde rubber dopjes heb ik ook onderaan de Sessy tegen de muur geplakt (op de plek van het piepschuim op de foto's hierboven).
Ben dus bang dat het resoneren inderdaad via het contact van de plaat en de schroeven toch de muur in gaat. Om dat te ontkoppelen wordt wel heel ingewikkeld (luchthaken klinken wel goed :-)).
Dit ziet er interessant uit.psdata schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:12:
Meeste Trillings adapters zijn voor druk belasting en niet voor afschuif belasting
Snele schets gemaakt
[Afbeelding]
Die gebruik je voor verticale kracht. Bijvoorbeeld airco.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Ik had dat er wel bij vermeld vandaar de constructie van deze twee hoeklijnenLeoniq schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:58:
Die gebruik je voor verticale kracht. Bijvoorbeeld airco.
Ja, ik snap het nu wat je wil gaan doen. Proberen waard. Heb er zelf gelukkig geen last van. Suc6
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Voor een stukje context: Ik heb de sessy op een houten plaat hangen met een klankkast er echter. De naastgelegen logeerkamer is gescheiden met een standaard (geïsoleerde) gipswand. De sessie is op geluidsniveau 4 niet te horen.
De meeste mensen hoeven zich dus geen zorgen te maken over het geluidsniveau.
[ Voor 4% gewijzigd door AJediIAm op 05-06-2024 18:26 ]
Heb je de houten plaat wel behandeld met brandvertragende verf?AJediIAm schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:24:
Voor een stukje context: Ik heb de sessy op een houten plaat hangen met een klankkast er echter. De naastgelegen logeerkamer is gescheiden met een standaard (geïsoleerde) gipswand. De sessie is op geluidsniveau 4 niet te horen.
Niet nodig.John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Heb je de houten plaat wel behandeld met brandvertragende verf?
@John245 Hoe ziet je meterkast er van binnen uit?
Bij mij hangen ze gewoon tegen het knieschot van het dak ... geen idee of dat brand vertragend is. Zo ie zo zit er een brandblusser in een Sessy en het type accu's die er in een Sessy zitten vliegen niet zo makkelijk in de fik als een LI-ION accu.John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Heb je de houten plaat wel behandeld met brandvertragende verf?
Omvormers:Peterhardenberg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:48:
[...]
Niet nodig.
@John245 Hoe ziet je meterkast er van binnen uit?
- Een omvormer kan bij het maken van wisselspanning behoorlijk veel netvervuiling opleveren. In de al eerder omschreven “NEN-EN-IEC 62109-1-2;2010 en” norm stelt hier voorwaarden aan om negatieve effecten naar de andere installaties te beperken.
- Omvormers dienen op een vlot bereikbare plaats te staan, bij voorkeur op het dak. Er hoeven dan geen DC-kabels door het dak te worden ingevoerd. Het doorvoeren van AC-kabels geeft een kleiner brandrisico dan het doorvoeren van DC-bekabeling. - Omvormers kunnen warm worden, rekening houden met koeling en ventilatie.
- Grote aantallen omvormers fysiek scheiden om brandoverslag te voorkomen.
- Omvormers plaatsen op een onbrandbare wandconstructie.
-Bij brandbare dakisolatie dienen de omvormers, die binnen onder het dak zijn gemonteerd, meer dan 2 meter onder deze dakisolatie te worden aangebracht.
- De omvormers zijn opgesteld verwijderd van iedere brandbare opslag of brandbare bouwkundige materialen.
[ Voor 63% gewijzigd door John245 op 06-06-2024 09:12 ]
Klopt helemaal, zelfs een houten plaat heeft brand vertraging. waarschijnlijk langer dan de gemiddelde binnendeur in NederlandJohn245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Uit de handleiding:
"De Sessy kan aan de muur hangen. "
Alle muren in Nederland zijn volgens het bouwbesluit brandvertragend. De binnenkant van een meterkast is geen muur.
Omvormers:Peterhardenberg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:07:
[...]
Klopt helemaal, zelfs een houten plaat heeft brand vertraging. waarschijnlijk langer dan de gemiddelde binnendeur in Nederland
- Een omvormer kan bij het maken van wisselspanning behoorlijk veel netvervuiling opleveren. In de al eerder omschreven “NEN-EN-IEC 62109-1-2;2010 en” norm stelt hier voorwaarden aan om negatieve effecten naar de andere installaties te beperken.
- Omvormers dienen op een vlot bereikbare plaats te staan, bij voorkeur op het dak. Er hoeven dan geen DC-kabels door het dak te worden ingevoerd. Het doorvoeren van AC-kabels geeft een kleiner brandrisico dan het doorvoeren van DC-bekabeling. - Omvormers kunnen warm worden, rekening houden met koeling en ventilatie.
-Bij brandbare dakisolatie dienen de omvormers, die binnen onder het dak zijn gemonteerd, meer dan 2 meter onder deze dakisolatie te worden aangebracht.
- De omvormers zijn opgesteld verwijderd van iedere brandbare opslag of brandbare bouwkundige materialen.
En waarvan is dit de handleiding?John245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Omvormers:
In die van de Sessy lees ik o.a. niets over DC bekabeling en die is bovendien niet geschikt voor buitenplaatsen.
Dit is Relevante regelgeving en Brandpreventie PV-installaties vanuit verzekeraarsoptiek. En de Sessy is natuurlijk ook gewoon een omvormer.Simpel360 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:19:
[...]
En waarvan is dit de handleiding?![]()
In die van de Sessy lees ik o.a. niets over DC bekabeling en die is bovendien niet geschikt voor buitenplaatsen.
Linkje?John245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Dit is Relevante regelgeving en Brandpreventie PV-installaties vanuit verzekeraarsoptiek. En de Sessy is natuurlijk ook gewoon een omvormer.
Gelukkig heb ik aan andere verzekeraar en hoeft mijnPV omvormer en accu niet op het dak te worden gezet.John245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Dit is Relevante regelgeving en Brandpreventie PV-installaties vanuit verzekeraarsoptiek. En de Sessy is natuurlijk ook gewoon een omvormer.
@John245
Mag je dan ook wel in de andere topics (weer) onder de aandacht brengen.
Vooral die laatste zin maakt het leuk.
Hoe doe je dat dan in bijvoorbeeld een kelder met 3 omvormers naast elkaar met een accu pakket er onder? Dat is dan al een een dingetje.
Als ik het geheel vrij vertaal dan mag je slechts 1 omvormer in een volledig stenen ruimte ophangen. Zonder er ook maar 1 (lege) doos bij te zetten.
Voordeel van de Sessy is dat het in 1 behuizing zit , hoef je tussen de accu en omvormer geen brandwering te maken
Hoe doe je dat dan in bijvoorbeeld een kelder met 3 omvormers naast elkaar met een accu pakket er onder? Dat is dan al een een dingetje.
Als ik het geheel vrij vertaal dan mag je slechts 1 omvormer in een volledig stenen ruimte ophangen. Zonder er ook maar 1 (lege) doos bij te zetten.
Voordeel van de Sessy is dat het in 1 behuizing zit , hoef je tussen de accu en omvormer geen brandwering te maken
[ Voor 31% gewijzigd door Simpel360 op 06-06-2024 10:00 ]
Anderen brengen ook al onder de aandacht dat somige zaken niet door een scope 12 keuring komen,Simpel360 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:40:
@John245
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
waneer is deze keuring verplicht?John245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:16:
[...]
Anderen brengen ook al onder de aandacht dat somige zaken niet door een scope 12 keuring komen,
De Scope 12 keuring is vanaf 1 januari 2023 bij 50 of meer zonnepanelen op een gebouw verplicht. Heeft u al een Gebouwenverzekering via Klap bij Nationale-Nederlanden? Dan wordt deze verplichting vanaf 1 januari 2023 per eerstvolgende contractvervaldatum opgenomen in de polisvoorwaarden.
Dit topic gaat over Sessy's heeft niet veel te maken met deze keuring dus.
linkje
Die keuring is niet verplicht. Was alleen om aan te geven wat er in veiligheidsland speelt. En zelf wil je toch wel een installatie die ook door de Scope 12 keuring komt. Of laat jij bijvoorbeeld je aarde ook nooit controleren?Peterhardenberg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:11:
[...]
waneer is deze keuring verplicht?
De Scope 12 keuring is vanaf 1 januari 2023 bij 50 of meer zonnepanelen op een gebouw verplicht. Heeft u al een Gebouwenverzekering via Klap bij Nationale-Nederlanden? Dan wordt deze verplichting vanaf 1 januari 2023 per eerstvolgende contractvervaldatum opgenomen in de polisvoorwaarden.
Dit topic gaat over Sessy's heeft niet veel te maken met deze keuring dus.
linkje
Gelden deze regels niet bij bedrijfsmatige installatie's.
Ik zag dit in het verleden bij een VvE (waar ik bij betrokken was) welke 200 panelen op hun dak legden en deze voor het financiële risico wilden verzekeren. en ook bij een local zonnepark van 3000 panelen welke men wilde verzekeren.
toch niet echt voor deze particuliere markt, die daar gelaten met grote aantallen panelen, welke men specifiek vermeld wilt hebben bij of op de verzekering polis.
Ik zag dit in het verleden bij een VvE (waar ik bij betrokken was) welke 200 panelen op hun dak legden en deze voor het financiële risico wilden verzekeren. en ook bij een local zonnepark van 3000 panelen welke men wilde verzekeren.
toch niet echt voor deze particuliere markt, die daar gelaten met grote aantallen panelen, welke men specifiek vermeld wilt hebben bij of op de verzekering polis.
Dat is correct. Maar in onze woning willen we ook graag optimale veiligheid.psdata schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:35:
Gelden deze regels niet bij bedrijfsmatige installatie's.
Ik zag dit in het verleden bij een VvE (wwar ik bij betrokken was) welke 200 panelen op hun dak legden en deze voor het financiële risico wilden verzekeren. en ook bij een local zonnepark van 3000 panelen welke men wilde verzekeren.
Beste mensen,
Ik volg dit forum al een hele tijd en vind het super waar Charged is gekomen.
Inmiddels overweeg ik ook serieus om om een of meerdere Sessy's aan te schaffen en vraag me af hoeveel in mijn situatie verstandig is:
Per jaar gegevens:
- Geimporteerde stroom: 7000kWh
- Geexporteerde stroom: 3800kWh
- Gesaldeerde stroom: 3200kWh
- Zonnepanelen leveren zo'n 5500kWh
- Gebruikte stroom: 8600 kWh incl. EV laden, 5100kWh excl. EV laden
Sinds 1 jaar heeft ons huis een all-electric warmtepomp, afgelopen winter was natuurlijk niet heel streng dus goed mogelijk dat ons verbruik volgend jaar wat hoger zal zijn daardoor. Het is niet de bedoeling de auto op te laden met de energie in de Sessy.
Energiecontract met vaste tarieven, voor volgend jaar overwegen we dynamische tarieven.
De vuistregel van Charged geeft aan voor elke 3000kWh verbruik 1 Sessy te installeren. Mij is niet duidelijk of dat gaat over 'gebruikte stroom' (8600kWh incl. EV laden) of over de gesaldeerde stroom (3200kWh).
Als ik naar mijn verbruik over de nacht heen kijk, dan zie ik een gebruik an ~350Wh per uur en in deze maand dus zo'n 4-5kWh tussen zonsondergang en zonsopgang. Daarom overweeg ik om 2 Sessy's aan te schaffen.
Wat zijn jullie gedachtes hierbij? Dank voor jullie advies.
Inmiddels overweeg ik ook serieus om om een of meerdere Sessy's aan te schaffen en vraag me af hoeveel in mijn situatie verstandig is:
Per jaar gegevens:
Sinds 1 jaar heeft ons huis een all-electric warmtepomp, afgelopen winter was natuurlijk niet heel streng dus goed mogelijk dat ons verbruik volgend jaar wat hoger zal zijn daardoor. Het is niet de bedoeling de auto op te laden met de energie in de Sessy.
Energiecontract met vaste tarieven, voor volgend jaar overwegen we dynamische tarieven.
De vuistregel van Charged geeft aan voor elke 3000kWh verbruik 1 Sessy te installeren. Mij is niet duidelijk of dat gaat over 'gebruikte stroom' (8600kWh incl. EV laden) of over de gesaldeerde stroom (3200kWh).
Als ik naar mijn verbruik over de nacht heen kijk, dan zie ik een gebruik an ~350Wh per uur en in deze maand dus zo'n 4-5kWh tussen zonsondergang en zonsopgang. Daarom overweeg ik om 2 Sessy's aan te schaffen.
[ Voor 3% gewijzigd door PeterJones op 06-06-2024 12:55 ]
Als ik de andere topics zie met thuisaccu's is dat zeker een dingetjeJohn245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:37:
[...]
Dat is correct. Maar in onze woning willen we ook graag optimale veiligheid.

Maar hoe ver kom je zelf met Scope12?
(Is dan geen Sessy en daarmee of topic maar ben toch benieuwd

Er vanuit gaande dat je je eigenverbruik wil verhogen en dus nul-op-de-meter wil draaien, dan wordt elke extra kWh net iets minder goed ingezet over het jaar heen. De eerste kWh is de best gebruikte, want altijs als er stroom over is wordt deze ingezet. de 20ste kWh in een systeem wordt minder dagen per jaar ingezet, want er zijn minder dagen per jaar dat er 20 kWh op een dag over is en in een batterij gestopt kan worden.PeterJones schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:48:
Beste mensen,
Per jaar gegevens:
Met bovenstaande zeggen wij dan: beter een kleine batterij dan een grote als je wilt dat de batterij veel keren per jaar goed aan het werk gezet wordt.
De optimale grootte is dan afhankelijk van opwek en verbruik. De minste van die twee is dan bepalend. Als je de opwek niet hebt om een batterij te vullen is het zonde. Als er in huis geen verbruik is om de batterij leeg te trekken is het zonde.
De vuistregel voor verbruik is dat je de batterijcapaciteit kiest in de ordegrootte van je gemiddelde dag verbruik. Daar heb je het meest aan dagen per jaar plezier van. Als je die capaciteit op een herfst en lente dag met redelijk wat zon net vol krijgt, dan zit je goed. In de winter is er weinig zonne-energie over en is je batterij altijd te groot. In de lente en herfst is de batterij net goed en in de zomer te klein. Dat is over het jaar heen de meest optimale capaciteit.
Als het gaat om dynamische prijzen en/of onbalans handelen, dan is het sommetje anders. Dan heeft elke kWh evenveel verdienvermogen en kijk je voor de juiste capaciteit naar beschikbaar budget en naar de aansluitwaarde van je huis (meestal 3x25A).
Heb ik het duidelijke gemaakt, of juist niet?

@Legan2 Dank voor je antwoord.
Even rekenen:
- minimale dag verbuikt: 24*350Wh = 8.4kWh
- gemiddelde dag verbruik: 5100/365 = 14kWh
- opwek: minimaal 1kWh (winter), maximaal 40kWh (zomer)
Op basis hiervan suggereer je denk 2 stuks?
Als ik me meer met de dynamische prijzen en/of onbalans handelen wil bezig houden, dan zou ik een 3e kunnen overwegen (afhankelijk van budget)?
Even rekenen:
- minimale dag verbuikt: 24*350Wh = 8.4kWh
- gemiddelde dag verbruik: 5100/365 = 14kWh
- opwek: minimaal 1kWh (winter), maximaal 40kWh (zomer)
Op basis hiervan suggereer je denk 2 stuks?
Als ik me meer met de dynamische prijzen en/of onbalans handelen wil bezig houden, dan zou ik een 3e kunnen overwegen (afhankelijk van budget)?
Redelijk ver. Maar is lastig om aan alle regeltjes te voldoen. Maar hier zitten alle omvormers PV en batterij op beton. De nieuwste zelfs op 37,5 cm dik beton.Simpel360 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:05:
[...]
Als ik de andere topics zie met thuisaccu's is dat zeker een dingetje![]()
Maar hoe ver kom je zelf met Scope12?
(Is dan geen Sessy en daarmee of topic maar ben toch benieuwd)
scope13 verlangt minimaal 40cm beton...John245 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:45:
[...]
Redelijk ver. Maar is lastig om aan alle regeltjes te voldoen. Maar hier zitten alle omvormers PV en batterij op beton. De nieuwste zelfs op 37,5 cm dik beton.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Dat wordt een lastige aanpassing.Roger_de_Poger schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:51:
[...]
scope13 verlangt minimaal 40cm beton...
Interessant topic! Ik was al eerder op zoek naar een thuisbatterij, integratie met Home Assistant.
Mijn situatie: GROWATT MIN 3000TL-XH, aangeschaft omdat deze "hybride" is, en er een batterij op kan.
Heeft al iemand een Nederlandse Sessy aan deze inverter weten te koppelen?
Mijn situatie: GROWATT MIN 3000TL-XH, aangeschaft omdat deze "hybride" is, en er een batterij op kan.
In de Sessy zit al een omvormer ingebouwd, een andere (hybride) omvormer is dus niet nodig. Er zit wel een 48vdc aansluiting op maar het is nog niet bekend hoe deze gebruikt kan worden.tomton schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:56:
Interessant topic! Ik was al eerder op zoek naar een thuisbatterij, integratie met Home Assistant.
@PeterJones als je het budget hebt zou ik gelijk voor drie Sessy’s gaan. Je hebt dan maar 1x installatie en voor de BTW teruggave is het ook een stuk makkelijker
Je hebt even iets over het hoofd gezien, Je koppelt een Sessy niet aan een PV omvormer.tomton schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:56:
Sessy is geen DC accu systeem maar een AC (gevoed) systeem. Sessy heeft een ingebouwde omvormer en kan prima zonder aansluiting van een PV systeem,
Om het installeren gemakkelijker te maken kan de Sessy via de kabel van een PV systeem worden aangesloten, maar dit is geen noodzaak.
Eigenlijk dus een beetje zonde om via 230VAC te gaan, maar duidelijk. Dank u.
Ik denk niet dat er al iemand een Growatt BMS + 5kWh accu zelf heeft gemaakt.
Ik denk niet dat er al iemand een Growatt BMS + 5kWh accu zelf heeft gemaakt.
Vraagje, ik krijg binnenkort 1 sessy en heb momenteel een 1-fase Enphase systeem met micro's.
Op de plaats van installatie heb ik een enkele groep beschikbaar en daarnaast ook de PV groep. De installateur gaat uit van de PV groep om daarop de Sessy te installeren (aftakken van de AC uit de micro's) maar na het lezen van deze draad ben ik enigszins bezorgd dat de omvormer van de Sessy de Enphase communicatie tussen de micro's en de Envoy verstoort (ik heb geen ontstoorspoel in de meterkast).
Op welke groep laat ik het beste de Sessy installeren?
Op de plaats van installatie heb ik een enkele groep beschikbaar en daarnaast ook de PV groep. De installateur gaat uit van de PV groep om daarop de Sessy te installeren (aftakken van de AC uit de micro's) maar na het lezen van deze draad ben ik enigszins bezorgd dat de omvormer van de Sessy de Enphase communicatie tussen de micro's en de Envoy verstoort (ik heb geen ontstoorspoel in de meterkast).
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
@DJP! Dank voor de tip. Momenteel heb ik echter nog geen dynamisch contract, waarschijnlijk pas in 2025. Kan ik de factuur zolang bewaren voor de BTW teruggave?DJP! schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:14:
[...]
@PeterJones als je het budget hebt zou ik gelijk voor drie Sessy’s gaan. Je hebt dan maar 1x installatie en voor de BTW teruggave is het ook een stuk makkelijker
En is het ook noodzakelijk om voor BTW teruggave een factuur van de electricien te overhandigen?
Vraag (waarop ik het antwoord niet in schema's, handleiding of de start van dit topic heb kunnen vinden). Als je meer dan 1 Sessy hebt werken de batterijen dan samen als een grote pool? M.a.w. kan je de batterijen bij meerdere Sessys als 1 grote batterij beschouwen? Stel ik heb een Sessy met als actieve fase 1 en een 2e op fase 3 ingesteld kan dan Sessy 2 de batterij van Sessy 1 ook gebruiken om te laden als de eigen batterij vol is?
Nee, simpelweg omdat er geen DC verbinding is tussen de apparaten.Bapper schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:57:
Vraag (waarop ik het antwoord niet in schema's, handleiding of de start van dit topic heb kunnen vinden). Als je meer dan 1 Sessy hebt werken de batterijen dan samen als een grote pool? M.a.w. kan je de batterijen bij meerdere Sessys als 1 grote batterij beschouwen? Stel ik heb een Sessy met als actieve fase 1 en een 2e op fase 3 ingesteld kan dan Sessy 2 de batterij van Sessy 1 ook gebruiken om te laden als de eigen batterij vol is?
Maar wat je mogelijk bedoeld is, bij NOM ga je dan verrekenen over de fases als je op P1 draait.
Dat volgens mij wel.
Ik ben benieuwd waarom je dat zou willen ? Dat is zeker standaard niet zo… dat zou erg inefficient zijn…Bapper schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:57:
Stel dat je een usecase zou hebbem waarin dat toch gewenst zou zijn dan kom je denk ik een eind als je ook een tweede p1 meter hangt en er voor zorgt dat beide sessies niet van elkaar afweten..
Volgens mij kan je daar BYD accu’s aan koppelen, of anders heeft Growatt eigen accu’s. Je hebt dan wel een BMS nodig, maar geen losse omvormer. Groot voordeel: geen geluidsproductie. Mijn SolaX hybride maakt geen geluid ook al laad/ontlaad die maximaal.tomton schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:56:
Kwam vannacht thuis na een sportevenement, staan mijn 2 Sessys (in ECO) te loeien (opladen) vanaf 0.00 uur.
Wat een raar tijdstip dacht ik, dus ik keek zowel naar de Sessy portal als HomeAssistant wat het dynamische laadschema is voor de dag. http://x.x.x.x/api/v1/dynamic/schedule laat het textueel zien; de glitch. Momenteel zal iedere sessy gaan laden met je ingestelde wattage in ECO.
Nu maar weer op NOM gezet tot het probleem is gefixed.
Wat een raar tijdstip dacht ik, dus ik keek zowel naar de Sessy portal als HomeAssistant wat het dynamische laadschema is voor de dag. http://x.x.x.x/api/v1/dynamic/schedule laat het textueel zien; de glitch. Momenteel zal iedere sessy gaan laden met je ingestelde wattage in ECO.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ben aan het kijken waar ik een Sessy zou kunnen plaatsen, maar loop hier ook tegen aan. Al onze plafonds zijn van hout, met voor het dak daarop EPS isolatie. Begrijp ik dan goed dat ik de Sessy het beste 10cm van de vloer kan plaatsen, om 2 meter van het plafond weg te blijven?John245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:12:
[...]
Omvormers:
Als ze bij de bouwvergunning er geen probleem van hebben gemaakt zou ik me er nu ook niet druk over maken.xantus schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:13:
[...]
Ik ben aan het kijken waar ik een Sessy zou kunnen plaatsen, maar loop hier ook tegen aan. Al onze plafonds zijn van hout, met voor het dak daarop EPS isolatie. Begrijp ik dan goed dat ik de Sessy het beste 10cm van de vloer kan plaatsen, om 2 meter van het plafond weg te blijven?
Ook ik nog wakker en zag m'n P1 op eens dik uitslaan.DaCootMeister schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:49:
Kwam vannacht thuis na een sportevenement, staan mijn 2 Sessys (in ECO) te loeien (opladen) vanaf 0.00 uur.
Heb hem maar even op NOM gezet (wat de bedoeling was).
Heb er geen verklaring voor kunnen vinden.
Maar ik vind het nog steeds een goede aanvulling op de modes van Sessy, naast zelf doen.
Wellicht kan @Twan_V er nog wat mee door deze melding van ons.
Die http://x.x.x.x/api/v1/dynamic/schedule die had ik nog niet gezien, is zeker informatief.
Laat je niet gelijk gek maken door dit soorts post's die eerste was voor PV install groter dan 50 panelen.xantus schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:13:
[...]
Ik ben aan het kijken waar ik een Sessy zou kunnen plaatsen, maar loop hier ook tegen aan. Al onze plafonds zijn van hout, met voor het dak daarop EPS isolatie. Begrijp ik dan goed dat ik de Sessy het beste 10cm van de vloer kan plaatsen, om 2 meter van het plafond weg te blijven?
En als je ziet hier boven (vele foto's) waar de sessy's alemaal hangen.
En als je de richt lijnen die Sessy zelf geeft tbv plaatsing zit je echt wel goed.
Een Sessy voldoet aan alle gestelde veiligheids normen en vormt geen gevaar als je de Sessy door een deskundige laat installeren. ( en dat best minder dan 2 meter vanaf je dakbeschot )xantus schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:13:
[...]
Volgens de Power Strategy gaat de Sessy op het duurste uur vanavond de accu opladen.
Heel vreemd, zien anderen dit ook?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| { "status": "ok", "power_strategy": [ { "date": "2024-06-09", "power": [ 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, -2200, -2200, -2200, -2200, 0, 0, 0, 0, 2200, -2200, 2200, 2200 ] }, |
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Ja.mgroen81 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:06:
Volgens de Power Strategy gaat de Sessy op het duurste uur vanavond de accu opladen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 { "status": "ok", "power_strategy": [ { "date": "2024-06-09", "power": [ 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, -2200, -2200, -2200, -2200, 0, 0, 0, 0, 2200, -2200, 2200, 2200 ] },
Zelf maar even wat gemaakt middels de API en HA.

In ECO mode mogen ze toch tijdens de x goedkope uren opladen? Volgens mij was het vanmorgen tussen 4 en 5 redelijk goedkoop…DaCootMeister schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:47:
Keeps being / acting weird in ECO
![]()
[Afbeelding]
Ik had bij voorbaad afgelopen nacht dit reeds handmatig ingesteld, effe laten laden tussen 03 en 05 uur.
Om gedurende de ochtend wederom met Eco (nul op de meter) verder te gaan
Deed hij dat uit zich zelf? netjes toch.
Volgende keer grijp ik niet meer handmatig in.
Bestaat er ook API status pagian voor ECO mode, zoals ook voor ROI aanwezig is.
Om gedurende de ochtend wederom met Eco (nul op de meter) verder te gaan
Deed hij dat uit zich zelf? netjes toch.
Volgende keer grijp ik niet meer handmatig in.
Bestaat er ook API status pagian voor ECO mode, zoals ook voor ROI aanwezig is.
Klopt, maar er zijn overdag goedkopere uren en ook die triggeren niet de laadcyclus omdat de financiele delta tussen piek en dal te klein is.DJP! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:55:
[...]
In ECO mode mogen ze toch tijdens de x goedkope uren opladen? Volgens mij was het vanmorgen tussen 4 en 5 redelijk goedkoop…
Het is gewoon een fout.
Zo wordt ook door Martijn op het Sessy forum erkend; https://forum.sessy.nl/ec...a-laadstrategie/#post-436
Ben me al een tijdje aan het inlezen in diversen forums. En zit er aan te denken om er 1tje aan te schaffen.
Waar ik nog mee zit is om het financieel gerechtvaardigd te krijgen. Het is namelijk wel een bak met geld. Mijn bedoeling is om "alle" zonenergie op te slaan welke ik over heb. Hierdoor zou ik geen terugleverboete meer hoeven te betalen (240 euro p/j).
Dat zou in houden dat ik na zo'n 15 jaar break even zou spelen. Nu is dat natuurlijk geheel afhankelijk wat de regering gaat doen. Maar je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat zonnepanelen na 2027 minder gaan opleveren.
Je zou natuurlijk ook met de huidige saldering regeling niks kunnen doen met de zonenergie en gaan handelen op de onbalansmarkt.
Als ik dan kijk op de zonneplan website naar de demo installatie wordt waarschijnlijk zo'n 1500 euro per jaar verdient. Nu is dat een 20 kWh batterij en de Sessy zo'n 4 kWh...of te wel 1500/5=300 euro. En als ik in het Frank Energie topic kijk zie ik daar bedragen voorbij komen van 30 p/mnd. Dus laten we optimistisch zijn en dat het 400 euro per jaar oplevert. Dan duurt het nogsteeds 10 jaar.
Dus je moet dit meer zien als een vrij dure hobby. Nu hoeft het perse van mij ook geen bakken met geld op te leveren maar enigszins kostendekkend zou wel fijn zijn.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zie ik iets over het hoofd?
Waar ik nog mee zit is om het financieel gerechtvaardigd te krijgen. Het is namelijk wel een bak met geld. Mijn bedoeling is om "alle" zonenergie op te slaan welke ik over heb. Hierdoor zou ik geen terugleverboete meer hoeven te betalen (240 euro p/j).
Dat zou in houden dat ik na zo'n 15 jaar break even zou spelen. Nu is dat natuurlijk geheel afhankelijk wat de regering gaat doen. Maar je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat zonnepanelen na 2027 minder gaan opleveren.
Je zou natuurlijk ook met de huidige saldering regeling niks kunnen doen met de zonenergie en gaan handelen op de onbalansmarkt.
Als ik dan kijk op de zonneplan website naar de demo installatie wordt waarschijnlijk zo'n 1500 euro per jaar verdient. Nu is dat een 20 kWh batterij en de Sessy zo'n 4 kWh...of te wel 1500/5=300 euro. En als ik in het Frank Energie topic kijk zie ik daar bedragen voorbij komen van 30 p/mnd. Dus laten we optimistisch zijn en dat het 400 euro per jaar oplevert. Dan duurt het nogsteeds 10 jaar.
Dus je moet dit meer zien als een vrij dure hobby. Nu hoeft het perse van mij ook geen bakken met geld op te leveren maar enigszins kostendekkend zou wel fijn zijn.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Er zijn verschillende scenarios waarin een thuis batterij geld verdient:HeroS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:48:
- verlagen teruglevering boete
- optimaliseren van dynamische tarieven
- handelen op de onbalans markt
- alternatief van salderen
Een laad en ontlaad cycle moet uit mijn hoofd €0.11 verdienen. Als je de batterij gebruikt voor minder maak je verlies. Hoevaak je een winstgevende cycle kan maken bepaald je terugverdientijd.
Het rendement van de thuisaccu zit op het ogenblik voornamelijk op handelen op de onbalans markt.
Zelf optimaliseer ik voor dynamische tarieven, maar dit kan niet elke dag. Binnenkort komt het alternatief voor salderen er bij en daarmee wordt het wel weer rendabel.
Net even de verkoper gesproken en suggereerde dat direct koppelen aan de PV groep (kabel die uit de micro's komt) moet verliezen oplevert.Boeryepes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:41:
Vraagje, ik krijg binnenkort 1 sessy en heb momenteel een 1-fase Enphase systeem met micro's.
Al met al ben ik nog steeds bezorgd dat het de communicatie tussen micro's en Envoy verstoord.
Zijn er tweakers die hier een onderbouwde mening over hebben?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Als ik naar het aansluit schema van een enphase systeem kijk zou ik hem op die ene "enkle groep" instaleren en niet op de zelfde draad als de PV systeem.
Want het enphase systeem mocht het aangesloten zijn volgende de "enphase regels" dan zit ten de twee opnememers in het circuit.
Zie tekeing uit manual enphase tussen allumat en hoofdschakelaar de twee stroom opnemers.
/f/image/9CCQTXiDCUUBULiI4JDHiD29.png?f=fotoalbum_large)
Dus gebruik die ene extra groep
Want het enphase systeem mocht het aangesloten zijn volgende de "enphase regels" dan zit ten de twee opnememers in het circuit.
Zie tekeing uit manual enphase tussen allumat en hoofdschakelaar de twee stroom opnemers.
/f/image/9CCQTXiDCUUBULiI4JDHiD29.png?f=fotoalbum_large)
De kans hierop lijkt me heel klein. Als je de PV output aansluit op een Sessy, dan is het enige wat er gebeurt is dat een van de draden door een meetspoeltje loopt, zodat Sessy de (PV)stroom kan meten.Boeryepes schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:28:
[...]
Al met al ben ik nog steeds bezorgd dat het de communicatie tussen micro's en Envoy verstoord.
Je kunt dat soort meetspoeltjes ook kopen voor in de meterkast, als je per groep de stroom wilt kunnen meten (Shelly).
Ik weet natuurlijk niet hoe Enphase precies communiceert over de mains bedrading, maar de kans dat dat spoeltje die communicatie verstoort is nihil.
[quote]worker schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:54:
[...]
De kans hierop lijkt me heel klein. Als je de PV output aansluit op een Sessy, dan is het enige wat er gebeurt is dat een van de draden door een meetspoeltje loopt, zodat Sessy de (PV)stroom kan meten.
Ik weet natuurlijk niet hoe Enphase precies communiceert over de mains bedrading, maar de kans dat dat spoeltje die communicatie verstoort is nihil.
[/quote
Die spoeltjes zijn juist de meet probes van je gehele pv opbrengst van een enphase systeem
Zie het schema van hun hier boven.
De communicatie wordt niet verstoord maar de meeting van totaal opbrengst wel.
[...]
De kans hierop lijkt me heel klein. Als je de PV output aansluit op een Sessy, dan is het enige wat er gebeurt is dat een van de draden door een meetspoeltje loopt, zodat Sessy de (PV)stroom kan meten.
[/quote
Die spoeltjes zijn juist de meet probes van je gehele pv opbrengst van een enphase systeem
Zie het schema van hun hier boven.
De communicatie wordt niet verstoord maar de meeting van totaal opbrengst wel.
Volgens mij moet je opletten dat het q-relais achter de Sessy zit. Dus vanuit de meterkast gezien eerst de Sessy, dan het q-relas en dan de micro's.Boeryepes schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:28:
[...]
Net even de verkoper gesproken en suggereerde dat direct koppelen aan de PV groep (kabel die uit de micro's komt) moet verliezen oplevert.
Ik heb een 1-fase zonder q-relais. Volgorde wordt dan denk ik PV-Micro's (IQ7)-Sessy-Meterkast (zonder ontstoorspoel)-Envoy.DJP! schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:28:
[...]
Volgens mij moet je opletten dat het q-relais achter de Sessy zit. Dus vanuit de meterkast gezien eerst de Sessy, dan het q-relas en dan de micro's.
Ik ga het volgende week nog even met de installateur bespreken.
Ik begrijp je helaas niet (alumat? 2 Stroomopnemers?.psdata schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:41:
Als ik naar het aansluit schema van een enphase systeem kijk zou ik hem op die ene "enkle groep" instaleren en niet op de zelfde draad als de PV systeem.
[Afbeelding]
Ik heb idd een 1-fase aansluiting en voor zover ik weet/aanneem volgens de regels maar zonder een ontstoorspoel omdat dat toen geen verplichting was.
Aansluiting op de aparte groep heeft mijn voorkeur omdat dat enig risico uitsluit. De installateur komt volgende week donderdag en zal daar met hem bespreken